Hata yapma korkusu, merakın ve soru sorma cesaretinin önüne geçebiliyor. Öğrenciler, kimsenin doğruyu veya yanlışı bilmediği, öğrencilerin öğretmenlerle birlikte öğrendiği ve keşfettiği alanlarda ise hata yapmaktan daha az korkuyorlar. Bir başka deyişle, öğretmenin “öğreten” ve “her şeyi bilen” rol kalıplarından sıyrılıp; “meraklı”, “öğrenen” ve “birlikte keşfeden” algısı oluştuğunda öğrencilerin de merakı artıyor. Peki, “Öğretmen ve öğrencilerin birlikte keşfettiği bir öğrenme sürecini nasıl yapılandırabiliriz?”
Tasarım odaklı düşünme metodolojisinin uygulandığı problem çözme sürecinde; öğrenme merakının artması için öğretmenle öğrencinin birlikte keşfetme ihtiyacı ortaya çıktı. Çünkü öğrenciler, öğretmenin de dahil olduğu öğrenme sürecinde hata yapmaktan daha az korkuyor ve hata yapmaktan daha az korktuğunda ise daha çok soru sorup merakını da çekinmeden ifade edebiliyor. Bu ihtiyaç üzerine, öğrencilerin öğretmenlerle birlikte bir keşfetmesine olanak sağlayan “Nedir, Ne Değildir?” uygulaması geliştirildi.
Etkinliğe başlarken, sınıfın öğretmeni, başka bir öğretmen arkadaşından, veliden veya farklı bir sınıfın öğrencisinden ne olduğu kolayca anlaşılmayan bir malzeme (nesne, nesnenin bir parçası, resim, bir şekilde gizlenmiş bir eşya vb.) ister. Öğretmen, nesneyi önceden arkadaşından alabilir ya da arkadaşından sınıfa getirip öğrencilerin yanında kendisine vermesini ister. Daha sonra öğretmen ve öğrenciler sınıfa getirilen nesne hakkında konuşmaya başlar. Mümkünse bu süreç, çember oluşturularak uygulanır. “Bu nedir?” ve “Ne değildir?” sorularına cevap ararlar. Sorular, “Nedir, ne değildir?”, “Ne işe yarar?”, “Konuşsa ne der?” şeklinde çeşitlenebilir. Verilen cevaplar tahtaya not alınabilir. Bu esnada öğretmen de öğrencilerle birlikte sorulara cevap verir. İsteyenler nesnenin nasıl hareket edeceğini canlandırma ile gösterebilir. Cevaplar tükendiğinde ya da belirlenen süre bittiğinde nesnenin ne olduğu, nesneyi sınıfa getiren kişi tarafından açıklanır. Nesnenin ne olduğu öğrenildikten sonra bu nesnenin kullanım alanları ve ortaya çıkışı hakkında konuşulabilir. Etkinlik sonunda öğrencilere “Nasıl hissettiniz?”, “Neler düşündünüz?”, “En çok hangi kısmını sevdiniz/zorlandınız?” vb. Sorular sorularak geri bildirim alınır.
Öğretmen ve öğrencilerin ne olduğunu bilmedikleri bir nesne ya da bir nesnenin parçası hakkında tahminleri üzerine kurulu olan “Nedir? Ne değildir?” etkinliği ile doğrunun çemberdeki kimse tarafından bilinmemesi, öğrencilerin hata yapmaktan korkmadan merak duygularını artırarak bir keşfetme süreci yaşamalarını sağladığı gözlemlendi. Öğretmenlerin öğrencilerle birlikte merak etme ve öğrenme heyecanı içine girmesi, öğrencilerin öğrenme sürecinden daha çok keyif almasını, öğretmenlerini oyun arkadaşı gibi hissetmelerini ve öğretmenleri ile ilgili zihinlerinde kurdukları hiyerarşik kalıpların kırılmasına olumlu etki ettiği gözlemlenmiştir.
Çözüm, her branştan öğretmenden tarafından tüm kademelerde uygulanabilir. Çözüm, okulun koşulları, müfredat ya da öğrencilerin ihtiyaçları gözetilerek, uygulanacak eğitim ortamına uyarlanabilir. Uygulama sürecinde Yaratıcı Problem Çözme becerisi ve Tasarım Odaklı Düşünme (TOD) metodolojisi ile ilgili ihtiyaç duyulan bilgilere, funduszeue.info adresinden ulaşılabilir. Her çözüm, uygulanıp farklı öğrencilerle buluştukça gelişmeye ve zenginleşmeye açıktır. Çözümü uygulama sürecinde edindiğiniz deneyimleri ve çözümün gelişmeye açık yönlerine dair önerilerinizi [email protected] adresine gönderebilirsiniz. Çözümle ilgili sosyal medya paylaşımlarınızda #DeğişimOkulda hashtagini kullanarak ve Öğretmen Ağı hesabını etiketleyerek, çözümün yaygınlaşmasına katkı sunabilirsiniz. Öğretmen Ağı Yaratıcı Problem Çözme Programı ile ilgili güncel gelişmelerin paylaşıldığı Facebook Grubu'na buraya tıklayarak üye olabilirsiniz.
Bülent Açıkgöz (Sınıf Öğretmeni), Cüneyt Çolak (Rehber Öğretmen), Esin Ekinci (Sınıf Öğretmeni), Nurhan Çubuk (Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni) , Selda Kaplan Uçar (Fen Bilimleri Öğretmeni), Sevilay Eş Şengül (Türkçe Öğretmeni)
Çözümü uyguladığınızda, buradaki
formu doldurarak
geri bildirimlerinizi paylaşır mısınız?
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası