kültür ve turizm bakanlığı turist rehberliği kursları / Turist Rehberliği İlk Ruhsatname Başvurusu

Kültür Ve Turizm Bakanlığı Turist Rehberliği Kursları

kültür ve turizm bakanlığı turist rehberliği kursları

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından ülke genelinde açılan ‘Profesyonel Turist Rehberliği’ kursu seçme sınavında başarılı olan 66 kursiyer, 5 hafta sürecek eğitimlerine başladı.

Bursa Valiliği bünyesinde ekim ayında gerçekleşen sınavda Arapça, Bulgarca, Danimarkaca, Farsça, Fince, İbranice, İsveççe, Norveççe, Yunanca dillerinde başarılı olan 53 kursiyer ile Erzurum’da yapılan sınavda başarılı olan 13 kursiyer eğitim alıyor.

Bursa İl Halk Kütüphanesi’nde gerçekleşen kursun ilk gününe katılan Kültür ve Turizm İl Müdürü Ahmet Gedik ve TÜRSAB Güney Marmara BYK Üyesi Feridun Topuz, kursiyerlere destek verdi. Gedik, kurslarda başarılı olan kursiyerlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı himayesinde Profesyonel Turist Rehberi lisansı almaya hak kazanacaklarını söyledi. Turist rehberliğinin, ülkenin tanıtımı ve itibarı açısından önemli bir görev olduğunu dile getiren Gedik, “Türkiye’nin yer altı ve yer üstü zenginliklerini yakından bilecek, bunları bilimin ışığında ülkemize gelen turistlere en doğru bilgilerle aktaracaksınız. Ülkemizi ziyaret eden turistlere tarihimizi ve kültürümüzü tanıtmak, turizm değerlerimizi gelen turistlere anlatmak sadece sizlerin yetkisinde olacak.” dedi.

Topuz ise kursiyerlere yaptığı konuşmada, TÜRSAB’ın kurs süresince her türlü desteği vereceğini dile getirdi.

KURSLAR 5 HAFTADA TOPLAM SAAT SÜRECEK

Gerçekleşecek kurslarla ilgili kursiyerlere bilgi veren Kültür ve Turizm Bakanlığı Rehberlik Bölümü Şube Müdürü Naim Yenice, toplam saatlik kursun 45’şer dakikadan olmak kaydıyla, günde 5 ders saati üzerinden yürütüleceğini söyledi.

Yenice, kursiyerlerin Turist Rehberliği Meslek Dersi, Anadolu Medeniyetleri Tarihi, Mitoloji, Genel Türk Tarihi, Edebiyat, Arkeoloji, Dinler Tarihi, Sanat Tarihi, Turizm Coğrafya ve Turizm Tanıtımı, Sosyal Davranışlar ve İletişim, Sosyoloji, Genel Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım olmak üzere toplam 12 ders üzerinden eğitim alacaklarını ifade etti. Yenice, kursiyerlerin, kurs sonunda rehberlik yapacakları yabancı dil dahil 13 ders üzerinden sınava tabi tutulacaklarını ifade etti. Kursiyerler, son olarak ülke turizmini tanımak amacıyla 36 günlük tanıtım gezisine çıkacaklar.

Etiketler:Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB)TÜRSABTURSAB başkanı

Üniversitelerin 4 y&#;ll&#;k Turizm Rehberli&#;i ya da 2 y&#;ll&#;k Turist Rehberli&#;i bölümlerinden mezun olan ki&#;iler, tur rehberi ya da di&#;er ad&#;yla turist rehberi unvan&#;n&#; almaktad&#;r. Bunun d&#;&#;&#;nda farkl&#; bir lisans bölümünden mezun olup Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#; taraf&#;ndan verilen Tur Rehberli&#;i Kursu'nu tamamlayan ki&#;iler de tur/turist rehberi olabilmektedir. 

Tur/turist rehberleri, yerli ve yabanc&#; turistlerin gezi programlar&#;yla ilgilenmek, gezilen tarihi bölgeyi anlatmak, ilk yard&#;m gereken durumlarda gerekeni yapmak görevlerine sahiptir.

Tur/Turist Rehberi Olmak için Ko&#;ullar Nelerdir?

Tur rehberi/turist rehberi olmak için gereken ko&#;ullar &#;unlard&#;r:

  • Turizm Rehberli&#;i ya da Turist Rehberli&#;i bölümlerinden mezun olmak.
  • Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#; taraf&#;ndan verilen Tur Rehberli&#;i kursunu tamamlamak.
  • En az bir yabanc&#; dil bilmek.
  • 18 ya&#;&#;n&#; doldurmu&#; olmak.
  • Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#; taraf&#;ndan yap&#;lan genel kültür ve yabanc&#; dil s&#;navlar&#;n&#; ba&#;ar&#;yla tamamlamak.

Tur Rehberi/Turist Rehberi Olmak için Gerekli E&#;itimler Nelerdir?

&#;yi bir tur/turist rehberi olmak için üniversitede 4 y&#;l Turizm Rehberli&#;i ya da 2 y&#;l Turist Rehberli&#;i bölümlerinden birini okumak gereklidir. Seyahat &#;&#;letmecili&#;i ile Turizm ve Rehberlik bölümlerinden mezun olan ki&#;iler de tur/turist rehberi olabilmektedir. Bunun yan&#;nda herhangi bir lisans ya da ön lisans program&#;n&#; tamamlay&#;p yabanc&#; dil bilen ki&#;iler Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#;n&#;n düzenledi&#;i Tur Rehberli&#;i E&#;itimi'ni ba&#;ar&#;yla tamamlayarak da bu mesle&#;i yapmaya hak kazan&#;r. Bu &#;artlar&#; sa&#;lamayan ki&#;ilerin tur/turist rehberi olarak say&#;lmas&#; yasalarca suç te&#;kil etmektedir. 

 

Online yabanc&#; dil e&#;itimleri ile öz geçmi&#;inizi güçlendirin!

 

Tur/Turist Rehberi Kaç Y&#;l Okur?

Tur/turist rehberi olmak için üniversitelerin ilgili bölümlerinde 4 y&#;l ya da 2 y&#;l e&#;itim al&#;nmal&#;d&#;r.

Kimler Tur Rehberi/Turist Rehberi Olabilir?

Tur/turist rehberi olmak için ki&#;inin sahip olmas&#; gereken özellikler &#;unlard&#;r:

  • Yabanc&#; dil bilmek.
  • Tarihi ve kültürel bölgeler hakk&#;nda bilgi sahibi olmak, bu alanda sürekli ara&#;t&#;rmalar yapmak.
  • &#;nsan ili&#;kilerinde ba&#;ar&#;l&#; olmak.
  • Güler yüzlü olmak.
  • Düzgün bir diksiyona sahip olmak.
  • Ezber yetene&#;i geli&#;mi&#; olmak.

Kimler Tur Rehberi Olamaz?

&#;u ki&#;iler tur/turist rehberi olamaz:

  • Turizm ya da Turist Rehberli&#;i bölümlerinden mezun olmayanlar.
  • Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#;n&#;n verdi&#;i Tur Rehberli&#;i e&#;itimini tamamlamayanlar.
  • Yabanc&#; dil ö&#;renmeye yatk&#;n olmayanlar.
  • Haf&#;zas&#; yeterince kuvvetli olmayanlar.
  • Diksiyonu düzgün olmayanlar.
  • &#;nsan ili&#;kilerinde ba&#;ar&#;l&#; olamayanlar.
  • Kültürel yap&#;lar hakk&#;nda bilgi sahibi olmayanlar.
  • 18 ya&#;&#;ndan küçük olanlar.

Tur/Turist Rehberi Olmak için Kaç Puan Gerekir?

Tur/turist rehberi olmak için Alan Yeterlilik Testi’nde (AYT) yabanc&#; dil puan türüne ait Turizm Rehberli&#;i bölümü taban puan&#; , olarak belirlenmi&#;tir.

Tur/turist rehberi olmak için Temel Yeterlilik Testi’nde (TYT) sözel puan türüne ait Turist Rehberli&#;i bölümü taban puan&#; ise , olarak belirlenmi&#;tir.

Tur/Turist Rehberi Maa&#;lar&#; Ne Kadar?

Tur/turist rehberi maa&#;&#; TL ile TL aral&#;&#;&#;ndad&#;r.

Tur/turist rehberi mesle&#;inin maa&#; aral&#;&#;&#;n&#; belirleyen faktörler, kamu ya da özel sektörde çal&#;&#;mas&#; ve sektördeki rehberlik tecrübesidir.

Tur Rehberi Olmak için Lisenin Önemi Nedir?

Tur/turist rehberi olmak için okunan lisenin bir önemi yoktur. Lise mezunu olmak yeterlidir. Baz&#; meslek liselerinde bu alanda e&#;itim veren bölümler bulunmaktad&#;r.

Tur/Turist Rehberi Mesle&#;inin Zorluklar&#; Nelerdir?

Tur/turist rehberi olman&#;n dezavantajlar&#; &#;unlard&#;r:

  • Turistlere anlat&#;lacak tarihi yap&#;lar hakk&#;nda ara&#;t&#;rma yapmak gerekir.
  • Ayn&#; bilgiler s&#;k s&#;k tekrarlan&#;r, bu da mesle&#;i monoton bir hale getirir.
  • Çok fazla seyahat gerektirir.

Tur/Turist Rehberi Staj Süresi ve Ko&#;ullar&#; Nedir?

Tur/turist rehberi staj süresi en az 3 ayd&#;r. Stajlar gönüllü ya da ücretli &#;ekilde ikiye ayr&#;lmaktad&#;r. Tur/turist rehberleri, genelde yaz aylar&#;nda staj yapmaktad&#;r. Staj boyunca çal&#;&#;&#;lan kuruma ba&#;l&#; olmak üzere yakla&#;&#;k TL ile TL aral&#;&#;&#;nda bir maa&#; al&#;nmaktad&#;r. Tur tur/turist rehberleri, staj süreleri boyunca kültürel gezilerde turistlere bölgeyi tan&#;tmak gibi görevlerden sorumludur.

Tur/Turist Rehberi Nerelerde Çal&#;&#;abilir?

Tur/turist rehberi çal&#;&#;ma alanlar&#; &#;u &#;ekildedir:

  • Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#;
  • Turizm acenteleri
  • Seyahat firmalar&#;

Tur/Turist Rehberinin Emeklilik &#;artlar&#; Nelerdir?

8 Eylül 'dan sonra özelde tur/turist rehberi olarak çal&#;&#;maya ba&#;layan erkekler, sigortal&#;l&#;k süresine bak&#;lmaks&#;z&#;n gün prim ödedikleri sürece 60 ya&#;&#;nda emekli olurlar. 1 May&#;s itibar&#;yla i&#;e ba&#;layan erkekler, prim günü say&#;s&#;n&#; doldurmal&#;d&#;r. Bu ki&#;iler için emeklilik ya&#;&#; kademeli olarak artarak 60 ya&#;&#;ndan ba&#;lay&#;p 65 ya&#;&#;na kadar devam eder.

8 Eylül 'dan sonra özelde tur/turist rehberi olarak çal&#;&#;maya ba&#;layan kad&#;nlar sigortal&#;l&#;k süresine bak&#;lmaks&#;z&#;n gün prim ödedikleri sürece 58 ya&#;&#;nda emekli olurlar. 1 May&#;s itibar&#;yla i&#;e ba&#;layan kad&#;nlar, sigortal&#;l&#;k süresi önemli olmaks&#;z&#;n gün prim ödedikleri sürece 58 ya&#;&#;nda emekli olurlar.

Devlette Tur Rehberi Olmak için Gerekenler Nedir?

Devlette tur/turist rehberi olmak için &#;u kriterleri sa&#;lamak gerekir:

  • Türkiye Cumhuriyeti vatanda&#;&#; olmak.
  • Kamu Personeli Seçme S&#;nav&#;’ndan (KPSS) geçerli puan almak.
  • Kamu Personeli Yabanc&#; Dil S&#;nav&#;’ndan (KPDS) geçerli puan almak.
  • Kültür ve Turizm Bakanl&#;&#;&#;n&#;n düzenledi&#;i Tur Rehberli&#;i program&#;n&#; ba&#;ar&#;yla bitirmi&#; olmak
  • 1 y&#;l ya da üzerinde hapis cezas&#; almam&#;&#; olmak.
  • En az önlisans mezunu olmak.
  • Turizm Rehberli&#;i ile ilgili bir bölüm bitirmi&#; olmak ya da Tur Rehberi lisans&#; sahibi olmak.
  • En az bir yabanc&#; dil bilmek.
  • 18 ya&#;&#;ndan büyük olmak.

 

&#;ngilizce E&#;itimi ile çal&#;&#;t&#;&#;&#;n&#;z alanda daima önde olun!

 

Devlette Tur Rehberi Olman&#;n Avantajlar&#; Nedir?

Devlette tur/turist rehberi olman&#;n avantajlar&#; &#;unlard&#;r:

  • Maa&#; ortalamas&#;, özel sektöre göre yüksektir.
  • Ki&#;iye seyahat imkân&#; sunar.
  • Yeni insanlar&#; tan&#;ma f&#;rsat&#; verir.
  • Farkl&#; kültürden insanlarla tan&#;&#;ma olana&#;&#; sunar.

Özelde Tur/Turist Rehberi Olmak için Gerekenler Nedir?

Özelde tur/turist rehberi olmak için gerekenler &#;unlard&#;r:

  • Turizm Rehberli&#;i ya da Turist Rehberli&#;i bölümlerinden mezun olmak.
  • En az bir yabanc&#; dil bilmek.
  • Kültür Bakanl&#;&#;&#;n&#;n düzenledi&#;i Tur Rehberli&#;i s&#;nav&#;nda ba&#;ar&#;l&#; olmak.
  • Sektör tecrübesine sahip olmak.
  • En az önlisans mezunu olmak.
  • &#;nsan ili&#;kilerinde ba&#;ar&#;l&#; olmak.

Özelde Tur Rehberi Olman&#;n Avantajlar&#; Nedir?

Özelde tur/turist rehberi olman&#;n avantajlar&#; &#;unlard&#;r:

  • Sektör tecrübesi kazan&#;l&#;r.
  • Tecrübe kazand&#;kça maa&#; yükselir.
  • Yeni insanlar ve yeni kültürler tan&#;n&#;r.

Uluslararas&#; Tur/Turist Rehberi Olmak için Gerekenler Nedir?

Uluslararas&#; tur/turist rehberi olmak için gerekenler &#;unlard&#;r:

  • Uluslararas&#; alanda geçerlili&#;i olan bir üniversitede diplomas&#;na sahip olmak.
  • Farkl&#; ülkelerin kültürlerine dair bilgi sahibi olmak.
  • Farkl&#; diller biliyor olmak.

Uluslararas&#; Tur Rehberi Olman&#;n Avantajlar&#; Nedir?

Uluslararas&#; tur/turist rehberi olman&#;n avantajlar&#; &#;unlard&#;r:

  • Döviz cinsinden maa&#; al&#;n&#;r.
  • &#;&#; imkân&#; fazlad&#;r.
  • Öz geçmi&#;i geli&#;tirmek için olumlu bir durumdur.

Yurt D&#;&#;&#;nda Tur/Turist Rehberi Olmak için Gerekenler Nedir?

Yurt d&#;&#;&#;nda tur/turist rehberi olmak için gerekenler &#;unlard&#;r:

  • Uluslararas&#; alanda geçerli bir üniversite diplomas&#;na sahip olmak.
  • Uluslararas&#; alanda geçerli Tur Rehberli&#;i sertifikas&#;na sahip olmak.
  • Gidilecek ülkenin çal&#;&#;ma iznine sahip olmak.
  • Ülkenin kültürüne hâkim olmak.
  • Ülkenin dilini biliyor olmak.

Yurt D&#;&#;&#;nda Tur Rehberi Olman&#;n Avantajlar&#; Nedir?

Yurt d&#;&#;&#;nda tur/turist rehberi olman&#;n avantajlar&#; &#;unlard&#;r:

  • Farkl&#; kültürleri tan&#;ma avantaj&#; vard&#;r.
  • Kariyer için iyi bir referanst&#;r.
  • Farkl&#; do&#;al güzellikler, kültürel yap&#;lar hakk&#;nda bilgi sahibi olunur.
  • Yeni insanlar ile tan&#;&#;ma f&#;rsat&#; sunar.

Tur Rehberi Nas&#;l Giyinir?

Tur/turist rehberi ve stajyer k&#;yafet tüzü&#;ü, çal&#;&#;&#;lan kuruma ba&#;l&#; olarak de&#;i&#;iklik göstermektedir. Türkiye Seyahat Acentalar&#; Birli&#;i (TÜRSAB) kurallar&#;na göre tur/turist rehberi, yap&#;lan i&#;in niteli&#;ine uygun k&#;l&#;k ve k&#;yafet giymek zorundad&#;r. Tur rehberli&#;inin hareketli bir i&#; oldu&#;unu hesaba katarsak rahat hareket edilebilen ve i&#; eti&#;ine uygun k&#;yafetlerin tercih edilmesi gerekmektedir.

Yönetmelik

Kültür ve Turizm Bakanlığından:

Profesyonel Turist Rehberliği Yönetmeliği

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, profesyonel turist rehberlerinin seçimi, eğitimi ve çalışma esasları ile denetlenmesini, üniversiteler, meslek kuruluşları ve ilgili kurum ve kuruluşlar ile yapılacak işbirliği esaslarını ve mali hükümleri düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik,profesyonel turist rehberlerinin seçimi, kursların yürütülmesi, eğitim faaliyetleri, denetlenmesi ve çalışma esasları ile üniversiteler, meslek kuruluşları, ilgili kurum ve kuruluşlarla yapılacak işbirliği ve mali hükümlere ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

Madde 3 — Bu Yönetmelik 16/4/ tarihli ve sayılı Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 13 üncü maddesinin (m) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;

Profesyonel turist rehberleri: Bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uygun olarak rehberlik mesleğini icra etme yetkisini kazanmış olup, yerli veya yabancı turistlere, turistlerin gezi öncesinde seçmiş oldukları dil ile uyumlu olmak üzere, rehberlik kimlik kartlarında belirtilen dillerde rehberlik eden, onlara tanıttıkları bölgenin kültürel ve doğal mirasını aktaran, gezi programının; tur operatörü veya seyahat acentesinin yazılı belgelerinde tanımlandığı ve tüketiciye satıldığı şekilde yürütülmesini sağlayan ve gezi programını seyahat acentesi adına yöneten kişileri,

Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,

İl müdürlüğü: İl kültür ve turizm müdürlüğünü,

İl müdürü: İl kültür ve turizm müdürünü,

Genel Müdürlük: Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğünü,

Aday: Profesyonel turist rehberliği seçme sınavlarına katılanları,

Kurs: Profesyonel turist rehberliği kursunu,

Kursiyer: Profesyonel turist rehberliği kursuna katılanları,

Eğitim: Hizmet içi eğitim, rehberlikte uzmanlık ve uzmanlaşma eğitimleri ile rehberlerin bilgilendirilmeleri ve diğer eğitimlerine ait tüm eğitim faaliyetlerini,

Meslek kuruluşları: 7/6/ tarihli ve sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununa göre kurulmuş rehber odalarını,

Rehber: Profesyonel turist rehberlerini,

KPDS: 27/6/ tarihli ve sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine göre, 21/9/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviyesinin Tespitine Dair Esaslar uyarınca Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan yabancı dil sınavını

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Seçme Sınavlarının Uygulanması ve Kursların Açılması

Rehberlik kursu açma yetkisi ve kursların açılması

Madde 5 — Bakanlık dışında hiçbir kurum ve kuruluş, herhangi bir isim altında turist rehberliği kursları açamaz ve rehberlik kimlik kartı veremez.

Hangi illerde ve dillerde kurs açılacağına ve kursiyer sayısına Bakanlık tarafından karar verilir. Gerektiğinde il müdürlüklerinin, meslek kuruluşlarının ve üniversitelerin ilgili bölümlerinin görüşleri alınabilir.

Kursiyer sayısı

Madde 6 — Kurslar, seçme sınavında başarılı olan aday sayısının en az elli kişi olması halinde açılır.

Seçme sınavında başarılı olan aday sayısının elliden az olması durumunda, başarılı olan adayların hakları ilk açılacak kurs için bir defaya mahsus olmak üzere saklı tutulur.

Kursların süresi

Madde 7 — Kursların süresi toplam beşyüz altmış ders saati ve yedi aydır. Ancak; toplam beşyüz altmış ders saati yedi aydan önce de tamamlanabilir.

Seçme sınavları duyurusu

Madde 8 — Profesyonel turist rehberliği kursunun seçme sınavları başvuru süreleri ve sınav programı Bakanlık tarafından tespit edilerek, sınav tarihlerinden en az kırkbeş gün önce basın, Bakanlık internet sitesi veya il müdürlükleri aracılığı ile duyurulur. Seçme sınavları kursun açılacağı ilde ve il müdürlüğünün sorumluluğunda yapılır.

Seçme sınavlarının yeri, gerektiği hallerde önceden duyurulmak suretiyle Bakanlık tarafından değiştirilebilir.

Adaylarda aranacak özellikler

Madde 9 — Adayların seçme sınavlarına katılabilmeleri için;

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olması,

b) Sınav tarihi itibariyle onsekizyaşını doldurmuş olması,

c) En az iki yıllık yüksekokul mezunu olması (Yurtdışında öğrenim görmüş olanların diplomalarının denkliğinin Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığınca onaylı),

d) Sınava gireceği dil veya dilleri iyi derecede bilmesi,

e) Sabıka kaydının olmaması

gerekir.

Adayların başvuruları

Madde 10 — Seçme sınavlarına katılmak isteyen adaylar, il müdürlüklerinden veya Bakanlığın internet sitesinden temin edecekleri sınav başvuru formu ile birlikte;

a) Nüfus cüzdanı veya onaylı örneğini,

b) Öğrenim belgesi veya onaylı örneği, diplomalarının düzenlenmemiş olması halinde, öğrenim durumlarını belirtmek üzere ilgili kurumlarca daha sonra diploma veya asıllarıyla değiştirilmek üzere verilen geçici mezuniyet belgesini, öğrenimini yabancı ülkelerde yapmış olanların diplomalarının veya geçici mezuniyet belgelerinin kabul edildiğine ilişkin Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığından alınacak denklik belgesini,

c) Başvuru tarihinden en fazla üç ay önce alınmış sabıkası olmadığını belirten sabıka kaydı belgesini,

d) Altı adet vesikalık fotoğrafını,

e) Varsa sınav tarihi itibariyle beş yılını doldurmamış en az (C) seviyesinde KPDS belgesini,

f) Rehberlik yapmasına engeli olmadığına dair resmi kurumlardan alınacak sağlıkraporunu

başvuru süresi içinde bir dosya ile sınavın yapılacağı il müdürlüklerine teslim ederler.

Aday başvurularının incelenmesi

Madde 11 — Sınav başvuru formları, başvuru süresinin bitiminden itibaren bu Yönetmeliğin 9 ve 10 uncu maddelerinde belirtilen koşullar ve belgeler açısından incelenir.

Öngörülen koşulları taşıyanlara sınavın yapıldığı il müdürlüğünce fotoğraflı sınav giriş belgesi düzenlenir. Sınav başvuru formundaki soruları cevapsız bırakanlar ile koşulları taşımadığı tespit edilenlerin durumları adreslerine bildirilir.

Bu kişiler adına sınav giriş belgesi verilmez ve bu adaylar sınavlara alınmazlar.

Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu anlaşılanlar

Madde 12 — Sınavlarda başarılı olan adaylardan; Sınav başvuru formunda gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin, sınavları geçersiz sayılır, kursla ilişikleri kesilir ve hiçbir hak talebinde bulunamazlar.

Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında, 26/9/ tarihli ve sayılı Türk Ceza Kanunu’nun ilgili hükümlerine göre ilgililerce cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Seçme sınavları

Madde 13 — Seçme sınavları sırasıyla aşağıdaki aşamalarda yapılır:

a) Genel kültür sınavı.

b) Yabancı dil sözlü sınavı.

c) Yabancı dil yazılı sınavı.

d) Mülakat.

Seçme sınavı komisyonları

Madde 14 — Seçme sınavı komisyonları Bakanlık onayı ile aşağıda belirtilen şekilde oluşturulur. Komisyonların çalışma usul ve esasları Bakanlıkça belirlenir.

a) Genel kültür sınav komisyonu: Araştırma ve Eğitim Genel Müdürünün veya görevlendireceği genel müdür yardımcısının veya Turist Rehberliği Dairesi Başkanının Başkanlığında, Turist Rehberliği Dairesi Başkanlığından ilgili şube müdürü ve kursun açılacağı yerin il müdürü veya yardımcısı olmak üzere toplam üç kişiden oluşur.

b) Yabancı dil sınav komisyonu: Her yabancı dil için bir komisyon kurulur.

Komisyon üyeleri; en az (B) seviyesinde KPDS belgesine sahip olan, üniversite öğretim görevlileri ile Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarından görevlendirilecek üyelerden oluşur. Ancak, o dilin eğitimini veren öğretim görevlilerinden KPDS belgesi istenmez.

İngilizce, Almanca ve Fransızca dil komisyonları en az üç üyeden oluşur.

İngilizce, Almanca ve Fransızca dışındaki dillerde komisyonların oluşturulmasında güçlükle karşılaşıldığında yukarıdaki koşullar aranmaz.

c) Mülakat sınavı komisyonu:Genel kültür sınav komisyonu başkanının başkanlığında, genel kültür sınav komisyonu üyeleri, rehberlikle ilgili meslek kuruluşlarının belirleyeceği bir temsilci ile Türkiye Seyahat Acentaları Birliğinden bir temsilci olmak üzere toplam beş üyeden oluşur. Meslek kuruluşu ve sektör temsilcilerinde sınavın yapılacağı il dışında ikamet etme ve yüksek okul mezunu olma şartları aranır.

Mülakat komisyonunda kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılıfunduszeue.info mülakat formuna yazılır ve imzalanır.

Komisyonların çalışma usul ve esasları Bakanlıkça belirlenir.

Seçme sınavları uygulama esasları

Madde 15 — Sınavlar aşağıdaki esaslar doğrultusunda yapılır:

a) Genel kültür sınavı: Tarih, coğrafya, edebiyat, genel turizm bilgileri ile aktüel konular ağırlıklı olmak üzere test şeklinde yapılır. Genel kültür sınavı toplam başarı puanı yüz () dür. Toplam yüz () tam puan üzerinden en az altmış (60) puan alan aday başarılı sayılır. Her sorunun kaç puan olduğu soru sayısı yüz () e bölünerek hesaplanır. Genel kültür sınavında başarılı olamayan adaylar elenir ve yabancı dil sınavları ile mülakat sınavına giremezler.

b) Yabancı dil sınavı: Önce sözlü, sonra yazılı olarak yapılır. Sözlü sınavdan yüz () üzerinden en az yetmiş (70) puan almak gerekir ve sözlü sınav konusunda Bakanlığa itiraz edilemez. Sözlü sınavda başarılı olan adaylar yazılı sınava katılmaya hak kazanırlar. Yazılı sınavda başarılı olabilmek için yüz () üzerinden en az altmış (60) puan almak gerekir. Yazılı sınavda başarılı olamayanlar mülakat sınavına katılamazlar. En az (C) seviyesinde KPDS belgesine sahip olanlar yazılı sınavdan muaf tutulurlar.

c) Mülakat sınavı: Bakanlık tarafındanhazırlanan"Mülakat Formu"nda belirtilen kriterlere göre adayın rehberlik mesleği konusundaki yeterliliğine mülakat sınavı komisyonunca karar verilir. Mülakat komisyonunun kararı kesin olup itiraz edilemez.

d) Sınav soruları ilgili komisyonlarca hazırlanır ve değerlendirilir.

e) Yazılı sınavlara itiraz ve itiraz komisyonu: Yazılı sınavlara itirazlar, sınav sonuçlarının ilanından itibaren en geç on gün içerisinde sınavın yapıldığı il müdürlüğüne yazılı olarak yapılır. Genel kültür ve yabancı dil yazılı sınavlarında olabilecek maddi hataların incelenmesine ilişkin olarak Bakanlık onayı ile bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (a) bendinde belirtildiği şekilde genel kültür komisyonu için üç kişi ve yabancı dil itiraz komisyonu için (b) bendinde belirtilen özelliklere sahip kişilerden komisyon oluşturulur. Komisyon itiraz sahiplerinin yazılı kağıtlarını tekrar inceler ve sonucu bir tutanak ile bildirir.

f) Bakanlık, gerektiğinde yabancı dil yazılı sınavlarının gerçekleştirilmesinde, diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği yapabilir.

g) Komisyonlarda kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.

İşbirliği ile gerçekleştirilecek sınavlara ilişkin esaslar bir protokol ile düzenlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Kursların Uygulanması ve Kursiyerlerle İlgili Hususlar

Başarılı olan adayların kursa kabulü

Madde 16 — Önceden kursiyer sayısı belirlenmiş olan dillerin seçme sınavlarında başarılı olan aday sayısı, belirlenen kursiyer sayısından fazla ise, kursa kabul edilmede puan sıralaması esas alınır. Puan sıralamasında sözlü ve yazılı yabancı dil puanı, yabancı dil puanlarının da eşit olması halinde ise genel kültür puanı esas alınır.

Sıralamada önceden belirlenmiş aday sayısından fazla olan adaylar kursiyer olma hakkını kaybederler.

Profesyonel turist rehberliği kursu seçme sınavlarında başarılı olan ve kursa katılmaya hak kazanan adaylar, kursun düzenlendiği ilde kursa devam etmek zorundadır. Ancak, aynı dönemde birden fazla ilde kurs açılması halinde mazeretini belgeleyerek Bakanlığa talepte bulunan kursiyerlerin nakil işlemleri, talep edilen il için Bakanlıkça önceden belirlenen sayıyı geçmemek üzere Bakanlık onayı ile yapılabilir.

Kursa kayıt yaptıran kursiyerlere ilişkin bilgi ve belgelerin doğruluğu il müdürlüğü tarafından onaylanarak kursun başlama tarihinden en azonbeş gün önce Bakanlığa gönderilir.

Kurslarda okutulacak dersler

Madde 17 — Kurslarda okutulacak temel ders grupları şunlardır:

a) Genel turizm bilgisi ve turizm mevzuatı.

b) Turist rehberliği meslek dersi.

c) Türkiye’nin turizm coğrafyası ve turizm tanıtımı.

d) Genel Türk Tarihi ve Kültürü.

e) Arkeoloji.

f) Mitoloji.

g) Sanat tarihi.

h) Dinler tarihi ve sosyoloji.

ı) Edebiyat.

i) Genel sağlık bilgisi ve ilk yardım.

j) Sosyal davranışlar ve iletişim.

k) Anadolu medeniyetleri tarihi.

Yukarıda belirtilen temel ders gruplarına ek olarak güncel ve gerekli görülen konularda Bakanlık tarafından belirlenecek dersler de okutulabilir.

Kurslarda okutulacak dersler ve ders saatleri Bakanlıkça belirlenir.

Konferanslar

Madde 18 — Bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen ders grupları dışında, kurs müfredatına takviye amacıyla en az beş konuda konferans funduszeue.infoans konuları ve konferans verecek kişiler il müdürlüğünün ve meslek kuruluşlarının görüşleri de alınarak Bakanlık tarafından belirlenir ve onaylanır.

Ders saatleri

Madde 19 — Kurslar en az haftada beş gün ve kırkbeşer dakikalık dört ders saati olarak yürütülür.

Devam zorunluluğu

Madde 20 — Kursiyerlerin derslere devam etmeleri zorunludur. Kurslarda ellialtı ders saatinden fazla devamsızlığı görülen kursiyerlerin kursla ilişikleri kesilir. Kurs ile ilişikleri kesilen kursiyerler Bakanlığa bildirilir.

Ancak devamsızlık süresi, kursiyerlerin tam teşekküllü devlet hastanesinden alacakları rapor ile, toplam seksendört ders saatine kadar uzatılabilir. Sağlık kurulu raporu ve mücbir sebeplere ilişkin bilgi ve belgeler il müdürlüğünce incelenir ve kursiyerlerin mazeretleri karara bağlanır. Bu konuyla ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.

Eğiticiler

Madde 21 — Kurs eğiticileri, alanlarında uzman kişiler arasından, turist rehberliği meslek dersi eğiticisi ise, fakülte ve yüksekokullar ile meslek kuruluşu tarafından il müdürlüğüne önerilen öğretim görevlileri veya öğretim görevlisi bulunamadığında en az sekiz yıllık rehberlik belgesine sahip ve mesleki tecrübesi olan birden fazla aday arasından seçilerek il müdürlüğünün teklifi, valiliğin uygun görüşü ve Bakanlık onayı ile görevlendirilir.

Kurs yöneticisinin görevleri

Madde 22 — Kurs yöneticisi, il müdür yardımcıları arasından, kurs yönetici yardımcısı ise il müdürlüğü personeli arasından, il müdürlüğünün teklifi ve valiliğin onayı üzerine Bakanlık tarafından görevlendirilir.

Kurs yöneticisinin görevleri şunlardır:

a) Kurs öncesinde: Kurs programı ile kursa kayıt yaptıran kursiyerlere ilişkin listeleri hazırlamak, kurs eğiticileri ile kurs yerini belirlemek ve Bakanlığa iletmek üzere il müdürüne vermek, kurs için gerekli eğitim araç ve gereçlerini sağlamak,

b) Kurs süresince: Kursiyer ve eğitici devam cetvellerini tutmak, kurs giderleri ile ilgili işlemleri yürütmek, uygulama gezisi programını ve uygulama gezisine katılacakların listesini hazırlamak, gezi için gerekli hazırlıkları yapmak, devam cetvelleri ile birlikte geziye katılacakların listeleri ve gezi programını onay almak üzere valilik kanalı ile Bakanlığa bildirmek, imzalı devam cetvelleri, kursiyerlerin disiplin durumları, aylık ders saatleri programının yer aldığı aylıkkurs raporunu takip eden ayın ilk haftasında Bakanlığa sunulmak üzere il müdürüne teslim etmek,

c) Kurs bitiminde: Bitirme ve bütünleme sınavlarının tarihleri, yerleri ve sınava girmeye hak kazananların dil gruplarına göre listesini onaylanmak üzere Bakanlığa bildirmek, Bakanlık tarafından onaylanan sınavların yer ve tarihini kursiyerlere duyurmak,

d) Bitirme veya bütünleme sınavlarından sonra: Sınav sonuçlarını duyurmak, sınavlarda başarılı olanlara ait sicil fişlerini ve sınav tutanağını sınavların bitiş tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde Bakanlığa göndermek üzere hazırlamak.

Uygulama gezisi

Madde 23 — Kurs süresince ve kurs programındaki teorik derslerin bitiminden sonra yapılacak yurtiçi uygulama gezilerinin süresi en az otuzaltıtakvim günüdür.

Bakanlıkça, uygulama gezilerinin tarihleri, güzergah ve programı ile gezide görevlendirilecek Bakanlık personeli önceden belirlenir.

Uygulama gezisinde görevlendirilecek rehberler

Madde 24 — Uygulama gezilerinde, bu Yönetmeliğin 21 inci maddesinde belirtilen özelliklere sahip, geziye çıkacak araç sayısı kadar rehber, turu düzenleyen seyahat acentası tarafından tespit edilerek isimleri Bakanlığa bildirilir. Bakanlıkça uygun görüldüğü takdirde uygulama gezisi başlatılabilir.

Uygulama gezisine katılma zorunluluğu

Madde 25 — Uygulama gezisinin tamamına katılmak zorunludur. Belgeye dayalı mazeretlerinden dolayı gezilere katılamayan kursiyerlerin, bir defaya mahsus olmak üzere, ilk açılacak kursun uygulama gezileriyle bitirme ve bütünleme sınavlarına katılma hakları saklıdır.

Sağlık raporu dışındaki belgelerin kabulüne veya reddine il müdürlüğü yetkilidir.

Kursların ve uygulama gezilerinin denetimi

Madde 26 — İl müdürleri, kursların bu Yönetmelik hükümleri ve Bakanlık onayı çerçevesinde yürütülmesinden sorumludur. İl müdürleri kursu her ay denetler ve Bakanlığa bildirmek üzere valiliğe rapor verir. Ayrıca kurslar ve uygulama gezileri gerekli görülen hallerde Bakanlık tarafından görevlendirilecek yetkililerce de denetlenir.

Kursiyerlerle ilgili disiplin hükümleri ve cezalar

Madde 27 — Kurs süresince kursun düzenini bozan, aksatan ya da engelleyen kursiyer ihtar cezası ile cezalandırılır veya kurstan ilişikleri kesilir. İhtar cezası, kurs yöneticisi tarafından tutulan tutanak üzerine il müdürünce verilir ve verilen ceza kursiyere yazı ile bildirilir. Kurs süresince toplam üç ihtar cezası alan kursiyerin kursla ilişiği kesilir ve Bakanlığa bildirilir.

a) İhtar cezası verilmesini gerektiren haller:

1) Toplumun ahlak kurallarına ve kurs düzenine uymamak.

2) Kurs eşyalarına gerekli itinayı göstermemek.

3) İçkili olarak kursa gelmek.

4) Kurslara düzenli devam etmemek.

b) Kursiyerlerin kurstan ilişiklerinin kesilmesini gerektiren haller:

1) Üç defa ihtar cezası almak.

2) Kursiyerlere sarkıntılık, hakaret ve iftira etmek veya başkalarını bu gibi davranışlara özendirmek.

3) Kişileri veya grupları; dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezheplerine göre ayırmayı, kınamayı, kötülemeyi amaçlayan sözlü veya yazılı davranışlarda bulunmak ya da ayrımcılığa neden olacak semboller taşımak.

4) Kurs içinde Anayasanın başlangıcında belirtilen temel ilkelere aykırı davranmak veya kursiyerler arasında gruplaşmalara, sürtüşmelere, çatışmalara neden olabilecek izinsiz gösteri veya toplantı düzenlemek, siyasi partilere, bu partilere bağlı yan kuruluşlara veya sendikalara ait amblem, rozet, yazı, slogan, bildiri, ilan, broşür ve benzeri propaganda araçlarını dağıtmak.

5) Kursa yaralayıcı, öldürücü aletler, silah ve patlayıcı maddeler getirmek veya bunları bulundurmak.

6) Kendi yerine başkasını sınava sokmak, başkasının yerine sınava girmek.

7) Kursta uyuşturucu madde kullanmak ve ticaretini yapmak.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Bitirme ve Bütünleme Sınavları Uygulama Esasları

Bitirme sınavı komisyonları ve uygulama esasları

Madde 28 — Bitirme sınav komisyonlarının oluşumu ve sınavlarının uygulama esasları aşağıda belirtilmiştir:

a) Bitirme sınavları teorik dersler komisyonu: Bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (a) bendinde belirtilen esaslara göre Bakanlık onayı ile oluşturulur.

Teorik dersler sınavı: Bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen ders gruplarından ayrı ayrı test şeklinde yapılır. Bakanlıkça oluşturulan teorik dersler sınav komisyonu tarafından sorulacak on soru, teorik dersleri veren kişilerce hazırlanan otuzsoru içerisinden seçilir. Başarılı olmak için her ders grubundan yüz () puan üzerinden en az yetmiş (70) puan almak gerekir.

b) Yabancı dil sınav komisyonları:Bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (b) bendinde belirtilen esaslara göre Bakanlık onayı ile oluşturulur.

Yabancı dil sınavları: Önce sözlü, sonra yazılı olarak yapılır. Sözlü ve yazılı sınavlar teorik dersler ve uygulama gezisinde görülen yerler hakkında kompozisyon şeklinde yapılır. Sınavlarda kursiyerlere birden fazla konu verilerek seçme hakkı tanınır.

Yazılı ve sözlü sınav notları ayrı ayrı yüz () üzerinden hesaplanır. Başarılı olmak için yazılı ve sözlü sınav notlarının toplamının ortalaması yüz () puan üzerinden en az yetmiş (70) puan olması gerekir.

Bütünleme sınav komisyonları ve uygulama esasları

Madde 29 — Bütünleme sınavları bu Yönetmeliğin 28 inci maddesinde belirtildiği şekilde kurulan komisyon tarafından gerçekleştirilir.

Bitirme sınavlarında başarılı olamayanlar Bakanlıkça belirlenecek tarih ve yerde başarısız oldukları derslerden, sınav sonuçlarının açıklandığı tarihten itibaren en geç bir yıl içinde bütünleme sınavına alınırlar. Sınavın yeri ve tarihi il müdürlüğünün teklifi üzerine valiliğin olumlu görüşü ve Bakanlık onayı ile belirlenir. Bütünleme sınavlarında teorik derslerden başarılı olamayanlara bir sınav hakkı daha tanınır. Bu haklarını, açılacak ilk kursun bitirme ve bütünleme sınavlarına katılarak kullanabilirler.

Rehberlik kimlik kartı

Madde 30 — Kursun açıldığı il müdürlüğünce,bitirme ve bütünleme sınavlarında başarılı olan kursiyerlere ait, bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen belgeler ile bitirme sınavının yapıldığı tarihten en fazla üç ay önce alınmış sabıka kaydı belgeleri Bakanlığa gönderilir. İlgililerin taleplerinin il müdürlüğünce Bakanlığa ulaştırılması halinde, rehberlik kimlik kartları hazırlanıncaya kadar kullanılmak üzere, Bakanlık tarafından geçici kimlik belgesi düzenlenir.

BEŞİNCİBÖLÜM

Profesyonel Turist Rehberlerinin Çalışma Esasları

Rehberlik kimlik kartı alma zorunluluğu

Madde 31 — Profesyonel turist rehberliği kimlik kartı olmadan rehberlik yapılamaz. Yapanlar hakkında 14/9/ tarihli ve sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu ve diğer ilgili kanunlar uyarınca gerekli işlemler yapılır.

Hizmet içi eğitim seminerlerine katılma zorunluluğu ve diğer eğitim faaliyetleri

Madde 32 — Profesyonel turist rehberleri, her yıl, biri Bakanlık tarafından belirlenen zorunlu konularda olmak üzere en az üç konuda hizmet içi eğitim seminerine katılmak zorundadırlar. Bakanlık, en geç Aralık ayı sonuna kadar meslek kuruluşlarının da görüşlerini alarak, bir sonraki yılın 1 Kasım – 31 Aralık tarihleri arasında düzenlenecek en az sekiz seminerin konusunu, zamanını, hangi illerde yapılacağını ve uygulanacak seminer ücretlerini tespit eder.

Gerek gördüğü durumlarda, Bakanlığın denetim ve gözetiminde; meslek kuruluşları, üniversiteler, ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde yürütülmek üzere; seminerin yapılacağı il müdürlüğünün yetki ve sorumluluğunda hizmet içi eğitim seminerlerinin ve rehberlere yönelik Bakanlık onayı ile uygun görülen diğer eğitimlerin düzenlenmesine de izin verebilir. Hizmet içi eğitim seminerlerine katılamayan rehberlerden mazeretleri kabul edilenler için 15 Şubat – 31 Mart tarihleri arasında telafi semineri düzenlenebilir. Bunun dışında hizmet içi eğitim seminerlerine ek veya telafi şeklinde hizmet içi eğitim semineri düzenlenemez. Seminerleri düzenleyen kuruluşlar, katılımcı sayılarına göre uygun mekânları tespit eder ve gerekli duyuruları yapar.

Ancak, hizmet içieğitim seminerlerine katılamayanların;

a) Tam teşekküllü hastaneden alınmış, çalışmasına engel durumunun olduğuna dair sağlık kurulu raporu ile belgelenen sağlık durumu,

b) Yurtdışında sürdürülen doktora, yüksek lisans (master) ve Milli Eğitim Bakanlığınca burslu olarak lisans eğitimi amacıyla gitmeleri,

c) Kendisinin veya eşinin kamu görevi dolayısıyla yurtdışında bulunmaları,

d) Yurtdışında ikamet tescili için o ülke tarafından yurtdışına çıkma tahdidi konulanların bu durumu belgelemeleri halinde geçerli olmak üzere yurtdışında en fazla biryıl süre ile ikamet zorunluluğu,

e) Doğal afetler,

f) Askerlik,

g) Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarınca yurtdışında görevlendirilmeleri,

nedenleriyle oluşan mazeretlerinin ilgili kuruluşlardan veya noterden tasdikli tercüme edilmiş belgelerinin asılları ile seminerlere katılmak için müracaat ettiklerini belgelemeleri zorunludur. b ve c bentlerindeki mazeret sahiplerinden seminerlere katılmak için müracaatını belgelemesi zorunlu değildir.

Mazeretlerini bildirenlerin durumları, Bakanlıkça oluşturulacak Mazeret Komisyonunun her yılın Aralık ayının 20’sine kadar Kasım –Aralık ayları içinde ve Nisan ayının 20’sine kadar Mart-Nisan ayları içinde yapacağı toplantılarda incelenerek karara bağlanır. Sonuçlar ilgili il müdürlükleri ile meslek kuruluşlarına bildirilir.

Mazeretleri bu madde uyarınca kabul edilenler dışında herhangi bir nedenle zorunlu hizmet içi eğitim seminerlerine katılmayan rehberlerin yıllık vizesi yapılmaz.

Mazeret komisyonu

Madde 33 — Hizmet içi eğitim seminerlerine katılamayan ve mazeretlerini Bakanlığa bildiren rehberlerin durumlarının görüşülmesi ve karara bağlanması amacıyla kurulacak Mazeret Komisyonu, Araştırma ve Eğitim Genel Müdürünün veya Turist Rehberliği Dairesi Başkanlığından sorumlu Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında,Turist Rehberliği Daire Başkanı, bir hukuk müşaviri, ilgili şube müdürü ve bir meslek kuruluşu temsilcisinden oluşur. Bu komisyonun raportörlüğü ve sekretarya hizmetleri ilgili şube müdürlüğü tarafından yürütülür.

Komisyon, Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğünün bu Yönetmeliğin 32 nci maddesine göre belirleyeceği tarihlerde ve Genel Müdürün yazılı çağrısı üzerine toplanır. Komisyonun çalışma usul ve esasları Bakanlıkça belirlenir.

Kimlik kartı taşıma zorunluluğuve dil kullanımı

Madde 34 — Turist rehberleri, Bakanlıkça verilen kimlik kartını, tur programı süresince, görülecek biçimde taşımak zorundadırlar.

Turist rehberleri, kimlik kartlarında belirtilen yabancı dil veya dillerden başka bir dilde rehberlik yapamazlar.

Vize zorunluluğu

Madde 35 — Turist rehberleri, her yıl 1 Ocak – 30 Nisan tarihleri arasında rehberlik kimlik kartlarını bağlı oldukları il müdürlüklerine vize ettirmek zorundadırlar. Vize süreleri ile vize yaptırma tarihleri gerekli görüldüğü hallerde Bakanlıkça uzatılabilir. Rehberler, vize yaptırmadıkları yıl rehberlik mesleğini icra edemezler.

Ancak, rehberlik belgesi almaya hak kazanan rehberler, rehberlik belgelerini aldıkları ilk yıl için vizeden muaftırlar. Yıl sonunda yapılacak olan ve takip eden yılın vizesine esas hizmet içi eğitim seminerlerine katılırlar.

Vize talebinde bulunan rehberler, vizelerini yaptırabilmeleri için;

a) Savcılıktan son üç ay içinde alınmış sabıka kaydı belgesini,

b) Bir önceki yılda düzenlenen en az üç hizmet içi eğitim seminerine katıldığına ilişkin belgeyi,

il müdürlüklerine teslim ederler.

Bir önceki yılda düzenlenen seminerlere katılmama sebepleri mazeret komisyonunda geçerli bulunan rehberlerin vizeleri, yukarıda belirtilen diğer şartları yerine getirmeleri halinde yapılır.

Ayrıca hizmet içi eğitim seminerlerine katılamadığı için vize yaptıramayan rehberler ile birlikte tüm rehberlerin takip eden yılda vizelerini yaptırabilmeleri için, o yıl Kasım ve Aralık aylarında düzenlenecek seminerlere katılım bildirim formunu seminer düzenlemeye yetkili il müdürlüklerine veya işbirliği yapılan kuruluşlara en geç Eylül ayı sonuna kadar teslim ederler.

İl müdürlükleri; her yıl, en geç vize süresini takip eden ay sonuna kadar vize işlemleri yapılan rehberlerin isim, adres, rehberlik belgelerinde yazılı yabancı dil veya diller, sicil numarası, katıldığı seminerin yeri ve tarihi ile konularını kapsayan listeleri Bakanlığa gönderirler. Ayrıca vize işlemleri yapılan rehberlerin sicil numaraları, isim ve adreslerini gösterir listeler il müdürlüklerince, meslek kuruluşlarına da gönderilir.

Devlet memuru rehberler

Madde 36 — 14/7/ tarihli ve sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışan ve rehberlik kimlik kartı bulunan rehberler, bu görevlerinden ilişiklerini kesmeden rehberlik mesleğini icra edemezler. Memuriyetle ilişkilerini kestiklerini belgelemeyenlerin vizeleri yapılmaz.

Ayrıca, sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışanların, bu durumlarını gizlediklerinin ve vize yaptırdıklarının tespit edilmesi halinde bu kişiler hakkında gerekli işlemler yapılmak üzere kurumlarına bildirilir.

Rehberlik kimlik kartının iptali

Madde 37 — Üst üste iki defa vizesini yaptırmayan rehberler mesleklerini icra edemezler ve bu durumda olanların kimlik kartları iptal edilir. Bu durumda olup da, tekrar rehberlik mesleğini icra etmek isteyenlerin, bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesi gereğince, belgelerini ibraz etmeleri halinde açılacak bir kursun bitirme ve bütünleme sınavlarına katılarak başarılı olmaları gerekir. Bunlardan, tüm dillerden toplam en az yüz kişinin talepte bulunması halinde, Bakanlık tarafından, bu Yönetmeliğin 28 inci maddesinde belirlenen sınavlar müstakil olarak uygulanabilir. Sınavların tarihi ve yeri Bakanlık onayı ile belirlenir ve ilan edilir.

Bu sınavlara katılacak kişilerin, sınavdan en azbir ay önce sınavın yapılacağı il müdürlüğüne dilekçe ile başvurmaları ve sınava giriş belgesi almaları gerekir.

Rehberlik onur kartı

Madde 38 — Fiilen yirmi yıl rehberlik yapmış olan rehberlere rehberlik onur kartı verilir. Rehberlik onur kartı alanlar çalışmak istediklerinde, her yıl sağlık raporu ve üç ay içinde alınmış sabıka belgelerini vize süresi içinde bağlı bulundukları il müdürlüklerine ibraz etmeleri halinde hizmet içi eğitim ve vizeden muaftırlar. Bunların durumu il müdürlüğünce Bakanlığa bildirilir.

Seyahat acentelerinin rehber çalıştırması

Madde 39 — Seyahat acenteleri, sadece profesyonel turist rehberliği kimlik kartı olan kişileri turist rehberi olarak çalıştırabilirler.

Belgesiz ve vizesiz kişileri turist rehberi olarak çalıştıran Bakanlık denetimindeki kuruluşlar hakkında düzenlenen denetim tutanakları, idari ve cezai işlem yapılmak üzere Bakanlığın ilgili birimine bildirilir.

Rehber ücretleri

Madde 40 — Rehber taban ücretleri Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği ve ilgili meslek kuruluşlarının yazılı görüşleri alınarak yılda iki kez Bakanlıkça belirlenir. Bu kuruluşlar tarafından Ocak ayında uygulanacak rehber taban ücretleri konusundaki teklifler Aralık ayı içerisinde, Temmuz ayında uygulanacak ücretlerle ilgili teklifler ise Haziran ayı içerisinde Bakanlığa bildirilir.

Bakanlık Ocak ve Temmuz aylarında uygulanacak rehber taban ücretlerinin tespitine ilişkin kararını Aralık ve Haziran ayı sonuna kadar ilgili kurum ve kuruluşlara bildirir, bu ücretlerin uygulamasını sağlar ve denetler.

Rehberlik kimlik kartına yeni dil eklenmesi

Madde 41 — Rehberlik kimlik kartına yeni dil ekletmek isteyen rehberler, istedikleri yabancı dilden bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin (b) bendinde belirtilen sınava girerler. Bakanlıkça ihtiyaç duyulduğu tespit edilen dillerden veya tüm dillerden toplam talep sayısının elli kişiyi aşması halinde, talep edilen dillerden müstakil olarak yabancı dil sınavı bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (b) bendinde belirtilen Komisyon tarafından yapılabilir. Başarılı olmaları halinde, bu dil, rehberlerin kimlik kartlarına ve sicillerine işlenir.

Ayrıca, KPDS’ den en az (C)seviyesinde belge ibraz eden rehberlerin kimlik kartlarına ve sicillerine o dil eklenir.

Üniversitelerin rehberlik bölümü mezunları

Madde 42 — Fakülte ve yüksekokulların rehberlik bölümlerinden mezun olan ve en az (C) seviyesinde KPDS belgesi bulunanlar, Bakanlıkça açılacak kursun sonunda yapılan veya üniversitelerce düzenlenen uygulama gezisine katıldıklarına ilişkin belgelerini Bakanlığa bir dilekçe ekinde ibraz etmeleri halinde, adlarına profesyonel turist rehberliği kimlik kartı düzenlenir.

En az (C) seviyesinde KPDS belgesi bulunmayanların,bu Yönetmeliğin 15 inci maddesi (b) bendinde belirtilen sınavlarda veya Bakanlıkça müstakilen yapılacak yabancı dil sözlü ve yazılı sınavlarında başarılı olmaları gerekir.

Üniversitelerin rehberlik bölümlerinin uygulama gezilerinde, meslek kuruluşlarının önereceği en az sekizyıl tecrübeye sahip rehber bulundurmaları ve gezi düzenlenmeden önce, onay almak üzere gezi programınıBakanlığa göndermeleri gerekir.

Rehberlikte uzmanlaşma ve eğitim

Madde 43 — Turizm çeşitleri ve bölgelerine göre uzman rehber yetiştirilmesi ile rehberlerin çeşitli konularda eğitilmesi amacıyla, Bakanlık tarafından veya Bakanlıkça bu konuda eğitim vermeye yetkili kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, meslek kuruluşları ve özel kuruluşlarla yapılacak protokol çerçevesinde ve Bakanlık denetiminde eğitim faaliyetleri düzenlenebilir.

Bakanlığın onayı ve denetiminde düzenlenen eğitimlere katılan ve eğitim sonucunda yapılan sınavlarda başarılı olan rehberlere, Bakanlık tarafından düzenlenen eğitime göre bir belge verilir.

Eğitimlere ve sınavlara ilişkin düzenlemeler ile uygulamalara ait esaslar Bakanlıkça belirlenir.

ALTINCI BÖLÜM

Rehberlerin Denetim Esasları ve Disiplin İşlemleri

Rehberlerin denetimi

Madde 44 — Bakanlık veya valiliklerce görevlendirecek yetkililer, rehberleri denetleme yetkisine sahiptir. Bu maddede belirtilenler dışındaki kişiler, rehber denetimi yapamazlar.

Meslek kuruluşlarının görevlendireceği yetkili kişiler, denetleme yetkisine sahip kamu görevlileri ile birlikte denetlemeye katılabilirler.

Denetim elemanlarınca düzenlenen tutanaklar, denetimden sonra en geç onbeş gün içerisinde rapor halinde Bakanlığa gönderilir. Denetim raporlarına göre ilgili birimlerce yapılan yasal işlemlerin sonucundan Genel Müdürlüğe bilgi verilir.

Denetim uygulama esasları, Bakanlıkça belirlenir.

Disiplin cezası verme yetkisi

Madde 45 — Bu Yönetmelikte öngörülen disiplin cezalarından, uyarma ve kınama cezasını verme yetkisi rehberin bağlı bulunduğu il müdürlüğüne, diğer disiplin cezalarını verme yetkisi ise bu Yönetmeliğin 46 ncı maddesine göre teşekkül eden Disiplin Kuruluna aittir. Disiplin Kurulu tarafından verilen cezalar Bakanlık onayı ile kesinleşir.

Disiplin Kurulu

Madde 46 — Disiplin Kurulu, bu Yönetmeliğe göre, disiplin dosyalarını ve itirazları inceleyerek gerekli kararları alır.

Disiplin Kurulu, Bakanlık I. Hukuk Müşavirinin başkanlığında, Araştırma ve Eğitim Genel Müdürü veya görevlendireceği genel müdür yardımcısı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğünden genel müdüryardımcısı, Turist Rehberliği Dairesi Başkanı, Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından görevlendirilecek bir müfettiş, ilgili Şube Müdürü ve ilgili meslek kuruluşlarından bir temsilciden oluşur.

Disiplin Kurulu, en az beş üyenin katılımıyla her yıl Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğünün yazılı çağrısı üzerine Nisan ve Ağustos ayında olmak üzere yılda iki kez toplanır. Bakanlık I. Hukuk Müşavirinin görevi başında olmaması nedeniyle katılamadığı toplantılara, I. Hukuk Müşavirinin görevlendireceği bir hukuk müşaviri başkanlık eder.

Disiplin Kurulu raportörlüğü ve sekretarya hizmetleri, ilgili Şube Müdürlüğü tarafından yürütülür.

Disiplin Kurulu kararları, toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.

Disiplin suçları ve cezaları

Madde 47 — Profesyonel turist rehberlerine verilecek disiplin cezaları ile disiplin cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:

a) Uyarma cezası: Rehberlik faaliyetini icra ederken, kimlik kartını görünür şekilde taşımayan rehbere uyarma cezası verilir.

b) Kınama cezası: Tur programını kusurlu bir eylemiyle aksatan veya uyarma ile cezalandırılan ve disiplin suçunu işlediği tarihten itibaren altı ay içinde ikinci defa uyarma cezası gerektiren disiplin suçunu işleyen rehbere kınama cezası verilir.

c) Bir aydan üç aya kadar meslekten men cezası: Aşağıdaki disiplin suçlarından herhangi birinin işlenmesi halinde, rehber, bir aydan az olmamak üzere üç aya kadar rehberlik faaliyetinden men edilir ve ilgilinin rehberlik kimlik kartı aynı süreyle geri alınır:

1) Kendisi veya başka kişiler yararına, zorunlu olmadığı halde turun önceden belirlenmiş süre ve güzergahını değiştirmek,

2) Yetkililerce yapılan denetimlerde bilgi vermekten kaçınmak ve gerçeği gizlemek,

3) Kınama ile cezalandırılan disiplin suçunun işlendiği tarihten itibaren altı ay içinde ikinci defa kınama cezası almak.

d) Üç aydan altı aya kadar meslekten men cezası: Aşağıdaki disiplin suçlarından herhangi birinin işlenmesi halinde, rehber, üç aydan az olmamak üzere altı aya kadar rehberlik faaliyetinden men edilir ve rehberlik kimlik kartı aynı süreyle geri alınır:

1) Bölgesi dışında çalışmak,

2) Rehberlik kimlik kartında belirtilen dilin dışında bir dilde rehberlik yapmak,

3) Mesleğin güven ve itibarını zedeleyici veya meslek etiğine aykırı davranışta bulunmak,

4) Bu maddenin (c) bendi gereği meslekten men cezası almış ve kendisine tebliğ edilmiş olmasına rağmen, onbeş günlük süre içinde rehberlik kimlik kartını bağlı bulunduğu il müdürlüğüne teslim etmemek,

e) Altı aydan bir yıla kadar meslekten men cezası: Aşağıdaki disiplin suçlarından herhangi birinin işlenmesi halinde, rehber, altı aydan az olmamak üzere bir yıla kadar rehberlik faaliyetinden men edilir ve rehberlik kimlik kartı aynı süreyle geri alınır:

1) Vizesiz rehberlik kimlik kartı ile çalışmak.

2) Turist gruplarına kasıtlı olarak zarar vermek.

3) Turizme zarar verecek söz ve davranışlarda bulunmak.

4) Meslekten men cezasıyla cezalandırılan disiplin suçunun işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde ikinci defa rehberlik faaliyetinden men cezası almak.

5) Meslekten men cezası aldığı süre içinde rehberlik faaliyetinde bulunmak.

f) Meslekten çıkarma cezası: Aşağıda belirtilen disiplin suçlarından herhangi birinin işlenmesi halinde, rehber meslekten çıkarılır ve rehberlik kimlik kartı iptal edilir:

1) Ülke yararına ve milli onura aykırı hareket, söz ve davranışlarda bulunmak.

2) 21/7/ tarihli ve sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'na muhalefetten mahkum olmak.

3) Taksirli suçlar ile kısa süreli hapis cezasına seçenek yaptırımlara çevrilmiş veya aşağıdaki sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, altı aydan fazla hapis veyahut affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmak.

4) Rehberlik mesleğini, rehber sıfatını veya rehberlik kimlik kartını kullanarak işlediği bir suçtan dolayı hüküm giymek veya suç işlenmesine yardımcı olduğu mahkeme kararıyla sabit olmak.

5) Altı aydan bir yıla kadar meslekten men cezasıyla cezalandırılan ilk disiplin suçunun işlendiği tarihten itibaren, ikiyıl içinde ikinci defa altı aydan biryıla kadar meslekten men cezası almak,

6) Bu Yönetmeliğin 36 ncı maddesinde belirtilen fiili işlemek.

Meslekten men cezasının süresi, işlenen fiilin ağırlığı dikkate alınarak belirlenir.

Meslekten men cezası alan rehber, ceza süresince rehberlik mesleğini icra edemez. Meslekten çıkarılan rehber, yeniden rehberlik mesleğine kabul edilemez. Meslekten men veya çıkarma cezası almış rehberleri çalıştıran kişi ve kuruluşlar hakkında tâbi oldukları mevzuat uyarınca işlem yapılır. İşlenen fiilin suç teşkil ettiği hallerde, adli makamlara suç duyurusunda bulunulur.

Verilen disiplin cezaları rehberin sicil fişine işlenir.

Kesinleşen uyarma ve kınama cezaları, rehberin bağlı bulunduğu il müdürlüğü tarafından, Bakanlığa ve meslek kuruluşlarına bildirilir. Meslekten men ve çıkarma cezaları, il müdürlüklerine, meslek kuruluşlarına ve Türkiye Seyahat Acentaları Birliğine bildirilir.

Disiplin soruşturması usulü

Madde 48 — Rehberler hakkında yapılacak disiplin soruşturmasında aşağıda belirtilen usuller uygulanır:

a) Rehberlik faaliyetini icra ederken uyarma ve kınama cezasını gerektiren hallerde bulunduğu tespit edilen rehbere, varsa delilleriyle birlikte yedi gün süre verilerek yazılı savunmada bulunması gerektiği, aksi taktirde savunma hakkından vazgeçmiş olacağı, bağlı bulunduğu il müdürlüğü veya Bakanlık tarafından bildirilir. Savunma süresinin bittiğinin veya savunmanın verildiğinin tespitini takiben, il müdürlüğü veya Bakanlık, denetleme raporunu, varsa diğer delilleri, ifade tutanaklarını, verilmişse savunmayı en geç bir ay içinde inceler ve karar verir.

b) Meslekten men ve çıkarma cezasını gerektiren bir fiil veya halin tespit edilmesi halinde, Disiplin Kurulu, ilk toplantısında durumu inceleyerek soruşturma gerekip gerekmediği konusunda karar alır. Soruşturma açılmasının reddine ilişkin kararlar, başvuran makam, kişi ve kuruluşa bildirilir. Soruşturma açılmasına karar verildiği hallerde, Disiplin Kurulu bir soruşturmacı tayin eder.

Soruşturmacı, bir ay içerisinde ilgililerden yazılı savunma yapmasını, aksi takdirde, savunma hakkından vazgeçmiş sayılacağını bildirir. Görevli hakkında soruşturma yaptığı kişiyi ve konuyla ilgili diğer kişileri sözlü olarak da dinleyebilir. Sözlü olarak alınan bilgiler bir tutanağa bağlanır ve ilgiliye bu tutanak imzalatılır. Soruşturmacı her türlü bilgi ve belgeyi topladıktan sonra, vardığı sonucu da belirten bir rapor hazırlayarak Disiplin Kuruluna sunar.

Disiplin Kurulu, soruşturmacının sunduğu rapor ve belgeleri inceleyerek suçu sabit görürse disiplin cezasını verir. Rehberin savunma süresinin bittiğinin veya savunmanın verildiğinin tespitini takiben üç ay içinde karar verilir.

Tebligat ve ceza zamanaşımı

Madde 49 — Savunma vermeye ve tanıklık yapmaya davet yazıları ile ceza kararları, ilgili kişilere 11/9/ tarihli ve sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir.

Her ne sebeple olursa olsun fiilin işlendiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde işlem yapılmaması halinde, ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Ancak, söz konusu fiil ceza hukuku bakımından suç teşkil etmekte ise, iki yıllık süre kararın kesinleşmesinden itibaren başlar.

Disiplin cezalarına itiraz

Madde 50 — İl müdürlüklerince kursiyerlere verilen ihtar cezası ve kurstan ilişik kesme cezası ile rehberlere verilen uyarma ve kınama cezalarına karşı, kararın tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde itirazen Disiplin Kuruluna başvurulabilir.

Disiplin Kuruluna itiraz edilmeyen cezalar ya da itiraz üzerine alınan kararlar ile bir aydan üç aya kadar meslekten men, üç aydan altı aya kadar meslekten men, altı aydan bir yıla kadar meslekten men cezaları ile meslekten çıkarma cezasına karşı süresi içerisinde idari yargı yoluna başvurulabilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Ücretler ve Giderler

Ücretler

Madde 51 — Bu Yönetmeliğin 15, 16, 28, 29, 32, 37, 41, 42 ve 43 üncü maddeleri çerçevesinde düzenlenen sınav ve kurslar ile rehberlik kimlik kartlarının değiştirilmesi, kayıp, nakil ve benzeri nedenlerle yenilenmesi işlemleri ile eğitimlere katılan adaylardan ve rehberlerden yapılan tüm organizasyonların giderlerine katkıda bulunmak amacıyla Bakanlıkça belirlenen ve onaylanan miktarlarda katılım ücreti alınır.

Sınav, kurs, konferans, seminer ve eğitim giderleri

Madde 52 — Bakanlıkça açılan kursların seçme, bitirme, bütünleme ve müstakil olarak açılacak dil sınavları, kurslar, konferanslar ile hizmet içi eğitim seminerleri, uzmanlaşma eğitimleri ve rehberlere yönelik diğer eğitim faaliyetleri için ödenecek salon kiraları, kırtasiye giderleri, sınav komisyon üyeleri ile konferans, seminer ve diğer eğitimleri verecek konuşmacıların, eğitimcilerin ve diğer üyelerin ek ders ücretleri ve harcırah gibi ilgili mevzuatı uyarınca ödenmesi öngörülen giderler ile katılımcılar ve işbirliği yapılan kuruluşlar tarafından ihtiyaç duyulan tüm organizasyon giderleri, Genel Müdürlük ile Döner Sermaye İşletmeleri Merkez Müdürlüğü ya da eğitimin yapılmasında işbirliği yapılacak olan ilgili kurum ve kuruluşlar arasında düzenlenecek ve Bakanlıkça uygun görülüp onaylandıktan sonra yürürlüğe girecek olan protokolle belirlenecek esaslar çerçevesinde katılımcılar tarafından karşılanır.

Uygulama gezisi ücretleri ve giderleri

Madde 53 — Uygulama gezisinin giderleri bu Yönetmeliğin 52 nci madde kapsamında düzenlenecek protokolle belirlenir.

SEKİZİNCİBÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Geçici Madde 1 — 2/7/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Profesyonel Turist Rehberliği Yönetmeliği gereği, bölgesel rehberlik kimlik kartı sahibi olanların kazanılmış hakları saklıdır. Bölgesel kimlik kartına sahip rehberler, bölgesel rehberlik mesleğini kimlik kartında belirtilen bölgede icra edebilirler. Bunların vizeleri Bakanlıkça bölgesel rehber olarak yapılır.

Ancak, bölgesel rehberler ile vize yaptırmamaları nedeniyle bölgesel rehberlik kimlik kartı iptal edilen kişiler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç beş yıl içinde,uygulama gezileri ve Bakanlık tarafından açılacak olan kursların bitirme ve bütünleme sınavlarına katılarak başarılı olmaları halinde, ülkesel profesyonel turist rehberliği kimlik kartını alabilirler.

Geçici Madde 2 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce rehberlik kimlik kartı verilmiş olanlar, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir yıl içinde bağlı bulundukları il müdürlüklerine müracaat ederek mevcut kimlik kartlarını bu Yönetmeliğe göre yeniden hazırlanacak rehberlik kimlik kartları ile değiştirmek zorundadır. Geçerliliğini yitiren kimlik kartlarına vize işlemi yapılmaz.

Geçici Madde 3 — 2/7/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Profesyonel Turist Rehberliği Yönetmeliğinin 2 nci maddesine göre açılan kurslar; kurs süresinin bitimine kadar devam eder. Bu kurslara katılmaya hak kazanarak kursu ve uygulama gezisini tamamlayan, Bakanlıkça yapılan bitirme ve bütünleme sınavlarında başarılı olanlara profesyonel turist rehberliği kimlik kartı verilir. Bakanlıkça yapılan bu kursları tamamlayıp yurtiçi uygulama gezisine katılamayanlar ile bitirme ve bütünleme sınavlarında başarısız olanların hakları bir defaya mahsus olmak üzere Bakanlıkça açılacak ilk kursun uygulama gezisi ile bitirme ve bütünleme sınavlarına katılmak koşuluyla saklıdır.

Geçici Madde 4 — 2/7/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Profesyonel Turist Rehberliği Yönetmeliğinin 50 nci maddesi hükmüne göre rehberlik kimlik kartı almış kişilerin bu hakkı saklıdır. Ancak bu kişiler sayılı Kanuna tabi görevlerinden ayrılmadan rehberlik mesleğini icra edemezler.

Düzenleme yetkisi

Madde 54 — Bakanlık bu Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak üzere her türlü alt düzenlemeyi yapmaya yetkilidir.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

Madde 55 — 2/7/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Profesyonel Turist Rehberliği Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

Madde 56 — Maliye Bakanlığı ile Sayıştay Başkanlığının görüşleri alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 57 — Bu Yönetmelik hükümlerini Kültür ve Turizm Bakanı yürütür.

Turist Rehberi Olmak İster Misiniz?

Rehber olmak isteyenler ne yapmalı? Yabancı dil zorunlu mu? Kokartlar sadece belirli bölge için mi veriliyor? Profesyonel turist rehberi Onur Akgül, mesleğin detaylarını anlattı. 

Onur Akgül kimdir? 

İstanbul doğumluyum. Turizm alanında lise eğitimi aldım. Çanakkale Üniversitesi Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği bölümünden mezun oldum. Balıkesir üniversitesinde Turizm Rehberliği anabilim dalında yüksek lisansımı tamamladım. Çanakkale Üniversitesi’nde doktora eğitimine devam ediyorum. Doktora ders sürecini yeni tamamladım. 

yılından beri turist rehberliği yapmaktayım. Ülkesel rehberim. Çanakkale’de yaşıyorum. Aktif rehberlik hayatıma devam ediyorum. Mesleğimi de çok seviyorum. İki ulusal dergide de köşe yazarlığı yapmaktayım. 

Rehber olmak isteyenler ne yapmalı?

Öncelikle bu mesleği sevebiliyor olmak gerekiyor. İnsanlarla iletişiminiz iyi olması gerekiyor. Sosyalleştiren bir meslek sizi. Mesleğimizin temel direği olan bir yasamız var. Sayılı Turist Rehberliği Meslek kanunu çok önemli. Kanuna göre turist rehberi olabilmek için, başında eğitim süreci geliyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından sertifika programı oluyordu. Genel kültür ve yabancı dil sınavlarını da geçtikten sonra turist rehberliği ruhsatnamenizi alıyordunuz. Üniversitelerde bu alan için eğitim veren programları olduğu için sertifika programları düzenlenmiyor. Üniversitelerin ön lisans ya da lisans bölümlerinden mezun olmanız gerekiyor. Bir yabancı dili iyi şekilde konuşabiliyor olmanız gerekiyor. 

Bu şartı yerine getirmeniz için de YDS ya da Bakanlığın gözetiminde düzenlenen turist rehberliği yabancı dil sınavı var. Bu ikisinden birini geçmek gerekiyor. YDS’den en az 70 almak gerekiyor. Sonrasında da uygulama gezileri var. Çalışacağımız bölgede yetkilendirilmek adına uygulama gezileri oluyor. Uygulama gezilerinden en az birini tamamladıktan sonra Kültür ve Turizm Bakanlığı’na ruhsatname için başvuruyorsunuz. Aldığınız ruhsatname ile yaşadığınız yerdeki yetkili odalara başvuruyorsunuz, kayıt oluyorsunuz. Sonrasında da çalışma kartı veriliyor. Bunu aldıktan sonra da fiilen mesleğinizi icra etmeye başlıyorsunuz.

Üniversite mezunu olmak zorunlu mu? 

Zorunlu. Sertifika programları artık açılmıyor. Ön lisans, lisans ya da yüksek lisans programlarından birini bitirmek zorundasınız. 

Yabancı dil zorunlu mu?

Kanunda da belirtildiği üzere bir yabancı dilden yeterlilik vermek gerekiyor. İngilizce olabilir az bilinen bir dil de olabilir. Mesleğin temelinde yabancı dil olmazsa olmaz kıstaslardan bir tanesi. 

Rehber, turist rehberi, apranti, eylemli - eylemsiz rehber ne demek?

Apranti rehber dediğimiz yardımcı rehber. Birçok apranti rehber acente adını orada bulunurlar. Turist rehberi turu icra eder. Yardımcı rehber genelde üniversitelerde okuyan öğrencilerden oluşmakta. 

Eylemli rehber çalışma kartına sahip olup aktif rehberlik yapan kişiler. Bir de şöyle bir husus var; ruhsatınızı aldınız, odanıza kayır yaptırdınız ama çalışma kartı almadınız, çalışma kartına sahip olan turist rehberler ise eylemsiz turist rehberleri. Ruhsatnamenizi aldıktan sonra 6 ay içinde bir meslek örgütüne iye olmazsanız iptal ediliyor. 11 bin bin civarında rehberlik meslektaşlarımız yer almakta. 

Kokartlar sadece belirli bölge için mi veriliyor?

Kokart eski jargon, çalıma kartı geçiyor. İkisi de aynı şey. Ruhsatnamenizi alırken en az bir bölge gezmiş olmalısınız. Siz hangi bölgede uygulama gezisine çıktı iseniz orada yapmak zorundasınız. Ben Marmara, Ege ve Akdeniz turu yapmıştım. Ruhsatında da çalışacağı bölgeler olarak, Marmara, Ege ve Akdeniz yazıyor. Çalışma kartı alırken çalışabileceğimiz bölgeler yer alıyor. Çalışma kartlarında ülkesel ve bölgesel turist rehberleri ibaresi var. Ülkesel rehberler bütün bölgelerde çalışabiliyor. Bölgesel rehberler ise Marmara var Ege yok gibi. Kişilerin kendi tercihi oluyor genellikle. Tamamlamadığınız bölgede tur organize ederseniz bunun ciddi cezaları var. 

Kokart alabilmek için sınava girmek gerekiyor mu?

Uygulama gezisi sonrasında, bir sınava tabi oluyorsunuz. Gezdiğiniz bölge ve noktalarla alakalı. Bu testten en az 75 almanız gerekiyor. Lisans almak için sınava giriyorlar. Rehber olup bölge eklemek isteyenler sınavdan muaf. 

Sınav soruları nasıl oluyor?

Sordukları sorular anlatılan her şeyi kapsıyor. Turda ne öğrenildiyse o soruluyor. 

Çok geziyorsunuz, çok kazanıyor musunuz?

Biz gezdiriyoruz. Maksadımız turistlere tanıtmak. Maddi açıdan tatmin edici bir meslek. Rehberlikte kazanmak istiyorsanız öncesinde o kadar harcamanız gerekiyor. Eğitim gezisine katılmanız, kitap okumanız gerekiyor. Devamlı okumanız gerekiyor. Eğitim gezileri dışında da bir yeri gidip görmeniz gerekiyor. Mesleki birikiminizi için para harcamalısınız. Yatlar katlar kazanmıyoruz. Maddi kazancından ziyade beşeri kazancı çok önemli. Zaman yönetimi çok önemli turist rehberliğinde. Rehberlik sadece gezip para kazanmak değil.

Rehberler için ağustos böceği demek doğru olur mu?

Bizim ülkede bu durum çok geçerli değil. Çok şanslıyız. Anadolu coğrafyasında rehbere ekmek çok. Turizm sektörüne dair sezonluk bakış açısı var. Rehberliğin böyle olmadığını düşünüyorum. Çalıştığınız bölge dışına çıkmıyorsanız bu geçerli olabilir. Mesleği dolu dolu icra etmek istiyorsanız, bazı aylarda farklı yerlerde yaşamak gerekiyor. Dünyanın en başarılı rehberleri turist rehberleridir. 

Gezerken en çok etkilendiğiniz yer neresi?

Birçok yer var. Geriden alacak olsak; eğitim gezisinde Kaş Antik Tiyatro’da gün batımını izlemek beni acayip etkilemişti. Anadolu çok keşfetmeye açık bir bölge, keşfederken çağlar atlayacağınız konumda. Aspendos Tiyatrosu da unutulmaz anlardı. Rehber iken orayı anlatırken anlattığım dönelerde yaşıyormuşum hissiyatı oluştu. Sultanahmet’e gittiğimde Dikilitaşı gördüğümde başka hissettim. Ayasofya’ya girdiğimde kayboldum, anlatırken yaşıyorsunuz bir nevi. Kubbesi sonsuz gelmişti bana.

Ağrı’da Doğu Beyazıt’ta İshak Paşa Sarayı bir başka. Çölün ortasında elmas gibi. Efes’e girdiğinizde de o anı yaşıyormuş gibi hissediyorsunuz. Kış gezisi yaptığımızda Sagalassos Antik Kenti, Burdur’da yer alıyor. Yazı ayrı kışı ayrı güzel. 

Hatay çok farklı bir coğrafya. Mardin sokaklarında yürümek, kendi içerisinde ruhu varmış gibi hissediyorsunuz. Şanlıurfa Halfeti’de batık şehri görmek inanılmaz bir duygu. Anlattığım yerleri bir şekilde gezmenizi öneririm. Kültür turları çok önemli bizim için.

Gökçeada güneşin son battığı yer. Keyfi çok başka. Bozcada köyü olmayan tek ilçesi. Bağbozumu zamanı bağdan üzüm topluyorsunuz. Toprağa dokunmak, üzümleri kendiniz toplaması çok başka bir şey. Saymakla bitmez. Tunceli’de Munzur Vadisi çok görmek istediğim yer. Erzincan Kemaliye’de Karanlık Kanyon yine. 

Turistler misafir mi, müşteri mi?

Misafir, hiç düşünmeden cevap verebilirim. Turizm sektörü içerisinde hizmet verdiğimiz kişiler misafirdir. 

Kokart için yüksek lisansta tez gerekli mi? 

Fark etmiyor. Tezli de yapsanız tezsiz de yapsanız şartı yerine getirmiş olursunuz. 

Kısa süre içerisinde gezilecek bölgeler nereler olabilir?

İstanbul’a yönelik söyleyeyim. Hafta sonu kaçamağı yapabilecekleri en uygun destinasyonlardan biri Kuzey Ege. 2 günlük Gökçeada, Bozcaada yapılabilir. Kaz dağları olabilir. Asos olabilir. Adatepe, Yeşilyurt köyü gibi. 

Doğu Karadeniz, günlük yapılabilir. Kapadokya turları da gezilebilir. Yıllık izin söz konusuysa Ege, Akdeniz tutu olabilir. 

Otel tatili mi, kültür turu mu?

En son ne zaman bir otelde kaldım hatırlamıyorum. Rehber olarak kültür turlarını tavsiye ederim. 

Çalışma şekli nasıl?

Acenteye bağlı olarak da çalışabilirsiniz, freelance de çalışabilirsiniz. SGK’nızı kendinizin yapmanız gerekiyor. 

Size nasıl ulaşabilirler?

Sosyal medya, Instagram en aktif kullandığım sosyal medya.

Rehber olmak isteyenler ne yapmalı?

Öncelikle bu mesleği sevebiliyor olmak gerekiyor. İnsanlarla iletişiminiz iyi olması gerekiyor. Sosyalleştiren bir meslek sizi. Mesleğimizin temel direği olan bir yasamız var. Sayılı Turist Rehberliği Meslek kanunu çok önemli.

Rehberlik için yabancı dil zorunlu mu?

Kanunda da belirtildiği üzere bir yabancı dilden yeterlilik vermek gerekiyor. İngilizcede olabilir az bilinen bir dil de olabilir. Mesleğin temelinde yabancı dil olmazsa olmaz kıstaslardan bir tanesi. 

Üniversite mezunu olmak zorunlu mu? 

Zorunlu. Sertifika programları artık açılmıyor. Ön lisans, lisans ya da yüksek lisans programlarından birini bitirmek zorundasınız. 

Turist rehberliği konusunda profesyonel bir eğitim aldım. Turizm sektöründe çalışmak amacıyla almış olduğum eğitimler arasında, kültürel ve tarihi bölgeleri tanıtmak, günlük turları planlamak, uluslararası turizm prosedürlerini planlamak, uzun mesafe seyahatleri düzenlemek ve turistlerin güvenliğini sağlamak şeklinde eğitimler almış bulunmaktayım.

Türkiye'de ve dünyanın çeşitli ülkelerinde, farklı kültürleri keşfetmek için uzun seyahatler yaptım. Turist rehberliği konusunda, birçok turistik yerleri ziyaret ettim ve bu yerler hakkında çok sayıda bilgi edindim. Ayrıca, çevremdeki kişilerden ve arkadaşlarımdan da turistik yerler hakkında çok sayıda bilgi edindim. Turist rehberliği konusunda, benim en büyük tecrübem, turistlerin herhangi bir turistik yere giderken onlara rehberlik etmek oldu. Bu, onlara yolculuklarının ne kadar eğlenceli olduğunu ve zaman geçirmelerine nasıl yardımcı olabileceğimi gösterdi.

Turist rehberliği konusunda öğrenmek istediğim şeyler arasında turistlerin taleplerini karşılamak ve güzergahları planlamak, turistlerin ihtiyaçlarını karşılamak, turistlerin mekânları gezmesini kolaylaştırmak, turizm sektöründeki mevzuatları ve kuralları bilmek, yerel kültür ve tarihe hakim olmak ve turistlerin bölgedeki kültürler arasındaki farklılıkları anlamalarına yardımcı olmak sayılabilir.

Turist rehberliği kokartları, ilgili bölgenin tarihi, kültürü, doğası ve diğer özellikleri hakkında bilgi veren profesyonel rehberlerin verdiği hizmetleri sunan ve bu hizmetleri alan tüm yerler için veriliyor.

Edindiğim eğitim ve tecrübeleri, Turizm ve Otel İşletmeciliği bölümünde bir üniversitede almış olduğum dersler ve çeşitli turistik mekanlarda tur rehberliği yaparak edindim.

Hayır, yabancı dil zorunlu değil. Ancak, yabancı bir dil bilmek bir avantaj olarak görülür ve bazı ülkelerde, sık sık karşılaşılan dil olarak bir yabancı dil bilmek isteyen turist rehberleri için bir artı olarak kabul edilir.

Turist rehberliği kokartları, genellikle Avrupa Birliği ülkeleri ve ABD'de veriliyor. Birçok Avrupa ülkesinde, turist rehberliği kokartlarını almak için lisanslı bir turist rehberi olmanız gerekir. ABD'de, turist rehberliği kokartlarını almak için bir turist rehberi lisansı almanız gerekmez. Ancak, çoğu ABD eyaletinde, turist rehberi olarak çalışmak için bir lisansa sahip olmanız gerekir.

Eğitim ve tecrübelerimi Turist Rehberi Sertifikası almak için gittiğim Turist Rehberliği Eğitim Merkezi'nde edindim.

Turist rehberliği, turizm sektöründe çalışmak isteyenler için önemli bir konudur. Bir turist rehberi olmak için birçok farklı eğitim türü almanız gerekebilir. Bunlar arasında, turist rehberliği mesleklerinin temelleri hakkında eğitimler, kültürel ve tarihi konular hakkında eğitimler, turizm sektörü hakkında eğitimler, insanlarla iletişim becerileri hakkında eğitimler, konukları yönetme becerileri hakkında eğitimler, tercüme ve çeviri hakkında eğitimler, dil eğitimi ve turist rehberliği konusunda konusunda uzmanlık eğitimleri ve benzeri birçok eğitim almanız gerekebilir.

İngilizce, Almanca, İtalyanca, Fransızca ve İspanyolca biliyorum.

Turist rehberliği kokartları çoğunlukla Avrupa ülkeleri için veriliyor. Bazı ülkelerde, bu kokartlar tüm dünyaya açık olabileceği gibi, katılımcı ülkelerin sayısı sınırlı da olabilir. Örneğin, ABD'de, turist rehberliği kokartları sadece ABD ve Kanada'daki geziler için veriliyor. Ayrıca, bazı ülkeler, turist rehberliği kokartlarının katılımını sınırlandırmak için ikamet izni şartı da arayabilir.

Turist rehberliği konusunda gerekli eğitimi almak için, ülkemizde lisans veya yüksek lisans düzeyinde turizm veya rehberlik alanında eğitim gören üniversitelerden alabilirsiniz. Aynı zamanda, ülkemizde turizm sektörünün öncü kuruluşları tarafından verilen çeşitli eğitimleri de alma imkanınız vardır.

Turist rehberliği sertifikası almak için ülkenizde geçerli olan mevzuatlara göre belirli kriterleri yerine getirmeniz gerekiyor. Bunlar arasında; yeterli turizm bilgisine sahip olmak, turizm sektörü için uygun eğitimleri almış olmak, ülkenin dilini bilmek ve ülkenin tarihi, kültürü ve diğer turistik bilgileri hakkında bilgi sahibi olmak gibi kriterler yer alıyor. Genellikle, ülkenin kültür ve turizm bakanlığı tarafından verilen bir sertifikaya sahip olmanız gerekiyor. Ayrıca, ülkenin yerel turizm birliği tarafından da verilmiş geçerli bir sertifika almanız önerilir.

Hayır, yabancı dil zorunlu değildir. Ancak turistlerin kolaylıkla anlayabileceği düzeyde bir yabancı dil bilmek, turist rehberliği yapmak için büyük bir avantajdır.

turist rehberi

Konuk Yazar

Konuk Yazar

Blog Yazarı

İstanbul İşletme Enstitüsünde yazılarının yayınlanmasını isteyen konuk yazarlarımız için oluşturulan bilgi kartıdır. Birçok alanda ve disiplindeki yazıları bu hesap üzerinde bulabilirsiniz.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası