Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından:
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİ
(1)Tebliğin amacı (bundan sonra SUT olarak ifade edilecektir); sağlık yardımları Sosyal Güvenlik Kurumunca (bundan sonra Kurum olarak ifade edilecektir) karşılanan ve kapsam maddesinde tanımlanan genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin, Kurumca finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri, yol, gündelik ve refakatçi giderlerinden yararlanma esas ve usulleri ile bu hizmetlere ilişkin Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonunca belirlenen ödenecek bedellerin bildirilmesidir.
1- Ticarî kazanç veya serbest meslek kazancı nedeniyle gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar,
2- Gelir vergisinden muaf olup, esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı olanlar,
3- Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortakları, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortakları, diğer şirket ve donatma iştiraklerinin ise tüm ortakları,
4- Tarımsal faaliyette bulunanlar,
1- sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanuna ekli;
· (I) sayılı cetvelde sayılmış olan genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde,
· (II) sayılı cetvelde sayılmış olan özel bütçeli idarelerde,
· (III) sayılı cetvelde sayılmış olan düzenleyici ve denetleyici kurumlarda,
· (IV) sayılı cetvelde sayılmış olan sosyal güvenlik kurumlarında,
2- Belediyeler ve il özel idareleri ile bunların bağlı kuruluşlarında, mahalli idare birliklerinde (köylere hizmet götürme birlikleri hariç),
3- sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamına giren kamu iktisadi teşebbüslerinde,
4- Özelleştirme programına alınmış olanlar dahil sermayesinin en az % 50’si kamuya ait olan kurum, kuruluş, ortaklık veya şirketlerde,
5- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarında,
6- Yukarıda belirtilenler kapsamına girmemekle birlikte özel kanunlarla veya özel kanunların verdiği yetkiye dayanılarak kurulmuş olan diğer kamu kurum ve kuruluşlarında; sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi gereğince sayılı Kanun hükümlerine göre kesenek ve karşılık ödenmesi gerekenler, ayrıca sayılı Kanunun mülga 12 nci maddesinin (II) işaretli fıkrasının son paragrafı, mülga geçici nci, mülga geçici inci ve mülga ek 76 ncı maddesi kapsamında kesenek ve karşılık ödenenler ile sermayesinde kamu payı kalmayan veya % 50’nin altına düşmüş olan ortaklık ya da kuruluşlarda ilgili kanunları gereğince sayılı Kanunla ilişkilendirilmeye devam olunan ve bu sebeple sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi kapsamında kesenek ve karşılık alınmak suretiyle istihdam edilenler,
1- Sığınmacı veya vatansız olarak kabul edilen kişiler,
2- 24/2/ tarihli ve sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre şeref aylığı alan kişiler,
3- 28/5/ tarihli ve sayılı Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişiler,
4- 3/11/ tarihli ve sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişiler,
5- 24/5/ tarihli ve sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümlerine göre korunma, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz faydalanan kişiler,
6- Harp malûllüğü aylığı alan kişiler ile 12/4/ tarihli ve Sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında aylık alan kişiler,
7- 24/6/ tarihli ve sayılı Başarılı Sporculara Aylık Bağlanması ile Devlet Sporcusu Unvanı Verilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişiler,
ile SUT’un (1)d)1 alt bendinde sayılan kişiler hariç olmak üzere diğer kişilerin bakmakla yükümlü olduğu kişiler, genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yükümlü olduğu kişi olarak tescil işlemleri yapılarak Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılır.
(2) Tedavi yardımları yeşil kart verilerek sağlanan kişilerin kayıtları Kurum tarafından devralınıncaya kadar sağlık yardımları yürürlükten kaldırılan kanunlardaki hak ve yükümlülükler çerçevesinde ilgili kamu idarelerince sağlanmaya devam edilecektir.
(1)SUT; sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu, sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve 28/8/ tarihli ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Genel Sağlık Sigortası İşlemleri Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde düzenlenmiştir.
(1) sayılı Kanun gereğisağlık hizmeti sunucuları Sağlık Bakanlığınca aşağıdaki şekilde basamaklandırılmıştır.
(1) Kamu idareleri bünyesindeki kurum hekimlikleri, sağlık ocağı, verem savaş dispanseri, ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması merkezi, sağlık merkezi ve toplum sağlığı merkezi ile Sağlık Bakanlığı tarafından aile hekimi olarak yetkilendirilen aile hekimleri, acil sağlık hizmeti birimi, üniversitelerin medikososyal birimleri, Türk Silahlı Kuvvetlerinin birinci basamak sağlık üniteleri, belediyelere ait poliklinikler.
(1) İş yeri hekimleri, “Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik” kapsamında açılan özel poliklinikler, “Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik” kapsamında açılan ağız ve diş sağlığı hizmeti veren özel sağlık kuruluşları.
(1) sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun kapsamında serbest faaliyet gösteren ve birinci basamak sağlık kuruluşu olan eczaneleri.
(1) Eğitim ve araştırma hastanesi olmayan devlet hastaneleri ve dal hastaneleri ile bu hastanelere bağlı semt poliklinikleri, entegre ilçe hastaneleri, Sağlık Bakanlığına bağlı ağız ve diş sağlığı merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetlerinin eğitim ve araştırma hastanesi olmayan hastaneleri, belediyelere ait hastaneler ile kamu kurumlarına ait tıp merkezleri ve dal merkezleri, İstanbul Valiliği Darülaceze Müessesesi Müdürlüğü Hastanesi.
(1) “Özel Hastaneler Yönetmeliği” ne göre ruhsat almış hastaneler, “Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik” kapsamında açılan tıp merkezleri ile “Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik” in geçici ikinci maddesine göre faaliyetlerine devam eden tıp merkezleri ve dal merkezleri.
(1) Sağlık Bakanlığına bağlı eğitim ve araştırma hastaneleri ve özel dal eğitim ve araştırma hastaneleri ile bu hastanelere bağlı semt poliklinikleri, üniversite hastaneleri ile bu hastanelere bağlı sağlık uygulama ve araştırma merkezleri, enstitüler ve semt poliklinikleri, üniversitelerin diş hekimliği fakülteleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı tıp fakültesi hastanesi ile eğitim ve araştırma hastaneleri, Bezm-i Âlem Valide Sultan Vakıf Gureba Eğitim ve Araştırma Hastanesi.
1- Diyaliz merkezleri ve Sağlık Bakanlığından ruhsatlı diğer özelleşmiş tedavi merkezleri,
2- Refik Saydam Hıfzıssıhha Laboratuarları,
3- Tanı, tetkik ve görüntüleme merkezleri ile laboratuarlar.
1- Optisyenlik müesseseleri,
2- Tıbbi cihaz ve malzeme tedarikçileri,
3- Kaplıcalar.
(1)Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonunca, Sağlık Bakanlığınca basamaklandırılan sağlık hizmeti sunucularınınayaktan tedavide fiyatlandırmaya esas olmak üzere sınıflandırılması SUT eki “Sağlık Kurum ve Kuruluşlarının Ayaktan Tedavilerde Sınıflandırılması Listesi" nde (EK/A) yer almaktadır.
(1) Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişiler, SUT’ta belirtilen özel hükümler saklı kalmak kaydıyla Kurum ile sözleşmesi bulunan ayakta ve yatarak tedavi hizmeti sağlayan sağlık hizmeti sunucularına doğrudan veya sevk edilmek suretiyle müracaat edebilirler.
(2) Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişilerin, SUT’un (5) fıkrasında belirtilen istisnalar hariç olmak üzere acil haller dışında Kurum ile sözleşmesi olmayan sağlık hizmeti sunucularından aldıkları sağlık hizmeti bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(3) Kurum ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucuları, Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişilerin müracaatlarını ayrım yapmaksızın kabul etmek zorundadır.
(1) Sağlık kurum ve kuruluşları, Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişilerin müracaatı aşamasında (acil hallerde ise acil halin sona ermesinden sonra) nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı, pasaport veya verilmiş ise Kurum sağlık kartı belgelerinden biri ile kimlik tespiti yapacaktır. Kimlik tespiti yükümlülüğünü yapmayan ve bu nedenle bir başka kişiye sağlık hizmeti sunulması nedeniyle Kurumun zarara uğramasına sebebiyet veren sağlık hizmeti sunucularından uğranılan zarar geri alınır.
(2) sayılı Kanunla sağlanan yardımlardan ücretsiz faydalananlardan çocuk, özürlü, kadın ve yaşlıların sağlık kurum ve kuruluşlarına birinci fıkrada belirtilen belgeleri ibraz edememeleri halinde Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu kapsamında bulunduklarını gösterir belgeye göre gerekli işlemler yürütülerek sonrasında söz konusu belgelerin ibrazı anılan Kurumdan istenecektir.
(3) Kapsamdaki kişilerin kendi adına bir başkasının sağlık hizmeti almasını veya Kurumdan haksız bir menfaat temin etmesini sağlaması yasaktır. Bu fiilleri işleyenlerden Kurumun uğradığı zararın iki katı kanunî faiziyle birlikte müştereken vemüteselsilen tahsil edilirve ilgililer hakkında 26/9/ tarihli ve sayılı Türk Ceza Kanunu hükümleri doğrultusunda suç duyurusunda bulunulur.
(1) Kurumla sözleşmeli sağlık hizmeti sunucuları, müracaat eden kişinin sağlık yardımlarından yararlanma hakkının olup olmadığının tespiti için, Kurum bilgi işlem sistemi (MEDULA, MEDULA-optik, eczane provizyon sistemi) üzerinden T.C. kimlik numarası ile hasta takip numarası/ provizyon alacaklardır.
(2) Sağlık hizmeti sunucularınca T.C. Kimlik Numarası ile Kurum bilgi işlem sistemi üzerinden yapılan sorgulama sonucunda,
a) Kurum bilgi işlem sistemi tarafından hasta takip numarası/ provizyon verilmesi halinde sağlık hizmeti verilebilecektir.
b) Kurum bilgi işlem sistemi tarafından hasta takip numarası/ provizyon verilmemesi halinde sağlık hizmeti sunucularınca kişinin müracaatının, sayılı Kanunun 67 nci maddesinin birinci fıkrasında sayılan aşağıda belirtilen istisnai haller nedeniyle yapılıp yapılmadığı değerlendirilecektir.
1-Acil hal (*),
2-İş kazası ile meslek hastalığı hali,
3-Bildirimi zorunlu bulaşıcı hastalık,
4-Kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmeti,
5-Analık hali (**),
6-Afet ve savaş ile grev ve lokavt hali,
7-18 yaş altı çocuklar,
8-Tıbben başkasının bakımına muhtaç kişiler (***).
(3) Müracaat yukarıda sayılan istisnai nedenlerle yapılmış ise; bu kişiler için sağlık hizmeti sunucularınca SUT eki “Genel Sağlık Sigortası Talep Formu” (EK-4/B) tanzim edilecektir. Bilgileri ve genel sağlık sigortası talep beyanları alınan kişiler için Kurum bilgi işlem sistemi üzerinde ilgili istisnai durum seçilip hasta takip numarası/ provizyon numarası alınarak sadece söz konusu müracaat nedeni ile ilgili sağlık hizmeti sunulabilecektir. Sağlık hizmeti sunucularınca düzenlenen formlar en geç, kişilerin başvurusunu takip eden 2 (iki) iş günü içerisinde Kurumun ilgili il müdürlüğü veya merkez müdürlüğüne gönderilecektir.
(4) Genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yükümlü olmayan kişilere sunulan sağlık hizmetleri bedelleri Kurumca ödenmez.
(5) Kişilerin müstehaklığının belirlenmesi konusunda, Kurum bilgi işlem sitemine eklenmemiş olmakla birlikte mevzuat düzenlemelerinde başka kontrollerin de yapılması belirtiliyorsa, bu konuda gerekli araştırma sağlık hizmeti sunucularınca yapılacaktır.
(**) Analık hali; Gebeliğin başladığı tarihten itibaren doğumdan sonraki ilk sekiz haftalık, çoğul gebelik halinde ise ilk on haftalık süre sayılı Kanun bakımından analık hali olarak kabul edilir.
(***) Tıbben başkasının bakımına muhtaç kişi;Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırılması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik kapsamında, yetkilendirilmiş özürlü sağlık kurulu raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşlarınca, ağır özürlü olduğu “Özürlü Sağlık Kurulu Raporu” ile belgelendirilen kişiler, tıbben başkasının bakımına muhtaç kişiler olarak kabul edilir. Bu kişiler için düzenlenen faturaya Özürlü Sağlık Kurulu Raporu eklenecektir.
(1) Yabancı ülkelerle yapılan sosyal güvenlik sözleşmeleri kapsamında Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişilerin sağlık hizmetleri, Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerince düzenlenmiş ve onaylanmış “Sosyal Güvenlik Sözleşmesine Göre Sağlık Yardım Belgesi”ne istinaden (Kurum bilgi işlem sisteminde müstahaklık sorgulamasının yapılması sağlanıncaya kadar) sağlanacaktır.
(1) Kurum Hizmet Sunumu Genel Müdürlüğü yetkililerince imzalanacak bir tutanak ile tevsik edilmesi kaydıyla MEDULA sisteminden kaynaklanan arıza nedeniyle hasta takip numarasının alınamadığı süre zarfında Kurum sağlık yardımlarından yararlanma hakkının olduğunu yazılı olarak beyan etmek veya belgelemek suretiyle müracaateden kişilerin sağlık hizmetleri Kurumca karşılanır. Daha sonra yapılan sorgulama sonucu bu kişilerin müstahak olmadığının tespit edilmesi halinde,tedaviye ait fatura bedeli ilgili sağlık kurumuna/ kuruluşuna ödenerek gerekli yasal işlemler Kurumca yürütülür.
(1) TSK’ya bağlı sağlık kurumlarınca, müracaat eden kişinin sağlık yardımlarından yararlanma haklarının olup olmadığı, T.C. kimlik numarası ile Kurum bilgi işlem sistemi (devredilen SSK, Emekli Sandığı, Bağ-Kur bilgi işlem sistemi) üzerinden tespit edilecektir.
(1)Katılım payı, sağlık hizmetlerinden yararlanabilmek için, genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yükümlü olduğu kişiler tarafından ödenecek tutarı ifade eder.
(2) Katılım payı uygulanacak sağlık hizmetleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Ayakta tedavide hekim ve diş hekimi muayenesi katılım payı,
b) Ayakta tedavide sağlanan ilaçlar,
c) Vücut dışı protez ve ortezler,
d) Yardımcı üreme yöntemi tedavileri.
(3) Katılım paylarının tahsil şekli ilgili maddelerde açıklanmıştır. Ancak, Kurumdan aldıkları gelir ve aylık tutarı (yüz) TL altında olan kişiler ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin;
a)SUT’un ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları, Kurumla sözleşmeli eczanelerce,
b)SUT’un (1)abendinde tanımlanan katılım payı Kurumla sözleşmeli optisyenlik müessesesi tarafından,
kişilerden tahsil edilir.
(1) Sağlık hizmeti sunucularında yapılan hekim ve diş hekimi muayenesi nedeniyle uygulanacak katılım payı tutarları aşağıda belirtilmiştir.
Birinci basamak sağlık kuruluşları ve aile hekimliği muayenelerinde……….……… TL
İkinci ve üçüncü basamak resmi sağlık kurumlarında……………………………… TL
Özel sağlık kurumlarında……………………………………………………………… TL
(2) Birinci basamak sağlık kuruluşları ve aile hekimliği muayenelerine ilişkin 2 TL tutarındaki katılım payı, kişilerin muayeneye ilişkin ilaç temini için reçete ile eczanelere müracaat aşamasında eczaneden tahsil edilir. Muayene sonrasında kişilerin muayeneye ilişkin reçete ile ilaç temini için eczanelere müracaat etmemesi durumunda katılım payı uygulanmaz.
(3) İkinci ve üçüncü basamak resmi sağlık hizmeti sunucularında yapılan muayeneler için 8 (sekiz) TL öngörülen katılım payının;
a) Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları kişiler için 5 (beş) TL tutarındaki kısmı gelir ve aylıklarından, 3 (üç) TL lik tutar ise kişilerin muayeneye ilişkin ilaç temini için reçete ile eczanelere müracaat aşamasında eczaneden tahsil edilir.
b) Diğer kişiler için ise 8 (sekiz) TL katılım payı tutarı eczanelerden tahsil edilir.
(4) Özel sağlık hizmeti sunucularında yapılan muayeneler için 15 (onbeş) TL öngörülen katılım payının;
a) Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları kişiler için 12 (oniki) TL tutarındaki kısmı gelir ve aylıklarından, 3 (üç) TL lik tutar ise kişilerin muayeneye ilişkin ilaç temini için reçete ile eczanelere müracaat aşamasında eczaneden tahsil edilir.
b) Diğer kişiler için ise 12 (oniki) TL katılım payı tutarı sağlık hizmeti sunucusu tarafından, 3 (üç) TL lik tutar ise kişilerin muayeneye ilişkin ilaç temini için reçete ile eczanelere müracaat aşamasında eczaneden tahsil edilir.
(6) SUT’un A, B ve C numaralı maddelerinde belirtilen durumlarda muayene katılım payı tahsil edilmesi gerekenler için;
a) Birinci basamak sağlık kuruluşları ve aile hekimliği muayenelerine ilişkin katılım payı, kişilerin muayeneye ilişkin ilaç temini için reçete ile eczanelere müracaat aşamasında eczaneden,
b) İkinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarındaki muayenelerine ilişkin katılım payı ise sağlık kurumunca (muayene sonrası reçete düzenlenmemiş ise 3 TL lik indirim uygulanarak) kişilerden,
tahsil edilir.
(7) Sağlık Bakanlığı izni ile yurt dışından temin edilen ilacın/ ilaçların ülkemizde ruhsat alarak satış izni alması ve bu ilaçların SUT’un numaralı maddesinde yer alan düzenlemelere uyulmak koşuluyla sözleşmeli eczanelerden fatura karşılığı kişilerce temin edilmesi durumunda; ayaktan tedavide hekim ve diş hekimi muayene katılım payının 3 (üç) TL tutarındaki kısmı Kurum ilgili birimince ödeme aşamasında kişilerden tahsil edilir.
(1) Ayakta tedavide sağlanan ilaçlar için ilaç bedelinin Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları kişiler için %10’u, diğer kişiler için %20’si oranında katılım payı alınır. Ancak sağlık raporu ile belgelendirilmek koşuluyla SUT eki “Hasta Katılım Payından Muaf İlaçlar Listesi” (EK-2) nde yer alan hastalıklarda, listede belirtilen ilaçlardan katılım payı alınmaz.
a) Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü olduğu kişiler için gelir ve aylıklarından mahsup edilmek suretiyle,
b) Diğer kişiler için ise Kurumla sözleşmeli eczaneler tarafından kişilerden,
tahsil edilir.
(1)Vücut dışı protez ve ortez sağlanması halinde katılım payıuygulanacak malzemeler aşağıda belirtilmiştir.
(2) Vücut dışı protez ve ortezlerden, Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü oldukları kişiler için %10, diğer kişiler için %20 oranında katılım payı alınır. Ancak katılım payı tutarı vücut dışı protez veya ortezin alındığı tarihteki brüt asgarî ücretin yüzde yetmişbeşini geçemez. Yüzde yetmişbeşlik üst sınırın hesaplanmasında her bir protez ve ortez bağımsız olarak değerlendirilir.
a) Kurumdan gelir ve aylık alanlar ile bakmakla yükümlü olduğu kişiler için gelir ve aylıklarından mahsup edilmek suretiyle,
b) Diğer kişiler için ise Kurumla sözleşmeli optisyenlik müessesesi tarafından kişilerden,
tahsil edilir.
(4) Ağız protezlerine ilişkin katılım payı;
a) Kurumla sözleşmeli sağlık kurum veya kuruluşlarınca yapılan ağız protezi katılım payları, sağlık kurum veya kuruluşlarınca kişilerden,
b) Kurumla sözleşmesiz; serbest dişhekimlikleri ile sağlık kurum veya kuruluşlarında yaptırılan ağız protezi katılım payları, sosyal güvenlik il müdürlüklerince/ sosyal güvenlik merkezlerince ödeme aşamasında kişilerden,
tahsil edilir.
(5) Kişilerce temin edilenve katılım payı tahsil edilmesi gereken vücut dışı protez ve ortezler için katılım payı, sosyal güvenlik il müdürlüklerince/ sosyal güvenlik merkezlerince ödeme aşamasında kişilerden tahsil edilir.
(6)Sağlık kurumlarınca temin edilen ve SUT hükümleri gereği katılım payı tahsil edilmesi gereken tıbbi malzemelerin katılım payı tıbbi malzemeyi temin eden sağlık kurumlarınca kişilerden tahsil edilir.
(1) Yardımcı üreme yöntemi tedavilerinde birinci denemede%30, ikinci denemede% 25 oranında olmak üzere bu tedaviler için belirlenen bedeller üzerinden katılım payı alınır.
(2) Yardımcı üreme yöntemi katılım payları, tedavinin sağlandığı sağlık hizmeti sunucusunca kişilerden tahsil edilir.
(1)İş kazasına uğrayan veya meslek hastalığına tutulan sigortalıdan, bu durumları nedeniyle sağlanan sağlık hizmetleri için SUT’un , ve numaralı maddelerde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(2)Askerî tatbikat ve manevralarda sağlanan sağlık hizmetleri için SUT’un , ve numaralı maddelerde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(3) sayılı Kanunun 75 inci maddesinde yer alan afet ve savaş hali nedeniyle sağlanan sağlık hizmetleri için SUT’un , ve numaralı maddelerde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(4) sayılı Kanunun 94 üncü maddesinde tanımlanan kontrol muayenelerinden SUT’un numaralı maddede tanımlanan katılım payı alınmaz.
(5)Acil sağlık hizmetleri ileSUT’un numaralı maddesinde belirtilen sağlık kurumları/ kuruluşları tarafından sunulan sağlık hizmetlerinde, SUT’un numaralı maddesinde tanımlanan katılım payı alınmaz.
(6) Kurumca finansmanı sağlanan kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri için SUT’un , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(7) Sağlık raporu ile belgelendirilmesi şartıyla; hematolojik veya onkolojik malignensiler, doğuştan metabolik hastalık, kalıtsal hastalık veya kronik psikiyatrik hastalığı bulunan kişilerin bu hastalıkları ile ilgili branştaki ayaktan muayenelerinde SUT’un numaralı maddesinde tanımlanan katılım payı alınmaz.
(8)Tetkik ve tahliller ile diğer tanı yöntemlerinde kullanılan ilaçlardan, yatarak tedavilerde kullanılan ilaçlardan, sağlık raporu ile belgelendirilmek şartıyla SUT eki “Hasta Katılım Payından Muaf İlaçlar Listesi” nde (EK-2) yer alan ilaçlardan SUT’un numaralı maddesinde tanımlanan katılım payı alınmaz.
(9)Tıbbi sarf malzemeleri ile SUT’un B numaralı maddede yer almayan tıbbi malzemelerden katılım payı alınmaz.
(10) Sağlık raporu ile belgelendirilmek şartıyla; organ, doku ve kök hücre nakline ilişkin sağlık hizmetleri için SUT’un , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(11) sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre şeref aylığı alan kişiler ile bunların eşlerinden, SUT’un , ve ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(12) sayılı Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişilerden SUT’un , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(13) sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişilerden SUT’un , , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(14) sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu hükümlerine göre korunma, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz faydalanan kişilerden SUT’un , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(15)Harp malûllüğü aylığı alanlar ile Terörle Mücadele Kanunu kapsamında aylık alanlardan SUT’un , , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(16) Vazife malûllerinden SUT’un , , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(17)Kurumca iade alınan tıbbi malzemelerden katılım payı alınmaz.
(18)Polis Akademisi ile fakülte ve yüksek okullarda, Emniyet Genel Müdürlüğü hesabına okuyan veya kendi hesabına okumakta iken Emniyet Genel Müdürlüğü hesabına okumaya devam eden öğrencilerden SUT’un , ve numaralı maddelerinde tanımlanan katılım payları alınmaz.
(1) Kurumla sözleşmeli; vakıf üniversiteleri ile özel sağlık kurum ve kuruluşları, SUT ve ekinde yer alan sağlık hizmetleri işlem bedellerinin, SUT eki Ek-8 Listesi üzerinden fatura edilen malzeme ve ilaçlar ile SUT eki Ek-9 Listesi dışında fatura edilebilecek malzeme ve ilaçlar hariç olmak üzere tamamı üzerinden, Kurumca belirlenen oranı geçmemek üzere kişilerden ilave ücret alabilir.
(2) Kurumla sözleşmeli eczaneler eşdeğer ilaçların azami fiyatı ile kişinin talep ettiği eşdeğer ilacın fiyatı arasında oluşacak fark ücretini, Kurumla sözleşmeli optisyenlik müesseseleri de kişinin talep ettiği gözlük cam ve çerçevenin bedeli ile Kurumca ödenen gözlük cam ve çerçeve bedeli arasında oluşacak fark ücretini kişilerden talep edebileceklerdir. Bu fark ücreti ilave ücret olarak değerlendirilmez.
(3) Sağlık hizmeti sunucularınca, Kurumca finansmanı sağlanmayan sağlık hizmetleri için talep edilen ücretler, ilave ücret olarak değerlendirilmez.
(1) Kurumla sözleşmeli resmi sağlık kurum ve kuruluşları tarafından sevk edilmeleri koşuluyla,
a) 24/2/ tarihli ve sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre şeref aylığı alan kişilerden,
b) 3/11/ tarihli ve sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre aylık alan kişilerden,
c) Harp malûllüğü aylığı alanlar ile Terörle Mücadele Kanunu kapsamında aylık alanlardan ve bunların bakmakla yükümlü olduğu kişilerden,
otelcilik hizmetleri hariç olmak üzere ilave ücret alınamaz.
1-Acil haller nedeniyle sunulan sağlık hizmetleri,
2- Yoğun bakım hizmetleri,
3- Yanık tedavisi hizmetleri,
4- Kanser tedavisi (radyoterapi, kemoterapi, radyo izotop tedavileri),
5- Yenidoğana verilen sağlık hizmetleri,
6- Organ, doku ve kök hücre nakilleri,
7- Doğumsal anomaliler için yapılan cerrahi işlemlere yönelik sağlık hizmetleri,
8- Diyaliz tedavileri,
9- Kardiyovasküler cerrahi işlemleri,
için SUT’un numaralı maddesinde sayılan hizmetler ile öğretim üyesi tarafından verilen sağlık hizmetleri dahil olmak üzere, herhangi bir ilave ücret alınamaz.
(1) Sözleşmeli sağlık kurumları, tek yataklı, banyolu, tv ve telefonu bulunan odalarda sundukları otelcilik hizmetleri için SUT eki EK-8 Listesinde kod ile yer alan “Standart yatak tarifesi”işlem bedelinin üç katını geçmemek üzere kişilerden ilave ücret alabilir. Günübirlik tedavi kapsamındaki işlemler sırasında verilen otelcilik hizmeti için ise en fazla SUT eki Ek-8 Listesinde yer alan “Gündüz yatak tarifesi” işlem bedelinin 3 katına kadar ilave ücret alınabilir. Otelcilik hizmetleri Kuruma fatura edilemez.
(1) SUT’un numaralı maddesinde açıklanan durumlar dışında kalan ve hastaların sağlık kurum ve kuruluşlarındaveya bulunduğu yerde yatırılmaksızın sağlık hizmetlerinin sağlanması, ayaktan tedavi olarak kabul edilir.
(1)Günübirlik tedavi kapsamındaki işlemler; sağlık kurumlarında yatış ve taburcu işlemi yapılmadan 24 saatlik zaman dilimi içinde yapılan aşağıda belirtilen işlemlerdir.
a) Kemoterapi tedavisi,
b) Radyoterapi tedavisi (radyoterapi tedavi planlaması hariç),
c) Genel anestezi, bölgesel/ lokal anestezi, intravenöz veya inhalasyon ile sedasyon gerçekleştirilen tanısal veya cerrahi tüm işlemler,
ç) Diyaliz tedavileri,
d)Kan, kan bileşeni, kan ürünü, SUT eki “Sadece Yatan Hastalarda Kullanımı Halinde Bedelleri Ödenecek İlaçlar Listesi” nde (EK-2/B) yer alan ilaçların intravenöz infüzyonu, palivizumab uygulaması,
(2) Dişhekimliği uygulamaları günübirlik tedavi kapsamında değerlendirilmez.
(3) Günübirlik tedavilerde kullanılan Kuruma faturalandırılabilir ilaçlar için SUT hükümleri geçerlidir.
(1) Kurumca finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemleri SUT ve eki listelerde belirtilmiştir. SUT ve eki listelerde yer almayan teşhis ve tedavi yöntemlerinin bedellerinin Kurumca karşılanabilmesi için, Kurum tarafından uygun olduğunun kabul edilmesi ve Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu tarafından Kurumca ödenecek bedellerinin belirlenmesi gerekmektedir.
(2) Kurum, finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin SUT’ta belirtilen teşhis ve tedavi yöntemlerinin yanı sıra teşhis ve tedavi ile ilgili diğer kurallar ile sağlık hizmeti bedellerinin ödenmesine ilişkin usul ve esasları Sağlık Bakanlığının görüşünü alarak belirleyebilir ve bu amaçla ihtisas komisyonları kurabilir.
(3) Estetik amaçlı yapılan sağlık hizmetleri Kuruma fatura edilemez. Estetik amaçlı yapıldığı tespit edilen sağlık hizmetine ilişkin giderler Kurumca ödenmez.
(4) Finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri, Kurumla sağlık hizmeti sunucuları arasında sağlık hizmeti satın alımı sözleşmeleri yapılması veya acil hallerde kişilerin sözleşmesiz sağlık hizmeti sunucularından satın aldıkları sağlık hizmetleri giderlerinin kişilere ödenmesi suretiyle karşılanır.
(6) Kurumca verilen yetki çerçevesinde işyeri hekimleri veya birden fazla işyerine hizmet veren ortak sağlık birimleri ile özel poliklinikler tarafından verilen sağlık hizmetleri için Kurumdan herhangi bir ücret talep edilemez. İşyeri hekimleri veya birden fazla işyerine hizmet veren ortak sağlık birimlerince sadece yetkili oldukları işyerlerinde hizmet akdi ile çalıştırılanlara, bu işyerlerinin kamu kurumu niteliğinde olması halinde ise o iş yerinde hizmet akdiyle çalıştırılanlar ile birlikte SUT’un (1)c bendinde sayılan sigortalılara da SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dâhilinde reçete edilmiş ilaç bedelleri Kurumca karşılanır. Özel polikliniklerin SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dâhilinde reçete edilmiş ilaç bedelleri, aile hekimliği uygulamasına geçilen iller haricindeki yerlerde Kurumca karşılanacak olup aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde karşılanmayacaktır.
(7) Sağlık Kuruluşlarından Sağlık Bakanlığı dışındaki birinci basamak sağlık kuruluşları ile kamu idareleri bünyesindeki kurum hekimlikleri tarafından verilen sağlık hizmetleri için Kurumdan her hangi bir ücret talep edilemez. Bu birimlerde görevli hekimler tarafından SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dâhilinde reçete edilmiş ilaç ve gözlük cam-çerçeve bedelleri Kurumca karşılanır. Kamu idaresi bünyesindeki kurum hekimi tarafından, ilgili kamu kuruluşunda çalışan SUT’un (1) fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamındaki genel sağlık sigortalısı ile aile hekimliği uygulamasına geçilen iller haricindeki yerlerde bakmakla yükümlü olduğu kişilere reçete düzenleyebileceklerdir.
(8) Altıncı ve yedinci fıkralarda belirtilen işyeri hekimleri veya birden fazla işyerine hizmet veren ortak sağlık birimleri ile kurum hekimlerinin, yetkilendirildikleri kişiler haricindeki kişilere reçete düzenlemeleri halinde kurumca ödenen reçete bedelleri bu reçeteyi düzenleyenlerden tahsil edilir.
(9) Sözleşmeli sağlık kurum ve kuruluşları, ayaktan ve yatarak tedaviler ile ilgili olarak yapılması gerekli görülen tetkik ve/veya tahlilleri bünyelerinde veya başka bir sağlık hizmeti sunucusundan hizmet alımı ile sağlamak zorundadırlar. Hizmet alımı yoluyla sağlanan ve Kuruma fatura edilebilir tetkik ve/ veya tahlil bedelleri, sözleşmeli sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde üretilen hizmetlerden ayrımı yapılmaksızın, hizmet alımı yapan sağlık hizmeti sunucusu tarafından Kuruma fatura edilir ve SUT hükümleri doğrultusunda ödenir. Sağlık kurum ve kuruluşlarınca, hizmet alımına ilişkin bilgi ve belgeler istenildiğinde Kuruma ibraz edilecektir.
(10) Sözleşmeli sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavileri ile ilgili olarak kişilerce Kuruma ibraz edilen tetkik ve/ veya tahlile ilişkin fatura bedelleri sevk belgesine/ istem belgesine dayanılarak kişilere ödenir ve sevk belgesini/ istem belgesini düzenleyen sözleşmeli sağlık kurum ve kuruluşunun alacağından mahsup edilir. Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık hizmeti sunucuları için Bakanlığa yapılan global ödemeden mahsup edilir.
(11) Kurumla sözleşmeli özel sağlık kurum ve kuruluşları, bir başka sağlık kurum ve kuruluşundan hizmet alımı yoluyla sağladıkları tetkik ve/ veya tahlil dışındaki tedavilere ait giderleri Kuruma fatura edemezler. Hekim veya diş hekimleri, sağlık hizmeti sunucusu bünyesinde çalışmakla birlikte bu hekimler tarafından fatura düzenlenerek alınan/sunulan sağlık hizmetleri bu kapsamda değerlendirilmez.
(12) Başka bir sağlık kurum veya kuruluşundan laboratuar hizmeti alınması durumunda, hasta hastane dışına numune almak için gönderilmez veya alınan numunenin transferi veya sonucu hasta veya yakını aracılığı ile istenilemez.Görüntüleme hizmetlerinin hizmet alımı yoluyla sağlanması halinde acil ve yatan hastaların hasta transferi sağlık hizmeti sunucuları tarafından yapılacaktır.
(13) Kurum ile sözleşmeli sağlık kurum ve kuruluşları, tetkik, tahlil ve tedaviye ait her türlü bilgi, belge ve raporu, istenildiğinde Kuruma ibraz edeceklerdir. İbraz edilememesi durumunda Kuruma fatura edilen ilgili tetkik, tahlil ve/veya tedavi bedelleri Kurumca ödenmez.
(14) Kişilere sağlanan sağlık hizmetlerine ilişkin düzenlenen sağlık raporu bedelleri, SUT eki EK-8 Listesinde yer alan rapor puanlar esas alınarak sadece bir adet olarak faturalandırılır. Ancak Kurum birimlerince sevk belgesi düzenlenmek suretiyle (maluliyet, meslek hastalığı ve kontrol muayeneleri vb.) sağlık hizmeti sunucusuna sevk edilen kişiler için düzenlenen sağlık raporları ile ilaç ve tıbbi malzeme temini de dâhil olmak üzere tedavi amacıyla düzenlenen sağlık raporları dışında kalan; özel amaçla kullanılacak durum belirtir rapor bedelleri (özürlülük raporu, ehliyet raporu, vasi tayini raporu, portör muayeneleri ve işlemleri, tarama amaçlı muayene ve işlemler vb.) ile bu durumların tespitine yönelik yapılan işlem bedelleri Kurumca ödenmez.
(15) Kişilere sağlanan sağlık hizmetleri (tıbbi malzeme, ilaç, tedavi vb) için SUT gereği düzenlenmesi gereken sağlık kurulu raporu ile ilgili olarak sadece bir adet muayene bedeli faturalandırılabilir. Ancak Kurum birimlerince sevk belgesi düzenlenmek suretiyle (maluliyet, meslek hastalığı ve kontrol muayeneleri vb.) sağlık hizmeti sunucusuna sevk edilen kişiler için düzenlenen sağlık kurulu raporları ile ilgili olarak, kurula katılan her bir branş için muayene bedeli faturalandırılabilir.
Tarım Kredi Kooperatifi İlaç Fiyatları yılında günlük olarak değişmektedir. Ot kurutma, buğday, arpa, nohut, ayçiçeği ve benzeri ürünler için ot kurutma ve böcek ilaçları tarım kredi kooperatiflerde satışına devam edilmektedir. Tarım kredi ot kurutma ve diğer ilaç fiyatları satın alınacak ilacın ağırlığına ve türüne göre günlük olarak değişiklik göstermektedir.
Tarım Kredi Kooperatifi, Gübre fabrikaları ve Bölge Birlikleri tarafından Manisada kurulan bir firmadır. Toprak mahsullerinin, bitkilerin üretimi, pazarlaması ve satılması konusunda çalışmalar yapan bir firmadır. Toprak ürünlerinin haricinde bir de insan sağlığı için ilaçlar yapmayı kendine yine bir hedef olarak belirlemiştir.
Hangi ürün için ne kadar ilaç kullanmak gereklidir? Hepsi hakkında detaylı bilgileri Tarkim Bitki Korumasayfasından alabilir ve ektiğiniz ürünün kategorisine göre zirai ilaç tedarik edebilirsiniz.
İletişim Adresi: Turgut Özal Mahallesi Turgutlu Caddesi. No Şehzadeler /Manisa İletişim Numarası:0 1 Mail Adresi:nbsp;[email protected]üşteri Danışma Hattı: 3
İlaçlama yaparken ilk dikkat etmeniz gereken husus kullanacağınız ilaçlama aletinin doğru ölçümleri yapıp yapmadığını kontrol etmeniz gerekmektedir.
Bunların dışında yapılan karışım en geç birkaç saat içinde hemen kullanılmalıdır. İlaç birbirine karışıncaya dek karıştırma işlemi sürmeye devam eder. Lazım olandan fazla ilaçlı su karışımı yapılmamalıdır.
Tarım kredi Kooperatifi üretilen mahsuller ve tarım ilaçlarının satılmasının ve pazarlanmasını sağlamak amacı ile bazı satış odaklı işletmeler kurmuştur. Kurulan bu işletmelerde organik olarak satılabilecek, çiftçinin kalkınması ve büyümesini sağlayabilmesine imkan verilmiştir. Tarım işçiliği yapan çiftçiler ilaçlarını uygun fiyatlara alabilir ve ürünlerini de piyasa fiyatlarına göre bu işyerlerine vererek emek ve işçiliklerinin karşılıklarını alabilirler. Tarım Kredi ürün satış noktalarını şu şekilde sıralayabiliriz;
Tarım Kredi Kooperatifi tarafından satışa sunulan ilaçlar aşağıdaki tabloda fungusit ürün grubu bitki koruma listesi verilmiştir. yılında fiyatlar sürekli değiştiğinde en net bilgi kooperatiflerden alınmalıdır.
İlaç Adı | İlaç Ölçüsü | İlacın Kullanım Yeri | İlaç Fiyatları |
---|---|---|---|
Proneb | GR | Sebze, meyve, mantar | TL |
Dimetrin | 5 LT | Yabancı ot kurutma ilacı | TL |
Tamada | 50 GR | Ot ilacı | TL |
Eftal Afitrid | GR | Yaprak Bitki | TL |
Corvette | 5 LT | Yabancı Ot | TL |
Benavi | GR | Sebze | TL |
Syngenta | 10 Gr | Haşere ilacı | TL |
Soligor | 80 ML | Buğday pas hastalığı | TL |
Bu satış yerlerinin online alışveriş sitelerine girerek dilediğiniz ilaçları mahsulleri ve ilaçlama ekipmanlarını uygun fiyatlara satın alabilirsiniz. Tarım Kredi Birlik Marketleri diğer iki seçenekten farklı olarak reel hayatta da faaliyet göstermektedir. Bir e-ticaret sitesi değil, Tarım Kredi Kooperatiflerinin öncülüğünde kurulmuş bir organik pazar diyebiliriz.
Tarım Kredi Birlik Marketleri yılında Mersin ilçesinde tarım çiftçilerine ve Tarım Kredi ortaklarının ürettiği ürünlerini pazarlamaları için kurulmuş bir satış alanıdır.
Tercih ettiğiniz Carrefoursa marketlerinden Tarım Kredi Birlik Marketlerinin organik ürünlerini alabilirsiniz.
Bir tarım işçisi iseniz ürünlerinizi bu yerlerde pazarlayabilir veya ürün ilaçlama işlemleri için yukarıda saydığımız yerlerden alışveriş yapabilirsiniz.
Tarım Kredi Gübre Fiyatlarıyazımızdan güncel fiyat bilgisi alabilirsiniz.
Seda Editör
yılında İstanbulda doğdum. İstanbul Üniversitesinde Uluslararası İlişkiler bölümünden mezunum ve 5 yıldır editörlük yapıyorum. Ekonomi bölümü editörüyüm.
FacebookPinterestLinkedInInstagram
Yine son yıllarda akaryakıt girdilerinin artmasıyla daha az girdi maliyeti sağlayan yüzeysel toprak işlemenin tercih edilmesi, (örneğin kazayağı ile yapılan toprak işlemesi yabancı ot tohumlarının çoğunluğunun toprağın üst yüzeyinde kalmasına neden olmakta ve bu durum çimlenme miktarını ve ot yoğunluğunu arttırmaktadır.) yabancı ot populasyonunda artışa neden olmaktadır.
Bölgede önceleri genellikle buğday – ayçiçek münavebesi yapılırken ekonomik sebeplere bağlı olarak başka bir münavebe bitkisi arayışı üreticilerimiz açısından kaçınılmaz olmuştur. Bu durumda da Kanola bitkisi alternatif münavebe ürünü olarak benimsenmiştir. Fakat hububat – kanola münavebesi ise erken çıkan yabancı otların yoğunluğunun artmasına neden olmaktadır.
Özellikle sonbaharda çimlenen yavşan otu, papatya türleri, ballı baba gibi geniş yapraklı yabancı otların yanında karaçim(Lolium spp), Vulpia spp, çayır püskülü( Brom spp) gibi dar yapraklı yabancı ot türlerinin hububat mücadelesi öncelikli ve zor otlar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Tabi ki durum böyle olunca mücadele yöntemlerinin ve ilaçlama zamanlarının iyi belirlenmesi gerektiğinin önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Yabancı ot mücadelesinde yüksek etki almak istiyorsak;
– Doğru teşhis;
Tarladaki problem yabancı otları doğru teşhis etmeli,
-Doğru İlaç;
Problem olan ot problemini çözecek doğru ilacın seçilmesi gerekli,
– Doğru zamanlama;
Uygulama yabancı otların çıkış zamanları dikkate alınarak yabancı otların yapraklı erken döneminde yapılmalı,
-Doğru ilaçlama aleti;
İlaçlama doğru alet, doğru doz ve doğru su miktarı ile atılmalıdır. İlaçlama aletinde uygun basınç 2, atm ve bitki boyundan cm yükseklikten yapılacak ilaçlamalar başarı ve etkiyi artıracaktır.
Bu ön bilgilendirmelerin ışığında Trakya bölgesi hububat tarlalarında özellikle yavşan otu, papatya,, ballıbaba gibi geniş yapraklı yabancı otlar ile karaçim, Vulpia gibi dar yapraklı yabancı otlar sonbaharda ekim sonrası çimlenmektedirler. Diğer yabancı otlar ise kışın ve erken ilkbahar döneminde çimlenmektedir.
Üreticiler, yabancı ot mücadelesini bir defada çözmek için tüm otların çıkışını bekleyerek ilkbaharda yapmakta ve bu durumda sonbaharda çıkış yapmış olan yabancı otlar için mücadelede geç kalınmaktadır. Bunun sonucu olarak uygulanan taban ve üst gübrelemede kayıp yaşanmakta ve aynı zamanda erken çimlenen otların ideal mücadele dönemi geçtiği için başarı düşmektedir.
Başarılı bir yabancı ot mücadelesi yapmak için öncelikle tarlamızdaki sorun olan yabancı otların tespitini önceki yılların gözlemiyle yapıp ilaçlama zamanını ve herbisit seçimini yaparak gerekirse iki dönem; hem sonbahar hem de ilkbahar ilaçlama yaparak soruna çözüm aramalıyız.
Özellikle yavşan otu(Veronica spp), papatya gibi geniş yapraklı yabancı otlar buğdayla birlikte çıkış yapmakta ılıman kış aylarında da gelişimini sürdürmektedirler. Üreticilerimiz, diğer geç çıkış yapan yabancı otların çıkışını da düşünerek herbisit mücadelesi için kendisini Mart ayına planlamaktadır.
Mart ayına gelindiğinde sonbaharda çimlenen geniş yapraklı yabancı otlar fenolojik olarak çiçeklenme dönemine ulaşmış olmaktadırlar. Dar yapraklı yabancı otlarda kardeşlenme sonuna gelmiş olmaktadırlar.
Tabi ki yukarıda bahsi geçen yabancı otların fenolojik dönem olarak ilaçlamalarında geç kalınmış olmakta ve ilaçlamada başarı yüzdesi düşmektedir.
Sonuç olarak hububatta yabancı ot kontrolünü tam olarak yapabilmek için;
-Tarlamızdaki yabancı ot çeşitliliği tespit edilip yoğunluğuna ve çıkış dönemlerine göre ilaçlama zamanlarını belirlemeliyiz.
Son yıllarda herbisit uygulamaları sonrası kültür bitkilerinde fitotoksisite şikayetleri söz konusu olmaktadır. Bunun en önemli nedenleri biri ilaçlama sırasında pülverizatörlerdeki yüksek basınç, diğer neden ise ilaçlamanın alçaktan yapılıyor olmasıdır.
Sonbaharda herbisit uygulama zamanında kültür bitkisi yapraklı dönemde olması nedeniyle yüksek basınçlı ilaç uygulamasından zarar görebileceğini düşünerek 2 – 3 atm. basınçla ve cm yükseklikten uygulama yapılmalıdır aksi taktirde fitotoksisite riski yaşanabilir.
Bol verimli bir sezon geçirmenizi temenni eder iyi günler dilerim.
AYHAN EREN
Satış temsilcisi
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası