sertaç üstün / Sobiad Atıf Dizini - Anasayfa

Sertaç Üstün

sertaç üstün

NÖROM Müdür Vekili Prof. Dr. Metehan Çiçek ve NÖROM Araşt&#x;rmac&#x;s&#x; Dr. Öğr. Üyesi Sertaç Üstün Paris Üniversitesi CoDys Çal&#x;ştay&#x; Etkinliğine Davetli Konuşmac&#x; Olarak Kat&#x;ld&#x;lar

   Paris-haber-1

 

    NÖROM Müdür Vekili Prof. Dr. Metehan Çiçek ve NÖROM altyapı projesi araştırmacılarından Dr. Öğr. Üyesi Sertaç Üstün, 07 – 09 Eylül tarihleri arasında Fransa’nın Paris şehrinde bulunan Paris Üniversitesinde düzenlenen Matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) ve okuma güçlüğünün (disleksi) komorbiditesinin nedenlerinin araştırılması çalıştayı etkinliğine davetli konuşmacı olarak katıldılar.

    Toplantı Paris Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Psikolojisi Laboratuvarı üyesi Doç. Dr. Andre Knops’un organizasyonunda yapıldı. Çalıştayın temel amacı bir COST Aksiyonu (European Cooperation in Science and Technology) için başvuru yapacak ilk çekirdek ekibi kurmaktı. COST, Horizon Avrupa Çerçeve Programı kapsamında, araştırma ve yenilik ağlarının kurulması için toplantı, yaz okulu, konferans, kısa süreli araştırma ziyareti gibi etkinlikleri 4 yıl boyunca destekleyen bir programdır. Genel olarak bu etkinliklerin bir çerçeve programı desteği başvurusuna yol açması beklenmektedir. COST aksiyonu sonrasında yapılan çerçeve programı başvurularının genel ortalamanın 3 katı üzerinde bir başarı elde ettiği görülmektedir.

    Dr. Çiçek ve Dr. Üstün, sonuçlandırdıkları bir TÜBİTAK projesi kapsamında diskalkulinin beyin mekanizmalarını inceleyen, çocuklarda yapısal (DTI) / işlevsel (fMRI) ve erişkin bir grupla karşılaştırma içeren gelişimsel görüntüleme verilerini sundular ve olumlu geri bildirimler aldılar. Ayrıca katılımcılara NÖROM projesi ve içereceği nörogörüntüleme altyapısı hakkında bilgi verdiler.

    Çalıştayın temel amacına kısa sürede ulaşıldı ve “Initiative for jointly investigating dyslexia and dyscalculia” başlıklı COST aksiyonu başvurusu 29 Ekim tarihinde yapıldı. Başvuru sonucunun 8 ay içinde açıklanması beklenmektedir. Başvuru kabul edilirse çok dilli ve kültürlü bir disleksi ve diskalkuli çalışması ağı oluşturulabilecektir. Girişimin nihai amacı, bir yandan doğrudan sınıfa ve öğrenciye fayda sağlayacak eğitim yönü olan, öte yandan bu iki hastalığın (disleksi ve diskalkuli) ortak beyin mekanizmalarını inceleyen nörogörüntüleme bakışı olan, çok merkezli bir çalışmayı projelendirmektir. COST aksiyonu bu projenin somutlaştırılması yolunda ekiplerin karşılıklı ziyaretler ve yaz okulları yoluyla eğitilmesi, ağ toplantılarıyla projenin şekillendirilmesine hizmet edecektir. COST aksiyonunun olası yaz okulları Finlandiya, İtalya ve Türkiye’de olabilecektir. Ayrıca Ankara’da yapılacak yaz okulunda, NÖROM altyapısı olanaklarıyla, beyin görüntüleme tekniklerinin öğretileceği bir kurs düzenlenecektir.

Tez NoİndirmeTez KünyeDurumu
Beynin sayısal işlevleri ile ilgili devre modellerinin tasarlanması / Designing circuit models for the numeric functions of the brain and the dyscalculia
Yazar:SERTAÇ ÜSTÜN
Danışman: PROF. DR. METEHAN ÇİÇEK
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Fizyoloji Ana Bilim Dalı
Konu:Fizyoloji = Physiology
Dizin:Algı = Perception ; Beyin = Brain ; Diskalkulik = Dyscalculia ; Fizyoloji = Physiology ; Hipokampus = Hippocampus ; Manyetik rezonans görüntüleme = Magnetic resonance imaging ; Sayılar = Numbers Onaylandı
Doktora
Türkçe

s. İnsan beyninde sayısal çoklukların algılanmasına yarayan çekirdek bir sistem olduğu ve bu sistemin üzerine, eğitimle birlikte, sayısal sembolleri işlemleme yeteneği ve matematik becerilerinin eklendiği düşünülmektedir. Diskalkuli; normal zekâ ve yaşa uygun eğitim alınmasına karşın matematik öğrenmede güçlük olarak tanımlanır. Diskalkulinin nedeni ile ilgili iki temel teori ortaya atılmıştır. Bir teori diskalkuliklerde sayısal çoklukları algılayacak temel mekanizmalarda sorun hipotezlerken; alternatif teoriye göre, diskalkulikler çoklukları algılarken değil sayısal sembolleri işlemlemekte sorun yaşarlar. Sunulan tez çalışmasında sağlıklı ve diskalkulik çocuklarda sayı algısı ile ilgili süreçler işlevsel manyetik rezonans görüntüleme (iMRG) ile incelenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında, ilkokul 3. sınıf öğrencisi (,5 yaş), matematik testleri ile taranmış ve bu testlerin sonucunda çalışmaya uygun katılımcılar belirlenmiştir. İkinci aşamada, çocuklar iki yıl sonra yeniden matematik testleri, psikiyatrik muayene ve zekâ testi değerlendirmelerinden geçirilmiş, komorbiditeler elenerek diskalkuli (n=12, ortalama yaş: 11,25) ve kontrol (n=15, ortalama yaş: 11,26) grupları belirlenmiştir. Katılımcılara iMRG kaydı sırasında uygulanan paradigmada iki sayı algısı görev durumu (nokta karşılaştırma-sembol karşılaştırma) ve iki zorluk seviyesi ( oranı) bulunmaktadır. Veriler grup (hasta-kontrol), sayı algısı (sembol-nokta), zorluk ( ve oranı) faktörlerini içeren tekrarlayan ölçümler için ANOVA analiziyle incelenmiştir. Çalışmada sayı algısı ana etkisi bilateral intraparyetal sulkus (IPS), sol dorsolateral prefrontal korteks (DLPFK), ve oksipital korteks aktivasyonlarını ortaya çıkarmıştır. Zorluk ana etkisi, sağ hemisferde daha baskın olmak üzere bilateral insular korteks, anterior singulat korteks, IPS ve DLPFK aktivitesi göstermiştir. Grup ana etkisi orbitofrontal korteks, medial prefrontal korteks ve anterior singulat korteksi aktive etmiştir. Grup-görev etkileşiminde hipokampüs aktivasyonu ortaya çıkmıştır. Yapılan ek analizlerde hipokampüsün sadece diskalkuli grubunda ve sadece sembol karşılaştırma görevinde aktive olduğu görülmüştür. Sayı algısı literatüründe IPS çoklukların algılanmasıyla; DLPFK ise çokluklarla ilişkili kognitif mekanizmalarla (dikkat, çalışma belleği vb.) ilişkilendirilmektedir. Zorluk ana etkisinde öne çıkan, insular korteks ve anterior singulat korteksten oluşan nöral ağ, literatürde görev zorluğu ile ilişkilendirilmiştir. Diskalkuliklerde daha fazla görülen frontal aktivasyonun, temel sayı sistemindeki olası bozukluklar sonucunda yüksek bilişsel kontrole ihtiyaç duyulmasıyla ilgili olduğu öne sürülebilir. Diskalkuli grubunda sembol görevinde ortaya çıkan hipokampüs aktivasyonu diskalkuliklerin sayısal sembolleri işlemlemede sorun yaşadığını ve belleğe dayalı telafi edici mekanizmalar geliştirdiklerini gösteriyor olabilir. Sonuç olarak, bulgular sembolik işlemleme ile ilişkili nöral devrelerde bozukluğun diskalkuliye yol açtığı görüşünü desteklemektedir. It has been suggested that there is a core system in the human brain for perceiving quantities and processing of numerical symbols and mathematical abilities were thought to build upon this core system. Dyscalculia is a learning disability affecting the acquisition of arithmetical skills in children with normal intelligence and age-appropriate education. There are two main theories which try to explain the cause of dyscalculia. One theory suggests a problem with the core mechanisms to perceive quantities are the cause of dyscalculia, while the alternative theory suggests that dyscalculics have problems with processing numerical symbols but not quantities. In this dissertation, the numerical processing of healthy children and children with dyscalculia were examined with functional magnetic resonance imaging (fMRI). In the first stage of the study, elementary school students (N= , age: 7 - 9,5) were scanned with mathematical tests and children that comply with criteria were determined. In the second stage of the study, children were assessed two years later with the math tests, psychiatric examination and also intelligent test. Control (n=15, mean age: 11,26) and dyscalculia (n=12, mean age: 11,25) groups were determined after the elimination of the comorbidities. Participants performed a quantity comparison paradigm in the fMRI with two number conditions (dot -symbol) and two difficulty levels ( ratio). The data analyzed with repeated measures ANOVA including group (dyscalculia-control), number (symbol-dot), difficulty ( ) factors. The main effect of number activations was bilateral intraparietal sulcus (IPS), left dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) and occipital cortex. The main effect of difficulty activations was bilateral insular cortex, anterior cingulate cortex, IPS and DLPFC, dominantly in the right hemisphere. The main effect of group activated orbitofrontal cortex, medial prefrontal cortex, and anterior cingulate cortex. Interaction of group and task revealed hippocampus activation. Further analyses indicated that hippocampus activation was specific for the symbolic condition only in dyscalculia group. Perceiving numbers were attributed to the IPS in the number perception literature while DLPFC activation was associated with cognitive mechanisms (attention, working memory) of perceiving numbers. The neural network of the insular cortex and anterior cingulate cortex which was seen in the main effect of difficulty was associated with the task difficulty in the literature. The increased activation of the prefrontal cortex could indicate high cognitive control demands in the dyscalculia group. The hippocampal activation which was seen in the symbolic condition in the dyscalculic group might show that children with dyscalculia have problems with processing numerical symbols and use memory-based compensation mechanisms. Overall, our findings support the view that the problem with neural circuits associated with symbolic processing causes dyscalculia.

“Yükseköğretim Kurulu 17 Şubat 'te uygulamalı programlar dışındaki yükseköğretim programları için Nisan 'e kadar eğitimin uzaktan çevrimiçi yürütüleceğini duyurmuş, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Fakülte Kurulu da bu doğrultuda fakültemizin birden altıya dek tüm dönemlerinin yüz yüze eğitim yapacağını oy birliği ile karara bağlamıştır” denilen açıklamada şu ifadelere yer verildi:

“Yükseköğretim Kurulu 19 Şubat’ta, ‘Yükseköğretim Kurumlarımızda Bahar Yarıyılı Eğitim ve Öğretime İlişkin Sorular ve Cevaplar’ açıklaması ile uygulamalı eğitim kapsamında olması gereken tıp fakültelerinin ilk üç dönemi için de uzaktan çevrimiçi eğitim kararını duyurmuş, aynı gün saat ’da bu kez de bu doğrultuda Senato kararları bizlere iletilmiştir. Bu süreç öğretim elemanları ve öğrencilerden oluşan üniversite bileşenlerinin sesini duymadan ve duyurmadan gerçekleşmiş bulunmaktadır.

Bu kararlar üniversitelerinde yüz yüze eğitim için şehirlerarası yolculuk yaparak okullarına dönen önemli sayıda öğrencimizi mağdur bırakmış olup, üniversite bileşenlerinin ruh sağlığı ve eğitimin niteliği açısından onulmaz eksikliklere yol açacak niteliktedir. Tıp fakültelerinde ilk üç yıldaki eğitim de uygulamalıdır ve yüz yüze yapılmamasının önemli mesleki yetersizliklere yol açacağı bilinmektedir.

Yükseköğretim Kurulu'na verilen yetkiler, afet durumundan etkilenme derecesine bakılmaksızın, ülke çapında tüm üniversitelerin eğitiminin tek tip belli bir modele göre yapılandırılmasını kapsamamaktadır. Üniversite senatoları fakülte akademik kurullarının görüşlerini alarak kendi eğitim ve öğretim takvim ve yöntemlerini belirlemekte özgürdür. Üniversite senatolarını ve fakülte dekanlıklarını tüm üniversite bileşenlerinin seslerini dinlemeye, bu sesin akademik özgürlüklerin bir parçası olduğunu bilerek Yükseköğretim Kurulu'na aktarmaya, Yükseköğretim Kurulu’nu ise afet bölgesi dışındaki tıp fakültelerinin tüm dönem ve sınıflarında bir an önce yüz yüze eğitime geçilmesi için gereğini yapmaya davet ediyoruz.”

İmzacılar şöyle:

Sinan Adıyaman

Güvem Gümüş Akay

Cenk Akbostancı

Cihangir Akyol

Serap Akyürek

Berna Arda

Mehmet Armangil

Saadet Arsan

Kenan Ateş

Huban Atilla

Volkan Atmış

Alpay Azap

Sevgi Başkan

Sevim Bavbek

Onat Bermede

Ayşe Petek Bingöl

Serhat Birengel

Ayşe Bölükbaşı

Berk Burgu

Vesile Şentürk Cankorur

Ayhan Cömert

Şükrü Çağlar

Atıl Çakmak

Nazan Çobanoğlu

Meltem Çöl

Klara Dalva

Arda Demirkan

İrem Dinçer

İhsan Doğan

Murat Faik Erdoğan

Seyda Erdoğan

Hakan Ergün

Ayhan Bülent Erkek

Çetin Erol

Mehmet Ertem

Şehsuvar Ertürk

Ali Fırat Esmer

Tülin Şen Esmer

M. Kürşat Gökcan

Hale Gökcan

Asena Gökçay

İpek Gönüllü

Çiğdem Yıldırım Güçlü Emel Güneş

Sevim Güllü

Serdar Gültan

Bahattin Güzel

Aylin Heper

Canan Togay Işıkay

Talia İleri

Elif İnce

Ramazan İdilman

Aydan İkincioğulları

İnci Özgür İlhan

H. Gürhan Karabulut

Gökmen Kahiloğulları

Canan Kalaycıoğlu

Ceren Karahan

Demet Karnak

Volkan Kavas

Burak Kaya

Cansın Tolunay Kaya

Hakan Kınık

Akın Fırat Kocaay

Meltem Koloğlu

Hazal A. Korkmaz

Özlem Ö. Kumbasar

Hakan Kutlay

Nüket Kutlay

Meltem Koloğlu

Zarife Kuloğlu

Gizem Kumru

Ayhan Kuzu

Işınsu Kuzu

Cem Meço

Mehmet Melli

Dilşad Mungan

Erhan Nalçacı

Fırat Ortaç

Murat Özsan

Nil Özyüncü

Esin Ocaktan

Deniz Odabaş

Menekşe Özçelik

Çağdaş Özdöl

Esra Özkavukçu

Enver Özgencil

Nil Özyüncü

Birgül Piyal

Hatice Ilgın Ruhi

Betül Ayşe Sin

Mustafa Sirlak

Tarkan Soygür

Murat Sönmezer

Serap Şhinoğlu

Özden Şener

Serap Tıraş Teber

Timur Tuncalı

Sanem Turhan

Eralp Tutar

Hasan Çağlar Uğur

Ali Kemal Us

Ebru Us

Ekrem Ünal

Emel Ünal

Necmettin Ünal

Sertaç Üstün

Murat Varlı

Nilüfer Yalçındağ

Yasemin Yavuz

Bülent Mustafa Yenigün Yusuf Yıldız

İrfan Yorulmaz

Cabir Yüksel

Meltem Yüksel

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası