Okul Gelişim Modeli
Okul geliştirilmesi alanında ´larda Türkiye´de uygulanan projelerden biri Milli Eğitimi Geliştirme Projesidir. Devam eden bu projenin bir evresi tüm ülkeye yayılan okulun geliştirilmesini kapsamaktadır. Bu sürecin amacı bu okulların müdür ve öğretmen nitelikleri, sınıf büyüklükleri, sınıf donanımı,ailelerin katılımı, öğretim teknolojisi ve okul binaları gibi önemli alanlarda bu okulların OECD ülke eğitim standartlarına karşılık gelen 15 eğitim standardını karşılayabilmesini sağlamaktır. Bu okulların amacı, Türk okullarına yaygınlaştırmadan önce, yeni eğitim programı, öğretim materyalleri ve teknolojisi, öğretim teknikleri, üniversitelerle ortaklık vb. konularda alan test bölgesi olarak hizmet etmektir.
OKUL GELİŞTİRİLMESİ
Okul geliştirilmesi her okul binasında dikkatli planlama ve uygulamayı gerektiren uzun erimli bir süreçtir. Bu süreç şunları içermelidir:
1-kapsamlı değerlendirme
2-veri analizi
3-planlı müdahaleler.
Müfredat laboratuar okulları geliştirme süreci hedefleri şunlardır:
Gelişme için temel koşul okul etkinliliğini tanımlamak için kullanılan sonuç ölçülerindeki gelişmedir. Sürecin ve bunun sonucu ortaya çıkan sonuçların inanılır olması isteniyorsa dikkatli planlama gereklidir.
PLANLAMA SÜRECİNDE AŞAMALAR
Aşama l Okul geliştirmesi yönetim ekibinin kurulması (OGYE).
* Okul yönetimi, görevi Okul Geliştirmesi Planlama sürecini izlemek ve gözetlemek olan bir grup yönetici ve öğretmeni ve uygun görülen diğer kişileri atamalıdır.
* Bu grubun lideri (başlatıcı) ÖGYE üyelerinin etkin ve başarılı olmasını sağlamak için bir ekip oluşturma sürecinin uygulandığından emin olmalıdır.
* Bu grubun bir kritik görevi, dikkati yetiştirilmesi amaçlanan öğrenciyi ima eden hedefler üzerinde tutarak, Milli Eğitim Bakanlığının bu tip okullar için geçerli olan felsefesini ve hedeflerim dikkatle gözden geçirmektir. Bu milli hedefler ve varolan okulun özel hedefleri süreçteki diğer aşamaların temelini oluşturur.
Aşama 2 Bilincin yükseltilmesi
Hedef ifadelerini doğrulamak için araştırma, açık toplantılar, görüşmeler, öğrencinin öğrenme verileri ve diğer uygulamaların kullanılması. Hedeflerin ve önceliklerin saptanmasında ailelerin katılımının sağlanması bu aşamanın önemli bir öğesidir.
Aşama 3 Temel verilerin toplanması
Yetiştirilmesi amaçlanan öğrenci yönünden ifade edilen her hedef için geçerli ölçülerin seçimi
Aşama 4 Okul geliştirme planının değerlendirilmesi ve geliştirilmesi
Bu aşama zaman doğrularını, sorunlulukları ve verilerin toplanması ve sınıflandırılması için gereksinim duyulan kaynakları içerir.
Aşama 5 Ön planlama ve verilerin yorumlanması.
Bu aşama okul geliştirme sürecinde varılacak belli hedeflerin tanımlanmasını içerir.
Aşama 6 Öncelik saptama
Verilerin ve sonuçların dikkatle gözden geçirilmesinden sonra, okul geliştirilmesi için strateji seçilir.
Aşama 7 Müdahale stratejileri için bir değerlendirme planının geliştirilmesi OGYE önceliği belirtilmiş müdahale stratejileri için bir değerlendirme planı geliştirir.
Aşama 8 Görev gücü örgütü.
Her müdahale stratejisi için farklı görev güçleri oluşturulur. Her görev gücüne tek bir stratejinin planlaması ve uygulaması için sorumluluk verilir.
Aşama 9. Değerlendirme ve yeniden değerlendirme
OGYE´ne okul iklimi, ilgililerin doyumu ve okulun etkinliğinin izlenmesinin sürekli olarak değerlendirilmesi sorumluluğu verilir.
Uzun erimli planlama sürecinde özel dikkat isteyen bazı konular
1- Hazır olma: Okuldaki ve okul toplumundaki insanların okul geliştirilmesi kavramını ve bunun niçin gerekli olduğunu anlaması gerekir.
* Değişmenin ivediliği: Öğrenci başarısına dayanarak, bu grupların varolan gereksinimlerden hangilerinin uzun erimli planlama gerektirdiğini anlaması gerekir.
* Katılımcıları hazırlamak: Bu gruplar yapılacak değişikliklerle ilgili olarak birlikte çalışmanın ve fikir birliğine varmanın değerini anlamalıdır.
* Sinerji: Sinerjinin değerini göstermek - grubun, bağımsız çalışan bireylerin performansının üstüne çıkabilme yeteneği
* Fikir birliği: Katılımcılara, grupla karar verme tekniği olarak fikir birliğine varmanın süreç ve yararlarını öğretmek.
2 -Veri toplama: Okuldan ve okul toplumundan sürece katılanların şunları yapması gerekir:
* Öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını karşılayan ideal okulla ilgili bir vizyona sahip olmak.
* Öğrencilerin bu öğrenme ihtiyaçlarını karşılayabilmesi üzerinde etkisi olan okul dışındaki etmenleri tanımlayan bir çevre taraması yapmak.
* Öğrencilerin ihtiyaçlarının karşılanmasıyla ilgili olarak okuldaki mevcut durumu tanımlayan bir okul içi denetimi yapmak.
Veriler etkin okulun altı etmenine dayandırılarak toplanabilir (Tanımlar için tartışma ve irdeleme bölümüne bakın)
Bu verilere dayandırılarak, ekip üyeleri okul geliştirilmesi için önemli konuları tanımlar lar. Bir fikir birliğine varma süreci yoluyla, planlama toplantısında sunulacak okul önceliği kararını alırlar. İdeal olarak bir planlama toplantısı, plan yazanları için müdahalelerden ve günlük işlerin sorumluluğundan uzak beraberce geçirilecek birbirini izleyen gündür.
3 - Planlama toplantıları şunları içerir:
İnanışlar (eğitimsel değer ifadeleri), misyon, öncelikler, hedefler ve stratejiler.
4- Eylem planlaması, hedeflere varmayı sağlayacak uygulama planlarını geliştirecek ayrı
çalışma ekiplerinin ürünleridir. Sürecin bu kısmındaki aşamalar şunları içerir:
İki okul geliştirme modelinin karşılaştırılması
Etkin okullar modeli
Göstergeler *Okul iklimi *Okul misyonu *Öğretim Liderliği *Yüksek beklentiler *öğrenme olanağı *etkin öğretim *öğrenci ilerlemesinin izlenmesi *aile/toplum katılımı
|
Öğrenci öğrenmesi odaklı öğrencinin öğrenme hedefleri eğitim programı öğretme/öğrenme süreci personelin geliştirilmesi değerlendirme öğrenci personel hizmetleri öğrenci etkinlikleri programı okul vizyonu/liderlik yönetim/okul topluluğu kaynaklar/dağıtım (zaman, yer, perso nel, finansman, öğretim kaynakları) |
Süreçler
*ekip oluşturma
*değerlendirme
*değiştirme planını geliştirme
*değişiklik
*yararları ve sorunları gözden geçirme
İki okul geliştirme modelinin bu kısa karşılaştırmasında görüldüğü gibi her ikisinin ortak bir çok yönü var. İkisinin birbirinden farklı olan yönü temel verilerin toplanmasında gösterilen önemdir. Etkin Okullar planlaması sürecinde, okul programının ölçülmesinde temel alınan önceden saptanmış etmenler bulunmaktadır.,
OKUL GELİŞTİRME PLANLAMASI VE UYGULAMASINDA EKİBİN ÖNEMİ
Ekip üyelerini niçin ´yetiştirmeliyiz´?
Eğitim alanında bazı kişiler, bir ekibin etkin bir üyesi olmalarını sağlamak için insanları yetiştirmeğe gereksinim olmadığına ilişkin yanlış bir kanıya sahiptir. Fakat yetiştirmeksizin, farklı konum ve statüde bir grup eğitimciyi başarılı bir ekip haline dönüştürmek hemen hemen imkansızdır. Ekipte bulunanlar farklılıklarını gidermeli, üzerine ilişkilerini yerleştirebilecekleri güçlü yönlerini bulmalı, günlük işlerinin istemlerine karşı ekip projesi amaçlarına bağlılıklarını dengelemeli ve niteliği nasıl geliştireceklerini öğrenmelidir. Ekipten sorumlu olanlar, bütün bölüm ve kademelere ulaşan sağlam, güvenli ve işleyen bir ilişkiyi kurmak için acele etmemelidir, ancak bir ekip iyi çalıştığı zaman üyeler onlar için önceliği olan okul geliştirme hedefleri üzerinde yoğunlaşa bilirler. İyi bir ekip ´yetiştirme´ eğitiminin sonucu coşkulu ve verimli bir ekip haline gelmiş bir grup insandır. Ekip, çalışma grubundan farklıdır.
Üyeleri arasında ilişki kuramayan başarısız bir ekip, kontrolü ele geçirme uğraşıları ve hiç bir yere götürmeyen tartışmalarla zaman israfına yol açabilir.
EKİPLERİN BAŞINA GELEBİLECEK EN ÖNEMLİ SORUNLAR
Scholtes´e göre () problemlerin çoğuna gizlenmiş kaygılar neden olur. İnsanlar bir ekibe katıldıklarında veya atandıklarında, önem verilmediği takdirde kendilerini etkin bir ekip olmaktan alıkoyacak pek çok kaygıya sahiptir. Bu konuları üç gruba ayırabiliriz: Öğretmenin, müdürün ve okul müfettişinin bu gruplar hakkında neler hissedebileceğini düşünün.
o Ekipteki kişilerin kimliği. İnsanlar ekibe nasıl ´uyacaklarını´ merak ederler. En önemli üç kaygı kaynağı şunlardır:
o Üyelik, içerilme: ´İçeriden birisi gibi mi yoksa dışarıdan birisi gibi mi hissediyorum? Buraya ait miyim ? Ait olmak istiyor muyum? Uymak için ne yapabilirim?´
o Etki, Kontrol, Karşılıklı Güven: ´Sorumlu kim? En çok etkiye kim sahip olacak? Beni dinleyecekler mi ? Herhangi bir etkim olacak mı? Katkıda bulunabilecek kadar bilgiye sahip miyim ? Fikir ve önerilerimi paylaşmama izin verilecek mi ?´
o Anlaşmak, Karşılıklı Sadakat: ´Diğer ekip üyeleriyle nasıl anlaşacağım? yapmamız gerekenleri başarmak için birlikte çalışabilecek miyiz?´
o Ekip üyeleri arasındaki ilişkiler. Bir kaç istisna dışında, ekip üyeleri ekibin başarılı olmasını, görevlerini başarıyla tamamlamasını ve birbirleriyle iş birliği halinde çalışmasını ister. ´Bu ekipte kimler var? Onlardan hoşlanacak mıyım yoksa hoşlanmayacak mıyım? Onlar benden hoşlanacak mı, yoksa hoşlanmayacak mı? Farklı kademelerdeki üyeler nasıl etkileşim içine girecekler? Nasıl anlaşacağız?´
o Örgüt kimliği. Ekip üyeleri kendilerini genellikle bölümleri veya unvanlarıyla özdeşleştirirler. Ekipteki üyeliğin bu rol ve sorumluluklarını nasıl etkileyeceğini bilmek isterler. ´Ekip üyesi olarak benim sorumluluklarım günlük görevlerimle çatışacak mı? Ekibe olan sadakatim birlikte çalıştığım kişilere karşı olan sadakatımla çatışacak mı?´ Ekipte ortaya çıkan çatışmalar genellikle kötü sonuçlanır.
Bu sorunlarla uğraşmak için onların varlığını kabul etmek önemlidir. Eğer bunlar ekibin çözemediği bu sorunların sonucu ise, ekip rehberlik ekibinin desteğini aramalıdır.(görevi tamamlaması için ekibe yetki veren grup/kişi).
EKİPLER NASIL OLGUNLAŞIR?
Bir grup insan bir ekip olmak için çalışırsa kolayca tahmin edebileceğimiz bir çok aşamadan geçer (Tuckerman, ; Scholtes. ) ( şemaya bakınız):
1 Oluşma Bir ekip ilk oluştuğunda üyeler dikkatle kabul edilebilir grup davranışının sınırlarını keşfetmeye çalışırlar. Bunlar okyanus kıyısında durup sadece ayak parmaklarını suya sokan kararsız yüzücülerle karşılaştırılabilirler. Bu birey statüsünden üye statüsüne geçişi ve liderin hem formal hem informal rehberliğini test etme aşamasıdır.
2 Fırtına Bu ekip için en güç aşama olabilir. Bu aşamada ekip üyeleri önlerindeki iş yükünün farkına varmaya başlarlar. Bazı üyelerin paniğe kapılması normaldir. Şimdi suya atlamış boğulmakta olduklarını zannedip çırpınmaya başlayan yüzücüler gibidirler. Bu aşamada üyeler gelişme eksikliği hakkında sabırsızdır, fakat hala karar verme veya bilimsel yaklaşım konusunda bilgiye sahip olacak kadar deneyimli değildir. Üyeler ne tür eyleme geçmeleri gerektiği konusunda tartışırlar. Diğer ekip üyeleriyle işbirliği yapmaya karşı direnirler. Tamamen kendi kişisel ve mesleki deneyimlerine güvenirler.
3 Norm geliştirme Bu aşamada ekip üyeleri birlikte çalışmaya alışırlar. Başlangıçtaki direnmeleri giderek azalır. Birbirleriyle yarışma yerine birbirlerine okyanusun üstünde kalmaları için yardım etmeye başlarlar. Yarışanlar kendi sadakat ve sorumluluklarını dengelemeyi öğrenmişlerdir. Ekibi, ekibin temel kurallarını (normlar), ekipte kendi rollerini ve herkesin bireyselliğini kabul ederler. Artık ekip üyelerinin görevlerinde harcayacak daha çok zaman ve enerjileri vardır. Farklılıklarını giderdiklerinden önemli ilerleme kaydetmeye başlarlar.
4 İcra etme Bu aşamada ekip üyeleri birbirlerine karşı daha rahat hissederler. Ekibin görevlerini ve kendilerinden beklenenleri daha iyi anlarlar. Herkesin uyum içinde çalıştığı bir daha etkin bir ünite olurlar. Artık senkronize yüzme takımı haline gelmişlerdir. Ekip üyeleri tanı koymaya ve problem çözmeye ve değişiklikleri seçip uygulamaya başlayabilirler. Ekip üyeleri en azından birbirlerinin güçlü ve zayıf yanlarını keşfetmiş ve rollerinin ne olduğunu öğrenmişlerdir.
5 Değişme ve uyum sağlama Bu da ekibin yaşamında bir başka kritik noktadır. Burada ekip saldırıya açıktır. Güçlük ekip üyelerinin yapmak durumunda oldukları seçimde ortaya çıkar. Seçimlerden biri güvenli bir yola yerleşmek (uyum) ve ekibin yapa geldiği işleri yapmayı sürdürmesidir. Diğer seçim ise sürekli gelişim ihtiyacı ışığında ekibin tüm çalışmalarını yeniden incelemektir (değişme). Eğitimde pek çok ekip uyumu benimserler. Zamanla icra düzeyleri optimum düzeylere ulaşmaz kabul edilebilir düzeyde sabitleşir- icra rahatladıkça büyüme ve enerji azalır. Bunun seçeneği ekibin çalışmalarını yenileyen ve uğraştıran yollar bulmaktır. Böylece ekip sürekli olarak artan yüksek düzeylerde çalışabilir ve çalışmalarını kabul edilebilirden çok iyi düzeylere çıkarabilirler. (Murgatroyd & Colin,).
Döngü Her ekip iyi ve kötü dönemlerden geçebilir. Ne kadar hızlı ilerlediklerine, engellerle veya sorunlarla uğraşmalarına vb. şeylere bağlı olarak bu iyi ve kötü dönemlerin süresi her ekip için değişir. Ekip üyeleri bu dönemlerin normal olduğunu ve ekibin sonuçta başarılı olacağını göstermediğini bilmelidir
BAŞARILI BİR EKİP İÇİN ÖNEMLİ ÖĞELER NELERDİR?
Ekip hedeflerinde açıklık
Herkes ekibin amaç ve hedeflerini anlar. Eğer karışıklık ve anlaşamamazlık varsa ekip üyeleri sorunları çözmek için çalışırlar.
Ekip oluşturma planı
Bu plan, ekibin hangi öneri, yardım, eğitim, malzeme ve diğer kaynaklara gereksinimi olabileceğini kararlaştırmaya yardım eder. Bu plan ekibe, programları kararlaştırmada ve çalışma hedeflerini tanımlamada kılavuzluk yapar.
Açıkça tanımlanmış roller
Ekip, herkes gücünü ve yeteneğini kullandığında ve bütün üyeler görevlerini ve hangi konu ve görevlerden kimin sorumlu olduğunu anladıklarında en iyi şekilde çalışır.
Açık iletişim
İyi tartışmalar, bilginin ekip üyeleri arasında ne kadar iyi paylaşıldığına bağlıdır. Ekip üyelerinin iyi iletişim becerilerini kullanıp geliştirmeye ve kötü iletişim sonucu ortaya çıkan sorunları tanımaya ihtiyacı vardır.
Yararlı ekip davranışları
Ekipler, tartışma ve toplantıları daha etkin yapan beceri ve uygulamaları kullanmaları için bütün üyelerini teşvik etmelidir.
İyi tanımlanmış karar işlemleri
Ekip, karara varmak için kullanılan farklı yolların farkında olmalıdır.
Genellikle ekiplerin bu alanda biraz eğitime gereksinimi vardır. Bazen dışardan birisi bir toplantıyı izleyip grubun karar verme uygulamaları ile ilgili dönüt verebilir. "Beyin fırtınası", bütün ekip üyelerinin tartışmalarda girdi elde etmesi için iyi bir nominal grup tekniğidir.
Dengeli katılım
Her grup üyesinin grubun başarılarında bir payı vardır. Bu nedenle herkes tartışmalara ve kararlara katılmalı, projenin başarısı için sorumlulukları paylaşmalı ve yetenekleriyle katkıda bulunmalıdır.
Yerleşmiş temel kurallar
Grupla daima, grupta neyin hoşgörülüp neyin hoş görülmeyeceği konusunda temel kurallar (normlar) ortaya koyarlar. Bunlardan bazıları şunları içerir:
Grup sürecinin farkında olmak
İdeal olarak bütün ekip üyeleri toplantının içeriğine dikkat etmekle birlikte grup sürecinin farkında olmalıdır, ekip birlikte nasıl çalışır.
Bilimsel yaklaşımın kullanılması (Veri odaklı)
Problem çözme ve karar vermede iyi verilere dayanmak olan bilimsel yaklaşımı kullanan ekipler sorunlara çözüm bulmakta hiç sıkıntı çekmez. Bilimsel yaklaşım bir çok grup sorunlarından ve anlaşmazlıklarından kaçınmada yardımcı olur.
Grup problemlerini çözmenin yolları nelerdir?
o Yapıcı dönüt, Problemleri konuşun
o Mümkün olduğunca problemleri önceden bekleyin ve önleyin
o Her problemi bir grup problemi olarak düşünün
o Ne aşırı ne de az tepki gösterin
Bazı yaygın grup problemleri nelerdir?
o Çırpınmalar (Hatalı başlangıç, geçmiş ve bitişler)
o Buyurucu olma veya hükmetme ve gönülsüz üyeler
o Fikirleri ve gerçekleri sorgulamadan kabul etme
o Bitirme telaşı
o Fikirleri kişilerle ilişkilendirme (Ne söylendiğinden çok kimin ne söylediği ile
ilgilenmek)
o Önem vermeme ve ´atıverme´ (Ekip üyeleri başkalarının fikir ve düşüncelerine
önem vermedikleri zaman)
o Dolamalar (Konu dışına çıkma ve görev dışı davranışlar)
o Hasım olan üyeler
o Olumsuz üyeler
o Öykücüler
o Fıkra anlatıcılar
Müfettişin, müdürün, öğretmenin ve diğer personelin okul geliştirmesinde rolü nedir?
Her rol şunları gerektirir:
o İdeal okulun ortak vizyonunu paylaşma
o Öğrenciler, öğrenme ve okullaşma amacının ortak değerlerini paylaşma
o Geliştirilmiş öğrenci öğrenmesinin geliştirme sürecinin hedefi olduğunu birbirine hatırlatma
o Bilgi, fikir ve düşünceleri paylaşma
o Okulun güçlü ve zayıf yönlerini tanımlama
o Olası müdahale alanlarım önerme(değişiklikler)
o Olası seçenekleri tartışma
o Bir zayıf yönün düzeltilmesi için en iyi seçenek üzerinde fikir birliğine varma
o Geliştirme hedeflerine varmak için girişimde bulunmayı önerme
o Geliştirilmiş öğrenci öğrenmesinin geliştirme sürecinin hedefi olduğunu birbirine hatırlatma
o Okul geliştirme sürecinde, yani geliştirilmiş öğrenci öğrenmesinde, aynı menfaatleri paylaşan meslektaşlar olarak birbirlerine saygı gösterme
o Tüm süreç boyunca birbirini destekleme
o İyi iletişim ve ekibin sürdürülmesi davranışlarını gösterme
o Öğrencilerin yararı ve iyi bitirilmiş bir iş için ekibin duyacağı mesleki ve kişisel doyum amacıyla bir ekip çalışması olarak harcanan sürekli çabalar
Abdullah Damar*
21'inci yüzylda, bütün ülkelerde ve her alanda büyük deiimler yaanmakta, bu deiim var olmann temel koulu haline gelmektedir. Deiim, en fazla eitim sistemini etkilemekte, bunun sonucunda eitim uygulamalarnda da deiim kaçnlmaz hale gelmektedir. Eitim sisteminin temel unsuru olan okullar da bu deiimden en büyük pay alan kurumlar arasndadr.
Eitim sistemimizde yer alan okul öncesi, ilk ve ortaöretim okullarnn, var olan durumlaryla yollarna devam edemeyecei hemen hemen bütün eitim kamuoyunun malumudur.
Bu anlamda, Eitim Vizyonu'nda yer alan ‘Okul Geliim Modeli’ belki de üzerinde durulmas gereken en önemli konu bal ve sorunlarla bouan okullarmz için son ans, tünelden önce son çktr.
Okul gelitirilmesinin genel amac, okullarn müdür ve öretmen nitelikleri, snf büyüklükleri, snf donanm, ailelerin katlm, öretim teknolojisi ve okul binalar gibi önemli alanlarda bu okullarn OECD ülkeleri eitim standartlarna karlk gelen standartlar karlayabilmesini salamaktr.
Eitim Vizyonu'nda, Okul Geliim Modeli, bir yaam alan olarak okulu her bir çocuumuzun deerine deer, mutluluuna mutluluk katan evrensel, millî ve manevi erdemlerle birlikte yaam becerilerinin içselletirildii mekânlar olarak görülmektedir. Yeni yüzylda zamann ruhunu önemseyen yeni bir okul anlay, eitimle ilgili tüm aktör, STK’lar, eitim sendikalar vb. kurulularn i birliiyle ortaya konulacaktr.
Bu anlamda, eitim sisteminde tüm iyiletirmelere yönelik politika, strateji ve eylemlerin baar kazanmasnda, en temel birimler snf ve okuldur. Bu nedenle okullarn eitim sistemimizin, içinde bulunduklar il, ilçe ve muhitin öncelikleri dorultusunda amaçlara sahip olmalar ve bu amaçlar gerçekletirmek için faaliyetlerini düzenlemeleri, sistemin bütününde iyileme salamann ön kouludur.
Bu tespitlerle, Millî Eitim politikalar ve amaçlar dorultusunda, okullarn içinde bulunduklar koul ve öncelikler dâhilinde gelimelerini salayacak bir “Okul Geliim Modeli” hayata geçirilmesi gerekmektedir ve vizyon belgesi bu tespiti yapmtr.
Bu modele dayanarak her bir okulun kendi hazrlayaca Okul Geliim Plan, yllk bazda Bakanlkla birlikte izlenecek bir yol haritas niteliinde olacak; bu hedefler dorultusunda çocuklarn bireysel, akademik ve sosyal geliim amaçlarna yönelik etkinlikler izlenecek, deerlendirilecek ve desteklenerek iyiletirilecek, bu geliim modeliyle tüm kademelerde yarma ve rekabet odakl deil, paylam temelli bir anlay benimsenecektir.(i)
Okul geliiminin deerlendirilmesindeki temel ilke, okulun gelimeye yönelik mutlak bir ölçüte ulamas, baarl olarak etiketlenmesi, snflanmas ve dier okullarla karlatrlmas olmayacak, okul geliimindeki baar, her bir okulun var olan imkânlarn göz önüne alarak yapaca planla, kendi hedefleri dorultusunda bulunduu yerden kat ettii mesafeyle deerlendirilecektir.
Dikkat edilirse, Okul Geliim Modeli'nin oturduu temel ilkeler;
1- Okulun tüm kademelerinde yarma ve rekabet odakl deil, paylam temelli bir anlay,
2- Okulun, baka okullarla karlatrlmas deil, kendi olanaklar dorultusunda hazrlad plann kat ettii mesafeye baklmas, olarak tespit edilmitir.
Bu iki ilkenin hayata geçirilmesinin önünde çeitli engeller vardr.
Birincisi okullarmzda halihazrda, paylam temelli bir anlay yerine, rekabete dayal bir anlay hâkimdir. Üstelik okullar, snflar, öretmenler, örenciler ve hatta veliler yartrlmaktadr. Okullar ve snflar kendi arasnda; öretmenler, snflarnn akademik baarsna; örenciler de kendi akranlaryla akademik baar ölçütüne göre yartrlmaktadr. Bu rekabet ortamnda brakn paylam temelli bir anlay, küçük bir ibirliinin dahi yaplmas mümkün deildir.
kincisi; yasal anlamda, ortaokullar ve liseler her ne kadar adrese dayal kayt sistemine göre örenci alsa da, fiilen karne notuna göre örenci kayd yaplmaktadr. Bu durumda veliler, öretmenler, örenciler ve ilkokullar kendi arasnda rekabete dayal bir geçi sisteminin esiri durumuna gelmektedir.
Üçüncüsü; Okul Geliim Modeli'ni uygulamak için eitimle ilgili tüm aktör, STK’lar, eitim sendikalar vb. kurulularn i birlii yerine, sadece bir sendikann görü ve önerileri hayata geçirilmektedir.
Dördüncüsü ve en önemlisi, okulda eitim politikalarn hayata geçirecek, vizyon belgesindeki Okul Geliim Modeli'ne can verecek, demokratik bir okul kültürünü oluturacak ve salkl bir okul iklimini ortaya çkaracak olan eitim yöneticilerinin hal-i pür melalidir. Yaplan bir aratrmada, okul müdürlerinin yüzde 53,39’u bo zamanlarn televizyon izleyerek geçirmektedir. Okuma alkanlklar ise yüzde 1,77’lik oranla okul müdürlerinin yaamnda önem bakmndan 13'üncü srada yer almaktadr. Bununla birlikte, daha da vahimi, okul müdürlerinin yüzde 71,7’si hiç kitap okumamaktadr. Okul müdürlerinin okuduunu anlama düzeyleri, erkekler için yüzde 37,1 ve kadnlar için yüzde 35,25 olarak belirlenmitir. Okuduunu anlama düzeyi lisansüstü mezunlar için yüzde 33,46, lisans mezunlar için yüzde 25,67 olarak gerçeklemitir. (ii) Bu eitim yöneticileriyle, böylesi bir vizyon belgesindeki amaçlarn hayata geçirilmesi, hedeflerin tutturulmas mümkün müdür? Üstelik Milli Eitim Bakanl, bu nitelikteki bir eitim yöneticisi kadrosuyla çalmaya devam edeceini kamuoyuna duyurmutur. Nitekim, son eitim yöneticisi görevlendirme duyurusunda, sadece mülakatla göreve gelmi eitim yöneticilerinin, yeni sistemin ruhuna uygun snavlardan muaf tutulmas, bir sendikann ‘Ail tendonu’ uyarsyla hayata geçirilmitir.
Eitim Vizyonu'nun en önemli belirleyeni olan ‘Okul Geliim Modeli’nin önündeki engeller gün gibi ortadadr. Dikkate almak ve vizyon belgesinin ruhuna uygun düzenlemeleri yapmak ya da yapmamak MEB’in uhdesindedir.
Umarz olumlu admlar atlr.
(1) Eitim Vizyonu
(2) Baltac, A. (). OKUL MÜDÜRLERNN OKUMA ALIKANLIKLARI VE OKUDUUNU ANLAMA DÜZEYLER. Eitim ve Toplum Aratrmalar Dergisi/JRES, 4(2), ,
*Eitimci-Yazar
Genel olarak çok iyi
OKUL GELİŞİM MODELİ - PLANLI OKUL GELİŞİMİ, AYŞE NUR ÇETİNKAYA/ TUFAN SAMİ GÜLMEZ tarafından kaleme alınmıştır. Eser T.C. Milli Eğitim Bakanlığı editörlüğünde hazırlanmıştır. Kitap yılında MEB tarafından [Ankara] yayınlanmıştır. sayfadır. Sayfa bilgisi olarak belirtilmiştir. OKUL GELİŞİM MODELİ - PLANLI OKUL GELİŞİMİ adlı eser Türkçe dilindedir.
Kitap, 19 cm genişliğinde 27,5 cm yüksekliğindedir.
Kitap KARTON KAPAKLI cilt bilgisi ile bir ay önce eklenmiştir.
OKUL GELİŞİM MODELİ - PLANLI OKUL GELİŞİMİ adlı eser, Kitap > Sosyal Bilimler > Eğitim, Pedagoji kategorisinde İkinci El olarak satıştadır.
OKUL GELİŞİM MODELİ - PLANLI OKUL GELİŞİMİ, açıklamalarda belirtilen özelliklerde gönderilecektir. Gerekli görürseniz Soru Sor butonu ile Felsefe Kitabevi adlı mağazaya ulaşarak kitabın fotoğraflarını isteyebilirsiniz.
Kondisyon: Çok İyi
Ürün kondisyonları ürün açıklamalarında belirtildiği ve/veya ürün fotoğraflarında görüldüğü gibidir. Açıklamada yer alan veya fotoğrafta görülen üründen farklı nitelikte bir ürün gönderilmesi halinde siparişin iadesi/iptali funduszeue.info güvencesi ile sağlanabilmektedir.
Kargo Ödeme DurumuAlıcı Öder
Ürün Felsefe Kitabevi tarafından, PTT, Yurtiçi, Aras veya Sendeo Kargoyla gönderilecektir. Kargo ücreti TL dir ve sipariş anında ödenir. Aynı mağazadan veya ortak kargo anlaşmalı mağazalardan bu ürünle birlikte alacağınız diğer ürünler için ek kargo ücreti ödemezsiniz.
Felsefe Kitabevi - Mağaza Hakkında
Merhaba ,
Sendeo kargo ile gönderim yapmaktayız .
TL üzeri alışverişleriniz Ücretsiz kargo ile gönderilecektir .
Kitaplarımız ikinci eldir . Orijinal fotoğraflarını hızla yüklemekteyiz . fotoğrafı olmayan kitaplar için mesaj atabilirsiniz
Sorularınız kısa sürede yanıtlanır .
iyi alışverişler dileriz
Felsefe Kitabevi
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası