meb girişimcilik kitabı pdf / 12.Sınıf Girişimcilik Ders Kitabı (MEB) pdf indir | Meb Ders

Meb Girişimcilik Kitabı Pdf

meb girişimcilik kitabı pdf

Girişimcilik Ders Kitabı pdf indir eba 2022 2023 9.sınıf  girişimcilik ders kitabı 10.sınıf girişimcilik ders kitabı 11.sınıf  girişimcilik ders kitabı 12.sınıf girişimcilik ders kitabı pdf indir

           2022 2023 Eğitim Öğretim yılının gelmesiyle birlikte 9. 10. 11. 12. Sınıf Girişimcilik Ders Kitabı EBA üzerinden sorgulanmaya başladı. 9.sınıf girişimcilik ders kitabı 10.sınıf girişimcilik ders kitabı 11.sınıf girişimcilik ders kitabı  12.sınıf girişimcilik ders kitabı pdf lerini hiçbir bağlantı ve eba girişi olmadan  aşağıdaki bağlantıları tıklayarak indirmek çok kolay…

       Aşağıdaki bağlantıları tıklayarak Lise  9. 10. 11. 12. Sınıf  larda okutulacak meb 9.sınıf girişimcilik ders kitaplarını, 10.sınıf girişimcilik ders kitaplarını, 11.sınıf girişimcilik ders kitaplarını, 12.sınıf girişimcilik ders kitaplarını pdf eba girişimcilik ders kitaplarını,girişimcilik ders kitabı eba pdf indirebilirsiniz


GİRİŞİMCİLİK DERS KİTAPLARI pdf indir  

9.SINIF GİRİŞİMCİLİK 

Girişimcilik Ders Kitabı MEB İNDİR eba pdf 2022 2023

Girişimcilik Ders Kitabı Sistem Ofset Yayıncılık İNDİR eba pdf 2022 2022

.

HEPSİ DE AYNIDIR

10.SINIF GİRİŞİMCİLİK

Girişimcilik Ders Kitabı MEB İNDİR eba pdf

Girişimcilik Ders Kitabı Sistem Ofset Yayıncılık İNDİR eba pdf

.

11.SINIF GİRİŞİMCİLİK

Girişimcilik Ders Kitabı MEB İNDİR eba pdf

Girişimcilik Ders Kitabı Sistem Ofset Yayıncılık İNDİR eba pdf

.

12.SINIF GİRİŞİMCİLİK 

Girişimcilik Ders Kitabı MEB İNDİR eba pdf

Girişimcilik Ders Kitabı Sistem Ofset Yayıncılık İNDİR eba pdf


 DERS KİTAPLARI KOLAY İNDİRME

MÜFREDAT PROGRAMLARI İNDİR


girişimcilik ders kitapları meb  9 10 11 12.sınıf 2022 2023 indir pdf,10 sınıf girişimcilik ders kitabı meb pdf indir eba 2022 2023, 10.sınıf girişimcilik ders kitabı eba meb pdf, 11.sınıf girişimcilik ders kitabı eba meb pdf, 11.sınıf girişimcilik ders kitabı meb pdf indir eba 2022 2023, 12 sınıf girişimcilik ders kitabı meb pdf indir eba 2022 2023, 12.sınıf girişimcilik ders kitabı eba meb pdf, 9 sınıf girişimcilik ders kitabı meb pdf indir eba 2022 2023, 9. sınıf girişimcilik ders kitabı eba meb pdf, eba girişimcilik ders kitabı, girişimcilik ders kitabı eba sistem ofset yayıncılık pdf, girişimcilik ders kitapları meb  9 10 11 12.sınıf 2022 2023 indir pdf, meb girişimcilik kitabı

1 ORTAÖĞRETİM GİRİŞİMCİLİK DERS KİTABI Komisyon DEVLET KİTAPLARI BEŞİNCİ BASKI., 2014

2 MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YAYINLARI DERS KİTAPLARI DİZİSİ ?.Y Her hakkı saklıdır ve Millî Eğitim Bakanlığına aittir. Kitabın metin, soru ve şekilleri kısmen de olsa hiç bir surette alınıp yayınlanamaz. Editör Dil Uzmanı Program Geliştirme Uzmanı Ölçme ve Değerlendirme Uzmanı Rehberlik Uzmanı Görsel Tasarım Uzmanı Doç.Dr. Mahmut ÖZDEVECİOĞLU Fatih GÜNKAN Dilek BERBER Günay DURUCAN Ergül SIRKINTI -Şenel TEMİZ Abdullah KILIÇ Dilek ASLAN ISBN Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulunun gün ve 50 sayılı kararı ile ders kitabı olarak kabul edilmiş, Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğünün gün ve sayılı yazısı ile beşinci defa adet basılmıştır.

3 Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak; Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak. O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak; O benimdir, o benim milletimindir ancak. Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilâl! Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet, bu celâl? Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl. Hakkıdır Hakk a tapan milletimin istiklâl. Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım. Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım! Kükremiş sel gibiyim, bendimi çiğner, aşarım. Yırtarım dağları, enginlere sığmam, taşarım. Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar, Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var. Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar, Medeniyyet dediğin tek dişi kalmış canavar? Arkadaş, yurduma alçakları uğratma sakın; Siper et gövdeni, dursun bu hayâsızca akın. Doğacaktır sana va dettiği günler Hakk ın; Kim bilir, belki yarın, belki yarından da yakın Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı. Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı. Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda? Şüheda fışkıracak toprağı sıksan, şüheda! Cânı, cânânı, bütün varımı alsın da Huda, Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüda. Ruhumun senden İlâhî, şudur ancak emeli Değmesin mabedimin göğsüne nâmahrem eli. Bu ezanlar -ki şehadetleri dinin temeli- Ebedî yurdumun üstünde benim inlemeli. O zaman vecd ile bin secde eder -varsa- taşım, Her cerîhamdan İlâhî, boşanıp kanlı yaşım, Fışkırır ruh-ı mücerret gibi yerden na şım; O zaman yükselerek arşa değer belki başım. Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl! Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl. Ebediyyen sana yok, ırkıma yok izmihlâl; Hakkıdır hür yaşamış bayrağımın hürriyyet; Hakkıdır Hakk a tapan milletimin istiklâl! Mehmet Âkif Ersoy

4 GENÇLİĞE HİTABE Ey Türk gençliği! Birinci vazifen, Türk istiklâlini, Türk Cumhuriyetini, ilelebet muhafaza ve müdafaa etmektir. Mevcudiyetinin ve istikbalinin yegâne temeli budur. Bu temel, senin en kıymetli hazinendir. İstikbalde dahi, seni bu hazineden mahrum etmek isteyecek dâhilî ve hâricî bedhahların olacaktır. Bir gün, istiklâl ve cumhuriyeti müdafaa mecburiyetine düşersen, vazifeye atılmak için, içinde bulunacağın vaziyetin imkân ve şeraitini düşünmeyeceksin! Bu imkân ve şerait, çok namüsait bir mahiyette tezahür edebilir. İstiklâl ve cumhuriyetine kastedecek düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin mümessili olabilirler. Cebren ve hile ile aziz vatanın bütün kaleleri zapt edilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve memleketin her köşesi bilfiil işgal edilmiş olabilir. Bütün bu şeraitten daha elîm ve daha vahim olmak üzere, memleketin dâhilinde iktidara sahip olanlar gaflet ve dalâlet ve hattâ hıyanet içinde bulunabilirler. Hattâ bu iktidar sahipleri şahsî menfaatlerini, müstevlîlerin siyasî emelleriyle tevhit edebilirler. Millet, fakr u zaruret içinde harap ve bîtap düşmüş olabilir. Ey Türk istikbalinin evlâdı! İşte, bu ahval ve şerait içinde dahi vazifen, Türk istiklâl ve cumhuriyetini kurtarmaktır. Muhtaç olduğun kudret, damarlarındaki asil kanda mevcuttur. Mustafa Kemal Atatürk

5

6

7 İÇİNDEKİLER 1.Ünite GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖNEMİ A. EKONOMİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER B. GİRİŞİMCİLİĞİN TANIMI C. GİRİŞİMCİLİKLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR Ç. GİRİSİMCİLİK TÜRLERİ D. GİRİŞİMCİLİK İÇİN GEREKLİ KAYNAKLAR E. GİRİŞİMCİLİĞİ TEŞVİK EDEN FAKTÖRLER F. GİRİŞİMCİLİĞİN ÖNEMİ Girişimciliğin Sosyal Hayattaki Önemi Girişimciliğin Ekonomik Hayattaki Önemi G. KENDİ İŞİNİ KURMANIN AVANTAJLARI Ğ. KENDİ İŞİNİ KURMANIN DEZAVANTAJLARI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME... 37

8 İÇİNDEKİLER 2.Ünite GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLERİN ÖZELLİKLERİ A. GİRİŞİMCİ KİMDİR? B. GİRİŞİMCİLERİN FONKSİYONU C. GİRİŞİMCİDE OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Kişisel Özellikler Davranışsal Özellikler Sosyal Özellikler Ç. GİRİŞİMCİ OLABİLİR MİYİM? D. GİRİŞİMCİLİK ÖRNEKLERİ Başarılı Girişimcilik Örnekleri Başarısız Girişimcilik Örnekleri ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Ünite BİR İŞ FİKRİNİN PROJEYE VE YATIRIMA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ A. İŞ FİKRİ NEDİR? B. İŞ FİKRİ BULMA C. PROJE KAVRAMI Ç. FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI Fizibilite Etüdünün Yapılış Amacı Fizibilite Etüdünün Aşamaları Fizibilite Raporunun Hazırlanması Raporun Değerlendirilmesi Yatırıma Karar Verilmesi D. İŞ PLANI İş Planının Amacı İş Planının Önemi İş Planının Hazırlanması ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME... 84

9 İÇİNDEKİLER 4.Ünite İŞLETMELERİN FONKSİYONLARI VE İŞLETME TÜRLERİ A. İŞLETME KAVRAMI VE İŞLETMELERİN AMAÇLARI B. İŞLETMELERİN TEMEL FONKSİYONLARI C. İŞLETME TÜRLERİ İşletmelerin Hukuki Bakımından Sınıflandırılması İşletmelerin Ekonomik Bakımından Sınıflandırılması İşletmelerin İşleyişi Bakımından Sınıflandırılması ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Ünite BİR İŞ FİKRİNİN PROJEYE VE YATIRIMA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ A. GİRİŞİMCİLİKTEKİ GELİŞMELER B. GENÇ GİRİŞİMCİLERİ BEKLEYEN İŞ FIRSATLARI C. GİRİŞİMCİLERİ DESTEKLEYEN KURUM VE KURULUŞLAR Ç. GİRİŞİMCİLERE ÖNERİLER Girişimcilerin Aşması Gereken Engeller Girişimcilerden Girişimci Adaylarına Öneriler D. GİRİŞİMCİLERİN SOSYAL SORUMLULUKLARI F. GİRİŞİMCİLERİN YASAL SORUMLULUKLARI G. GİRİŞİMCİLERİN İŞ AHLAKI Ğ. ATATÜRK ÜN GİRİŞİMCİLİKLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİ VE ÖNERİLERİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SÖZLÜK KAYNAKÇA - İNTERNET ARAŞTIRMALARI

10 TANITIM ŞEMASI Öğrencilerin girişimcilik ile ilgili bilgilerini artırmaya yönelik kazanımları destekleyen sınıf içinde yapılacak çalışmalar bu bölümde yer alır. Bu bölümde öğrencilerin sınıf içerisinde bireysel veya grup hâlinde yapacakları kısa süreli çalışmalar yer alır. Bu bölümde konuya merak uyandırmayı, ön bilgileri harekete geçirmeyi, motive etmeyi amaçlayan çalışmalar yer almaktadır. Bu bölümde öğrencilerin sınıf dışında bireysel veya grup hâlinde yapacakları uzun süreli (birkaç gün, hafta) çalışmaları yer alır.

11 TANITIM ŞEMASI Öğrencilerin neyi ne kadar öğrenip öğrenemediği eleştirilerisini yaptığı bölümdür. Bu bölümde öğrencilerin teorik bilgilerini kullanarak uygulamaya dönük çalışmaları yer alır. Bu bölümde öğrencilerin konu ile ilgili kazanımları ölçülmektedir. Konu ile ilgili özlü sözlerin bulunduğu bölümdür.

12

13 1.Ünite GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖNEMİ A. EKONOMİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER B. GİRİŞİMCİLİĞİN TANIMI C. GİRİŞİMCİLİKLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR Ç. GİRİSİMCİLİK TÜRLERİ D. GİRİŞİMCİLİK İÇİN GEREKLİ KAYNAKLAR E. GİRİŞİMCİLİĞİ TEŞVİK EDEN FAKTÖRLER F. GİRİŞİMCİLİĞİN ÖNEMİ 1. Girişimciliğin Sosyal Hayattaki Önemi 2. Girişimciliğin Ekonomik Hayattaki Önemi G. KENDİ İŞİNİ KURMANIN AVANTAJLARI Ğ. KENDİ İŞİNİ KURMANIN DEZAVANTAJLARI

14 1.ünite A. EKONOMİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER KONUYA BAŞLARKEN 1. Yaşamdan örnekler vererek ekonomi kavramını açıklayınız. 2. Günlük bir gazetenin ekonomi sayfasındaki haberleri inceleyiniz. Ekonomi ile ilgili kavramları tespit ediniz. 14 Ekonomi, insanlığın var olduğu günden bu yana toplumların gelişmesinde ve varlığını sürdürmesinde önemli bir toplumsal bilimdir. Ekonomi, sınırlı kaynakların nasıl kullanılacağını ele alan bir bilim dalıdır. Ancak ekonomi günümüzde sınırsız bazı kaynakların da nasıl kullanılacağını inceleyen bir bilim dalı hâline gelmiştir. Çünkü bazı kaynaklar sınırlı iken bazı kaynaklar da sınırsızdır. Ekonomi bir bilim olarak her ikisi ile de ilgilenmektedir. Girişimcilik açısından bilinmesi gereken bazı temel ekonomik kavramlar vardır. Girişimcilik ve girişimciler açısından ekonomi ve ekonominin toplum içerisindeki işlevi hakkında bilgi sahibi olmak son derece önemlidir. Çünkü girişimciliğin temelinde ekonomideki hareketler ve kurallar bulunmaktadır. Girişimciler ekonominin kuralları içerisinde kendilerine yer bulacaklar ve faaliyetlerine devam edeceklerdir. Bu bakımdan bazı kavramların üzerinde durmak gerekir. Ekonomi ile ilişkili temel kavramlar; ihtiyaç, arz, talep, fayda, fiyat, piyasa vb. olarak sıralanabilir. Ekonomik faaliyetlerde karşımıza bu kavramlar mutlaka çıkar. Üreticilerin ürettiği mal veya hizmetlerin tamamına arz, tüketicilerin bedelini ödemek şartıyla mal veya hizmetlere sahip olma isteğine talep denir. Arz ve talep kavramlarına baktığımızda bunların birbiri ile yakından ilişkili olduğunu görürüz. İnsan ihtiyaçları karşılandığı zaman fayda, karşılanmadığı zaman mutsuzluk ve ıstırap yaratır. İhtiyaçların karşılanma bedeli fiyattır ve tüm bunlar piyasayı oluşturur. Yukarıda belirttiğimiz bazı temel kavramlar arasında ilişkiler vardır. Ekonomide faaliyet gösteren işletmeler, ürettikleri mal veya hizmetleri belirli şartlar dâhilinde insanların kullanımına sunar. Üretilen mal veya hizmetler, insan ihtiyaçlarını karşılama özelliğine sahiptir. İşletmelerin veya girişimlerin varlık nedeni de zaten budur. İhtiyaç sahipleriyle yani tüketiciler ile bu mal veya hizmeti üretenler, pazarda (piyasada) buluşurlar. İhtiyaç sahipleri sağladığı fayda ve bulunabilme özelliğine göre mal veya hizmetlere bir bedel ödemeye hazırdır. Bu bedel fiyattır. İşletme-

15 1.ünite meler ürettikleri mal veya hizmetler için fiyat belirlerken başka üreticilerin fiyatlarını da göz önünde bulundurur. Tüketicilerin fiyatı ile üreticilerin fiyatı uyuşursa tüketici bu mal veya hizmeti satın alır. Kısaca ekonomide arz ve talebin buluşması temel şarttır, arz ve talebin buluşmasında fiyatın da önemli bir rolü vardır. Örneğin; buzdolabına olan talepten dolayıönce ürününün fiyatı artacak, piyasaya yeni üreticiler çıktığı zaman ürünün fiyatı düşecektir. Ekonomi kendine özgü kuralları olan bir kurumdur. Girişimcilerin faaliyetlerini hem destekleyici hem de sınırlayıcı bazı etkilere sahiptir. Girişimcilik ve girişimciler açısından ekonomi ve ekonominin toplum içerisindeki işlevi hakkında bilgi sahibi olmak son derece önemlidir. Çünkü girişimciliğin temelinde ekonomideki hareketler ve kurallar yer alır. Bir ülkede ekonomik dalgalanmalar az ise kredi oranları düşükse ve devlet girişimcileri yeterince destekledikçe o ülkede girişimci sayısı artacaktır. Ders İçi Etkinlik Ekonomi ile ilgili aşağıdaki kavramları doğru tanımları ile eşleştiriniz. Piyasa Fayda Fiyat İhtiyaç Ekonomi Arz Talep Tatmin edildiğinde haz ve doyum tatmin edilmediği zaman ise acı ve üzüntü veren kavramdır. Herhangi bir malı veya hizmeti satın alma isteği ve bu isteği gerçekleştirecek parasal güce sahip olma durumuna denir. Herhangi bir mal veya hizmetin başka bir mal veya hizmetle değişim oranının para ile ifadesine denir. Sınırsız insan ihtiyaç ve isteklerinin sınırlı üretim kaynakları ile en iyi şekilde nasıl giderilebileceğini inceleyen bir bilim dalıdır. Belirli bir fiyattan belirli bir malı elinde bulunduranların satmak isteyecekleri en çok miktara denir. Alıcı ile satıcının bir araya geldiği mal ve hizmet alışverişinin gerçekleştiği ortama denir. Mal ve hizmetlerin ihtiyaçları karşılama özelliğine denir. 15

16 1.ünite Ders İçi Etkinlik Ekonomi ile ilgili temel kavramlar tüm girişimciler ve girişimci adayları tarafından bilinmelidir. Yediğimiz ekmeğin fiyatının piyasada nasıl belirlendiğini düşününüz. Sizce aşağıda verilen faktörlerden hangileri ekmeğin fiyatının belirlenmesinde etkilidir? Etkili olduğunu düşündüğünüz faktörleri önem derecesine göre numaralandırınız. Etkili olmadığını düşündüğünüz faktörleri boş bırakınız. ( ) Toplumun ekmeğe duyduğu ihtiyaç ( ) Vergi ( ) Çevrede bulunan fırın sayısı ( ) Ekmeğin kalitesi ( ) Ekmeğin nerede satıldığı ( ) Bölgenin iklimi ( ) Ekmeğin sağladığı fayda ( ) Un fiyatı ( ) Unun içinde kullanılan diğer malzemelerin fiyatları ( ) Ekmeği almaya hazır kişi sayısı ( ) Elektrik gideri ( ) Yumurta fiyatı B. GİRİŞİMCİLİĞİN TANIMI KONUYA BAŞLARKEN 1. Bazı insanlar sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda sıra dışı düşünce ve davranışları ile hayata farklı açılardan katkıda bulunurlar. Yaşadığınız çevreyi gözlemleyiniz, bu katkılara örnekler veriniz. 2. Eğer bir insan onu rüyasında görmeseydi, başka bir insan onun yapabileceğine inanmasaydı ve başka biri de onun yapılmasını istemeseydi göklere değecek hiçbir şey yapılamazdı. sözünü tartışınız. 16 Girişimciliği sınırlı bir tanım içerisinde ifade etmek oldukça zordur. İlk kez Orta Çağda kullanılan bu kelime iş yapan anlamına gelmekteydir. Bu tanım zaman içinde değişti, gelişti. Özellikle 20. yüzyılda daha çok risk alma, yenilikleri yakalama, fırsatları değerlendirme ve tüm bunların hayata geçirilme süreci olarak açıklanmaya çalışıldı. Bu tanımdan da anlaşılacağı gibi girişimcilik, sadece kişinin kendi işini kurması değil, mevcut işini revize etmesi veya yeni bir sektöre açılması olabilir. Örneğin, yıllardır sektörde olan bir malın üretilmesi değil, sektördeki malı farklılaştırarak sunmak bir girişimciliktir.

17 1.ünite Girişimcilik; yaşadığımız çevrenin yarattığı fırsatları sezme, o sezgilerden düşler üretme, düşleri projelere dönüştürme, projeleri yaşama taşıma ve zenginlik üreterek insan yaşamını kolaylaştırma becerisine sahip olmaktır. Bir başka tanımla girişimcilik; risk alma, yenilikleri yakalama, fırsatı değerlendirme ve tüm bunları hayata geçirme sürecidir. Girişimciliği ikiye ayırmak mümkündür a) Fırsat girişimciliği Pazardaki fırsatları görüp mevcut olan bir mal veya hizmetin pazara yeterince ya da istenilen kalitede sunulamaması hâlinde, pazarda hiç olmaması nedeniyle ortaya çıkan girişimciliktir. Bu tür girişimcilik, pazardaki fırsatları değerlendirebilecek görüş açısına sahip olma, kâr edecek biçimde kaynakları organize etme ve yönlendirme yeteneğini gerektirir. Yaygın olan girişimcilik budur. b) Yaratıcı girişimcilik Yeni bir fikir veya buluşun ya da mevcut olan bir mal veya hizmetin; dizayn, fiyat, kalite gibi yönlerden iyileştirilerek kâr elde edilecek biçimde pazara sunulmasını sağlayan girişimciliktir. Her iki tür girişimcilik de toplumun gereksinim duyduğu mal ve hizmetleri karşılamayı amaçlar, kâr amacı güder; irade gücünü, cesareti ve riskleri üstlenmeyi gerektirir. Ders İçi Etkinlik Girişimciliğin yukarıdaki tanımlarından hareketle aşağıdaki bazı faaliyetlerin girişimcilik olup olmayacağını değerlendiriniz. Girişimcilik faaliyeti ise Evet, değilse Hayır seçeneğini işaretleyiniz. Eczacılık fakültesi mezunu bir gencin eczane açması Tek kullanımlık diş fırçası fikrinin imalâta dönüştürülmesi Yaşlı bir çiftin bahçesinde yetiştirdiği domatesleri komşulara dağıtması İlaç alamayanlara ilaç temin etmek üzere bir dernek kurulması Bir gencin babasından işi devralması Bir grup iş adamının iş adamları derneği kurması Aynı kasabada doğanların bir ilde yardımlaşma derneği kurması Evet Hayır 14 17

18 1.ünite C. GİRİŞİMCİLİKLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR KONUYA BAŞLARKEN 1. Hayata geçirmek istediğiniz fikirleriniz var mı? Sınıf ortamında paylaşınız. 2. Girişimci adayı olarak engellilerin topluma kazandırılmasına yönelik fikirlerinizi sınıf ortamında paylaşınız. Girişimcilikle ilgili kavramları bir bütün olarak anlamak, girişimcilik kavramının anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. Girişimcilikle ilgili ancak farklı anlamlara gelen bazı kavramlar vardır. Aşağıda vereceğimiz kavramlar girişimcilikle ilgili ve aynı zamanda girişimciliğin niteliğini açıklayan kavramlardır. Yaratıcılık İnovasyon Fırsat Lider Girişimcilik Risk Yenilik Yönetici İcatçılık Yaratıcılık; olmayan bir şeyi hayal edebilme, bir şeyi diğer bireylerden farklı yollarla yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneğidir. İcat; yaratıcılık sürecinin bir sonucu olarak yeni bir kavram ya da fikrin ortaya çıkmasıdır. Hayal gücü kullanılarak yaratıcı ve üretici fikirler geliştirmektir. İcat, keşiften farklıdır. Keşifte önceden var olan her hangi bir şeyi bulma söz konusu iken icatta insan becerisini ve kabiliyetini genişleten daha önce olmayan yeni araçlar, teknikler, ürünler veya hizmetlerin ortaya çıkarılması söz konusudur. Yenilik; bilimsel araştırmadan icada, geliştirmeye ve ticarileştirmeye kadar yeni bir ürün veya üretim süreci yaratmaktaki tüm faaliyetler olarak tanımlanmaktadır. Yaratıcılığın toplumsal yaşama aktarılmasıdır. Yaşam ile yeni bir ilişkinin meydana getirilmesidir. 18

19 1.ünite İnovasyon (yenileşme); yeni veya iyileştirilmiş ürün, hizmet veya üretim yöntemi geliştirmek ve bunu ticari gelir elde edecek hâle getirmek için yürütülen tüm süreçleri kapsar. İnovasyon ya radikal fikirler sonucu daha önce denenmemiş ve geliştirilmiş ürün veya üretim yöntemlerinin ortaya çıkarıldığı büyük atılımlarla oluşur (radikal inovasyon); ya da adım adım yapılan, bir dizi geliştirme ve iyileştirme faaliyetini içeren çalışmaların bir sonucu olarak ortaya çıkar (artımsal inovasyon). İnovasyon icat değildir. İcatların sonuçlarından yararlanabilir ancak asıl önemli olan ekonomik getirisi olan, henüz yapılmamış, bilinmeyen bir şeyler yapmaktır. Lider; işletme amaçlarına ulaşmak için faaliyetlere yön veren ve diğerlerini etkileyen kişidir. Daha geniş bir tanımla lider; bireyleri ortak hedeflere yönelten, hedefleri benimseten, bireyler arası köprüyü oluşturan, dağınık güç ve bilgiyi bir araya toplayıp sinerji yaratan kişidir. Yönetici; lider tarafından geliştirilen, hayal gücü ile vizyona dayanan, yönlendirmeye uygun olarak planlar yapan ve bu planları usullere uygun olarak uygulayan ve öngörülen hedeflere ulaştıran kişidir. Aynı zamanda yönetici yöneticilik işini kendisine meslek edinen kişidir. Fırsat; girişimcilerin yenilikçi, yaratıcı olabilmesi için orijinal pazar riskleri ortaya çıkarabilmesi, kaynakları bulabilmesi, işi şansa bırakmayarak bilinçli ve disiplinli bir çaba gösterebilmesidir. Risk; kontrol edilemeyen faktörlerin olumsuz sonuçlar doğurması olasılığıdır Ders İçi Etkinlik Yaratıcılık, icatçılık, yenilik ve inovasyon birbirine yakın kavramlardır. Bu kavramlar genellikle karıştırılır. Ancak bu kavramlar arasında bazı farklılıklar da vardır. Buna göre aşağıdaki olayları tartışınız. 1. Newton, ağaçtan bir elmanın düşmesi ile kendine bir soru sormuştur Bu elma neden havaya gitmiyor da benim kafama düşüyor? Bu düşünceden hareketle o tarihe kadar milyonlarca elma, milyonlarca insanın kafasına düşmüş iken neden hiç kimse bu soruyu kendisine sormamıştır? 2. Elektrikli süpürge, J. Murray Spengler tarafından icat edilmiş olsa da ticarileştirilmesini ve satışını W. H. Hoover adlı bir deri imalatçısı gerçekleştirmiştir. Bunun için de Spengler adı değil Hoover adı dünya çapında bilinmiş ve yayılmıştır. Neden? 19

20 1.ünite Ders İçi Etkinlik Günlük yaşantımızda kullandığımız bazı icatlar, zaman içerisinde yeniliklerle ve inovasyonlarla gelişmiştir. Buna göre aşağıdaki gelişim süreci tablosunu değerlendiriniz. Yaratıcılık İcatçılık Yenilik İnovasyon Telefon Saat Bilgisayar Otomobil İnsanların bir araç ile görüşmesi Telefon Kablosuz telefon Görüntülü telefon Ders İçi Etkinlik Aşağıda yatay, dikey, çapraz ve tersten verilmiş kavramları bulmacada işaretleyiniz. 20 GİRİŞİMCİ SERMAYE TEŞEBBÜS İNOVASYON EKONOMİ AİLE TOPRAK BİLGİ MEVZUAT YENİLİK İCAT AVANTAJ FIRSAT İHTİYAÇ KAYNAK LİDER RİSK YÖNETİCİ İTHALAT İHRACAT ETİCARET ENFLASYON BÜYÜME ARZ TALEP W T K E T A L A H T İ L Q A F T S K T A U Z V E M U X W I O İ O T U S T A C A R H İ R P R N S E R M A Y E D Y G S R İ O L P C Ç A Y İ T H İ A A C M İ K A B İ L G İ W S T K M İ D İ N O V A S Y O N B P İ Y E N İ L İ K O T T V Ü E Ş A R R N İ C A T Y W T Y L İ İ A T A V A N T A J X Ü A R L R I T E R A C İ T E M T İ E Z İ C İ T E N Ö Y V E Q G E N F L A S Y O N J W K A N Y A K T E Ş E B B Ü S

21 1.ünite Okuma Metni BİR İCADIN ÖYKÜSÜ Kaynak Doç. Dr. Serpil DÖM Girişimcilik ve Küçük İşletme Yöneticiliği. Ç. GİRİŞİMCİLİK TÜRLERİ KONUYA BAŞLARKEN 1. Kadınlar, iş hayatının hangi alanlarında daha fazla faaliyet göstermektedirler? 2. Sosyal, kültürel veya sportif bazı organizasyonlar girişimcilik olarak değerlendirilebilir mi? Tartışınız. Girişimcilik çok geniş bir alanı kapsamaktadır. Okulda, iş yerinde, evde, toplumda, çeşitli sanat alanlarında, askerî alanda, kamu sektöründe ve sanal ortamda girişimcilikten söz edilebilir. Girişimcilik özelliklerine sahip bireyler her yerde ve her zaman bu özellikleri ile ön plana çıkarak girişimci bir kimlik kazanabilirler. Girişimciliğin sadece erkeklere özgü olduğu düşünülmemelidir. Girişimcilikte cinsiyet değil girişimci kimliğe sahip olmak önemlidir. Kadın ya da erkek herkes uygun koşullarda girişimci olabilir. Ülkemizde başarılı kadın girişimcilere ait binlerce örnek bulunmaktadır.ancak bu sayı yeterli değildir. 21

22 1.ünite Ülkemizin her alanda girişimciye ihtiyacı olmakla birlikte, istihdam yaratan, sosyal gelişmeye ve kalkınmaya destek veren, millî gelirde artışlara neden olan, yeni ticari sektörler oluşturan, ülkemizin uluslararası piyasalara girmesine sebep olan ticari girişimcilik ve ticari girişimcilere daha fazla ihtiyacı vardır. Aynı zamanda ticari girişimcilik özelliklerinin gelişmesi ile diğer girişimcilik alanlarındaki özellikleri de gelişebilmektedir. Ticari girişimciliği temel olarak kabul etmek gerekir. Girişimcilik türleri şu şekilde gruplandırılabilir I. İç Girişimcilik Girişimcilik Türleri Girişimcilik Türleri VI. Sanal Girişimcilik II. Ticari Girişimcilik III. Kadın Girişimciliği IV. Sosyal Girişimcilik V. Kamu Girişimciliği 22 İç girişimcilik Büyük işletmeler içinde bir fikri, risk alarak ve yenilik yolu ile kârlı nihai ürüne dönüştürme sorumluluğu alma işidir. İç girişimcilik, işletme ve örgüt içinde yapılan her türlü girişimcilik faaliyetleridir. Firmanın kendi içinde yeni pazarlar bulması, yeni teknolojiler kullanması, otomasyona geçmesi vb. iç girişimcilik sayılır. Ticari girişimcilik Üretim faktörlerinin bir araya getirilip kâr amacıyla mal veya hizmet üretimine sevk edilmesine ticari girişimcilik denir. Ticari girişimcilik özel sektör girişimciliği olarak da adlandırılabilir. Kadın girişimciliği Kadınların ekonomik hayattaki rollerinin zenginleşmesiyle kalkınmada etkili olmaya başlamışlardır. Kadın girişimciler için çeşitli tanımlar vardır Evinin dışında kendi adına iş yeri olan, Bu iş yerinde tek başına veya personeli ile çalışan ve iş sahibi sıfatı ile ortaklıklar kuran, Herhangi bir ürün veya hizmetin üretilmesiyle ilgili faaliyetleri yöneten, dağıtım, pazarlama ve satışı gerçekleştiren, İş ile ilgili konularda ilişki kurulması gereken kişi veya kuruluşlarla kendi adına ilişki kuran, İş yerinin örgütlenmesi, yönetilmesi, işlerin planlanması vb. konularda karar veren, Elde ettiği kazancın yatırım ve kullanım alanları üzerinde söz sahibi olan kadınlara kadın girişimciler denebilir.

23 1.ünite Sosyal girişimcilik Sosyal girişimcilik, toplumların alışa gelmiş davranışlarını değiştirerek dönüşümlere yol açmaktır. Sosyal girişimci neyin yolunda gitmediğini bulur, toplumu yeni sıçramalarla ikna eder ve sistemi değiştirerek sorunun ortadan kalkmasını sağlar. Kamu girişimciliği Kamu sektöründe çeşitli düzeylerde görev yapan kurumlar da girişimcilik faaliyetleri gösterebilir. Yeni bir süreç geliştirme, yeni hizmet alanları geliştirme, uygulamalarda kolaylık sağlama gibi alanlarda girişimcilik yapabilir. Sanal girişimcilik Teknolojik gelişmeler sanal ortamda yeni girişimcilik alanları ortaya çıkarmıştır. E-ticaret yoluyla sanal alışveriş merkezlerinden veya mağazalarından satış yapılarak veya hizmet sunularak girişimcilik yapılabilir. Ders İçi Etkinlik MİKRO KREDİ İKİ KIZ KARDEŞİ GİRİŞİMCİ YAPTI Mikro kredi uygulamaları, her biri ayrı haberin konusu olabilecek birçok ilginç kadın girişimci öykülerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Sakaryalı Sezgi Tekin ve Sezer Yüce isimli kız kardeşler de bu ilginç öykülere iki güzel örnek sayılabilir. Sezer Yüce, daha önce girişimcilik tecrübesi olmayan bir ev hanımıdır. Eşi felç geçirince çalışmaya ve kendi ayakları üzerinde durarak evini geçindirmeye karar verir. Sezer Yüce, aldığı ilk mikro kredi ile kendine bir sanayi makinesi alır ve ayakkabı keçesi dikmeye başlar. İşvereni iflas edince bu işten sonuç alamaz TL tutarındaki ikinci mikro kredisini çekince, bu kez şimşir adlı çevre ve bahçe düzenlemesinde kullanılan bir bitkiyi yetiştirmeye başlayarak farklı bir teşebbüste bulunur. Yirmi bin adet fide diken Yüce, bunları kasım ayında poşetleyip satmayı hedeflemektedir. Kardeş Sezgi Tekin'in de benzer bir hikâyesi var. O da TL mikro kredi ile evini düzenleyip ücret karşılığı yatalak hasta bakımına başlar. Şimdiki hedefleri arasında bu işin sertifikasını da alıp köydeki evini bir tür iyileştirme merkezine çevirmek. Elli beş yaşındaki Sezgi Tekin, daha önce de eşinin işsiz kalması üzerine evinde peynir yapıp satmış. Bu sayede hem evine bakmış hem de çocuklarını okutmuş. Şimdi girişimcilikteki ikinci baharını yaşamaktadır. 1. Örnekteki kadın girişimcileri girişimci olmaya iten nedenler neler olabilir? Tartışınız. 2. Metindeki nedenlerin dışında, kadınları girişimci olmaya iten başka nedenleri de sıralayınız. 23

24 1.ünite Ders İçi Etkinlik Bölgenize özgü yerel el sanatları ürünlerinin, yöresel yemeklerin veya bunlardan farklı kültürel nitelik arz eden ürünlerin Türkiye çapında ve hatta dünya çapında nasıl tanıtılabileceğini sınıf ortamında tartışınız. Ders İçi Etkinlik Türkiye'de kadın girişimciliğini engelleyen bazı faktörler bulunmaktadır. Çevrenizdeki tanıdığınız girişimci kadınlarla görüşerek bu faktörlerin neler olabileceğini aşağıya yazınız. Okuma Metni HER YERDE BİR KADIN GİRİŞİMCİ RÖPORTAJ Merhaba. Başarılı bir kadın girişimci olarak sizi tanımak istiyoruz. Bize kısaca kendinizden bahseder misiniz? -Adım Şafak Çivici Almanya doğumluyum. Almanya'da liseyi bitirdim. Bitirdiğim lisenin yüz bir yıllık tarihinde mezun olan ilk Türk öğrencisiydim. Asıl mesleğim tercümanlık. Eşimle ortak bir şirkette mobilya imalatı yapıyoruz. Biri kız olmak üzere üç çocuğum var. Almanca, İngilizce, Fransızca bilmekteyim. Eşim ve ben Kayserili olmamamıza rağmen Kayserili kadın girişimcisi olarak biliniyoruz. - Teşekkür ederiz. Memnun olduk. Hangi özelliğiniz girişimci olmanızı sağladı. İş hayatınız nasıl başladı? ŞÇ Kolay pes etmemem, dik kafalı olmam, çok çalışmam, inatçı olmam, kendimi ispatlama isteğim beni girişimci yapmıştır. Doğru yerde, doğru zamanda, fırsatları değerlendirmiş olmak önemli elbette. Hayal gücüm var, risk almayı seviyorum. Tarihi halılara olan merakım ev dekorasyonuna yönelmemi sağladı. Piyasanın ev aksesuarlarına - sandalye, masa ve karyolaya- ihtiyacı olduğunu görerek iş alanı belirledik. 24

25 1.ünite - İşe başlarken başaramama gibi bir korkunuz oldu mu? ŞÇ Elbette. Bu korku her zaman oldu, şu anda bile var. Piyasada var olduğunuz sürece her zaman bir öncekinden daha iyisini yapmak zorundasınız. Daha iyisini yapamaz hata yaparsak kendi işimizi kaybetmenin yanı sıra çalıştırdığımız personelin de işsiz kalma olasılığı bende baskı oluşturuyor. ŞÇ İnanıyorum. Hep Allah'a emanet diyorum. Bana bu iş yerinden kimseyi çıkarmak zorunda kalmamam için Allah'a dua ediyorum. İnce eleyip sık dokuyoruz. Daha başarılı olma hırsımız var ama tehlike boyutundaki hırslardan kaçınıyoruz. Gözü kapalı kredi almıyoruz. Hatalarımızdan ders alıyoruz. Şimdiye kadar da işlerimiz yolunda gitti. - Sizi girişimci olmayan bayanlardan ayıran özellikleriniz nelerdir? ŞÇ Herkes girişimci olamaz çünkü yalnız paranı değil, sosyal hayatını da riske atıyorsun. Beni diğerlerinden ayıran en önemli özelliğim sorumluluk sahibi olmamdır. Çevreme, çalışanlarıma, ülkeme karşı sorumluluklarımı biliyorum. Kadınlarımız girişimci olmaktan korkmamalılar. Günlük ev hayatındaki düzen, plan, sorumluluk ve ekonomik davranışları biz makro ölçekte iş yerimizde uyguluyoruz. Evde mikro düzeyde düşünceler olduğundan ilk aldığımız sebzeyi önce kullanıyoruz. İş yerinde de aynı şekilde first in- first aut yani stoklara koyduğunuz ilk malı önce kullanıyorsunuz, sonra aldığınızı en son kullanıyorsunuz. Evde mikro, sanayide makro ilkesi. - İş hayatına başlarken bulunduğunuz yeri hayal edebiliyor muydunuz? Bundan sonraki hayalleriniz nelerdir? ŞÇ Başlangıçtaki hayalimin ötesindeyim. Ekonomik kazançla beraber sosyal statüde popüleritem arttı. Şu anda Kayseri Ticaret Odası Meclis üyeliği, TOBB Kadın Girişimciler Kurulu üyeliği, Avrupa Odalar Birliği İş Kadınları Konseyi Türk temciliği, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı Ticaret ve Sanayi Odası Kadın Girişimci Konsey başkanlığı (üye ülkeler İran, Pakistan, Afganistan, Türkiye, Türk Cumhuriyetleri), Alman-Türk Ticaret ve Sanayi Odası İstişare Kurul üyeliği, TOBB-AB Uyum Komisyonu rapor yazıcısı gibi görevleri yürütmekteyim. Bundan sonraki hayalim kendime ve iş yerime yönelik değil, kadınları girişimciliğe teşvik etmek ve Kayseri'ye halı müzesi kurmak. - Ailenizde veya çevrenizde girişimciler var mı? ŞÇ Benim ailemde yok ama eşimin ailesi esnaf olduğundan eşim daha da ticarete yatkın. - Başarının adımlarını tanılar mısınız? Hayatınızda olmazsa olmazınız nedir? ŞÇ Başarının adımı çok çalışmak ve pes etmemek. Sermayenin etkisi ikinci planda. Yemek yaptığınızda dibi yandığında pes etmiyor yeniden yemek yapamaya devam ediyoruz. Ve dürüst olacaksınız. Hayatımda olmazsa olmazım kitaplarımdır. Yaşadığım her evde kütüphanemi oluştururum. 25

26 1.ünite - Gerçekleştirmek istediğiniz projeleriniz var mı? ŞÇ Eski bir ev alarak, restore edip oturmak. Siyasete atılmam. İşle ilgili organize sanayi sitesinde kirasız fabrika sahibi olmak ve işimi ilerletmek istiyorum. - Türkiye'de girişimciliğin gelişimi ve kadın girişimcilik hakkında ne düşünüyorsunuz? ŞÇ İyi buluyorum. Ama kanunlar bazen zora koşabiliyor. Kanunlar girişimciyi yeteri kadar desteklemiyor. Kanunlar girişimciden yana değil çalışanlardan yana. Yine de Türk milleti cesur ve müthiş girişimci, üstelik yılmıyorlar da. Risk almayı seviyor, değişik fikirler ortaya çıkarabiliyor. Kadın girişimcilerin geleceği ise ileriki yaşlarda değil de çok daha küçük yaştan belli bir eğitimle ele alınmalıdır. Erkekler de desteklemelidirler. Bunun yanında, ticaret odaları, yerel yönetimler de yardımcı olmalıdır. Ders kitaplarında girişimcilik doğru anlatılmalı, girişimcilik için bir fikrin olması, bu fikrin iyice olgunlaştırılması, fikrin doğru yürüyebilmesi için neler gerektiğinin doğru anlatılması lazım. Maalesef Türkiye şartları kadın istihdamını ve girişimciliğini zorlaştırmaktadır. Kanunlar biraz daha desteklerse çok daha girişimciler ortaya çıkar. - Sizi ve girişimcileri destekleyen kuruluşlar nelerdir? ŞÇ KOSGEB, Ticaret ve Sanayi Odası gibi kuruluşlar finans ve danışmanlık konusunda bizi geri çevirmez. Bunun için kapıyı çalmak yeterli. Hepsi kulak kabartırlar. Biz girişimciler de destek veriyoruz. Çırak eğitiminin önemli olduğunu düşünüyorum. Fabrikamda iki tane çırak eğitiyorum. - Son olarak eklemek istediğiniz neler var? Ş Ç Gençlerin çok çalışmalarının, kendilerini ifade edebilmeleri için iyi Türkçe kullanmalarının, yabancı dil öğrenmelerinin, yılmamalarının, üretimin önemli olmadığını ama pazarlamanın çok önemli olduğunu söylemek istiyorum. İyi bir pazarlamacı iseniz bütün işler senindir. Fırsatları değerlendirin, hobilerinizi işe çevirin. Bize vakit ayırdığınız için teşekkür ederiz. Başarılarınızın devamını dileriz. Bu kitap için hazırlanmıştır. D.GİRİŞİMCİLİK İÇİN GEREKLİ KAYNAKLAR KONUYA BAŞLARKEN 1. Yeni bir iş kurmaya karar vermiş olan bir kişi nelere ihtiyaç duyabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız. 2. İş kurmak için ihtiyaç duyulan kaynaklardan bazılarının yokluğu veya yetersizliği ne gibi sonuçlar doğurur? Değerlendiriniz. 26 Girişimciler, iş fikirlerini hayata geçirebilmek için bazı kaynaklara ihtiyaç duyarlar. Bu kaynaklar aynı zamanda ekonomi biliminde üretim faktörleri olarak da bilinir.

Daha göster

Girişimcilik Pedagojisine Giriş Murat TARHAN Dr. Murat TARHAN GİRİŞİMCİLİK PEDAGOJİSİNE GİRİŞ ISBN 978-605-241-692-1 DOI 10.14527/9786052416921 Kitap içeriğinin tüm sorumluluğu yazarlarına aittir. © 2019, PEGEM AKADEMİ Bu kitabın basım, yayım ve satış hakları Pegem Akademi Yay. Eğt. Dan. Hizm. Tic. AŞ’ye aittir. Anı- lan kuruluşun izni alınmadan kitabın tümü ya da bölümleri, kapak tasarımı; mekanik, elektronik, fotokopi, manyetik kayıt ya da başka yöntemlerle çoğaltılamaz, basılamaz, dağıtılamaz. Bu kitap T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı bandrolü ile satılmaktadır. Okuyucularımızın bandrolü olmayan ki- taplar hakkında yayınevimize bilgi vermesini ve bandrolsüz yayınları satın almamasını diliyoruz. Pegem Akademi Yayıncılık, 1998 yılından bugüne uluslararası düzeyde düzenli faaliyet yürüten uluslararası akademik bir yayınevidir. Yayımladığı kitaplar; Yükseköğretim Kurulunca ta- nınan yükseköğretim kurumlarının kataloglarında yer almaktadır. Dünyadaki en büyük çevri- miçi kamu erişim kataloğu olan WorldCat ve ayrıca Türkiye’de kurulan Turcademy.com ve Pegemindeks.net tarafından yayınları taranmaktadır, indekslenmektedir. Aynı alanda farklı yazar- lara ait 1000’in üzerinde yayını bulunmaktadır. Pegem Akademi Yayınları ile ilgili detaylı bilgilere http://pegem.net adresinden ulaşılabilmektedir. I. Baskı: Mayıs 2019, Ankara Yayın-Proje: Ayşe Açıkgöz Dizgi-Grafik Tasarım: Ayşe Nur Yıldırım Kapak Tasarım: Pegem Akademi Ay-bay Kırtasiye İnşaat Gıda Pazarlama ve Ticaret Limited Şirketi Çetinemeç Bulvarı 1314.Cadde No:37A-B 0312 472 58 55 Yayıncı Sertifika No: 36306 Matbaa Sertifika No: 33365 İletişim Karanfil 2 Sokak No: 45 Kızılay / ANKARA Yayınevi: 0312 430 67 50 - 430 67 51 Dağıtım: 0312 434 54 24 - 434 54 08 Hazırlık Kursları: 0312 419 05 60 İnternet: www.pegem.net E-ileti: [email protected] WhatsApp Hattı: 0538 594 92 40 Dr. Murat TARHAN Dr. Tarhan, 1989 yılında Çankırı’nın Yapraklı ilçesinde doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Yapraklı’da tamamladıktan sonra 2010 yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü’nden mezun oldu. 2010 - 2012 yılları arasında Sosyal Bilgiler Eğitimi alanında yüksek lisans derecesi, 2018 yılında yine aynı bölümde doktora derecesini aldı. 2014 yılından beri Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bi- limler Eğitimi Bölümü’nde akademik hayatına devam eden Tarhan, “Sosyal Bilgi- ler Öğretimi, Osmanlı Tarihi, Eğitim Felsefesi, Ekonomi, Ekonomi ve Girişimcilik vb” dersleri vermektedir. Ulusal ve uluslararası alanda tarih eğitimi ve girişimcilik eğitimine yönelik yayınları ve projeleri olan Tarhan, evli ve bir çocuk babasıdır. ÖN SÖZ Bu çalışmanın amacı, ülkemizde üretim ve girişimcilik faaliyetlerinin arttırıl- ması için temelde bireylerin girişimcilik becerileri ile donatılmasıdır. Girişimcilik mal ve hizmet üretmek için üretim faktörlerini bir araya getirerek, ekonomik bü- yümeyi sağlar ve böylelikle işsizliğe önemli bir çözüm sunar. Aynı zamanda giri- şimci, çeşitli riskler alarak ve kendi kendini istihdam etmek suretiyle sürekli bir gelişim ve dönüşüm içerisinde girişimlerde bulunur. Bu durum, mal ve hizmet olanaklarının büyüyerek artmasına yardımcı olur ve ülke ekonomisinin gelişimine katkı sağlar. Girişim ve girişimcilik kavramlarından hareketle girişimcilik eğitimini, fır- satların farkındalığından doğan iş fikrini hayata geçirecek, finansman kaynak- larını temin edecek, ürün veya hizmeti gerçekleştirecek, bu ürün veya hizmetin tanıtım ve pazarlamasını yapacak, yatırım olanaklarını geliştirecek bilgi, beceri ve değerlerin kazandırılma süreci şeklinde tanımlamak mümkündür. Girişim- cilik eğitimi, bireylerde girişimcilik potansiyeline yönelik gizli kalmış bir takım özelliklerin ortaya çıkmasını ve bu özelliklerin fark edilmesini, kendine güvenen, risk alarak yeni girişimlerde bulunan, cesaretli, yaratıcı, yeniliklere açık, toplum için arzu edilebilir bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Tüm bunlar göz önüne alındığında üreten, topluma faydalı bireylerin yetiştirilmesine katkı sağlayacağı- nı düşündüğüm bu çalışmanın verimli olmasını diler, bu çalışmanın gerçekleş- tirilmesinde emekleri bulunan Prof. Dr. Bahri Ata’ya, Doç. Dr. Fahri Kılıç’a ve Doç. Dr. Adnan Altun’a teşekkür ederim. İÇİNDEKİLER Ön Söz .....................................................................................................................................iv Giriş ..........................................................................................................................................1 1. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİĞİN KURAMSAL ÇERÇEVESİ ........................................................ 4 Girişimcilik Nedir? ................................................................................................................5 Girişimcilik Neden Önemlidir? ............................................................................................6 Girişimci Kime Denir? Girişimcilerin Özellikleri Nelerdir? ............................................7 Girişimciliği Etkileyen Faktörler Nelerdir? .......................................................................10 Girişimcilik Türleri Nelerdir? .............................................................................................12 Dünyada Girişimcilik ve Önemli Girişimcilere Örnekler ..............................................13 Türkiye’de Girişimciliğin Tarihi ve Girişim Faaliyetlerine Örnekler .............................17 2. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİ .......................................................................................21 Girişimcilik Eğitimi Nedir? .................................................................................................21 Girişimcilik Eğitiminin Amacı Nedir? ..............................................................................23 Girişimcilik Eğitimi Programları Nasıl Değerlendirilmelidir? İlgili Modeller Nelerdir? ......................................................................................................25 3. BÖLÜM TÜRKİYE'DE GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİ ...............................................................33 MEB İlk-Ortaokul Öğretim Programlarının Girişimcilik Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi ................................................................................................................33 Ders Kitapları (2017-2018) ve Girişimcilik Becerisi ........................................................36 MEB Lise Girişimcilik Dersi Öğretim Programı’nın Girişimcilik Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi ..........................................................................................39 Türkiye'de Girişimcilik Faaliyetlerini Destekleyen Kurum ve Kuruluşlar Nelerdir? ................................................................................................................................42 Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi Veren Kurum ve Kuruluşlar Nelerdir? ........................44 vi Girişimcilik Pedagojisine Giriş 4. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK İLE İLGİLİ LİTERATÜRÜN DEĞERLENDİRİLMESİ ...............47 Girişimcilik Eğitiminde Kullanılacak Kaynaklara Yönelik Değerlendirmeler ............47 Yurt Dışı Örnek Araştırmaların Değerlendirilmesi.........................................................47 Yurt İçi Örnek Araştırmaların Değerlendirilmesi ...........................................................50 Literatürün Genel Değerlendirilmesi ................................................................................54 5. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN UNSURLARI: İŞ FİKRİ BOYUTU (KONU, BECERİ VE DEĞERLER) .........................................................................57 İş Fikri Boyutu ......................................................................................................................60 İş Fikri Boyutu’nda Öğrenilmesi Gereken Konular .........................................................61 İş Fikri Boyutu’nda Kazanılması Gereken Beceriler ........................................................63 İş Fikri Boyutu’nda Kazanılması Gereken Değerler ........................................................66 Örnek Etkinlik Uygulaması ................................................................................................68 6. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN UNSURLARI: FİNANSMAN BOYUTU (KONU, BECERİ VE DEĞERLER) .........................................................................79 Finansman Boyutu ...............................................................................................................79 Finansman Boyutu’nda Öğrenilmesi Gereken Konular ..................................................80 Finansman Boyutu’nda Kazanılması Gereken Beceriler .................................................81 Finansman Boyutu’nda Kazanılması Gereken Değerler .................................................83 Örnek Etkinlik Uygulaması ................................................................................................84 7. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN UNSURLARI: ÜRÜN TASARIMI VE ÜRETİM BOYUTU (KONU, BECERİ VE DEĞERLER) ........................................91 Ürün Tasarımı ve Üretim Boyutu.......................................................................................91 Ürün Tasarımı ve Üretim Boyutu’nda Öğrenilmesi Gereken Konular .........................92 Ürün Tasarımı ve Üretim Boyutun'da Kazanılması Gereken Beceriler ........................94 Ürün Tasarımı ve Üretim Boyutu’nda Kazanılması Gereken Değerler .........................96 Örnek Etkinlik Uygulaması ................................................................................................97 İçindekiler vii 8. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİĞİN EĞİTİMİNİN UNSURLARI: TANITIM VE PAZARLAMA BOYUTU (KONU, BECERİ VE DEĞERLER) .............................107 Tanıtım ve Pazarlama Boyutu .......................................................................................... 107 Tanıtım ve Pazarlama Boyutu’nda Öğrenilmesi Gereken Konular ............................. 108 Tanıtım ve Pazarlama Boyutu’nda Kazanılması Gereken Beceriler............................ 109 Tanıtım ve Pazarlama Boyutu’nda Kazanılması Gereken Değerler ............................ 111 Örnek Etkinlik Uygulaması ............................................................................................. 112 9. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK EĞİTİMİNİN UNSURLARI: YATIRIM BOYUTU (KONU, BECERİ VE DEĞERLER) .......................................................................119 Yatırım Boyutu ................................................................................................................... 119 Yatırım Boyutu'nda Öğrenilmesi Gereken Konular ..................................................... 120 Yatırım Boyutu'nda Kazanılması Gereken Beceriler .................................................... 122 Yatırım Boyutu'nda Kazanılması Gereken Değerler ..................................................... 124 Örnek Etkinlik Uygulaması ............................................................................................. 125 10. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİK BECERİSİNİN KAZANDIRILMA SÜRECİNDE KULLANILABİLECEK ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ ......................133 EKLER Ek 1: Girişimcilik Becerisinin Kazandırılmasında Kullanılabilecek Örnek Yurtiçi ve Yurtdışı Kaynaklar............................................................................... 139 Ek 2: Araştırmada Kullanılan Etkinliklerin Kaynakları ............................................... 146 Ek 3: İş Fikri Boyutu'nda Uygulanan Etkinliğe Ait Örnek Çalışma Yaprakları ........ 148 Ek 4: Finansman Boyutu'nda Uygulanan Etkinliğe Ait Örnek Çalışma Yaprakları............................................................................................................................ 150 Ek 5: Ürün Tasarımı ve Üretim Boyutu'nda Uygulanan Etkinliğe Ait Örnek Çalışma Yaprakları ............................................................................................................ 153 Ek 6: Tanıtım ve Pazarlama Boyutu'nda Uygulanan Etkinliğe Ait Örnek Çalışma Yaprakları ............................................................................................................ 156 Ek 7: Tanıtım ve Pazarlama Boyutu'nda Uygulanan Etkinliğe Ait Örnek Çalışma Yaprakları ............................................................................................................ 160 Kaynakça............................................................................................................................. 163 TABLOLAR LİSTESİ Tablo 1.1. Girişimcilikte Doğuştan Gelen ve Sonradan Kazanılan Özellikler..............10 Tablo 1.2. Türkiye’de Geçmişten Günümüze Örnek Girişimler .....................................18 Tablo 2.1. Girişimcilik Eğitimi Programlarının Değerlendirme Süreçleri ve Ölçüm Zamanları ...............................................................................................30 Tablo 3.1. İlköğretim Programlarında Girişimcilik Becerisi ..........................................34 Tablo 3.2. Sosyal Bilgiler Öğretim Programında (2005) Girişimcilik Becerisi ............35 Tablo 3.3. 2017-2018 Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Girişimcilik Becerisi .............37 Tablo 4.1. Girişimcilik Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar ...................................50 Tablo 4.2. Girişimcilik Becerisinin Kazandırılmasına Yönelik Yerli ve Yabancı Kaynaklar ile İlgili Değerlendirme ...................................................................55 Tablo 5.1. Etkinliklerin Değerlendirilmesi ........................................................................58 Tablo 5.2. Girişimcilik Eğitiminin Unsurları ....................................................................59 Tablo 5.3. İş Fikri Teması ile İlgili Etkinlik Değerlendirmesi .........................................60 Tablo 5.4. Etkinlik Künyesi..................................................................................................68 Tablo 5.5. Girişimcilik Fikirlerine Yönelik Etkinlik Öncesi ve Sonrası Bulgular .........69 Tablo 5.6. Etkinlik Öncesi ve Etkinlik Sonrası Çocukların İş Seçim Nedenleri ile İlgili Bulgular ......................................................................................................71 Tablo 5.7. Etkinlik Öncesi ve Sonrası İş Fikrine Yönelik İhtiyaçlar ile İlgili Bulgular................................................................................................................73 Tablo 5.8. Etkinlik Öncesi ve Sonrası İş Fikrini Etkileyen Sosyal ve Çevresel Etmenlere Yönelik Bulgular ..............................................................................75 Tablo 6.1. Finansman Temaslıyla İlgili Etkinliklerin Değerlendirilmesi ......................79 Tablo 6.2. Etkinlik Künyesi..................................................................................................85 Tablo 6.3. Finansman Temasında Para ile Alınabilecek İhtiyaçlar ile İlgili Etkinlik Öncesi ve Sonrası Bulgular................................................................................85 Tablo 6.4. Finansman Temasında Finansman Kaynakları ile ilgili Etkinlik Öncesi ve Sonrası Bulgular ................................................................87 Tablo 7.1. Ürün Tasarımı ve Üretim Temasıyla İlgili Etkinliklerin Değerlendirilmesi ...............................................................................................91 Tablo 7.2. Etkinlik Künyesi..................................................................................................98 Tablo 7.3. İş Fikri Doğrultusunda Ürün Tasarımına Yönelik Bulgular .........................99 Tablo 7.4. Ürün Tasarımı ile İlgili Uzman Değerlendirmesine Yönelik Bulgular ..... 101 Tablo 7.5. Üretilmesi Planlanan Ürünün Özelliklerinin Tasarımda Belirtilmesine Yönelik Bulgular .............................................................................................. 102 Tablolar Listesi - Şekiller Listesi ix Tablo 7.6. İş Fikri Doğrultusunda Etkinlik Sonrasında Gerçekleştirilen Ürün Tasarımlarının Konuları ................................................................................. 104 Tablo 8.1. Tanıtım ve Pazarlama Temaslıyla İlgili Etkinliklerin Değerlendirilmesi ............................................................................................ 107 Tablo 8.2. Etkinlik Künyesi............................................................................................... 112 Tablo 8.3. Hedef Pazarla İlgili Bulgular .......................................................................... 113 Tablo 8.4. Ürünlerin Ayırt Edici Özellikleri ile İlgili Bulgular .................................... 114 Tablo 8.5. Reklam Tasarımı ile İlgili Bulgular................................................................ 115 Tablo 8.6. Reklam Tasarımı ile İlgili Uzman Değerlendirmesine Yönelik Bulgular............................................................................................................. 118 Tablo 9.1. Yatırım Temaslıyla İlgili Etkinliklerin Değerlendirilmesi .......................... 119 Tablo 9.2. Etkinlik Künyesi............................................................................................... 125 Tablo 9.3. İş Yeri Konumunun Tasarımı ile İlgili Bulgular .......................................... 126 Tablo 9.4. Avantajlı İş Yerinin Özellikleri ile İlgili Bulgular ........................................ 127 Tablo 9.5. Avantajlı Olmayan İş Yerinin Özellikleri ile İlgili Bulgular ....................... 129 Tablo 10.1. Girişimcilik Becerisinin Kazandırılması Sürecinde Kullanılabilecek Yöntem ve Teknikler ..................................................................................... 133 ŞEKİLLER LİSTESİ Şekil 2.1. Girişimci Niyet Modellerinin Gelişimi .............................................................27 Şekil 2.2. Dış Etkiler Hipotezinin Girişimsel Aktiviteler Üzerine Etkisi .......................28 Şekil 4.1. Girişimcilik Eğitimi ile İlgili Senelere Göre Yapılan Tez Çalışmaları ...........54 GİRİŞ Eğitim-öğretim faaliyetlerinin zaman içerisinde farklılaşması, ülke ve toplum ihtiyaçları ile doğrudan ilişkilidir. Teknolojinin hızla geliştiği, toplum ihtiyaçları- nın süreç içerisinde çeşitlendiği, iletişim ağının gelişmesiyle insanlar arası etkile- şimin arttığı, rekabet, iş gücü ve üretim seçeneklerinin farklılaştığı bir ortamda girişimcilik ve girişimcilik becerisinin kazandırılması oldukça önem kazanmış- tır. Bilgi hızla küreselleşmiş teknoloji, toplum, felsefe, eğitim, müzik ve sanat gibi alanlarda hızlı bir değişim gözlemlenmiştir. Ülkemiz üretim ve tüketim noktasında bir takım zorluklarla yüz yüzedir. Üretim alanındaki zorlukları tarım, teknoloji, yazılım, markalaşma, küresel paza- ra hâkim olacak öncü ürünlerin sayısal değerinin düşüklüğü olarak ifade etmek mümkündür. Tüketim alanında yaşanan zorluklar ise hesapsızca tüketen, tasarruf, birikim ve üretim değerlerini göz ardı eden tüketime yönelik toplum tipolojisi- nin oluşması olarak açıklanabilir. Ancak, yeniliğe açık, hayatta ne olursa olsun pes etmeyen, girişimci ruhu ve merakıyla yeni yollar arayan, cesaretli, sorunlara çözüm üreten girişimci bireylerle bu zorlukların üstesinden gelinebilir. Dahası ül- kenin kalkınması ve refah düzeyinin artması, dinamik bir ekonominin, yenilikçi ve yaratıcı mesleklerin oluşabilmesi için, başarılı bir şekilde kendi ticari ve sosyal girişimlerini gerçekleştirecek, girişimci olmaya istekli genç insanların sayılarının fazla olması gerekmektedir. Eğitim gençlerin davranışlarını şekillendirmek, beceri ve kültür kazandırmak için önemli bir araçtır. Bu sebeple girişimcilik eğitimi erken yaşlardan itibaren ele alınmalıdır. Bu hayati bir öneme sahiptir. Girişimcilik eğitimi, sadece genç insanla- rın düşüncelerini değiştirmek için değil aynı zamanda girişimci kültürün oluşma- sında önemli bir yeri olan bilgi, beceri ve değerleri bireylere kazandırmak için de gereklidir. Dolayısıyla bu eğitimi alan kişiler gelecekte ya sosyal girişimci olacaklar ya da yenilikçi organizasyonlar içerisinde yer alacaklardır (UNESCO, 2012). Diğer taraftan girişimcilik becerisinin ilkokuldan itibaren kazandırılması, genellikle memur yetiştirmeye odaklanmış eğitim sistemimizin aynı derecede girişimci bireyler yetiştirmesiyle kendine güven duyan ve üreten bir toplumun inşasında önemli olacaktır. Kişiler ortalama 22-28 yaşlarında yükseköğretimden mezun olmaktadırlar. Bu yaşlar girişimcilik becerisinin kazandırılması açısında oldukça geç kalınmış yaşlardır. En nihayetinde memurluk sınavlarında başarı- lı olamayan insanlar serbest mesleklere (iş garantisi ve sürekliliği olmayan) yö- nelmek zorunda kalmaktadırlar. Bu bireylerin gerekli kabiliyet ve bilgilere sahip 2 Girişimcilik Pedagojisine Giriş olmamaları girişimlerinde zorluklarla karşılaşmalarına neden olmaktadır. Dola- yısıyla başarısız girişimciliklerle karşılaşmak da kaçınılmazdır (Demolins,2015). Bu nedenle ilkokuldan itibaren öğrencilerin ilgilerini becerileri doğrultusunda desteklemek, istedikleri meslekle ya da faaliyet alanı ile ilgili beceri kazanmalarını sağlamak, onların gelecek yaşantılarına şekil vererek, kendilerine güven duyma- larını sağlayabilir ve insanları gelecek kaygısından kurtarabilir. Sonuç olarak top- lumsal ve bireysel anlamda üreten, kendine güvenen, sorumluluk duyan ve gele- cek kaygısı taşımayan bireyler yetiştirilmiş olur. Girişimcilik eğitiminin bireylere kazandırdığı en önemli değerlerden birisi mücadeledir. Mücadele; herhangi bir amaca erişmek, bir olumsuzluğa karşı koya- bilmek için bir kişi veya topluluğun güçlü ve sürekli çabası olarak ifade edilmek- tedir (TDK,2017). Mücadele etme becerisi hayatta karşılaşılan olumsuzlukların üstesinden gelmek, bitmişlik hissinin oluştuğu zamanlarda bile tekrar toparlanıp amaçlanan hedefe ulaşmak için oldukça önemlidir. Belki bir toplumun dinamiz- mini sağlayacak en önemli faktör budur. Zira girişimcilik eğitiminin amacı, kendi istekleri veya sistemin zorlaması doğrultusunda memur olmuş ve dünyayı okudu- ğu kitaplardan öğrenen edebiyatçı değil, nerede olursa olsun hayatın bütün zor- lukları karşısında aciz kalmayacak kuvvetli bir zekâya sahip, pratik düşünebilen insanlar yetiştirmeyi sağlamaktır (Demolins,2015). Girişimcilik eğitimi, sosyal, psikolojik, teknolojik, ekonomik, kültürel, tarih- sel, sanatsal vb alanlarda bir çok faaliyeti ve beceriyi kapsamakta, bu becerileri komplike bir şekilde kullanarak insanı geçmiş, günümüz ve gelecek bağlamında değerlendirmekte, bireysel özelliklerin, kültürel bakiyelerin, mevcut teknolojinin ve hizmet olanaklarının gelişimini sağlayarak, yeni ve özgün teknolojilerin üretimi ile insanoğlunun refahına, istihdamına yönelik çalışmaları bünyesinde barındır- maktadır. Bu noktadan hareketle kitap, günümüzde girişimcilik eğitimi sürecinde kullanılan ve kullanılması gereken girişimciliğe ait kavramları, kaynakları, bilgi, beceri ve değerleri içeren beş ana kategoride kurgulanmıştır. Bu kategorizasyonu, alan yazından yararlanarak girişimcilik ve girişimcilik eğitiminin kuramsal çer- çevesinin oluşturulması, girişimcilik eğitimine yönelik yerli ve yabancı alan ya- zının değerlendirilmesi, girişimcilik eğitiminin unsurlarının (boyut, konu, beceri ve değerler) belirlenmesi1, girişimcilik eğitimi sürecinde kullanılabilecek örnek öğretim yöntem-tekniklerin ifade edilmesi ve girişimcilik eğitiminin unsurlarını 1 Araştırmanın metodolojisi Prof. Dr. Bahri Ata’nın önerisi ile belirlenmiş ve eylem planı bu metodolojik anlayıştan yola çıkarak hazırlanmıştır. Bu yaklaşım yurt dışı literatür araştır- malarında, çalışma ve ders kitaplarında yer alan girişimcilik becerisi ile ilgili etkinliklerin (236 etkinlik) değerlendirilmesi sonucunda girişimcilik becerisine yönelik boyut, tema (konu), beceri, değer, yöntem ve tekniklerin belirlenmesini içermektedir. Giriş 3 içeren etkinliklerin uygulanmasıyla hedeflenen kazanımların gerçekleştirilmesi şeklinde ifade etmek mümkündür. Kitabın hazırlanmasında “Sosyal Bilgiler Der- sinde Girişimcilik Becerisinin Kazandırılması Üzerine Bir Eylem Araştırması” isimli doktora tez çalışmasından yararlanılmıştır. Bu kitap aracılığı ile, girişimcilik eğitimine yönelik teorik ve uygulama bilgi- lerinin aktarımı, yeni girişim faaliyetlerinin oluşmasına katkı sağlanması, bilginin geliştirilmesinden yola çıkarak öğrencilere girişimsel farkındalığın kazandırılma- sı, ekonomik açıdan girişimciliğin öneminin anlaşılması, bireylerin eğitim hayatı sonrasında başarılı bir girişim sürecini nasıl başlatabileceklerine ve bu süreci nasıl devam ettireceklerine yönelik gerekli bilgi ve becerilerin aktarılması, toplumsal ve bireysel anlamda üreten, kendine güvenen, sorumluluk duyan ve gelecek kaygısı taşımayan bireylerin yetiştirilmesine katkı sağlanılması amaçlanmıştır. Dr. Murat Tarhan BAİBÜ Eğitim Fakültesi/Bolu 1. BÖLÜM GİRİŞİMCİLİĞİN KURAMSAL ÇERÇEVESİ “Bizim çocuklardan gelişi güzel birini çağırıp: “Dünyanın en iyi teyyaresini yapar mısın?” diye sorunuz. Size, mümkün değil “yapamam” cevabını vermez. Çünkü “yapamam demek, benliğimden, varlığımdan vazgeçtim. Aczimi zaafımı kabul ettim” demektir. Hâlbuki Türk aciz değildir ki aczini kabul etsin.” Nuri Demirağ Girişimcilik Nedir? Girişimcilik kavramı günümüze kadar insanoğlunun tekâmülündeki (geli- şim) farklılaşmadan dolayı (sosyo-ekonomik ve kültürel dönüşüm) çeşitli şekil- lerde ifade edilmiştir. Türk Dil Kurumu’na göre girişim; “Bir işe girişme, teşebbüs; planlı bir biçimde bir işe girişme; bir mal ya da hizmetin sağlanılması, değiştiril- mesi, verimli çabaların bir araya getirilmesi gibi hakka ve ekonomik durumlara ilişkin bir kuruluşun gerçekleştirilmesi; bir iş ya da eyleme başlamak üzere hazırlık yapma, bir işi yapmak üzere ele alma…” olarak ifade edilmiştir. Kavramsal olarak “girişim” kelimesi genellikle “teşebbüs” kelimesi ile eşit anlamda kullanılmakta ve “girişim” kavramı, teşebbüsle açıklanmaktadır. Girişimcilik doğa, sermaye ve eme- ğin bir araya getirilmesi olarak da tanımlanmaktadır (TDK, 2017; Büyük, 2014). Gartner (1988) girişimciliği, davranışsal bir yaklaşım olarak benimsemiş ve bireylerin örgüt kurmayı üstelendiği rol olarak ifade etmiştir. Gartner’ın bu ifadesi bireyin yenilik oluşturması ile doğru orantılı algılanmalıdır. Çünkü Gartner örgü- tün yeni bir şeyler üretemediği durumda girişimcilik süreceğinin sona ermesinden bahseder. Stevenson ve arkadaşları (1989) ise girişimciliği, kontrol altında bulundu- rulan kaynaklardan ziyade insanların fırsatları takip etmesi, fırsatların değerlendi- rilmesi şeklinde ifade etmişlerdir. Bu noktadan hareketle girişimciliğin doğasında, fırsatların takip edilmesi, fark edilmesi ve değerlendirilmesi bulunmaktadır. Weber (2011) ise girişimciliği, gelecekte mal ve hizmetlerin yenilikçi bir düşünceyle oluş- turulması için fırsatların nasıl keşfedildiğini, değerlendirildiğini ve kullanıldığını bilimsel olarak inceleyen bir bilim disiplini olarak tanımlamıştır. Kısaca girişimci- lik yaşadığımız çevrede oluşan fırsatların farkındalığı, hayal gücü ile tasarlanması, tasarının projeye, projelerin ise hayata dönüştürülmesi, bu süreç içerisinde ise risk 6 Girişimcilik Pedagojisine Giriş alarak yenilik yapma ve bu yenilikleri sürdürme süreci olarak açıklanmıştır (Er- dem, 2001; Türkiye Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (TÜSİAD, 2002). Diğer taraftan girişimcilik MEB (2005) tarafından, empati kurma, insan iliş- kilerine uyumlu davranışları gösterebilme, plan yapma, planlarını uygulayabilme, risk alma, herhangi bir alanda ihtiyaç duyabilecek bir ürünün gerekliliğini sezme, ürünü planlama, üretme, pazar araştırması yapma ve pazarlayabilme gibi alt be- cerilerden oluşan temel bir beceri alanı olarak ta ifade edilmiştir. Bu tanımın yanı sıra girişimciliği, kendi kendini istihdam etme yeteneği; fırsatları keşfetme, üre- tim ve pazardaki eksiklikleri görüp giderme yeteneği; inançsal, psikolojik, sosyal risklerin tahmin yeteneği; yeni şeylerin meydana getirilmesi, risk ve kazançların tahmin yeteneği olarak da açıklamak mümkündür (Hisrich ve Peters, 1989). Bu noktadan hareketle girişimciliği pedagojik olarak; fırsatların farkındalı- ğından doğan iş fikrini hayata geçirecek finansman kaynaklarının temin edilmesi, ürün veya hizmetin üretilerek pazarlanması ve yatırım olanaklarının sağlanması yeteneğinin hayata geçirilme eylemi olarak tanımlanmak mümkündür. Girişimcilik Neden Önemlidir? İnsanoğlunun tekâmülünü (gelişimini) dört ana süreç içerisinde değerlen- dirmek mümkündür. Bu süreç insanın yeryüzünde var olmasıyla başlamıştır. Bu sürecin ilk aşamasını, gelişmiş motor becerilere sahip insanın alet yapması, ateşi keşfetmesi, ikinci aşamasını, tohumu keşfederek yerleşik hayata geçmesi, yerleşik hayata geçen insan topluluklarının hiyerarşi oluşturması, sorunların çözümü için yazının bulunması, yazının bulunması ile kültür ve medeniyet mefhumunu geliş- mesi, devletlerin oluşması, üçüncü aşamasını, sanayi devrimi ile makinalaşmanın yaygınlaşması ve son aşamasının ise günümüzde halen yaşamakta olduğumuz di- jitalleşme süreci olarak açıklamak mümkündür. Bütün bu süreçlerin gelişimin- de insanı diğer canlılardan ayırt eden özelliklerin ön plana çıktığı görülmektedir. İnsanoğlunun diğer canlılara göre (vücut ağırlığına kıyasla) en büyük beyine sa- hip olması, beyin kıvrımlarının çokluğu sayesinde çepreşik düşünebilme yetene- ği, ince motor becerilerinin gelişmiş ve geliştirilebilir olması, diğer canlılara göre çevresel şartlara oryantasyonunun(uyum) hızlı ve işlevsel olması, kültür ve sanat üretebilmesi, problem merkezli düşünmesi ve bu probleme çözüm yolu araması gibi özellikleri sayesinde insanoğlu, sürekli bir gelişim ve dönüşüm içerisinde bu- lunarak diğer canlılardan farklılığını ortaya koymuştur. Geliştirmek ve üretmek insanoğlunun tabiatında var olan bir olgudur. Bu nedenle girişimciliğin tarihini insanlığın varlığına bağlamak çok abartılı bir durum değildir. Girişimciliğin Kuramsal Çerçevesi 7 Tarih boyunca girişimci ve girişimcilik kelimeleri belirli ekonomik rollerle ve davranışlarla ilişkilendirilmiştir. Girişimcilik faaliyetlerinin içerisine bireysel, grupsal, şirketsel, toplumsal, ulusal ve uluslararası yenilik, gelişme ve değişim içe- rikli bütün hizmet ve ürünleri içeren faaliyetlerin katılması mümkündür. Bu hiz- met ve ürünlerin hayata geçirilmesinde girişimcilik motivasyonunun önemli bir etkisi bulunmaktadır. Çünkü girişimcilik, ekonomik faaliyetlerin yararlı sonuçları üzerinden olumlu motivasyonla büyümektedir. Bu nedenle girişimciliğin insanla- rın algısını işlevsel hale getirdiğini ifade etmek mümkündür. Çünkü girişimcilik her zaman yenilik ile ilgilidir, işleri farklı yapar ve değişim getirir (Anderson, 2016). Sosyal, psikolojik, teknolojik, ekonomik, kültürel, tarihsel, sanatsal vb alan- larda bir çok faaliyeti ve beceriyi kapsayan, bu becerileri komplike bir şekilde kullanarak insanı geçmiş, günümüz ve gelecek bağlamında değerlendiren, kül- türel bakiyelerin aktarımının yanı sıra, bireysel özelliklerinde aktarımı sağlayan, mevcut teknolojinin ve hizmet olanakların gelişmesini sağlayarak, yeni ve özgün teknolojilerin üretimi ile insanoğlunun refahına, istihdamına yönelik çalışmaları bünyesinde barındıran girişimcilik, insanoğlu ile birlikte sürekli var olmaya de- vam edecek bir disiplindir. Girişimci Kime Denir? Girişimcilerin Özellikleri Nelerdir? Girişimcilik, fırsatların farkına varma ya da yeni fırsatlar oluşturma, belir- sizlikten avantajlar çıkarma yeteneği olarak da ifade edilirken, girişimci işletmeyi kuran, yönlendiren, geleceğe ilişkin planları yapan ve yürüten kişi olarak tanımla- nabilir. Diğer bir tanıma göre girişimci, mal ve hizmet üretimini gerçekleştirebil- mek amacıyla riski üstlenerek doğal kaynak, sermaye, emek gibi üretim öğelerini bir araya getirip faaliyete geçiren kişidir (Tekin, 2004). Bir başka ifadeyle “bilgiyi temel alarak, genel eğilimlere ve kendisine uygun bir alanı seçerek ve/veya bilgi- sini girişimciliğe konu ederek, herhangi bir finansman yöntemi kullanıp (öz kay- naklarıyla, tasarrufuyla, krediyle, borçla veya parasız) tüm insanların yararı için mal ve hizmet üretmek amacıyla işletme açıp ekonomik gereksinimini, ekonomik zenginliğini, bağımsızlığını, sosyal prestijini, kendini kabul ettirmeyi ve kendisi- ni aşmayı, açtığı işletmesinde sürdüren, sürdürme arzusunda ve çabasında olan herkes” girişimcidir. Dolayısıyla girişimci için fikir üretmek, yenilik üretmek ya da bir geliştirme yapmak gerekmektedir (Yelkikalan vd. 2010). Girişimcilere ait özellikleri aşağıda olduğu gibi ifade etmek mümkündür (Akyürek Ç. ve Şahin Ç. 2013; Çetinkaya Bozkurt ve Alparslan, 2013): 8 Girişimcilik Pedagojisine Giriş • Belirsizliği yönetme, • Proaktif olma, • Kendine güvenme, • Başarı güdüsüne sahip olma, • Yenilikçi ve yaratıcı olma • Kararlarında ısrarcı olma, • Risk alabilme, • İyi iletişim kurabilme, • Değişim odaklı olma, • Problemleri çözebilme, • Duygusal zekâya sahip olma, • Büyüme tutkusuna sahip olma, • Fırsatlara odaklanabilme, • Güvenilir olma. Morris (1998) girişimciliği hangi şekilde olursa olsun bir süreç olarak ifade etmekte ve temelde altı aşamasından bahsetmektedir. Bu altı aşama şunlardır: Fırsatı Görmek ve Tanımlamak: Girişimcinin, girişimcilik bağlamında bir faaliyete başlayabilmesi için önce fırsatları görmesi, tanımlaması ve değerlendir- mesi gerekmektedir. Bu fırsatlar değişen demografik unsurlar, yeni piyasa seg- mentlerinin ortaya çıkışı, yeni süreçle ilgili ihtiyaçlar, düzendeki değişimler, sosyal değişimler vb. olabilir. Fikir Geliştirmek: Girişimci gördüğü ve tanımladığı bu fırsatları, bir fikir haline getirebilmelidir. Bu fikir, yeni ürün, yeni pazar, yeni yöntem, yeni örgütsel yapılar, yeni teknoloji, yeni satış ve dağıtım kanalları vb. şeklinde olabilir. Gerekli Kaynakları Tespit Etmek: Bir fikrin uygulamaya dönüştürülmesi için gerekli kaynakların neler olduğunun ve nasıl temin edileceğinin belirlenmesi önemlidir. Bu kaynaklar; yetenekli iş gören ihtiyacı, hammadde ihtiyacı, uzman yönetici ihtiyacı, pazarlama ve satış uzmanları, teknik alanda uzman kişiler, finans ihtiyacı, dağıtım kanalları ihtiyacı, arz kaynakları ihtiyacı, üretim tesisi ihtiyacı, lisans, patent vb olabilir. Gerekli Kaynakları Temin Etmek: Girişimci dördüncü aşamada, tespit ettiği kaynakları temin etmelidir. Bunun için de, dış kaynaklardan yararlanabilir, akraba veya tanıdıklarından borç alabilir, başka borç kaynaklarını kullanabilir, öz serma- ye kullanabilir. Aynı zamanda girişimci, ihtiyacı olan işgücünü, yöneticileri, finans arz edenleri de bulmalıdır. Fikri Uygulamaya Sokmak ve Yönetmek: Beşinci aşamada girişimci, iş fik- rini uygulamaya başlar, süreci ve elde edilen başarıyı izler, tedarikçilere geri öde- meleri yapar, aynı zamanda yeni yatırımlar yaparak girişimin büyümesini sağlar ve amaçlarına ulaşmaya başlar. Risk Almak: Girişimciliğin olmazsa olmaz şartlarından birisidir. Aslında fır- sat uygulanmaya başlandığı andan itibaren girişimci risk almaktadır. Ancak risk, sadece sürecin başında değil, her aşamasında mevcuttur. Girişimciliğin Kuramsal Çerçevesi 9 Hisrich ve Peters (1973) girişimcilik ile kişisel özellikler arasında önemli bir ilişkisinin olduğunu belirterek girişimci kişiliğin oluşmasında girişimcilik eğiti- minin önemine değinmiş ve başarılı girişimcilerin özelliklerini şu şekilde ifade etmiştir (Akt. • Kişisel vizyonu ve misyonunun ol- ması, Girişimcilik eğitimi ile ilgili alan yazına bakıldığında genel olarak girişimci bireylerin özelliklerini Ethemand (2004) şu şekilde gruplandırmıştır: Kişisel Özellikler: Bu özellikleri, yüksek başarı isteği, otonomi ve nüfuz, uyumluluk, belirsizliğe karşı tolerans, yüksek risk alma, uyum ve esneklik, kendi- ne saygı, güven ve fırsatçılık olarak ifade etmek mümkündür. Girişimci Yönetim Özellikleri: Yaratıcı bir vizyon ve yönetim, işletme fi- nansmanı, planlı genişleme ve büyüme, piyasa içerisinde planlı rekabet, gerekli kaynakları sağlama, iletişim ağını inşa etme gibi özellikler girişimci yönetim özel- likleri arasında yer almaktadır. Zamanla Kazanılan Özellikler: Bu özellikleri iletişim kabiliyeti, kişisel iliş- kiler ve çözüm bulma yeteneği olarak ifade etmek mümkündür. Girişimci Davranış Özellikleri: Taahhüt Etme, ileriye dönük çalışma ve planlama, gözlemleme vb gibi özellikler girişimci davranış özellikleri içerisinde yer almaktadır. Girişimci Oryantasyon Özellikleri: Uluslararası yönelim ve global düşünme yetenekleri oryantasyon özellikleri olarak ifade edilebilir.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası