degerler egitimi cizgi film / The Journal of Academic Social Science Studies

Degerler Egitimi Cizgi Film

degerler egitimi cizgi film

Tez NoİndirmeTez KünyeDurumu
Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması / Comparison of cartoons in terms of values education
Yazar:ZEYNEP SEVİM
Danışman: YRD. DOÇ. DR. EROL DURAN
Yer Bilgisi: Uşak Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Değerler = Values ; Değerler eğitimi = Values education ; Eğitim = Education ; Vatanseverlik = Patriotic ; Çizgi film = Animated film Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe

92 s. Bu araştırmada çocuklara yönelik programlar içerisinde çizgi filmlerin, değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli ve betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Tarama modeli, ?geçmişte ya da hâlen var olan bir durumu olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımıdır. Araştırmaya konu olan olay, birey ya da nesne, kendi koşulları içinde ve olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır (Karasar, 77). İçerik analizi kullanılmasının temel nedeni ise, bir metinde veya metinler grubu içerisinde yer alan belirli sözcük veya kavramların bulunma durumunu incelemektir. Ayrıca betimsel analiz yoluyla yorumlanan bilgiler içerik analizi ile daha fazla irdelenir ve betimsel analiz sonucu fark edilemeyen kavram ve temaların içerik analiz sonucunda ortaya konulabilmesidir. Araştırmacı, metinde yer alan kavramların sayısını, anlamına ve birbiri ile ilişkisine, kavram ile ifadelerin vurgusuna bakarak metni yorumlar, değerlendirir ve eldeki metin hakkında bir yargıya ulaşır (Şencan ). Bu araştırmada çocukların izlemeyi en çok tercih ettikleri çizgi filmleri belirlemek için düzenlenen açık uçlu anket, Uşak il merkezinde bulunan anaokulları ve ilkokul bünyesindeki ana sınıflarına devam eden okul öncesi öğrenci velisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda çocuklar tarafından en çok izlenen üç adet yerli yapım, üç adet yabancı yapım çizgi film belirlenmiştir. Belirlenen yerli yapım çizgi filmler ve izlenme oranları: Pepee(% 89,2), Keloğlan(% 84,4), Nane ile Limon(%18). Belirlenen yabancı yapım çizgi filmler ve izlenme oranları: Caillou(%78,8), Marsupilami(% 38), Laura?nın Yıldızı(%30). Belirlenen çizgi filmler içerisinde taranacak değerler ise okul öncesi öğretim programı dikkate alınarak hazırlanan ve 11 okul öncesi öğretmenine uygulanan anket sonucunda kesinleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından, veriler sonucu belirlenen çizgi filmlerden rastgele bölümler izlenerek metne dökülmüştür. İzleme süreleri birbirine yakın olan 6 çizgi filmin rastgele izlenen bölümlerinde, taranan 15 değerden 13? üne rastlanmıştır. Bu değerler sevgi, saygı, hoşgörü, işbirliği, adil olma, çalışkanlık, sorumluluk, temizlik, dürüstlük, yardımseverlik, aile birliğine önem verme, sağlıklı olmaya önem verme, paylaşma değerleridir. Vatanseverlik ve barış değerlerine ise belirlenen çizgi filmlerin izlenen bölümlerinde rastlanmamıştır. Taranan değerlerin hangi çizgi filmde ne kadar ve ne şekilde verildiği bulgular ve sonuçlar kısmında ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Anahtar Kelimeler: Çizgi film, değer, değerler eğitimi In this Study ,It is aimed to compare the cartoons out of the children programs in terms of values education. In this research, two branches of qualitative research methods; descriptive content analysis and screening model has been used. Screening model is a research approach that aims to describe a situation, as it is, which is available at the present time and in history. The case,person or object that is research subject in screening models has been identified, as they are, under their current conditions. (Karasar, 77) The main reason for the use of content analysis is to investigate the presence status of specisific words or concepts in a text or group of texts. In addition, informations which have been reviewed through descriptive analysis are exemined more with content analysis and concepts which can?t be realized through descriptive analysis can be revealed as a result of content analysis. Researcher reviews ,evaluates and reaches a conclusion about the text by looking at the number of the concepts in the text, their meanings , their relationship with eachother and the emphasis of concepts and expressions (Şencan,). In this Study, an open ended questionnaire which has been prepared to determine the cartoons that children most prefer watching, has been applied to parents of pre-school students in primary schools and kindergartens located in Uşak city center. As a result of the data obtained ,the most watched three local made and three foreign made cartoons have been determined. Determined local made cartoons and their watching ratings: Pepee(% 89,2), Keloğlan(% 84,4), Nane ile Limon(%18). Determined foreign made cartoons and their watching ratings: Caillou(%78,8), Marsupilami(% 38), Laura?s Star(%30). The specified values to be scanned in the cartoons became definite as a result of the questionnaire which has been prepared by taking the curriculum into account and conducting with 11 preschool teachers. The text has been written by the researcher after watching the random parts of the cartoons which have been determined as a result of the seafoodplus.info the cartoons which have close length of time and parts of which have been randomly watched, 13 out of 15 scanned values have been found. These values are love, respect, tolerance, cooperation, fairness, diligence, responsibility, cleanliness, honesty, benevolence, giving importance to the unity of the family, giving emphasis to be healthy and sharing. The values of patriotism and peace can not be found while watching the parts of cartoons. It is described in detail in the results section, in which cartoon, how many and in what way the scanned values are given. Keywords: Cartoon, value, values education

Türkiye’de çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerde dini ve kültürel değer eğitimi

Bu çalışma, çizgi filmlerin çocuğun dinî ve kültürel değerleri benimsemesinde ve bu değerlerin çocuğa transferinde oynadığı rolü tespit etme amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç çerçevesinde öncelikle literatür araştırması yapılmış, değer, dinî ve kültürel değerlerler ile din-değer, din-kültür ilişkileri tartışılmıştır. Ayrıca çizgi filmin büyülü yapısı ve bu yapıyı oluşturan unsurlar çocuğa etkisi bağlamında irdelenmiştir. Çalışmada çizgi film-çocuk etkileşimini inceleyebilmek için hem çizgi filmler incelenmiş, hem de çocuklarla görüşmeler yapılmıştır. Bu çerçevede ikisi yerli, ikisi yabancı yapım olan 4 çizgi filmden bölüm (toplam saat) incelenmiştir. Bu çizgi filmlerdeki dinî ve kültürel değerler ile olumsuz mesajlar hem sözel hem de görsel bakımdan içerik analizine tabi tutulmuştur. Yerli ve yabancı yapım çizgi filmler dinî-kültürel değerler ve olumsuz mesajlar bakımından karşılaştırılmıştır. Yerli yapım çizgi filmlerin kültürel değerleri ihtiva etme bakımından yabancı yapımlara oranla daha yüksek değerlere sahip olduğu, dinî değerler noktasında yerli-yabancı mukayesesinde anlamlı bir ayrımın bulunmadığı tespit edilmiştir. Olumsuz mesajları ihtiva etme bakımından ise yabancı yapım çizgi filmlerin yerli yapımlara oranla yüksek değerlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Çocuklarla yapılan görüşmede ise çocukların hem yerli çizgi filmleri hem de yerli çizgi film karakterlerini yabancı çizgi film ve karakterlerine oranla daha çok sevdikleri anlaşılmıştır. Ayrıca çocukların sevdikleri çizgi film karakterlerini taklit ettikleri ve onlarla kendilerini özdeşleştirdikleri tespit edilmiştir. Bu tespitlerden yola çıkarak çocukların çizgi filmlerden ve çizgi film karakterlerinden etkilendikleri, bu sebeple de çizgi filmlerden değer transfer etmekte oldukları değerlendirilmişseafoodplus.info study was conducted to explore the role of cartoon series in transferring religious and cultural values to children and in internalisation of these values by children. Thus, literature review was undertaken, and value, religious and cultural values and religion-value, religion-culture relations were discussed. Moreover, the power of cartoons and its components were explored in relation to its impact on children. In this study, interviews were conducted with children and cartoons were analysed to explore child-cartoon interaction. episodes ( hours in total) from 4 cartoon series, two foreign and two domestic, were analysed. Verbal and visual religious and cultural values and negative messages in these series were subjected to content analysis. Foreign and domestic cartoons were compared in terms of religious-cultural values and negative messages. It is found that domestic cartoons include more cultural values than foreign ones, but there is no meaningful difference between foreign and domestic cartoons with respect to religious values. It is also found that foreign cartoons contain more negative messages than domestic ones. Interviews with children indicates that children love domestic cartoons and their characters more than foreign cartoons and their characters. Furthermore, it appears that children imitate cartoon characters they love and identify themselves with them. As a result, it is argued that children are influenced by cartoons and their characters and they transfer values from these cartoons.

İletişim teknolojilerinin gün geçtikçe gelişmesi ve hayatımızı çok yönlü kuşatması, olumlu birçok yeniliğin yanı sıra, insani ilişkilerin mekanikleşmesi ve buna bağlı olarak toplumsal mutsuzluğun artması gibi çeşitli olumsuz sonuçlara da yol açtı.
Günümüz insani ilişkilerinin sorgulanması ve çözüm yollarının aranması, “Değerli olan nedir?” sorusunu da beraberinde getirdi.

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de bu konular tartışılmaya devam etmekte. Millî Eğitim Bakanlığı da konuyla ilgili sorumluluk aldı. Yoğun sınav sisteminin içinde, değerlerimizin gözden kaçmasına engel olması içi birkaç yıldır başlattığı “Değerler Eğitimi” kapsamında, okullarda kazandırılması hedeflenen temel değerleri, veriliş sırasını değiştirebilme hakkını saklı tutarak, şöyle belirledi:

• Sevgi • Sorumluluk • Saygı • Hoşgörü/Duyarlılık • Özgüven • Empati • Adil olmak
• Cesaret-Liderlik • Nazik olma • Dostluk • Yardımlaşma-Dayanışma • Temizlik
• Doğruluk-Dürüstlük • Aile Birliğine Önem Vermek • Bağımsız ve Özgür Düşünebilmek
• İyimserlik • Estetik Duyguların Geliştirilmesi • Misafirperverlik • Vatanseverlik
• İyilik Yapmak • Çalışkanlık • Paylaşımcı Olmak • Şefkat-Merhamet • Selamlaşmak
• Alçakgönüllülük • Fedakârlık • Kültürel Mirasa Saygı •Uyum •Barış •Mutluluk •Samimiyet

Bu kavramlar UNESCO’nun da onayladığı kavramlar aynı zamanda. Kavramların ortak oluşu değerlerin evrensel olduğunu, “Mutlu insan, mutlu toplum, mutlu dünya.” yaratma hedefini desteklediğini göstermekte.

Özellikle çocukların maruz kaldığı zararlı içerikler ve olumsuz iletişim döngüsü bu değerlerin aşınmasına, adı geçen kavramların gerçek hayatın değil de bir masal dünyasının unsurları gibi anılmasına sebep oldu. Biz bu yazımızda değerlerimizi anımsatan beş animasyona yer vereceğiz. Seçtiğimiz animasyonlar, güçlü öyküleri, kurguları ve görsel kaliteleriyle, bahsedilen değerlerin çocukların zihninde belirginleşmesini sağlıyor.

1. COIN OPERATED/JETONLU

YAŞ GRUBU:
KAZANIM: Sorumluluk, emek.
SÜRE: 5 dakika 15 saniye.
LİNK: seafoodplus.info?v=5L4DQfVIcdg

Nicholas Arioli tarafından yazıp yönetilen kısa film birçok ödüle layık görüldü. Animasyonun diyalogsuz olması her yaş grubundan ve her kültürden çocuğun izlemesine imkân sağlıyor.
Animasyon, en büyük tutkusu bir gün uzaya çıkmak olan küçük bir çocuğun hikâyesini ele alıyor. Hayalini gerçekleştirmek için azimle, ısrarla, inatla çalışan ve emek harcayan çocuk nihayetinde hayaline kavuşur ama bu ona bir ömre bedel olmuştur neredeyse…
Animasyon birden fazla değer ve eğitici unsur içermekte. Göze çarpanlar ise sorumluluk sahibi olmak, emek ve çalışkanlık: Çocuk hayalinin sorumluluğunu alıyor ve bunun için büyük emekler veriyor. Hedefi için usanmadan çalışıyor hatta ömrünü buna adıyor. Örtük kazanımı ise birikim yapmanın önemi. Çocuklarımız bu animasyonla kendileri gibi çocuk bir kahramanın yapabileceklerine tanık oluyor.

2. LA BOITE / KUTU

YAŞ GRUBU:
KAZANIM: Uyum, sevgi, dostluk, mutluluk.
SÜRE: 6 dakika 58 saniye.
LİNK: seafoodplus.info?v=9t7f1kAbfhc
Animasyon yaşlı ve yalnız bir adamın bir fare ile dostluğunu anlatıyor. Yine karşımızda sözsüz bir animasyon var. Müzik seçimi ise anlatmaya çalıştığı değerlere paralel olarak oldukça esenlikli. Yaşlı adam önce fareden rahatsız oluyor ve onu bir kutu ile yakalıyor. Ancak daha sonra farenin aç kalmasına gönlü razı gelmiyor. Onu kutunun içinden beslemeye başlıyor. Fare ile uyumlu bir şekilde yaşamaya başlayan adam, hoşgörünün ve uyumun mutluluk getirdiğini son sahnede yüzüne yansıyan gülümsemesiyle bizlere gösteriyor.

3. SNACK ATTACK / ATIŞTIRMALIK

YAŞ GRUBU:
KAZANIM: Hoşgörü, paylaşımcı olmak.
SÜRE: 4 dakika 41 saniye.
LİNK: seafoodplus.info?v=38y_1EWIE9I
Tren garında geçen hikâyenin kahramanları yaşlı ve biraz da huysuz bir teyze ile yaşlı teyzemizin yadırgayacağı şekilde giyim tarzı benimseyen, yüksek sesle müzik dinleyen bir genç. Konu ise bisküvi! Huysuz teyzemiz bozuk parayla çalışan otomattan, tren beklerken yemek üzere, bir bisküvi alır, tuhaf giyimli gencin yanına oturur ve olaylar başlar…
Sürpriz sonlu, eğlenceli ve aynı zamanda eğitici olan bu animasyon, paylaşımcı olmanın faydalarını anlatırken önyargıların ise bizi yanlışlara nasıl sürükleyeceğini göstermesi açısından oldukça etkileyici bir hikâyeye sahip.

4. FISHING WITH SAM / SAM İLE BALIK TUTMAK

YAŞ GRUBU:
KAZANIM: İş birliği, adil olma.
SÜRE: 5 dakika 53 saniye.
LİNK: seafoodplus.info?v=xMnx_3BC7EM
Norveçli yönetmen Atle Solberg Blakseth’in buzullarda geçen animasyonunda kahramanlarımız bir kutup ayısı, bir fok balığı ve üç penguen. Penguenlerden yaramaz olanı, diğer hayvanları sürekli rahatsız ediyor, açgözlülük yapıyor ve diğerleriyle hep alay ediyor. Bu sorunu çözmek isteyen diğer hayvanlar ise bir araya gelip yaramaz penguene iyi bir ders vermek istiyor…
Animasyon, açgözlülüğün yalnız kalmamıza sebep olacağından ve adil bir paylaşımın herkesi daha mutlu edeceğinden söz ediyor. Bunun yanı sıra iş birliğinin ve dayanışmanın da ne kadar önemli olduğunu vurguluyor.

5. LAS AVES/ KUŞLAR

YAŞ GRUBU:
KAZANIM: Farklılıklara saygı, duyarlılık, barış.
SÜRE: 3 dakika 35 saniye.
LİNK: seafoodplus.info?v=EtDV9fx8_Dg
Pixar üretimi olan, animasyonun yönetmeni Ralph Eggleston, öyküsüne “For the birds. / Kuşlar için.” önsözüyle başlasa da çocuklarımıza ve bizlere verdiği çok ince bir iletisi var. Elektrik teline bir kuşun konmasıyla başlayan öyküde, farklı bir kuşun da aynı tele konmasıyla olaylar gelişiyor. Farklı olan kuşu telde istemeyen diğer kuşlar onu telden uzaklaştırmak için bir plan yaparlar ancak yaptıkları bu plan kendilerini zor duruma düşürür… Farklı olana saygının öneminin gün geçtikçe arttığı günümüzde, hoşgörü, duyarlılık ve barış kazanımlarının tümünü kapsayan bu animasyon, hepimiz için izlenmeye değer.

Değerini bilmek…
Günümüz çocukları her ne kadar “Sınav çağı” çocukları olsalar da onlara iyi insan olmanın yüksek bir puandan, iyi bir okuldan, çok hoşlarına gidecek olan bir ödülden daha büyük bir başarı olduğunu hatırlatalım. Bu süreçte kendilerine çok değer verdiğimizi hissettirelim. Çünkü öz değerini bilen çocuk, diğer insanlarla da empati yapabilecek ve kendisine yapılmasını istemediği bir şeyi başkasına yapmayacaktır. Çocuklarımız yarının büyükleridir, yarının kurucularıdır. Huzurlu ve barış içinde yarınlar için değerlerimizin değerini bilmek çok önemlidir.

 

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir