büyükşehir olabilmek için nüfus / Nüfusu bini geçen 12 il, büyükşehir olacak

Büyükşehir Olabilmek Için Nüfus

büyükşehir olabilmek için nüfus

Avantaj ve dezavantajlarıyla &#;Büyükşehir&#; olmak

Doç. Dr. Ersan ÖZ / Pamukkale Üniversitesi, &#;&#;BF, Maliye bölümü, Mali Hukuk Anabilimdal&#; Ba&#;kan&#;, seafoodplus.info

Ülkemizdeki yerel yönetim kurulu&#;lar&#;ndan birisi ve en önemlisi belediyelerdir. Belediyeler il, ilçe, belde vb. yerle&#;im merkezlerinde temizlik, su, toplu ta&#;&#;ma ve imar faaliyetleri gibi kamu hizmetlerini yerine getiren kamu tüzel ki&#;ilikleridir. Ancak son y&#;llarda dünyadaki geli&#;melere paralel olarak, toplumun beklentilerinin artmas&#; ve ihtiyaçlar&#;n&#;n çe&#;itlenmesi nedeniyle belediyeler; sportif ve kültürel faaliyetler, e&#;itim ve ö&#;retim faaliyetleri gibi birçok alanda hizmet vermeye ba&#;lam&#;&#;t&#;r. Belediyelerin yapm&#;&#; oldu&#;u hizmetlerin bu denli çe&#;itlenmesi nedeniyle kaynak ihtiyaçlar&#; da artm&#;&#;t&#;r. Önceki y&#;llarda ya&#;anan köyden kente göç olgusu nedeniyle, bugün itibariyle Türkiye nüfusunun yakla&#;&#;k %80'i belediye te&#;kilat&#; bulunan yerle&#;im yerlerinde ikamet etmektedir.

Türkiye'de belediyeler, büyüklük ve kurulu&#; yerine göre büyük&#;ehir belediyeleri, il belediyeleri, ilçe belediyeleri, büyük&#;ehir ilçe belediyeleri ve belde belediyeleri olarak adland&#;r&#;lmaktad&#;r. Nüfusun i&#; bulma, e&#;itim vb. nedenlerle belirli kentlerde yo&#;unla&#;mas&#; ve il belediyelerinin bu ihtiyaçlar&#; kar&#;&#;lamakta yetersiz kalmas&#; nedeniyle büyük&#;ehir belediyeleri kurulmu&#;tur.

Belediyelerin gelirleri, öz gelirler, devlet yard&#;mlar&#;, borçlanmalar, cezalar ve genel bütçe vergi gelirlerinden ayr&#;lan paylardan olu&#;maktad&#;r. Toplam gelirleri içerisinde as&#;l önemli kalemi genel bütçe vergi gelirlerinden ayr&#;lan paylar olu&#;turmakta olup di&#;er gelirlerin oran&#; oldukça azd&#;r. Örne&#;in, &#;stanbul Büyük&#;ehir Belediyesi'nin y&#;l&#; bütçesine göre öngörülen tahmini gelir tutar&#; 6 milyon bin TL olup, bunun 5 milyon bin TL'sinin merkezi idare vergi gelirlerinden al&#;nacak paylardan olu&#;aca&#;&#; öngörülmü&#;tür. Büyük&#;ehir belediyeleri genel bütçe vergi gelirlerinden, il belediyelerine göre daha fazla pay almaktad&#;rlar. Bu nedenle büyük&#;ehir statüsünde bulunmayan il belediyeleri de büyük&#;ehir belediyesi statüsüne geçmek istemektedir.
Bugün itibariyle Türkiye'de 16 adet büyük&#;ehir belediyesi bulunmaktad&#;r. Büyük&#;ehir belediyesi olabilmek için say&#;l&#; Büyük&#;ehir Belediyesi Kanunu'nun 4'üncü maddesine göre, belediye s&#;n&#;rlar&#; içindeki ve bu s&#;n&#;rlara en fazla 10 bin metre uzakl&#;ktaki yerle&#;im birimlerinin son nüfus say&#;m&#;na göre toplam nüfusu binden fazla olan il belediyeleri olmalar&#; gerekmektedir. Ancak büyük&#;ehir belediyesi statüsünde bulunmayan illerin hiçbirisi &#;u an itibariyle bu &#;arta sahip de&#;ildir.
Ancak Türkiye Büyük Millet Meclisi &#;ç &#;&#;leri Komisyonu'nda kabul edilen kanun tasar&#;s&#;nda Ayd&#;n, Denizli, Mu&#;la, Tekirda&#;, Trabzon, &#;anl&#;urfa, Kahramanmara&#;, Bal&#;kesir, Van, Manisa, Hatay, Malatya ve Mardin illerinin büyük&#;ehir yap&#;lmas&#;na ili&#;kin hükümler bulunmaktad&#;r. Öteden beri belirtilen iller ve di&#;er il belediyelerinin birço&#;u da büyük&#;ehir statüsüne geçmek için taleplerini dile getirmektedirler.

 

Büyük&#;ehir olma talebinin alt&#;nda yatan as&#;l neden, büyük&#;ehir belediyelerinin genel bütçe vergi gelirlerinden ald&#;klar&#; paya ilaveten büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; içinde yap&#;lan genel bütçe vergi gelirleri tahsilât&#; toplam&#;ndan %5 pay almas&#;d&#;r. Söz konusu ilave gelir pay&#; büyük&#;ehir olmay&#; oldukça cazip k&#;lmaktad&#;r. Nitekim &#;ç &#;&#;leri Komisyonu'nda kabul edilen kanun tasar&#;s&#;na göre bu oran&#;n %6 olaca&#;&#; öngörülmektedir.

&#;l özel idareleri ve belediyelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilât&#; toplam&#; üzerinden ayr&#;lacak paylara ili&#;kin esas ve usuller say&#;l&#; &#;l Özel &#;darelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakk&#;nda Kanun'da düzenlenmi&#;tir. Buna göre genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#;ndan normal il belediyeleri %, büyük&#;ehir belediyeleri % + büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; içinde yap&#;lan genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#; toplam&#;ndan %5 pay almaktad&#;rlar. Normal illerin büyük&#;ehir olmak istemelerinin en büyük nedeni de bu % 5'lik pay&#; alabilmektir.

say&#;l&#; yeni Yasa öncesinde özel tüketim vergisi ve özel ileti&#;im vergisi genel bütçe vergi gelirleri toplam&#;na dahil edilmemekteydi. say&#;l&#; &#;l Özel &#;darelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakk&#;nda Kanun'un 8'inci maddesinin 1-c bendi ile yap&#;lan düzenleme ile Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nun 8'inci maddesinin 1-d bendi ile yap&#;lan düzenlemede ise özel ileti&#;im vergisinin, genel bütçe vergi gelirleri toplam&#;na dahil edilmesi yönünde düzenleme yap&#;lm&#;&#;t&#;r. Özel tüketim vergisi ve özel ileti&#;im vergisinin genel bütçe vergi gelirlerine dahil edilmesi nedeniyle vergi gelirleri toplam&#; önemli miktarlarda artm&#;&#; olacakt&#;r. Böylece il özel idareleri ve belediyelere pay tahsisi esnas&#;nda dikkate al&#;nacak rakam büyüyecektir. Ancak yasal düzenleme gere&#;i büyük&#;ehir belediyelerinin pay&#; hesaplan&#;rken, y&#;l&#;na kadar, özel tüketim vergisi, genel bütçe vergi gelirleri içerisinde dikkate al&#;nmayacakt&#;r. y&#;l&#;ndan itibaren, büyük&#;ehir belediyelerinin pay&#; hesaplan&#;rken, özel tüketim vergisinin, genel bütçe vergi gelirleri içerisinde dikkate al&#;nacak olmas&#;, büyük&#;ehir belediyelerinin vergi gelirleri tahsilat&#;ndan alaca&#;&#; pay&#; daha da art&#;racak olmas&#;, il belediyelerinin büyük&#;ehir belediyesine dönü&#;me isteklerini daha da art&#;rmaktad&#;r.
Bu durum yeni büyük&#;ehir olacak il belediyelerinin önemini ve sahip olaca&#;&#; kaynaklar&#; daha da art&#;rmaktad&#;r. Çünkü çok küçük olan ve personel maa&#;lar&#;n&#; bile ödemekte zorlanan belediyelere aktar&#;lan kaynaklar büyük&#;ehir belediyesi bütçesinde toplanacakt&#;r. Tüm il s&#;n&#;rlar&#; büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;r&#; kabul edilece&#;inden, tüm ilde toplanan vergi gelirleri üzerinden %6'l&#;k pay al&#;nacakt&#;r. y&#;l&#;ndan itibaren özel tüketim vergisi ve özel ileti&#;im vergisi üzerinden de Büyük&#;ehir belediyelerine %6 pay aktar&#;lacakt&#;r.



TBMM &#;ç &#;&#;leri Komisyonu'nda kabul edilen kanun tasar&#;s&#;na göre, büyük&#;ehir statüsünde olacak olan 29 ilin, büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; içerisinde tahsil edilen genel bütçe vergi gelirleri toplam&#; üzerinden alacak olduklar&#; paylar y&#;l&#;nda gerçekle&#;en vergi tahsilat&#; tutarlar&#; dikkate al&#;nd&#;&#;&#;nda a&#;a&#;&#;daki gibi hesaplanacakt&#;r (toplam do&#;ru olmakla birlikte, yay&#;mlanacak sayfa problemi nedeniyle baz&#; illerin ayr&#;nt&#;s&#; yans&#;t&#;lmam&#;&#;t&#;r).

(Tasar&#;ya göre, büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; içerisinde tahsil edilen genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#;n&#;n % 6's&#; büyük&#;ehir belediye pay&#; olarak ayr&#;lacakt&#;r. Ayr&#;lan tutar&#;n % 60' &#; do&#;rudan ilgili büyük&#;ehir belediyesine aktar&#;lacak, kalan % 40'&#;n % 70'i nüfusa göre, % 30'u ise yüzölçümüne göre büyük&#;ehir belediyeleri aras&#;nda payla&#;t&#;r&#;lacakt&#;r.)

Tasar&#;ya göre, Türkiye genelinde toplanan genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#;n&#;n %'i büyük&#;ehir statüsünde olacak olan 29 ilin ilçe belediyelerine ayr&#;lacakt&#;r.

(Ayr&#;lan tutar&#;n %90'&#; ilçe nüfusuna göre, %10'u ise ilçe yüzölçümüne göre büyük&#;ehir ilçe belediyeleri aras&#;nda payla&#;t&#;r&#;lacakt&#;r. Ancak ilçe belediyesinin pay&#;na dü&#;en tutar&#;n %30'u büyük&#;ehir belediye pay&#; olarak ayr&#;lacak ve ilçe belediyesinin ba&#;l&#; oldu&#;u büyük&#;ehir belediyesine aktar&#;lacakt&#;r)
Büyük&#;ehir statüsünde olacak olan 29 ilin ilçelerinin nüfuslar&#; ve yüzölçümleri toplam&#;, ba&#;l&#; olduklar&#; büyük&#;ehirin toplam&#;n&#; verece&#;inden, il baz&#;nda büyük&#;ehir belediyelerinin ilçelerine dü&#;ecek paylar y&#;l&#;nda gerçekle&#;en vergi tahsilat&#; tutarlar&#; dikkate al&#;nd&#;&#;&#;nda a&#;a&#;&#;daki gibi hesaplanacakt&#;r (toplam do&#;ru olmakla birlikte, yay&#;mlanacak sayfa problemi nedeniyle baz&#; illerin ayr&#;nt&#;s&#; yans&#;t&#;lmam&#;&#;t&#;r).

seafoodplus.info

Kanun tasar&#;s&#;n&#;n 4'üncü maddesi ile büyük&#;ehir belediyesi bulunan illerde "yat&#;r&#;m izleme ve koordinasyon merkezleri" kurulacakt&#;r.
Genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#;n&#;n %?i, büyük&#;ehir belediyesi olan illerdeki yat&#;r&#;m izleme ve koordinasyon merkezlerine, bu kanun ve di&#;er kanunlarla verilmi&#; olan görev ve hizmetlerin yürütülmesi amac&#;yla ayr&#;lacakt&#;r. Ayr&#;lan bu pay, genel bütçe vergi gelirleri tahsilat&#; toplam&#;ndan, vergi iadeleri dü&#;üldükten sonra kalan net tutar üzerinden hesaplanacakt&#;r. Maliye Bakanl&#;&#;&#; tahsil edilen pay&#;n %60?&#;n&#; e&#;it olarak do&#;rudan, %40?&#;n&#; ise yat&#;rm izleme ve koordinasyon merkezleri aras&#;nda nüfus esas&#;na göre da&#;&#;tacakt&#;r.
Tasar&#;ya göre, büyük&#;ehir belediyesi bulunan illerde kurulacak olan "yat&#;r&#;m izleme ve koordinasyon merkezlerine" ayr&#;lacak olan ödenekler y&#;l&#;nda gerçekle&#;en vergi tahsilat&#; tutarlar&#; dikkate al&#;nd&#;&#;&#;nda a&#;a&#;&#;daki gibi hesaplanacakt&#;r (toplam do&#;ru olmakla birlikte, yay&#;mlanacak sayfa problemi nedeniyle baz&#; illerin ayr&#;nt&#;s&#; yans&#;t&#;lmam&#;&#;t&#;r).

seafoodplus.info

Yap&#;lan hesaplamalardan da görülece&#;i üzere, büyük&#;ehir statüsüne kavu&#;acak olan iller, eski statülerine göre çok yüksek tutarda kayna&#;a kavu&#;acaklard&#;r. Bu kaynaklar&#;n büyük&#;ehir belediyeleri taraf&#;ndan etkin ve verimli bir &#;ekilde kullan&#;lmas&#; durumunda, bu illerde yerel yönetim hizmetlerinin kalitesinin artaca&#;&#;, büyük altyap&#; yat&#;r&#;mlar&#;n&#;n yap&#;labilece&#;i, hizmetlerin il genelinde en ücra yerlere kadar götürülebilece&#;i dü&#;ünülmektedir.

Dezavantajlar neler?

95/ Say&#;l&#; Bakanlar Kurulu Karar&#; gere&#;ince, normal il belediye s&#;n&#;rlar&#; içerisinde, di&#;er &#;artlar&#; ta&#;&#;malar&#; kayd&#; ile basit usulden faydalanmakta olan baz&#; mükellefler, s&#;n&#;rlar&#; içerisinde faaliyet gösterdikleri il belediyesinin, büyük&#;ehir belediyesine dönü&#;mesi ile birlikte basit usulden faydalanma haklar&#;n&#; kaybedecekler ve ertesi takvim y&#;l&#; ba&#;&#;ndan itibaren gerçek usulde vergilendirileceklerdir. Yine belirtilen i&#;leri yapmak amac&#;yla ilk defa mükellefiyet tesis ettirecek olan mükellefler de basit usulden faydalanamayacaklar ve gerçek usulde vergilendirileceklerdir. Büyük&#;ehir belediyesine dönü&#;türülecek il belediyesi s&#;n&#;rlar&#; içerisinde, 95/ Say&#;l&#; Bakanlar Kurulu Karar&#;'nda belirtilen faaliyetlerde (Her türlü emtia imalat&#; ile u&#;ra&#;anlar, her türlü emtia al&#;m-sat&#;m&#; ile u&#;ra&#;anlar, in&#;aat ile ilgili her türlü i&#;lerle u&#;ra&#;anlar, motorlu ta&#;&#;tlar&#;n her türlü bak&#;m ve onar&#;m i&#;leriyle u&#;ra&#;anlar, e&#;lence ve istirahat yerlerini i&#;letenler) bulunan mükellefler aç&#;s&#;ndan, il belediyesinin büyük&#;ehire dönü&#;mesi dezavantaj olu&#;turmaktad&#;r.

say&#;l&#; Büyük&#;ehir Belediyesi Kanunu'nun uyguland&#;&#;&#; büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; ve mücavir alanlar&#; içinde yer alan bina, arsa ve arazilerden al&#;nan emlak vergisi oranlar&#;, say&#;l&#; Emlak Vergisi Kanunu'nun 8 ve 18'inci maddelerine göre, di&#;er yerlerde bulunan bina, arsa ve arazilerden al&#;nan emlak vergisi oranlar&#;na göre yüzde art&#;r&#;ml&#; uygulanmaktad&#;r. Bu nedenle, büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; ve mücavir alanlar içinde bulunan bina, arsa ve arazilerden, di&#;er yerlerde bulunan bina, arsa ve arazilere göre iki kat emlak vergisi al&#;nmaktad&#;r. Bu durum, il belediyesinden büyük&#;ehir belediyesine dönü&#;en yerlerin, belediye s&#;n&#;rlar&#; ve mücavir alanlar içinde gayrimenkulü bulunan mükellefler aç&#;s&#;ndan ek bir yük getirecektir. Yeni durumda, eskiden ödedikleri emlak vergilerinin yüzde fazlas&#;n&#; ödeyeceklerdir. Örne&#;in, daha önce konutu için binde 1 oran&#;nda emlak vergisi ödeyen bir ki&#;i, konutunun yeni kurulacak büyük&#;ehir belediyesi s&#;n&#;rlar&#; içinde kalmas&#; durumunda, binde 2 oran&#;nda emlak vergisi ödeyecektir.

Büyük&#;ehir belediye s&#;n&#;rlar&#; ve mücavir alanlar içinde bulunan gayrimenkullerden al&#;nan emlak vergisi oranlar&#;n&#;n yüzde fazla olmas&#;n&#;n ard&#;ndan, bu gayrimenkullerden al&#;nan, ta&#;&#;nmaz kültür varl&#;klar&#;n&#;n korunmas&#;na katk&#; pay&#; da iki kat&#;na ç&#;kmakta, büyük&#;ehir belediyesine dönü&#;türülecek il belediyesi s&#;n&#;rlar&#; içerisinde gayrimenkulü bulunan mükellefler, eski duruma göre iki kat Emlak Vergisi ve ta&#;&#;nmaz kültür varl&#;klar&#;n&#;n korunmas&#;na katk&#; pay&#; ödeyeceklerinden, bu yönüyle il belediyesinin büyük&#;ehire dönü&#;mesi bunlar aç&#;s&#;ndan dezavantaj olu&#;turmaktad&#;r.
Görüldü&#;ü üzere, tüm büyük&#;ehir aday&#; illerin, büyük&#;ehir olduklar&#;nda kar&#;&#;la&#;aca&#;&#; ek mali yükümlülükler oldu&#;u gibi, büyük&#;ehir statüsünün kazand&#;raca&#;&#; ek mali kazançlar da bulunmaktad&#;r. Görünen o ki, il say&#;s&#; 81, ilçe say&#;s&#; , belde say&#;s&#; ve köy say&#;s&#; olan Türkiye yak&#;n zamanda 29 büyük&#;ehirli büyük bir ülke olacakt&#;r.
 

kaynağı değiştir]

Türkiye'de nüfus artış ve şehirleşme hızının yüksek oluşu kent nüfuslarında büyük artışlar olması sonucunu doğurmaktadır. yılında Antalya, Diyarbakır, Erzurum, Eskişehir, İzmit, Mersin ve Samsun belediyeleri hakkında 27/6/ tarihli ve sayılı Kanun hükümleri uygulanır ve bu illerin merkez belediyeleri aynı isimleri taşıyan büyükşehir belediyelerine dönüşür.[2] Ancak bu defa farklı bir uygulama ile sayılı kanun hükmünde kararname ile kurulan büyükşehirlerde, ilçe belediyesi yerine birinci kademe belediyesi kurularak ilçe kuruluşu yılına kadar ertelendi. Bu şekilde kurulan büyükşehir içi ilk kademe belediyelerinin sayısı, Erzurum, Samsun'da dört; Antalya, Diyarbakır, Mersin'de üç; Eskişehir ve Kocaeli'de ise ikiydi. yılında Sakarya ilinde, Adapazarı ismini taşıyan büyük şehir belediyesi kurulur ve bu belediye hakkında 27/6/ tarihli ve sayılı Kanun hükümleri uygulanır.[3]

Büyükşehir sınırlarının değişmesi[değiştir

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir