6 Sınıf Fen Bilimleri Şarkısı
Tez No | İndirme | Tez Künye | Durumu |
|
| Hücre konusunda bestelenen şarkıların 6. sınıf fen bilimleri dersinin öğretimine etkisi / The effect of songs composed on cell subject in the teaching of science course to 6th grade students Yazar:CİHAN BOZ Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ HASAN ÖZCAN Yer Bilgisi: Aksaray Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training Dizin:Akademik başarı = Academic achievement ; Müzik = Music ; Şarkılar = Songs | Onaylandı Yüksek Lisans Türkçe s. |
|
Bu araştırmanın amacı, hücre konusunda bestelenen şarkıların 6. sınıf fen bilimleri dersinin öğretimine etkisini belirlemektir. Çalışma, – eğitim öğretim yılında, Aksaray ilindeki bir ortaokulun 54 altıncı sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda (n=24) kontrol grubunda ise (n=30) öğrenci yer almıştır. Çalışma karma yöntem araştırma desenlerinden biri olan gömülü desen ile yürütülmüş ve açıklayıcı desende tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel kısmında ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenden, nitel kısmında ise olgubilim deseninden faydalanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutundaki veriler, hücre konusuna yönelik akademik başarı testi ve fene yönelik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubuna ön test olarak önce fene yönelik tutum ölçeği daha sonra hücre konusuna yönelik akdemik başarı testi uygulanmıştır. Deney grubunda 6 ders saati içinde, sözleri araştırmacı tarafından yazılan, bestesi alanında uzman olan bir müzik eğitimcisi tarafından yapılan 5 adet notalı şarkı sözleriyle öğretim desteklenmiştir. Şarkıların bestelenmesi aşamasında çoğunlukla 7'li hece ölçüsü esas alınarak süreç planlanmıştır. Şarkıların öğretiminde müzik öğretmeni ile işbirliği gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise programın öngördüğü şekilde dersler işlenmiştir. Çalışmanın sonunda her iki gruba fene yönelik tutum ölçeği ve hücre konusuna yönelik başarı testi son test olarak uygulanmıştır. Nitel veri ise yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Nicel veriler, SPSS ve Microsoft Excell programlarıyla analiz edilmiştir. Nitel veriler ise, içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda akademik başarı ve tutum açısından deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Nitel verilerin içerik analizi yapılarak 4 tema ve 22 koda ulaşılmıştır. Bu araştırma sonucunda hücre konusuna ilişkin bestelenen şarkıların, öğrencilerin akademik başarıları, fene yönelik tutumları ve görüşleri üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin fen bilimleri dersinde kullanılan şarkıları akılda kalıcı, eğlenceli ve öğretici buldukları, bundan dolayı başka konuların da benzer uygulamalar yapılarak süreci daha etkili kılacağı düşünüldüğü için buna yönelik önerilerde bulunulmuştur. |
|
The aim of this study is to determine the effects of songs composed on the cell in the teaching of the 6th grade science course. The study was conducted with 54 sixth grade students in a secondary school in Aksaray in academic years. In the experimental group (n = 24) and in the control group (n = 30) students took part. The study was carried out with the inserted design, which is one of the mixed method research designs and projected in descriptive design. In the quantitative part of the study, semi-experimental design was used in the pretest-posttest control group and phenomenological pattern was used in the qualitative part. The quantitative data of the study were collected with the academic achievement test and the attitude scale towards science. As a pretest, firstly the attitude scale towards science and then the academic achievement test for the cell subject was applied to the experimental and control groups. In the experimental group, the teaching was supported within six-hour courses by the lyrics of 5 notes, whose words were written by the researcher and composed by the expert music trainer in his field. The process in composing songs was planned on the basis of 7 syllabic forms. Cooperation with the music teacher was conducted in the teaching of songs. In the control group, the lessons are taught as prescribed by the program. At the end of the study, the attitude scale towards science and the achievement test for the cell subject were applied as a post test. Qualitative data were obtained by semi-structured interviews. Quantitative data were analyzed with SPSS and Microsoft Excel programs. Qualitative data were subjected to content analysis. As a result of the study, a significant difference was found in favor of experimental group in terms of academic achievement and attitude. 4 themes and 22 codes were obtained by analyzing content of the qualitative data. As a result of this study, it has been determined that songs composed on the cell subject have a positive effect on students' academic achievements, attitudes towards science and their opinions. Because it was thought that the students find the songs used in the science lesson as memorable, entertaining and instructive and therefore other subjects make the process more effective by making similar applications, it was given suggestions to this purpose. |
5. ve 6. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Okul Şarkılarının Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi
Okul şarkıları, müziksel yapının ve sözel içeriğinin okul çağındaki çocuklara göre yazıldığı müzik yapıtlarıdır. Genel müzik eğitiminin her basamağında okul şarkıları temel materyaldir. Şarkı, bir müzik dersinde öğrencileri en kolay şekilde bir araya getirebilecek ve işbirliği sağlayabilecek güçtür. Bu noktada müzik derslerinde kullanılan okul şarkılarının özellikleri ve yaş grubuna göre uygunluk durumları önem kazanmaktadır. Bu çalışma, ortaokul 5. ve 6. sınıf ders kitaplarında yer alan okul şarkılarını eğitim müziği açısından incelemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Araştırmanın veri kaynağını Milli Eğitim Bakanlığı ortaokul 5. ve 6. sınıf ders kitapları oluşturmaktadır. Bu kitaplarda yer alan 52 şarkı türlerine, besteci çeşitliliğine, tonal/makamsal durumlarına, ses sınırlarına ve kazanımlarına göre incelenmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan "okul şarkısı inceleme formu" ile üç alan uzmanından görüş alınmıştır. Elde edilen veriler frekans (f) ve yüzde (%) yöntemiyle analiz edilmiş ve ilgili başlıklar altında gösterilmiştir. Araştırmada, ders kitaplarında yer alan şarkıların; en fazla anonim en az aktarma türünde olduğu, kitaplarda anonim şarkılardan sonra en fazla bestesi olan eğitim müziği bestecisinin Salih Aydoğan olduğu, makamsal şarkıların tonal şarkılardan daha fazla olduğu, şarkıların genel ses sınırının la3 - sol5 olduğu ve 18 farklı kazanım içerdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler:
Eğitim müziği, Okul şarkısı, Müzik ders kitabı
Tam Metin
___
- Akçalı, E., Vural, T., D., Yamaner, B. ve Çakar, Ö. (). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Müzik Ders Kitabı 6. 1. Baskı, Devlet Kitapları, Ankara.
- Akpınar, M. ve Karadaş, M. (). İlkokul Müzik Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi Ve Değerlendirilmesi (Denizli İli Merkezefendi İlçesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 11(2),
- Aslan, E. (). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitapları. Eğitim ve Bilim, 35(),
- Aydoğan, S. (). Oynayarak Eğlenerek Müzik Dilini Öğreniyoruz. Arkadaş Yayınevi, Ankara.
- Aydoğan, S. ve İlik, A. A. (). Blokflüt ile Müzik Eğitimi. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara.
- Aytepe, Ç., Değer, A., Ç., Göncü, İ., Ö. ve Ateşyakan, B. (). Çocuk Şarkıları Dağarcığı - 1. 2. Baskı, Vize Yayıncılık, Ankara.
- Bakar, E., Keleş, Ö., ve Çolakoğlu, M. (). Öğretmenlerin MEB 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Kitap Setleriyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1),
- Bayşu, N. (). 4+4+4 Sistemine Göre Ortaokullarda Müzik Dersinde Kullanılan Öğretmen El Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Eğitim Müziği Besteleme Teknikleri Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Büyüköztürk, Ş., ÇAkmak, E., K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 6. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
- Coşkuner, İ. (). İlk Öğretmen Okullarında Müzik II. devre 1. 2. 3. sınıflar. Maarif Basımevi, İstanbul.
- Creswell, J. W. (). Nitel Araştırma Yöntemleri - Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) 3. Baskıdan Çeviri, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Önder, C., G., Yıldız, E. (). İlkokul 4. Sınıf ve Ortaokul 5. Sınıf Müzik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Kazanımların Gerçekleşme Durumuna İlişkin Ders Öğretmenlerinin Görüşleri (Çankırı İli Örneği). Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2),
- Çelik, M., Efendioğlu, Y., Özer, H. ve Özkan, İ. (). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Müzik Ders Kitabı 5. 2. Baskı, Devlet Kitapları, Ankara.
- Çevik, D., B. ve Güven, E. (). İlköğretim Müzik Öğretmenlerinin Okul Şarkılarına Piyanoda Eşlik Yapabilme Konusuna İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Çalışma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25),
- Değer, A., Ç. (). Çocuk Korolarının Eğitiminde Bir Yaklaşım Olarak Eğitsel Oyun Kullanımının Öğrencilerin Müziksel Erişi Düzeylerine Etkisi, Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Göher, F. (). Türk ve Batı Çocuk Şarkılarının Karşılaştırmalı Analizi. Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Kalaycıoğlı, Ş., G. (). Türkiyedeki İlköğretim Okullarında Müzik Eğitiminde Kullanılan Okul Şarkılarının, Eğitim Müziği Besteleme Teknikleri Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Piji, P. (). Piyano Eşliğinin Eğitim Müziğindeki Önemi ve Müzik Öğretmenlerine Yönelik Piyano Eşlik Yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.
- Sağer, T. (). Cumhuriyetten Günümüze Okul Şarkıları Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Say, A. (). Müzik Üzerine. 1. Baskı, Kor Kitap, İstanbul.
- Say, G. (). Beşikten Başlayan Müzik Eğitimi. 1. Baskı, Cinius Yayınları, İstanbul
- Sun, M. (). Türkiyenin Kültür - Müzik - Tiyatro Sorunları. Ajans Türk Kültür Yayınları, Ankara.
- Sun, M. ve Seyrek, H. (). Okulöncesi Eğitimde Müzik. 1. Baskı. Müzik Eserleri Yayınları, İzmir.
- Sun, M. (). Çocuklar ve Gençler İçin Şarkı Demeti - 1. Baskı, Sun Yayınevi, Ankara.
- Tanrıöğen, A. (ed.). (). Bilimsel Araştırma Yöntemleri - Bölüm IV Metodoloji (). Bölüm Yazarı: Baki Şahin 3. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Şimşek, P., R. ve Bilen, S. (). Çağdaş Türk Müziği Temalarından Okul Şarkısı Oluşturma. International Journal of Human Sciences, 16(2), -
- Tarman, S. (). Müzik Eğitiminin Temelleri. 2. Baskı, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
- Türkmen, E., F. (). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri. 5. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
- Uluçay, T. (). İlköğretim İkinci Kademe Müzik Eğitimi Dersinde - Eğitim Öğretim Yılında Okutulan Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Müziksel Amaçlar Bakımından Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Uçan, A. (). Müzik Eğitimi, Temel Kavramlar - İlkeler - Yaklaşımlar ve Türkiyedeki Durum. Genişletilmiş 3. Baskı. Evrensel Müzikevi, Ankara.
- Yıldırım, funduszeue.info Şimşek, H. (). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı, Tıpkı Basım. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
___
APA | Serin, Ç. & Sonsel, Ö. B. (). 5. ve 6. Sınıf Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Okul Şarkılarının Eğitim Müziği Açısından İncelenmesi . Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 18 (1) , . DOI: /tebd |
nest...
78526 78527 78528 78529 78530