harran üniversitesi inşaat mühendisliği dersleri / Doç. Dr. SADIK ALASHAN

Harran Üniversitesi Inşaat Mühendisliği Dersleri

harran üniversitesi inşaat mühendisliği dersleri

T.C. HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğrencileri İçin DİNAMİK DERS NOTLARI

Hazırlayanlar : Doç. Dr. Zireddin MEMMEDOV &#; Yrd. Doç. Dr. Mehmet GÜMÜŞÇÜ

ÖNSÖZ

İnşaat Mühendisliği lisans öğretimi çerçevesinde hazırlanmış bu ders notlarında,
üniversitelerin inşaat mühendisliği bölümlerinde işlenen dinamik dersi müfredat programına
uyulmuştur.  Dinamik dersi inşaat öğrencileri için ileri sınıflarda okutulan Yapı Dinamiği ve
Yapıların Deprem Hesabı derslerine hazırlık amacı ile verilmektedir.  Ders notlarında; her bölümde, işlenmiş konuların sonunda yeterli sayıda karakteristik  problemlerin açıklamalı çözümü verilmiştir. Ders notları yedi bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerde “Bir Parçacığın Kinematiği”, “Bir Parçacığın Dinamiği”, “Rijit Cismin Kinematiği”, “Ötelemede Rijit Cismin Dinamiği”, “Rijit Cismin Düzlemsel Hareketinin Dinamiği” konuları, diğer bölümlerinde ise “İş ve Enerji”, “Mekanik Titreşimler”, “Virtüel İş” ve “Kütlesel Atalet Momentleri” konuları
verilmiştir. Ders notlarının hazırlanmasında, özellikle problemlerin seçilmesinde çeşitli ders
kitaplarından yararlanılmıştır. Elden geldiğince açık bir anlatımla yazılmaya çalışılan ders notlarının öğrencilerimize yararlı olmasını diliyoruz.

Ders notlarının bilgisayarda yazımında, şekil çiziminde ve düzenlenmesinde gösterdiği ilgi ve katkıları için bölümümüzün Öğretim Görevlisi Mahir Kaya’ya ve Araştırma Görevlisi Nilay Kaya’ya teşekkürlerimizi bildiririz. Yardımcı ders kitabı olarak, öğrencilerin yararına sunulan bu kitapta bütün gayretlerine rağmen gözden kaçması mümkün hatalar ve hususlarla ilgili uyarı ve eleştirilerde bulunacak okuyuculara şimdiden teşekkürlerimizi sunarız

İndirmek veya çevrimiçi okumak için tıklayın.

Etiketler:dinamik ders notlarıharran üniversitesiinşaat mühendisliği ders notları

HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Page 2: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Bilgisayar ve bilişim alanındaki teknolojik ve

bilimsel gelişmeleri takip edebilen, yetkin, yaratıcı, bilimsel üretim gücüne sahip, bilim ve deneyi esas kabul eden, katılımcı, sayısal ve akademik düşünme gücüne sahip, öğrenmeyi öğrenmiş, sorumluluk almaktan kaçınmayan, lisans ve lisansüstü seviyede bireyler yetiştiren ve teknoloji ve bilim üreten ve uluslararası alanda üretilen bilgiyi toplumsal ve endüstriyel faydaya dönüştürmeye katkıda bulunan bir bölüm olmaktır.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 2

Misyonumuz

Page 3: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Birinci derecede amacı, bilgisayar bilimini üretici bir güç haline getirmek ve bilgisayar teknolojisindeki gelişmeleri daha yakından takip edebilmek olan bölümde temel bilgisayar alt yapısını bu amaca uygun bir şekilde bütün birimlerde oluşturmak ve periyodik olarak yenilemek.

Çağdaş ve teknolojik gelişmelere paralel olarak araştırma , geliştirme ve eğitim altyapısını hızlı bir şekilde ve sürekli olarak geliştirmek.

Özellikle Bilgisayar Mühendisliği öğrenimi için giderek önemi artan interaktif eğitim alt yapısını oluşturmak ve teknik donanım, araç ve gereçler olarak daha iyi laboratuar, ders işleme ve anlatımı ile daha etkin, verimli ve kaliteli eğitim sağlamak.

Endüstrimize ve toplumumuza katkı sağlamak amacı ile, üretilen bilgiyi toplumsal ve endüstriyel faydaya dönüştürmeyi sağlayacak projeler üretmek.

Temelde, yapısında bilgisayar teknolojilerini barındıran ve bu teknolojileri diğer mühendislik dallarından çok daha fazla kullanan bölümümüzde, bu teknolojik olanakların daha fazla öne çıkarılması hedeflenmektedir. HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Vizyonumuz

3

Page 4: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Tanıtım Bilgisayar Mühendisliği Bölümü yılında 30

öğrenci ile öğretime başlamıştıfunduszeue.info illerinde eksikliği şiddetle hissedilen Bilgisayar

Mühendisi açığının kapatılması hedeflenmektedir.   eğitim-öğretim yılında eğitim dili İngilizce

öğretime geçilmiştir. eğitim öğretim yılında öğrenci alımı

yapılmamıştır öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir öğretim yılında tekrar 40 öğrenci alınarak

Türkçe öğretime başlanmıştır.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 4

Page 5: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Akademik funduszeue.infoçfunduszeue.infoin Beşli (Bölüm Başkanı)funduszeue.infoç.Dr.M. Akif Nacar (Bölüm Başkan

Yardımcısı)funduszeue.infoç.Dr.Ömer Akgöbek Öğr.Göfunduszeue.infom SabuncuArş.Gör.M. Emin TenekeciArş.Göfunduszeue.infoadir GümüşçüArş.Göfunduszeue.infon İlhan (Madde-İTÜ)Arş.Göfunduszeue.info Tüysüz (Madde-GYTE)Arş.Göfunduszeue.info Yüksel (Madde-İstanbul Üni.)Arş.Göfunduszeue.info Çiftçi (ÖYP-ODTÜ)Arş.Göfunduszeue.info Süzer (Yurtdışı doktora)

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 5

Page 6: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

LaboratuarlarımızBölümümüzde bulunan laboratuarlarımız:

Bilgisayar LaboratuarıDağıtık Sistemler LaboratuarıSayısal Mantık Temelleri LaboratuarıMikroişlemci LaboratuarıSayısal Elektronik LaboratuarıElektrik Devre Temelleri Laboratuarı Network Laboratuarı(Kurulum Aşamasında)

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 6

Page 7: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Bilgisayar Laboratuarı40 adet çift çekirdekli işlemciye sahip PC ve

sabit projeksiyon cihazıyla donatılmış bilgisayar laboratuarı hem derslerin, hem uygulamaların ve hem de öğrencilerin kullanımı için hizmet vermektedir.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 7

Page 8: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Bilgisayar Laboratuarı

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 8

Page 9: HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Dağıtık Sistemler LaboratuarıSistem Programlamayı, İnternet ve Web

teknolojilerini kullanmayı öğretmek amacıyla Aralık’ta kurulmuştur

4 adet Sun Fire X Quad core server ile hizmet vermektedir.

2 Terabyte disk kapasitesi bulunmaktadırGigabit switch’ ler ile Ulaknet üzerinden İnternete

açılmaktadır.Şu an için kampüs internet hızı olan 20 Mbit metro

ethernet kullanmaktadıfunduszeue.infoet güvenliğini sağlamak için bir firewall

cihazının sisteme dahil edilmesi planlanmaktadıfunduszeue.infoin etkin kullanımı için gerekli olan en az

Mbps ile internete bağlanma çalışmaları devam etmektedir.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 9

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 10

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Mikroişlemci LaboratuarıBu laboratuar öğrencilere

mikroişlemcilerin temellerini ve pratik uygulamalarını tanıtmayı amaçlar. Laboratuar PIC programlama deney seti ve kişisel bilgisayarla donatılmıştır. Bu deney setleri 5 farklı uygulamayı yapma olanağı verir. Ayrıca,laboratuarda sayısal sistemlerin incelenmesi için Logic Analyzer bulunmaktadır. 

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 11

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Mikroişlemci Laboratuarı

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 12

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Sayısal Mantık Temelleri Laboratuarı

Bu laboratuarda öğrencilerin Sayısal Mantık Temelleri dersinde öğrendikleri temel mantık devre elamanları, kombinasyonel ve ardışıl devreler, Durum Makinaları analiz ve tasarımı konularında uygulamaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Laboratuarımızda bulunan dijital deney setleri,modüller ve devre elamanları yeterli imkan sağlamaktadır.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 13

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Sayısal Mantık Temelleri Laboratuarı

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 14

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Sayısal Elektronik LaboratuarıBu laboratuarda analog-sayısal elektronik

devreler ve devre elemanlarının özelliklerini incelemeye yönelik Sayısal Elektronik uygulamaları yapılmaktadır. Bu amaca yönelik deney setleri, ölçü ve test donanımları vardır.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 15

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Sayısal Elektronik Laboratuarı

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 16

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Elektrik Devre Temelleri Laboratuarı

Elektrik Devre Temelleri Laboratuarı öğrencilere elektriksel laboratuar ölçüm metotlarını tanıtmak için tasarlanmıştır. Öğrenciler bu laboratuarı temel elektriksel ölçüm aygıtlarını tanımak, elektriksel ölçümlerin prensiplerini anlamak, Elektrik Devre Temelleri derslerinde öğretilen teoriyi deneyler yaparak kanıtlamak için kullanmaktadırlar. Deneyler doğrusal ve doğrusal olmayan rezistans, basit dinamik devreler, tek fazlı doğrusal AC devreler olmak üzere temel elektrik devre teorilerini göstermek üzere tasarlanmıştır. Ayrıca bu laboratuarda öğrenciler voltmetre, ampermetre, sinyal üreteci, güç kaynağı ve osiloskop gibi cihazları tanımaktadırlar. AC ve DC voltaj ve akım gibi elektriksel ölçümleri yapabilmektedirler. Güç Kaynağı, Osiloskop,Dijital Multimetre,Fonksiyon Jeneratörü,Multimetre (El),Breadboard, Elektronik devre elamanları.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 17

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Elektrik Devre Temelleri Laboratuarı

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 18

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Proje Destekli EğitimÖğrencilerin Proje Deneyimleri

Ders projeleri Dağıtık sistemler, Elektronik ticaret gibi

Staj hazırlık projeleri Öğretim elamanlarının gönüllü desteği ile 2. ve 3. sınıf

öğrencilerine staj öncesi grup çalışmasını ve kendi kendilerine öğrenme yeteneğini kazandırmak amacıyla projeler hazırlatılmaktadır. Danışmanın yönlendirmesiyle öğrenciler, kendileri için yeni bir teknoloji alt yapısında proje hazırlamaktadırlar. Bu kazandıkları deneyimle stajlarında kendilerine daha çok güvenmekte ve girişimci olmaktadırlar.

Bitirme projeleri

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 19

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Proje Destekli EğitimBu projeler sayesinde öğrencilerin pratik bilgileri ve

teknoloji kullanma yetenekleri geliştirilerek yazılım geliştirme konusunda iş bulmaları sağlanmıştır. Yeni mezun olan 2 öğrencimiz mezuniyet öncesi ciddi bir

yazılım şirketinde iş bulmuşlardıfunduszeue.info sunumları bölüm içi seminer şeklinde yapılmış

ve öğrencilerle öğretim elemanları için bir sinerji oluşturulmuştur.

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Bitirilen Örnek Öğrenci ProjeleriInternet üzerinde uygun fiyat sorgulama sistemiİçerik yönetim sistemleri ve bir uygulamaJava proramlama dili ile ağ üzerinden medya

iletimiKurumsal Java teknolojileri ve bir uygulamaAkademik profil web sayfasıfunduszeue.info teknolojisi ile öğrenci bilgi sistemi web

uygulamasıfunduszeue.info:Kod Paylaşma sitesiOnline otobüs bileti satış ve rezervasyon sistemi

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 21

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Proje HedefleriSeçilen projelerden 3 tanesi Bilişim Günü etkinliklerinde

sergilenmiştirProjelerden biri önemli bir STK nın düzenlemiş olduğu

Türkiye çapında bir yazılım geliştirme yarışmasına katılmıştır.

Önümüzdeki dönemde projelerin daha çok tanıtımının yapılmasını hedeflemekteyiz.

Fakültemizi ziyaret eden teknik gruplara sunumlar yapmayı planlıyoruz

Ayrıca dönem sonu proje yarışması yapmayı planlamaktayızGAP Teknopark’ ın kurulması ile yenilik getiren projeleri

inkübator proje olarak endüstriye kazandırmayı hedeflemekteyiz.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 22

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

EtkinliklerimizAkademik Bilişim Harran Üniversitesi’ nde ve

bölümümüzün desteği ile gerçekleştirilmiştir.

Konferans katılımcı sayısı, paralel oturum sayısı ve katılımın ücretsiz olması gibi özellekleri ile Bilişim konusunda Türkiye’ de sayılı konferanslar arasında bulunmaktadır.

Gigabyte firması ile ortaklaşa PC Toplama semineri düzenlenmiştir. Yaklaşık kişi programa katılmıştır.

İnternet Haftası etkinlikleri bölümümüzün öncülüğünde ve hocalarımızın sunumları ile gerçekleştirilmiştir. funduszeue.info?il=%DEANLIUR

FAEMO ile ortaklaşa İlk Mezunlar Gecesi düzenlenmiştir.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 23

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Öğrenci faaliyetleriMezun olacak öğrencilerimize kariyer planlamada yardımcı

olacak kariyer günleri düzenlemeyi amaçlıyoruz Akademik Bilişim bünyesinde bu faaliyeti

gerçekleşfunduszeue.infoşim kulübü kurulmuş ve ilk toplantısını yapmıştır.

Fakülte ve üniversite çapında yaygınlaştırılması hedeflenmektedir.

Diğer üniversitelerin Bilgisayar Mühendisliği bölümleri ile ortak programlara katılım

EMO, TBD ve TTGV tarafından düzenlenen etkinliklere katılım

ceBit Eurasia ve Akademik Bilişim gibi etkinliklere katılım

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 24

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Akademik ProjelerÖğretim elemanlarımız çeşitli uluslararası ve

ulusal projelerde görevler almış ve halen devam etmektedirler.

yılı için yaklaşık 2 milyon TL bütçeli ve HÜBİM ile ortak DPT altyapı geliştirme projesine başvurulmuştur.

Çeşitli Tübitak proje başvuruları olmaktadıfunduszeue.info projeleri hazırlayarak HÜBAK’ tan

destek alınması hedeflenmektedir.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 25

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

Başarılarımız yılında ilk mezunlarımızı vermenin sevincini

yaşamaktayız.Bölüm birincisi öğrencimizin Üniversite ve

Fakülte birincisi olması bizi onurlandırmıştır öğretim yılı için 40 öğrenci kontejanı YÖK’

ten alınmıştır. yılında başlamak üzere DPT’ den 2 milyon

TL civarında yüksek başarımlı bilgisayar araştırma altyapısı geliştirme projesi alınmıştır

HÜBAK’ tan Osmanbey Kampüsü için Akıllı Kart Kriterlerinin Tesbiti başlıklı proje için TL destek alınmıştır.

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 26

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

BeklentilerimizDerslik sayısının artırılırak donanımlı sınıfların

oluşturulmasıYeterli ofisin bölümümüze tahsis edilmesi

Bölüm Başkanlığı, Seminer/Toplantı Odası, Öğrenci asistanlar/Bilişim Kulubü

Bölümümüzde yeterli Öğretim elemanı bulunmadığından öğrenci asistan alınması

Öğrenci asistanlara üniversite bursu, ofis ve bilgisayar sağlanması

Öğretim elemanı açığının kapatılması(Öğretim Üyesi yanında Öğretim Görevlisi,Uzman, Mühendis gibi ara elemanlar alınması)

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 27

Page HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

İletişimHarran Üniversitesi,Mühendislik Fakültesi,Bilgisayar Mühendisliği Bölümü,Osman Bey KampusuPK ,Şanlıurfa

funduszeue.info: [email&#;protected]: Faks

HRÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü 28


funduszeue.infoL (BAHAR) SOSYAL SEÇMELİ DERS HAVUZU (Grup IV)SIRA  NODERSİN KODUDERSİN ADIZ/STEORİUYGULAMAAKTS1Felsefeye GirişS1022İş GüvenliğiS1023Mühendisler için Bireysel İş HukukuS1024Sanat Tarihi IS1025Sanat Tarihi IIS1026SatrançS1027Mimar Sinanın YapıtlarıS1028Doğa Felsefesine GirişS1029İlk ve Acil yardımS10210Psikolojiye GirişS10211Sosyal PsikolojiS10212Üretim YönetimiS10213Konuşma ve Hitap BecerisiS10214Mühendislik EkonomisiS10215Bilim Tarihi ve FelsefesiS10216Yönetim SistemleriS10217İş Kanunu ve UygulamasıS10218Ortaçağ’da Anadolu UygarlıklarıS10219Ortaçağ’da Bilim ve KültürS10220Türkiye'nin Jeoleojik Mirasları, Jeoturizm, Jeopark Potansiyeli ve KorunmasıS10221Doğal Afetler ve Afet YönetimiS10222Yaşam Hedefleri Belirlemek ve UlaşmakS10223Araştırma ve Bilgiye Erişim TeknikleriS10224Endüstride İş SağlığıS10225ArkeolojiS10226Beden EğitimiS10227Bilim ve Teknolojinin GelişimiS10228Dünya TarihiS10229Edebiyat ve ToplumS10230FotoğrafçılıkS10231Geleneksel Türk El SanatlarıS10232Girişimcilik ve İş KurmaS10233Güzel SanatlarS10234Heykel Sanatına BakışS10235Moda Tasarımı ve SanatS10236Modern Bilimin Doğuşu ve GelişimiS10237Modern Türkiye'nin OluşumuS10238MüzikS10239Osmanlı TarihiS10240Popüler Müzik TarihiS10241PsikolojiS10242Sanat, Kültür ve ToplumS10243Türk Çini ve Seramik SanatıS10244Sinema SanatıS10245SosyolojiS10246TiyatroS10247Topluma Hizmet UygulamalarıS10248Türkiye Müzik KültürleriS10249Mesleki Yabancı Dil (İngilizce)S10250Mesleki Yabancı Dil (Almanca)S10251Mesleki Yabancı Dil (İtalyanca)S10252Mesleki Yabancı Dil (Fransızca)S10253Mesleki Yabancı Dil (Çince)S10254Mesleki Yabancı Dil (Rusça)S10255Mesleki Yabancı Dil (Arapça)S102
  • SEÇMELİ DERSLERDEN HANGİLERİNİN AÇILACAĞINA DÖNEM BAŞINDA BÖLÜM KURULU KARAR VERİR.
  • funduszeue.infoL BAHAR DÖNEMİNDE ZORUNLU DERSLERE EK OLARAK, YUKARIDA BELİRTİLEN SOSYAL SEÇMELİ DERSLERDEN BİR TANESİ SEÇİLECEKTİR.

1 HARRAN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ İnşaat Mühendisliği Bölümü BETONARME II Ders Notları Dersten Sorumlu Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Kâzım TÜRK ŞANLIURFA, Eylül

2 TEŞEKKÜR Bu ders notlarının düzenlenmesinde yararlandığım Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Betonarme II ders notları için Emekli Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet TOPÇU Hocamıza saygı ve teşekkürlerimi sunarım. Yrd. Doç. Dr. Kâzım TÜRK 2

3 1. Kullanım amacına göre: Konutlar İş merkezleri Sanayi yapıları Köprüler Barajlar Yapıların Sınıflandırılması 2. Üretim sekline göre: Birdöküm yapılar Öndöküm (prefabrik) yapılar Öngerilmeli (prefabrik) yapılar Ardgermeli (prefabrik) yapılar 3. Taşıyıcı sisteminin malzemesine göre: Yığma yapılar (dolu tuğla, düşey delikli tuğla, gazbeton, doğal taş, beton briket) Ahşap yapılar Çelik yapılar Betonarme yapılar 4. Görsel: Normal yapılar Yüksek yapılar Gökdelenler 5. Yerine göre: Üst yapı (Apartman, kule, baca ) Alt yapı (Yol, tünel, kanalizasyon, köprü, ) 6. Sahibine göre: Özel kişilere ait yapılar Kamu yapıları 3

4 Salt çerçeveli sistemler Salt perdeli sistemler Perde-çerçeveli sistemler (karma sistemler) Kabuklar Kablolu sistemler Döşemeler: Kirişli döşeme Kirişsiz döşeme Dişli(nervürlü) döşeme Asmolen döşeme Kaset(ızgara)-kiriş döşeme Betonarme Taşıyıcı Sistemler Betonarme Taşıyıcı Elemanlar Kirişler: Dikdörtgen, tablalı, I, kutu kesitli kirişler Kolonlar/perdeler: Dikdörtgen, daire, sekizgen, halka, kutu, L, I, T, C kesitli kolonlar/perdeler Temeller: Duvaraltı temeli Tekil temel Sürekli Temeller Radye temeller 4

5 Normal yapı/yüksek yapı/gökdelen: Normal yapı/yüksek yapı/gökdelen ayırımının standart bir tanımı yoktur. Ülkeden-ülkeye, şehirdenşehre algılama farklıdır. Aşağıdaki sınıflandırma bir fikir verebilir: kat (yükseklik m) :Normal yapı kat (yükseklik m) :Yüksek yapı (yükseklik>75 m) :Gökdelen 5

6 Türkiye de en yüksek üç yapı: 1. Endem Haberleşme Kulesi (), Beylikdüzü/İstanbul, m. 2. İş Bankası 1 nolu kule (), 4. Levent/İstanbul, 52 kat, m. 3. Mertim-Mersin binası (), Mersin, 52 kat, m. Dünya da yüksek yapılar: Taipei Ticaret merkezi, Taipei/Tayvan Yapılışı: Yükseklik: m Taşıyıcı sistem: Betonarme ve Çelik Dünyanın en yüksek ikinci yapısı: Petronas Towers, Kuala Lumpur/Malezya Yapılısı: Yükseklik: m Taşıyıcı sistem: Betonarme ve çelik 6

7 Ahşap yapılar: Günümüzde ahşap yapı nadir olarak yapılmaktadır. Yüksek yapı yapılamaması, yangına ve şiddetli rüzgâra dayanıklı olmaması, malzemesinin kıt olması, iyi ustalık gerektirmesi gibi olumsuz yönleri vardır. Kanada, Japonya ve ABD gibi ülkelerde yoğun olarak ahsap bireysel konut yapılmaktadır. Örneğin, deprem bölgesi olan Kaliforniya/ABD de konutların %99 ahşaptır. Ahşap yapının depreme daha dayanıklı olduğu görüsü yaygındır. 17 Ağustos depremi sonrası bu görüş yaygınlaşmış, ancak uygulama bulamamıştır. Ashap betonarmeye nazaran çok daha hafif olduğundan ve daha elastik davrandığından depremde fazla zorlanmamaktadır. Ancak, 2 kattan daha yüksek yapılamaması bu avantajını ülkemizde yitirmektedir. yıllık ahşap yapı, Sultanahmet/İstanbul Ahşap yaya köprüsü, Almanya (Günümüzde otel) Ahşap evler, Rize Ahşap ev, Safranbolu/Karabük 7

8 Çelik yapılar: Dünya da hemen tüm gökdelenlerde çelik kullanılmaktadır. Sınırlı profil seçeneği, iyi ustalık gereksinimi, yüksek maliyet, yangına dayanıksızlık ve bakım gibi zorlukları vardır. Türkiye de konut yapımında nadir kullanılır. Genelde sanayi yapılarında kullanım alanı bulabilmektedir. 8

9 Betonarme yapılar: Perde-Çerçeveli Yapılar 9

10 Yığma yapılar: Prefabrik yapılar: 10

11 Köprüler: Çelik, betonarme, öngermeli, ardgermeli ve kablolu asma köprüler inşa edilmektedir. Kubbe: 11

12 Beton kemer baraj: Gökçekaya Barajı, Eskişehir, Gökçekaya Barajı, Eskişehir Kablolu sistemler: Olimpiyat stadyumu, Münih/Almanya,

13 Statik ve Betonarme Projeler Bir yapının statik-betonarme projeleri aşağıdaki aşamaları içerir: 1.Ön hazırlık: Mimari proje incelenir, yapı kavranır. Mimari ölçüler, kotlar ölçek dikkate alınarak, kontrol edilir. İnşaatın yapılacağı arsa incelenir. Taşıyıcı zemin, deprem bölgesi ve kar bölgesi hakkında bilgiler toplanır. Yapının taşıyıcı sistemine (salt çerçeveli sistem, salt perdeli sistem, Perde-çerçeveli sistem gibi) karar verilir. Malzeme seçilir (Beton ve çelik sınıfı). Statik ve betonarme hesaplar için hangi araçların kullanılacağına (ilgili yönetmelikler, kaynaklar, el hesapları, tablolar, bilgisayar yazılımları) karar verilir. Projenin küçük ya da büyüklüğüne bağlı olarak uygun ekip oluşturulur. Projenin zamanında tamamlanıp teslim edilmesi çok önemlidir. Gecikmeler büyük maliyetlere neden olabilir. Bu nedenle iş programı yapılır ve uyulur. funduszeue.info kalıp planları: Kat kalıp planı; kalıp söküldükten sonra, kata alttan bakıldığında görülmesi istenen brüt betonun sanal fotoğrafıdır. Kolon/perde, kiriş ve döşeme gibi taşıyıcı elemanların yerlerine, adlarına ve boyutlarına ait bilgileri içerir. Duvar, kapı, pencere, kaplama gibi mimari bilgileri içermez. Mimarisi farklı olan her kat için, 1/50 ölçekli, ayrı bir kat kalıp planı çizilir. Her kat planında, anlaşılmasını kolaylaştırmak için, en az iki kesit verilir. Kat kalıp planının tamamlanması ile yapının taşıyıcı sistemi seçilmiş olur. Bu nedenle projenin en önemli aşamasıdır. İyi ya da kötü seçim yapının geleceğini iyi ya da kötü olarak belirler. Kötü bir seçim sonrası ince hesapların hiçbir anlamı yoktur. Kötü bir taşıyıcı sistemi olan yapıyı hiçbir ince hesap kurtaramaz. 3.Döşeme hesapları: Normal yapılarda döşeme yükünün düzgün yayılı olduğu ve depremin etkimediği varsayılır. Döşeme karakteristik yükleri (g sabit ve q hareketli) belirlenir. Merdiven yükü sahanlık plaklarına veya varsa sahanlık kirişlerine aktarılır. P d =g + q tasarım yükünden her döşemede oluşan iç kuvvetler (momentler) belirlenir. Döşeme betonarme hesapları yapılarak belirlenen donatılar ilgili kat kalıp planı üzerine çizilir. funduszeue.infoş yükleri: Kirişin kendi ağırlığı, varsa üzerindeki duvarın ağırlığı, döşemelerden kirişe gelen yük ve varsa kirişe saplanan başka kirişten gelen tekil yük kiriş yükü olarak alınır. Sabit ve hareketli yükler ayrı ayrı belirlenir, toplanmazlar (düşey, deprem ve diğer yük etkilerinin birleşimlerinin yapılabilmesi için). funduszeue.infoş ve kolonların düşey yükler altında statik hesapları: Taşıyıcı sistem uzay veya düzlem çerçeve olarak modellenir. Günümüzde bu amaçla kullanılan yazılımlar üç boyutlu modelleme yapmaktadır. Kiriş, kolon ve perdelerin karakteristik iç kuvvetleri (moment, kesme, normal kuvvet,) hesaplanır. Hesaplar karakteristik sabit yükler ve hareketli yükler için ayrı ayrı yapılır. 13

14 funduszeue.infoş ve kolonların yatay yükler altında statik hesapları: Deprem ve rüzgârdan, hangisi etkin ise (Türkiye de genelde deprem) bu etki altında kiriş, kolon ve perdelerde oluşan karakteristik iç kuvvetler belirlenir. funduszeue.infoşlerin betonarme hesapları ve çizimleri: Yük katsayıları dikkate alınarak, tasarım kuvvetleri için, her kirişin boyuna ve enine (etriye) donatıları belirlenir. Her kirişin 1/20 ölçekli detay çizimi yapılır. Kiriş boyuna ve enine kesitinde boyuna donatıların ve etriyelerin açılımları, çap, adet, aralık, boy ve sarılma bölgesi uzunlukları gösterilir. funduszeue.info betonarme hesapları ve çizimleri: Yük katsayıları dikkate alınarak, tasarım kuvvetleri için, her kolon ve perdenin boyuna ve enine (etriye, fret, çiroz) donatısı belirlenir. Kolon yerleşim (aplikasyon) planları değişiklik arz eden her kat için çizilir. Aplikasyon planında akslar 1/50, kolonlar/perdeler 1/20 ölçekli çizilir. Her kolon ve perdenin adı, boyutları, akslardan kaçıklıkları, boyuna donatıları, etriye ve çirozların açılımları kolon yerleşim planı üzerinde gösterilir. Büyük boyutlu kolon ve perdeler çizildiklerinde bazen kesişir, çizim detayları üst üste düşerler. Bu durumlarda, bu kolon ve perdeler sembolik olarak dış çizgileri ile ölçeksiz olarak gösterilir, poz numarası verilir ve detayı 1/20 ölçeğinde paftanın ayrı bir yerine çizilir. Ayrıca, farklı kesit ve donatılı her kolon ve perdenin düşey kesiti çizilerek boyuna donatı, enine donatı, ek bölgeleri, bindirme boyları ve sarılma bölgeleri gösterilir. funduszeue.info kalıp planı, statik-betonarme hesapları ve çizimleri: Temel tipi seçilir, 1/50 ölçekli kalıp planı çizilir, statik ve betonarme hesapları yapılır, 1/20 ölçekli gerekli detay çizimler yapılır. Merdiven hesapları ve çizimleri: Merdiven kalıp planı, statik-betonarme hesaplar ve detay çizimler hazırlanır. Betonarme uygulama projesi çizimlerine ilişkin kurallar (Deprem Yönetmeliği , madde , Sayfa 55): Beton ve çelik sınıfı her paftada gösterilir. Etkin yer ivmesi katsayısı (A 0 ), Bina önem katsayısı (I), Yerel zemin sınıfı (Z1-Z4) ve taşıyıcı sistem davranış katsayısı (R) tüm kalıp planlarında gösterilir. Her kiriş için boyuna ve enine kesitler çizilerek donatı açılım ve detayları gösterilir. Her kolon ve perdenin enkesit detayı (boyutlar, eksenlerden kaçıklıklar, boyuna ve enine donatılar) kolon yerleşim planında gösterilir. Her farklı kolon ve perde için boyuna kesit detayları çizilir, sarılma bölgeleri gösterilir. Yapı ile ilgili belgeler için bakınız:, TS , Sayfa 8, Kontrol: Tamamlanan proje 2. adıma dönülerek sırayla kontrol edilir, gerekirse düzeltmeler yapılır. 14

15 Taşıyıcı Sistem Seçimi İnşaat Mühendisinin görevi, kendisine verilen mimari projeye göre taşıyıcı sistemi oluşturmaktır. Bu nedenle, iyi bir taşıyıcı sistemin ilk şartı iyi bir mimaridir. Kötü mimarisi olan bir yapıyı Mühendisin ince hesaplarla ayakta tutması mümkün değildir. Mimar ve Mühendis, mimari projenin hazırlama aşamasından başlayarak, taşıyıcı sistem kararlaştırılıncaya kadar beraber çalışmalıdır. Ülkemizde bunun yapıldığını söylemek mümkün değildir. Mimarın hedefi: Estetik, Fonksiyonellik Eser Mühendisin hedefi: Güvenlik Kutu Uygulamada mimar mühendisi, mühendis de mimarı hemen hiç görmez. Nadiren bir araya gelseler de birbirinin derdini pek anlamazlar. Mimar için estetik, mühendis için güvenlik ön plandadır. Mimar eserinden taviz vermek istemez, mühendis de kutu gibi bina ister. Taşıyıcı sistem seçimi her projenin en önemli aşamasıdır ve deneyim gerektirir. Deneyim öğretilemez, görerek-yaşanarak zamanla kazanılır. Taze Mühendis hemen büyük işlere soyunmamalı, önce deneyim kazanmalıdır. Bir kez görmek, bin kez okumak ve dinlemekten belki daha öğreticidir. İlk büyük deneyim ilk proje ile kazanılır. Mühendis, taşıyıcı sistem seçiminde kazanılmış deneyimlerden yararlanmalı, meslektaşları ile sistemi tartışmalı, gerekli özeni göstermeli ve yeterli zaman ayırmalıdır. Mühendis taşıyıcı sistemi kararlaştırdıktan sonra çizim ve hesapları bilgisayarda yazılım ile gerçekleştirir. Yönetmeliklerin ağır koşulları ve zaman darlığı nedeniyle klasik el hesapları artık yetersiz ve gereksiz kalmaktadır. Bu nedenle; mimar-mühendis işbirliği, yönetmelik koşullarını yerine getirebilen iyi bir yazılım, yeterli zaman, iyi davranış bilgisi ve deneyim sahibi mühendis iyi bir taşıyıcı sistem için ön şart olarak karşımıza çıkmaktadır. Taşıyıcı sistem seçiminde temel kural: Düşey olsun yatay olsun, yükler en kısa yoldan temele ulaşmalı, yapı içinde dolanmamalıdır! Bunun anlamı: Döşemeler kirişlere oturmalı Kirişler sürekli olmalı Kirişlerin her iki ucu kolona oturmalı Kolon kolona oturmalı Kiriş kolon aksları çakışmalı Bir yöndeki kirişler birbirine paralel olmalı Bir yöndeki kolonlar birbirine paralel olmalı 15

16 Kat kalıp planı Mühendis, mimari projedeki kat planlarını, kesit ve görünüşleri inceleyerek mimarın tasarladığı yapıyı anlamaya çalışır, hayalinde canlandırır. Mimari projede kolonlar, kirişler, döşemeler, bunların yerleri ve boyutları (yani yapının taşıyıcı sistemi) yoktur. Bazı mimari projelerde kolon yerleri gösterilmiş olabilir. Mühendis mimarın önerdiği yerde ve boyutta kolon koymak zorunda değildir. Mühendis önce kat kalıp planlarını çizer. Yapı kat seviyesinin altından kesilerek yukarı bakılır, görülmesi istenen kirişler, kolonlar/perdeler ve döşemeler çizilir. Kat kalıp planında sadece akslar, betonarme taşıyıcı elemanlar (döşeme, kolon / perde, kiriş), bunların adları ve boyutları gösterilir. Duvar, kapı, pencere, kaplama, v.s. gösterilmez. 16

17 Projeye (paftalara) nasıl bakılır? Projeye iki farklı yönden bakılır: Ana ve tali bakış yönü. Ana bakış yönü, mimarın plana hacimlerin adlarını soldan sağa okunacak şekilde yazmak için baktığı yöndür. Örnekte salon yazısı plana sadece ana yönden bakıldığında soldan sağa okunabilmektedir. Tali bakış yönü de ana bakış yönüne dik ve ölçü yazıları soldan sağa okunacak şekilde bakılan yöndür. Mimarın bakış yönlerine mühendis tüm proje boyunca, kendi çizimleri de dahil, sadık kalmak zorundadır. Aksi halde proje ve uygulama aşamasında önlenemez hatalar olur. Uygulamada yapıyı arsaya ters yerleştirenlerle bile karşılaşılmaktadır. Nerelere kiriş konur? Kirişlerin ana görevi duvarları ve döşemeleri taşımaktır. Duvarlar da genellikle hacimleri (döşemeleri) sınırlar. Buna göre kirişler 3 aşamada yerleştirilebilir. 1) Başka hiçbir şey düşünmeksizin, her duvarın altına bir kiriş konur. 2) Çok büyük döşemeleri küçültmek için ek kiriş konur. 3) Oluşan kiriş ağına bakılır, gerekli görülürse, bazı kirişler kaldırılır. 1. Aşama: Dolgu duvarlar tam ve yarım duvar olarak anılır. Genelde yapının dış cephelerinde olan tam duvarlar kalın (~ mm ), yarım duvarlar (genelde iç duvarlar) ince ( ~ mm) dir. Her tam ve yarım duvarın altına, başka hiçbir şey düşünmeksizin, kiriş konur. Kiriş duvarın altına denk gelmelidir, ancak duvarın kirişi tam ortalamasına gerek yoktur. Kiriş duvardan daha geniş ise kirişin bir yüzü duvarın bir yüzü ile çakıştırılarak bir tarafa kaçık kiriş yerleştirilebilir. Kaçık kiriş hacimde diş oluşmasına neden olur, sadece estetik yönden hoş değildir. Gerekli görülürse, kaçıklık önemsiz hacim tarafına doğru yapılır. 2.Aşama: 1. aşama sonucunda oluşan kiriş ağına bakılır. Kirişler arası genelde döşeme olacaktır. Çok büyük döşemeler (küçük kenarı yaklaşık 5 m den büyük döşeme) varsa ek kirişler konularak döşeme küçültülür. 3.Aşama: 1. ve 2. aşama sonucunda oluşan kiriş ağına bakılır. Bazı kirişler birbirine çok yakın olabilir. Örneğin, ıslak hacimlerde, birden çok tuvalet olan bölgelerde 80 ~90 cm aralıklarla ince duvarlar (yarım duvar) olabilir. 1. aşamada her duvarın altına bir kiriş konulduğundan kirişler çok sık olur. Yarım duvarların altına, zorunlu hallerde, kiriş konulmayabilir. Gerekli görülenler kaldırılır. Ancak bu durumda duvar döşemeye oturacaktır. Duvar yükü hesaplanarak döşemeye yayılı hareketli yük olarak verilir. Bu yük en az kn/m 2 alınır. Normal olarak döşemeler kirişlerin üstüne oturur, kiriş döşeme altına doğru sarkar. Nadiren kiriş döşemenin üstünde de olabilir (Ters kiriş). Ancak, düzensizlik oluşturacağından, kaçınılmalıdır. 17

18 Nerelere kolon/perde konur? Kolon veya perdelerin asli görevlerinden biri kirişlerin yükünü alarak kolondan-kolona ve sonuçta temele aktarmak; diğeri de yatay yükleri (deprem/rüzgâr) kiriş ve döşemeler yardımıyla kolondankolon aktarmaktır. Yapının her iki yönünde uzanan kirişler birbirleri ile kesişir. Buna göre kolon ve perdeler aşama aşama yerleştirilebilir. 1.Aşama: Kirişlerin kesiştiği her noktaya bir kolon konur. Kiriş-kolon akslarının çakıştırılmasına özen gösterilir. 2.Aşama: Betonarme kiriş açıklığının üst sınırı yaklaşık 6~7 m dir. 1. aşamada yerleştirilen kolon ağına bakılır, açıklığın bu sınırı zorlaması halinde kolon konularak kiriş açıklığı azaltılır. 3. Aşama: Kolon ağının çok sık olduğu bölgelerdeki kolonlardan uygun görülenleri kaldırılır. Kaldırılması durumunda saplama kiriş oluşacaktır. Bu da istenmeyen bir durumdur, ancak birini benimsemek gerekir. Saplama kirişi olan bir kirişin başka bir kirişe saplanması çok daha kötü bir çözümdür, önlenmelidir. 4.Aşama: Kolonların yapının geometrik merkezinden geçen tahmini eksenlere göre simetrik konumlanmasına özen gösterilir. 5.Aşama: Kolonların her iki deprem yönünde yaklaşık aynı rijitliği göstermesi için, gerekirse bazılarının yönleri, boyutları değiştirilir. 6.Aşama: Kütle merkezi ile rijitlik merkezi yaklaşık tahmin edilir. Kütle merkezi yaklaşık yapının geometrik merkezidir. Rijitlik merkezi ise kolon ve perde kesme kuvvetlerinin bileşkesinin geçtiği noktadır. Deprem kuvveti kütle merkezinden geçer. Kütle ve rijitlik merkezi çakışmadığı takdirde yapıda burulma momenti oluşur, yapı rijitlik merkezi etrafında döner ve bu istenmez. Bu nedenle kolon yön ve boyutlarında gerekirse değişiklik yapılır, rijitlik merkezi kütle merkezine yaklaştırılmaya çalışılır. İki merkez arasındaki mesafe = Dışmerkezlik (kaçıklık) yapının kısa kenarının %10 nu aşmamalıdır. İdeal durum, dışmerkezliğin sıfır olmasıdır. Bu da sadece tam simetrik yapılarda mümkündür. 7.Aşama: Kolonların alt/üst katlarda mimari fonksiyonları bozup bozmadığına bakılır, gerekirse düzeltmeler yapılır. 18

19 8.Aşama: Kat sayısı ikiden fazla olan yapılarda, deprem kuvvetlerini karşılamak için, perde gerekir. Kolonlardan uygun görülenleri perdeye dönüştürülür. Perdeler elden geldiğince bina cephelerine ve simetrik yerleştirilmeğe çalışılır. Dikdörtgen ve dairesel kesitli perde/kolon öncelikle tercih edilir. L, T, Z, v.b. kesitli kolondan elden geldiğince kaçınılır. Kolon yerine perde daima tercih edilmelidir. Yapının her iki deprem yönünde de A perde nA yapı ve A perde /A yapı şartları yaklaşık sağlanacak kadar perde bulunmalıdır. Burada A perde bir yöndeki perdelerin toplam kesit alanı, A yapı yapının izdüşüm alanı ve n kat sayısıdır. Perde mutlaka yapı yüksekliğince (temelden-çatıya), kesiti değişmeden devam etmelidir. Üst katlarda veya alt katlarda devamı olmayan kolondan şiddetle kaçınılır. n=10, A yapı = = m 2 X yönünde direnen perdeler(p2, P5): A perde = = m 2 A perde = > = m 2 A perde / A yapı = / = > Y yönünde direnen perdeler(p1, P3, P4, P6): A perde = = m2 A perde = > = m 2 A perde / A yapı = / = >

20 Nerelere döşeme konur? Kirişlere karar verildikten sonra nerelere döşeme konulacağı genelde kendiliğinden ortaya çıkar. Kirişlerle çevrilmiş alanlar genellikle döşeme olmak zorundadır. Ancak mimaride gösterilen aydınlık boşluğu, merdiven boşluğu ve diğer amaçlı boşluklar döşeme ile kapatılmamalıdır. Büyük boşluklar diyagonal bir çizgi üzerine adı yazılarak belirtilir. Yapı dışına çıkan balkonlar üç tarafı kirişsiz veya dört tarafı kirişli döşeme olarak yapılabilir. Kiriş ve kolon/perde boyutu nasıl seçilir? Kiriş ve kolon/perde boyutlarını belirlemek için onu zorlayan iç kuvvetlerin (moment, kesme, normal kuvvet,) bilinmesine, bu kuvvetlerin hesabı için de söz konusu elemanların boyutlarının bilinmesine gerek vardır. Bu nedenle, kalıp planları hazırlanırken basit bir ön tasarımla boyutlar tahmin edilir, seçilir. Deneyimli mühendisler genelde ön tasarım yapmadan boyutları seçebilirler. Seçilen boyutlar çoğunlukla yeterli olur. Kesin tasarım sonucu yetersiz kaldığı anlaşılan kesitler büyütülür, statik hesaplar genelde yenilenmez. Kiriş ve kolon/perde boyutlarının yönetmeliklerde belirtilen minimum koşulları sağlaması gerekir. Ancak, mühendis bilhassa kolon ve perde boyutlarında çok daha cömert davranmalıdır. Kirişler: Kiriş minimum kesitini x mm olarak benimsemek iyi bir yaklaşımdır. Kiriş genişliği, diş oluşmaması için, genelde duvar kalınlığında veya en küçük boyut olan mm seçilir. Kiriş yüksekliği net açıklık/12 iyi bir tahmindir. Normal konut yapılarında 3~5 m açıklığa kadar x mm, 4~7 m açıklığa kadar x veya x mm boyutlu kiriş çoğunlukla yeterli olur. Ağır yükleri olan veya konsolları olan kirişler doğrudan x veya 30x mm seçilebilir. Önemli yapılarda (yapı önem katsayısı I= olan yapılar) en küçük kiriş boyutunu x mm almak uygun olur. Bir aks boyunca devam eden kirişlerin yüksekliklerinin ve genişliklerinin aynı olmasına özen gösterilir. Tersi durumda boyuna donatıların komşu açıklara uzatılması mümkün olmaz, bağlantı ve kenetleme sorunları çıkar. Kolonlar: Kolon minimum kesitini x mm olarak benimsemek iyi bir yaklaşımdır. Yapının en üst kat kolonları x mm boyutunda seçilebilir. Kolon ve perdelerin yük etkileri alt katlara doğru giderek artar, temel üstü kolonları en çok zorlananlardır. Her iki-üç katta bir, kenarlardan biri veya her ikisi, örneğin mm, artırılır. Önemli yapılarda minimum kolon kesitini x veya x mm almak uygun olur. Diğer taraftan Kolonun küçük kenarı > Kolon yüksekliği/20 de kesit tahmininde yardımcı olur. Kolon boyutunun kattan kata değişmesi detay/uygulama/donatı yığılması sorunları oluşturur. Bu da kolon yerine perdenin tercih edilmesinin bir diğer nedenidir. Perdeler: Perdeler temelden başlayarak tüm bina yüksekliğince (temelden-çatıya), kesit değiştirilmeden, devam eder. TS e göre, en küçük perde kesiti x mm dir. Önemli yapılarda minimum perde kesiti x mm uygun olur. Ancak, bu boyutlar katlı yapılarda yeterlidir katlı yapılarda çok daha büyük perde kesitlerine, örneğin, x, x, hatta x mm gereksinim vardır. Kesit tahmini; deneyimi olmayanlarda rahatsızlık oluşturur. Ya tutmazsa kaygısı yaşarlar. Kaygılarını gidermek için şunlar söylenebilir: Betonarme, bilindiği gibi, beton ve çeliğin oluşturduğu kompozit bir malzemedir. Seçilen kesit küçük (beton az) olursa donatı çoğalır, büyük (beton çok) olursa donatı azalır. Yani, iki malzeme birbirinin eksiğini dengeler. Bu güzel özellik nedeniyle seçilen kesitin tutmaması olasılığı çok zayıftır. Ayrıca, uygulamada tüm hesap ve çizimler bilgisayarda yapıldığından, kesitin tutmaması durumunda değiştirilmesi ve hesapların tümünün yenilenmesi bir-iki dakikada tamamlanır. 20

21 Döşeme kalınlığı nasıl seçilir? Döşeme kalınlığına karar vermeden önce tipini seçmek gerekir: Kirişli döşeme, kirişsiz döşeme, dişli döşeme ve asmolen döşeme gibi. Bu ders çerçevesinde döşemelerin özellikleri, davranışları ve bunlara ait minimum koşullar öğrenildikten sonra konu açıklık kazanabilecektir. Ancak şimdilik, çok yaygın olarak kullanılan kirişli döşemelerin kalınlığı için aşağıdakiler önerilecektir.: Kalınlık en az mm, büyük döşemelerde kalınlık mm, kirişsiz balkon döşemelerinde kalınlık mm, üzerinden hafif araç geçen döşemelerde kalınlık mm, büyük boşlukları olan döşemelerde kalınlık mm. Akslar nasıl adlandırılır? Akslar yapı ve kiriş, kolon gibi elemanlarının inşaat alanında yerleştirilmesinde kullanılır. Her kiriş ve kolonun akslara göre yeri eksiksiz tanımlı olmak zorundadır. Aks adı için standart bir kural yoktur. Mimari planlardaki aksların adı ve sırası aynen korunur, kesinlikle değiştirilmez. Mimari planda olmayan bir aks eklemek gerekebilir. Bu durumda yeni aks önceki aksın adına a veya 1 indisi eklenerek adlandırılır. Örnek1: aksları arasına iki yeni aks eklenecekse adları 2a ve 2b olarak seçilir. Örnek2: B-C aksları arasına iki yeni aks eklenecekse, adları B1 ve B2 olarak seçilir. Kolon/perdeler nasıl adlandırılır? Standart bir kural yoktur. Uygulamada Kolonlar Sknn b/h seklinde adlandırılır. S harfi Kolon (Almanca Saeule) anlamındadır. k kolonun bulunduğu kat numarası, nn de o kattaki kolon numarasıdır ve 01,,99 arasında bir sayıdır. b/h kolonun boyutudur. Örnek: S /, 1. katta 09 nolu kolon, boyutları x mm anlamındadır. Kalıp planına ana bakış yönünde bakılarak bu ad kolonun yanına yazılır. Perdelerin adları genelde P ile başlar. Örnek P / Kolon ve perdelerin bir diğer isimlendirme şekli de üzerinde bulunduğu akslardan yararlanmaktır. Örnek: B82, B ve 8 akslarının kesiştiği noktada ve 2. Katta bulunan kolon veya perde anlamındadır. Bu numaralandırma şekli, kolonun yerinin kolay bulunması açısından daha kullanışlı olmakla birlikte, maalesef uygulamada yaygın olarak kullanılmamaktadır. Ana bakış yönünden bakılarak ilk yatay aks üzerindeki kolonlara, soldan sağa doğru isim verilir. Diğer yatay akslar üzerindeki kolonlara da aynı yöntem uygulanır. Bir kolonun/perdenin sonradan kalıp planına eklenmesi veya çıkartılması durumunda kolonlar/perdeler yeniden adlandırılmaz. Kalıp planına eklenen kolona/perdeye, aynı aks üzerinde ve ona en yakın kolonun/perdenin adına indis eklenerek ad verilir. Çıkartılan kolon adı kalıp planında görülmez. Kirişler nasıl adlandırılır? Standart bir kural yoktur. Uygulamada kirişler Kknn b/h şeklinde adlandırılır. K harfi Kiriş anlamındadır. k kirisin bulunduğu kat numarası, nn de o kattaki kiriş numarasıdır ve 01,,99 arasında bir sayıdır. b/h kirisin genişliği ve yüksekliğidir. Örnek: K /, 1. Katta, 09 nolu kiriş, genişliği yüksekliği mm anlamındadır. Kalıp planına ana veya tali bakış yönünde bakılarak bu ad kiriş üzerine, genelde sol ucuna, yazılır. Önce ana bakış yönünden bakılarak ilk yatay aks üzerindeki kirişlere, soldan sağa doğru isim verilir. Diğer yatay akslar üzerindeki kirişlere de sırasıyla aynı yöntem uygulanır. Sonra tali bakış yönünde bakılır, gene ilk akstan başlanarak soldan sağa doğru kirişlere adları verilir. Bir kirisin sonradan kalıp planına eklenmesi veya çıkartılması durumunda kirişler yeniden adlandırılmaz. Kalıp planına eklenen kirişe, aynı aks üzerinde ve ona en yakın kirisin adına indis eklenerek ad verilir. Çıkartılan kirisin adı kalıp planında görülmez. 21

22 Döşemeler nasıl adlandırılır? Standart bir kural yoktur. Uygulamada döşemeler Dknn/h=xx seklinde adlandırılır. D harfi döşeme anlamındadır. k döşemenin bulunduğu kat numarası, nn de o kattaki döseme numarasıdır ve 01,,99 arasında bir sayıdır. h=xx döşemenin beton kalınlığıdır. Örnek: D/h=, 1. Katta, 09 nolu döşeme, kalınlığı mm anlamındadır. Kalıp planına ana bakış yönünde bakılarak bu ad döşeme üzerine yazılır. Ana bakış yönünden bakılarak ilk iki yatay aks arasındaki döşemelere, soldan sağa doğru isim verilir. Diğer yatay akslar arasındaki döşemeler ile benzer şekilde devam edilir. Bir döşemenin sonradan kalıp planına eklenmesi veya çıkartılması durumunda döşemeler yeniden adlandırılmaz. Kalıp planına eklenen döşemeye, aynı akslar arasındaki ve ona en yakın döşemenin adına indis eklenerek ad verilir. Çıkartılan döşemenin adı kalıp planında görülmez. Diğer: Ne yapılmalı, ne yapılmamalı? KİRİŞLER Kiriş mümkün olduğunca aks boyunca sürekli devam etmeli. Kiriş kesiti açıklıktan-açıklığa, değişmemeli. Ters kirişten kaçınılmalı. Konsol kirişlerin yapı içinde devamı olmalı, sadece kolona bağlı konsollardan şiddetle kaçınılmalı. Saplama kirişten elden geldiğince kaçınılmalı. Saplaması olan kiriş başka bir kirişe asla saplanmamalı. Kiriş-kolon aksı elden geldiğince çakıştırılmalı. Dişli döşemelerde, zorunlu olmadıkça, yastık kirişten kaçınılmalı. KOLONLAR Dikdörtgen ve dairesel kesitli kolon öncelikle tercih edilmeli. L, T, Z, v.b. Kesitlerden kaçınılmalı. Guseden kaçınılmalı. Kolon yerine perde daima tercih edilmeli. Alttan veya üsten kesik kolon/perde asla kullanılmamalı. Kirişlere, konsollara kolon/perde asla oturtulmamalı. Perde kesiti temelden çatıya sabit kalmalı. Üst kolon-alt kolon aksları elden geldiğince çakıştırılmalı. Kolon kesiti ani değişmemeli. Kolon kesit tipi yükseklik boyunca aynı kalmalı. Kısa kolon oluşumu önlenmeğe çalışılmalı. DÖŞEMELER Çok ince olmamalı Döşemeye yarım duvar oturtulması halinde ağırlığı döşeme hareketli yüküne eklenmeli (en az kn/m 2 ). Merdiven yükü sahanlık döşemesi kenarına çizgisel yük olarak aktarılmalı. Büyük açıklıklı balkon döşemeleri kirişli düzenlenmeli. Büyük boşlukları olan döşemeler kalın yapılmalı. Kirişsiz, dişli, asmolen ve düşük döşemeden kaçınılmalı. 22

23 ÖRNEK KALIP PLANI Açıklanan bilgiler çerçevesinde daha önce mimarı planları verilen basit yapının funduszeue.info kalıp planı hazırlanarak aşağıda verilmiştir. Mimari planlar tek olmasına rağmen, taşıyıcı sistem mühendisten mühendise farklılık gösterebilir. Hemen, biri yanlış öteki doğru yargısına varmak doğru olmaz. Genelde hepsi de uygulanabilir. Ancak, biri bir yönüyle diğerinden daha iyi ya da daha kötü olabilir. C20/25/S CEM I R D en çok = 26 mm S3 A 0 = I = Z2 R=8 XC1 23

24 24

25 Daha önce mimarisi verilen yapının hazırlanmış olan taşıyıcı sistemi uygulamada yaygın olarak kullanılan bir yazılıma tanıtılmış ve tüm hesap ve çizimleri hazırlanmıştır. Yazılımdan alınan + kotu kalıp planı verilmiştir. Yazılımın belirlediği kütle ve rijitlik merkezleri kalıp planı üzerinde görülmektedir. X yönü kaçıklığı 31 cm (% ), Y yönü kaçıklığı 39 cm (% ) olmuştur. 25

26 İstenmeyen Düzensizlikler Düzensiz taşıyıcı sistem nedir? : Kuvvetlerin yapı içinde dolanmasına ve zayıf noktalarda hasara neden olan taşıyıcı sistem türüdür. Burulma düzensizliği Döşeme süreksizliği Planda girinti-çıkıntı düzensizliği Taşıyıcı eleman eksenlerinin birbirine paralel olmaması Komşu katlar arası dayanım farklılığı (Zayıf kat) Komşu katlar arası rijitlik farklılığı (Yumuşak kat) Kiriş ve kolonların süreksizliği Düzensizlik nedeni nedir? Yapı sahibinin istekleri, Arsanın düzensizliği, Mimarın sadece fonksiyonelliği ve estetik görünüşü önemsemesi, eser hayali, Mimar ve mühendis işbirliğinin yoksunluğu, Mühendisin deneyimsizliği, taşıyıcı sistem seçimine yeterli zaman ayırmaması, mimari nedenlerle çaresiz kalması, Mühendisin yazılıma aşırı güveni: Mühendisin yazılımı değil, yazılımın mühendisi yönetmesi. Yapımcının projeye uymaması, Kalfa ve ustaların Ben bu işi yıllardır yapıyorum, daha iyi bilirim savı, Denetim yetersizliği, Yapı sigorta sisteminin bulunmayışı, Yasaların yetersiz kalması veya uygulanmayışı, Kişisel çıkar kaygısı. DERZLER: Derz: İki yapı bloğu arasındaki boşluk Sıcaklık, deprem, farklı oturma gibi nedenlerle oluşabilecek etkileri önlemek amacıyla yapının, aralarında boşluk (derz) bulunan, bloklar halinde inşa edilmesi gerekebilir. Farklı amaçlı derzler olmakla birlikte biri diğeri için de fayda sağlar. Genleşme derzi: Sıcaklık etkilerini azaltmak, Farklı oturma derzi: Temelin farklı oturmasından oluşacak etkileri azaltmak, Deprem derzi: Düzensiz yapıların depremde zarar görmesini önlemek amacıyla kullanılır. 26

Daha göster

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası