lys 5 2011 ingilizce soruları / LYS ’İN İNGİLİZCE SORULARI VE CEVAPLARI

Lys 5 2011 Ingilizce Soruları

lys 5 2011 ingilizce soruları

LYS soru ve cevapları yayımlandı

ÖSYS: LYS-1, LYS-4, LYS-5 Soru Kitapçıkları ve Cevap Anahtarları


LYS SINAV TARİHİ:
* Matematik Testi ve Cevap Anahtarı
* Geometri Testi ve Cevap Anahtarı

LYS SINAV TARİHİ:
* Tarih Testi ve Cevap Anahtarı
* Coğrafya-2 Testi ve Cevap Anahtarı
* Felsefe Grubu Testi ve Cevap Anahtarı

LYS SINAV TARİHİ:
* Yabancı Dil Testi ve Cevap Anahtarı


Lisans Yerleştirme Sınavlarından, Matematik (LYS-1), Yabancı Dil (LYS-5) ve Sosyal Bilimler (LYS-4) Sınavları, Haziran tarihlerinde 81 il merkezi ile Lefkoşa'da gerçekleştirilmiştir.

ÖSYM'nin kamuoyuna duyurduğu tüm sınav güvenliğini artırıcı tedbirler bu sınavlarda da uygulanmış ve sınavlar sorunsuz olarak tamamlanmıştır.

Sınavların ana soru kitapçıkları ve cevap anahtarları, 21 Haziran Salı günü saat 'te ÖSYM'nin funduszeue.info internet adresinden yayımlanacaktır.

Sınavların sorunsuz gerçekleştirilmesine katkı sağlayan ÖSYM çalışanlarına, sınav görevlilerimize, emniyet güçlerimize ve sınavlara katılan adaylara teşekkür ederiz.

Bu Habere Tepkiniz

LYS'nin Hatalı Soruları Rapor Edildi

Türk eğitim sisteminin önemli sorunları var.Üniversite soruları ile öyle hatalar yapılıyor ki bunu sağır sultan bile funduszeue.info gelelim ki ÖSYM velileri de ,öğrencileri de tatmin edici açıklamalarda funduszeue.info' yeni bir yazım kılavuzu hazırlıyor diye bu yıl ne birinci sınavda ne de lys'de yazım sorusu çıktı.Bu durum bazı dershane yöneticilerine bildiridi ,bazılarına bildirilmediyse büyük bir haksızlıktır.

     LYS'de Türk Dili ve Edebiyatında sorulan 3 yanlış soru ve cevaplarını hem ders kitapları hem de  bilimsel kitaplardan tarafımca araştırılarak hazırlanan rapor;

Alparslan AYRAL

Emekli İi Kültür Müdürü

LYS /TDE TESTİNDEKİ YANLIŞ SORULAR

HAK SAHİBİ ÖĞRENCİLER YARGI YOLUNA GİDEBİLİR

İçindekiler

Sunuş/ 2

Yanlış soruların eleştirisi/5

Özet/16

Genel yorum/17

Yargı yolu/23

Yanlış sorular/23

Dipnotlar/28

SUNUŞ 

  ÖSYM’nin hazırladığı sorulardan biri veya birkaçı her yıl hatalı olması ya da soru geleneğine uymaması bakımından tartışılıyor. 
    Bu durum karşısında ÖSYM’nin tatmin edici bir açıklamayla öğrencileri ve velileri rahatlattığı görülmemiştir. ÖSYM, kendilerine yöneltilen eleştiriler karşısında bilimsel dayanaktan yoksun cevaplar vermektedir.
      Daha önceki yıllarda imlâ ile ilgili soru yanlıştı. İki cevap vardı. Bu konuyla ilgili Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine gönderdiğim dilekçeye karşılık verilen cevap şöyledir:” “Merkezimiz uzmanları ders kitaplarında ve yazım kılavuzlarında farklı biçimlerde gösterilen tartışmalı konulardan soru sorulmamasına özen göstermektedir.”(1)
    Geçmiş yıllarda çıkan sorular incelendiğinde bu mantığın ne kadar yanlış ve oyalayıcı olduğu ortaya çıkacaktır.
       ÖSYM, hazırlattığı her sorunun cevabını (a) seçeneği (b) seçeneği diye vererek geçiştirmemeli, soruların cevaplarını gerekçeleriyle açıklamalıdır.
     Toplumun geniş kesimini ilgilendiren böylesine önemli konunun tartışılması yapılacaksa eleştiriler, ÖSYM’nin vereceği açıklamalı cevaplar üzerinden yapılmalıdır.
      Böylece öğrencilerin, öğretmenlerin konularla ilgili bilgi ve becerileri daha artacak, gereksiz tartışmaların önü kesilecek ve ÖSYM’ye karşı duyulan güven zedelenmeyecektir.
         LYS sınavında çıkan sorulardan basın kitapçığında yer alan 7.,8., sorular yanlıştır. Bu soruların dışında kalan sorular üzerinde de eleştiriler yapılabilir.
   Yanlış olarak kabul ettiğim soruların neden yanlış olduğunu gerekçeleriyle açıklayacağım.
   Genel olarak edebiyat sorularıyla ilgili şunu belirtmek isterim ki, bu sorular; bilgiyi, beceriyi ölçmek yerine çocuğun edebî zevkini köreltecek ve edebiyat dersinden uzaklaştıracak derecede ezbere dayanmaktadır.
   Soruların tamamının eleştirisini yapmak çalışmanın amacını aşacağı için konuya girmiyorum. Ancak bir yazarın, şairin ortalama 10 eseri olduğunu kabul edersek öğrencilerden bunca şair ve yazarlara ait eserlerin adlarını istemek, bu eserlerin özetleriyle ilgili sorular sormak edebiyatın asıl işlevinden uzaklaşmaktır.
    Ayrıca Lise Edebiyat ders kitaplarının hiçbirinde dizin yoktur. Eski edebiyat kitaplarında içindekiler kısmında dizini aratmayacak bir sistematik vardı.
     Öğrenci, şimdi neyi öğreneceğini bilemiyor, hangi bilginin hangi sayfada olduğuna ulaşamıyor. Bilginin elde edilmesindeki inisiyatif öğretmenin yeteneklerine, kitapçı vitrinlerini dolduran ve her biri maliyetinden kat kat yüksek fiyata satılan kitaplara, öğrencinin araştırma merakına bırakılmıştır. Bu bilimsel zafiyettir.
         Bunun sınavdaki sorularla da yakından ilgisi vardır.  Öğrenci, dizin sayesinde neyi ne kadar öğreneceğini tayin edebilir. Bilgiye daha kolay ulaşabilir. Soru hazırlayanlar da dizinde yer almayan bilgileri soramazlar.
       Öğrencilerin iyi yetişmesini isteyen sistem, her dersin müfredatını tebliğler dergisinin tozlu sayfalarında bırakmaz, Velinin de öğrencinin de öğretmenin de kolay ulaşabileceği şekilde ve muhtevada kitabın başında veya sonunda hizmete sunar.
        İnternet sayfalarında birçok öğretmen müfredatı anlamadığını ve anlayan varsa kendisine izah edilmesini istiyor. Ne öğreteceğini ve ne öğreneceğini bilmeyen aktörlerin olduğu bir ortamda verimlilikten söz edilemez.

YANLIŞ SORULARIN ELEŞTİRİSİ

A
     Yanlış olduğunu iddia ettiğim sorulara basın kitapçığında yer alan 7. sorudan başlamak istiyorum.
    7. soru yanlış yazılan sözcüğü buldurmaya yönelik yazım sorusudur.
    ÖSYM sorunun cevabı olarak (C) seçeneğini göstermiş ve seçenekte geçen“ “Doğancılar Semt’indeki” söz grubunun yazımının “Doğancılar semtinde” olması gerektiğini iddia ediyor.
      Bu cevap Türk Dil Kurumunun Yazım Kılavuzu’nda verilen bilgilere göre yanlıştır.
     Bakınız, basım Yazım Kılavuzu’nun Sayfasında ne yazıyor?
    “Aşağıda sıralanan özel adlara getirilen iyelik durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır.
     d. Kıta, deniz, nehir, göl, dağ, boğaz, yayla, ülke, bölge, il,
          ilçe, köy, semt, bulvar, cadde, sokak vb. coğrafya ile ilgili yer adları… “
         Yazım Kılavuzu’nda semt adı, özel isim olarak verilmiştir. Dolayısıyla sorudaki semt adının büyük harfle başlaması ve özel adlardan sonra gelen iyelik, durum ve bildirme eklerinin de ayrılması gerekmektedir.

B

    Yanlış olarak kabul ettiğim ikici soru Basın Kitapçığında yer alan 8. sorudur.
   Soruda  (D)  seçeneği doğru kabul edilmiş. “İnsanı etkileyen birçok şiirin gizleri, dünyanın her yerinde dilin ses, biçim, söz dizimi yönünden ustaca kullanılmasında aranmalıdır.”cümlesinde ÖSYM, ilgi ekinin bulunmadığını kabul ediyor. Oysa aşağıda belirteceğim gerekçelerle bu cümlede ilgi eki olduğu görülecektir.
    Dünyaca ünlü Prof. Dr. Zeynep KORKMAZ, Prof Dr. Muharrem ERGİN, kitaplarında söz konusu ekleri ilgi eki olarak göstermiş ve gerekçelerini belirterek örnekler vermişlerdir.
     Ayrıca TDK yetkilileri de bilgi edinmek amacıyla sorduğum bu sorunun yanlış olduğunu belirtmişlerdir. (2)
      Konuya bilimsel açıdan bakalım:

1. Feyza Hepçilingirler, Türkçe Dilbilgisi kitabında ilgi ekini
      tanımlamış ve aşağıdaki örnekleri vermiştir: “Bir adı, başka
     bir adla ilgili duruma getiren ek.”

 Belirtili ad tamlaması kurar:
Gül-ün koku-su, keder-in renk-i,biz-im ev, ben-im odam
 İlgi öbeği kurar:
Komşu-nun oğlan,Abidinler’in Veysel..
 Adları ilgeçlere bağlar:
Sen-in için, kalem-in için
 Adları eylemlere bağlar
Sen-in olsun (3)

2. Hocaların hocası olan ünlü Türkoloğ Prof. Dr. Zeynep
      Korkmaz da ilgi ekinin tanımını şu şekilde
      yapmıştır:” İlgi Eki, eklendiği isim ile başka bir isim  
      arasında asıl görevi itibariyle ilgi bağı kuran ek.” –ın,-un,-
      nln ekleri. Evin, yılan-ın, okul-un, söz-ün, kişi-nin, kapı-
      nın…(4)
3. Pof. Dr. Muharrem Ergin, funduszeue.info Kemal Yavuz, Doc. Dr.
      Kazım Yetiş, Doç.Dr. Necati Birinci’nın birlikte hazırlamış
      oldukları ve yıllarca lise Sınıfta okutulan Türk Dili ve
      Edebiyatı ders kitabında da söz konusu ekin tanımı şu
      şekilde verilmiştir:”İlgi eki, ismi isme veya ismi edata da 
      bağlar. İlgi (-ın,-nın) hali. Bu ek ismi ilgi haline sokan
      ektir. İsmi isme bağlar. İlgi eki –ın,in,-ün,-nın,-nin,-nun,-
      nün şeklindedir.Ünsüzlerle biten kelimelere ise-nın,-nin,-
      nun,nün eki getirilir:arpa-nın,ordu-nun,üstü-nün
          İlgi eki son vurguyu üzerinde bulundurur.(5)
4. funduszeue.info Gürer Gülsevin,funduszeue.info   
     Aybay,Doçfunduszeue.infoğan Boz,funduszeue.infoç.Mehmet Sarı’ın
    hazırlamış oldukları Türk Dili ve
    Kompozisyon kitabında ilgi ekinin tanımı şu şekilde    
    verilmiş:”İsimleri isimlere bağlayan funduszeue.info adın başka bir
    adla olan ilgisini funduszeue.info açık bir ifadeyle bir ad başka
     bir adın kendine bağlandığını belirtmek için ilgi ekini
     alıfunduszeue.info kapısı,mutfak-ın tüpü,okulu-n kapanması…(6)
5. funduszeue.info Toparlı,funduszeue.info Karakaş,Arş.Göfunduszeue.info
      Vural’ın  hazırladıkları Türk Dili Kitabında da ilgi ekinin
      tanımı şu şekilde yapılmıştır:”İsmin başka bir isimle ilgisi
      olduğunu ifade eden funduszeue.info hali ekleri –in
      funduszeue.infoş-ın,ev-in,funduszeue.info hal eki 1. Şahıs zamirlerinden
      sonra –im olmaktadır.(7)
6. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 13 dil uzmanından oluşan
    komisyona hazırlattırılan ve yıllarca lise 2. Sınıflarda 
    ders kitabı olarak okutulmuş olan Türk Dili
    kitabında da ilgi eki şöyle tanımlanmıştır: Bir ismin başka bir  
   isimle ilgi kurduğunu gösteren hâlidir.”Deniz-in
   dibi, yolumuz-un üstü (8)
7. Yine bakanlığın yayını olan Türk Dili 1 sınıf ders kitabında da
    şöyle tanımlanmış:”Eklendiği adı tamlayan durumuna
    getiren ektir. Ayşe’nin elbisesi…(9)
 8.  Soruda istenen –ki aitlik eki ise bakınız liselerde okutulan
        Milli Eğitim Bakanlığının ders kitabının sayfasında
    “–ki”aitlik”eki nasıl tanımlanıyor:”Bu ek geldiği sözcüğe
        İyelik eklerinin kattığı anlama yakın bir anlam yükler,  
        aitlik bildirir. Seninki, benimki, kardeşininki.”Seninki
        bütün gece ders çalıştı.”Bu cümledeki –ki “sana ait”
        anlamında aitlik ekidir. (10)
funduszeue.info Milli Eğitim Bakanlığı ders kitabı olarak kabul edilen
    Türk Dili -1’de ilgi eki tanımın da yukarıda verdiğim
     tanımlardan bir farkı yoktur. “İlgi eki, ismi isme ve edata    
    bağlayan bir hâl ekidir. İki isim arasında anlamca bir ilgi
    kurar.

      Bir gamlı hazânım seherinde
      İsrarâ ne hâcet yine bülbül?
      Bil, kalbimizin bahçelerinde
      Can verdi senin söylediğin gül
                   Ahmet Hâşim, Bütün Şiirleri     (11)

   Yukarıda verdiğim en güvenilir kaynaklar ve ders kitapları “in” ekini ilgi eki kabul ediyor.

C

*****


    Şimdi de yanlış kabul ettiğim Soruya bakalım.
    Soru hazırlayanlar,  bir beyit vererek beyitte geçen uyak türüyle eşdeş olan uyak türünü seçeneklerden buldurmak istiyor.
    Verilen beyitte uyak, “…değül” ve kimine gül “ sözleri arasında aranması gerekiyor.
    ÖSYM, bu sözcükler arsında tunc uyak olduğunu kabul edip sorunun cevabını (C)  olarak belirliyor.
  Oysa sözcükler dikkatle incelendiğinde uyağın tanımına uygun ses eşliğinin “–egül” ve  -e gül” ses birliklerinde olduğu görülür.
     Bu durumda doğru seçenek (D) şıkkında geçen “…şöyle böyle bir söz” “…söyle böyle bir söz.” Sözleri arasında şöyle(şu   
  o ile) ile söyle(söz-le) “ sözcükleri arsında aranmalıdır. Zengin   
  uyak bu sözcükler arasındadır. Dolayısıyla bu sorunun cevabı        
  (D) olmalıdır.
  Kaldı ki ’de ÖYS’de sorulan
       “Çınla ey coşkun deniz, kayalıklarda çınla
        Sar bütün kumsallara o dolaşık saçınla”

beyitinde  “çınla” ve “saçınla” kelimesinde geçen uyak tunç uyak değil zengin uyak kabul edilmiştir.
    Ancak ’de sorulan aynı nitelikteki uyaklar zengin uyak olarak kabul edilmiyor. (12)
    Öğrencileri de öğretmenleri de velileri de bu kadar çelişkiler içinde bocalatmanın ne anlamı var? yılında kabul edilen bir bilgi, ’de kabul edilmiyorsa bu bilimsel gerekçelerle ortaya konulmalı ve ders kitaplarında yer almalıdır.
     Ayrıca zengin uyak ve tunç uyağın aynı kelime veya kelime grubunda bulunduğunda kafiye türü olarak zengin uyak kabul edilir. Bilim adamları kitaplarında tunç uyağı zengin uyağın bir çeşidi olarak kabul etmişler, zengin uyağa öncelik tanımışlardır.
    Hatta Dünya çapında ünlü dil bilimcimiz funduszeue.info Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk şiir Dili adlı kitabında tunç uyağa yer vermemiş, sadece zengin uyağı esas almıştır.
    Kafiye hakkında bilgi veren güvenilir kaynakların çoğunda tunç ve zengin uyak ayırımı yapılmamış, “tunç uyak” zengin uyak olarak gösterilmiştir.
    “Tunç” kelimesi ile ilgili kitaplarda yer alan bilgilere bakalım. Sonra da zengin uyak üzerinde duralım.
   1. “tunç” kelimesi “ 1. Bakır çinko ve kalay alaşımı,
           bronz,funduszeue.infoçtan yapılmış olan diye tanımlanmış
           TDK’nun sözlüğünde. (13)
  2.  Hasan Eren’nin ve İsmet Zeki Eyuboğlu’nunTürk Dilinin
         Etimolojik Sözlüklerinde de “tunç” kelimesi ile ilgili bir
         açıklayıcı madde yoktur.
   3. Divan-ı Lügat-it Türk’te ise “tuncı” kokmak,
         bozulmak,”tuncuk” kaygıdan soluyamaz olmak
         anlamlarına gelen kelimeler var.(14)
  4.   Tarama sözlüğünde ise “tun” diye bir kelime geçiyor. Bu
          da taraf, semt anlamına geliyor.(15)

      Bu durumda tunç kafiye’nin işlevi ile “tunç”un sözlük anlamı arasında bir ilgi kuramıyorum.
    Bu sözcük eğer Fransızca, İngilizce gibi yabancı dilden dilimize konuk olmuşsa bunun yerine işlevine uygun bir terim koymak gerekir.
  “ Tunç kafiye” terimini kim, ne zaman kullandıysa bilim adamları bunu ortaya çıkarmalıdır. Araştırdığım kitaplarda tunç kafiyenin geçmişi ile ilgili bir bilgi bulamadım. Bazı kitaplarda tunç uyağın Fransa’dan bize geçtiğini söylemiş ama neden tunç adı verildiği belirtilmemiş.
    Ben olsam tunç uyak yerine” iç içe uyak” “içeren uyak” gibi kelimeleri tercih ederdim Elbette bu konuda daha iyi fikir üretecek olanlar, konuyla ilgili bilim adamları olacaktır.
    Ders kitaplarının bir kısmında tunç uyaktan bahsedilmemektedir. Tunç uyak zengin uyak olarak kabul edilmiştir.
 5.  Seyit Kemal Karaalioğlu Edebiyat terimleri sözlüğünde
         zengin uyağı :”Bir sesliden başka onun başında veya
         sonunda bir sessiz bulunan ses benzerliği tam kafiyeden
         daha ileri olan. Bu türlü kafiyeye tunç kafiye de denir.”
         şeklinde tanımlamıştır. (16)
  6. Özgün Yayınlarının lise birinci sınıf öğrencileri için
          hazırlanmış olan Edebiyat Kitabı 1 ‘de de tunç uyak
          alınmamış, zengin uyak olarak değerlendirilmiştir. (17)
    7.  Kemal Garipoğlu da aşağıdaki örnekte ses benzerliğini
           tunç uyak değil zengin uyak olarak göstermiştir.

      Çınla ey coşkun deniz, kayalıklarda çınla!
      Sar bütün kumsalları o dolaşık saçınla (18)

8.  Fethi Gözler, Edebiyat Yardımcı kitabı- 1’de Zengin
          uyağı:”Sözcük ve eklerin son hecelerinde ikiden çok harf
          benzerliğine dayanan ayaklara zengin uyak
          denir, diyerek ÖSYM’nin tunç uyak olarak kabul ettiği
          ses benzerliğini Gözler, zengin uyak olarak
          değerlendiriyor.

 

             Bir gün dedim ki istemem artık ne yer yâr
             Çıktım sürekli gurbete gezdim diyar diyar

             Şekvânı dinledim ezeli muzdarip deniz
             Duydum ki ruhumuzla bu gurbette sendeniz (19)

            Sabahleyin gökyüzü parlak ufuk açıktı
            Güneşli bir havada yaylımız yola çıktı

    9.   Cevdet Kudret, Örneklerle Edebiyat Bilgileri kitabına
             tunç uyağı almamış, zengin uyak olarak
           değerlendirmiştir.(19)
    Fethi Gözler, Örnekleriyle Türkçe ve Edebiyat Bilgileri
            adlı kitabında tunç uyağı zengin uyak olarak
             göstermiştir.(20)

            Bir hayat kaynağı, bir iksir kımız
            Onunla beslenmiş şanlı ırkımız
                                     Cemal Oğuz Öcal
     Ali İhsan Mıhçı ve Yaşar Yörük de tunç uyağı zengin
            uyağın gelişmiş biçimi olarak tanımlamıştır. (21)
   Önemli bilim adamlarımızdan funduszeue.info Doğan Aksan
             da “tam uyakta seslerin eşliği ikiden çok olursa buna
             zengin uyak denilmektedir.”diye zengin uyağı
            tanımlamış tunç uyaktan söz etmemiştir.(22)
     Türk Dil Kurumunun sözlüğünde de tunç uyak şu
               şekilde tanımlanmıştır:”Kafiyeli kelimelerin son
               harfleri arasında üç sesten fazla ses benzeşmesiyle
               veya biri diğerinin içinde bir kelime oluşturacak
               şekilde yapılan kafiye.(23)
  Zambak yayınlarından Ömer Mert, Bayram Özfırat,
          Zeynel Toprak, Sait Türkoğlu’nun hazırladıkları
          Etkinliklerle lise-1 Edebiyat kitabında en az üç sesin
          benzerliği ile oluşan uyağa zengin uyak denir diye
          tanımlamışlar ve aşağıdaki örneği vermişlerdir.

       Bir idamlık Ali vardı asıldı
       Kaydını düştüler, mühür basıldı
       Geçti gitti birkaç günlük fasıldı
                                  Necip Fazıl Kısakürek

*****

ÖZET

1. 25 Haziran tarihinde gerçekleştirilen LYS’de 
      7.,8. ve soru ders kitaplarına  ve bilim adamlarının
      hazırladıkları kaynak kitaplara göre yanlıştır.
2. 7. soruda geçen “semt” kelimesi TDK’nun Yazım Kılavuzu
     Sayfasında özel isim olarak belirtilmiştir.
3.  8. soruda geçen “–in” ses birliği  dipnotta belirttiğim gibi hem
     ders kitapları, hem de  funduszeue.info Zeynep Korkmaz, funduszeue.info
     Muharrem Ergin, Feyza Hepçilingirler, funduszeue.infoGürer Gülsevin,
     funduszeue.info Toparlı,Doç. Dr. İrfan Aybay, funduszeue.infoğan
     Boz,funduszeue.info Mehmet Sarı ve daha birçok bilim adamı tarafından
     ilği eki olarak kabul edilmektedir.

     Soruda kastedilen“–ki” eki ise yukarıda belirttiğim
    ders kitabında “-ki” aitlik eki olarak geçmektedir. Ayrıca Yaşayan
    en büyük dil âlimlerinden funduszeue.info Zeynep Korkmaz da Türk Dil
    Kurumu yayınlarından olan “Gramer Terimleri Sözlüğünün “6.
    Sayfasında bunu açıkça belirtmiştir.

4. Sorudaki uyağın “…egül” ve “…e gül” ses birliklerinde
     aranması gerekir. Çünkü dipnotta belirttiğim gibi tanınmış birçok
     bilim adamı tunç uyağı kitabına almamıştır. Birçok kaynak da tunç
     uyağın bir zengin uyak çeşidi olduğunu belirtmişler ve uyak
     bulunurken zengin uyağa öncelik tanımışlardır.
5. Diğer sorularda da dil, yazım ve bilgi bakımından tartışılacak
     birçok husus vardır.

GENEL YORUM:


    Her yıl Türkçe ve edebiyat sınavlarında yanlış ya da tartışmaya açık soruların bulunması Türkçemize saygısızlıktır. Bu durum gençleri olumsuz etkilemekte ve dil bilinçlerini zedelemektedir.
    Müfredat, öğrencinin anlama ve yorumlama kabiliyetini geliştirmeye yönelik olmasına rağmen sorular bu hedef doğrultusunda hazırlanmamaktadır.
    Kitaplarda dizin bulunmaması ve kitaptaki düzenin öğrenciyi kaynaklara yönlendirici olmaması, temel bilgiler konusunda özet bilgi dahi olsa verilmemesi ülkemizde yardımcı kitap alanında ölçüsüz bir piyasa yaratmakta kitaplar, fahiş fiyata satılmakta bu durum eğitimdeki eşitsizliği artırmakta ve bilgi kirliliği yaratmaktadır.
   Sorular hazırlanırken ders kitaplarındaki metinlerden hazırlanmaması, öğrencileri de öğretmenleri de ders kitaplarından uzaklaştırmaktadır. Okullarda bu konuda bir anket yapılsa eminim birçok öğrenci kitabın kapağını açmadık diyecektir.
   Hele lise son sınıf öğrencileri sınava hazırlanıyoruz diye rapor üzerine rapor almakta, okulda görülen eğitim –öğretim bitmekte, öğrenciler de veliler de başka alternatiflere yönelmekte, devletin hizmetleri dershanelerden geri kalmaktadır, anlayışı yaygınlaşmaktadır. Ayrıca hastaneler, doktorlar lüzumsuz yere meşgul edilmektedir.
     Bu karmaşa içinde velilerin çocuklarını takip etme mekanizmaları felç olmuştur.
   Devamsızlığın okullarda önemli bir sorun ve gençlere yönelecek her türlü kötülüğün nedenlerinden olmasına rağmen yetkililer, bu konuya bir çözüm getirememektedir.
    Birçok okulda ilk iki derse girip diğer derslere girmeyen öğrenciler yarım gün devamsızlık yapmış sayılıyor. Allahaşkına böyle bir mantıksızlık olur mu? Veli çocuğunun okulda olduğunu sanıyor fakat okulda değil.  Bu konuda dershaneler daha sistemli çalıştığı için de veliler, çocuklarının devamsızlığı konusunda devlet okullarından ziyade dershanelere güvenmektedir. Çünkü dershanelerde çocuk derslere devam etmediği zaman veli telefonla aranmaktadır. Bu sistemin devlet okullarında neden uygulanmadığı hayret edilecek bir konudur.
     Öğrenciler, devlet okullarında, dershanelerde hatta özel öğretmenlerde aynı konuları tekrara tekrar gördükleri halde öğrenememektedirler.
    Yılların eğitimcisi olarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki bunun öğrencinin kapasitesiyle çoğu zaman ilgisi yoktur. Öğretmenlerin bilgi ve bilgiyi öğrenciye kavratma becerileri her yıl çeşitli projelerle geliştirilmelidir.
   Çok zeki öğrencilerin başarısız olduğu fakat algılama zayıflığı içinde olan çocukların özel eğitimlerle zirveye yükseldiklerini 37 yıldır çok şahit oldum.
    Devlet görevlerine zorlama ve takviye eğitimlerle talip olanlar, ülkemizin geleceği açısından tedavi edilemez yaralar açabilir. Zeki fakat imkânları yeterli olamayan öğrencilere de mutlaka çeşitli fırsatlar sunulmalıdır.
   Millî Eğitim Bakanlığı yetkilileri bu konuda etkin projeler üretebilseydi bugün gençlerle ilgili bu sıkıntılar yaşanmazdı.

*****

     Öğrencilerin daha donanımlı olmaları konusunda hem bakanlıkça hem de yerel olarak çeşitli projeler, üretilebilir. Gençlerin çağdaş, zihinsel potansiyelle hayata atılmaları konusunda yerel ölçekte valilerin, belediye başkanlarının rektörlerin sorumlulukları artırılmalıdır. Öğrencilerin başarısızlığı valilerin, belediye başkanlarının, rektörlerin başarısızlığı olmalıdır. 
     Bugün bütün velilerin bizar olduğu dershaneleri yetkililer, kapatmak istemedikleri için dershaneler kapanmıyor.  Dershanelerin işlevini okullarda gerçekleştirecek öğretmen de imkân da vardır.
     Milli eğitim bakanlığının sınırsız imkânları bilimsel projeler çerçevesinde kullanıldığı takdirde dershaneleri kapatma kararı almadan bu kurumlar, öğrenci bulamadığı için kendiliğinden kapanır.   
    Eğitimimizde bir türlü çözülemeyen ve çocuğun dil bilincini doğrudan zedeleyen önemli bir konu da “imlâ”mızdaki kargaşadır.
   Öğrencinin düşünce sistemini disipline eden ve anlam birimlerinin anlaşırlığını kolaylaştıran hatta sağlayan yazım kuralları okullarda tam olarak öğretilmemektedir.   
      Bunun birçok sebepleri vardır. En önemli sebep de bilim adamları hâlâ yazım ve noktalama işaretleri konusunda birbirleriyle çelişen bilgiler ileri sürmeleridir. İlgili kurumlar önemli kurallarda bir türlü uzlaşamıyorlar.
   Yazım kılavuzu hazırlamak görevi yasal olarak TDK’ye ait olmasına rağmen birçok kişi, dernek, yayınevi yazım kılavuzu yayımlamakta kendilerine göre de kurallar koymaktadır.
    Daha da akıl almaz bir uygulamayı burada belirtmek istiyorum. Bir öğrenci ilköğretimden lise son sınıfa kadar Türk Dil Kurumunun yazım kılavuzundaki kurallardan sorumlu iken aynı öğrenci üniversite sınavlarında başka bir yazım kılavuzundan sorumlu oluyor.
   Bu saçma uygulama nedeniyle Türk Dil Kurumu ile yazışmalarım oldu.  Yazışmalarım sonucunda bakınız Türk Dil Kurumu nasıl cevap verdi:
   “Sayın Alparslan AYRAL

İlgi: tarihli yazınız

   Yazım Kılavuzu hazırlama görevi yasalarla Türk Dil Kurumuna verilmiştir. ÖSYM’nin de hazırlanmış olan Yazım Kılavuzuna uyması gerekmekte ancak uymamaktadır. Bununla birlikte Kurumumuzun yaptırım gücü bulunmamaktadır. ÖSYM Başkanlığı ile Kurumumuz arasında yazım ve dil bilgisi konularında farklı yaklaşımları ortadan kaldırmak amacıyla 8. Mayıs günü bir görüşme yapılmıştır. Ancak bu görüşmenin devamı gelmemiştir.

       Bilgilerinize rica ederim.”

     Şimdi bir öğretmen, bir veli olarak soruyorum. Allah aşkına böyle bir uygulama dünyanın neresinde vardır? Bir ülkenin iki saygın bilim kurumu hangi nedenlere dayanarak öğrencilerin öğretmenlerin bu önemli sorununu çözmek için bir araya gelmeme iradesini kullanabiliyor? Kim bunlara göz yumuyor? Bunun altında yayınevlerinin, yazarların maddî çıkarları mı var? Ya da çocuklarımızda dil şuurunun yerleşmesini engellemeye çalışan ideolojik makastalar mı var?
    Yazım kılavuzlarındaki bu çelişki, çeşitlilik, temel kuralların tespit edilmemesindeki görüş farklılıkları öğrencilerin doğru Türkçe eğitimi almalarını engellemekte öğrencilerde hatta öğretmenlerde dilimize karşı güvensizlik yaratmaktadır.
     Öğrenciler yazımdaki bu kargaşa yüzünden devletin tüzel varlığı ile yazım konusundaki yetkililerin duyarsızlığını özdeşleştiriyor. Öğrenci, devletine bir düzen sağlayamadığı duygusuyla bakıyor.
     Okullarda gençlerin hırçın olmasının nedenlerinden biri de eğitim sistemimizdeki buna benzer sorumsuzluklar ve zıtlıklardır.
    Gençlerin şuuraltındaki bu yığılmaların şiddete, uyuşmazlığa dönüşmeyeceğini kimse söyleyemez.
    Öğrencilerle yıllarca iç içe olan eğitimciler bilir ki eğitim- öğretimdeki boşluğu öğrenciler affetmez.
    Yazım kurallarımızı ciddiye almamak öyle bir noktaya gelmiştir ki üniversiteye giriş sınavlarında bile öğrencilerin Türkçe kelime yazımını engelleyecek bir tutum sergilenmiştir.
     Sınavlarda Türkçe sözcüklerin yazımı sorulacağı yerde yabancı kelimelerin yazımı sorulmuştur. Üniversiteye hazırlık kitaplarını inceleyin, yabancı kelimelerin yazımını soran sorularla doludur.
    Bu tutum dünyanın en eski dördüncü devlet dili olan Türkçeye saygısızlıktır.
   Acaba hangi millet kendi dili dururken çocuklarına sınavda başka bir dildeki sözcüklerin yazımını sorar?  Başka bir dile ait sözcüğün yazımını zorla öğretmeye zorlar?
    Türkiye Türkçesinin son yüzyıl içinde hızlı bir değişim içinde bulunması dilin canlı bir varlık olması, ses düzenlerinin zaman içinde değişikliğe uğraması, galat kullanımlar gibi birçok neden bilim adamları arasında yazımda uzlaşmayı zorlaştırabilir. Kılavuzlar da değişebilir. Fakat bu durum sınava hazırlanan öğrencileri Türkçeyi doğru öğrenmek isteyenleri, Türkçe eğitimi verenleri etkilememelidir.
   Bakınız bu yıl YGS ve LYS’ de “yazım” ile ilgili soru çıkmadı.
   Sınavda yazım ile ilgili soru sorulmayacaksa neden okullara bir resmî yazıyla bildirilmedi? TDK’nin, Millî Eğitim Bakanlığının, ÖSYM’nin hiç mi bunda sorumlulukları yok.
    Allah aşkına bir resmi yazı yazmak bu kadar zor mu?
     Eğitim - öğretimle ilgili kurumlar kendi aralarındaki iletişim ağını sekteye uğrattıkları an karmaşa sürüp gider.
     Bunların teknik konu olması nedeniyle veliler, itirazda bulunamamakta yanlışlıklara karşı gelecek ciddi bir kamuoyu da oluşamamaktadır.
    01 Nisan ‘de yapılan YGS’de ve 9 Haziran tarihinde yapılan SBS’de yazım sorusu çıkmayacağı bazı dershane yetkililerine bildirilip bazılarına bildirilmediyse bu konu ayrıca irdelenmelidir.

*****

YARGI YOLUNA GİTMEK İSTEYENLER:


   Sayılı İdari yargılama Usulü Kanununa göre hak sahipleri kanunun Maddesine göre yargı yoluna gidebilirler.

SORULAR

7. ’da Cenevizliler tarafından yapılan sonraki yıllarda da
                       I
     birçok kez onarılan Galata Kulesi İstanbul’daki görülmeye
                                                 II
     değer yerlerden biridir. Üsküdar’ın Doğancılar Semti’ndeki
                                                                                    III
     bu yapı funduszeue.info Hazerfen Ahmet Çelebi’nin takma
                              1V                           V
    kanatlarla uçmasından sonra da birçok denemesine tanık
     olmuştur.

    Bu parçada numaralanmış sözlerin hangisinde bir yazım
    yanlışı vardır?

    A)  I        B)  II          C)  III           D) IV            E)  V

8. İnsanı etkileyen birçok şiirin gizleri, dünyanın her yerinde
     dilin ses, biçim, söz dizimi yönünden ustaca kullanılmasında
     aranmalıdır.

     Bu cümleyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi
     yanlıştır.

     A) Birden fazla belgisiz sıfat vardır.
     B) Edilgenlik eki almış sözcükler vardır.
     C) Birleşik yapılı, kurallı bir cümledir.
     D) İlgi eki almış sözcük kullanılmıştır.
     E) Fiilden isim yapma eki almış sözcük vardır.

Gül gülse dâim ağlasa bülbül acep değül
         Zirâ kimine ağla demişler, kimine gül

       Aşağıdakilerden hangisinde kullanılan uyak türü 
        yukarıda verilen beyittekiyle aynıdır.

      A) Onlar, o hiçbir şeyden yapılmamış adamlar
           Üşümüş, yorgun ve bütün gün adres soranlar.

       B) Göz seni görmeli ağız seni söylemeli
            Bütün deniz kıyılarında seni beklemeli.

       C) Derdim var beller gibi
           Söylemem eller gibi

       D) Zannetme ki şöyle böyle bir söz
            Gel sen dahi söyle böyle bir söz

       E) Yalnız atlar yıkılır düzlerde suya özlemlerinden
            Bir ben miyim yalnızlığa yenilen sen, sen sen

ÖSYM tarafından verilen cevaplar:
 7.  C

 8.  D

  C

____________________________________________________

*****

1.   Haziran tarihinde yapılan sınavdaki soruda “Aşağıdaki cümlelerin 
         hangisinde bir yazım yanlışı vardır?” diye sorulmuştu. Seçeneklerde
         ise “ayırt etmek” ayrı yazılması gerekirken bitişik yazılmıştı. Soru  
         hazırlayanlara göre doğru cevap buydu. Oysa (E) seçeneğinde zehretmek  
         kelimesi geçiyor. Zehretmek kelimesi baskılı İmlâ Kılavuz’un
         Sayfasında 1. zehir etti. funduszeue.infoti şeklinde yazımı verilmiştir. Bu durumda
         sorunun kesinlikle yanlış olduğu görülmektedir. Konuyu TDK’na ilettiğimde
         dilekçeme verilen cevap şöyledir. Sayın Alparslan AYRAL tarih ve
         sayılı resmi yazı ile “ baskılı imlâ Kılavuzu’nda ‘zehretmek’ ‘zehir
         etmek’ sözlerinin bulunması, bu yazılış biçiminin her ikisinin de doğru kabul
          edilmesi sebebiyledir.” Yazım kılavuzlarında farklı yazım şekli olan bu tartışmalı
         sözcük acaba öğrenci seçme ve yerleştirme uzmanları tarafından sorulabilecek
         on binlerce sözcük arasından neden seçildi?

          Türk Dil Kurumu, yazışmalarım ve itirazlarım sonunda bu kelimenin
         “zehretmek” şeklini tercih ederek Yazım Kılavuzu’nun baskısına ayrı  
           yazılan “ zehir etti” şeklini almadı.

         yılında bu soruya  (E) seçeneğine doğru diyenler ise hak kaybına
         uğramışlardır. Bunun vebali buna sebep olan sorumsuz yetkililerdir.

2.      8. Sorunun doğru olup olmadığı TDK’dan sordum. Gelen cevap aşağıdadır.

        “8. İnsanı etkileyen birçok şiirin gizleri, dünyanın her
         yerinde dilin ses, biçim, söz dizimi yönünden ustaca   
         kullanılmasında aranmalıdır.

        Bu cümleyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi
        yanlıştır?

      A) Birden fazla belgisiz sıfat vardır.
     B) Edilgenlik eki almış sözcükler vardır.
     C) Birleşik yapılı, kurallı bir cümledir
     D) İlgi eki almış sözcük kullanılmıştır.
     E) Fiilden isim yapma eki almış sözcük vardır.

     A) Birden fazla belgisiz sıfat vardır “birçok” ve” her”
     B) Edilgenlik eki almış sözcükler vardır: “ kullan-ıl-ma-sı-n-da,”  
         “ara-n- ma-lı-dır ”
    C) Birleşik yapılı, kurallı bir cümledir. Yüklemi sonda olduğu
         için kurallı bir cümledir. Yapısında isim veya fiil cinsinden
         tek yüklem bulunan cümle basit cümledir.
     D)     İlgi eki almış sözcük kullanılmıştır.
     E) Fiilden isim yapma eki almış sözcük vardır. “kullan-ıl-ma-sı-
         n-da”, “usta-ca””

3.    Feyza Hepçilingirler, Türkçe Dilbilgisi, Remzi Kitapevi, Ekim S
4.    Prof. Zeynep Korkmaz, Gramer Terimler Sözlüğü, Türk Dil Kurumu
       Yayınları,,Ankara ,s
5.    funduszeue.info Muharrem Ergin, funduszeue.info Kemal Yavuz, Doç.Dr. Kâzım Yetiş, Doç.Dr.
        Necati Birinci, Türk Dili ve Edebiyatı, Lise 1,Bayrak Yayınları, İstanbul s
6.     funduszeue.info Gürer Gülsevin,Doçfunduszeue.info Aypay,Doçfunduszeue.infoğan Boz,funduszeue.infoçDr.
      Mehmet Sarı, Türk Dili ve Kompozisyon, Ankara ,s
7.   funduszeue.info Recep Toparlı, funduszeue.info Karakaş, Arş. Gör. Hanefi Varol, Seyran
       Yayınları, Ağustos,,s
8.   Türk Dili Lise 2, Komisyon,(Ahmet Balta, Mustafa Yaşar, funduszeue.info Yeni
       Kurtuluş, Ayla Vural, funduszeue.info Kavaklı, funduszeue.info Kanberoğlu, Nermin Ercan,   
       Mehmet Koç, Mehmet Görücü, Abdurrahman Yüksel, Aysel Çetin, Günay Çetin,
       Nezihe
      Tatar Devlet kitapları, Dördüncü baskı, Milli Eğitim
       Basımevi, Ankara ,s
Türk Dili Lise -1 Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
      , s: 37
  Tekin Ertem, Serhat Yayınları, İstanbul s
Gül gülse daim ağlasa bülbül acep değül
       Zirâ kimine ağla demişler kimine gül

           Aşağıdakilerin hangisinde kullanılan uyak türü
           yukarıda verilen beyittekiyle aynıdır?

*****

       A) Onlar, o hiçbir şeyden yapılmamış adamlar
            Üşümüş, yorgun ve bütün ve bütün gün adres soranlar.

       B) Göz seni görmeli ağız seni söylemeli
            Bütün deniz kıyılarında seni beklemeli.

       C) Derdim var beller gibi
           Söylemem eller gibi

       D) Zannetme ki şöyle böyle bir söz
            Gel sen dahi söyle böyle bir söz

       E) Yalnız atlar yıkılır düzlerde suya özlemlerden
            Bir ben miyim yalnızlığa yenilen sen, sen sen

   tarihinde aynı bilgiyi sorgulayan uyak sorusu:

Aşağıdaki dizelerin hangisinde zengin kafiye kullanılmıştır.

   A)  Ağaçlar kökünden kopacak gibi
        Bir türlü dinmiyor başlayan tipi

  B) Çınla ey coşkun deniz, kayalıklarda çınla!
       Sar bütün kumsalları o dolaşık saçınla 

  C) Kardır yağan üstümüze geceden
      Yağmur, karanlık bir düşünceden

  D) Dağlar, omuz omuza yaslanan dağlar
      Sular kararınca paslanan dağlar

 E) Kervan yürür peşi sıra düşemem
     Yıldız akar, uçsam da yetişemem

     Bu sorunun cevabı ÖYS’ tarafından  ( B) seçeneği olarak verilmiştir.”çınla ve  
      saçınla” kelimeleri arasında beş ses benzerliği bulunmaktadır. Zengin uyak en az  
     üç ses eşliğine dayanır.
     ’de sorulan sorunun cevabı verilirken ’de sorduğu sorudaki bilgiler esas
     alındığında ’de sorulan sorunun cevabının (D) olması gerekmektedir.

TDK, Türkçe Sözlük,9. Baskı, II. Cilt s:
Çev: Besim Atalay, Divan-ı Lügat-it,4. Türk Baskı, cit IV, Ankara ,
Tarama Sözlüğü TDK Yayınları Baskı, s:
Seyit Kemal Karaalioğlu, Edebiyat Terimler Sözlüğü, İnkılâp ve Aka
         Kitapevi,,s:
Nurer Uğurlu, Örneklerle Yardımcı Edebiyat Kitabı-ı, ,s
Kemal Garipoğlu, Edebiyat Bilgileri Lise , funduszeue.infoı,,s
Cevdet Kudret, Örneklerle Edebiyat Bilgileri, İnkılâp ve Aka,,s
H. Fethi Gözler,Örneklerle Türkçe Edebiyat Bilgileri,funduszeue.infoım,Boğaziçi
      Yayınları,,, s
Ali İhsan Mıhçı, Yaşar Yörük, Eğitim yayınları, Edebiyat ,cilt-1,s
funduszeue.info Doğan Aksan, Engin Yayını,,s
Ömer Mert,Bayram Özfırat,Zeynel Toprak,Sait Türkoğlu,,Etkinliklerle Lise-1
     Edebiyat,s

Alparslan AYRAL ( - …)
 Türk Dili ve Edebiyatı mezunu
 Orta dereceli okullarda öğretmenlik ve idarecilik yaptı
 Balıkesir Sırrı Yırcalı Anadolu Lisesinin kurucu müdür yardımcılığını yaptı
 Bir dönem üniversitede çalıştı.
 İlkokul öğretmenlerine “Türkçe öğretimi yöntemleri” ile ilgili dersler verdi.
 Üst düzey yöneticilik kurslarına katıldı.
  Kurucu İl Kültür Müdürlüğü, Kurucu Devlet Halk Müziği Koro müdürlüğü ve Turizm Müdür vekilliği yaptı
 Koro Müdürlüğü döneminde haklarında kitap hazırlanmamış olan Muzaffer Sarısözen ve Zaralı Halil ile ilgili kitap yayımladı. Sanatçılarla ilgili bilimsel toplantılar tertip etti.
 Balıkesir İl Kültür müdürü iken yılında emekli oldu.
 İl Kültür Müdürlüğü döneminde Balıkesir ve yöresindeki folklor değerlerinin araştırılmasını ve derlemelerin bakanlık arşivine alınmasını sağladı.
 Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalarından dolayı Milli Eğitim Bakanlığınca maaşla ödüllendirildi
 İhsan Hıncal ödülü verildi
 Yerel araştırmalarından dolayı mansiyon ödülüne layık görüldü
 Meslek hayatı boyunca bakanlık ve valilikçe kırkı aşkın takdirname ve teşekkür name verildi.
 Emekli olduktan sonra dershanelerde çalıştı.
  yılından itibaren çeşitli gazete ve dergilerde kültür-eğitim ağırlıklı yazıları yayımlandı
 Halk edebiyatı, idarecilik ve Yazım ile ilgili kitapları bulunmaktadır.
 İstanbul Hukuk Fakültesi 3. Sınıf öğrencisi.
 Evli bir çocuğu vardır.
funduszeue.info




   Facebook   Twitter   Whatsapp


Benzer Haberler

Hepinize merhaba bugün sizler için üniversite sınavının 2. adımı olan LYS sınavında için çıkmış soruları ve cevapları sizler için paylaşıyoruz. Biliyorsunuz ÖSYM genellikle soru tarzlarında pek değişiklik yapmıyor ve hep aynı tarz sorular çıkabiliyor. Bu yüzden kendinizi test etmek için sınava yakın bir zamanda Matematik, Geometri, Fizik, Kimya, Biyoloji, Coğrafya, Edebiyat, Felsefe, Tarih, Yabancı Dil testlerini içeren LYS çıkmış sorular çözmenizi mutlaka öneriyoruz. LYS çıkmış sorular sizler için çok yararlı olacaktır. Aşağıdaki linkler üzerinden istediğiniz yılın sorularına ve cevaplarına ulaşabilirsiniz. Ayrıca yks çıkmış sorular yazımıza da göz atmayı unutmayınız.

LYS Çıkmış Sorular ve Cevapları

LYS SORULARI VE CEVAPLARI
LYS SORULARI VE CEVAPLARI
LYS SORULARI VE CEVAPLARI
LYS SORULARI VE CEVAPLARI

LYS SORULARI VE CEVAPLARI
LYS SORULARI VE CEVAPLARI
LYS SORULARI VE CEVAPLARI 
LYS SORULARI VE CEVAPLARI

Bu soruları İnternet ortamında değil PDF olarak indirip fotokopi şeklinde çekip çözmeniz sizin için daha yararlı olacaktır. LYS Çıkmış Sorular ile ilgili aklınıza takılan soruları sorabilirsiniz. YGS çıkmış sorular sayfasına da göz atabilirsiniz.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası