YOLCU HAKLARI BİLDİRGESİ
Toplu ulaşımda hizmet kalitesinin artırılması yolcuya odaklanma ile mümkündür. Bu amaçla hazırlanan "Yolcu Hakları Bildirgesi" İETT ile yolcular arasındaki iletişimi sürdürülebilir hale getirmek ve güçlendirmek için önemli bir fırsat sunmaktadır.
Toplu taşıma işletmecilerinin amacı; toplu ulaşımı çekici hale getirmek ve hizmet kalitesini yükseltmek için memnuniyet odaklı bir toplu ulaşım anlayışını benimsemektir.
Yolcuların ihtiyaç ve beklentilerinin en iyi şekilde karşılanarak hizmet kalitesinin artırılmasını amaçlayan İETT, bu bildirgede belirtilen hizmet ve standartlara uygun şekilde yolcu talep ve ihtiyaçlarını karşılamak üzere en yüksek gayreti göstermeyi taahhüt etmektedir.
1. Yolcu Bilgilendirme
2. Yolcu Talep ve Şikâyetleri
3. Erişilebilirlik
4. Araçların ve Garajların Bakımı, Onarım ve Temizliği
5. Güvenilirlik ve Dakiklik
6. Yolcuların Emniyeti ve Güvenliği
7. Yolculuk Konforu
8. Çevresel Etkiler
Yolcularımız İçin Önemli Bilgiler
Bu bildirgede belirlenen kalite ve standartlarda nitelikli bir toplu ulaşım hizmeti sunabilmek için yolcularımızın aşağıdaki davranışları sergilemesi beklenir.
1. Yolcular seyahatleri sırasında İstanbulkart kullanmalı, İstanbulkart’larını gerekli durumlarda görevliye göstermelidir.
2. Duraklara ve araçlara çöp atılmamalıdır.
3. Toplu ulaşım araçlarına yanıcı, patlayıcı ve parlayıcı maddelerle kesinlikle binilmemelidir.
4. 4207 sayılı kanun uyarınca toplu ulaşım araçlarında ve bunlara ait duraklarda tütün ve mamulleri kullanılmamalıdır.
5. İstasyon ve araçlara aşağıdaki kriterlere uyulması şartı ile 07.00-10.00 ve 16.00-20.00 saatleri dışındaki saatlerde evcil hayvanlar ile seyahate müsaade edilmektedir:
Köpekler Türleri:
Engellilere refakat eden rehber köpekler,
Görevlilerin talebi halinde, rehber köpek ile seyahat etmek isteyen kişinin Engelli Kartı ve köpeğe ait Rehber Köpek Kartı gösterilmek zorundadır.
Rehber köpekler de sisteme girişine izin verilen tüm köpekler gibi, uzunluğu 50 cm.’yi geçmeyecek bir tasma ve ağızlığı takılı olarak sahibi tarafından kontrol altında seyahat edebilecektir.
Rehber köpekler saat sınırlaması olmadan seyahat edebilirler.
Küçük köpekler,
50 cm.’yi geçmeyecek bir tasma ve ağızlığı takılı olarak, tasması sürekli olarak sahibi tarafından tutulmak ve kucakta taşınmak şartıyla küçük köpekler saat sınırı olmaksızın seyahat edebilirler. (küçük ırk olarak ifade edilen, ağırlığı 5 kg'ı geçmeyen ve tek el ile kucakta taşınabilecek büyüklükteki köpekler küçük köpek tanımına girmektedir.)
Orta Boy ve Büyük köpekler,
Refakatçi ve küçük boy olarak tanımlananlar dışındaki köpekler, 50 cm. uzunluğu geçmeyen tasması ve ağızlığı yolculuk boyunca kesinlikle çıkartılmamak şartı ile 07.00-10.00 ve 16.00-20.00 saatleri dışındaki saatlerde seyahat edebilirler.
Kafesler ve kafes dışında taşınıyor ise tüm köpekler, araç içerisinde zeminde ve sahibinin yakınında bulunacaktır. Kafesin hiçbir şekilde koltuklara konulmasına ve köpeklerin koltuklara oturtulmasına izin verilmeyecektir.
İşletme tarafından belirlenmiş ve iletişim kanalları aracılığı duyurulmuş olan “Köpekle Seyahat Kuralları”na aykırı davranışlar halinde, köpek sahipleri hakkında Türk Borçlar Kanunu 67-68. Maddeleri ve Türk Ceza Kanunu 177. Maddesi uyarınca gerekli yasal girişimlerde bulunulacaktır.
Ayrıca; 3. Şahıslar, ekipmanlar ve kullanım alanlarının uğradığı her türlü zararın tazmininden ve hayvanların sebep olacağı kirliliğin (dışkı, idrar vb.) temizlenmesinden köpek sahipleri sorumlu olacaktır.
Diğer Hayvanlar:
Tüm kedi türlerinin sadece özel olarak hayvan taşımak için tasarlanmış çanta (kedi çantaları), sepet veya kafesle taşınmak şartıyla seyahatine izin verilecektir. Okul çantası, pazar çantası, spor sırt çantaları, malzeme kutuları, koliler, el çantaları ve benzeri malzemeler ile taşımaya izin verilmeyecektir. Yukarıda belirtilen koşullarda taşınmayan kedilerin tasmasıyla ve kucakta taşınsa dahi seyahatine izin verilmeyecektir.
Kafeste taşınmak koşulu ile küçük evcil kuş türlerinin (bülbül, kanarya vb.) seyahatine izin verilecektir.
Herhangi bir şekilde serbest kaldığında diğer yolculara zarar verebilecek; yırtıcı ve zehirli hayvanlar, sürüngen türleri, eklem bacaklı hayvanlar, böcekler, primatlar, yabani kuş türleri ile çiftlik hayvanları bu kapsam dışındadır. Bu hayvanların hiçbir şekilde istasyon ve araçlara girişlerine izin verilmemektedir. Bu tür hayvanlar ile izinsiz girişler sonrası oluşabilecek olumsuzluklardan hayvanın girişini yapan kişiler sorumlu tutularak idari işlem uygulanacaktır.
6. Duraklarda ve araçlarda meydana gelebilecek hasar veya acil temizlik ihtiyacı şoföre bildirilmelidir.
7. Güzergâh üzerindeki tüm duraklarda bebek arabalı yolcular araca kabul edilir. Bebek arabası ile yolculukta aracın orta kısmı kullanılabilir. Bebek arabası için ilave ücret alınmaz. Araç içerisindeki yoğunluğa göre şoför tarafından bebek arabasının katlanması istenebilir. Bu durumda yolculardan anlayışlı olmaları beklenir. Ayrıca, yolcu yoğunluğuna göre bebek arabası sayısı değişiklik gösterebilir.
8. 6 yaş altında olan çocuklar ücretsiz olarak seyahat edebilir. 6 yaş ve üzeri çocuklar ücrete tabidir.
9. Görevlilere ve diğer yolculara sorumlu ve saygılı şekilde davranılması, yüksek sesle konuşulmaması, müzik çalarların diğer yolcuları rahatsız edici şekilde yüksek sesle dinlenmemesi gerekir.
10. Toplu ulaşım araçlarına 30 kg ‘den fazla veya 120 x 50 x 60 cm'den büyük yükle binilmemelidir.
11. Duraklarda karşılaşılabilecek acil durumlarda (şüpheli paket, acil sağlık sorunu vb.) en yakın görevli bilgilendirilmelidir.
12. Bir toplu ulaşım aracında, belirlenen duraklar dışında inip binmek için ısrar etmemeli, durakta beklerken sıraya uyulmalıdır. Kadın yolcularımız, saat 22.00’den sonra durak dışında, güzergâh üzerinde olma koşuluyla istedikleri yerde inebilir.
13. Şoför araç kullanırken gereksiz soru ya da sohbetle meşgul edilmemelidir.
14. Otobüse ön kapıdan binip, inişlerde orta ve arka kapılar kullanılmalıdır
15. Araç içlerinde ve istasyonlarda mal güvenliği yoktur. Yolculardan mal güvenliklerini sağlamaları beklenir.
16. Toplu ulaşım hizmetlerinin kalitesinin artırılması için bu bildirgede belirtilen maddelerin personel denetlemeleri; elektronik ortam (web) üzerinden ve sahada yüz yüze görüşme yoluyla yolcu memnuniyeti anketleri ile yapılır.
17. İdaremize ait istasyon, durak, otobüs, araç ve garajlarda yapılacak tüm (ticari, eğitim, kamu spotu vb) çekimler izne tabidir.
BİSİKLET VE SCOOTER KULLANAN YOLCULARIMIZIN DİKKATİNE;
1. Kişi ücreti ödenmek kaydıyla bisiklet ile otobüse binmenin ek bir ücreti yoktur.
2. Bisiklet aparatlı otobüslerde günün her saati seyahat edilmesine izin verilir.
3. Katlanır bisikletler, günün her saati tüm araçlarda ücretsiz taşınabilmektedir.
4. Aparatlı araçlar haricindeki otobüslere pik saat içerisinde bisikletli yolcuya müsaade edilmez.
5. Aparatlı otobüsün aparat kısmını pik saatlerde dolu olması durumunda bir sonraki aparatlı otobüs beklenir.
6. Tüm otobüslerde ve Metrobüste gün içerisinde 10.00-16.00 ve akşam 22.00-06.00 saatleri arasında bisikletle seyahat edilebilir.
7. Aparatlı otobüslerde bisiklet kapasitesi maksimum 2 (iki) bisiklettir.
8. Bisiklet aparatı boş ise, bisiklet rafı katlanmış duruma getirilir.
9. Bisikletler, rafı kullanmak için 22,67 kg (50 lbs)'den daha hafif olmalıdır.
10. Yükleme/boşaltma daima güvenli bir şekilde yapılır.
11. Her iki tekerlek de bisiklet çark yuvası yuvalarına oturmalıdır ve destek kolu/çengeli bisiklet tekerleğinin üst kısmına sığmalıdır.
12. Destek kolu tamamen dışarıya ve ön tekerleğin üst kısmına kadar çekilmelidir. Destek kolunun bisikletin çerçevesine olabildiğince yakın olması gerekir.
13. Bireysel amaçlı kullanılan katlanabilir scooter ile araçlara binilmektedir. (Ticari amaçla kullanılan scooterlar hariç)
14. Elektrikli bisikletler de dâhil olmak üzere her tür motor destekli bisiklete, gazlı scooter’a izin verilmez.
15. Bisikleti otobüs rafına sabitlemek için asla kişisel bir kilit ve / veya zincir kullanılmaz.
16. İlk bisiklet için rafın otobüse en yakın çemberi kullanılır.
17. Otobüs şoförleri kişi için bisikleti yükleme yapmaz. Bisikleti yükleme için tavsiye veya yön verebilirler.
18. Bisikletin düzgün bir şekilde yüklenmesinden/boşaltılmasından veya çalınma vb. tüm güvenlik işlemlerinden bisiklet kullanıcısı sorumludur.
19. Bisikletlerin yüklenmesi ve boşaltılmasından kaynaklanan herhangi bir maddi hasar veya bedensel hasar İETT veya yüklenicileri sorumlu tutulamaz.
20. Bisikletin otobüste kalması durumunda; yolcuya ALO 153 Çözüm Merkezi numarası aranması, www.iett.istanbul veya https://beyazmasa.ibb.gov.tr/ internet adresinden de iletişim sağlaması konusunda bilgi verilir.
21. Araçta unutulup sahipleri tarafından alınmayan bisikletler, sahada peron amirliklerine, garajlarda güvenlik personeline teslim edilerek, Bulunmuş Eşya birimine intikali sağlanır.
1 T.C. Bu kapsamdaki görevler kamu kurumları tarafından yürütülmekte ve genellikle sivil havacılık otoritelerinin görev kapsamında yer bulmaktadır. Yolcu, taşıyıcı (havayolu işletmesi) ile yapmış olduğu taşıma sözleşmesine dayanarak uçakta bulunan ve mürettebat dışında kalan kişi olarak tanımlanmaktadır. Taşıma sözleşmesi ise, yolcu veya yükün havayolu ile bir ücret karşılığında taşınması için yapılan sözleşme şeklinde ifade edilmektedir. Taşıyıcı, taşıma sözleşmesiyle eşya veya yolcu taşıma işini veya ikisini birlikte üstlenen kişidir. Taşıyıcı, taşıma sözleşmesiyle eşyayı varma yerine götürmeyi ve orada gönderilene teslim etmeyi veya yolcuyu varma yerine ulaştırmayı; buna karşılık, eşya taşımada gönderen ve yolcu taşımada yolcu, taşıyıcıya, taşıma ücretini ödemeyi borçlanır (6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) m. 850). Türk Ticaret Kanununun 852. maddesine göre havayoluyla taşımacılığına ilişkin özel hükümler uygulanmaktadır. Özel hükümler: ulusal ve uluslararası sivil havacılık mevzuatı hükümleridir. Yolcu hakları kapsamında; Fazla rezervasyon nedeniyle yolcuların bir kısmının uçağa kabul edilmemesi, Uçuşun iptal edilmesi, Uçağın geç kalkması veya varış noktasına zamanında varamaması nedeniyle gecikmelerin meydana gelmesi, Kaza veya gecikme nedeniyle yolcunun ölümü veya yaralanması, Bagaj kaybı veya hasarı hallerinde yolcu hakları ve hareket kabiliyeti kısıtlı yolcuların hakları gibi konular üzerinde durulacaktır. 2 3 DÜZENLEMELER Kaza veya gecikme nedeniyle yolcunun ölümü veya yaralanması, bagaj kaybı veya hasarı hallerinde yolcuya karşı taşıyıcının sorumluluğunun ne olacağı Varşova ve Montreal Konvansiyonunda düzenlenmiştir. Düzenleme altına alınmayan diğer konularda ulusal hukuk hükümlerinin uygulanması yoluna gidilmektedir. Bu amaçla ülkeler yolcu haklarıyla ilgili düzenlemeler yapmaktadırlar. Avrupa Birliğinde yolcu haklarına ilişkin ilk düzenleme 1991 yılında yapılmıştır. Fazla rezervasyon nedeniyle yolcuların bir kısmının uçağa kabul edilmemesi Avrupa Birliği’nde (AB) sürekli şikâyet edilen konulardan biri olması sebebiyle Konsey tarafından bu konunun düzenlenmesi amacıyla 4 Şubat 1991 tarihinde 295/91 sayılı Konsey Tüzüğü çıkarılmıştır. İlgili tüzük, Avrupa Birliği sınırları içinde yapılan tarifeli uçuşlarda fazla rezervasyon nedeniyle yolcunun uçağa kabul edilmemesi durumunda ne yapılacağını, ne kadar tazminat ödeneceğini düzenleyen bir tüzüktür. Uçuş iptalleri ve gecikmeleri de ciddi sorunlara yol açmaya başlayınca 2004 yılında bu konuları da içeren yeni bir tüzük çıkarılmıştır. 11 Şubat 2004 tarih ve 261/204 sayılı Konsey Tüzüğü; fazla rezervasyon nedeniyle yolcunun uçağa kabul edilmemesi, iptal ve uzun gecikmeli uçuşlarda yolcuya yapılacak yardım ve ödenecek tazminat ile ilgili ortak kuralları belirleyen bir tüzüktür. 17 Şubat 2005 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Türkiye’de yolcu haklarına ilişkin ilk düzenleme olan Havayoluyla Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik 1 Ocak 2012 tarihinde yürürlüğe girmiştir 3 4 KONVANSİYONLAR - VARŞOVA KONVANSİYONU Uluslararası havayolu taşımacılığına ilişkin yeknesak kurallar getiren ilk düzenleme Varşova Konvansiyonudur. Tam adı Uluslararası Hava Taşımalarına İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkında Sözleşme ve Eki Protokol olan 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu 13 Şubat 1933 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Konvansiyon ile uluslararası havayolu taşımacılığında, yolcu, yük ve bagajla ilgili kayıtlar ve taşıyıcının, yolcunun, göndericinin ve alıcının hak ve yükümlülükleri ile bunların kullanılmasına ve taşıyıcının hukuki sorumluluğuna ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Düzenlediği konulardan biri yolcu hak ve yükümlülükleri olduğu için aslında yolcu hakları ile ilgili uluslararası kuralları belirleyen ilk düzenlemenin Varşova Konvansiyonu olduğu söylenebilir. Varşova Konvansiyonunda 1999 yılına gelinceye kadar birçok değişiklik yapılmış (28.9.1955 tarihli Lahey Protokolü, 8.3.1961 tarihli Guadalajara Ek Sözleşmesi, 38.3.1971 tarihli Guatemala City Protokolü ve 25.9.1975 tarihli Montreal Ek Protokolleri) fakat Konvansiyonun temel kaynak olma özelliği ortadan kalkmamıştır. 28 Mayıs 1999 tarihinde Varşova Konvansiyonunun yerine geçmek üzere Montreal Konvansiyonu imzalanmıştır. Varşova Konvansiyonuna (VK) göre, taşıyıcı havayolu işletmesinin taşıma sözleşmesinden doğan sorumluluğu sözleşmesel bir sorumluluktur. Sorumluluk belirli bir miktarla sınırlıdır. Bazı hallerde ise taşıyıcı sınırlı sorumluluktan yararlanamaz. Konvansiyon, havayoluyla ücret karşılığı yapılan bütün uluslararası insan, bagaj ve yük (kargo) taşımalarında uygulanır. Konvansiyonun 17. maddesine göre taşıyıcı, bir yolcunun ölümü veya yaralanması veya herhangi bir bedeni zarara uğraması halinde doğan zarardan sorumludur. Ancak, zararın doğmasına sebep olan kaza, uçakta veya uçağa biniş ya da iniş işlemleri sırasında meydana gelmiş olmalıdır. Taşıyıcı havayolu işletmesi, kayıtlı bagaj veya yükün tahribi veya kaybı veya zarara uğraması halinde doğan zarardan da sorumludur (VK m.18). Havayolu işletmesinin sorumluluğu kusur sorumluluğudur. Konvansiyonun 20. maddesine göre taşıyıcı, kendisinin ve adamlarının zararı önlemek için gerekli olan bütün tedbirleri almış olduklarını ya da bu tedbirlerin alınmasında bir imkânsızlık halinin bulunduğunu ispat edebildiği takdirde sorumluluktan kurtulur. Kayıtlı bagaj ve yük taşımacılığında belli sürelerde hasar ve gecikme ihbarında bulunulması gerekmektedir. Hasar öğrenilmiş ise ihbarın derhal yapılması gerekir. Hasar öğrenilmemiş ise ihbarın bagajda yedi gün, yükte ise on dört gün içinde yapılması gerekir. Sürenin başlangıcı eşyanın teslim tarihidir. Gecikmelerde ihbarın en geç, bagaj veya yükün gönderilenin tasarrufu altına bırakıldığı günden itibaren yirmi bir gün içinde yapılmış olması lazımdır. Belirtilen sürelere uyulmaması halinde taşıyıcı aleyhine dava açılamaz. Varşova Konvansiyonuna göre taşıyıcının sorumluluğu sınırlı sorumluluktur. Yolcu taşımacılığında taşıyıcının sorumluluğu 250.000 Frankla sınırlandırılmıştır. 250.000 Frank yaklaşık olarak 16.600 ABD $ değerindedir. 4 5 Bununla birlikte taşıyıcı ile yolcu özel bir anlaşma ile daha yüksek bir sorumluluk sınırı kararlaştırabilirler. Kayıtlı bagaj ve yük taşımacılığında taşıyıcının sorumluluğu, kilogram başına 250 Frankla sınırlandırılmıştır. MONTREAL KONVANSİYONU 28 Mayıs 1999 tarihinde elli iki ülkenin kabul edip imzaladığı Konvansiyon, otuz ülkede 4 Kasım 2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Montreal Konvansiyonu, Varşova Konvansiyonunda olduğu gibi taşıyıcının havayoluyla taşıma sırasında yolcu ve eşyaya gelen zararlara karşı sorumluluğunu düzenlemektedir. Havayolu taşıyıcısı, kaza veya gecikme nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması, bagaj kaybı veya hasarı hallerinde yolcuya veya bakmakla yükümlü olduğu kişiye tazminat ödeme yükümlülüğü altındadır. Yolcunun veya bakmakla yükümlü olduğu kişinin tazminat talep edebilmesi için Konvansiyonda belirtilen koşulların oluşması ve bireysel olarak dava açılması gerekmektedir. Dava açma süresi, hava aracının varış yerine ulaşma tarihi veya ulaşması gerektiği tarihten itibaren veya taşımanın durduğu tarihten itibaren iki yıldır. Montreal Konvansiyonu düzenlemeleri, kusura bakılmaksızın taşıyıcı havayolu işletmesinin sınırsız sorumluluğu kavramını getirmiştir. Taşıyıcı, yolcunun ölümü veya yaralanması durumunda, ölüm ve yaralanmaya sebep olan kaza, hava aracının içinde ya da biniş işlemleri veya iniş işlemleri sırasında meydana gelmiş ise sorumludur. Aynı şekilde kayıtlı bagaj ve yükün tahrip olması, kaybolması veya zarara uğraması halinde, zarara sebep veren olayın hava aracı içinde havayoluyla taşıma sırasında ya da bagaj veya yükün taşıyıcının sorumluluğu altında bulunduğu sürede meydana gelmiş olması halinde taşıyıcı sorumludur. Montreal Konvansiyonunun 20. maddesine göre, taşıyıcı, zarara zarar gören kişinin sebep olduğunu veya zararın doğmasına zarar gören kişinin ihmal ve dikkatsizliğinin katkısı bulunduğunu ispat ederse kısmen veya tamamen sorumluluktan kurtulacaktır. Montreal Konvansiyonu, Varşova Konvansiyonundaki taşıyıcının sınırlı sorumluluğu yerine yolcu ölüm ve yaralanmalarında meydana gelen zararlardan dolayı taşıyıcının sınırsız sorumluluğunu kabul etmiştir. Taşıyıcı kusura bakılmaksızın( 1 SDR = 1,2477 EUR) 100.000 Özel Çekme Hakkına (Special Drawing Rights, SDR) kadar mutlak bir sorumluluk içindedir. 100.000 Özel Çekme Hakkını aşan zararlarda, talebin 100.000 Özel Çekme hakkını aşan kısmı için taşıyıcının kusuru olup olmadığına bakılır. Taşıyıcı zararın, kendisinin veya yardımcı kişilerinin kusurundan ileri gelmediğini veya zararın mün hasıran üçüncü bir kişinin kusurundan doğmuş olduğunu kanıtladığı takdirde, sorumluluktan kurtulacaktır. Montreal Konvansiyonu havayolu işletmelerine, uçak kazaları sonucunda dava açmaya yetkili olan kişilere acil ekonomik gereksinimlerini karşılamak üzere gecikmeksizin ön ödeme yükümlülüğü getirmektedir. Kayıtlı bagaj ve yük taşımacılığında ise gönderici daha yüksek bir değer beyan edip gerekli olan ek ödemeyi yapmadığı sürece sorumluluk sınırı kilogram başına 17 Özel Çekme Hakkıdır ve mutlak bir sorumluluktur. 5 6 Kayıtlı bagaj ve yük taşımacılığı ile ilgili zararlarda yapılması gereken ihbar sürelerinde bir değişiklik yapılmamıştır. Öğrenilmiş hasarlarda ihbarın derhal yapılması gerekirken, öğrenilmemiş hasarlarda kayıtlı bagajlar için yedi gün, yük için on dört günlük ihbar süreleri devam etmektedir. Gecikmelerde ise yirmi bir günlük ihbar süresi uygulanmaktadır. Gecikme nedeniyle meydana gelen zararlarda taşıyıcının sorumluluğu yolcu başına 4150 Özel Çekme Hakkı ile sınırlıdır. Gecikme ile ilgili bagajın hasarı, kaybı hallerinde uygulanacak sorumluluk sınırı yolcu başına 1000 Özel Çekme Hakkı iken, yük taşımacılığında kilogram başına 17 Özel Çekme Hakkı uygulanır. Ancak yolcu veya yükletenin kayıtlı bagaj veya taşınan yük için daha yüksek değer beyan etmesi ve buna uygun olarak da ilave taşıma ücreti ödemesi halinde bu limitin üzerine çıkılabilecektir. ICAO ilk beş yıllık değerlendirmesini yapmış ve 01 Ocak 2010’dan itibaren yürürlüğe girecek olan sorumluluk sınırlarını da belirleyerek, Konvansiyonu onaylamış olan üye devletlere tebliğ etmiştir. Devletlerin çoğunluğu tarafından itiraza uğramadığı için yeni sorumluluk sınırları yürürlüğe girmiştir. Yeni sorumluluk sınırları; yük için kilo başına 19 SDR, bagajın hasarı, kaybı veya gecikmesi durumunda yolcu başına 1113 SDR, gecikme için yolcu başına 4694 SDR, ölüm veya yaralanma halinde yolcu başına 113.000‐SDR olarak yükseltilmiştir. 6 7 AB’DE YOLCU HAKLARI DÜZENLEMELERİ Yolcu haklarına ilişkin yeni kurallar havayolu taşımacılığında önemli değişiklikler yaratmış, fazla rezervasyon ve havayollarının ticari iptallerinde azalmaya sebep olmuştur. Buna karşın özellikle düzenlemelerin uygulanmasına ilişkin süreçlerde bazı sorunlar da baş göstermiştir. Konu ile ilgili yeni ihtiyaçların oluşması ve Avrupa Birliğinde yolcu haklarının daha etkili, etkin ve tutarlı uygulanmasını sağlamak üzere mevcut yasal düzenlemelerde değişiklik yapılması gereği ortaya çıkmıştır. Bu sebeple Avrupa Birliği 13 Mart 2013 tarihinde 261/2004 Sayılı Yolcu Hakları Tüzüğünde ve 2027/97 Sayılı Taşıyıcının Sorumluluğunu Düzenleyen Tüzükte değişiklik yapan bir tasarı hazırlayıp yayınlamıştır. Türkiye’de Varşova ve Montreal Konvansiyonları dışındaki yolcu haklarına ilişkin dü‐ zenlemeler iki döneme ayrılarak incelenebilir: Yolcu Hakları Yönetmeliği çıkmadan önceki dönem ve Yolcu Hakları Yönetmeliği çıktıktan sonraki dönem. Bu bölümde her iki döneme ait düzenlemeler ayrı ayrı ele alınacaktır. 7 8 SHGM,YÖNETMELİK - YÖNETMELİK ÖNCESİ DÖNEM Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik (Yolcu Hakları Yönetmeliği) 1 Ocak 2012 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu tarihten önce SHK’daki taşıyıcının kaza veya gecikme nedeniyle sorumluluğu dışında, özellikle yolcu haklarına ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Uçuş iptali, gecikmeleri ve yolcunun uçağa kabul edilmemesi durumunda ortaya çıkan sorunlar SHK’nın 106. maddesine göre Türk Ticaret Kanunu ve genel hükümler olan Borçlar Kanunu hükümlerine göre çözümleniyordu. Taşıyıcının sorumluluğu, SHK’nın 120 ve 131. maddeleri arasında düzenlenmiştir. Bu hükümlere göre yolcunun ölümü veya herhangi bir bedensel zarara uğraması halinde, bu zarara sebebiyet veren kaza hava aracında veya iniş veya biniş sırasında meydana geldiği takdirde, taşıyıcı sorumludur (SHK m.120). Tescil ettirilmiş bagajın kaybı veya zarara uğraması halinde, zarara sebebiyet veren olay, havayolu ile taşıma sırasında meydana gelmiş ise zarardan taşıyıcı sorumludur. Havayolu taşımacılığı; bagaj veya yükün bir havaalanında veya bir hava aracında veya havaalanı dışına inilmesi halinde o yerde taşıyıcının muhafaza ve nezareti altında bulundukları süreyi kapsar (SHK m.121). Taşıyıcı, havayolu ile yolcu, bagaj veya yükün taşınmasındaki gecikmeden doğan zarardan da sorumludur (SHK m.122). Sorumluluk gecikmeden kaynaklanmış bir zararla ortaya çıkar. Örneğin, Yolcunun bağlantılı bir başka uçuşu kaçırması Kaçırılan uçuş nedeniyle yapılan otel, ulaşım, yemek giderleri; yeniden satın alınmak zorunda kalınan uçak bileti; seyahati düzenleyen tur operatörünün ticari itibarının sarsılması Gecikme nedeniyle kaçırılan ihale, duruşma veya ameliyatlar gibi. Taşıyıcı, kendisinin ve personelinin zararı önlemek için gerekli olan bütün tedbirleri aldıklarını veya bu tedbirleri alma olanağı bulunmadığını ispatlarsa sorumlu değildir (SHK m.123). Yolcu bagajının veya bunları teslim almaya yetkili kişi tarafından itiraz edilmeden kabulü, taşıma belgesine uygun olarak ve iyi durumda teslim edildiğine teşkil eder. Hasar halinde, teslim almaya yetkili kişi tarafından hasarın öğrenilmesinde derhal ve teslimlerinden itibaren yolcu bagajı için en geç yedi gün içinde taşıyana ihbarda bulunulması gerekir. Gecikme halinde ihbar, bagajın tesliminden itibaren en geç yirmi bir gün içinde yapılmalıdır. İhbarın yazılı olarak veya durumun taşıma belgesinin üstünde gösterilmesi sureti ile yapılması gerekir. Belirtilen sürelere uyulmaması halinde, hileli davranması hali hariç, taşıyıcı aleyhine dava açılamaz (SHK m.128). 8 9 Sorumluluğa ilişkin dava, hava aracının varma yerine geldiği veya gelmesi gerektiği tarihten veya taşımanın durduğu tarihten itibaren iki yıl içinde açılmazsa tazminat talep hakkı düşer (SHK m.131). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) UDHB Bilgi Edinme Sistemi Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Bu dönemdeki uygulamalar çerçevesinde, şikâyetler kayıt altına alındıktan sonra, ilgili havayolu işletmesine gönderilmiş ve yolcuya da bilgi verilmesi istenmiştir. Şayet şikâyet diğer kamu kurum ve kuruluşlarından gönderildi ise havayolu şirketinin göndermiş olduğu cevap yazısı şikâyete muhatap olan kuruma resmi yazı ile iletilmiştir. 9 10 YÖNETMELİK SONRASI DÖNEM Yönetmeliğin amacı, Havayolu ile seyahat eden yolcuların sahip olduğu haklar ve bu hakların geçerli olduğu durumlar ile yolcuların uçağa kabul edilmediği, uçuşlarının iptal edildiği ve uçuşlarının ertelendiği durumlardaki asgari haklarını belirlemek ve düzenlemektir. Bagaj, vergi ve ücret iadeleri, online check‐in zorlukları ile ilgili şikayetler yönetmelik kapsamı dışındadır. Yönetmelik, Türk menşeli havayolu işletmelerinin Türkiye’deki havaalanlarına ya da havaalanlarından, yabancı menşeli havayolu işletmelerinin ise Türkiye’deki havaalanlarından gerçekleştirdikleri tarifeli ve tarifesiz tüm uçuşları kapsamaktadır. Yönetmelik ilgili uçuş için onaylanmış rezervasyona sahip olan ve havayolu işletmesinin bilet satışı sırasında belirttiği süreden önce veya herhangi bir zaman belirtilmediği takdirde, yolcuların ilan edilen hareket saatinden önce belirtilen sürelerde ilgili süreçte işlemini tamamlayan yolcuları kapsamaktadır. Yönetmeliğe göre yolcu haklarının kapsamı dört temel durumu içermektedir. Bunlar: Uçağa kabul edilmeme, uçuşların iptali, gecikmeli uçuşlar ve yolcunun üst ya da alt hizmet sınıfına yerleştirilmesidir. Uçağa Kabul Edilmeme: Sağlık, emniyet, güvenlik, uygun olmayan seyahat belgeleri gibi sebeplerle uçuşa kabul edilmemeleri için makul gerekçelerin bulunduğu durumlar hariç olmak üzere, uçuşa kabul edilmek üzere onaylanmış rezervasyon kaydı olan ve geçerli bir bilete sahip olmalarına rağmen yolcuların uçağa kabul edilmemesini (Overbook, Denied Boarding) ifade etmektedir. Uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi, bir uçuşta uçağa kabul edilmeme durumunun öngörülmesi halinde, öncelikle ilgili yolcu ile uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi arasında mutabık kalınacak menfaatler karşılığında rezervasyonundan feragat edecek gönüllüler bulmak için duyuru yapar. Gönüllüler çıkarsa menfaatler karşılığında anlaşma yapılır. Ayrıca yolcuya aşağıdaki seçenekler arasından tercih yapma hakkı verilir: Seyahatin gerçekleştirilmeyen bölümü ile ilgili ödeme yapılır. Seyahatin tamamlanmasının bir anlamı kalmaması durumunda bilet ücretinin tamamı ödenir. Ücret en geç yedi gün içinde iade edilmelidir. Ayrıca seyahatin başlangıç noktasına dönmesini sağlayacak dönüş uçuşu ücretsiz sağlanır. En erken fırsatta başka bir uçakla son varış yerine gönderilir. Yolcunun uygun göreceği daha sonraki bir tarihte son varış yerine gönderilir. Yeterli sayıda gönüllü çıkmadığı takdirde, uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi, yolcuları kendi iradeleri dışında uçağa kabul etmeyebilir. 10 11 Kabul edilmeyen yolcuların hizmet hakkı, geri ödeme ve güzergah değişikliği hakkı ve tazminat haklarından yararlanmaları sağlanır. Gönüllü olmadan uçağa kabul edilmeyen yolcular da geri ödeme ve güzergâh değişikliği hakkına bağlı olarak yukarıda sıralanan seçeneklerden birini tercih etme hakkına sahiptir. Bekleme süresi ile orantılı olarak sıcak, soğuk içecekler, kahvaltı ve yemek ikramları, bir veya daha fazla gece kalmanın gerekli olduğu durumlarda konaklama, havaalanı ve otel arasında ulaşımın sağlanması, süre kısıtlaması olmaksızın iki telefon görüşmesi, faks mesajı veya e‐ posta hizmeti bedelsiz olarak havayolu işletmesi tarafından yolculara sunulmalıdır. Bunlara ek olarak yolculara iç hat uçuşlar için 100 Avronun Türk Lirası karşılığı tutarında tazminat verilir. Dış hat uçuşlarında ise yolculara; 1500 kilometre veya daha kısa uçuşlar için 250 Avronun Türk Lirası karşılığı, 1500 ile 3500 kilometre arası uçuşlar için 400 Avronun Türk Lirası karşılığı, 3500 kilometreden daha uzun uçuşlar için 600 Avronun Türk Lirası karşılığıtutarında tazminat verilir. Türk Lirası karşılığı hesaplanırken biletin satın alındığı, yani bilet için ödemenin yapıldığı güne ait Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınır. Buna göre yolculara alternatif bir uçuş temin edilmesi halinde tazminat miktarların da % 50 indirim yapılmaktadır. Fakat sadece alternatif bir uçuş temin edilmesi yeterli bulunmamakta bu uçuşun rezervasyonu yapılan uçuştan çok kısa süre sonra olması istenmektedir. Burada süre belirlenirken uçuşun kilometresine bakılmaktadır. Yolculuk 1500 kilometre veya daha kısa ise alternatif uçuş, rezervasyonu yapılan uçuşu en fazla iki saat geçmelidir. Yolculuk 1500 ile 3500 kilometre arası ise alternatif uçuş, rezervasyonu yapılan uçuşu en fazla üç saat, Yolculuk 3500 kilometreden daha uzun ise alternatif uçuş, rezervasyonu yapılan uçuşu en fazla en fazla dört saat geçmelidir. Uçuşların İptali: Bir uçuşun iptal edilmesi durumunda, uçağa kabul edilmeme durumunda olduğu gibi, yolcu yukarıda açıklanan haklara sahiptir. Yolcu, bilet ücretinin iadesi, geri uçuş, başka bir uçakla son varış yerine gönderilmesi, başka bir tarihte uçuş gibi haklarını kullanabilir. Yolculara, bekleme süresine uygun olarak, yiyecek içecek ikramları sunulmalıdır. Eğer yeni sunulan uçuş, iptal edilen uçuştan en az bir gün sonra ise otelde konaklama, telefon, faks, e‐posta hizmeti yolcunun hakla‐ rındandır. Tazminat, yukarıda açıklandığı gibi, uçuşun uzunluğuna göre (kilometre türünden) ödenir. Buna karşın, tazminat ödeme yükümlülüğü aşağıdaki durumlarda ortadan kalkar: Yolcular en az iki hafta önce iptalden haberdar edilirlerse. 11 12 Yolcular iki hafta ile yedi gün arasında iptalden haberdar edilirlerse ve iptal edilen uçuşun yerine önerilen alternatif uçuşun planlanan uçuşa göre kalkış saati iki saat, varış saati dört saat gecikmeden az ise. Yolcular yedi gün içinde iptalden haberdar edilirlerse ve iptal edilen uçuşun yerine önerilen alternatif uçuşun saati planlanan uçuşa göre kalkış saati bir saat, varış saati iki saat gecikmeden az ise. Diğer yandan, yolcular iptalden haberdar edildiklerinde, uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi kendilerine olası alternatif ulaşım yolları hakkında da bilgi vermek zorundadır. Uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi, tüm tedbirleri almasına rağmen olağanüstü hallerin iptale neden olduğunu kanıtlayabildiği takdirde tazminat ödemekle yükümlü olmaz. Olağanüstü haller; uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesinin çalışmasını etkileyen, özellikle siyasi istikrarsızlık, ilgili uçuşun gerçekleştirilmesine uygun olmayan meteorolojik şartlar, doğal afetler, güvenlik riskleri, beklenmedik uçuş emniyeti sorunları ve grev gibi durumlardır. Yolcunun uçuşun iptali konusunda haberdar edilip edilmediği ve ne zaman haberdar edildiğine ilişkin ispat yükümlülüğü uçuşu icra eden havayolu işletmesine aittir. Yolcu iletişim bilgisinin, havayolu işletmesi tarafından talep edilmesine karşın havayolu işletmesine verilmemesi veya yanlış verilmesi durumunda, havayolu işletmesi sorumluluktan kurtulmaktadır. Gecikmeli Uçuşlar: Uçuşların gecikmesi durumunda; bir uçuşun planlanan hareket saatinden itibaren; 1500 kilometreden daha kısa mesafelerde ve iç hatlardaki uçuşlarda iki saat veya daha fazla, 1500 ile 3500 kilometre mesafeler arasındaki uçuşlarda üç saat veya daha fazla, 3500 kilometreden daha uzun mesafeli uçuşlar için dört saat veya daha fazla tehir edilmesi beklendiğinde yolcu, yönetmelikteki haklara sahiptir. Bekleme süresine uygun olarak yolcuya sıcak, soğuk içecekler, kahvaltı ve yemek ikramları, sunulan yeni uçuş en az bir gün sonra ise otelde konaklama, otele ulaşım, telefon, faks, e‐ posta hizmetleri sunulur. Seyahatin tamamlanmasının bir anlamı kalmaması durumunda bilet ücretinin tamamı ödenir. Ayrıca seyahatin başlangıç noktasına dönmesini sağlayacak dönüş uçuşu ücretsiz sağlanır. Üst Veya Alt Hizmet Sınıfına Yerleştirme: Yönetmeliğe göre, uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi, bir yolcuyu biletin satın alındığı hizmet sınıfından daha üst bir hizmet sınıfına yerleştirdiği takdirde herhangi bir ek ödeme talep edemez. Yolcuyu biletin satın alındığı hizmet sınıfından daha alt bir hizmet sınıfına yerleştirmesi durumunda ise bilet ücretleri arasındaki fark iade edilir. Ayrıca aşağıdaki koşullara göre ilgili miktar yedi gün içinde yolcuya ödenmelidir: 1500 kilometre ve daha kısa mesafeli uçuşlar için bilet ücretinin %30’u. 1500 ile 3500 kilometre arası mesafelerdeki uçuşlar için bilet ücretinin %50’si. 12 13 3500 kilometreden daha uzun mesafeli uçuşlar için bilet ücretinin %75’i. (Üst sınıftan alt sınıfa yerleştirme durumunda ücret iadesinde, biletin satın alınma tarihindeki fiyatlar dikkate alınmaktadır.) Yönetmelikte yukarıda açıklanan durumlar dışında da yolcuların çeşitli hak ve ihtiyaçlarına yer verilmiştir. Bunlar; hareket kabiliyeti kısıtlı veya özel ihtiyaçları olan kişiler ve son varış yerinin değiştirilmesine ilişkin haklardır. Diğer yandan yönetmelikte, havayolu işletmelerinin yolculara haklarını bildirme yükümlülüğü de düzenlenmiştir. Yönetmelik aynı zamanda denetleme ve yaptırımlara da açıklık getirmektedir. İzleyen bölümlerde bunlar kısaca açıklanmaktadır. Hareket kabiliyeti kısıtlı veya özel ihtiyaçları olan kişiler: Uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmeleri, hareket kabiliyeti kısıtlı kişiler ve refakatçileri ile refakat etmek için sertifikalandırılmış rehber köpekler ve tek başına seyahat eden çocukların taşınmasına öncelik tanır. Uçağa kabul edilmeme, iptal ve her türlü tehir söz konusu ol‐ duğunda, hareket kabiliyeti kısıtlı kişiler ve refakatçileri ile tek başına seyahat eden çocuklar, en kısa zamanda hizmet alma hakkına sahiptir. Yolculara haklarını bildirme yükümlülüğü: Uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi, uçuş öncesi kayıt ve kontrol (check‐in) işlemi sırasında, aşağıdaki ifadeyi içeren metnin okunaklı bir şekilde yolcular tarafından açıkça görülebilmesini sağlamak zorundadır: “Uçağa kabul edilmediğiniz, uçuşunuz iptal edildiği veya en az iki saat tehir edildiği takdirde, alacağınız hizmetler ile ilgili haklarınızı belirten metni check‐in kontuarından veya uçağa biniş kapısından isteyiniz.” Öte yandan, yolcuyu uçağa kabul etmeyen veya bir uçuşu iptal eden havayolu işletmesi, etkilenen her yolcuya Yönetmeliğe göre tazminat ve yardım kurallarını belirleyen yazılı bir bildirim sunmakla yükümlüdür. Ayrıca, uçuşu gerçekleştiren havayolu işletmesi en az iki saatlik bir tehirden etkilenen her yolcuya bu kapsamda sözlü, yazılı ve/veya elektronik formatta bildirim yapmakla yükümlüdür. Son Varış Yerinin Değiştirilmesi: Bilette belirtilen son varış yerinin havayolu işletmesi tarafından zorunlu bir sebeple değiştirilerek uçuşun farklı bir havaalanında sonlanması durumunda, havayolu işletmesi, yolcuları bilette belirtilen son varış yerine en kısa sürede mümkün olan ulaşım olanaklarını kullanmak suretiyle ulaştırılmasını sağlamak zorundadır. Bu düzenleme sayesinde uçağın başka bir havaalanına yönlendirilmesi (divert) durumlarında yaşanan yolcu mağduriyetinin önüne geçilebilecektir. Denetleme ve yaptırımlar: Yönetmelik kapsamına giren havayolu işletmeleri SHGM tarafından denetlenmektedir. Düzenlemede belirtilen kurallara uymayan kurum ve kuruluşlara 14/10/1983 tarihli ve 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun 143 üncü maddesine göre idari para cezası verilmektedir. 13 14 YÖNETMELİĞİN DAHA İYİ UYGULANMASINA YÖNELİK ÇALIŞMALAR SHGM tarafından yolcu haklarının uygulanmasında standardizasyonun sağlanması, yolculara hakları konusunda yeterli bilginin verilmesi, Yolcu Hakları Yönetmeliği çerçevesinde bildirilen şikâyetlerin değerlendirilmesi ile havayolu işletmeleri ve havaalanı işletmecilerinin sorumluluklarının belirlenmesi amacıyla 19 Mart 2013 tarihinde 68754916‐010/364 sayılı “Yolcu Hakları Genelgesi‐2013” yayınlanmıştır. Ayrıca, havayolu işletmelerinin web sitelerinin ana sayfasının ilk bakışta görülebilir bir alanında “yolcu hakları” adlı bir bölümün veya bağlantının oluşturulması ve yolcu hakları ile ilgili bilgiler ile Yönetmeliğin yer alması talep edilmektedir. Bu bölümde veya bağlantıda yolcuların şikâyet veya isteklerini iletmeleri için, 7 gün 24 saat ulaşılabilir telefon, e‐posta ve faks bilgilerinin yer alması, check‐in bankolarında veya biniş kapılarında, ilgi yönetmelik kapsamında yolcunun uçağa kabul edilmemesi, uçuşun iptal edilmesi veya en az iki saat tehir edilmesi durumlarında verilmesi gerekli hizmetler ile ilgili hakları belirten ifadenin, Türkçe ve İngilizce olarak en az A4 boyutunda ve 20 punto olarak yolcular tarafından görülecek şekilde bilgilendirme bülteninin bulundurulması, işletmeler tarafından yayınlanan, elektronik olanlar dahil, yolculara yönelik tüm dergilerde altı ay boyunca bir tam sayfanın “yolcu hakları” konusuna ayrılması zorunlu tutulmaktadır. 14 15 BİLDİRİMLER - ŞİKAYETLERİN BİLDİRİLMESİ Yolcu hakları ile ilgili iş ve işlemler SHGM’nin Hava Ulaşım Daire Başkanlığı tarafından yürütülmektedir. Yolcu şikâyetlerinin SHGM’ye bildirilmesi ile yolcu şikâyetleri değerlendirmeye alınmaktadır. SHGM, “Yolcu Hakları Değerlendirme ve Uygulama Esasları Genelgesi – 2014” ile şikayetlerin mercii, kapsamı ve genel esaslar belirtilmiştir. Ayrıca, yolcu mağduriyetlerinin azaltılması, Yönetmelik kapsamında yapılacak uygulamaların kolaylaştırılması ve sistematik bir hale getirilebilmesi için havayolu işletmeleri ve havaalanı işletmeleri tarafından yapılacak işlemler sıralanmıştır. İlgili Genelgeye göre, Yönetmelik kapsamındaki; “uçağa kabul edilmeme”, “uçuş tehiri ya da gecikme”,“uçuş iptali”,“alt sınıf‐üst sınıfa yerleştirilme” ile ilgili şikâyetlerin öncelikle şikâyete muhatap havayolu işletmesine yapılması esastır. Havayolu işletmesi tarafından şikâyete verilen cevabın yeterli olmaması veya şikâyetten sonuç alınamaması ya da şikâyete 10 gün içinde cevap verilmemesi durumunda, SHGM’nin internet sitesindeki çevrimiçi elektronik form doldurulacaktır. Ya da genelgenin eki olan şikâyet formu doldurularak uçuşla ilgili bilgi ve belgelerle birlikte, gerekli görülmesi halinde konuyu anlatır bir dilekçeyle durum SHGM’ye iletilecektir. Bagaj, vergi ve ücret iadeleri, işlem zorlukları, bilet işlemleri gibi Yönetmelik kapsamı dışındaki şikâyetlerde ise; yolcular, yasal yollara müracaat hakkı saklı kalmak kaydıyla, doğrudan konunun muhatabı olan işletmeler ile irtibata geçecektir. Genelgeye göre; havayolu işletmelerinde yolcu hakları ya da şikâyetleri ile ilgili sürekli erişilebilir bir yolcu hizmetleri birimi kurulacak ya da mevcut olan yapının etkinliği sağlanacaktır. İnternet sitelerinin ana sayfasında “Yolcu İşlemleri ve Hakları” adlı bir bölüm oluşturulacaktır. Bu alanda yolcu işlemleri ile hakları konusundaki tüm bilgiler, ilgili mevzuat (Yolcu Hakları Yönetmeliği (SHY‐YOLCU), Genelgeler, vb.), yolcuların şikâyet veya isteklerini iletmeleri için gerekli bildirim formu ve sürekli ulaşılabilir iletişim bilgileri (e‐posta, faks ve/veya telefon) yer alacaktır. Yönetmelik kapsamındaki haklı şikâyetler en geç 10 iş günü içerisinde çözümlenecek, bunun mümkün olmaması halinde yolcuya ön bilgi verilecektir. 15 16 Havayolu işletmelerinin satış kanalları üzerinden alınan biletlerle ilgili mağduriyetler Havayolu işletmesinin sorumluluğunda olduğundan Yönetmelik kapsamındaki mağduriyetler havayolu işletmeleri tarafından giderilecektir. Havaalanı işletmeleri; terminal binaları içinde yolcu haklarına yönelik her formattaki afiş, duyuru ve benzeri dokümanların yolcularca görülebilir mekânlarda duyurulmasını sağlayacaktır. Check‐in kontuarlarında yolcu haklarına ait afiş ve bilgilendirmelerin yapıldığını kontrol edecektir. Yönetmelik kapsamındaki yolcu şikâyetleri konusunda ihtiyaç olması halinde ilgili tarafları koordine edecektir. Anılan yönetmeliğin ilgili maddelerinde tanımlanan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi ve konu ile ilgili gerekli önlemlerin alınmadığının tespiti durumunda 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu Madde 143 kapsamında idari para cezası uygulanacaktır. TEDBİRLER Havayolu taşımacılığı yolcularının mağdur olduğu konularda Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER), Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Bilgi Edinme Sistemi ve diğer kamu kurumları vasıtasıyla da SHGM’ye şikâyetler iletilmektedir. Ancak mevzuat gereği SHGM’nin bu kapsamda sadece dört bileşenden sorumlu olması nedeniyle bu konuda paydaşların bilgilendirilmesine ihtiyaç duyulmuştur. Böylelikle hangi sorunlarda nerelere başvurulacağı yönündeki karmaşa azaltılmıştır. Şikâyette bulunan yolcula‐ rın ilgisiz birimlere başvurarak zaman kaybetmesini önlemek ve diğer kamu kurumlarındaki gereksiz iş yoğunluğunu ortadan kaldırmak amacıyla gerekli koordinasyon sağlanmıştır. Bunlara ek olarak, yolcuların haklarını daha iyi kavramaları için her havaalanına posterler asılmış, el broşürleri dağıtılmıştır. Ayrıca, mağdur olan yolcuların sık sık dile getirdiği havayolu işletmelerinde sorunlarına muhatap bulamama konusunda bazı çalışmalar yapılmıştır. Tarifeli sefer yapan tüm yerli havayolu işletmelerine web sitelerinde yolcu haklarıyla ilgili bölüm açılması zorunluluğu getirilmiştir. Söz konusu bölümün, tüm web sitelerinin sağ üst köşesinde, yolcu haklarını simgeleyen bir logoyla standartlaşması sağlanmıştır. 16 17 YOLCU HAKLARI KAPSAMINDAKİ İŞLEMLERE İLİŞKİN VERİLER SHGM’de, daha önce de açıklandığı gibi, 1 Ocak 2014 tarihinde Yolcu Hakları Koordi‐ natörlüğü kurulmuştur. Anılan tarihten bugüne kadar SHGM’ye 2803 başvuru yapılmıştır. Posta ve Çevrimiçi formdan gelen SHY‐YOLCU kapsamındaki 309 şikâyetin 200’ünün havayolu işletmeleri tarafından yolcu haklı olmasına rağmen havayolu işletmesi tarafından olumsuz değerlendirildiğinin tespit edildiği ve başvuruların yolcu lehine sonuçlandırıldığı belirtilmektedir. Ayrıca, yolcuların mağduriyeti ve haklı olmaları göz önüne alınarak, SHY‐YOLCU kapsamı dışındaki 132 şikâyetin 49’u da yolcu lehine sonuçlandırılmıştır. SHGM’ye 09/06/2014‐11/11/2014 tarihleri arasında kapsam içi ve dışı 2020 şikâyetin telefon ile iletildiği belirtilmektedir. 2020 şikâyetin 983’ü yolcu mağduri‐ yetlerinin giderilmesi, ilgili havaalanlarında Yönetmeliğin uygulanması ve havayolu işletmeleri tarafından zamanında cevaplanmayan şikâyetlerin çözümlenmesi ile yolcu lehine sonuçlandırılmıştır. 17 18 KAYNAKÇA Ülgen, H. (1987). Hava Taşıma Sözleşmesi, Ankara: Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü Yayını. Wouwer, J. L. (1998). Recent Developments and Perspectives in European and International Air Transport Law, Brussels: Bruylant Homes International. European Commission Press Release, (2014). Commission Proposes New Measures To Strengthen Air Passenger Rights, http://europa.eu/rapid/press‐release_IP‐13‐219_en.htm, (Erişim tarihi 10.03.2016). European Commission Press Release, (2014). Air Passenger Rights Revision – Frequently Asked Questions, http://europa.eu/rapid/press‐release_MEMO‐13‐203_en.htm, (Erişim tarihi 10.03.2016). European Commission Press Release,2014. Commission Proposes New Measures To Strengthen Air Passenger Rights, http://europa.eu/rapid/press‐release_IP‐13‐219_en.htm, (Erişim tarihi 10.03.2016). European Commission Press Release, 2014. Air Passenger Rights Revision – Frequently Asked Questions, http:// europa.eu/rapid/press‐release_MEMO‐13‐203_en.htm, (Erişim tarihi 10.03.2016). Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancella‐ tion or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91, (OJ L46/1, 10.03.2016). Regulation (EC) No 2027/97 of the Council of 9 October 1997 on air carrier liability in respect of the carriage of passengers and their baggage by air (OJ L 285, 17.10.1997, p.1) as amended by Regulation (EC) No 889/2002 of the European Parliament and of the Council of 13 May 2002 (OJ L 140, 30.5.2002). 18
UÇAĞA KABUL EDİLMEME, UÇUŞ TEHİRİ/GECİKME, UÇUŞ İPTALİ ve ALT-ÜST SINIFA YERLEŞTİRİLME ile ilgili başvurular; 23 Mayıs 2014 tarih ve 36738619-622/674 sayılı Yolcu Hakları Değerlendirme ve Uygulama Esasları Genelgesi kapsamında yapılacaktır.
a) Başvuru öncelikle şikâyete muhatap hava taşıma işletmesine (havayolu şirketi) yapılacak, aksi takdirde başvuru geçersiz sayılacaktır. Konu ile ilgili yanlış bilgi, belge ile işlem yaptığı tespit edilen yolculara ise yasal işlem uygulanacaktır. Telefon ya da e-posta yolu ile yapılan başvurular işleme alınmayacaktır.
b) Hava taşıma işletmesi tarafından başvuruya verilen cevabın yeterli olmaması ya da başvuruya 10 gün içinde cevap verilmemesi durumunda bahse konu mevzuatın EK1’indeki başvuru formu doldurularak uçuşla ilgili bilgi ve belgelerle birlikte konuyu anlatır bir dilekçeyle ya da internet sitemizdeki çevrimiçi form ile Genel Müdürlüğümüze iletilecektir.
c) Bagaj, bilet işlemleri (bilet vergi ve ücret iadeleri, özel durum indirimleri, evcil hayvan, sıvı kısıtlaması, uçuş ekibi ile ilgili sıkıntılar, çağrı merkezi,... gibi SHY-YOLCU kapsamı dışındaki şikâyetlerde ise; yolcular, yasal yollara müracaat hakkı saklı olmak kaydıyla doğrudan konunun muhatabı işletmeler ile irtibata geçecektir.
❮❯
✕
Seyahat Belgeleri Hakkında Yasal Uyarılar için tıklayınız.
Evcil Hayvanla Seyahat Hakkında Yasal Uyarılar için tıklayınız.
Pegasus Internet Sitesi kullanim deneyiminizi kisisellestirmek ve iyilestirmek için çerezler kullaniyoruz.Ziyaretinizi varsayilan ayarlarla gerçeklestirerek 'Pegasus Gizlilik Politikasi' nda belirtilen sekilde çerezlerin kullanimini kabul etmis oluyorsunuz.
Pegasus İnternet Sitesinin düzgün bir şekilde çalışması ve performansının artırılması için gerekli çerezleri kullanıyoruz. Bunlara ek olarak tercihinize bağlı foksiyonel çerezler ile reklam ve üçüncü kişilere ait çerezler kullanmaktayız. Fonksiyonel çerezler Pegasus İnternet Sitesindeki tercihlerinizin hatırlanmasını sağlar. Reklam ve üçüncü kişilere ait çerezler ise tarayıcınız üzerinden internet kullanımınıza bağlı reklam ve tanıtım içeriği sunmaktadır.Tercihe bağlı çerezlerin kullanımına aşağıdaki tercihler üzerinden izin verebilir veya bu yönde kullanımı engelleyebilirsiniz. Gerekli çerezleri internet tarayıcınızın ayarlar bölümünden etkinleştirebilir veya devre dışı bırakabilirsiniz. Bu çerezleri devre dışı bıraktığınızda Pegasus İnternet Sitesinin bazı özelliklerinden faydalanamayacağınızı lütfen dikkate alınız. Detaylı bilgi için Pegasus Gizlilik Politikası – Çerezler (Cookies) ve Dijital Pazarlama Uygulamaları sayfasındaki bilgileri inceleyebilirsiniz.
Pegasus İnternet Sitesinin düzgün bir şekilde çalışabilmesi için gereklidir. Pegasus İnternet Sitesinin ziyaret edilebilmesini ve özelliklerinden faydalanılmasını bu çerezler sağlar. Oturum çerezleri, internet sitesinde sayfalar arasında bilgileri taşıyabilmek ve bilgileri tekrardan girmek zorunluluğunu ortadan kaldırmak için kullanılmaktadır.
Bu çerezler aracılığıyla, sayfaların ziyaret sıklığı, varsa ilgili hata iletileri, sayfalarda geçirilen zaman ve kullanıcının internet sitesini kullanma şekliyle ilgili bilgileri toplanır. Bu bilgiler aracılığıyla, Pegasus İnternet Sitesinin performansının arttırılması sağlanır.
Bu çerezler ile kullanıcının site içinde yapmış olduğu seçeneklerin (örneğin, seçilen şehir, uçuş tarihi) hatırlanması sağlanır ve böylelikle kullanıcıya kolaylık sağlanmış olur. Bu çerezler ile kullanıcılara gelişmiş internet özellikleri sağlanır.
Pegasus internet sitesinde bazı fonksiyonların kullanımı amacıyla üçüncü taraf tedarikçilerine ait çerezleri kullanılır (örneğin, uçuş noktaları ve promosyon sayfalarında yer alan sosyal medya paylaşım araçlarının oluşturduğu çerezler). Pegasus İnternet sitesinde reklam takibi yapan firmaların çerezleri de mevcuttur.
Detaylı bilgi için Pegasus Gizlilik Politikası – Çerezler (Cookies) ve Dijital Pazarlama Uygulamaları sayfasındaki bilgileri inceleyebilirsiniz.
ONAYLA VE KAPAT
Pegasus BolBol hesabınızı kullanmadan aldığınız uçuşları hesabınıza ekleyerek, bu uçuşlardan da puan kazanın.
Merhaba,
Uçuş arama servisin şu an meşgul gibi gözüküyor. Dilersen sayfayı tekrar yenile veya aşağıdaki linkten alternatif uçuş arama sayfamızdan devam et.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası