matematik dergisi resimleri / Matematik Dergisi ppt indir

Matematik Dergisi Resimleri

matematik dergisi resimleri

Matematik Dergisi

Bu sayımızda<br />

MOD<br />

<br />

Matematiğin tarih-<br />

C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

0 9 . 0 5 . 2 0 1 3<br />

çesi<br />

<br />

<br />

<br />

<br />

<br />

<br />

<strong>Matematik</strong> bölümü<br />

hakkında genel<br />

bilgi<br />

Sıfırın gelişimi<br />

Ünlü matematikçiler<br />

Film ve kitaplar<br />

Şiirler ve karikatürler<br />

Sudoku oynumuz<br />

bulunmaktadır.<br />

Gönen Anadolu Lisesi <strong>Matematik</strong> <strong>Dergisi</strong><br />

Keyifle okumanız<br />

dileğiyle


S A Y F A 2<br />

MATEMATİK<br />

<strong>Matematik</strong>,<br />

insanlık tarihinin en eski<br />

bilimlerinden biridir. Çok<br />

eskiden matematik,<br />

sayıların ve şekillerin ilmi<br />

olarak tanımlanırdı.<br />

<strong>Matematik</strong> de diğer bilim<br />

dalları gibi geçen<br />

zaman içinde büyük bir<br />

gelişme gösterdi; artık<br />

onu birkaç cümleyle<br />

tanımlamak mümkün<br />

değil. <strong>Matematik</strong> bir<br />

yönüyle resim<br />

ve müzik gibi<br />

bir sanattır. <strong>Matematik</strong>çilerin<br />

büyük çoğunluğu<br />

onu bir sanat olarak icra<br />

ederler. <strong>Matematik</strong>, başka<br />

bir yönüyle<br />

bir funduszeue.infoo Galilei<br />

tabiat matematik dilinde<br />

yazılmıştır der.<br />

<strong>Matematik</strong> başka bir<br />

yönüyle de satranç gibi<br />

entelektüel bir oyundur.<br />

Kimi matematikçiler de<br />

ona bir oyun gözüyle<br />

bakarlar.<br />

Biliyorsunuz ki<br />

bizler tek<br />

nedenden<br />

matematikçi<br />

olduk;<br />

tembelliğimizden.<br />

JULES HENRi<br />

POiNCARE<br />

()<br />

MATEMATİK<br />

NEREDEN GELDİ ?<br />

Eski Yunanca matesis kelimesi matematik<br />

kelimesinin köküdür ve ben bilirim anlamına<br />

gelmektedir. Daha sonradan sırasıyla<br />

bilim, bilgi ve öğrenme gibi anlamlara gelen<br />

μάθημα (máthema) sözcüğünden türemiştir.<br />

μαθηματικός (mathematikós) öğrenmekten hoşlanan anlamına gelir. Osmanlı<br />

Türkçesinde ise Riyaziye denilmiştir. <strong>Matematik</strong> sözcüğü Türkçe-<br />

Fransızca mathématique sözcüğünden gelmiştir.<br />

M O D


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

Matematiğin Modern Kullanım Alanları<br />

S A Y F A 3<br />

Cebirsel geometri ve teknikleri,<br />

robot ve bilgisayar oyunu modellemelerinde<br />

kullanılır.<br />

Diferansiyel denklemler<br />

ve sayısal analiz teknikleri<br />

uçak ve motor modellemelerinde,<br />

uydu yapımında ve daha<br />

genel olarak dinamik sistemlerin<br />

değişimlerinin ölçümünde<br />

kullanılır.<br />

Fraktallar, anten teknolojisinde<br />

hacmi küçük, yüzey alanı büyük<br />

antenlerin yapımında kullanılır.<br />

Ayrıca fraktal geometri, canlılarda<br />

kılcal damarların düzeni<br />

ve kanın akışının izahında kullanılır.<br />

Kendini kopyalayabilen makinalar<br />

ve sembolik otomatlar,<br />

uzay istasyonlarından Dünyaya<br />

gönderilen dijital verinin kaybolan<br />

parçalarının yeniden inşa<br />

edilmesinde kullanılır.<br />

Fourier analizi ve teknikleri,<br />

iletişim ağlarında verinin çok<br />

uzak mesafelere gönderilebilmesi<br />

ve kaybın en az olması için<br />

kullanılır. Ayrıca, Fourier teknikleri<br />

resim, video ve dijital<br />

müziğin sıkıştırılmasında kullanılır.<br />

Hücresel otomatlar, biyolojik<br />

canlıların üremelerini ve hastalıkların<br />

yayılmalarını modellemek<br />

için kullanılır.<br />

Cebirsel topolojinin bir alt dalı<br />

olan uygulamalı homoloji, dijital<br />

verinin matematiksel topolojisini<br />

belirlemek için kullanılır.<br />

Buna en iyi örnek, uzak gezegenlerin<br />

fotoğraflarından gezegen<br />

yüzeyinin coğrafyasının<br />

belirlenmesidir.<br />

Algoritmik teknikler programlamacılıkta<br />

kullanılır.<br />

Soyut mantık, elektrik devresi<br />

ve bilgisayar dizaynında kullanılır.<br />

Çizge kuramı, veritabanının<br />

topolojik ve kombinatorik olarak<br />

incelenmesinde kullanılır.<br />

Örnek olarak, bir ülkedeki hastanelerin<br />

bulundukları yer ile<br />

aralarındaki uzaklıkların ideal<br />

olup olmadığının belirlenmesini<br />

verebiliriz. Bir başka örnek ise,<br />

internet sitelerin dağılımlarının<br />

incelenmesidir.<br />

ÇARPIM TABLOSU İLE RÖPORTAJ<br />

Tablo olmaya<br />

nasıl karar<br />

verdiniz?<br />

Çarpma<br />

işlemlerini çok seviyordum.<br />

Ve bu işi yapmak istedim.<br />

Neden seviyordunuz?<br />

Bir sebebi yok, karşılıksız<br />

yani. Sonra, birçok çarpma<br />

işlemlerinde bulunmaya başladım<br />

ve artık aklımdan bile işlem<br />

yapar hale geldim. Ve çarpma<br />

işlemlerindeki dağınıklığı fark<br />

ettim. Sonra bütün bu işlemler<br />

arasında gizli bir bağ olduğunu<br />

gördüm. İşte, hepsini bir araya<br />

getirmek için büyük uğraş verdim.<br />

<strong>Matematik</strong> içindeki yerinizi nasıl<br />

buluyorsunuz?<br />

Önemli buluyorum tabi ki.<br />

Ne kadar önemli?<br />

Çok çok önemli. Çarpma<br />

işlemleri üzerinde oynanan büyük<br />

oyunları anlayabilmek için bana<br />

herkesin ihtiyacı var. İki ve daha<br />

çok basamaklı sayılardaki çarpma<br />

işlemlerinde yine akla ben gelirim.<br />

Bu yüzden bu kadar önemliyim.<br />

Sürekli göz önünde olmak sizi rahatsız<br />

ediyor mu?<br />

Şöhret olmadan önce daha<br />

rahat bir yaşantım vardı tabi ve<br />

şöhretin getirdiği problemlere alışmak<br />

kolay olmadı. Ama zamanla<br />

alışıyorsun bunlara ve matematik<br />

camiasına hizmet için var olduğunu<br />

anlıyorsun. Şimdi göz önünde<br />

olmak hoşuma bile gidiyor.<br />

Sizi ezberlemek isteyen öğrencilere<br />

ne tavsiye edersiniz?<br />

Çarpma işlemlerinde sayılar<br />

arasındaki fark etsinler ve bir<br />

işlemle başka bir işlem arasında<br />

bağlantı kursunlar. Günlük hayatlarında<br />

uygulamaya çalışsınlar,<br />

mesela bonbon yerken, misket veya<br />

futbol oynarken sayıları kullansınlar.<br />

Bir de sürekli tekrar etsinler.<br />

Tablo olmasaydınız eğer, ne<br />

olmak isterdiniz? Abaküs olmak<br />

isterdim. (gülüşmeler)


S A Y F A 4<br />

“0” ın Kronolojisi<br />

Tanrı bir<br />

çocuktur ve<br />

oynamaya<br />

başladığında<br />

matematiği<br />

geliştirdi.<br />

<strong>Matematik</strong><br />

insana ait<br />

oyunların içinde<br />

en tanrısal<br />

olanıdır.<br />

ALDOUS<br />

HUXLEY<br />

M.Ö. yılları : Eski Mısırlılar,<br />

onluk sistemi bilmediklerinden,<br />

sıfır anlamını ifade eden bir sembol<br />

(işaret) kullanmamışlardır.<br />

M.Ö. yılları : Mezopotamyalılar,<br />

sadece astronomi metinlerinde,<br />

sıfır anlamına gelecek,<br />

özel bir işareti sürekli olarak kullanmışlardır.<br />

M.S. 2. yüzyıl : Eski Yunan'da,<br />

Batlamyos'un astronomi metinlerinde,<br />

Yunan alfabesinde görülen,<br />

içi boş anlamını ifade eden "0"<br />

şeklinde bir harf kullanmışlardır.<br />

Ancak, matematiklerinde, bu harfi<br />

(işareti) kullanmadıklarını, kaynaklar<br />

açık olarak belirtmektedir.<br />

M.S. yılları : Eski Hint Dünyasında,<br />

ilk defa, bugünkü ifadeyle<br />

sıfır anlamına gelen, "0" ve "."<br />

şeklinde işaret (sembol) görülmeye<br />

başlamıştır.<br />

M.S. : Eski Hint alimi Brahmagupta'nın<br />

astronomi ile ilgili olan<br />

Siddhanta adlı eserinde, dokuz ayrı<br />

ve sıfır rakamı ile hesap yapmayı<br />

gösteren kaideler belirtilmiştir.<br />

M.S. : İslam Dünyasının önde<br />

gelen matematik alimi Harezmi tarafından,<br />

dokuz ayrı rakam dahil<br />

sıfır rakamı ile birlikte aritmetik<br />

işlemlerin nasıl yapılacağı açık olarak<br />

gösterilmiştir.<br />

M.S. yılları : Avrupa matematik<br />

dünyasında, yaygın olarak kullanılmaya<br />

başlar.<br />

Sıfırın Önemi<br />

Onluk sistemin bir üstünlüğü, sıfır rakamı<br />

için ayrı bir işaretin bulunmasıdır.<br />

Sıfır işaretinin, gerektiğinde basamaklara<br />

yazılması gerekmektedir. Aksi<br />

halde, boş bırakılan basamak birçok<br />

yanlış anlaşılmalara sebep olur. Örneğin<br />

: Bugün, rakamla şeklinde yazdığımız,<br />

dört yüz yedi sayısını, sıfır<br />

işareti kullanmadan, veya 4 7 (4 ve<br />

7 nin arası biraz boş bırakılarak)<br />

şeklinde göstermek mümkünse de,<br />

anlam bakımından birçok karşılıklara<br />

sebep olabilir.


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

S A Y F A 5<br />

El-Harezmi<br />

Kimdir EL-HAREZMİ<br />

Ebu Abdullah Muhammed bin<br />

خوارزمی (Farsça: Musa el-Harezmi<br />

مأم بأدأو وبأ Arapça: -khvârâzmi,<br />

Abū Abdullāh م زأومخلأمىسمم نوا<br />

Muhammad ibn Mūsā al-<br />

Khwārizmī), matematik, gökbilim v<br />

e coğrafya alanlarında çalışmış<br />

bir bilim adamıdır. Fars [1]<br />

[2] veya Türk [3][4][5] olduğu düşünülmektedir.<br />

yılında Herzem bölg<br />

esinin Hive şehrinde dünyaya gelmiştir.<br />

yılında Bağdat'ta vefat<br />

etmiştir<br />

EL-HARAZMİ’nin HAYATI<br />

Ebu Abdullah Muhammed bin El-Harezmi <br />

yılında Özbekistan'ın Karizmi kentinde dünyaya<br />

gelmiştir. Horasan bölgesinde bulunan Harezm'de<br />

temel eğitimini alan Harezmi, gençliğinin<br />

ilk yıllarında Bağdat'taki ileri bilim atmosferinin<br />

varlığını öğrenir. İlmî konulara doyumsuz<br />

denilebilecek seviyedeki bir aşkla bağlı olan<br />

Harezmi ilmi konularda çalışma idealini gerçekleştirmek<br />

için Bağdat'a gelir ve yerleşir. Devrinde bilginleri<br />

himayesi ile meşhur olan Abbasi halifesi<br />

Mem'un Harezmi'deki ilim kabiliyetinden haberdar<br />

olunca onu kendisi tarafından Eski Mısır,Mezopotamya,<br />

Yunan ve Eski<br />

Hint medeniyetlerine ait eserlerle zenginleştirilmiş<br />

Bağdat Saray Kütüphanesi'nin idaresinde görevlendirilir.<br />

El-Harezmi’nin <strong>Matematik</strong> Çalışmaları<br />

<br />

<br />

<br />

ESERLERİ<br />

El- Kitab'ul Muhtasar fi'l Hesab'il<br />

Cebri ve'l Mukabele<br />

Kitab al-Muhtasar fil Hisab el-<br />

Hind<br />

El-Mesahat<br />

<strong>Matematik</strong> alanındaki çalışmaları<br />

cebirin temelini oluşturmuştur.<br />

Bir dönem bulunduğu<br />

Hindistan’da sayıları<br />

ifade etmek için harfler ya da<br />

heceler yerine basamaklı<br />

sayı sisteminin kullanıldığını<br />

saptamıştır. Harezmî'nin bu<br />

konuda yazdığı kitabın Algoritma<br />

de numero Indorum<br />

adıyla Latinceye tercüme<br />

edilmesi sonucu, sembollerden<br />

oluşan bu sistem ve sıfır<br />

yüzyılda batı dünyasına<br />

sunulmuştur.<br />

<strong>Matematik</strong>çilerden Özlü Sözler<br />

Bir matematikçinin<br />

şöhreti yaptığı kötü<br />

kanıtların sayısına<br />

dayanır.<br />

ST. AUGUSTYNE (<br />

)<br />

Sağlıklı bir felsefeye sahip<br />

olabilmek için metafizikten<br />

vazgeçmeli, iyi bir matematikçi<br />

olmalısınız.<br />

HENRi LEBESGUE ()<br />

<strong>Matematik</strong> konusunda<br />

çektiğiniz zorluklar sizi<br />

endişelendirmesin, sizi<br />

temin ederim ki benimkiler<br />

daha fazla.<br />

PLATO (M.Ö )


S A Y F A 6<br />

<strong>Matematik</strong> ve Korkularımız<br />

Bu fikirlerin oluşmasında<br />

çevrenin, ailenin, öğ-<br />

onunla dalga geçmesi gibi<br />

nedenlerden dolayı da öğ-<br />

retmenin vb. etmenlerin<br />

renci matematiğe karşı<br />

söz konusu olduğu görü-<br />

korku ve olumsuz tu-<br />

lebilir. Matematiğin soyut<br />

yönünün ağır basma-<br />

tum kazanabilmektedir<br />

Sınavlarda çıkan matema-<br />

Birinci dünya<br />

savası<br />

kimyacıların,<br />

ikinci dünya<br />

savaşı<br />

fizikçilerin<br />

savaşı<br />

olduğu<br />

söyleniyor.<br />

(Belki de hiç<br />

olmayacak)<br />

üçüncü<br />

dünya<br />

savaşı,<br />

matematikçil<br />

erin savaşı<br />

olacak.<br />

A. EiNSTEiN<br />

Korku hayatımıza yön veren,<br />

türümüzün devamlılığını sağlayan<br />

temel duygulardan biridir.<br />

Kimi zaman insana güç ve<br />

cesaret kazandıran bu duygu<br />

kimi zaman da kişiyi zayıf ve<br />

güçsüz kılabilir. Korkular bazen<br />

deneyimleyerek bazen de<br />

genetik miras misali aktarılarak<br />

kazanılabilir.<br />

<strong>Matematik</strong>, günlük hayatımızın<br />

bir parçası haline gelmiş<br />

bir bilimdir. Farkında olsak<br />

da olmasak da hepimiz<br />

yaşamımızın her anında matematiğe<br />

başvururuz. Markete<br />

gidip alışveriş yaparken, otobüse<br />

binerken hatta hava durumunu<br />

tahmin ederken dahi hep<br />

matematiğin içindeyizdir. Peki,<br />

ama matematikle bu kadar<br />

iç içeyken ona karşı duyduğumuz<br />

bu korkunun temelindeki<br />

nedenler nelerdir?<br />

Herhangi bir insanı çevirip<br />

matematik hakkında ne düşündüğünü<br />

sorduğunuzda genellikle<br />

alacağınız cevap bellidir.<br />

<strong>Matematik</strong> korkutucu, anlaşılması<br />

güç, karmakarışık işlemlerin<br />

yapıldığı zor bir derstir.<br />

sı özellikle somut işlemler<br />

döneminde olan ilköğretim<br />

çağı çocuklarında<br />

matematik korkusuna<br />

yol açmaktadır. Bu<br />

noktada öğretmen kavramları<br />

somutlaştırma<br />

yoluna gitmediğinde<br />

çocukta daha sonradan<br />

değiştirilmesi<br />

çok güç olan matematik<br />

korkusunun temelleri<br />

atılmaktadır. Bu durumlarda<br />

öğrenci öğrenim<br />

yaşamı boyunca matematikten<br />

uzak durmakta,<br />

ilk deneyimin etkisiyle<br />

yola devam ederek<br />

kendisini matematikten<br />

uzak tutmaktadır.<br />

Öğretmenin<br />

sınıf ortamındaki<br />

tutumu da korkuyu tetikleyici<br />

bir etmen olarak<br />

göze çarpmaktadır. Öğrenciler<br />

sorulara cevap<br />

verdiğinde öğretmenin<br />

cevabın yanlış olması<br />

dolayısıyla öğrenciyi<br />

azarlaması, öğrenciye<br />

kızması, arkadaşlarının<br />

öğrenciye gülmesi veya<br />

tik sorularının müfredatın<br />

üzerinde olması da öğrencilerde<br />

büyük bir korkuya<br />

neden olmaktadır. Öğrenci<br />

bu sınavlarda başarılı olamadıkça<br />

matematiğe ilişkin<br />

yaygın kanı onun zihninde<br />

de pekişmekte matematik<br />

çocukların gözünde<br />

gittikçe daha da büyüyen<br />

aşılmaz bir sorun halini<br />

almaktadır.<br />

Bu korkunun yenilmesi<br />

için matematiksel kavramların<br />

somutlaştırılması<br />

yoluna gidilmeli, eğitim<br />

oyunlarla iç içe bir şekilde<br />

yürütülmeli, sınavlarda<br />

başarısız olmanın dünyanın<br />

sonuymuş gibi yansıtılmasından<br />

vazgeçilmelidir.<br />

Aileler için bilgilendirici<br />

programlar hazırlanmalı<br />

ve ailelerin öğrencileri<br />

desteklemeleri sağlanmalıdır.<br />

Kaynakça:<br />

<strong>Matematik</strong> ve Korku<br />

Aziz Nesin


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

S A Y F A 7<br />

MATEMATİK BÖLÜMÜ<br />

<strong>Matematik</strong> Bölümü'nün hedefi, öğrencilerini güçlü bir matematiksel<br />

altyapıyla donatarak bugünün ve geleceğin matematikle<br />

ilişkili problemlerine çözüm üretebilecek öğrenciler yetiştirmektir.<br />

Bu hedef doğrultusunda öğretim üyeleri ve öğrencileriyle birlikte<br />

kendini geliştiren, yenileyen, bilim ve teknolojiyi yakından takip<br />

eden, teorik ve uygulamalı problemlere cevap arayan bir bölümdür.<br />

MATEMATİĞİN TEMEL ÇALIŞMA VE İLGİ ALANLARI AŞAĞIDAKİ GİBİDİR<br />

CEBİR, SAYILAR<br />

TEORİSİ ve<br />

UYGULAMALARI<br />

I. Kriptografi<br />

II. Kodlama Teorisi<br />

III. Kombinatorik<br />

IV. Matris Cebiri<br />

V. Sayılar Teorisi<br />

1-Akademisyenlik:<br />

Eğer gerçekten matematiği seviyorsanız,<br />

bitirip akademik devam<br />

etmeniz tavsiye edilir.<br />

Ama matematiği çok sevmiyorsanız<br />

doktoraya sabretmeniz<br />

çok zor. Bazı programlar <br />

seneye kadar sürebiliyor ve uğraştığınız<br />

konuda tez yazmak ya<br />

da bir şeyler ortaya koymak zor<br />

olabiliyor.<br />

2-Öğretmenlik:<br />

Matematiği doktora yapacak<br />

kadar sevmeyebilirsiniz. Âmâ 4<br />

sene matematik okuyan bir insana<br />

artık lise matematiği çerez<br />

gibi gelir. Gözünüz kapalı yapabilirsiniz<br />

bütün soruları. Bunun<br />

verdiği özgüven size ders anlatma<br />

motivasyonu da katar.<br />

UYGULAMALI MATEMATİK<br />

I. Finans Matematiği ve Stokastik<br />

Süreçler<br />

II. <strong>Matematik</strong>sel Biyoloji<br />

III. Sayısal Analiz ve Bilimsel Hesaplama<br />

IV. Lineer ve Lineer olmayan Diferensiyel<br />

Denklemler<br />

V. Bulanık Mantık ve Uygulamaları<br />

<strong>Matematik</strong> Bölümü Mezunu Ne İş Yapar ?<br />

<strong>Matematik</strong> bölümü mezunları<br />

öğretmenliği severek ve zorlanmadan<br />

yapabilmekte, gerek<br />

kamuda, gerekse özel sektörde<br />

çok başarılı bir öğretmen olabilmektedirler.<br />

Hatta olimpiyat<br />

hocası olsanız çok heyecanlı<br />

bir öğretmenlik kariyeriniz<br />

olabilir. Zeki çocuklara ders<br />

anlatmak her zaman eğlencelidir.<br />

Ayrıca iyi bir üniversiteden<br />

mezun olan matematikçiler<br />

sadece özel ders anlatarak bile<br />

geçinebiliyorlar. Özel ders çoğu<br />

zaman sıkıcı olur ve sürekli<br />

bir geçim kaynağı olarak düşünülmez.<br />

Fakat kimi zamansa<br />

başvurulabilecek ciddi bir seçenektir.<br />

3-Piyasa bölümüyle alakalı:<br />

Çoğu banka ve özel kuruluş<br />

analist alıyor. Analistlerin de<br />

bazılarını matematikçilerden<br />

seçiyorlar. TÜBİTAK, Aselsan,<br />

TT Net, Telekom, Hazine<br />

Müsteşarlığı ve farklı ARGE<br />

bölümleri ciddi sayılarda finansal<br />

danışman alıyorlar.<br />

Ayrıca ekonomide doktora<br />

yapmak da çok meşhur.%<br />

arasında bir kitle ekonomiden<br />

devam edip özel sektöre daha<br />

rahat bir geçiş yapıyor.<br />

ANALİZ<br />

I. Yaklaşımlar Teorisi<br />

II. Toplanabilme Teorisi<br />

III. Operatör Teorisi<br />

IV. Kompleks Fonksiyonlar<br />

V. Teorisi<br />

VI. Konform Denklik<br />

VII. Cebirsel Karakterizasyonlar<br />

<strong>Matematik</strong><br />

konusunda<br />

çektiğiniz<br />

zorluklar<br />

sizi endişelendir<br />

mesi,<br />

sizi temin<br />

ederim<br />

ki<br />

benimkiler<br />

daha<br />

fazla.<br />

PLATON<br />

(M.Ö <br />

)


S A Y F A 8<br />

Ünlü <strong>Matematik</strong>çiler<br />

Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. , Semerkant - ö. 16 Aralık<br />

Türk ya da Fars gökbilimci, matematikçi vedilbilimcidir.<br />

, İstanbul),<br />

Gökbilimci ve kelam alimi olan Ali Kuşçu, yüzyıl'da Semerkant'ta doğdu. Babası Muhammed,<br />

Timur İmparatorluğu Sultanı ve astronomuUluğ Bey'in kuşçusu olduğu için, ailesi<br />

"Kuşçu" lakabıyla meşhur oldu. Küçük yaştan itibaren matematik ve astronomiye ilgi<br />

duyan Ali Kuşçu,Bursalı Kadızâde Rumî, Gıyâseddin Cemşîd ve Muînuddîn Kâşî’den matematik<br />

e astronomi dersi aldı. Daha sonra bilgisini artırmak içinKirman'a gitti. Burada Hall<br />

-ü Eşkâl-i Kamer (Ay Safhalarının Açıklanması) adlı risale ile Şerh-i Tecrîd adlı eserini<br />

yazdı. Ali Kuşçu, Semerkant ve Kirman'da eğitimini tamamladıktan sonra Uluğ Bey'e yardımcı<br />

ve rasathanesine müdür oldu. 'da hacca gitmek istedi.<br />

Tebriz'deAkkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan kendisine büyük saygı gösterdi<br />

ve Osmanlı Devleti ile barış görüşmelerinde yardımını istedi. Ali Kuşçu, Uzun Hasan'ın<br />

sözcülüğünü yaptıktan sonra II. Mehmet'in davetiyle İstanbul'a geldi. Osmanlı -<br />

Akkoyunlu sınırında II. Mehmet'in (Fatih Sultan Mehmet) emriyle büyük bir törenle karşılanan<br />

Ali Kuçu, Ayasofya medresesine müderris oldu. Ali Kuşçu, 16 Aralık tarihinde<br />

İstanbul'da öldü.Risale fi'l Muhammediye (matematik, cebir ve hesap) adlı eseri bulunmaktadır.<br />

Niels Henrik Abel<br />

(d. 5 Ağustos , Findø adası/Stavanger - ö. 6 Nisan , Froland), Norveçli matematikçi.<br />

O dönemlerde, genç bir matematikçinin şöhreti yakalayabilmek için tek çaresi, Paris gibi büyük merkezlerdeki<br />

tanınmış kişilerin takdirini kazanabilmek olduğundan, Abel, Paris'te zamanın büyük isimlerinden<br />

Cauchy'ye bir çalışmasını takdim eder. Oysa Cauchy kendi ünüyle meşguldür, kuzeyden gelen<br />

genç adamın verdiği çalışmayı okumadan kaybeder. Abel, Berlin'de tanıştığı Crelle adlı matematikçinin<br />

teklifine uyarak onun yeni çıkaracağı matematik dergisine makale göndermeye başlar.<br />

Bugün Crelle dergisi takma adıyla bilinen bu çok prestijli derginin ilk sayısında altı makalesi yayımlanır<br />

ve matematik dünyasında tanınması da bu sayede olur. Abel'in matematiğe katkısı, eliptik integral<br />

adıyla bilinen bazı tür integrallerin kavram olarak anlaşılmasını sağlamaktan ibarettir. Bu integrallerin<br />

nasıl hesaplanacağı hâlâ bilinmemekle birlikte, altında yatan temel kavramlar Abel'in ve çağdaşlarının<br />

çalışmalarıyla aydınlanmıştır.<br />

Abel'in matematik dünyası dışında da tanınmasını sağlayan çalışması ise beşinci derece polinom denklemlerinin<br />

çözümleriyle ilgilidir. Birinci ve ikinci derece polinom denklemlerinin çözümü yıllardır biliniyordu.<br />

Üçüncü derece polinom denkleminin çözümünü, funduszeue.info İtalyan matematikçi Cardano, dördüncü<br />

derece polinom denklemin çözümünü de Cardano'nun arkadaşı Ferrari, yine katsayılar cinsinden<br />

çözmeyi başardı. İnsanlar dördüncü derece denklemlerden sonra beşinci derece denklemlerle tam üç<br />

yüzyıl hiçbir sonuç almadan uğraşmışlardır. İşte Abel burada tarih sahnesine çıktı ve beşinci dereceden<br />

genel bir polinomun köklerinin bilinen yöntemlerle bulunmasının mümkün olmadığını gösterdi. Bazı<br />

özel beşinci derece denklemlerin çözümünün bulunduğu halde, her denkleme aynı şekilde uygulandığında,<br />

bize çözümü verecek bir metodun olmadığını ispatladı.


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

S A Y F A 9<br />

<strong>Matematik</strong> Üzerine Yazılan Şiirler<br />

HAYAT ve MATEMATİK<br />

Hayatımın kosinüs 30`undayım<br />

Logaritmanın sonu İntegralin başındayım<br />

Karmaşık sayılarla iç içeyim<br />

Üç bilinmeyenli denklemler halt etmiş<br />

Ben çözülmeyen tam bilinmeyenli denklemim<br />

Doğal sayıları geçtim<br />

Rasyonelleri boş verdim<br />

Geldim hayatın analitik çemberdeki yerine<br />

Ben neredeyim bu çemberde?<br />

Birinci, ikinci, üçüncü bölge?<br />

Hayır, ben tam orijindeyim…<br />

Çarpanlarıma ayrılmam<br />

Fonksiyonumu aldırmam<br />

Başka kümelerle kesişmem<br />

Parabol hayatlar yaşamam<br />

Dedim ya<br />

Ben hayatımın kosinüs 30`undayım<br />

MATEMATİK ANDI<br />

Denklemim,<br />

Artıyım,<br />

Yaklaşmayın çarparım.<br />

İlkem,<br />

Eksileri korumak,<br />

Artıları soymak.<br />

Matematiği sayıları,<br />

Ailemden çok sevmektir.<br />

Ülküm,<br />

Yükselip sayıları dövmektir.<br />

Ey büyük matematik,<br />

Açtığın doğruda,<br />

Gösterdiğin sayılara,<br />

Durmadan seveceğime,<br />

Ant içerim.<br />

Sayılarım,<br />

Tam sayılar kümesine armağan olsun.<br />

Ne mutlu matematiği sevenlere.<br />

MATEMATİK FIKRALARI<br />

TOPLAMA KAMPI<br />

Hitler bir gün kamplardan birini ziyaret ederken oradaki tutuklulardan birine sorar:<br />

- 5, 3 daha kaç eder?<br />

Mahkum 6 diye cevap verdiğinde yanındaki kurmaya döner ve kızgın bir ses tonuyla:<br />

- Ne biçim toplama kampı bu? diye azarlar.<br />

MATEMATİKÇİNİN YARDIMI BU KADAR OLUR<br />

Balonla seyahat etmekte olan bir grup yolunu kaybeder ve biraz alçalarak aşağıdaki kişiye yaklaşırlar. İçlerinden<br />

biri aşağıya bağırır:<br />

- Hey !.. Şu anda neredeyiz?.<br />

.Aşağıdaki şahıs onlara şöyle bir bakar ve biraz düşünüp dalgın dalgın cevap verir:<br />

- Bir balonun içinde ve oldukça alçaktasınız…<br />

Balondaki adam doğrulur ve arkadaşlarına:<br />

- ‘’Biliyor musunuz bu adam matematikçi.’’der<br />

Bunun üzerine balondaki diğer şahıslar bunu nerden anladığını sorduklarında şöyle<br />

yanıtlar:<br />

- Birincisi, çok düşündü, ikincisi söylediği şey kesin olarak doğru… Üçüncüsü, bir işe<br />

yaramıyor…


S A Y F A 10<br />

MATEMATİK KİTAPLARI<br />

İyi seçilmiş<br />

<strong>Matematik</strong> Büyücüsü:<br />

Alfred S. Posamentier, Güncel Yayıncılık<br />

"Kitap, yazarın New York Times 'ta matematiğin güzelliğini ve büyüleyiciliğini<br />

anlatmak adına yayınladığı bir makaleye bir makaleye gelen olağanüstü<br />

güzellikteki tepkilerden ilham alınarak ortaya çıktı. 'Matematiğin güzelliği<br />

ya da büyüleyiciliği mi olur?' diyenlerden ya da 'Matematiğin güzelliğini ve<br />

büyüleyiciliğini anlatmak mümkün mü?' Diyenlerden olabilirsiniz. İkisini de<br />

demiyorsanız, bu kitabı okuduktan sonra safınızı daha kolay belirleyebilirsiniz!<br />

<strong>Matematik</strong> söz konusu olduğunda hepimiz kolaylıkla, 'Ha matematik mi,<br />

çok başarısızdım!' demekten imtina etmeyiz. Peki bu cümlemizin matematikte<br />

başarısızlığından yakındığımız çocuğumuzu ciddi anlamda etkilediğinin<br />

farkında mıyız?<br />

Yani bir önyargı olduğundan ve matematik dışında bir konuda bu kadar<br />

kolay 'başarısızım' diyemediğimizden söz ediyoruz. <strong>Matematik</strong> profesörü<br />

olan Posamentier, matematiği, hem öğrencilere hem de öğretmenlere canlı<br />

kılmak için ömrünü harcamış biri. Ve bu çalışması da olağanüstü başarılarını<br />

kendi hayatımıza eklemek için bir şans!<br />

kitapları okumak,<br />

geçmiş<br />

yüzyılların seçkin<br />

zekâlarıyla<br />

önceden<br />

düzenlenmiş bir<br />

konuşmaya<br />

katılmak gibidir.<br />

(Descartes)<br />

Yaşayan <strong>Matematik</strong>:<br />

Theoni Pappas, Doruk yayınları<br />

"<strong>Matematik</strong> zevkini tatmak için matematiğin çevremizdeki nesnelerle ilişkisinin<br />

az olmadığını kavramak gerekir. <strong>Matematik</strong>, gelir-gider dengesini bulmak<br />

için kullanılan ya da karmaşık hesaplamalarla bizi sıkan bir konu değildir.<br />

Çok az kişi matematiğin çevremizle ve yaşamımızla iç içe olan gerçek<br />

doğasını kavrar. Çevremizdeki pek çok olgu matematikle anlatılabilir. <strong>Matematik</strong>sel<br />

kavramlar, canlı hücrelerin yapısında bile bulunur.<br />

Bu kitabın amacı, yaşamımızın çeşitli alanlarından kısa görüntüler ve örnekler<br />

sunarak, matematik ile dünya arasındaki bu ayrılmaz ilişkinin farkına varmanızı<br />

sağlamaktır.<br />

<strong>Matematik</strong>ten duyulan zevk, bir şeyi ilk kez keşfetme deneyimine benzer.<br />

Çocuksu bu hayranlık ve şaşkınlık sarar insanı. Bu deneyimi bir kez yaşadıktan<br />

sonra , bu duyguyu unutamazsınız. Bu duygu ilk kez mikroskopa bakıp<br />

da daha önce çevrenizde her zaman var olan şeyleri gördüğünüz anki kadar<br />

heyecan verici olabilir."<br />

Bir sayı Tut:<br />

Malcolm E. Lines, Tübitak Yayınları<br />

Kozalaklardan ayçiçeklerine,<br />

bahçe düzenlemelerinden şifreli mesajlara doğada ve<br />

günlük yaşantımızda önemli bir yeri olan sayıların ilginç<br />

dünyasını tanıtıyor. Kolay anlaşılır bir dille kaleme alınan<br />

kitapta ünlü matematikçileri bile şaşırtan problemlerin<br />

yanı sıra fraktallar ve kaos gibi üzerinde tartışılan<br />

M O D


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

S A Y F A 11<br />

A Beautiful Mind<br />

Filmin Konusu<br />

Nash, öğrencilik yıllarından itibaren hayaller görmeye başlar. Mezuniyetinden<br />

sonra, zamanla paranoid şizofreni olur. Fakat hasta olduğunun farkına varamaz.<br />

Bir konferans sırasında aniden bir psikiyatristin karşısına çıkması ile<br />

olaylar zinciri değişir. Hastaneye yatar ve bu nedenle akademik çalışmalarından<br />

uzaklaşır.<br />

Hastalığı kendi çocuğuna zarar vermesine neden olacak noktaya gelince eşi<br />

yeniden hastaneye gitmesi gerektiğini düşünür. Uzun süre hasta olduğunu<br />

kabul edemese de, sürekli gördüğü kız çocuğunun hiç büyümediğini fark<br />

eder. Bu durum, onun hastalığını kabul etmesini sağlar. Nash, yaşadığı hayali<br />

gerçekleri görmezden gelerek onlarla yaşamaya çalışacaktır. Gördüğü<br />

tedaviler etkili olmasa da, eşi ve eski iş arkadaşlarının desteğiyle her şeye<br />

yeniden başlar. Kendi akıl hastalığını yine kendi aklı ile dizginleyerek akademik<br />

çalışmalarına yeniden hız verir. Tekrar üniversitede ders vermeye başlar.<br />

Sonunda, gösterdiği sıra dışı mücadeleyle şizofreni ile birlikte yaşamına devam<br />

eder. Ve tarih bu müthiş dehaya, akıl hastalığını yine aklıyla yenerek<br />

hayatının geri kalanını bilime adamasından ve hastalığının başlamasından<br />

evvel yaptığı buluşlardan dolayı Nobel Ekonomi Ödülünü armağan eder.<br />

FİLMİN ALDIĞI ÖDÜLLER<br />

En İyi Yönetmen Oscar Ödülü, <br />

En İyi Film Oscar Ödülü, <br />

En İyi Uyarlama Senaryo Oscar Ödülü, <br />

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Oscar Ödülü, <br />

En İyi Kurgu Oscar Ödülü Adaylığı, <br />

En İyi Orijinal Müzik Oscar Ödülü Adaylığı, <br />

En İyi Erkek Oyuncu İngiliz Akademi Ödülü, BAFTA, <br />

En İyi Film İngiliz Akademi Ödülü Adaylığı, BAFTA, <br />

En İyi Film Altın Küre Ödülü, 2<br />

En İyi Erkek Oyuncu Altın Küre Ödülü, <br />

En İyi Uyarlama Senaryo Altın Küre Ödülü, <br />

FİLMDEN REPLİKLER<br />

“İlkokul öğretmenim<br />

bana fazla gelişmiş bir<br />

beynim ama hiç<br />

gelişmemiş bir kalbim<br />

olduğunu söylemişti.”<br />

konuşmaya katılmak<br />

gibidir. (Descartes)<br />

” İnsan hayal<br />

gücünün elverdiği<br />

kadar kötülük yapar.<br />

“<br />

M O D


S A Y F A 12<br />

<strong>Matematik</strong> Karikatürleri<br />

Resmi veya grafiği<br />

açıklayan alt yazı.<br />

“Okuyucunun dikkatini çekmek için,<br />

KAMYON ARKASI<br />

Pi’yi 3 alacaksan güzelim, ben seni böyle de severim.<br />

Hatalıysam hesap et:2x-2y=21 x+y=5 x=? y=?3 bilinmeyenli<br />

denklem çözerim, geçme beni seni çok pis<br />

ezerim.<br />

Küsuratım bile olmazsın.<br />

Sağlama bizim işimiz, sen soldan geç.<br />

O şimdi iki bilinmeyenli denklem.<br />

Hızlıysam limitimi bul.<br />

Aritmetiğin ustasıyım, geometrinin hastasıyım.<br />

Birden gelip, sonsuza giderim.<br />

Pisagor sağ olsun<br />

Özel dersin saati 60 milyon.<br />

Bir bilinmeyenli denkleme kadar yolun var.


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

S A Y F A 13


S A Y F A 14<br />

Geleceğin <strong>Matematik</strong>çileri Antalya Olimpiyatlarında<br />

Okulumuz öğrencilerinden Gizem Üstkoyuncu, İpek Demir, Z.Gülenay Yıldız, Ali Dinçer<br />

Bağcı, Mesuthan Danış ve Gizem Sezer Antalya’da düzenlenen matematik olimpiyatlarına<br />

seçilmişlerdir. Antalya’da kıyasıya verdikleri mücadelede güzel sonuçlar elde etmeyi<br />

başarmışlardır. Antalya’ya gitmeden önce rehber hocaları Sezgin UYSAL ile yoğun bir<br />

çalışma temposuna girmişler ve hak ettiklerini kazanmışlardır.<br />

Sağlıklı bir<br />

felsefeye<br />

sahip<br />

olabilmek<br />

için<br />

metafizikten<br />

vazgeçmeli,<br />

iyi bir<br />

matematikçi<br />

olmalısınız.<br />

HENRİ<br />

LEBESGUE<br />

()<br />

M O D


C İ L T 1 , S A Y I 1<br />

Beyniniz ile baş başa kalın!<br />

S A Y F A 15


http://<br />

funduszeue.info<br />

GÖNEN ANADOLU LİSESİ<br />

Telefon: 0 () 08 28<br />

Faks: 0 () 60 10<br />

E-posta : @funduszeue.info<br />

Adres : Tırnova Mah.. Hastane Cad.<br />

No10 Gönen/BALIKESİR<br />

HAZIRLAYANLAR<br />

Hilal KARAMİŞE<br />

İlker MERT<br />

Gülşah AKMAN

Bu sayımızda MOD Matematiğin tarih- C İ L T 1 , S A Y I 1 0 9 . 0 5 . 2 0 1 3 çesi <strong>Matematik</strong> bölümü hakkında genel bilgi Sıfırın gelişimi Ünlü matematikçiler Film ve kitaplar Şiirler ve karikatürler Sudoku oynumuz bulunmaktadır. Gönen Anadolu Lisesi <strong>Matematik</strong> <strong>Dergisi</strong> Keyifle okumanız dileğiyle

Inappropriate

You have already flagged this document.
Thank you, for helping us keep this platform clean.
The editors will have a look at it as soon as possible.

Mail this publication

Loading

Delete template?

Are you sure you want to delete your template?

For this magazine there is no download available

Magazine: Matematik Dergisi

BONS YAYINLARI Lgs Matematik Dergisi Sayı-2

BONS YAYINLARI Lgs Matematik Dergisi Sayı-2

KARGO BEDAVA

Kurumsal Fatura

Satıcı : Bons Yayınları

Koleksiyona Ekle

  • Boyut:Normal Boy
  • Sınav Tipi:LGS
  • Basım Dili:Türkçe
  • Kitap İçeriği:Konu Özetli Soru Bankası
  • Basım Yılı:
  • Setli/Tekil:Tekil Ürün

  • 15 gün içinde ücretsiz iade. Detaylı bilgi için tıklayın.
  • Bu ürün Bons Yayınları tarafından gönderilecektir.
  • Bu ilan funduszeue.info ile yayınlanmıştır.
  • Bu üründen en fazla 10 adet sipariş verilebilir. 10 adetin üzerindeki siparişleri Trendyol iptal etme hakkını saklı tutar.
  • İncelemiş olduğunuz ürünün satış fiyatını satıcı belirlemektedir.
  • Bu ürün indirim kampanyasına dahil değildir.
  • Bir ürün, birden fazla satıcı tarafından satılabilir. Birden fazla satıcı tarafından satışa sunulan ürünlerin satıcıları ürün için belirledikleri fiyata, satıcı puanlarına, teslimat statülerine, ürünlerdeki promosyonlara, kargonun bedava olup olmamasına ve ürünlerin hızlı teslimat ile teslim edilip edilememesine, ürünlerin stok ve kategorileri bilgilerine göre sıralanmaktadır.

ÜRÜNÜN TÜM ÖZELLİKLERİ

Ürün Değerlendirmeleri

Henüz Yorum Yazılmamış.

Ürün Bilgileri

BONS YAYINLARI Lgs Matematik Dergisi Sayı-2

  • Bu ilan funduszeue.info ile yayınlanmıştır.
  • Bu üründen en fazla 10 adet sipariş verilebilir. 10 adetin üzerindeki siparişleri Trendyol iptal etme hakkını saklı tutar.
  • İncelemiş olduğunuz ürünün satış fiyatını satıcı belirlemektedir.
  • Bu ürün indirim kampanyasına dahil değildir.
  • Bir ürün, birden fazla satıcı tarafından satılabilir. Birden fazla satıcı tarafından satışa sunulan ürünlerin satıcıları ürün için belirledikleri fiyata, satıcı puanlarına, teslimat statülerine, ürünlerdeki promosyonlara, kargonun bedava olup olmamasına ve ürünlerin hızlı teslimat ile teslim edilip edilememesine, ürünlerin stok ve kategorileri bilgilerine göre sıralanmaktadır.

Ürün Özellikleri

  • BoyutNormal Boy
  • Sınav TipiLGS
  • Basım DiliTürkçe
  • Kitap İçeriğiKonu Özetli Soru Bankası
  • Basım Yılı
  • Setli/TekilTekil Ürün

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası