bankaya gitmek yasak mı / 30 Nisan bankalar PTT açık mı? Bugün bankalar PTT çalışıyor mu? Bankaya gitmek yasak mı? - Takvim

Bankaya Gitmek Yasak Mı

bankaya gitmek yasak mı

Anayasa Mahkemesi Başkanlığından:

Esas Sayısı: /4

Karar Sayısı: /81

Karar Günü:

İTİRAZ YOLUNA BAŞVURAN MAHKEMELER:

1 - Ankara Asliye 1. Ticaret MahkemesiEsas Sayısı/65

2 - İstanbul 2. İdare MahkemesiEsas Sayısı/1

3 - İstanbul 2. İdare MahkemesiEsas Sayısı/3

4 - İstanbul 2. İdare Mahkemesi Esas Sayısı/4

İTİRAZLARIN KONUSU:

A - günlü, sayılı Pasaport Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen maddesinin birinci fıkrasının “… vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere …” bölümünün,

B - günlü, sayılı Bankalar Kanunu’nun maddesinin günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen (3) numaralı fıkrasının “ sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri, Fonun talebi üzerine Fona borçlu olanlar ile tüzelkişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında da uygulanır” biçimindeki tümcesinin,

C - günlü, sayılı Bankalar Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa’nın maddesiyle eklenen ek 5. maddesinde yer alan “tedbir” sözcüğünün, söz konusu madde kapsamındaki bankalar tarafından uygulanan yurt dışına çıkış yasağı yönünden,

D - günlü, sayılı Bankacılık Kanunu’nun geçici maddesinin “… tüzel kişilerin kanunî temsilcileri ile borçlu veya borçla diğer ilgililerin yurt dışına çıkmasını yasaklama …” bölümünün,

Anayasa’nın Başlangıç’ı ile 2., 5., 6., , , , , , , , , , ve maddelerine aykırılığı savıyla iptalleri istemidir.

I - OLAY

Bakılmakta olan davalarda, sayılı Pasaport Kanunu’nun, sayılı Bankalar Kanunu’nun ve sayılı Bankacılık Kanunu’nun yurt dışına çıkış yasağıyla ilgili itiraz konusu kurallarının Anayasa’ya aykırı olduğu kanısına varan Mahkemeler iptalleri için başvurmuşlardır.

II - İTİRAZLARIN GEREKÇELERİ

maddesinde “vatandaşlık ödevi” nedeniyle sınırlama yapılabileceğinin belirtildiği, Yasa’yla getirilen sınırlamanın vergi borcu bakımından açık ve net olmadığı, vergi ödevinin hangi aşamasında, hangi yetkililerce ve hangi ölçütlere göre yasak konulacağı belirtilmeksizin, yetersiz ve belirsiz bir ifadeyle sınır getirildiği, vergi yargılaması varsa bunun devam ettiği sürede de yasak konulması konusunda bir engel bulunmadığı, anayasal koruma altında bulunan yurt dışına çıkma özgürlüğünün soyut nitelikteki sınırlamalarla ihlal edildiği, yapılan sınırlamanın soyut, yetersiz ve ölçüsüz olduğu, ölçüsüzlük ilkesi uyarınca en ağır önlemleri almaya gerek kalmadan uygun yöntemlerle vergi borcunun tahsiline ilişkin araçların kullanılması suretiyle tahsilatın gerçekleştirilebileceği, bu konuda yasalarda gerekli ve elverişli araçların bulunduğu,daha hafif ve uygun yöntemler mevcut iken en ağır yöntemin seçilmesi sonucunda anayasal koruma altında bulunan temel hak ve özgürlüklerden olan seyahat özgürlüğünün kısıtlanmasını doğuracak biçimde yurt dışına çıkışın yasaklanmasında vergi borcunun tahsili amacı için aranan gereklilik, elverişlilik ve oranlılık unsurları bulunmadığından ölçülülük ilkesinin ihlal edildiği,., 5., 6., , , , , , , , , , ve maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

III - YASA METİNLERİ

A - İtiraz Konusu Yasa Kuralları

1 - günlü, sayılı Pasaport Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen maddesinin iptali istenilen sözcükleri de içeren birinci fıkrası şöyledir:

“Yurt dışına çıkmaları; mahkemelerce yasaklananlara, memleketten ayrılmalarında genel güvenlik bakımından mahzur bulunduğu İçişleri Bakanlığınca tespit edilenlere, vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere pasaport veya seyahat vesikası verilmez. Ancak, yabancı memleketlere gitmeleri mahkemelerce yasaklananlar dışında kalanlara, zarurî hallerde İçişleri Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile pasaport veya pasaport yerine geçen seyahat vesikası verilebilir.”

2 - günlü, sayılı Bankalar Kanunu’nun maddesinin, günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen ve iptali istenilen tümceyi de içeren (3) numaralı fıkrası şöyledir:

“Fon her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır. Fon, devraldığı alacağın takibine, alacağın devralındığı gün itibariyle banka defter, kayıt ve belgelerine göre anapara, her türlü faiz, komisyon ve sair giderlerin toplamından oluşan birikmiş alacak tutarı üzerinden başlar. Bu alacaklar, Fon tarafından devralındığı tarihten itibaren amme alacağı niteliğini kazanır ve birikmiş alacak tutarına, sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı uygulanır. Ancak Fon, her türlü alacakları ve devraldığı alacaklarla ilgili olarak borçlu aleyhine sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre başlatılmış bulunan takipler ile alacağın tahsiline yönelik davalara kaldığı yerden devam edebileceği gibi, takibi devam ettirmekten ve/veya davanın takibinden sarfınazar ederek devraldığı alacağın kaldığı yerden sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve tahsiline de karar verebilir. Yukarıda sözü edilen sarfınazar, haktan feragati tazammun etmez. Fon, sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca takibine karar verdiği alacaklarına ilişkin her türlü teminatın paraya çevrilmesinde de anılan Kanun hükümlerini uygulayabilir. Fon, sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uygulamasında anılan Kanunun Maliye Bakanlığı, tahsil dairesi ve diğer makam, merci ve komisyonlara verdiği yetkileri kullanır. Bu yetkilerin kullanılmasına ilişkin esas ve usuller Fon Yönetmeliğinde gösterilir. Fona borçlu olanların iflası halinde sayılı İcra ve İflas Kanununun inci maddesindeki iflas bürosu Fon temsilcisinin katılımıyla teşekkül eder. (Ek cümle: 12/12/ s.K./ md.) Borçlu veya borçlunun malları başka mahallerde bulunduğu takdirde, Fon, sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerini, kendi tahsilat dairesi aracılığı ile uygulayabileceği gibi, tahsil dairesi bulunmadığı hallerde talebi üzerine, uygulama o mahaldeki Maliye Bakanlığı Tahsil Dairesi tarafından yapılır. sayılı İcra ve İflas Kanununun üncü maddesindeki iflas idaresinin, Fonun talep etmesi halinde üyelerinden biri veya ikisi, Fonun göstereceği iki kat aday arasından icra tetkik mercii tarafından seçilir. Fon, bir üye seçtirmişse icra tetkik mercii diğer bir üyeyi alacak tutarı itibariyle çoğunlukta olanların göstereceği iki aday arasından, bir üyeyi de alacaklı sayısı itibariyle çoğunlukta olanların göstereceği adaylar arasından seçer. Fon iki üye seçtirmişse, diğer bir üye icra tetkik mercii tarafından alacaklı sayısı itibariyle çoğunlukta olanların göstereceği iki aday arasından seçilir. (Değişik cümle: 30/01/ - s.K./5. md.) Fon, devraldığı ve dava veya iflas takibine konu etmekle görevli ve yetkili olduğu alacakları ve sayılı Kanuna göre takip ettiği ve/veya edeceği alacakları da dahil olmak üzere bu Kanunda yazılı her türlü alacakları ile ilgili olarak iskonto da dahil olmak üzere her türlü tasarrufta bulunmaya, sulh olmaya, alacağına mahsuben menkul ve gayrimenkul mallar ile her türlü hak ve alacakları hiçbir sınırlamaya tabi olmaksızın devralmaya ve alacağın yeniden itfa planına bağlanması da dahil olmak üzere borçlularla anlaşma yapmaya ve borçlularla yaptığı anlaşmalar kapsamında 14 ve 17 nci maddeler uyarınca Fon Kurulunca belirlenecek esas ve usuller dahilinde muhafaza tedbiri uygulayıp, uygulamamaya, dava açıp açmamaya veya açılmış bulunan hukuk davalarının yapılan anlaşma süresince durdurulmasını mahkemeden istemeye yetkilidir. sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri, Fonun talebi üzerine Fona borçlu olanlar ile tüzel kişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında da uygulanır. Fon, sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu, sayılı Devlet İhale Kanunu ve sayılı Sayıştay Kanunu ile bunların ek ve değişikliklerine tabi değildir. (Ek cümle: 12/12/ s.K./ md.) Fon aslen veya devir suretiyle sahip olduğu her türlü alacağının teminatını teşkil etmek üzere Türk parası ve/veya taşınmaz rehni ve/veya taşınır rehni dahil olmak üzere her türlü ayni ve şahsi teminat almaya ehil ve yetkilidir.”

3 - günlü, sayılı Bankalar Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa’nın maddesiyle eklenen ve iptali istenilen sözcüğü de içeren ek 5. maddesi şöyledir:

“Kamu bankalarında (tasfiye halindeki Emlak Bankası A.Ş. dahil) ve sermayesinin yarıdan fazlası kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan ya da hisselerinin çoğunluğu üzerinde bu kurum ve kuruluşların idare ve temsil yetkisi bulunan ve özel kanunla kurulmuş bankalarda bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce bankacılık teamüllerine göre teminatlı ve/veya yetersiz teminatlı kredi kullanıp da vadesi geçtiği halde henüz ödenmemiş, süresi uzatılmamış veya yeniden yapılandırılmamış kredileri kullananlar ya da yeniden yapılandırma şartlarını ihlâl edenler ile münferit veya karşılıklı verilen banka teminat mektupları, kabul kredileri ve avaller, taşınır ve taşınmaz rehni, ipotek, üst hakkı, intifa hakkı ve oturma hakkı gibi her türlü sınırlı aynî hak tesisine ilişkin sözleşmeden doğan haklarında diğer bankaların ve üçüncü kişilerin muvazaadan âri hakları aleyhine olmamak üzere Fon ve Hazine alacaklarına ilişkin tedbir, takip ve tahsil hükümleri bankalarınca uygulanır.”

4 - günlü, sayılı Bankacılık Kanunu’nun iptali istenilen sözcükleri de içeren geçici maddesi şöyledir:

çoğunluğu üzerinde bu kurum ve kuruluşların idare ve temsil yetkisi bulunan ve özel kanunla kurulmuş bankalarda (Tasfiye Hâlinde T. Emlak Bankası A.Ş. dâhil) tarihinden önce bankacılık teamüllerine göre teminatlı ve/veya yetersiz teminatlı kredi kullanıp da vadesi geçtiği halde henüz ödenmemiş, süresi uzatılmamış veya yeniden yapılandırılmamış kredileri kullananlar ya da yeniden yapılandırma şartlarını ihlal edenler ile münferit veya karşılıklı verilen banka teminat mektupları, kabul kredileri ve avaller, taşınır ve taşınmaz rehni, ipotek, üst hakkı, intifa hakkı ve oturma hakkı gibi her türlü sınırlı aynî hak tesisine ilişkin sözleşmeden doğan hakların da diğer bankaların ve üçüncü kişilerin muvazaadan arî hakları aleyhine olmamak üzere Fon alacaklarının tahsiline ilişkin , , , , , , ve inci madde hükümleri, tasarrufun iptali davalarında aciz vesikası şartı aranmaması, tüzel kişilerin kanunî temsilcileri ile borçlu ve borçla diğer ilgililerin yurt dışına çıkmasını yasaklama dâhil bankalarınca uygulanır.”

B - Dayanılan Anayasa Kuralları

Başvuru kararında, Anayasa’nın Başlangıç’ı ile 2., 5., 6., , , , , , , , , , ve maddelerine dayanılmıştır.

IV - İLK İNCELEME

Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü’nün 8. maddesi gereğince, E/1, E/3 ve E/4 sayılı dosyalarda eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine, oybirliğiyle, E. /65 sayılı dosyada ise Serdar ÖZGÜLDÜR’ün “ihtilafa konu yurtdışı çıkış tahdidi işleminin idari yargının görev alanına girmesi, itiraz Mahkemesinin ise adli yargıya dahil bulunması karşısında; itiraz başvurusunun Mahkemenin yetkisizliği nedeniyle reddi gerektiği” yönündeki karşıoyu ve oyçokluğuyla karar verilmiştir.

V - BİRLEŞTİRME KARARI

Ankara Asliye 1. Ticaret Mahkemesi’nin başvurusuna ilişkin E/65;İstanbul 2. İdare Mahkemesi’nin başvurularına ilişkin E/1 ve E/3 sayılı davaların, aralarındaki hukuki irtibat nedeniyle E/4 sayılı dava ile birleştirilmesine, birleştirilen davaların esaslarının kapatılmasına, esas incelemenin /4 sayılı dosya üzerinden yürütülmesine gününde oybirliğiyle karar verilmiştir.

VI - ÖN SORUN

E. /4 sayılı dosyada, İstanbul 2. İdare Mahkemesi’nde bakılmakta olan davanın tarafları Mahkeme’ye feragat dilekçesi vermişler ve aralarında imzaladıkları protokol gereği, davacı tarafından davadan feragat edildiğini belirtmişlerdir. Davalı tarafından verilen dilekçede de, davacının talebinden vazgeçmesi olan feragatın, taraflar arasındaki uyuşmazlığa davacının iradesi ile son veren, rücu edilmesi mümkün olmayan, bakılmakta olan davayı kesin olarak sona erdiren bir taraf işlem olduğu, bu nedenle Anayasa Mahkemesi tarafından işin geri çevrilmesine karar verilerek dosyanın Mahkemesi’ne gönderilmesine karar verilmesi isteminde bulunulmuştur. Söz konusu dilekçeler, Mahkeme tarafından Anayasa Mahkemesi’ne gönderilmiştir.

Anayasa’nın ve sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un maddelerine göre, mahkemeler, bakmakta oldukları davalarda uygulayacakları yasa ya da kanun hükmünde kararname kurallarını Anayasa’ya aykırı görürler veya taraflardan birinin ileri sürdüğü aykırılık savının ciddi olduğu kanısına varırlarsa o hükmün iptali için Anayasa Mahkemesi’ne başvurmaya yetkilidirler. Ancak, bu kurallar uyarınca bir mahkemenin Anayasa Mahkemesi’ne başvurabilmesi için, elinde yöntemince açılmış ve görevine giren bir davanın bulunması gerekmektedir.

Olayda, Anayasa Mahkemesi’ne itiraz başvurusu yapıldığında Mahkeme’de bakılmakta olan bir dava bulunmakta olup, usulüne uygun olarak yapılan başvurunun ilk incelemesi yapılarak, işin esasının incelenmesine karar verilmiştir. Başvuru sürecinden sonra tarafların feragat dilekçeleri vermeleri sonucunda bakılmakta olan dava sona ermiştir.

Anayasa'nın maddesiyle düzenlenen Anayasa’ya aykırılığın mahkemelerde öne sürülebilmesinde, başka bir anlatımla itiraz yolunun açılmasında güdülen amaç, Anayasa Mahkemesi'nin kararından yalnızca o davanın taraflarının yararlanması değildir. Dava mahkemesinde itiraz yolunun işletilerek bekletici sorun yapılmasına, daha açık bir deyimle, Anayasa Mahkemesi'ne başvurma kararı alınmasına kadar ön planda olan somut ve kişisel durum, Anayasa Mahkemesi'nde etkinliğini kaybetmekte, bunun yerini soyut, genel ve objektif bir nitelik almaktadır. Anayasa Mahkemesi'nin önünde önem kazanan ve incelenmesi gereken husus o davanın taraflarının bu işlemden yararlanıp yararlanmayacakları değil, kuralların denetimi yapılarak, Anayasa’ya aykırılık varsa, o kural iptal edilmek suretiyle Anayasa’nın üstünlüğü ve bağlayıcılığı ilkesinin egemen kılınmasıdır. Dava mahkemelerinde itiraz yoluna başvurma kararı alınarak bu yol işlemeye başladıktan sonra, ne mahkeme ve ne de taraflar işlemeye başlayan bu süreci durdurmaya yetkili değillerdir. Sonradan doğacak hukuki durumlar, Anayasa Mahkemesi'ndeki incelemeyi etkilemeyeceğinden, dava mahkemesindeki davadan tarafların feragat etmiş olması, başlamış olan Anayasa’ya uygunluk denetiminin sonuçlandırılmasına engel teşkil etmez.

VII - ESASIN İNCELENMESİ

Başvuru kararı ve ekleri, işin esasına ilişkin rapor, itiraz konusu Yasa kuralları, dayanılan Anayasa kuralları ve bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:

A - İtiraz Konusu Kuralların Anlam ve Kapsamı

Türk hukuk sisteminde yurt dışına çıkış işlemleri sayılı Pasaport Kanunu’nda düzenlenmiştir. Bu Yasa’nın 2. maddesine göre, Türk vatandaşları ile yabancılar Türkiye’ye girebilmek ve Türkiye’den çıkabilmek için yolcu giriş ve çıkış kapılarında polis makamlarına usulüne uygun ve geçerli pasaport veya pasaport yerine geçen bir belge ibraz etmeye mecburdurlar. sayılı Yasa’nın, sayılı Yasa ile değişik maddesinde de, pasaport veya vesika verilmesi yasak olan haller sayılmıştır. Buna göre, yurt dışına çıkmaları mahkemece yasaklananlara, memleketten ayrılmalarında genel güvenlik bakımından mahzur bulunduğu İçişleri Bakanlığı’nca tespit edilenlere ve vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere, pasaport veya seyahat vesikası verilmeyecektir. Yabancı memleketlere gitmeleri mahkemelerce yasaklananlar dışında kalanlar yönünden bir istisna getirilmiş, bunlara, zorunlu durumlarda İçişleri Bakanı’nın teklifi ve Başbakan’ın onayı ile pasaport veya pasaport yerine geçen seyahat vesikası verilebileceği öngörülmüştür. Vergi borcu olanların açık kimlikleri ilgili daireler tarafından pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilecek, bu makamlar tarafından da bildirilen kişilerin yurt dışına çıkışları engellenecek veya kendilerine pasaport veya seyahat belgesi verilmeyecek, verilmiş ise geri alınacaktır. Yurt dışına çıkışları yasaklananlar, eğer bu yasağın konulduğu tarihte yurt dışında iseler, bunların süreleri dolan pasaportları yenilenmeyerek, kendilerine Türkiye’ye dönmeleri için seyahat vesikası verilecektir.

Vergi borcu nedeniyle yurt dışına çıkış yasağı uygulamasının, yükümlülerin yükümlülüklerini yerine getirmesi, vergi gelirlerinin düzenli ve sürekli bir biçimde tahsili, kamu alacağının güvence altına alınması ve tahsilatın hızlandırılması amacıyla getirildiği anlaşılmaktadır.

Pasaport Kanunu’nun maddesinin Anayasa’ya aykırılığı ileri sürülen “vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere”şeklindeki bölümünde, vergi çeşidi, vergi borcunun cinsi, vadesi, niteliği ve tutarı ya da alt sınırı, resim, harç ya da benzeri mali yükümlülüklerden doğan borçlar için yasak uygulanıp uygulanmayacağı, borcun hangi evresinde yasak talebinde bulunulacağı ve tüm olağan yasa yollarının kullanılarak kesinleşip kesinleşmediği, yargı sürecinde yasak isteminde bulunulup bulunulmayacağı, vergi borçlusu, yasal temsilcilerin ya da müteselsil sorumluların durumu, zamanaşımı,vergi borçlusunu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirecek idare, yasağın bildirilme şekli ve süresi ile hangi durumlarda ve kim tarafından kaldırılacağı gibi konularda somut bir tanım, nitelendirme ya da düzenlemeye yer verilmemiştir. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler, Maliye Bakanlığı ve Gelir İdaresi Başkanlığı dışında farklı kurum ve kuruluşlar tarafından da tahakkuk ettirilerek tahsil edilmektedir. Bu idareler tarafından herhangi bir bildirim olmadığı takdirde, pasaport vermeye yetkili makamlarca yurt dışına çıkış yasağı uygulanmamaktadır. Yasa’da, vergi borcundan yurt dışına çıkış yasağı uygulaması nedeniyle idari düzenleme yapma konusunda idareye herhangi bir yetki verilmemiştir. Ancak, uygulamada konunun, Yasa ile yetki verilmediği halde, Maliye Bakanlığı tarafından sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’a dayanılarak tahsilat genel tebliğleri ile düzenlendiği, ayrıca bu konuda Gümrük Müsteşarlığı tarafından da tebliğ çıkarıldığı, yurt dışına çıkış yasağına ilişkin ölçütlerin idarenin takdir ve tercihine göre belirlendiği görülmektedir. Vergi borcu bakımından durumları aynı olan kişilerin kimilerine yasak getirilirken kimilerine getirilmemesi, yetkili idarenin vergi alacağının başka yollarla tahsili için makul girişimlerde bulunup bulunmadığı ve borçlunun ülkeyi terk etmesinin alacağın tahsilini olanaklı kılıp kılmayacağı hususları da tamamıyla idarenin takdir ve tercihine kalmaktadır.

Öte yandan, sayılı Bankalar Kanunu’nun maddesinin sayılı Yasa ile değiştirilen (3) numaralı fıkrasında yer alan “ sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri, Fonun talebi üzerine Fona borçlu olanlar ile tüzelkişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında da uygulanır” biçimindeki kuralla, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’na, Fona borçlu olanlar ile tüzelkişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında yurt dışına çıkış yasağı talebinde bulunma yetkisi tanınmıştır. sayılı Yasa’nın maddesiyle TMSF’ye tanınan bu yetki, sayılı Yasa’nın maddesinin on üçüncü fıkrasında daaynı şekilde yer almış; sayılı Yasa’nın geçici maddesinde de bu Yasa’nın yayımı tarihinden önce başlatılan işlemler sonuçlandırılıncaya ve her türlü Fon alacağı tahsil edilinceye kadar sayılı Yasa’nın maddesinin uygulanmasına devam edileceği belirtilmiştir.

sayılı Yasa’nın maddesine göre, TMSF’nin, bankacılık işlemlerinden ve bankaların TMSF’ye devir işlemlerinden kaynaklanan alacaklarının, sayılı Yasa’ya göre “amme alacağı” olarak nitelendirilmesi mümkün olmakla birlikte, bu alacaklar vergi alacağı kapsamına girmemektedir. Kuralda da, Pasaport Kanunu’nda olduğu gibi, borcun niteliği, kesinleşmesi ve tutarı ile hangi evrede yurt dışı yasağı konulması isteminde bulunulacağı hususlarında herhangi bir açıklamaya yer verilmemiş, yurt dışı yasağının uygulanması, Yasa’da herhangi bir çerçeve çizilmeden, tamamıyla TMSF’ye bırakılmıştır.

ve sayılı Yasalarla TMSF’ye tanınan yurt dışı çıkış yasağı talep yetkisi, sayılı Yasa’nın, sayılı Yasa’yla eklenen ek 5. maddesinde yer alan “tedbir” sözcüğü ile sayılı Bankacılık Kanunu’nun geçici maddesinin “… tüzel kişilerin kanunî temsilcileri ile borçlu veya borçla diğer ilgililerin yurt dışına çıkmasını yasaklama …” bölümünde; Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası A.Ş. dahil olmak üzere kamu bankalarına, sermayesinin yarısından fazlası kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan bankalara ve hisselerinin çoğunluğu üzerinde kamu kurum ve kuruluşlarının idare ve temsil yetkisi bulunan ve özel kanunla kurulmuş bankalara da tanınmıştır. Söz konusu bankalar, alacaklarının tahsili amacıyla, borçlular, borçla diğer ilgililer ve tüzel kişilerin yasal temsilcileri hakkında, TMSF’ye tanınan yetkileri kullanarak, yurt dışına çıkış yasağı talebinde bulunabileceklerdir. Bu konudaki takdir yetkisi tamamıyla kural kapsamındaki bankalara bırakılmış, kapsam dışında kalan bankalara ise herhangi bir yetki verilmemiştir.

B - Anayasa’ya Aykırılık Sorunu

1 - Sayılı Pasaport Kanunu’nun Sayılı Yasa ile Değiştirilen Maddesinin Birinci Fıkrasının “… vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere …” Bölümünün İncelenmesi

Başvuru kararlarında, yasa koyucunun temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması konusunda takdir yetkisinin sınırsız olmadığı, topluma karşı kimi ödevlerin istenmesinin yerinde olmakla birlikte, bunların ilgili yasalarda gösterilen kurallara bağlı olarak eşit, adil, dengeli olması ve hukuk devleti ilkesinin gereklerine uygun biçimde istenilmesinin zorunlu olduğu, Anayasa’nın maddesinde “vatandaşlık ödevi” nedeniyle sınırlama yapılabileceğinin belirtildiği, Yasa’yla getirilen sınırlamanın vergi borcu bakımından açık ve net olmadığı, vergi ödevinin hangi aşamasında, hangi yetkililerce ve hangi ölçütlere göre yasak konulacağı belirtilmeksizin, yetersiz ve belirsiz bir ifadeyle sınır getirildiği, anayasal koruma altında bulunan yurt dışına çıkma özgürlüğünün soyut nitelikteki sınırlamalarla ihlal edildiği, yapılan sınırlamanın soyut, yetersiz ve ölçüsüz olduğu,daha hafif ve uygun yöntemler mevcut iken en ağır yöntemin seçilmesi sonucunda anayasal koruma altında bulunan temel hak ve özgürlüklerden olan seyahat özgürlüğünün kısıtlanmasını doğuracak biçimde yurt dışına çıkışın yasaklanmasında vergi borcunun tahsili amacı için aranan gereklilik, elverişlilik ve oranlılık unsurları bulunmadığından ölçülülük ilkesinin ihlal edildiği,sınırlama için savaş, seferberlik, sıkıyönetim veya olağanüstü hal gibi nedenler de bulunmadığı bu nedenlerle itiraz konusu kuralın Anayasa’nın Başlangıç’ı ile 2., 5., 6., , , , , , , , , , ve maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

Anayasa’nın maddesinde, temel hak ve özgürlüklerin, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabileceği, bu sınırlamaların Anayasa’nın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacağı belirtilmiştir.

Sınırlama, belirli bir temel hak ve özgürlüğün Anayasa’da öngörülen ya da belirlenen alanı içinde kişiye sağlanan olanakların yasa koyucu tarafından daraltılmasıdır. Başka bir anlatımla, sınırlamada, belirli bir temel hak ve özgürlüğün kullanım olanakları sınırlamadan sonra da devam eder. Buna karşılık, temel hak ve özgürlüklerin durdurulması, bunlardan belirli bir süre içinde yararlanılma veya kullanılmalarının olanaksızlığını anlatır.

Amaç ve araç arasında makul bir ilişkinin bulunmasını, diğer bir deyişle yapılan sınırlamayla sağladığı yarar arasında hakkaniyete uygun bir dengenin bulunması gereğini ifade eden ölçülülük ilkesinin, sınırlayıcı önlem ile sınırlama amacı arasındaki ilişkinin denetiminde, yasal önlemin sınırlama amacına ulaşmaya elverişli olup olmadığını saptamaya yönelik “elverişlilik”, sınırlayıcı önlemin sınırlama amacına ulaşma ve demokratik toplum düzeni bakımından zorunlu olup olmadığını arayan “zorunluluk”, ayrıca amaç ve aracın ölçüsüz bir oranı kapsayıp kapsamadığını, bu yolla ölçüsüz bir yükümlülük getirip getirmediğini belirleyen “oranlılık” ilkeleri olmak üzere üç alt ilkesi bulunmaktadır.

İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’nin seyahat ve yurt dışına çıkış özgürlüğüne ilişkin İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi’nin (Riener/Bulgaristan, günlü) kararında da, müdahalenin yasal olup olmadığı ve meşru bir amacın gerçekleştirilmesi için demokratik bir toplumda gerekli ve ölçülü olup olmadığının araştırılması gerektiği, yurt dışına çıkış yasağının hukukiliğine ilişkin olarak, yasağın süresi, borcun tutarı, hesaplanması, kesinleşmesi ve zamanaşımı bakımından öngörülebilirliğin ve belirliliğin oranlılık sorunu ile yakından bağlantılı olduğu, vergi tutarının yüksekliği ile sağlanmaya çalışılan kamu yararı arasında bir denge gözetilmesi gerektiği, oranlılık değerlendirmesini içermeyen yasak işleminin Sözleşmeye aykırılık oluşturduğu, keyfiliğe karşı yeterli düzeyde usul güvencesinin yasayla verilip verilmediği, yasağın gerçekleştirilmek istenen amaçla orantılı olmamasının seyahat özgürlüğünün ihlali anlamına geleceği belirtilmiştir.

Anayasa’nın, “Yerleşme ve seyahat hürriyeti” başlıklı maddesinde, herkesin yerleşme ve seyahat özgürlüğüne sahip olduğu belirtilmiş, maddenin üçüncü fıkrasında da, vatandaşın yurt dışına çıkma özgürlüğünün, vatandaşlık ödevi ya da ceza soruşturması veya kovuşturması sebebiyle sınırlanabileceği belirtilerek özel sınırlandırma nedenleri gösterilmiştir. Maddeye göre, vatandaşın yurt dışına çıkma özgürlüğü ancak vatandaşlık ödevi ya da ceza soruşturması veya kovuşturması sebebiyle sınırlanabilecektir.

İtiraz konusu kuralda, kişilerin vergi borcu nedeniyle yurt dışına çıkışları yasaklanmaktadır. Yasaklama, seyahat özgürlüğünün güvence alanının yasa koyucu tarafından daraltılması niteliğinde olduğundan, madde anlamında bir sınırlandırma niteliğindedir. Vergi borcu, Anayasa’nın maddesine göre vatandaşlık ödevidir. Anayasa ve yasalarla, kamu giderlerinin karşılanabilmesi için herkese ödev olarak öngörülen vergi ödeme yükümlülüğünün, zamanında ve eksiksiz yerine getirilmesi durumunda, yasalarla idareye yüklenen kamu hizmetlerinin, buna bağlı olarak kamu düzeninin ve başkalarının hak ve özgürlüklerini korumanın aksatılmadan sürdürülmesi mümkün olacaktır. Bu anayasal yükümlülük, aynı zamanda seyahat özgürlüğünü düzenleyen maddede sınırlama nedeni olarak öngörülmüştür. Getirilen yasaklama, yurtdışına çıkmak isteyen kişilerin vergi borçlarını ödemeye zorlayıcı niteliktedir. Bu nedenle itiraz konusu kural ile gerçekleştirilen sınırlamanın, kaynağını Anayasa’da bulan meşru bir amaca yönelik olduğu görülmektedir. Ancak,“vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere” yurt dışına çıkış yasağı uygulanabileceğine ilişkin kuralla getirilen sınırlamanın, demokratik toplum düzeni için gerekli nitelikte, başka bir ifadeyle güdülen kamu yararı amacını gerçekleştirmekle birlikte, temel haklara en az müdahaleye olanak veren ölçülü bir sınırlama niteliğinde olup olmadığının incelenmesi gerekir.

Yasalarla getirilen vergi yükümlülüğünü kabullenmek bir vatandaşlık görevidir. sayılı Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi yasalarıyla, verginin zamanında ve eksiksiz ödenmesi amacıyla getirilen kurallar, zamanında ve tam olarak tahsil edilemeyen vergilerin tahsili için sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri ve yine yasalarla getirilen gecikme faiz ve zammı uygulamaları göz önünde bulundurulduğunda, vergi borcunun ödenmesi, diğer bir deyişle vergi alacağının tahsili konusunda yasal kuralların bulunduğu görülmektedir.

Yurt dışı çıkış yasağında, vatandaşın yurt dışına çıkma özgürlüğünü sınırlamanın amacı, vergi borcunun tahsilinin sağlanması, araç ise yurt dışına çıkışın yasaklanmasıdır. Amaç ile araç arasında makul bir ilişkinin bulunduğunun söylenebilmesi için yurt dışına çıkış ile vergi alacağının tahsilinin zorluğu veya olanaksızlığı arasında bağın varlığının aranması gereği açıktır. Yasak, hiçbir koşul öngörmeksizin, hatta vergi borcunun tutarı dahi belirtilmeden, vergi borcunun ödenmemesine bağlı olarak kendiliğinden uygulandığı zaman amaç ile araç arasındaki makul ilişki ve denge ortadan kalkar.

Anayasa’nın maddesinde öngörülen sınırlama nedenleri ve bunlar arasında yer alan “vatandaşlık ödevi” genel nitelikte, soyut bir kavramdımonash.pw koyucunun getireceği her sınırlayıcı düzenlemede bu nedenleri somutlaştırması gerekir. Keyfiliğe varabilecek uygulamaları önleyebilmek bakımından gerekli olan açıklık ve somutluk, sınırlamanın yasayla yapılmış olarak kabul edilmesi için zorunludur. Aksi halde hukuk devletinin gerektirdiği belirginlik karşılanmamış olur ve amaç-araç ilişkisini denetlemek güçleşir. İtiraz konusu kural, amaç ve araçları açık, belirgin ve somut bir şekilde öngörmemiş, amaç ve araç arasında makul ve uygun bir ilişki kurmayarak ölçülülük ilkesinin gereklerini yerine getirmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, itiraz konusu kural Anayasa’nın 2., ve maddelerine aykırıdır. İptali gerekir.

Kural iptal edilmiş olduğundan ayrıca Anayasa’nın 5., 6., , , , , , , , ve maddeleri yönünden ayrıca incelenmesine gerek görülmemiştir.

Belirtilen görüşlere Şevket APALAK katılmamıştır.

2 - Sayılı Bankalar Kanunu’nun Maddesinin Sayılı Yasa ile Değiştirilen (3) Numaralı Fıkrasının “ sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri, Fonun talebi üzerine Fona borçlu olanlar ile tüzelkişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında da uygulanır” Biçimindeki Tümcesinin, Sayılı Bankalar Kanunu’nun, Sayılı Yasa’nın Maddesiyle Eklenen Ek 5. Maddesinde Yer Alan “tedbir” Sözcüğünün, Sayılı Bankacılık Kanunu’nun Geçici Maddesinin “… tüzel kişilerin kanunî temsilcileri ile borçlu veya borçla diğer ilgililerin yurt dışına çıkmasını yasaklama …” Bölümünün İncelenmesi

Başvuru kararlarında, sayılı Pasaport Kanunu’nun maddesi için yukarıda belirtilen gerekçelerle birlikte, banka kredi borcunun sözleşmeden doğan bir yükümlülük olduğu, özel hukuk ilişkisinden doğan yükümlülüklerin, amme alacağı haline gelse bile “vatandaşlık ödevi” kapsamı içinde değerlendirilemeyeceği, ilgili İdare’ye borçlunun ve borcun tespiti ve yurt dışına çıkış yasağı konulması konularında çerçevesi çizilmemiş geniş yetkiler verildiği, bankaların alacakları konusunda da gerekli yasal yollarla yargı yolunun bulunduğu, ayrıca uygulamanın tüm bankalar için getirilmediği, bu nedenlerle İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’ne ve Anayasa’nın Başlangıç’ı ile 2., 5., 6., , , , , , , , , , ve maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

İtiraz konusu kurallar, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası A.Ş. dahil olmak üzere kamu bankaları, sermayesinin yarısından fazlası kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan bankalar ve hisselerinin çoğunluğu üzerinde kamu kurum ve kuruluşlarının idare ve temsil yetkisi bulunan ve özel kanunla kurulmuş bankalara, özel ya da tüzel kişilerden bankacılık hukuku içerisinde ortaya çıkan alacaklarının tahsili amacıyla, sayılı Pasaport Kanunu’nun maddesinin uygulanması yetkisini vermektedir.

Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’nun ya da itiraz konusu kurallarda yer alan bankaların alacağı olan ve özel hukuk hükümlerine dayanarak ortaya çıkan borçlar, belirli bir hukuksal süreçten sonra sayılı Yasa kapsamına girerek kamu alacağı haline getirilseler bile “vergi borcu” niteliği kazanmazlar ve “vatandaşlık ödevi” içinde değerlendirilemezler. Vergi ödevi, kaynağını Anayasa’dan alan, Anayasa’nın maddesi uyarınca, kamu giderlerini karşılamak üzere herkesin ödemekle yükümlü olduğu bir ömonash.pw alacağı olarak tahakkuk eden her parasal yükümlülük ya da ödeme vergi ya da vergi benzeri mali yükümlülük olarak nitelendirilemez.

Anayasa’nın maddesinde, temel hak ve özgürlüklerin, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabileceği, bu sınırlamaların Anayasa’nın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacağı belirtilmiştir.

Yurt dışına çıkma özgürlüğü sadece Anayasa’nın maddesinde sayılan özel sınırlama nedenlerine bağlı olarak sınırlandırılabilecektir. maddede yurt dışına çıkma yasağıyla ilgili sınırlama nedenleri vatandaşlık ödevi ve ceza soruşturması veya kovuşturması olarak gösterilmiştir. Anayasa’da sınırlama nedenlerinin sayılarak belirlenmiş olması, yasa koyucunun bunlar dışında kalan bir nedenle yurt dışına çıkma özgürlüğünün sınırlanması sonucunu doğuracak düzenlemeler yapamayacağını göstermektedir.

Vatandaşlık ödevi kapsamında olmayan kamu alacaklarının tahsili amacıyla, borçlular hakkında yurt dışına çıkış yasağı konulması, Anayasa’nın maddesinin güvence altına aldığı yurt dışına çıkma özgürlüğü alanına yapılmış açık bir müdahale niteliğindedir. Böyle bir sınırlamanın Anayasa’nın ilgili maddesinde belirtilen sınırlama nedenlerinden birine dayandırılmış olması gerekir. Ancak, itiraz konusu kurallar Anayasa’nın maddesinde belirtilen sınırlama nedenlerinden herhangi birine dayanmamaktadır.

Açıklanan nedenlerle, itiraz konusu kurallar Anayasa’nın ve maddelerine aykırıdır ve iptalleri gerekir.

Kurallar iptal edilmiş olduğundan ayrıca Anayasa’nın2., 5., 6., , , , , , , , ve maddeleri yönünden ayrıca incelenmesine gerek görülmemiştir.

C - İptal Kararının Yürürlüğe Gireceği Gün Sorunu

Anayasa’nın maddesinin üçüncü fıkrasında, “Kanun, kanun hükmünde kararname veya Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmî Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar. Gereken hallerde Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihi ayrıca kararlaştırabilir. Bu tarih, kararın Resmî Gazetede yayımlandığı günden başlayarak bir yılı geçemez” denilmekte, Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un maddesinin dördüncü fıkrasında da bu kural tekrarlanmaktadır. Maddenin beşinci fıkrasında ise, Anayasa Mahkemesi’nin, iptal halinde meydana gelecek hukuksal boşluğu kamu düzenini tehdit veya kamu yararını ihlâl edici mahiyette görmesi halinde yukarıdaki fıkra hükmünü uygulayacağı belirtilmiştir.

günlü, sayılı Pasaport Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen maddesinin birinci fıkrasının “… vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere …” bölümünün iptaline karar verilmesinin doğuracağı hukuksal boşluk, kamu yararını ihlal edici nitelikte olduğundan gerekli düzenlemelerin yapılması amacıyla iptal kararının, Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesi uygun görülmüştür.

VIII - SONUÇ

A) 1 - günlü, sayılı Pasaport Kanunu’nun, günlü, sayılı Yasa’nın 3. maddesiyle değiştirilen maddesinin birinci fıkrasının “… vergiden borçlu olduğu pasaport vermeye yetkili makamlara bildirilenlere …” bölümünün Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, Şevket APALAK’ınkarşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA,

2 - günlü, sayılı Bankalar Kanunu’nun;

A - maddesinin, günlü, sayılı Yasa ile değiştirilen (3) numaralı fıkrasının “ sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri, Fonun talebi üzerine Fona borçlu olanlar ile tüzelkişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında da uygulanır” biçimindeki tümcesinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE,

B - günlü, sayılı Yasa’nın maddesiyle eklenen ek 5. maddesinde yer alan “tedbir” sözcüğünün, söz konusu madde kapsamındaki bankalar tarafından uygulanan yurt dışına çıkış yasağı yönünden Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE,

OYBİRLİĞİYLE,

3 - günlü, sayılı Bankacılık Kanunu’nun geçici maddesinin “… tüzel kişilerin kanunî temsilcileri ile borçlu veya borçla diğer ilgililerin yurt dışına çıkmasını yasaklama …” bölümünün Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, OYBİRLİĞİYLE,

B) sayılı Yasa’nın maddesinin birinci fıkrasının iptal edilen bölümünün doğuracağı hukuksal boşluk kamu yararını ihlal edici nitelikte görüldüğünden, Anayasa’nın maddesinin üçüncü fıkrasıyla sayılı Yasa’nın maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları gereğince İPTAL HÜKMÜNÜN, KARARIN RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANMASINDAN BAŞLAYARAK ALTI AY SONRA YÜRÜRLÜĞE GİRMESİNE, OYBİRLİĞİYLE,

gününde karar verildi.

Başkanvekili

Haşim KILIÇ

Üye

Sacit ADALI

Üye

Fulya KANTARCIOĞLU

Üye

Ahmet AKYALÇIN

Üye

Mehmet ERTEN

Üye

A. Necmi ÖZLER

Üye

Serdar ÖZGÜLDÜR

Üye

Şevket APALAK

Üye

Serruh KALELİ

Üye

Osman Alifeyyaz PAKSÜT

Üye

Zehra Ayla PERKTAŞ

AZLIK OYU

Anayasa’nın maddesinin beşinci fıkrasında, yurt dışına çıkma özgürlüğünün vatandaşlık ödevi nedeniyle de sınırlanabileceği öngörülmüştür.

Anayasa “Siyasi Haklar ve Ödevler”i düzenleyen dördüncü bölümünün “VII. Vergi Ödevi” başlıklı maddesinde herkesin kamu giderlerini karşılamak üzere vergi ödemekle yükümlü olduğunu belirterek verginin gerekliliğini ve ödenme zorunluluğunu vurgulamıştır. Süregelen kamu yaşamı ve giderleri nedeniyle, vergilerin zamanında ödenmesine ilişkin önlemlerin geliştirilmesi, vatandaşlık ödevinin gerçekleştirilmesini olumlu yönde etkileyecektir.

Öte yandan Anayasa’nın maddesinde öngörülen hak ve özgürlüklerin Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen nedenlerle ve yasayla sınırlanacağı yolundaki kuralı, anayasal ilkelere öncelik verilerek yorumlamak anayasaların bağlayıcılığının ve üstünlüğünün gereğidir. Anayasa sınırlama konusunda başka bir maddeyle ilinti kuruyorsa anayasal gerek ve gerekçeler hiç kuşku yok ki ölçülülüğünde konuyla ilgili ölçütleri olacaktır.

Bu bakımdan, vergilerin ödenmesinin vatandaşlık ödevleri arasında bulunduğunda, bu görev yönünden Anayasa’nın sözel anlatımının yeterli verileri içerdiğinde ve Anayasa’da yer alması nedeniyle bu ilkenin ölçülülüğü de içinde barındırdığında kuşku yoktur. Ayrıca vergi borcu tanımlamasında ilgili hukuksal metinlerin vergi yasalarında yer alacağı açıktır.

Vatandaşlık ödevi olan söz konusu yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde, vergi yasalarına göre oluşacak vergi borçlusu olmanın önüne geçilebilmesi için, düzenlenen kuralda Anayasa sınırlamayı vatandaşlık ödevine bağladığından başkaca ölçü aranması gerekmeyecektir. Ayrıca sınırlamalarda gözetilecek konulardan olan Anayasa’nın sözüne ve ruhuna uygunluk ilkesi, Anayasa’nın maddesinin özel anlatımıyla açıkça ortaya çıkmakta ve sınırlama kuralında kendini tüm boyutuyla göstermektedir.

Diğer taraftan; vergi borcunun ödenmesi için kimi olanakların bulunması düzenlemenin amacıyla doğrudan ilintili değildir. Ödemenin gerçekleştirilmesi bir amaçsa da, öncelikli erek vergi borçlusu yükümlülerin ortamda, yani ulaşılabilir yerde, daha açık bir deyişle ülkede bulunmalarını sağlamaktır.

Bu nedenlerle Anayasa’ya aykırılık bulunmadığından sayılı Yasa’nın değişik maddesinin birinci fıkrasının çekişme konusu bölümüne ilişkin davanın reddi gerekeceği oyuyla karara karşıyım.

Üye

Şevket APALAK

Halkbank İnternet Şubesi'nden online olarak veya Abone24, Taksit24 ve Kira24'ten yararlanarak; elektrik, su, telefon, Turkcell cep telefonu, doğalgaz ve kablolu TV faturalarınızı, taksitlerinizi, kiranızı, düzenli veya düzensiz tüm ödemelerinizi kolayca yapabilirsiniz.

Tüm Halkbank ATM’lerinden ve Ortak Nokta logosu bulunan ATM’lerden para çekebilirsiniz.

Halkbank Bank24’lerinden Banka Kartı’nız ile aşağıdaki işlemleri rahatça gerçekleştirebilirsiniz.
Para yatırabilir,
Para çekebilir,
Kredi kartı borcunuzu ödeyebilir,
Kredi kartınızın limit bilgilerini inceleyebilir,
Yatırım Fonu alış/satış işlemlerini gerçekleştirebilir,
Hesaplar arasında ya da üçüncü kişilere havale/virman yapabilir,
Hesap ekstrenizi alabilir,
Elektrik, su, telefon, doğalgaz, Turkcell ve kablolu TV faturalarınızı (önceden talimat vermiş olmanız halinde) ödeyebilir,
EFT yapabilirsiniz (önceden kayıt ettirmiş olmanız halinde),
Şifre değişikliği yapabilirsiniz.

Banka Kartınız ile vadesiz hesabınızdaki para dahilinde;
Türkiye genelinde Halkbank Bank24’lerinden,
Türkiye genelinde Ortak Nokta logosu bulunan  banka ATM'lerinden,
Tüm dünyada VISA ve/veya MASTERCARD sistemine dahil bankaların ATM’lerinden rahatça para çekebilirsiniz.

Bankamız SWIFT Kodu "TRHBTR2A" dır.

Aşağıdaki işlemleri yaparak Türkçe karakterleri görüntüleyebilirsiniz. 
1. adım: Browser'ın menü bar'ında bulunan "View" seçeneğinin altından "Encoding"i tıklayıp, açılan listeden "Turkish" seçeneğini işaretleyiniz. 
2. adım: Browser'ın menü bar'ında bulunan "Edit" seçeneğinin altından önce "Preferences"ı, açılan pencereden de "Appearance" kategorisi altındaki "Fonts" seçeneğini tıklayınız. Sağ tarafta göreceğiniz sahalarda:
"For the encoding" başlığının yanındakini "Turkish"
"Variable width font" başlığının yanındakini "Arial Tur"
"Fixed font" başlığının yanındakini "Courier New" 
olacak şekilde seçiniz; "OK" tuşuna basarak işleminizi tamamlayınız.

  • Müşteri numaranız ve parolanızı kimseyle paylaşmayınız.
  • Parolanızı düzenli olarak değiştiriniz.
  • Şifrebaz veya Şifrebaz Cep kullanmayı tercih ederek, en güvenli tek kullanımlık şifre yöntemlerini kullanabilirsiniz.
  • Şifrebaz/Şifrebaz Cep PIN kodunuzu kimseyle paylaşmayınız.
  • Halkbank İnternet Şubesi'ne bağlı iken bilgisayarınızı başkasına kullandırmayınız.
  • İşleminizi tamamladıktan sonra ekranın sağ üst köşesindeki 'Güvenli Çıkış' seçeneğini tıklayınız ve internet tarayıcınızı kapatınız.

İnternet Şube ile ilgili yardım alabilmeniz için, Halkbank Dialog'u 0 0 numaralı telefondan arayarak, otomatik sesli yanıt sisteminde önce 4, ardından 3 numaralı seçeneği tuşlamanız yeterlidir.

Halkbank Dialog ile yapacağınız tüm görüşmeler müşteri temsilcisine ulaştığınız andan itibaren kaydedilmektedir.

Halkbank Esnaf ve KOBİ Dialog'ta yada İnternet Şube'sinde görülmesini ve işlem yapılmasını istemediğiniz hesap veya kartlarınızı müşteri temsilcinize bağlanarak yada İnternet Şube üzerinden kendiniz gizleyebilir, istediğiniz zaman da kullanıma açtırabilirsiniz.

Bulunduğunuz ilden 0 0 ’ü aradığınızda hatlar meşgul ise Esnaf ve KOBİ Dialog’u başka bir şehir koduyla arayıp ulaşabilirsiniz. Ancak bu durumda şehirlerarası konuşma ücreti tarifesi geçerlidir.

  • Havale
  • İsme Havale
  • EFT
  • Döviz İşlemleri
  • Hesap Bakiyesi Öğrenme
  • Çek / Senet Takibi
  • Kredi Kartı İşlemleri
  • Bank24 kartı işlemleri
  • Yatırım İşlemleri
  • Online / Talimatlı Fatura Ödemeleri
  • SSK Prim Ödemeleri
  • Bağkur Prim Ödemeleri
  • Motorlu Taşıtlar Vergisi Ödemeleri

Bankacılık işlemleriniz için limitlerinizi Banka Genel limitine kadar kendiniz belirleyebilirsiniz.
Limitlerinizi düşürmek için şubenizde Müşteri Temsilciniz size yardımcı olacaktır.

Kişisel ve finansal verilerinizi e-postayla almanız halinde; sır kapsamındaki verilerinizin elektronik posta hizmeti sağlayıcısının sistemlerinde de tutulabileceğini ve kötü niyetli kişilerin elektronik posta hesaplarına farklı yöntemlerle sızmaya çalışarak bilgilerinizi ele geçirmeye teşebbüs edebileceklerini dikkate alan BDDK, bu konuda yasal düzenleme değişikliğine gitmiştir. 

Bankamız, müşterilerinin güvenliğini her zaman ön planda tutmakta ve müşteri bilgilerini, müşteri gizliliği kapsamında güvenli ortamlarda saklamaktadır. Elektronik posta yolu ile aldığınız hizmetlerinizi bundan sonraki süreçte Halkbank Mobil ve Halkbank İnternet Şubesi gibi dijital kanallarımız üzerinden daha güvenli ve hızlı şekilde temin etmeniz müşteri menfaatleri ve güvenliğiniz açısından daha uygun olacaktır. 

Size sunduğumuz hizmetler hakkında daha fazla bilgi almak için monash.pw web sitemizi ziyaret edebilirsiniz. 

KOBİ ve Ticari Bankacılık işlemleriniz için; Sesli Yanıt Sistemi'nde, 6 numaralı KOBİ ve Ticari Bankacılık işlemleri seçeneği altından müşteri temsilcisine bağlanarak işlem yapabilirsiniz.

Dijital Parolanızı 0 Esnaf ve KOBİ Dialog’u arayarak veya bağlı bulunduğunuz şubenizden alabilirsiniz.

Yapacağınız işlemler tanımlanan limitinizi aşıyor ise, şubenizde müşteri temsilciniz ile görüşmeniz yeterlidir.

Halkbank Dialog ile yapacağınız tüm telefon konuşmaları müşteri temsilcisine ulaştığınız andan itibaren hem ses hem de ekran olarak kaydedilmektedir.

Hesap bilgilerinize, Sesli Yanıt Sisteminde 2 farklı şekilde ulaşabilirsiniz. 

  • Sesli Yanıt Sistemimizde 1 nolu Kart İşlemleri menüsünden 5 nolu Hesap Bakiyesi Öğrenme ve Hesap Ekstresi Almak
  • Sesli Yanıt Sistemimizde 2 nolu Bankacılık İşlemleri menüsünden 1 nolu Hesap Bakiyesi Öğrenme ve Hesap Ekstresi Almak

Sesli Yanıt Sistemimizde 1 nolu Kart İşlemleri menüsünden 3 nolu Kredi Kartı Borç Ödemeleri ve Otomatik Ödeme Talimat İşlemleri seçeneği altında 1 nolu kredi kartı Ödemeleri seçeneğinden kredi kartı borcunuzu kolayca ödeyebilirsiniz. 

  • 7 gün, 24 saat hizmet alabilirsiniz.
  • Tüm hizmetler sadece bir telefon uzaklığındadır.
  • Yapacağınız işlemlerle zaman tasarrufu sağlayabilirsiniz.
  • Müşteri güvenliği ön planda tutulmaktadır.
  • 'ü aşkın bankacılık hizmetini alabilirsiniz.
  • Halkbank Dialog’u aradığınızda müşteri temsilcisine bağlanmadan Sesli Yanıt Sistemi aracılığı ile de hizmet almanız mümkündür.

Kişisel ve finansal verilerinizi e-postayla almanız halinde; sır kapsamındaki verilerinizin elektronik posta hizmeti sağlayıcısının sistemlerinde de tutulabileceğini ve kötü niyetli kişilerin elektronik posta hesaplarına farklı yöntemlerle sızmaya çalışarak bilgilerinizi ele geçirmeye teşebbüs edebileceklerini dikkate alan BDDK, bu konuda yasal düzenleme değişikliğine gitmiştir. 

Bankamız, müşterilerinin güvenliğini her zaman ön planda tutmakta ve müşteri bilgilerini, müşteri gizliliği kapsamında güvenli ortamlarda saklamaktadır. Elektronik posta yolu ile aldığınız hizmetlerinizi bundan sonraki süreçte Halkbank Mobil ve Halkbank İnternet Şubesi gibi dijital kanallarımız üzerinden daha güvenli ve hızlı şekilde temin etmeniz müşteri menfaatleri ve güvenliğiniz açısından daha uygun olacaktır. 

Size sunduğumuz hizmetler hakkında daha fazla bilgi almak için monash.pw web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.

Dijital parolanız şifre güvenliği açısından üç ayda bir değiştirilmelidir. Süre kontrolü sistem tarafından yapılarak sesli yanıt sistemi aracılığı ile şifre değişikliği için uyarı yapılmaktadır. 

Dijital parolanızı değiştirmek için; Sesli Yanıt Sistemimizde 3 nolu Şifre ve Parola İşlemleri menüsünden 2 nolu Dijital Parola Değişikliği seçeneğini kullanabilirsiniz.

Yapmak istediğiniz işleme göre tanımlanmış limit ve sürelere ulaşmak için lütfen tıklayınız.

  • Havale
  • EFT
  • Yurtiçi ve Yurtdışı Döviz Transferi
  • Döviz Alış-Satış
  • Altın Alış – Satış
  • TL Yükleme
  • Başkasına Ait Halkbank Kredi Kartı Borcu Ödeme
  • Şans Oyunları
  • Kişisel Bilgi Güncelleme
  • Vadeli Hesap Kapatma
  • Kredi Kartı Nakit Avans
  • Kart Bilgisi ile Parola Üretme

Dijital Parola, Halkbank İnternet ve Mobil Şube ile Dialog hizmetlerinden faydalanabilmeniz için kişiye özel oluşturulan paroladır.

Dijital Parola’nızı Halkbank İnternet Şubesi veya Mobil Şube girişinde yer alan “Parolamı Bilmiyorum/Unuttum” seçeneği ile ya da 0 Halkbank Dialog’u arayarak Şifre İşlemleri menüsünden kart bilgilerinizi kullanarak üretebilir, dilerseniz şubelerimizden alabilirsiniz.

Bankacılık işlemleriniz için limitlerinizi Banka Genel limitine kadar kendiniz belirleyebilirsiniz.  

Limitlerinizi düşürmek için Dialog veya İnternet Şube den işlem yapabilirsiniz.

Evet, vadesiz hesabınız üzerinden yapabildiğiniz tüm işlemler kredili mevduat hesabınız için de geçerli olacaktır. Bu sebeple fatura ödemeleri veya diğer düzenli ödemeleriniz için talimat verebilirsiniz. Bu durumda, hesabınızda para olmasa bile faturalarınız ödenir.

İkinci el taşıt kredilerinde en fazla 5 yaşına kadar (5 yaş dahil) kredi kullandırılabilmektedir.

Bankamızdan Tüketici, Taşıt ve Konut Kredilerini kullanabilirsiniz.

Tüketici Kredisi: Kişilerin, eğitim, sağlık, seyahat vb. tüm bireysel ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla kullandırılan bireysel kredidir. Tüketici Kredisi'nin uygun koşullarından faydalanıp en kısa sürede ihtiyaçlarınızı karşılayabilirsiniz.

Bireysel Destek Kredisi: Kişilerin bir konut ipoteği karşılığında tüm bireysel ihtiyaçları için kullanabilecekleri uzun vadeli tüketici kredisidir. Yeterli ve düzenli gelir ve kredibiliteye sahip tüm gerçek kişilere verilir.

Mutlu Emekli İhtiyaç Kredisi: Maaşını Bankamızdan alan veya maaşını Bankamıza aktarmayı taahhüt eden emeklilere özel kullandırılan kredidir.

Taşıt Kredisi: Gerçek kişilerin ticari olmayan amaçla satın alacakları yeni(sıfır km) veya monash.pw taşıt alımlarının finansmanı için kullandırılan kredidir. Taşıt Kredisi kullanımında teminat olarak satın aldığınız aracın rehni gereklidir.

Konut Kredisi: Üçüncü şahıslardan satınalınan konutların finansmanına yönelik kredidir. Satınalınacak konut üzerine birinci dereceden ipotek alınır.

Geri ödemelerinizi düzenli bir şekilde yaptığınız takdirde ömür boyu kullanabilirsiniz.

sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı Tablonun –Damga Vergisinden İstisna Edilen Kağıtlar- IV maddesi uyarınca Bireysel Kredilerin tahsisi sırasında düzenlenen sözleşmeler damga vergisinden istisna edilmiştir. Gerçek kişilerin mesken amaçlı kullanacakları konutlar için alacakları konut kredileri KKDF'den (Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu) muaftır.

Ayrıca Konut Finansman Sistemi’ne (Mortgage/Tut-Sat) ilişkin numaralı ve tarihli yasa kapsamına giren krediler  BSMV’den müstesna tutulmuştur. Bunun dışında kalan tüm Bireysel krediler için BSMV ve KKDF ödenecektir.

Kredi taksitlerinizi Türkiye çapındaki herhangi bir şubemizden yatırabilirsiniz.

18 yaşını doldurmuş tüm gerçek kişiler Bireysel Kredi kullanabilir. Ticaretle uğraşan kişilerin ticari amaçla kredi ihtiyaçları ise “ticari/girişimci krediler” kapsamında değerlendirilir.

Evet, Bankamızda bir vadesiz mevduat hesabınız varsa Kredili Mevduat Hesabı açtırabilirsiniz. Kredili Mevduat Hesabı, geliriniz ile orantılı bir limit dahilinde kısa süreli nakit ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik bir bireysel kredi ürünüdür.

Evet, kredinizi istediğiniz zaman erken kapatma imkanınız vardır.

Kullandırılacak kredi tutarının tespitinde müşterilerimizin belgelenebilir düzenli gelirleri dikkate alınmaktadır. Buna göre, aylık gelirlerinizden aylık giderleriniz düşülmek suretiyle bulunacak gelirinizin, kullanmak istediğiniz kredinin aylık taksitini karşılayabilmesi koşulu aranmaktadır.

Evet, dilerseniz ara ödeme yapabilirsiniz.

Bank24'lerimizden hesap kartınız ile kredili mevduat hesabınızdan para çekebilirsiniz.

Evet, Bankamızda bir vadesiz mevduat hesabınız varsa Kredili Mevduat Hesabı açtırabilirsiniz. Kredili Mevduat Hesabı, geliriniz ile orantılı bir limit dahilinde kısa süreli nakit ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik bir bireysel kredi ürünüdür.

Bulunduğunuz ilden 0 0 ’ü aradığınızda hatlar meşgul ise Dialog’u başka bir şehir koduyla arayıp ulaşabilirsiniz. Ancak bu durumda şehirlerarası konuşma ücreti ödenecektir.

30 Eylül tarihi itibarıyla, yurtiçinde , yurtdışında ise 5’i Kıbrıs’ta, 1’I Bahreyn’de olmak üzere 6; toplamda şubesi ile faaliyet göstermektedir. Yurtiçi şubeler rakamı 34 adet uydu şubeyi içermektedir. Bununla birlikte Banka’nın bir adet İngiltere’de, bir adet İran’da ve bir adet Singapur’da olmak üzere toplam 3 adet temsilciliği bulunmaktadır.

tarihi itibariyle Halkbank’ta kişi çalışmaktadır.

Esnaf ve KOBİ Dialog’a yurtdışından +90 0 ’i arayarak ulaşabilirsiniz.

Halkbank’ta bir vadesiz Ticari Hesabınız var ise şubenize giderek hemen Esnaf ve KOBİ Dialog’un hizmetlerinden yararlanmaya başlayabilirsiniz.

Tüm telefonlardan 7 gün 24 saat  0 0 ’ i arayarak Halkbank Dialog' a ulaşabilirsiniz.

  • Bankacılık Hizmetleri
  • Şifre ve parola Hizmetleri
  • Kart Hizmetleri
  • Destek Hizmetleri
  • Bilgi Hizmetleri
  • Asistans Hizmetleri

Evet. Türkiye Cumhuriyeti’nin ABD ile yaptığı ikili anlaşma ve OECD üye ülkeleri ile imzalamış olduğu çok uluslu anlaşmalar neticesinde raporlama sorumluluğu tüm bankalar için yasal bir yükümlülük haline gelmiştir. Bankalar ile birlikte FATCA ve CRS kapsamında finansal kuruluş olarak addedilen Türkiye’deki finansal kurumlar mevzuata uyum göstermekle yükümlü olup, uyum göstermeyen finansal kurumlar ile bu kurumların müşterileri uyumsuz olarak yerel ve uluslararası yaptırımlara tabi olabilecektir.

Halk Bankası olarak sorumluluğumuz öncelikle ABD ile karşılıklı olarak yapılan ikili anlaşmaya ve OECD üye ülkesi olarak kapsamında yer aldığımız CRS düzenlemelerine tam uyum noktasında gerekli adımların atılmasıdır. FATCA mevzuatı kapsamında ABD vatandaşı müşterilerimiz ile CRS kapsamındaki ülkelerde vergi mükellefi olan müşterilerimizin raporlamaya konu olacak hesaplarının tespit edilmesi ve her iki mevzuat çerçevesinde belirlenen standartlar içinde raporlanacak bilgilerin yıllık olarak ilgili ülke resmi kurumlarına bildirilmesi de Banka olarak sorumluluğumuz altındadır

CRS (“Common Reporting Standard” – “Ortak Raporlama Standartı”), kapsamdaki ülkelerin birbirleri arasında yapacakları bilgi değişimleri ile ülkelerin karşılaşacakları vergi kayıplarının önüne geçilmesini amaçlayan global bir bilgi değişimi düzenlemesidir. yılında gerçekleşen G zirvesinde FATCA benzeri bir uluslararası otomatik bilgi değişimi gündeme gelmiş ve CRS Temmuz ’te OECD tarafından kabul edilmiştir. Bu düzenlemeyi uygulayacağını taahhüt eden ülkelerden biri olan Türkiye’deki finansal kurumların, 1 Temmuz tarihinden itibaren düzenleme kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmesi gerekliliği Maliye Bakanlığı tarafından bildirilmiştir.

Yurt Dışında Banka Hesabı Açmak: Online ve Ücretsiz

Yurt Dışında Banka Hesabı Açmak

Yurt dışında ödeme alma, yatırım veya ücretsiz para transferi gibi farklı sebeplerle yurt dışında banka hesabı açmak istiyor olabilirsiniz. Neyse ki gelişen yeni nesil bankacılık ve finans teknolojileri sayesinde yurt dışında banka hesabı açmak son yıllarda çok daha kolay hale geldi.

Özellikle uluslararası çalışan veya döviz cinsinde işlem yapan birçok kişi avantajlı bankacılık hizmetleri, düşük ücret ve cazip döviz kurlarından faydalanmak için yurt dışında banka hesabı açmanın yollarını arıyor.

Yurt dışında banka hesabı açmak söz konusu olduğunda, genel olarak iki ana seçeneğiniz vardır:

  • 💻 Uluslararası dijital bir bankada hesap açmak
  • 🏦 Yurt dışında fiziksel bir bankada hesap açmak

Yurt dışında fiziksel bir bankada hesap açmak için genellikle ilgili ülkede bulunmanız ve pasaport, vize veya ikamet belgesi gibi çeşitli belgeler sunmanız gerekir. Bazı yabancı ülke ve bankalardan uzaktan hesap açmak mümkündür fakat talep edilen belge sayısı arttığı gibi, sağlanması gereken koşullar çok daha farklı ve zorlayıcı olabilir.

Öte yandan, yeni nesil dijital bir bankada hesap açmak çok daha esnek ve hızlıdır. Online banka seçeneğine bağlı olarak ilgili ülkede bulunmanız dahi gerekmez. Dijital bankalar ayrıca, geleneksel bankaların sunduğu birçok avantaj ve hizmetin neredeyse aynısını sunarlar. Bu da dijital bankaları, klasik bankalara alternatif arayan birçok kişi için oldukça cazip birer seçenek haline getiriyor.

Bu içeriğimizde, her iki seçeneği de inceleyerek sizin için artılarını ve eksilerini paylaşacağız. Hadi başlayalım! 😉

recommendation icon

Yurt dışında online banka hesabı açın 🌍

Yurt dışında hızlıca banka hesabı açmak için Wise Çoklu Döviz Hesabını öneriyoruz. Wise hesabı ile USD, EUR, GBP, CAD dahil 8 farklı para biriminde banka hesap bilgileri edinebilirsiniz. Bu hesap bilgilerini ilgili ülkede, tıpkı oranın vatandaşı gibi, para göndermek ve almak için kullanabilirsiniz. Buna ek olarak, uluslararası transferler için piyasada bulabileceğiniz en iyi döviz kurlarından faydalanabilir ve Türkiye'ye düşük masrafla para gönderebilirsiniz.

🛑 Wise Çoklu Döviz Hesabı Türkiye'de ikamet eden kullanıcılar için henüz mevcut değildir, ancak Wise'ın uluslararası para transferi hizmetlerinden her zaman faydalanabilirsiniz. Wise transfer ücretlerini diğer sağlayıcılar ile karşılaştırmak için Monito aracımızı kullanın.

İçeriğimizde Bulacaklarınız:

Yurt Dışında Online Banka Hesabı Nasıl Açılır?

Son yıllarda yeni nesil dijital bankalar, diğer adı ile "neobankalar", finans sektöründe daha da büyüyerek klasik bankacılık anlayışına karşı dişli bir rakip haline geldi. Şubesiz dijital bankalar, geleneksel bankalardan daha düşük ücretli olmaları, daha iyi döviz kuru sunmaları ve daha esnek bankacılık hizmetleri sunmaları nedeniyle her geçen gün daha da çok tercih ediliyorlar.

Yurt dışında banka hesabı açabileceğiniz en hızlı ve kolay yöntemlerden biri Wise'da Çoklu Döviz Hesabı açmaktır. Wise ileEuro bölgesi, İngiltere, Amerika veya Kanada'da ilgili ülkelerin para birimlerinde banka hesabı açabilirsiniz. Size özel sağlanan banka hesap ayrıntılarıyla o ülkelerin vatandaşı gibi para transferi yapabilir, para alabilir veya en iyi döviz kurlarından (Google'da gördüğünüz kur) yararlanabilirsiniz.

📌Wise tarafından sağlanan bu hizmet, Türkiye'de ikamet eden kullanıcılar için henüz mevcut değildir.

Avrupa'da ikamet ediyorsanız veya ilgili ülkeye yeni taşındıysanız dijital banka seçenekleriniz oldukça fazladır. Avrupa'da hızlıca online hesap açabileceğiniz yeni nesil şubesiz dijital bankalar arasında N26, Wise ve Monese'yi sayabiliriz. Bu bankalarda hesap açma koşulları hangi ülkede bulunduğunuza göre değişir. Örneğin sizden ülkede ikamet ettiğinize dair adres kanıtı ya da ülkede yasal olarak bulunduğunuzu gösteren oturum izni veya vize istenebilir. Ayrıca kart gönderimi için kalıcı adresiniz olmasa bile ilgili yabancı ülkede mutlaka bir adres sunmanız gerekir.

Amerika'da online banka hesabı açmak için en iyi dijital bankalardan biri Chime'dır, ancak Chime'da hesap açmak için ülkede kalıcı olarak ikamet etmeniz gerekir.

🗽 Amerika'da banka hesabı açma hakkında daha ayrıntılı bilgiye ihtiyacınız varsa detaylı yazımızı okuyun

Peki şubesiz yeni nesil online bankalarda hesap açmanın avantajları nelerdir? Aşağıda bu soruya yanıt verdik. 👇

Dijital bir bankada hesap açmak size aşağıdaki avantajları sunar:

✔️Daha uygun: Geleneksel bankalara göre daha az masraflı yapısı sayesinde kullanıcılar daha düşük ücretlerden yararlanabilir.

✔️Daha erişilebilir: Belirli bir ülkede ikamet etme zorunluluğu aranmaz.

✔️Kullanıcı dostu: İnternet sitesi ve mobil uygulamaları genellikle iyi tasarlanmış olduğundan online ortamda gezinmesi kolay ve rahattır.

✔️Şeffaf: Müşteri ile iletişim dili daha yalın, kişiye özel, açık ve nettir.

✔️Küresel: Birçok dijital banka, hizmet paketlerinin bir parçası olarak sınır ötesi ödemeleri, uluslararası para transferlerini ve uygun döviz kurlarını öne çıkarma eğilimindedir.

Öte yandan, aşağıdaki dezavantajları göz önüne getirdiğimizde, yeni nesil dijital bankalar herkes için uygun olmayabilir.

Şubesiz Bankacılık: Dijital bankaların nadiren kendilerine ait fiziksel şubeleri olur. Bu sebeple yüz yüze hizmet almak isteyen ve klasik bankacılık sistemine alışkın müşteriler için uygun bir seçenek olmayabilir .

Sınırlı Hizmet: Geleneksel bankalar genellikle çok daha geniş finansal hizmet seçenekleri sunarlar. Öte yandan dijital bankaların hizmet kapsamı daha kısıtlı olabilir.

Banka dışı: Bazı dijital bankalar aslında tam anlamıyla banka değildirler. Bankacılık hizmetleri sunan finansal teknoloji şirketleri olabilirler.

Yurt Dışında Online Banka Hesabı Açmak için Gerekenler

Yurt dışında online banka hesabı açmak için izlenmesi gereken adımlar ve ihtiyaç duyulan belgeler çeşitli faktörlere bağlı olarak değişir. Ancak genel olarak, yeni nesil dijital bir bankada online hesap açarken aşağıdakileri sunmanız beklenir:

  • Pasaport veya ulusal kimlik kartı
  • Adres bilgisi
  • Geçerli telefon numarası
  • Oturum kartı & vize

Halihazırda yabancı bir ülkedeyseniz N26, Wise veya Monese gibi yeni nesil bir dijital bankada yukarıdaki bilgileri sağlayarak evinizden çıkmadan hızlıca online banka hesabı açabilirsiniz. Bu bankalarda hesap açabilme koşulu bulunduğunuz yabancı ülkeye göre değişir. Hangi dijital bankada hesap açabileceğinizi görmek için buraya göz atın.

✅ Yurt dışında banka hesabı açmak için en kolay ve hızlı yollardan biri Wise'da çoklu döviz hesabı açmaktır. Wise'da EUR, USD, GBP para birimlerinde ilgili ülkede geçerli banka hesap bilgileri edinebilirsiniz. 👍

Yurt Dışında Uzaktan Banka Hesabı Açmak

Yurt dışında ikamet ediyor (örn: AB ülkeleri, Birleşik Krallık, ABD ve Kanada) ve farklı bir ülkede uzaktan banka hesabı açmak istiyorsanız bunun için en kestirme ve hızlı yöntem, Wise'da çoklu döviz hesabı açmaktır.

Wise üzerinden şu anda Euro bölgesi, İngiltere, ABD, Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda, Singapur ve Macaristan'da uzaktan banka hesabı açmanız mümkündür. Nasıl mı? Wise ilgili yabancı ülkelerde sizin adınıza bir banka hesabı açar, yani Wise bir nevi size aracılık eder. Her şey tamamen yasal ve güvenlidir.

Wise hesabı ile USD, EUR, GBP, CAD, AUD, NZD, SGD ve HUF olmak üzere 8 farklıpara biriminde banka hesap bilgileri edinebilirsiniz. Wise'ın sunduğu hesap bilgileri ile tıpkı ilgili ülkenin vatandaşı gibi hiçbir kesinti olmadan hesabınıza ödeme alabilir veya para transferi yapabilirsiniz.

📌 Wise'ın sunduğu çoklu döviz hesabı hizmeti, Türkiye’de ikamet eden kullanıcılar için maalesef henüz mevcut değildir. Wise hesabı edinebileceğiniz bir ülkede (örn; AB ülkeleri, Birleşik Krallık, ABD, Kanada) yaşıyorsanız, bu hizmetten yararlanabilirsiniz.

Türkiye'deki Bankalardan Yurt Dışı Banka Hesabı Açma

Yabancı ülkede hesap açmanın bir diğer yolu da yurt dışında şubeleri bulunan bankalara başvuru yapmaktır. Ancak bu bankalarda hesap açmak için gerekli koşullar oldukça farklıdır. Ayrıca hesap açma süreci çok daha uzundur ve birçok farklı belge sunmanız istenebilir. Bu seçenek daha çok yatırım yapmak isteyen veya yakında yurt dışına taşınacak kişiler için uygundur. Yine de daha ayrıntılı bilgi almak için ilgili banka ile iletişime geçmenizi öneriyoruz.

Yurt dışında şubesi bulunan bazı bankaları aşağıda sıraladık:

  • Ziraat Bankası (İngiltere, Almanya, Bosna Hersek, Kosova, Karadağ, Yunanistan, Bulgaristan, Kuzey Kıbrıs, Gürcistan, Rusya, Türkmenistan, Azerbaycan, Özbekistan, Kazakistan, Irak, Suudi Arabistan, Bahreyn)
  • İş Bankası (İngiltere, KKTC, Irak, Kosova, Bahreyn)
  • DenizBank (Avusturya, Almanya, Rusya)
  • HSBC (65 ülkede)
  • ING Bank (40 ülkede)

Yurt Dışında Fiziksel Banka Hesabı Açmak

Yeni bir ülkeye taşınma veya uzaktan yurt dışında banka hesabı açmak söz konusu olduğunda birçok kişi için akla ilk gelen çözüm geleneksel fiziki bir bankada hesap açmaktır.

Yurt dışında fiziksel bir bankada hesap açmak için gerekli koşullar ülkeden ülkeye ve bankadan bankaya değişir. Bazı ülkelerde oturum izni olmadan hesap açmak mümkünken, bazı ülkeler ikamet izni veya adres kanıtı isterler. Bazı yurt dışı bankalarında belirli şartlar altında uzaktan hesap açmak mümkündür. Genel olarak uygulama ve kurallar her ülkeye göre değiştiği için sizden farklı belgeler talep edilebilir.

Yurt Dışı Banka Hesabı Açmak İçin Gerekli Belgeler

Yurt dışında fiziksel bir bankada hesap açmak için gereken belgeler ülkeden ülkeye farklılaşabilir. İstenebilecek belgelerden bazıları aşağıdaki gibidir: 

  • Pasaport
  • Fotoğraflı kimlik belgesi
  • İkametgah belgesi
  • Oturum izni veya vize
  • Çalışma belgesi
  • Öğrenci belgesi
  • Sosyal güvenlik numarası
  • Çalışma belgesi
  • Adres kanıtı
  • Son üç aya ait fatura (su, elektrik, gaz vb.)

Yukarıdaki belgelerden hepsi olmasa da sizden en az bir veya ikisinin isteneceğini bekleyebilirsiniz. Hesap açmak istediğiniz yabancı ülke ve yabancı bankaya göre ihtiyacınız olan belgeler değişebileceği gibi sizden daha sonra ek belge de talep edilebilir. Bazı ülkelerde oturum izni veya ikamet kanıtı olmadan da hesap açabilirsiniz. Bazı ülkelerde yerleşik olmayan veya oturum izni olmayanlara farklı banka ücretleri uygulanır.

Bu bakımdan yurt dışında fiziksel bankalarda hesap açma süreci dijital bankalarda hesap açmaktan daha karmaşık olabilir.

✅ Yurt dışında geleneksel bir banka ile uğraşmadan, online ve hızlı bir şekilde banka hesabı açmak istiyorsanız kesinlikle Wise'da hesap açmanızı öneriyoruz. Wise ile USD, EUR, GBP, CAD, AUD, NZD, SGD ve HUF para biriminde banka hesap bilgileri edinebilirsiniz. Wise'da hesap açmak için tek ihtiyacınız olan geçerli bir kimlik belgesidir.

Yurt Dışında Dijital mi Yoksa Fiziksel Banka mı Tercih Edilmeli?

"Yurt dışında banka hesabı açmak için klasik mi yoksa dijital bir banka mı tercih edilmeli?" sorusunun kesin bir yanıtı olmasa da, içinde bulunduğunuz koşullara göre birinin diğerine göre daha mantıklı olacağı durumlar mutlaka olacaktır.

Örneğin, hesap açmak istediğiniz yabancı ülkede ikamet etmek gibi bir seçeneğiniz veya isteğiniz yoksa Wise Çoklu Döviz Hesabını öneriyoruz. Wise uluslararası dijital bir hesap olmasıyla para alma veya gönderme gibi temel ihtiyaçlarınızı en iyi şekilde karşılayacaktır. Üstelik klasik bankalardan farklı olarak, Wise ile herhangi bir hesap işletim veya bakım ücreti ödemezsiniz.

Wise üzerinden Avrupa ülkelerinde, Amerika ve Kanada'da banka hesabı açabilirsiniz. Benzer şekilde, yabancı bir ülkede yeniyseniz, fiziksel banka hesabı açma süreci ile uğraşmadan önce, Wise'da oturduğunuz yerden online olarak hızlıca banka hesabı açabilir, para gönderip para alabilirsiniz.

Bu hizmet, Türkiye'de ikamet eden kullanıcılar için henüz mevcut değildir.

warning icon

Wise ile düşük ücretli uluslararası para transferi yapın💸

Wise ile yurt dışına para göndermenin klasik bankalara göre çok daha ucuz olduğunun altını çizmek isteriz. Ayrıca Wise piyasada bulabileceğiniz en iyi döviz kurlarını sunar. Transferleriniz sırasında döviz kuru üzerinden makas ücreti alınmaz. Wise para transferleri hakkında daha detaylı bilgi için kapsamlı yazımızı okuyabilirsiniz.

Yabancı Banka Hesap Türleri

Yabancı banka hesap adları ve hesap türleri bankadan bankaya farklılık gösterse de yabancı bir ülkede hesap açarken aşağıdaki üç tür banka hesabı bulacaksınız:

  • Çek hesabı (Checking account): Bu hesaplar genellikle günlük kullanıma ve transfer işlemlerine yöneliktir. Türkiye'deki vadesiz mevduat hesabı gibi düşünebilirsiniz.
  • Tasarruf hesabı (Savings account): Bu hesaplara faiz işlenir ve para çekme işlemleri kısıtlıdır. Para uzun süre güvenli bir şekilde saklanır ve birikim sağlar. Türkiye'deki vadeli mevduat hesabı gibi düşünebilirsiniz.
  • Çoklu döviz hesabı/Çok para birimli hesap: Çok para birimli hesap türü ile kendi para biriminiz dışında herhangi yabancı bir para biriminde hesap açabilirsiniz. Ayrıca uluslararası transfer işlemi, tasarruf ve yatırım gibi çeşitli amaçlar için kullanabilirsiniz.

Online bankalar size büyük olasılıkla ya çok para birimli hesap seçenekleri ya da bazı uluslararası işlevlere sahip çek hesabı seçenekleri sunacaktır. Öte yandan, yurt dışındaki geleneksel yabancı bankalar size her üç seçeneği de muhtemelen sunacaktır.

Ülkelere Göre Yurt Dışı Banka Hesabı Açma ve Dijital Bankalar

Aşağıda ülkelere göre yabancı banka hesabı açabileceğiniz uluslararası yeni nesil dijital bankaları görebilirsiniz. İlgili listede daha çok Avrupa'da banka hesabı açabileceğiniz dijital bankaları sıraladık. Bulunduğunuz ülkeye göre en uygun seçeneği bulmak veya fikir edinmek için aşağıdaki listeyi incelemenizi öneriyoruz.

Son güncelleme: 11/19/

Yurt Dışı Banka Hesabı Açma Hakkında Sık Sorulan Sorular

    nest...

    oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır