aöf yargı örgütü ve tebligat hukuku özet / AÖF YARGI ÖRGÜTÜ TEBLİGAT HUKUKU ÖZETİ - - Edunzy

Aöf Yargı Örgütü Ve Tebligat Hukuku Özet

aöf yargı örgütü ve tebligat hukuku özet

Ders Notları İndİr

Yargı Örgütü ve Tebligat Hukuku / Ünite Ders Notu ders notu

Yargı Örgütü ve Tebligat Hukuku / Ünite Ders Notu

Yargı Örgütü ve Tebligat Hukuku / Ünite Ders Notu - İçindekiler: Adalet Bölümü Yargı Örgütü ve Tebligat Hukuku ders notudur. Yargı örgütü ve tebligat hukuku üniteler özet ders notudur. Yargı örgütü hukuku, yargı fonksiyonunu konu edinen, bu fonksiyonu yerine getirmeyi üstlenmiş olan mahkemelerin, kuruluş ve görevlerini, çalışmasına ilişkin dış koşulları, yargılama sürecinin işleyişine doğrudan veya dolaylı olarak katılan görevlilerin statülerini, görev ve yetkilerini belirleyen hukuk kuralları bütünüdür.

Ders notu PDF formatında ve 3 MB büyüklüğünde.

Ders notu sistemde onaylanmış, indirilebilir.

Ders notunu İndir

1. Yargı işlevini yerine getirmekle görevli mahkemelerin kuruluşunu, görevlerini, işleyişini ve birbirleriyle ilişkilerini, yargılama ilkelerini, yargılama sürecine katılanların görev ve yetkilerini belirleyen hukuk kurallarını inceleyen hukuk dalı aşağıdakilerden hangisidir?

A) İdare Hukuku

B) Ceza Hukuku

C) Yargı Örgütü Hukuku

D) Medeni Hukuk

E) Mali Hukuk

Cevap : C) Yargı Örgütü Hukuku
2. I. Danıştay Kanunu
II. Yargıtay Kanunu
III. Uyuşmazlık Mahkemesi Kanunu
IV. Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun
Yukarıda sayılan kanunlardan hangileri yargı örgütü hukukunun kaynaklarındandır?A) I-II-III

B) I-II-IV

C) I-II

D) II-III-IV

E) I-II-III-IV

Cevap : E) I-II-III-IV
3. Taraflar arasında doğmuş veya doğacak uyuşmazlıkların bir sözleşme uyarınca devlet mahkemelerine başvurulmadan giderilmesi için taraflarca veya tarafların ya da kanunun yetki tanıdığı kişilerce veya mercilerce tayin edilen kişilere ne ad verilir?A) Hakem

B) Hâkim

C) Bilirkişi

D) Hakem-Bilirkişi

E) Tanık

Cevap : A) Hakem
4. (I) Adil yargılanma hakkına, Anayasası’nın “Hak Arama Hürriyeti” başlıklı maddesinde yer verilmiştir. (II) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde de adil yargılanma hakkı yer almıştır. (III) Adil yargılama hakkının ilk unsuru kanuni, bağımsız ve tarafsız bir mahkeme önünde yargılanmadır. (IV) Hakkaniyete uygun yargılanma ve makul süre içinde yargılanma adil yargılanma hakkının diğer unsurlarıdır. (V) Duruşmaların ve kararların gizliliği ilkesi tarafların özel hayatlarının korunması açısından adil yargılanma hakkının dördüncü önemli unsurunu teşkil eder.
Adil yargılanma hakkına ilişkin olarak yukarıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?A) I

B) II

C) III

D) IV

E) V

Cevap : E) V
5. Hâkimler ve Savcılar Kurulu’na ilişkin aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?A) Hâkimler ve Savcılar Kurulu on üç üyeden oluşur.

B) Hâkimler ve Savcılar Kurulu iki daire hâlinde çalışır.

C) Hâkimler ve Savcılar Kurulu; başkanlık, genel kurul, daireler ve hizmet birimlerinden oluşur.

D) Hâkimler ve Savcılar Kurulu’nun başkanı Cumhurbaşkanı tarafından seçilir.

E) Hâkimler ve Savcılar Kurulu’nun üyeleri arasında Adalet Bakanı ve Adalet Bakanlığı müsteşarı da vardır.

Cevap : D) Hâkimler ve Savcılar Kurulu’nun başkanı Cumhurbaşkanı tarafından seçilir.
6. Aşağıdaki mahkemelerden hangisi kuruluş ve çalışma biçimine göre toplu bir mahkeme değildir?A) Asliye Hukuk Mahkemesi

B) Anayasa Mahkemesi

C) Yargıtay

D) Ağır Ceza Mahkemesi

E) Danıştay

Cevap : A) Asliye Hukuk Mahkemesi
7. Anglo-Sakson hukuk çevresinin temel özelliklerine ilişkin olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?A) Anglo-Sakson hukuk çevresinde mahkeme içtihatları önemli bir yer tutar.

B) Anglo-Sakson hukuk çevresinde örf ve âdet kuralları hukukun asli ve doğrudan kaynaklarındandır.

C) Anglo-Sakson hukuk çevresinde kamu hukuku-özel hukuk ayrımı yoktur.

D) Anglo-Sakson hukuk çevresinde bir mahkemenin daha önce verdiği karar, bir başka mahkemenin verdiği karar için emsal teşkil eder.

E) Anglo-Sakson hukuk çevresinde yargı ayrılığı sistemi geçerlidir.

Cevap : E) Anglo-Sakson hukuk çevresinde yargı ayrılığı sistemi geçerlidir.
8. Aşağıda yer verilen ülkelerden hangisi Kıta Avrupası hukuk çevresine dâhil değildir?A) Türkiye

B) İngiltere

C) Fransa

D) İtalya

E) Almanya

Cevap : B) İngiltere
9. Hukuken birbirine benzeyen nitelik ve özelliklere sahip uyuşmazlıkların aynı yargılama hukuku disiplinine ait ilke ve kurallar çerçevesinde çözüme kavuşturulmasından kaynaklanan kümeleşmeye ne ad verilir?A) Görev

B) Yetki

C) Yargı Kolu

D) İş Bölümü

E) İş Dağılımı

Cevap : C) Yargı Kolu
Aşağıdakilerden hangileri Türk Hukuku’nda yer alan yargı kolları arasındadır?
I. Anayasa Yargısı
II. Adli Yargı
III. İdari Yargı
IV. Uyuşmazlık YargısıA) I-II-III

B) I-II-III-IV

C) II-III-IV

D) I-III-IV

E) II-III

Cevap : B) I-II-III-IV

görevlilerin statülerini, görev ve yetkilerini belirleyen hukuk kuralları bütünüdür. Hakim ve savcıların özellikle yürütme organına karşı bağımsızlıklarının sağlanabilmesi için özlük haklarının İlk ünitede anayasa yargısına değinildikten sonra sırasıyla teminatlı olması zorunludur. Bu da mahkemelerin adli yargı, idari yargı, askeri ceza yargısı, askeri idari bağımsızlığı ve hakimlik teminatı esaslarına göre kanunla yargı ve uyuşmazlık yargısı ele alınacaktır. Ayrıca yargı düzenlenmiştir (Anayasa m/III) örgütü incelenecektir. Yargı Fonksiyonu Kavramı Mahkeme Kavramı ve Mahkemelerin Değişik Ölçütlere Göre Tasnifi Yargı fonksiyonu kavramı, devletin hukuk düzeninin devam etmesi ve kişilerin haklarının korunması amacına Mahkeme Kavramı yönelik faaliyet olarak ifade edilir. Bu faaliyet devlet için Mahkeme kavramı iki şekilde tanımlanabilir. hem bir hak hem de bir yükümlülüktür. Yargı fonksiyonu iki şekilde tanımlanabilir. a. Dar ve teknik anlamda mahkeme b. Geniş anlamda mahkeme 1) Şekli ( organik ), 2) Maddi, Devlet tarafından görevlendirilen ve adalet dağıtımı işiyle uğraşan yargılama yerleri dar ve teknik anlamda Şekli (organik) ölçüt, faaliyette bulunan makamdır. mahkemelerdir. Yargı fonksiyonunu yerine getirmeyi Yani organlarının her türlü faaliyetini ifade eder. üstlenmiş olan tüm kuruluşlar ise geniş anlamda Maddi ölçüt ise devletin fonksiyonlarının ifasında mahkemelerdir. başvurulan işlemlerin içeriği yani maddi niteliğidir. Anayasa’nın maddesine göre, mahkemelerin Bu ölçüte göre yargı fonksiyonu yargısal usuller kuruluşu, görevleri, yetkileri, işleyişi ve yargılama uygulanarak hukuki uyuşmazlıkları ve hukuka aykırılık usulleri kanunla düzenlenir. Bu düzenleme, kanuni hâkim iddialarını kesin olarak çözümleyen ve karara bağlayan ilkesine atıf yapar. Kanuni hâkim, görev ve yetkisi bir devlet fonksiyonudur. kanunla belli edilmiş olan mahkemenin hâkimidir. Bu ilkeyi karakterize eden tek unsur, mahkemenin görev ve Yargı Fonksiyonunun Devletin Diğer yetkisinin tayin edilmesi işleminin kanun ile yapılmış Fonksiyonları İle İlişkisi bulunmasıdır. Yargı fonksiyonunun devletin diğer fonksiyonları ile Mahkemelerin kuruluş ve görevlerinin ilişkisini şu şekilde inceleyebiliriz. belirlenmesindeki ilke, tabii hâkim (doğal yargıç) 1) Mahkemelerin Bağımsızlığı, ilkesidir. Yürürlükte bulunan kanunlar aracılığıyla görevi 2) Hakimlik Teminatı, ve yetkisi belirlenmiş olan mahkemenin hâkimine, tabii hâkim (doğal yargıç) denir. Bu ilkeyi karakterize eden Anayasamıza göre yargı yetkisi Türk Milleti adına unsurlar öncedenlik ve kanuniliktir. Bu çerçevede, tabii bağımsız mahkemelerce kullanılır. Dolayısıyla hiçbir hâkim (doğal yargıç) ilkesine uygunluğun sağlanması organ, makam, mercii veya kişi yargı yetkisinin için, kanunla mahkemenin görev ve yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere; belirlenmesi işleminin yargılanacak olan uyuşmazlığın gerçekleşmesinden önce yapılmış olması şarttır. • Emir ve talimat veremez. • Genelge gönderemez. Tabii hâkim (doğal yargıç) ilkesi, kişilerin, hangi • Tavsiye ve telkinde bulunamaz. mahkeme önünde yargılanacaklarını kesin olarak bilmelerini mümkün kılmak, bağımsız ve tarafsız (Anayasa m/II; s.K.m.4/1) mahkemeler önünde yargılanma haklarını güvence altına almak, yargıya güveni sağlamak ve yürütmenin yargıya Mahkemelerin bağımsızlığı, yargı fonksiyonunu ifa müdahalesini olabildiğince önlemek amaçlarına eden hakimlerin hiçbir baskı veya tehdit ile yönelmiştir. Tabii hâkim (doğal yargıç) ilkesi, kişi karşılaşmaksızın görevlerini tam bir serbestlik ve dokunulmazlığı ve güvenliği ilkelerinin (Anayasa m. 17, tarafsızlıkla yerine getirebilmeleriyle gerçek bir anlam m) gerçekleştirilmesine de hizmet eder; adil kazanır. Anayasamızda hakimlik teminatına ilişkin temel yargılanma hakkının temel unsurlarından birini oluşturur bazı ilkeler şunlardır. 1 HUKU-YARGI ÖRGÜTÜ VE TEBLİGAT HUKUKU Ünite1: Yargı Örgütü Hukukunun Temel Kavramları ve Anayasa Yargısı (Anayasa m. 36/I; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi m. mahkemesi de denilmektedir. Örnek mahkemeler 6). şunlardır : Mahkemelerin Değişik Ölçütlere Göre Tasnifi Mahkemeler, • Sulh hukuk Mahkemesi, • Asliye Hukuk Mahkemesi, I) Kuruluş ve çalışma biçimlerine göre, • Asliye Ceza Mahkemesi, II) Yargı sistemine ilişkin derecelendirmede bulundukları yere göre, • İdare ve Vergi Mahkemesi, III) Görmeyi üstlenmiş oldukları uyuşmazlıkların İkinci derece mahkemeleri ( istinaf mahkemeleri ) niteliklerine ya da tarafların statülerine göre, ise, konusu uyuşmazlığın maddi ve hukuki yönünün tekrar olmak üzere üç farklı ölçütte görülür. incelenmesi olan istinaf kanun yoluna başvuru mercileri olup, ilk derece mahkemeleri ile üst derece mahkemeleri 1) Kuruluş ve çalışma biçimlerine göre arasında yer alan mahkemelerdir. mahkemeler : Üst derece mahkemeleri, ilk ve ikinci derece mahkemelerinin hüküm ve kararlarının, kanun tarafından • Tek Hâkimli Mahkemeler öngörülmüş bulunan yollara başvuru üzerine, sadece • Çok Hâkimli (toplu) Mahkemeler hukuka uygunluk ya da hem hukuka hem de vakıalara Tek hâkimli mahkemeler, yalnızca bir tek hâkimin uygunluk yönünden doğruluğunu denetlemeye yönelik görev yaptığı mahkemelerdir. Bu tek hâkim, o yargı yerleridir. Yargı sisteminin iki dereceli olduğu mahkemede açılan bütün davaları görür ve karara bağlar. ülkelerde, üst derece mahkemesi, genellikle temyiz Dava ile ilgili olarak mahkemece yapılması gereken bütün mahkemesidir. işlemler, o hâkim tarafından gerçekleştirilir. Bu Ülkemizde, şu an için adli yargı, idari yargı ve askeri mahkemelere örnekler şunlardır : ceza yargısı, iki dereceli olup, ikinci derece mahkemesi • Sulh Hukuk Mahkemeleri, olarak görev yapan üst derece mahkemeleri (Yargıtay, • Asliye Hukuk Mahkemeleri, Danıştay ve Askeri Yargıtay), temyiz mahkemesi • Asliye Ceza Mahkemeleri, fonksiyonu görürler. Çok hâkimli (toplu) mahkemeler ise, birden çok Anayasa yargısı, askeri idari yargı, uyuşmazlık hâkimin görev yaptığı mahkemelerdir. Bu mahkemelerde, yargısı ve hesap yargısı alanlarında ise tek derecelilik mahkemenin üyesi konumunda bulunan hâkimlerin esası geçerlidir. Bu alanlarda bir yüksek mahkeme, ilk ve tümünden oluşan kurul davalara bakar. Yargılama, kurul son derece yargı yeri olarak görev yapar tarafından yapılır ve yine hüküm mahkeme kurulunca III) Görmeyi üstlenmiş oldukları verilir. Çok hâkimli (toplu) mahkemelerde, yargılama ve uyuşmazlıkların niteliklerine ya da hüküm için, kural olarak, mahkeme kurulunun tam kadro tarafların statülerine göre mahkemeler : ile görev yapması gerekir. Bu mahkemelere örnekler şunlardır : • Genel Görevli Mahkemeler, • Asliye Ticaret Mahkemeleri, • Özel Görevli Mahkemeler (uzmanlık • Ağır Ceza Mahkemeleri, mahkemeleri), • Yargıtay, Danıştay ve Anayasa Mahkemesi, Bakacakları işler, belirli kişi ve konulara göre sınırlandırılmamış bulunan, aksi belirtilmiş olmadıkça II) Yargı sistemine ilişkin derecelendirmede aynı yargılama hukuku disiplininin uğraş alanına giren her bulundukları yere göre mahkemeler üçe türlü işe bakan mahkemelere, genel görevli mahkemeler ayrılır : denir ve ikiye ayrılır. • İlk Derece Mahkemeleri (bidayet mahkemeleri), • İkinci Derece Mahkemeleri, 1) Sulh hukuk ve asliye hukuk mahkemeleri, • Üst Derece Mahkemeleri, 2) Sulh ceza ve asliye ceza mahkemeleri, İlk derece mahkemeleri, bir davayı ilk evrede gören Özel görevli mahkemeler (uzmanlık mahkemeleri) ve karara bağlayan yargı yerleridir. İlk derece ise, belirli kişiler ya da meslek mensupları arasında çıkan mahkemeleri uyuşmazlıkların maddi ve hukuki yönlerini uyuşmazlıklara veya belirli türdeki uyuşmazlıklara inceleyen mahkemelerdir. Tahkikat ve yargılama yapmak bakmak üzere kurulmuş olan mahkemelerdir. Özel görevli suretiyle dava konusu kılınan somut olaya, kanunları mahkemelerin kurulmasının ardında yatan neden, sosyal uygulayan ve hüküm veren bu mahkemelere, bu ve hukuki ilişkilerin karmaşıklaşması; buna bağlı olarak niteliklerinden dolayı vakıa mahkemesi veya hüküm ayrı bir uzmanlık gerektiren uyuşmazlıkların giderek artması ile ortaya çıkan ihtiyacın karşılanmasıdır. Bu 2 HUKU-YARGI ÖRGÜTÜ VE TEBLİGAT HUKUKU Ünite1: Yargı Örgütü Hukukunun Temel Kavramları ve Anayasa Yargısı cepheden bakıldığında, özel mahkemeler, birer uzmanlık 1) Anayasa Mahkemesi ve Anayasa Yargısı, yargı yeri durumundadırlar. İş, kadastro ve çocuk 2) Yargıtay ve Adli Yargı, mahkemeleri bu mahkemelere örnek olarak gösterilebilir. 3) Danıştay ve İdari Yargı, Özel görevli mahkemelerde bakılacağı bir kanun hükmü 4) Askeri Yargıtay ve Askeri Ceza Yargısı, ile belirtilmemiş olan bütün dava ve işler, genel görevli 5) Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve Askeri İdari mahkemelerde görülür. Yargı, 6) Uyuşmazlık Mahkemesi ve Uyuşmazlık Yargısı. Türk yargı örgütüne ilişkin temel düzenlemeler Anayasa’da yeralmaktadır. Anayasa’nın ikimci ANAYASA YARGISI VE ANAYASA maddesinde yeralan ve Türkiye Cumhuriyeti’nin MAHKEMESİ demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olduğunu öngören hüküm ile maddesinde yeralan tabbi hakim Genel Olarak Anayasa Yargısı ilkesine işaret eden hüküm, yargı örgütümüz ile ilgili Türkiye’de anayasa yargısı, 2. Dünya Savaşı’ndan sonra temel normlar arasında yer alır. . Anayasa’nın – yapılan Anayasası ile anayasa hukukumuza maddelerinde Anayasa’nın Türk yargı örgütünü doğrudan girmiştir. Anayasa yargısı, bazı değişikliklerle birlikte düzenleyen hükmü ise, mahkemelerin kuruluşu başlığını Anayasası’nda da korunmuştur. Anayasa yargısının taşıyan “Mahkemelerin kuruluşu, görev ve yetkileri, temelini oluşturan ilkelerden ilki, “hukuk devleti işleyişi ve yargılama usulleri kanunla düzenlenir.” ilkesi”dir. Bu ilke, ve Anayasaları’nın ikinci biçimindeki maddesinde yer almaktadır. Bu hüküm maddelerinde sayılan Türkiye Cumhuriyeti’nin değişmez çerçevesinde, çeşitli kanunlarla, uyuşmazlık ve görev niteliklerindendir. Anayasa yargısının temelini oluşturan farklılıklarına göre çok sayıda mahkeme kurulmuş ve bu ilkelerden ikincisi ise, “Anayasanın üstünlüğü ve mahkemelerin görev alanlarının gösterdiği özelliklere bağlayıcılığı” ilkesidir. Bu ilkeye, Anayasası’nın 8. uygun farklı yargılama usulü kanunları yürürlüğe ve Anayasası’nın maddelerinde yer verilmiştir. konmuştur. Başlıca örnek kanunlar şunlardır: Birbirine çok yakın bu düzenlemelere göre, “Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel • Hukuk Muhakemeleri Kanunu, hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.” • Ceza Muhakemesi Kanunu, Bu hükümden de anlaşıldığı üzere, Anayasa ile kanunlar arasında bir hiyerarşi vardır. Anayasa kanunlardan • İdari Yargılama Usulü Kanunu, üstündür. Bu nedenle, kanunların Anayasa’ya aykırı Böylece, hukukumuzda farklı yargılama kanunlarının olmaması; dolayısıyla TBMM’nin Anayasa’ya aykırı uygulandığı çok sayıdaki genel mahkemeler ve uzmanlık kanun yapmaması gerekir. mahkemelerinden oluşan bir yargı örgütü ortaya çıkmıştır. Anayasa yargısı ikiye ayrılır : Anayasamız, yargı fonksiyonunu yerine getiren birden 1) Geniş anlamda anayasa yargısı, çok yargı kolundan oluşmaktadır. Yargı kolu 2) Dar ve teknik anlamda anayasa yargısı, (çeşidi/yolu/düzeni), hukuki nitelik ve özellikleri itibarıyla birbirine benzeyen uyuşmazlıkların aynı yargılama Geniş anlamda anayasa yargısı, doğrudan doğruya hukuku disiplinine ait ilke ve kurallar çerçevesinde anayasaya uyulmasını sağlamak amacını güden her türlü çözüme kavuşturulmasından kaynaklanan kümeleşme yargı işlemini veya anayasa hukuku sorunlarının yargısal olarak tanımlanabilir. usuller içerisinde bir karara bağlanması sürecini ifade eder. Dar ve teknik anlamda anayasa yargısından ise, Yargı örgütü sistemimiz iki büyük sistemden oluşur : kanunların ve diğer bazı yasama işlemlerinin, anayasaya 1) Anglo-Sakson ülkelerinde uygulanan yargı uygunluğunun yargısal merciiler tarafından denetimi birliği sistemidir. anlaşılır. 2) Almanya, Fransa, İtalya gibi kara Avrupası Yetkili Yargı Yeri Olarak Anayasa Mahkemesi ülkelerinde uygulanan yargı ayrılığı sistemidir. Türk hukukunda, dar ve teknik anlamda anayasa yargısını Yargı birliği sistemi, İngiltere, Amerika Birleşik gerçekleştirmek ve anayasa ile verilen diğer görevleri Devletleri, Kanada, Avustralya, Güney Afrika gibi yerine getirmek üzere, bir yüksek mahkeme common law ülkelerinde uygulanır. Fransa, Almanya, oluşturulmuştur. Bu, Anayasa Mahkemesi’dir. Anayasa İtalya gibi kara Avrupası ülkelerinde görülen sistem, Mahkemesi, Türk hukukunda ilk kez Anayasası ile yargı ayrılığı sistemidir. Bu sistemde kamu hukuku-özel kurulmuştur. Bugün Anayasa Mahkemesi’nin kuruluşu, hukuk ayrımı vardır ve özel kişilere ayrı hukuk, devlete görev ve yetkileri ve yargılama usulü konuları, ayrı hukuk uygulanır. Anayasası’nın maddeleri ile Anayasası’nda Türkiye’de yargı örgütü bakımından kabul edilen sistem, tarihinde gerçekleştirilen değişikliklere paralel yargı ayrılığı sistemidir. Bu sistem bir çok yargı kolundan olarak hazırlanmış bulunan sayılı Anayasa oluşmaktadır. Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ( s. K.) ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü ile 3 HUKU-YARGI ÖRGÜTÜ VE TEBLİGAT HUKUKU Ünite1: Yargı Örgütü Hukukunun Temel Kavramları ve Anayasa Yargısı düzenlenmiştir. Adli ve idari yargı düzenlerinde görmeye Somut norm denetimi (itiraz/def’i yolu) ise, bir alışkın olduğumuzun aksine, Anayasa Mahkemesi’nin mahkemede görülmekte olan bir davanın karara yurt düzeyine yayılmış ve kendisine bağlı olarak çalışan bağlanmasının, o davada kullanılacak hukuk normunun bir alt mahkemeler ağı bulunmamaktadır. Bu niteliğiyle Anayasa’ya uygun olup olmamasına bağlı olması halinde Türk Anayasa Mahkemesi, “merkezileşmiş anayasa yapılan denetimdir. yargısı” modelinin tipik bir örneğini teşkil eder. Anayasa Mahkemesinin temel görev ve yetkisi olan Gerçekten de, dünyada ve özellikle Kıta Avrupası’nda yer norm denetiminin yanında ek görev ve yetkileri de vardır: alan pek çok ülkede kabul edilen bu sistemde anayasa yargısı, çoğunlukla ülkelerin başkentlerinde yer alan tek Anayasa Mahkemesi, siyasi partilerin mali denetimleri bir merkezî organ tarafından yerine getirilir. ile (Anayasa m. 69/III), Anayasa’nın koyduğu kurallara aykırı hareket eden siyasi partilerin kapatılmaları veya Kuruluşu devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun Anayasa Mahkemesi on yedi üyeden kurulur (Anayasa bırakılmaları talebiyle açılan davaları karara bağlar , I; s. K. m.6). TBMM; iki üyeyi Sayıştay Genel (Anayasa m. 69/IV). Anayasa Mahkemesi, aynı zamanda, Kurulunun kendi Başkan ve üyeleri arasından, her boş yer (Anayasa’nın maddesinin birinci, üçüncü veya için göstereceği üçer aday içinden, bir üyeyi ise baro dördüncü fıkralarına göre) yasama dokunulmazlığı başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri kaldırılan veya milletvekilliğinin düşmesine karar verilen üç aday içinden yapacağı gizli oylamayla seçer. milletvekillerinin durumuyla ilgili itirazları da karara TBMM’de yapılacak bu seçimde, her boş üyelik için ilk bağlar (Anayasa m. 85). Anayasa Mahkemesinin bir diğer oylamada üye tam sayısının üçte iki ve ikinci oylamada görevi de; Cumhurbaşkanı’nı, TBMM Başkanı’nı, üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. İkinci oylamada Bakanlar Kurulu üyelerini, Anayasa Mahkemesi, salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare iki aday için üçüncü oylama yapılır; üçüncü oylamada en Mahkemesi Başkan ve üyelerini, Başsavcılarını, fazla oy alan aday üye seçilmiş olur. İkinci ve üçüncü tur Cumhuriyet Başsavcı vekilini, Hâkimler ve Savcılar oylamalarda oyları eşit olan adaylar arasında eşitlik Yüksek Kurulu ve Sayıştay Başkan ve üyelerini görevleri bozulana kadar oylama tekrarlanır. Cumhurbaşkanı; üç ile ilgili suçlardan dolayı “Yüce Divan” sıfatıyla üyeyi Yargıtay, iki üyeyi Danıştay, bir üyeyi Askeri yargılamaktır (Anayasa m. / VI, c.1). Genelkurmay Yargıtay, bir üyeyi Askeri Yüksek İdare Mahkemesi genel Başkanı, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları ile kurullarınca kendi başkan ve üyeleri arasından her boş yer Jandarma Genel Komutanı da görevleriyle ilgili suçlardan için gösterecekleri üçer aday içinden; en az ikisi hukuk dolayı Yüce Divanda yargılanırlar (Anayasa m. /VI, bilim dallarından olmak üzere üç üyeyi Yükseköğretim son c.). Son olarak, Anayasa Mahkemesi, bireysel Kurulunun yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve başvuruları karara bağlar (Anayasa m. /I, III-V; siyasal bilimler dallarında görev yapan ve kendi üyesi s. K. m. 45). olmayan öğretim üyeleri arasından her boş yer için Çalışma ve Yargılama Usulü göstereceği üçer aday içinden; dört üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar, birinci sınıf hâkim ve Anayasa Mahkemesi, iki bölüm ve Genel Kurul halinde savcılar ile en az beş yıl raportörlük yapmış Anayasa çalışır. Bölümler, başkanvekili başkanlığında dört üyenin Mahkemesi raportörleri arasından seçer. Yargıtay, katılımıyla toplanır. Genel Kurul, Mahkeme Başkanı’nın Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare veya Başkan’ın belirleyeceği başkanvekilinin Mahkemesi ve Sayıştay genel kurulları ile Yükseköğretim başkanlığında en az on iki üye ile toplanır. Bölümler ve Kurulu ve baro başkanlarınca Mahkeme üyeliğine aday Genel Kurul, kararlarını salt çoğunlukla alır. Bireysel göstermek için yapılacak seçimlerde en fazla oy alan üç başvuruların kabul edilebilirlik incelemesi için kişi aday gösterilmiş sayılır. Anayasa Mahkemesi komisyonlar oluşturulabilir. Siyasi partilere ilişkin dava Başkanlığına bağlı olarak genel sekreterlik birimi kurulur ve başvurulara, iptal ve itiraz davaları ile Yüce Divan ( s. K. m. 23). sıfatıyla yürütülecek yargılamalara Genel Kurulca bakılır, bireysel başvurular ise bölümlerce karara bağlanır. Görev ve Yetkileri Anayasa Mahkemesinin kuruluşu, Genel Kurul ve Anayasa Mahkemesinin temel görevi, anayasaya bölümlerin yargılama usulleri, Başkan, başkanvekilleri ve uygunluk denetimi yapmaktır. Anayasa Mahkemesi norm üyelerin disiplin işleri kanunla; Mahkemenin çalışma denetimi görevini, “soyut norm denetimi” ya da “somut esasları, bölüm ve komisyonların oluşumu ve işbölümü norm denetimi” olmak üzere iki değişik yoldan yerine kendi yapacağı İçtüzükle düzenlenir. Anayasa Mahkemesi getirir. Birincisine “iptal davası yolu”, ikincisine “itiraz Yüce Divan sıfatıyla baktığı davalar dışında kalan işleri (def ’i) yolu” da denir dosya üzerinde inceler. Soyut norm denetimi (iptal davası yolu), Anayasa’da Anayasa Mahkemesinin bütün kararları kesindir (Anayasa belirtilen bazı organların bir kanun aleyhine doğrudan m. ; s. K. m). Anayasa Mahkemesi bir kanun doğruya Anayasa Mahkemesinde iptal davası açmaları ile veya kanun hükmünde kararnamenin tamamını veya bir gerçekleşen denetimdir. hükmünü iptal ederken, kanun koyucu gibi hareketle, yeni 4 HUKU-YARGI ÖRGÜTÜ VE TEBLİGAT HUKUKU Ünite1: Yargı Örgütü Hukukunun Temel Kavramları ve Anayasa Yargısı bir uygulamaya yol açacak biçimde hüküm tesis edemez. Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu tüm kararlar yasama, yürütme ve yargı organları ile idare makamlarını ve tüm gerçek ve tüzelkişileri bağlar. 5

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası