Abstract
The present study aims to investigate the effects of the use of knowledge maps on student’s level of learning and retention in second language vocabulary. Even if it is clear how important to learn vocabulary in foreign language, for many years this issue has almost never been addressed in-service programs related to this area. While the importance is given to teaching grammar, learning the words that make up the actual basic structure of the language with traditional teaching methods is thought to be sufficient. However, vocabulary learning strategies that go beyond memorization are thought both to facilitate vocabulary acquisition and to improve memory by adapting contents suitable for students. The effects of the use of knowledge maps which is thought to serve this purpose as a different teaching technique especially in vocabulary teaching are investigated and according to the obtained results, various suggestions were made to foreign language teachers. Participants consist 52 7th grade students in Primary School. In this study, vocabulary test (pre-test) was administered to experimental and control groups as a means of data collection tool to determine their balances related to word knowledge. In the study, word instruction was performed by using knowledge maps in the experimental group and listing technique in control group. At the end of the experimental procedure, both groups were applied vocabulary test as post-test (the same as pre-test). After two weeks time, the same tests were applied as retention tests. According to the obtained results, there is a significant difference between the learning and retention levels of control and experimental groups using listing method and knowledge maps.
Extended English abstract is in the end of PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu çalışmanın amacı ikinci dil kelime öğrenme sürecinde bilgi haritalarının kullanımının öğrencilerin öğrenme ve hatırlama düzeyine etkisini araştırmaktır. Yabancı dilde kelime öğrenmenin ne kadar önemli olduğu açıksa da uzun yıllardır bu alanla alakalı hizmet içi programlarında bu konuya yeterince değinilmemektedir. Ağırlık dilbilgisi öğretimine verilirken, dilin asıl temel yapısını oluşturan kelimelerin klasik öğretim yöntemleriyle öğrenilmesinin yeterli olacağı düşünülmüştür. Fakat ezberciliğin ötesine geçen kelime öğrenme stratejilerinin hem kelime kazanımını kolaylaştırması hem de içeriği öğrenciye uygun hale getirerek hafızayı geliştirmesi beklemektedir. Bu amaca hizmet edeceği düşünülen, özellikle kelime öğretiminde farklı bir öğretim tekniği olarak bilgi haritalarının kullanımının etkisi araştırılmış ve elde edilecek sonuçlara göre de yabancı dil öğretmenlerine çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Katılımcılar, İlköğretim Okulu’nda okumakta olan toplamda 52 sekizinci sınıf öğrencisidir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak, deney ve kontrol gruplarına, araştırmada kullanılacak kelime bilgilerine ilişkin denkliklerini belirlemek amacıyla kelime testi (ön-test) uygulanmıştır. Araştırmada kelime öğretimi deney grubunda bilgi haritaları, kontrol grubunda ise listeleme tekniği kullanılarak yapılmıştır. Deneysel işlemin bitiminde her iki gruba da kelime testi son test olarak uygulanmıştır. 2 hafta sonra aynı test hatırlama testi olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre listeleme yöntemini ve bilgi haritasını kullanan kontrol ve deney grubunun öğrenme ve hatırlama düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Alqahtani, M. (). The Importance of Vocabulary In Language Learning And How To Be Taught, International Journal of Teaching and Education, 3(3):
Altıkulaçoğlu, S. (). Yabancı Dil Sınıflarında Eşdizimli Sözcük Öğretimi ve Anadilinin Rolü, Dil Dergisi,
Bahr, G. S. & Dansereau, D. F. (). Bilingual Knowledge Maps (BiK-maps) in Second Language Vocabulary Learning. Journal of Experimental Education, 70(1):
Bahr, G. S. & Dansereau, D. F. (). Bilingual Knowledge (Bik-) Maps: Study Strategy Effects. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology Proc. of the First Int. Conference on Concept Mapping, Pamplona, Spain.
Bahr, G. S. & Dansereau, D. F. (). Bilingual knowledge map (bik maps) as a presentation format: delayed recall and training effects. The Journal of Experimental Education, 73(2):
Ellis, R. (). Second Language Acquisition. Oxford, England: Oxford University Press, Sixth Impression, 3.
Genç, B. (). New Trends In Teaching And Learning Vocabulary. ÇukurovaÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 13(2): –
Görgen, İ. (). Metni Anlama Tekniğinde “Bilgi Haritaları’’. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Güz, Sayı 6.
Hatch, E. & Brown, C. (). Vocabulary, Semantics, and Language Education, Cambridge: Cambridge University Press.
Lambiotte, J. G. & Dansereau, D. F. (). Effect of Knowledge Maps and on Prior Knowledge on Recal of Science Lecture Concent. Journal of Experimental Education, 60(3):
McGagg, E. C. & Dansereau, D. F. (). A Convergent Paradigm for Examining Knowledge Mapping as a Learning Strategy. Journal of Educational Research, LXXXIV:
Nation, P. (). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press.
O’Donnell A. M. (). Learning from Knowledge Maps: The Effects of Map Orientation. Contemporary Educational Psychology, 19(1):
O’Donnell, A. M., Dansereau, D. F. & Hall, R. H. (). Knowledge Maps as Scaffolds for Cognitive Processing. Educational Psychology Review, 14(1):
Özgüven, İ. E. (). Psikolojik Testler PDREM Yayınları. Ankara: Sistem Ofset.
Yağcı, E., Katrancı, M., Erdoğan, Ö. & Uygun, M. (). Sınıf Öğretmenlerinin Kelime Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar ve Kullandıkları Yöntem-Teknikler. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(4) :
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
© Creative Commons Attribution-ShareAlike International License.
Wondering how to get to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu in Merkez, Turkey? Moovit helps you find the best way to get to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu with step-by-step directions from the nearest public transit station.
Moovit provides free maps and live directions to help you navigate through your city. View schedules, routes, timetables, and find out how long does it take to get to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu in real time.
Looking for the nearest stop or station to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu? Check out this list of stops closest to your destination: Gençlik Parkı; Kyk; Sk; Obam Sitesi.
Bus
Want to see if there’s another route that gets you there at an earlier time? Moovit helps you find alternative routes or times. Get directions from and directions to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu easily from the Moovit App or Website.
We make riding to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu easy, which is why over million users, including users in Merkez, trust Moovit as the best app for public transit. You don’t need to download an individual bus app or train app, Moovit is your all-in-one transit app that helps you find the best bus time or train time available.
For information on prices of Bus, costs and ride fares to Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu, please check the Moovit app.
Use the app to navigate to popular places including to the airport, hospital, stadium, grocery store, mall, coffee shop, school, college, and university.
Location: Merkez, Muğla
Akdeniz University, Faculty Of Science, Department Of Space Sciences And Technologies
Akdeniz University, Faculty Of Science, Department Of Space Sciences And Technologies
Akdeniz University, Faculty Of Science, Department Of Space Sciences And Technologies
Mugla Sitki Kocman University, Ortaca Myo, Peyzaj Mimarlığı
Akdeniz University, Faculty of Science, Department of Space Sciences and Technologies
Akdeniz University, Faculty of Science
Akdeniz University, Faculty Of Science, Department Of Space Sciences And Technologies
Akdeniz University, Serik Gss Meslek Yksekokulu
Akdeniz University, Academy of Foreign Languages
Akdeniz University, Serik Glsn Sleyman Sral Myo, Mimarlık Ve Şehir Planlama
Akdeniz University, Uzaktan Algılama Araştırma Ve Uygulama Merkezi
Akdeniz University, Uzay Bilimleri Ve Teknolojileri Blm
Saat Sonra Açık
Kötekli Mahallesi Muğla Üniversitesi Caddesi . Menteşe/Muğla
Web :
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri hakkında telefon numarası, iletişim bilgileri, en yakınındaki işletmeleri, çalışma saatlerini yukarıdan bulabilirsiniz. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri hakkında yapılmış şikayet ve yorumları okuyabilirsiniz.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri haftasonu açık mı, mesai saatleri, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri nerede, açık mı, kapanış saati, müşteri hizmetleri, En Yakın Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri nasıl gidilir, çalışma saatleri, iletişim, şikayet var mı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri hakkında şikayet, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri hakkında yorumlar
Aşağıdaki haritayı kullanarak Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri nerede bulunduğunu görebilir, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri Yol Tarifi alabilir, en yakın Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Öğrenci İşleri görebilirsiniz.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası