Ana Bilim Dalı: İnsan ve Toplu Bilimleri
Programın Amacı: Sosyoloji, giderek karmaşıklaşan çağdaş dünyayı tutarlı ve bütüncül bir şekilde anlamaya ve açıklamaya yarayacak bilimsel bir perspektifi sunabilecek başlıca disiplindir.
Program bünyesinde gerçekleştirilecek eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleriyle sosyal bilimlerin metodolojisine ve problem alanlarına hakim, sosyolojik yöntemleri ve kavramları kullanarak toplumsal yapıları ve süreçleri anlama ve açıklama kabiliyetine sahip, eleştirel düşünebilen bilim insanı adayları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Programın Dili: Türkçe
Mezuniyet Koşulları: Bu programdan mezun olmak için öğrencilerin;
Tüm derslerden en az CB derecesi ile başarılı olmaları, minimum 120 AKTS kredisi almış ve Ağırlıklı Genel Not Ortalamasının en az 2.50/4.00 olması gerekmektedir.
Derslerini tamamlayıp tez aşamasına geçen öğrencilerin mezun olana kadar her dönem danışman öğretim üyeleri tarafından açılan “Uzmanlık Alan Dersi” ve “Yüksek Lisans Tezi” derslerini seçmeleri gerekmektedir.
Yüksek Lisans Yayın Şartı:
Enstitü programlarımızdan mezun olabilmek için gerekli olan yayın şartlarına ulaşmak için tıklayınız.
Programdaki
Zorunlu Dersler:
DERSİN KODU | DERSİN TÜRKÇE ADI | DERSİN İNGİLİZCE ADI | TÜRÜ | KREDİSİ |
SOS5100 | Modernliğin Sosyolojisi | The Sociology of Modernity | Program Zorunlu | 3 |
SOS5106 | Sosyal Teori ve Din | Social Theory and Religion | Program Zorunlu | 3 |
SOS5108 | Kültürel Kuram | Cultural Theory | Program Zorunlu | 3 |
SOS5001 | Seminer | Seminar | YÖK Zorunlu | 0 |
SOS5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | Research Methods and Scientific Ethics | YÖK Zorunlu | 2 |
Seçmeli Dersler:
DERSİN KODU | DERSİN TÜRKÇE ADI | DERSİN İNGİLİZCE ADI | Kredisi |
SOS5100 | Modernliğin Sosyolojisi | The Sociology of Modernity | 3 |
SOS5101 | Postmodernliğin Sosyolojisi | The Sociology of Postmodernity | 3 |
SOS5102 | Sekülerleşme Sosyolojisi | The Sociology of Secularization | 3 |
SOS5103 | Etnisite ve Milliyetçilik | Ethnicity and Nationalism | 3 |
SOS5104 | Kentleşme ve Sosyal Politikalar | Urbanization and Social Policies | 3 |
SOS5105 | Siyasal Teori ve Toplum | Political Theory and Society | 3 |
SOS5106 | Sosyal Teori ve Din | Social Theory and Religion | 3 |
SOS5107 | Türk Modernliğinin Sosyolojisi | Sociology of Turkish Modernity | 3 |
SOS5108 | Kültürel Kuram | Cultural Theory | 3 |
SOS5109 | Müzik Sosyolojisi | Sociology of Music | 3 |
SOS5110 | Tarihsel Sosyoloji | Historical Sociology | 3 |
SOS5111 | Beden ve Beden Politikaları | Body and Body Politics | 3 |
SOS5112 | Bilgi Sosyolojisi | Sociology of Knowledge | 3 |
SOS5113 | Elitler Sosyolojisi | Sociology of Elites | 3 |
SOS5114 | Postmodern Medya | Postmodern Media | 3 |
SOS5115 | Sosyal Teori | Social Theory | 3 |
Akademik Kadro:
Kimler Başvurabilir?
Başvuru şartları (ALES, yabancı dil vs.) ve alan içi, alan dışı olarak başvurabilecek bölümlerin listesi her yarıyıl başvuru sürecinde başvuru sayfasında paylaşılmaktadır.
Derslerinin Yapılacağı Kampüs: Davutpaşa Kampüsü, Esenler
Program ile İlgili İrtibat Kurulacak Kişi:
Ad-Soyad | E-posta | Telefon |
Arş. Gör. Abdurrahman NUR | 0212 383 4480 |
Programın yürütüldüğü anabilim dalı internet adresi:
https://itb.yildiz.edu.tr/
Dönemlik ders programı, derslerin nerede ve nasıl gerçekleştirileceği, öğretim üyelerinin özgeçmişleri vb. eğitim-öğretimle ilgili detayları anabilim dalının sitesinden öğrenebilirsiniz.
Başvuru ve Kabul Koşulları
Sosyoloji Yüksek Lisans Programı, interdisipliner bir sosyal bilim anlayışı doğrultusunda, üniversitelerin örgün öğrenim veren herhangi bir lisans programından mezun olmuş her öğrenciye açıktır. Aşağıda belirtilen koşullara göre başvuran adaylarla mülakat yapılacak; başarılı olanlar Siyaset Sosyolojisi Yüksek Lisans Programına kayıt yaptırabilir. Gerekli görüldüğü takdirde öğrencilerin temel sosyolojik bilgi ve becerileri kazanması adına bilimsel hazırlık eğitimi almasına karar verilebilir. Bunların dışında İstanbul Üniversitesi Senatosu’nun belirlediği genel kabul koşulları aynen geçerli olacaktır.
• Başvuru için 4 yıllık bir bölümden mezun olmak gereklidir.
• Mezuniyet koşulu: Yüksek Lisans Programlarına (tezli) başvuracak adayların lisans not ortalamalarının (AGNO / CGPA) 100 üzerinden en az 60 olması gerekir.
• ALES koşulu: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ndan en az 65 puan (Eşit Ağırlık türünde) alması gerekir.
• Yabancı dil koşulu: YDS veya eşdeğeri sınav için taban puan 50’dir.
• Yatay geçiş kontenjanlarına, bir diğer enstitünün aynı düzeydeki eşdeğer lisansüstü programında en az bir yarıyılını tamamlamış bulunan, almış olduğu derslerin tamamını başarmış olan öğrenciler başvurabilir. Tezli yüksek lisans programlarında normal öğrenim süresinin son bir yarıyılında yatay geçiş yapılmaz.
Başvuru süreci ve koşulları konusunda detaylı bilgi için sosyalbilimler.istanbul.edu.tr sitesinden veya 0212 440 20 00 numaralı telefondan Sosyal Bilimler Enstitüsü ile irtibata geçiniz.
Değerlendirme Ölçütleri
Puan Türü | (%) |
ALES (Eşit Ağırlık türünde) veya eşdeğeri sınav notu | 50 |
Lisans not ortalaması veya yedinci yarıyılı not ortalaması (mezun olmayanlar için) | 10 |
Mülakat puanı | 30 |
Yabancı dil notu | 10 |
​Yüksek lisans programlarına başvurabilmek için, bunların toplanmasıyla elde edilen giriş notunun en az 65 olması gerekir.
Mezuniyet Koşulları
Sosyoloji Yüksek Lisans Programında, 7 seçmeli ve 1 seminer dersi olmak üzere en az 21 kredilik (60 AKTS) ders alma zorunluluğu mevcuttur. Lisans öğrenimini başka bölümde yapmış öğrencilerden bir ya da iki dönem bilimsel hazırlık eğitimi almaları istenir. Derslerini başarı ile tamamlayan yüksek lisans öğrencilerinin konu belirleyip danışman seçerek yüksek lisans tezlerini danışmanları nezaretinde hazırlamaları beklenir. Öğrenciye tezini tamamlaması için 4 yarıyıl tanınır. Öğrenci, hazırladığı tezi, çoğunluk oyu ile karar veren 5 kişilik bir jüri önünde savunmak zorundadır. Öğrencinin danışmanı bu jürinin doğal üyesidir. Öğrencilerin programdan mezun olabilmeleri için alınması zorunlu olan tüm derslerden başarılı olmaları ve tezlerini başarıyla tamamlamaları gerekmektedir.
...
GÃœZ YARIYILI
No | Ders Adı | Z/S | Kredi | AKTS | Dersi Veren Öğretim Üyesi |
1 | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | Z | 3 | 6 | Prof. Dr. Yücel BULUT |
2 | Seminer | Z | 3 | 6 | Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN |
3 | Bilim Sosyolojisi | S | 3 | 7 | Prof. Dr. Ertan EÄRÄ°BEL |
4 | Çağdaş Türk Sosyolojisi | S | 3 | 8 | Prof. Dr. Yücel BULUT |
5 | Kültür Teorisi | S | 3 | 7 | Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN |
6 | ModernliÄŸin Kaynakları | S | 3 | 7 | Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN |
7 | Siyaset Sosyolojisinde Tartışmalar | S | 3 | 8 | Doç. Dr. Enes KABAKCI |
​
BAHAR YARIYILI
No | Ders Adı | Z/S | Kredi | AKTS | Dersi Veren Öğretim Üyesi |
1 | Düşünce ve Ãœslup | S | 3 | 8 | Prof. Dr. ÇiÄŸdem DÃœRÃœÅKEN |
2 | Endüstri Toplumu Sonrası Kent Araştırmaları | S | 3 | 7 | Doç. Dr. Oya OKAN |
3 | Kültür Araştırmaları | S | 3 | 7 | Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN |
4 | Modernlik, Tarih ve Toplum | S | 3 | 8 | Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN |
5 | Siyasetin Tarihsel Sosyolojisi | S | 3 | 7 | Doç. Dr. Enes KABAKCI |
6 | Toplumsalı Araştırmak ve Sosyolojik Düşünmek | S | 3 | 8 | Prof. Dr. Yücel BULUT |
7 | Ulusaşırı Göç Hareketleri | S | 3 | 8 | Prof. Dr. Yusuf ADIGÜZEL |
​
...
DERS İÇERİKLERİ
GÃœZ YARIYILI
1. Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Dersin amacı; genel olarak bilimsel araştırmalarda öne çıkan yöntemsel ve kuramsal eğilimleri tartışmak, ayrıca öğrencileri toplumsal araştırmaların temel ilkeleri hakkında bilgilendirmektir.
Öğretim Üyesi: Prof. Dr. Yücel Bulut
Haftalık Ders Planı
1. GiriÅŸ
2. Bilimsel Araştırmanın Doğası
3. Araştırma Modelleri (Boylamsal, Betimsel)
4. Araştırma Yöntemleri: Nicel Yöntemler
5. Araştırma Yöntemleri: Nitel Yöntemler
6. Araştırma Tasarımı
7. Saha Araştırma Teknikleri I
8. Saha Araştırma Teknikleri II
9. Literatür Taraması ve Yazımı
10. Kaynakların Sosyal Araştırmada Kullanımı: Referans Sistemleri
11. Kitap Değerlendirmesi Yazımı
12. Araştırmada Etik İlkeler, İntihal Programları
13. Araştırma Yazımı ve Sunumu Hazırlama
14. Genel DeÄŸerlendirme
Prof. Dr. Yücel BULUT
1966 Gümüşhane doğumludur. 1989’da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1993 yılında “‘Türk Dostları’ Pierre Loti ve Claude Farrère†başlıklı yüksek lisans tezini, 2000 yılında ise “1945 Sonrasında Oryantalizme Yöneltilmiş Eleştirilerin Değerlendirilmesi†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta, ayrıca Göç ve Göçmen Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları sosyal teori, kimlik, oryantalizm, kültür incelemeleri ve göçtür.
 
2. Seminer
Bu derste üniversiten kurumunun Osmanlı'dan Cumhuriyete üstlendiği rolü toplum ve devlet ilişkileri bağlamında ele almak amaçlanmıştır. 2016-2017 öğretim döneminde bu derste daha ziyade modern bilginin üretildiği mekanlar olarak üniversitenin tarihi gelişimi ve farklı modeller ile Türkiye tecrübesi öğrenci ile tartışılacaktır.
Öğretim Ãœyesi: Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
Haftalık Ders Planı
1 Bilimsel Bilginin Mekanı: Üniversite
2 Modern Bilgi/Araştırmaların doğuşu
3 19. Yüzyılda Üniversite
4 Fransız Üniversiteleri
5 Alman Ãœniversite Modeli
6 Modern Bilginin üretilmesinde Anglo-Sakson Modeli
7 Ara Sınav
8 Türkiye’de Modern Üniversitenin gelişimi/1900 ve Sonrası: Türk Üniversite sistemi
9 Ãœniversite ve Siyaset
10 20. yyda Ãœniversiteler
11 II. Dünya Savaşı Sonrasında Bilgi üretiminin yeniden yapılandırılması
12 Amerika B. Devletleri modeli
13 DeÄŸerlendirme
14 DeÄŸerlendirme
Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
1959 Adana-Kozan doğumludur. 1981’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1987 yılında “Niyazi Berkes’te Doğu-Batı Sorunu†başlıklı yüksek lisans tezini, 1991 yılında ise “Modern Devletin Doğuşu†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Bölüm Başkanlığı görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları modern devlet, modernleşme, Türk modernleşmesi, ütopyalar ve edebiyat sosyolojisidir.
 
3. Bilim Sosyolojisi
Sosyolojinin bilim kimliğini tanıtmak diğer toplumbilimleri ile ilişkisini geliştirmek.
Öğretim Üyesi: Prof. Dr. Ertan Eğribel
Haftalık Ders Planı
1 Giriş: Bilim sosyolojisinin önemi
2 Sosyolojinin bilim olarak ortaya çıkışı
3 Geleneksel toplum düşüncesi ve sosyoloji arasındaki karşıtlıklar
4 Günümüz bilim tartışmaları ve sosyoloji
5 Günümüz bilim tartışmaları ve sosyoloji
6 Postmodernizm ve sosyoloji
7 Ara Sınav
8 Tarihin sonu anlayışı ve sosyoloji
9 Tarihin sonu anlayışı ve sosyoloji
10 Yeni toplumsal hareketlerin anlamı
11 Bilim anlayışının belirsizleşmesi
12 Toplumsal hareketlerin yönsüzlüğü
13 Toplumsal hareketlerin yönsüzlüğü
14 Sonuç yerine
Prof. Dr. Ertan EÄRÄ°BEL
1980 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. 1987 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalında “Çizgi Romanların Toplumsal Temelleri†isimli çalışma ile yüksek lisansını tamamladı. 1990 yılında “Resim Sanatı ve Türk Resminde Batıcılaşma Eğilimler†isimli çalışma ile doktorasını tamamladı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü’nde öğretim üyesi olarak görev yapmakta olan Eğribel’in Türk toplum tarihi, Türk modernleşmesi ve bilim sosyolojisi gibi alanlarda çalışmaları bulunmaktadır.
 
4. Çağdaş Türk Sosyolojisi
Bu derste, BatılılaÅŸma tecrübemizin bir ürünü olarak ortaya çıkan ve temel özelliklerini bu süreç içerisinde kazanan Türk sosyolojisinin baÅŸlıca ilgi ve araÅŸtırma konularının bir deÄŸerlendirmesini yapmak ve Türk sosyolojisinin kurulmasında ve geliÅŸmesinde önemli katkılarda bulunmuÅŸ Ziya Gökalp, Sabahattin Bey, Niyazi Berkes, Hilmi Ziya Ãœlken, Mübeccel Belik Kıray, Behice Boran, Åerif Mardin gibi sosyologlarımızın düşüncelerini ve eserlerini ülkemizin tarihsel, siyasal ve kültürel geliÅŸmeleri baÄŸlamında deÄŸerlendirmek amaçlanmaktadır.
Öğretim Üyesi: Prof. Dr. Yücel BULUT
Haftalık Ders Planı
1 Osmanlı’da Sosyolojiye duyulan ilk ilgiler ve bu dönem itibariyle kazandığı temel özellikler
2 Türk Sosyoloji Tarihi I: Akademi Öncesi
3 Türk Sosyoloji Tarihi II: Ziya Gökalp ve Sabahattin Bey
4 Türk Sosyolojisinde Çeşitlenme: DTCF Sosyoloji Kürsüsü Tecrübesi
5 Hilmi Ziya Ülken ve Sosyoloji Çalışmaları
6 Niyazi Berkes ve Türk Modernleşmesine Dair Meseleler I
7 Niyazi Berkes ve Türk Modernleşmesine Dair Meseleler II
8 Åerif Mardin ve Türk Toplumunun Sosyolojik Analizi I
9 Åerif Mardin ve Türk Toplumunun Sosyolojik Analizi II
10 Baykan Sezer ve Türk Sosyolojisi I
11 Baykan Sezer ve Türk Sosyolojisi II
12 Nilüfer Göle ve Sosyolojisi I
13 Nilüfer Göle ve Sosyolojisi II
14 Sonuç: Türk Sosyolojisinin Güncel Durumu
Prof. Dr. Yücel BULUT
1966 Gümüşhane doğumludur. 1989’da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1993 yılında “‘Türk Dostları’ Pierre Loti ve Claude Farrère†başlıklı yüksek lisans tezini, 2000 yılında ise “1945 Sonrasında Oryantalizme Yöneltilmiş Eleştirilerin Değerlendirilmesi†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta, ayrıca Göç ve Göçmen Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları sosyal teori, kimlik, oryantalizm, kültür incelemeleri ve göçtür.
 
5. Kültür Teorisi
Sosyal bilimlerin çeşitli dallarında kültürel teoriye yapılan katkıların tarihçesi ve kültür teorilerinin kıyaslamalı olarak incelenmesi.
Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN
Haftalık Ders Planı
1 Kültür nedir, kültürel teori nedir?
2 Klasik sosyal teoride kültür
3 Talcott Parsons'un kültürel teorisi
4 Marksist kültür teorisi
5 Sembolik etkileşimcilik ve kültürel teori
6 Durkheim'ın kültüre yaklaşımı
7 Ara sınav
8 Frankfurt okulunun kültürel teoriye katkıları
9 Britanya kültürel çalışmaları
10 Hermeneutik, kültür ve metin/söylem analizi
11 Postyapısalcılık ve kültür
12 Kültüre psikanalitik yaklaşımlar
13 Antropoloji ve kültür
14 Postmodern teoride kültür
Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN
1965 Niğde doğumludur. 1988 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyoloji bölümünden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalında “I. Büyük Millet Meclisi ve Milli Mücadelenin Anlamı†çalışmasıyla yüksek lisansını (1989), “İmparatorluktan Cumhuriyete Kimlik Değişimi: Ahmet Ağaoğlu’nun Hayatı, Dönemi ve Eserleri†(1992) isimli çalışmasıyla doktorasını tamamladı. 1999 yılında yardımcı doçent olan Özcan’ın siyasi düşünceler tarihi, Türk sosyolojisi ve kültür sosyolojisi alanında çalışmaları bulunmaktadır.
 
6. Modernliğin Kaynakları
Bu dersin amacı modern toplumsal, düşünsel ve siyasi dönüşümün edebiyat ve düşünce eserleri üzerinden tarihsel bir perspektifle incelemektir. Modernliği hazırlayan tarihi süreçler bağlamında burjuva devrimleri ve modern devletin doğuşu, Aydınlanma düşüncesi ve Fransız ihtilali ele alınmaktadır.
Öğretim Ãœyesi: Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
Haftalık Ders Planı
1 Dersin plan, içerik ve okuma listesinin öğrenciyle paylaşılması
2 Rönesans dönemi batı düşüncesinin kaynak ve özellikleri
3 Hümanizm?in kaynakları
4 Machiavelli'nin siyaseti kavrayışı
5 Batıda dönüşüm: Sanat ve edebiyatta yenilenme, modern sanat, edebiyat ve düşüncenin doğuşu
6 Modern Romanın ortaya çıkışı/ Cervantes: Don Kişot
7 Ara Sınav
8 Batı'da Düzen arayışı: Ütopyalar
9 T. More, Ãœtopya
10 Bacon, Yeni Atlantis
11 Campenalla, Güneş Ülkesi
12 D. Defoe, Robinson Crusoe
13 Gezi edebiyatı, Sömürgecilik, Antropoloji ve Åarkiyatçılık
14 Sonuç: Genel Değerlendirme
Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
1959 Adana-Kozan doğumludur. 1981’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1987 yılında “Niyazi Berkes’te Doğu-Batı Sorunu†başlıklı yüksek lisans tezini, 1991 yılında ise “Modern Devletin Doğuşu†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Bölüm Başkanlığı görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları modern devlet, modernleşme, Türk modernleşmesi, ütopyalar ve edebiyat sosyolojisidir.
 
7. Siyaset Sosyolojisinde Tartışmalar
Bu derste ideolojiler, çağdaş toplumsal hareketler, siyasal fikir akımları ve bunların güncel krizleri siyaset sosyolojisinin sağladığı kavramsal araçlar ve kuramsal yaklaşımlar ışığında tartışılacaktır. Tartışma temaları eşliğinde gerek Batı’da gerekse Türkiye’de ortaya çıkan ve siyaset sosyolojisine yön veren yeni eğilimler, kuramlar ve güncel çalışmalar değerlendirilecektir. Dersin merkezinde yer alacak temel sorunsal, iktidar ve meşruiyet meselesi bağlamında toplumsal ile siyasal arasındaki ilişki olacaktır.
Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Enes KABAKÇI
Haftalık Ders Planı
1. Toplumsal-Siyasal Etkileşimi (Tartışma Temalarının Takdimi)
2. Ulus Devlet ve Vatandaşlığın Güncel Krizleri
3. Çağdaş Demokrasinin Krizleri - Totalitarizm
4. Liberalizm – Neoliberalizm
5. Muhafazakârlık - Yeni Muhafazakârlık
6. Komünotarizm - Yeni Komünotarizm
7. Sekülarizm ve Laikliğin Krizleri
8. Kamusal Alan Tartışmaları
9. Åiddet - Sembolik Åiddet
10. İktidar bağlamında Kimlik ve Beden
11. Milliyetçilik; Yeni/Mikro Milliyetçilikler
12. Sivil Toplum, Hegemonya, Rıza ve Meşruiyet (Medya, STK’lar...)
13. Sosyal Devletin Yeni Veçheleri (Yoksulluk, Eğitim, Engellilik…)
14. Yeni Toplumsal Hareketler (Çevrecilik, Feminizm…)
Doç. Dr. Enes KABAKCI
1973 İstanbul-Beyazıt doğumludur. 1992’de Galatasaray Lisesinden, 1996’da İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümünden mezun oldu. Yüksek lisansını 1999’da “L’activité politique d’Alexis de Tocqueville†başlıklı çalışmasıyla, doktorasını ise 2007’de “Sauver l’Empire. Modernisation, positivisme et formation de la culture politique des Jeunes-Turcs (1895-1908)†başlıklı teziyle Paris I Panthéon-Sorbonne Üniversitesi Siyaset Bilimi Bölümünde tamamladı. 2013 yılında sosyoloji doçenti oldu. 2009 yılından bu yana İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Çalışmaları sosyoloji tarihi, siyaset sosyolojisi, tarihsel sosyoloji ve Osmanlı-Türk modernleşmesi alanlarında yoğunlaşmaktadır.
 
BAHAR YARIYILI
1. Düşünce ve Üslup
İnsan, doğası gereği düşünme ve düşündüğünü ifade etme yetisine sahip bir varlıktır. Onu diğer varlıklardan ayıran bu iki özellik, düşünce tarihini meşgul eden en esaslı meselelerin odağında yer alır; en başta da dil ve düşünmenin doğasına ve aralarındaki ilişkiye dair sürgit devam eden tartışmaların. Öyle ki düşünmenin mercii aklı başına buyruk düşünmelerden alıkoyan, onu doğru düşünmeye sevk eden kurallar silsilesi, kısacası adına “mantık†denen bir doğru düşünme yöntemi olduğu fark edilir ilkin; ardından da düşünüleni doğru bir şekilde dile getirmeyi sağlayacak bir yöntemin olması gerektiği. Düşüncelere tercüman olan ifadeleri gelişigüzel birer dışavurum olmaktan çıkaran ve insana doğru, güzel ve ikna edici bir şekilde konuşma becerisi kazandıran bu yöntem, elbette retorikten başkası değildir. Böylece retorik, gerek antikçağda gerekse ortaçağda gramer ve diyalektikle birlikte özgür eğitimin ayrılmaz bir parçası haline gelir ve doğru düşünmek kadar düşünüleni doğru bir şekilde dile getirmenin önemini kavramış, yani doğru ifade edilmedikçe düşünülenin de bir değeri olmadığının ayırdına varmış zihinleri yoğurur ve onlara belirli bir üslup kazandırır.
Öğretim Ãœyesi: Prof. Dr. ÇiÄŸdem DÃœRÃœÅKEN
Haftalık Ders Planı
1. Düşünce ve Üslup: Genel Bir Değerlendirme
2. Retoriğin Ortaya Çıkış Serüveni
3. Sofistler ve Gorgiasçı Retorik Anlayışı
4. Sokrates RetoriÄŸi: Hakikatin Dile GeliÅŸi
5. Isokrates: Felsefe ve Retorik
6. Platon: Dil ve Hakikat
7. Teorik Bir Yaklaşım: Aristoteles ve Retorik Sanatı
8. Retorik ve Diyalektik
9. Retorik ve Yedi Özgür Sanat
10. Roma Dünyasında Retorik
11. Cicero ve Retorik Anlayışı
12. Quintilianus ve Retorik Anlayışı
13. Ahlak ve Retorik
14. Siyaset ve Retorik
Prof. Dr. ÇiÄŸdem DÃœRÃœÅKEN
İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü, Latin Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalında öğretim üyesidir. 1987 yılında “Seneca’nın De Providentia’sında Tanrı ve İnsan†başlıklı teziyle yüksek lisansını, 1990 yılındaysa “Quintilianus’ta Çocuk ve Yetişkin Eğitimi ve Günümüzle Bağlantıları†başlıklı teziyle doktorasını tamamlamıştır. Aldığı bursla Perugia, Universita Italiana Per Stranieri’de İtalyanca eğitimi almış; daha sonra yine aynı üniversitede Latina Lingua e Cultura seminerlerine katılmıştır. Seneca, Cicero, Boethius, Augustinus, Thomas Morus, Erasmus gibi önemli düşünür ve edebiyatçıların eserlerini özgün dillerinden çevirerek dilimize kazandırmıştır. Rhetorica, Roma’nın Gizem Dinleri, Antikçağ Felsefesi: Homeros’tan Augustinus’a Bir Düşünce Serüveni, Felsefecilere Özel Latince: Descartes Latince Öğreniyor adlı kitapları başta olmak üzere antikçağ ve ortaçağ kültürü ve felsefesi konularında gerek ulusal gerekse uluslararası nitelikte çok sayıda kitap, çeviri ve makaleye imza atmıştır.
 
2. Endüstri Toplumu Sonrası Kent Araştırmaları
Kent ve kentleşme kavramlarının tanımlanmasının ardından toplum kuramlarının kent çözümlemeleri, sosyolojinin kente yaklaşımı, Amerikan sosyolojisindeki eğilimler ve çağdaş kentlerin özellikleri ortaya konulmaktadır.
Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Oya OKAN
Haftalık Ders Planı
1 GiriÅŸ: Temel Kavramlar
2 19. Yüzyıl Kentleri
3 “İngiltere’de İşçi Sınıfının Durumuâ€: Marksizm ve Kent
4 “İdeal Kentâ€: Weber
5 “Metropol ve Zihinsel YaÅŸamâ€: Simmel
6 Ekolojik Kuram
7 Ara Sınav
8 Toplumsal Ürün Olarak Kent
9 Mekân-Meta İlişkisi
10 Kentsel Devrim
11 Kent Hakkı: Lefebvre
12 “Toplumsal Adaletâ€: Harvey
13 “Ortak Tüketim Alanı Kent": Castells
14 Toplumsal Mücadele ve Kent
Doç. Dr. Oya OKAN
1959 yılında İstanbul’da doğdu. 1977 yılında Üsküdar Amerikan Kız Lisesinden, 1981 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde başladığı yüksek lisans öğrenimini “Sosyologlarımız ve Tarihi Gerçekler Önünde Prens Sabahattin†adlı teziyle 1987 senesinde; doktora öğrenimini ise “Batı Düşüncesinde Liberalizm ve Tarihi Koşulları†adlı teziyle 1994’te tamamladı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü’nde öğretim üyesi olarak görev yapmakta olan Okan’ın Türk sosyologları, kent ve kentleşme konularında çalışmaları bulunmaktadır.
 
3. Kültür Araştırmaları
Kültürel teoriler eşliğinde Türkiye'de yakın dönemde kültür alanında meydana gelen değişmeleri çeşitli boyutları ile ele alınması
Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN
Haftalık Ders Planı
1 Kültür ve İdeolojik Hegemonya
2 Kültüre Weberci Yaklaşım
3 Medya ve Kültür Bağlamında İdeoloji Üretimi
4 XX. Yüzyılda Basın-Yayın Faaliyetleri (SSCB örneği)
5 Amerikan Kültür Endüstrisi ve Frankfurt Okulu
6 Walt Disney ve Disneyland
7 Ara sınav
8 Türk Sinemasının Neliği
9 Türkiye'de İslam Kültürünün Dönüşümü ve Yoksullaşması
10 Türk Sosyologlarında Kültür Kavramı
11 Türkiye'de Åehir Kültürünün Dejenerasyonu ve Yıkımı
12 Türkiye'de Medyatik İslami Kültür
13 Postmodern Kültürle İslami Değerlerin Melezleşmesi ve Akültürasyon (Türkiye Örneği)
14 İslami Basında Kadın ve Cinsellik Algısı
Doç. Dr. Ufuk ÖZCAN
1965 Niğde doğumludur. 1988 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyoloji bölümünden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalında “I. Büyük Millet Meclisi ve Milli Mücadelenin Anlamı†çalışmasıyla yüksek lisansını (1989), “İmparatorluktan Cumhuriyete Kimlik Değişimi: Ahmet Ağaoğlu’nun Hayatı, Dönemi ve Eserleri†(1992) isimli çalışmasıyla doktorasını tamamladı. 1999 yılında yardımcı doçent olan Özcan’ın siyasi düşünceler tarihi, Türk sosyolojisi ve kültür sosyolojisi alanında çalışmaları bulunmaktadır.
 
4. Modernlik, Tarih ve Toplum
Modern toplum, devlet ve dünyanın oluşum süreçlerini tarihsel perspektifte öğrenciye aktarma amacına yönelik olan bu derste modern toplumsal süreçlerin, sorunların, modern devletin ortaya çıkış süreci dönemin tarihsel ve toplumsal şartları ile birlikte ele alınmaktadır.
Öğretim Ãœyesi: Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
Haftalık Ders Planı
1 Ders planı, içeriği, tartışılacak konu ve sorunların ve okuma listesinin öğrenciyle paylaşılması
2 Eski Dünyadan Yeni Sorunlar, Rönesans, Yeni Ticaret Yollarının
3 Sömürgeciliğin Ortaya Çıkışı ve Sonuçları
4 Eski Toplumsal Yapının Çözülmesi, Köylü Ayaklanmaları, Din Savaşları
5 Geleneksel Sınıfların Düşüşü, Serfliğin Dönüşümü, Aristokrasinin Etkinliğinin Azalması
6 Yeni Ortaya çıkan sınıflar: Burjuva sınıfının yükselişi
7 Ara Sınav
8 Batı Avrupa’da OrtaçaÄŸdan Çıkış, Modern Devletlerin TeÅŸekkülüne DoÄŸru/Batıda Yeni Toplumsal Åartlara Verilen Düşünsel Tepkiler
9 Ütopyalar: Eski Düzene Özlem
10 Toplum Sözleşmesi Kuramları
11 Yeni Sınıfların Ekonomik ve Toplumsal Alanda Etkinlik Arayışı
12 Üretim Düzenin Dönüşmesi
13 1688 İngiliz ve 1789 Fransız Devrimleri
14 Modern Toplumun ve Devletin Kurumlaşması
Prof. Dr. Ä°smail COÅKUN
1959 Adana-Kozan doğumludur. 1981’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1987 yılında “Niyazi Berkes’te Doğu-Batı Sorunu†başlıklı yüksek lisans tezini, 1991 yılında ise “Modern Devletin Doğuşu†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta ve Bölüm Başkanlığı görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları modern devlet, modernleşme, Türk modernleşmesi, ütopyalar ve edebiyat sosyolojisidir.
 
5. Siyasetin Tarihsel Sosyolojisi
Bu ders üç kısımdan oluşacaktır: İlk olarak tarihsel yöntem ile sosyolojik yöntem karşılaştırılacak, siyasalın analizinde bunların yeterliliği tartışılacaktır. Bu çerçevede, melez bir disiplin olan tarihsel sosyolojinin sunabileceği imkânlar değerlendirilecektir. Dersin ikinci kısmı, siyasala tarihsel sosyoloji perspektifinden bakan en önemli sosyal bilimcilerden Norbert Elias’a ve onun başyapıtı sayılan Uygarlık Süreci’nin incelenmesine ayrılacaktır. Dersin son kısmında ise interdisipliner açılımların, özel olarak da tarihsel sosyolojinin modernleşme süreçlerinin incelenmesine ne tür katkılar sağlayabileceği Osmanlı modernleşmesi örneğinden hareketle tartışılacaktır.
Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Enes KABAKCI
Haftalık Ders Planı
1. Tarih ile Sosyoloji arasında Siyaset: Metodik Tarih Okulu ve Fransız Sosyoloji Okulu; “Siyasi Tarihin Putlarıâ€
2. Methodenstreit: Tarih versus Teori
3. Annales Okulu: Siyasetin Sonu ve Geri Dönüşü
4. Tarihsiz bir Siyaset Bilimi Mümkün mü?
5. Tarih & Sosyoloji: Tilly ve Elias
6. Siyasalın Tarihsel Sosyolojisi: Kuram, Yöntem ve Uygulamalar
7. Ara Sınav
8. Medeniyet(’in Tarihsel) Sosyolojisi: Almanya’da Kültür-Medeniyet Antitezinin Teşekkülü
9. Medeniyet(’in Tarihsel) Sosyolojisi (bis): Fransa’da Medeniyet Kavramının Teşekkülü
10. Feodal Toplum ve Devletin Sosyo-OluÅŸumu (Sociogenesis): Bloch ve Elias
11. Modernleşme Kuramları: Evrenselci ve Tekilci Yaklaşımlar; Siyasal Gelişme Paradigması
12. Modernleşme Kuramları (bis): İnterdisipliner Yaklaşımlar (Antropolojik Açılım ve Tarihsel Sosyoloji)
13. Osmanlı-Türk Modernleşmesine Tarihsel Sosyolojik Yaklaşım(lar)
14. Osmanlı-Türk Modernleşmesine Tarihsel Sosyolojik Yaklaşım(lar) (Devamı)
Doç. Dr. Enes KABAKCI
1973 İstanbul-Beyazıt doğumludur. 1992’de Galatasaray Lisesinden, 1996’da İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümünden mezun oldu. Yüksek lisansını 1999’da “L’activité politique d’Alexis de Tocqueville†başlıklı çalışmasıyla, doktorasını ise 2007’de “Sauver l’Empire. Modernisation, positivisme et formation de la culture politique des Jeunes-Turcs (1895-1908)†başlıklı teziyle Paris I Panthéon-Sorbonne Üniversitesi Siyaset Bilimi Bölümünde tamamladı. 2013 yılında sosyoloji doçenti oldu. 2009 yılından bu yana İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Çalışmaları sosyoloji tarihi, siyaset sosyolojisi, tarihsel sosyoloji ve Osmanlı-Türk modernleşmesi alanlarında yoğunlaşmaktadır.
 
6. Toplumsalı Araştırmak ve Sosyolojik Düşünmek
Bu derste toplumsalın ne olduğunu tanımlamak ve sosyoloji öğrenimi görmenin sosyal olayları kavrama çabamıza nasıl bir katkıda bulunacağı tartışılmaya ve gösterilmeye çalışılacaktır. Bu çerçevede sosyolojinin toplumsal olaylara nasıl yaklaştığına ilişkin gerek kavramsal ve gerekse de yöntemsel bir tartışma gerçekleştirilecektir. Toplumsalın tanımından başlayarak sosyologların toplumsal olayları ele alma tarzlarına dair bir tartışmanın gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Öğretim Üyesi: Prof. Dr. Yücel BULUT
Haftalık Ders Planı
1. Giriş: Dersin içeriği ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2. Toplum nedir?
3. Sosyal teori ve sosyolojik teori
4. Sosyolojik düşünmek I
5. Sosyolojik düşünmek II
6. Emile Durkheim ve sosyolojisi
7. Weber'in sosyolojisi
8. Karl Marx ve teorisi
9. Karl Popper'in yanlışlamacılığı
10. EleÅŸtirel realizm
11. EleÅŸtirel teori
12. Feminist teori
13. Richard Rorty ve pragmatizm
14. Genel deÄŸerlendirme
Prof. Dr. Yücel BULUT
1966 Gümüşhane doğumludur. 1989’da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Aynı bölümde 1993 yılında “‘Türk Dostları’ Pierre Loti ve Claude Farrère†başlıklı yüksek lisans tezini, 2000 yılında ise “1945 Sonrasında Oryantalizme Yöneltilmiş Eleştirilerin Değerlendirilmesi†başlıklı teziyle doktorasını tamamladı. Hâlen aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmakta, ayrıca Göç ve Göçmen Politikaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü görevini yürütmektedir. Başlıca ilgi alanları sosyal teori, kimlik, oryantalizm, kültür incelemeleri ve göçtür.
 
7. Ulusaşırı Göç Hareketleri
Bu dersin amacı; göç ve göçmenlik olgusu, göç kuramları ve ulusaşırı göç hareketleri üzerine derinlemesine okuma ve tartışmalar yoluyla kavranmasına yardımcı olmaktır. Bu derste göç ve göçmenlik olgusu, göç kuramları ve ulusaşırı göç hareketleri konusunda temel bilgiler ele alınacaktır.
Öğretim Üyesi: Prof. Dr. Yusuf ADIGÜZEL
Haftalık Ders Planı
1 Genel Değerlendirme, Yöntem ve Temel Kavramlar
2 Göç Olgusu ve Göç Kuramları
3 Türkiye’ye Ulusaşırı Göçler
4 Türkiye’den Ulusaşırı Göçler
5 Ulusaşırı Göçler Üzerinden Türkiye AB İlişkileri
6 Yasadışı Göçler, Mültecilik ve Sığınmacılık Tartışmaları
7 Ara Sınav
8 Komşu Ülkelerden Türkiye’ye Göçler
9 Ulusaşırı Göçmen Dayanışma Ağları
10 Çokkültürlülük, Entegrasyon ve Asimilasyon Tartışmaları
11 Avrupa’da Göçmenlik ve Göçmen Politikaları
12 Diaspora ve Kimlik Tartışmaları
13 Yüksek Vasıflı Göçmenler ve Tersine Göç
14 Göç ve Uluslararası STK’lar
Prof. Dr. Yusuf ADIGÃœZEL
1995 yılında Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Basım ve Yayımcılık Bölümünü bitirdi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalında 1998’de yüksek lisansını, 2004 yılında doktorasını tamamladı. 2012 yılından bu yana İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Ayrıca Uygulamalı Sosyoloji Anabilim Dalı Başkanlığı, Sosyal Sorumluluk Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdür Yardımcılığı ve Yeşilay Bağımlılık Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü gibi görevleri bulunmaktadır. Yayımlanmış dört kitabı olan Adıgüzel göç, iletişim, yurtdışındaki Türkler, kent, sivil toplum ve gönüllük alanlarında akademik çalışmalarını sürdürmektedir.
...
Lisans öğrenimini başka bölümde yapmış öğrencilerden bir ya da iki dönem bilimsel hazırlık eğitimi almaları istenebilir. Bilimsel hazırlık programı öğrencileri lisans programının temel derslerinden seçilen programdan en az 8 en fazla 30 kredilik ders seçerler.
...
Bölümümüzde yürütülen yüksek lisans programı kapsamındaki tez çalışmalarının listesi aşağıda yer almaktadır.
SIRA NO | YAZARIN SOYADI | YAZARIN ADI | TEZ ADI | MEZUNÄ°YET TARÄ°HÄ° |
1 | EÄRÄ°BEL | Ä°BRAHÄ°M ERTAN | ÇİZGÄ° ROMANIN TOPLUMSAL TEMELLERÄ° | 1987 |
2 | COÅKUN | Ä°SMAÄ°L | NÄ°YAZÄ° BERKES'TE DOÄU-BATI PROBLEMÄ° | 1987 |
3 | OKAN | OYA | SOSYOLOGLARIMIZ VE TARİHİ GERÇEKLER ÖNÜNDE PRENS SABAHATTİN | 1987 |
4 | KOCAOLUK | SULTAN | ENDÃœSTRÄ°DE Ä°NSAN Ä°LÄ°ÅKÄ°LERÄ° | 1987 |
5 | KAÇMAZOÄLU | H. BAYRAM | 1940-1950 TARÄ°HLERÄ° ARASINDA TÃœRK SOSYOLOJÄ°SÄ° | 1988 |
6 | KUAN-HUA | LÄ°N | HSÃœAN-TSANG'IN SEYAHATNAMESÄ° TA-TANG SÄ°-YÃœ-CHÄ° ÃœZERÄ°NE BÄ°R ÇALIÅMA | 1988 |
7 | ÇAKMAK | ZERRÄ°N | SOSYOLOJÄ°NÄ°N DOÄUÅU PROBLEMÄ° AÇISINDAN XIX.YÃœZYIL AVRUPASINA BÄ°R BAKIÅ | 1988 |
8 | TÃœFEKÇİOÄLU | HAYATÄ° | CUMHURÄ°YET Ä°DEOLOJÄ°SÄ° VE TÃœRK BASINI | 1988 |
9 | ÅENTÃœRK | RECEP | ÇAGDAÅ MISIR'DA SOSYOLOJÄ° ÇALIÅMALARI | 1988 |
10 | BÄ°LÄ°CAN | ERTUÄRUL | SAÄ°T HALÄ°M PAÅA'DA DOÄU BATI SORUNU | 1988 |
11 | MUTÄ°OÄLU | HALÄ°L | SOSYAL DÃœÅÃœNCE TARÄ°HÄ°MÄ°ZDE EROL GÃœNGÖR | 1989 |
12 | CANOÄLU | AYÅE | TALCOTT PARSONS'IN AMERÄ°KAN SOSYOLOJÄ°SÄ°NE KATKILARI | 1989 |
13 | GÖK | FATMA GÃœR | MÃœMTAZ TURHAN'DA BATILILAÅMA VE KÃœLTÃœR DEÄÄ°ÅMELERÄ° | 1990 |
14 | KÖSE | HIZIR MURAT | GEORGES GURVÄ°TCH'Ä°N HUKUK SOSYOLOJÄ°SÄ° ANLAYIÅI VE TÃœRKÄ°YEYE ETKÄ°SÄ° | 1990 |
15 | YILMAZ | ERCAN | TÃœRKÄ°YEDE POLÄ°SÄ°N EÄÄ°TÄ°MÄ° VE POLÄ°S KOLEJÄ° | 1991 |
16 | ÖZCAN | UFUK | 1. TBMM VE MİLLİ MÜCADELENİN ANLAMI | 1991 |
17 | ÇAKIRLI | FAHRÄ° | EÄÄ°TÄ°MDE BATICILAÅMA | 1991 |
18 | ANIT | ZEKÄ° | TÃœRK DÃœÅÃœNCE TARÄ°HÄ°NDE KERÄ°M SADÄ° | 1991 |
19 | YILDIRIM | ERGÃœN | BATICILAÅMA SÃœRECÄ°NDE BÄ°R ÅAHSÄ°YET AHMET EMÄ°N YALMAN | 1992 |
20 | BULUT | YÃœCEL | TÃœRK DOSTLARI PÄ°ERRE LOTÄ°-CLAUDE FARRE | 1993 |
21 | KARAKAŠ| MEHMET | 19. YÜZYIOLDA TÜRKÇÜLÜK AKIMI VE OSMANLIDAKİ RUSYA KÖKENLİ TÜRKÇÜLERİN ÖNEMİ VE ROLÜ | 1994 |
22 | ÅAN | MUSTAFA KEMAL | 19. YY GEÇİŠDÖNEMÄ° OSMANLI AYDINI | 1994 |
23 | ÖZCAN | AYLA EKKAZAN | AYKIRI BÄ°R JÖN TÃœRK: HOCA KADRÄ° EFENDÄ°'NÄ°N SÄ°YASAL VE TOPLUMSAL DÃœÅÃœNCELERÄ° | 1995 |
24 | DEMÄ°R | ALÄ° ÖZCAN | BATI'DA VE OSMANLI TOPLUMUNDA AYDINLANMA-ROMAN Ä°LÄ°ÅKÄ°SÄ° | 1995 |
25 | BAÅARAN | MEHMET | CUMHURÄ°YETTEN GÃœNÃœMÃœZE LÄ°SELERDE FELSEFE EÄÄ°TÄ°MÄ° | 1995 |
26 | TAÅDEMÄ°R | MUZAFFER | SOSYAL DÃœÅÃœNCE TARÄ°HÄ°MÄ°ZDE ATÄ°LLA Ä°LHAN VE ULUSAL BÄ°LEÅÄ°M DÃœÅÃœNCESÄ° | 1995 |
27 | TURAN | SELMA | ÇOK PARTÄ°LÄ° YAÅAMA GEÇİÅÄ°N BASINA YANSIMASI DEMOKRAT PARTÄ°NÄ°N KURULUÅU | 1997 |
28 | YALÇIN | SEDA | TÃœRK EÄÄ°TÄ°MÄ°NDE DÖNÃœÅÃœM / ÖZEL OKULLARIN YERÄ° VE ANLAMI | 1997 |
29 | ÅÄ°ÅMAN | NAZÄ°FE | BÄ°RLEÅMÄ°Å MÄ°LLETLER VE KADIN POLÄ°TÄ°KASI | 1998 |
30 | VAYNÄ° | CAFER | TÃœRK DÃœÅÃœNCE TARÄ°HÄ°NDE GERÇEK GAZETESÄ° | 1998 |
31 | GÜNERİ | FERİT | DEVLET ANA KAYNAKÇASI | 1999 |
32 | EREN | HIDIR | BAÅLANGIÇ DÖNEMÄ° TÃœRK ROMANCILIÄINDA " KATÄ°BÄ°M " TÄ°PÄ° | 1999 |
33 | FINDIKLI | ERHAN BERAT | 19. YÃœZYILDA ALMANYA VE ALMANYA - OSMANLI Ä°LÄ°ÅKÄ°LERÄ° | 1999 |
34 | CÄ°VAN | MÃœGE | SELAHATTÄ°N DEMÄ°RKAN'IN ESERLERÄ° VE SOSYOLOJÄ° ANLAYIÅI | 1999 |
35 | KALKAN | BÃœLENT | TÃœRK ROMANINDA EÅKÄ°YALIK TEMASI | 1999 |
36 | VELÄ°YEV | AFGAN | SOSYAL DÃœÅÃœNCE TARÄ°HÄ°NDE MÄ°RZA BALA MEHMET ZADE | 1999 |
37 | GENÇ | ELİF SÜREYYA | CHARLES WHITE VE İSTANBUL'DA ÜÇ YIL, 1844'TE TÜRKLERİN ADETLERİ | 1999 |
38 | SONG | SOO MÄ° | GÃœNEY KORE'DE SANAYÄ°LEÅME SÃœRECÄ°NDE Ä°ÅÇİ HAREKETLERÄ° VE SENDÄ°KACILIK | 1999 |
39 | AKPINAR | ÃœLFET | TÃœRK EDEBÄ°YATINDA FETRET DEVRÄ°: TANZÄ°MAT EDEBÄ°YATI | 2000 |
40 | DOÄAN | NECMETTÄ°N | ÅERÄ°F MARDÄ°N VE TÃœRK MODERNLEÅMESÄ° | 2000 |
41 | GÃœLER | SERDAR | TÃœRK ROMANINDA ÖÄRETMEN TÄ°PÄ° | 2001 |
42 | SAN | VEHBÄ° | BELÇİKA ÖZELLÄ°ÄÄ°NDE BATI AVRUPA TÃœRKLERÄ° ÃœZERÄ°NE SOSYOLOJÄ°K BÄ°R DEÄERLENDÄ°RME | 2001 |
43 | ÅAHBAZLI | VEKÄ°L | PETROLÃœN AZARBEYCAN'N TOPLUMSAL VE SÄ°YASAL YAPISINA ETKÄ°LERÄ° | 2002 |
44 | KÜÇÜK | YUSUF | II. MEÅRUTÄ°YET DÖNEMÄ° Ä°SLAMCILARINDA "TERAKKÄ°" FÄ°KRÄ°: SIRAT-I MÃœSTAKÄ°M ÖRNEÄÄ° | 2002 |
45 | KAÅKER | SEHER | MEHMET SAFFET ENGÄ°N ARIN: YAÅAMI, ESERLERÄ°, DÃœÅÃœNCELERÄ° VE TÃœRK SOSYOLOJÄ°SÄ°NE KATKILARI | 2002 |
46 | ALTUNDAÄ | EMÄ°N | ORTANIN SOLU'NDAN DEMOKRATÄ°K SOLA BÃœLENT ECEVÄ°T | 2002 |
47 | GÃœNEÅ | NÄ°LNUR TANDAÇ | ÇOCUÄUN KÃœLTÃœREL YABANCILAÅMASINDA TELEVÄ°ZYONUN ROLÃœ | 2003 |
48 | YILDIRIM | YÃœKSEL | KEMAL TAHÄ°R DÃœÅÃœNCESÄ°NDE OSMANLI DEVLETÄ°'NÄ°N KURULUÅ SÃœRECÄ° VE OSMANLILIK SÄ°YASETÄ°NÄ°N ANLAMI | 2003 |
49 | ÇUHACI | AYSUN | ULRICH BECK'İN RİSK TOPLU KURAMI | 2004 |
50 | ANAÇ | ETHEM MURAT | TÃœRKÄ°YE'DE KENT PLANLAMA: GELÄ°ÅÄ°MÄ°, KURAMLAR VE ÇALIÅMALAR | 2004 |
51 | ANIK | MEHMET | EÄÄ°TÄ°MDE YENÄ°LEÅME VE TÃœRKÄ°YE'DE LÄ°SE SOSYOLOJÄ° DERS KÄ°TAPLARI | 2005 |
52 | KAÇMAZ | GÖKÇE | KAOS TEORİSİ VE SOSYOLOJİSİ: TOPLUMLARIN DENETLENMESİNDE YENİ BİR ADIM | 2005 |
53 | TURHAN | RIDVAN | 1929 EKONOMÄ°K KRÄ°ZÄ°NÄ°N TÃœRK BASININA YANSIMALARI | 2005 |
54 | KAYA | TÃœLAY | IMMANUEL WALLERSTEIN'Ä°N TOPLUMSAL DEÄÄ°ÅÄ°M KURAMI | 2005 |
55 | ÇAÄIN | ERSÄ°N | BATI DÃœÅÃœNCESÄ°NDE DÄ°NE YENÄ° YAKLAÅIMLAR | 2006 |
56 | KESKÄ°N | HANDAN | TÃœRK TÄ°YATROSUNDA YENÄ°LEÅME VE TOPLUMSAL KONULAR | 2006 |
57 | YURTSEVER | NALAN | TÃœRKÄ°YE'DE SÄ°YASET SOSYOLOJÄ°SÄ° ÇALIÅMALARI: SEÇİM ARAÅTIRMALARI | 2006 |
58 | BÄ°LAN | SEDA | GECEKONDUDAN VAROÅA KADININ DEÄÄ°ÅEN STATÃœSÃœ | 2006 |
59 | ÖZTÃœRK | YUNUS | ÖZELLEÅTÄ°RME GÄ°RÄ°ÅÄ°MLERÄ° VE KÄ°T'LERÄ°N ÇÖZÃœLME SÃœRECÄ°: PETKÄ°M-TÃœPRAŠÖRNEÄÄ° | 2006 |
60 | CEYHAN | BAYRAM | TÃœRK DÄ°L KURUMU'NUN KURULUÅ SÃœRECÄ°NDE MECLÄ°STE VE BASINDA DÄ°L TARTIÅMALARI | 2007 |
61 | YETÄ°ÅEN | GÖKHAN | GERÇEKLÄ°ÄÄ°N DEÄÄ°ÅKENLÄ°ÄÄ°, KEMAL TAHÄ°R ÖRNEÄÄ° | 2007 |
62 | ÇAKIRCA | VELÄ° OZAN | AVRUPA BÃœTÃœNLEÅME KURAMLARI IÅIÄINDA ULUS DEVLET, AVRUPA BÄ°RLÄ°ÄÄ° Ä°LÄ°ÅKÄ°LERÄ° | 2007 |
63 | VARDAR | DEVRÄ°M | Ä°STANBUL'UN Ä°ÅGALÄ°-Ä°STANBUL'UN 1918-1923 YILLARI ARASI Ä°TÄ°LAF KUVVETLERÄ°NCE Ä°ÅGALÄ°NÄ°N SOSYOLOJÄ°K AÇIDAN TÃœRKÄ°YE'NÄ°N YAKIN TARÄ°HÄ°NDEKÄ° YERÄ° VE ÖNEMÄ° | 2007 |
64 | BÄ°LÄ°R | OLGUN | ELEÅTÄ°REL KURAM VE TÃœRK DÃœÅÃœNCESÄ° | 2007 |
65 | BEÅLÄ° | ZUHAL | TEKNOLOJÄ° VE TOPLUM: ORTAÖÄRETÄ°M ÖÄRENCÄ°LERÄ°NDE TEKNOLOJÄ° KULLANIMI VE ETKÄ°LERÄ° | 2007 |
66 | AKKOÇ | ASLIHAN | TARÄ°H YAZIMI VE TARÄ°H EÄÄ°TÄ°MÄ° AÇISINDAN TARÄ°HSEL BÄ°LGÄ°: 1930-1950 ARASI LÄ°SE TARÄ°H KÄ°TAPLARI | 2008 |
67 | ÅENTÃœRK | MURAT | YOKSULLARIN YAÅAM STRATEJÄ°LERÄ°: KÜÇÜK MUSTAFA PAÅA VE BALAT ÖRNEKLERÄ° | 2008 |
68 | YOUNÄ°S | ABDUL-BARI M. | ARAP MEDYASININ IRAK SAVAÅINDAKÄ° TUTUMU | 2008 |
69 | ERDOÄAN | AYNUR | TÃœRKÄ°YE'DE YURTDIÅINA ÖÄRENCÄ° GÖNDERME OLGUSUNUN SOSYOLOJÄ°K ÇÖZÃœMLEMESÄ° | 2009 |
70 | YERBOLAYEVA | AINUR | TÃœRKÄ°YE'DE ORTA ASYA Ä°LE Ä°LGÄ°LÄ° ARAÅTIRMA YAPAN KURUMLAR | 2009 |
71 | BAYRAK | TURAN | SOSYOLOJÄ°K BAKIMDAN TÃœRKÄ°YE'DE Ä°ZCÄ°LÄ°ÄÄ°N SERÃœVENÄ° | 2009 |
72 | TOPRAK | TAHA BURAK | RENÉ GUÉNON'DA DOÄU-BATI KARÅITLIÄI VE MODERNÄ°TE ELEÅTÄ°RÄ°SÄ° | 2009 |
73 | BENOL | BARIÅ | KEYNES DEVRÄ°MÄ° VE TARÄ°HSEL KOÅULLARI | 2009 |
74 | ÇİÇEKEL | HASAN ERHAN | JAPONYA'NIN TÃœRKÄ°YE'YE TANITILMASI VE JAPONYA'NIN TÃœRK DÃœÅÃœNCESÄ°NDEKÄ° YERÄ° | 2009 |
75 | AKYURT | MEHMET ALÄ° | ALMAN SOSYOLOJÄ° GELENEÄÄ°NDE HANS FREYER VE SOSYOLOJÄ°SÄ° | 2010 |
76 | ERTEM | ÖZLEM | TANZİMATTAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE PARLEMENTONUN SOSYAL PROFİLİ | 2010 |
77 | KAZAZ | PINAR | AÄ°LE VE Ä°ÅLETME: GÃœNEY KORE - TÃœRKÄ°YE KARÅILAÅTIRMASI (1960 - 1980) | 2010 |
78 | AYGÃœN | MEHMET | MÃœMTAZ TURHAN'DA BATILILAÅMA TARTIÅMALARI | 2010 |
79 | AYAS | ONUR GÃœNEÅ | DOSTOYEVSKÄ°'DE BATI SORUNU: RUS Ä°DESÄ° VE EVRENSELLÄ°K | 2010 |
80 | BAÅPINAR | ADEM | ASKERÄ° SOSYOLOJÄ°: TARÄ°H VE KAYNAKLAR | 2010 |
81 | DEMÄ°RDAÄ | MEHMET ALÄ° | YENÄ° OSMANLILARDA ISLAHAT DÃœÅÃœNCESÄ°: HÃœRRÄ°YET GAZETESÄ° ÖRNEÄÄ° | 2010 |
82 | NERSE | SERDAR | KENTSEL DÖNÃœÅÃœM PROJESÄ° ÇERÇEVESÄ°NDE ZEYTÄ°NBURNU TEKSTÄ°L Ä°LÇELERÄ°NÄ°N GELECEÄÄ° | 2010 |
83 | YÃœCEL | KÃœBRA | YENÄ° TÃœRKÄ°YE VE DIÅ GÖÇLER (TÃœRKÄ°YE CUMHURÄ°YETÄ° VE GELEN DIÅ GÖÇ DÄ°NAMÄ°ÄÄ°) | 2010 |
84 | DENLÄ° | NERGÄ°S | TÃœRKÄ°YE'DE MUHAFAZAKARLIK TARTIÅMALARININ GELÄ°ÅÄ°MÄ° | 2011 |
85 | YAZICI | GÖZDE | TÃœRK TOPLUM DÃœÅÃœNCESÄ° BAÄLAMINDA KURTULUÅ KAYALI | 2011 |
86 | BAHAR | FULYA | AÅAÄIDAN KÃœRESELLEÅME HAREKETÄ°'NÄ°N GELÄ°ÅÄ°MÄ°: DÃœNYA SOSYAL FORUMA ÖRNEÄÄ° | 2011 |
87 | KOÇ | ALÄ° | SOSYOLOJÄ° LÄ°TERATÃœRÃœNDE VE SÄ°NEMADA GECEKONDUDAN VAROÅA DEÄÄ°ÅEN SÖYLEM BİÇİMLERÄ° | 2012 |
88 | Ä°NAN | AYÅE MAHÄ°NUR | ÇOK KÃœLTÃœRLÃœLÃœK TARTIÅMALARI BAÄLAMINDA AVUSTRALYA'DA YAÅAYAN TÃœRKLERÄ°N KÄ°MLÄ°K ALGISI | 2012 |
89 | BALCI | MEHMET EMÄ°N | PETER BERGER'Ä°N DÄ°N VE BÄ°LGÄ° SOSYOLOJÄ°SÄ° ANLAYIÅI ÃœZERÄ°NE BÄ°R DEÄERLENDÄ°RME | 2012 |
90 | BOSTAN | MESUT | C. WRÄ°GHT MÄ°LLS'Ä°N SOSYOLOJÄ° ANLAYIÅI | 2012 |
91 | BÄ°LGİÇ | ASLI | HÃœRRÄ°YET GAZETESÄ° HABERLERÄ°NE GÖRE TÃœRK ULUSAL KÄ°MLÄ°ÄÄ° VE ÖTEKÄ° | 2012 |
92 | DENÄ°ZCÄ° | DURAN | TÃœRKÄ°YE'DE POLÄ°SÄ°YE ROMNALARDA SUÇLARIN NÄ°TELÄ°KLERÄ° VE SUÇ ARAÅTIRMA YÖNTEMLERÄ° | 2012 |
93 | BİÇER | HÃœLYA | OSMANLI'DAN CUMHURÄ°YET'E DEVRALINAN KÃœTÃœPHANECÄ°LÄ°K MÄ°RASI: CUMHURÄ°YET DÖNEMÄ°NDE KÃœTÃœPHANECÄ°LÄ°ÄÄ°N KURUMSALLAÅMASI | 2013 |
94 | YILDIZ | EMRAH | FRÄ°EDRÄ°CH LÄ°ST'Ä°N TOPLUMSAL, SÄ°YASAL VE Ä°KTÄ°SADÄ° GÖRÃœÅLERÄ° | 2013 |
95 | Ä°LHAN | HARUN | MAX WEBER VE SABRÄ° FEHMÄ° ÃœLGENER'DE Ä°KTÄ°SADÄ° ZÄ°HNÄ°YET ANALÄ°ZÄ° | 2014 |
96 | ÅÄ°MÅEK | SERDAR SEZER | EBÛ'L-UL MARDÄ°N'Ä°N TÃœRK TOPLUM DÃœÅÃœNCESÄ°NDEKÄ° YERÄ° VE ÖNEMÄ° | 2014 |
97 | SADIKOÄLU | ZEHRA ZEYNEP | 1920-1960 YILLARI ARASINDA ABD'DE AÄ°LE VE AÄ°LE SOSYOLOJÄ°SÄ° | 2014 |
98 | KARAKAYA | MUHAMMED FATÄ°H | PÄ°TÄ°RÄ°M ALEXANDROVÄ°CH SOROKÄ°N'Ä°N SOSYOLOJÄ° ANLAYIÅI VE AMERÄ°KAN SOSYOLOJÄ°SÄ°NDEKÄ° YERÄ° | 2014 |
99 | KAPAN | TÃœLAY | TOPLU KONUT VE YAÅAM TARZLARI: Ä°STANBUL KAYABAÅI ÖRNEÄÄ° | 2014 |
100 | DOÄAN | BEYHAN | ALMANYA'DA YAÅLI BAKIMI VE YAÅLI TÃœRK GÖÇMENLER: BERLÄ°N ÖRNEÄÄ° | 2014 |
101 | GEDEN | AYÅE GÃœR | İÇ VE DIÅ GÖÇ BAÄLAMINDA KUMKAPI'DA SOSYAL ÇATIÅMA. | 2014 |
102 | DÄ°NLER | MÃœBERRA | OÄUZ ATAY'IN EDEBÄ° METÄ°NLERÄ°NDE ANA Ä°ZLEKLER VE YAZARIN TÃœRK EDEBÄ°YATI İÇİNDEKÄ° YERÄ° | 2015 |
103 | PALAZ | FERHAN SANÄ°YE | HOLLANDA'DA YAÅAYAN TÃœRK VATANDAÅLARININ AKTÄ°F YAÅLANMA SÃœRECÄ°: NÄ°TEL BÄ°R ÇALIÅMA | 2015 |
104 | DEMÄ°RAL | SERAN | FARKLI SOSYAL SINIFLARIN MEKANSAL AYRIÅMA EÄÄ°LÄ°MLERÄ°: ÃœST TABAKALARIN MEKAN TERCÄ°HLERÄ°NE Ä°STANBUL'DAN KARÅILAÅTIRMALI ÖRNEKLER | 2016 |
105 | TÃœRK | GÃœL DÄ°LEK | SANAL CEMAATLER VE TÃœRKÄ°YE'DE SÄ°YASAL KUTUPLAÅMA | 2016 |
106 | TATAR | ÃœMÄ°T | LÄ°SE DÃœZEYÄ°NDEKÄ° ÖÄRENCÄ°LERÄ°N OKUL TERK NEDENLERÄ°NÄ°N SOSYOLOJÄ°K Ä°NCELENMESÄ° | 2016 |
107 | SOYSAL | DEMET | 1990’LI YILLARDA Ä°STANBUL ÃœNÄ°VERSÄ°TE GENÇLÄ°ÄÄ° | 2016 |
108 | AYDIN | ÅEFÄ°KA | KÃœRESEL KENT OLMA SÃœRECÄ°NDE Ä°STANBUL'UN ÇEPERÄ°NDE BÃœYÃœME ODAKLI MÃœDAHALELER: TEKÄ°RDAÄ Ã–RNEÄÄ° | 2016 |
109 | KIZILKAYA | SÄ°NAN | YOKSULLUK-ENGELLÄ°LÄ°K Ä°LÄ°ÅKÄ°SÄ° VE EVDE AKRABA BAKIMI UYGULAMASININ DEÄERLENDÄ°RÄ°LMESÄ° | 2016 |
110 | KIRTIL | MELEK | POMAKLAR ÃœZERÄ°NE SOSYOLOJÄ°K BÄ°R ARAÅTIRMA: KIRKLARELÄ° ÖRNEÄÄ° | 2016 |
111 | KÖRLÃœ | AYSUN | AVRUPA IRKÇILIÄI VE BEDEN POLÄ°TÄ°KALARI | 2016 |
112 | BÄ°NGÖR | BANU | KÃœRESELLEÅMENÄ°N YEMEK KÃœLTÃœRÃœNE ETKÄ°LERÄ° | 2016 |
113 | ERKEN | MEHMET | TÃœRKÄ°YE'DE YAYINCILIK ALANININ DÖNÃœÅÃœMÃœ (1980-2015) | 2016 |
114 | MENGÃœ | ENVER | SOSYOLOJÄ°K PERSPEKTÄ°FTEN SOSYAL GÄ°RÄ°ÅÄ°MCÄ°LÄ°K OLGUSU VE DEÄÄ°ÅÄ°MÄ° | 2016 |
115 | TURAN | BÃœÅRA | GAZÄ° MAHALLESÄ°'NDE YAÅAYAN GENÇLERÄ°N MEKANSAL DENEYÄ°MLERÄ° ÃœZERÄ°NE NÄ°TEL BÄ°R ARAÅTIRMA | 2017 |
116 | TOPRAK | FEYZANUR | KENTTE ÇALIÅAN YOKSULLUÄU VE ÇALIÅAN YOKSUL KADINLAR: ÖZEL HASTANEDE ÇALIÅAN HASTA DANIÅMANLARI ÃœZERÄ°NE BÄ°R ALAN ARAÅTIRMASI | 2017 |
117 | ALTAN | REYYAN BEYZA | TOPLUMSAL ETKÄ°LEÅÄ°MÄ°N YAÅLILIK SÃœRECÄ°NE ETKÄ°SÄ° | 2017 |
118 | ASLAN | Ä°LKER | ERKEN CUMHURÄ°YET DÖNEMÄ°'NÄ°N MODERNLEÅME PARADÄ°GMASINI Ä°NSAN DERGÄ°SÄ° ÃœZERÄ°NDEN OKUMA DENEMESÄ° | 2017 |
119 | ALLAHVERDÄ°YA | LALA | ERGENLERÄ°N EVDEN KAÇMA NEDENLERÄ° ÃœZERÄ°NE NÄ°TEL BÄ°R ARAÅTIRMA: AZERBAYCAN/BAKÃœ ÖRNEÄÄ° | 2017 |
120 | AYAR | MERVE | Ä°STANBUL'DAKÄ° GENÇLERÄ°N KENT Ä°MGELERÄ°: KAÄITHANE ÖRNEÄÄ° | 2017 |
121 | BÃœYÃœKGÃœMÜŠ| AHMET | ALEXÄ°S de TOCQUEVÄ°LLE: HAYATI, DÃœÅÃœNCESÄ°, SÄ°YASAL FAALÄ°YETLERÄ° VE SOSYAL BÄ°LÄ°MSEL YÖNTEMÄ° ... |
Bu başlık Sosyal hizmet alanında yüksek lisans ve doktora yapmak isteyen lisans mezunlarını bilgilendirme yönlendirme amacı taşımaktadır. Bu yazıyı okuduktan sonra yüksek lisans ve doktora yapmak için gerekli şartları, dikkat edilmesi gerekenleri ve nerede yüksek lisans doktora yapacağınızı öğrenebileceksiniz.
Yüksek Lisans ve Doktora hepimizin hayali, bir çoğumuzun da dilimizde olan bir süreçtir. Eğer ki akademisyenlik gibi bir hayalimiz hedefimiz varsa mutlaka geçmemiz gerek bir süreç.
Bilgi önemli en az bilmek kadar. Yüksek Lisans ve Doktora için gerekenleri araştırıyor ve bu yazıyı da okuyorsanız öncelikle diyebiliriz ki diğerlerinden bir adım öndesiniz. Gerekli nitelikleri ve şartları taşımak için gerekli süreye de sahip olmanızı diliyorum.
Hiç kolay değil: Yüksek Lisans için gereken şartlara hâkim olmak oldukça zor olabiliyor. ALES, DİL puanı ortalama, başvuru ve sınavlar geçilmesi gereken ilk engeller. Yüksek Lisans ve doktora sürecindeki dersler ve tez ise kendi yaşamınızdan, bazen sevdiklerinizden fedakarlık ettiğiniz zorlu süreçlerden.
“Bir kazanalım da ondan sonra bakarız çaresine” düşüncesi ile başlayan yüksek lisans süreci danışmanlar için de sizin içinde çoğu kez bir çileye bir elzeme dönüşmektedir. Bu yüzden eğer ki çalışmayacaksanız lütfen böyle bir idealiniz en azından şimdilik olmasın.
Yüksek Lisans (Master), Lisans eğitimi tamamlandıktan sonra devam edilen eğitime verilen isimdir. Esasen bir programdır. Şartları ve gerekenler eğitim öğretim mevzuatıyla belirlenmiştir.
Doktora, öğrenciye bağımsız araştırma yapma , bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora, bir lisans veya yüksek lisans programını bitirdikten sonra o bilim dalında sınav ve bilimsel bir eserle erişilen bir derece veya basamaktır.
Yüksek Lisans ve Doktora İlanlarını Enstitülere Bağlı Ana Bilim Dalları (ABD) açmaktadır. Dolayısıyla ilanları ve ilanlarda yer alan şartları enstitüler ve ABD belirlemektedir. Aşağıdaki diyagramda örneğin Selçuk Üniversitesi Sosyal Hizmet ABD’nın doğrudan enstitüye bağlı olduğunu görmek mümkündür. Dolayısıyla ilanlar için enstitü sayfalarını takip etmekte fayda var.
Yüksek Lisans ve Doktora ders dönemiyle başlar, seminer (doktorada seminerden sonra yeterlilik) ve tez ile biter. Yine gerekli yükümlülükler enstitülerde Eğitim öğretim yönetmeliğinde açıkça belirtilmektedir. Örneğin Selçuk Üniversitesinde Yüksek Lisans yapacak birisi için Selçuk Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliğine bakmalı, ayrıca incelemelidir.
• Yüksek Lisansı bitiren bir kişi alanında “uzman” unvanını kullanabilmektedir.
• Yüksek Lisansı bitiren bir kişi eğer kamuda çalışan bir memursa 1 kademe ilerlemektedir. Maaşa doğrudan , yüksek miktarda bir artış sağlamamaktadır
• Çoğu doktora programında yüksek lisans mezunu olma şartı arandığı için doktora kapısını aralar.
• Doktora sonunda Dr unvanını kullanabilirsiniz.
• Doçentlik ve çoğu akademik ilanda doktorayı bitirmiş olma şartı aranır.
• Akademik bir kimlik için mutlaka gereklidir.
• Doktorasını bitiren bir kişi memursa 2 kademe ilerlemektedir.
Elle tutulur, şekil olarak kazandırdıklarını bu şekilde sıralamak mümkündür. Bununla birlikte lisansüstü programlar ilgilendiğiniz alandaki bilgilerinizi arttırır. Akademik çalışma yapabilir hale getirir. Bilmenin somut olarak bir değeri her zaman yok. Size bilmeyi ve bilgiyi öğrenme yollarını öğretir.
ALES: Akademik lisansüstü Eğitim Sınavı, ÖSYM tarafından yılda iki kere yapılan bu sınavı yüksek lisans ve doktora programlarını kazanmada önemli bir kıstas. Yüksek olması yüksek lisans ve doktora da size önemli kapıları aralar.
Lisans Not Ortalaması: Yüksek lisansın olmazsa olmazlarından, vasat bir lisans not ortalaması yüksek lisansı kazanma şansınızı aşağıya çekecektir.
Dil Puanı: Dil puanı mutlaka şart değil ancak yüksek lisans ve doktora programlarında ilana göre dil puanı da istenmektedir. Başvurmak istediğiniz programın bir önceki yılda yayınladığı ilana bakarak fikir elde edebilirsiniz.
Tezli yüksek lisans daha fazla akademik ilerleme amacı taşırken tezsiz yüksek lisansta amaç daha çok öğrenme ve öğretmedir. Akademik olarak ilerlemek istiyorsanız tezli öncelikli tercihiniz olmasında fayda var.
Bu sorunun cevabı biraz kişisel niteliklerde de yatmaktadır. İlgi duyduğunuz bir alanda lisansüstü yapmanızda fayda var. Tamamen kariyer planlamasıyla ilgilidir.
Sosyal hizmet lisans mezunu bir kişi sosyal hizmet ABD’da lisansüstü bir programa başlayabileceği gibi ilgi duyduğu bir alanda da, örneğin psikoloji, klinik psikoloji vb gibi bir alanda da lisansüstü bir programa başvurabilir.
Bunun tam tersi de geçerli, sosyoloji lisans mezunu biri gerekli şartları taşıyor ise sosyal hizmet ABD’da yüksek lisans veya doktora yapabilir. Ancak şunu belirtmekte fayda var, eğer lisans mezuniyetiniz sosyal hizmet değilse sosyal hizmet alanında yüksek lisans doktora yapmak sizi sosyal çalışmacı yapmaz.
Yüksek Lisans ve doktora ilanlarında mutlaka bir bilim sınavı ve/veya mülakat yer almaktadır. Burada amaç adayın bu programa yeterliliğini ölçmek ve sıralamaktır.
Bilim sınavında genel olarak alanla ilgili temel sorular sorulmaktadır (sorulmalıdır). Örneğin sosyal hizmet için Kuramlar, yöntem, etik, bilim ve meslek olması, dünyada ve Türkiye’de Sosyal Hizmet, Sosyal politika bağlamı, Sosyal Hizmet alanları, sosyal hizmet eğitimi, araştırma yöntemleri sosyal sorunlar bu sınavlarda çıkabilecek çeşitli konu başlığı olabilir.
Bilim sınavlarında ve mülakatta ne isterseniz çok başarılı olun ALES ve lisans ortalaması bazen bilim sınavının önüne geçebilmektedir. Yani ALES’iniz düşükse not ortalamanız düşükse bilim sınavında ve mülakatta da şansınız bir o kadar azalıyor.
Bir örnekten yola çıkarak ALES puanı, not ortalaması ve dil puanının başarıyı nasıl etkilediğini anlatmak için 2017 yılında Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tezli Yüksek Lisans ve Doktora İlanı’ndan faydalanacağım.
İlgili ilanda Sosyal Hizmet ABD
Her ilanda başarı ve sınav şartları ayrıca belirtilir, yukarıda sadece bir örnek verdim, her ilanda başarı yüzdeleri, gerekli kriterler değişebilir. Bu nedenle her ilanı kendi içinde değerlendirin.
Yüksek Lisans ve doktora ilanlarının tek bir yerde yayınlandığı resmi bir web sitesi yok. İlanları tek tek takip etmeniz ve kaçırmamanız gerekiyor. Maalesef her üniversitenin bu konuda izlediği yok ve takvim farklı. Bu konuda size bir önceki yıla ait ilanlar yol gösterebilir.
Başvurmak istediğiniz yüksek lisans doktora programı hangi enstitüde yer aldığını araştırıp o enstitünün web sayfasını zaman zaman kontrol etmenizde fayda var.
Dikakt etmeniz gereken bir nokta yine programların farklı farklı enstitülerde yer alabildiğidir. Örneğin Sosyal Hizmet ABD Selçuk Üniversitesinde Sağlık Bilimleri Enstitüsünde iken Hacettepe Üniversitesinde Sosyal Bilimler Enstitüsü çatısı altındadır.
Sosyal Hizmet Lisansüstü eğitim veren üniversiteler şunlar:
2017 Sosyal Hizmet yüksek lisans ve doktora ilanlarını şu gönderi altında birleştirdik:
2018 yılı içinde buna benzer bir gönderi oluşturmayı planlıyoruz.
Sorularınız için aşağıda yorum kısmını kullanabilirsiniz.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası