edebi metinler ve öğretici metinler arasındaki fark / Gündem Rusya Dergisi - 0. Sayı by gundem rusya - Issuu

Edebi Metinler Ve Öğretici Metinler Arasındaki Fark

edebi metinler ve öğretici metinler arasındaki fark

The interdisciplinary dialogue as a path to evolutionary growth of the pedagogical knowledge

Öz:

Benim araştırma çalışmalarım bilimsel yaklaşımın ilkokul sınıflarında okuyan öğrenciler üzerindeki pratiksel uygulama olanaklarını açıklamaya yöneliktir. Bu yöndeki ilgim iki önemli nedene dayanmaktadır. Birincisi, öğrenimde rasyonel reprodüktif yöntemi aşmak ve ilkokulda okuyan öğrencilerin kendilerini geliştirme, kanıtlama, kabul ettirme ve kişilik potansiyellerini göstermelerine olanak sağlama gereksinimi kendini hissettirmektedir. İkincisi, karmaşık ve açık dinamik sistemlere sinerjetik açıdan bakıldığında ilkokulda öğrenim gören öğrencilerin organize olmalarına yönelik süreçleri tetikleyecek koşullar da ortadadır. Çalışmanın temel amacı ilkokulda okuyan çocukların öğrenimine yönelik olarak bilimsel yaklaşıma dayalı bir öğretim tasarı model örneği oluşturarak, ilkokul öğretiminin niteliksel gelişimine katkıda bulunmaktır. Öne sürülen çalışma hipotezi ilkokul smdlarmdaki öğretimin niteliksel değişimini sağlama yönünde şu olanakları göz önünde bulundurmaktadır: 1. Pedagojik pratikler seyrinde, eğitim ve öğretimin tüm hiyerarşik süreçlerinde sinerjetik yaklaşıma dayalı öğretim tasarısını uygulamak: 2. Gerekli sinerjetik etkileşim koşulları sağlayarak, önemli kişisel soruıılarmın çözümünde öğrencilerin öğrenme yeteneklerini aktif hale getirmek.

Anahtar Kelime:


Konular:

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;&#;  &#;&#;
1 &#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;     SESL&#;  HARFLER
&#;&#; -- a   &#; &#; -- e  &#; &#; -- i  &#;&#; -- u   &#; &#; -- &#;  &#; &#; -- o   &#; &#; --( a-e)

Bu sesli harflerden  &#; - &#; - &#; - &#;  sözcük veya hece ba&#;&#;nda veya tek ba&#;lar&#;na okunurken

 

&#; -- &#;a    &#; -- ye   &#; -- y&#;    &#; -- w&#; &#;eklinde okunurlar.

 

2 &#;&#;&#;&#;   &#;&#;&#;l&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;     SESS&#;Z HARFLER

 

Sessiz harfler okunurken söylenirken bu dilde anlams&#;z bir

ses olan - &#; - sesi getirilerek okunurlar. Yani  b&#;  c&#;  ç&#;  d&#;  gibi.

 

&#;&#;&#;&#;&#;&#;  &#;&#;l&#;  &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.   Ayn&#; ç&#;k&#;&#;&#; olan harfler

 

&#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;  -- &#;&#;&#;&#;  &#;l&#;&#;l&#;&#;&#;p

 

Gür sessizler Bas&#;k sessizler Ezik sessizler

       

&#;  &#;  -- b&#; &#;  &#; -- p&#;  &#;l  &#;l -- p'&#;

 

&#;  &#;  -- d&#; &#; &#; -- t&#; &#;l  &#;l  -- t'&#;

 

&#;  &#;  -- g&#; &#;  &#; – k&#; &#;l &#;l -- k'&#;

 

&#;  &#; -- l&#; &#;&#;  &#;&#; --l'h&#; &#;l &#;l -- l'&#;

 

&#;&#;  &#;&#; -- j'&#; &#;  &#; -- &#;'&#;  &#;l  &#;l -- &#;'&#;

 

&#;  &#; --v&#; &#; &#;  -- f&#;  &#;l  &#;l -- f'&#;

 

 &#;&#;  &#;&#; -- gu&#; &#;&#;  &#;&#; -- ku&#; &#;l&#;  &#;l&#; -- k'u&#;

 

 &#;&#;  &#;&#; -- dz&#; &#;  &#;  -- ts&#; &#;l &#;l -- ts'&#;

 

 &#;&#;  &#;&#; -- c&#; &#;  &#;  -- ç&#; &#;l &#;l  -- ç!&#;

 

 &#;   &#; -- z&#; &#;  &#; -- s&#; &#;l &#;l -- s'&#;

 

 &#;  &#;  -- 'h&#; &#;&#;  &#;&#; -- 'hu&#;

            

 &#;&#; &#;&#; -- k'h&#; &#;&#;&#;  &#;&#;&#; --k'hu&#;

 

 &#;  &#;  -- j&#;  &#;  &#; – &#;&#;

 

 &#;&#;  &#;&#; -- &#;&#; &#;&#;&#;  &#;&#;&#; –&#;u&#;

 

 &#;&#;  &#;&#; --q&#; &#;&#;&#;  &#;&#;&#; –qu&#;

 

 &#;&#;&#;  &#;&#;&#; --k'&#; &#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#; --k'u&#;

 

            &#;&#;&#;&#;&#;&#;  &#;&#;&#;&#;l&#;   &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;  Tek ç&#;k&#;&#;l&#; harfler

 

  &#;  &#; -- m&#; -- ,  &#;  &#; -- n&#; -- ,  &#;  &#; -- r&#; ,  &#;&#;   &#;&#; -- kh&#;

  

 &#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;l&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.      

 Sesli ve sessiz harf birlikte gösteren harfler.

 

 &#;  &#; -- &#;&#; -- seslerinin bile&#;imi ya diye okunur.   

 &#;  &#; -- &#;&#; --sesi bile&#;imi yu diye okunur.

 

 

 &#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;. Ses göstermeyen harfler.

 

  l  -- Ba&#;&#;na geldi&#;i sesli harfleri kesik k&#;sa okutur, sonuna geldi&#;i sessiz harfi ezik okutur. Ezdi&#;i sessizler yukar&#;da gösterilmi&#;tir. Kesik k&#;sa okuttu&#;u harfler de

 

  l&#; -- K&#;sa (a,e)   l&#; --  k&#;sa    l&#;  -- kesik a   l&#; -- kesik &#;   l&#;  -- k&#;sa e

   &#;  -- &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Yumu&#;atan.

   &#;  -- &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Sertle&#;tiren. Bu üç i&#;aret harfler aras&#;nda dola&#;&#;r fakat tek ba&#;lar&#;na bir ses ifade etmezler.          

 

   Bu dilde olmayan Arapçadaki terimlerde kullan&#;lan ayn harfi de

    &#;l   &#;l  -- i&#;areti ile gösterilir.

Bir K&#;s&#;m Temel Yakla&#;&#;mlar

Harfler, okuma yazma, dil ö&#;retimi birlikte yürütülmek durumunda oldu&#;undan verilen harflerle ilgili sözcük örnekleri sunulmaya çal&#;&#;&#;lacakt&#;r.

Dilin ses dili olmas&#; nedeniyle seslerin do&#;ru telaffuzlar&#; çok önemlidir.

Seslerdeki telaffuz farkl&#;l&#;klar&#; sözcü&#;ün cümlenin anlam&#;n&#; tamamen de&#;i&#;tirir.

Bu nedenle telaffuzlara dikkat edilmesi gerekir. Biz her ne kadar Latin kar&#;&#;l&#;klar yazd&#;ysak da sesler ö&#;reticilerden al&#;nmal&#;d&#;r. Sözcük veya cümle ezberleme yerine seslerin sözcükteki i&#;levlerinden hareket edilirse daha ba&#;ar&#;l&#; olunaca&#;&#; kanaatindeyim. Bir sesin türevi olan binlerce sözcü&#;ü ezberlemek yerine seslerin i&#;leyi&#;ine dikkat edilirse daha kolay ve konu&#;abilmek mümkün hale gelir.

Bu dilde fiiller iki yap&#;l&#;d&#;r . Birincil olarak Eylemi gerçekle&#;tirmek için yap&#;lan hareketin bir ad&#; vard&#;r. Fiilin ismi oldu&#;undan bu fiil de ayn&#; isim s&#;fat zamir gibi çekimlenir. Bu fiilin isminin ve gerçekle&#;en eylemin çekimlenmeleri de farkl&#; bir yap&#; arz eder. Fiilin ismi ve sonuç eylemi ayn&#; yaz&#;l&#;m olabilece&#;i gibi farkl&#; yaz&#;l&#;mla ifade ediliyor da olabilece&#;i gibi baz&#; fiil isimlerinin sonuç eylemi de sadece davran&#;&#;a yans&#;d&#;&#;&#; için eylemin göstergesi dilde ifade bulmayabilir.

Örne&#;in bay&#;lmak bir eylemin ad&#;d&#;r fakat eylem sonucu sadece davran&#;&#;a yans&#;d&#;&#;&#; için eylem sonuç çekimlenmesi olu&#;maz. Oturma eylemi ve oturuyor olmak ayr&#; yap&#;larla i&#;letilir. Yeme eylemi ve yiyor olmak ayr&#; yap&#;lar gerektirir.

K&#;saca fiilin ad&#; ve eylemi aras&#;ndaki fark görülmelidir.  Bir eylem gerçele&#;tirme de fiilin isminin çekimlenmesinde &#;ah&#;slar&#;n  &#;  halinde olmalar&#; nedeniyle &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;&#;&#;  &#;eklinde olu&#;tu&#;unu, bir eylemin çekimlenmesinde bir &#;ey yapmak olunca konu bahsimiz o yani  &#;&#;  olaca&#;&#;ndan &#;ah&#;slar da &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;&#;, &#;&#;, &#;&#;, &#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;eklinde ve &#;ah&#;slar &#; haline girdi&#;i aç&#;kt&#;r.

Bu önemli farkl&#;l&#;&#;&#; umar&#;m herkes biraz gayretle anlayacakt&#;r.

 

Okuma Yazmaya &#;lk Ad&#;m

Dilin ses dili olmas&#; nedeniyle seslerin telaffuzlar&#;n&#;n do&#;ru yap&#;lmas&#;, seslerin do&#;ru ç&#;kar&#;lmas&#; önemlidir. Sesler do&#;ru telaffuz edilmeden dilin konu&#;ulmas&#;, dilin ö&#;renilmesi mümkün de&#;ildir. Bu nedenle sesler üzerinde s&#;k&#; bir çal&#;&#;ma yürütülmesi zorunludur. Seslerin nas&#;l ç&#;kar&#;laca&#;&#; da bilgi olarak verilebilinenler olabilece&#;i gibi birço&#;u bilgi olarak verilemez. Bu nedenle sesler bilen bir ö&#;retici yard&#;m&#; ile çal&#;&#;&#;labilir. Biz sadece seslerin e&#;itimi için nas&#;l bir düzenekte çal&#;&#;&#;labilinece&#;i üzerinde sesleri yazaca&#;&#;z. Bu al&#;&#;t&#;rmalar sesleri ç&#;karabildi&#;iniz ölçüde ö&#;renmeye yakla&#;t&#;&#;&#;n&#;z&#; gösterir. Sesleri ç&#;karmaya ba&#;layan genel baz&#; kabulleri ö&#;rendi&#;inde dildeki geli&#;iminde önemli bir ad&#;m atm&#;&#; olur. Ayn&#; ç&#;k&#;&#;l&#; harflerin ö&#;renimi önemlidir. Bu harfler gerekti&#;inde bir birlerinin yerine de geçebilmektedirler, yani bir birlerinin ekürisi de diyebiliriz. Ayr&#;ca diyalektler aras&#;ndaki farkl&#; seslenimlerin bir ço&#;u da bu ayn&#; ç&#;k&#;&#;l&#; sesler ile ses bile&#;enlerinden kaynaklan&#;r. Baz&#; seslerin bile&#;eni olarak di&#;er bir ses ifadede yer bulur. Bu bilgileri birle&#;tirecek olur isek seslerin ç&#;k&#;&#; yerlerini ve ç&#;kar&#;l&#;&#; biçimlerini iyi ö&#;renmemiz gerekir. Sesler üzerine yapaca&#;&#;m&#;z güzel bir çal&#;&#;ma ses anlam ilgileri olu&#;turmam&#;za yard&#;mc&#; olur. Dilin kayna&#;&#; seslerdir ve onlar&#;n genel kabullerden hareketle kafam&#;zda olu&#;turaca&#;&#; kavramlar silsilesinin uyar&#;lmas&#; ile de konu&#;mam&#;z mümkün olacakt&#;r. Duygu ve dü&#;üncelerimizin aç&#;k ve net ifadesi için dikkatli ve dü&#;ünerek konu&#;mak bir zorunluluktur. E&#;er ses anlam ilgileri olu&#;turmadan yap&#;lan konu&#;man&#;n di&#;er dillerde konu&#;ma ile bir fark&#; olmayaca&#;&#;ndan dil bizi yönelten yönlendiren ö&#;reten olmaz. Dü&#;ünmeyen standart kavramlar olu&#;mam&#;&#; bir toplum ancak güç sahiplerince yönlendirilir ve birilerinin pe&#;i s&#;ra olma ihtiyac&#; do&#;urur. Hep birilerinden bir &#;eyler beklenir ve ki&#;inin hayata katk&#;s&#; yok olur. Bu dili konu&#;an her kim olursa olsun hayata bir bak&#;&#;&#; ve dü&#;ünceleri vard&#;r, bir &#;ekilde onu siz yönetemezsiniz, ancak onun onay&#; ile yönetim olu&#;ur. Herkesin e&#;it &#;artlarda onay ve kat&#;l&#;m&#; ile hayat&#;n gerekleri düzene girer. Xabze olu&#;umu i&#;te bu hayat&#;n gerekleri ile ortak onaydan geçerek olu&#;mu&#;tur.

&#;imdi Türkçe Seslenimlerden Hareketle &#;lk Ad&#;m&#; Atal&#;m

 

 Benzer Sesli Harfler

          &#; &#; – a, – &#; &#; – u, -- &#; &#; – e,-- &#; &#; – i, -- &#; &#; – &#;, -- &#; &#; -- o

 

Bu sesli harflerin Türkçe seslenim kar&#;&#;l&#;klar&#; verilmi&#;tir. Türkçe seslenimlerde sesler k&#;sa ve kesiktir. Seslerin uzun olmas&#; için üzerine uzatma i&#;aretleri konulur. Türkçede uzatma seslerine ihtiyaç yoktur. Uzun seslenim veren uzatma harfleri gerektiren seslilerin bulundu&#;u sözcükler yabanc&#; dillerden bu dile girmi&#; olan sözcüklerdir ve bunlar&#;n yaz&#;m&#;nda uzatma i&#;aretli harfler kullan&#;l&#;r. Adige dilindeki bu k&#;sa ve kesik seslilerin Türk dilindeki ses kar&#;&#;l&#;klar&#;n&#; elde etmek için seslilerin ba&#;&#;na sessiz bir harfin gelmesi gerekir. &#;imdi Türk dilinde bulunan sessiz harfler ile ayn&#; seslenimi veren sesli harfler üzerinden çal&#;&#;mam&#;za ba&#;layal&#;m. Türk dilindeki alfabetik s&#;raya göre çal&#;&#;mam&#;z&#; yürütelim.

 

&#; &#; – b&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Baba

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Bardak

&#;&#;&#;&#;&#; – Basri

&#;&#;&#;&#;&#; – Bavul

&#;&#;&#;&#;&#; -- Bekir

&#;&#;&#;&#;&#; – Bebek

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Baraka

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Barikat

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Badana

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Ba&#;ar&#;

&#;&#;&#;&#;&#; -- Bursa

 

&#;&#; &#;&#; – c&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Cemal

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Cemil

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Cemile

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Cevdan

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Cavidan

 

&#; &#; – ç&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Çal&#;

&#;&#;&#;&#;&#; -- Çad&#;r

&#;&#;&#;&#;&#; – Çe&#;me

&#;&#;&#; -- Çok

&#;&#;&#;&#;&#; – Çorak

&#;&#;&#;&#;&#; -- Çengi

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Çerkes

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Çardak

&#;&#;&#; – Çil

&#;&#;&#;&#; – Çaba

 

&#; &#; – d&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Dede

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Devrim

&#;&#;&#;&#;&#; -- Deniz

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Dursun

&#;&#;&#;&#;&#; -- Duran

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Derman

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Devran

&#;&#;&#;&#; -- Da&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Da&#;l&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Da&#;c&#;

&#;&#;&#;&#; -- Depo

&#;&#;&#;&#; -- Deli

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Dereli

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Develi

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Deveci

 

&#; &#; – f&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; – Fatma

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Feride

&#;&#;&#;&#;&#; – Ferda

&#;&#;&#;&#;&#; -- Fevzi

&#;&#;&#;&#; – Feza

&#;&#;&#;&#;&#; – Ferit

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Fat&#;ma

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Filolog

&#;&#;&#;&#;&#; – Fato&#;

 

&#; &#; – g&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Gemi

&#;&#;&#;&#; -- Gezi

&#;&#;&#;&#;&#; -- Geçit

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- General

&#;&#;&#;&#;&#; – Dergi

 

&#;&#; &#;&#; – &#;&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Da&#;l&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Da&#;c&#;

&#;&#;&#;&#; – Ba&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Ba&#;l&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Sa&#;l&#;k

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Sa&#;l&#;kl&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sa&#;d&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sa&#;d&#;lar

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Ba&#;lad&#;lar

 

&#; &#; – j&#;

 

&#;&#;&#;&#; – Jale

&#;&#;&#;&#;&#; – Japon

&#;&#;&#;&#;&#; – Janet

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Jandarma

&#;&#;&#;&#;&#; – Nejla

 

&#; &#; – k&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- Kemal

&#;&#;&#;&#;&#; -- Kamil

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Kamile

&#;&#;&#;&#;&#; -- Kaz&#;m

&#;&#;&#;&#; -- Kedi

&#;&#;&#;&#; -- Keçi

&#;&#;&#;&#;&#; -- Kerim

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Kezban

&#;&#;&#; -- K&#;r

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- K&#;r&#;ld&#;

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Kurudu

&#;&#;&#; -- Ku&#;

&#;&#;&#;&#;&#; -- Ku&#;ak

 

&#; &#; – l&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- Leman

&#;&#;&#;&#;&#; -- Latif

&#;&#;&#;&#;&#; -- Limon

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Limonata

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Lavanta

&#;&#;&#;&#;&#; -- Lokma

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Lokman

&#;&#;&#;&#;&#; -- Lokum

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Lokanta

 

&#; &#; – m&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- M&#;s&#;r

&#;&#;&#;&#;&#; -- Metin

&#;&#;&#;&#;&#; -- Meral

&#;&#;&#;&#;&#; – Merve

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Menderes

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Merdan

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Mercan

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Muradin

&#;&#;&#;&#;&#; -- Murat

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Murtaza

 

&#; &#; – n&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Neriman

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nermin

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nurten

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nursima

&#;&#;&#;&#;&#; -- Nedim

&#;&#;&#;&#; – Nuri

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nurcan

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nergis

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Nesrin

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Netice

 

&#; &#; – p&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- P&#;nar

&#;&#;&#;&#;&#; -- Serap

&#;&#;&#;&#;&#; -- Parça

&#;&#;&#;&#; -- Para

&#;&#;&#;&#;&#; -- Pasak

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- P&#;rlanta

 

&#; &#; – r&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- Rasim

&#;&#;&#;&#;&#; -- Remzi

&#;&#;&#;&#;&#; – Re&#;at

&#;&#;&#;&#;&#; -- Re&#;it

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Ramazan

 

&#; &#; – s&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Sema

&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevim

&#;&#;&#;&#;&#; -- Selma

&#;&#;&#;&#;&#; -- Selim

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sermin

&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevda

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevdan

&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevgi

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevgili

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sultan

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Sevide

 

&#; &#; – &#;&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;amil

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;aduman

&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;akir

&#;&#;&#;&#; -- &#;aka

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;ad&#;rvan

&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;eker

 

&#; &#; – t&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- Tamer

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Turgut

&#;&#;&#;&#;&#; -- Terzi

&#;&#;&#;&#;&#; -- Temel

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Takvim

&#;&#;&#;&#;&#; -- Tortu

&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Tombul

&#;&#;&#;&#;&#; -- Tosun

&#;&#;&#;&#;&#; -- Tokat

 

&#; &#; – v&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- Vagon

&#;&#;&#;&#; -- Vali

&#;&#;&#;&#; -- Veli

&#;&#;&#;&#;&#; -- Duvar

&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Varl&#;k

 

&#; &#; – z&#;

 

&#;&#;&#;&#; -- Zeki

&#;&#;&#;&#;&#; -- Vezir

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Zencefil

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; – Zerdali

 

&#; &#; – ya

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- yaz&#;l&#;

&#;&#;&#;&#;&#; -- yamal&#;

&#;&#;&#;&#;&#; -- dayal&#;

 

&#; &#; – yu

 

&#;&#;&#;&#;&#; -- yukar&#;

&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#; – ku&#; yuvas&#;

 

Yukar&#;da verilen sözcüklerde Türk dilinin sesleri ile örtü&#;en sözcükler verilmeye çal&#;&#;&#;lm&#;&#;t&#;r. Bir sesli harfin k&#;sa ve kesik okunmas&#; için bir sessiz harften sonra gelmesi gerekir. E&#;er hece ba&#;&#;nda da k&#;sa ve kesik okunmas&#; gerekiyor ise o zaman k&#;sa ve kesik okutma i&#;areti ba&#;&#;na konulmal&#;d&#;r. Yani bir sessizden sonra geliyor gibi olma haline sokulmal&#;d&#;r.

 

l&#;&#;&#;&#; -- Elif

l&#;&#;&#;&#;&#; -- Engin

l&#;&#;&#;&#;&#; -- Ertan

l&#;&#;&#;&#;&#; -- Erman

l&#;&#;&#;&#;&#; -- Ersin

l&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Ercan

l&#;&#;&#;&#;&#; – Emine

l&#;&#;&#;&#; -- Arif

l&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;zzet

l&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;dris

l&#;&#;&#;&#;&#; -- &#;lker

l&#;&#;&#;&#;&#;&#; -- Alfabe

l&#;&#;&#;&#;&#; -- Aytur

l&#;&#;&#;&#; – Ayla

l&#;&#;&#;&#; -- Urfa

l&#;&#;&#;&#; -- Ay&#;e

l&#;&#;&#;&#;&#; – Ayten

l&#;&#;&#;&#;&#; – Osman

 

Buradaki anlat&#;mlar ve örneklemeler Türkçe seslenimlerle örtü&#;enlerdir.

Bu anlat&#;mlardan sonra bu seslilerin kendi ba&#;lar&#;na okunma haline bakabiliriz.

 

&#; &#; – Kendi ba&#;&#;na okunurken kesilmeden a gibi fakat diyaframdan ses getiriliyor gibi k&#;s&#;l&#;p kesilmeden seslendirilir.

&#; &#; – &#;&#; – ses bile&#;eni &#;eklinde ye diye seslendirilir.

&#; &#; – y&#; &#;eklinde seslendirilir.

&#; &#; – w&#; &#;eklinde seslendirilir.

&#; &#; – Tek ba&#;&#;na seslenimi genelde olmaz. I seslenimidir.

&#; &#; – Tek ba&#;&#;na seslenimi olmaz. O diye seslendirilir.

&#; &#; – Bu ses a ile e aras&#; bir sestir. A sesine daha yak&#;n okunmal&#;d&#;r.K&#;sa ve kesik a için bu sesin kullan&#;m&#; gerekir. Belirgin ve uzun olma zorunlulu&#;u do&#;mad&#;kça bu a n&#;n kullan&#;lmas&#; gerekir.

 

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#; &#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#; l&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.

San&#;r&#;m bu k&#;sa bilgilerden sonra di&#;er aç&#;klamalara geçebiliriz.

 

&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;

 

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;

 

&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;&#;

 

&#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#;

 

Tek ba&#;lar&#;na i (&#;) ve u (&#;) harfleri sonlar&#;na &#; harfi almazlar fakat varm&#;&#; gibi okunurlar.

Verilmi&#; olan harfler tablosunun verilmi&#; oldu&#;u &#;ekli ile ö&#;renilmesi seslerin fark&#;na varmam&#;zda bize fayda sa&#;layaca&#;&#;n&#; bilmeli ve ona göre çal&#;&#;mam&#;z&#; yürütmeliyiz. Ayn&#; ç&#;k&#;&#;l&#; harflerin bir çok yerde bir birlerinin yerlerine geçti&#;ini ve diyalektler aras&#;nda baz&#; farkl&#;l&#;klar da olu&#;turdu&#;unu bilerek bir birlerinin yerine geçebilecek sesleri de tahmin etmeye çal&#;&#;&#;n.

 

&#;&#; – &#;&#; -- &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#;

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#;

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;l&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#;

 

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#;

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;l&#;

 

&#;&#; -- &#;&#; -- &#;l&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l – &#;&#;&#;l&#;

&#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;l&#;&#;

 

&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#;&#; – &#;l&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#;&#;&#;—&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;l&#; – &#;&#;&#;&#;&#; -- &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;l&#;

 

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;l&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#;

 

&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#;

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#; – &#;l&#;&#;&#;&#; — &#;l&#;&#;&#;&#; – &#;l&#;&#;l&#;&#;

&#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;l&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;l&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;l&#;

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;l&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;l&#;

 

&#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;—&#;&#; – &#;&#;

 

&#;&#; – &#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;

&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#;&#;

&#;&#; – &#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; -- &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;&#;

 

&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#; – &#;&#;&#; – &#;&#;&#;&#;

Modern Güney Azerbaycan Edebiyatı

Kalemci, Z. (). Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerinin millî kültürün benimsenmesine etkisi, IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu: Bildiriler, Ekim (ss. ). İstanbul: [Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Yazarları Birliği]. ÖZET Çocuklar kendi kültürlerine dair pek çok şeyi kitaplar aracılığıyla öğrenirler. Bu sebeple çocuk kitaplarının kültürel ögeleri doğru bir şekilde aktarması çok önemlidir. Her çocuk kendi kültürüyle ilgili bilgi sahibi olmalıdır. Çocukların halk hikâyeleri ve masalları, destanlar, şiirler gibi çeşitli yazın türleriyle kendi kültürlerini tanımaları sağlanmalıdır. Çocuklar kendi kültürleri hakkında bilgi sahibi olduktan sonra dünyada var olan diğer kültürlerle tanıştırılmalıdırlar. Çocuklar fantastik ögeler içeren, kahramanlıkların anlatıldığı destansı eserleri okumaktan keyif alırlar. Bu tip eserlerin devamlı haraket halinde olması, birlik beraberlik ve dayanışmayı işlemesi; bir gruba dahil olma, sevgi, liderlik, başarma, oyun ve değişiklik ihtiyacını tatmin etmesi ve sürükleyici olmasından ötürü çocuklar tarafından tercih edilmektedir. Ancak, bu tip sevilen eserler genellikle yabancı yazarlar tarafından üretilmektedir. Bir edebi eserin amacı kültürel ögeleri tanıtmak olmasada, eser yazarının kültürüne ait ögeler barındırır. Her yazar ister istemez kendi kültürüne ait ögeleri eserlerine yansıtır. Yabancı yazarların ürettikleri yayınlar her ne kadar başarılı eserler olsalar da, çocuklarımızın kendi kültürlerini tanımalarında yetersiz kalmaktadır. Bu sebeple, çocuklara kendi kültürlerinden yazarların eserleri okutulmalıdır. Zengin kültürümüze ait destan, masal ve hikâye gibi eserlerin de çocuk edebiyatı eserlerimize konu edilmesi gerekir. Bu kapsamda yerli yazarların kültürümüze ait ögeler içeren eserler üretmesi teşvik edilmelidir. ABSTRACT Children learn many things about their own culture through books. . So it is very important for children’s boks to transfer the cultural elements correctly. Every child should have the knowledge about their culture. Children should be able to recognize their own culture with various literary genres such as folk tales and epics, poems. Children have to be introduced to other cultures that exist in the world once they have knowledge of their own cultures. Children enjoy reading epic works of fantasy, including heroic tales. The reason of why children choose this type of work is, they have constant action, process unity and solidarity and satisfying, the need for being in a group, love, leadership, achievement and change. This type of popular works are usually produced by foreign authors. Although the purpose of literary work isn't promote the cultural objects, it's definitely has information about authors culture. Each author willingly or unintentionally reflects his or her own cultural objects. Although the publications produced by foreign authors are successful works, they are insufficient for our children to recognize their own culture. For this reason, children should be taught the works of authors from their own cultures. Our cultural values such as epics, fairy tales and stories must be the subject of our children's literatureworks. In this context, domestic authors should be encouraged to produce artifacts containing cultural and mental elements. In this study, which is a qualitative study, the general screening model is used. The data were collected by observation and documentary scanning technique. Some of the resources examined within the scope of the study have been chosen as examples because of their quality.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası