bosna hersek ingilizce yazılışı / What is bosna hersek para birimi - Sesli Sözlük

Bosna Hersek Ingilizce Yazılışı

bosna hersek ingilizce yazılışı

VERGİ DOSYASI

GENEL

ByDr. Hasan AYKINon

Yaptığımız bazı veri çalışmalarında İngilizce kaynaklardan aldığımız verilerin karşısında ülke kodları yer alabilmektedir. Bu tür durumlarda hangi kod hangi ülkeye aittir, ülkelerin kısaltmalarının İngilizcesi veya Türkçesi nedir? soruları gündeme gelmektedir. Bu tür sorulara karşılık olarak bizim de funduszeue.info sitesi için yaptığımız çalışmalarda dikkate aldığımız kodları aşağıda sizlerle paylaşmak istedik.

Tablo: Ülke isimleri, Türkçesi, İngilizce karşılığı, İngilizce kısaltmaları ve ülke kodları

ÜLKECOUNTRYKISALTMAÜLKE KODU
A.B.D.UNITED STATESUS
AFGANİSTANAFGHANISTANAF
ALMANYAGERMANYDE4
AMERİKA KÜÇÜK OUT. ADALARIUS MINOR OUTLYING ISLANDSUM
AMERİKAN SAMOAAMERICAN SAMOAAS
AMERİKAN VİRGİN ADALARIAMERICAN VIGIN ISLANDS
ANDORRAANDORRAAD43
ANGOLAANGOLAAO
ANGUİLLAANGUİLLAAI
ANTARTİKAANTARCTICAAQ
ANTİGUA-BARBUDAANTIGUA-BARBUDAAG
ARJANTİNARGENTINAAR
ARNAVUTLUKALBANIAAL70
ARUBAARUBAAW
AVUSTRALYAAUSTRALIAAU
AVUSTURYAAUSTRIAAT38
AZERBAYCAN-NAHÇ.AZERBAIJANAZ78
BAHAMALARBAHAMASBS
BAHREYNBAHRAINBH
BANGLADEŞBANGLADESHBD
BARBADOSBARBADOSBB
BATI TİMORTIMOR-LESTETL
BELÇİKABELGIUMBE17
BELİZEBELIZEBZ
BENİNBENINBJ
BERMUDABERMUDABM
BEYAZ RUSYABELARUSBY73
BHUTANBHUTANBT
BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİUNITED ARAB EMIRATESAE
BOLİVYABOLIVIABO
BOSNA HERSEKBOSNIA  & HERZEGOVINABA93
BOTSVANABOTSWANABW
BOUVET ADASIBOUVET ISLANDBV
BREZİLYABRAZILBR
BRUNEİBRUNEI DARRUSSALAMBN
BULGARİSTANBULGARIABG68
BURKİNA FASOBURKINA FASOBF
BURMA (BİRMANYA)MYANMARMM
BURUNDİBURUNDIBI
CAPE VERDECAPE VERDECV
CAYMAN ADALARICAYMAN ISLANDSKY
CEBELİTARIKGIBRALTARGI44
CEUTACEUTAXC21
CEZAYİRALGERIADZ
CİBUTİDJIBOUTIDJ
COCOS ADALARICOCOS ISLANDSCC
COOK ADASICOOK ISLANDCK
ÇADCHADTD
ÇEK CUMHURİYETİCZECH REPUBLICCZ61
ÇİN HALK CUMHUR.CHINA, PEOPLE&#;S REPUBLIC OFCN
DANİMARKADENMARKDK8
DOMİNİK CUMHUR.DOMINICAN REPUBLICDO
DOMİNİKADOMINICADM
EKVATORECUADOREC
EKVATOR GİNESİEQUATORIAL GUINEAGQ
EL SALVADOREL SALVADORSV
ENDONEZYAINDONESIAID
ERİTREERITREAER
ERMENİSTANARMENIAAM77
ESTONYAESTONIAEE53
ETİYOPYAETHIOPIAET
FALKLAND ADALARIFALKLAND ISLANDSFK
FAROE ADALARIFAROE ISLANDSFO41
FASMOROCCOMA
FİJİFIJIFJ
FİLDİŞİ SAHİLİCÔTE d&#;IVORIECI
FİLİPİNLERPHILIPPINESPH
FİNLANDİYAFINLANDFI32
FRANSAFRANCEFR1
FRANSA GÜNEY BÖLGELERİFRENCH SOUTHERN TERRITORIESTF
FRANSIZ POLİNEZYASIFRENCH POLYNESIAPF
GABONGABONGA
GAMBİYAGAMBIAGM
GANAGHANAGH
GİNEGUINEAGN
GİNE-BİSSAUGUINEA-BISSAUGW
GRENADAGRENADAGD
GRÖNLANDGREENLANDGL
GUAMGUAMGU
GUATEMALAGUATEMALAGT
GUYANAGUYANAGY
GÜNEY AFRİKA CUM.SOUTH AFRİCA REPUBLICZA
GÜNEY GEORGİA VE GÜNEY SANDVİÇ ADALARISOUTH GEORGIA & SOUTH SANDWICH ISLANDSGS
GÜNEY KORE CUM.KOREA, REPUBLIC OFKR
GÜRCİSTANGEORGIAGE76
HAİTİHAITIHT
HEARD ADALAI VE MC DONALD ADASIHEARD ISLAND & Mc DONALD ISLANDHM
HIRVATİSTANCROATIAHR92
HİNDİSTANINDIAIN
HOLLANDANETHERLANDSNL3
HOLLANDA ANTİLLERİNETHERLANDS ANTİLLESAN
HONDURASHONDURASHN
HONG-KONGHONG KONGHK
IRAKIRAQIQ
İNGİLİZ HİNT OKYANUSU TOPRAKLARIBRITISH INDIAN OCEAN TERRITORYIO
İNGİLİZ VİRGİN ADALARIBRITISH VIRGIN ISLANDSVG
İNGİLTEREUNITED KINGDOMGB6
İRANIRANIR
İRLANDAIRELANDIE7
İSPANYASPAINES11
İSRAİLISRAELIL
İSVEÇSWEDENSE30
İSVİÇRESWITZERLANDCH39
İŞGAL ALTINDAKİ FİLİSTİN TOPRAKLARIOCCUPIED PALESTINIAN TERRITORYPS
İTALYAITALYIT5
İZLANDAICELANDIS24
JAMAİKAJAMAICAJM
JAPONYAJAPANJP
KAMBOÇYACAMBODIAKH
KAMERUNCAMEROONCM
KANADACANADACA
KARADAĞMONTENEGROME97
KATARQATARQA
KAZAKİSTANKAZAKHISTANKZ79
KENYAKENYAKE
KIBRIS RUM KES.CYPRUSCY
KIRGIZİSTANKYRGYZSTANKG83
KİRİBATİKIRIBATIKI
KOLOMBİYACOLOMBIACO
KOMORLARCOMOROSKM
KONGOCONGOCG
KONGO DEM. CUMDEMOCRATIC REPUBLIC OF CONGOCD
KOSOVAKOSOVOXK95
KOSTA RİKACOSTA RICACR
KRİSMIS ADALARICHRISTMAS ISLANDSCX
KUVEYTKUWAITKW
KUZEY KOREKOREA, DEMOCRATIC PEOPLE&#;S REPUBLIC OFKP
KUZEY MARİANA ADALARINORTH MARIANA ISLANDSMP
KÜBACUBACU
LAOS funduszeue.info CLAO PEOPLE&#;S DEMOCRATIC REPUBLICLA
LESOTOLESOTHOLS
LETONYALATVIALV54
LIECHTENSTEINLIECHTENSTEINLI37
LİBERYALIBERIALR
LİBYALIBYAN ARAB JAMAHIRIYALY
LİTVANYALITHUANIALT55
LÜBNANLEBANONLB
LÜKSEMBURGLUXEMBOURGLU18
MACARİSTANHUNGARYHU64
MADAGASKARMADAGASCARMG
MAKAOMACAOMO
MAKEDONYAMACEDONIAMK96
MALAVİMALAWIMW
MALDİVLERMALDIVESMV
MALEZYAMALAYSIAMY
MALİMALIML
MALTAMALTAMT46
MARSHAL ADALARIMASHALL ISLANDSMH
MARTİNİKMARTINIQUE
MAURİTİUSMAURITIUSMU
MAYOTTEMAYOTTEYT
MEKSİKAMEXICOMX
MELİLLAMELİLLAXL23
MISIREGYPTEG
MİKRONEZYAMICRONESIA, FEDERATED STATES ofFM
MOĞOLİSTANMONGOLIAMN
MOLDOVYAMOLDOVA, REPUBLIC OFMD74
MONTSERRATMONTSERRATMS
MORİTANYAMAURITANIAMR
MOZAMBİKMOZAMBIQUEMZ
NAMİBYANAMIBIANA
NAURUNAURUNR
NEPALNEPALNP
NIUE ADASINIUE ISLANDNU
NİJERNIGERNE
NİJERYANIGERIANG
NİKARAGUANICARAGUANI
NORFOLK ADASINORFOLK ISLANDNF
NORVEÇNORWAYNO28
ORTA AFRİKA CUMCENTRAL AFRICAN REPUBLICCF
ÖZBEKİSTANUZBEKISTANUZ81
PAKİSTANPAKISTANPK
PALAUPALAUPW
PANAMAPANAMAPA
PAPUA (YENİ GİNE)PAPUA NEW GUINEAPG
PARAGUAYPARAGUAYPY
PERUPERUPE
PİTCAİRNPITCAIRNPN
POLONYAPOLANDPL60
PORTEKİZPORTUGALPT10
ROMANYAROMANIARO66
RUANDARWANDARW
RUSYA FEDERASYONURUSSIAN FEDERATIONRU75
SAMOASAMOAWS
SAN MARİNOSAN MARINOSM47
SAO TOME VE PRIN.SAO TOME & PRINCIPEST
SENEGALSENEGALSN
SEYŞELLERSEYCHELLESSC
SIRBİSTANSERBIAXS98
SİERRA LEONESIERRA LEONESL
SİNGAPURSINGAPORESG
SLOVAK CUMHURİYETİSLOVAKIASK63
SLOVENYASLOVENIASI91
SOLOMON ADALARISOLOMON ISLANDSSB
SOMALİSOMALIASO
SRİ LANKASRI LANKALK
ST. HELENASAINT HELENASH
ST. KITTS VE  NEVİSSAINT KITTS & NEVISKN
ST. PIERRE & MIQUELONST. PIERRE & MIQUELONPM
funduszeue.infoST. LUCIALC
funduszeue.infoT  & GRENADİNESST. VINCENT & GRENADINES
SUDANSUDANSD
SURİNAMSURINAMESR
SURİYE ARAP CUMHURİYETİSYRIA ARAB REPUBLICSY
SUUDİ ARABİSTANSAUDI ARABIASA
SVAZİLANDSWAZILANDSZ
ŞİLİCHILECL
TACİKİSTANTAJIKISTANTJ82
TANZANYATANZANIA, UNITED REPUBLIC OF,TZ
TAYLANDTHAILANDTH
TAYVANTAIWANTW
TOGOTOGOTG
TOKELAUTOKELAUTK
TONGATONGATO
TRİNİDAD VE TOBAGOTRINIDAD & TOBAGOTT
TUNUSTUNISIATN
TURKS VE CAİCAOS ADALARITURKS & CAICOS ISLANDSTC
TUVALUTUVALUTV
TÜRKMENİSTANTURKMENISTANTM80
TÜRKİYE

UGANDA

TURKEY

UGANDA

TR

UG

UKRAYNAUKRAINEUA72
UMMANOMANOM
URUGUAYURUGUAYUY
ÜRDÜNJORDANJO
VANUATUVANUATUVU
VATİKANHOLY SEE45
VENEZUELLAVENEZUELAVE
VİETNAM SOSYALİSTVIET-NAMVN
WALLİS VE FUTUNAWALLIS & FUTUNAWF
YEMENYEMENYE
YENİ KALEDONYANEW CALEDONIANC
YENİ ZELANDANEW ZEALANDNZ
YENİ ZELANDA OKY.NEW ZEALAND OCEAN..
YUNANİSTANGREECEGR9
ZAMBİYAZAMBIAZM
ZİMBABVEZIMBABWEZW

KONUYLA İLGİLİ YAZILAR

3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 YABANC) DİL ÖĞRETİMİ AÇ)S)NDAN TÜRKÇE VE İNGİLİZCENİN YAP)SAL ÖZELLİKLERİNİN KARŞ)LAŞT)R)LMAS)-BOSNA-HERSEK ÖRNEĞİ Arş. Göfunduszeue.infoşeg“l SEFER Arş. Gör S“meyye KONUK Marmara Üniversitesi T“rkçe Eğitimi İstanbul -T“rkiye [email protected]; [email protected] ÖZET Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretimi açısından T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerini karşılaştırmak ve T“rkçenin yabancı dil olarak öğretiminin kolay olup olmadığını belirlemektir. Yabancı bir dili kolay öğrenmek öğrenenlerin anadiline benzerliğinden etkilenmesine rağmen dilin bazı özellikleri öğrenmeyi kolaylaştırabilir. Bu çalışmada T“rkçe ve İngilizceyi yapısal özellikleri açısından karşılaştıran bir anket hazırlanmış ve veriler toplanmıştır. Anket ölçeğini hazırlarken kaynaklar taranmış, uzman gör“ş“ alınmış ve pilot uygulaması yapılmıştır. Anket lise . ve . sınıfta okuyan, T“rkçe ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere uygulanmıştır. Anket soruları gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuş ve alınan cevaplar grafik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: yabancı dil olarak T“rkçe, İngilizce,yapısal özellikler, dil öğretimi COMPARISON OF CHARACTERISTICSOF TURKISH AND ENGLISH, TEACHING AS A FORIGN LANGUAGE-BOSNIA AND HERZEGOVINA SAMPLE ABSTRACT Theaim of thisstudy is to compare the characteristics of Turkishand English as a foreign languageand determine whether Turkish is an easy language to learn. Although, learning a foreign language easily is affected by the learners' mother tongue except from that, some characteristics of the language can facilitate learning itself. Inthisstudy a survey is prepared which compares Turkishand English language depending on the faetures of these languages and data is collected. While preparing the survey literaturere view is done and expertopinion is taken and also pilot study is 14 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 made. The survey is applied to students at the 3rd and 4th grades of high- school whole arns English and Turkish as a foreign language. Questions is asked to students with interview and the answers taken from students are examined graphical analysis. Keywords: Turkish as a foreignlanguage. English, characteristics, language teaching. Giriş Yabancı dil öğretiminin yaklaşık beş bin yıllık tarihi vardır (Onursal,) ve k“reselleşen d“nyada yabancı dil öğrenme ve öğretmeye daha çok ihtiyaç duyulmaktadır. Eğitimde önemli bir yeri olan yabancı dil öğretimi alanında yapılan çalışmalar her geçen g“n artmaktadır. İngilizcenin yabancı dil olarak öğretimi alanında birçok çalışma mevcuttur,T“rkçenin de yabancılara öğretiminde hedeflere ulaşmak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır. D“nya dili olma yön“nde hızla ilerleyen T“rkçe birçok “lkede seçmeli ders olarak verilmekte birçok “lkede de böl“m“ açılmış olarak öğretilmektedir. Dillerin bilimsel çevrelerce benimsenen geleneksel iki t“r sınıflamasının ilki biçim ve yapısaldır. Sözc“k ve sözc“k t“rlerinin yapım ve biçimsel gör“n“mlerine göre sınıflandırılmaları dilbilim, yabancı dil öğretmen ve öğrencilerine söz konusu dili tanıma, yaklaşım, yöntem ve öteki ve kendi ana dilleriyle karşılaştırma benzer ve benzemezlikleri saptayarak bilinçli öğrenim ve öğretimi gerçekleştirme açısından yarar sağlar Tosun, : . Dil öğretiminde dilin yapısal özelliklerinden faydalanarak öğretim daha verimli bir hale getirilebilir. Dilin yapısal özelliklerinin farkında olan birey bu özellikleri dikkate alarak öğrenim s“recinde daha bilinçli yer alabilir. D“nya “zerinde en çok konuşulan inci dil olan T“rkçenin kullanımı ve etkinliği g“n geçtikçe artıyor. D“nyanın dört bir yanında T“rkçeye ilgi b“y“rken; özel okul ve kurslar haricinde, ortaöğretim d“zeyinde in “zerinde, y“kseköğrenim d“zeyinde ise ın “zerinde “lkede T“rkçe dersleri veriliyor. Son yıllarda d“nyanın dört bir yanında açılan T“rkçe kursları da b“y“k ilgi gör“yor. Yunus Emre Enstit“s“ b“nyesinde, çeşitli “lkelerde açılmış dil ve k“lt“r merkezi mevcut. Ayrıca dan fazla “lkede açılan özel okullarda, T“rkçe m“fredatla eğitim veriliyor. Başbakanlık Kamu Diplomasisi, a T“rkçe eğitiminin verilme şekli: 15 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 İlk ve Ortaöğretim Y“kseköğretim Kurslar Seçmeli ders Seçmeli ders Özel Kurslar Yunus Emre Merkezleri b“nyesinde açılan Anadil /Göçmen dili Zorunlu ders kurslar Yabancı dil T“rkoloji k“rs“s“ Başbakanlık Kamu Diplomasisi, b Birçok “lkede eğitimi verilmekte ve çok fazla kişi tarafından konuşulmakta olan bir dil olmasından dolayı T“rkçenin yabancı dil olarak öğrenilme ihtiyacının da y“ksek olduğu söylenebilir. Karababa da T“rkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili şunları söylemektedir: Bir dilin gelişmiş olması, zengin olması; sadece anadili olarak etkin bir biçimde öğretiliyor olmasına veya o dildeki sözc“k sayısına, o dille “retilmiş yapıtlara, o dilin d“zg“n ve kurallarına uygun biçimde toplumda kullanılıyor olmasına bağlı değildir. Bir dilin yabancı dil olarak öğretilmesi; o dilin sadece kendi sınırları içinde kalmayıp diğer uluslar ve k“lt“rlerle iletişime girmesi, tanınması ve sağlıklı biçimde öğretilebilmesi için o dilin; daha çok gelişmesi, o dil “zerine ve öğretimine ilişkin daha çok çalışma yapılması anlamına da gelir. G“nl“k gözlemlerimiz bize ikinci dil edinimindeki performansın daha önce bilinen dil veya dillerden etkilendiğini göstermektedir Candlin ve Mercer, ). Yabancı dil öğrenen birey ister istemez öğrendiği dili ana diliyle veya bildiği başka bir dille karşılaştırmakta ve öğrenmekte olduğu dile karşı bir öğrenme tavrı almaktadır. Bir dili yalnızca kendi özellikleri açısından değerlendirmek zordur. Dili kullananlar bu dilin, başka bir dille karşılaştırıldığında ortaya çıkacak olan avantajları ve dezavantajlarını normalde fark edemezler. Başka bir 16 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 dilile tanışmış olanlar k“ç“k bir azınlıkta olduğu için, konuşanların çoğu, d“nya dilleri içinde kendi dillerinin nerede yer aldığı konusunda fikir sahibi değillerdir, mutlu bir cehalet içinde hayatlarını s“rd“r“rler. (Pei,). İngilizce (int-Avrupa dil ailesinin Germen dilleri koluna aittir. T“rkçe ise Ural Altay dillerinin Altay kolunda yer almaktadır Ergin, a: . Farklı dil ailelerine ait olan bu iki dil yapısal özellikleri yön“yle birbirinden farklıdır. İngilizcenin başlıca özellikleri: Çekimli bir dildir, yeni kelime yaparken ve çekimlerken kökte değişme olur, cinsiyet kategorisi vardır, yazılışı ve okunuşu farklıdır, kelime sırası özne+y“klem+nesne şeklindedir Baugh ve Cable, : ). T“rkçenin başlıca özellikleri: Sondan eklemeli bir dildir, kelimelere ek getirilirken kökler değişmez, vokal uyumu vardır, kelime sırası özne+nesne+y“klem şeklindedir, y“klem c“mlenin sonunda yer alır, cinsiyet kategorisi yoktur, kelimeler c“mle içinde farklı yerlerde kullanılabilir, T“rkçe olduğu gibi yazılabilen bir dildir (Aksan, ) (Ergin,b:9). T“rkçenin en b“y“k özellikleri arasında, yazıldığı gibi okunması, çıkarılması zor seslerin olmaması ve en modern bir alfabe yapısına sahip olması vardır. Sondan eklemeli bir dil olmasından da kelime t“retimi oldukça kolaydır. Örneğin, Göz kelimesini bilen bir kişinin, Gözl“k , Gözl“kç“ , Gözl“kç“l“k gibi kelimeleri öğrenmesi çok kolaydır, ç“nk“ sadece eklerin ne anlam kattıklarını bilmesi yeterlidir. Çelebi, : D“nyada en çok konuşulan ikinci dil ve aynı zamanda bilim dili kabul edilen dil İngilizcedir. yılından bug“ne kadar yabancı dil olarak öğretilmektedir Yalden, . İngilizcenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili birçok çalışma bulunmaktadır. T“rkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili çalışmalar da arttırılmalıdır. T“rkçe yapılan bir araştırmaya göre voxy, öğrenilmesi en zor diller listesinde orta zorlukta dörd“nc“ sırada yer almaktadır. Bu araştırmada öğrenilen dilin anadile veya bilinen dillere yakınlığı, dilin karmaşıklığı, dil öğrenmeye harcanan zaman, ulaşılan dil öğrenim kaynakları ve motivasyonun da önemli değişkenler olduğu belirtilmiştir. 17 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Bu çalışmada Çince, İngilizce, İspanyolca ve (intçeden sonra milyon kişi sayısıyla d“nyada en çok konuşulan beşinci dil olan T“rkçenin yapısal özellikleri ile İngilizcenin yapısal özellikleri yabancı dil olarak öğretimi bağlamında karşılaştırılacaktır. T“rkçenin hangi yapısal özellikleri bakımından kolay öğrenildiği tespit edilmeye çalışılacaktır. Bu konuyla ilgili literat“r taraması yapıldığında iki dili yapısıyla karşılaştıran bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Sadece birkaç tane iki farklı dildeki bir veya iki dilbilgisi yapısının karşılaştırıldığı gör“lm“şt“r. Metot Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada T“rkçe ve İngilizceyi yapısal özellikleri açısından karşılaştıran bir anket hazırlanmış ve veriler toplanmıştır. Anket ölçeğini hazırlarken kaynaklar taranmış, uzman gör“ş“ alınmış ve pilot uygulaması yapılmıştır. Anket lise . ve . Sınıfta okuyan, T“rkçe ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere uygulanmıştır. Anket soruları gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuş ve alınan cevaplar grafik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada kullanılmak “zere geliştirilen anket, gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuştur. Anketi dağıtmak yerine gör“şme yöntemi ile sormanın nedeni daha g“venli veri toplamaktır. Anket soruları yabancı dil olarak hem T“rkçe hem de İngilizce öğrenmiş olan öğrenci grubuna yöneltilmiştir. Evren Yabancı dil olarak hem T“rkçe hem de İngilizce öğrenen Bosna Hersekli lise öğrencileri. Örneklem Saraybosna Kolejinde okuyan lise 3- . sınıflarından rastgele seçilen öğrenci. Araştırmanın Önemi Araştırmanın bulgularının yabancı dil olarak T“rkçe öğretimi alanına farklı bir bakış açısı getireceği d“ş“n“lmektedir. 18 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Bulgular ve Yorum Çalışmamızda T“rkçeyi ve İngilizceyi ikinci dil olarak öğrenen Saraybosnalı lise öğrencelerine, ölçek çalışması uygulanmıştır. Ölçek, T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerini karşılaştıran bir yapıya sahiptir. Böylelikle T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerinin, ikinci dil öğrenicileri tarafından nasıl algılandığı gör“lm“şt“r. Pilot uygulaması yapılarak geçerliliği g“venilirliği tespit edilen ölçek maddelerine öğrencilerin verdiği yanıtlar tek tek ele alınmıştır. İlk madde şu şekildedir: . T“rkçede cinsiyet kategorisinin olmaması bu dili öğrenmeyi kolaylaştırır. . İngilizcede cinsiyet kategorisinin olması bu dili öğrenmeyi kolaylaştırır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 20 20 14 14 15 12 11 10 7 8 6 4 4 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik 2: 1. Maddenin y“zde grafiği 19 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 90% 80% 70% 14% 28% 60% 50% 22% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 28% 30% Katıl ıyoru 20% 40% 16% 8% 10% 24% Kıs e Katılıyoru 8% 12% 0% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru T“rkçede dilin cinsiyet özelliğinin olmayışı öğrenciler için bu dili öğrenmeyi kolaylaştırıcı bulunmuştur. Öğrencilerin % sı bunu kolaylaştırıcı olarak değerlendirmiştir. İlginç bir şekilde İngilizcenin cinsiyet özelliğinin bulunması, öğrenciler tarafından dilin öğreniminde kolaylaştırıcı olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin % i cinsiyet özelliğini dil öğrenmede kolaylaştırıcı olarak değerlendirmiştir. Burada öğrencilerin anadillerinin İngilizce ile aynı gruptan olması nedeniyle, cinsiyet kategorileri anadillerinde de bulunduğu için, kolay olarak algıladıkları söylenebilir. Ölçeğin ikinci maddesi şu şekildedir: . T“rkçede kelimeleri çoğul yapmak kolaydır. . İngilizcede kelimeleri çoğul yapmak kolaydır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 20 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 40 34 35 30 25 18 20 16 15 8 10 10 5 3 5 2 1 3 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Maddenin y“zde grafiği % 80% 4% 16% 20% 60% 32% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 68% 20% Katıl ıyoru 36% 10% 6% 0% 2% 6% Kıs e Katılıyoru Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru Katılımcı öğrenciler T“rkçede ve İngilizcede kelimeleri çoğul yapmayı kolay bulmaktadırlar. Ancak öğrenciler, katılma böl“m“nde % lik oranın % inde kesinlikle katılıyorum diyerek T“rkçede çoğul yapmanın daha kolay olduğu yön“nde bir tavır sergilemişlerdir. İngilizce çoğul yapmanın katılma böl“m“nde ki % lik oran % kesinlikle katılıyorum derken, % kısmen katılıyorum demiştir. . madde şu şekildedir: . Alfabenin Latin kökenli olması bu dildeki harflerin sembollerini kolayca yazmayı sağlar. 21 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 . Alfabenin Latin kökenli olması bu dildeki harflerin sembollerini kolayca yazmayı sağlar. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 30 24 25 22 20 16 17 15 10 6 7 4 2 5 0 2 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Maddenin y“zde grafiği % 80% 12% 14% 60% 48% 34% Kesi likle Katıl ıyoru 40% Katıl ıyoru 20% 32% 44% 0% 8% 0% 4% 4% Kıs e Katılıyoru , Katılıyoru Kesi likle katılıyoru Öğrencilerin her iki dil için de % lik oranı Latin alfabesinin kullanımının öğrenmeyi kolaylaştırıcı etkisi olduğu yön“nde olmuştur. Kendi dillerinde kullandıkları alfabenin de Latin alfabesi oluşu öğrencilerin bu fikrini desteklediği d“ş“n“lebilir. Öğrencilerin her iki dilde ve anadilde de Latin harfinin kullanılıyor olması benzer sonuçları vermiştir. Bu dillerden biri farklı bir alfabeyle yazılıyor olsaydı sonuçların farklı olabileceği öngör“lebilir. 22 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Ölçekteki . madde şu şekildedir: . T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olması bu dili öğrenirken okuma becerisinin kolayca gelişmesini sağlar. . İngilizcenin yazıldığı gibi okunmaması, okuma becerisini gelişimini yavaşlatır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 21 20 16 17 15 13 9 9 8 10 4 3 Türkçe 5 1 0 İ gilizce Grafik8: 4. Maddenin y“zde grafiği % 80% 18% Kesi likle Katıl ıyoru 60% 42% Katıl ıyoru 34% 40% 20% 32% 26% 16% Kıs e Katılıyoru 0% 8% 6% 2% 18% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru Öğrencilerin % lik böl“m“ T“rkçenin yazıldığı gibi okunmasının okuma becerisini geliştirdiğini d“ş“nmektedir. Bu da T“rkçenin yazıldığı gibi okunmasının T“rkçeyi ikinci dil olarak öğrenenlere avantaj sağladığını göstermektedir. Katılımcıların % i İngilizcenin yazıldığı 23 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 gibi okunmasının okuma becerisini g“çleştirdiğini d“ş“nmektedir. % “ ise bu gör“şe katılmamaktadır. Ölçeğin . maddesi şu şekildedir: . T“rkçenin c“mle yapısı zordur. . İngilizcenin c“mle yapısı zordur. Grafik 9: Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 20 17 16 15 15 12 11 10 10 6 4 4 5 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Madenin Y“zde Grafiği 80% 60% 24% 30% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 34% 22% 10% Katıl ıyoru 20% 32% 12% 8% 20% 0% 8% Kıs e Katılıyoru Katılıyoru Kesi lile Katılıyoru 24 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Katılımcıların % T“rkçenin c“mle yapısını zor bulmaktadır. % luk böl“m ise T“rkçenin c“mle yapısının zor olmadığını d“ş“nmektedir. Gör“lmektedir ki ikinci dil öğrenicilerine T“rkçenin c“mle yapısı zor gelmektedir. Katılımcıların % si İngilizcenin c“mle yapısını kolay ve anlaşılır bulmaktadır. % lik böl“m“ ise İngilizcenin c“mle yapısını zor bulmaktadır. Bu sonuçlardan yola çıkarak ikinci dil öğrenicilerine İngilizcenin c“mle yapısı daha kolay gelmektedir. Ancak öğrencilerin anadillerinin İngilizce ile aynı gruptan olması, öğrencilerin İngilizcenin c“mle yapısını kolay olarak değerlendirmelerine yol açmış olabilir. Ölçeğin . Maddesi su şekildedir: . T“rkçe yapısından dolayı yabancı dil olarak İngilizceye göre daha kolaydır. . İngilizce yapısından dolayı yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolaydır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 20 20 12 13 15 9 9 10 11 10 6 5 5 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Madenin y“zde grafiği 80% Kesi likle Katıl ıyoru 60% 18% 40% 24% 10% Katıl ıyoru 26% 10% 20% 18% 40% 20% 22% Kıs e Katılıyoru 0% 12% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru 25 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Katılımcıların oransal olarak çoğunluğunun kanaati, İngilizcenin yapı özelliği olarak T“rkçeye göre öğrenilmesinin daha kolay olduğu yön“ndedir. Öğrencilerin % i İngilizcenin yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolay öğrenildiğini d“ş“nmektedir. % lik böl“m ise bu gör“şe katılmamaktadır. Öğrencilerin % “ T“rkçenin yapı özelliği olarak İngilizceden daha kolay öğrenildiğini d“ş“nmektedir. % lık böl“m“ ise bu gör“şe katılmamaktadır. Ayrıca öğrencilere her iki yabancı dili ne kadar s“redir öğrendiklerine dair de bir soru yöneltilmiştir. Bu soruya öğrencilerin tamamına yakını İngilizceyi - yıl ve daha fazla s“redir, T“rkçeyi ise - yıldır öğrendikleri şeklinde cevap vermişlerdir. Burada öğrencilerin bu dillerin kolay olup olmadıklarını belirtmelerinde zamanın da etkili bir unsur olduğu söylenebilir. Sonuçlar Yabancı dil öğretiminde dillerin bazı yapısal özellikleri kolaylaştırıcı bazıları da zorlaştırıcı rol oynayabilir. Ancak göz ön“nde bulundurulması gereken önemli bir nokta da yabancı dil öğrenicilerinin öğrendikleri ikinci dilin kendi anadillerine benzerliğidir. Aynı dil ailesinden olan bir dili öğrenmek olumlu transfer dolayısıyla hızlı ve kolay öğrenme sağlayabilirken farklı bir dil yapısını öğrenmek zorlayıcı ve uzun bir s“reç gerektirebilir. Bu çalışmanın devamında anadili T“rkçe ile aynı gruptan olan bir gruba aynı sorular yöneltildiğinde alınacak cevaplar farklı olabilir. Ana dili dışında yabancı bir dil öğrenirken insanların dile yaklaşımını etkileyen etmenlerin başında o dilin yapısal özelliklerinden kaynaklı öğrenim kolaylığı veya öğrenim zorluğuna neden olan bir takım unsurlar bulunmaktadır. Bosnalı öğrencilerin uygulanan ölçek çalışması sonucunda onların T“rkçe ve İngilizceyi öğrenirken karşılaştıkları durumlar şöyledir: T“rkçede cinsiyet özelliğinin bulunmaması dilin öğrenimini öğrenciler için kolaylaştırmaktadır. Ancak İngilizcede cinsiyet kategorisinin bulunması öğrenciler için zorluk teşkil etmediği gör“lmektedir. Bunu İngilizcenin d“nya “zerinde çok yaygın olarak kullanılmasına ve öğrencilerin bir şekilde İngilizce ile yaşamlarında daha çok karşılaşmalarına bağlanabilir. 26 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 T“rkçede kelimeleri çoğul yapmak öğrenciler için oldukça kolay bulunmuştur. Ç“nk“ T“rkçede çoğul yapan tek bir ek bulunmakta ve tek bir şekilde kelimeye eklenmektedir. İngilizcede ise kelimeleri çoğul yapmak zor bulunmamasına karşın çok kolay olarak değerlendirilmemiştir. Bunun nedeni -s, -es, -ies şeklindeki eklerin, kelime telaffuzuna göre kelimeye eklenmesi ayrıca birçok farklı şekilde d“zensiz çoğul yapısının bulunması nedeniyle olabileceği d“ş“n“lebilir. Latin alfabesi oldukça yaygın kullanılan bir alfabedir. Bosna da da Latin alfabesi kullanılmaktadır. Bu y“zden T“rkçe ve İngilizcede Latin alfabesi kullanımı öğrenciler tarafından dil öğrenimini kolaylaştırdığı şeklinde değerlendirilmiştir. T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olmasını öğrencilerin % lik böl“m“ okuma becerisini kolaylaştırdığı yön“nde değerlendirmiştir. İngilizcenin ise yazıldığı gibi okunmayışını katılımcıların % okuma becerisini g“çleştirdiğini d“ş“nmektedir. Öğrenciler, okuma becerisinde dillerin telaffuz özelliğinden dolayı T“rkçeyi daha kolay bulmaktadır. Bosnalı öğrenciler, T“rkçe c“mle yapısını, İngilizcenin c“mle yapısına kıyasla daha zor bulmaktadır. T“rkçenin c“mle yapısını % oranında öğrenci zor bulurken İngilizcenin c“mle yapısını yalnızca % oranında öğrenci zor bulmaktadır. Bosnalı öğrenciler İngilizcenin dil olarak yapısını T“rkçeye göre daha kolay bulmaktadırlar. Öğrencilerin % i İngilizcenin yapısının T“rkçeye göre öğrenmede daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Buna karşın öğrencilerin % “ de T“rkçenin dil yapısının öğrenmede İngilizceye göre daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Bu azımsanmaması gereken bir orandır. Ç“nk“ İngilizce d“nya çapında daha yaygın bir dildir. Bunun yanı sıra öğrencilerin İngilizceyi yıl ve “st“ bir s“redir öğrenirken, T“rkçeyi - yıldır öğreniyor olmaları bu sonuçların çıkmasında etkili olduğu d“ş“n“lebilir. Bu sebeple öğrenciler hem akademik yaşamında hem de sosyal yaşamında İngilizce ile daha çok haşır neşir olmaktadır. Buna rağmen oldukça iyi bir oranda öğrenci T“rkçenin dil yapısının yabancı dil öğreniminde İngilizceden daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Bunların yanı sıra öğrencilerin İngilizcenin yapısından dolayı yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolay olarak değerlendirmesinde İngilizce ve Boşnakçanın aynı dil ailesine mensup olmasının etkisi b“y“kt“r. T“rkçe yapısal özellikleri bakımından kolay öğrenilen bir dildir. Fakat Boşnakçaya yakınlığı sebebiyle İngilizce de kolay bir dil olarak değerlendirebilir. T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olması, cinsiyet kategorisinin olmayışı, sistemli ve d“zenli bir c“mle yapısının olması 27 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 gibi özelliklerinden dolayı T“rkçenin yabancı dil olarak öğrenilmesi kolay bir dil olduğunu söylenebilir. Yapılan bazı araştırmalarda T“rkçe zor bir dil, d“nyanın en zor dillerinden birisi gibi sonuçlar ortaya çıkmıştır. Bu durum T“rkçe öğrenmek isteyen birçok kişinin öğrenmekten vazgeçmesine sebep olmaktadır. Bu araştırma T“rkçe öğrenmek isteyen birçok kişiye teşvik olacaktır. KAYNAKÇA Aksan, D. (). T“rkçenin G“c“. Ankara: Bilgi Yayınevi. Akyol, H. (). T“rkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık. Başbakanlık Kamu Diplomasisi Koordinatörl“ğ“, . T“rkçe, d“nya dili olma yolunda,Erişim tarihi: . . ,http://kdk. gov. tr/sayilarla/dunyada-turkce-egitimi/30 Baugh, A. C. , & Cable, T. (). A History of the English Language. New York: Routledge. Caferoğlu, A. . T“rk Dili Tarihi. İstanbul: EnderunKitabevi. Ergin, M. (). T“rk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak yayınları. Kıran, Z. , & Kıran, A. E. . Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Onursal, İ. . Dil Bilimlerinin Yabancı Dil Öğretimindeki Yeri ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Dilbilim Dersleri. (acettepe Üniversitesi Eğitim Fak“ltesi Dergisi , Pei, M. (). The Story of English Language. New York: J. B. Lippincott Company. Tosun, C. . T“rkçe nin Yabancı Dil Olarak Öğretilmesi. Journal of Language and Linguistic Studies , Voxy, . Whatarethehardestlanguagestolearn?. Erişim tarihi: . , http://voxy. com/blog/index. php/wide-infographics/what- are-the-hardest-languages-to-learn-infographic/?post= . . . . ,(). Thefactorsthatinfluencetheacquisition of a secondlanguage, Erişim tarihi: . . , http://esl. fis. edu/teachers/support/factors. htm Yalden, J. (). Principles of course design for language teaching. İngiltere: Cambridge university press. 28

ülkeler - uyruklar / countries, nationalities

ÜLKELER, UYRUKLAR, DİLLER

COUNTRIES, NATIONALITIES, LANGUAGES


Ülke                                                                        Uyruk (Dil)

Afghanistan  /efgeni'sta:n/                                Afghan  /'efgen/

Afganistan                                                             Afganlı

Albania  /el'beyniı/                                              Albanian/el'beyniın/

Arnavutluk                                                            Arnavut (Arnavutça)

Algeria  /el'ciıriı/                                                  Algerian  /el'ciıriın/

Cezayir                                                                   Cezayirli

Argentina  /a:cın'ti:nı/                                        Argentinian/a:cın'tiniın/

Arjantin                                                                 Arjantinli

Australia  /ostreyliı/                                            Austrlian/ostreyliın/

Avustralya                                                             Avustralyalı

Belgium  /'belcım/                                               Belgian/'belcın/

Belçika                                                                    Belçikalı

Bermuda  /bı'myu:dı/                                         Bermudan/bı'myu:dın/

Bermuda                                                       Bermudalı

Bolivia  /bı'liviı/                                                    Bolivian/bı'liviın/

Bolivya                                                                   Bolivyalı

Brazil  /brı'zil/                                                       Brazilian/brı'ziliın/

Brezilya                                                                  Brezilyalı

Bulgaria  /bal'geıriı/                                            Bulgarian/bal'geıriın/

Bulgaristan                                                            Bulgar(Bulgarca)


Canada  /'kenıdı/                                              Canadian/kı'neydiın/

Kanada                                                                  Kanadalı


Chad  ed/                                                          Chadian/ediın/

Çad                                                                        Çadlı


Chile  /'çili/                                                           Chilean/'çiliın/

Şili                                                                          Şilili

China  /'çaynı/                                                     Chinese/çay'ni:z/

Çin                                                                          Çinli

Cuba  /'kyu:bı/                                                     Cuban/'kyu:bın/

Küba                                                                       Kübalı

Cyprus  /'sayprıs/                                                Cypriot/'sipriıt/

Kıbrıs                                                                      Kıbrıslı

Czech Republic/çek ripablik/                           Czech /çek/

Çekya                                                                     Çek (Çekçe)

 

Denmark  /'denma:k/                                         Danish /'deyniş/

Danimarka                                                            Danimarkalı (Danca)

 

Egypt  /'i:cipt/                                                      Egyptian /i'cipşın/

Mısır                                                                       Mısırlı

England  /'inglınd/                                               English /'ingliş/

İngiltere                                                                 İngiliz (İngilizce)

Ethiopia  /i:ti'oupiı/                                             Ethiopian /i:ti'oupiın/

Etyopya                                                                  Etyopyalı

 

Finland  /'finlınd/                                               Finn /fin/, Finnish /'finiş/

Finlandiya                                                              Finli (Fince)

 

France  /fra:ns/                                                    French /frenç/

Fransa                                                                    Fransız (Fransızca)

 

Germany  /'cö:mıni/                                           German /'cö:mın/

Almanya                                                                Alman (Almanca)

 

Ghana  /'ga:nı/                                                     Ghanaian /ga:'neyın/

Gana                                                                      Ganalı

 

Greece  /gri:s/                                                      Greek /gri:k/

Yunanistan                                                            Yunan (Yunanca)

Guatemala  /gwa:tı'ma:lı/                                 Guatemalan /gwa:tı'ma:lın/

Guatemala                                                    Guatemalalı

 

Holland  /'holınd/                                                Dutch /daç/

Hollanda                                                                Hollandalı (Flemenkçe)

 

Hungary  /'hangıri/                                              Hungarian /han'geıriın/

Macaristan                                                            Macar (Macarca)

India  /'indiı/                                                         Indian /'indiın/

Hindistan                                                               Hintli

 

Indonesia  /indı'ni:ziı/                                         Indonesian /indı'ni:ziın/

Endonezya                                                             Endonezyalı

 

Iran  /i'ra:n/                                                           Iranian  /i'reyniın/

İran                                                                          İranlı

 

Irak  /i'ra:k/                                                           Iraqi  /i'ra:ki/

Irak                                                                         Iraklı

 

Ireland  /'ayılınd/                                               Irish  /'ayıriş/

İrlanda                                                                    İrlandalı

 

Israel  /'izreyl/                                                       Israeli /iz'reyli/

İsrail                                                                        İsrailli

 

Italy  /'itıli/                                                             Italian /i'teliın/

İtalya                                                                       İtalyan

 

Japan  /cı'pen/                                                      Japanese /cepı'ni:z/

Japonya                                                                  Japon (Japonca)

 

Jordan  /'co:dın/                                                   Jordanian /co:'deyniın/

Ürdün                                                                     Ürdünlü

 

Kenya  /'kenyı/                                                      Kenyan /'kenyın/

Kenya                                                                      Kenyalı

 

Korea  /kı'riı/                                                         Korean /kı'riın/

Kore                                                                        Koreli

 

Kuwait  /ku'weyt/                                                Kuwaiti /ku'weyti/

Kuveyt                                                                    Kuveytli

 

Lebanon  /'lebının/                                              Lebanese /lebı'ni:z/

Lübnan                                                                   Lübnanlı

 

Libya  /'libyı/                                                         Libyan /'libyın/

Libya                                                                       Libyalı

 

Luxemburg  /'laksımbö:g/                                  Luxemburger  /'laksımbö:gı/

Lüksemburg                                                          Lüksemburglu

 

Malaysia  /mı'leyziı/                                            Malaysian /mı'leyziın/

Malezya                                                                 Malezyalı

 

Mexico  /'meksikou/                                           Mexican /'meksikın/

Meksika                                                                 Meksikalı

 

Netherlands  /'nedılındz/                                  Dutch  /daç/

Hollanda                                                                Hollandalı (Felemenkçe)

 

New Zealand  /nyu:'zi:lınd/                               New Zealander  /nyu: 'zi:lındı/

Yeni Zelenda                                                         Yeni Zelendalı

 

Nicaragua  /nikı'regyuı/                                     Nicaraguan /nikı'regyuın/

Nikaragua                                                             Nikaragualı

 

Nigeria  /nay'ciıriı/                                              Nigerian /nay'ciıriın/

Nijerya                                                                   Nijeryalı

Norway  /'no:wey/                                              Norwegian /no:'wi:cın/

Norveç                                                                   Norveçli (Norveççe)

 

Pakistan  /pa:ki'sta:n/                                         Pakistani  /pa:ki'sta:ni/

Pakistan                                                                 Pakistanlı

 

Palestine  /'pelıstayn/                                         Palestinian  /pelı'stiniın/

Filistin                                                                     Filistinli

 

Panama  /'penıma:/                                            Panamanian /penı'meyniın/

Panama                                                                  Panamalı

 

Paraguay  /'perıgway/                                        Paraguayan  /perı'gwayın/

Paraguay                                                               Paraguaylı

 

Peru  /pı'ru:/                                                        Peruvian /pı'ru:viın/

Peru                                                                       Perulu

 

Philippines  /'filipi:nz/                                        Philippino  /fili'pi:nou/

Filipinler                                                                Filipinli

 

Poland  /'poulınd/                                               Polish /'pouliş/

Polonya                                                                  Leh (Lehçe)

 

Portugal  /'po:çugıl/                                            Portuguese /po:çu'gi:z/

Portekiz                                                                 Portekizli (Portekizce)

 

Romania  /ru:'meyniı/                                        Romanian /ru:'meyniın/

Romanya                                                               Rumen (Rumence)

 

Russia  /'raşı/                                                        Russian /'raşın/

Rusya                                                                      Rus (Rusça)

 

Saudi Arabia  /saudi ı'reybiı/                             Saudi /'saudi/

Suudi Arabistan                                                    Suudi Arabistanlı

Scotland  /'skotlınd/                                            Scottish /'skotiş/

İskoçya                                                                    İskoç

 

Senegal  /seni'go:l/                                              Senegalese /senigı'li:z/

Senegal                                                          Senegalli

 

Singapore  /singı'po:/                                          Singaporean  /singı'po:riın/

Singapur                                                                 Singapurlu

 

Somalia  /sı'ma:liı/                                               Somali /sı'ma:li/

Somali                                                                     Somalili (Somalice)

 

South Africa  /saut 'efrikı/                               South African  /saut 'efrikın/

Güney Afrika                                                          Güney Afrikalı

 

Spain  /speyn/                                                       Spanish /'speniş/

İspanya                                                                    İspanyol (İspanyolca)

 

Sri Lanka  /sri:'lenkı/                                            Sri Lankan /sri:'lenkın/

Sri Lanka                                                                 Sri Lankalı

 

Sudan  /su:'dan/                                                   Sudanese /su:dı'ni:z/

Sudan                                                            Sudanlı

 

Sweden  /'swi:dın/                                               Swedish /'swi:diş/

İsveç                                                                        İsveçli (İsveççe)

 

Switzerland  /'switsılınd/                                    Swiss  /swis/

İsviçre                                                                     İsviçreli

 

Syria  /'siriı/                                                           Syrian /'siriın/

Suriye                                                                     Suriyeli

Taiwan  /tay'wa:n/                                               Taiwanese  /tayvı'ni:z/

Tayvan                                                                    Tayvanlı

 

Thailand  /'taylend/                                             Thai /tay/

Tayland                                                                   Taylandlı

 

Tunisia  /tyu:'niziı/                                               Tunisian /tyu:'niziın/

Tunus                                                                      Tunuslu

Turkey  /'tö:ki/                                                      Turkish /'tö:kiş/

Türkiye                                                                    Türk (Türkçe)

Uganda  /yu:'gendı/                                             Ugandan  /yu:'gendın/ 

Uganda                                                          Ugandalı

United States of America                               American 

/yu:naytid steyts ıı'merikı/                              /ı'merikın/

Amerika Birleşik Devletleri                                  Amerikalı

 

Uruguay  /'yuırıgway/                                          Uruguayan  /yuırı'gwayın/

Uruguay                                                         Uruguaylı

 

Venezuela  /veni'zweylı/                                     Venezuelen  /veni'zweylın/

Venezuela                                                      Venezuelalı

Vietnam  /vyet'nem/                                           Vietnamese /vyetnı'mi:z/

Vietnam                                                         Vietnamlı (Vietnamca)

Wales  /weylz/                                                      Welsh /welş/

Galler                                                                      Galli

Yemen  /'yemın/                                                   Yemeni /'yemıni/

Yemen                                                            Yemenli

Yugoslavia  /yu:gou'sla:viı/                                Yugoslavian /yu:gou'sla:viın/

Yugoslavya                                                            Yugoslav

 

Zambia  /'zembiı/                                              Zambian /'zembiın/

Zambiya                                                                 Zambiyalı

 

Kısa ve Tam Adları ile ÜLKELER

 

Belarus = Belarus

Republic of Belarus = Belarus Cumhuriyeti

 

Belgium = Belçika

Kingdom of Belgium = Belçika Krallığı

Belize = Belize

Belize = Belize

Benin = Benin

Republic of Benin = Benin Cumhuriyeti

Bermuda = Bermuda

Bermuda = Bermuda

Bhutan = Butan

Kingdom of Bhutan = Butan Krallığı

Bolivia = Bolivya

Republic of Bolivia = Bolivya Cumhuriyeti

Bosnia and Herzegovina = Bosna-Hersek

Bosnia and Herzegovina = Bosna-Hersek

Botswana = Botsvana

Republic of Botswana = Botsvana Cumhuriyeti

Brazil = Brezilya

Federative Republic of Brazil = Brezilya Federatif Cumhuriyeti

 

Brunei = Burunei

Negara Brunei  Darussalam = Burunei Darüsselam Sultanlığı

 

Bulgaria = Bulgaristan

Republic of Bulgaria = Bulgaristan Cumhuriyeti

Burkina Faso = Burkina Fason

Burkina Faso = Burkina Faso

Burundi = Burundi

Republic of Burundi = Burundi Cumhuriyeti

Cambodia = Kamboçya

Kingdom of Cambodia = Kamboçya Krallığı

Cameroon = Kamerun

Republic of Cameroon = Kamerun Cumhuriyeti

 

Canada = Kanada

Canada = Kanada

Cape Verde = Yeşil Burun

Republic of Cape Verde = Yeşil Burun Cumhuriyeti

 

Central African = Orta Afrika

Central African  Republic = Orta Afrika Cumhuriyeti

Chad = Çad

Republic of Chad = Çad Cumhuriyeti

 

Chile = Şili

Republic of Chile = Şili Cumhuriyeti

 

China = Çin

People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti

Colombia = Kolombiya

Republic of Colombia = Kolombiya Cumhuriyeti

Comoros = Komorlar

Union of the Comoros = Komorlar Birliği

Congo = Kongo

Republic of the Congo = Kongo Cumhuriyeti

 

Costa Rica = Kostarika

Republic of Costa Rica = Kostarika Cumhuriyeti

Cote d'lvoire = Fildişi Sahili

Republic of Cote d'lvoire = Fildişi Sahili Cumhuriyeti

 

Croatia = Hırvatistan

Republic of Croatia = Hırvatistan Cumhuriyeti

 

Cuba = Küba

Republic of Cuba = Küba Cumhuriyeti

Cyprus = Kıbrıs

Republic of Cyprus = Güney Kıbrıs Rum Yönetimi

Czech Republic = Çekya

Czech Republic = Çek Cumhuriyeti

 

Congo = Kongo

Democratic Republic of the Congo = Demokratik Kongo Cumhuriyeti

Denmark = Danimarka 

Kingdom of Denmark = Danimarka Krallığı

 

Djibouti = Cibuti

Republic of Djibouti = Cibuti Cumhuriyeti

Dominica = Dominika

Commonwealth of Dominica = Dominika

 

Dominican Republic = Dominik Cumhuriyeti

Dominican Republic = Dominik Cumhuriyeti

East Timor = Doğu Timor 

Democratic Republic of East Timor = Demokratik Doğu Timor Cumhuriyeti

 

Ecuador = Ekvator

Republic of Ecuador = Ekvator Cumhuriyeti

Egypt = Mısır

Arab Republic of Egypt = Mısır Arap Cumhuriyeti

El Salvador = El Salvador

Republic of El Salvador = El Salvador Cumhuriyeti

 

Equatorial Guinea = Ekvator Ginesi

Republic of Equatorial Guinea = Ekvator Ginesi Cumhuriyeti

 

Eritrea = Eritre

State of Eritrea = Eritre Devleti

Estonia = Estonya

Republic of Estonia = Estonya Cumhuriyeti

 

Ethiopia = Etiyopya

Federal Democratic Republic of Ethiopia = Federal Demokratik Etiyopya Cumhuriyeti

Faeroe Islands = Faroe Adaları

Faeroe Islands = Faroe Adaları

 

Fiji = Fiji

Republic of the Fiji Islands = Fiji Adaları Cumhuriyeti

Finland = Finlandiya

Republic of Finland = Finlandiya Cumhuriyeti

 

Macedonia = Makedonya

Republic of Macedonia = Makedonya Cumhuriyeti

France = Fransa 

French Republic = Fransa Cumhuriyeti

 

Gabon = Gabon

Gabonese Republic = Gabon Cumhuriyeti

 

Gambia = Gambiya

Republic of the Gambia = Gambiya Cumhuriyeti

Georgia = Gürcistan

Georgia = Gürcistan

 

Germany = Almanya

Federal Republic of Germany = Almanya Federal Cumhuriyeti

Ghana = Gana

Republic of Ghana = Gana Cumhuriyeti

Greece = Yunanistan

Hellenic Republic = Yunanistan Cumhuriyeti

Grenada = Grenada 

Grenada = Grenada

Guatemala = Guatemala 

Republic of Guatemala = Guatemala Cumhuriyeti

Guinea = Gine 

Republic of Guinea = Gine Cumhuriyeti

Guinea-Bissau = Gine Bissau

Republic of Guinea-Bissau = Gine Bissau Cumhuriyeti

Guyana = Guyana 

Cooperative Republic of Guyana= Guyana Kooperatif Cumhuriyeti

   

Haiti = Haiti

Republic of Haiti = Haiti Cumhuriyeti

the Holy See (Vatican City State) = Vatikan

the Holy See (Vatican City State) = Vatikan

 

Honduras = Honduras

Republic of Honduras = Honduras Cumhuriyeti

 

Hong Kong = Hong Kong

Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti Hong Kong Özel İdare Bölgesi

 

Hungary = Macaristan

Republic of Hungary = Macaristan Cumhuriyeti

 

Iceland = İzlanda

Republic of Iceland = İzlanda Cumhuriyeti

 

India = Hindistan

Republic of India = Hindistan Cumhuriyeti

Indonesia = Endonezya

Republic of Indonesia = Endonezya Cumhuriyeti

  

Iran = İran

Islamic Republic of Iran = İran İslam Cumhuriyeti

 

Iraq = Irak

Republic of Iraq = Irak Cumhuriyeti

Ireland = İrlanda

Ireland = İrlanda

Israel = İsrail 

State of Israel = İsrail Devleti

 

Italy = İtalya

Italian Republic = İtalya Cumhuriyeti

Jamaica = Jamaika

Jamaica = Jamaika

 

Japan = Japonya

Japan = Japonya

Jordan = Ürdün 

Hashemite Kingdom of Jordan = Ürdün Haşimi Krallığı

Kazakhstan = Kazakistan

Republic of Kazakhstan = Kazakistan Cumhuriyeti

Kenya = Kenya 

Republic of Kenya = Kenya Cumhuriyeti

 

Kiribati = Kiribati

Republic of Kiribati = Kiribati Cumhuriyeti

Kosovo = Kosova

Republic of Kosovo = Kosova Cumhuriyeti

Kuwait = Kuveyt

State of Kuwait = Kuveyt Devleti

Kyrgyzstan = Kırgızistan

Kyrgyz Republic = Kırgız Cumhuriyeti

Laos = Laos

Laos People's Democratic Republic = Laos Demokratik Halk Cumhuriyeti

Latvia = Letonya

Republic of Latvia = Letonya Cumhuriyeti

 

Lebanon = Lübnan

Lebanese Republic = Lübnan Cumhuriyeti

 

Lesotho = Lesotho

Kingdom of Lesotho = Lesotho Krallığı

Libya = Libya

Great Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya = Libya Arap Halk Sosyalist Büyük Cemahiriyesi

 

Liechtenstein = Lihtenştayn

Principality of Liechtenstein = Lihtenştayn Prensliği

 

Lithuania = Litvanya

Republic of Lithuania = Litvanya Cumhuriyeti

Luxembourg = Lüksemburg

Grand Duchy of Luxembourg = Lüksemburg Büyük Dükalığı

Macau = Makau

Macao Special Administrative Region of the People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti Makau Özel İdare Bölgesi

 

Madagascar = Madagaskar

Republic of Madagascar = Madagaskar Cumhuriyeti

 

Malawi = Malavi

Republic of Malawi = Malavi Cumhuriyeti

 

Malaysia = Malezya

Malaysia = Malezya

 

Maldives = Maldivler

Republic of Maldives = Maldivler Cumhuriyeti

Mali = Mali

Republic of Mali = Mali Cumhuriyeti

 

Malta = Malta

Republic of Malta = Malta Cumhuriyeti

 

Marshall Islands = Marşal Adaları

Republic of the Marshall Islands = Marşal Adaları Cumhuriyeti

 

Mauritania = Moritanya

Islamic Republic of Mauritania = Moritanya İslam Cumhuriyeti

Mauritius = Moritiyus

Republic of Mauritius = Moritiyus Cumhuriyeti

 

Mexico = Meksika

United Mexican States = Birleşik Meksika Devletleri

 

Micronesia = Mikronezya

Federated States of Micronesia = Mikronezya Federe Devletleri

Moldova = Moldova

Republic of Moldova = Moldova Cumhuriyeti

 

Monaco = Monako

Principality of Monaco = Monako Prensliği

 

Mongolia = Moğolistan

Mongolia = Moğolistan

Montenegro = Karadağ 

Montenegro = Karadağ

 

Morocco = Fas

Kingdom of Morocco = Fas Krallığı

 

Mozambique = Mozambik

Republic of Mozambique = Mozambik Cumhuriyeti

 

Myanmar = Myanmar

Union of Myanmar = Myanmar Birliği

Namibia = Namibya

Republic of Namibia = Namibya Cumhuriyeti

 

Nauru = Nauru

Republic of Nauru = Nauru Cumhuriyeti

Nepal = Nepal 

Kingdom of Nepal = Nepal Krallığı

 

Netherlands = Hollanda

Kingdom of the Netherlands = Hollanda Krallığı

New Zealand = Yeni Zelanda

New Zealand = Yeni Zelanda

Nicaragua = Nikaragua

Republic of Nicaragua = Nikaragua Cumhuriyeti

 

Niger = Nijer

Republic of Niger = Nijer Cumhuriyeti

Nigeria = Nijerya 

Federal Republic of Nigeria = Nijerya Federal Cumhuriyeti

 

North Korea = Kuzey Kore

Democratic People's Republic of Korea = Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti

 

Norway = Norveç

Kingdom of Norway = Norveç Krallığı

 

Oman = Oman

Sultanate of Oman = Oman Sultanlığı

 

Pakistan = Pakistan

Islamic Republic of Pakistan = Pakistan İslam Cumhuriyeti

 

Palau = Palau

Republic of Palau = Palau Cumhuriyeti

 

Palestine = Filistin

Palestine National Authority = Filistin Ulusal Yönetimi

 

Panama = Panama

Boşnakça İngilizce Çeviri


Boşnakça İngilizce Metin Çeviri
Boşnakça Cümle İngilizce Çeviri

Boşnakça dilini İngilizce diline çeviri yapabilir veya Boşnakça tercüme edebilirsiniz.


Geri bildiriminiz için teşekkürler!
Kendi çevirinizi önerebilirsiniz
Yardımınız için teşekkürler!
Yardımınız, servisimizin daha iyi olmasını sağlıyor. Çeviri konusunda bize yardımcı olduğunuz ve geri bildirim gönderdiğiniz için teşekkür ederiz


"" için çeviri gösterildi
Kendi çevirinizi önerebilirsiniz
Yardımınız için teşekkürler!
Yardımınız, servisimizin daha iyi olmasını sağlıyor. Çeviri konusunda bize yardımcı olduğunuz ve geri bildirim gönderdiğiniz için teşekkür ederiz
Lütfen sayfayı yenileyin. Yazdığınız metin ve çevirisi kaybolmayacaktır.
Yandex.Çeviri tarayıcının veritabanına bağlanamadı. Hata defalarca tekrarlanıyorsa lütfen Destek Ekibi'ne bilgi verin. Listelerin gizli modda çalışmayabileceğini unutmayın.
Listeleri etkinleştirmek için tarayıcınızı yeniden başlatın

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası