Yatar Denetimli Serbestlik Programı
Yasal olarak mahkeme kararlarının kesinleşmesi ile başlayıp; ceza, güvenlik ve koruma tedbirlerinin yerine getirilmesine infaz denir. İnfazın sözlük anlamı, yerine getirmedir. İnfaz hukuku ise ceza mahkemelerince verilen ceza ve güvenlik tedbirlerine ilişkin kesinleşmiş kararların yerine getirilmesine ilişkin esasları gösteren bağımsız bir hukuk dalıdır. Gerçekten infaz hukuku ceza hukuku yaptırımlarının infazı, yani yerine getirilmesi konusu ile ilgilenir ve buna ilişkin esasları, ilkeleri ve usulleri gösterir.
İnfaz hesaplaması yaparken dikkat edilmesi gereken mevzuatlar;
Yatar İnfaz hesaplama yaparken ilk dikkat edilmesi gereken suçun işlendi tarihtir. 30 Mart tarihine kadar işlenen suçlar bakımından Numaralı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Numaralı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkındaki Kanununun geçici 6. Maddede değişiklik yapılmıştır. Ayrıca geçici 9 numaralı madde ilgili kanuna eklenmiştir. Koşullu salıverilme ve denetimli serbestlik zamanları da göz önünde bulundurularak infaz hesaplama yapılmalıdır.
İnfaz hesaplama ve ceza davalarınız için hukuki destek almak için iletişime geçiniz.
İnfaz hesaplama; ceza mahkemelerinin vermiş olduğu kesin hüküm neticesinde hapis cezasına çarptırılan kişinin cezaevinde ne kadar kalmasının gerektiği cezaevinden çıktıktan sonra; denetimli serbestlik süresinin, koşullu salıverilme süresinin ve bihakkın (hak ederek) tahliye süresinin ne kadar olduğuna yönelik olarak yapılan hesaplama işlemine denir. İnfaz hesaplama işleminin gerçekleştirilmesinin hukuki literatürde yer alan adı müddetname hesaplama, halk arasında ismi ise yatar hesaplamadır. Bu yönüyle infaz, mahkemelerce verilip kesinleşen ceza ve güvenlik tedbirlerinin yerine getirilmesi olarak tanımlanabilir.
İnfaz hesaplama yapmadan hapis ve türlerini açıklamak gereklidir.
Hapis; sayılı TCK nın maddesinde cezalar hapis ve adli para cezaları olarak belirlendikten sonra, maddede de hapis cezalarının türleri belirlenmiştir.
Yatar infaz hesaplama işlemi hakkında kesin hüküm verilen ve hapis cezasına çarptırılan kişinin en çok merak ettiği hukuki işlemlerden biridir. Fail hakkında verilecek infaz yatar kararını uzatan veya kısaltan suçlunun geçmişi ve mevcut koşulları ile ilgili birçok etken söz konusudur. İnfaz yatar süre hesaplama şartlarında dikkat edilmesi gereken unsurlar ,bu sürenin hesaplamasında süreyi olumlu veya olumsuz açıdan etkileyen faktörler şu şekilde sıralanabilir;
İnfaz hesaplama yani ceza hesaplamayı 4 şekilde ele almak gereklidir.
sayılı KHK kapsamında istisna suçlarda sayılı CGTİHK /2 uyarınca 2/3 yatar sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 1 yıl denetim süresi.
sayılı KHK kapsamında istisna suçlar dışında sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 1/2 yatar sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 2 yıl denetim süresi.
İstisna suçlarda sayılı CGTİHK /2 uyarınca 2/3 yatar sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 1 yıl denetim süresi.
İstisna suçlar dışında sayılı CGTİHK /2 uyarınca 1/2 yatar sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 3 yıl denetim süresi.
İstisna suçlarda sayılı CGTİHK /2 uyarınca 2/3 yatar sayılı CGTİHK /A maddesi uyarınca 1 yıl denetim süresi.
İstisna suçlar dışında sayılı CGTİHK /2 uyarınca 1/2 yatar sayılı CGTİHK Geçici 6. maddesi uyarınca 3 yıl denetim süresi.
sayılı CGTİHK /1 uyarınca 2/3 funduszeue.info defa tekerrür halinde koşullu salıverilme yoktur.
İstisnalar hariç koşullu salıverilme oranı sayılı Yasa uyarınca olduğu 1/2 için süreli hapis cezasına hükümlüler cezasının yarısını infaz kurumunda çektikleri takdirde koşullu salıverilmeden yararlanabileceklerdir.
İstisna Suçlar:
2/3 Koşullu Salıverilme Oranı Olan Suçlar:
Çocuk (SSC) hükümlüler:
3/4 Koşullu Salıverilme Oranı Olan Suçlar:
Reşit hükümlüler:
ÇOK ÖNEMLİ: Hükümlü hakkında, gerek tek bir ilamla birden fazla verilen hapis cezalarının her biri, gerekse farklı farklı mahkemelerce verilen hapis cezalarının her biri, birbirinden bağımsız infaz rejimine tabidir. Bu kapsamda hapis cezalarının toplam süresinin kasti suçlarda 3 yılı, taksirli suçlarda 5 yılı geçmesi halinde ne yapılacağı hususu önem arz etmektedir. Uygulamada, her bir ilamın birbirinden bağımsız infaz görmesi gerektiği belirtilerek hapis cezası içeren her bir ilam için ayrı ayrı çağrı kağıdı çıkarılması şeklinde işlemler yapıldığı görülmektedir. Toplam hapis cezası miktarının kasti suçlarda 3 yılın veya taksirli suçlarda 5 yılın üstünde olması halinde, doğrudan yakalama müzekkeresinin düzenlenir. Zira gerek sayılı Yasa ile değişik sayılı Yasanın maddesi, gerekse Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliğinin 5. maddesi uyarınca, kasti suçlarda toplam 3 yılın, taksirli suçlarda toplam 5 yılın üstü hapis cezası olan hükümlülerin doğrudan kapalı ceza infaz kurumlarına alınmaları yönünde düzenleme vardır.
tarihli resmi gazetede yayımlanan, Sayılı Kanuna infaz düzenlemesi, aşağıdaki istisna suçlar dışında mahkumların hükümlülük ve denetimli serbestlikle serbest bırakılmalarına ilişkin süre değişikliklerini öncesi ve sonrası işlenen suçlar olmak üzere ele almak gerekmektedir.
Hükümlünün koşullu salıverilmesine 1 yıl kala hakkında Denetimli Serbestlik Hükümleri uygulanmasına karar verilebilir. Yapılan yeni düzenlemeyle; bu 1 yıllık süre tarihinden önce işlenen suçlar bakımından 3 yıla çıkartılmıştır. Bir defaya mahsus olarak yapılan bu düzenlemeyle, cezaevlerinin büyük ölçüde boşaltılması hedeflenmektedir. Düzenleme sonucunda ayrık kalan suçlar haricinde 6 yıl ve daha az hapis cezası almış hükümlülere tahliye yolu açılmıştır. Örnek olarak tarihinden önce işlemiş olduğu bir suçtan dolayı 6 yıl hapis cezası alan bir hükümlü, ilk 3 yılını denetimli serbestlikle, geriye kalan 3. yılını ise Koşullu Salıverme ile cezaevi dışında tamamlayacaktır. Suç fiilinin tarihinden önce gerçekleşmiş olması yeterlidir. Mahkeme kararının bu tarihten sonra verilmesinin bir etkisi yoktur.
Yetişkinlerde, suç tarihi tarihinden önce ise, işlenen suç yukarıda belirtilen istisna suçlar dışında ise, şartla tahliye oranı (1/2) olarak uygulanacak, ayrıca Denetimli serbestlik süresi de 3 yıl olarak uygulanacaktır.
sayılı Kanun kapsamında yapılan değişiklikler ile 1/2 oranındaki Koşullu Salıverilme ve 3 yıllık Denetimli Serbestlikten bir takım suçları işlemiş olan hükümlüler yararlanamayacaktır. Ne zaman işlenmiş olursa olsun istisna suçlarda denetimli serbestlik süresi 1 yıldır.
Açığa ayrılma yönetmeliği Geçici 1. funduszeue.info gereği 3 gün cezaevinde kalacak, İnfaz Savcılığı tarafından düzenlenecek müddetname ve Cezaevi idaresi tarafından düzenlenecek İdare ve Gözlem Kurulu raporundan sonra, İnfaz Hakiminin “Denetimli Serbestlik Kararı” ile serbest kalacaktır. Bu tür hükümlüler yasa çıktığında eğer kapalı cezaevinde iseler, açıkta olma şartı kalktığı için, İnfaz Savcılığı tarafından yeniden düzenlenecek müddetname ve Cezaevi idaresi tarafından düzenlenecek İdare ve Gözlem Kurulu raporundan sonra, İnfaz Hakiminin “Denetimli Serbestlik Kararı” ile serbest kalacaktır.
tarihine kadar işlenen suçlar bakımından, kasten öldürme suçları, cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar, özel hayatın gizliliğine ilişkin suçlar ve terör suçları hariç olmak üzere;
Genel Kural: sayılı CGTİHK Geçici 6/1. maddesi uyarınca; tarihine kadar işlenen suçlarda istisna suçlar hariç, süreli hapis cezası olanlar cezalarının yarısını infaz kurumunda çektikleri takdirde koşullu salıverilmeden yaralanır. sayılı CGTİHK /2. Maddesindeki 2/3 olan bu oran ilgili kanun değişikliği ile 1/2 ‘ye indirilmiştir. İşlenen suç, sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlar dışında ise, Denetimli serbestlik süresi de 3 yıl olarak uygulanacaktır.
İstisna:
sayılı CGTİHK Geçici 6/4. maddesi uyarınca koşullu salıverilme süresinin hesaplanmasında;
Açığa Ayrılma Yönetmeliği Geçici 1. funduszeue.info gereği 3 gün cezaevinde kalacak, İnfaz Savcılığı tarafından sayılı CGTİHK Geçici 6/4. maddesi de dikkate alınarak düzenlenecek yeni müddetname ve Cezaevi idaresi tarafından düzenlenecek İdare ve Gözlem Kurulu raporundan sonra, İnfaz Hakiminin “Denetimli Serbestlik Kararı” ile serbest kalacaktır. Bu tür çocuk hükümlüler yasa çıktığında eğer kapalı cezaevinde iseler, açıkta olma şartı da kalktığı için, İnfaz Savcılığı tarafından yeniden sayılı CGTİHK Geçici 6/4. maddesi de dikkate alınarak düzenlenecek müddetname ve Cezaevi idaresi tarafından düzenlenecek İdare ve Gözlem Kurulu raporundan sonra, İnfaz Hakiminin “Denetimli Serbestlik Kararı” ile serbest kalacaktır.
Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar ve Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçlarında;
1-Suç tarihi tarihinden önce ise; şartlı tahliye oranı (2/3) uygulanır.
2-Suç tarihi tarihinden sonra ise;
a) Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçları açısından şartla tahliye oranı (3/4) olarak uygulanmaya devam edecektir. ( sayılı CGTİHK /9. maddesi gereğince)
b) Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar bakımından, (Yetişkinler açısından)
aa) Nitelikli Cinsel suçlar TCK /2, , /, maddelerinde şartla tahliye oranı (3/4) olarak uygulanmaya devam edecektir. ( sayılı CGTİHK /9. maddesi gereğince)
bb) Basit Cinsel suçlar TCK /1, /1, , maddelerinde şartla tahliye oranı (2/3) olarak uygulanmaya devam edecektir. ( sayılı CGTİHK /2-d. maddesi gereğince)
c) Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar bakımından, (Çocuklar açısından)Cinsel suçlar TCK , , , , maddelerinde şartla tahliye oranı (2/3) olarak uygulanmaya devam edecektir. ( sayılı CGTİHK /2-e. maddesi gereğince)
Denetim Süresi açısından, işlenen suç cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suç (TCK , , ve maddeleri) ve uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçu (TCK maddesi) olduğundan, sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlardan olduğundan, Denetimli serbestlik süresi de 1 yıl olarak uygulanacaktır.
Mükerrirlerde süreli hapislerde, şartla tahliye oranı (3/4) den (2/3) indirildiği için, yeni sayılı yasa yürürlüğe girince yeniden müddetname yapılması ve lehine olan yeni müddetnamenin uygulanması gerekecektir.
Denetim Süresi açısından, Mükerrirlere özgü infaz rejimi uygulanırken denetim süresi belirlenirken köken suça bakılacaktır. Köken suç yani işlenen suç sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlardan ise, Denetimli serbestlik süresi de 1 yıl olarak uygulanacaktır. Ancak Köken suç yani işlenen suç sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlardan değil ise, Denetimli serbestlik süresi de 3 yıl olarak uygulanacaktır.
a) Hakkında sayılı Terörle Mücadele Kanunu uygulanan terör hükümlülerinin koşullu salıverilme oranı, (3/4)’dür. “ sayıl kanun Maddesi; Bu Kanun kapsamına giren suçlardan mahkûm olanlar hakkında, koşullu salıverilme ve denetimli serbestlik tedbirinin uygulanması bakımından 13/12/ tarihli ve sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun nci maddesinin dördüncü fıkrası ile inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, süreli hapis cezaları bakımından düzenlenen koşullu salıverilme oranı, (3/4) olarak uygulanır.”
b) Hakkında sayılı Terörle Mücadele Kanunu uygulanmayan, Suç işlemek için örgüt kurmak veya yönetmek ya da örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçtan dolayı mahkûm olmuş hükümlülerin ( sayılı CGTİHK /4. maddesi gereğince) koşullu salıverilme oranı (2/3)’dür.
Örgüt kurmak, yönetmek ve örgüt üyeliği suçlarında, TCK 58/9 maddesi gereği, haklarında mükerrirlere özgü infaz rejiminin uygulanmasına yasa gereği karar verildiğinden, yeni sayılı infaz kanunu ile mükerrirlere özgü infaz rejimi uygulanırken geçerli olan (3/4) şartla tahliye oranı, sayılı CGTİHK /1-d maddesi ile (2/3)’e indirildiğinden, haklarında şartla tahliye oranı, bu nedenle de (2/3) şeklinde uygulanır.
Denetim Süresi açısından, işlenen suç TCK’nın İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar (TCK TCK arası maddeler) ile 12/4/ tarihli ve sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar olduğundan, sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlardan olduğundan, Denetimli serbestlik süresi de 1 yıl olarak uygulanacaktır.
Ancak, hakkında sayılı Terörle Mücadele Kanunu uygulanmayan, Suç işlemek için örgüt kurmak veya yönetmek ya da örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçtan dolayı mahkûm olmuş hükümlülerin denetim süresi, sayılı CGTİHK Geçici 6/1 maddesinde belirtilen istisna suçlardan olmadığından, Denetimli serbestlik süresi de 3 yıl olarak uygulanacaktır.
Yeni Sayılı İnfaz Kanununun Resmi Gazetede yayınlanıp yürürlüğe girdiği tarihi ve sonrasında;
( sayılı CGTİHK /2 maddesi gereği)
Koşullu salıverilme oranı (1/2) olarak uygulanacaktır. Süreli hapis cezası olanlar aşağıda belirtilen istisna suçlar dışında, cezalarının yarısını infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıvermeden yararlanabileceklerdir.
Açık ceza infaz kurumunda veya çocuk eğitim evinde bulunan ve koşullu salıverilmesine 1 yıl veya daha az süre kalan iyi halli hükümlülerin talebi halinde, cezalarının koşullu salıverilme tarihine kadar olan kısmının denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle infazına, ceza infaz kurumu idaresince hazırlanan değerlendirme raporu dikkate alınarak, hükmün infazına ilişkin işlemleri yapan Cumhuriyet başsavcılığının bulunduğu yer infaz hâkimi tarafından karar verilebilir. ( sayılı CGTİHK /A-1 maddesi gereği)
Açık ceza infaz kurumuna ayrılma şartları oluşmasına karşın, iradesi dışındaki bir nedenle açık ceza infaz kurumuna ayrılamayan veya bu nedenle kapalı ceza infaz kurumuna geri gönderilen iyi hâlli hükümlüler, diğer şartları da taşımaları halinde, birinci fıkrada düzenlenen infaz usulünden yararlanabilirler. ( sayılı CGTİHK /A-2 maddesi gereği)
Yeni sayılı infaz yasasının /A-1,2 funduszeue.info önceden aranan, Denetimli Serbestliğe ayrılabilmek için açık infaz kurumunda 6 ay süre ile kalmak şartı kaldırılmıştır. Ancak sayılı CGTİHK /A-1 maddesi gereği, “Açık ceza infaz kurumunda veya çocuk eğitim evinde bulunan ve koşullu salıverilmesine 1 yıl veya daha az süre kalan iyi halli hükümlülerin talebi halinde” şeklinde belirtildiğinden, açık infaz kurumuna ayrılma şartı yasanın yürürlüğe girmesinden sonra da devam etmektedir. Bu yeni yasanın yürürlüğe girmesinden sonra, istisna suçlar ve mükerrirler haricinde hükümlülerin hapis cezalarında, (1/2) şartla tahliye indirimi ve matbu olarak “1 yıl” denetimli serbestlik tedbiri uygulanacaktır. Bu yasadan sonra, cezası olan hükümlü (1/2) şartla tahliye indiriminden yararlanacak, ayrıca 1 yıl da Denetimli Serbestlikten yararlanacağı için, 2 yıl ve altında Hapis Cezası olan hükümlüler, açık cezaevine alınacak, Açığa ayrılma yönetmeliği Geçici 1. funduszeue.info gereği 3 gün açık cezaevinde kalacak, İnfaz Savcılığı tarafından düzenlenecek müddetname ve Cezaevi idaresi tarafından düzenlenecek İdare ve Gözlem Kurulu raporundan sonra, İnfaz Hakiminin “Denetimli Serbestlik Kararı” ile serbest kalacaktır.
Denetim süresi ve Koşullu Salıverilme yönünden, TCK 83, 87/1-d, 94, 95,96, ve Mit Kanunu(1/1/ tarihli ve sayılı Devlet İstihbarat Hizmetleri ve Milli İstihbarat Teşkilatı Kanunu kapsamına giren suçlardan mahkûm olanlar) yönünden, bir durum vardır. Bu suçlar sayılı Kanunun Hükmünde Kararname gereği, öncesi (1/2) şartla tahliye ve 2 yıl Denetimli Serbestlikten yararlanıyorlardı. Yeni yasada istisna suçlar olarak belirtilse de, şartlı tahliyede lehe kanun prensibi geçerli olduğundan, bu hakları saklıdır.
♦ İnfazın Ertelenmesi Yazımızı Okuyun –> funduszeue.info
İlk defa sayılı TCK ile hukukumuza giren denetimli serbestlik, “Şüpheli, sanık veya hükümlünün toplum içinde denetim ve takibinin yapıldığı, iyileştirilmesi ve topluma kazandırılması için ihtiyaç duyulan her türlü hizmet, program ve kaynakların sağlandığı alternatif bir ceza ve infaz sistemini” ifade etmektedir [Denetimli Serbestlik Hizmetleri Yönetmeliği (DSHY) m.4/1-f]. Denetimli serbestlik, hükümlülerin suç işlemesine neden olan davranışlarının düzeltilerek, tekrar suç işlemelerinin önlenmesi, ceza infaz kurumundan salıverilen hükümlülerin takip edilmesi, madde bağımlılarının rehabilitasyonu, mağdurların uğradıkları zararın giderilmesi ve bu yolla toplumun korunmasıdır.
Denetimli serbestliğe tabi tutulan kişi düzenli olarak belli bir merkezden denetimi, gözetimi veya tedavisine tabi olarak belirlenen yaptırımlara tabi tutulur. Bu sistemle denetime tabi tutulan kişiye belirlenecek deneme süresi içinde sos yal çevrelerinden koparılmadan toplumda kalma şansı verilerek toplum düzenini sağlayan kurallara uyma isteklerini ispat fırsatı verilmektedir. Bu suretle dene timli serbestlik kurumunun suç işleme ve mükerrirlik oranının düşmesini ve böylece de daha güvenli bir toplumun oluşmasına katkı sağlaması beklenir.
Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerinde aşağıdaki ilkeler dikkate alınır (DSHY m.5):
Denetimli serbestlik kurumunun amaçlarının şunlar olduğu kabul edilir:
Denetimli serbestlik kurumunun en önemli sakıncası şekli bir prosedüre ve hükümlü ya da ilgili bakımından bir ödüle dönüşme bir yaptırım olmaktan çıkma riskidir. Bu ise mağdurlar ve toplumu oluşturan bireyler bakımından ceza adaletinin sorgulanmasına sebebiyet verecektir.
CGTİHK m. ’de düzenlenmiş olan koşullu salıverilme, cezasını çekmek te olan hükümlünün ceza süresi dolmadan serbest bırakılmasını ifade etmektedir. Salıvermenin koşullu olmasının sebebi hükümlünün kalan ceza süresi içinde suç işlememesi, bazı yükümlülüklere uyması şartıdır.
Bu yönüyle koşullu salıverme kararı ile cezanın infazı tamamlanmış sayılamaz. Koşullu salıverme, ancak kesin salıverme gününe kadar geçecek süre içinde bazı kayıt ve şartlarla hükümlünün serbest bırakılmasını sağlar.
Koşullu salıverilme bir lütuf, ödül ya da tümüyle ilgili makamların takdiri ne bağlı bir kurum değildir. Koşullu salıverilme de erteleme gibi ceza sistemini tamamlayan ve cezanın infazı sırasında bireyselleştirilmesini sağlayan bir ceza infaz kurumudur. Bu yönüyle, aynı zamanda, ıslah olduğu düşünülen mahkumun yeniden topluma kazandırılması aracıdır. Ancak ertelemeden farklı olarak, koşullu salıverilmede hükümlü belli bir süreyi cezaevinde geçirmelidir. Yine erteleme sadece kısa süreli hapis cezaları için mümkünken, koşullu salıverilme kural olarak her tür hapis cezası bakımından mümkündür.
Koşullu salıverilmeden yararlanabilmenin ilk koşulu hükmedilen cezanın belli bir miktarının infaz kurumunda geçirilmiş olmasıdır. Bu süre ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına mahkum edilmiş olanlarda otuz yıl, müebbet hapis cezasına mahkum edilmiş olanda yirmidört yıl, diğer süreli hapis cezalarına mahkum edilmiş olanlarda ise cezalarının üçte ikisidir (CGTİHK m. /2).
Sayılı Kanun Sonrası Koşullu Salıverme Süresi
Genel kural: 1/2
Birinci grup istisna: 2/3
Aşağıda belirtilen suçlardan hapis cezası olanlar cezalarının üçte ikisini in faz kurumunda çektikleri takdirde koşullu salıvermeden yararlanır.
İkinci grup istisna: 3/4
Aşağıda belirtilen suçlardan hapis cezası olanlar cezalarının dörtte üçünü infaz kurumunda çektikleri takdirde koşullu salıvermeden yararlanır.
Genel kural: 1/2
Aşağıda belirtilecek istisnalar dışında süreli hapis cezası olanlar cezalarının yarısını infaz kurumunda çektikleri takdirde koşullu salıvermeden yararlanır
İstisna: 2/3
Getirilmiş olan bu son değişiklik sonrası koşullu salıverme ile ilgili olarak altı farklı tarih aralığı ortaya çıkmış ve hesaplama daha da karmaşık hale gelmiştir:
Koşullu Salıverme Tarihi Aşağıdaki Şekilde Belirlenir
» Kaynaklarımız :
funduszeue.info
İnfaz Yatar Hesaplama; İnfazın sözlük anlamı yerine getirmedir. Mahkemelerce verilen ve kesinleşen ceza ve güvenlik tedbirlerinin yerine getirilmesi olarak tanımlanabilir. Halk arasında yatar şeklinde de bilinmektedir. İnfaz-yatar hesaplaması denildiğinde hesaplanacak olan süre; kişi hakkında verilen hapis cezasının ne kadarlık kısmının cezaevinde geçirileceğinin hesaplanmasıdır. tarihinde kabul edilen sayılı kanunla, hükümlülerin cezaevinde geçirecekleri süreler, koşullu salıverilme tarihleri ve denetimli serbestlik koşulları hakkında değişikliğe gidilmiştir.
Ağırlaştırılmış müebbet hapis cezaları kural olarak yaşam boyu mahkumiyet anlamına gelir. Hükümlü hakkında verilen hapis cezası yaşam boyunca devam eder. Ancak; ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar otuz yılını infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıverilmeden yararlanabilirler.
Müebbet hapis cezasının infaz süresi esasen yaşam boyudur. Ancak; müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar yirmidört yılını, infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıverilmeden yararlanabilirler.
Süreli hapis cezaları kural olarak; 1 aydan az 20 yıldan fazla olmayan hapis cezalarıdır. Süreli hapis cezalarına mahkûm edilmiş olanlar cezalarının yarısını infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıverilmeden yararlanabilirler. Ancak, Türk Ceza Kanununun;
a) Kasten öldürme suçlarından (madde 81, 82 ve 83) süreli hapis cezasına mahkûm olanlar,
b) Neticesi sebebiyle ağırlaşmış yaralama suçundan (madde 87, fıkra iki, bent d) süreli hapis cezasına mahkûm olanlar,
c) İşkence suçundan (madde 94 ve 95) ve eziyet suçundan (madde 96) süreli hapis cezasına mahkûm olanlar,
d) Cinsel saldırı (madde , ikinci fıkra hariç), reşit olmayanla cinsel ilişki (madde , ikinci ve üçüncü fıkra hariç) ve cinsel taciz (madde ) suçlarından süreli hapis cezasına mahkûm olanlar,
e) Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlardan (madde , , ve ) hapis cezasına mahkûm olan çocuklar,
f) Özel hayata ve hayatın gizli alanına karşı suçlardan (madde , , , , , ve ) süreli hapis cezasına mahkûm olanlar,
g) Uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçundan (madde ) hapis cezasına mahkûm olan çocuklar,
h) Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk suçlarından (madde ilâ ) süreli hapis cezasına mahkûm olanlar, cezalarının üçte ikisini infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıverilmeden yararlanabilirler.
Ayrıca, suç işlemek için örgüt kurmak veya yönetmek ya da örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar ile Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan mahkûm olan çocuklar ile 1/1/ tarihli ve sayılı Devlet İstihbarat Hizmetleri ve Milli İstihbarat Teşkilatı Kanunu kapsamına giren suçlardan mahkûm olanlar hakkında koşullu salıverilme oranı üçte iki olarak uygulanır.
a) Birden fazla ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına veya ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası ile müebbet hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde otuzaltı,
b) Birden fazla müebbet hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde otuz,
c) Bir ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası ile süreli hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde en fazla otuzaltı,
d) Bir müebbet hapis cezası ile süreli hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde en fazla otuz,
e) Birden fazla süreli hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde en fazla yirmisekiz, yıldır.
f) Suç işlemek için örgüt kurmak veya yönetmek ya da örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçtan dolayı mahkûmiyet hâlinde; ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar otuzaltı yılını, müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar otuz yılını, süreli hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar cezalarının üçte ikisini infaz kurumunda çektikleri takdirde, koşullu salıverilmeden yararlanabilirler.
Denetimli serbestlik, koşullu salıverilmeden belli bir süre önce hükümlülerin denetim altında tahliye edilmelidir. Kişinin dış dünyayla ilişkisini sürdürebilmesi amacıyla uygulanan bir prosedürdür. Hapis cezasına alternatif bir ceza hukuku uygulamasıdır. CGTİK’nın /A maddesinde düzenlenmiştir. Denetimli serbestliğe dair kanuni düzenlemeler ülkemizde sık sık değişikliğe uğramaktadır. Bu değişiklerin sonuncusu tarihinde sayılı kanunla yapılmıştır. Bu kanun halk arasında infaz paketi olarak anılmış ve öğretide infaz kurumlarındaki aşırı doluluğu gidermeye yarayan bir kanun olarak nitelendirilmiştir. Anılan kanunla kişinin cezaevinde geçireceği süreler kısaltmıştır.
Denetimli serbestlikten yararlanabilmek için kanunumuzda bazı şartlar vardır. CGTİK /A maddesinde bu şartlar düzenlenmiştir. Bunlar; açık cezaevinde veya çocuk eğitimevinde kalmak, hükümlünün koşullu salıverilmesine 1 yıl veya 1 yıldan az süre kalmış olması ve hükümlünün bu konuda talebinin bulunmasıdır. Ancak sayılı kanunla getirilen CGTİK Geçici 6. maddeyle bu şartlarda bazı değişiklere gidilmiştir. Bu anlamda tarihi özellik arz etmektedir.
tarihinden önce işlenen suçlar bakımından;
a-Türk Ceza Kanununun kasten öldürme suçları (madde 81, 82 ve 83),
b-üstsoya, altsoya, eşe veya kardeşe ya da beden veya ruh bakımından kendisini savunamayacak durumda bulunan kişiye karşı işlenen kasten yaralama ve neticesi sebebiyle ağırlaşmış yaralama suçları,
c-neticesi sebebiyle ağırlaşmış yaralama suçu (madde 87, fıkra iki, bent d),
d-işkence suçu (madde 94 ve 95), eziyet suçu (madde 96),
e-cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar (madde , , ve ),
f-özel hayata ve hayatın gizli alanına karşı suçlar (madde , , , , , ve ),
g-uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti suçu (madde )
h-İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar ile 12/4/ tarihli ve sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar hariç olmak üzere;
hükümlünün koşullu salıverilmesine 1 yıl kalmış olması şartı 3 yıla çıkarılmıştır.
Yani yeni infaz düzenlemesiyle 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır. Ayrıca hükümlülerden;
7 yıl hapis cezası alanlar 6 ay, 8 yıl hapis cezası alanlar 1 yıl, 9 yıl hapis cezası alanlar 1 yıl 6 ay, 10 yıl hapis cezası alanlar 2 yıl, 15 yıl hapis cezası alanlar 4 yıl 6 ay cezaevinde kaldıkları takdirde tahliye olma hakkı kazanırlar.
Ancak sayılan suçlar söz konusu olduğunda süre yine 1 yıl olarak uygulanacaktır. Ayrıca bu suçlar bakımından hükümlünün açık cezaevinde veya çocuk eğitimevinde kalmış olması şartı da aranmaya devam eder.
Sıfır-altı yaş grubu çocuğu bulunan kadın hükümlüler ile yetmiş yaşını bitirmiş hükümlüler hakkında /A maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan iki yıllık süre, dört yıl olarak değiştirilmiştir.
tarihinden sonra işlenen suçlar bakımından;
Bu tarihten sonra işlenen suçlar bakımından CGTİK’nun /A maddesindeki şartlar aranmaya devam edecektir. Buna göre;
Açık ceza infaz kurumunda veya çocuk eğitimevinde bulunmak, kişinin koşullu salıverilmesine bir yıl veya daha az süre kalmış olması ve hükümlünün talebi gereklidir.
Tüm bu hususlar birlikte değerlendirildiğinde; kişilerin cezaevinde kalacakları süreler ülkemizdeki infaz kurumlarının farklı uygulamaları olması sebebiyle, infaz kurumundan kurumuna değişiklik göstermektedir. Bu sebeple infaz kurumunda geçirilecek süreler bakımından en net ve doğru bilgi, cezanın infaz edileceği kurumun savcılığından alınmalıdır.
AKIL HASTALIĞI SEBEBİYLE ERTELEME: Akıl hastalığına tutulan hükümlünün cezasının infazı geriye bırakılır ve hükümlü, iyileşinceye kadar Türk Ceza Kanununun 57 nci maddesinde belirtilen sağlık kurumunda koruma ve tedavi altına alınır. Sağlık kurumunda geçen süreler cezaevinde geçmiş sayılır.
Hapis cezasının infazı, gebe olan veya doğurduğu tarihten itibaren bir yıl altı ay geçmemiş bulunan kadınlar hakkında geri bırakılır. Çocuk ölmüş veya anasından başka birine verilmiş olursa, doğumdan itibaren iki ay geçince ceza infaz edilir.
HÜKÜMLÜNÜN İSTEĞİ ÜZERİNE ERTELEME: Kasten işlenen suçlarda üç yıl, taksirle işlenen suçlarda ise beş yıl veya daha az süreli hapis cezalarının infazı, çağrı üzerine gelen hükümlünün istemi üzerine, Cumhuriyet Başsavcılığınca ertelenebilir.
Adli para cezası, mahkemece belirlenecek olan belli bir miktar para cezasının devlet hazinesine ödenmesidir. Hükümlü, tebliğ olunan ödeme emri üzerine belli süre içinde adli para cezasını ödemezse, ödenmeyen kısma karşılık gelen gün miktarı hapis cezasına çevrilerek, hükümlünün iki saat çalışması karşılığı bir gün olmak üzere kamuya yararlı bir işte çalıştırılmasına karar verilir.
MÜKERRİRLERE ÖZGÜ İNFAZ HESAPLAMA: Mükerrirlere özgü infaz rejiminde; kişinin cezaevinde kalacağı süreler suçta tekerrür sebebiyle arttırılmıştır. Tekerrür hâlinde işlenen suçtan dolayı mahkûm olunan;
a) Ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasının otuzdokuz yılının,
b) Müebbet hapis cezasının otuzüç yılının,
c) Birden fazla süreli hapis cezasına mahkûmiyet hâlinde en fazla otuziki yılının,
d) Süreli hapis cezasının üçte ikisinin, infaz kurumunda iyi hâlli olarak çekilmesi durumunda, koşullu salıverilmeden yararlanılabilir.
Eğer ki ikinci defa tekerrür hükümleri uygulanacak olursa, koşullu salıverilmeden yararlanılamaz. Tekerrür dolayısıyla belirlenecek denetim sürelerinde koşullu salıverilmeye ilişkin hükümler uygulanır.
tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; yeni infaz düzenlemesiyle 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
8 yıl 4 ay cezanın 1 ay kapalı cezaevinde, 1 yıl 1 ay da açık cezaevinde olmak üzere 1 yıl 2 ay yatarı bulunmaktadır.
1 yıl 8 ay cezanın yatarı bulunmamaktadır. tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; Yeni infaz düzenlemesiyle 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
12 yıl ceza alan biri açık ve kapalı cezaevlerinde toplam 3 yıl yatacaktır.
2 yıl 7 ay cezanın yatarı bulunmamaktadır. Yeni infaz düzenlemesiyle tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
2 yıl 1 aylık cezanın yatarı bulunmamaktadır. Yeni infaz düzenlemesiyle tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
4 yıl 2 aylık cezanın yatarı bulunmamaktadır. Yeni infaz düzenlemesiyle. tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
2 yıl 6 aylık cezanın yatarı bulunmamaktadır. Yeni infaz düzenlemesiyle tarihinden önce işlenen suçlar bakımından; 6 yıl veya altında hapis cezası alan bir hükümlü doğrudan tahliye olma hakkı kazanacaktır.
25 yıl cezanın yatarı 9 yıl 6 aydır. Kapalı ve açık ceza evlerinde geçen süre toplam 9 yıl 6 aydır.
sonrası düzenlenen yeni infaz kanunuyla adi suçlar için ½ -3 yıl olarak hesaplanmaktadır.
Ceza İnfaz, Yatar Nedir ve Nasıl Hesaplanır?
Ülkemiz Ceza mahkemelerinde ceza yargılamaları yapılırken verilen hüküm tam olarak hapiste geçirilecek süre değildir. İnfaz rejimi ceza hukukunun bir uzantısıdır. Sadece hapiste kalınacak süreyi belirler. İnfaz rejiminin infaz hukukunu belirleyen temel kanun maddesi sayılı ceza ve güvenlik tedbirleri infaz hakkında olan kanundur. Buna göre yargılama sonucunda mahkeme kararı ile verilen hapis cezası süresinin:
* bir kısmı kapalı ceza infaz kurumunda
* bir kısmı açık ceza infaz kurumunda
* bir kısmı denetimli serbestlik altında
* şartlı tahliye hükümleri çerçevesinde cezaevi dışında geçirebilirsiniz. Temel kanunun sayılı maddesi dışında çeşitli yönetmelik, kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde infaz rejimine ilişkin kurallar içerir.
Sanık ya da şüphelinin devletin resmi makamları tarafından yerine getirilen ceza sistemidir. Halk dilinde infaz cinayet, adam öldürme gibi kelimeler yerine kullanılsa da bu yanlış bir algıdır. Bu alanda yatar hesaplama yapılırken iki önemli ayrım bulunur ve infaz hesaplama da bunlara dikkat edilmelidir.
Suç tarihi ile tarihleri arasında olduğu durumlarda: sayılı KHK hükümleri devreye girer. Bu durumda alınan hapis cezasının ½’sini yattıktan sonra koşullu salıverilme hükümlerinden faydalanılabilir. Koşullu salıverilme tarihinden iki yıl önce denetimli serbestlikten yararlanılabilir.
sonrasındaki durumlarda: sayılı kanunun /A maddesine göre kesilen hapis cezasının 2/3’ünü yattıktan sonra denetimli serbestlikten faydalanılabilir. Salıverilme tarihinden bir yıl önce koşullu salıverilmeden faydalanılabilir.
Pek çok faktöre göre ceza yatar süresi ve infaz hesaplama değişebiliyor. Ceza infaz süresini etkileyen bazı maddeler şunlardır:
* Suç tarihi 31 Haziran ’dan önce olup olmaması
* Ceza hükmünde tekerrürün uygulanıp uygulanmaması
* Mahsus edilebilecek tutuklulukta geçen sürenin bulunup bulunmaması
* sayılı KHK’nın geçici 6. Maddesine göre 1 Temmuz ’dan önce suçun işlenip işlenmemesi
* sayılı KHK’nın 6. Maddesine göre suç tarihinin 1 Temmuz ’dan önce olup olmaması
* sayılı KHK’nın 6. Maddesinde yazan suçların olup olmaması
* Suç tarihinde 18 yaşından büyük olunduğunda TCK , , /, maddelerine uyup uymaması
Mahkeme kararında sonuçlanan cezada hapis miktarı gün, ay ve yıl olarak belirtilir. Hesaplamalarda tüm bu veriler kullanılır. Hesaplama yapılırken cezaya ilişkin suçla ilgi bilgiler ve infaz rejimine ait bilgiler olması da daha sağlıklı bir infaz hesaplama ortaya çıkaracaktır. Bu bilgiler olmadan hesaplamalar yapılabilir. Ancak özel durumlar göz ardı edildiğinden doğru sonuçlar elde edilemez.
Hesaplama yapılırken hükümlünün cezasının yüksek güvenlikli bir kapalı ceza infaz kurumunda geçirilip geçirilmediği önemlidir. Cezanın TCK , , , , maddelerinden birine uygun olmadığına da bakılacaktır. Hükümlüler Maddeye uygun olduğunda kapalı ceza infaz kurumundan açık ceza infaz kurumuna geçebiliyor. Ayrıca terör ya da örgütlü suçlardan hükümlü olması ve örgütten ayrıldığının sabit olması da hesaplama yapılırken daha net sonuçlar verecek kriterlerdir. Sadece rakamlara bakılarak yatılacak hapis süresi hesaplanmaz. İlgili kanun maddelerince belirlenen kurallar dahilinde hükümlünün durumunu genel hatları ile ele almak önemlidir.
Bazı durumların yaşanması ise yatar süresinin hesaplanmasında negatif etkiler oluşturabiliyor. Bunlar:
* 15 yaşını doldurana kadar geçen ya da geçecek süre
* Mahkumiyetin iki kez tekrar uygulanıp uygulanmaması
* 5 yıl ya da daha uzun hücre cezası olup olmaması (Alınmış ise üzerinden bir yıl geçip geçmemesi)
* 6/2-c ve 6/2-ç maddelerince terör ve örgütlü suçların söz konusu olup olmaması
* Kapalı ceza evinde firar olup olmaması
* Açık cezaevinden iki kez firar olup olmaması
* Verilen cezanın icra iflas kanunundakilerden hariç hapsen disiplin ve tazyik cezası olup olmaması gibi sıralanabilir.
Hapiste yatılacak olan süreyi pozitif ve negatif olarak etkileyen pek çok etken bulunur. Bu bilgilerin yanlış olması durumunda sonuç yanlış çıkabilir. Savcılık tarafından tebliğ edilen müddetname en doğru infaz hesaplama olacaktır. Ancak tüm bu bilgilere rağmen hesapta hata asla olmaz demekte doğru değildir.
Yasa tarafından belirlenen deneme süresi kapsamında hükümlü cezasının sosyal hayat içinde infaza olanak sağlayan ceza hukukuna denetimli serbestlik denilir. Suç işleyen birey bu şekilde sosyal yaşam içinde gözlemlenir. Bu yasa bireyin ailesi ile bağlarını sürdürebilmesi ve dış dünya ile daha hızlı bir şekilde uyum sağlayabilmesi amacı ile çıkarılmıştır. Hükümlü bu şekilde koşullu salıverilmesine belli bir süre kalınca tahliye edilir. Ancak sosyal haya içinde denetim altında tutulur.
Denetimli Serbestlik Yasası
sayılı ceza infaz kanunun /A maddesiyle getirilen bir düzenleme olan denetimli serbestlik, birçok kişinin cezaevinden tahliyesini sağlar. tarihi bir barajdır. Bu tarihten öncekiler verilen cezasının ½’sini yatarken bu tarih sonrasındakiler 2/3’ünü yatmaktadır. Bu tarih öncesindeki hükümlüler denetimli serbestlikten 2 yıl yararlanabilir. Bu tarih sonrasındakiler ise bir yıl yararlanabilir. Bu haklardan yararlanamayan hükümlülerde vardır. Bazı suçları işleyen bireyler sayılı KHK hükümlerinden yararlanamıyor. Bunlar:
* Kasten adam öldürme
* Alt ya da üst soya ait, eş, kardeş gibi kendini savunamayacak kişilere karşı kasten yaralama
* Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar
* Özel hayata ve özel hayatın gizliliğine karşı işlenen suçlar
* Uyuşturucu ya da uyarıcı madde ticareti ya da imal edilmesi
* Devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar
* Anayasal düzene, milli savunmaya, devlet sıralarına karşı işlenen uçlar
* Terörle mücadele kanunu kapsamına giren suçlar
* Örgütlü suçlar, koşullu salıverilme hakkı geri alınan hükümlüler
* Tazminatlar ve borçlar ödenmediğinde bankacılık zimmet suçları
* Cezaevinde disiplin cezası alan ve cezası disiplin kurulunca kaldırılmayanlar
* Taahhüdü ihlal suçu işleyenler
Hükümlünün kısmi olarak denetimli bir şekilde serbest bırakılması denetimli serbestliktir. Bu sistemde hükümlünün toluma geri kazandırılması amaçlanır. İşin mahiyetin bakıldığında bu bir sistemden çok uygulama olarak tanımlanabilir.
Denetimli serbestlik süresinde kişi dışarıda bulunuyor olsa bile süre boyunca hükümlü denetimli serbestlik bürosunun denetimi, takibi ve gözetimi altındadır.
Cezanın 1/10’unun Kapalı Cezaevinde Geçirme Şartı
07/09/ tarihli ve sayılı ve tarihli sayılı yönetmelikle değişiklikler yapılmıştır. Bu şekilde denetimli serbestlik ve açık ceza evine geçiş uygulaması değişmiştir. Açık ceza evine geçmek için cezanın 1/10’u kapalı ceza evinde geçirme şartı bulunuyor. Bu şartın uygulanması için:
tarihinden önce ilenen sayılı kanun maddesi kapsamında olan suçlarda 5 yıldan az ceza alanlar 3 gün içinde iyi hali olduğu tespit edilir ise açık ceza evine geçiş sağlanır. Diğer koşullar sağlanmış ise de denetimli serbestlik uygulamasından yararlanma imkanı verilir.
tarihinden önce işlenen sayılı kanun maddesi kapsamında olan suçlar 5 yıldan fazla 10 yıldan az olduğunda 1 ay kapalı ceza evinde kalan süreyi açık ceza evinde geçirmek üzere denetimli serbestlikten yararlanır.
tarihinden önce işlenen sayılı kanun maddesi kapsamında olan suçlar 10 yıldan fazla olduğunda toplam cezanın 1/10’ununu iyi halli olarak kapalı ceza evinde geçirir. Ve açık ceza evine geçiş yapar.
Hükümlü kapalı ceza evinde ne kadar yatar hesaplaması yapılırken tutuklulukta geçirdiği süreler kapalı ceza evinde geçmesi gereken süreye eklenir.
tarihinden sonra işlenen suçlarda ise 18 ay cezası kesilen hükümlüler doğrudan denetimli serbestlikten yararlanabiliyor.
Müddetname savcılık tarafından hazırlanan bir belgedir. Ne kadar süre cezaevinde kalacağınızı belirtir. Burada yer alan bilgiler resmi makamlarca hazırlanmıştır. Bu belge içinde hükümlünün ad, soy ad, mahkeme esas karar, suç tarihi ve suçun niteliği, gözetim ve tutukluluk bilgileri, ceza infaz kurumunun girdiği tarih, şartlı salıverileceği tarih gibi bilgiler yer alır. Hükümlünün cezasının infazı cezayı veren mahkemenin yer aldığı ilamat infaz büroları tarafından yapılır. Müddetname hesaplamasını cumhuriyet savcısı yapar. Belgeyi düzenleyen cumhuriyet savcısının yanında zabıt katibinin de belgede imzası olur.
Hükümlü ilk ceza evine girdiğinde ne kadar yatar araştırmaları yapar. İlk cezaevine girdiğinde andan itibaren bu belge tanzim edilir. Tutuklu hakkında tutukluluk süresine ve gözetim durumuna ilişkin mahsup kararı verilirse bu süreler yeniden hesaplanır. Cezada indirimler olduğunda da yeniden hesaplamalar yapılacaktır. Bu durumlarda en son hazırlanan müddetname geçerlidir.
Müddetname Hatalı Olursa Ne Yapılır?
Cumhuriyet Savcısı hata yapabilir. Bu durumda müddetname hatalı olur. Hükümlü bu durumu Cumhuriyet savcısına tebliğ etmelidir. Yapılan başvuru ile belge incelenir ve tutukluluk ve ceza bilgilerinde eksiklik ya da fazlalık var ise belge tekrar incelemeye alınır. Hükümlü dilekçesini cezaevi kanalı ile gönderir. Yapılan inceleme sonucunda yanlışlık var ise düzenlenmesi için belge yeniden tanzim edilir.
Müddetname Nasıl Hesaplanır?
Hapis cezalarında müddetname üç ayrı suç tarihine göre değerlendirilir. öncesi, öncesi ve sonrası bu üç dönem farklı bir şekilde hesaplanır. öncesinde infaz hesaplama yapılırken ½ indirim yapılırken sonrasında 1/3 oranında indirim yapılır. öncesinde hükümlü kuruma girdiği tarih ile şartlı tahliye arasında 1 yıl tamamlaması gereklidir. sonrasında ise 1 yıl 8 ay tamamlaması gereklidir.
Para cezaları içinde müddetname yapılıyor. Yalnız hapse çevrilen para cezaları için indirim uygulanmıyor. Mükerrer hükümlülerde ise öncesi ½ ayda 6 gün indirim bulunuyor. 2/5 yatar hesaplanır. İkinci kez mükerrerlerde ile şartlı tahliye hükümleri uygulanmıyor. tarihi sonrasında ikinci kez suç işleyenler ise ¼ indirimi bulunur. ¾ yatar hesaplanır.
Av. Mustafa Kemal Batur
Bize ulaşmak için iletişim sayfamıza erişebilirsiniz.
ADMD Avukatlık Bürosu
Efe Can Akıncı
Olağanüstü hal kapsamında tarihinde yürürlüğe giren Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve tarihinde yayınlanan ve Sayılı Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikler ile Sayılı Ceza İnfaz Kanununun uygulama alanında önemli ölçüde değişiklikler yapılmıştır.
Sayılı KHK denetimli serbestlik kurumunu yeniden düzenlemiştir ve yalnızca tarihinden önce işlenen suçlar için özel bir infaz sistemi getirmiştir.
Buna göre işbu KHK tarihinden önce işlenen suçlar için uygulamaya iki türlü yenilik getirmiştir:
- KHK Md. 32/a uyarınca Denetimli Serbestlik süresi bir (1) yıldan iki (2) yıla çıkarılmıştır.
- KHK Md. 32/b uyarınca cezalarının önceden 2/3 olan infaz süresi koşulu yerine 1/2 süresini infaz kurumunda dolduranlar koşullu salıverilme hükümlerinden yararlanacaktır.
Ancak her suç işbu KHK kapsamında değildir. Aşağıda sayılı suçlar bu KHK kapsamı dışında bırakılmıştır:
Sayılı değişiklik ile Açık Ceza İnfaz Kurumuna Ayrılma Yönetmeliğine getirilen en önemli değişiklik infaz süresinin kapalı cezaevinde geçirilecek asgari süresine ilişkindir.
Yeni madde ve eski madde kıyaslaması aşağıdaki gibidir:
Eski Hali:
Madde 6 - (1) Hükümlülerden; a) Toplam cezalarının 1/10 (onda birini) kurumlarda infaz edip, iyi halli olan ve koşullu salıverilme tarihine yedi yıl veya daha az süre kalanlar… | Yeni Hali:
Madde 6 - (1) Hükümlülerden; a) Toplam cezaları on (10) yıldan az olanlar bir (1) ayını, on (10) yıl ve yukarı olanlar ise onda birini (1/10) kurumlarda infaz edip, iyi halli olan ve koşullu salıverilme tarihine yedi yıl veya daha az süre kalanlar… |
sayılı Yönetmelik ise “ sayılı Kanunun Geçici 6 ncı maddesi gereğince istisna tutulan suçlardan hükümlü olanlar hariç olmak üzere, 1/7/ tarihine kadar işlenen suçlar bakımından, beş yıldan az hapis cezasının infazı için kapalı ceza infaz kurumuna alınan hükümlüler, en geç üç gün içerisinde yapılacak ilk gözlem sonucu iyi halli oldukları tespit edildiği takdirde bu Yönetmeliğin 10 ncu maddesine göre açık kuruma ayrılabilir.” diyerek yeni ve geçici bir düzenleme getirmiştir.
Bu düzenleme pratikte on (10) yıldan az ceza alanların yalnızca bir (1) ay, on (10) yıldan fazla ceza alanların ise cezalarının onda birini (1/10) kapalı ceza evinde tamamladıktan sonra açık ceza evine geçiş yapabileceklerini ortaya koymaktadır.
Bu düzenleme hakkında kamuoyunda 15 Temmuz tarihinde yaşanan darbe girişimi sonrasında terör örgütü mensupluğu iddiası ile tutuklananların yakın zamanda hapis cezaları almaları halinde kapasite aşımı yaşanacağı tahmin edilen kapalı cezaevlerinin kısmen boşaltılmasının hedeflendiği yorumu yapılmaktadır.
Bu noktada açık ve kapalı cezaevlerinin farkları şu şekildedir:
Bu belirtilenler beraber değerlendirildiğinde sayılı KHK’nın denetimli serbestlik kurumunda ve Sayılı Yönetmelik Değişiklikleri ise ceza infaz kurumunda önemli değişiklikler yapmaktadır.
Yukarıda da belirtildiği üzere sayılı KHK sadece tarihinden önce işlenenleri kapsasa da ve Sayılı Yönetmelik Değişiklikleri kalıcı değişikliklerdir.
Bütün bu değişiklikler birlikte değerlendirildiğinde ortaya çıkan ceza infaz uygulamasına etki edecek hesaplamalar aşağıdaki gibi olacaktır:
1 Temmuz ’dan önce işlenen suçlar bakımından:
1 Temmuz ’dan sonra işlenen suçlar bakımından:
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası