Daha önceki yazımız olan CAGED sistem ile klavye üzerinde tüm akorların bulunabildiğini ve taşınabildiğini yazmıştık.
Bu yazımızda ise klavye üzerinde notaların nasıl bulunduğuna dair çalışma yöntemleri önereceğiz.
Bilindiği gibi müzik teorisi kağıt üzerinde otursa da bir çok kişi bu teorik bilgiyi klavyeye taşımakta zorlanıyor. Bunun sebebi ise klavyedeki notaların sistematik dizilimleri ve ses aralıklarını bulamamaktan kaynaklanıyor.
Tabloda görüldüğü gibi tüm sesler sistematik bir şekilde klavyede dağılıyor. Bu yöntem tüm notalar için geçerlidir. Bunu görsel olarak öğrenebilir ve metronom eşliğinde her C (do) notasını çalabilirsiniz. Çaldığınız notaları aynı zamanda söylemeniz sesleri daha kolay içselleştirmenizi sağlayacaktır.
Aynı C (do) örneğinde olduğu gibi ilerleyiş değişmemektedir. Diğer notalarda da aynı sistemi uygulayarak çalışabilirsiniz.
Aşağıdaki görselde ise B (si) telinde düzenin bozulduğu görülüyor. Her telde notalar sistemli bir şekilde yani 2 alt telde 1 er perde atlayarak bulunurken B(si) telinden itibaren 2 şer perde atlanıyor.
VII. görselde ise; aynı seslerin benzer şekilde klavyede dağıldığını görüyoruz.
Açık tellerden başlayarak notaları sayarak bulmak.
perdede geriye doğru sayarak notaları bulmak.
Bildiğiniz bir notayı referans alarak bulmak.
Bulacağınız notaya en yakın notadan sayarak bulmak.
Günde 5dk. ayırarak notaları sesli çalışabilirsiniz.
En iyi yöntemlerden biri ise bildiğiniz bir şarkının Riff ya da Licklerini bu şekilde çalışmak.
Birinci parmak buraya basıyor demek yerine, ulaşacağınız notayı sesli söyleyerek çalışabilirsiniz.
Bir kaç ay boyunca sadece natural notalara zaman ayırmayı unutmayın. (En az 1 ay)
Klavye diagramı çizerek üzerinde çalışmalar yapabilirsiniz.
Gitar çalmaya yeni başlıyorsanız, doğru çalışma yönteminin nasıl olması gerektiği ile ilgili size bir kaç öneride bulunalım.
1.
funduszeue.infoonda G (sol) notası hangi teldedir?
Klavye diagramı çizerek benzer çalışmaları diğer teller için de uygulayabilirsiniz.
2.
Aşağıdaki örnekte E (mi) telinden itibaren telin alabileceği tüm natural notalar gösterilmiştir. Diğer tellerde aynı sistemi uygulayarak ve nota isimlerini sesli söyleyerek çalışabilirsiniz.
Sırasıyla A (la), D (re), G (sol), B (si) ve E (mi) teli için uygulayınız.
3.
Aynı sistemi bu sefer geriye doğru sayarak buluyoruz. Yine aynı şekilde nota isimlerini sesli söyleyerek.
Sırasıyla geriye doğru A (la), D (re), G (sol), B (si) ve E (mi) teli için uygulayınız.
4.
Aşağıdaki görselde F (fa) notası tüm klavye boyunca sistematik olarak yerleştirilmiştir.
D (re) notasını aynı yukarıdaki gibi tüm klavyeye dağıtarak bulmaya çalışın.
C (do) notası için aynı yöntemi deneyiniz.
Diğer sesler için de aynı çalışma yöntemini uygulayabilirsiniz.
Son olarak;
Tüm bu çalışma tiplerini yaptıktan sonra gitar üzerinde aynı yöntemleri uygulamayı unutmayın.
Diagramları gitar üzerinde devam ettirin.
Bastığınız notaları söylemeyi sakın unutmayın.
Sesli düşünmek sürecin önemli bir bölümünü oluştumaktadır.
Metronom üzerine aynı notaları farklı pozisyonlarda basın sadece ileri doğru değil geriye doğru ya da karışık çalarak denemeyi unutmayın.
Çaldığınız şarkıların Riff ya da Licklerini inceleyerek ve düşünerek çalışın.
Kas Hafızası – BBC’nin eski tarihli bir haberine göre, Aurora Orkestrası te Beethovenın Pastoral Senfonisini, müzikal hafızanın bir başarısı olarak, “yazılı notalar olmadan” seslendirmişti.
Bunun üzerine sinirbilimci Jessica Grahn da bu icradan hareketle, müzisyenlerin son derece karmaşık düzenlemeleri hatırlamayı nasıl başardıklarını araştırdı.
Gerçekten de bu iddialı müzisyenlerin, bir ömür boyunca milyonlarca notayı hafızalarında nasıl tuttukları, sonra nasıl hatırlayıp icra ettikleri konusundaki olağanüstü yetenekleri size de ilginç gelmiyor mu?
Bu birikim veya müzik dağarcığı (Repertuar), şüphesiz insan hafızasının en etkileyici başarılarından biridir.
Müzisyenler meşhurdur. Bu şöhret, onların seslerinin güzelliği yanında, bir beceri olarak, seslendirdikleri müzik parçasını hatırlamak ve yazılı olmayan bir biçimde notaları seslendirmek gibi zor becerilerin üstesinden gelmekten kaynaklanmaktadır.
BBC Senfoni orkestrasını Manchester’de dinlemiştim. Orkestrada 30’dan fazla müzik enstrümanı kullanılıyor; her birinin girişi, çıkışı, makamı, yeri, zamanı hatasız ve ahenkli bir şekilde icra ediliyordu. Final bölümünde de İngiliz Milli marşıyla seremoni kapanmıştı.
Bu kadar çeşitli enstrümanın olduğu bir orkestrada bu sanatçılar binlerce tür müzik parçasını birbirine karıştırmadan doğru olarak hatırlayarak nasıl icra ediyorlardı?
İtalyada Bartolomeo Cristofori tarafından yılı civarında icat edilmiş olan Piyanoda 52 beyaz, 36 siyah toplam 88 tuş vardır.
Bir piyanist düşünün; bir parçayı notalarına göre icra ederken, bu 88 tuşun çoğunu uygun bir şekilde kullanıyor.
İnsan beyninin her türlü performansı icra edecek özelliğine dikkat ediniz. 88 tuşun ses farkları, konumlandığı yer ve piyanistin parmaklarındaki hünere dikkat eder misiniz; bu notaları ve tabi tuşları yerinde zamanında ve dozunda nasıl da müthiş bir uyumla kullanıyor.
Yazılı notalar müzisyenlerin güvencesidir; ne kadar güvenilirse güvenilsin, insan hafızasının yanıltıcı olabileceğine dikkat çekilir. ’lü yıllardan bu yana notasız performans sergilemek kibirli olmak olarak kabul edilirdi.
Mesela; Beethoven, kendi bestesinin tümünü ezberinden çalabilen bir öğrencisini, notadaki önemli detayların gözden kaçırılabileceğinden endişe ettiği için onu uyarmıştı.
Noktürn, hülyalı, romantik ya da duygulu karakterde, özgür biçimdeki piyano parçalarını tanımlamakta kullanılan şiirsel formdur. Chopin, öğrencilerinden birinin hafızasından kendisine bir Noktürn çalmak istediğini duyduğunda kızdı. Mendelssohnun harika bir müzikal hafızası vardı, ama ukalalık olur diye ezberinden parça çalmıyordu. Bir defasında, önüne koyduğu bir defterden çalıyormuş gibi yapıp, hafızasındaki bilgiye göre notaları tuşlamıştı.
Rönesanstan önce, müzik notaları çok az veya hiç olmadığı için hafızadan çalmak bir zorunluluktu.
Kas Hafızası – lerden itibaren müzik performansının hafızadan çalınması beyne ve insan hafızasına dikkati çekti.
Müzisyenlerin parmak, el ve kol kasları kullanarak geliştirdikleri bir tür hafıza oluşumu söz konusudur. Bu hafıza, beyinde depolanan hafıza değil, psikomotor becerilerin yeri olan kas hafızası (Muscle Memory)dır.
Kas hafızası, motor öğrenme ile eşanlamlı olarak kullanılan tekrarlama yoluyla belirli bir motor görevi hafızada birleştirmeyi içeren bir prosedürel hafıza şeklidir.
İşlemsel bellek olarak da adlandırılan prosedürel bellek, olaylara ilişkin belleğimiz (anısal bellek) veya dünya hakkında genel bilgimiz (anlamsal bellek) gibi diğer bellek türlerinden ayrıdır.
Dünya Hafıza şampiyonlarından Melik Duyar bu konuda şunları yazmıştı: “İşlemsel Hafıza” veya diğer adıyla “Prosedürel Bellek” insanların motor becerileri ile gerçekleştirdikleri işlemleri yapmalarını sağlayan bir çeşit “Bildirilemeyen Bellek“tir.
Bu bellekle yapılan işlere örnek olarak araba sürmek, bisiklete binmek, basketbol potasına isabetli basket atışları yapmak sayılabilir. Dikkat ederseniz bu beceriler, birincisi motor hareketlerle yapılan becerilerdir, ikincisi yapılan işler yapılarak gösterebilen ancak bildirilemeyen becerilerdir.
Parmak kaslarının hafızasına güvenmek gerçekten yanıltıcı olabilir. Bu harikadır, ancak yeterli değildir. Önemli olan deneyimsel entelektüel hafızanın geliştirilmesidir. Konunun uzmanlarından biri de Joanna MacGregor’dur.
Joanna MacGregor bir İngiliz konser piyanistidir, şef, besteci ve festival küratörüdür. Kraliyet Müzik Akademisinde Piyano Başkanı ve Londra Üniversitesinde profesördür. Halen Dartington Hallda Uluslararası Yaz Okulu ve Festivalinin sanat yönetmenidir (Wikipedi).
MacGregor da müziği ezberlerken kas hafızasına güvenmek yerine, entelektüel hafızayı geliştirmenin daha önemli olduğunu söylüyor.
“Öğrencilerime sık sık hafızanızı geliştirmenin bir kas egzersizine çok benzediğini söylüyorum. Bu bir hüner değil; her hafta yaptığınız bir şeydir.” diyor.
Günlük hayatımız aslında kas hafızası örnekleriyle doludur. Mesela, araba kullanmak, klavyede yazmak veya bisiklete binmek gibi eylemler için prosedürel belleği kullanırız. Bu, pratiğin mükemmelleştirdiği bir bellek türüdür ve araba kullanmak gibi karmaşık eylemleri çok az dikkatle gerçekleştirmemizi sağlar.
Bununla birlikte, stresli veya endişeli olduğumuzda, prosedürel hafıza başarısız olabilir ve boğulur. Boğulma, genellikle yüksek basınçlı durumlarda sporcularda görülür. Müzisyenler de, örneğin performans kaygısı normalde ikincil olan prosedürel bir hafızayı bozduğunda ve hatalara veya hafıza kaymalarına neden olduğunda, boğulma yaşarlar, .
Müzisyenlerin kullandığı uygulama stratejilerinin çoğu, kaymaları önlemeye ve düzeltmeye yöneliktir. En yaygın uygulama stratejisi olan basit tekrar, kaymaları mutlaka engellemez.
İcracılar için daha faydalı bir strateji seti, bir kaynağın arızalanması durumunda farklı bellek kaynakları sağlayarak müzikle etkileşimleri çeşitlendirmektir.
Örneğin, müzisyenler görsel hafızalarını prova etmek için nota yazabilir veya müziğin yapılarına dair hafızalarını güçlendirmek için harmonik analizler yapabilirler.
Başka bir strateji, parçayı içindeki birden çok noktadan başlayarak uygulamaktır. Prosedürel anılar, genellikle her eylemin bir sonraki eylem için anıyı tetiklediği ve zincirin başlangıcından başka herhangi bir yerden başlamak zor olan eylem zincirleri olarak oluşur.
Müzisyenler yalnızca hep baştan başlayarak pratik yaparsa, herhangi bir anlık dikkat dağınıklığı (seyircinin öksürmesi veya telefonun çalması gibi) takip ettiği eylem zincirini kırabilir ve bir sonraki eylemin hafızası tetiklenmez.Basitçe çeşitli başlangıç noktalarının mevcut olduğunu bilmek, kaygıyı, bellek kaymalarının meydana gelme olasılığının azalmasına yetecek kadar azaltabilir.
Müzisyenlerin hafızalarına yüklenen talepler beyinlerini fiziksel olarak değiştirebilir. Tanıdık bir müzik duyduğunda, hem müzisyenler hem de müzisyen olmayanlar, hipokampus adı verilen önemli bir beyin bölgesini aktive eder, ancak müzisyenlerde aktivasyon daha yüksektir.
Dahası, müzisyenlerin hipokampuslarında daha fazla gri madde vardır, tıpkı Bilgiyi tamamlamış Londra taksi şoförleri gibi hafıza gerektiren mesleklerdeki diğerlerinin yaptığı gibi.
Nörobilimciler, diğer hatıraların çoğu kaybolduğunda bile müzikal hatıraların beyinde korunabileceğini bulmuşlardır. Hafıza kaybı yaşayanların yaşadığı gibi, hafıza kaybı sinirbilimcilere hafızanın nasıl çalıştığını incelemeleri için bir pencere sağlar.
Bir Alman profesyonel çellist olan hafızasını kaybetmiş bir hasta, o kadar derin bir hafıza kaybına sahipti ki, Almanya hakkında iyi bilinen gerçekleri ya da gençliği veya yetişkinliğine dair önemli detayları hatırlayamıyordu. Kardeşi ve tam zamanlı bakıcısı dışında akrabaları ve arkadaşlarıyla ilgili hiçbir anısı yoktu. Ancak yine de çello ve deşifre müziği çalabiliyordu. Dahası, geçmişinden gelen müzik hafızası, hafızasını kaybetmemiş meslektaşlarının hafızası kadar iyiydi. Yeni müziği tanımayı bile öğrenebilirdi (ancak yeni yüzleri veya nesneleri değil).
Diğer anılarının çoğu gitmiş olmasına rağmen, bir şekilde müzikal hafıza sistemi sağlamdı.
Kas Hafızası – Müziği ezberlemek kimisi için kolay, kimisi için yorucu bir iştir. Parçanın uzunluğuna ve zorluğuna bağlı olarak ezberlemeniz zaman alabilir. Bu bölümde müzik parçaları için mükemmel ezberleme tekniğini bulmaya yardımcı olmak için denenebilir altı farklı yöntemi sizlerle paylaşacağız.
Kas Hafızası – Müziği ezberlemenin muhtemelen en yaygın yolu onu küçük bölümlere ayırmaktır. 8 sayfalık bir parçayı bir kerede ele almak korkutucu olabilir, bu nedenle bölüm bölüm ezberlemek daha odaklı bir zihniyetin yanı sıra daha iyi akılda tutmayı sağlar. Başa çıkmayı seçtiğiniz bölümlerin uzunluğu size kalmış. Burada “Phrases” adı verilen bir tür bölümlere dikkat etmeniz gerekir.
Phrases müzikal cümleler gibidir. Tam bir müzikal “düşünce” olarak, bir cümlenin başı ve sonu vardır.
Özellikle zor bölümler için, bir seferde bir veya iki ölçü olmak üzere daha küçük bölümleri bile ezberleyebilirsiniz. Bir bölümde uzmanlaştıktan sonra, o bölüme geri dönmeyi unutmayın. Böylece o kısım uzun süreli belleğinizde kalır ve işlemi daha sonra tekrarlamak zorunda kalmazsınız.
Kas Hafızası – Bir parçanın sonundan başlayıp başa doğru çalışmak en yaygın tekniktir. Müziğinizi küçük bölümlere ayırmaya benzer şekilde, bu teknik de aynı şeyi yapar, ancak geriye dönük kronolojik sırada gerçekleşir.
Her yeni bölüm eklediğinizde, parçayı sonuna kadar devam ettirin.
Bu yöntem çok etkilidir çünkü bir bölümü ezberledikten sonra onu tekrar tekrar yapmaya devam edecek ve onu sıkıca yerine kilitleyeceksiniz. Başa ulaştığınız zaman, son bir parça kek gibi görünecek çünkü defalarca prova etmiş olacaksınız.
Kas Hafızası – Notaları görselleştirmek, fotoğrafik hafızası olanlar için özellikle iyi sonuç verir. Notaları kafanızda görebiliyorsanız, sırada ne olduğunu tahmin edebilirsiniz.
Tüm müzisyenlerin bildiği gibi, ezberlemek bir eserdeki notalardan çok daha fazlasıdır. Ayrıca dinamikleri, tekrarları, tempoları, zaman işaretlerini, kodları, şarkı sözlerini (vokalistler için), parmakları (enstrümentalistler için), ifadeleri, kreşendoları ve çok daha fazlasını ezberlemelisiniz. Notalarınızı görselleştirmek, bunların her biri için geçerlidir ve ezberleme konusunda size oldukça avantaj sağlayabilir.
Özellikle fotoğrafik bir hafızanız yoksa ama bu tekniği denemek istiyorsanız, çalmadan veya şarkı söylemeden müziğinizi incelemek için biraz zaman ayırın. Müziğin içinden konuşun, tüm zorlu bölümlere veya ifadedeki ani değişikliklere dikkat edin.
Müzisyenler çok nadiren yeni bir müzik parçasını belirtilen tempoda öğrenirler. Yavaş başlamak, notaların ve ritimlerin doğru öğrenilmesini sağlar. Aynı yöntem ezberleme için de uygulanabilir.
Kas Hafızası – Bir müzik parçasını ezberlerken zaman zaman “hile yapmak” kolaydır. Belki notalarınız önünüzdedir ve zor bölümlerde bir iki bakış atıyorsunuz. Aynı zamanda müziğinizi tamamen gözden uzak tutmak zor olabilir.
Nota kağıdını ve notalarını ezberlemek, parçanızın (veya bir bölümün) önünüzde müzik varken gözden geçirilmesini ve ardından müziksiz bir geçiş yapılmasını gerektirir. Kendinize güveniniz arttıkça, önünüzdeki müzikle bir geçişi ve ardından müziksiz iki geçişi deneyebilirsiniz. Müziğe geri dönmek, size hataları düzeltme ve müzik olmadan hatırlayamadığınız notları veya bölümleri bulma şansı verir. Müziğinizi tamamen icra etmek, sadece beyin gücünüzü ve beyin gücünüzü kullanarak deneme şansı verir.
Bazı müzisyenler, bir şarkıyı bölmek veya kesin bir ezberleme yöntemine sahip olmak gibi sıkıcı işleri sevmezler. Bazen ihtiyacımız olan şey, şarkıyı baştan sona tekrar tekrar çalmak veya söylemektir. Bu yönteme yaklaşırken dikkat edilmesi gereken tek şey, zor bölümleri veya sorunlu alanları atlamadığınızdan emin olmaktır. Parçayı öğrenmek için çok çalıştıktan sonra kesinlikle kötü alışkanlıkları veya kaçırılan notları pekiştirmek istemezsiniz!
Ancak tüm pürüzleri düzelttikten sonra, parçanızı bütünüyle birkaç kez çalmak, ezberlemeyi sağlamlaştırmanın harika bir yoludur. Daha önce de belirttiğimiz gibi, notaların dışında ezberlemek için çok daha fazlası var ve bu yöntem parçanızın gelgitlerini ezberlemek için mükemmeldir.
Kaynaklar
Shonage demiş ki:
Buradan devam edin yahu
Bende faydalanmak isterim bilgi bilgidir özelde kalmasın.
Sevgiler saygılar.Hepsini görmek için tıklayın
view on stackexchangenarkive permalink
Bunun anahtarı, farklı insanların farklı şekillerde düşündüğünü ve farklı şeyler başarabilmek istediğini fark etmektir. Halihazırda verilen cevaplar, onları yazan kişilerin öğrenme stillerini ve oyun hırslarını temsil etme eğilimindedir.
Ezberle öğrenmek yerine keşifle öğrenmek
Bir şemaya bakarak klavyedeki her A 'nın konumunu öğrenebilirsiniz. Kitaplardaki diyagramları kopyalayarak her anahtardaki ölçekleri öğrenebilirsiniz. Tercih ettiğiniz öğrenme stili bu olabilir.
Gitarın akort edilmesi konusunda akıl yürütebilirsiniz. Biri hariç tüm tellerde (standart ayarlamada), belirli bir tele takılan bir nota, beş yarım ton daha alçakta kalan bir sonraki tel ile aynı perdedir. Bu bilgiyi ve aralıkların bilgisini - - herhangi bir tuşta büyük bir ölçek oynamak için kullanabilirsiniz. Mevcut notunuz ile kök notunuz arasındaki aralığı duyabilir ve notu bu şekilde adlandırabilirsiniz. Müzik hakkında düşünmeyi tercih ettiğiniz yol bu olabilir.
Müziği not adlarıyla veya doğrudan okumak
Okumak istemiyor olabilirsiniz hiç müzik - buna geleceğiz. Ancak, yaparsanız
Bazı insanlar notların adlarından geçerek başlamaktan hoşlanır. Her nota için zihinsel süreç şu şekildedir:
Elbette, pratikle bu üç adım gerçekten hızlı bir şekilde gerçekleşir.
Başkaları nota notalarından not almak için daha doğrudan bir yol izler:
Bu tür kişiler için notun adı önemli değil. Neden adını bile düşündün? Sadece oynamak istiyorsun.
Gerçekçi olarak, bence çoğu insan bu iki uç nokta arasında bir yerde. Bence ilk tür olarak başlayan insanlar, bunu ikinci şekilde yaptıkları noktaya ve notun adını anında bilirler. İkinci tür olarak başlayan insanlar, az önce çaldıkları notaya bir ad vermeleri gerektiğinde, her zaman biraz düşünmeye ihtiyaç duyabilirler.
Doğaçlama ve kulakla oynama
Bazı gerçekten iyi müzisyenler kulaktan çalmayı asla öğrenemezler. Bazı gerçekten iyi müzisyenler, ezbere öğrendikleri ölçekler arasında dolaşarak doğaçlama yaparlar; anahtar imzalar hakkında akıl yürütme. Uyacak notaların adlarını bilmek ve bu notaları klavyede çalmak.
Diğer müzisyenler, (öğrenilmiş) içgüdüleriyle, belirli bir pozisyondan korkarlarsa hangi perdeyi duyacaklarını ve hedefledikleri adım. Blues efsanelerinin çoğunun bu şekilde oynadığına eminim. Muhtemelen size hangi tuşta oynadıklarını söyleyebilirler (böylece ev bandosunda "Rainbow, G" diye bağırabilirler) ama vurduklarında "F #" diye düşünmüyorlar.
Alternatif akortlar
Özellikle alternatif akortların öğrenilmesinin zor olup olmadığını sordunuz.
Evet öyle. İyi gitar çalmak için akortu gerçekten çok iyi tanımalısınız. Dolayısıyla, başka bir ayarlama gerçekten zor olacak.
Alternatif ayarlamalar kullanan insanların iki gruba ayrıldığını düşünüyorum:
İkinci durumda, yani açık akortlar Bu, size engellediğiniz her yerde bir akor verir - ya da Keith Richards veya Lou Reed'in standart akortla elde edemeyecekleri bir riff çalmalarını sağlamak için kullanacakları türden akort. Bu adamlar neredeyse kesinlikle çaldıkları notaların adlarını düşünmüyorlar.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası