Meslek ve Teknik Lise öğrencilerinin ortaöğrenimlerini bitirip, programın devamını istemeleri halinde Meslek Yüksek Okullarına kendi mesleki ve teknik eğitim bölümleri öncelikli olmak üzere sınavsız olarak yerleştirilme işlemine sınavsız geçiş adı verilmektedir. Açık Öğretim Fakültesinde öğrenim görmek isteyen öğrencilerine tanınan kolaylıklar arasında, sınavsız direk geçiş hakkı da yer almaktadır. AÖF sınavsız geçiş yapılan bölümleri içerisinde yer alan ön lisans programları, genel olarak çalışmakta olup, aynı zamanda meslek yüksekokulu öğrenimine devam etmek isteyen kişiler tarafından tercih edilmektedir. Özellikle mesleki ve teknik ortaöğretim mezunu öğrenciler için büyük imkan ve kolaylıklar tanıyan bir sistemdir.
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Ticaret Lisesi Mezunları | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Bankacılık ve Sigortacılık | 910 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Dış Ticaret | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Emlak ve Emlak Yönetimi | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Marka İletişimi | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | İnsan Kaynakları Yönetimi | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Menkul Kıymetler ve Sermaye Piyasası | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | İşletme Yönetimi | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Lojistik | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Bankacılık ve Sigortacılık | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Dış Ticaret | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Lojistik | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 9 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Turizm ve Seyahat Hizmetleri | 91081 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | İşletme Yönetimi | 910 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Sağlık Meslek Lisesi Mezunları (Tüm alan ve dalları) | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 910 | |
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 9 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Ebelik Ebelik-Hemşirelik Hasta ve Yaşlı Hizmetleri Hemşirelik Laborant Laboratuvar Laboratuvar Hizmetleri Laboratuvar Teknisyenliği Sağlık Sağlık Memurluğu Tıbbi Laboratuvar Veteriner-Laboratuvar Hayvan Sağlığı Laborant Veteriner Sağlık Veteriner Sağlık Teknisyenliği Veteriner-Laboratuvar | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Laborant ve Veteriner Sağlık | 91081 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi Denizcilik (Gemi Elektroniği ve Haberleşme) Denizcilik (Gemi Otomasyonu) Elektrik Elektrik-Elektronik Elektrik-Elektronik Teknolojisi Elektrik Tesisat ve Pano Monitörlüğü Elektromekanik Taşıyıcılar Elektronik Endüstriyel Elektronik Endüstriyel Mekanik Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik) Endüstriyel Otomasyon Tek. (Mekanik/Makine) Gemi Elektroniği ve Haberleşme Kontrol ve Enstrümantasyon Teknolojisi Mekatronik Otomatik Kumanda Tekstil Teknolojisi (Tekstil Mekatroniği) Telekomünikasyon Tıp Elektroniği Uçak Bakım (Uçak Elektroniği) Uçak Bakımı Teknisyenliği ve Elektroniği Uçak Bakımı ve Elektroniği Uçak Elektroniği Bilgisayarlı Nümerik Kontrol (CNC) Denizcilik (Makine Zabitliği) Endüstriyel Mekanik Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik) Endüstriyel Otomasyon Tek. (Mekanik/Makine) Gemi Makineleri Hidrolik ve Pnömatik Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi İş Makineleri İş Makineleri Bakım ve Onarım İş Makineleri Operatörlüğü Kalıp / Kalıpçılık Konfeksiyon Makineleri Bakım ve Onarım Makine Makine Teknolojisi Mekatronik Metal İşleri Metal Teknolojisi Metalurji Metalurji (Demir Çelik Metalurjisi) Mikroteknik Motor / Motor (Benzinli) / Motor (Dizel) Motorlu Araçlar Teknolojisi Nümerik Kontrollü Makineler (CNC) Otomotiv Teknolojisi Tekstil Teknolojisi (Tekstil Mekatroniği) Tesviye | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı | 91081 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
İmam Hatip (İmam Hatip Lisesi/İmam Hatip Okulu/İmam Hatip Lisesi (Y. Dil Ağırlıklı) / Anadolu İmam Hatip Lisesi) | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | İlahiyat | 910 | |
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | İlahiyat | 9 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Adalet Zabıt Katipliği | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Adalet | 9 | |
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Adalet | 9 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Bahçecilik Çay Teknolojisi Genel Ziraat Makine (Tarım Meslek Lisesi) Makine-Tarım Teknolojisi Peyzaj Süs Bitkileri Tarım Tarım Teknolojisi Zeytin Teknolojisi Ziraat Ev Ekonomisi (Ev Ekonomisi Meslek Lisesi) | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Tarım | 910 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Fotoğrafçılık Gazetecilik Görsel İşitsel Teknikler ve Medya Yapımı Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri Halkla İlişkiler ve Tanıtım İletişim Organizasyon Hizmetleri Radyo Sinema ve Televizyon Radyo Televizyon / Radyo-Televizyon | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Fotoğrafçılık ve Kameramanlık | 910 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Radyo ve Televizyon Programcılığı | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Medya ve İletişim | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Halkla İlişkiler ve Tanıtım | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Halkla İlişkiler ve Tanıtım | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Reklamcılık | 910 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Marka İletişimi | 910 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri Halkla İlişkiler ve Tanıtım İletişim Organizasyon Hizmetleri | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Çağrı Merkezi Hizmetleri | 910 | |
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Çağrı Merkezi Hizmetleri | 910 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Baskı (Ofset Baskı-Tipo Baskı) Cilt ve Serigrafi Ciltleme ve Serigrafi Dizgi Fotoğraf ve Klişe Fotoğrafçılık Grafik ve Fotoğraf / Fotoğraf ve Grafik Grafik / Grafik Sanatlar Grafik Tasarım Klasik Ciltçilik Matbaa / Matbaacılık Ofset Baskı Ofset Baskı Serigrafi Reprodüksiyon ve Klişe Tasarım Teknolojisi / Tasarım ve Teknolojisi Tipo Baskı Tipo Baskı Serigrafi Fotoğrafçılık Grafik ve Fotoğraf / Fotoğraf ve Grafik Grafik / Grafik Sanatlar Grafik Tasarım Resim (Anadolu Kız Meslek L. / Kız Meslek L.) Sanat ve Tasarım Tasarım ve Teknolojisi / Tasarım Teknolojisi Uygulamalı Resim (Anadolu Kız Meslek L. / Kız Meslek Lisesi) | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Fotoğrafçılık ve Kameramanlık | 910 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Marka İletişimi | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Reklamcılık | 910 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Ağırlama ve Gıda Teknolojisi Aşçılık Besin Teknolojisi-Kurum Beslenmesi Besin Teknolojisi-Pastacılık Beslenme ve Ev Yönetimi Ev Yönetimi Ev Yönetimi ve Beslenme Gıda Teknolojisi Kat Hizmetleri Konaklama Konaklama Hizmetleri Konaklama ve Seyahat Hizmetleri Kurum Beslenmesi Mutfak Otel İşletmeciliği Otelcilik ve Turizm Ön Büro Pastacılık Resepsiyon Resepsiyon (Ön Büro) Servis Servis Hizmetleri Turizm Turizm Endüstrisi Servis Hizmetleri Yiyecek İçecek Hizmetleri | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Turizm ve Otel İşletmeciliği | 91081 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Turizm ve Seyahat Hizmetleri | 91081 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Animatörlük Eğlence Hizmetleri Host ve Hosteslik Konaklama Konaklama ve Seyahat Hizmetleri Seyahat Acentacılığı / Seyahat Acenteciliği Seyahat İşletmeciliği Tur Operatörlüğü Turizm Ulaştırma Hizmetleri Yiyecek İçecek Hizmetleri | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Kültürel Miras ve Turizm | 910 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Turizm ve Otel İşletmeciliği | 91081 | ||
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Turizm ve Seyahat Hizmetleri | 91081 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Mahalli İdareler | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Yerel Yönetimler | 910 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Hasta ve Yaşlı Hizmetleri Yaşlı Hizmetleri Aile ve Tüketici Bilimleri Aile ve Tüketici Hizmetleri Çocuk Gelişimi Çocuk Gelişimi ve Bakımı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Sosyal Hizmetler | 91081 | |
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Sosyal Hizmetler | 910 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Beden Monitörlük Spor | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Spor Yönetimi | 910 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Büro Hizmetleri Büro Yönetimi Büro Yönetimi ve Sekreterlik Hukuk Sekreterliği Kütüphanecilik Sekreterlik Yönetim ve Ticaret Sekreterliği | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı | 910 | |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 910 | ||
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Sağlık Kurumları İşletmeciliği | 9 | ||
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Hasta ve Yaşlı Hizmetleri Yaşlı Hizmetleri Acil Sağlık Hizmetleri Acil Tıp Teknisyenliği İlk Yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği Acil Sağlık Hizmetleri Acil Tıp Teknisyenliği İlk Yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği Alt Yapı Alt Yapı (İnşaat) İnşaat İnşaat Teknolojisi İnşaat-Üst Yapı Üst Yapı Üst Yapı-İnşaat Yapı Yapı (Kagir-Ahşap) Yapı Ressamlığı Yapıcılık Elektrik İnşaat İnşaat Teknolojisi İş Makineleri İş Makineleri Bakım ve Onarım İş Makineleri Operatörlüğü Kimya Kimya Teknolojisi Makine Makine Teknolojisi Motorlu Araçlar Teknolojisi Motor / Motor (Benzinli) / Motor (Dizel) Otomotiv Teknolojisi | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | İş Sağlığı ve Güvenliği | 910 | |
Meslek Lisesi Alan/Dalı | Üniversite Adı | Program Adı | Kont. | Koşullar |
Çocuk Gelişimi Çocuk Gelişimi ve Bakımı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM) | Çocuk Gelişimi | 910 | |
SINAVSIZ GEÇİŞ VE AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ
1. Sınavsız geçiş nedir?
Sınavsız geçiş mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrencilerin istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna en yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki, daha sonra da bölgesi dışındaki meslek yüksekokulu ve Açık öğretim ön lisans programlarına herhangi bir sınava gerek duymadan direk diploma puanı ile okula kayıt yaptırılan bir sistemdir.
2. Sınavsız geçişe kimler başvurabilir?
Sınavsız geçişe meslek liselerinden mezun olan öğrenciler başvurabilir. Sınavsız geçişe düz liselerde, Anadolu ve Fen liselerinde okuyan öğrenciler başvuramazlar.
3. İmam-hatip liseleri mezunları sınavsız geçişle hangi açıköğretim bölümlerine başvurabilirler?
İmam-hatip lisesi mezunu olan öğrenciler için sınavsız geçişle gidebileceği iki üniversite vardır. Birincisi Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi İlahiyat Önlisans (2yıllık); ikincisi ise Atatürk Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Önlisans (2yıllık) programlarıdır.
4. Sınavsız geçişe nasıl başvurulur?
Sınavsız geçiş için meslek lisesinde okuyan öğrenci o yıl ki üniversite giriş sınavı başvurularında sınavsız geçişe başvuru yapar.
5. Sınavsız geçişle bir üniversite yerleşmek için herhangi bir sınava girmek gerekli midir?
Hayır, herhangi bir sınava girmesine gerek yoktur. Dikkat: Üniversite sınavına başvuru yapıyor ama isterse sınava girmiyor.
6. Sınava girerse ne olur?
Hiçbir sorun olmaz. Sınavdan belli bir puan alır. O puanla başka alanları tercih edebilir. Aynı zamanda sınavsız geçişe de başvurusunu yapabilir.
7. Sınavsız geçişle üniversiteye kayıt yaptırırsa ertesi sene tekrar üniversite sınavına girebilir mi?
Evet girebilir. Ertesi sene sınava girerse puanında herhangi bir kesinti olmaz. Başka bir bölüm kazanarak, kazandığı üniversiteye kayıt yaptırabilir.
8. Sınavsız geçiş ile üniversite nasıl kazanılır?
Sınavsız geçişe başvuran öğrenci temmuz ayında yapılan üniversite tercih döneminde sınavsız geçiş üniversitelerine başvuru yapar. Sınavsız geçiş ile üniversiteye başvuru yapan öğrenciler arasından ÖSYM’nin belirlediği kontenjan kadar ortaöğretim başarı puanına göre yerleştirme yapılır.
9. Açık öğretim üniversitesine kayıtlar nasıl yapılır?
Sınavsız geçiş ile aöf programlarına kayıtlar eylül ayı içerisinde yapılır. Kayıt işlemleri üniversitenin sitesinden ön kayıt sonrasında harç yatırılarak gerçekleşmiş olur. Öğrencinin yaşadığı şehirdeki Açık öğretim bürolarından o dönem okunacak kitaplar teslim alınır. Öğrencinin kayıt için ayrıca Eskişehir’e veya Erzurum’a gitmesine gerek yoktur. ( Kayıtlarla ilgili daha detaylı bilgiyi sitemizden bulabilirsiniz.)
Açık öğretim üniversite ücretleri ne kadardır?
Açık öğretim bölümlerine kayıt esnasında yılında her dönem için alınmıştır. Yani toplamda yılında Açık öğretim bölümlerinde kayıt ve kayıt yenileme ( Bahar Dönemi için )için öğrenciler lira ödemektedir.
Açık öğretim üniversitesi eğitimleri nerede ve nasıl yapılır?
Kayıtlardan sonra öğrenciler kendilerine ait kitapları açık öğretim bürolarından alırlar. Aldıkları kitaplarla ve kitle iletişim araçları vasıtasıyla derslere çalışırlar. Yani öğretimlerini evde kendi kendilerine gerçekleştirirler.
Açık öğretim üniversitesi sınavları nasıl, nerede ve ne zaman yapılır?
Açık öğretimde yıl boyunca her dönemde 2 sınav yapılır.
1.Ara sınav : Ara sınav ( Vize )
2.Yılsonu sınavı : Dönem Sonu Sınavı ( Final )
Sınavlar öğrencinin kendisinin belirleyeceği ilde girilir. Yani kendi oturduğunuz şehirdeki bir okulda girebilirsiniz.
Açık öğretim üniversitesi sınıf geçme sistemi nasıldır?
Tüm sınavlar çoktan seçmeli test şeklinde hazırlanmakta ve bilgisayarla değerlendirilmektedir. Cevaplar değerlendirilirken doğru cevaplara puan verilecek, yanlış cevaplar için puan düşürülmeyecektir. Başka bir deyişle, yanlış cevaplar doğru cevapları götürmemektedir. Bir dersten başarılı olabilmek için başarı notunun 50 veya daha yukarı olması gerekmektedir. Her sınavda bir ders için 20 soru sorulur.
Her dersin başarı notu, arasınav notunun %30´uile dönemsonu sınav notunun%70´i toplanır, ayrıca sınav sonuçları hesaplanırken çan eğrisi sistemi ve ortalama yöntemi de kullanılarak bulunur.
Açık Öğretim Fakültesinin kendi alanlarında yer alan bölümlerine öncelik hakkı gözetmeden, sadece kontenjan sınırı bulunan bölümlerine öncelik sırasına göre yerleştirme yapılmaktadır. Önlisans programlarına, ortaöğretimde eğitimini almış oldukları kendi bölümlerin dışındaki bölümlere girmek isteyen adaylar ÖSSye girerek taban puanı almak zorundadır. Genel Lise çıkışlı adaylar ise 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına, sınavsız yerleştirme hakkına sahip adaylar yerleştirildikten sonra yine ÖSS puanlarına göre yerleştirilmektedir. Sınavsız yerleştirme hakkında mezuniyet yılı büyük olan adaylara öncelik tanınmaktadır. Ayrıca mezun olunan ortaöğrenim okul türüne göre de öncelik hakkı değişmektedir. Sınavsız geçiş dışında ön lisans ve açık öğretim programlarına girmek isteyen adaylar, YGS sınavından en az taban puan almak zorundadır.
Bilindiği gibi meslek lisesi mezunu adaylar 2 yıllık meslek yüksekokullarına yerleşirken sınavsız geçiş sistemi ile öncelikli olarak yerleşmektedir. Bu yerleşmede adayın meslek lisesi türü, mezuniyet ili ve Orta Öğretim Başarı Puanı kullanılmaktadır. Özellikle revaçta olan bölümlere isteyen meslek lisesi öğrencisi hiçbir sınav kaygısı (YGS) yaşamadan bu şekilde yerleşmektedir. 2 yıllık önlisans programına yeteri kadar meslek lisesi öğrencisi sınavsız geçişle başvurmazsa o zaman sınavsız geçiş hakkı olmayan adaylar YGS puan üstünlüğü sırasına göre ilgili programa yerleşmektedirler.
Son günlerde ÖSYM tarafından üniversitelere yapılan bilgilendirmede bu durumun değiştiği ve tüm ön lisans programların kontenjanlarında %40’lık bir bölümüne YGS puanı ile yerleştirme yapılacağı duyurulmuştur. Bu da demek oluyor ki: yerleştirme sonuçlarına göre sınavsız geçiş hakkını kullanarak yerleşen aday bu sistem uygulanmış olsaydı, kazandıkları programı kazanamamış olacaklardır. Bu değişiklik hangi haklı gerekçe ile yapılmış olursa olsun YGS yapılıp bittikten duyurulması son derece haksız bir uygulamadır. Özellikle yerleştirme önceliği sıralamasında avantajlı olmayan (çoğunlukla METEB dışı ve kodu 2 olan meslek liseleri) adaylar sınavsız geçiş ile yerleşemeyecektir. Özellikle bu yıl mezun olacak olan meslek lisesi mezunu adaylarına ocak ayında ki ÖSYS kılavuzunda bu tarz bir bilgilendirmenin yapılması ve YGS’ye girmeleri konusunda teşvik edilmeleri gerekmekteydi. Eşitlik ilkesini ve kazanılmış haklardan yana bakacak olursak olaya: böyle bir uygulamaya geçilecekse bu uygulama yılından itibaren meslek liselerine kaydolacak öğrencileri kapsamak zorundadır.
Aşağıda hangi gölümde en az kaç öğrencinin hak kaybına uğrayacağı yerleştirme sonuçlarına göre hesaplanmıştır.
Önlisans
Program Adı
Yılına Göre Yerleşemeyecek Aday sayısı
( En Az)
Acil Durum ve Afet Yönetimi
78
Adalet
Ağız ve Diş Sağlığı
Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi
Ameliyathane Hizmetleri
96
Anestezi
Aşçılık
Ayakkabı Tasarım ve Üretimi
13
Bankacılık ve Sigortacılık
Basım ve Yayın Teknolojileri
Basın ve Yayıncılık
16
Bilgi Güvenliği Teknolojisi
77
Bilgi Yönetimi
94
Bilgisayar Operatörlüğü
24
Bilgisayar Programcılığı
Bilgisayar Teknolojisi
Biyokimya
16
Biyomedikal Cihaz Teknolojisi
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
Coğrafi Bilgi Sistemleri
Çocuk Gelişimi
Deniz Ulaştırma ve İşletme
Deniz ve Liman İşletmeciliği
Deri Teknolojisi
16
Dış Ticaret
Diş Protez Teknolojisi
10
Diyaliz
Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi
2
Eczane Hizmetleri
76
Elektrik
Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı
Elektrikli Cihaz Teknolojisi
80
Elektromekanik Taşıyıcılar
20
Elektronik Haberleşme Teknolojisi
Elektronik Teknolojisi
Elektronörofizyoloji
54
Emlak ve Emlak Yönetimi
44
Endüstriyel Kalıpçılık
Enerji Tesisleri İşletmeciliği
20
Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon
10
Eser Koruma
12
Evde Hasta Bakımı
12
Fizyoterapi
Fotoğrafçılık ve Kameramanlık
51
Gaz ve Tesisatı Teknolojisi
Geleneksel El Sanatları
22
Gemi İnşaatı
70
Gemi Makineleri İşletme
Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi
30
Gıda Teknolojisi
Giyim Üretim Teknolojisi
Grafik Tasarımı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
Harita ve Kadastro
Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi
42
Hukuk Büro Yönetimi ve Sekreterliği
16
İç Mekan Tasarımı
16
İklimlendirme ve Soğutma Teknolojisi
İkram Hizmetleri
16
İlahiyat (Önlisans Açıköğretim)
İlk ve Acil Yardım
İnsan Kaynakları Yönetimi
99
İnşaat Teknolojisi
İnternet ve Ağ Teknolojileri
66
İş Makineleri Operatörlüğü
28
İş Sağlığı ve Güvenliği
İş ve Uğraşı Terapisi
18
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği
İşletme Yönetimi
Kaynak Teknolojisi
99
Kimya Teknolojisi
Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi
Kuyumculuk ve Takı Tasarımı
57
Laborant ve Veteriner Sağlık
24
Laboratuvar Teknolojisi
Lastik ve Plastik Teknolojisi
16
Lojistik
Makine
Makine, Resim ve Konstrüksiyon
Maliye
68
Marina İşletme
16
Mekatronik
Metalurji
Mimari Dekoratif Sanatlar
60
Mimari Restorasyon
Mobil Teknolojileri
23
Mobilya ve Dekorasyon
Moda Yönetimi
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları
Nükleer Teknoloji ve Radyasyon Güvenliği
32
Odyometri
Ormancılık ve Orman Ürünleri
Ortopedik Protez ve Ortez
18
Oto Boya ve Karoseri
56
Otomotiv Teknolojisi
Otopsi Yardımcılığı
18
Patoloji Laboratuvar Teknikleri
81
Pazarlama
Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi
4
Perfüzyon Teknikleri
55
Podoloji
8
Posta Hizmetleri
Radyo ve Televizyon Teknolojisi
Radyoterapi
6
Rafineri ve Petro-Kimya Teknolojisi
38
Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi
82
Raylı Sistemler İşletmeciliği
16
Raylı Sistemler Makine Teknolojisi
42
Raylı Sistemler Makinistlik
26
Raylı Sistemler Yol Teknolojisi
14
Saç Bakımı ve Güzellik Hizmetleri
Sağlık Bilgi Sistemleri Teknikerliği
32
Sağlık Kurumları İşletmeciliği
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri
Sivil Savunma ve İtfaiyecilik
Sondaj Teknolojisi
20
Sosyal Hizmetler
Su Altı Teknolojisi
8
Tapu ve Kadastro
52
Tarım Makineleri
Tarımsal İşletmecilik
24
Tekstil Teknolojisi
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Tıbbi Tanıtım ve Pazarlama
24
Tıbbi ve Aromatik Bitkiler
66
Turizm Animasyonu
8
Turizm Rehberliği
50
Turizm ve Otel İşletmeciliği
Turizm ve Seyehat Hizmetleri
Uçak Teknolojisi
Yapı Denetimi
14
Yapı Tesisat Teknolojisi
36
Yaşlı Bakımı
36
Yat Kaptanlığı
12
Özet
Bu çalışmada, meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarından meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş projesi, projenin amaçları ve meslekî ve teknik orta öğretim programları ile yüksek öğretim programları arasında bütünlük çerçevesinde tartışılmıştır. Proje ile meslek yüksek okulları ve meslekî ve teknik orta öğretim arasındaki problemler tartışılmış ve çözüm önerileri geliştirilmiştir. Bu bağlamda meslekî ve teknik orta öğretimde uygulanan sınıf geçme sistemleri ile meslek yüksek okullarının olumsuz yönde etkilendiği ortaya konulmuştur. Programların yürütülmesi sürecinde okul yönetimleri arasında bütçe ile ilgili sorunların olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Meslek yüksek okulları, sınavsız geçiş, okul bütçesi
Giriş
Türkiye’de tekniker yetiştirmek üzere yılında açılan ilk kurum “Kondüktör Mektebi” dir. Bu okulun adı yılında “Nafıa Fen Mektebi”, yılında tekniker yüksek okuluna dönüştürülmüştür. Tekniker yüksek okulları yılında tamamen kapatılmışlardır. yılında eğitim-öğretimin yeniden yapılandırılması sürecinde yüksek öğretimde ön lisans kademesi getirilmiş ve ara insan gücü yetiştirmek üzere meslek yüksek okulları oluşturulmuştur (Resmî Gazete, Millî Eğitim Temel Kanunu, No , ). YAYKUR Meslek Yüksek Okulları ara insan gücü yetiştirmeye yılında başlamış ve yılında Meslek Yüksek Okulu ismi yeterli görülerek kabul görmüştür (TÜBİTAK, ). Meslek yüksek okullarında okuyan öğrencilerin statüleri bir yönetmelikle yasal hâle getirilmiştir (MEB MYO Yönetmeliği, ). Yüksek öğretimin yeniden yapılanma sürecinde meslek yüksek okulları üniversitelere bağlanmıştır (Resmî Gazete, No , ). İlk yıllarda üniversiteler ile meslek yüksek okulları arasında doku uyuşmazlığı oluşmuş ve üniversiteler meslek yüksek okullarını kabul alanına almakta zorlanmışlardır.
Bilindiği üzere, Türkiyesi ekonomik açıdan pazar ekonomisine, sıkı para politikasına, döviz kazandıracak imalat endüstrisinin teşvikine önem vermiştir. İmalat kesimindeki büyümeyi sürdürmek ve ülkenin uluslararası pazarlardaki rekabet gücünü koruyabilmek için üretim düzeylerini nicelik ve nitelik bakımından yükseltilmesinin zorunluluğu anlaşılmıştır. Ekonomik kalkınma ve endüstriyel büyümede kilit rolü oynayan tekniker düzeyinde ara insan gücüne ilişkin talep arzı aşmıştır. Bu nedenle meslek yüksek okullarının Türkiye’nin ekonomik ve endüstriyel ihtiyaçları ve çağın teknolojik gerekleri ile bağdaşacak hâle getirilmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu amaçla YÖK ile Dünya Bankası arasında 16 nisan ’te Endüstriyel Eğitim Projesi imzalanmıştır. İlk etapta 8 meslek yüksek okulu ile başlayan proje uygulaması zamanla 30 okulda uygulamaya konulmuştur (Henden, ). YÖK/Dünya Bankası Endüstriyel Eğitim Projesi kapsamına alınan 30 meslek yüksek okulu araç ve gereçlerle donatılmış, günün koşullarına uygun laboratuvar imkanlarıyla öğrencilerine hizmet vermişlerdir.
Proje okulları;
- Program ve müfredat,
- Öğretim elemanı,
- Atölye-laboratuvar,
- Yönetim
açısından geliştirilmiştir.
Endüstriyel Eğitim Projesi kapsamındaki okullarda belirli bir dönemde dünya standartlarında tekniker eğitimi yapılmıştır. Teknolojinin hızla değişim göstermesinden bu okullar da olumsuz yönde etkilenmiştir. Son yıllarda ülkenin düştüğü ekonomik krizden en fazla etkilenen kesim üniversiteler olmuş ve çağın teknolojik gelişimlerinin gerisinde kalmamak için büyük çaba içine girmişlerdir. Proje meslek yüksek okulları da ekonomik krizden büyük oranda etkilenmiş, istediği atılımları yapamamış ve bunun sonucunda laboratuvarlardan bazıları düşük teknoloji ile hizmet vermeye zorlanmışlardır.
Meslek yüksek okulları siyasetin de etkisi ile üniversite önlerindeki yığılmaları önlemek, ara insan gücü açığını kapatmak vb. amaçlarla özellikle ilçelerde açılmaya devam etmiş, yılında sayıları iken (Henden vd., ) bugün sayıları ’e ulaşmıştır (Akpınar, ). Bu okulların çoğunluğu eğitim ve öğretime uygun olmayan binalarda laboratuvar araç ve gereçlerinden yoksun olarak kalifiye insan gücü adı altında öğrenci yetiştirmeye devam etmiş ve devam etmektedirler. Ayrıca öğretim üyesi dahi olmayan okullar vardır. Öğretim elemanı açığı hat safhadadır. Yönetim kurullarını oluşturamayan okullar mevcuttur.
Meslek yüksek okulları önceleri program çeşitliliğine özendirilmiştir. Her mesleğin eğitimi ön lisans düzeyine çıkarılmaya çalışılmış ve bu yönde adımlar atılmıştır. Örneğin, otobüs şoförlüğü, kuaförlük, fındık eksperliği vb. programlar bu tür çeşitlemelerden bazılarıdır. Amaç çevrenin ihtiyaçlarının giderilmesidir. Bu amaç doğrultusunda meslek yüksek okullar da açılan program sayısı ’e ulaşmıştır (OSYM, ).
Ancak Yüksek Öğretim Kurulu tarafından, meslek yüksek okullarının program çeşitliliği unvan kargaşası yarattığı gerekçesi ile programlardan bazıları birleştirilmiştir (OSYM, ). Bu bağlamda Yüksek Öğretim Yürütme Kurulunun 04/12/ tarihli kararı ile başlatılan “Meslekî ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarının Program Bütünlüğü ve Devamlılığı Projesi” kapsamında programlar geliştirilmiştir. Yüksek Öğretim Yürütme Kurulunun 19/07/ tarih , no’lu kararı ile 75 program geliştirilip ilişkilendirilerek 15 programa indirilmiştir. İlişkilendirme ve birleştirmeler MEB-YÖK tarafından ortaklaşa oluşturulan komisyonlarca yapılmıştır (MEB, ). İlişkilendirme ve birleştirmeler kamuoyunda yeteri kadar tartışılmamış, ilgili meslek yüksek okulları öğretim elemanlarının görüşleri alınmamış veya alındı ise de yeteri kadar dikkate alınmamıştır. İçerikleri aynı olan programların tek program altında birleştirilmesi yerinde bir karar olarak görülmesine rağmen, içerikleri farklı olan bazı programların birleştirilmesi en çok bu programları tercih eden öğrencileri etkilemiştir. Örneğin, Yapı Ressamlığı programını kazanan öğrenciler İnşaat programına yerleştirilmişlerdir. Yapı Ressamlığı programını kazanarak kayıt yaptırmak üzere okullara gelen öğrencilerin, İnşaat programına kayıt yaptırmak zorunda olduklarını öğrendiklerinde bazı öğrencilerin bu duruma tepki olarak kayıtlarını yaptırmadıkları görülmüştür. Kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerden ise İnşaat programına kayıt yaptırmak için dilekçe vermeleri istenmiştir. Yapı Ressamlığını kazanan öğrenciler, İnşaat programına zorlanarak kayıt yaptırdıkları için belirli bir süreçten sonra bazılarının kayıtlarını aldıkları görülmüştür. Sınavsız geçiş sistemi ile METEB bölgesinde MYO‘larının ve MYO‘larla ilişkilendirilen meslek liselerinde açılan programların öğrenci kapasitelerini karşılayabilecek sayıda kaynağın olması gerekir. Metropol şehirlerde öğrenci kontenjanlarının dolmaması gibi bir sorunla karşılaşılmayabilir. Ancak MYO ‘larındaki programların kendi METEB bölgesindeki meslek liselerinde programı yoksa veya öğrenci sayısı yetersiz ise, programların kontenjanları dolmamakta hatta bazı programlarda hiç öğrenci tercihi görülmemektedir. Örneğin; öğretim yılında Alaplı Meslek Yüksek Okulunun bazı programlarının öğrenci profilleri Çizelge 1’de görülmektedir.
Sınavsız geçiş sisteminden önce bu programların öğrenciler tarafından tercih edildiği okul kayıtlarından anlaşılmaktadır. Bu kayıtlarda özellikle İnşaat ve İşletme programlarını tercih eden öğrencilerin % 97,5 ‘inin genel lise çıkışlı oldukları görülmektedir. Sınavsız sistem genel lise öğrencilerine tercih hakkı vermediği için kontenjanlar boş kalmıştır denilebilir.
Bu bağlamda okul kontenjanlarının dolması ve sistemin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi için bu programlara öğrenci girişlerinin genel liselerden de olmasının yolunun açılması gereklidir. Öğrenci alımında düz lise çıkışlılara belirli bir kontenjan tanınabilir veya öncelik meslek liselerine verilir. Kontenjan dolmadığı taktirde düz liselerden yerleştirme yapılabilir. Böylelikle ek kontenjana gerek kalmadan okullara tam kapasite ile yerleştirme yapılabilir. Ek kontenjan ise kayıt yaptırmayanlar olursa boş kalan kontenjanı doldurmak için kullanılabilir.
Sınavsız sistem ile gelen öğrencilerin belirli bir kısmının okuldan kayıtlarını aldıkları görülmüştür. Alaplı MYO kayıtlarına göre öğretim yılı başında sınavsız olarak gelen öğrencilerden güz sömestri sonunda okuldan kayıtlarını alarak ayrılanların oranı % ’dır. Aynı okula öğretim yılında sınavla gelen öğrencilerden aynı koşullarda ayrılma oranı % 3’tür. METEB okullarında ayrılma oranı % ’dir. Ayrıca deneyimli öğretim elemanları sınavla gelen öğrencilerin daha istekli ve ilgili oldukları görüşünde birleşmektedirler. Aynı öğretim elemanları sınavsız olarak gelen öğrencileri derslere karşı motive etmekte zorlandıklarını bu nedenle yaptıkları işten haz duymadıklarını beyan etmektedirler. Sınavsız olarak gelen öğrencilerin meslekî derslerden de yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları öğretim elemanlarınca dile getirilmektedir.
öğretim yılında meslek yüksek okullarına öğrenci girişi (sınavsız geçiş sistemi ile) sadece meslek liselerinden olmuştur. Bu sistemde öğrenci profili yerel hâle gelmiştir. Yüksek öğretimin kültür değişimi ve etkileşimine olan katkısı ve bu yöndeki rolünün bu değişime paralel olarak değişmesi beklenmelidir. MEB-YÖK Program Geliştirme Projesi kapsamında meslek yüksek okullarına öğrenci girişleri Şekil 1’de görüldüğü gibi olmuştur.
Ara insan gücü ihtiyacı belirdikten sonra açılan kondüktör mektebinden bugüne kadar tekniker eğitiminde değişiklikler olmuş ve bu değişimler devam ederek sürmüştür. Meslek yüksek okullarının öğrenci giriş sisteminin değiştirilmesi bizzat meslek yüksek okullarının sorunlu olmasından kaynaklandığı söylense de (Akpınar, ) tek nedenin bu olmadığı meslekî ve teknik orta öğretimden kaynaklanan sorunların da olduğunu söylemek pek yanlış olmasa gerekir.
Meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarından kaynaklanan sorunların bazıları şöyle sıralanabilir;
- Meslekî ve teknik orta öğretimi bitiren öğrencilerin ÖSS sınavlarında ve üzeri not alarak üst öğrenimlerine devam etme oranlarının az oluşu (OSYM, ),
- Meslekî ve teknik orta öğretim mezunlarının yüksek öğretime geçişte tercih edilebilecekleri yüksek öğretim kurumu sayılarının kısıtlı oluşu,
- Meslekî ve teknik orta öğretim mezunlarının yüksek öğretime devam edebilmeleri ve ara insan gücü olarak yetişecek elemanların öğrenim düzeylerinin yüksek öğretim seviyesine çıkarılmak istenmesi,
- Üniversite önlerindeki meslekî ve teknik orta öğretim öğrencilerinin yığılmalarının meslek yüksek okulu kontenjanlarının artırılarak çözümlenmeye çalışılması.
Meslek yüksek okullarını etkileyen diğer bir etken ise meslek liselerinin sınıf geçme sistemi alınabilir. Bu sisteme göre meslek liselerinde bir öğrencinin bir üst sınıfa geçebilmesi için Türkçe notunun ortalamasının en az ve tüm notların ortalamasının 2,5 olması yeterlidir. Not ortalaması 2,5 olan öğrenciler diğer derslerin notlarına bakılmaksızın sınıf geçmektedirler. Atölye derslerinin ders saatleri her sınıfta yoğun olmaktadır. Atölye dersinden 5 ortalamayı tutturan her öğrencinin bir üst sınıfa geçebileceği söylenebilir. Ayrıca öğretmenler kurulu kararı ile öğrenciler derslerden başarılı sayılabilmektedir. Bu sistem sonucunda meslek lisesi öğrencilerinin düşüncelerinin şöyle olabileceği akla gelebilir:
- Yüksek öğrenime sınavsız geçilecekse ek bir çaba göstermeye gerek yoktur.
- Matematik, Fizik, Kimya vb. dersleri öğrenip geçmek için çaba göstermeye gerek yoktur.
- Teknisyen olacaksam gerekli olan atölye dersleridir.
Sonuç olarak öğrencilerin sınıfı geçmekte bir zorluk çekmeyeceklerini düşünmeleri, derslere ilgi duyma ve öğrenme arzularının engellenmesine neden olacağı fikrini akla getirmektedir. Bu sistemle meslek yüksek okullarına gelen öğrenciler Matematik, Teknolojinin Bilimsel İlkeleri (Fizik) vb. dersleri anlamakta, kavramakta ve işlem yapmakta yetersiz kalacakları açıktır. Nitekim öğretim yılında sınavsız olarak gelen bu öğrencilerin Matematik, Fizik derslerinin güz sömestrisi sonunda başarı oranlarının düşük olduğu Çizelge 2, 3, 4’te verilmiştir.
Çizelgeye göre sınavsız sistem ile yerleştirilen öğrencilerin başarı oranlarının sınav sistemi ile yerleştirilen öğrencilerin başarı oranlarından düşük olduğu görülmektedir. Sınavsız geçiş sistemi ile MYO’lara yerleştirilen öğrencilerin başarılarının düşük olmasının nedenlerinden biri de meslek liselerinin başarılı öğrencileri MYO’larda da başarılarını korumuş meslek liselerindeki başarıları düşük olan öğrenciler liselerden gelen öğrenciler kadar başarılı olamadıkları için sınavsız olarak gelen öğrencilerin MYO’larda başarılarının düşük görünmesine neden olmuştur denilebilir.
Meslekî ve teknik orta öğretime çocuklarını kayıt yaptıran ailelerin gelir düzeylerinin alt grupta olduğu (Henden, ) düşünüldüğünde, çocuklarının kısa yoldan hayata atılmalarını tercih etmelerinin doğal olduğu söylenebilir. Veliler, üniversiteler eğitime hazırlık için maddî destekte bulunmak istemeyebilirler.
Sınavsız olarak MYO’lara ve MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerine yerleştirilen öğrencilerin mezunlarının %10’unun lisans öğrenimine devam etmeleri öngörülmektedir. Lisans öğrenimine devam hakkı kazanan öğrencilerin Mühendisliğin temeli olan Fizik ve Matematik derslerinden yeterli düzeye ulaşmadıkları düşünüldüğünde bu öğrencilerin Mühendislik eğitimlerinde başarı oranlarının yüksek düzeyde olmayacağını şimdiden söylemek yanlış olmayacaktır.
Meslek yüksek okulları ile ilişkilendirilen meslek liselerinde okuyan meslek yüksek okulu öğrencileri üniversite öğretim elemanı sayısının yeterli olmayışı ve ilişkilendirildiği meslek yüksek okuluna uzak olması vb. nedenlerle üniversite öğretim elemanlarından yararlanamamaktadırlar. Bu öğrencilerin derslerine çoğunlukla meslek liselerindeki öğretmenler görevlendirilmektedir. Öğrenciler üniversite ortamına hiç girmeden üniversite mezunu olabilmektedir. Üniversite ortamına hiç girmemiş, üniversite kültürü almamış bu öğrencilerin üniversite eğitimi aldıklarını söylemek ne derece doğru görülebilir. Nitekim MYO‘larla ilişkilendirilen okullarda okuyan öğrenciler, MYO’lara gelerek meslek liselerinde okumak istemediklerini, orada Meslek Lisesi öğretmenlerinin dersleri yürüttüğünü, hiçbir fark göremediklerini ayrıca aynı atölyelerden yararlanmalarının kendilerine bir artı sağlamadığını beyan etmektedirler. Öğrenciler MYO‘larla bizzat ilişkilendirilen Meslek Liselerinde değil, MYO‘larda okumak istediklerini her ortamda dile getirmekte ve METEB‘den ayrılmak istemektedirler.
Sınavsız geçiş sistemi ile MYO’lara yerleştirilen öğrenciler II. öğretim öğrencisi olarak alınmaktadırlar. II. öğretimin giderlerine (ısınma, elektrik, su, temrinlik malzemeler) devlet desteği sağlanmamaktadır. Öğrencilerden katkı payı olarak alınan ücretlerin %30’u medikososyal giderleri hariç olmak üzere bu giderlere harcanmaktadır. Kalan %70‘i ise yönetici ve memurlara ödenen fazla çalışma giderleri ile öğretim elemanlarına ödenen ders ücretlerine harcanmaktadır. Ayrıca medikososyal giderler de bu paradan kesilmektedir. Sınıf mevcutlarının öğrencinin altına düştüğünde öğrencilerden alınan katkı paylarının yetmeyeceği basit bir hesap ile görülmektedir. Öğretim elemanlarının ücretli olarak verdiği dersin ücretini alamadığında sorunların olacağı açıktır.
Sonuç olarak sınavsız geçiş sistemi kapsamında MYO’lar ve MYO’lar ile ilişkilendirilen meslek liselerinin yöneticileri ile iletişim, yakıt, personel giderleri ve temizlik malzemeleri gibi konularda önemli ölçüde yönetimsel sorunlar yaşanmaktadır. Ayrıca sınavsız geçiş sistemi ile MYO’ların öğrenci profili değişmiştir. Öğrencilerin tamamı meslek liselerinden gelmektedir. Öğrencilerin çoğunluğu ÖSS sınavından ve üzeri puan alamayan gruptandır. Meslek liselerinde uygulanan sınıf geçme sisteminin sonucu olarak öğrenciler becerilerine dayalı olarak sınıf geçmektedirler. Matematik, Fizik, Kimya vb. derslere ilgileri azdır. MYO’lara yerleştirilen bu öğrenciler yukarıda belirtilen dersler gibi işleme ve yorumlamaya dayalı derslerde başarılı olamamaktadır. MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerindeki dersler, meslek lisesi öğretmenlerince yürütülmektedir. MYO’larda görevli öğretim elemanı sayısı yeterli değildir. Meslek liselerinde okuyan öğrenciler üniversite ortamına girmeden, üniversite kültürü almadan okullarını bitirmektedirler. Dolayısıyla orta öğretimde ders aldıkları öğretmen ile derslere devam eden öğrenciler, yüksek öğrenim gördüklerinin bilincine varamamakta; eğitimleri lise uzantısı hâlinde yürütülmektedir.
Öneriler
• MYO’lar ile meslek liselerinin sınıf geçme sistemleri uyumlu hâle getirilmelidir.
• Meslek liseleri ile MYO’ların programları uyumlu hâle getirilmelidir.
• Öğrencilerin üniversite kültürü almaları için gereken önlemler alınmalıdır.
• MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerinde okuyan MYO öğrencilerine yüklenen dersler üniversite öğretim elemanlarınca yürütülmelidir.
• Programlar arası ilişkilendirmelerde, yürütücü konumundaki MYO’ ların görüşleri alınmalı ve ilişkilendirmeler gözden geçirilerek yeniden düzenlenmelidir.
• Meslek yüksek okullarını genel lise çıkışlı öğrencilerinin de tercih edebilmelerinin önü açılmalıdır.
• MYO’larda öğretim elemanlarına birinci ve ikinci öğretimde girdiği derslerin pratiklerinin toplamı haftada 10 saatten fazla olamaz denmesi, uygulama ağırlıklı olarak düşünülen bu okullarda sıkıntılara ve mağduriyete neden olmaktadır. MYO‘larla ilişkilendirilen meslek liselerinde olduğu gibi öğretim elemanlarına bilfiil yaptıkları derslerin ücretlerinin ödenebilmesi için yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
Kaynakça
Resmî Gazete (). Millî Eğitim Temel Kanunu, No
TÜBİTAK (). “Ekonomik Gelişme ve Teknik İnsan Gücü Yetiştirmede Ön Lisans Eğitimi”, Bilimsel Toplantı Sonuç Raporu.
MEB (). Meslek Yüksek Okulları Yönetmeliği.
Resmî Gazete (). “Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, No
HENDEN, R.(). “Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Doğal, Toplumsal Nitelikleri ve Yaşam Standartları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, , Yıl 2, Sayı 2, Bahar ve Kış , Yıl 2, Sayı 1.
HENDEN,R ve TUNÇ, K., (), “Meslek Yüksek okulları 1. Sınıflarının Uzaktan Öğretim Yöntemi ile Okutulması Projesi ( Taslağı ) ile İlgili Bir Görüş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Bahar ,Yıl 7, Sayı
AKPINAR, B., (). “Meslek Yüksek okullarına Sınavsız Geçiş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Kış , Yıl 9, Sayı
OSYM (). Öğrenci Seçme Kılavuzu.
OSYM (). Öğrenci Seçme Kılavuzu.
MEB (). Sınavsız Geçiş Projesi Bilgi Kılavuzu.
THE APPLICATIONS OF PASSING WITHOUT EXAMINATION IN VOCATIONAL TECHNICAL EDUCATION
Abstract
In this study, the project, passing to technical vocational colleges from vocational and technical secondary schools without examination, and the purpose of project and education programs between vocational and technical secondary schools and technical vocation colleges are wholly discussed. Due to the project the problems between technical vocation colleges and vocational and technical secondary schools were discussed and solutions were developed. Furthermore, with the application of the passing system of vocational and technical secondary schools it is indicated that technical vocational colleges were affected negatively. In addition, the problems related with budgets between school administrations were indicated during the process of programs.
Key words: Technical vocational colleges, passing without examination, school budget
* Z.K.Ü. Alaplı MYO, , Alaplı/ Zonguldak
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası