İnsan türünün, en zorlu koşullarda yaratıcılığına ara vermeden coşabildiğini biliyoruz. Savaş meydanlarından yazılmış harikulade mektuplar, toplama kamplarında yazılmış operetler, sürgünde yazılmış olağanüstü şiirler var. Bazen yaratıcılık zaten bu zorlu koşullarda buluyor kaynağını. Edebiyat-ı Rap serisini de böyle, zorluklar içinde pırıldamış bir iş olarak değerlendirebiliriz. Ama savaş, sürgün gibi bir zorluk değil bu, daha kendine has: İnsanlık tarihinde pek az kula nasip olmuş, sayılı ülke öğrencilerinin çektiği bir tür çile: ÜNİVERSİTE SINAVI.
Türk edebiyatçıların kitap isimlerini, işledikleri konuları, ana meselelerini öğrenmek mecburiyetindeki öğrencilerden biri, bir rap serisi yapmış de. Adı: Edebiyat-ı Rap. Seride yer alan edebiyatçılar: Halit Ziya Uşaklıgil, Ahmet Hamdi, Halide Edip Adıvar, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Faruk Nafiz Çamlıbel. Üç de edebi türlere ilişkin video var: Serbest nazım toplumcu şiir ve Cumhuriyet dönemi tiyatro, divan edebiyatı yazar ve eserleri, modernizmi esas alanlar. Seride yer alan şarkıları anlatmadan hemen örnek vereceğim. Benim favorim: Halit Ziya Uşaklıgil oldu. Videoyu izlemeniz şart, sonra da sözlerini irdeleyeceğiz!!!
Bir giriş ve Halit Ziyanın eserlerini saydıktan sonra ne diyor şarkı:
Modern romanın temelini attı,
TANZİMATın teknik kusurunu kapattı,
batılı ölçüye uyum sağladı,
HALİD ZİYA romanın babası.
Romanda aydın çevreyi
hikayede halktan kişileri
REALİZME bağlı ilkeleri
Güçlü bir gözlem yeteneği
Ağır bir dil şairane betimleme
ten sonra yazı dili sade
söz dizimi benzer Fransızca cümleye
yapıtları piskolojik çözümleme
Sonra tekrar eserleri saymaya başlıyoruz: Kırk Yıl, Kırık Hayatlar, Mai ve Siyah, Nemide, Saray ve Ötesi, Sefile, Bir Acı Hikâye
Gördüğünüz gibi şarkı sözleri son derece didaktik. Büyük harfler yazılan kelimeler videoda yer aldığı gibi burada ve belli bir kategorizasyona işaret ediyor. Bunlara anahtar kelimeler de diyebiliriz. Şarkı sözlerinin tek bir amacı var zaten: Öğrenciye en kestirme yoldan Halit Ziyayı anlatabilmek, aklında tutabilmesini sağlamak. Kendi üstümde deneme yaptım. Halit Ziyanın adını duymadığım en az beş kitabını şimdi biliyorum.
Bütün bu seriyi yapan, Uygar Yazanoğlu ile kısaca bir konuştuk. Seri hakkında şunları söyledi:
Lise yıllarımda da rap müzikle uğraştığım için bu tarz bir öğrenim yöntemi benim için kolaydı ve ben de bunu edebiyat dersine uyarlamayı düşündüm. Konu anlatımlı kitaplardan yazarların geçmişlerini ve eserlerini alıp kafiyeli şekilde yazdım. Sözleri ben yazıyorum ama bana ait diyemeyiz, edebiyat tarihindeki bilgileri derledim diyelim. İlk başta sadece evde şarkıları kaydedip kendim dinliyordum, sonradan dershanedeki arkadaşlarım da öğrenmeye başladı. Sınavdan sonra arkadaşlarımın kardeşlerine, eşe dosta CD halinde hediye olarak veriyordum. Sonradan çok talep olunca bir youtube kanalı açıp şarkıları slayt haline getirdim. İşin içine görsellik girince daha akılda kalıcı oldu tabii. Şarkılar satılık değiller çünkü bunları dinleyenlerin büyük bir kısmı dershaneye gitmeye durumu olmayan Anadoludan, Doğudan öğrenciler.
Tek motivasyonum gelen teşekkür ve sınav başarı durumları. Çok güzel mesajlar alıyorum. Edebiyat netlerini arttıran ve sayende sınavda şu soruları yaptım diyenler çok var, bu da beni daha fazla yapmaya teşvik ediyor. Edebiyat öğretmenlerinden çok mesaj alıyorum, derslerinde kullanıyorlar. Ayrıca edebiyat okuyan üniversite öğrencileri de sunumlarında kullanmak üzere talep ediyor, bu da beni mutlu ediyor tabii ki.
Son olarak, benden sonra internette başka edebiyat şarkıları da çıktı benim şarkılarımı onlarla karıştıran çok var. Hatta bir, iki insan yaptıkları bu şarkıları satıyor sanırım, tabii ki onlardan da faydalansın insanlar ama Edebiyat-ı Rap ismi projesi altında olanlar benim çalışmalarım, başka yerde şubemiz yoktur.
Uygar Yazanoğlu sözel alandan ilk e girmiş (çünkü diyorum, kefilim, şarkılar işe yarıyor). Ben bu yazıyı yazarken birisi dedi, kimdi hatırlamıyorum. Türk eğitim sisteminden alınmış bir intikam gibi diye. Aynen öyle.
Edebiyat-ı Rap, Youtube kanalı, Facebook sayfası.
Son olarak bir de Ahmet Hamdiyi dinlemeden bırakmıyoruz, çünkü bu da epey başarılı.
ABSTRACT In this article, the functions of the fictive and non-fictive elements (signifiers) which constitute meaning in folk lullabies have been studied, and the characteristics which distinguish lullabies from other kinds of poems have been examined. The deep and superficial structures which form functional meaning have been investigated in the light of stylistic and pragmatic criteria. It has been found that speech acts play an important role in creating functional meaning. The results of this study show that “open structure” is the most important factor in rendering the lullaby functional. Open structure enables lullabies to achieve continuity in terms of text, utterance, and communication. In conclusion, it is stated that lullabies have multiple functions relating to many fields, such as psychology, biology, medicine, education, art, literature, communication, religion, etc., and that it is advisable for researchers to conduct detailed studies connected to the lullaby in the above mentioned fields. Key Words Folk lullabies; semiotics; fictive, non-fictive indicators; functional meaing; open structure. ÖZET Bu çalışmada ninnilerde anlamı meydana getiren metin içi ve metin dışı göstergelerin işlevleri araştırılmıştır. Araştırmada önce ninnileri diğer şiir türlerinden ayıran karakteristik özellikler ele alınmış, daha sonra anlamı oluşturan yapısal katmanlar deyişbilim ve edimbilim çerçevesinde incelenmiştir. inceleme sonucunda ninniyi işlevsel hale getiren en önemli faktörün “açık yapı” özelliği olduğu tespit edilmişltir. “Açık yapı”nın ninniye metin, sesletim, alıcı ve verici sayesinde süreklilik kazandırdığı anlaşılmıştır. Sonuç olarak ninnilerin psikoloji, biyoloji, tıp, eğitim, müzik, edebiyat, ilahiyat, iletişim gibi bir çok alanda çok yönlü işleve sahip oldukları görülmüş ve bu alanlarda ayrıntılı çalışmaların yapılması tavsiye edilmiştir. Anahtar Kelimeler Halk ninnileri; göstergebilim; metiniçi ve metindışı göstergeler; işlevsel anlam; açık yapı.
Ömer SEYFETTİN ()
Ömer SEYFETTİNin Eserleri:
Şiir:
Roman:
Öykü:
İnceleme:
Ziya GÖKALP ()
Ziya GÖKALPin Eserleri:
Mehmet Emin YURDAKUL ()
Mehmet Emin YURDAKULun Eserleri:
ŞİİR:
Düzyazı:
Halide Edip ADIVAR ()
Halide Edip ADIVARın Eserleri:
Roman:
Öykü:
Oyun:
Anı:
Mehmet Fuat KÖPRÜLÜ ()
Mehmet Fuat KÖPRÜLÜnün Eserleri:
Refik Halit KARAY ()
Refik Halit KARAYın Eserleri:
Roman:
Öykü:
Mizah:
Günlük:
Anı:
Yahya Kemal BEYATLI ()
Yahya Kemal BEYATLInın Eserleri:
Şiir:
Düzyazı:
Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU ()
Yakup Kadri KARAOSMANOĞLUnun Eserleri:
ROMAN:
Öykü:
Şiir:
Oyun:
Anı:
Monografi:
Makale:
Reşat Nuri GÜNTEKİN ()
Reşat Nuri GÜNTEKİNin Eserleri:
Roman:
Öykü:
Oyunlar:
Gezi:
Eğitim:
HECENİN BEŞ ŞAİRİ (BEŞ HECECİLER)
Bu şariler de Selanik’te “Genç Kalemler”le başlayan Milli Edebiyat akımının ilklerine bağlı olarak, halk şiirimizin özelliklerinden, yerli kaynaklarımızdan yararlanarak, şiirimizin aruzdan heceye geçişinde önemli rol aynamışlardır. Şiirlerinde Anadolu manzaralarını ve Anadolu yaşayışını coşkulu bir dille işlemişlerdir. Bu şarirlerimiz şunlardır:
Ayrıca bakınız ⇓
Milli Edebiyat Dönemi ()
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası