orköy hayvan desteği 2019 / Anaç Koyun-Keçi Desteği

Orköy Hayvan Desteği 2019

orköy hayvan desteği 2019

Orman Köylülerine Yılında Verilen Destekler (ORKÖY)

yılında da orman köylülerin kırsal alanlarda kalkındırılması ve yaşam kalitesini ve gelir seviyesini iyileştirmek amacıyla çeşitli projelere kredi ve hibe destekleri devam ediyor. Bu kapsamda orman köylerinin hangileri olduğu, ORKÖY kapsamında kullandırılacak olan kredilerin neler olduğunu, hibe destek miktarların güncel haberlerini, kredi limitleri ve kullandırım şartlarını, müjde haberlerini ve yapılandırma için başvuruların nereye yapılacağını ve tüm merak ettiklerinizi yazımızda yer verdik.

Orman Köylülerine Verilen Destekler Nelerdir?

Tarım ve Orman Bakanlığı, daha önce Orköy kapsamında orman köylülerine 6,8 milyon lira tutarında destek verildiğini ve aynı şekilde aşağıda yer almakta olan alanlarda da destek verilmeye devam edeceğini açıklamıştır.

Orman Köylülerine Verilen Destekler:

  • Köylerde evlerin iç elektrik tesisatlarının yenilenmesi (Sadece Orman Köyleri İçin)
  • Tomruk çekmek için vinç alımı
  • Tomruk taşıma için traktör alımı
  • Motorlu testere alımı
  • Hayvan alımı
  • Orman Köylülerinin kalkındırılmasına dair ferdi, kooperatif ve üst kuruluşları tarafından kredi kullandırılmaktadır.

Büyükbaş Hayvan Alım Desteği Güncel

Ferdi Kredi destekleri kapsamında kullandırılan bir diğer destek ekonomik kredi desteği olduğunu gördük. Büyükbaş hayvancılık yapmak istiyorum, büyükbaş hayvancılık için finansman desteğini alabilir miyim diyenler, Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından yukarıda da belirttiğimiz üzere &#;ekonomik krediler&#;&#; kapsamında kullandırılan kredi desteklerinden yararlanabilmektedir. Bu desteğin verilme amacı ise; ormanların korunması, orman üzerindeki baskının azaltılması ve gelir getirici projelerle refah seviyesinin yükseltilmesidir.

ORKÖY kapsamında ekonomik amaçlı projelerin neler olduğuna değinecek olursak:

  • Hayvancılık manda, koyun, vb. (süt ve besi sığırcılığı, süt ve besi koyunculuğu gibi)
  • Fenni arıcılık
  • Seracılık, meyvecilik, bağcılık vb. gibi projeler
  • Ev hanımları için mikro kredi
  • Tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği
  • Kültür mantarcılığıdır

ORKÖY Hayvan Desteklerinin Kapsamı

ORKÖY Destekleri hayvancılık alanında 4 farklı kategoriden oluşmaktadır. Her alanda farklı destekler sunulan bu kredi seçenekleri şu şekildedir.

  1. Süt Sığırcılığı: 10 adete kadar 2 farklı ırk seçimi yapılabilmekte ve 6 yıllık vade seçeneği ile hayvan alımı gerçekleşmektedir. İlk bir yıl ödeme yapılmayan bu sistemde faizsiz sistemi uygulanmaktadır.
  2. Süt Koyunculuğu: 1 koç ve 30 koyun kapasiteli bu kredi de süt sığırcılığı ile aynı faizsiz ve vade imkanlarına sahiptir.
  3. Besi Sığırcılığı: Vade süresi 5 yıldır. İlk yıl ödeme yapılmayan sistemde faizsiz olarak verilir. Hayvan kapasitesi 10 adettir.
  4. Besi koyunculuğu: Vade oranları ve faizsiz imkanları süt koyunculuğu ve süt sığırcılığı ile aynı olmakla birlikte hayvan kapasitesi 50 olarak belirlenmiştir.

ORKÖY sadece hayvancılık alanlarında değil tarım, arıcılık, seracılık, ev hanımlarına kredi gibi birçok alanda orman köylüsünü desteklemektedir.

ORKÖY Tarafından Desteklenen Alanlar

yılında Orman köylülerine sağlanan destekler aşağıdaki gibidir:

  • Orman Köylülerinin kalkındırılmasına dair ferdi, kooperatif ve üst kuruluşları tarafından 7 yıl Vadeli FAİZSİZ kredi
  • Köylerde evlerin iç elektrik tesisatlarının yenilenmesi
  • Tomruk taşıma için traktör alımı
  • Tomruk çekmek için vinç alımı
  • Motorlu testere alımı
  • Hayvan alımı destekleri sağlanır.

Ayrıca Tarım ve Orman Bakanlığı: Kırsal Kalkınma için belirlenen hedefleri, yol haritasını belirlediklerini ve “ yılına kadar, Bakanlık olarak &#; milyon m3 odun üretimi ile orman köylülerine 1 Milyar Lira katkı sağlanacağını ve 2,3 Milyar Lira ORKÖY desteğini, orman köylüsü aileyle buluşturmayı hedeflediklerini de belirtilmiştir.

ORKÖY Kredileri Nelerdir?

Orman köylülerini destekleme amacıyla ORKÖY iki türlü kredi desteği vermektedir. Bunlar:

  • Ferdi kredi desteği
  • Kooperatif kredi desteği

Kredi desteklerinin detaylarını buradan görebilirsiniz.

Kredi konuları şunlardır:

  1. Kooperatif Kredi Desteği;
    1. yıl arası vadeli faizsiz kredilerdir. Proje konusuna göre % arasında kooperatif özkaynak katkısı aranmaktadır.
      Proje konusu ve kredi limitleri proje özelinde Bakanlıkça değerlendirilmektedir.
  2. Ferdi Kredi Desteği;
    1. Sosyal ve Ekonomik İKİ TÜR kredidir. yıl arası vadeli faizsiz kredilerdir. Kredi konuları şunlardır:
  • Ekonomik krediler için proje tutarının en az yüzde %10’u oranında köylü katkısı aranır.
  • Hibe oranı %20’dir.
  • Ev kadınları için mikrokredi projeleri haricindeki konular için aileden yalnızca 1 kişiye kredi verilir. Borcunun tamamını aksatmadan ödeyenlere tekrar kredi verilebilir

ORKÖY Sosyal Krediler

3/7 Yıl Vadeli Sosyal Krediler:

Güneş enerjisi ile su ısıtma sistemleri alanı ve galvaniz oluklu saç projelerine destek sağlamak amaçlı 36 ay ile 60 aya kadar vadeli faizsiz kredi imkanı sağlanıyor. Açık sistem, Kapalı sistem, Kapadokya tipi, Akdeniz tipi olarak kredi içerikleri, paketleri değişiklik gösterebiliyor. Vade ayarlaması yapılıyor.

yıl arası vadeli faizsiz kredilerdir. Kredi konuları şunlardır:

  • Dam Örtülüğü m2 kapasitede TL limitli kredi kullandırılır.
  • Dış Cephe Mantolama m2 kapasitede pencere değişimi dahil TL limitli kredi kullandırılır.
  • Dış Cephe Mantolama m2 kapasitede pencere değişimi ve kalorifer tesisatı dahil TL limitli kredi kullandırılır.
  • Dış Cephe Mantolama Pelet sobalı kalorifer sistemi dahil TL
  • Güneş Enerjisi Su Isıtma Sistemi kollektörlü kapasitede TL limitli kredi kullandırılır.
  • Güneş Enerjisi Su Isıtma Sistemi, Vakumlu için TL kredi kullandırılır.
  • Katı Yakıtlı Kalorifer Sistemi Isı yalıtımlı evler için TL kredi kullandırılır.
  • Köy Evleri Elektrik İç Tesisatı için TL kredi kullandırılır.
  • Pelet Sobası için TL kredi kullandırılır.
  • Peletli Kalorifer Sistemi Isı yalıtımlı evler için TL kredi kullandırılır.

Sosyal Krediler: yıl arası vadeli faizsiz kredilerdir. Kredi konuları şunlardır:

Kredi Türleri Kapasite Yılı Kredi Üst Limiti
Dam Örtülüğü m2 TL
Dış Cephe Mantolama m2, pencere değişimi dahil TL
Dış Cephe Mantolama m2, pencere değişimi ve kalorifer tesisatı dahil * TL
Dış Cephe MantolamaDış Cephe Mantolama Pelet sobalı kalorifer sistemi dahi TL
Güneş Enerjisi Su Isıtma Sistemi kollektörlü TL
Güneş Enerjisi Su Isıtma SistemiVakumlu TL
Katı Yakıtlı Kalorifer SistemiIsı yalıtımlı evler için TL
Köy Evleri Elektrik İç Tesisatı  TL
Pelet Sobası  TL
Peletli Kalorifer SistemiIsı yalıtımlı evler için TL

Sosyal kredilere ait harcamalar ise;

  • Ormana olan baskıyı azaltıcı (veya yaşam kalitesini iyileştirici projeler)
  • Yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili projeler.
  • Orman köylülere, kooperatif ve kooperatif üst kuruluşlarına Genel Müdürlükçe ayni veya nakdi kredi olarak verilebilir.

ORKÖY Ekonomik Krediler

Ekonomik krediler için proje tutarının en az yüzde 10’u oranında köylü katkısı aranır. Ev kadınları için mikrokredi projeleri haricindeki konular için aileden yalnızca 1 kişiye kredi verilir. Borcunun tamamını aksatmadan ödeyenlere tekrar kredi verilebilir.

Ekonomik krediler kapsamında kullandırılan krediler ise, ORKÖY Hayvancılık Destekleridir.

Orköy tarafından sağlanan hayvan teşvikleri şu şekildedir:

kapsamında kullandırılan :

  • Manda Yetiştiriciliği 3 baş hayvan için TL limitli faizsiz kredi.
  • Besi Koyunculuğu 50 baş havyan ve sigorta primi için 6 yıl vadeli ilk yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredi.
  • Besi Sığırcılığı 10 baş 10 baş hayvan, yem ve sigorta primi için 5 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Süt Koyunculuğu 30 baş koyun +1 koç, yem ve sigorta primi için 6 yıl vadeli ilk yıl ödemesiz limitli faizsiz kredidir.
  • Süt Sığırcılığı 5 baş kültür ırkı, yem tohumu, yem ve sigorta primi için 6 yıl (72 ay) vadeli, ilk yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Fenni Arıcılık 30 kovan kovan için, 4 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Fenni Arıcılık 30 kovan-ihatalı 4 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz TL Limitlidir.
Ekonomik Kredi Türleri Kapasite yılı Kredi Üst Limiti (TL)
Bağcılık-Yayla Bağcılığı5 dekar TL
Besi Koyunculuğu50 baş TL
Besi Sığırcılığı10 baş TL
Bodur Meyvecilik5 dekar TL
Ev Pansiyonculuğu  TL
Fenni Arıcılık30 kovan80, TL
Fenni Arıcılık30 kovan-ihatalı TL
Halıcılık1 tezgah TL
Kültür Mantarcılığı kg/yıl TL
Malç Örtülü Çilek Yetiştiriciliği2 dekar TL
Manda Yetiştirciliği3 baş TL
Meyvecilik5 dekar TL
Plastik Örtülü Serada Muz Yetiş. m2 TL
Seracılık (Plastik) m2 TL
Süt Koyunculuğu30+1 baş TL
Süt Sığırcılığı2 baş TL
Süt Sığırcılığı5 baş TL
Adaçayı Yetiştiriciliği5 dekar TL
Kekik Yetiştiriciliği5 dekar TL
Lavanta Yetiştiriciliği5 dekar TL
Mavi Yemiş Yetiştiriciliği2 dekar TL
Motorlu Testere ve Koruyucu Gi1 takım TL
Tomruk Çekme Vinci (Tambur)1 adet TL
Traktör1 adet TL
Mikro Kredi  TL

ORKÖY Bitkisel Tarım Kredileri

Bitkisel tarım kredileri ise aşağıdaki gibidir:

  • Seracılık: (Plastik) m2 sera yapımı, damla sulama sistemi, fide ve tohum bedeli, 5 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz limitli faizsiz kredidir.
  • Seracılık: (Plastik) m2 sera yapımı, damla sulama sistemi, fide ve tohum bedeli, 5 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz limitli faizsiz kredidir.
  • Bağcılık-Yayla Bağcılığı; 5 dekar kapasite için fidan bedeli, çit bedeli ve gübre, 7 yıl vadeli, ilk 4 yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Bodur Meyvecilik; 5 dekar dekar alanda bodur meyve yetiştiriciliği, 6 yıl vadeli, ilk 3 yıl ödemesiz limitli faizsiz kredidir.
  • Ev Pansiyonculuğu: TL limitli kredidir.
  • Halıcılık; 1 tezgah 1 tezgah kapasite için, 4 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz 30 bin lira limitli faizsiz kredidir.
  • Kültür Mantarcılığı; kg/yıl pastörize edilmiş hazır kompost yetiştiriciliği için inşaat bedelinin bir kısmı, havalandırma ve sulama ekipmanı ile termometre, higrometre, zaman saati ve terazi, 5 yıl vadeli, ilk yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Malç Örtülü Çilek Yetiştiriciliği 2 dekar için TL kredi veriyor.
  • Meyvecilik 5 dekar alanda meyve yetiştiriciliği, 7 yıl vadeli, ilk 4 yıl ödemesiz TL limitli faizsiz kredidir.
  • Plastik Örtülü Serada Muz Yetiştiriciliği; m2 için TL limitli kredi veriyor.
  • Adaçayı Yetiştiriciliği 5 dekar için TL limitli kredidir.
  • Kekik Yetiştiriciliği 5 dekar için TL limitli kredidir.
  • Lavanta Yetiştiriciliği 5 dekar için TL limitli kredidir.
  • Sumak Yetiştiriciliği 5 dekar için TL
  • Gojy Berry Yetiştiriciliği 2 dekar için TL
  • Mavi Yemiş Yetiştiriciliği 2 dekar alan için TL limitli kredidir.
  • Motorlu Testere ve Koruyucu Gi 1 takım TL
  • Tomruk Çekme Vinci (Tambur) 1 adet TL
  • Tomruk Soyma Makinesi: 1 adet TL
  • 1 adet traktör alım için TL limitli faizsiz kredidir.
  • 1 adet (70 HP ve üzeri) TL faizsiz kredidir.
  • Mikro Kredi kadınlara verilen TL limitli kredidir.
  • Güneş Enerjisinden Elektrik Üretim Sistemi 1,5 kWp için TL&#;dir.

Söz konusu projenin TL’ si kat kalorifer sistemi için olup, TL’ si mantolamada kullanılacaktır.

Bodur meyvecilik dekar alanda uygulanabilmektedir. Yukarıdaki kredilerde üst limit 5 dekar içindir.

a)Sosyal maksatlı krediler hangi projelerden oluşur?

  • Dam örtülüğü malzemeleri
  • Kat kalorifer sistemi
  • Güneş enerjisi ile su ısıtma sistemleri
  • Dış cephe mantolama vb. projeler.

b)Hangi Ekonomik Maksatlı Projelere Destek Veriliyor?

  • Hayvancılık (süt sığırcılığı, manda besi sığırcılığı, süt koyunculuğu, besi koyunculuğu vb.),
  • Fenni arıcılık, kültür mantarcılığı, tıbbı ve aromatik bitki yetiştiriciliği
  • Ev hanımları için 10 bin lira tutarında mikro kredi
  • Seracılık, bağcılık ve meyvecilik vb. projeler.
  • TL limitli Traktör alımı için krediler veriliyor.

Başvuru Yeri ve Zamanı

Her türlü kredi başvurusu dilekçe, e-devlet veya Kurumun resmi elektronik ortamı üzerinden yapılabilir.
Destekler yıl boyunca açıktır

Orman Köylülerine Faizsiz Kredi Verilecek

Orman Köylülerinin Kalkındırılmalarının Desteklenmesi Faaliyetlerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılması ve kooperatiflerden kullandırılan kredinin kullandırım usul ve esasları belirleyen Yönetmelik  bugün 08 Ağustos tarihinde Resmi Gazete&#;de yayınlanarak yürürlüğe girdi.

Karar kapsamında orman köylülerinin kredilerinde faiz uygulanmayacak..

Orman Köylülerine 7 Yıl Vadeli Faizsiz Kredi desteği ile ekonomik ve sosyal maksatlı kredilerin başvuruları da e-devlet üzerinden yapılabilecek.

Orman Köylülerine 7 Yıl Vadeli Faizsiz Kredi

Orman köyünde yaşayan çiftçilerin faydalanabileceği ORKÖY kredileri, hayvancılık ile uğraşanlara da yardımlarını sunuyor.

ORKÖY her zaman üreticinin yanında olduğunu faizsiz ve yıla kadar geri ödemesiz kredi düzenlemeleri ile bir kez daha onaylıyor. Tüm bunların yanında sağlanan kredinin amaca uygun ve verimli kullanılması geri ödeme süresinde rol oynuyor ve sağladığı yem ve hayvan destek paketleriyle hem besicilere hem de çitçilere destek sağlarken tabiata zarar vermeyen çevre kirliliğine yol açmayacak, çevre erozyonuna uğratmayacak çalışma ortamı hazırlıyor.

Tarım ve Orman Bakanlığınca Orman köylülerine kullandırılan tüm ferdi, kooperatif ve kooperatif üst kuruluş kredileri olarak sağlanan çeşitli kredi türlerinde faiz kaldırılmıştır.

rman köylülerinin kullanabildiği ORKÖY kredileri faizsiz hale getirilmiştir.

İlgili Karar kapsamında orman köylülerinin kredilerinde faiz uygulanmayacaktır.

  • Yılından itibaren; ORKÖY kredileri yeni düzenlemeler sonrasında faizsiz olarak kullandırılacaktır.
  • Bu kredilerin faizsiz olarak kullandırılması ile ilgili yapılan düzenlemeler Resmi Gazete&#;de yayımlanan karar sonrasında ilan edilmiştir.

Orköy 7 yıl vadeli Faizsiz kredilere başvurular yıl boyunca yapılabiliyor. Ferdi kooperatif ve kooperatif üst kuruluşlarınca kullandırılan çeşitli Kredi konularına göre başvurular yıl boyunca yapılabilmekte, değerlendirmeler ise takip eden yılın başında yapılmaya başlanmaktadır. Bu söylemle; eğer Orköy Kredilerine tarihinde başvuru yaparsanız kredinin değerlendirme süresi de yıl başında başlayacağı ifade edilmektedir.

Kredilerin Ödeme Planı:

  • Orman Köylülerine verilecek krediler faizsiz 7 yıl vadeli kredi için Orman Genel Müdürlükleri tarafından geri ödeme planı düzenlenir.
  • Orman köylülerine, kooperatif ve kooperatif üst kuruluşlarına verilecek olarak faizsiz kredi projelerinde belirtilen yatırım dönemi ve ödemesiz devre vade içindedir. Ayrıca taksit alınmaz.
  • Yatırım dönemi ise 3 yılı geçemez şeklinde belirlenmiştir.
  • Ödemesiz dönem, Orman Genel Müdürlüğünden kaynaklanan nedenler yada meyvecilik, bağcılık gibi yılı içinde tamamlanamayan ve ertesi yıla devreden işlerde projenin bitim tarihinden itibaren başlar.

Kredi ödemesi yapılan vatandaşa ait ödeme Özel Bütçe Saymanı tarafından ORBİS üzerinden girilerek geri ödeme planı oluşturulacaktır.

Kredi tahsisleri ORBİS üzerinden yapılır.

  • Kredi tahsisi yapılan Şahıslar, Kredi Sözleşmesi ile borçlanacaklardır.
  • Ödemeler, ve Gerçekleşme (Teknik) Raporu’na istinaden yapılacaktır.
  • Gerçekleşme Raporu’na esas Fatura, Müstahsil Makbuzu, Alım-Satım Sözleşmesi, Harcama Pusulası vb. belgeler ödeme emirlerine eklenecek ve Şahıs Dosyasında muhafaza edilecek.
  • Kredi Ödemeleri Kredi Sahibi Şahsın Banka Hesabı’na yapılmaktadır.

Geri ödemelerine Erteleme imkanı:

Ayrıca kredilerin geri ödemelerine Erteleme imkanı da getirilmiştir. Söz konusu kredi kullanan borçlular, borçlarını taksitin vade tarihinden önce diledikleri tarihte kapatabilecek ve mücbir sebep 45 gün içerisinde talep etmeleri ve bölge müdürlüğünce düzenlenecek raporun uygun görülmesi halinde, kredi taksitleri 1 yıla kadar faizsiz olarak ertelenebilecektir. İlgili İşletme Müdürlüğünce Geri Ödeme Planından bir çıktı alınıp imza karşılığı borçluya verilecektir. Bu plan, tebligat hükmünde sayılacak, ayrıca borçluya tebligat yapılmayacaktır.

Orköy Faizsiz Kredi Nasıl Alınır?

Orköy desteği alabilmek için belirli başvuru şartları vardır. ORKÖY desteğinden yararlanabilmek için öncelikle başvuru sahibinin ikamet ettiği köyünün proje kapsamına alınması gerekmektedir. Bu bilgiye ORKÖY Genel Müdürlüğü sitesinden ulaşılabilmektedir. Mahkeme ya da herhangi bir icralık durumun olmaması gerekmektedir. Başvuru sahibi Faizsiz orköy kredi desteklerinden yararlanabilmesi için adresi kayıtlı olan köy yerinde en az son 1 yıldır bu orman köyünde ikamet ediyor olması ve bunu belirtmesi gerekmektedir.

Orman köylüleri ve orman köylerinde kurulmuş olan tarımsal kalkınma kooperatifleri kredi kullandırım şartları sağlıyorsanız ORKÖY Faizsiz kredilere başvuru yaparak bu imkanlardan yararlanabilirsiniz.

ORKÖY’den yararlanmak isteyenler Orman-Köy İlişkileri Bölge Müdürlüğü’nden başvuru dönemlerini öğrenebilmekte ve Orman-Köy İlişki Bölge Müdürlüğü’ne giderek başvurularını gerçekleştirebilmektedir.

Orköy 7 Yıl Vadeli Faizsiz Kredi Başvuru Yeri Neresidir?

Faizsiz kredilerin başvuruları; Orman İşletme Müdürlükleri, e-devlet üzerinden yapılır. Bu krediye başvuru e-devlet üzerinden bu adımları takip ederek yapılabildiği gibi ORKÖY’den yararlanmak isteyenler Orman-Köy İlişkileri Bölge Müdürlüğü’nden başvuru dönemlerini öğrenerek ve Orman-Köy İlişki Bölge Müdürlüğü’ne giderek te başvurularını gerçekleştirebilmektedir.

Orman Köylülerine Faizsiz Kredi Desteği E-devlet Başvuru

E-devlet kapısından Orman Genel Müdürlüğü&#;nün sayfasında ki Orman Köylülerinin Sosyal ve Ekonomik Nitelikli Kredi Taleplerinin Alınması başvuru ekranından faizsiz kredi başvuruları alınmaktadır. Başvurular seafoodplus.info linkinden 5 adımdan oluşuyor.

  • Adım 1 Başvuru Seç. İlk adımda başvuru kategorisi ve başvuru türü seçimi yapılır.
  • Adım 2 Başvuru Tipi seçilir.
  • Adım 3 Başvuru Bilgileri kişisel bilgilerinizi yazmalısınız.
  • Adım 4 Belge Yükle gerekli belge ve evrakları sisteme yüklemelisiniz.
  • Adım 5 Başvuruyu Tamamla son adımda başvuru tamamlayarak müracaatınız alınacaktır.

Düzenlenen yönetmelikte değiştirilen maddesi; Orman köylülerine kullandırılan ferdi, kooperatif ve kooperatif üst kuruluşları kredilerinden faiz alınmaz. Yönetmelik kapsamında; Orman köylülerine kullandırılacak ferdi, kooperatif ve üst kuruluşları tarafından faizsiz kredi kullandırılır.

Dış kaynaklı projeler kapsamında özel amaçlı kredi sağlayan kuruluşlardan kaynak temin edilmesi halinde; bu kaynaklar ve bunun karşılığı bütçeye konulacak tutar, kaynak sağlayan kuruluşun öngördüğü faiz oranı ve diğer şartlara uygun olarak kullandırılır.

Karar kapsamında; yönetmelikte belirtilen her türlü kredi başvurusu dilekçe, e-Devlet veya kurumun resmi elektronik ortamı üzerinden yapılabilecek.

ORKOOP tarafından kullandırılacak Orman Köylüleri ve Orman Köyünde Kurulu Bulunan Tarımsal Kalkınma Kooperatifleri Kredi Başvurusu kredinin başvuruları hemen buradan; e-Devlet üzerinden yapılabilecektir.

Orman köylülerin desteklerden yararlanabilmesi için orman köylüleri ve orman köylerinde kurulmuş olan tarımsal kalkınma kooperatifleri gerekli şartları sağlamaları koşuluyla faydalanabilirler.

Peki 7 yıl vadeli Faizsiz Orköy kredilerine başvuru şartlarının tümü nelerdir diyorsanız; Hemen diğer şartlara göz atalım:

Faizsiz Kredi Destek Şartları Nelerdir?

Bu desteklerden çiftçilerimizin faydalanması için henüz Tarım ve Orman Bakanlığı internet sitesinde veya başka bir platformda net bir başvuru şartları belirtilmedi. Ancak tahmini olarak desteğin ana unsuru orman köylüleri olduğu değerlendirildiğinde, Orman köylülerinin desteklerden faydalanabilmesi için yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir:

  • Başvuru tarihi itibarıyla Orman köylüsü olmak, (Orman köyü/mahallesinde kredi ve hibe tespit tarihi itibarıyla en az bir yıl süreyle ikamet etmek)
  • Orman kesimi için gerekli yasal izinlerin alınmış olması
  • Satın alacağı ürünler için bir proje ile başvurması (gerekli olabileceğini düşünmekteyiz)
  • Ne kadar destek verilecek ise, geri kalan tutarı ödeyerek ürünleri satın alması ve aldığı hizmet ve ürünleri faturalandırması
  • Daimi işçi, memur veya esnaf olmaması
  • Orman köylüsü olarak başvuru yapan kişilerin hakkında herhangi bir borçtan dolayı icra takibi bulunmaması
  • Hibe desteği alacağı projeye özel istenecek şartları; arıcılık kurs bitirme belgesi vb. sertifika sahibi olma vb gibi şartların sağlanması gerekiyor.

Şartlar arasında yer alacağını değerlendirmekteyiz.

Ayrıca yayınlanan karar kapsamında Orman köylülerine verilecek olan söz konusu krediler konuyla ilgili eğitim görmüş veya o konuda çalışanlara kullandırılacaktır.

Faizsiz Kredilerden Kimler Yararlanabilir?

Yine ‘şehidin dul ve yetimleri ile anne, baba, kardeşleri ve gaziler’ öncelikli olarak kuraya tabi tutulmadan kredilerden yararlandırılacak.

  • Orman Köylüleri (Orman köyü listesine Bakanlık tarafından hazırlanan İl / İlçe ve köy listesini Excel. formatında Orman Köyleri bağlantısına tıklayarak indirebilirsiniz.)
  • Destekten yararlanacak orman köylülerinde o köyde en az 1 yıl ikamet etme şartı aranmaktadır
  • Orman köylüsü ise; Türkiye Cumhuriyeti devleti sınırları içinde yer alan orman köyü-mahallesinde en az 1 yıl süreyle ikamet eden halkı ifade etmektedir.
  • Kooperatifler ve Üst Kuruluşları
  • İcralık durumda olmayanlar
  • Daimi işçi, memur ve esnaf kişilere kredi verilmez.
  • Şehit ve gazilerin dul ve yetimleri öncelikli olarak kurya tabi olmadan desteklerden yararlanabilir.

Ogm vermiş olduğu Orköy Destekleri ile kırsal kalkınmanın lokomotifidir.

Söz konusu kredi kullanan borçlular, borçlarını taksitin vade tarihinden önce diledikleri tarihte kapatabilecek ve mücbir sebep 45 gün içerisinde talep etmeleri ve bölge müdürlüğünce düzenlenecek raporun uygun görülmesi halinde, kredi taksitleri 1 yıla kadar faizsiz olarak ertelenebilecektir.

Orman Ürünleri Kesme İzni Nasıl Alınır?

Bakanlık tarafından Orman Ürünlerinden Faydalanmak İsteyenlere Verilecek İzinlere Ait Yönetmeliğin ilgili maddelerinde yasal izinlerin nasıl alınacağı belirtilmiştir. Buna göre:

  • Fidan sökmek.
  • Dal kesmek.
  • Atıkları toplamak.
  • Dikili veya devrik ağaçları kökleriyle beraber sökmek.
  • Kök sökmek.
  • Kabuk toplamak veya çırak yapmak.
  • Kömür yapmak.
  • Katran veya sakız çıkarmak.
  • Diğer orman ürünlerinden, seafoodplus.info, sökmek ve toplamak.

Orman Köyleri Hangileridir?

Orman köyü kısaca; mülki sınırlar içerisinde devlet ormanı bulunan köyler ile daha önce orman köyü iken 12 Kasım tarihli ve sayılı Kanun’la mahalleye dönüşen yerler orman köyü olarak tanımlanmaktadır.

Orman köylülerinin hangileri olduğu Bakanlık tarafından bir liste halinde belirlenmiştir. Bu listede 2 farklı köy bulunmaktadır. Bunlar ormana olan mesafesine göre Orman İçi Köy ve Ormana Bitişik köy olarak adlandırılmaktadır. Bakanlık tarafından hazırlanan İl / İlçe ve köy listesini Excel. formatında Orman Köyleri Listesi bağlantısına tıklayarak indirebilirsiniz.

Orman köylüsü ise; ülkemiz sınırları içinde yer alan orman köyü/mahallesinde kredi ve hibe tespit tarihi itibarıyla en az 1 yıl süreyle ikamet eden halkı ifade etmektedir.

Orman ve Köy İlişkileri Daire Başkanlığının Görevleri Nelerdir?

Orman ve Köy İlişkileri Daire Başkanlığının Görevleri aşağıdaki gibidir:

  • Orman köylülerinin kalkındırılmasının desteklenmesi amacıyla kredi veya hibe vermek ve bu konudaki diğer hizmetleri yürütmek.
  • Orman içinde veya bitişiğindeki köylülerin sosyal ve ekonomik gelişmelerini desteklemek maksadıyla; etüt ve araştırmalar yapmak, plan ve projeler hazırlamak, hazırlatmak ve uygulamak.
  • Ormancılık alanında faaliyet gösteren kooperatiflerin proje bazında desteklenmesi ile ürünlerin ulusal ve uluslararası pazarlarda değerlendirilmesi konularında araştırma ve danışmanlık hizmetleri vermek.
  • Orman köylerinde odun ve odun dışı orman ürünlerinin üretilmesini desteklemek ve bunlara dayalı sanayinin geliştirilmesine katkıda bulunmak.
  • Bulundukları yerden başka yerlere nakledilecek orman köylülerinin terk ettikleri taşınmazları kamulaştırmak.
  • Genel Müdürlükçe verilecek benzeri görevleri yapmak olarak belirlenmiştir.

sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun

Sayılı Orman Köylülerinin kalkınma destekleri ile ilgili kanun ilgili detaylara buradan ulaşabilirsiniz.

Çiftçilere Traktör Hibesi Verilecek mi?

Bakanımızın açıklamaları içerisinde hibe verilip verilmeyeceği, hangi şartlarda destek sağlanacağına ilişkin net bilgi bulunmamaktadır. Daha önce ki yıllarda tarımsal faaliyetlerde verilen geri ödemesiz traktör hibesi birçok çiftçimiz tarafından beklenmektedir. Ancak şuan itibariyle Bakanlık tarafından geri ödemesiz traktör hibesi verilmemektedir. Tüm tarım sektörüne finansman sağlamakta olan Ziraat Bankası tarafından sıfır kilometre veya ikinci el traktör satın almak isteyen çiftçilerimize traktör kredisi verilmektedir. Aşağıda yer alan bankalar da çiftçilerimize traktör kredisi vermektedir.

Traktör Kredisi Veren 11 Banka Güncel Özellikleri

Traktör kredisi veren başlıca bankalar şunlardır:

  • Türkiye Ekonomi Bankası (48 ay vadeli yıllık ödeme imkanı)
  • Denizbank (Fatura ve kasko bedelinin %75&#;ine kadar)
  • Vakıfbank 5 sene vadeli traktör kredisi (%75 e kadar yılda bir kez ödeme fırsatı)
  • Yapı ve Kredi Bankası
  • Şekerbank (Sıfır km. traktörlerde %75, 5 yaşını aşmayan 2. el traktörlerde %60 oranında)
  • Akbank (Sıfır da %80, 2. elde %60 a kadar 5 yıl vadeli)
  • Qnb Finansbank Pikap ve Traktör Alımı Finansmanı ( Sıfır  Km araçlar için %75 6 Sene vade, 2. el araçlar için %60 4 yıl vade imkanı)
  • Fibabanka (traktörün fiyatının %75&#;i oranında 5 sene vadeli)
  • İş Bankası Hasat Ödemeli Traktör Kredisi ( 48 ay vadeli pulluk, döverbiçer alımında da kullanılabilen kredi vermektedir. Hasat döneminde ödenebilir.)
  • Türkiye Finans (Traktör ve ekipmanlar, Biçerdöver alımı, Balya, pancar, ilaçlama, çapa makinesi, Fındık ve pamuk toplama makinesi, ayçiçeği makineleri için kredi verebilir).

Destekle İlgili Diğer Açıklamalar

  • Ekonomik krediler için proje tutarının en az %10’u oranında köylü katkısı aranır.
  • Ev kadınları için mikrokredi projeleri haricindeki konular için aileden yalnızca bir kişiye kredi verilir.
  • Kooperatif veya kooperatif üst kuruluşlarınca uygulanacak ekonomik amaçlı odun dışı orman ürünleri ile ilgili yeni projelerde toplam proje tutarının yüzde beşi (% 5), diğer ekonomik amaçlı yeni yatırım projeleri ile işletme sermayesi projelerinde proje tutarının en az yüzde onu (%10), modernizasyon ve genişletme projelerinde proje tutarının en az yüzde yirmi beşi (%25), oranında öz kaynak katkısı aranır. Arsa payı, proje sabit yatırım tutarının yüzde beşini (%5) geçemez.
  • Kooperatif veya kooperatif üst kuruluşlarınca uygulanacak sosyal amaçlı projelerde öz kaynak katkısı aranmaz.
  • Borcunun tamamını aksatmadan ödeyenlere tekrar kredi verilebilir.
  • Projeye katılan kooperatiflerin orman köylerinde kurulmuş olması şartı aranır.
  • Ferdi kredilerden yararlanabilmek için; orman köylüsü olunduğunun belgelendirilmiş olunması, daimi işçi/memur/esnaf olunmaması gerekir.
  • Yatırım dönemi üç yılı geçemez.
  • Borçlu, Genel Müdürlükçe kabul edilebilir bir sebeple borç taksitini zamanında ödeyemez ise; borç taksiti ferdi kredilerde toplam 12 ayı geçmemek üzere bir defa, kooperatif ve kooperatif üst kuruluşları kredilerinde ise her proje için toplam 15 ayı geçmemek üzere en fazla iki defa ertelenebilir

Orman Köylüsü Kimlerdir?

Orman köylüsü, geçimi önemli ölçüde tarım, orman ve hayvancılığa dayalı kesimdir. Orman ekosisteminin en önemli ve ayrılmaz bir parçasıdır.

Orman Köylüsü Belgesi nasıl alınır?

Orman Genel Müdürlüğü, 13 Şubat tarihli genelgesi ile odun dışı orman ürünleri olan defne, kekik, çıra, reçine, ada çayı, çam fıstığı ve mantar toplayarak geçinen orman köylülerine Kasım ’a kadar “Mesleki Yeterlilik Belgesi” zorunluluğu getirilmiştir. Böylece, geçimini çıra, mantar, kekik toplayarak sağlayan binlerce orman köylüsü, belge almadan bunları toplayamayacağı için Mesleki Yeterlilik Kurumuna başvuruda bulunularak mesleki belgelerini alabilirler.

Seda Editör

Seda Editör

yılında İstanbul&#;da doğdum. İstanbul Üniversitesi&#;nde Uluslararası İlişkiler bölümünden mezunum ve 5 yıldır editörlük yapıyorum. Ekonomi bölümü editörüyüm.

FacebookPinterestLinkedInInstagram

T.C. TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ TOKAT GAZİOSMANPAŞA UNIVERSITY 3. Uluslararası ÜNİDOKAP Karadeniz Sempozyumu “SürdürülebilirTarım ve Çevre” Haziran 3rd International UNIDOKAP Black Sea Symposium “Sustainable Agriculture and Environment” June SEMPOZYUM KİTABI SYMPOSIUM BOOK ISBN: seafoodplus.info 1 3. ULUSLARARASI UNİDOKAP KARADENİZ SEMPOZYUMU BİLDİRİ KİTABI Haziran ISBN: Yayına Hazırlayanlar Dr. Öğr. Üyesi Mustafa GÜL Dr. Öğr. Üyesi Yavuz ACUNGİL Doç. Dr. Doğan BOZDOĞAN Arş. Gör. Ümit ŞİMŞEK Erişime Açıldığı Tarih DOKAP Bölgesi Üniversiteler Birliği Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi 1. Baskı Adres: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi Tokat / TÜRKİYE Web adresi: seafoodplus.info i ORMAN KÖYLÜLERİNE YÖNELİK ORKÖY DESTEKLERİ, ÜRETİCİ MEMNUNİYETİ, DESTEKLERİN KULLANILIRLIĞI VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ (TOKAT İLİ ALMUS İLÇESİ ÖRNEĞİ) Arş. Gör. Kaan Kaplan Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi [email protected] Arş. Gör. Dr. Esra Kaplan Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi [email protected] Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Sibel Gülse Bal Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi [email protected] Özet Orman köylüsü orman ekosisteminin önemli ve ayrılmaz bir parçasıdır ve geçimini önemli ölçüde tarım, orman ve hayvancılıktan sağlamaktadır. Orman köylüsünün gelir getirici projelerle desteklenmesi hem onların hayat kalitesini ve refahını yükseltmek hem de ormanlar ve doğal kaynakların sürdürülebilirliği açısından önemlidir. ORKÖY Orman Bakanlığı bünyesinde müdürlükler şeklinde orman ve köy ilişkilerini düzenlemek, orman köylerini geliştirme ve kalkındırmaya yönelik faaliyet göstermektedir. ORKÖY tarafından, orman köylüsünün hayat kalitesi iyileştirmek, köy kültürünü korumak ve yaşatmak, köyden göçü durdurmak, yerinde kalkındırmayı sağlamak amacıyla orman köylülerine çeşitli destekler verilmektedir. Bu çalışmada orman köylülerine verilen desteklerin neler olduğu, bu desteklerin orman köylülerince bilinme ve kullanılma durumları ile bu desteklerle ilgili memnuniyetleri araştırılmıştır. Çalışma Tokat İli Almus İlçesi’ne bağlı orman köylerinde yürütülmüştür. Araştırma yöresinde hayvancılık desteklerinden yoğun olarak yararlanılmaktadır. Bu sebeple yılı itibariyle araştırma yöresinde hayvancılık desteklerinden faydalanan 53 üretici tamsayım yöntemiyle araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu üreticilerle yapılan anketlerden elde edilen veriler araştırmanın ana materyalini oluşturmuştur. Orman köylüleri desteklerden memnun olup, beklentileri desteklerin artırılması yönündedir. Yöresel şartlar ve yaşam şartlarından dolayı hayvancılık desteklerini daha çok kullanmaktadırlar. Özellikle büyükbaş hayvancılığı tercih etmektedirler. Orman köylüleri mera ve yayla avantajından dolayı hayvanlarını ay süreyle meraya ve yaylaya çıkarmaktadır. Buda hayvan refahı ve maliyetleri düşürmesi açısından önemli bir avantajdır. Üreticiler geçimlik düzeyde üretimi bile bu desteklerle sağlayabilmekte oldukları için daha fazla desteğe ihtiyaç duyduklarını belirtmektedirler. Anahtar Kelimeler: ORKÖY, Desteklemeler, Almus, Sürdürülebilirlik ORKÖY SUPPORT FOR MANUFACTURERS OF FOREST PEOPLE, MANUFACTURER SATISFACTION, USABILITY AND SUSTAINABILITY OF SUPPORT (CASE OF TOKAT PROVINCE ALMUS COUNTRY) Abstract The forest villager is an important and integral part of the forest ecosystem, and its livelihood is largely derived from agriculture, forestry and livestock. Supporting forest villagers with income generating projects is important in terms of increasing their quality of life and welfare as well as sustainability of forests and natural resources. ORKÖY operates within the Ministry of Forestry to organize forest and village relations in the form of directorates and to develop and develop forest villages. ORKÖY gives various support to forest villagers in order to improve the quality of life of the forest villagers, to preserve and sustain the village culture, to stop the migration from the village and to ensure the development in place. In this study, the supports given to the forest villagers, their knowl- edge and use by forest villagers and their satisfaction with these supports were investigated. The study was carried out in the forest villages of Almus District of Tokat Province. Animal husbandry supports are used extensively in the research area. For this reason, as of , 53 producers who have benefited from animal husbandry support were included in the study by using integer seafoodplus.info data obtained from the surveys with these producers formed the main material of the study. Forest villagers are satisfied with the support and expectations are to increase the support. Because of their local conditions and living conditions, they use livestock support more. They especially prefer cattle breeding. Forest villagers take their animals to pasture and highland for months due to the advantage of pasture and seafoodplus.info is an important advantage in terms of reducing animal welfare and seafoodplus.infos say they need more support because they are able to provide subsistence production with these supports. Keywords: ORKÖY, Supports, Almus District, Sustainability 1. Giriş Toplumsal olgular ve halka ilişkiler, gün geçtikçe önemini artıran ve daha çok ön planda olan konulardır. Çeşitli kavramları ve tanımları bulunsa da halka ilişkiler kısaca; çeşitli kamular, kuruluşlar ya da kitleler arasındaki karşılıklı bütünleşmeyi, iletişimi, ağ oluşturmayı sağlamaya yönelik yapılan çabaların bütünüdür (Coşgun, ; Uysal, ). Halka ilişkilerin çeşitli tanımları altında özetleyecek olursak Ormancılıkta Halkla İlişkiler, ormancılık kuruluşunun faaliyetlerinden etkilenen, ortak faydalara, davranışlara ve çıkarlara sahip birey, grup ve kuruluşlar arasındaki ağ oluşturmayı, bütünleşmeyi ve kalkınmayı sağlamaya yönelik çabaların bütünüdür (Coşgun, ). Planlı kalkınma dönemlerine geçişle birlikte yılında kurulan “Köy İşleri Bakanlığı” öncelikle olarak tarıma, kırsal kesime ve orman köylerine yönelik çalışmalar yürütmüştür. Orman köylerine yönelik daha nitelikli sayılabilecek çalışmalar yılında Orman-Köy İlişkileri Genel Müdürlüğü’nün kurulması ile başlamıştır (Coşgun, ). Orman köylerine yönelik tüm bu faaliyetler Orman Bakanlığının kurulması ile ve yılında ORKÖY Genel Müdürlüğünün kurulması ile ivme kazanmıştır. Günümüze kadar gelinen süreçte ORKÖY, orman köylerine yönelik faaliyetlerini çeşitli organizasyonlar ile yürütmüştür ve günümüzde Orman Genel Müdürlüğü bünyesinde Daire Başkanlığı şeklinde faaliyetlerini sürdürmektedir (Coşgun, ). Türkiye’de mevcut kırsal yapı göz önüne alındığında, kırsaldaki dezavantajlı bölgelerin daha çok orman köyleri ve yüksek dağ köyleri olduğu görülmektedir. Türkiye Ulusal Ormancılık Programı () raporuna göre Türkiye’de orman köyünde yaşamakta olan 7,5 milyon civarındaki orman köylüsü toplumun en yoksul kesimleri arasında yer almaktadır. ORKÖY’ün destekleri kapsamında bu bölgelerin kalkınması, yöre halkının sosyo-ekonomik yapısının geliştirilmesi ve sürdürülebilir enerji kaynakları ile bölge ekosisteminin korunması amaçlanmaktadır. ORKÖY’ün görev ve yetkileri sayılı Yasa kapsamında şu şekildedir (Önal ve Bekiroğlu, ; ORKÖY, a); - Orman köylüsünün sosyoekonomik kalkınmasına yardımcı olmak, - Kalkınma havzalarında etüt, araştırma, plan yapmak ve projeler hazırlamak ve uygulamak, - Odun ve odun dışı orman ürünlerinin üretimini ve bunlara ilişkin sanayiyi desteklemek, - Yürürlükte olan kredi ve yardımları orman köylüsüne yönlendirmek, - Kooperatifleri proje bazında destekleyerek ürünlerin değerlendirilmesine yardımcı olmak, - sayılı yasanın 2/A maddesi gereğince köy nakli ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek, - Bakanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak. ORKÖY, orman köylüsünü desteklemek amacıyla iki başlık altında kredi desteği vermektedir. Bu destekler “Ferdi Kredi Desteği” ve “Kooperatif Kredi Desteği” şeklindedir. Ferdi Kredi Desteği, Sosyal Maksatlı Destekler ve Ekonomik Maksatlı Destekler şeklinde ikiye ayrılmaktadır. Tüm bu bilgiler ışığında, bu çalışmanın amacı; orman köylüsünün hayat kalitesinin iyileştirmek, köy kültürünün korunması ve yaşatılması, kırsal göçü durdurmak, yerinde kalkınmayı sağlamak amacıyla orman köylülerine verilen desteklerin neler olduğunun belirlenmesidir. Ayrıca bu desteklerden hayvancılık desteklerini alan orman köylülerinin destekleri bilme ve kullanma durumları ve bu desteklerin orman köylüleri açısından değerlendirilmesinin yapılması amaçlanmıştır Çalışma Orta Karadeniz Bölgesinde bulunan Tokat iline bağlı Almus ilçesinde ORKÖY desteklerinden yararlanan orman köylerinde üreticiler ile gerçekleştirilmiştir. 2. Materyal ve Yöntem Çalışmada konu ile ilgili birincil ve ikincil verilerden yararlanılmıştır. Birincil veriler yüz yüze anket uygulaması yoluyla elde edilmiştir. yılı itibariyle Tokat ili Almus İlçesi ORKÖY faaliyet alanındaki 8 orman köyünde hayvancılık desteğinden faydalanan 53 üreticinin tamamı tamsayım yöntemi ile araştırmaya dâhil edilmiştir. İkincil veriler ise kaynak tarama yöntemiyle ilgili kaynaklardan elde edilmiştir. 3. Bulgular ve Tartışma Araştırma kapsamına alınan Tokat ili Almus ilçesine bağlı sekiz orman köyünde yaşayan çitçilere ilişkin sosyo-demografik özellikler Tablo 1’de verilmiştir. Tablo 1. Buna göre görüşülen üreticilerden erkek üreticilerin yaş ortalaması %51,18, kadın üreticilerin yaş ortalaması %61’dir. Üreticilerin %94 ile büyük çoğunluğu evlidir. Eğitim durumlarında ise en yüksek pay %64,15 ile ilkokul düzeyindedir ve bu düzeyi sırasıyla %30,19 ile ortaokul, %3,77 ile yüksekokul ve %1,89 ile fakülte mezunu takip etmektedir. Meslek gruplarında ise çoğunluğu sadece tarımla uğraşan çiftçi grubu oluşturmaktadır. Tablo 2. Üreticilerin Arazi Varlığı Toplam Arazi Sulu Arazi Kuru Arazi Toplam Frekans (kişi) 53 53 53 % 31,75 68,25 Ortalama 12,81 27,53 40,34 Dekar ,81 ,95 seafoodplus.info arazi kıstasında üreticilerin %31,75’i sulu araziye sahipken %68,25’i ise kuru araziye sahiptir. Kendi arazisi dışında kiralama yoluyla araziye sahip olan 40 üretici mevcuttur ve bu üreticilerin %50’si sulu %50’i kuru arazi kiralamıştır. Ortak arazi işleyen üretici sayısı ise 12’dir. Bu ortakçı arazilerinde %50’si sulu %50’si kuru arazidir. Tablo 3. Üreticilerin Hayvancılık Üretim Dalı Hayvancılık Üretim Dalı Frekans Yüzde Büyükbaş 43 81,13 Küçükbaş 5 9,43 Her ikisi 5 9,43 Toplam 53 Üreticilerden sadece büyükbaş hayvancılıkla uğraşanların oranı %81,13’tür. Yani görüşülen üreticiler genellikle büyükbaş hayvancılık yapmaktadırlar. Küçükbaş hayvancılık yapan üretici oranı %9,43 hem büyükbaş hem küçükbaş hayvancılık yapanların oranı da aynı şekilde %9,43’tür. Tablo 4. Pazara Yönelik Üretim Dalı Pazara Yönelik Üretim Dalı Frekans Yüzde Et Üretimi 11 20,75 Süt üretimi 7 13,21 Her ikisi 35 66,04 Toplam 53 Üreticiler pazara yönelik olarak hem et hem süt üretimi yapmaktadır ve her ikisini yapanların oranı %66,04’tür. Sadece et üretimi yapanların oranı %20,75 iken sadece süt üretimi yapanların oranı ise %13,21’dir. Pazara yönelik üretimlerini ve gelirlerini artırabilmek için üreticiler hayvancılık desteklerinin artırılmasını istemektedir. Tablo 5. Üreticilerin Tarımsal Devlet Desteklerine Yaklaşımı (Yüzde Dağılım) Sıcak Bakmama Sebepleri Frekans Yüzde Devlet desteklerine sıcak bakanlar 42 79,25 Devlet desteğine ihtiyaç duymuyorum 1 1,89 Desteğe ihtiyacım var fakat kriterleri bana uygun değil 9 16,98 Geri ödemeli devlet desteğinde ödeme zorluğu yaşayacağıma inanıyorum 1 1,89 Toplam 53 Görüşülen üreticilerin tarımsal devlet desteklerine yaklaşımlarında ise büyük çoğunluğu bu desteklere sıcak bakmaktadır. Devlet desteğine ihtiyaç duymayan yalnızca bir üretici vardır. Desteklere ihtiyacı olduğu halde kriterler sebebiyle destek alamayan üreticilerin sayısı dokuzdur. Geri ödemeli devlet desteğinde ödeme zorluğu yaşayacağını düşünen bir üretici vardır. Devlet desteğine olumlu yaklaşımı olan üretici oranı %79,25, ihtiyaç duymayan üretici oranı %1,89, kriterleri yerine getiremeyen üretici oranı %16,98 ve geri ödeme zorluğu yaşayacağını düşünen üretici oranı ise %1,89’dur. Tablo 6. Destekten Faydalanan Üreticilerin Elde Ettiği Yıllık Ortalama Gelir Tarım Dışı Gelir Tarımsal Gelir Toplam Frekans % 61,31 38,69 Kişi Başı Yıllık Ortalama Gelir ,68 ,77 ,45 Tablo 6’da destekten faydalanan üreticilerin elde ettiği yıllık ortalama gelir gösterilmiştir. Buna göre üreticilerin toplam yıllık geliri TL’dir ve bu gelirin ’i tarım dışı gelir, TL’si tarımsal gelirden oluşmaktadır. Üretici başına kişi başı yıllık gelirde ise tarım dışı gelir ,68 TL, tarımsal gelir ,77 TL ve toplam gelir ise ,45 TL’dir. Üreticilerin yıllık toplam gelirlerinde tarım dışı gelirin payı tarımsal gelirden yüksektir. Tablo 7. Üreticilerin Tarımsal Destek Sonrası Gelir Artışları Gelir Artışı Evet Hayır Frekans 12 41 Yüzde 23 77 Alınan destek sonrası işletmelerinde gelir artışı yaşayan üreticilerin oranı %23 iken gelir artışı olmayan üretici oranı %77’dir. Üreticilerin destek sonrası gelirlerinde herhangi bir artış sağlayamamışlardır. Tablo 8. Bu göstergelere göre üreticilerin yaşadıkları sıkıntıların başında %23,9 ile maliyet unsuru gelmektedir. Maliyet unsurunu sırasıyla %18,24 ile yem temini, %17,61 ile fiyatlardaki dalgalanmalar, %16,98 ile yem fiyatlarındaki fiyat artışı ve %7,55 ile işçi teminindeki sıkıntılar takip etmektedir. İşletmede sıkıntı yaşamayan üreticilerin oranı ise %1,26’dır. Tablo 9. Üreticilerin Hayvan Yetiştiriciliğinden Memnuniyet Durumları Memnuniyet Düzeyi Frekans Yüzde Memnun 25 47,17 Kısmen Memnun 25 47,17 Memnun değil 3 5,66 Toplam 53 Üreticilerin hayvancılık yetiştiriciliğinden memnuniyet düzeylerinde ise memnun olanların oranı yüksektir. Memnun olan ve kısmen memnun olan üreticilerin oranı %94,34 iken memnun olmayanların oranı ise %5,66’dır. Tablo Üreticilerin Hayvancılık Desteklerinden Memnuniyet Durumları Memnuniyet Durumu Frekans Yüzde Memnun değil 18 33,96 Kısmen Memnun 13 24,53 Memnun 22 41,51 Toplam 53 Tablo 10’ da üreticilerin almış oldukları hayvancılık desteğinden memnuniyet düzeyleri sunulmuştur. Bu göstergelere göre üreticilerin %58,49’u desteklerden memnunken, %41,51’i desteklerden memnun değildir. Tablo Üreticilerin Desteklerden Memnun Olmama Nedenleri Memnun Olmama Nedeni Frekans Yüzde Yetersiz Destek 13 24,53 Maliyetler 3 5,66 Girdiler Pahalı 1 1,89 Memnun olanlar 36 67,92 Toplam 53 Tablo 10’ da verilen bilgiler ışığında desteklerden memnun olmayan üreticilerin memnun olmama nedenleri tablo 11’ de verilmiştir. Tabloya göre üreticilerin %24,53’ü desteklerin yetersiz olduğunu belirtirken %5,66’si maliyet unsurları ile desteklerin örtüşmediğini ve %1,89’unun ise girdilerdeki aşırı fiyat artışı ile desteklerin etkisinin hissedilemediğini belirtmiştir. Tablo Üreticilerin Devletten Öncelikli Beklentileri Beklentiler Frekans Yüzde Kredi kolaylığı sağlanması 26 26,8 Damızlık Temini 18 18,56 Veteriner Hekim Desteği 14 14,43 Bilgi Desteği 5 5,15 Pazarlama Konusunda Destek 20 20,62 Diğer 14 14,43 Toplam 97 Üreticilerin almış oldukları destekler dışında devletten öncelikli olarak beklentileri tablo 12’de sunulmuştur. En yüksek oranlı beklenti ise %26,8 ile kredi kolaylığının sağlanmasıdır. Bu beklentiyi sırasıyla %20,62 ile pazarlama konusunda destekleme, %18,56 ile damızlık temini, %14,43 ile veteriner hekim desteği ve diğer beklentiler takip etmektedir. Tablo Desteklerle ilgili bilgi alan üreticilerin bilgiyi edindikleri kurum/yerin başında televizyon (%26,58) ile tarım il müdürlüğü (%25,95) gelmektedir. Daha sonra sırasıyla muhtarlıktan (%14,56), bölgedeki diğer çiftçilerden (%12,66) ve internetten (%10,76) bilgi almaktadırlar. Tablo Buna göre manda desteğini bilen üretici sayısı altı fakat kullanan sayısı sıfırdır. Buzağı desteğini bilen üretici sayısı kırk dokuz iken kullanan üretici sayısı kırk yedidir. Küçükbaş küpe desteğini bilen üretici sayısı on dokuz, bu desteği kullanan üretici sayısı sekizdir. Yem bitkisi desteğinden yararlanan üretici sayış yirmi dokuz, mazot gübre desteğinden yararlanan üretici sayısı yirmi altı ve arılı kovan desteğinden yararlanan üretici sayısı bir kişidir. Tablo Üreticilerin Tarımsal Desteklerden Beklentileri Beklentiler Frekans Yüzde Desteklerin hayvancılıkla uğraşana verilmesi 1 1,89 Desteklemede düzenli politikalar 1 1,89 Destek artırılmalı 25 47,17 Yorum yapmayanlar 26 49,06 Toplam 53 Üreticilerin verilen tarımsal desteklerden beklentileri tablo 15’ te belirtilmiştir. Beklentileri konusunda yorum yapmayan üreticilerin oranı %49,17 ile en fazladır. Bu oranı sırasıyla %47,17 ile destekler artırılmalı, %1,89 ile desteklemede düzenli bir politika ve desteklerin sadece hayvancılıkla uğraşanlara verilmesi şeklinde beklentilerini belirtmişlerdir. Tablo Üreticilerin Kullandıkları ORKÖY Desteklerinden Haberdar Oldukları Kurum/Yer Kurum/Yer Frekans Yüzde Muhtar 24 45,28 Almus Orman ORKÖY 23 43,4 İlçe Tarım Müdürlüğü 4 7,55 Çiftçiler 1 1,89 Cevapsız 1 1,89 Toplam 53 Üreticilerin kullandıkları ORKÖY desteklerinden haberdar oldukları kurumların başında %45,28’lik oranla muhtarlık gelmektedir. Muhtarlık kurumunu sırasıyla %43,4 ile Almus Orman ORKÖY, %7,55 ile İlçe Tarım Müdürlüğü ve %1,89’luk oranla bölgede bulunan çiftçiler takip etmektedir. Tablo Bu bilgiler ışığında bilgi düzeyleri göz önünde tutulduğunda desteklerden süt sığırcılığını 53 üretici, süt koyunculuğunu 42 üretici, güneş enerjisi desteğini 21 üretici, gelir getirici tür desteğini 4 üretici, arıcılık desteğini 3 üretici, bağcılık desteğini 4 üretici, kadınlara yönelik işletme desteğini 2 üretici ve ağaçlandırma çalışmalarında kullanılmak üzere kooperatiflere makine ekipman desteği kredilerini ise 3 üretici bilmektedir. Aynı sırasıyla bu destekleri kullanım düzeylerinde ise süt sığırcılığını kullanan 46 üretici, süt koyunculuğunu kullanan 6 üretici kullanmaktadır. Güneş enerjisi desteği, gelir getirici tür desteği, arıcılık desteği, bağcılık desteği, kadınlara yönelik işletme desteği ve ağaçlandırma çalışmalarında kullanılmak üzere kooperatiflere makine ekipman desteği kredilerini kullanan üreticiler bulunmamaktadır. Tablo Üreticilerin ORKÖY Desteklerinden Beklentileri Beklentiler Frekans Yüzde Destek arttırılması 39 73,58 Beklentisi olmayanlar 13 24,53 Gelirimizi artıracak destek sağlanmalı 1 1,89 Toplam 53 Üreticilerin ORKÖY desteklerinden beklentilerinde ise en yüksek pay %73,58 ile destek miktarının artırılması olmuştur. Bu oranı sırasıyla %24,53 ile desteklerden beklentisi olmayanlar ve %1,89 ile gelir artırıcı destek sağlanmalı beklentisi takip etmiştir. Tablo Üreticilerin Hayvanlarını Sigortalatma Durumu Sigorta Durumu Frekans Yüzde Evet 13 25 Hayır 40 75 Toplam 53 Tablo 19’da üreticilerin hayvanlarını sigortalatma durumları gösterilmiştir. Hayvanlarını sigortalatan üreticilerin sayısı 13, sigorta yaptırmayan üretici sayısı 40 kişidir. Tablo Yetiştirilen Hayvanların HAYBİS (Hayvan Bilgi Sistemi)’e Kayıt Durumu HAYBİS Kayıt Durumu Frekans Yüzde Tamamı 32 60 Bir Kısmı 14 26 Hiçbiri Kayıtlı Değil 7 13 Toplam 53 Üreticilerin yetiştirdikleri hayvanları HAYBİS’e (Hayvan Bilgi Sistemi) kayıt ettirme oranları tablo 30’da gösterilmiştir. Üreticilerin tüm hayvanlarını kayıt ettirme oranı %60, hayvanların bir kısmını kayıt ettirme oranı %26, hayvanlarını hiç kayıt ettirmeyen üreticilerin oranı ise %13’tür. Tablo Üreticilerin Kooperatif/Dernek/Birlik Üyelik Durumu Kooperatif/Dernek/Birlik Üyelik Durumu Frekans Yüzde Evet 29 55 Hayır 24 45 Toplam 53 Üreticilerin kooperatif, dernek ve birlik üyelik durumları ise tablo 21’de gösterilmiştir. Elde edilen verilere göre kooperatif, dernek ya da birliğe üye olan üretici oranı %55 iken üye olmayan üreticilerin oranı ise %45’tir. Üreticilerin kendi aralarında güçlerini birleştirebilecekleri bir örgütlülükleri yoktur. Bunun yanında yaygın çitçi kooperatiflerine üyelik düzeyleri de düşüktür. 4. Sonuç Elde edilen bulgulara göre, orman köylülerinin ORKÖY desteklerinden memnundur. Bu destekler köylülerin gelirlerini artırmakta ve gelirlerine katkıda bulunmaktadır. Ancak köylülerin beklentileri ORKÖY desteklerinin artırılması yönündedir. Desteklerin artırılmasının gelirlerine katkıyı artıracağını belirtmektedirler. Orman köylüleri yöresel şartlar ve yaşam şartlarından dolayı büyükbaş hayvancılığı tercih etmektedirler ve ORKÖY desteklerinden hayvancılık desteklerini daha çok kullanmaktadırlar. Orman köylüleri mera ve yayla avantajlarından dolayı hayvanlarını 4 ila 5 ay süreyle meraya çıkartmaktırlar. Bu avantajlı durum ise hayvan refahı açısından ve üreticilerin maliyet kalemi açısından olumlu bir durumdur. Katılımcıların %41’i hayvancılık işletmelerinin ORKÖY projesinin olmadığını belirtmiştir. Katılımcıların pazara yönelik üretim dalı hem et üretimi hem de süt üretimi kapsamında %67 oranındadır. Araştırmaya katılan üreticiler orman köylülerine verilen tarımsal desteklerin yetersiz olduğu öne sürülmüştür. Destekleri kullanan üreticilerin çoğunluğu geçimini sağlayabilmek için devlet desteğine ihtiyacı olduğu için desteği kullanmaktadır. Üreticilerin yaklaşık %80’i devlet desteklerine olumlu bakmaktadır. Kalan %20’lik kesim ise desteklemeden yararlanmak istediği halde kriterlerinin uygun değildir. Üreticilerin büyük çoğunluğu hayvan yetiştiriciliğinden memnundur. Üreticilerin işletmelerinde yaşanan belirgin sıkıntılar ise maliyetlerin fazla olması, yem teminin yaşanan zorluklar ve fiyatlardaki dalgalanmalardır. Üreticilerin devletten öncelikli beklentileri kredi kolaylığı için ortamın oluşturulması, pazarlama konusunda destek ve damızlık temininin sağlanmasıdır. Üreticiler tarım müdürlüklerinin vermiş olduğu desteklemeleri bilmektedir. En fazla kullandıkları destek buzağı, yem ve mazot-gübre destekleridir. Orköy desteklerinin süt sığırcılığı, süt koyunculuğu ve güneş enerjisi destekleri üreticileri tarafından bilinmektedir fakat kurumun ödenek yetersizliğinden dolayı bu destekler kullanılamamaktadır. Üreticiler genelde kapalı besi şeklini tercih etmektedir. Hayvanlara kaba yem olarak saman ve kuru ot kesif yem olarak fabrika yemi ve karma yem kullanmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre orman köylüsünün ekonomik durumunun gelişmesi için verilen desteklerin ödenek miktarları artırılmalıdır. Kırsal göçü önlemek için köylülere orköy destekleri dışında sosyo-ekonomik kalkınma için teşvikler verilmelidir. Orman genel müdürlüğünün ödenek miktarlarını artırılması gereklidir. Hayvancılığın sürdürülebilirliği için girdi fiyatları (mazot-gübre, yem) ve maliyetler düşürülmelidir. Üreticilerin hayvanları ve ürünlerinin (et ve süt ürünleri) pazarlama imkânı olmadığı için Almus bölgesinde kooperatifçiliğe gidilerek pazar olanaklarının geliştirilmesi gereklidir. Orman köylüsünün kullandığı ahırların steril olmamasından dolayı hayvan ölümleri gerçekleştiğinden ahırların temiz ve sağlıklı olması gerekmektedir. Kaynaklar Coşgun, U. (). Batı Akdemiz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü Yıl Bildiriler, “Batı Akdeniz Araştırma Müdürlüğü’nün Yılında Orman-Halk İlişkileri ve Sosyal Ormancılık Araştırmaları”. Çevre Orman Bakanlık Yayın No. , Müdürlük Yayın No. Antalya. Coşgun, U., Güler, H.K. (). ORKÖY Gün Isı Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi (Batı Akdeniz Bölgesi Orman Köyleri Örneği). Batı Akdeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü, Proje No. /, Antalya. ORKOY, (a). ORKÖY Genel Müdürlüğü Görev ve Yetkiler. Ziyaret tarihi: seafoodplus.info /ORKOY Önal, P., Bekiroğlu, S., (). Orman Köylerinde ORKÖY Tarafından Gerçekleştirilen Köy Kalkındırma Projelerinin Uygulama Sonuçlarının Araştırılması (Şile-İstanbul). İstanbul Üniversitesi, Orman Fakültesi Dergisi, 61 (2): Uysal, B. (). Siyaset Yönetim Halkla İlişkiler, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, Yayın No: , Ankara.

logo

Türkiye Damızlık Koyun Keçi Yetiştiricileri Merkez Birliği (TÜDKİYEB) tarafından düzenlenen 3. Tarım Orman Şurası Küçükbaş Hayvancılığı Güçlendirme Eylem Planı toplantısı 6- 9 Ocak tarihleri arasında Antalya’da gerçekleştirildi.

Toplantının ilk günkü açılış programına Tarım ve Orman Bakanı Dr. Bekir Pakdemirli, Antalya Valisi Münir Karaloğlu, TBMM Tarım Orman ve Köyişleri Komisyonu Üyesi Kırklareli Milletvekili Selahattin Minsolmaz, Antalya AK Parti Milletvekili İbrahim Aydın, Hayvancılık Genel Müdürü Zekeriyya Erdurmuş, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürü Özkan Kayacan,  Birlik Başkanları, yöneticileri olmak üzere yaklaşık kişi katılım sağladı.

Tarım ve Orman Bakanı Pakdemirli konuşmasının başında 'i aşkın fikir, plan ve proje sonrası şekillenen Şura kararları için yol haritasının belirlenmeye başladığını belirterek Hayvancılık konusunun da Şura'da değerlendirilen ana başlıklardan olduğunu ve bugün itibariyle yol haritasının paylaşımına başladıklarını ifade etti.

Bakan Pakdemirli, Türkiye'nin güçlü bir Tarım Orman sektörü olduğuna dikkati çekti; ''Tarım Orman sektöründe; Avrupa'da ilk sıralarda, dünyada ise ilk 10'dayız. Avrupa'da Büyükbaş hayvan varlığında 2. Sırada, Küçükbaş hayvan varlığında ise ilk sıradayız! Bakanlık olarak biz, küçükbaş hayvancılığın geliştirilmesine yönelik çalışmalarımız kapsamında; son 17 yılda, hayvancılık sektörümüze, 33 milyar lira hibe desteği sağladık! yılında küçükbaş hayvan varlığımızı, 50 milyon başa çıkardık! Bununla birlikte, küçükbaş süt üretimimizi 2,3 kat artırarak, bin tondan 2 milyon tona çıkardık. Toplam küçükbaş et üretimimizi %21,2'lik artışla, 94 bin tondan bin tona çıkardık'' diye konuştu.

Bakan Pakdemirli gelinen noktada, verilen desteklerin payının büyük olduğunu belirtti ve rakamlarla bu desteklerden örnekler verdi; '' yılında, bin baş anaç koyun keçiye 1,4 Milyon Lira destek verilirken, yılında destekleme ödemesi yaptığımız anaç koyun keçi sayısını 22 milyon başa, destekleme miktarını ise Milyon Liraya ulaştırdık. Damızlık Koç Teke Yatırımlarının Desteklenmesi Projesi ile damızlık koç tekelerin taban sürülerde kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla; proje kapsamındaki, Tokat, Manisa, Konya ve Bingöl illerinde birliklerimizce yapılan damızlık koç teke yatırımlarına yatırım bedelinin %50 si oranında destekleme ödemesi yaptık. Bu işletmelerden koç teke temin eden yetiştiricilerimize de aldıkları koç teke başına % 50 hibe karşılığı destekleme ödemesi gerçekleştirdik. İnşallah bu proje ile yılı başında, Eskişehir ve Elazığ illerimizde de, % 50 hibe ödemesi yapacağız. Ayrıca projenin, yılına kadar uzatılmasına ilişkin çalışmalarımız da devam etmektedir. Koyun ve Keçi Yetiştiriciliğini Geliştirme Projesi ile yılında, 30 ilde yetiştiriciye, baş damızlık koç ve teke dağıtık. Küçükbaş Çiğ Süt Desteği kapsamında da; yılı ilk 8 ayında, bin ton küçükbaş sütü için 21 Milyon Lira çiğ süt destekleme ödemesi yaptık. Sürü Yöneticisi (Çoban) İstihdam Desteği ile; işletmelerimizin çoban istihdamını artırması için eğitim ve destek projesi yürütüyoruz. Bu kapsamda; yılında; 67 ilde sürü yöneticisi istihdamı yapan işletmeye, 35,2 Milyon Lira destek ödemesi gerçekleştirdik.''

Halk Elinde Küçükbaş Hayvan Islahı Ülkesel Projesinin küçükbaşlarda 21 koyun ve 6 keçi ırkında uygulandığını da hatırlatan Bakan Pakdemirli, bu proje sayesinde Üniversite, Damızlık Koyun Keçi Yetiştirici Birlikleri ve Kamu iş birlikteliğinin de sağlanmış olduğunu ve bu projeden elde edilen damızlıkların daha iyi fiyattan satılarak, yetiştiricilerin gelirlerinde artışın sağlanmasına da vesile olduğunu söyledi.

Son 17 yılda ORKÖY kapsamında; Besi Koyunculuğu ve Süt Koyunculuğu Projelerinde toplam aileye milyon lira kredi ve hibe desteği verildiğini de belirten Bakan Pakdemirli, Genç Çiftçi Projelerinin Desteklenmesi Programı kapsamında ise; küçükbaş hayvancılık projesi ile genç çiftçilere toplam bin küçükbaş hayvanın ayni olarak hibe edildiğini ifade etti.

Hayvancılıkta, girdi maliyetleri içerisinde, kaba yem maliyetlerinin, önemli bir paya sahip olduğunu belirten Bakan Pakdemirli, bu kapsamda verilen desteklere de değindi; ''Yem bitkileri desteklemeleri kapsamında; yılında, 35,6 Milyon Lira destek verirken, yılında, bu destekleme miktarını 24 kat artırarak, Milyon Liraya çıkardık. Ve böylelikle; son 17 yılda, 5,9 Milyar Lira yem bitkileri destekleme ödemesi yaptık'' dedi

Bakanlıkça, yılı itibariyle mera varlığımızın; 11,7 milyon hektar alanında tespit, 8 milyon hektar alanında tahdit ve 4,9 milyon hektar alanında tahsis çalışmasının tamamlandığını ve 1 milyon hektar alanda da mera ıslah ve amenajman projesi uygulandığını da belirtti. Bakan Pakdemirli, ülkemizin Canlı Koyun-Keçi İhracatı kapsamında yılında; Azerbaycan, Katar, Sudan, Irak ve Lübnan olmak üzere, toplam 5 ülkeye, bin küçükbaş hayvan ihraç ettiğini de açıkladı.

Küçükbaş hayvancılıkta verilen destekleri ve gelinen noktayı anlatan Bakan Pakdemirli, TİGEM aracılığıyla Damızlık Koyun Yetiştiriciliğine verilen desteklere de değindi.  Pakdemirli; ''9 işletmede, 10 ırk ile damızlık koyun yetiştiriciliği yapıyoruz. Evet, 'de 71 bin baş olan damızlık koyun varlığını, yılında bin başa çıkardık. yılında da bin başa çıkarmayı hedefliyoruz. Son 17 yılda, toplam bin baş damızlık koyun dağıtımı gerçekleştirdik. İnşallah bu yıl da 22 bin baş damızlık dağıtımı hedefliyoruz'' dedi.

yılında uygulamaya konulan sürü büyütme ve yenileme desteği kapsamında, bir önceki yılda doğan kuzu ve oğlaklardan anaç vasfına ulaşan ve ilk defa sürüye katılan hayvan başına Lira destekleme yapılacağını söyleyen Bakan Pakdemirli, hayvan ıslahı kapsamında da ata mirası kadim ırkların ıslah edilmesi, ekonomik değer taşıyan ve tescili yapılan koyun keçi ırklarının ıslahı ve korunması için de soy kütüğü ve verim kayıtlarının tutulmasına yakın bir zamanda başlanacağını belirtti. Islah programı kapsamında; soy kütüğü kaydı tutulan koyun keçi başına Lira; soy kütüğünden doğan damızlık koç-tekeleri kullanan yetiştiricilere de koç teke başına Lira destekleme ödemesi yapılacak.

Koyun ve Keçi Yetiştiriciliğini Geliştirme Projesini yılında, 45 ilde uygulamayı planladıklarını da ifade eden Bakan Pakdemirli, Sürü Yöneticisi (Çoban) İstihdam Desteğinden daha fazla yetiştiricimizin faydalanması için sürü büyüklüğünün baştan başa düşürüldüğünü ve bu sayede işletme sayısını 10 bine çıkararak, 50 Milyon Lira destekleme ödemesi yapacaklarını açıkladı.

Önümüzdeki dönemde, toplam kırmızı et üretiminde küçükbaş eti üretim payını, %10'dan %20'nin üzerine çıkarmayı hedeflediklerini de anlatan Bakan Pakdemirli, bunun yanı sıra, yılına kadar, bütçe ve bütçe dışı imkânlarla, 2 milyon hektar alanı daha sulamaya açmayı hedeflediklerini de söyledi. Pakdemirli; ''Böylece yem bitkisi üretimini arttırarak, yetiştiricimizin ihtiyacı olan kaba yemi tedarik etmiş olacağız. Ayrıca bana göre; kırsal üretim, hâlâ istihdam için doğru adrestir ve hayvancılık sektörünün bu sebeple de özel bir önemi vardır. Doğru politikalar, küçük doğru dokunuşlar, doğru organizasyonlar ile yılına kadar, inanıyorum ki ülke küçükbaş hayvan varlığımızı nüfusumuz kadar arttıracağız'' dedi.

Bakan Pakdemirli, geçtiğimiz yıl çokça yaşanan ve çobanlarımız ile hayvanlarımızın büyük zarar gördüğü yıldırım düşmesi olaylarına karşı da Çiftçi ve çobanlara uyarıda bulunarak, ''Kuvvetli meteorolojik olaylardan korunmak için 'Meteorolojinin Sesi Radyosu' nu dinlemelerini, cep telefonlarında MGM Mobil ve "Tarımsal Hava Tahmini" uygulamalarımızı kullanmanızı tavsiye ediyorum. Ülkemizin en köklü radyosu olan, Meteorolojinin Sesi Radyosu ile hayvanlarınızı otlatmaya gitmeden, yaylalara çıkmadan önce anlık hava durumundan haberdar olabilirsiniz'' dedi.

Antalya AK Parti Milletvekili İbrahim Aydın ve TBMM Tarım Orman ve Köyişleri Komisyonu Üyesi Kırklareli Milletvekili Selahattin Minsolmaz tarafından yapılan konuşmalar öncesinde açılış konuşmasını yapan TÜDKİYEB Genel Başkanı Nihat Çelik konuşmasında 5 yıllık eylem planına da yer verdi.

TÜDKİYEB Genel Başkanı Çelik konuşmasında Merkez Birliği olarak Tarım Orman Şurasında alınan kararları güçlendirmek ve sektör temsilcileri olarak eylem planının ortaya konulacağı bu toplantıyı sektörün miladı olarak gördüğünü ve STK sorumluluğu bilinciyle 3. Tarım Orman Şurası sonrasında ilk eylem planı hazırlayan Merkez Birliği olmanın heyecanını yaşadıklarını ifade ederek ‘’ Tarım ve Orman Şurası kapanış toplantısında Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın Türk tarımını küresel şirketlerin sadece kar odaklı çalışan çarkı içinde kesinlikle ezdirmeyeceğiz sözü biz yetiştiriciler için büyük bir umut olmuş, yılını küçükbaş hayvancılıkta hamle yılı olarak ilan ederek küçükbaş hayvan sayısının 56 milyona çıkarılacağını ifade etmiş olması nedeniyle de heyecanımız kat be kat artmıştır. Dolayısıyla bugün burada birlik beraberlik içerisinde tarihi bir güne tanıklık ediyor olmanın haklı gururunu yaşarken biz de Birlikler olarak yılını Küçükbaş Hayvancılık yılı olarak huzurlarınızda ilan ediyoruz. Ayrıca; yılında yapılacak tarımsal desteklemelere ilişkin yayımlanan kararnamede ve Hayvancılık Desteklemeleri Uygulama Tebliğinde yer alan sürü büyütme ve yenileme desteklemesi ile soy kütüğü desteklemesinin ilk defa uygulamaya konulacak olması nedeniyle Ulusal Islah Programı ve Soykütüğü sistemi uygulamalarına yönelik konuların ayrıntılı bir şekilde görüşüleceği toplantımızdan hep birlikte yapacağımız katkı ve çalışmalarla azami faydalar elde edeceğimize yürekten inanıyor, şimdiden hayırlara vesile olmasını diliyorum.’’dedi.

Genel Başkan Çelik, Daima gurur kaynağımız olan peygamberler mesleğinin, yüzyıllar öncesinden atalarımızdan bize yadigâr kalan bir mirasın temsilcileri olarak ana gayelerinin bayrağı başarıyla geleceğe taşımak olduğunu belirterek ‘’Bizler; Merkez Birliğimiz ve Bakanlığımızı bir zincirin halkaları gibi görüyor bu çerçevede güçlü bir aile olduğumuzu düşünüyoruz. Bu manada çalışmalarımıza ışık tutan, bizlerden destek ve katkılarını hiçbir zaman esirgemeyen başta Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere Sayın Bakanımıza teşekkürlerimle birlikte şükranlarımızı sunuyorum. Merkez Birliğimiz ile uyum içerisinde çalışan Birlik Başkanlarımızı, yönetim ve denetim kurulu üyelerini de huzurlarınızda canı gönülden kutluyorum.’’ şeklinde konuştu.

Türkiye’de kırmızı et ve süt üretiminin artışı için küçükbaş hayvancılık sektörünün yıllarca göz ardı edildiğini ancak AK PARTİ Hükümetlerinin yetiştiricilere sahip çıktığını ifade eden Çelik, ‘’Artık geriye dönüş yoktur, ileriye doğru hedefimiz en az 80 milyondur. Nüfus başına en az 1 koyundur. Bu hedefe yürürken en büyük desteğimiz dün olduğu gibi bugün de Cumhurbaşkanımızdır, Bakanımızdır, Sektörümüzün tüm paydaşlarıyla olan birlik beraberliğimizdir.’’ dedi.

 

Genel Başkan Çelik, konuşmasının son bölümünde Merkez Birliği olarak 3. Tarım Orman Şurasında alınan kararları güçlendirmek adına hazırlanan 5 yıllık eylem planına yer verdi. Çelik 5 yıllık eylem planında öncelikle Küçükbaş hayvan varlığının 5 yıl içerisinde nüfus başına en az bir koyun olacak şekilde çalışmaların planlanması gereğine işaret ederek şunları söyledi.

‘’ Başta et ve süt olmak üzere küçükbaş hayvan ürünlerinin vatandaşlarımızca tüketiminin yaygınlaştırılması sağlanmalıdır. Merkez Birliğimizce oluşturulan Ulusal Islah Programı çerçevesinde Soykütüğü çalışmalarının yürütülmesi kesintisiz bir şekilde sürdürülmelidir.

Koç Teke Test İstasyonlarının kurulması için Birliklere maddi destek sağlanmalıdır. Merkez Birliğinin de her türlü ar-ge çalışmalarını yapabileceği test istasyonu ve ar-ge merkezini kurması için teşvik edilmelidir. Bakanlığımızın çalışmalarına destek olmak amacıyla, küpe ve küpeleme işlemlerinin Birlikler üzerinden yapılması ve İl Tarım Orman Müdürlükleri tarafından aşı işlemlerinin birbiriyle örtüşerek gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır. Yerli gen kaynaklarının gerçek verim düzeyinin ortaya konulması, özellikle döl veriminin artırılması sağlanmalıdır.     

Her yıl 1,5 milyon baş civarında kuzu/oğlak ölümü gerçekleşmektedir. Bu nedenle alınacak koruyucu tedbirlerle kuzu/oğlak ölümleri ve hastalıkların ortaya çıkması engellenmelidir. Çobanlık saygın ve güvenceli bir meslek haline getirilmeli, Yerli çobanın özendirilmesi ve yabancı çobanların da büyük işletmelerde istihdam edilmesi sağlanmalıdır.

Mera alanlarının kapasitesinin iyileştirilmesi için Tarım Orman Bakanlığı nezdinde, mera ıslahı projeleri başlatılmalı ve o bölgedeki hayvan sayısına uygun kapasiteler belirlenmelidir. Mera ve yaylalara giriş çıkışlardaki yollar mera işgalcileri tarafından kapatılmaktadır. Bu nedenle meraları işgal edenler her türlü destekleme ve kamu haklarından men edilmelidir. Mevcut mera kapasitesinin artırılması için büyükşehir yasasında yasal düzenlemeler yapılarak, tarım arazilerinde yapılaşmalar engellenmelidir.

Süt ve etin katma değerinin artırılması, yetiştiricinin daha fazla kazanacağı koşulların sağlanması yetiştiricilerin karlılığını artıracaktır. Planlı üretimle fiyat istikrarı sağlanmalıdır. Türkiye Damızlık Koyun Keçi Yetiştiricileri Merkez Birliği, Tarım ve Orman Bakanlığı teşkilatları ile koordineli bir şekilde bölgesel hayvancılık envanterleri çıkartarak, bölgede hâkim olan hayvan türü ve ırkı, sayısı, ırkın mevcut özellikleri, hastalıkları ve teşhisi, doğum oranları, ölüm oranları, ihtiyaç duyulan mera alanı, hangi verim yönünde çalışılması gerektiği belirlenmelidir.

Kırsal bölgeler cazibe merkezi haline getirilerek, şehirlere göç önlenmeli, küçük aile işletmeleri daha çok desteklenmelidir. Küçükbaş hayvan işletmeleri güçlendirilerek geliştirilmelidir. Kırsal alanda yaşanan sorunlardan biriside ağılların köy içinde olması ve yeni ağıl yapılacak alanların olmamasıdır. Köy içi imar çalışmalarına hız verilmeli hazine ve mera alanlarında geçici ağıl ve barınak yapımı için gerekli tahsisler yapılmalıdır. Hayvancılık işletmeleri yönetmeliği oluşturulmalıdır. Bu yönetmelikle İşletme tanımlaması yapılarak işletmelerin kuruluş iş ve işlemleri, sorumlulukları ve kamu ile olan ilişkileri belirlenmelidir. Bu konudaki muhatap kurumlarla koordinasyon sağlanmalıdır. Kaba ve kesif yemini kendisi üreten işletmeler teşvik edilmelidir.’’

Genel Başkan Çelik, 44 sayfadan oluşan eylem planını Bakan Pakdemirli’ye takdim edeceğini belirterek konuşmasını sonlandırdı.

Konuşmaların ardından Bakan Pakdemirli'ye kepenek giydirilirken TÜDKİYEB Genel Başkanı Nihat Çelik tarafından bir plaket takdim edilerek birde kuzu hediye edildi. 7 coğrafi bölgeyi temsil etmek üzere Birlik Başkanları da Bakan Pakdemirli’ye çeşitli hediyeler sundular. Bakan Bekir Pakdemirli ise temsili olarak 10 sürü yöneticisine içinde radyo, çakı, fener bulunan çanta hediyesinde bulundu. İlk günün programı Bakan Pakdemirli ile birlikte çekilen aile fotoğrafı ile sona erdi.

 

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir