harflerin yerini değiştirerek okuma / YETİŞKİNLERDE DİSLEKSİ - Disleksi Merkezi

Harflerin Yerini Değiştirerek Okuma

harflerin yerini değiştirerek okuma

Dahilerin hastalığı

Çocuğunuz tersten yazıyor ve okuyorsa ya da okul öncesi dönemde bazı şeyleri yaşıtlarına göre daha geç öğrendiyse, okuma güçlüğü yaşıyor ve okuduğunu anlamıyorsa onun beceriksiz olduğunu düşünmeyin. “Disleksi” yani yaygın öğrenme bozukluğu veya öğrenme farklılığı olarak adlandırılıyor. Kelimeleri tersten okuma, harfleri ters yazma gibi durumlar disleksinin genel sorunları arasında geliyor. Oysa disleksi çocukla kurulacak doğru iletişimle çözüme ulaştırılabilir bir problem. Okullardaki her 6 çocuktan 1’i ve her 10 insandan 1’i aslında disleksi.

Okuma bozukluğu

Yrd. Doç. Dr. Gamze Şenbursa, “öğrenme bozukluğunun kendi içerisinde bölümlere ayrıldığını anlattı:

Disleksi (okuma güçlüğü): Bu çocuklarda okurken atlama, harfleri karıştırma sık görülür. Kendilerine göre bir okuma tar- SİBEL BAHÇETE PE zı geliştirdikleri için okuduklarını anlayamazlar, özet çıkar denildiğinde başka şeyler konuşurlar.

Disgrafi (yazma güçlüğü): Okurken kendilerine harflerden bir kalıp uydurdukları için yazım hataları sık görülür. ‘B’ harfi yerine ‘d’ harfini kullanırlar.

Diskalkuli (aritmetik bozukluk): Matematik işlemlerinde zorlanma görülür. Sayıları ters yazarlar (15’i 51 yazmak gibi), işlem yapmak onlar için zordur.

Şenbursa, bu problemlerin dışında dil konuşma bozukluğu da olduğunu anlatarak “Geç konuşma veya konuşurken harfleri yutma, yanlış söyleme görülebilir. Sözel olmayan öğrenme bozukluğu olan çocuklar sağ-sol ayrımı yapamazlar, yeni bir beceri kazanmada geride kalırlar” diyor. Şenbursa, “Bu kavramların hepsi disleksi içindedir” dedi.

BELİRTİLER ÖNEMLİ

Rakamlar tersse dikkat

*Okumayı öğrenirken zorluk yaşama l Yazarken ve okurken harf atlama

* Kelimeleri değiştirerek okuma l Harfleri birbirine karıştırma (b,d,p gibi)

* Rakamları ters yazma (… gibi) l “, , gibi rakamları birbirinden ayırt etmede zorluk yaşama

* Okuduğunu anlama ve anlatmada zorlanma

* Sıralı ezber gerektiren konuları ezberlemekte güçlük çekme (Ayların sırası, haftanın günlerini sıralama)

* Çarpım tablosunu ezberlerken veya ritmik sayarken zorlanma

* Renkleri karıştırma

* Sağı solu ayırt etmekte zorlanma

* Toplama ve çıkarma işaretini karıştırma

* Ayakkabılarını bağlama gibi motor becerilerde zorlanma.


Öğrenme Güçlüğü

DİSLEKSİ:

  • Normal ya da normal üzerinde bir zekaya sahip,
  • Duyusal bir kusuru olmayan,
  • Herhangi bir psikiyatrik ve nörolojik bir tanı almamış,
  • Standart bir eğitim-öğretime rağmen kronolojik yaşına ve zekasına uygun paralellikte başarı gösteremeyen,
  • Özel bir akademik alanda belirgin bir farklılığın varlığı (okuma, yazılı anlatım, matematik) ile tanımlanan,
  • Çeşitli genetik ve çevresel etmenlerin rol oynadığı, biyolojik temele dayanan ve nöro-gelişimsel tanı alan bir farklılıktır.

Disleksi, akıcı okuma ve okuduğunu anlama sorunlarıyla kendini gösteren nörolojik temelli bir öğrenme farklılığıdır. Disleksinin temelinde sesleri fark etme, çözümleme, harfe dönüştürme, işitsel kısa süreli bellek ve otomatik patern sorunları vardır.

SINIFLANDIRMA

1. Hemisferin İşlevine Göre Sınıflandırma

Disletik bireyler hemisfer işlevine göre L ve P tipi olmak üzere iki başlık altında sınıflandırılabilmektedir. Bu sınıflandırmada önemli olan disletik sorunların kaynağıdır.

Buna göre sağ hemisferde gerçekleşen farklılıklar L tipi olarak adlandırılırken, sol taraftaki farklılıklar ise P tipi olarak adlandırılmaktadır. Ayrıca “L tipi disleksinin özelliği, dil becerisinin baskın oluşu ve görsel – uzamsal becerilerin geri kalmış olmasıdır. P tipi disleksinin özelliği de, kişinin görsel-algısal becerilerinin baskın oluşu, buna karşılık dil becerilerinin bastırılmış; yani geri kalmış olmasıdır”(Şimsek,).

  • İşitsel Disleksi  (L Tipi / Linguistik / Dil Tipi)
    Harflerinin öğrenilmesinde güçlük.
    Okunan kelimelerin hatırlanmasında güçlük ya da hatırlayamama (bellek sorunları).
    Kelimeleri bir bütün olarak okuyamama.
    Okuma sırasında kuralları uygulamama.

  • Görsel Disleksi (P tipi /Perseptüel/Algısal Tip)
    Okumada  tüm kelimeleri sık sık tersine çevirme.
    Harfleri tek bir kelimeyle karıştırma.        
    Düzenli olarak “b” harfini  “d” ve “n” harfini “u” olarak okuma gibi harf karıştırma hataları yapma.
    Okumayı sınıf seviyesine göre oldukça geç öğrenme.        
    Çok yavaş okuma.
    Satırlar arasında kelimeleri değiştirir örneğin üst satırdan  bir kelimeyi mevcut satıra ekleyerek okuma.

2. Başka bir sınıflandırma ise disleksi, gelişimsel ve sonradan edinilmiş disleksi olarak üzere iki alt başlıkta ele alınmaktadır.

  • Gelişimsel Disleksi
    Belirlenmiş beyin hasarı olmadığı hâlde okumanın öğretilmesi sırasında ortaya çıkan, yeterli eğitim ve çevreye rağmen gelişen ve çocukluktan itibaren yaşanan, biyolojik kökenli bir güçlük olarak tanımlanmaktadır.

  • Sonradan Edinilmiş Disleksi
    Okumayı öğrenmiş kişilerde beyin hasarına sonucu bilişsel süreçlerin zarar görmesi ya da tamamen yok olması sonucu ortaya çıkan okuma güçlüğüdür. Yüzeysel ve fonolojik disleksi olarak ikiye ayrılmaktadır.

3. Algısal Temelli Sınıflandırmalar

Algıda yaşanan problemler üzerinde durulan bu sınıflamada disleksi görsel, işitsel ve karma disleksi olarak üç alt başlık altında incelenir.

DİSLEKSİ BELİRTİLERİ NELERDİR?
  • Yaşıtlarına oranla geç okuma, okumaya karşı isteksizlik.
  • Okuma hızında yavaşlık ve akıcılık eksikliği.
  • Harfleri , temsil ettikleri  seslerle  ilişkilendirmede güçlük.
  • Okurken harfleri karıştırma.
  • Okurken harf, hece atlama veya ekleme.
  • Kelimenin sonlarını uydurarak yuvarlayarak okuma.
  • Okuduğunu anlama ve anlatmada güçlük yaşama.
  • Başkasının okuduğundan daha iyi anlama.
  • Kelimeleri hecelemekte ya da seslerine ayırmakta zorlanma.
  • Sözcükleri doğru telaffuz edememe.
  • Sözcükleri, harflerinin yerini değiştirerek söyleme.
  • Gördüğü ses sembolü ya da sözcükleri ters okuma ya da yazma.
  • Yetersiz sözcük dağarcığı.
  • Birbiri ile kafiyeli kelimeleri fark etmekte zorlanma.
  • Kelime ve kavramları karıştırma veya hatırlamakta güçlük.
  • Hızlı yönergeleri veya birden fazla sıralı yönergeyi  anlama güçlüğü.
  • Okuduğu ya da dinlediği bir hikayeyi özetlemede zorlanma.
  • Yüksek sesle ve grup içinde okumaktan kaçınma.

Psikopedagojik Değerlendirme

Bu değerlendirmede bilişsel, akademik, nöropsikolojik işlevler funduszeue.infoğerlendirmede anne, babayla ,çocukla, okul rehber öğretmeniyle görüşülür. Hangi alanlarda bozukluk olduğunu saptamak amacıyla çeşitli test tekniklerinden yararlanılır. Bu inceleme sonuçları vakanın hem yetersiz hem de güçlü olduğu alanları ortaya çıkarır, hangi sorunlara psikopedagojik terapi uygulanacağına karar verilmesini de sağlar. Yapılan pek çok çalışmada öğrenme bozukluğu alanında en sık kullanılan ve tanı değeri belirlenen testler arasında  WISC-R, Frostig Gelişimsel Algı Testi, Peabody başta gelmektedir.(Korkmazlar,).

DİSGRAFİ

Disgrafi yazmak için gerekli motor becerileri ve yazılı anlatım için gereken düşünme becerilerini öğrenmekte gözlenen bir güçlüktür.   
Yazı yazmak, karmaşık bir motor beceri ve bilgi işleme süreci gerektirdiğinden, bir kişinin sadece el yazısı bozukluğunun olması, disgrafisi olduğunu söylemek için yeterli değildir.
Bu durum okuma yeteneğiyle ilişkisizdir ve zeka geriliğinden kaynaklanmaz.
Disgrafili çocuklar genellikle yazım bozukluğu ve yazılı ifadede zorluk yaşarlar. Ayrıca disleksi ve bazı durumlarda sözlü dil sorunları gibi başka problemlere de sahip olabilirler.
Bir öğrencinin yazılı dili öğrenmesine engel olabilecek tüm yetersiz beceriler konusunda uzmanlaşmış öğretim planlamak için; el yazısı ve ilgili beceri alanlarında eksiksiz bir değerlendirme yapılması önemlidir.

DİSGRAFİ TÜRLERİ NELERDİR?
Disgrafinin üç temel alt türü olduğu kabul edilmiştir. Bazı çocuklarda bunların iki ya da üçünün kombinasyonu görülebilir ve bireysel belirtiler burada tanımlananlardan farklı olabilir.

Disletik Disgrafi

  • Dislektik disgrafide spontane olarak yazılan yazılar okunaksızdır.
  • Yazılı bir şeyi kopyalama oldukça iyidir.
  • Yazılarda imla kötüdür.
  • Küçük kas becerileri normaldir.

Motor Disgrafi
Motor disgrafi, küçük kas becerilerindeki yetersizlikten, el becerisinin zayıflığından, kas elastikiyetinin yetersizliğinden ya da sebebi bilinmeyen motor sorunlardan kaynaklanır.
Bir başka belgeden bakılarak kopyalanmış olsa bile, yazılar, genellikle kötü ya da okunaksızdır.
Yazılarda harf formasyonu fazladır.

  • Uygun yazımlar uzun bir süre boyunca devam ettirilemez.
  • Kişi uzun paragraflar yazmakta çok zorlanır ve yazmaya uzun süre devam edemez.
  • Harflerin şekli ve büyüklüğü giderek tutarsız ve okunaksız hale gelir.
  • Kalem yanlış tutulduğu için yazı çoğunlukla eğiktir.
  • İmla yetenekleri bozulmamıştır.
  • Küçük kas becerileri beklenenin altındadır.

Uzamsal Grafi

  • Spontane yazısı okunaksızdır.
  • Kopyalayarak yazdığı yazı okunaksızdır.
  • Yazımlarında imlası ve yazma hızı normaldir.

DİSGRAFİ BELİRTİLERİ NELERDİR?

  • Okunaksız yazı.
  • Yazı yazmak veya çizmekten kaçınma, yazarken çabuk yorulma.
  • Kalemin sıkı, yanlış, eğik ya da garip bir şekilde tutulması
  • Yazma ya da kopyalama hızında düşüklük.
  • Tahtadan ya da kitaptan deftere not aktarırken zorluk çekme.
  • Harflerin boyutları ve şekillerinde düzensizlik, tamamlanmamış harfler yapma.
  • Büyük ve küçük harfleri/ el yazısı –düz yazı harfleri karıştırma.
  • Yazım esnasında ses atlama veya ekleme.
  • Kelimeler arasında boşluk bırakmama, yanlış heceden ayırarak yazma ya da birkaç parça halinde yazma.
  • Cümlelerde bitmemiş veya atlanmış kelimeler.
  • Yazımlarda satır başından başlamama, satır atlama veya ters yönde yazma.
  • Birçok imla yanlışı yapma.
    -Söz dizimi yapısı ve dilbilgisi ile ilgili zorluk çekme.
  • Yazıyı bir iletişim aracı olarak kullanmada zorlanma.
  • Kağıt üzerinde düşünceleri düzenleme güçlüğü.
  • Yazarken kendi kendine konuşma.

Dispraksi Nedir?

Dispraksi, kişinin motor görevlerini planlama ve işleme kabiliyetini etkileyen nörolojik bir farklılıktır.

Dispaksiyeri olan bireylerde genellikle dil problemleri vardır ve bazen düşünce ve algılama ile bir miktar zorluk derecesi vardır. Dispraksi, bununla birlikte, kişinin zekasını etkilemez; ancak çocuklarda öğrenme problemlerine neden olabilir.

Gelişimsel dispeksi hareket organizasyonunun bir olgunlaşmamışlığıdır. Beyin, bilgiyi sinirsel mesajların tam olarak aktarılmasına izin verecek şekilde işlemez.

DİSKALKULİ

Diskalkuli temel aritmetik gerçeklerin öğrenilmesinde, sayısal büyüklüğün işlenmesinde ve doğru ve akıcı hesaplamalar yapılmasında bozulmalarla karakterize edilen belirli bir öğrenme farklılığıdır.(APA) Bireyin performansının kronolojik yaşına göre niceliksel olarak beklenenden düşük olması ve aldığı eğitimin , çevresel faktörlerin yetersizliğinden ve  zihinsel bir engelden kaynaklanmaması gerekir.

DİSKALKULİ BELİRTİLERİ NEDİR?

  • Matematiğe karşı endişe veya olumsuz tutum.
  • Rakamları ve aritmetik sembolleri tanımada güçlük.
  • Rakamları doğru seçme ve doğru yazmada güçlük.
  •  Ritmik saymayı öğrenmekte, tek, çift saymada güçlük çekme, sayarken sayıları atlama, sıralama yapmada zorlanma.
  • Bir çokluğu gruplamada güçlük.
  • +, – ,x ve diğer işaretleri saptama ve bunları doğru kullanmakta zorlanma.
  • Toplama işlemi yaparken birler basamağı yerine onlar basamağından başlama,  eldeyi unutma.
  • Basamakların (birler, onlar, yüzler v. s.) yerini karıştırma.
  • Çıkarma işlemi esnasında alttaki sayıdan üstteki sayıyı çıkarma.
  • Çarpım tablosunu öğrenmede güçlük.
  • Problemleri anlama ve matematik sembolleriyle ifade etmede güçlük.
  • Bir matematik probleminin çözümü için bir strateji üretmekte zorlanma.
  • Bir matematik problemini çözerken işlem adımlarını atlama, karıştırma.
  • Akıl yürütme yöntemlerini ve çok aşamalı hesaplama yöntemlerini öğrenmekte zorluk.
  • Mesafe, ağırlık, uzunluk,  zaman tahmini yapamama.
  • Kendine göre metotlara başvurma, işlemleri kafadan yapmaya çalışma.
  • Telefon numaralarını ve oyun puanlarını hatırlamakta güçlük.
  • Grafikleri veya grafikler üzerinde gösterilen bilgileri kavramakta güçlük.
  • Geometrik şekil – cisimleri ve şekillerle ilgili bağıntıları öğrenmede güçlük.

Daha fazla bilgi ve verdiğimiz hizmetler için tıklayabilirsiniz.

Disleksiyi anlamanın 15 yolu

Toplumda teşhis konulmamış binlerce kişi bulunduğunu belirten Dirim Yaşam Akademisi Başkanı Nuran Dirim Ayral, "okul öncesi", "okul çağı" ve "yetişkinlerde" disleksiyi farketmenin yöntemleri hakkında önemli bilgiler verdi:

Okul öncesi çocuklarında disleksi nasıl anlaşılır?

Konuşma ve işitmede yaşanan zorluklar: Örneğin araba yerine "abara" diyorsa; sözcüklerin telaffuzunda güçlük yaşıyorsa; sözcükleri hecelemekte ya da heceleri birleştirmekte zorlanıyorsa; konuşurken sesleri sözcüğe dönüştürebilmede sorun varsa

Öğrenme zorlukları: Dislektik olan çocuklar fonoloji sürecinde (seslerin işlenmesi) ve görsel - sözel tepki hızında, temel öğrenme konularında zorluk yaşayabilirler. Kendi kelime haznelerini oluşturmada yavaşlık. Genellikle okul öncesi dönemdeki dislektik çocuklar, kısıtlı sayıda sözcük kullanır. Sesleri, harfleri, renkleri ve sayıları hatırlamakta yavaşlık. Dislektik çocuklar bildikleri nesnelerin bile adlarını hatırlamakta yavaştırlar. Kısa şiirleri ya da tekerlemeleri ezberlemede zorluk yaşarlar. En sevdiği videoların bile konusunu hatırlamakta zorluk çekerler.

Fizksel zorluk çekip çekmediğine bakın: Kalem tutma, düğme ve fermuarlarla sorun yaşama ya da diş fırçalama gibi hassas motor becerilerin gelişiminde yavaşlık, sol ve sağı karıştırma, müziğin ritmiyle hareket etmede zorluk.

Disleksiyi biliyor musunuz?

Çocuğunuza okumayı sevdirmek için 5 öneri

Okul çağı çocuklarında disleksi nasıl anlaşılır?

Harfleri ve sayıları ters yazma: Yazmayı öğrenirken çoğu ana sınıfı ya da birinci sınıf öğrencisi sayıları ve harfleri yanlış yazmaktadır. Yine de bu daha büyük çocuklar için disleksi belirtisi olabilir ve harfleri ve sayıları ters yazma durumu süreklilik gösteriyorsa çocuğunuzun disleksi için test edilmesi gerekebilir.

Okuma zorluğu: Çocuklar ve gençler arasında disleksi; öncelikle, okumayı akranlarından yavaş öğrenmeleri ya da kendi yaş seviyelerinin gerisinde kalan okuma hızı ile anlaşılır. Bu disleksinin birincil belirtisidir.

Okuma sorunları arasında şunlar da bulunmaktadır:

Harfler ve sesler arasındaki bağlantıyı öğrenmede gerilik: “At” “et” “kara” para” gibi kısa sözcükleri birbiriyle karıştırma.

Okuma, heceleme ve yazmada hata yapma: Simetrik harflerin yazımını karıştırma (“d” yerine “b”); tersten okuma, harfleri baş aşağı şeklini algılama (“u” yerine “n”); harflerin yerini değiştirme. Not almada ve bir sonraki bölümde neler olabileceğini tahmin etmede zorluk çekme.

İşitsel (dinleme) ve heceleme sorunları: Disleksinin altında yatan neden, fonolojik işleme, sözcüğü işitme ya da görebilme onu farklı seslere ayırabilme ve her bir sesi sözcük oluşturacak harflere dönüştürme problemidir. Bu çocuklar için özellikle okumayı zorlaştırsa da sık sık çocukların dinleme ve açık ve doğru bir şekilde konuşma yetisini de etkilemektedir.

Belirtiler şunlardır: Hızlı talimatları anlamada ya da verilen talimatın kısımlarını hatırlamada sorun. İşitilen şeyi hatırlamada zorluk.

Düşünceleri söze dökmede zorluk: Çocuk tereddütlü konuşabilir ya da cümleleri yarım bırakabilir.

Heceleri karışık söyler: Anlatmak istediği şey için bozulmuş cümleler ya da benzer sözcükler kullanır.

Bozuk konuşma: Çocuk anlatmak istediği şey için yanlış sözcükler ya da benzer sözcükler kullanır. Kısa şiirler yazmada ya da kavramada zorluk çeker.

Fiziksel belirtilere bakın: Disleksi mekansal düzen ile ilgili sorunları da kapsar, dislektik çocuklar motor becerilerle ilgili de sorun yaşar. Motor becerilerle ilgili sorunlar için yaygın belirtiler şunlardır: Yazma ya da kopyalamada sorun. El yazıları okunmaz haldedir. Sık sık sol ve sağ; kavramlarını karıştırır.

Duyusal ya da davranışsal belirtiler: Dislektik olan çocuklar özellikle okulda akranlarına görece daha kolay okurken ve yazarken gördüklerinde sorun yaşarlar. Sonuç olarak bu çocuklar daha az zeki ya da bir şekilde başarısız hissederler.

Disleksi teşhisi konmadığı için;

Çocuğun öz saygısı düşüktür .
Çocuk geride kalır ya da depresiftir, sosyalleşmek ya da arkadaşları ile beraber olmak ilgisini çekmez.
Çocukta anksiyete gözlenir. Bazı uzmanlar dislektik çocuklarda anksiyetenin en sık rastlanan duygusal semptom olduğunu ifade etmektedir.
Bu çocuklar sık sık kendini öfke ile gösteren bir hayal kırıklığı yaşarlar. Yaşadığı öğrenme zorluğundan dikkatleri uzaklaştırmak için “oyunculuk” dahil olmak üzere davranış bozukluğu gösterir. Odaklanma sorunu yaşarlar ve “aşırı aktif” ya da “gündüz düşü” yaşıyor gibi görünürler.

Engelleme mekanizmaları: Dislektik olan çocuklar akranları, öğretmenler ve ebeveynlerinin olduğu ortamlarda okuma, yazma ya da konuşma ihtimalinin bulunduğu yerlerde bulunmaktan kaçınırlar. Mahçup olma korkusu ile halka açık bir şekilde yüksek sesle okurken kendilerini kötü hissedebilirler.

Yetişkinlerde disleksi nasıl anlaşılır?

Okuma ve yazma ile ilgili sorunlara bakın: Uzun zamandır disleksi ile yaşayan yetişkinler çocukların yaşadığı problemlerin aynısıyla mücadele ederler.

Yetişkinler arasındaki yaygın okuma ve yazma sorunları aşağıdaki gibidir:

Yavaş ve hata yaparak okumak.
Yanlış hecelemek. Dislektikler aynı sözcüğü yazının tek bir bölümünde çeşitli şekillderde hecelerler.
Yetersiz kelime haznesi.
Planlama ve organizasyonda zorluk, bilgi verme ve özetlemede problem yaşama.
Zayıf hafıza becerileri ve okuduktan sonra bilgiyi akılda tutma sorunu.

Bazı becerilerin ortalamadan daha gelişmiş olup olmadığına bakın:

Dislektikler okuma zorluğu çekseler de bu zeka eksikliği göstergesi değildir. Aslında dislektikler “becerili insanlardır” ve başkalarını okumakta sezgileri son derece yüksek ve etkilidir. Mekana ait düşüne becerileri son derece güçlüdür ve bu tür beceriler gerektiren mühendislik ve mimarlık gibi alanlarda çalışabilirler.

Korkunç sonuçlara yol açabilir

Yukarıdaki belirtilerden herhangi biri nedeniyle çocuğunuzda disleksi olduğunu düşünüyorsanız çocuğunuzun öğretmeni ve doktoru ile konuşun. Erken teşhis, dislektik çocuğun öğrenme soruları ile başa çıkmasına yardımcı olmak için önemlidir.
Dislektik çocukların karşılanmayan ihtiyaçları ileriki yaşamlarında korkunç sonuçlara yol açabilir. Örneğin lise öğrencilerinin dörtte biri lise eğitimini yarıda bırakmaktadır.

Dirim Yaşam Akademisi Başkanı Nuran Dirim Ayral:

“Bu çocuklar herkes kadar akıllıdır, sadece beyinleri farklı çalışır”

Disleksi öğrenme güçlüğünün sadece bir tipidir. Öğrenme güçlüğü olan çocukların yüzde 80'i disleksi olduğu için genelde öğrenme bozukluklarının hepsine halk arasında ve medyada disleksi denmeye başlanmıştır.

Özgül öğrenme güçlüğü, bir çocuğun zekası normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen dinleme, düşünme, anlama, kendini ifade etme, okuma - yazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla düşük başarı göstermesidir.

Disleksi beynin çalışma biçimi ile ilgili bir sorundur ve öncelikle okuma zorluğu ile karakterize edilen bir öğrenme bozukluğudur. Disleksinin düşük zekayla ilgisi yoktur. Her ne kadar disleksi yaşam boyu süren bir durum olsa da tanı konulduktan sonra tedavi için herhangi bir ilaç kullanılmaz, yanlız eğitimle tedavi edilebilir ya da hafifletilebilir.

Disleksi olan bazı çocuklar öğretmenleri ve aileleri tarafından farkedilmedikleri zaman ilgisiz ya da konsantrasyon güçlüğü yaşayan çocuk olarak adlandırılırlar. Disleksi zeka ya da motivasyon ile ilgili bir sorun değildir. Bu çocuklar herkes kadar akıllıdır. Sadece beyinleri farklı çalışır. Bu fark, bilgileri almayı ve işlemeyi etkiler. Ülkemizde öğrenme güçlüğü çok farkında olunan bir alan değildir. yılından itibaren televizyonlarda gösterilmeye başlayan kamu spotu yayınlarıyla halk tarafından duyulmaya başlanıp ilgi gösterilmeye başlanmıştır.

Birçok çocuk için disleksi okula başladıklarında ve akademik beceriler kazanmakta başarısız olduklarında göze çarpar. Yani çocukların ilkokula başladıkları ilk aylar çok önemlidir. Akademik belirtiler farkedilince zaman kaybetmeden çocuğu bir uzmana götürmesi için aile öğretmen tarafından yönlendirilmedilir. Özellikle ilkokul birinci sınıf okutan öğretmenlere bu konuda çok sorumluluk düşmektedir.

Öğretmenlerin öğrenme bozukluğu hakkında bilgi sahibi olması ve yönlendirmesi hayati önem taşımaktadır. Çünkü öğrenme bozukluğu olan bir çocukta eğitim ne kadar erken başlarsa o kadar ilerleme kaydedilir.”

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası