polis kaza raporu / Trafik Kazaları - magdur.gov.tr

Polis Kaza Raporu

polis kaza raporu

KTT Sorgulama ve İtiraz

KİŞİSEL VERİLERİNİZİN İŞLENME AMACI

Kişisel verileriniz 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve ikincil düzenlemelere uygun olarak aşağıda belirtilen amaçlar ve hukuki sebepler çerçevesinde işlenmektedir.

SBM, “Kimlik Bilgisi, İletişim Bilgisi, İşlem Güvenliği, Müşteri İşlem Bilgisi, Lokasyon Bilgisi, Özlük Bilgisi, Hukuki İşlem Bilgisi, Fiziksel Mekan Güvenliği Bilgisi, Risk Yönetimi Bilgisi, Finansal Bilgi, Mesleki Deneyim Bilgisi, Görsel ve İşitsel Kayıtlar, Poliçe Bilgileri, Hasar Bilgileri, Kaza Bilgileri, Ekspertiz Bilgileri, Sigortalı Bilgileri, Diğer” kategorilerine giren kişisel verileri işlemektedir.

SBM, Sigortacılık Kanunu ve sigortacılık faaliyetleri kapsamında aşağıdaki amaçlar ile kişisel verileri işlemektedir:
• Sigortacılık Kanunu kapsamında sigortalılar ve sigorta sözleşmelerinden dolayı menfaat sağlayanlara ilişkin olarak risk değerlendirmesine ilişkin bilgileri toplamak ve risk değerlendirmesi yapmak,
• Yanlış sigorta uygulamaları ve sigorta sahtekarlıkları hakkında risk analizi yapmak,
• Risk değerlendirmesine esas bilgileri toplamak ve bu bilgilerin sigorta, reasürans ve sigortacılık faaliyetinde bulunan emeklilik şirketleri ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek kişilerle paylaşılmasını sağlamak,
• Sigorta uygulamaları kapsamında, poliçe yazım ve hasar süreçlerinin izlenmesi de dâhil olmak üzere Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından talep edilen her türlü çalışmayı yapmak ve bu amaçla gerekli alt yapıyı tesis etmek,
• Kamu gözetim ve denetiminin daha etkin bir şekilde yerine getirilmesinin sağlamak,
• Sigortalara ilişkin güvenilir istatistiklerin temininin sağlamak,
• Sigorta sektöründe uygulama birliğini sağlamak,
• Sigorta sahtekârlıklarının önlenmesini sağlamak,
• Sigorta sistemine olan güvenin artırılmasını sağlamak,
• Tazminat ödemelerinin düzenli biçimde gerçekleştirilmesini sağlamak,
• Zorunlu sigortalarını yaptırmamış motorlu araç işletenlerinin tespiti ve sigortalılık oranlarının artırılmasının sağlanması,
• Üye sigorta şirketlerinin trafik sigortaları branşları, hayat ve kaza branşları, hayat dışı sigorta branşları, sağlık ve hastalık branşlarına ilişkin sigorta sözleşmelerine ait kayıtlarının tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak ve bu veri tabanın üye sigorta şirketleri tarafından güncellenmesini sağlamak,
• Üye sigorta şirketlerinden ve eksperlerden sigortalara ilişkin muallâk ve ödenmiş hasar verilerini güncellenmiş olarak almak ve bu kayıtları Merkez nezdindeki sigorta kayıtları ile ilişkilendirmek,
• Zorunlu sigortaları yaptırmamış motorlu araç işletenlerinin tespiti amacıyla ilgili kurumlarla iş birliği yapmak, bu kurumlardan araç işletenlerine ve sürücülere ilişkin bilgileri içeren kayıtları elektronik ortamda almak, bu kayıtları sigorta kayıtları ile ilişkilendirmek ve sigortasız araçlara ait listeler oluşturmak,
• Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından giriş yapan yabancı plakalı araçlar için ibraz edilmesi zorunlu olan üçüncü şahıs mali sorumluluk sigortası sözleşmeleri ile Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından çıkış yapan Türkiye'de kayıtlı motorlu araçlar için yaptırılması zorunlu olan üçüncü şahıs mali sorumluluk sigortası sözleşmelerine ilişkin kayıtları tutmak,
• Hasarsızlık indirimi veya prim artırımı uygulamasında kullanılmak üzere hasar durum belgesi düzenlemek, bu belgeyi üye sigorta şirketine, acenteye veya sigortalıya bedelsiz olarak vermek,
• Üye sigorta şirketlerinin Merkez nezdinde oluşturulan veri tabanında bilgileri tutulan sigortalara ilişkin uygulamalarını takip etmek,
• Prim üretimine, sigortalılık oranlarına, kaza ve hasar ile sigorta sözleşmelerine ilişkin verileri ve Merkezce üretilen benzer istatistikleri, içeriği ve şekli Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen, bilgi raporlarına dönüştürmek,
• Yetkili kullanıcıların bilgi taleplerini karşılamak,
• Merkez nezdinde oluşturulan veri tabanında bilgileri tutulan sigortalara ilişkin tarifelerin oluşturulmasını teminen çalışmalar yapmak ve bu çalışmaları Hazine ve Maliye Bakanlığına ve Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği’ne göndermek, görev alanına dahil sigortalara ilişkin uluslararası uygulamaları takip etmek,
• Üye sigorta şirketlerinin Merkez nezdinde oluşturulan veri tabanında bilgileri tutulan sigortalara ilişkin karşılıklı rücu alacaklarına yönelik mahsuplaşma işlemlerini kolaylaştırmak üzere takas odası kurmak,
• Yanlış sigorta uygulamaları ve müşteri profilinin tespitine ilişkin kayıtların tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak ve üye şirketler ile diğer kaynaklardan elde edilen veriler vasıtasıyla veri tabanının sürekli olarak güncellenmesini sağlamak,
• Sigortalılara, taraf oldukları sigorta sözleşmeleri ile ilgili özet sigorta ve hasar bilgilerine internet ortamında erişim imkânı sağlamak.
• Sigorta sözleşmelerine taraf olan kurum ve kuruluşların, taraf oldukları sigorta sözleşmeleri ile sınırlı olmak kaydıyla, bilgi taleplerinin karşılanmasına yönelik olarak söz konusu kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmak,
• Teknik esaslara, prim üretimine, ödenen tazminatlara ve sigorta sözleşmelerine ilişkin veriler ile Merkezce üretilen benzer istatistikleri, içeriği ve şekli Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen bilgi raporlarına dönüştürmek,
• Hasar konusu maddi varlıkların değeri ile ilgili kayıtların tutularak tarafların bilgisine sunulmaya hazır hale getirmek,
• Hasar ekspertiz raporlarının kayıtlarını tutmak ve takibini yapmak,
• Üye sigorta şirketleri tarafından yapılacak risk değerlendirme sürecinin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesini teminen, sigortalıya ait kayıtları üye sigorta şirketlerine bedelsiz olarak vermek,
• Sağlıklı fiyatlandırma ve hasar ödemesi yapılması, sigorta hasarları ve bunların ekspertizi ile ödemelerine ilişkin verilerin merkezi bir veri tabanında toplanmasını sağlamak.

Sigortacılık faaliyetleri kapsamında ise aşağıdaki amaçlar doğrultusunda kişisel veriler işlenmektedir;
• Acil durum yönetimi süreçlerinin yürütülmesi,
• Bilgi güvenliği süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışan adayı / stajyer / öğrenci seçme ve yerleştirme süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışan adaylarının başvuru süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışanlar için iş akdi ve mevzuattan kaynaklı yükümlülüklerin yerine getirilmesi,
• Çalışanlar için yan haklar ve menfaatleri süreçlerinin yürütülmesi,
• Erişim yetkilerinin yürütülmesi,
• Eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Finans ve muhasebe işlerinin yürütülmesi,
• Finansal süreçlerin yürütülmesi,
• Firma / ürün / hizmetlere bağlılık süreçlerinin yürütülmesi,
• İç denetim/ soruşturma / istihbarat faaliyetlerinin yürütülmesi,
• İletişim faaliyetlerinin yürütülmesi,
• İnsan kaynakları süreçlerinin planlanması,
• İş faaliyetlerinin yürütülmesi / denetimi,
• İş sağlığı / güvenliği faaliyetlerinin yürütülmesi,
• İş süreçlerinin iyileştirilmesine yönelik önerilerin alınması ve değerlendirilmesi,
• İş sürekliliğinin sağlanması faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Kuruma gelen ziyaretçilerin kayıtlarının tutulması,
• Mal / hizmet satın alım süreçlerinin yürütülmesi,
• Mal / hizmet satış sonrası destek hizmetlerinin yürütülmesi,
• Mal / hizmet satış süreçlerinin yürütülmesi,
• Mal / hizmet üretim ve operasyon süreçlerinin yürütülmesi,
• Organizasyon ve etkinlik yönetimi,
• Resmi yazışmaların yürütülmesi,
• Saklama ve arşiv faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Soruşturma / istihbarat faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Sözleşme süreçlerinin yürütülmesi,
• Talep / şikayetlerin takibi,
• Taşınır mal ve kaynakların güvenliğinin temini,
• Tedarik zinciri yönetimi süreçlerinin yürütülmesi,
• Yönetim faaliyetlerinin yürütülmesi.

ÖZEL NİTELİKLİ KİŞİSEL VERİLERİNİZİN İŞLENMESİ

SBM, “Sağlık Bilgisi, Ceza Mahkumiyeti ve Güvenlik Tedbirleri Bilgisi, kategorilerine giren özel nitelikli kişisel verileri işlemektedir.

“Ceza Mahkumiyeti ve Güvenlik Tedbirleri Bilgisi” kategorisine giren özel nitelikli kişisel verileriniz aşağıdaki amaçlar doğrultusunda işlenmektedir;
• Yanlış sigorta uygulamaları ve sigorta sahtekarlıkları hakkında risk analizi yapmak,
• Kamu gözetim ve denetiminin daha etkin bir şekilde yerine getirilmesinin sağlamak,
• Sigorta sahtekârlıklarının önlenmesini sağlamak,
• Sigorta sistemine olan güvenin artırılmasını sağlamak,
• Yanlış sigorta uygulamaları ve müşteri profilinin tespitine ilişkin kayıtların tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak ve üye şirketler ile diğer kaynaklardan elde edilen veriler vasıtasıyla veri tabanının sürekli olarak güncellenmesini sağlamak, • Bilgi güvenliği süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışan adaylarının başvuru süreçlerinin yürütülmesi,
• İç denetim/ soruşturma / istihbarat faaliyetlerinin yürütülmesi, • Talep / şikayetlerin takibi.
“Sağlık Bilgisi” kategorisine giren özel nitelikli kişisel verileriniz aşağıdaki amaçlar doğrultusunda işlenmektedir;
• Kamu gözetim ve denetiminin daha etkin bir şekilde yerine getirilmesinin sağlamak,
• Sigortalara ilişkin güvenilir istatistiklerin temininin sağlamak,
• Sigorta sektöründe uygulama birliğini sağlamak,
• Sigorta sahtekârlıklarının önlenmesini sağlamak,
• Sigorta sistemine olan güvenin artırılmasını sağlamak,
• Üye sigorta şirketlerinin hayat ve kaza branşları ile sağlık ve hastalık branşlarına ilişkin sigorta sözleşmelerine ait kayıtlarının tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak ve bu veri tabanın üye sigorta şirketleri tarafından güncellenmesini sağlamak,
• Üye sigorta şirketlerinin Merkez nezdinde oluşturulan veri tabanında bilgileri tutulan sigortalara ilişkin uygulamalarını takip etmek,
• Yetkili kullanıcıların bilgi taleplerini karşılamak,
• Merkez nezdinde oluşturulan veri tabanında bilgileri tutulan sigortalara ilişkin tarifelerin oluşturulmasını teminen çalışmalar yapmak ve bu çalışmaları Müsteşarlığa ve Birliğe göndermek, görev alanına dahil sigortalara ilişkin uluslararası uygulamaları takip etmek,
• Yanlış sigorta uygulamaları ve müşteri profilinin tespitine ilişkin kayıtların tutulduğu bir veri tabanı oluşturmak ve üye şirketler ile diğer kaynaklardan elde edilen veriler vasıtasıyla veri tabanının sürekli olarak güncellenmesini sağlamak.
• Sigortalılara, taraf oldukları sigorta sözleşmeleri ile ilgili özet sigorta ve hasar bilgilerine internet ortamında erişim imkânı sağlamak,
• Sigorta sözleşmelerine taraf olan kurum ve kuruluşların, taraf oldukları sigorta sözleşmeleri ile sınırlı olmak kaydıyla, bilgi taleplerinin karşılanmasına yönelik olarak söz konusu kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak,
• Prim üretimine, ödenen tazminatlara ve sigorta sözleşmelerine ilişkin veriler ile Merkezce üretilen benzer istatistikleri, içeriği ve şekli Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen bilgi raporlarına dönüştürmek,
• Üye sigorta şirketleri tarafından yapılacak risk değerlendirme sürecinin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesini teminen, sigortalıya ait kayıtları üye sigorta şirketlerine bedelsiz olarak vermek,
• Bilgi güvenliği süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışan adaylarının başvuru süreçlerinin yürütülmesi,
• Çalışanlar için iş akdi ve mevzuattan kaynaklı yükümlülüklerin yerine getirilmesi,
• Çalışanlar için yan haklar ve menfaatleri süreçlerinin yürütülmesi,
• Firma / ürün / hizmetlere bağlılık süreçlerinin yürütülmesi,
• İç denetim/ soruşturma / istihbarat faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Saklama ve arşiv faaliyetlerinin yürütülmesi,
• Talep / şikayetlerin takibi.
SBM yukarıda sayılan özel nitelikli kişisel verilerinizi 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 6. maddesindeki açık rıza hukuki sebebi ve “Kanunlarda açıkça öngörülmesi” hukuki sebebi uyarınca işlemektedir. “Sağlık Bilgisi” kategorisindeki özel nitelikli kişisel veriler buna ek olarak “Kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbî teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetleri ile finansmanının planlanması ve yönetimi amacıyla, sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler tarafından” ilgilinin açık rızası aranmaksızın da işlenebilir.

KİŞİSEL VERİLERİN AKTARILMASI

SBM kişisel verilerinizi, yukarıda belirtilen amaçlar ile sınırlı olarak 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 8. ve 9. maddelerine uygun olarak aktarmaktadır.

Kişisel verileriniz SBM tarafından Sigortacılık Kanunu ve diğer mevzuat kapsamında yukarıda sayılan amaçlarla sınırlı olarak aşağıdaki üçüncü taraflar ile paylaşılabilir;SBM kişisel verilerinizi, yukarıda belirtilen amaçlar ile sınırlı olarak 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 8. ve 9. maddelerine uygun olarak aktarmaktadır.

Kişisel verileriniz SBM tarafından Sigortacılık Kanunu ve diğer mevzuat kapsamında yukarıda sayılan amaçlarla sınırlı olarak aşağıdaki üçüncü taraflar ile paylaşılabilir;
Gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişileri; Sigorta şirketleri, reasürans şirketleri, emeklilik şirketleri, acenteler, sigortalılar, sigorta sözleşmesinden dolaylı da olsa menfaat sağlayanlar, ekspertizler vb. üçüncü taraflar.
Yetkili Kamu Kurum ve Kuruluşları; Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi İktisadi İşletmesi, Hazine ve Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı başta olmak üzere diğer bakanlıklar, Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları (Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği), Adli Makamlar, Emniyet Genel Müdürlüğü, Kamu Kurumu veya Kuruluşu niteliğindeki diğer üçüncü taraflar.
Tedarikçiler; Mal veya hizmet temin edilen tedarikçi firmalar.
Herkese açık; Web sitesi, sosyal medya hesapları veya basın yayın yoluyla aktarılan veriler için geçerlidir.
Kişisel verileriniz SBM tarafından yurt dışına aktarılmamaktadır.

KİŞİSEL VERİLERİN TOPLANMA YÖNTEMLERİ VE HUKUKİ SEBEBİ

SBM kişisel verilerinizi hem tamamen veya kısmen otomatik yollarla hem de veri kayıt sisteminin parçası olan ancak otomatik olmayan yöntemlerle;

Sigortacılık Kanunu ve diğer yasal düzenlemeler kapsamında ve kurumun iç faaliyetleri ve Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 5. ve 6. maddesinde belirtilmiş olan;
• Kanunlarda açıkça öngörülmüş olması,
• Hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmek için zorunlu olması,
• Sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğrudan doğruya ilgili olup işlemenin gerekli olması,
• Meşru menfaati için işlemenin zorunlu olması,
• Tarafınızca alenileştirilmiş olması,
• Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için işlemenin zorunlu olması,
• Açık rızanızın bulunması
Şeklindeki hukuki sebeplere dayanarak aşağıdaki taraflardan toplamaktadır;
• Sigortacılık faaliyetleri kapsamında üye sigorta şirketlerinden,
• Kuruluş amaçları doğrultusunda; özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşlarından, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşlarından, ilgili mevzuatla kurulmuş diğer bilgi merkezlerinden,
• Veri sahibi kişilerin SBM’ye çeşitli kanallardan başvurması ve kişisel verileriniz iletmesi durumlarında veri sahibi kişinin kendisi veya yetkili temsilcisinden,
• Web Sitesindeki iletişim ve sorgu kanalları veya çağrı merkezi aracılığıyla,
• SBM uygulamalarına kayıt yapılması ve kullanılması durumlarında,
• Kamera kayıtlarının alınması ve ziyaretçi kayıtlarının oluşturulması kapsamında,
• Tedarikçi şirketler veya diğer üçüncü taraf tüzel kişilikler aracılığı ile kişisel verilerinizin SBM’ye aktarılması durumunda,
• Veri sahibinin diğer yöntemler ile kişisel verilerini açıkladığı durumlarda.

KİŞİSEL VERİLERİNİZE İLİŞKİN HAKLARINIZ

SBM nezdindeki veri işleme faaliyetleri ve kayıtlara ilişkin veri sahibi olarak;
• Kişisel verilerinizin işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerinizin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemlerin kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerinizin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemlerin kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerinizin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 7. maddesinde yer alan şartlar çerçevesinde kişisel verilerin silinmesini ya da yok edilmesini isteme, yapılan düzeltme, silme ya da yok etme işlemlerinin kişisel verilerin paylaşıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini talep etme,
• Kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme haklarına sahipsiniz.

Veri Sahibinin Başvuru Usulü
Veri sahipleri, yukarıda sayılan haklarına ilişkin taleplerini Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ’de öngörülen başvuru usullerine uygun olarak SBM’ye başvurabilir.

Bu durumda SBM, talebi niteliğine göre en kısa sürede ve en geç 30 (otuz) gün içinde ücretsiz olarak sonuçlandıracaktır. Ancak, işlemin ayrıca bir maliyeti gerektirmesi hâlinde, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nca belirlenen tarifedeki ücreti talep edilebilecektir. Taleplerin alınması, iletilmesi ve sonuçlandırılmasına ilişkin süreçler ilgili prosedür uyarınca gerçekleştirilir.

Detaylı bilgi için “www.sbm.org.tr” adresinde bulunan Kişisel Verilerin Korunması Politikamızı inceleyebilirsiniz.
Bu kapsamda aşağıda bulunan “Veri Sahibi Başvuru Formu” nu doldurarak;
• Veri Sahibi’nin şahsen başvurusu* ile,
• Noter vasıtasıyla*,
• İadeli taahhütlü posta yoluyla kimlik doğrulamak suretiyle*,
• Kayıtlı Elektronik Posta yoluyla** başvurabilir.
* “Veri Sahibi Başvuru Formu” zarfının üzerine “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Kapsamında Bilgi Talebi” yazarak Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Nida Kule Göztepe İş Merkezi Merdivenköy Mah. Bora Sok. No:1 Kat:21 34732 Kadıköy/İstanbul adresine postalamak veya
** [email protected] adresi üzerinden konu kısmına “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Bilgi Talebi” yazmak suretiyle iletebilir.

Veri Sahibi Başvuru Formu (PDF)

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi
Nida Kule Göztepe İş Merkezi
Merdivenköy Mah.Bora Sok. No: 1 Kat: 21
34732 Kadıköy / İSTANBUL
VKN (Vergi Kimlik No): 859 040 17 41
Vergi Dairesi: Erenköy

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi İktisadi İşletmesi
Nida Kule Göztepe İş Merkezi
Merdivenköy Mah. Bora Sok. No: 1 Kat: 20-21
34732 Kadıköy / İSTANBUL
VKN (Vergi Kimlik No): 859 052 85 33
Vergi Dairesi: Erenköy

Kaza Tespit Tutanağı

Kaza Tespit Tutanağı Nedir?

Maddi hasarın ortaya çıktığı trafik kazalarında trafik polisi ya da zabıtanın olay yerine gelmesine gerek kalmadan, araç sürücülerinin kendi aralarında kaza hasarını detaylı bir şekilde belirttikleri rapor, "kaza tespit tutanağı" olarak adlandırılır. Kaza tespit tutanağının doldurulabilmesi için kazaya en az 2 aracın karışmış olması gerekmektedir. Kaza tespit tutanağının yalnızca maddi hasarla sonuçlanan kazalar için geçerli olduğu unutulmamalıdır. Öte taraftan yaralanma ya da ölüm ile sonuçlanan kazalarda polis tarafından tutanak tutulmalıdır. Kaza tespit tutanağı, hem sürücüler hem de sigorta şirketleri için önemli bir belge niteliğindedir. Kazanın bütün detaylarının yer aldığı bu belgeler rapora dahil edilmek üzere her açıdan çekilmiş fotoğraflarla desteklenmelidir.

Kaza Tespit Tutanağı Nasıl Doldurulur?

Kaza meydana geldiğinde her iki aracın da ruhsat, ehliyet ve sigorta poliçelerinin geçerli olması gerekmektedir. Aksi takdirde raporun doldurulması mümkün değildir ve geçerli bir evrak olarak değerlendirilmeyecektir.

Kaza tespit tutanağının en üstünde kazanın tarihi, saati ve yeri belirtilmelidir. Bir alt kısmında görgü tanığı olması durumunda doldurulabilecek bir alan bırakılmıştır. Kaza tespit raporunda her iki araç için de ayrılmış "A ve B aracı" şeklinde iki bölüm bulunmaktadır. Araç sahipleri bu bölümlerde bulunan sürücü bilgilerini (Adı-Soyadı, TC Kimlik No, Sürücü Belge No, Alındığı Yer, Adres, Cep Telefonu, E-posta) doldurduktan sonra araç bilgilerini (Şasi No, Marka ve Modeli, Plaka, Kullanım Şekli) ve Trafik Sigortası Poliçe bilgilerini eksiksiz bir şekilde doldurmaları gerekmektedir. Tutanağın alt kısmında ise aracın darbe aldığı yerlerin ok ile gösterilmesi, çarpışma yerinin ve anının taslağının çizilmesi gerekmektedir. En alta ise kazanın oluş şeklinin her iki taraf açısından da belirtildiği sürücü beyanları yazılır ve imzalar atılır.

Bunun yanı sıra, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafından kullanıma sunulan “Mobil Kaza Tutanağı” uygulaması ile kağıt form yerine akıllı telefon üzerinden mobil kaza tespit tutanağı doldurulabilmektedir. Bu sayede kaza yerinde daha pratik ve hızlı bir şekilde online kaza tespit tutanağı doldurulabilir.Kaza tespit tutanağı örneği’ne www.sbm.org.tr de “Hizmetler” menüsü altındaki “KTT Sorgulama ve İtiraz” bölümündeki “İlgili Örnekler” başlığı altından ulaşabilirsiniz.

Kaza Tespit Tutanağı’nın Amacı Nedir?

Kaza tespit tutanağı, kazanın meydana geliş şeklini ve hasar tespitini ortaya koyan bir rapordur. Tutanak, kendi başına kaza kusur oranını ya da derecesini belirleyemez. Kusur dereceleri, sürücülerin sigorta şirketleri tarafından yapılan değerlendirme sonucu belirlenir. Kusur oranları, %0, %50 ve %100 şeklinde belirlenir ve 3 iş günü içerisinde sonuçlanır.

Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama Yöntemleri Nelerdir?

Kaza tespit tutanağı, SBM sitesi üzerinden E-Devlet ile giriş yaparak sorgulanabilmektedir. www.sbm.org.tr platformunda“Hizmetler” menüsü altında bulunan “KTT Sorgulama ve İtiraz” başlığına tıklayarak tutanağınız hakkında detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

Bu aşamada 3 sorgulama seçeneği bulunmaktadır:

  • Plaka ve Sigortalı TC Kimlik No ile Sorgulama
  • Plaka ve Sigortalı Vergi Kimlik No ile Sorgulama
  • Plaka ve Sürücü TC Kimlik No ile Sorgulama

Bunun haricinde SMS üzerinden de kaza tespit tutanağı sorgulaması yapılabilmektedir. SMS gönderebilmek için “KTT” yazıp, boşluk bırakıp plakanızı yazdıktan sonra 5664’e göndermeniz yeterlidir.

Hangi Koşullarda Kaza Tespit Tutanağı Doldurulması Geçerli Değildir?

  • Sürücülerden birinin ehliyeti ya da ruhsatı yoksa,
  • Araçlardan en az birinin trafik sigortası bulunmuyorsa,
  • Kazaya karışan araçlardan biri kamuya aitse ya da kazada kamu malına zarar verilmiş ise,
  • Sürücülerden birisi 18 yaşının altındaysa,
  • Kazada ölüm ya da yaralanma durumu varsa, Sürücülerde alkol veya uyuşturucu madde şüphesi bulunuyorsa,

Yukarıda belirtilen ya da benzer durumlarda tutanağın polis tarafından hazırlanması gerekmektedir.

Trafik Kaza Tespit Tutanağı Nereye Teslim Edilir?

Kaza tespit tutanağı doldurulduktan sonra iki aracın da ehliyeti, ruhsatı, sigorta poliçesinin fotoğrafları ve kaza tespit raporuyla birlikte sigorta şirketine başvurulmalıdır. Olay yerinde mutlaka kazanın hasarının gösterildiği farklı açılardan fotoğraflar çekilmeli ve bunlar da tutanak ile birlikte teslim edilmelidir. Kaza tespit tutanağı süresi 5 iş günüdür. Kazanın meydana geldiği tarihten itibaren 5 iş günü içinde gerekli belgeler sigorta şirketlerine iletilmelidir.

Kaza Tespit Tutanağı Teslimi Sonrası Süreç Nasıl İşler?

Araç kaza tespit tutanağı sigorta şirketinin hasar departmanına gönderildikten sonra 3 iş günü içinde kusur oranı değerlendirmesi yapılır. Kusur oranlarına göre sürücülerin sigorta şirketleri arasında bir sonuca varılır. Varılan sonuca göre telefon ya da e-posta yoluyla sürücülere bilgilendirme yapılır. Kaza tespit tutanağı itirazları, tutanak sonuçlandıktan sonra mahkeme yoluyla yapılabilmektedir.

Kaza tespit tutanağına ulaşmak için tıklayınız...

Trafik Kazası Kusur Oranı (Kaza Tespit Tutanağına İtiraz)

Trafik kazası kusur oranı, meydana gelen kazada zararın sorumluluk oranına denir. Yani kısaca, kazaya sebebiyet veren kişi ya da etkenin sorumluluk oranıdır. Suç ya da hata oranı olarak da bilinen kusur oranının belirlenmesi için kaza yerinin incelenmesi ve rapor oluşturulması gerekmektedir. Sigorta şirketleri meydana gelen maddi hasarlı trafik kazalarında yapılacak ödemeyi kusur oranının belirlenmesine göre öder. Kusur oranlarının belirlenmesinde bir standart oluşmuştur. Bu oranlar %0 , %50, %75 veya %100 olarak belirlenmiştir.

  • %0 kusur, sizin kazada kusursuz, karşı tarafın ise tamamen kusurlu olduğu anlamına gelir.
  • %50 kusur, her iki sürücünün de aynı oranda kusurlu olması durumudur.
  • %75 kusur, taraflardan birinin %25 diğerinin ise %75 kusurlu olması durumudur.
  • %100 kusur; sizin kazada tamamen kusurlu olduğunuz anlamına gelir. Karşı taraf tamamen kusursuzdur.

Trafik kazasının oluş nedenlerini, yol ve çevre şartlarını, iz ve delillerini, tarafların davranış şekillerini ve sürücülere, araca ve diğer yol kullanıcılarına ait bilgiler ve kazanın özeti ile krokisini içeren, adli tahkikata, beyanlar ve diğer esas olmak üzere düzenlenen tutanağa “Trafik Kazası Tespit Tutanağı” denir.

kusur orani ne

Kaza Tespit Tutanağı Nedir?

Kaza tespit tutanağı, trafikte en az iki aracın sadece maddi hasarlı bir kazaya karışmaları halinde, tarafların anlaşarak sigorta şirketi ya da polise gerek kalmadan, aralarında düzenlemiş olduğu tutanaktır. Kaza tespit tutanağı uyarınca tarafların kusur oranı hesaplanır. 1 Nisan 2008 tarihinden itibaren sadece maddi hasar ile sonuçlanan kazalarda, tarafların anlaşmalı olarak kendi aralarında tutanak tanzim etmeleri mümkün hale gelmiştir. Bu şekilde trafikteki beklemelerin ve zaman kayıplarının önüne geçilmiş ve vatandaşların tutanaklarını online olarak takip edebilmeleri olanak sağlanmıştır.

Diğer bir tanımla kaza tespit tutanağı, trafikte meydana gelen kaza sonrasında detaylı bir şekilde tutulan tutanağa denir. Resmi bir evrak niteliğindedir. Kaza tespit tutanağı kazaya karışmış iki sürücü tarafından veya gelen emniyet, jandarma gibi kolluk görevlileri tarafından tutulur. Bu tutanak daha sonrasında diğer evraklar ile birlikte sigorta şirketine ödemeleri için iletilir. Aynı zamanda ceza yargılaması yapılması durumunda davada en önemli delillerden biri olacaktır. Bu sebeple oldukça önemli bir evraktır. Kaza tespit tutanağını tarafların doldurabilmesi  bazı şartlar bulunmalıdır. Bunlar:

  • Kazada maddi bir hasar bulunmalıdır.
  • Sürücüler 18 yaşından büyük ve ehliyet sahibi olmalıdır.
  • Yaralanma veya ölümle sonuçlanmış bir kaza olmamalıdır.
  • Kaza kamu malına zarar vermiş olmamalıdır.
  • Sürücülerden herhangi birinin alkol veya uyuşturucu kullanmaması gereklidir.
  • Araçlardan birinin kamu aracı olmaması gereklidir.

Bu şartlardan biri eksikse trafik kazası tespit tutanağı emniyet veya jandarma ekipleri tarafından tutulmalıdır.

Kaza Tespit Tutanağına İtirazı Nasıl Yapılır?

Trafik kazası tespit tutanağına itiraz yapılması mümkündür. Trafik kazası tespit tutanağına itiraz dava yoluyla yapılabilir. Asıl uygulamada önemli olan konu budur. Trafik kazası tespit tutanağına itiraz:

  • Trafik kazası tespit tutanağı kolluk görevlileri tarafından düzenlenirse artık resmi belgedir ve itiraz edilebilir.
  • Trafik kazası tespit tutanağına itiraz Sulh Ceza Hakimliğine yapılır.
  • Dava açıldıktan sonra trafik kazasının gerçekleştiği yerde keşif yapılır.
  • Kamera kayıtları toplanır, görgü tanıkları ve diğer deliller toplanır.
  • Sulh Ceza Hakimliğinin seçeceği bir bilirkişi tarafından olay detaylı bir şekilde incelenir. Trafik kazası tespit tutanağı bilirkişi raporuna aktarılır.
  • Bilirkişi raporunun ardından kaza tespit tutanağı itirazı karara bağlanır.
  • Süreç, avukat tarafından yönetilirse hızlı bir süreç olur.

Trafik kazası tespit tutanağına itiraz “SULH CEZA HAKİMLİĞİNE” yapılır.

Uygulamada ise arasında halen işbu hususun tartışıldığını görmekteyiz. İlk derece mahkemelerince görevsizlik kararı verilebildiği gibi sulh ceza hakimliklerince, karar verilmesine yer olmadığı kararı da verilmektedir.

Uyuşmazlık Mahkemesi E: 2018/375 K: 2018/435 T: 25.06.2018 künyeli kararında trafik kazası tespit tutanağına itiraz davaların Sulh Ceza Hakimliklerince görüleceğini ifade etmiştir. Gerçekten anılan kararında Uyuşmazlık Mahkemesi:

“Bu düzenlemelere göre, trafik kazası tespit tutanağı, kazaya karışan taraflar arasında çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkların çözümüne esas olacak ve trafik zabıtasınca düzenlenecek bir belge olup, idari işlem niteliği de bulunmayan bu belgenin, adli yargı yerlerinde çözümlenecek uyuşmazlıkların görümü sırasında o mahkemelerce değerlendirilecek olduğundan, ölümlü/yaralamalı maddi hasarlı kaza tespit tutanağına yönelik davanın idari yargı yerinde görülmesi olanağı bulunmamaktadır. Bu durumda, davacı tarafından; trafik kazası tespit tutanağına itirazen açılan ve idari yargı yerinde görülmesi olanağı bulunmayan davanın görüm ve çözümünde adli yargı yerinin görevli olduğu sonucuna varılmıştır. Açıklanan nedenlerle, İzmir 5. İdare Mahkemesinin başvurusunun kabulü ile İzmir 4. Sulh Ceza Hakimliğince verilen 23.02.2018 gün ve D.İş:2018/1314 sayılı görevsizlik kararının kaldırılması gerekmiştir.” kararı vermiştir.

Kaza tespit tutanağı, araç sürücülerinin kusur oranlarını tam olarak göstermeyebilir. Kusurlar, sigorta şirketleri tarafından belirlenir. Sigorta şirketleri kusur oranını belirlerken hata yapabilir. Bu durumda, trafik kazası tespit tutanağına itiraz şu şekilde yapılır:

  • Trafik kazası tespit tutanağına itiraz yapmak için ilk olarak Sigorta Birliği Merkezi’ne ait olan online siteye giriş yapın ve kaza tespit tutanağı itiraz formunu doldurun ve  Sigorta Birliği Merkezi’ne gönderin.
  • Sigorta şirketleri kusur oranı değerlendirmesi yapacaktır.
  • Eğer, şirketler tarafından kusurlar onaylanırsa ve anlaşma sağlanırsa size bilgi verilir.
  • Maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağına itiraz süresi 2 yıl, Yaralamalı trafik kazası tespit tutanağına itiraz süresi 8 yıl, Ölümlü trafik kazası tespit tutanağına itiraz süresi 15 yıldır.

Kaza Tespit Tutanağı Doldururken Dikkat Edilmesi Gerekilenler

  • Trafik kazası yapan araçlar yerinden hareket ettirilmemeli ve hasar durumları farklı açılardan mutlaka fotoğraflanmalıdır.
  • Kazaya karışan araç sürücülerinin ruhsat ve sürücü belgesi fotoğrafları çekilmelidir.
  • Kazaya karışan sürücülerin tutanakta ıslak imzası bulunması şarttır. Bu nedenle tutanak fotokopi ile çoğaltılmış olsa da mutlaka taraflar tarafından tekrar imzalanmalıdır. Aksi halde tutanak geçersizdir.
  • Tutanak üzerindeki tüm bilgiler dikkatle okunmalı ve belge bu bilgilere uygun şekilde eksiksiz olarak doldurulmalıdır.
  • Belgede trafik poliçe numaraları ve ilgili sigorta şirketleri mutlaka belirtilmelidir. Aksi halde poliçe tespit edilemeyeceği için tutanak geçerliliğini kaybedecektir.
  • Trafik kazası kusur oranı belirlenebilmesi ve yapılan incelemelerde herhangi bir sorun çıkmaması için kazanın meydana geliş şekli açıklayıcı şekilde yazılmalı ve kaza krokisi çizilmelidir.

Kaza Tespit Tutanağı Sonrası Süreç

  • Trafik kazası sonrasında kazaya karışan araç sahiplerinin doldurduğu kaza tespit tutanakları, sigorta şirketlerinin hasar departmanına iletilir. Sigorta şirketleri en geç takip eden ilk iş günü sonuna kadar tutanağı ve varsa kazanın fotoğrafları elektronik ortamda Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM)’ne iletir.
  • Kaza tespit tutanakları, SBM sistemine girilmesini takip eden 3 iş günü içinde taraf sigorta şirketi kendi kusur oranı değerlendirmesi yapar. Bu oranlar kazaya karışan her bir araç için %0, %50 ve %100 şeklindedir. Eğer şirketler arasında mutabakata varılır (tüm şirketler tarafından aynı kusur oranları verilirse) ise dosya sonuçlanır.
  • 3 iş günü içerisinde taraflar mutabakata varamazsa (en az bir şirket tarafından farklı kusur verilirse) dosya, Kaza Kusur Değerlendirme Komisyonu’na (https://www.sbm.org.tr/)iletilir. Komisyon, 3 iş günü içerisinde ilgili dosyayı sonuçlandırır.
  • Dosya sonuçlandıktan sonra araç sahibi sigortalılara dosyanın sonuçlandığına dair cep telefonu ya da e-posta yolu ile bilgilendirme mesajı atılır (Tutanak üzerinde her iki bilgi de mevcut ise hem e-posta hem de SMS ile bilgilendirme yapılır).

Trafik Kazalarında Kusur

Trafik kazaları (TCK 455, 459) taksirli suçlardan sayılmaktadır. Taksirin tanımı TCK’ da yapılmamış ise de; 4785 sayılı Yasanın 1. maddesiyle TCK’nın 45. maddesine failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır” seklinde son fıkra eklenerek “bilinçli taksir”in tanımına yer verilmiştir.

Ayrıca, 4785 sayılı Yasanın 2. maddesiyle de taksirli suçlardan dolayı hükmolunan hürriyeti bağlayıcı ceza fiil şuurlu (bilinçli) taksir halinde ise para cezasına çevrilemeyeceği seklinde düzenleme getirilmiştir. Kanunumuzun şuurlu ve şuursuz olarak ayırdığı taksir çeşitlerini doktrinin söyle tanımladığını görmekteyiz.

“Hukuki anlamda taksir neticenin fail tarafından öngörülebilir (tahmin edilebilir) olduğu halde öngörülmemesi (şuursuz taksir, bilinçsiz taksir) seklinde ortaya çıkabileceği gibi, neticenin öngörüldüğü halde istenmemesi şeklinde de (şuurlu taksir, bilinçli taksir, öngörülü taksir) olabilir. Diğer bir deyişle öngörülebilir nitelikteki neticenin öngörülmemesi seklindeki taksire şuursuz taksir, öngörülen neticenin gerçekleşmesinin istenmemesine rağmen harekete devam edildiği durumdaki taksire şuurlu taksir denir.

kusur oranina itiraz et

Kusur Oranında Kast ve Taksir

Mevzuatımıza yeni bir kavram olarak giren “şuurlu taksir”de fail, hareketiyle zararlı bir neticeye sebep olabileceğini öngörmekte ancak, bu neticenin gerçekleşmesini istemeyip, gerçekleşmeyeceğini ummakta, buna güvenmektedir. Başka bir deyişle bilinçli taksir; iyice düşünmemek, temkinli hareket etmekte ağır kusurlu olmaktır. Bu durumda fail arzulamadığı bir sonuçtan sorumlu tutulmaktadır.

Örneğin, buzlu bir yolda yolcu yüklü aracın tekerleklerine zincir takmaksızın kendisine güvenerek yolculuğa çıkan bir sürücü, istiap haddinden fazla bir yükle. sefere çıkıp da lastiğin patlaması sonucu kazaya neden olan sürücü, kalabalık ya da yerleşim alanlarında yarışa çıkarak yayalara çarpan sürücüler, karşı şeritten bir diğer aracın geldiğini gördüğü ve aralarında az bir mesafe kaldığını fark ettiği ve sollayamadığı takdirde, gelen araçla çarpışacağını tahmin ettiği halde becerisine güvenerek sollamaktan çekinmeyen ve araçla çarpışan sürücünün taksiri birer bilinçli taksirdir.

Bilinçsiz taksirde fail, öngörmesi gereken neticeyi öngörmemekte; bilinçli taksirde ise, öngördüğü halde neticenin gerçekleşmemesi için çalışmakta ancak neticenin meydana gelmesini önleyememektedir.

Bu gibi durumlarda failler sebep oldukları bir trafik kazasında bir veya birkaç kişinin yaralanması veya ölümüne neden olmuşlardır. Kendilerinde belli bir olayın gerçekleşmesini muhtemel addedilecek düşünme yeteneği vardır. Tabir caizse fail neticeyi öngördüğü halde, gerçekleşmeyeceğine olan güveni, gerçekleşeceği düşüncesinden güçlüdür. Yoğunlaşmış taksirde fail, tecrübesine, mesleğinin gerekli kıldığı yükümlülüğe aykırı bir biçimde güvenerek; “bir şey olmaz” düşüncesiyle buzlu havada zincir takmamış, haddinden fazla yükle sefere çıkmıştır. O, bir kazanın olmayacağına güvenmiş ve bu güvenle hareketine devam etmiştir. Örneğin, kalabalık bir caddede süratli araç kullanan sürücü genel bir düşünce ile birine çarpabileceğini öngörür, ancak kendi mahareti ve hünerine güvendiği için çarpma sonucunun oluşmayacağına inanır. O halde “bir şey olmaz” düşüncesiyle bir kazaya sebebiyet verildiğinde bilinçli taksirden fail sorumlu tutulacaktır.

Kanuna Göre Taksirin Çeşitleri

  • Dikkatsizlik
  • Tedbirsizlik
  • Meslek ve Sanatta Acemilik
  • Nizamlara Emirlere Talimatlara Uyuşmazlık

Kusuru Etkileyen Hususlar

  • Mağdurun Kusuru
  • Üçüncü Kişinin Kusuru
  • Teknik Kusur

Bu hususlar kusurun hesaplanmasında yardım alınan değerlendirilen hususlardır. Bu sebeplerle, gerçekleşen bir kazada kusurun oranı tayin edilir.

Trafik Kazalarında Kusur Oranları

Trafik kazalarında sanıklara hükmedilecek cezalar kusurun derecesine göre sekiz de bire kadar indirilebilir. Olaya karışmış her fail için ayrı ayrı  8/8 oranına göre kusur paylaştırması yapılır. Baka bir deyişle paylaştırmaların toplamı hiçbir şekilde cezada 8/8′ i, hukukta %100 oranını aşamaz. Kusur oranı bu kapsamda değerlendirilir.

Örneğin bir trafik kazasında yayanın kusuru faraza 3/8, sürücünün kusuru faraza 6/8 oranda olarak paylaştırılamaz. Aksi halde kusur oranlarının toplamı 8/8 nispeti geçmiş olur. Oysa ki yanlara 3/8 + 5/8 olarak kusur yüklenmesi gerekmektedir.

Kusurun tespiti ölümlü ya da ağır yaralanmalı kazalarda bilirkişi huzuruyla olay yerinde kesif yapılarak; olay yerinin özellikleri, fail ve mağdurların (veya ölenlerin) bulundukları yerler, sürücünün seyir yönü, vs. saptanıp, göz önünde tutularak düzenlenecek krokiyle belirlendikten sonra kusura etkili tüm faktörler rapora göre kusur derecesi belirlenecektir.

Kusur Oranına İtiraz

Kazaya karışan araçlar için düzenlenmiş trafik sigortası poliçesinin sigortacısının aynı şirket olduğunda, oluşan kazanın taraflarının sigorta şirketi tarafından yapılan kusur değerlendirmesinin kendilerine iletilir. Bundan sürecin sonunda Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Tutanak Değerlendirme Komisyonuna 5 iş günü içinde bu kusur değerlendirmesine karşı bir defa için özel olmak üzere itiraz hakları saklıdır. Bu söylenen itiraz süresinin tamamlandığının ispat yükü iddia edene aittir.

SBM, belirlenen sorumluluk oranlarını eş zamanlı olarak ilgili sigorta şirketlerine ve iletilen iletişim bilgileri üzerinden sigortalılara bildirir. Sigorta şirketlerinin kusur değerlendirmesinde mutabakata varmaları durumunda her bir sigortalı bir defaya mahsus olmak üzere sorumluluk oranlarının bildiriminden itibaren 5 iş günü içinde bu Genelgede tanımlanan usullere göre, değerlendirmeye etki edebilecek ilave bilgi ve belge sunmak kaydıyla, sigorta şirketlerinden kusur oranlarının tekrar değerlendirilmesini isteyebilir.

Bu başvuru üzerine sigorta şirketleri bu Genelgede tanımlanan usul çerçevesinde 3 iş günü içerisinde kusur oranlarına yönelik yeniden değerlendirmede bulunur.

trafik kazasi kusur orani nedir

Polisin Tuttuğu Kusur Oranına İtiraz

Kanunlarımızda polisin tuttuğu kusur oranına itiraz hususunda bir hüküm bulunmamaktadır. Fakat uygulamada polisin tuttuğu kusur oranına itiraz farklı şekillerde yapılmaktadır. Bunlar;

  • Polis tarafından düzenlenen kaza tespit tutanağına öncelikle Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü nezdinde itiraz etmeniz ve bu tutanağın düzeltilmesini talep edebilirsiniz.
  • Kazanın gerçekleştiği yer Sulh Ceza Hakimliğine itiraz edebilirsiniz.
  • Son çözüm ise Asliye Hukuk Mahkemesine dava açmaktır.

Kaza Tespit Tutanağına İtiraz Dilekçesi

Ankara … Asliye Hukuk Mahkemesi Hakimliği’ne

Davacı:

Vekili :

Davalı:

Konu  :

  1. … tarihli kaza tespit tutanağına ilişkin itirazlarımızın değerlendirilmesi.
  2. Dosyada sunulan deliller ışığında bilirkişi incelemesi yapılması.

Hukuki Nedenler: 4857 Sayılı İş Kanunu, 1475 Sayılı İş Kanunu , 6100 Sayılı HMK ve ilgili mevzuat hükümleri

Hukuki Deliller   :

  • Tanık ( Tanık isim ve adresleri gerektiği taktirde bildirilecektir. )
  • Bilirkişi İncelemesi
  • Keşif
  • Yemin
  • Diğer her türkü yasal delil

Sonuç :

Yukarıda arz ve izah edilen ve re’sen gözetilecek nedenlerle kaza tespit tutanağının iptaline ve tüm yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalı karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini vekil eden adına arz ve talep ederiz. 02/11/2021

                       Davacı Vekili
                  Av.Umur YILDIRIM


Sulh Ceza Hakimliğine

İtiraz Eden:

İtiraza Konu Tutanağın

Tanzim Tarihi :

Tebellüğ Tarihi:

İtiraz Konusu   : Trafik denetleme şube müdürlüğü, …………. amirliği`nin ……/…../…. tarihli tespit tutanağına itirazım hakkındadır.

Açıklamalar:

1- …../…./…. tarihinde benim sevk ve idaremdeki ……………. PLAKALI ticari araç ile T. Oto İle ………………….. İstikametine seyir ederken. Sürücü …………………’            nın sevk ve idaresindeki  …. resmi plakalı oto ile ………….. kavşağını geçerken çarpışma oldu. Benim kullanmakta olduğum …………………….Caddesi tek yön anayol olmaktadır.

2- …………………. plakalı araç sürücüsü girilmez ve dönülmez levhası bulunan sokağa girerek ana yolda kaza yapmama sebep olmuştur. Kaza olduğu zaman trafik polis memurları olay yerine geldiler ve kaza tutanağı tutuldu. Kazada …………………. plakalı araç sürücüsü kusurlu olduğu halde trafik polis memurları beni de kusurlu taraf olarak göstermişlerdi.

3- Olay ile ilgili şahidim bulunmakta ve olay ile ilgili fotoğraflarda ekte mevcuttur. Ben tutulan tutanağını taraflı olduğunu düşünmekteyim. Bu yüzden bu tutanağa itiraz için bu adli dilekçeyi yazmak elzem olmuştur.

Deliller : Nüfus Kayıt Örneği , Kaza Tutanağı, Olayla İlgili Fotoğraflar

Sonuç ve İstem: Yukarıdaki ifademde izah ettiğim üzere …../…./…. tarihinde karakoldan tarafıma verilen MADDİ HASARLI TRAFİK KAZASI TESPİT TUTANAĞINA iş bu adli dilekçem ile itiraz etmekteyim. Kazaya sebebiyet veren ……………….. PLAKALI araç sürücüsü olması nedeni ile söz konusu KAZA TESPİT TUTANAĞINA itiraz etmekteyim. Bunun için gerekli olan işlemlerin bu dilekçem ile yapılmasını arz ve talep ederim. …../…./……

Trafik Kazası Kusur Oranı Yargıtay Kararları

4. Hukuk Dairesi 2021/9643 E. 2021/4268 K.

  • Trafik Kazası Kusur Oranı

Dosya kapsamında bulunan ATK … Trafik İhtisas Dairesi Başkanlığı’nın 13.09.2017 tarihli raporunda davalı sürücü Rıfat’ın yönetimindeki ambulans ile seyri sırasında seyir istikametine göre yolun sol tarafından orta refüj üzerinden kontrolsüz ve aniden yola giren yaya Gültekin’e çarptığı, kazanın ani şekilde olduğu, mahal şartları ve CD çözüm tutanağı dikkate alındığında, davalı …’a atfı kabil kusur bulunmadığının bildirildiği anlaşılmaktadır. Olayın gece saati 22:15 sıralarında karanlıkta ve aniden meydana gelmesi, davacılar murisinin dava dışı kişiler tarafından kovalanması sonucu yola atlaması gözetildiğinde, dosyada bulunan ATK … Trafik İhtisas Dairesi Başkanlığı kusur raporunun oluşa uygun olup, bu haliyle davalı sürücünün kusursuz olduğu kabul edilerek davalı tarafın sorumlu tutulmaması gerekir. Bu yön gözetilmeksizin İlk Derece Mahkemesince davalı sürücünün (2/8) oranında kusurlu olduğunun kabul edilmesi ve davalı … harçtan muaf olduğu ve sorumlu tutulmaması gerektiği halde sorumlu tutulmuş olması doğru değildir. Anılan nedenlerle Bölge Adliye Mahkemesi kararının kaldırılarak ilk derece mahkemesi kararının bozulması gerekmiştir.

Trafik kazası kusur oranına itiraz etmek için Kadim Hukuk ve Danışmanlık ile irtibata geçebilirsiniz. 

nest...

batman iftar saati 2021 viranşehir kaç kilometre seferberlik ne demek namaz nasıl kılınır ve hangi dualar okunur özel jimer anlamlı bayram mesajı maxoak 50.000 mah powerbank cin tırnağı nedir