ByDr. Hasan AYKINon
Yaptığımız bazı veri çalışmalarında İngilizce kaynaklardan aldığımız verilerin karşısında ülke kodları yer alabilmektedir. Bu tür durumlarda hangi kod hangi ülkeye aittir, ülkelerin kısaltmalarının İngilizcesi veya Türkçesi nedir? soruları gündeme gelmektedir. Bu tür sorulara karşılık olarak bizim de funduszeue.info sitesi için yaptığımız çalışmalarda dikkate aldığımız kodları aşağıda sizlerle paylaşmak istedik.
Tablo: Ülke isimleri, Türkçesi, İngilizce karşılığı, İngilizce kısaltmaları ve ülke kodları
ÜLKE | COUNTRY | KISALTMA | ÜLKE KODU |
A.B.D. | UNITED STATES | US | |
AFGANİSTAN | AFGHANISTAN | AF | |
ALMANYA | GERMANY | DE | 4 |
AMERİKA KÜÇÜK OUT. ADALARI | US MINOR OUTLYING ISLANDS | UM | |
AMERİKAN SAMOA | AMERICAN SAMOA | AS | |
AMERİKAN VİRGİN ADALARI | AMERICAN VIGIN ISLANDS | ||
ANDORRA | ANDORRA | AD | 43 |
ANGOLA | ANGOLA | AO | |
ANGUİLLA | ANGUİLLA | AI | |
ANTARTİKA | ANTARCTICA | AQ | |
ANTİGUA-BARBUDA | ANTIGUA-BARBUDA | AG | |
ARJANTİN | ARGENTINA | AR | |
ARNAVUTLUK | ALBANIA | AL | 70 |
ARUBA | ARUBA | AW | |
AVUSTRALYA | AUSTRALIA | AU | |
AVUSTURYA | AUSTRIA | AT | 38 |
AZERBAYCAN-NAHÇ. | AZERBAIJAN | AZ | 78 |
BAHAMALAR | BAHAMAS | BS | |
BAHREYN | BAHRAIN | BH | |
BANGLADEŞ | BANGLADESH | BD | |
BARBADOS | BARBADOS | BB | |
BATI TİMOR | TIMOR-LESTE | TL | |
BELÇİKA | BELGIUM | BE | 17 |
BELİZE | BELIZE | BZ | |
BENİN | BENIN | BJ | |
BERMUDA | BERMUDA | BM | |
BEYAZ RUSYA | BELARUS | BY | 73 |
BHUTAN | BHUTAN | BT | |
BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ | UNITED ARAB EMIRATES | AE | |
BOLİVYA | BOLIVIA | BO | |
BOSNA HERSEK | BOSNIA & HERZEGOVINA | BA | 93 |
BOTSVANA | BOTSWANA | BW | |
BOUVET ADASI | BOUVET ISLAND | BV | |
BREZİLYA | BRAZIL | BR | |
BRUNEİ | BRUNEI DARRUSSALAM | BN | |
BULGARİSTAN | BULGARIA | BG | 68 |
BURKİNA FASO | BURKINA FASO | BF | |
BURMA (BİRMANYA) | MYANMAR | MM | |
BURUNDİ | BURUNDI | BI | |
CAPE VERDE | CAPE VERDE | CV | |
CAYMAN ADALARI | CAYMAN ISLANDS | KY | |
CEBELİTARIK | GIBRALTAR | GI | 44 |
CEUTA | CEUTA | XC | 21 |
CEZAYİR | ALGERIA | DZ | |
CİBUTİ | DJIBOUTI | DJ | |
COCOS ADALARI | COCOS ISLANDS | CC | |
COOK ADASI | COOK ISLAND | CK | |
ÇAD | CHAD | TD | |
ÇEK CUMHURİYETİ | CZECH REPUBLIC | CZ | 61 |
ÇİN HALK CUMHUR. | CHINA, PEOPLES REPUBLIC OF | CN | |
DANİMARKA | DENMARK | DK | 8 |
DOMİNİK CUMHUR. | DOMINICAN REPUBLIC | DO | |
DOMİNİKA | DOMINICA | DM | |
EKVATOR | ECUADOR | EC | |
EKVATOR GİNESİ | EQUATORIAL GUINEA | GQ | |
EL SALVADOR | EL SALVADOR | SV | |
ENDONEZYA | INDONESIA | ID | |
ERİTRE | ERITREA | ER | |
ERMENİSTAN | ARMENIA | AM | 77 |
ESTONYA | ESTONIA | EE | 53 |
ETİYOPYA | ETHIOPIA | ET | |
FALKLAND ADALARI | FALKLAND ISLANDS | FK | |
FAROE ADALARI | FAROE ISLANDS | FO | 41 |
FAS | MOROCCO | MA | |
FİJİ | FIJI | FJ | |
FİLDİŞİ SAHİLİ | CÔTE dIVORIE | CI | |
FİLİPİNLER | PHILIPPINES | PH | |
FİNLANDİYA | FINLAND | FI | 32 |
FRANSA | FRANCE | FR | 1 |
FRANSA GÜNEY BÖLGELERİ | FRENCH SOUTHERN TERRITORIES | TF | |
FRANSIZ POLİNEZYASI | FRENCH POLYNESIA | PF | |
GABON | GABON | GA | |
GAMBİYA | GAMBIA | GM | |
GANA | GHANA | GH | |
GİNE | GUINEA | GN | |
GİNE-BİSSAU | GUINEA-BISSAU | GW | |
GRENADA | GRENADA | GD | |
GRÖNLAND | GREENLAND | GL | |
GUAM | GUAM | GU | |
GUATEMALA | GUATEMALA | GT | |
GUYANA | GUYANA | GY | |
GÜNEY AFRİKA CUM. | SOUTH AFRİCA REPUBLIC | ZA | |
GÜNEY GEORGİA VE GÜNEY SANDVİÇ ADALARI | SOUTH GEORGIA & SOUTH SANDWICH ISLANDS | GS | |
GÜNEY KORE CUM. | KOREA, REPUBLIC OF | KR | |
GÜRCİSTAN | GEORGIA | GE | 76 |
HAİTİ | HAITI | HT | |
HEARD ADALAI VE MC DONALD ADASI | HEARD ISLAND & Mc DONALD ISLAND | HM | |
HIRVATİSTAN | CROATIA | HR | 92 |
HİNDİSTAN | INDIA | IN | |
HOLLANDA | NETHERLANDS | NL | 3 |
HOLLANDA ANTİLLERİ | NETHERLANDS ANTİLLES | AN | |
HONDURAS | HONDURAS | HN | |
HONG-KONG | HONG KONG | HK | |
IRAK | IRAQ | IQ | |
İNGİLİZ HİNT OKYANUSU TOPRAKLARI | BRITISH INDIAN OCEAN TERRITORY | IO | |
İNGİLİZ VİRGİN ADALARI | BRITISH VIRGIN ISLANDS | VG | |
İNGİLTERE | UNITED KINGDOM | GB | 6 |
İRAN | IRAN | IR | |
İRLANDA | IRELAND | IE | 7 |
İSPANYA | SPAIN | ES | 11 |
İSRAİL | ISRAEL | IL | |
İSVEÇ | SWEDEN | SE | 30 |
İSVİÇRE | SWITZERLAND | CH | 39 |
İŞGAL ALTINDAKİ FİLİSTİN TOPRAKLARI | OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY | PS | |
İTALYA | ITALY | IT | 5 |
İZLANDA | ICELAND | IS | 24 |
JAMAİKA | JAMAICA | JM | |
JAPONYA | JAPAN | JP | |
KAMBOÇYA | CAMBODIA | KH | |
KAMERUN | CAMEROON | CM | |
KANADA | CANADA | CA | |
KARADAĞ | MONTENEGRO | ME | 97 |
KATAR | QATAR | QA | |
KAZAKİSTAN | KAZAKHISTAN | KZ | 79 |
KENYA | KENYA | KE | |
KIBRIS RUM KES. | CYPRUS | CY | |
KIRGIZİSTAN | KYRGYZSTAN | KG | 83 |
KİRİBATİ | KIRIBATI | KI | |
KOLOMBİYA | COLOMBIA | CO | |
KOMORLAR | COMOROS | KM | |
KONGO | CONGO | CG | |
KONGO DEM. CUM | DEMOCRATIC REPUBLIC OF CONGO | CD | |
KOSOVA | KOSOVO | XK | 95 |
KOSTA RİKA | COSTA RICA | CR | |
KRİSMIS ADALARI | CHRISTMAS ISLANDS | CX | |
KUVEYT | KUWAIT | KW | |
KUZEY KORE | KOREA, DEMOCRATIC PEOPLES REPUBLIC OF | KP | |
KUZEY MARİANA ADALARI | NORTH MARIANA ISLANDS | MP | |
KÜBA | CUBA | CU | |
LAOS funduszeue.info C | LAO PEOPLES DEMOCRATIC REPUBLIC | LA | |
LESOTO | LESOTHO | LS | |
LETONYA | LATVIA | LV | 54 |
LIECHTENSTEIN | LIECHTENSTEIN | LI | 37 |
LİBERYA | LIBERIA | LR | |
LİBYA | LIBYAN ARAB JAMAHIRIYA | LY | |
LİTVANYA | LITHUANIA | LT | 55 |
LÜBNAN | LEBANON | LB | |
LÜKSEMBURG | LUXEMBOURG | LU | 18 |
MACARİSTAN | HUNGARY | HU | 64 |
MADAGASKAR | MADAGASCAR | MG | |
MAKAO | MACAO | MO | |
MAKEDONYA | MACEDONIA | MK | 96 |
MALAVİ | MALAWI | MW | |
MALDİVLER | MALDIVES | MV | |
MALEZYA | MALAYSIA | MY | |
MALİ | MALI | ML | |
MALTA | MALTA | MT | 46 |
MARSHAL ADALARI | MASHALL ISLANDS | MH | |
MARTİNİK | MARTINIQUE | ||
MAURİTİUS | MAURITIUS | MU | |
MAYOTTE | MAYOTTE | YT | |
MEKSİKA | MEXICO | MX | |
MELİLLA | MELİLLA | XL | 23 |
MISIR | EGYPT | EG | |
MİKRONEZYA | MICRONESIA, FEDERATED STATES of | FM | |
MOĞOLİSTAN | MONGOLIA | MN | |
MOLDOVYA | MOLDOVA, REPUBLIC OF | MD | 74 |
MONTSERRAT | MONTSERRAT | MS | |
MORİTANYA | MAURITANIA | MR | |
MOZAMBİK | MOZAMBIQUE | MZ | |
NAMİBYA | NAMIBIA | NA | |
NAURU | NAURU | NR | |
NEPAL | NEPAL | NP | |
NIUE ADASI | NIUE ISLAND | NU | |
NİJER | NIGER | NE | |
NİJERYA | NIGERIA | NG | |
NİKARAGUA | NICARAGUA | NI | |
NORFOLK ADASI | NORFOLK ISLAND | NF | |
NORVEÇ | NORWAY | NO | 28 |
ORTA AFRİKA CUM | CENTRAL AFRICAN REPUBLIC | CF | |
ÖZBEKİSTAN | UZBEKISTAN | UZ | 81 |
PAKİSTAN | PAKISTAN | PK | |
PALAU | PALAU | PW | |
PANAMA | PANAMA | PA | |
PAPUA (YENİ GİNE) | PAPUA NEW GUINEA | PG | |
PARAGUAY | PARAGUAY | PY | |
PERU | PERU | PE | |
PİTCAİRN | PITCAIRN | PN | |
POLONYA | POLAND | PL | 60 |
PORTEKİZ | PORTUGAL | PT | 10 |
ROMANYA | ROMANIA | RO | 66 |
RUANDA | RWANDA | RW | |
RUSYA FEDERASYONU | RUSSIAN FEDERATION | RU | 75 |
SAMOA | SAMOA | WS | |
SAN MARİNO | SAN MARINO | SM | 47 |
SAO TOME VE PRIN. | SAO TOME & PRINCIPE | ST | |
SENEGAL | SENEGAL | SN | |
SEYŞELLER | SEYCHELLES | SC | |
SIRBİSTAN | SERBIA | XS | 98 |
SİERRA LEONE | SIERRA LEONE | SL | |
SİNGAPUR | SINGAPORE | SG | |
SLOVAK CUMHURİYETİ | SLOVAKIA | SK | 63 |
SLOVENYA | SLOVENIA | SI | 91 |
SOLOMON ADALARI | SOLOMON ISLANDS | SB | |
SOMALİ | SOMALIA | SO | |
SRİ LANKA | SRI LANKA | LK | |
ST. HELENA | SAINT HELENA | SH | |
ST. KITTS VE NEVİS | SAINT KITTS & NEVIS | KN | |
ST. PIERRE & MIQUELON | ST. PIERRE & MIQUELON | PM | |
funduszeue.info | ST. LUCIA | LC | |
funduszeue.infoT & GRENADİNES | ST. VINCENT & GRENADINES | ||
SUDAN | SUDAN | SD | |
SURİNAM | SURINAME | SR | |
SURİYE ARAP CUMHURİYETİ | SYRIA ARAB REPUBLIC | SY | |
SUUDİ ARABİSTAN | SAUDI ARABIA | SA | |
SVAZİLAND | SWAZILAND | SZ | |
ŞİLİ | CHILE | CL | |
TACİKİSTAN | TAJIKISTAN | TJ | 82 |
TANZANYA | TANZANIA, UNITED REPUBLIC OF, | TZ | |
TAYLAND | THAILAND | TH | |
TAYVAN | TAIWAN | TW | |
TOGO | TOGO | TG | |
TOKELAU | TOKELAU | TK | |
TONGA | TONGA | TO | |
TRİNİDAD VE TOBAGO | TRINIDAD & TOBAGO | TT | |
TUNUS | TUNISIA | TN | |
TURKS VE CAİCAOS ADALARI | TURKS & CAICOS ISLANDS | TC | |
TUVALU | TUVALU | TV | |
TÜRKMENİSTAN | TURKMENISTAN | TM | 80 |
TÜRKİYE UGANDA | TURKEY UGANDA | TR UG | |
UKRAYNA | UKRAINE | UA | 72 |
UMMAN | OMAN | OM | |
URUGUAY | URUGUAY | UY | |
ÜRDÜN | JORDAN | JO | |
VANUATU | VANUATU | VU | |
VATİKAN | HOLY SEE | 45 | |
VENEZUELLA | VENEZUELA | VE | |
VİETNAM SOSYALİST | VIET-NAM | VN | |
WALLİS VE FUTUNA | WALLIS & FUTUNA | WF | |
YEMEN | YEMEN | YE | |
YENİ KALEDONYA | NEW CALEDONIA | NC | |
YENİ ZELANDA | NEW ZEALAND | NZ | |
YENİ ZELANDA OKY. | NEW ZEALAND OCEAN.. | ||
YUNANİSTAN | GREECE | GR | 9 |
ZAMBİYA | ZAMBIA | ZM | |
ZİMBABVE | ZIMBABWE | ZW |
3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 YABANC) DİL ÖĞRETİMİ AÇ)S)NDAN TÜRKÇE VE İNGİLİZCENİN YAP)SAL ÖZELLİKLERİNİN KARŞ)LAŞT)R)LMAS)-BOSNA-HERSEK ÖRNEĞİ Arş. Göfunduszeue.infoşeg“l SEFER Arş. Gör S“meyye KONUK Marmara Üniversitesi T“rkçe Eğitimi İstanbul -T“rkiye [email protected]; [email protected] ÖZET Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretimi açısından T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerini karşılaştırmak ve T“rkçenin yabancı dil olarak öğretiminin kolay olup olmadığını belirlemektir. Yabancı bir dili kolay öğrenmek öğrenenlerin anadiline benzerliğinden etkilenmesine rağmen dilin bazı özellikleri öğrenmeyi kolaylaştırabilir. Bu çalışmada T“rkçe ve İngilizceyi yapısal özellikleri açısından karşılaştıran bir anket hazırlanmış ve veriler toplanmıştır. Anket ölçeğini hazırlarken kaynaklar taranmış, uzman gör“ş“ alınmış ve pilot uygulaması yapılmıştır. Anket lise . ve . sınıfta okuyan, T“rkçe ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere uygulanmıştır. Anket soruları gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuş ve alınan cevaplar grafik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: yabancı dil olarak T“rkçe, İngilizce,yapısal özellikler, dil öğretimi COMPARISON OF CHARACTERISTICSOF TURKISH AND ENGLISH, TEACHING AS A FORIGN LANGUAGE-BOSNIA AND HERZEGOVINA SAMPLE ABSTRACT Theaim of thisstudy is to compare the characteristics of Turkishand English as a foreign languageand determine whether Turkish is an easy language to learn. Although, learning a foreign language easily is affected by the learners' mother tongue except from that, some characteristics of the language can facilitate learning itself. Inthisstudy a survey is prepared which compares Turkishand English language depending on the faetures of these languages and data is collected. While preparing the survey literaturere view is done and expertopinion is taken and also pilot study is 14 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 made. The survey is applied to students at the 3rd and 4th grades of high- school whole arns English and Turkish as a foreign language. Questions is asked to students with interview and the answers taken from students are examined graphical analysis. Keywords: Turkish as a foreignlanguage. English, characteristics, language teaching. Giriş Yabancı dil öğretiminin yaklaşık beş bin yıllık tarihi vardır (Onursal,) ve k“reselleşen d“nyada yabancı dil öğrenme ve öğretmeye daha çok ihtiyaç duyulmaktadır. Eğitimde önemli bir yeri olan yabancı dil öğretimi alanında yapılan çalışmalar her geçen g“n artmaktadır. İngilizcenin yabancı dil olarak öğretimi alanında birçok çalışma mevcuttur,T“rkçenin de yabancılara öğretiminde hedeflere ulaşmak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır. D“nya dili olma yön“nde hızla ilerleyen T“rkçe birçok “lkede seçmeli ders olarak verilmekte birçok “lkede de böl“m“ açılmış olarak öğretilmektedir. Dillerin bilimsel çevrelerce benimsenen geleneksel iki t“r sınıflamasının ilki biçim ve yapısaldır. Sözc“k ve sözc“k t“rlerinin yapım ve biçimsel gör“n“mlerine göre sınıflandırılmaları dilbilim, yabancı dil öğretmen ve öğrencilerine söz konusu dili tanıma, yaklaşım, yöntem ve öteki ve kendi ana dilleriyle karşılaştırma benzer ve benzemezlikleri saptayarak bilinçli öğrenim ve öğretimi gerçekleştirme açısından yarar sağlar Tosun, : . Dil öğretiminde dilin yapısal özelliklerinden faydalanarak öğretim daha verimli bir hale getirilebilir. Dilin yapısal özelliklerinin farkında olan birey bu özellikleri dikkate alarak öğrenim s“recinde daha bilinçli yer alabilir. D“nya “zerinde en çok konuşulan inci dil olan T“rkçenin kullanımı ve etkinliği g“n geçtikçe artıyor. D“nyanın dört bir yanında T“rkçeye ilgi b“y“rken; özel okul ve kurslar haricinde, ortaöğretim d“zeyinde in “zerinde, y“kseköğrenim d“zeyinde ise ın “zerinde “lkede T“rkçe dersleri veriliyor. Son yıllarda d“nyanın dört bir yanında açılan T“rkçe kursları da b“y“k ilgi gör“yor. Yunus Emre Enstit“s“ b“nyesinde, çeşitli “lkelerde açılmış dil ve k“lt“r merkezi mevcut. Ayrıca dan fazla “lkede açılan özel okullarda, T“rkçe m“fredatla eğitim veriliyor. Başbakanlık Kamu Diplomasisi, a T“rkçe eğitiminin verilme şekli: 15 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 İlk ve Ortaöğretim Y“kseköğretim Kurslar Seçmeli ders Seçmeli ders Özel Kurslar Yunus Emre Merkezleri b“nyesinde açılan Anadil /Göçmen dili Zorunlu ders kurslar Yabancı dil T“rkoloji k“rs“s“ Başbakanlık Kamu Diplomasisi, b Birçok “lkede eğitimi verilmekte ve çok fazla kişi tarafından konuşulmakta olan bir dil olmasından dolayı T“rkçenin yabancı dil olarak öğrenilme ihtiyacının da y“ksek olduğu söylenebilir. Karababa da T“rkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili şunları söylemektedir: Bir dilin gelişmiş olması, zengin olması; sadece anadili olarak etkin bir biçimde öğretiliyor olmasına veya o dildeki sözc“k sayısına, o dille “retilmiş yapıtlara, o dilin d“zg“n ve kurallarına uygun biçimde toplumda kullanılıyor olmasına bağlı değildir. Bir dilin yabancı dil olarak öğretilmesi; o dilin sadece kendi sınırları içinde kalmayıp diğer uluslar ve k“lt“rlerle iletişime girmesi, tanınması ve sağlıklı biçimde öğretilebilmesi için o dilin; daha çok gelişmesi, o dil “zerine ve öğretimine ilişkin daha çok çalışma yapılması anlamına da gelir. G“nl“k gözlemlerimiz bize ikinci dil edinimindeki performansın daha önce bilinen dil veya dillerden etkilendiğini göstermektedir Candlin ve Mercer, ). Yabancı dil öğrenen birey ister istemez öğrendiği dili ana diliyle veya bildiği başka bir dille karşılaştırmakta ve öğrenmekte olduğu dile karşı bir öğrenme tavrı almaktadır. Bir dili yalnızca kendi özellikleri açısından değerlendirmek zordur. Dili kullananlar bu dilin, başka bir dille karşılaştırıldığında ortaya çıkacak olan avantajları ve dezavantajlarını normalde fark edemezler. Başka bir 16 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 dilile tanışmış olanlar k“ç“k bir azınlıkta olduğu için, konuşanların çoğu, d“nya dilleri içinde kendi dillerinin nerede yer aldığı konusunda fikir sahibi değillerdir, mutlu bir cehalet içinde hayatlarını s“rd“r“rler. (Pei,). İngilizce (int-Avrupa dil ailesinin Germen dilleri koluna aittir. T“rkçe ise Ural Altay dillerinin Altay kolunda yer almaktadır Ergin, a: . Farklı dil ailelerine ait olan bu iki dil yapısal özellikleri yön“yle birbirinden farklıdır. İngilizcenin başlıca özellikleri: Çekimli bir dildir, yeni kelime yaparken ve çekimlerken kökte değişme olur, cinsiyet kategorisi vardır, yazılışı ve okunuşu farklıdır, kelime sırası özne+y“klem+nesne şeklindedir Baugh ve Cable, : ). T“rkçenin başlıca özellikleri: Sondan eklemeli bir dildir, kelimelere ek getirilirken kökler değişmez, vokal uyumu vardır, kelime sırası özne+nesne+y“klem şeklindedir, y“klem c“mlenin sonunda yer alır, cinsiyet kategorisi yoktur, kelimeler c“mle içinde farklı yerlerde kullanılabilir, T“rkçe olduğu gibi yazılabilen bir dildir (Aksan, ) (Ergin,b:9). T“rkçenin en b“y“k özellikleri arasında, yazıldığı gibi okunması, çıkarılması zor seslerin olmaması ve en modern bir alfabe yapısına sahip olması vardır. Sondan eklemeli bir dil olmasından da kelime t“retimi oldukça kolaydır. Örneğin, Göz kelimesini bilen bir kişinin, Gözl“k , Gözl“kç“ , Gözl“kç“l“k gibi kelimeleri öğrenmesi çok kolaydır, ç“nk“ sadece eklerin ne anlam kattıklarını bilmesi yeterlidir. Çelebi, : D“nyada en çok konuşulan ikinci dil ve aynı zamanda bilim dili kabul edilen dil İngilizcedir. yılından bug“ne kadar yabancı dil olarak öğretilmektedir Yalden, . İngilizcenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili birçok çalışma bulunmaktadır. T“rkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili çalışmalar da arttırılmalıdır. T“rkçe yapılan bir araştırmaya göre voxy, öğrenilmesi en zor diller listesinde orta zorlukta dörd“nc“ sırada yer almaktadır. Bu araştırmada öğrenilen dilin anadile veya bilinen dillere yakınlığı, dilin karmaşıklığı, dil öğrenmeye harcanan zaman, ulaşılan dil öğrenim kaynakları ve motivasyonun da önemli değişkenler olduğu belirtilmiştir. 17 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Bu çalışmada Çince, İngilizce, İspanyolca ve (intçeden sonra milyon kişi sayısıyla d“nyada en çok konuşulan beşinci dil olan T“rkçenin yapısal özellikleri ile İngilizcenin yapısal özellikleri yabancı dil olarak öğretimi bağlamında karşılaştırılacaktır. T“rkçenin hangi yapısal özellikleri bakımından kolay öğrenildiği tespit edilmeye çalışılacaktır. Bu konuyla ilgili literat“r taraması yapıldığında iki dili yapısıyla karşılaştıran bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Sadece birkaç tane iki farklı dildeki bir veya iki dilbilgisi yapısının karşılaştırıldığı gör“lm“şt“r. Metot Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada T“rkçe ve İngilizceyi yapısal özellikleri açısından karşılaştıran bir anket hazırlanmış ve veriler toplanmıştır. Anket ölçeğini hazırlarken kaynaklar taranmış, uzman gör“ş“ alınmış ve pilot uygulaması yapılmıştır. Anket lise . ve . Sınıfta okuyan, T“rkçe ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilere uygulanmıştır. Anket soruları gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuş ve alınan cevaplar grafik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada kullanılmak “zere geliştirilen anket, gör“şme yöntemiyle öğrencilere sorulmuştur. Anketi dağıtmak yerine gör“şme yöntemi ile sormanın nedeni daha g“venli veri toplamaktır. Anket soruları yabancı dil olarak hem T“rkçe hem de İngilizce öğrenmiş olan öğrenci grubuna yöneltilmiştir. Evren Yabancı dil olarak hem T“rkçe hem de İngilizce öğrenen Bosna Hersekli lise öğrencileri. Örneklem Saraybosna Kolejinde okuyan lise 3- . sınıflarından rastgele seçilen öğrenci. Araştırmanın Önemi Araştırmanın bulgularının yabancı dil olarak T“rkçe öğretimi alanına farklı bir bakış açısı getireceği d“ş“n“lmektedir. 18 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Bulgular ve Yorum Çalışmamızda T“rkçeyi ve İngilizceyi ikinci dil olarak öğrenen Saraybosnalı lise öğrencelerine, ölçek çalışması uygulanmıştır. Ölçek, T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerini karşılaştıran bir yapıya sahiptir. Böylelikle T“rkçe ve İngilizcenin yapısal özelliklerinin, ikinci dil öğrenicileri tarafından nasıl algılandığı gör“lm“şt“r. Pilot uygulaması yapılarak geçerliliği g“venilirliği tespit edilen ölçek maddelerine öğrencilerin verdiği yanıtlar tek tek ele alınmıştır. İlk madde şu şekildedir: . T“rkçede cinsiyet kategorisinin olmaması bu dili öğrenmeyi kolaylaştırır. . İngilizcede cinsiyet kategorisinin olması bu dili öğrenmeyi kolaylaştırır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 20 20 14 14 15 12 11 10 7 8 6 4 4 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik 2: 1. Maddenin y“zde grafiği 19 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 90% 80% 70% 14% 28% 60% 50% 22% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 28% 30% Katıl ıyoru 20% 40% 16% 8% 10% 24% Kıs e Katılıyoru 8% 12% 0% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru T“rkçede dilin cinsiyet özelliğinin olmayışı öğrenciler için bu dili öğrenmeyi kolaylaştırıcı bulunmuştur. Öğrencilerin % sı bunu kolaylaştırıcı olarak değerlendirmiştir. İlginç bir şekilde İngilizcenin cinsiyet özelliğinin bulunması, öğrenciler tarafından dilin öğreniminde kolaylaştırıcı olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin % i cinsiyet özelliğini dil öğrenmede kolaylaştırıcı olarak değerlendirmiştir. Burada öğrencilerin anadillerinin İngilizce ile aynı gruptan olması nedeniyle, cinsiyet kategorileri anadillerinde de bulunduğu için, kolay olarak algıladıkları söylenebilir. Ölçeğin ikinci maddesi şu şekildedir: . T“rkçede kelimeleri çoğul yapmak kolaydır. . İngilizcede kelimeleri çoğul yapmak kolaydır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 20 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 40 34 35 30 25 18 20 16 15 8 10 10 5 3 5 2 1 3 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Maddenin y“zde grafiği % 80% 4% 16% 20% 60% 32% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 68% 20% Katıl ıyoru 36% 10% 6% 0% 2% 6% Kıs e Katılıyoru Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru Katılımcı öğrenciler T“rkçede ve İngilizcede kelimeleri çoğul yapmayı kolay bulmaktadırlar. Ancak öğrenciler, katılma böl“m“nde % lik oranın % inde kesinlikle katılıyorum diyerek T“rkçede çoğul yapmanın daha kolay olduğu yön“nde bir tavır sergilemişlerdir. İngilizce çoğul yapmanın katılma böl“m“nde ki % lik oran % kesinlikle katılıyorum derken, % kısmen katılıyorum demiştir. . madde şu şekildedir: . Alfabenin Latin kökenli olması bu dildeki harflerin sembollerini kolayca yazmayı sağlar. 21 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 . Alfabenin Latin kökenli olması bu dildeki harflerin sembollerini kolayca yazmayı sağlar. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 30 24 25 22 20 16 17 15 10 6 7 4 2 5 0 2 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Maddenin y“zde grafiği % 80% 12% 14% 60% 48% 34% Kesi likle Katıl ıyoru 40% Katıl ıyoru 20% 32% 44% 0% 8% 0% 4% 4% Kıs e Katılıyoru , Katılıyoru Kesi likle katılıyoru Öğrencilerin her iki dil için de % lik oranı Latin alfabesinin kullanımının öğrenmeyi kolaylaştırıcı etkisi olduğu yön“nde olmuştur. Kendi dillerinde kullandıkları alfabenin de Latin alfabesi oluşu öğrencilerin bu fikrini desteklediği d“ş“n“lebilir. Öğrencilerin her iki dilde ve anadilde de Latin harfinin kullanılıyor olması benzer sonuçları vermiştir. Bu dillerden biri farklı bir alfabeyle yazılıyor olsaydı sonuçların farklı olabileceği öngör“lebilir. 22 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Ölçekteki . madde şu şekildedir: . T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olması bu dili öğrenirken okuma becerisinin kolayca gelişmesini sağlar. . İngilizcenin yazıldığı gibi okunmaması, okuma becerisini gelişimini yavaşlatır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 21 20 16 17 15 13 9 9 8 10 4 3 Türkçe 5 1 0 İ gilizce Grafik8: 4. Maddenin y“zde grafiği % 80% 18% Kesi likle Katıl ıyoru 60% 42% Katıl ıyoru 34% 40% 20% 32% 26% 16% Kıs e Katılıyoru 0% 8% 6% 2% 18% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru Öğrencilerin % lik böl“m“ T“rkçenin yazıldığı gibi okunmasının okuma becerisini geliştirdiğini d“ş“nmektedir. Bu da T“rkçenin yazıldığı gibi okunmasının T“rkçeyi ikinci dil olarak öğrenenlere avantaj sağladığını göstermektedir. Katılımcıların % i İngilizcenin yazıldığı 23 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 gibi okunmasının okuma becerisini g“çleştirdiğini d“ş“nmektedir. % “ ise bu gör“şe katılmamaktadır. Ölçeğin . maddesi şu şekildedir: . T“rkçenin c“mle yapısı zordur. . İngilizcenin c“mle yapısı zordur. Grafik 9: Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 20 17 16 15 15 12 11 10 10 6 4 4 5 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Madenin Y“zde Grafiği 80% 60% 24% 30% Kesi likle Katıl ıyoru 40% 34% 22% 10% Katıl ıyoru 20% 32% 12% 8% 20% 0% 8% Kıs e Katılıyoru Katılıyoru Kesi lile Katılıyoru 24 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Katılımcıların % T“rkçenin c“mle yapısını zor bulmaktadır. % luk böl“m ise T“rkçenin c“mle yapısının zor olmadığını d“ş“nmektedir. Gör“lmektedir ki ikinci dil öğrenicilerine T“rkçenin c“mle yapısı zor gelmektedir. Katılımcıların % si İngilizcenin c“mle yapısını kolay ve anlaşılır bulmaktadır. % lik böl“m“ ise İngilizcenin c“mle yapısını zor bulmaktadır. Bu sonuçlardan yola çıkarak ikinci dil öğrenicilerine İngilizcenin c“mle yapısı daha kolay gelmektedir. Ancak öğrencilerin anadillerinin İngilizce ile aynı gruptan olması, öğrencilerin İngilizcenin c“mle yapısını kolay olarak değerlendirmelerine yol açmış olabilir. Ölçeğin . Maddesi su şekildedir: . T“rkçe yapısından dolayı yabancı dil olarak İngilizceye göre daha kolaydır. . İngilizce yapısından dolayı yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolaydır. Grafik : Katılımcıların . maddedeki cevap dağılımı 25 20 20 12 13 15 9 9 10 11 10 6 5 5 5 Türkçe 0 İ gilizce Grafik : . Madenin y“zde grafiği 80% Kesi likle Katıl ıyoru 60% 18% 40% 24% 10% Katıl ıyoru 26% 10% 20% 18% 40% 20% 22% Kıs e Katılıyoru 0% 12% Katılıyoru Kesi likle Katılıyoru 25 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 Katılımcıların oransal olarak çoğunluğunun kanaati, İngilizcenin yapı özelliği olarak T“rkçeye göre öğrenilmesinin daha kolay olduğu yön“ndedir. Öğrencilerin % i İngilizcenin yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolay öğrenildiğini d“ş“nmektedir. % lik böl“m ise bu gör“şe katılmamaktadır. Öğrencilerin % “ T“rkçenin yapı özelliği olarak İngilizceden daha kolay öğrenildiğini d“ş“nmektedir. % lık böl“m“ ise bu gör“şe katılmamaktadır. Ayrıca öğrencilere her iki yabancı dili ne kadar s“redir öğrendiklerine dair de bir soru yöneltilmiştir. Bu soruya öğrencilerin tamamına yakını İngilizceyi - yıl ve daha fazla s“redir, T“rkçeyi ise - yıldır öğrendikleri şeklinde cevap vermişlerdir. Burada öğrencilerin bu dillerin kolay olup olmadıklarını belirtmelerinde zamanın da etkili bir unsur olduğu söylenebilir. Sonuçlar Yabancı dil öğretiminde dillerin bazı yapısal özellikleri kolaylaştırıcı bazıları da zorlaştırıcı rol oynayabilir. Ancak göz ön“nde bulundurulması gereken önemli bir nokta da yabancı dil öğrenicilerinin öğrendikleri ikinci dilin kendi anadillerine benzerliğidir. Aynı dil ailesinden olan bir dili öğrenmek olumlu transfer dolayısıyla hızlı ve kolay öğrenme sağlayabilirken farklı bir dil yapısını öğrenmek zorlayıcı ve uzun bir s“reç gerektirebilir. Bu çalışmanın devamında anadili T“rkçe ile aynı gruptan olan bir gruba aynı sorular yöneltildiğinde alınacak cevaplar farklı olabilir. Ana dili dışında yabancı bir dil öğrenirken insanların dile yaklaşımını etkileyen etmenlerin başında o dilin yapısal özelliklerinden kaynaklı öğrenim kolaylığı veya öğrenim zorluğuna neden olan bir takım unsurlar bulunmaktadır. Bosnalı öğrencilerin uygulanan ölçek çalışması sonucunda onların T“rkçe ve İngilizceyi öğrenirken karşılaştıkları durumlar şöyledir: T“rkçede cinsiyet özelliğinin bulunmaması dilin öğrenimini öğrenciler için kolaylaştırmaktadır. Ancak İngilizcede cinsiyet kategorisinin bulunması öğrenciler için zorluk teşkil etmediği gör“lmektedir. Bunu İngilizcenin d“nya “zerinde çok yaygın olarak kullanılmasına ve öğrencilerin bir şekilde İngilizce ile yaşamlarında daha çok karşılaşmalarına bağlanabilir. 26 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 T“rkçede kelimeleri çoğul yapmak öğrenciler için oldukça kolay bulunmuştur. Ç“nk“ T“rkçede çoğul yapan tek bir ek bulunmakta ve tek bir şekilde kelimeye eklenmektedir. İngilizcede ise kelimeleri çoğul yapmak zor bulunmamasına karşın çok kolay olarak değerlendirilmemiştir. Bunun nedeni -s, -es, -ies şeklindeki eklerin, kelime telaffuzuna göre kelimeye eklenmesi ayrıca birçok farklı şekilde d“zensiz çoğul yapısının bulunması nedeniyle olabileceği d“ş“n“lebilir. Latin alfabesi oldukça yaygın kullanılan bir alfabedir. Bosna da da Latin alfabesi kullanılmaktadır. Bu y“zden T“rkçe ve İngilizcede Latin alfabesi kullanımı öğrenciler tarafından dil öğrenimini kolaylaştırdığı şeklinde değerlendirilmiştir. T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olmasını öğrencilerin % lik böl“m“ okuma becerisini kolaylaştırdığı yön“nde değerlendirmiştir. İngilizcenin ise yazıldığı gibi okunmayışını katılımcıların % okuma becerisini g“çleştirdiğini d“ş“nmektedir. Öğrenciler, okuma becerisinde dillerin telaffuz özelliğinden dolayı T“rkçeyi daha kolay bulmaktadır. Bosnalı öğrenciler, T“rkçe c“mle yapısını, İngilizcenin c“mle yapısına kıyasla daha zor bulmaktadır. T“rkçenin c“mle yapısını % oranında öğrenci zor bulurken İngilizcenin c“mle yapısını yalnızca % oranında öğrenci zor bulmaktadır. Bosnalı öğrenciler İngilizcenin dil olarak yapısını T“rkçeye göre daha kolay bulmaktadırlar. Öğrencilerin % i İngilizcenin yapısının T“rkçeye göre öğrenmede daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Buna karşın öğrencilerin % “ de T“rkçenin dil yapısının öğrenmede İngilizceye göre daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Bu azımsanmaması gereken bir orandır. Ç“nk“ İngilizce d“nya çapında daha yaygın bir dildir. Bunun yanı sıra öğrencilerin İngilizceyi yıl ve “st“ bir s“redir öğrenirken, T“rkçeyi - yıldır öğreniyor olmaları bu sonuçların çıkmasında etkili olduğu d“ş“n“lebilir. Bu sebeple öğrenciler hem akademik yaşamında hem de sosyal yaşamında İngilizce ile daha çok haşır neşir olmaktadır. Buna rağmen oldukça iyi bir oranda öğrenci T“rkçenin dil yapısının yabancı dil öğreniminde İngilizceden daha kolay olduğunu d“ş“nmektedir. Bunların yanı sıra öğrencilerin İngilizcenin yapısından dolayı yabancı dil olarak T“rkçeye göre daha kolay olarak değerlendirmesinde İngilizce ve Boşnakçanın aynı dil ailesine mensup olmasının etkisi b“y“kt“r. T“rkçe yapısal özellikleri bakımından kolay öğrenilen bir dildir. Fakat Boşnakçaya yakınlığı sebebiyle İngilizce de kolay bir dil olarak değerlendirebilir. T“rkçenin yazıldığı gibi okunuyor olması, cinsiyet kategorisinin olmayışı, sistemli ve d“zenli bir c“mle yapısının olması 27 3rd International Conference On Language And Literature “Turkish in Europa” Tirana/Albania, Proceedings Book, v. 2 gibi özelliklerinden dolayı T“rkçenin yabancı dil olarak öğrenilmesi kolay bir dil olduğunu söylenebilir. Yapılan bazı araştırmalarda T“rkçe zor bir dil, d“nyanın en zor dillerinden birisi gibi sonuçlar ortaya çıkmıştır. Bu durum T“rkçe öğrenmek isteyen birçok kişinin öğrenmekten vazgeçmesine sebep olmaktadır. Bu araştırma T“rkçe öğrenmek isteyen birçok kişiye teşvik olacaktır. KAYNAKÇA Aksan, D. (). T“rkçenin G“c“. Ankara: Bilgi Yayınevi. Akyol, H. (). T“rkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık. Başbakanlık Kamu Diplomasisi Koordinatörl“ğ“, . T“rkçe, d“nya dili olma yolunda,Erişim tarihi: . . ,http://kdk. gov. tr/sayilarla/dunyada-turkce-egitimi/30 Baugh, A. C. , & Cable, T. (). A History of the English Language. New York: Routledge. Caferoğlu, A. . T“rk Dili Tarihi. İstanbul: EnderunKitabevi. Ergin, M. (). T“rk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak yayınları. Kıran, Z. , & Kıran, A. E. . Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Onursal, İ. . Dil Bilimlerinin Yabancı Dil Öğretimindeki Yeri ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Dilbilim Dersleri. (acettepe Üniversitesi Eğitim Fak“ltesi Dergisi , Pei, M. (). The Story of English Language. New York: J. B. Lippincott Company. Tosun, C. . T“rkçe nin Yabancı Dil Olarak Öğretilmesi. Journal of Language and Linguistic Studies , Voxy, . Whatarethehardestlanguagestolearn?. Erişim tarihi: . , http://voxy. com/blog/index. php/wide-infographics/what- are-the-hardest-languages-to-learn-infographic/?post= . . . . ,(). Thefactorsthatinfluencetheacquisition of a secondlanguage, Erişim tarihi: . . , http://esl. fis. edu/teachers/support/factors. htm Yalden, J. (). Principles of course design for language teaching. İngiltere: Cambridge university press. 28
ÜLKELER, UYRUKLAR, DİLLER
COUNTRIES, NATIONALITIES, LANGUAGES
Ülke Uyruk (Dil)
Afghanistan /efgeni'sta:n/ Afghan /'efgen/
Afganistan Afganlı
Albania /el'beyniı/ Albanian/el'beyniın/
Arnavutluk Arnavut (Arnavutça)
Algeria /el'ciıriı/ Algerian /el'ciıriın/
Cezayir Cezayirli
Argentina /a:cın'ti:nı/ Argentinian/a:cın'tiniın/
Arjantin Arjantinli
Australia /ostreyliı/ Austrlian/ostreyliın/
Avustralya Avustralyalı
Belgium /'belcım/ Belgian/'belcın/
Belçika Belçikalı
Bermuda /bı'myu:dı/ Bermudan/bı'myu:dın/
Bermuda Bermudalı
Bolivia /bı'liviı/ Bolivian/bı'liviın/
Bolivya Bolivyalı
Brazil /brı'zil/ Brazilian/brı'ziliın/
Brezilya Brezilyalı
Bulgaria /bal'geıriı/ Bulgarian/bal'geıriın/
Bulgaristan Bulgar(Bulgarca)
Canada /'kenıdı/ Canadian/kı'neydiın/
Kanada Kanadalı
Chad /çed/ Chadian/'çediın/
Çad Çadlı
Chile /'çili/ Chilean/'çiliın/
Şili Şilili
China /'çaynı/ Chinese/çay'ni:z/
Çin Çinli
Cuba /'kyu:bı/ Cuban/'kyu:bın/
Küba Kübalı
Cyprus /'sayprıs/ Cypriot/'sipriıt/
Kıbrıs Kıbrıslı
Czech Republic/çek ripablik/ Czech /çek/
Çekya Çek (Çekçe)
Denmark /'denma:k/ Danish /'deyniş/
Danimarka Danimarkalı (Danca)
Egypt /'i:cipt/ Egyptian /i'cipşın/
Mısır Mısırlı
England /'inglınd/ English /'ingliş/
İngiltere İngiliz (İngilizce)
Ethiopia /i:ti'oupiı/ Ethiopian /i:ti'oupiın/
Etyopya Etyopyalı
Finland /'finlınd/ Finn /fin/, Finnish /'finiş/
Finlandiya Finli (Fince)
France /fra:ns/ French /frenç/
Fransa Fransız (Fransızca)
Germany /'cö:mıni/ German /'cö:mın/
Almanya Alman (Almanca)
Ghana /'ga:nı/ Ghanaian /ga:'neyın/
Gana Ganalı
Greece /gri:s/ Greek /gri:k/
Yunanistan Yunan (Yunanca)
Guatemala /gwa:tı'ma:lı/ Guatemalan /gwa:tı'ma:lın/
Guatemala Guatemalalı
Holland /'holınd/ Dutch /daç/
Hollanda Hollandalı (Flemenkçe)
Hungary /'hangıri/ Hungarian /han'geıriın/
Macaristan Macar (Macarca)
India /'indiı/ Indian /'indiın/
Hindistan Hintli
Indonesia /indı'ni:ziı/ Indonesian /indı'ni:ziın/
Endonezya Endonezyalı
Iran /i'ra:n/ Iranian /i'reyniın/
İran İranlı
Irak /i'ra:k/ Iraqi /i'ra:ki/
Irak Iraklı
Ireland /'ayılınd/ Irish /'ayıriş/
İrlanda İrlandalı
Israel /'izreyl/ Israeli /iz'reyli/
İsrail İsrailli
Italy /'itıli/ Italian /i'teliın/
İtalya İtalyan
Japan /cı'pen/ Japanese /cepı'ni:z/
Japonya Japon (Japonca)
Jordan /'co:dın/ Jordanian /co:'deyniın/
Ürdün Ürdünlü
Kenya /'kenyı/ Kenyan /'kenyın/
Kenya Kenyalı
Korea /kı'riı/ Korean /kı'riın/
Kore Koreli
Kuwait /ku'weyt/ Kuwaiti /ku'weyti/
Kuveyt Kuveytli
Lebanon /'lebının/ Lebanese /lebı'ni:z/
Lübnan Lübnanlı
Libya /'libyı/ Libyan /'libyın/
Libya Libyalı
Luxemburg /'laksımbö:g/ Luxemburger /'laksımbö:gı/
Lüksemburg Lüksemburglu
Malaysia /mı'leyziı/ Malaysian /mı'leyziın/
Malezya Malezyalı
Mexico /'meksikou/ Mexican /'meksikın/
Meksika Meksikalı
Netherlands /'nedılındz/ Dutch /daç/
Hollanda Hollandalı (Felemenkçe)
New Zealand /nyu:'zi:lınd/ New Zealander /nyu: 'zi:lındı/
Yeni Zelenda Yeni Zelendalı
Nicaragua /nikı'regyuı/ Nicaraguan /nikı'regyuın/
Nikaragua Nikaragualı
Nigeria /nay'ciıriı/ Nigerian /nay'ciıriın/
Nijerya Nijeryalı
Norway /'no:wey/ Norwegian /no:'wi:cın/
Norveç Norveçli (Norveççe)
Pakistan /pa:ki'sta:n/ Pakistani /pa:ki'sta:ni/
Pakistan Pakistanlı
Palestine /'pelıstayn/ Palestinian /pelı'stiniın/
Filistin Filistinli
Panama /'penıma:/ Panamanian /penı'meyniın/
Panama Panamalı
Paraguay /'perıgway/ Paraguayan /perı'gwayın/
Paraguay Paraguaylı
Peru /pı'ru:/ Peruvian /pı'ru:viın/
Peru Perulu
Philippines /'filipi:nz/ Philippino /fili'pi:nou/
Filipinler Filipinli
Poland /'poulınd/ Polish /'pouliş/
Polonya Leh (Lehçe)
Portugal /'po:çugıl/ Portuguese /po:çu'gi:z/
Portekiz Portekizli (Portekizce)
Romania /ru:'meyniı/ Romanian /ru:'meyniın/
Romanya Rumen (Rumence)
Russia /'raşı/ Russian /'raşın/
Rusya Rus (Rusça)
Saudi Arabia /saudi ı'reybiı/ Saudi /'saudi/
Suudi Arabistan Suudi Arabistanlı
Scotland /'skotlınd/ Scottish /'skotiş/
İskoçya İskoç
Senegal /seni'go:l/ Senegalese /senigı'li:z/
Senegal Senegalli
Singapore /singı'po:/ Singaporean /singı'po:riın/
Singapur Singapurlu
Somalia /sı'ma:liı/ Somali /sı'ma:li/
Somali Somalili (Somalice)
South Africa /saut 'efrikı/ South African /saut 'efrikın/
Güney Afrika Güney Afrikalı
Spain /speyn/ Spanish /'speniş/
İspanya İspanyol (İspanyolca)
Sri Lanka /sri:'lenkı/ Sri Lankan /sri:'lenkın/
Sri Lanka Sri Lankalı
Sudan /su:'dan/ Sudanese /su:dı'ni:z/
Sudan Sudanlı
Sweden /'swi:dın/ Swedish /'swi:diş/
İsveç İsveçli (İsveççe)
Switzerland /'switsılınd/ Swiss /swis/
İsviçre İsviçreli
Syria /'siriı/ Syrian /'siriın/
Suriye Suriyeli
Taiwan /tay'wa:n/ Taiwanese /tayvı'ni:z/
Tayvan Tayvanlı
Thailand /'taylend/ Thai /tay/
Tayland Taylandlı
Tunisia /tyu:'niziı/ Tunisian /tyu:'niziın/
Tunus Tunuslu
Turkey /'tö:ki/ Turkish /'tö:kiş/
Türkiye Türk (Türkçe)
Uganda /yu:'gendı/ Ugandan /yu:'gendın/
Uganda Ugandalı
United States of America American
/yu:naytid steyts ıv ı'merikı/ /ı'merikın/
Amerika Birleşik Devletleri Amerikalı
Uruguay /'yuırıgway/ Uruguayan /yuırı'gwayın/
Uruguay Uruguaylı
Venezuela /veni'zweylı/ Venezuelen /veni'zweylın/
Venezuela Venezuelalı
Vietnam /vyet'nem/ Vietnamese /vyetnı'mi:z/
Vietnam Vietnamlı (Vietnamca)
Wales /weylz/ Welsh /welş/
Galler Galli
Yemen /'yemın/ Yemeni /'yemıni/
Yemen Yemenli
Yugoslavia /yu:gou'sla:viı/ Yugoslavian /yu:gou'sla:viın/
Yugoslavya Yugoslav
Zambia /'zembiı/ Zambian /'zembiın/
Zambiya Zambiyalı
Kısa ve Tam Adları ile ÜLKELER
Belarus = Belarus
Republic of Belarus = Belarus Cumhuriyeti
Belgium = Belçika
Kingdom of Belgium = Belçika Krallığı
Belize = Belize
Belize = Belize
Benin = Benin
Republic of Benin = Benin Cumhuriyeti
Bermuda = Bermuda
Bermuda = Bermuda
Bhutan = Butan
Kingdom of Bhutan = Butan Krallığı
Bolivia = Bolivya
Republic of Bolivia = Bolivya Cumhuriyeti
Bosnia and Herzegovina = Bosna-Hersek
Bosnia and Herzegovina = Bosna-Hersek
Botswana = Botsvana
Republic of Botswana = Botsvana Cumhuriyeti
Brazil = Brezilya
Federative Republic of Brazil = Brezilya Federatif Cumhuriyeti
Brunei = Burunei
Negara Brunei Darussalam = Burunei Darüsselam Sultanlığı
Bulgaria = Bulgaristan
Republic of Bulgaria = Bulgaristan Cumhuriyeti
Burkina Faso = Burkina Fason
Burkina Faso = Burkina Faso
Burundi = Burundi
Republic of Burundi = Burundi Cumhuriyeti
Cambodia = Kamboçya
Kingdom of Cambodia = Kamboçya Krallığı
Cameroon = Kamerun
Republic of Cameroon = Kamerun Cumhuriyeti
Canada = Kanada
Canada = Kanada
Cape Verde = Yeşil Burun
Republic of Cape Verde = Yeşil Burun Cumhuriyeti
Central African = Orta Afrika
Central African Republic = Orta Afrika Cumhuriyeti
Chad = Çad
Republic of Chad = Çad Cumhuriyeti
Chile = Şili
Republic of Chile = Şili Cumhuriyeti
China = Çin
People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti
Colombia = Kolombiya
Republic of Colombia = Kolombiya Cumhuriyeti
Comoros = Komorlar
Union of the Comoros = Komorlar Birliği
Congo = Kongo
Republic of the Congo = Kongo Cumhuriyeti
Costa Rica = Kostarika
Republic of Costa Rica = Kostarika Cumhuriyeti
Cote d'lvoire = Fildişi Sahili
Republic of Cote d'lvoire = Fildişi Sahili Cumhuriyeti
Croatia = Hırvatistan
Republic of Croatia = Hırvatistan Cumhuriyeti
Cuba = Küba
Republic of Cuba = Küba Cumhuriyeti
Cyprus = Kıbrıs
Republic of Cyprus = Güney Kıbrıs Rum Yönetimi
Czech Republic = Çekya
Czech Republic = Çek Cumhuriyeti
Congo = Kongo
Democratic Republic of the Congo = Demokratik Kongo Cumhuriyeti
Denmark = Danimarka
Kingdom of Denmark = Danimarka Krallığı
Djibouti = Cibuti
Republic of Djibouti = Cibuti Cumhuriyeti
Dominica = Dominika
Commonwealth of Dominica = Dominika
Dominican Republic = Dominik Cumhuriyeti
Dominican Republic = Dominik Cumhuriyeti
East Timor = Doğu Timor
Democratic Republic of East Timor = Demokratik Doğu Timor Cumhuriyeti
Ecuador = Ekvator
Republic of Ecuador = Ekvator Cumhuriyeti
Egypt = Mısır
Arab Republic of Egypt = Mısır Arap Cumhuriyeti
El Salvador = El Salvador
Republic of El Salvador = El Salvador Cumhuriyeti
Equatorial Guinea = Ekvator Ginesi
Republic of Equatorial Guinea = Ekvator Ginesi Cumhuriyeti
Eritrea = Eritre
State of Eritrea = Eritre Devleti
Estonia = Estonya
Republic of Estonia = Estonya Cumhuriyeti
Ethiopia = Etiyopya
Federal Democratic Republic of Ethiopia = Federal Demokratik Etiyopya Cumhuriyeti
Faeroe Islands = Faroe Adaları
Faeroe Islands = Faroe Adaları
Fiji = Fiji
Republic of the Fiji Islands = Fiji Adaları Cumhuriyeti
Finland = Finlandiya
Republic of Finland = Finlandiya Cumhuriyeti
Macedonia = Makedonya
Republic of Macedonia = Makedonya Cumhuriyeti
France = Fransa
French Republic = Fransa Cumhuriyeti
Gabon = Gabon
Gabonese Republic = Gabon Cumhuriyeti
Gambia = Gambiya
Republic of the Gambia = Gambiya Cumhuriyeti
Georgia = Gürcistan
Georgia = Gürcistan
Germany = Almanya
Federal Republic of Germany = Almanya Federal Cumhuriyeti
Ghana = Gana
Republic of Ghana = Gana Cumhuriyeti
Greece = Yunanistan
Hellenic Republic = Yunanistan Cumhuriyeti
Grenada = Grenada
Grenada = Grenada
Guatemala = Guatemala
Republic of Guatemala = Guatemala Cumhuriyeti
Guinea = Gine
Republic of Guinea = Gine Cumhuriyeti
Guinea-Bissau = Gine Bissau
Republic of Guinea-Bissau = Gine Bissau Cumhuriyeti
Guyana = Guyana
Cooperative Republic of Guyana= Guyana Kooperatif Cumhuriyeti
Haiti = Haiti
Republic of Haiti = Haiti Cumhuriyeti
the Holy See (Vatican City State) = Vatikan
the Holy See (Vatican City State) = Vatikan
Honduras = Honduras
Republic of Honduras = Honduras Cumhuriyeti
Hong Kong = Hong Kong
Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti Hong Kong Özel İdare Bölgesi
Hungary = Macaristan
Republic of Hungary = Macaristan Cumhuriyeti
Iceland = İzlanda
Republic of Iceland = İzlanda Cumhuriyeti
India = Hindistan
Republic of India = Hindistan Cumhuriyeti
Indonesia = Endonezya
Republic of Indonesia = Endonezya Cumhuriyeti
Iran = İran
Islamic Republic of Iran = İran İslam Cumhuriyeti
Iraq = Irak
Republic of Iraq = Irak Cumhuriyeti
Ireland = İrlanda
Ireland = İrlanda
Israel = İsrail
State of Israel = İsrail Devleti
Italy = İtalya
Italian Republic = İtalya Cumhuriyeti
Jamaica = Jamaika
Jamaica = Jamaika
Japan = Japonya
Japan = Japonya
Jordan = Ürdün
Hashemite Kingdom of Jordan = Ürdün Haşimi Krallığı
Kazakhstan = Kazakistan
Republic of Kazakhstan = Kazakistan Cumhuriyeti
Kenya = Kenya
Republic of Kenya = Kenya Cumhuriyeti
Kiribati = Kiribati
Republic of Kiribati = Kiribati Cumhuriyeti
Kosovo = Kosova
Republic of Kosovo = Kosova Cumhuriyeti
Kuwait = Kuveyt
State of Kuwait = Kuveyt Devleti
Kyrgyzstan = Kırgızistan
Kyrgyz Republic = Kırgız Cumhuriyeti
Laos = Laos
Laos People's Democratic Republic = Laos Demokratik Halk Cumhuriyeti
Latvia = Letonya
Republic of Latvia = Letonya Cumhuriyeti
Lebanon = Lübnan
Lebanese Republic = Lübnan Cumhuriyeti
Lesotho = Lesotho
Kingdom of Lesotho = Lesotho Krallığı
Libya = Libya
Great Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya = Libya Arap Halk Sosyalist Büyük Cemahiriyesi
Liechtenstein = Lihtenştayn
Principality of Liechtenstein = Lihtenştayn Prensliği
Lithuania = Litvanya
Republic of Lithuania = Litvanya Cumhuriyeti
Luxembourg = Lüksemburg
Grand Duchy of Luxembourg = Lüksemburg Büyük Dükalığı
Macau = Makau
Macao Special Administrative Region of the People's Republic of China = Çin Halk Cumhuriyeti Makau Özel İdare Bölgesi
Madagascar = Madagaskar
Republic of Madagascar = Madagaskar Cumhuriyeti
Malawi = Malavi
Republic of Malawi = Malavi Cumhuriyeti
Malaysia = Malezya
Malaysia = Malezya
Maldives = Maldivler
Republic of Maldives = Maldivler Cumhuriyeti
Mali = Mali
Republic of Mali = Mali Cumhuriyeti
Malta = Malta
Republic of Malta = Malta Cumhuriyeti
Marshall Islands = Marşal Adaları
Republic of the Marshall Islands = Marşal Adaları Cumhuriyeti
Mauritania = Moritanya
Islamic Republic of Mauritania = Moritanya İslam Cumhuriyeti
Mauritius = Moritiyus
Republic of Mauritius = Moritiyus Cumhuriyeti
Mexico = Meksika
United Mexican States = Birleşik Meksika Devletleri
Micronesia = Mikronezya
Federated States of Micronesia = Mikronezya Federe Devletleri
Moldova = Moldova
Republic of Moldova = Moldova Cumhuriyeti
Monaco = Monako
Principality of Monaco = Monako Prensliği
Mongolia = Moğolistan
Mongolia = Moğolistan
Montenegro = Karadağ
Montenegro = Karadağ
Morocco = Fas
Kingdom of Morocco = Fas Krallığı
Mozambique = Mozambik
Republic of Mozambique = Mozambik Cumhuriyeti
Myanmar = Myanmar
Union of Myanmar = Myanmar Birliği
Namibia = Namibya
Republic of Namibia = Namibya Cumhuriyeti
Nauru = Nauru
Republic of Nauru = Nauru Cumhuriyeti
Nepal = Nepal
Kingdom of Nepal = Nepal Krallığı
Netherlands = Hollanda
Kingdom of the Netherlands = Hollanda Krallığı
New Zealand = Yeni Zelanda
New Zealand = Yeni Zelanda
Nicaragua = Nikaragua
Republic of Nicaragua = Nikaragua Cumhuriyeti
Niger = Nijer
Republic of Niger = Nijer Cumhuriyeti
Nigeria = Nijerya
Federal Republic of Nigeria = Nijerya Federal Cumhuriyeti
North Korea = Kuzey Kore
Democratic People's Republic of Korea = Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti
Norway = Norveç
Kingdom of Norway = Norveç Krallığı
Oman = Oman
Sultanate of Oman = Oman Sultanlığı
Pakistan = Pakistan
Islamic Republic of Pakistan = Pakistan İslam Cumhuriyeti
Palau = Palau
Republic of Palau = Palau Cumhuriyeti
Palestine = Filistin
Palestine National Authority = Filistin Ulusal Yönetimi
Panama = Panama
Boşnakça dilini İngilizce diline çeviri yapabilir veya Boşnakça tercüme edebilirsiniz.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası