Devlet memuru kademe ve derece ilerlemesi genel esasları sayılı Devlet Memurları Kanununda düzenlenmiştir. Devlet memurluğunda kademe, derece ve sınıf hesaplaması nasıl yapılır? Yan ve dik yükselme kaç yılda bir olur? Kadim Hukuk ve Danışmanlık olarak bu yazımızda devlet memurunun kademe, derece ve sınıf ilerlemesinin genel usul şartlarına, kendi alanında yapmış olduğu lisansüstü eğitimde geçen sürelere ve erkek memurların muvazzaf askerlikte geçen sürelerine değineceğiz.
Kamuda 3 türlü personel bulunur. Bunlar;
Bu konulara giriş yapmadan önce devlet memuru kavramını açıklayalım. DMK m.4/A’ya göre; ‘
Memur: Mevcut kuruluş biçimine bakılmaksızın, devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu kanun uygulamasında memur sayılır.
Yukarıdaki tanımlananlar dışındaki kurumlarda genel politika tespiti, araştırma, planlama, programlama, yönetim ve denetim gibi işlerde görevli ve yetkili olanlar da memur sayılır. Memur dışında yine DMK m.4’te diğer kamu görevlilerinin de kim olduklarına değinilmiştir. Bunlar da kısaca; Sözleşmeli Personeller ve İşçiler olarak adlandırılmıştır.
Kadro ve dereceleri, memur sınıflarına ve memurun deneyimine göre değişiklik göstermektedir. sayılı DMK kapsamında olan memurların, memurluk dereceleri tablosuna bakmaları ve buradan kendi bilgilerini görmeleri gereklidir. Öğrenim durumlarına göre halihazırda kullanılan derece kademe tablosu aşağıdaki gibidir.
Memurun görev, yetki ve sorumluluğunda bir artış olmaksızın yalnız aylık ve kıdemindeki artışı belirlemek için kullanılan kavramdır. 9’un biri şeklinde ifadede 9 dereceyi 1 ise kademeyi ifade eder. Yani kademe ilerlemesi, Devlet memurunun bulunduğu kadro derecesi içindeki bir kademeden, bir üst kademeye ilerlemesidir. Memurların kademe yükselmesinin usul ve şartları DMK m’te düzenlenmiştir.
Devlet memurluğundaki kademeler ise her derece içerisinde 3 kademe olması şeklinde düzenlenmiştir. Ve derecedeki ilerleme, derece numarasının azalmasıyla gerçekleşirken, kademedeki ilerleme kademe numarasının artmasıyla gerçekleşir.
Kademe ilerlemesi;
Örneğin; kural olarak bir devlet memuru üniversite mezunu olarak memur statüsüne geçtiği anda 9. derece ve 1. kademe seviyesinde işe başlamış olur. Kademesindeki ilerleyişi 9/2 ve 9/3 olarak devam eder. 9. derecenin içerisindeki 3 kademede de çalıştıktan sonra artık 8. dereceye geçmeye hak kazanır.
Devlet memurlarının kademe ilerlemesi yapabilmesi için kural olarak aşağıda belirteceğimiz koşulların kendisinde bulunması gerekir:
Devlet memurlarının kademe ilerlemesi, bulunduğu kademede en az bir yıllık hizmet süresi sonunda kendiliğinden yapılır. Kanun’un öngördüğü şartları yerine getiren memur için aylık bakımından ilerleme bir haktır. Disiplin hükümleri dışında, idarenin bu konuda bir takdir yetkisi bulunmamaktadır.
Kademe ilerlemesinin iki adet özel şekli de vardır. Kısaca bunlara değinecek olursak;
Kademe ilerlemesi için kuruma başvurmanıza gerek yoktur. Kurum kendiliğinden kademe ilerlemesi yapacaktır. Fakat disiplin cezası sonucunda kademe ilerlemesi cezası almanız durumunda bulunduğunuz il idare mahkemesinde 60 gün içinde yürütme durdurma istemli iptal davası açmanız gereklidir.
sayılı DMK’da tanımlanan ve memurların kıdemlerini ortaya koyan puanlama sistemine kademe ve derece adı verilmektedir. Tüm kamu idaresinin TMK adı verilen kuruluş kadroları vardır. Bu kadrolarda görevli memurlar belirli kıdemi yıllarına göre alırlar. Memurların hizmete başladıkları tarihlerde mezun oldukları okul, daha önceki memuriyetleri, yükseköğretimi ve askerlik hizmeti bu değerlendirmede bir kıstastır. Genel olarak memurlar göreve 9’un 1’den başlarlar. Sonrasında 9’ın 2’si, 9’un 3’ü ve devamında 8’in 1’i olarak devam ederler. Bu göstergenin yazılışı ise 9/1, 9/2, 9/3, 8/1 olarak ifade edilir.
Her yıl 1 tane kademe ilerlemesi yapılır. 3 yılın sonunda ise 1 derece ilerlenir. Derece dik, kademe ise yandır.
Derece ilerlemesi; memurun bulunduğu hizmet sınıfı içinde bir üst dereceye geçmesidir. Memurların derece yükselmesinin şartları DMK m’de düzenlenmiştir. Söz konusu madde, memurların iki şekilde derece yükselmesini öngörmektedir. (A) bendinde olağan, (B) bendinde olağan dışı derece yükselmesi düzenlenmiştir.
Olağan derece yükselmesi için bazı şartların oluşması gerekir.
Olağan dışı derece yükselmesi için ise, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı hariç, sınıfların 1, 2, 3 ve 4. derecelerindeki kadrolarına, derece yükselmesindeki süre kaydı aranmaksızın, daha aşağıdaki derecelerden atama yapılabilmesidir.
Olağan dışı yükselme yöntemiyle atama yapılmasının amacı, yönetime, üst yönetim kadrolarını gençleştirme imkânı vermek, genç ve yetenekli devlet memurlarına mükteseplerine bakılmadan yükselme imkânı kazandırmaktır.
Hizmet süresi bakımından daha aşağıdaki derecelerde bulunan ve bu yüzden ilk dört dereceye yükseltilmesi olanağı bulunmayan başarılı memurların, DMK maddenin (B) bendindeki özel koşulları taşımaları durumunda, ilk dört derece içindeki bir dereceye yükseltilmeleri idarenin takdirine bırakılmıştır.Söz konusu özel koşulları DMK m’den detaylıca inceleyebilirsiniz. (buraya monash.pw’den link koyulacak)
Son olarak DMK m’de, öğrenim durumları, hizmet sınıfları ve görev unvanları itibariyle azami yükselebilecekleri derecelerin dördüncü kademesinden aylık almaya hak kazanan ve son sekiz yıllık süre içinde herhangi bir disiplin cezası almayanların kazanılmış hak aylıkları kadro şartı aranmaksızın bir üst dereceye yükseltilir.
Memurun bulunduğu hizmet sınıfı içinde veya öğrenimi itibariyle başka bir sınıfa geçmesidir. Memurların eşit dereceler arasında veya derece yükselmesi suretiyle sınıf değiştirmeleri mümkündür. Bu şekilde sınıf değiştireceklerin geçecekleri sınıf ve görev için DMK’da, kuruluş kanunlarında veya Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde belirtilen niteliklere sahip olmaları şarttır.
Bu durumda sınıfları değişenlerin eski sınıflarının derecesinde elde ettikleri kademelerde geçirdikleri süreler yeni sınıflardaki derecelerinde dikkate alınır.
Aynı zamanda kurumlar, memurlarını meslekleri ile ilgili sınıftan genel idare hizmetleri sınıfına veya genel idare hizmetleri sınıfından meslekleri ile ilgili sınıfa, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle atayabilirler.
Devlet memurlarının genel olarak kademe, derece ve sınıf ilerlemelerinden bahsettik. Şimdi Lisansüstü eğitimin memurun bu ilerlemelerindeki etkisini inceleyelim.
(Yazımızda kullanılan Master kavramı, halk dilinde bilinen adıyla Yüksek Lisans kavramı yerine kullanılacaktır.)
Bu etki; DMK m’nın maddesinde yer alan lisansüstü eğitim ile ilgili (A)-5 fıkrasında 9. bentte düzenlenmiştir. Söz konusu madde fıkrasında kademe ilerlemesi ve derece yükselmesinden yararlanacak memurlar teker teker sayılmıştır:
‘’Lisansüstü ihtisas sertifikası’’, bu isimle kesinlikle olması gereken bir belge değildir. Lisansüstü bir sene yapılmış olan bir öğrenimi belgeleyen bir belge olarak ifade edilmiştir. Bundan dolayı, bu isimde olmayan diğer belgeler de lisansüstü bir senelik bir öğrenim yapıldığını belgeliyorsa, bir kademe ilerlemesi için yeterli olacaktır.
Master derecesi alıp da bir kademe ilerlemesinden faydalanan memur, aynı zamanda doktora yapmışsa iki kademe ilerlemesinden yararlanacaktır. Yani hem master ve hem de mesleği ile ilgili doktora yapan memur toplam bir derece (3 yıl) yükselmesinden yararlanacaktır.
Kısaca diyebiliriz ki;
Bu konuda birkaç örnek verecek olursak;
Bu konu hakkında son olarak şu noktaya da değinmemizde fayda vardır: maddenin TBMM’de görüşülmesinde Bütçe Plan Komisyonu sözcüsü; bazı öğrenim kurumlarında lisansüstü eğitimin, ‘’lisansüstü eğitim sertifikası’’ ile aynı şey olduğunu ve bu nedenle maddede belirtilmesine gerek olmadığını açıklamıştır.
Bu açıklamaya göre; lisansüstü eğitim sertifikası alanların ayrıca doktora yapmaları halinde haklarında bir kademe, bir derece değil; yalnızca 1 derece (2 kademe doktoradan, 1 kademe de lisansüstü eğitimden) yükselmesinin uygulanması gerekir.
Lisansüstü eğitimin etkisine de vurgumuzu yaptığımıza göre son olarak erkek memurların yapmış oldukları muvazzaf askerlik süresinin kademe, derece ve sınıf ilerlemesine etkilerini görelim.
Muvazzaf askerlik hizmetini yaptıktan sonra memuriyete girenlerin durumu DMK’nun maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu madde şu şekildedir:
‘’Muvazzaf askerlik görevini yaptıktan sonra Devlet memurluğuna atananlar adaylık esaslarına tabi olurlar ve muvazzaf askerlikte geçen süreler asaletlerinin tasdikinden sonra kademe ilerlemesi yapılmak ve sınav veya seçmeye tabi tutulmak suretiyle derece yükselmesinde de değerlendirilir.’’
Bu hüküm ile muvazzaf askerlik görevini yaptıktan sonra Devlet memurluğuna girenlerin bu hizmetlerinin değerlendirilmesi asaletlerinin onayına, yani memur adaylıklarının bitip asli memurluğa geçirilmelerine bağlanmaktadır. Bu durumda aday memurlar hakkında uygulanan hükümler bunlar hakkında da uygulanacaktır.
Böylece, muvazzaf askerlik hizmetini yaptıktan sonra memuriyete girenlerin asaletlerinin onayından sonra, adaylıkta geçirdikleri süre ile birlikte muvazzaf askerlikte geçirdikleri sürelerinin de değerlendirilmesi sağlanmıştır. DMK askerliğini, er, astsubay ve subay olarak yapmış olanların tümüne bu hakkı tanıma suretiyle eşit ve hakkaniyete uygun bir hüküm getirmiştir.
madde; istisnai bir hükümle bulunduğu kademede bir yılını doldurmadan fakat adaylığı onanan memurların muvazzaf askerlikte geçirdikleri sürelerin kademe ilerlemesi ve eğer koşullar elverirse derece yükselmesinde değerlendirileceğini yeni bir hak olarak düzenlemiştir.
Örneğin; 18 aylık muvazzaf askerlik görevini yaptıktan sonra Devlet memuriyetine giren yüksek okul mezunu bir memurun 1 yıl sonra asaletinin onandığını yani adaylık süresinin bitip asli olarak memurluğa başladığını düşünelim. Bu memur yüksek okul mezunu olduğu gerekçesiyle 9. derecenin 1. kademesinden göreve başladığından, adaylıkta geçen 1 yıl ve muvazzaf askerlikte geçen 18 aylık hizmetinin birlikte değerlendirilmesi sonunda 9. derecenin 3. kademesine terfii sağlanmış olacaktır. Adaylık süresi 1 yıldan az 2 yıldan çok olamayacağı için; bu durumda memuriyete geçirilen adayın söz konusu adaylık süreleri dolmadan muvazzaf askerlik süresinin değerlendirilme olanağı yoktur. Sonrasında ise eski memuriyeti olduğu gibi yeni memuriyetine aktarılacaktır.
sayılı Pasaport Kanunumuzun 14/A maddesi üçüncü derece kadrolarda bulunan veya Emekli Sandığı ile ilgilendirilip emekli kesenekleri bu derecelerden kesilmek suretiyle sözleşmeli olarak çalıştırılan kamu görevlilerine hususi damgalı pasaport verileceğini hükme bağlanmıştır. Üçüncü derecede ve altı derecelerde hususi damgalı pasaport almaya hak kazanılır. Yani 3/1, 3/2, 3/3, 2/1, 2/2, 2/3, 1/1 derece ve kademelerine yeşil pasaport verilir.
Ayrıca sayılı Devlet Memurları Kanunumun 36/A/9 maddesi yüksek lisans öğrenimi görenlere bir kademe ilerlemesi uygulanacağı, 64 maddesi ise son sekiz yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara bir kademe ilerlemesi uygulanacağı hükümlerini amir bulunmaktadır.
Tüm bunlara rağmen idare yeşil pasaport veya diğer taleplerinizi reddediyorsa 60 gün içinde idare mahkemesine yürütme durdurma istemli iptal davası açmanız gereklidir.
Bu yazımızda Devlet memurluğunda kademe, derece ve sınıf ilerlemelerinde genel esasları, lisansüstü eğitimin ve muvazzaf askerliğin etkilerini incelemiş bulunduk. Bu konular hakkında daha ayrıntılı bilgi almak ve hukuki bir sorununuzla ilgili idare hukuku avukatı ile iletişim kurmanız yararınıza olacaktır.
Disiplin cezası alan memurun cezasının silinmesi sonucu kademedeki değişim sekiz sene içinde gerçekleşmektedir. Sekiz yıl içinde hiçbir disiplin cezası almayan memura, aylık derelerinin yükselmesi amacı ile kademe ilerlemesi hakkı sağlanır. Disiplin cezaları şunlardır:
Derece tablosundaki gelişim, disiplin cezası almayan memurlar adına her sene ilerler. Disiplin cezası alınması durumunda ise derece ilerlemesi durdurulur. Bu süre sonrasında sekiz sene içinde memurun hiçbir disiplin cezası almaması durumunda, kademedeki ilerleme tekrar başlatılmaktadır.
Devlet kurumlarında görev yapmakta olan mühendis, teknisyen, doktor, öğretmen derece kademe ilerlemesi için herhangi bir birime başvuru yapılması gerekmemektedir. Ancak, memurun bulunduğu kademede hata söz konusu olduğunda ya da memurun öğrenim bilgileri değiştiğinde derece kademe düzeltme dilekçesi yazılarak, bağlı bulunan kuruma iletilmelidir.
Memurun kademe ilerlemesine ilişkin durdurulma kararı alınmışsa ilgili memur karşı kuruma bir dava açma hakkında sahiptir. Bu tarz davalar yetkili olan idari mahkemeye açılır.
Dilekçe örneğini indirmek için TIKLAYINIZ!
Memurlar kadrolarına göre gruplara ayrılmaktadır. Bu kadrolar ile memurun ne iş yapacağı veya hangi bölümde görev alacağı belirlenir. Örneğin bir hemşire, hemşirelik kadrosunda çalışır. Zamanla memurların tecrübesi artar, bu da derelerine yansır. Dereceler artarken aslında birer numara küçülür. Derece kademe hesaplama için ilgili memurun, kadronun hangi derecesinden göreve başladığı bilinmelidir. Memur derece kademe hesaplama yapılırken dikkate alınması gereken bazı parametreler bulunmaktadır. Bunlar:
Takla kademesi, bir memurun sekiz sene boyunca disiplin cezası almaması halinde verilen bir mükafattır. Sekiz yılını tamamlayan memurlar, kademe ilerlemesine tabi tutulur. Fakat sekiz yıl içinde disiplin cezası alan bir memurun takla kademesi alması mümkün olmamaktadır.
Memurun bulunduğu derece, yeşil pasaport almasını da etkilemektedir. Dolayısıyla yeşil pasaport derece kademe ilişkisi mevcuttur. Pasaport Kanunu’na göre 1, 2 ve 3. derecelerde görev yapan ya da bu derecelerden emekli olan memur, yeşil pasaport almaya hak kazanmaktadır. Hususi pasaport, ya da bir diğer ismi ile yeşil pasaport sahibi olmak isteyen memurlar, ilk üç derecede bulunmaları suretiyle bu pasaportu almak için başvuruda bulunabilirler. Memurun almaya hak kazandığı yeşil pasaport, 6 ay ile 5 sene arasında değişen sürelerde verilmektedir. Bu süre ise, çalışılan kurumdaki yöneticinin talebi ile İçişleri Bakanlığı’nın belirlediği parametrelere göre değişkenlik gösterir.
Yeşil pasaport alabilecek memurlar:
Memur Nakil İşlemleri
Zabıta Nasıl Olunur?
Gümrük Memuru Nasıl Olunur?
İstifa Eden Memurun Hakları Nelerdir?
yıl arası memur için 20 gün, 10 yıl ve üzeri memurluk hizmeti olan kişi içinse 30 gün izin hakkı bulunmaktadır.
11 bin lira olmuştur.
Yazımızı Puanlamak İster misin?