okul öncesi basit kesme çalışmaları / BegegnungsBänke – Potsdam trifft sich

Okul Öncesi Basit Kesme Çalışmaları

okul öncesi basit kesme çalışmaları

Çocuklarda Makas Tutma ve Makas Kullanma Yöntemi (Etkinliklerle)

Anasınıflarında Makas Kullanma, Kesme ve Makas Tutma

Anasınıflarında el becerilerini geliştiren ve bir çok gelişim alanında çocuklar için önemli olan becerilerden bir tanesi de makas tutma ve makas kullanma becerisidir.
Makas tutma ve kesmeyi çocuklar kimi zaman yanlış kimi zaman geç öğrenebilmektedir.
Bu yazımızda, öğretmenlerin anasınıfında, çocukların makas tutma ve kesme becerilerini geliştirmek üzerine bir takım önerilere ve etkinlik örneklerine yer verilmiştir.

Uyarı:Makasın kesici ve delici özelliği ve çocukların bu tehlikenin farkında olmamasından dolayı makas tehlikeli bir nitelik taşımaktadır. Eğitimcilerin bu konuya dikkat etmesi gerekmektedir.

Anasınıfında Ne Tür Makas Kullanılmalıdır?


Çocukların makası iyi kavraması ve kesmeleri daha koordineli yapabilmesi için örnekteki gibi, bir sapına iki parmağı, diğer sapına da baş parmağı girecek özellikte olması daha avantajlıdır. Ayrıca makasın örnekteki gibi küt uçlu olması batma tehlikesini ortadan kaldırmaktadır.

Örnek İdeal Makas:



İdeal makas tutuş şekli örnekteki gibidir.




Kesme Egzersizleri ve Makas Kullanma:

İlk olarak çocuklara verilen bir kağıda çentik atılarak başlanabilir. Çocuklar bu şekilde makasın kesme işlevini daha iyi anlayacak ve makasa alışacatır.


İkinci olarak bir iki santimlik şeritler halinde kesilmiş fon kartonlarının çocuklara verilip çocuklardan rastgele kesmelerinin istenmesi makas kullanmada ilk adım olabilir. NOT:Fon kartonu kullanılmasının nedeni şudur; fon kartonu normal kağıtlara göre daha kalın olduğu için kesmesi daha kolaydır. Normal kağıtlarda çocuklar kesmekte zorlanabilir ve kesmekten sıkılabilir. Bu yüzden ilk kesmelerde fon kartonu kullanılması daha idealdir.

Makasla rastgele kesmelerden sonra ilerki amaçlarımızdan birisi olan koordineli kesme becerilerini öğretmeye geçebiliriz.

Koordineli kesmede ilk aşama düz çizgiyi kesmektir. Çocukların kağıt üzerinde düz bir çizgiyi kesmesi için hazırlayacağımız etkinliklerden bir tanesi aşağıdaki gibidir.

Bu etkinliği fon kartonuna çıktı alarak çocuklara verebilirsiniz. Not:bu etkinliği bir a4 ebatındaki kartona içi tane olacak şekilde yerleştirip çıktı alabilirsiniz. Bu etkinliğin kullanılmasındaki amaç şudur; çizgiler kalın olduğu için çocuğun çizgi dışından kesme ihtimali ince çizgilere göre daha azdır. Ayrıca keseceği yer kısa olduğu için çocuk daha kolay tutup kesecektir. Bunun yanında çalışma sayfasıkesildikten sonra ortaya resimli kartlar çıkacaktır. Çocuklar isterlerse bunları boyayabilir ve kartlarla oynayabilir.

Örnek Faaliyet:





Etkinliğin Uygulanmış Hali:




Kesme çalışmalarında bir ileriki alıştırma daha uzun düz çizgi kesmektir. Çocukların kalın çizgiden dışarıya çıkmadan kesmeleri istenebilir.

Örnek Etkinlik:Bu etkinlikte hayvan ve yavrularını diğer hayvan ve yavrularıyla karışmasın diye keserek ayıracakları gibi yönergeler kullanılabilir.




Aynı çalışmayı daha da pekiştirmek maksadıyla daha sonra alttaki ikinci örnek de yapılabilir.

Örnek Çalışma:




Bu etkinliğin uygulanırkenki hali:


Şu ana kadar sadece makası düz kullanmayı öğrendik. Bundan sonra ise makası, keserken bir noktada çevirmeyi öğreneceğiz. Alttaki çalışma buna örnek bir çalışma olabilir. Çocuklara resmi kalın çizgilerden kesme şeklinde yönerge verilebilir.

Örnek Çalışma:Elmayı ortadan kesme






Düz çizgi kesme alıştırmalarından sonraki aşama ise eğri kesme becerisidir. Eğri kesme çocukların makası değişik yönlende kullanmasını sağlayacak bir etkinliktir.

Bu çalışma için örnek etkinlik: Gökkuşağı kesme

Bu alıştırmada çocuk makasa yön vererek eğri kesmeyi öğrencektir. Bu etkinliği daha eğlenceli hale getirmek için yönerge şu şekilde olabilir: "Bu iki gökkuşağının her bölümünü istediğimiz renge boyayalım. Boyadığımız yerleri çizgilerden keselim." Böylece çocuklara hem koordineli boyama hem de eğri kesme becerilerini kazandırabiliriz.




Eğri kesmedeki bir sonraki aşama ise makası her iki yöne de çevirerek kesebilmektir. Bir önceki etkinlikte sadece makası bir yöne çevirerek kesmiştik. Alttaki örnekte ise makası her iki yöne de çevirerek kesmeyi öğretebiliriz.

Örnek Çalışma:Yol ya da Irmak
Bu çalışmada okul öncesi çocuklarında makası sağa ve sola çevirerek kesmeye çalışacaktır. Bu etkinlikteki yönerge şu şekilde olabilir: " Resimdeki yolları çizgilerden keserek ayıralım. Her yola istediğimiz renkte bir araba çizmeye çalışalım. Ya da ırmakları keserek ayıralım. Her ırmağa istediğimiz renkte bir sal çizmeye çalışalım.





Makası çevirerek kullanma alıştırmalarını yaptıktan sonra ise dairesel kesimler yapmaya başlayabiliriz.

Alttaki örnek çalışma çocuklara verilerek daha ileri düzey kesmeleri çocuklara öğretebiliriz.

Örnek Çalışma:Dairesel Kesme Çalışması




Bu alıştırmalardan sonra değişik şekillerde kesme alıştırmalarına devam edilebilir.
Makas kullanma konusunda diğer bir çok etkinlikte olduğu gibi dikkat edilmesi gereken önemli bir husus "Kolaydan Zora İlkesi"ne uymaktır. Çünkü çocuklarda güven duygusunun ve "Yapabilirim" dürtüsünün tatmin edilmesi, başarısızlıkla karşılaşılmaması açısından bu ilke önemlidir.

Başarılar Dileriz...

Musa BAL
Okul Öncesi Öğretmeni




 

Okul öncesi eğitimde ilk kesme çalışmaları örnekleri

Okul öncesi eğitimde ilk kesme çalışmaları örnekleri hazırlayıp çocukların gelişim durumuna göre etkinlik havuzunuzdan çıkarıp çocuklara basitten karmaşığa, azdan çoğa doğru sunulması gerekir. Ama öncesinde çocuğun hazır bulunuşluk düzeyi kontrol edilmeli küçük kas gelişimi kalem tutmada olduğu gibi makas kullanmada da kontrol edilip en basit çalışmadan karton yerine hamur kesmeden kağıt yerine kartondan başlanmalıdır.
Aşağıdaki görsellerden seçeceğiniz makas kalıbı ile bir kukla yapıp çocukların makas ile tanışmalarını eğlenceli hale getirebilirsiniz. Makasın keskin olduğu ve tehlikeli eşyalardan biri olduğu,nereden ve hangi parmaklarla tutulması gerektiği, nasıl açılıp kapanması gerektiğini ve en önemlisi keskin olduğu için hep masa hizasında gözlerden uzak tutulması gerektiği belirtilmelidir. Makas kukla ile doğru tutmalarına, denemeler yapmalarına tutarken öğretmen eşliğinde ”kes kes kes dur”sözel yönergelerini söylemelerine rehber olunmalıdır.
ilk olarak makas ile Hamur kesme çalışmaları yapmalarına olanak sağlayın, makas tutma kabiliyetleri ilerledikçe kartona geçin çünkü karton sert olduğu için kesip tutmaları daha kolay olmaktadır… Daha önceden çizgi aktivitelerinden, çizgi üzerinden gitme alıştırmaları yapılmış olmalıdır. Böylece çocuk kağıdın neresini keseceğini bilir çizgiyi ayırt eder ve makas ile el göz koordinasyonu kurarak ilk kesme alıştırmalarını yapmış olacaktır.
Kesilecek İlk çizgilerin çok kalın olması çocuğun kalın çizgiden ince çizgiye geçmesi en mantıklı olanıdır. Böylece çocuğun ”yanlış kestim,kesemedim, beceremedim,taşırdım” duygusunu hissettirmeden karton kesme çalışması yapmış olacaktır,. Kalın uçlu bir keçeli kalem ile kartonların üzerine çizgiler çizebilirsiniz…
Çocuğun kesme alıştırmalarında kesme ve durma sembollerini de, durması gereken noktayı da belirtmek gerekmektedir. keserken kağıdın döndürülmesi ve makasın döndürülmesi hareketlerini de oyunlar ile öğretin. Yaptığınız her kesme çalışmasını mutlaka bir etkinliğe dönüştürmenizi tavsiye ederim renkli bir a4 kağıdı yada kartonuna kestikleri kağıtları yapıştırmalarını sağlayın. Büyük yaşlarda noktaların üzerinden geçip kesme çalışması da yaptırabilirsiniz …
Herkes kesebilir,biraz dikkat ve alıştırma yapmak gerekmektedir ,Önemli olan burda çocuğa bunları eğlenceli etkinlikler şeklinde sunmak olacaktır …
Yıldız Demirel Kartal

İlgili Terimler : çizgi, çizgi alıştırmaları, ilk kesme örnekleri, kağıt kesme çalışmaları, kağıt kesme etkinlikleri, makas, makas kukla, makas tutma, Okul öncesi eğitimde ilk kesme çalışmaları örnekleri, okul öncesi kağıt kesme çalışmaları

ZİYARETÇİ YORUMLARISizde kendi yorumlarınızı gönderebilirsiniz...

nest...

oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır