ilk yardımın temel ilkeleri modülü / KİŞİSEL GELİŞİM VE EĞİTİM - etiSEM - Uygulamalı İlk Yardım Temel İlkeleri

Ilk Yardımın Temel Ilkeleri Modülü

ilk yardımın temel ilkeleri modülü

1 E I L D R T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI SAĞLIK EĞİTİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi İLK YARDIM MODÜLLERİ TÝ Ý Ð Ý M GENE L M Ü Ü K L Ð Ü SA Ð Ü ANKARA,

2 İlk Yardım Modülleri T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Ankara, Sağlık Bakanlığı Yayın No.: ISBN: Her hakkı saklıdır. Kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Rehberin bir kısmının ya da tamamının çoğaltılması için Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü nden izin alınmalıdır. Bu rehber Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü tarafından Bakanlığımız Uzmanları ve Üniversite öğretim üyelerinden oluşturulan çalışma grubu tarafından hazırlanmıştır. Ankara İl Sağlık Müdürlüğü nde Haziran , Temmuz tarihleri arasında eğitim becerileri eğitimi almış eğitimciler tarafından rehberin uygulaması yapılmıştır. Basım yeri: İLKAY OFSET MATBAACILIK Evliya Çelebi Mahallesi 4. Cadde Çilingir Sok. No/A İskitler / ANKARA Tel: Fax:

3 HALKIN SAĞLIK BİLİNCİNİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi Proje Ekibi Uzm. İdris YAŞAR Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Zübeyde OZANÖZÜ Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Erdoğan HORZUM Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Şube Müdürü Ertuğrul GÖKTAŞ Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Şube Müdürü Uzm. Gülay KARAODUL Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Tıbbi Teknolog Nevin ÇOBANOĞLU Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Tıbbi Teknolog

4 MODÜL HAZIRLAMA EKİBİ Prof. Dr. Ömer KURTİPEK Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Serpil ELMALIPINAR Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Dr. Ayşe KURTİPEK Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Dr. Vecihi KUTLAY Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Erdoğan HORZUM Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü Şube Müdürü Tıbbi Teknolog Şaziye YILMAZ Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Keçiören Sağlık Grup Başkanlığı DİLBİLGİSİ VE İMLA YÖNÜNDEN İNCELEYEN Yaşar YILMAZ Bakan Danışmanı Türk Dil Kurumu Uzmanı EDİTÖRLER Durmuş AKALIN Ertuğrul GÖKTAŞ Erdoğan HORZUM Daire Başkanı Şube Müdürü Şube Müdürü Uzm. Gülay KARAODUL Tıbbi Teknolog Nevin ÇOBANOĞLU Tıbbi Teknolog

5 İÇİNDEKİLER Sunuş Ön Söz Rehber Hakkında Bilgi KONULAR 1- İlk Yardımda Temel Kavramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma Temel Yaşam Desteği Hasta/Yaralı Taşıma Teknikleri Kanama ve Şokta İlk Yardım Yaralanmalarda ve Göze, Kulağa, Buruna Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım Kırık-Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım Solunum Yolu Tıkanıklığı (Heimlich Manevrası) ve Boğulmalarda İlk Yardım Bilinç Bozuklukları, Kan Şekeri Düşmesi ve Göğüs Ağrısında Hastaya/Yaralıya Yaklaşım Yanık, Donma ve Sıcak Çarpmasında İlk Yardım Zehirlenmeler, Böcek Sokması ve Hayvan Isırmalarında İlk Yardım

6

7 SUNUŞ Sağlığı sürdürebilmek ve daha iyiye götürebilmek için çevrenin olumsuz nitelikteki sosyal, ekonomik, biyolojik ve fiziksel etkenlerini ortadan kaldırmak; kişinin direncini artırmak ve onun sağlık kontrolü ya da hastalığı için sağlık personeline başvurmasını, onların söylediklerini anlayıp uygulamasını sağlamak hususunda yararlanılacak en önemli araçlardan biri kuşkusuz eğitimdir. Kişilerin hayat şartlarını iyileştirmeye ilgi duymalarıyla başlayan sağlık eğitimi, onların hem birey hem de bir ailenin ve toplumun üyesi olarak sağlıklarını daha iyiye götürmeleri için gerekli olan sorumluluk duygusunu geliştirmeyi amaçlar. Etkin bir sağlık eğitimi, bireysel ve toplumsal sağlığı olumlu yönde geliştirmek için bilinmesi ve yapılması gerekenleri, benimsenen bilgi, tutum, davranış ve alışkanlıklar hâline getirmektir. Bakanlık olarak, toplumu oluşturan bireylerin sağlık bilincini, sağlık tutum ve davranışını olumlu yönde etkileyerek sağlıklarını koruyabilir, geliştirebilir, sağlık hizmetlerinden yararlanabilir, sağlık hizmetlerine katkı ve katılımda bulunabilir, sağlık sorunlarını çözebilir hâle getirmek amacıyla halkımızın sağlık bilincinin geliştirilmesi çalışmalarına özel bir önem vermekteyiz. Bu kapsamda, ülke düzeyinde yürütülen halkın sağlık eğitimlerinde kullanılmak üzere eğitimcilerimize yönelik Eğitimciler İçin Eğitim Rehberleri hazırlanmıştır. Bu eğitim rehberlerinin halkın sağlık eğitimlerinde ortak dil ve eğitim yöntemi oluşturması açısından sağlığın geliştirilmesine ve sağlık göstergelerine olumlu katkı sağlayacağı inancındayım. Bu vesile ile eğitim rehberlerinin hazırlanmasında emeği geçen herkesi kutluyor, bu çalışmamızın vatandaşlarımıza ve sağlık eğitimcilerimize faydalı olacağı inancıyla insan sağlığı için çaba sarf eden herkese şükranlarımı sunuyorum. Prof. Dr. Recep AKDAĞ Sağlık Bakanı

8

9 ÖN SÖZ Toplumun sağlığını geliştirmek ve korumak ülkelerin vazgeçilmez politikaları arasındadır. Bu anlayış, yılında yayımlanan ve Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ne üye ülkeler tarafından onaylanmış bir uluslararası sağlık sözleşmesi olan Alma-Ata Bildirgesi nde Temel Sağlık Hizmetleri kavramı olarak tanımlanmış; kapsamı içerisinde de bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi ile ilgili konularda halkın eğitilmesi hususu vazgeçilemez hizmetler arasında yer almıştır. Sağlık eğitimi, kişiye ve topluma yönelik koruyucu hekimlik uygulamalarından biri olduğu kadar, bireylerin kendi sağlıkları ile ilgili sorumluluk almaları ve böylece halkın sağlık hizmetlerine doğrudan katılımı anlamına da gelmekte ve sağlığın geliştirilmesi konularında önemli uygulamalardan biri olmaktadır. Temel sağlık hizmetleri yaklaşımı, hizmet sunduğumuz toplumu daha gerçekçi bir gözle tanımamızı, sorunları doğru olarak belirlememizi ve akılcı politikalar geliştirmemizi sağlamıştır. Bu çerçevede DSÖ tarafından yüzyılın sağlık hedefleri belirlenmiş, üye ülkelerden en üst düzeyde politik kararlılık sağlamaları ve bu hedeflerle uyumlu eylem planlarını hazırlamaları beklenmiştir. Türkiye de Ulusal Sağlık 21 Politikası oluşturulması girişimi, Bakanlığımız öncülüğünde başlatılmış; DSÖ nün çerçevesini çizdiği Herkese Sağlık Hedef ve Stratejileri doğrultusunda Türkiye nin yüzyıl için sağlık politikası belirlenmiştir. Ülkemizde mevcut sağlık mevzuatına göre birinci basamak sağlık kuruluşlarında görev yapan sağlık personeli halkı sağlıkla ilgili konularda eğitmek ile görevlendirilmiş ve bugüne kadar halkın sağlık eğitimine yönelik eğitim faaliyetleri sağlık kurum ve kuruluşlarımızda mevcut imkânlar ile yürütülmüştür. Sağlık eğitimi; sağlığın geliştirilmesi faaliyetleri içerisinde önemli bir yer tutmakta ve temel olarak sağlığı toplumsal bir değer hâline getirmeyi, halkı sağlık sorunlarını çözmek için kullanabileceği bilgi ve becerilerle donatmayı, sağlık hizmetlerinin gelişmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Sağlığın geliştirilmesi faaliyetleri bütün olarak bir ağaca benzetildiğinde, halkın sağlık eğitimi bu ağacın gövdesini oluşturmaktadır. Bu anlayış ile halkın sağlık eğitimlerinde ülke genelinde verimliliğin artırılması, eğitimlerde ortak dil ve eğitim metodolojisi kullanılması, eğitimlerin izlenebilir ve ölçülebilir bir yapıya kavuşturulmasına yönelik halkın sağlık eğitimini yürütecek personel için Bakanlığımızın uzmanları ve üniversite öğretim üyelerinden oluşan gruplarca Sağlık ve Sağlığın Korunması, Üreme Sağlığı, Çocuk ve Ergen Sağlığı, Beslenme, Bulaşıcı Hastalıklar ve Korunma, İlk Yardım ve Ruh Sağlığı ana konu başlıklarında uzun, titiz ve özverili bir çalışma sonucunda eğitim rehberleri hazırlanmış ve eğitimcilerimizin kullanımına sunulmuştur. Hazırlanan bu Eğitim Rehberleri nin bundan böyle yürütülecek halkın sağlık eğitimi faaliyetlerine önemli katkı sağlayacağı inancı ile emeği geçen herkesi gönülden kutluyor ve teşekkürlerimi sunuyorum. Doç. Dr. Sinan YOL Sağlık Eğitimi Genel Müdürü

10

11 REHBER HAKKINDA BİLGİ Bakanlığımızın temel görevlerinden biri de bireylere sağlık konusunda doğru bilgiler ileterek doğru davranışlar kazanması sürecinde destek olmak, yönlendirmek ve eğitmektir. Bu kapsamda, Bakanlığımızın politika, hedef ve hizmetlerine yönelik halkın sağlık bilincinin geliştirilmesi amacıyla halkın sağlık eğitimini yürütecek eğitimciler için interaktif (etkileşimli, katılımcı) eğitim yöntem ve tekniklerine uygun olarak Bakanlığımızın uzmanları ve üniversite öğretim üyelerinden oluşan gruplarca 7 ana konu 57 alt başlıkta Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi hazırlanmıştır. Rehber; eğitimciye örnek olması, yol göstermesi, imkânların daha etkin kullanılması ve sunum standardının sağlanması amacıyla konu, süre, amaç, öğrenim hedefleri, ısınma, giriş, işleniş, etkinlikler, özet, değerlendirme, kaynaklar ve ekler bölümünden oluşmaktadır. Ayrıca ısınma, giriş, işleniş ve diğer bölümlerde katılımcıların dikkatini çekmek ve aktif katılımlarını sağlamak amacıyla yer yer sorular sorulmuştur. Bu rehber, ülke düzeyinde halka yönelik yapılacak sağlık eğitimlerinde belli düzey niteliği sağlamak açısından ortak dil ve mesajlar kullanılması yönüyle önem taşımaktadır. Bu nedenle bilgilerin temel bilgiler olmasına özen gösterilmiştir. REHBERİN KULLANIMI Eğitimler, bölgenin sağlık göstergeleri ve önceliklerine uygun konu ve hedef kitle belirlenerek katılımcıların özelliğine göre (eğitim durumu, yaş, cinsiyet, meslek vb.) ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılarak düzenlenmelidir. Bazı oturumlar 45 dakika bazı oturumlar ise 2x45 dakika olarak planlanmışsa da süre planlamasında şartlar ve imkânlar da göz önünde bulundurulmalıdır. Eğitimde kolay temin edilebilir araç-gereçler seçilmiştir. Bu nedenle rehberde yer alan araç-gereçlerin kullanılmasının bilginin kolay aktarımı açısından daha yararlı olacağı düşünülmektedir. Konuların işlenmesi sırasında interaktif (etkileşimli, katılımcı) yöntemlerle etkili bir ısınma/giriş yapılır; daha sonra öğrenim hedeflerine en iyi ulaşmayı sağlayacak işleniş aşamasına geçilir ve konunun sonunda anahtar noktaları toparlayan etkili bir özet yapılır. Oturumun ana bölümünde bölüm amacına ve öğrenim hedeflerine ulaşmada yardımcı olacak etkinlikler belirtilmiştir. Bilgi aktarımında soru-cevap tekniği, görsel-işitsel araçlar ve küçük grup çalışmaları gibi yöntemler kullanılırken, beceri aktarımında ise gösterme (demonstrasyon), oyunlaştırmalar (role-play) gibi yöntemler seçilmiştir.

12 Her konu için bir giriş tekniği ile bir özet tekniği verilmiş olup eğitimci, belirtilenlerin dışında kendi geliştireceği giriş ve özet tekniklerini de kullanabilir. Eğitimci, bilgi düzeyi yüksek gruplara eğitim planlaması hâlinde konu ile ilgili belirtilen kaynak ve ek bilgilerden yararlanarak sunumunu hazırlayabilir. Eğitimci, rehberi kullanırken katılımcıların özelliklerine göre giriş cümlelerine, ısınma oyunlarına ve işleniş sırasındaki soru yöneltme yöntemine dikkat etmelidir. Eğitimci, rehberde konulara ilişkin sorulan soruların cevaplarının alınması için katılımcıları zor durumda bırakmamalı, birkaç saniye içerisinde cevap alınamaması durumunda cevabı kendisi vermeli ya da bir iki cümleyle sorular ile anlatacağı konular arasında bağlantı kurarak anlatmaya devam etmelidir. Sorulara doğru cevap verenleri doğru söylüyorsunuz, çok güzel, evet, haklısınız gibi sözlerle onurlandırmalı ve güdülemelidir. Konu sonundaki değerlendirme sorularına benzer sorular geliştirip verilmek istenen ana mesajları tekrarlayarak pekiştirme yapmalıdır. Eğitimci, rehberden yararlanarak hazırladığı eğitim programını uygularken kendinden emin, güler yüzlü, uygun araç gereçleri kullanan, aktif ve katılımcıların istek ve ilgilerini arttırıcı özelliklere sahip olmalıdır. Katılımcıları küçük düşürücü söz ve davranışlardan kaçınmalıdır. İnsan, hayatı boyunca ilk yardımı gerektiren durumlarla her zaman karşılaşabilir. İlk yardım, bir kaza anında ya da ani olarak hastalanma durumlarında uygulanır. Ölüm ve sakatlanmaların en büyük nedenlerinden birisi müdahale edecek kişilerin ilk yardım uygulamalarını bilmemesindendir. Zamanında yapılacak basit ve etkili bir ilk yardımla hasta veya yaralının hayatı kurtarılabilir. Bu nedenle kaza, yaralanma veya ani hastalıklarda ölüm, sakatlanma ve iş gücü kaybının önlenmesi açısından İlk Yardım konusunda toplumun bilinçlendirilmesi önem taşımaktadır. Uzun süreli yoğun bir çaba ile hazırlanan Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi- İlk Yardım Modülleri nin tüm kullanıcılar için yararlı olması, ülkemizin ilk yardım uygulamaları ile ilgili sorunlarının çözümlenmesinde, önlenmesinde ve halkın bilinç düzeyinin yükseltilmesinde önemli katkılar sağlaması en büyük dileğimizdir. Modül Hazırlama Ekibi

13 İLK YARDIM MODÜLLERİ KONU 1 İLK YARDIMDA TEMEL KAVRAMLAR UYGULAMALAR ve İNSAN VÜCUDUNU TANIMA

14

15 KONU: İLK YARDIMDA TEMEL KAVRAMLAR, UYGULAMALAR ve İNSAN VÜCUDUNU TANIMA SÜRE : 45 dakika AMAÇ: İlk yardımda temel kavramlar ve uygulamalar ile insan vücudu hakkında genel bilgi kazandırmak. ÖĞRENİM HEDEFLERİ Katılımcılar bu eğitimin sonunda; İlk yardımı tanımlayabilmeli, İlk yardımın öncelikli amaçlarını sıralayabilmeli, İlk yardımın temel uygulamalarını sayabilmeli, Güvenli çevre ile ilgili özellikleri sayabilmeli, Acil durumda aranacak telefon numaralarını sayabilmeli, arandığında, gerekli bilgileri önem sırasına göre sayabilmeli, İlk yardımcının müdahale ile ilgili yapması gerekenleri sayabilmeli, Olay yerinin değerlendirilmesinin amaçlarını söyleyebilmeli, Olay yerinin değerlendirilmesinde yapılacak işleri söyleyebilmeli, İlk yardımda insan vücudunu tanımanın önemini söyleyebilmeli, Vücut sistemlerinin işleyiş özelliklerini açıklayabilmeli, Maket veya resim üzerinde organların yerini gösterebilmelidir. YÖNTEM Anlatım Soru-Cevap Örnek olay Oyunlaştırma (role-play) ARAÇ - GEREÇ Bilgisayar ve projeksiyon cihazı, Yazı tahtası, kalem ve kâğıtları (Flip-Chart), Telefon, İnsan organlarını gösteren maket veya resim.

16 ETKİNLİKLER Isınma: Eğitimci, katılımcılardan birkaç kişiden varsa trafik kazası ile ilgili anısını anlatmasını ister. Giriş: Eğitimci, anlatılan anılar içerisinde geçen, konu ile ilgili terimleri tahtaya yazar ve bu terimlerden ne anladıklarını gruba sorar. İşleniş: Eğitimci, ilk yardımın ve acil tedavinin ne olduğunu ve arasındaki farkları karşılaştırmalı olarak hazırladığı materyalle açıklar. İlk Yardım Nedir? Herhangi bir kaza veya hayatı tehlikeye düşüren bir durumda, sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önleyebilmek amacı ile olay yerinde, tıbbi araç gereç aranmaksızın mevcut araç ve gereçlerle yapılan ilaçsız uygulamalardır. Acil Tedavi Nedir? Acil tedavi ünitelerinde ve ambulanslarda yaralılara, hekim ve sağlık personeli tarafından yapılan tıbbi müdahalelerdir. Eğitimci, ilk yardımcının özelliklerini ve ilk yardımın öncelikli amaçlarını aşağıdaki bilgiler doğrultusunda açıklar. İlk Yardımcının Özellikleri Nasıl Olmalıdır? Olay yeri, genellikle insanların telaşlı ve heyecanlı oldukları bir ortamdır. Bu durumda ilk yardımcı sakin ve kararlı bir şekilde olayın sorumluluğunu alarak gerekli müdahaleleri doğru olarak yapmalıdır. Bunun için bir ilk yardımcıda aşağıdaki özelliklerin olması gerekmektedir. İnsan vücudu ile ilgili temel bilgilere sahip olmak, Önce kendi can güvenliğini korumak, Sakin, kendine güvenli ve pratik olmak, Eldeki olanakları değerlendirebilmek, Olayı anında ve doğru olarak haber vermek ( yi aramak), Çevredeki kişileri organize edebilmek ve onlardan yararlanabilmek, İyi bir iletişim becerisine sahip olmak. 16 İlk Yardım Modülleri

17 İlk Yardımın Öncelikli Amaçları Nelerdir? Hayati tehlikeyi ortadan kaldırmak, Yaşamsal fonksiyonların sürdürülmesini sağlamak, Yaralının durumunun kötüleşmesini önlemek, İyileşmeyi kolaylaştırmak. Eğitimci, ilk yardımın temel uygulamalarını açıklar. Koruma, bildirme ve kurtarmanın önemini vurgular. İlk Yardımın Temel Uygulamaları Nelerdir? İlk yardımın temel uygulamaları; Koruma, Bildirme, Kurtarma (KBK) olarak ifade edilir. Koruma: Kaza sonuçlarının ağırlaşmasını önlemek için olay yerinin değerlendirilmesini kapsar. En önemli işlem olay yerinde oluşabilecek tehlikeleri belirleyerek güvenli bir çevre oluşturmaktır. Bildirme: Olay/kaza, mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde iletişim araçları veya kaza yerinde bulunan diğer kişiler aracılığı ile gerekli yardım kuruluşlarına bildirilmelidir. Türkiye de ilk yardım gerektiren her durumda telefon iletişimleri, acil telefon numarası üzerinden gerçekleştirilir. Kurtarma (müdahale): Olay yerinde hastalara/yaralılara müdahale, hızlı ancak sakin bir şekilde yapılmalıdır. Eğitimci, güvenli çevre ile ilgili özellikleri örnek veya benzeri resimlerle destekleyerek anlatır. Aşağıdaki örnek olayda yapılan yanlışlar tartışılır. İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 17

18 DOKTORUN ÖLÜMÜ! Bilecik-Bozüyük karayolunda çarpışan otobüsten yara almadan kurtulan Yrd. Doç. Dr. Mehmet Eray BOZAN, diğer yaralılara yardım etmeye başladı. Bu sırada üçüncü bir otobüs gelerek doktora çarptı ve doktor yaşamını yitirdi! Eğitimci, acil durumda aranacak telefon numaralarını ve arandığında gerekli bilgileri ambulans veya telefon resimleri üzerinde açıklayarak anlatır İtfaiye Acil yardım (Ambulans) Trafik Polis İmdat Jandarma Eğitimci, aranmasında gerekli olan bilgileri önem sırasına göre açıklar. Daha sonra katılımcılardan iki kişiye örnek vaka olayını vererek yi arama ve bilgileri verme oyunlaştırması yaptırır. BİLDİRME Olay veya kaza, mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde, iletişim araçları veya kaza yerinde bulunan diğer kişiler aracılığıyla gerekli yardım kuruluşlarına bildirilmelidir. Aranmasında Gerekli Bilgiler 1. Sakin olunmalı ya da sakin olan bir kişinin araması sağlanmalıdır merkezi tarafından sorulan sorulara net bir şekilde cevap verilmelidir. 3. Kesin yer ve adres bilgileri verilirken olayın olduğu yere yakın bir caddenin ya da çok bilinen bir yerin adı verilmelidir. 4. Kimin, hangi numaradan aradığı bildirilmelidir. 5. Hastanın/yaralının adı ve olayın tanımı yapılmalıdır. 6. Hasta/yaralı sayısı ve durumu bildirilmelidir. 7. Eğer herhangi bir ilk yardım uygulaması yapıldıysa nasıl bir yardım verildiği belirtilmelidir hattında bilgi alan kişi, gerekli olan tüm bilgileri aldığını söyleyinceye kadar telefon kapatılmamalıdır. 18 İlk Yardım Modülleri

19 Eğitimci, grup ev hanımlarından oluşuyorsa örnek olay 1 i, trafik kazalarını önlemeye yönelik bir eğitim ise örnek olay 2 yi oyunlaştırır ve katılımcıların tartışmalarını sağlar. Örnek Olay : 1 Senaryo Demet Hanım, yemek yaparken küçük oğlunun sesini duydu. Koşarak odaya gitti. Oğlunun yerde hareketsiz yattığını gördü. Seslendi, cevap vermiyordu. Hemen yi araması gerektiğini düşündü ve aradı. Roller Demet Hanım: Aloo! Acil yardım buyurun! Demet Hanım: Ben, Demet Özkan. Evde oğluma bir şey oldu hareket etmiyor! Hangi numaradan arıyorsunuz, adresinizi söyler misiniz? Demet Hanım: Telefonum Tarlabaşı Cad. Yenice Sok/4 Yenimahalle/Ankara Oğlunuzun durumu nedir? Demet Hanım: Düşmüş olabilir. Yerde hareketsiz yatıyor. Ambulans gönderiyoruz, telefonunuzu lütfen meşgul etmeyin. Demet Hanım görevlisi Tartışma Soruları İlk yardımcının iletişimi nasıldı? Adres konusunda verilen bilgi yeterli miydi? Hastayı tanımlaması yeterli miydi? Başka neler söylemeliydi? Örnek Olay : 2 Senaryo Emre, arabasıyla Kızılcahamam yönünde giderken önde giden bir arabanın takla attığını görür. Hemen arabasından iner; kazanın olduğu yerde 40 yaşlarında bilinci kapalı bir yaralının yattığını görür. Kendisinin ve yaralının güvenliğini sağladıktan sonra yi arar. İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 19

20 Emre: Aloo! Acil yardım buyurun! Emre: Ben, Emre Özkan. Bir kaza var! Hangi numaradan arıyorsunuz, yerinizi söyler misiniz? Emre: Telefonum , şu an Ankara-Kızılcahamam yolu 20 nci km deyim. 1 km kadar geride benzin istasyonu vardı. Kaç yaralı var, durumları nedir? Emre: Takla atmış bir arabadan yola fırlamış bilinci kapalı bir yaralı var. İlk yardımcıyım, temel yaşam desteği uyguluyorum. Ambulans gönderiyoruz, telefonunuzu lütfen meşgul etmeyin! Roller Emre görevlisi Yaralı Tartışma Soruları İlk yardımcının iletişimi nasıldı? İlk yardım temel uygulamalarından hangi basamaklarını yaptı? Cep telefonu olmasaydı ne yapabilirdi? Adres konusunda verilen bilgi yeterli miydi? Yaralıyı tanımlaması yeterli miydi? Başka neler söylemeliydi? Eğitimci, yaralının değerlendirilmesinin amaçlarını hazırladığı materyalle açıklar. Yaralının Değerlendirilmesinin Amaçları Nelerdir? Yaralanmanın ciddiyetini değerlendirmek, İlk yardım önceliklerini belirlemek, Yapılacak ilk yardım yöntemini belirlemek, Güvenli bir müdahale sağlamak. 20 İlk Yardım Modülleri

21 Eğitimci, ilk yardımcının müdahale ile ilgili yapması gerekenleri sorar. Aldığı cevapları tahtaya yazar, doğruları vurgulayarak açıklar. KURTARMA İlk Yardımcının Müdahale ile İlgili Yapması Gerekenler Nelerdir? Yaralıların durumunu değerlendirmek ve öncelikli müdahale edilecekleri belirlemek, Yaralının korku ve endişelerini gidermek, Yaralıya müdahalede yardımcı olacak kişileri organize etmek, Yaralının durumunun ağırlaşmasını önlemek için kendi kişisel olanakları ile gerekli müdahalelerde bulunmak, Kırıklara yerinde müdahale etmek, Yaralıyı sıcak tutmak, Yaralının yarasını görmesine izin vermemek, Yaralıyı hareket ettirmeden müdahale yapmak, Yaralının en uygun yöntemlerle, en yakın sağlık kuruluşuna sevkini sağlamak (). (Ancak, ağır yaralı bir kişi, hayati tehlikesi olmadığı sürece asla yerinden hareket ettirilmemelidir!) Eğitimci, olay yerinin değerlendirilmesinin amaçlarını sorar, aldığı cevapları tahtaya yazar, doğruları vurgulayarak açıklar. Olay Yerini Değerlendirmenin Amacı Nedir? Olay yerinde tekrar kaza olma riskini ortadan kaldırmak, Olay yerindeki yaralı sayısını ve türlerini belirlemek, Olay yerinin hızlı bir şekilde değerlendirilmesinin ardından yapılacak müdahaleleri planlamaktır. Eğitimci, olay yerinin değerlendirilmesinde yapılacak işleri hazırladığı materyal ile göstererek açıklar. Sıralamayı katılımcılara tekrarlatır. Olay Yerinin Değerlendirilmesinde Yapılacak İşler Nelerdir? Herhangi bir olay yerinin değerlendirilmesinde aşağıdakiler mutlaka yapılmalıdır. İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 21

22 Kazaya uğrayan araç, mümkünse yolun dışına ve güvenli bir alana alınmalı, kontağı kapatılmalı, el freni çekilmeli, araç LPG li ise aracın bagajında bulunan tüpün vanası kapatılmalıdır. Olay yeri, yeterince görünebilir biçimde işaretlenmelidir. Kaza noktasının önüne ve arkasına gelebilecek araç sürücülerini yavaşlatmak ve olası bir kaza tehlikesini önlemek için uyarı işaretleri yerleştirilmelidir. Bunun için üçgen reflektörler kullanılmalıdır. Olay yerinde yaralıya yapılacak yardımı güçleştirebilecek veya engelleyebilecek meraklı kişiler olay yerinden uzaklaştırılmalıdır. Olası patlama ve yangın riskini önlemek için olay yerinde sigara içilmemelidir. Gaz varlığı söz konusu ise oluşabilecek zehirlenmelerin önlenmesi için gerekli önlemler alınmalıdır. Kıvılcım oluşturabilecek ışıklandırma veya çağrı araçlarının kullanılmasına izin verilmemelidir. Hasta/yaralı, yerinden oynatılmamalıdır. Hasta/yaralı hızla, yaşam bulguları (ABC) yönünden değerlendirilmelidir. Hasta/yaralı, kırık ve kanama yönünden değerlendirilmelidir. Hasta/yaralı, sıcak tutulmalıdır. Hastanın/yaralının bilinci kapalı ise ağızdan hiçbir şey verilmemelidir. Tıbbi yardım istenmelidir (). Hastanın/yaralının endişeleri giderilmeli, nazik ve hoşgörülü olunmalıdır. Hastanın/yaralının paniğe kapılmasını engellemek için yarasını görmesine izin verilmemelidir. Hasta/yaralı ve olay hakkındaki bilgiler kaydedilmelidir. Yardım ekibi gelene kadar olay yerinde kalınmalıdır. Eğitimci, insan vücuduna ait bir resim ya da maket göstererek katılımcılardan bazı organların yerlerini göstermelerini ve isimlerini söylemelerini ister. Daha sonra insan vücudunu tanımanın önemini açıklar. İlk Yardımda İnsan Vücudunu Tanımanın Önemi İlk yardım, sağlıkla ilgili bazı uygulamaları içerir. Bu uygulamaları, başarılı bir şekilde uygulayabilmek için ilk yardımcının insan vücudunun yapısı ve işleyişi hakkında temel kavramları, organların yerini, organların ve sistemlerin görevlerini bilmesi gerekir. 22 İlk Yardım Modülleri

23 Eğitimci, vücudu oluşturan yapıları hazırladığı materyalle göstererek işlevlerini açıklar. Vücudu Oluşturan Yapılar Vücudun esas yapı taşı hücredir. Benzer hücreler birleşerek dokuları, benzer dokular birleşerek organları, organlar birleşerek sistemleri oluşturur. Hücre: İnsan vücudunun en temel birimidir. Görev aldığı dokuya göre yapısı biçimlenir. Çoğalma, genetik yapıyı oluşturma, besin alışverişi gibi görevleri vardır. Doku: Hücrelerden oluşur. İşlevlerine göre dokular; Epitel Doku: Deri, mukoza ve salgı bezlerini oluşturur. En önemli görevi vücudu dış etkenlerden korumaktır. Bağ Doku: Kemik, kıkırdak, tendon ve damarları oluşturan dokulardır. Vücutta destek oluşturur. Kas Doku: Çizgili ve düz kaslar olarak ikiye ayrılır. Hareket ve desteği sağlayan çizgili kaslardır. Düz kaslar iç organlarda bulunur. Sinir Doku: Sinir hücresi ve liflerinden oluşur. Duyu ve ağrıyı iletir. Beyinden alınan emirleri vücuda iletir. Organ: Ortak işlevleri olan dokular birleşerek organları oluşturur. Kalp, böbrek, beyin vb. Sistem: Vücutta bir işleyişi yerine getirmek için bir araya gelen organlar topluluğudur. Eğitimci, vücut sistemlerinin işleyiş özelliklerini resimlerle açıklar. VÜCUT SİSTEMLERİNİN İŞLEYİŞ ÖZELLİKLERİ HAREKET SİSTEMİ: Vücudun hareket etmesini, desteklenmesini sağlar ve iç organlara koruyucu görev yapar. Hareket sistemi şu yapılardan oluşur; Kemikler, Eklemler, Bağlar, Kaslar. DOLAŞIM SİSTEMİ: Vücut dokularına oksijen, besin, hormon, bağışıklık elemanı vb. taşır ve yeniden geriye toplar. Dolaşım sistemi şu yapılardan oluşur; Kalp: Göğüs kafesinin ortasında, iman tahtasının arkasında bulunur. İki bölme ve dört odadan oluşur. Damarlar aracılığıyla kanı vücuda pompalar. İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 23

24 Kan Damarları: Atardamar, toplardamar, kılcal damarlar olmak üzere üç çeşittir. Kan: Dolaşım sistemi içinde bulunan kırmızı renkli, bazı taşıyıcı maddeleri içinde bulunduran sıvıdır. Yetişkinde litre kan bulunmaktadır. Oksijeni ve diğer besleyici ögeleri hücrelere taşır. Hücre atıklarını toplar ve boşaltım sistemine taşır. Kanın Vücuttaki Görevleri Taşıma : Dokulara oksijen ve besin taşır. Isı Ayarlama : Vücut ısısını korur. Savunma : Vücudu iç ve dış enfeksiyonlara karşı koruyan savunma elemanları (antikor) ve hücreleri bulundurur. Pıhtılaşma : Kanamanın durdurulması için gerekli hücre ve maddeleri bulundurur. SİNİR SİSTEMİ: Bilinç, anlama, düşünme, algılama, hareketlerin uyumu, dengesi ve solunum ile dolaşımı sağlar. Sinir Sistemi Şu Yapılardan Oluşur: Beyin, Beyincik, Omurilik, Sinirler, Omurilik Soğanı. SOLUNUM SİSTEMİ: Vücuda gerekli olan gaz alışverişi görevini yaparak hücre ve dokuların oksijenlenmesini sağlar. Solunum sistemi şu organlardan oluşur: Ağız ve burun, Solunum yolları, Akciğerler. BOŞALTIM SİSTEMİ: Kanı süzerek gerekli maddelerin vücutta tutulması, zararlı olanların atılması görevlerini yaparak vücutta iç dengeyi korur. Boşaltım sistemi şu organlardan oluşur: İdrar borusu, İdrar kesesi, İdrar kanalları, Böbrekler. 24 İlk Yardım Modülleri

25 SİNDİRİM SİSTEMİ: Ağızdan alınan besinlerin öğütülerek, sindirilmesi ve kan dolaşımı vasıtasıyla vücuda dağıtılmasını sağlar. Sindirim sistemi şu organlardan oluşur: Ağız, Dil ve dişler, Yemek borusu, Mide, Safra kesesi, Pankreas, Bağırsaklar. Eğitimci, maket veya resim üzerinde organların yerini gösterir. Katılımcılara rastgele organların isimlerini söyleyerek yerlerini maket üzerinde göstermelerini ister. Daha sonra yaşamsal bulgular ve normal değerlerini hazırladığı materyalle göstererek açıklar. BİLİNÇ YAŞAMSAL BULGULAR VE NORMAL DEĞERLERİ Normal bir kişi, kendine yöneltilen tüm uyarılara cevap verir. Bilinç düzeyi, yaralanmanın ağırlığını gösterir. SOLUNUM Solunum sıklığına, Solunum aralıklarının eşitliğine, Solunum derinliği ne bakılır. Düzensiz solunum sinir sistemi zedelenmesini düşündürür. Bir dakikadaki solunum sayısı yetişkinde, çocuklarda , bebeklerde dür. NABIZ Kalp atımlarının atardamara yaptığı basınca (basıncın damar duvarında parmak uçlarıyla hissedilmesine) nabız denir. Normal nabız; dinlenme hâlinde yetişkin bir kişide dakikada , çocuklarda , bebeklerde dır. İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 25

26 Vücutta Nabız Alınabilen Bölgeler Şah damarı (adem elmasının her iki yanında), Ön-kol damarı (bileğin iç yüzü, baş parmağın üst hizası), Bacak damarı (ayak sırtının merkezinde), Kol damarı (kolun iç yüzü, dirseğin üstü). Yaralıların dolaşımını değerlendirirken, çocuk ve yetişkinlerde şah damarından, bebeklerde kol atardamarından nabız alınır. VÜCUT ISISI İlk yardımda vücut ısısı daima koltuk altından ölçülmelidir. Normali 36,5 C dir. Normal değerin üstünde olması yüksek ateş, altında olması ise düşük ateş olarak ifade edilir C üstü ve 34,5 C altı, tehlikeyi işaret eder. 31,0 C ve altı, ölümcüldür. KAN BASINCI Kalbin kasılma ve gevşeme anında damar duvarına yaptığı basınçtır. Kalbin kanı pompalama gücünü gösterir. Normali; /50 ve /80 mmhg dir. 26 İlk Yardım Modülleri

27 ÖZET Eğitimci, aşağıdaki değerlendirme sorularını sorarak özetler. DEĞERLENDİRME 1. İlk yardım nedir? 2. İlk yardımın öncelikli amaçları nelerdir? 3. İlk yardımın temel uygulamaları nelerdir? 4. Güvenli çevre ile ilgili özellikler nelerdir? 5. Acil durumda aranacak telefon numaraları nelerdir? arandığında gerekli bilgiler önem sırasına göre nelerdir? 7. İnsan vücudunu tanımanın önemi ve yaşamsal normal değerler nelerdir? İlk Yardımda Temel Kavrramlar, Uygulamalar ve İnsan Vücudunu Tanıma 27

28

29 İLK YARDIM MODÜLLERİ KONU 2 TEMEL YAŞAM DESTEĞİ

30

31 KONU : TEMEL YAŞAM DESTEĞİ SÜRE : 45 dakika x 2 AMAÇ : Temel yaşam desteği konusunda bilgi, tutum ve beceri kazandırmak. YÖNTEM Anlatım Soru-Cevap Uygulama Hikâye anlatma ARAÇ - GEREÇ Bilgisayar ve projeksiyon cihazı, Yazı tahtası, kalem ve kâğıtları (Flip-Chart), Manken (Bebek-Çocuk-Yetişkin), Uygulama rehberi.

Daha göster

Bakanlık Bağlantıları

Afet ve acil durumlarda psikososyal destek hizmetini ülkenin her yerinde aynı nitelikte sunmayı amaçlayan Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, afet ve acil durum alanında çalışan personelin mesleki bilgi ve becerisini artıracak eğitimlerine devam ederken; Psikosoyal Destek Eğitim Programlarının sürdürülebilirliğini sağlamak için kendi eğiticilerini de yetiştiriyor.

Bakanlık, Psikosoyal Destek Eğitim Programlarının yaygınlaştırılmasını sağlamak için 4 aşamalı “Eğitici Yetiştirme Programı” geliştirdi. Bu program ile katılımcılar birinci aşamada (Temel Düzey Müdahale Eğitimi) “Afet ve Acil Durumlarda Psikososyal Destek Eğitimi Modülleri”nin (16 Modül) tamamına hakim olacakları bir eğitime tabii tutuluyorlar. Modüllerde, Temel Kavramlar, Ruhsal Travma, Psikososyal Müdahale ve Temel İlkeler, Gereksinim ve Kaynak Tespiti, Psikolojik İlk Yardım, Toplum Katılımı ve Toplumu Harekete Geçirme, Çalışana Destek, Psikoeğitim ve Eğitimler, İncinebilir Gruplarla Çalışma, Çocuk Koruma ve Katılımı, Çocuk ve Ergenlerde Psikososyal Müdahale, Kurumlar Arası İşbirliği, Davranış Kuralları ve Etik, Ulusal Afet Yapılanması, Ulusal ve Yerel Psikososyal Destek Hizmet Grubu Planı ve Tatbikat başlıkları yer alıyor.

İkinci aşamada (İleri Düzey Müdahale Eğitimi), travma odaklı çalışma becerileri geliştirmek üzere bir eğitim veriliyor. Eğitim Konuları arasında, Afet Sonrası Birey ve Toplumun Verdiği Psikolojik Tepkiler ve Aşamaları, Ruhsal Travma ile İlişkili Psikopatolojiler, Ruhsal Travmayı Değerlendirme ve Yaklaşım, Çocuk ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar Sonrası Değerlendirme, Çocuk ve Ergenlerde Travma Sonrası Gelişen Psikopatolojiler, Çocuk ve Ergenlerde Travma Sonrası Gelişen Psikopatolojilere Yaklaşım, Olgu Formülasyonu & Değerlendirme& Psikoeğitim, Yas Temel Kavramları, Ruhsal Travma’da Davranışçı Yaklaşımlar, Psikolojik İlk Yardım/Uygulama, Etkileşimli Psikoeğitsel Grup Oturumları/Uygulama ve Görüşmede Temel İlkeler ve Görüşme Teknikleri bulunuyor.

Üçüncü aşamada (Eğitici Eğitimi), personel kendi kapasitelerini etkin biçimde kullanabilmelerini sağlayacak, yetişkin eğitimi teorisi ve becerileri üzerine eğitim görüyorlar. Eğitimlerde, Kurumsal Eğitim Süreci, Eğitim İhtiyaç Analizi, Yetişkin Eğitimi ve Temelleri, Eğitim Yönetim Süreci ve Planlama, Etkili Eğitim Yöntem ve Teknikleri, Öğrenme Yolları, Kurumsal Eğitim Yönetimi İçin Gerekli Yetkinlikler, Eğitim Amacı Saptama, İçerik Oluşturma, Etkili Sunum Teknikleri, Eğitim Uygulamaları, Profesyonel Eğitmen Tavrı, Sunum Performansı ve Değerlendirme başlıkları yer alıyor.

Dördüncü aşamada da (Süpervizyon Eğitimi) eğitim becerileri değerlendiriliyor. Personel, program boyunca uzman eğiticiler tarafından izleniyor, sunum becerisiyle birlikte modüllerin teorik bilgisine ne derecede hakim olduklarına bakılıyor. Aday eğiticiler, Temel Kavramlar, Ruhsal Travma, Psikososyal Müdahale ve Temel İlkeler, Psikolojik İlk Yardım, Çalışana Destek, Kurumlar Arası İşbirliği, Ulusal Afet Yapılanması, Ulusal ve Yerel Psikososyal Destek Hizmet Grubu Planı ve Tatbikat konularında sunum yapıyorlar.  

Personele Farkındalık Eğitimi

Dört Aşamalı eğitici yetiştirme sürecinin sonunda Psikososyal Destek Eğiticisi olanlar, görevli oldukları illerde veya ihtiyaç halinde yakın oldukları illere giderek farkındalık eğitimleri yapıyorlar. Salgın hastalık döneminde uzaktan eğitim yöntemiyle sürdürülüyor. Bu kapsamda yılından bu yana toplam personele farkındalık eğitimi verildi.

Engellilerimiz İçin Haberin Seslendirilmiş Hali

Temel İlk Yardım Eğitimi

Temel ilk Yardım Eğitimi

İlk Yardım, "Herhangi bir kaza yada yaşamı tehlikeye düşüren bir durumda, sağlık görevlilerinin tıbbi yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın kurtarılması ya da durumun daha kötüye gitmesini önlemek amacıyla olay yerinde, tıbbi araç gereç aranmaksızın mevcut araç ve gereçlerle yapılan ilaçsız uygulamalardır" olarak tanımlanmış ve “İlkyardım Eğitimi” yılında yapılan yasal düzenlemeyle ZORUNLU EĞİTİMLER kapsamına alınmıştır.
 
Eğitim Yeri
Eğitimler Merkez salonlarımızda yapılabildiği gibi standartlara uymak kaydıyla kurumlarımızın kendi yerlerindeki eğitim salonlarında da düzenlenebilir.  

Eğitim Programı
Eğitim programı Uluslararası standartlara ve kriterlere göre belirlenmiş olup Sağlık Bakanlığı&#;nca onaylanmış İlk Yardım yönetmeliğinde yer alan içeriğe sahiptir . 

Eğitimler teorik ve uygulamalı olarak gerçekleştirilmekte olup, videolar, rol-play çalışmaları ile desteklenmektedir. 

Eğitimde katılımcılara Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı ve Çalışma soruları verilmektedir. Ayrıca eğitim sonundan sınav sürecinin tamamlanmasına kadar çevrimiçi hazırlanmış çalışma soruları ile kursiyerlerimiz desteklenmektedir.

Kursiyerlerimiz eğitim sonunda T.C. İl Sağlık Bakanlığı İl Sağlık Müdürlüğü Acil Sağlık Hizmetleri Başkanlığı Denetmenleri eşliğinde gerçekleşen sınav sonrasında geçer not alarak sertifika almaya hak kazanırlar.

 

Eğitimler, tek sınıfta en az 7, en fazla 20 katılımcının katılımı ile, eğitimin etkinliği açısından için her 7 katılımcıya 1 eğitmen ile planlanmaktadır. 

ATP İlkyardım Eğitici Eğitim Merkezi olarak eğitmen kadromuz ve malzeme parkurumuz dahilinde aynı günde birden fazla sınıfta eğitim yapılabilmektedir.

 

Eğitmen Kadromuz ve Eğitim Materyallerimiz

ATP İlk yardım Eğitici Eğitim Merkezi olarak,  konusunda uzman sağlık personelinden oluşan, yüksek eğitim standartlarına hakim, eğitmenlik konusunda deneyimli, interaktif eğitim sistemini benimseyen, yüksek enerjili bir eğitmen kadrosuyla eğitimlerimize devam etmekteyiz. 

 

Uygulamalı derslerde, tüm katılımcılarımızın uygulama yapabileceği, kalp masajı-suni teneffüs çalışmalarının yeterliliğini ölçebilen yeni mankenler kullanılmaktadır. yılı itibari ile tüm İlk Yardımcılar için kullanımı zorunlu hale gelen OED (Otomatik Eksternal Defibrilatör) - Eğitim Modülü Elektroşok cihazlarımız farklı modeller ile kursiyerlerimize tanıtılmakta ve kullandırılmaktadır. 

 

Sınav Süreci
Sınav tarihleri kuruluşların talepleri ön planda tutularak her ilin İl Sağlık Müdürlüğü Acil Şube İlkyardım Biriminden Merkez yetkilimizce alınır. Sağlık Müdürlüğü Yetkililerince onaylanan sınav tarih, yer ve saat bilgisi Müşteri İlişkileri Yöneticimiz tarafından kurum yetkililerimize ve talep doğrultusunda kursiyerlerimize bildirilir. Sınav yerinde kursiyerlerimizi Eğitmenlerimi karşılar ve sınav sonuna kadar eşlik eder. Eğitmenlerimiz sınav saatinden 2 saat önce sınav yerinde olup kursiyerlerimizin de katılımı olması halinde sınav için tekrar çalışması yapmaktadır.

Sınav teorik ve uygulamalı olarak 2 bölümde değerlendirilir. Teorik ve uygulamalı testlerden 85 geçer not alınmalıdır. SInav sonunda not listeleri yine Müşteri İlişkileri Yöneticimiz tarafından kurum yetkililerimizle paylaşılır.

Sınavla İlgili Önemli Bilgiler
Sınava gelirken kursiyerlerimizin yanlarında vatandaşlık no içeren kimlik , kurşun kalem ve silgi bulundurmaları gerekmektedir.  
Sınav saatinden 30 dakika önce sınav yerinde  bulunmaları gerekir.
 
Sertifikasyon ve Geçerlilik Süresi
Eğitim sonunda başarılı olan kursiyerlerimize T.C Sağlık Bakanlığı onaylı İlk Yardımcı sertifikası ve İlk Yardımcı kimlik kartı verilir. 

Sertifika ve kimlik kartının geçerlilik süresi 3 (üç) yıldır. 

Merkezimizde gerçekleştirilen eğitimler Müşteri İlişkileri Yöneticimiz tarafından takip edilmekte ve 3 yıllık sürenin bitimine yakın kişiler ve kurumlar bilgilendirilmektedir. 

Belge geçerlilik süresi sonunda 1 (bir) günlük (8 Saat) Güncelleme eğitimi yolu ile 3 (üç) yıl geçerlilik süresi uzatılabilir.  


Kimler İlk Yardımcı Olabilir?
18 Yaşını geçmiş her TC Vatandaşı eğitimlere katılabilir.

 

Çok tehlikeli işyerlerinde her 10 çalışana kadar 1 kişi

Tehlikeli işyerlerinde her 15 çalışana kadar 1 kişi

Az tehlikeli işyerlerinde ise her 20 çalışan için 1 kişi

“Temel İlk Yardım Eğitimi” sertifikası almış “İlkyardımcının bulundurulması zorunludur.”

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası