izmir adliyesi bilirkişi listesi 2017 / Yılı Bilirkişi Görevlendirmelerine İlişkin funduszeue.info "Muhasebe Doktoru"

Izmir Adliyesi Bilirkişi Listesi 2017

izmir adliyesi bilirkişi listesi 2017

1 T.C.

2

3

4 ÖZGÜR KOZANOĞLU AVUKAT - MARKA MARKALAR İZMİR/BORNOVA ÖZGE VEKİLİ İŞ ANALİZİ VE İŞ ETÜDÜ / KALİTE YÖNETİMİ / ÖLÇÜM BİLİM, ÖLÇÜ ALET VE CİHAZLARI, KALİBRASYON (UYGUNLUK, İŞLEM VB. TESPİTİ) / METE YANKI ELEKTRİK ENERJİSİ / ENERJİ ÜRETİM MAKİNA MÜHENDİSİ ÖZTÜRK TESİSLERİ (TERMAL, HİDROLİK, İZMİR/BORNOVA RÜZGAR, GÜNEŞ, NÜKLEER, VB.) / ENERJİ VERİMLİLİĞİ / ENERJİ YÖNETİCİLİĞİ / GÜNEŞ ENERJİSİ / RÜZGAR ENERJİSİ / İŞ MEVZUATINDAN KAYNAKLI AYSUN BOZDOĞAN AVUKAT İZMİR/KONAK NİTELİKLİ HESAPLAMALAR SOSYAL GÜVENLİK MEVZUATINDAN ERDOĞAN İLGÜN APK UZMANI İZMİR/KONAK KAYNAKLI NİTELİKLİ HESAPLAMALAR İŞ MEVZUATINDAN KAYNAKLI AYSEL TEK AVUKAT MANİSA/ALAŞEHİR NİTELİKLİ HESAPLAMALAR İŞLETME YÖNETİMİ / PAZARLAMA YÖNETİMİ / TİCARET-ÜRETİM MALİYETİ ANALİZİ / YÖNETİM ANALİZİ / NAZAN BAŞAK BİYOTEKNOLOJİK VE FERMENTE GIDA YÖNETİCİ-GIDA MADDELERİ ÜRETİMİ / GIDA MÜHENDİSİ ÜRÜNLERİNİN TAŞINMASI İZMİR/URLA DEPOLANMASI SATIŞI / UN VE UNLU MAMÜLLER İLE HUBUBAT MAMULLERİ ÜRETİMİ SOSYAL HİZMET SERAY EREN ÇETİN SOSYAL HİZMETLER AYDIN/NAZİLLİ UZMANI AKARYAKIT VE PETROKİMYA / AMBALAJ-KAĞIT / KİMYASAL İŞLEMLER MEHMET KAYI / KİMYASAL YAPI MALZEMELERİ / KİMYA MÜHENDİSİ / MADENİ YAĞLAR VE YÜZEY ÖĞRT.GÖREVLİSİ İŞLEMLERİ / SU, ÇEVRE VE TEHLİKELİ İZMİR/KARABAĞLAR KİMYASALLAR / TEKSTİL KİMYASI / TEMİZLİK / ENVER CEM DENİZ ULAŞTIRMA VE GEMİLER / DENİZ TAŞIMACILIĞI MUĞLA/MENTEŞE HODOĞLUGİL İŞLETME MÜHENDİSİ MERYEM ŞİMŞİR ZİRAAT MÜHENDİSİ TARIM EKONOMİSİ UŞAK/MERKEZ Sayfa 4

5

6

7

8

9SINIF EMNİYET ADLİ TRAFİK İZMİR/MERKEZ ÖZDEMİR MÜDÜRÜ Sayfa 9

10

11

12

13 KALDIRMA VE İLETME MAKİNALARI / AHMET GORA MAKİNE MÜHENDİSİ MAKİNA DEĞERLEME ( KIYMET TAKDİRİ ) / YARDIMCI İMALAT, BAKIM İZMİR/KEMALPAŞA ONARIM VE TİCARET / PELİN BANKO İNSAN KAYNAKLARI İNSAN KAYNAKLARI MUĞLA/BODRUM OSMAN BUBUR MOBİLYACI MOBİLYA İMAL VE TAMİRCİLİĞİ İZMİR/KONAK GULJAN DÖNMEZ TIP DOKTORU HALK SAĞLIĞI / RUSÇA / İNGİLİZCE MANİSA/ŞEHZADELER MEHMET EVREN İŞ GÜVENLİĞİ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ AYDIN/EFELER KARAKÖSE UZMANI OSMAN SARI funduszeue.infoBÇVŞ. ADLİ TRAFİK MANİSA/TURGUTLU BİLGİ SİSTEMLERİ (UYGULAMA) / DERLEYİCİLER VE İŞLETİM SİSTEMLERİ / HÜNKAR AKDEMİR DONANIM / GRAFİK VE GÖRÜNTÜ BİLGİSAYAR İŞLEME / İNTERNET VE MULTİMEDYA / TEKNİSYENİ KRİPTOLOJİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ / İZMİR/MERKEZ MOBİL CİHAZLARDA VERİ KURTARMA VE VERİ ANALİZİ / YAZILIM ETÜT-PROJE VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ / YAPI DENETİM HİZMETLERİ / YAPI (STATİĞİ) / YARDIMCI İMALAT, BAKIM ONARIM VE TİCARET / KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANINDA YAPI APLİKASYON PROJESİ, HİKMET HÜSEYİN UYGULAMASI VE FENNİ MESULİYET ÖĞRETİM ÜYESİ ÇATAL ÜSTLENİLMESİ / KENTSEL DÖNÜŞÜM İZMİR/BUCA ALANINDAKİ HER TÜR VE NİTELİKTEKİ PROJELERİN UYGULANMASI / KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANINDAKİ PARSEL, YAPI, EKLENTİ VE MÜŞTEMİLATLARIN MEVCUT DURUMLARININ ÖLÇÜMÜ VE TESPİTİ / Jandarma Astsubay ALİ ÇELİK ADLİ TRAFİK İZMİR/KEMALPAŞA Kıdemli Bçvş. SOSYAL HİZMET GÜNEY AYDEMİR SOSYAL HİZMETLER AYDIN/EFELER UZMANI BARBAROS EMEKLİ ASKERİ ADLİ TRAFİK İZMİR/MENDERES KORKMAZ PERSONEL DERYA ALTINTAŞ ZİRAAT MÜHENDİSİ BAHÇE BİTKİLERİ / TARIM EKONOMİSİ İZMİR/ÖDEMİŞ Sayfa 13

14 AKÜLER, PİLLER / ASANSÖRLER, VİNÇLER, YÜRÜYEN MERDİVENLER / AYDINLATMA / BİNA TESİSATI / ELEKTRİK KAZALARI / ELEKTRİK MOTORLARI / ELEKTRİKLE İLGİLİ ÜRÜN İMALATI, BAKIM, ONARIM VE MONTAJI / ELEKTRİKLİ EV ALETLERİ / ELEKTRONİK GÜVENLİK SİSTEMLERİ / JENERETÖRLER / KABLOLAR / KABLOLU VE KABLOSUZ İLETİŞİM / KAÇAK ELEKTRİK KULLANIMI / KESİNTİSİZ GÜÇ ERHAN SEZGİN ELEKTRİK KAYNAKLARI (UPS) / OTOMASYON, MÜHENDİSİ MEKATRONİK VE ROBOT TEKONOLOJİSİ İZMİR/KARŞIYAKA / OTOMASYONLAR / SAYAÇLAR, SENSÖRLER / SCADA / TOPRAKLAMA VE YILDIRIMDAN KORUNMA / ELEKTRİK ENERJİSİ / ENERJİ DAĞITIM SİSTEMLERİ / ENERJİ İLETİM HATLARI / ENERJİ ÜRETİM TESİSLERİ (TERMAL, HİDROLİK, RÜZGAR, GÜNEŞ, NÜKLEER, VB.

15 İŞ MAKİNALARI / KALDIRMA VE İLETME MAKİNALARI / MAKİNA DEĞERLEME ( KIYMET TAKDİRİ ) / MAKİNALAR / MALİYET ANALİZİ / MOTORLU TAŞIT / OTOMOTİV / ÖLÇÜM BİLİM, ÖLÇÜ ALET VE CİHAZLARI, KALİBRASYON (UYGUNLUK, İŞLEM VB. TESPİTİ) / PERSONEL ÜCRET TESPİTİ VE İŞ DEĞERLEME / PROJE CAFER İLİK MAKİNE MÜHENDİSİ YÖNETİMİ (İŞLEM V.B. ) / ENERJİ VERİMLİLİĞİ / GÜNEŞ ENERJİSİ / FOTOGRAMETRİ VE UZAKTAN ALGILAMA / HARİTA VE HARİTA BİLGİLERİ ÜRETİMİ / İMAR BEKİR ÖLMEZ HARİTA MÜHENDİSİ UYGULAMALARI / KADASTRO / MUĞLA/DALAMAN MÜHENDİSLİK ÖLÇMELERİ / ÖLÇME, DEĞERLENDİRME, JEODEZİ VE NAVİGASYON / TAPU VE MÜLKİYET / MUSTAFA GÜRSUN SARRAF KUYUMCULUK AYDIN/NAZİLLİ Sayfa 15

16DR. İŞLEMECİLİĞİ) / KÜLTÜREL JEOLOJİ VE JEOLOJİK İZMİR/BUCA MİRAS / MADENLERİN ARANMASI VE İŞLETİLMESİ / MADEN ARAMA VE ÜRETİMİ / EMRAH TÖZ DOKTOR KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM İZMİR/BORNOVA İNSAN KAYNAKLARI / ÇALIŞMA SEDA AKMAN İNSAN KAYNAKLARI İZMİR/ALİAĞA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ASANSÖR TESİSATI / BAKIM TEKNOLOJİLERİ / DOĞALGAZ SELDA ÜNVER MAKİNA MÜHENDİSİ TESİSATI / LPG TESİSATI / MAKİNALAR / PERSONEL ÜCRET TESPİTİ VE İŞ İZMİR/MERKEZ DEĞERLEME / TESİSLER / YARDIMCI İMALAT, BAKIM ONARIM VE TİCARET / ATEŞLİ VE ATEŞSİZ SİLAHLARIN MÜMTAZ YİĞİT SUBAY SAYILI YASA KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ / TURİZM VE AYDIN/KUŞADASI OTEL İŞLETMECİLİĞİ / TIP DOKTORU/ADLİ MELİKE ERBAŞ ADLİ TIP MUĞLA/MERKEZ TIP UZMANI ARZU GÜNAYDIN DOKTOR AİLE HEKİMLİĞİ İZMİR/KARABAĞLAR Sayfa 16

17

18

19

20

21

22

23) / RÜZGAR ENERJİSİ / Sayfa 23

24B.

25

26

27

28) / ENERJİ VERİMLİLİĞİ / ENERJİ YÖNETİCİLİĞİ / GÜNEŞ ENERJİSİ / RÜZGAR ENERJİSİ Sayfa 28

Daha göster

Bilirkişiliğe Kabule Ve Başvuru Esaslarına ilişkin Duyuru

BAŞVURU ŞARTLARI:   

 

 

1-    Bilirkişilik faaliyetinde bulunacak gerçek kişilerde aşağıdaki şartlar aranır:

a) 26/9/ tarihli ve sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık, gerçeğe aykırı bilirkişilik veya tercümanlık yapma, yalan tanıklık ve yalan yere yemin suçlarından mahkûm olmamak.   

b) Terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı olmamak.   

c) Daha önce kendi isteği dışında sicilden ve listeden çıkarılmamış veya bilirkişilik yapmaktan yasaklanmamış olmak.   

ç) Disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmamış ya da sanat icrasından veya mesleki faaliyetten geçici ya da sürekli olarak yasaklanmamış olmak.   

d) Bilirkişilik temel eğitimini tamamlamak.   

e) Bilirkişilik yapacağı uzmanlık alanında en az beş yıl fiilen çalışmış olmak.   

f) Meslek mensubu olarak görev yapabilmek için ilgili mevzuat gereği aranan şartları haiz olmak ve mesleğini yapabilmek için gerekli olan uzmanlık alanını gösteren diploma, meslekî yeterlilik belgesi, uzmanlık belgesi, ustalık belgesi veya benzeri belgeye sahip olmak.   

g) Daire Başkanlığının temel ve alt uzmanlık alanlarına göre belirlediği EK-2 de yer alan nitelikleri taşımak.   

2- Hukuk öğrenimi görmüş kişiler EK-1 de yer alan temel ve alt uzmanlık alanlarında, birinci maddede aranan şartları taşımak ve temel ve alt uzmanlık alanlarına göre EK-2 de yer alan niteliklere sahip olmak kaydıyla, bilirkişilik sicili ve bilirkişi listelerine kayıt için başvuruda bulunabilirler.   

3- sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre yetkilendirilen gayrimenkul değerleme uzmanları bakımından, sadece kamulaştırma alt uzmanlık alanında görev yapmak şartıyla, bilirkişiliğe kabul için aranan temel eğitim alma ve fiilen beş yıl görev yapma şartları aranmaz. Gayrimenkul değerleme uzmanlarının diğer uzmanlık alanlarında bilirkişiliğe başvuruda bulunmaları halinde temel eğitim alma ve fiilen beş yıl görev yapma şartları aranır.   

4- Taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış uzmanlar bakımından, sadece kamulaştırma alt uzmanlık alanında görev yapmak şartıyla, bilirkişiliğe kabul için aranan temel eğitimi almak kaydıyla, fiilen beş yıl görev yapma şartı aranmaz. Taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış uzmanların diğer uzmanlık alanlarında bilirkişiliğe başvuruda bulunmaları halinde temel eğitim alma ve fiilen beş yıl görev yapma şartları aranır.   

5- Yaptığı başvurusu, meslekî olarak (fiili çalışma süresi, uzmanlık alanlarına göre aranan nitelikler vb.) yeterli nitelikte bulunmadığı gerekçesiyle reddedilenler, bir yıl geçmedikçe yeniden bilirkişilik yapmak için başvuruda bulunamazlar.   

6- Meslek öncesi eğitim ve stajda geçen süreler fiili çalışmadan sayılmaz.   

BAŞVURU DİLEKÇESİNE EKLENECEK BELGELER :   

1- Bilirkişilik başvurusunda bulunacak gerçek kişiler başvuru dilekçesine aşağıdaki belgeleri eklemek zorundadır:   

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, yabancılar için pasaport veya yabancı kimlik numarası ve çalışma iznini gösteren belge.   

b) Son 6 ay içerisinde çekilmiş iki adet vesikalık fotoğraf.   

c) Bölge kurulunun yetki çevresinde oturduğu ya da meslekî faaliyetini yürüttüğüne dair yazılı beyan.   

ç) Daire Başkanlığı tarafından temel ve alt uzmanlıklara göre sahip olunan yeterlilikleri gösteren diploma, meslekî yeterlilik belgesi, uzmanlık belgesi, ustalık belgesi veya benzeri belgelerin aslı veya onaylı sureti.   

d) Mesleğini icra edebilmek için herhangi bir meslek kuruluşuna kayıtlı olmak zorunda olanlar için, meslek kuruluşuna üye olduğuna dair son altı ay içinde alınmış oda faaliyet belgesi veya oda kayıt belgesi.   

e) Bilirkişilik yapacağı uzmanlık alanında en az beş yıl fiilen çalıştığını gösterir belge.   

f) Görev belgesi veya mesleki faaliyetten veya sanat icrasından geçici ya da sürekli olarak yasaklı olmadığına dair kayıtlı olduğu meslek kuruluşu veya çalıştığı kurum ya da kuruluştan alacağı belge.   

g) Bilirkişilik temel eğitimi katılım belgesi.   

ğ) Banka hesap numarası.   

2- Başvuru için gerekli belgelerin aslının getirilmesi hâlinde, belgenin fotokopisi, aslına uygunluğu kontrol edildikten sonra bölge kurulu başkanının görevlendirdiği memur tarafından isim ve unvan yazılarak tasdik edilir.   

3- Başvuru dilekçesine eklenmesi zorunlu belgeleri eksik olanların listesi, bölge kurulları, bölge adliye ve bölge idare mahkemelerinin internet sitelerinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. Bu duyuru tebliğ yerine geçer ve başvuru sahibine bu duyuruyla birlikte eksik belgeleri tamamlaması için on beş gün kesin süre verilir, bu süreye rağmen eksikliklerin tamamlanmaması halin   de ilgilinin başvurusu başkaca bir inceleme yapılmaksızın reddedilir.

BAŞVURU USULÜ :   

1- Bilirkişiliğe başvuru, ilgilinin yerleşim yerinin veya mesleki faaliyetlerini yürüttüğü yerin bağlı olduğu bilirkişilik bölge kuruluna ya da ilgili bölge kuruluna gönderilmek üzere adli veya idari yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarına ilgili belgeler eklenmek suretiyle yazılı olarak yapılır.   

2- Adalet komisyonlarına yapılan başvurularda, başvuru evrakları gecikmeksizin taranarak UYAP üzerinden ilgili bilirkişilik bölge kurullarına iletilir. Elden teslim alınan başvuru evrakları ayrıca postayla ilgili bölge kuruluna gönderilir.   

3- Bilirkişiliğe başvuru, e-Devlet üzerinden UYAP Bilirkişili Portal Bilgi Sistemi’nde yer alan adımlar izlenmek suretiyle de yapılabilir.   

4- Bilirkişiliğe başvuru birinci maddede sayılan mercilere şahsen yapılır. Posta yoluyla veya vekaleten başvuru yapılamaz.   

5- Birden fazla bölge kurulu listesine kayıt olmak üzere başvuruda bulunulamaz.   

BAŞVURU TAKVİMİ   

Başvuru tarihleri:    1 – 11 Aralık

Başvuruların değerlendirilmesi:    12 – 21 Aralık

Başvuruları kabul edilenlerin ilanı:    22 Aralık

Yemin tarihleri:    22 – 26 Aralık

Listelerin ilanı:    29 Aralık

Bilirkişilik temel eğitimi takvimi gözetilerek yılı içerisinde Daire Başkanlığımız tarafından belirlenecek yeni başvuru takvimi ayrıca ilan edilecektir.   

BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE İTİRAZ HAKKI   

1- Başvurular, bilirkişilik bölge kurullarınca tutulacak kayda başvuran kişilerin adı ve soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik veya yabancı ise pasaport ya da yabancı kimlik numarası, yerleşim yeri, iletişim bilgileri, mesleği, temel ve alt uzmanlık alanı, çalıştığı kurum veya kuruluşun adı, başvuru sonucu ve düşünceler bilgilerinin girilmesi suretiyle işlenir.   

2- Bilirkişiliğe kabul edilenlere bölge kurulu tarafından üç yıl süreyle geçerli olmak üzere bilirkişilik yetki belgesi verilir.   

3- Başvurunun reddine ilişkin karar bölge kurulları, bölge adliye ve bölge idare mahkemelerinin internet sitelerinde yayımlanması suretiyle duyurulur. Bu duyuru tebliğ yerine geçer.   

4- Bilirkişiliğe başvuruya ilişkin verilen kararlara karşı, kararın tebliğ veya ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde kararı veren bölge kuruluna itiraz edilir. Bölge kurulunun itiraz üzerine verdiği kararlara karşı yetkili idare mahkemesine dava açılabilir.   

YEMİN :   

Bilirkişilik Yönetmeliğinin 44 üncü maddesinde belirlenen usul ve esaslara uygun olarak bilirkişilik bölge kurullarınca belirlenecek tarih, saat ve yerde bilirkişiliğe kabul edilenlerin yeminleri yaptırılacaktır.   

BİLİRKİŞİLİK SİCİLİNİN OLUŞTURULMASI:   

Bilirkişilik bölge kurulları tarafından sicile ve listeye kaydedilmesine karar verilenlerin listesi Bilirkişilik Daire Başkanlığına gönderilir. Bilirkişilik Daire Başkanlığı Bilirkişilik Yönetmeliğinin 45 inci maddesi uyarınca bilirkişilik sicilini oluşturur.   

LİSTELERİN İLANI :   

Bölge kurulları tarafından oluşturulan bilirkişi listeleri, bilirkişinin sicil nosu, adı soyadı, temel ve alt uzmanlık alanı, mesleği, varsa akademik unvanı, bağlı bulunduğu bölge kurulu ve yerleşim yeri belirtilmek sureti ile 29 Aralık tarihinde Bilirkişilik Daire Başkanlığı ve bilirkişilik bölge kurulları internet sayfalarında ilan edilir.   

DİĞER HUSUSLAR:   

Daire Başkanlığımız tarafından belirlenen ve EK-1 de yer alan temel ve alt uzmanlık alanlarına ilişkin olarak resen yapılacak araştırma ve değerlendirmeler sonucunda ihtiyaç duyulduğu tespit edilen uzmanlık alanları da ayrıca eklenerek duyurulacaktır.   

Bilirkişi olarak hizmet verecek özel hukuk tüzel kişilerinin ve bu tüzel kişilik bünyesinde çalışacak kişilerin taşıması gereken nitelikler ile faaliyet gösterecekleri temel ve alt uzmanlık alanları ve yetki çevrelerinin belirlenmesine ilişkin çalışmalar devam etmekte olup, özel hukuk tüzel kişilerinin bilirkişiliğe kabulüne ilişkin usul ve esaslar ile başvuru takvimi ayrıca ilan edilecektir.   

Bilirkişilik Yönetmeliğinin 41 inci maddesi uyarınca ilanen duyurulur.   

 

 

 

Yeni bilirkişilik kanununa dair bakanlık açıklaması

T.C.
ADALET BAKANLIĞI
Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü
Bilirkişilik Daire Başkanlığı

Sayı : /E/ 23/01/
Konu : Bilirkişilik Kanununun
Yürürlüğü ve Uygulanması

DAĞITIMLI

Bilirkişilik alanında yaşanan sorunlara çözüm getirilmesini ve kurumsal bir yapı oluşturulmasını hedefleyen sayılı Bilirkişilik Kanunu tarihli ve sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Kanunda öngörülen; Bilirkişilikle ilgili tavsiye niteliğinde kararlar almak üzere bilirkişilik hizmetleriyle ilgisi ve bu alana verecekleri katkılar gözetilerek yüksek yargı organları, ilk derece mahkemeleri, üniversiteler, meslek odaları ve meslek birliklerinden seçilen üyelerden müteşekkil Bilirkişilik Danışma Kurulu oluşturulmuştur.

Bilirkişilik hizmetlerinin etkin, düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamak ve Kanunun 6 ncı maddesiyle verilen görevleri yapmak üzere Genel Müdürlüğümüz bünyesinde Bilirkişilik Daire Başkanlığı kurulmuştur.

Bilirkişilik hizmetlerinin mevzuata uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak, bilirkişiliğe kabul ile bilirkişileri sicil ve listeye kaydetmek ve bilirkişilerin denetimini yapmak amacıyla bölge adliye mahkemelerinin bulunduğu Ankara, Antalya, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir ve Samsun'da bilirkişilik bölge kurulları faaliyete geçmiştir.

Kanun adli, idari ve askeri yargı alanında her türlü bilirkişilik faaliyetini kapsamakta ve bilirkişilerin, bölge kurulları tarafından hazırlanan listelerden seçilmesini öngörmektedir.

Özel kanunlarında bilirkişilik yapabileceği öngörülen kurumlar ile bilirkişilik hizmeti veren kamu kurum ve kuruluşları, özellikle Adli Tıp Kurumu, Yüksek Sağlık Şurası, jandarma ve polis kriminal laboratuarları, Merkez Bankası, Darphane, Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kurulu, Hıfzıssıhha Enstitüsü ve Mali Suçları Araştırma Kurulu gibi kurumlar bu Kanunun kapsamı dışında tutulmaktadır.

Kanun, mevcut bilirkişilik sistemimizde olmayan bilirkişilerin eğitimi, mesleki tecrübesi, katıldığı meslek içi eğitimleri veya uzmanlığı gösteren belgeleri dikkate alarak en liyakatli olanların seçilmesi, bakılacak en fazla iş miktarı, bilirkişilerin denetimi gibi konularda düzenlemeler yapmaktadır.

Yayımlandığı tarihte yürürlüğe giren Kanunun, Geçici 1 inci maddesi hükmü gereği bazı maddelerinin tedrici olarak uygulanacak olması nedeniyle aşağıdaki hususların bildirilmesine ihtiyaç duyulmuştur.

I. Bilirkişilik Bölge Kurulları

sayılı Bilirkişilik Kanununun 7 nci maddesi uyarınca bilirkişilik bölge kurulları görevlerine başlamıştır.

Bilirkişilik bölge kurulları ve bölge kurulu başkanlarına Kanunun verdiği görevlerin etkin ve düzenli bir şekilde yürütülebilmesi ve bilirkişilik müessesesine Kanun ile getirilen yeni sistemde uygulayıcı birimler olan bölge kurullarının iş ve işlemlerinde aksaklık yaşanmaması için bölge adliye mahkemesi adalet komisyonlarınca bu kurulların gerek fiziki ihtiyaçlarının karşılanması gerekse ihtiyaç duyacakları sayıda personelin bu kurullarda görevlendirilmesi hususunda gereken hassasiyetin gösterilmesi gerekmektedir.

A. Bilirkişilik Bölge Kurullarının Görevleri
Bilirkişilik Kanununun 8 inci maddesinde bölge kurullarının görevleri düzenlenmiştir.
1- Bilirkişilik Bölge Kurulları göreve başlamalarına müteakip;
Kanunun 8/1 inci maddesinin;
(a) bendi uyarınca bilirkişilik hizmetlerini Bilirkişilik Kanunu ve ilgili mevzuata uygun olarak yerine getirmek,
(ç) bendi uyarınca tarihli Bölge Adliye Mahkemesi Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik,
tarihli Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik ve tarihli Ceza Muhakemesi Kanununa Göre Tercüman Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan yılı bilirkişi ve tercüman bilirkişi listelerinde yer alan bilirkişilerden Bilirkişilik Kanunu ve ilgili mevzuata aykırı olarak faaliyette bulunanların bu listelerden çıkarılmasına karar vermek,
Görevlerini yerine getirecektir.

2- Bilirkişilik Bölge Kurulları, Bakanlığımız tarafından belirlenecek usul ve esaslara ilişkin düzenleyici işlemlerin ilanına veya yayımlanmasına müteakip;
Kanunun 8/1 inci maddesinin;
(b) bendi uyarınca bilirkişiliğe kabule ve bilirkişilerin sicile ve listeye kaydedilmesine karar vermek,
(c) bendi uyarınca sicile kayıtlı bilirkişilerin temel ve alt uzmanlık alanlarına göre bilirkişilik listelerini oluşturmak,
(d) bendi uyarınca ilgili mevzuat çerçevesinde bilirkişilerin denetimini yapmak ve performansını ölçmek,
(e) bendi uyarınca özel hukuk tüzel kişilerinin bilirkişilik faaliyetinde bulunmalarına izin vermek, izinlerini iptal etmek, bilirkişiliğe ilişkin faaliyet ve raporlarını denetlemek,
Görevlerini de yerine getirmeye başlayacaklardır.

B. Bilirkişilik Bölge Kurulu Başkanının Görevleri
Bilirkişilik Kanununun 9 uncu maddesinde bölge kurulu başkanının görevleri düzenlenmiştir.
1- Bilirkişilik Bölge Kurulu Başkanı göreve başlamasına müteakip;
Kanunun 9/1 inci maddesinin;
(a) bendi uyarınca bölge kurulunun uyumlu, verimli ve düzenli çalışmasını sağlamak,
(b) bendi uyarınca bölge kurulu kararlarını uygulamak,
(c) bendi uyarınca bölge kurulu toplantılarının gündemini belirlenmek ve toplantılara başkanlık etmek; kurul üyelerinden en az ikisinin imzası ile verilecek önerileri gündeme almak,
(d) bendi uyarınca sicil ve listeden çıkarılmasına karar verilen bilirkişilerle ilgili işlemleri yürütmek,
(f) bendi uyarınca bilirkişilere veya bilirkişilik için başvuru yapanlara ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeleri ilgili kurum veya kuruluşlardan istemek, gerektiğinde ilgilileri davet etmek ve dinlemek,
(g) bendi uyarınca bölge kurulu yazı işleri müdürlüğü personelini denetlemek,
(ğ) bendi uyarınca bölge kurulunun diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği halinde çalışmasını sağlamak,
Görevlerini yerine getirecektir.

2- Bilirkişilik Bölge Kurulu Başkanları, Bakanlığımız tarafından belirlenecek usul veesaslara ilişkin düzenleyici işlemlerin ilanına veya yayımlanmasına müteakip;
Kanunun 9/1 inci maddesinin;
(ç) bendi uyarınca Bilirkişiliğe kabul edilenlerin sicil ve listeye kayıt işlemlerini yürütmek,
(e) bendi uyarınca bilirkişilik temel ilkeleri ile etik ilkeleri ihlal ettiği iddia edilen bilirkişiler hakkında başvuru üzerine veya resen gerekli inceleme ve araştırmayı yapmak veya yaptırmak,
(h) bendi uyarınca bilirkişi raporlarını belirlenen esaslar dahilinde arşivlemek,
(ı) bendi uyarınca yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak Bakanlığa sunmak,
Görevlerini de yerine getirmeye başlayacaktır.

III. Kamulaştırma Davalarında Görevlendirilecek Bilirkişiler
sayılı Bilirkişilik Kanunu ile birlikte birçok kanunda değişiklik yapılarak mevzuat birlikteliği sağlanmıştır. Bu kapsamda sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 ve 15 inci maddeleri ile Geçici 6 ncı maddesinde değişiklik yapılmıştır. Değiştirilen 15 inci madde ile daha önce kamulaştırma davalarında görev yapacak, Türk Mühendis ve Mimarlar Odasına bağlı meslek odaları il ve ilçe idare kurulları tarafından oluşturulan listelerin Valilik tarafından onanması ile görev alan bilirkişilerin belirlenmesi usulünden vazgeçilerek, söz konusu davalarda görev yapacak bilirkişilerin bilirkişilik bölge kurullarınca oluşturulacak listelerden seçilmesi düzenlenmiştir.

Yapılan Kanun değişiklikleri nedeniyle bir kısım valilikler tarafından sayılı Kamulaştırma Kanunu uyarınca mahkemelerce görevlendirilecek bilirkişilerin bilirkişilik bölge kurulları tarafından hazırlanan listelerden seçileceği gerekçesiyle yılı başvurularının iptal edildiği ve yeni listelerin düzenlenmediği Bakanlığımıza yapılan başvurulardan anlaşılmıştır.

UYAP Bilişim Sisteminde yer alan bu dokümana funduszeue.info adresinden buasfs8 - eh8iHmh - 7RgX2jE - 4D8NRU= kodu ile erişebilirsiniz. Öte yandan, her yıl ocak ayı içerisinde Sermaye Piyasası Kurulu tarafından hazırlanarak valiliklere sunulan, Kurul tarafından yetkilendirilmiş gayrimenkul değerleme kuruluşları listesi ile gayrimenkul değerleme lisansına sahip kişiler listesinin, yapılan kanun değişikliği neticesinde sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 15'inci maddesine sayılı Kanun ile ek fıkranın mülga olması nedeniyle tereddüt yaşandığından yılı için valiliklere gönderilmediği anlaşılmıştır.

sayılı Bilirkişilik Kanununun Geçici 1 inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, yayımlanacak yönetmeliğe uygun olarak oluşturulacak bilirkişilik sicil ve listelerine uygun bilirkişi görevlendirilmesini sağlamak amacıyla Bakanlığımız tarafından yapılacak ilana kadar mevcut bilirkişi listelerine göre bilirkişi görevlendirilmesine devam edileceği öngörülmüştür. Bu kapsamda ilgili Yönetmeliğin hazırlanması ve ilanına ilişkin çalışmalar devam etmektedir.

Bu itibarla; sayılı Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesi uyarınca mahkemelerce görevlendirilecek bilirkişilerin, yılı için oluşturulan ve valiliklerce onaylanarak adalet komisyonlarına gönderilen kamulaştırma bilirkişi listesi var ise bu listelerden, aksi durumda ise, yargılama sürelerinin uzamaması ve mağduriyet yaşanmaması için sayılı Bilirkişilik Kanununun Geçici 1 inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Bakanlığımızca yapılacak ilana kadar, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi itibariyle mevcut olan yılı kamulaştırma bilirkişi listeleri ile Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yılında tüm valiliklere gönderilen Kurul tarafından yetkilendirilmiş gayrimenkul değerleme kuruluşları listesi ile gayrimenkul değerleme lisansına sahip kişiler listesi esas alınarak görevlendirilmeye devam edilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.

IV. Hukukçu Bilirkişi Uygulaması
sayılı Bilirkişilik Kanunu 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında, genel bilgi veya tecrübeyle ya da hakimlik mesleğinin gerektirdiği hukuki bilgiyle çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağı temel bir ilke olarak düzenlenmiştir. AyrıcaKanunun bilirkişiliğe kabul şartlarını düzenleyen 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında hukuk öğrenimi görmüş kişilerin, hukuk alanı dışında ayrı bir uzmanlığa sahip olduğunu ve birinci fıkradaki şartları taşıdığını belgelendirmediği takdirde bilirkişilik siciline ve listesine kaydedilemeyeceği öngörülmüştür.

sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun ncı ve sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 63 üncü maddelerinde yapılan değişiklik ile genel bilgi veya tecrübeyle ya da hakimlik mesleğinin gerektirdiği hukuki bilgiyle çözümlenmesi mümkün olan konularda bilirkişiye başvurulamayacağı açıkça düzenlenmiştir.

Ayrıca, sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 63 üncü maddesinde de değişiklik yapılarak hakim ve Cumhuriyet savcılarının bilirkişi seçimi ve görevlendirme sırasında Kanunlarla belirlenen kurallara uymamaları "Uyarma Cezası"nı gerektirir bir hal olarak düzenlenmiştir.

Bu itibarla; Her ne kadar yılı için bölge adliye mahkemesi adalet komisyonları ve il adli yargı adalet komisyonlarınca oluşturulan hukuk ve ceza bilirkişi listelerinde hukuk öğrenimi görmüş olup hukuk alanı dışında ayrı bir uzmanlığa sahip olmadığı anlaşılan bilirkişiler bulunmakta ise de, Bilirkişilik Kanunu, Hukuk Muhakemeleri Kanunu, Ceza Muhakemesi Kanunu, Hakimler ve Savcılar Kanunu ile ilgili mevzuat hükümleri dikkate alınarak bu kişilerin bilirkişi olarak görevlendirilmemesi hususunda gerekli dikkat ve özenin gösterilmesi gerekmektedir.

V. sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirlere İlişkin Kanun Hükmünde Kararname Gereğince Bilirkişilik Bölge Kurulları Tarafından Yapılacak İşlemler
sayılı Bilirkişilik Kanunu, bilirkişilik hizmetinin bireysel olarak bilirkişiler tarafından yerine getirilmesini görev olarak düzenlemektedir.
Hukuk Muhakemeleri Kanununu üncü maddesinde, Türk Ceza Kanunu anlamında bilirkişinin kamu görevlisi olduğu düzenlenmiştir.
Görevlendirme kararıyla bilirkişi ile kendisini görevlendiren yargı mercileri arasında yargılama görevinin icrası kapsamında kamusal bir bağ kurulmaktadır. Bilirkişiler, kamu hizmeti anlamında adli hizmetin ifasına veya işleyişine katkı sağlamaya yönelik olarak görev yaparlar. Bilirkişiler klasik idare hukuku anlamında memur değildirler, ancak bu kişiler adli hizmetin yerine getirilmesinde kamu görevi üstlenmektedirler. Bilirkişilerin verilen görev kapsamında kamu görevlisi olarak hukuki ve cezai sorumlulukları bulunmaktadır.

Bu itibarla; Bilirkişilik bölge kurulları tarafından yapılacak araştırma ve inceleme sonucunda, sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi uyarınca, terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu değerlendirilen bilirkişiler ile 5 inci madde uyarınca milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen yapı, oluşum veya gruplara ya da terör örgütlerine üyeliği veya iltisakı ya da bunlarla irtibatı nedeniyle haklarında idari işlem tesis edilenler ile aynı gerekçeyle haklarında suç soruşturması veya kovuşturması yürütüldüğü tespit edilen bilirkişilerin mevcut bilirkişi listelerinden çıkarılmalarına karar verilecektir.

VI. Bilirkişilik Asgari Ücret Tarifesi
Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendinde Bilirkişilik Asgari Ücret Tarifesinin Daire Başkanlığımızca belirlenmesi düzenlenmiş olup, bu Kanun uyarınca hazırlanacak Tarife Ekim ayında Resmi Gazetede yayımlanacaktır.
sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun üncü maddesinde ve sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun sayılı Yasa ile değişik 72 nci maddesinde, bilirkişi ücretinin belirlenmesinde Adalet Bakanlığınca çıkarılacak ve her yıl güncellenecek tarifenin esas alınacağı düzenlenmiştir.

Yeni Bilirkişilik Asgari Ücret Tarifesinin yayımlanacağı tarihe kadar hukuk mahkemelerinde 1 Ekim tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Hukuk Muhakemeleri Kanunu Bilirkişi Ücret Tarifesi uygulanacak olup ceza mahkemeleri ve Cumhuriyet savcılıklarında ise mevcut uygulamaya devam edilecektir.

VII. Adalet Komisyonlarınca Yürütülen İş ve İşlemlerin Bilirkişilik Bölge Kurullarına Devri ile Şikayet ve Başvuruların Değerlendirilmesi

Bölge adliye mahkemesi adalet komisyonları ile il adli yargı adalet komisyonları tarafından bilirkişilikle ilgili yürütülen iş ve işlemler 15 Şubat tarihine kadar bilirkişilik bölge kurullarına devredilecektir. Bilirkişilik bölge kurullarının görevine başladığı tarihten itibaren bilirkişi listelerinde bulunan bilirkişiler hakkında yapılacak şikayet başvuruları adalet komisyonları tarafından ilgisi nedeniyle bölge kurullarına gönderilecektir.

Bu itibarla; sayılı Bilirkişilik Kanunu uygulaması ve yürürlüğüne ilişkin olarak yukarıda belirtilen hususlarda bilgi edinilmesi ve yargı çevrenizdeki daire, mahkeme ve Cumhuriyet başsavcılıklarına duyurulmasını arz/rica ederim.
e-imzalıdır
Feyzullah TAŞKIN
Hakim
Bakan a.
Genel Müdür

DAĞITIM:
GEREĞİ:
- Bölge Adliye ve Bölge İdare Mahkemeleri Adalet Komisyonu Başkanlıkları
- Bölge Adliye Mahkemeleri Cumhuriyet Başsavcılıkları
- Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu Başkanlıkları
- Cumhuriyet Başsavcılıkları
BİLGİ:
- Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreterliği
- Yargıtay Genel Sekreterliği
- Danıştay Genel Sekreterliği
- Askeri Yargıtay Başkanlığı
- Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkanlığı
- Türkiye Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği
- Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği
- Türk Tabipler Birliği
- Türkiye Barolar Birliği
- Sermaye Piyasası Kurulu
- Valilikler

Bu Habere Tepkiniz

Danıştay Daire Başkanlığı / E. , / K.
&#;İçtihat Metni&#;

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : /
Karar No : /

DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …

DAVALILAR : 1- … Bakanlığı / ANKARA
VEKİLİ : Av. …
2- … Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi
… Başkanlığı / …

DAVANIN KONUSU : … Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve … karar sayılı işlemi ile dayanağı olan Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ve maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinin iptali istenilmektedir.

maddesi, (e) bendinde yer alan, bilirkişilikle bağdaşmayan tutum ve davranışlarda bulunulmasına yönelik düzenlemenin soyut, belirsiz ve hukuki güvenlik ilkesine aykırı olduğu, bu kapsamda davaya konu Yönetmeliğin maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinde de hukuka uyarlık bulunmadığı belirtilerek davaya konu bireysel işlem ve düzenleyici işlemlerin iptali gerektiği ileri sürülmektedir.
DAVALILARIN SAVUNMALARI : Davalı Adalet Bakanlığı tarafından, Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (a),(b),(c) ve (d) bentlerinde listeden çıkarma sebeplerinin somut olarak belirlendiği, ancak bazı hallerde işlerini özenle, dürüstlükle ve tarafsızlıkla yapıp yapmadıklarına ilişkin olarak bilirkişilerin hakim tarafından denetlenebildiği, bu sebeple bilirkişilikle bağdaşmayan tutum ve davranışlarda bulunulması hükmünün olmasının zaruret teşkil ettiği, ayrıca Yönetmeliğin maddesi, (e) bendindeki çıkarma nedeninin, diğer çıkarma nedenlerine göre daha özel şekilde düzenlenmesi ve bu nedene dayalı listeden çıkarılanların bir daha listeye yazılmayacaklarının belirtilmesinin bilirkişilik mesleğinin mahiyeti ile uyumlu olduğu, sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu&#;nun maddesinin verdiği yetki uyarınca getirilen davaya konu düzenlemelerde ve anılan düzenlemeler uyarınca tesis edilen davaya konu bireysel işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Diğer davalı İzmir Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu Başkanlığı tarafından savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Davaya konu düzenleyici işlemlere ilişkin iptal istemi yönünden karar verilmesine yer olmadığına, bireysel işlem yönünden ise davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …

DÜŞÜNCESİ : Dava; İzmir Adli Yargı ilk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonunun … tarihli ve … sayılı kararı ve dayanağı Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 12&#;inci maddesinin e bendinin, 14&#;üncü maddesinin 2&#;nci fıkrasının son cümlesinin iptali istemiyle açılmıştır.
T.C. Anayasasının (Anayasa) &#;üncü maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilecekleri belirtilmiştir.
Uyuşmazlığın çözümü bakımından, Yönetmelikle yapılan düzenlemenin üst normlara ve hukuka uygun olup olmadığının irdelenmesi gerekmektedir. Buna göre;
Sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 63&#;üncü maddesinde,&#;1- Çözümü uzmanlığı, özel veya teknik bilgiyi gerektiren hâllerde bilirkişinin oy ve görüşünün alınmasına re&#;sen, Cumhuriyet savcısının, katılanın, vekilinin, şüphelinin veya sanığın, müdafiinin veya kanunî temsilcinin istemi üzerine karar verilebilir. Ancak hâkimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukukî bilgi ile çözülmesi olanaklı konularda bilirkişi dinlenemez. (2) Bilirkişi atanması ve gerekçe gösterilerek sayısının birden çok olarak saptanması, hâkim veya mahkemeye aittir. Birden çok bilirkişi atanmasına ilişkin istemler reddedildiğinde de aynı biçimde karar verilir.&#; hükmüne; 64&#;üncü maddesinde de, &#;(1) Bilirkişiler, il adlî yargı adalet komisyonları tarafından her yıl düzenlenen bir listede yer alan gerçek veya tüzel kişiler arasından seçilirler. Cumhuriyet savcıları ve hâkimler, yalnız bulundukları il bakımından yapılmış listelerden değil, diğer illerde oluşturulmuş listelerden de bilirkişi seçebilirler. Bu listelerin düzenlenmesine veya listelerde yer verilenlerin çıkarılmalarına ilişkin esas ve usuller, yönetmelikte gösterilir.&#; hükmüne yer verilmiştir.
sayılı Yasanın belirtilen 64&#;üncü maddesi hükmüne dayanılarak, her yıl için il adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonları tarafından düzenlenecek olan bilirkişi listelerinin hazırlanmasında uzmanlık alanlarının belirlenmesini, başvurabilecek olanların niteliklerini, müracaat usulünü, değerlendirme esaslarını, listelerin oluşturulmasını ve gerekli durumlarda bu listelerde yer verilenlerin çıkarılma usul ve esaslarının, düzenlenmesi amacıyla dava konusu olan Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik yürürlüğe konulmuştur.
Söz konusu Yönetmelikte, bilirkişi olarak başvuracakların uzman oldukları alanın belirlenmesi, il adli yargı adalet komisyonlarının bu konuda yapacağı listeye kabul edilme koşulları, listeye girebilmek için başvuruların yapılma usulü, başvuruların komisyonca değerlendirilmesi, kabülü, listelerden çıkarılma sebep ve usulleri ile bilirkişilerce uyulması gereken ilkelere yönelik hükümlere yer verilmiştir.
Ayrıca; yönetmeliğe dayanak alınan Sayılı Ceza Muhakemesi Kanununda ve diğer ilgili mevzuatta, bilirkişilik bir meslek olarak kabul edilmemiştir. Kanunun 63&#;üncü maddesinde bilirkişi; çözümü uzmanlığı, özel veya teknik bilgiyi gerektiren dava ve işlerde, yargı yerlerince oy ve görüşüne başvurulan, bir başka ifadeyle özel ve teknik bilgisi ile yargı mercilerine yardımcı olan gerçek veya tüzel kişiler olarak tanımlanmıştır. Bu tanımdan da anlaşılacağı üzere, bilirkişiliğin belirli niteliklere ve koşullara sahip kişi ve kuruluşlarca yapılabilecek bir uzmanlık işi olması karşısında, &#;Bilirkişi&#; olarak faaliyette bulunacak kişilerin, İl Adli Yargı Adalet Komisyonunca hazırlanacak listeye kabul edilebilmeleri için, Yönetmeliğin 6&#;ncı maddesinde öngörülen şartlara sahip olması gerektiğinden, 12&#;nci maddenin e bendinde belirtilen bilirkişilikle bağdaşmayan tutum ve davranışlarda bulunulması nedeniyle isimlerinin listeden çıkarılmasına ve bir daha bilirkişi listesine alınmamasına yönelik düzenlemelerde ve buna dayanılarak davacı adına tesis edilen işlemde, gerek Anayasada yer alan ilkelere, gerekse, yetki veren sayılı Kanunun 64&#;üncü maddesine aykırılık görülmemiştir.
Öte yandan; davacının bilirkişi listesinden çıkarılmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan dava, davacının eyleminin, bağımsız ve tarafsız yargı organlarının çözümü uzmanlık gerektiren uyuşmazlıklarda başvurulan ve görevini sadakat ve özenle, bilim ve fenne uygun olarak, tarafsız ve objektif bir biçimde yerine getireceğine ilişkin yemin ederek göreve başlayan bilirkişilerde aranan etik değerlerle bağdaşmadığı gerekçesiyle &#; İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararıyla reddedilmiştir.
Açıklanan nedenle, davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Bölge Adliye Mahkemesi Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik uyarınca düzenlenen yılı Hukuk Muhakemeleri Bilirkişi Listesinin sırasında, Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca düzenlenen yılı Bilirkişi Listesinin ise sırasında Harita ve Kadastro Teknikeri bölümünde bilirkişi olarak yer alan davacının, İzmir Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve Karar No:… sayılı kararıyla, sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’na göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliği maddesi, 1. fıkrası, (c) bendi uyarınca ve Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi uyarınca yılı bilirkişilik listelerinden çıkarılmasına karar verilmiştir.
Sonrasında davacı tarafından yılı için İzmir Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonunca düzenlenen bilirkişi listelerine kaydolmak için başvuruda bulunulmuş, anılan başvuru, İzmir Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve … sayılı kararı ile Bölge Adliye Mahkemesi Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesi, (d) bendi ve Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi uyarınca reddedilmiş, bu karara karşı yapılan itirazın dava konusu … tarih ve … sayılı karar ile reddi üzerine de bakılan dava açılmıştır.
Öte yandan, UYAP sistemi üzerinden yapılan sorgulamada, davacı tarafından yılı bilirkişi listelerinden çıkarılması yönünde tesis edilen … Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve Karar No:… sayılı kararının iptali istemiyle açılan davada; &#; İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla davanın reddedildiği, bu karara karşı davacı tarafından yapılan istinaf başvurusu üzerine … Bölge İdare Mahkemesi &#; İdare Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla istinaf başvurusunun reddine kesin olarak karar verildiği görülmektedir.

İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
İşlem tarihindeki haliyle sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu&#;nun &#;Bilirkişi olarak atanabilecekler&#; başlıklı maddesi, 1. fıkrasında, &#; Bilirkişiler, il adlî yargı adalet komisyonları tarafından her yıl düzenlenen bir listede yer alan gerçek veya tüzel kişiler arasından seçilirler. Cumhuriyet savcıları ve hâkimler, yalnız bulundukları il bakımından yapılmış listelerden değil, diğer illerde oluşturulmuş listelerden de bilirkişi seçebilirler. Bu listelerin düzenlenmesine veya listelerde yer verilenlerin çıkarılmalarına ilişkin esas ve usuller, yönetmelikte gösterilir. &#; hükmüne yer verilmiştir.
sayılı Kanun&#;un anılan hükmüne dayanılarak ceza davalarında bilirkişi olarak görev yapacakların niteliklerini ve çalışma esaslarını düzenlemek amacıyla çıkarılan ve 01/06/ tarih ve sayılı Resmi Gazete&#;de yayımlanarak yürürlüğe giren (Mülga) Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik&#;in &#;Listeden çıkarılma sebepleri&#; başlıklı maddesinde,&#;Listede yer alan bilirkişilerin:
a) Listeye kabul şartlarını sonradan kaybetmesi,
b) Kanunî bir sebep olmaksızın bilirkişilik yapmaktan kaçınması,
c) sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 66 ncı maddesinin ikinci fıkrası uyarınca listeden çıkarılması teklifinin komisyonca uygun bulunması,
d) Listeden çıkarılmayı talep etmesi,
e) Bilirkişilikle bağdaşmayan tutum ve davranışlarda bulunulması
durumunda adı listeden çıkarılır.&#; hükmü; &#;Listelerin yenilenmesi usulü&#; başlıklı maddesinde, &#;Listeler, her yıl bu Yönetmelik hükümlerine göre yeniden düzenlenir.
Bu Yönetmeliğin 12 nci maddesi hükümlerine göre listeden çıkarılmasına karar verilenler bir yıl geçtikten sonra gerekli şartları taşımaları durumunda listeye yeniden yazılabilir. Ancak 12 nci maddenin (e) bendi gereğince çıkarılanlar bir daha listeye yazılamaz.&#; hükmü yer almaktadır.
Öte yandan, 03/08/ tarih ve sayılı Resmi Gazete&#;de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilirkişilik Yönetmeliği&#;nin &#;Yürürlükten kaldırılan yönetmelikler&#; başlıklı maddesinde, &#;(1) 8/4/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bölge Adliye Mahkemesi Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik ile 1/6/ tarihli ve sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.&#; hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava Konusu (Mülga) Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ve maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinin iptali istemi yönünden yapılan inceleme:
Yukarıda yer verilen Bilirkişilik Yönetmeliği&#;nin maddesi uyarınca Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin yürürlükten kaldırıldığı görüldüğünden, bu kısım yönünden davanın konusuz kaldığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ve maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinin iptali istemi yönünden karar verilmesine yer bulunmamaktadır.
Dava Konusu Bireysel İşlem Yönünden Yapılan İncelenme:
Her ne kadar karar tarihi itibariyle yürürlükten kaldırılmış ise de, dava konusu işlemin tesis edilmesinde dayanak olarak alınması sebebiyle (Mülga) Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ve maddesi, 2. fıkrasının son cümlesinin iptali istemi yönünden de hukuka uygunluk incelemesi yapılması gerektiği açıktır.
Bu kapsamda, çözümü uzmanlığı, özel veya teknik bilgiyi gerektiren hususlarda oy ve görüşüne başvurulan bilirkişinin konusunda yetkin ve uzman olacağı, görevini dürüstlük kuralları çerçevesinde bağımsız, tarafsız ve objektif olarak yerine getireceği tartışmasızdır. Öte yandan, yargı yerince de, mesleki yeterlilik düzeyi itibariyle hangi nitelikte ve inceleme alanı itibariyle hangi konuda bilirkişiye başvurulması gerektiğinin tereddüte yer bırakmayacak şekilde belirlenmesi ve bilirkişinin, güvenilir, dürüst ve tarafsız kişiliğinden emin olunması gerekmektedir.
Görüldüğü üzere, özel ve teknik bilgiyi gerektiren konunun hangi uzmanlık alanına girdiğini, o uzmanlık alanında bulunan kimselerden hangilerinin mesleki yeterlilik bakımından o konuyu çözümlemeye en liyakatli, uzman kimse olduğunu belirlemek önemli olduğu kadar, konunun gerçekten uzmanı olan bilirkişinin, görevi gereği doğruluktan ayrılmayan, bilgisini etki altında kalmadan yansıtan ve bu arada görevi gereği taraflardan hiçbir menfaat sağlamayan ve ahlaki olgunluk, tutarlılık ve dürüstlük içinde olduğunu belirlemek de önemlidir. Özel ve teknik bilgiyi gerektiren konularda görüşüne başvurulan bilirkişinin, bu bağlamda bilirkişilik müessesesinin bir hak değil bir ödev olduğu, bilirkişinin yaptığı iş itibarıyla kamu görevlisi olarak kabul edilemeyeceği kuşkusuzdur. Bilirkişiliğin tanımı, bilirkişilikle bağdaşmayan her hal ve davranışın önceden belirlenerek yönetmelik kuralı haline getirilmesindeki güçlük ve listeden çıkarılma halinde bu işleme karşı yargı yolunun da açık olduğu dikkate alındığında; Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ile maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinde hukuka aykırı bir husus görülmemiştir.
Bireysel işleme yönelik olarak dosya kapsamında yer alan bilgi ve belgelerin incelenmesinden; … Adli Yargı İlk derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve Karar No:… sayılı kararıyla, davaya konu Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi kapsamında bilirkişilikle bağdaşmayan tutum ve davranışlarda bulunduğundan bahisle yılı bilirkişi listelerinden çıkarılmasına karar verilen davacının, bu işlemin iptali istemiyle açtığı davada; … İdare Mahkemesince davanın reddine karar verildiği, anılan karara karşı yapılan istinaf başvurusunun da reddine kesin olarak karar verildiği, öte yandan, davaya konu Yönetmeliğin maddesi, 2. fıkrası, son cümlesi uyarınca da, anılan Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi kapsamında listeden çıkarılanların bir daha listeye yazılamayacağı yönünde emredici hüküm bulunduğu dikkate alındığında; yürürlükte olduğu tarihte hukuka uygun olduğu belirlenen Yönetmelik maddelerinde yer alan düzenlemeler kapsamında davacının yılı bilirkişilik listelerine kaydolmak istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işleme yapılan itirazın reddine yönelik tesis edilen bireysel işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Bu sebeple davaya konu bireysel işlemin iptali istemi yönünden davanın reddine karar verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Ceza Muhakemesi Kanununa Göre İl Adli Yargı Adalet Komisyonlarınca Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi Hakkında Yönetmeliğin maddesi, (e) bendi ve maddesi, 2. fıkrası, son cümlesinin iptali istemi yönünden KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
2. … Adli Yargı İlk derece Mahkemesi Adalet Komisyonu&#;nun … tarih ve … sayılı kararının iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
3. Netice itibariyle davaya konu düzenleyici işlemlerin yürürlükte olduğu tarihte hukuka uygun oldukları ve bireysel işlem yönünden de hukuka aykırılık bulunmadığı göz önünde bulundurularak, ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı Adalet Bakanlığı&#;na verilmesine,
5. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu&#;na temyiz yolu açık olmak üzere, 03/06/ tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

Tags: Danıştay, Karar

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası