kadim bilgiler okulu / Kubilay Aktaş Kadim Bilgelik Okulu Celcelutiye 1.Aşama Eğitimi Kubilay

Kadim Bilgiler Okulu

kadim bilgiler okulu

Anadolu Aydınlanma Vakfı Sosyal ve Kültürel Bülteni • Sayı 48 • Mayıs • Ücretsizdir Tao İlkeleri Tao birdir, ama meydana geldiği anda iki olmak zorundadır. Meydana gelişi ikili olmak zorundadır; tekli olamaz. Madde ve bilinç olmalıdır; erkek ve kadın olmalıdır. Gün ve gece olmalıdır; hayat ve ölüm olmalıdır. Bu iki ilkeyi her yerde bulacaksın. Hayatın tamamı bu ilkeden ibarettir ve bu iki ilkenin ardında “Bir” saklıdır. Bu ikiliklere, zıt kutuplara dahil olmayı sürdürürsen dünyada kalırsın. Zekanı kullanırsan, biraz daha uyanık olur ve şeylerin derinliğine bakmaya başlarsan şaşıracaksın: Zıtlıklar gerçekten zıtlıklar değil, tamamlayıcılardır. Ve onların ardında tek bir enerji vardır: Bu Tao’dur. Lao Tzu: “yaşlı adam” Lao Tzu yalnızca bir hayat sözcüsüdür. Hayat absürtse, Lao Tzu absürttür; hayatın absürt bir mantığı varsa, Lao Tzu’nun da mantığı aynıdır. Lao Tzu yalnızca hayatı yansıtır. Ona hiçbir şey eklemez, ondan hiçbir şey almaz; o yalnızca var olanı kabul eder. Buddha’nın spiritüelliğini görmek kolaydır; onu gözden kaçırmak imkansızdır, öyle sıradışıdır Buddha. Ama Lao Tzu’nun spiritüelliğini görmek zordur. O çok sıradandır, tıpkı senin gibi. Anlayış kazanmak zorundasın. Buddha yanından geçer ve sen hemen üstün bir insanın geçtiğini fark edersin; o etrafında üstün bir insanın aurasını taşır. Onu gözden kaçırmak zor, neredeyse imkansızdır. Ama Lao Tzu O senin komşun olabilir. Onun farkına varmamış olabilirsin, çünkü o çok sıradandır - sıradışı bir şekilde sıradandır ve onun güzelliği budur. 1 Okul Eğitiminde katkıda bulunan, ruh sağlığının üzerine yapılandığı temellerden biri de duygu artışının desteklendiği görülmüştür. Bilinçli farkındalık meditasyonu, duygu Kadim Bilgelik İzi: regülasyonudur. “Duygu regülasyonu” tanımı genellikle duyguları fark edebilme disregülasyonuna sebep olan ve güçlü birtakım duygular uyandığında da onları Bilinçli Farkındalık ve uygun biçimde yönetebilme becerilerine gönderme yapar. Duygu regülasyonuna dengeye getiren zihinsel süreçlere dair farkındalığı arttırır. Bilinçli farkındalık, Uygulamaları özgü beceriler, deneyimlenen duyguların farkında olabilmeyi, özgül duyguları ve duygular deneyimlenirken onlarla çalışabilmenin yolunu sağlar. Duygulara Elif Ersoy yoğunluklarını tanımlayabilmeyi, duyguların dikkat vererek onları tanımlamak, duygusal yapıcı biçimde ifade edilebilmesini tepkileri azaltabilir ve duygusal dengeyi ve Çağımızda ergenler, ebeveynlerine ve sıkıntıya tahammül edebilmeyi netliği arttırabilir. Dikkatimizi “şimdi”ye yabancılaşma, beden imajı üzerinden (distress tolerance) kapsar. Duygu vermek, duygularımızı algılayarak kurulan kendilik bilinci, antisosyal ya disregülasyonunun, depresyon, anksiyete, yönetebilmemizi sağlar. (1) da riskli davranışlara meyil, ailenin yeme bozuklukları, davranım bozuklukları ve toplumun değerleriyle uyuşmayan ve madde kullanımı gibi geniş bir psikolojik Bilinçli farkındalık uygulamaları, ayrıca davranışsal beklentiler yaratan medya gibi problem dizisinin altında yattığı ve gelişim kendisine ya da başkalarına zarar verme fiziksel ve duygusal pek çok zorlukla yüz sürecindeki önemli sosyal ve duygusal gibi davranışsal birtakım tepkilere yol yüzeler. (2) kilometre taşlarının aşılmasını engellediği açabilecek rahatsızlık verici duygulara karşı fark edilmiştir. (1) dayanıklılığı arttırabilme olanağı sunar. Amerikan Pediatri Birliği, ergen sağlığını Ayrıca, bilinçli farkındalık alıştırmasında tehdit eden faktörlere dair ’de Günümüzde, antik çağda yapılan düşünsel bilinçli olarak dikkat dağıtıcı her şeyden yayınladığı raporunda yeni maddelere yer dalınç uygulamaları (kontamplatif- uzaklaşılarak dikkatin sürekli olarak tek verdi; bunlar, okul problemleri (öğrenme contemplative practices) ya da bilinçli- bir nesne üzerine döndürülmesine çalışılır; güçlüklerini ve dikkat bozukluklarını farkındalık (mindfullness) temelli böylece dikkat güçlenmiş olur. (2) kapsar), duygu durum ve anksiyete uygulamalar, seküler biçimlere bürünerek, bozuklukları, ergen intiharları ve cinayetleri, duygu regülasyon becerilerini geliştirme Düzenli olarak yapılan bilinçli farkındalık evde ateşli silah bulundurma, okul şiddeti, ve iyilik halini (well-being) arttırmada pratikleri, bilinçli ya da yarı bilinçli yaşanan alkol ve madde kötüye kullanımı, HIV/ kullanılmaktadır. (1) deneyimlerin, bağlamlarından ayrı olarak, AIDS, medyadaki şiddetin etkileri, obezite daha kabullenici bir biçimde algılanmalarına ve cinsel aktiviteler idi (2). Gençlerde Bilinçli Farkındalık Nedir? olanak tanır. Bu yaklaşım, sürekli erteleme görülen ruh sağlığı problemlerindeki artış, ya da agresyon gibi tepkisel davranışlara muhtemelen, bu rahatsızlıklara yönelik Bilinçli farkındalık, meditasyon tekniklerine engel olarak dikkati güçlendirebilir ve daha farkındalığın artmasının ve ayrıca gençler dayanan, zihni muhakemelerin durdurularak, bilinçli ve reflektif bir düzende problem üzerindeki stresörlerin yoğunluk ve sayıca dikkatin “şimdiye” çevrilmesine dayanan çözücü davranışların oluşumunu sağlar. (2) artışının bir sonucudur. (1) yeni bir psikolojik tedavi yöntemidir. (3) Meditasyon (ya da bilinçli farkındalıklı Bilinçli farkındalık meditasyon eğitimlerinin Gençlerin maruz kaldıkları bütün bu meditasyon) “şimdiye” odaklı bu yetişkinler üzerindeki etkileri arasında, zorluklarla başarılı bir biçimde baş halin geliştirilmesi amacıyla dikkatin beynin dikkatle ilgili bölümünde görülen edebilmeleri için yüksek düzeyde sosyal eğitilmesi olarak tanımlanır. Düşünsel yapısal değişiklikler oluşması, dikkatle ve duygusal yeterliliğe sahip olmaları dalınç (kontamplasyon) uygulamaları ve ilgili görevlerde performans artışı, gerekir. (2) Sosyal ve duygusal becerilerdeki bilinçli farkındalık uygulamaları ile zihnin duygu durumunda ve bağışıklık sistemi yeterlilik, bireyin, hayatını etkin şekilde durdurularak içgörü ve konsantrasyonun fonksiyonlarında iyileşme, akademik yönetmeyi öğrenebilmesinin temelini de geliştirilmesi amaçlandığı için bu iki kelime başarıda artış, empati düzeyinde artış, oluşturur. Bu yeterlilikler, dikkati kanalize birbirine eşanlamlı olarak kullanılmaktadır. fiziksel yakınmalar ve stres düzeyinde edebilmeyi ve motivasyonu sürdürebilmeyi, (1) ise azalma gibi etkiler sayılabilir. Çocuk başkalarıyla uyum içinde çalışabilmeyi, ve ergenlerle yapılan bazı çalışmalarda, hayal kırıklığı ile baş edebilmeyi, Bilinçli farkındalık alıştırması sırasında, meditasyon eğitimini takiben çocuk ve karşılaşılan güçlüklere uygun davranışlarla dikkat, istemli olarak “şu anda” orada ergenlerin dikkat becerilerinde gelişmeler yanıt verebilmeyi ve riskli davranışlardan olmakta olan fenomene yönlendirilir. olduğu bildirilmiştir. Başka çalışmalar uzak durabilmeyi kapsar. (2) Günümüzde Farkındalıklı dikkat (mindful attention) da, meditasyon tekniklerinin, çocukların gençlere, ihtiyaç duydukları sosyal ve derecesini, deneyimin yapısına duyulan ilgi, anksiyete düzeylerini düşürmede, zeka duygusal yeterliliklerini kazandırmada merak ve dikkatin kalitesi belirler. Bilinçli geriliğine sahip bireylerin agresyonunu eğitim kurumları yetersiz kalmaktadır. farkındalık alıştırması, burada, zihnin, belirli düşürmede ve ergenlerin bireysellik Çağdaş eğitim reformları, öğrencilere, bir yöntemle, dikkati yöneltme eğitiminin kazanmalarını sağlamada olumlu etkileri global ekonomi dünyasının ihtiyaç duyduğu alıştırmasıdır; amaç, hüküm ve yargılardan olduğunu göstermiştir. (1) bilgi ve becerileri kazandırmaya yönelik azade bir halde “şimdi”de olabilmektir. reformlardır; toplumsal yapı, toplumsal Bu uygulama kapsamında öğrencilere, Yetişkinlerde bilinçli farkındalık eğitiminin koşullar ve öğrencilerin sosyal-duygusal bedenlerini inceleme, düşüncelerinin farkına etkileri üzerine yapılan araştırmalarda, problemleri sıklıkla göz ardı edilir. (1) varma, duygularının farkına varma ve özellikle ileri aşamalarda meditasyon Gençler, stres, şiddet, depresyon, yeme sevgi-şefkat uygulamaları gibi pek çok kısa yapanlarda ve aynı zamanda kısa bir bozuklukları, madde kullanımı vb. alıştırma öğretilir. (2) meditasyon eğitimi alanlarda, bedensel ruh sağlığı problemleriyle baş etmeye duyumlarda genişleme, dikkat ve duygu çalışırlarken, öğretmen ne kadar becerikli Bilinçli Farkındalık Uygulamalarının regülasyonunda da gelişme gibi pek ya da eğitim programı ne kadar iyi olursa Faydaları çok faydası olduğu görülmüş; olumlu olsun, aldıkları eğitimden fayda görme duygu durum ve bağışıklık sistemi yüzdeleri ne yazık ki düşük olacaktır. (1) Yapılan araştırmalarda, meditatif fonksiyonlarında artış, depresif duygu uygulamalar ile dikkatin, konsantrasyonun, durum tekrarlarında azalma, empatide Sosyal ve duygusal yetilerin gelişimine yaratıcılığın ve duygusal zekanın artış, madde kullanımında azalma ve stres 2 düzeyinde azalmaya da rastlanmıştır. hedefleri, öğrencilerin kendi düşünce ve eğitimcilerinin, kadim bilgeliğin eğitim (2) Bilinçli farkındalık ve düşünsel duygularını anlayabilmeleri ve olumsuz yöntemlerine karşı reddedici bir tutum dalınç uygulamalarının yetişkinlerin duygulanımlarını yönetebilmeleri için takınmayarak bilakis bu yöntemlerden yaşamında iyileştirici bir etki yaratması bilinçli farkındalık becerileri kazanmaları esinleniyor olmaları, bu esintilerle araştırmacıların ve uygulayıcıların bu ve onlara bu becerileri grup ortamında şekillenen nesile yönelik beklentilerimizi yaklaşımlara olan hevesini kabartmaktadır. uygulayabilecek fırsatları yaratmaktır. yükseltici, umutlarımızı yeşertici (1) Bilinçli farkındalığı okullarda çocuk ve Programda, BREATHE kelimesinin gelişmelerdir. Kadim bilgeliğin insanı ergenlere uygulama işi yeni başlamıştır. (1) harfleriyle başlayan, ana temalı 6 ders eğitmede ve yetiştirmede referans aldığı Ergenlerle yapılan bazı çalışmalarda, dikkat programı vardır. Bu 6 tema; beden noktalar ve kullandığı yöntemler, şüphesiz düzeylerinde, öğrenme güçlüğü yaşayan farkındalığı, düşünceleri anlama ve onlarla ki, gittikçe artan bir oranda profesyonellerin öğrencilerin sosyal becerilerinde, uyku çalışabilme, duyguları anlama ve onlarla ilgisini çekmeye devam edecektir. kalitesinde ve erkek ergenlerin “kendini çalışabilme, farkına varılan düşünceleri iyi hissetme” düzeylerinde artış; kliniğe entegre edebilme, duygular ve bedensel Kaynakça: başvuran ergenlerin de anksiyete, depresyon, duyumlar, kendi-kendini yargılayıcı zararlı 1- Broderick C. P. ve Metz S.; Learning to somatik ve dışsallaşan semptomlarında da tutumları azaltma ve bilinçli farkındalığı BREATHE: A Pilot Trial of a Mindfulness azalma olduğu görülmüştür. (2) günlük hayata entegre edebilmektir. Curriculum for Adolescents. Advances in School Programın ana amacı, bilinçlilik farkındalık Mental Health Promotion Volume 2, Issue 1, pp: “NEFES Almayı Öğrenmek” uygulamaları ile duygusal denge durumunda artış sağlamaktır ki okullarda bu alana dair 2- Broderick C. P. ve Jennings P. A. Mindfulness for adolescents: A promising approach to Genç insanlara etkili stres yönetimi olan eğitim sıklıkla ihmal edilmektedir. supporting emotion regulation and preventing için yardımcı olmak, onların duygu Okul-temelli bu eğitim yöntemi, öğrencilere risky behavior. New Directions for Youth regülasyon kapasitelerini genişletir ve duygu regülasyon stratejilerini keşfetme ve Development Volume , Issue , pp: – iyilik hallerini arttırıcı etki yaratır. (1) bunları da hayatları boyunca kullanabilme , Winter Ergenlik dönemi, duygulanımların arttığı olanağı sunar. Elbette ki öğrenciler düşünsel 3- Bögelsa S., Hoogstada B., van Duna L., ve strese yapıcı biçimde uyum göstermek dalınç uygulamalarını akademik hayatlarının Schuttera S. ve Restifo K. Mindfulness Training için gittikçe artan oranda baskı hissedilen dışındaki başka alanlarda ve kişisel for Adolescents with Externalizing Disorders bir dönem olduğu olması sebebiyle, hayatlarında da yapmaya teşvik edilirlerse and their Parents. Behavioural and Cognitive “NEFES almayı öğrenmek” programı, bu bu programdan elde edilen kazanımlar Psychotherapy / Volume 36 / Issue 02 / March , pp dönemdeki gençlerin duygu regülasyon büyür. (1) becerilerinin gelişimini kolaylaştırma amacıyla geliştirilmiştir. (2) Programın Günümüz bilim adamlarının ve [email protected] BİZİM SAHAF Hazırlayan: Sevgi Genç Hermetik Bilge ANTİK ÇAĞ HERMETİK BİLGESİ PİTAGORAS (İÖ ) çağdaş Tanrı öğretilerinin temelli değişmez temelidir. Pitagoras Kadim Mısır mabet öğretisinin yetiştirdiği Kadim erenlerin hakikat felsefesine göre (Tanrıbilim ve Yeniden Doğuş büyük Hermetik Eren! Yüce Tanrı’ya “arınarak yükselmenin yolu” Felsefesi) Vicdân’dan geçer! Çünkü vicdânın sesi, Eski Mısır, Babil, Kalde ve Hint Bilgelerinin insandan konuşan tüm çağların, anların Malik İlyas Tanrıbağı hikmetlerini Batı’ya taşıyan bu büyük Tanrı’sı, Rabbidir! ruh, filozofiyi kurarak insanları “içyüz Yayınevi: Hermes Yayınları / Ezoterizm aydınlanmaları”nı gerçekleştirmeleri için “O”nun her dediğini yapan kişi sonunda Dizisi evrensel hakikate çağırmıştır. Onun hakikat arınır ve tanrısal değerlere ulaşarak sayfa yolunda olan bu ruhsal çağrısı aradan geçen evrensel hakikat boyutlarındaki yerini yıla rağmen hâlen devam etmektedir! “Eren” olarak alır. Bu tanrısal veya ruhsal kazanım için bir yaşam yeterli gelmez, O’nu, “Sayıların Babası!”, “Tanrı’nın birçok yaşam gerekir! Her yaşamdaki Oğlu!”, “O dedi” diye anarlardı. çabalarımızla tanrısal uyanışımıza ruhen bir O, kadim mabetlerde evrensel hakikat adım daha yaklaşırken, şu an yaşadığımız boyutlarına dair tüm öğrendiklerini kurduğu hayatı her yönüyle bir sonraki tanrısal felsefe okulunda ahlâka dayalı yüksek organizasyon için yüksek bilinçle çok iyi bir disiplinle uygulayarak öğrencilerine değerlendirmeliyiz! aktarmış, batınî (ezoterik) aydınlanma felsefesinin gelişimine her yönden büyük bir Tanrısal hakikati satın alacak sermaye, katkı sağlamıştır. içimizden bize seslenen evrensel özümüz, yani diğer adıyla; “Tanrısal Rûhumuzdur” Pitagoras’ın tüm derecelerdeki öğrencilerine Bu eserde Pitagoras’ın evrensel mistik öğrettiği en önemli öğreti, kişinin her gece öğretisinin “Kutsal Kitaplarla” içyüzünde kendi tanrısal özü olan “VİCDÂNI” ile nasıl örtüştüğünü görecek, tüm çağlardaki nefsen (ego) yüzleşmesidir! İşte bu gerçek, mistik bilgelere ait tanrısal öğretilerin tüm kadim çağların mistik bilgeleri veya içyüzündeki değişmezliğine tanık erenlerinin asla değişmeyen, evrensel ve olacaksınız. (ARKA KAPAK) 3 AYIN KONUĞU: Murat Kanberi Deniz Tipigil Slalom yarışında da beşincilik olmak üzere insanlık için çok küçük ama benim için büyük olan derecelerim oldu :) Babamın İranlı olmasından dolayı İstanbul doğumlu olmama rağmen 20 yaşıma kadar İran Pasaportu taşıdım. Her sene konsolosluktan, burada okuyor olmama istinaden oturma izni alıyordum. 17 yaşıma bastığımda, ev adresime askerlik celp kâğıdı geldi, savaşa çağrılıyordum (9 sene süren İran - Irak savaşı). Lise bitene kadar izin süreleri azaldı, son iznim üniversite imtihan sonuçlarının açıklanmasından 1 hafta sonra bitiyordu; ya kazanıp kalacaktım ya da hiç görmediğim ve lisanını bile bilmediğim Soru- Ortaokul ve Lise öğreniminizi bir ülke için savaşmaya gidecektim. İtalyan Lisesi’nde, üniversiteyi ise Neyse ki Bilkent Üniversitesi’ne puanım İşletme dalında Bilkent Üniversitesi’nde ziyadesiyle yetti, hatta hangi bölümü tamamladığınızı biliyorum. Merak istersem okuyabileceğimi bile söylediler. ediyorum nasıl gelişti bu kararlar? İlk Hep mimarlık istememe rağmen babamın çocukluk yıllarınızdan başlayalım mı geleceğimle ilgili yaptığı kısa konuşma röportajımıza? sonrası İşletme okumaya razı oldum. Hazırlık sınıfından sonra birinci sınıfı Murat Kanberi - 8 Kasım İstanbul okurken çıkan bir ek kanun üzerine T.C. Soru- Tam da bu noktada, Mevlevi doğumluyum. Annem Priştineli, vatandaşlığına başvurduk, kabul edildi. Anlayışını Galata Mevlevihanesi Boşnak. Babam Tebrizli, Azeri. Özel Tam bu zamana kadar pasaport üzerinde bünyesinde tüm dünyaya tanıttığınızı bilen Dost İlkokulu’nu bitirince, devamında (Fransızca yazımıyla) Morad Ghanbari bir kişi olarak, semazen olma sevdasının okuyacağım okulun tespiti için bir hayli Şebusteri olan adım Murat Kanberi olarak nasıl başladığını sormak istiyorum… imtihana maruz kalıp, sonunda üç Fransız düzeltildi. Bu düzeltme benim US Dolar Koleji ile İtalyan Lisesi’ni kazandığım bazında ödeme yapan yabancı öğrenci Murat Kanberi - 11 sene boyunca çalıştığım haberi ile hem üzüldüm, hem sevindim. statümü fena sarstı, bir sonraki dönem okula Uzakdoğu savaş sanatlarını bırakmama Üzüldüm çünkü İngilizce eğitim istiyordum; kayıt için gittiğimde “sen kimsin?” dediler. sebep olan bel sakatlığımı tedavi edebilmek sevindim çünkü açıkta kalmamıştım. Kıbrıs’a tayinim çıktı. amacıyla senesinde Siddashram Yoga İtalyan Lisesi’ni tercih edip dokuz senelik Merkezi’nde Yogi Baba Adnan Çabuk ile bir eğitime dahil oldum. Aslında sekiz Soru- Mesleki tercihleriniz gelişirken mi yogaya başladım. Yıllar süren bu çalışmalar sene, ama okula başlar başlamaz hazırlık başladı tasavvufa, felsefeye olan ilginiz? sonunda hem sakatlığım şifa buldu hem de sınıfında kaldım, haliyle iyi hazırlanmış ben yoga hocası oldum. olduğumdan ortaokulun her Murat Kanberi senesinde takdir ve teşekkür - Annemin senesi Ocak ayında, Kundalini Yoga aldım. Lise yıllarım serpilip anlatımıyla bacak hocası olan bir hanım arkadaşım beni gelişmeye başlamama denk kadarken ellerimi arayarak Amerika’dan Mahan Rishi adındaki geldiğinden pek takdirlik uzatıp “bu ellerle kendi hocasının İstanbul’a geleceğini geçmedi. Neyse ki ortanın insanlara bir ve eğer mümkünse hocasına rehberlik az üstü bir dereceyle mezun şeyler yapacağım” yapmamı rica etti, ben de memnuniyetle olabildim. Son senemde dermişim. kabul ettim. Birlikte geçirdiğimiz bir özel bir spor kulübünde İlerleyen yıllarda hafta içinde program dahilinde kendisini spor yaparken Cem Hakko şifa konusunda Galata Mevlevihanesi’ne götürdüm, daha tarafından keşfedilip meraklarım, önceki seferlerde olduğu gibi yine iki mankenliğe başladım. 11 yeteneklerim gözüm iki çeşme hıçkıra hıçkıra ağlayarak yıl TV oyunculuğu da dahil ortaya çıktı. Bunu ayini seyrettim, Hoca da çok etkilenmişti. olmak üzere bu iş devam geliştirebilmek Mevlevihane’den çıktık, İstiklal Caddesi etti. Spora meraklı ve için okumalar boyunca Taksim’e doğru yürürken yetenekliydim. İlkokulda yapıp farklı hissettiklerimiz üzerine konuşuyorduk. atletizmde engelli, bayrak hocalarla çalıştım. Hoca, beni o mekanda sema ederken koşusu ve yüksek atlama Üfürükçülükten seyrettiğini söyledi, gülümsedim. “Ah branşlarında, takım halinde tutun da biyoenerji, keşke” dedim ama peşinden pek mümkün Türkiye dördüncülüğü, manyetoloji, reiki, chetena, kristal terapi olamayacağını, çünkü çocukluğumdan beri ortaokul ve lise yıllarında da basketbol ve gibi yöntemlerle 25 sene boyunca birçok mide bulantısı sorunum olduğunu, araba uzakdoğu savaş sanatlarına merakım; ama hastalığın tedavisi üzerine araştırma ve ve benzeri her türlü hareket eden aracın hepsinden öte kayak tutkum. 5 yaşında çalışma imkanım oldu. Şifacılık merakım hatta salıncağın bile midemi bulandırdığını başlatılmış olduğum bu spora merakım aracılığıyla mistisizme, parapsikolojiye; ve mide bulantısı ilacımı yutmadan bir ve bana tanınan imkânlar sayesinde hem rüyalarım ve içsel çekilişim aracılığıyla durak bile gidemediğimi söyledim. O da Vakkorama Kar Adam Slalom yarışlarında tasavvufa, Uzakdoğu savaş sanatları gülümsedi ve kendinden emin tekrarladı: dördüncülük hem de daha sonrasında sayesinde inanç felsefelerine merak saldım. “Ben seni gördüm!” Erzurum’da yapılan Büyük Erkekler Büyük 4 AYIN KONUĞU: Murat Kanberi Deniz Tipigil Retreat’in açılış ve dağarcığınızdaki yerini sorarak bitirelim bugünlere geliş öyküsünü diliyorum röportajımızı… sizden dinlesek? Murat Kanberi - Anadolu Aydınlanma Murat Kanberi - 1 Vakfı ile Şirin’im sayesinde senesinin Ocak tarihinde ilk aylarında tam 40 yaşımda tanıştım. Ne Büyükada’daki ilk evimizi hikmetse “sema”ya başlamam ile tam aynı kiraladık ve tadilatına zamanda. Sanırım trenin son vagonuna başladık, Temmuz binmişim. Şükürler olsun, hamd olsun. sonunda da taşındık ve iki sene oturduk. Ta ki ev Bu vakıf bünyesindeki her güzel insan ve sahibimizin tacizlerine namzetleri gibi ben de küçük yaşlardan dayanamayıp yeni bir yer itibaren içsel bir çekilimin, kutbiyetin arayışına başlayana kadar. peşinden, çoğunlukla bilinçsizce, safça koşturdum, aradım, aradığımı zannettim; Bu esnada bir iş yapma ama hem arayan hem aranan olduğumu Akabinde Hoca’nın öğrencisi olan hanım isteğim de vardı. Adada yaşayan, çok burada öğrendim. Bu kısımda duygularımı arkadaş aradı, buluşacaktık kendisiyle. Beni sevdiğimiz dostlarımızın tavsiyesiyle bu anlatabilmek adına müsaadenize sığınarak, arayıp buluşmaya biraz gecikeceğini ama mekânı gördük. Büyük bir yer olması gönlümden kaleme dökülen iki küçük buna mukabil bir sürprizi olacağını söyledi. önceleri gözümüzü korkuttu. ay boyu şiirimsimi paylaşmak istiyorum: Buluşacağımız mekâna yanında bir başka hanım ile birlikte geldi. Tanıştığımızda Gözyaşlarım katar olmuş, gerçekten şaşırmıştım, sürpriz Esin Çeker hasretim peşin sıra. Çelebi’ydi. Gün boyu yaşadıklarımızı Hasretim pınar olmuş, kendisine anlattığımda bir parça kâğıt Susayan gönlüm afiyet bula. çıkarıp üzerine Nail Kesova ismini ve Beşer şaşmayı nefsinde ara, telefonunu yazdı. Nail Dede’nin Galata Sonra ona kıyamet ola. Mevlevihane’sinin postnişi olduğunu söyledi Kıyametin yolu mürşitten, ve ilk fırsatta kendisini aramamı istedi. Halini anca O’na sora. Gönlüm olmuş sırça, Ertesi gün aradım ve bir sonraki güne Bekler O’ndan dokunuşu. randevulaştık. Derslere, Sema meşkine Elim elinde oldukça, başladık. Başladık başlamasına ama Seyrederim Hakk’tan oluşu. ben çarktan fazlasını yapamıyor, NURDAN HEYKEL baygınlıklar geçirip Besmele-i Şerif’tir O’nun kaşı mide bulantısı ve Her kim sorsan bilmez tacı baş dönmesinden Arş’tır, Hira’dır naçiz başı, perişan oluyor Özü ile bir bilir bastığı taşı. ve hatta sonraki hesaplamalar sonrasında Onsekizbin âleme açılan kapıdır gözü günü de berbat mekânı kiralamaya karar Bilsen ki Hakk’tır O’nun her bir sözü geçiriyordum ama verdik ve 1 Şubat ’te İnsan-ı Kamil’dir bu nurdan heykel. yine de inat ve kontratı yaptık. Metin Baksan da görür müsün yoksa nasibin? azimle sanırım daha Bobaroğlu sayesinde kelime Ola ki gördün, bırakma elini o güzel habibin doğrusu “Aşk ile” dağarcığımıza kattığımız İkizidir Kuran’ın, dinlersen olur haberin gitmeye devam Ashaka ismini mekâna uygun Bakarsan o göze, değişir hemen kaderin, ediyordum. Haftada gördük. Aşk kelimesinin Ansızın hal olur peyda, uyanınca sabaha bir ders yaparak kökü, Arapça bu kelimenin O gözdür, görürsün kendini Hakk aynasında üç ay geçmişti ki manası olan sarmaşık gibi İnsan-ı Kamil’dir bu nurdan heykel. (henüz ancak sarmaş dolaş büyümeyi ve Alemlerin Rabb’i ile birdir özü tur dönebiliyordum) Aşk’ı bulmayı hedefledik, Yıldızlardan gelir O’nun da tözü Dedem bana niyet eyledik. Ama sanırım Tutarsan elini, dinlersen sözü hazırlanmamı, zira boyumuzdan büyük bir işe Bir gün açılır salikin gönül gözü. 7 Nisan’da Galata soyunmuşuz. Tam anlamıyla Yansan aşk ile dönsen yüzün Kamil’e komando eğitimi. J Mevlevihane’sinde Bakıp da haline teslim olsan Salih’e ayine çıkacağımı söyledi, hem de bütün İnsan-ı Kamil’dir bu nurdan heykel. Mevlevi erkânının katılımı ile Celaleddin Velhasıl hem yoga ve benzeri kişisel Ahdimiz O’nunla zahirde ve batında Çelebi’nin Hakka yürüyüşünün 11’inci gelişim kamplarına ev sahipliğine hem de Bulalım deyu kendimizi hatt-ı zatında sene-i devriyesinde. Ortalığı birbirine butik pansiyon olarak işletmeye devam İmzalamışız zaten ta Kal-u Bela’da kattığım, selam aralarında durmayı ediyoruz… Nasipse bayramı da seyreder süluğunda. unuttuğum, bütün ayini karıştırdığım o ilk Olduysa gönül mahallin mihnet-gah deneyimimi ben dahil sanırım seyreden hiç kimse unutamayacak J Soru- Son olarak Anadolu Aydınlanma Koş var yanına o Salih’in ki olasın agâh Vakfı ile nasıl tanıştığınızı ve dünyanın İnsan-ı Kamil’dir bu nurdan heykel. her kıtasında pek çok farklı hizmet Soru- Eşiniz Şirin İskit ile Büyükada’da anlayışı ile tanışma imkânı bulduğunuz [email protected] kurduğunuz ve işlettiğiniz Ashaka 5 Sanat Hakkında Bilgelik yani Sophia ile Sanat birlikte var olurlar: Sophia sıradan insanı “etik insana”, sınıflamasına bağlı kalarak: 1- Sembolik dönem: Antik Mısır Mimarlık Metin Bobaroğlu sanat ise “estetik insana” dönüştürür. sanatı 2- Klasik dönem: Antik Yunan Heykel Modern Uygarlığı kuran dört temel unsur Estetik üzerine yapılmış tüm çalışmalar sanatı Spor, Bilim, Sanat ve Felsefedir. bize şunu göstermiştir: hem bireyin gelişimi 3- Romantik dönem: Avrupa Resim, Müzik ve hem de toplumun kültür ve uygarlığı ve Şiir sanatı Spor hareketin disipliniyle, Bilim bilime inşasında estetik duyarlık, sanatsal yaratı 4- Modern dönem: modern sanatın ilkesi özgü kavram ve terimlerle, Sanat imgeyle, olmazsa o uygarlık güdük kalır. sürekli değişimdir. Felsefe ise kavramlarla çalışır. Kemal Atatürk’ün dediği gibi, “Sanatı Boris Groys’un Sanatın Gücü adlı kitabında Sanatsal uğraş, tarihin en eski olmayan bir toplumun, hayat damarlarından dediği gibi: “Modern sanat, Aydınlanma dönemlerinden beri tüm kültürlerde vardır, biri kesilmiş demektir.” Çağı’nın Ateizm ile Hümanizminin bir ama sanat kendi bilincine Antik Yunan’da ürünüdür.” varmıştır. Bu bir rastlantı değildir, çünkü İnsan, arzu nesnelerine onları tüketmek felsefe, yani insanın kendi düşüncesinin ya da kendi için kılmak için yönelir. Buna Modern sanat kökten çoğulcudur; öyle bilincine vardığı yer de burasıdır. karşın sanat ilgisi sanat yapıtını özgür ki çağdaş sanatı temsil edecek tipik bir bırakır ve onun kendi adına varlığını örnek sanat eseri bulunmamaktadır. “Sanat ideale özlem duyulan yerde ortaya sürdürmesini ister. İmgenin iktidarına karşın, tüm imgeler çıkar ve gelişir,” der funduszeue.infosky. Sonra eşitlenmiştir. Demokrasilerde herkesin oyu da şunu ekler: “Sanat olgusu, faydacı bir Sanat yapıtının biricikliği, tekrarlanamazlığı aynı değerdedir. Ancak, tüm görüntülerin pratiğin bizden gizlediği tinsel gerçekle iç ve dokunulmaz bütünlüğü onu diğer eşitliği, estetik beğeni düzeyindeki çoğulcu içe geçmiş bu dünyanın bir simgesidir.” her şeyden ayırır; bu özgünlük sanat ve demokratik eşitliği aşar. eserini etkili ve çekici kılar. Bir sanat Tarkovsky’nin sözünü ettiği bu Platonik yapıtının ışıması kendi özündendir, ışığını Duchamp, sanatsal yaratıyla sanatsal idea, çok tartışmalı bir kavram olmakla dışardan almaz. Biz onun cismini dışardan seçimi özdeş kıldı. Bu önerme sanatçıyla birlikte, sanat için idea, en temelde “birlik” aydınlatırız, ama deyim yerindeyse o, bizi küratörü aynı zeminde birleştirdi. Her şey ve “bütünlüğü” anlatır. Farklılıkları bir kendi sanatsal ruhuyla aydınlatır. enstalasyonun bir parçası haline geldi. arada tutan “ortak özü” veya “ortak biçimi” dile getirir. Sanat yapıtı da kendi özüne Teknoloji dünyayı yararlı kılar, Felsefe Bu düşünce, kökenini varoluşçulukta bağlı bir bütündür. Onun ışıması da işte bu onu açıklar, İdeoloji değiştirir, Sanatçı ise bulur: J.P. Sartre bir keresinde, “İnsan var bütünlüktedir. yeniden yaratır. olmak için kendisini seçer dediğimizde, her birimizin kendisini seçmesi gerektiğini Sokrat’ın “Kendini bil” önermesi ancak Günümüz dünyasında, genel ve yaygın de söylemiş oluruz. Ama bununla, aynı felsefeyle olanaklıdır, sanat ise bu özgür eğitim ve diğer bazı faktörler insanları zamanda, insanın kendisini seçerek tüm düşünme etkinliğinin estetik ve özgün bir birbirine benzer kıldı ve sıradanlaştırdı. insanlığı da seçmiş olduğunu kastederiz. biçimde dışavurumudur. Kendini bilmenin Modernite bireysel özgürlüklerin güvencesi Çünkü sonuçta, insanın kendisini, var olmak ancak felsefeyle olanaklı olduğu savı, olurken, diğer yandan Modernizm bir istediği gibi yaratmak üzere yapabileceği felsefenin hem nesnesinin hem de öznesinin sistem olarak tüm dünyayı tek tipleştirmede tüm eylemler arasında, aynı zamanda, onun bir ve aynı bilinçte bulunmasında saklıdır. kendi özgürlük ilkesine karşı bir gelişmeye var olması gerektiği bir insan imgesini Diğer bilimlerin nesnesi kendi dışından de imza attı. Korkulan sürü bilincidir; yaratmayacak bir eylem yoktur. Şunu ya da devşirilmiştir. sanatçıdan beklenen ise fark yaratmaktır. bunu seçmek, aynı zamanda seçilmiş olan şeyin değerini onaylamaktır,” demiştir. Aristo’nun dediği gibi, nasıl ki bir Bir sanatçının her eseri tek tek bağımsız başkasının değil de kendi amacı için var ve bütünlüklü eserler ise de, sanatçı tek tek Romantizm, popüler üslubun ilk örneğiydi; olan insana “özgür insan” diyorsak, aynı eserlerinden kalkarak anlaşılamaz. Sanatçı, demokrasiden doğmuştu ve kitlelerce biçimde “felsefe bilimi”ni de biricik özgür eserlerinde kendini dışavurur, ama kendisi kabul gördü. Kitlelerin ortak beğenisini bilim olarak aramaktayız; çünkü felsefe, onların arkasında akan bir yaşam sürecine besledi. Buna karşın, imge yitimi kendi amacı için vardır. aittir. Her eser filmin birer karesi gibidir, ve karşıtlığının da neden ama filmin bütününü vermez. olduğu Modern Sanatın bir Felsefenin gelişmediği toplumlarda sanatın karakteristiği, kamuoyunu yadsınması kaçınılmazdır. Özünde sanatçı Sanat eserini bir ağaç simgesiyle anlatacak anlayanlar ve anlamayanlar ve onun sanatı, başka hiçbir kimse, kurum olursak, kökleri kültürün içine dalmıştır diye ikiye bölmesidir. Bu ve kuruluşun amaç ve iradesine hizmet ve onun özsuyuyla beslenirken dalları, yeni sanat, anlayanların etmez. Bu nedenle de sanatçı daima yaprakları diğer kültürlerin yağmurlarıyla geniş kitlelerin karşısında sorgulayıcı ve eleştireldir. ıslanır; çiçekler ile meyvelerini evrensel çok az ama farklı uygarlık uzamına armağan eder. Artık o bir insan türüne ait Sokrat’ın dediği gibi, “Sorgulanmayan herkesin malı olmuştur; belirli bir kültür ve olduğunu imler. yaşam, yaşamaya değmez.” Bu söz öyle yerellikten yükselmiş ve yücelmiştir. kolayca ve sorunsuz yaşama geçirilmemiştir. Modern sanatın, Sanatın ve sanatçının özgürlük, başkaldırı, Mayalanma ve kök salma olmaksızın sanat romantik sanat gibi yeniden yaratma, var olanı eleştirme itkisi ağacı çiçek açmaz; çiçek vermeyen ağacın herkese değil, yalnızca her dönemde siyasi erki rahatsız etmiştir. kökü örtük bir güç olarak kalır, buna karşın özel yeteneği olan bir Bu nedenle faşist, despotik ve totaliter köksüz çiçek de kurur, meyve vermez. azınlığa seslendiği rejim ve ideolojilerde sanat etkinlikleri Mayalanmaya kültür, köke gelenek dersek, açıktır. Bu nedenle, yasaklanmıştır. Sanatın yerine sanatsal çiçek de uygarlık çiçeği olacaktır. kitlelerde rahatsızlık araçlarla propaganda yapma geçirilmiştir. yaratır. Modernliğin ilk filozofu Hegel’in 6 Yüzyıllar süren bir halk dalkavukluğu uyarlamayı beceremez. Onun yerine ideolojilerin imgesel iktidarına karşı ve halk övgüsünden sonra üstün olmaya dosdoğru bakar ve eserin ele aldığı insani çıkarken, modern sanat, giderek imgenin alıştırılmış kitleler, bu yeni sanatın, daha gerçeklikle oyalanırlar. Kendilerine iktidarını da yadsıdı. duyarlı ve ayrıcalıklı sanatın karşısında içerikten bağımsız olarak sanat eserinde öfkeye kapılıyor. ne gördükleri sorulduğunda, böyle bir Modern Sanatın ikona kırıcı tavrı, gücünü şey görmediklerini söylerler; gerçekten ironiden alır. Aslında modern sanat, İmge yitimi, modern sanat eseri karşısında de görmezler, çünkü oradaki sanatsal ironiyi, onu estetiğin kategorisi sayan etkileyici hikâyelerden başka bir şey saydamlıktır ve bir tözden yoksundur,” Romantik dönem kuramcıları olan Schlegel aramayan ve hayalini buna uyarlayan kişi demiştir. kardeşlerden ödünç almıştır. Modern için görünmez olur. esin, her yönüyle ironiktir; onun neşeli Gasset’e göre, modern sanatın en genel niteliği buraya varır. Umberto Eco’nun Jose Ortega Y Gasset, “Çoğu insan algısal karakteristik eğilimi, “insansızlaştırma” Gülün Adı adlı eserinde, Aristo’ya ait bir aygıtlarını sanat eseri denen pencere ve eğilimidir. Canlı bedenlerin yuvarlak ve komedi kitabının saklandığı bir manastırda saydamlığa yumuşak biçimleri günümüz sanatçısına soruşturmaya giden bir keşiş ile bu kitabın göre itici gelir; onun yerine geometrik kalıplar okunmasına engel olmak için onun koymayı yeğler. Bu yeni bir şey değildir. sayfalarına zehir süren başrahip arasında Tarih öncesi sanatın evriminde de, şöyle bir konuşma geçer: sanatsal duyarlığın canlı biçimi aramakla “–Neden bunu yaptın? başladığını, sonra onu bırakarak yerine –Çünkü insanlar onu okuyunca gülecekler. soyut göstergelere, kozmik ya da hayvansal –Ama insanlar o kitap olmasa da gülecekler. biçimlerin kalıntılarına döndüğünü –Evet gülecekler ama gülmelerine meşru bir görürüz: Yılan kıvrımlar olarak üsluplaşır; kaynak bulamayacaklar. güneş svastika olur. –Neden bunu önemsiyorsun? –İnsanlar gülerlerse korkuları kalmaz; Modern sanatın bir başka karakteristiği ise korkuları kalmazsa kilisenin de otoritesi “dünyevileşme”dir. Ateist ve hümanist bir kalmaz.” (Kilisenin Aristo’yu aziz ilan karakterdir bu. Kalıcılığa karşı geçicilik, ettiğini hatırlayarak) İroni ilkesine göre geleneğe karşı yenilik, ikona kırıcılıkta sanatçı olmak, ciddi insanı ciddiye almamak kendini bulmuştur. Hıristiyanlığın ikona- demektir. seviciliğine ve göksel otoritesine karşın, insanın kendi seçimlerine ve eylemlerine Modern sanatın bu tutumuna karşı şu yazgılı olduğu kabulü modern sanatı sorulabilir: Tüm geleneksel sanata tanımlar. saldırmak, aslında sanata saldırmak demek değil midir? Eğer bugüne kadar yapılan Modern sanat sanatsal geleneğe de karşıdır. sanat değilse, o halde sanat nedir? Ona göre sanatsal gelenek sanatçının dünyayla olan ilişkilerine bir çevirmen gibi Bir şeyin sanat olup olmadığına karar karışır. Bu nedenle, müzelere vermek kimin işidir? Ya da bir sanat eserinin karşı bir tutum iyi ya da kötü olduğuna kim karar verir? geliştirilmiştir. Sanatçı mı, küratör mü, sanat eleştirmeni mi, koleksiyoner mi, yoksa tümüyle sanat Kilisenin sistemi mi, sanat piyasası mı, kamuoyu mu? veya Sanat izleyicisinin demokratikleşmesi, halkın eğitilmesi, sanatın takdiri için yeterli değildir. Çünkü sanat her zaman kalıpları kırarak gelişmiştir. Nisan , Büyükada Kaynakça: 1- Barthes, R., “Eserden Metne” , Sanat ve Kuram Değişen Fikirler Antolojisi, 2- Satre, J. P., “Varoluşçuluk Bir Hümanizmdir” , Sanat ve Kuram Değişen Fikirler Antolojisi, 3- Ortega y Gasset, J., “Sanatın İnsansızlaştırılması” , Sanat ve Kuram Değişen Fikirler Antolojisi, 7 HAKİKATTEN DAMLALAR Su Yolu yürüdüm ve yaşım seninkinin en az dört katı. Kalk ayağa!” Tao’nun kurucusu Lao Tzu’nun bir Yaşlı adam çok otoriterdi. “Kalk ayağa!” heykeli vardı ve genç bir adam uzun dediğinde genç adam hemen ayağa kalktı. yıllar dağlara gidip bu heykeli görmenin Ve yaşlı adam şöyle dedi: “Eşyalarını hayalini kurdu. Sözlerini, Lao Tzu’nun bana ver. Sen genç ve tecrübesizsin; ben konuşma tarzını, sürdürdüğü yaşam onları taşırım. Sen yalnızca beni takip et, tarzını çok sevdi, ama heykellerinden dilediğin kadar mola veririz.” birini hiç görmemişti. Yaşlı adamın söylediği doğruydu; Yıllar geçti ve hep genç adamın heykeli ormanın ve dağların derinliklerine gerçeklik şimdidir; bu noktadan sonra görme arzusuna engel olan bir şeyler girdikçe daha da güzelleşti. Yiyecek bin bir kilometrelik yolculuk başlar. Ve çıktı. pek çok yabani, sulu meyve vardı ve ne seni kandırmayacağım, çünkü bin bir zaman genç adam dinlenmek istese, yaşlı kilometre sonra başka bir yaşlı adamla Sonunda bir gece gitmek zorunda adam hazırdı. karşılaşacaksın –belki de benimle– ve olduğuna karar verdi. O kadar uzak sana, ‘Bu yalnızca bir durak; devam et’ değildi, yalnızca yüz kilometre. Ama Yaşlı adamın hiçbir zaman dinlenmek diyecek. Devam etmek mesajdır.” genç adam yoksuldu ve yürümek istememesine şaşırmıştı. Ama genç adam zorundaydı. Gece yarısı –yola çıkmak ne zaman dinlenmek istese yaşlı adam Yolculuk sonsuzdur ama coşku için gece yarısını seçti, böylece eşi ve onunla dinlenmeyi kabul ediyordu. Bir derinleşmeye devam eder. Her adımda çocukları uyuyor olacaktı ve hiçbir veya iki gün dinleniyor, sonra tekrar yola daha fazla olursun; hayatın daha canlı sorun çıkmayacaktı– eline bir fener aldı, koyuluyordu. olur, zekan alev alır. Ve kimse durmaz. çünkü gece karanlıktı ve kasabadan Arayış içindeki insan, benliğine çıktı. Kasabanın dışındaki ilk sapağa O yüz kilometre hızla gelip geçti ve ulaştığında, onu bekleyenleri görme geldiğinde, aklında bir düşünce belirdi: yeryüzüne gelmiş en büyük adamlardan becerisine ulaşır; hazine üstüne hazine. “Tanrım! Yüz kilometre! Ve benim birinin en güzel heykellerinden birine İkna, yalnızca benlik noktasına kadar yalnızca iki ayağım var. Bu beni ulaştılar. Heykeli bile özeldi; yalnızca bir gereklidir, o ilk yüz kilometre en zor öldürecek. Ben imkansızı istiyorum. sanat eseri değildi; Tao ruhunu yansıtması olanıdır. O yüz kilometreden sonra, ha Hayatımda hiç yüz kilometre yürümedim için Taoist sanatçılar tarafından bin bir kilometre olmuş ha sonsuzluk; ve yol bile yok.” yaratılmıştı. fark etmez. Dağlara çıkan küçük bir patika vardı, Tao felsefesi, akışına bırakma felsefesidir. Şimdi gerçekte hiçbir hedef olmadığını tehlikeliydi de. Genç adam düşündü: Yüzmen değil, nehirle birlikte akman, biliyorsun; hedef lafları yalnızca yeni “Sabaha kadar beklemek daha iyi olacak. nehrin seni gittiği yere götürmesine başlayanlar için, çocuklar içindir. En azından aydınlık olur ve ben önümü izin vermen gerekir, çünkü her nehir Yolculuk hedeftir. görebilirim; aksi takdirde bu küçük nihayetinde okyanusa ulaşır. Gergin ya patikada ayağım kayar düşerim ve Lao da endişeli olman gerekmez; okyanusa Yolculuğun kendisi hedeftir. Tzu’nun heykelini bile görmeden işim ulaşırsın. Yolculuk sonsuzdur. Ebedidir. biter. Neden intihar edeyim ki?” Bunun üzerine genç adam durdu ve kasabanın O ıssız yerde heykel öylece duruyordu ve Yıldızları, bilinmeyen düzlemleri, hemen dışında yere oturdu. hemen yanında bir su yolu vardı, çünkü bilinmeyen tecrübeleri bulacaksın, ama Tao’ya su yolu adı verilir. Tao tıpkı su asla, “İşte şimdi vardım” diyebileceğin Güneş doğarken yaşlı bir adam geldi. Bu gibi akar ve hiçbir kitabı, haritası, kuralı, bir noktaya gelmeyeceksin. “Şimdi genç adamı orada otururken gördü ve disiplini yoktur. Tuhaf bir şekilde, her vardım” diyen bir insan yolda değildir. sordu: “Ne yapıyorsun burada?” Genç zaman her yerde en alçak pozisyonu Seyahat etmemiştir; yolculuk henüz adam anlattı. Yaşlı adam güldü. “Eski arayarak mütevazı bir şekilde akar. Asla başlamamıştır. O yalnızca ilk durakta sözü duymadın mı? Kimse aynı anda yukarı tırmanmaz. Her zaman aşağı iner oturuyordur. iki adım atacak güce sahip değildir; ve okyanusa, kaynağa ulaşır. bir kerede bir adım atmalısın. Güçlü, Her ayrılık biraz ıstıraplıdır, ama ıstırap zayıf, genç, yaşlı; fark etmez. O söz Heykelin etrafını saran tüm atmosfer, hemen unutulur, çünkü sen daha büyük şöyle devam eder: ‘Adım adım, yavaş Taocu akışına bırakma fikrini temsil mutlulukla yıkanırsın. Kısa sürede şunu yavaş, bir insan on bin kilometre bile ediyordu. öğrenirsin: Bir gece kaldığın bir yerde yürüyebilir.’ Bu yalnızca yüz kilometre! acı hissetmen gerekmez. Ayrılmaya Sürekli yürümek zorunda olduğunu kim Yaşlı adam, “Yolculuk şimdi başlıyor” alışırsın, çünkü yolculuğun sonsuz söyledi? Yavaş yavaş gidebilirsin; on dedi. olduğunu bilirsin. Hazine giderek büyür; kilometre sonra bir veya iki gün dinlenip kaybetmezsin. Herhangi bir yerde keyfini çıkarabilirsin. Bu en güzel “Ne?” dedi genç adam. “Ben de yüz durmak bir kayıp olacaktır. O yüzden dağların arasında en güzel vadilerden kilometre sonra yolculuğun bittiğini durmak yoktur, nokta yoktur, noktalı biridir ve ağaçlar öyle meyve doludur düşünüyordum.” virgül bile yoktur ki henüz o meyveleri tatmamış bile olabilirsin. Neyse, ben gidiyorum; sen de Yaşlı adam yanıtladı: “Bu, ustaların Kaynak: Osho, Tao benimle gelebilirsin. Bu yolu binlerce kez insanlara anlattıkları yoldur. Ama 8 İhtiyar Bilge verilen armağanlar olmayıp kişiye, verilen mükâfatlardır bilinçli bir öz-dönüşüm ve olduğunda insan, tapımın ayinleri kalbinde vukû bulur. Bir mabet ki, şekli kalp, ayini İzzet Erş öz-gelişime.[10] yürüten bilge, akıl ve yanan çerağ, nefs olur. Yandıkça nefs, aydınlanan akıl Tao’yu bulur. Bilen konuşmaz. Konuşan bilmez.[1] Sarsılmaz olana ulaşmak için Tao ile Öyleyse nasıl girilir Tao’nun mabedine. dost olmalıdır kişi. Bunun için sükût eyle Mabedin yolu nerededir? Sevgiyle dolu Lao Tzu, ihtiyar bilge. Onu tanımıyorum. düşüncene ve her şeyi ve insanı sınırsız olmak, azla yetinmek, başa güreşmemektir Yüzlerce yıl önce yaşadığı için tanımıyor bedeninin bir uzvu bil[11]. Öğretimin ilk Tao’nun yolu.[19] değilim üstelik. Bugün, burada yanı kuralı budur benim, ayırım yapmama başımda olmasına rağmen tanımıyorum erdemi. Hak edeni kolla mutlaka; ancak bir Yüce Yaratıcıyı aramak için yola çıkacak onu. Sözlerini okuyorum, ancak sesini o kadar da hak etmediğini düşündüğünü[12] olursan, elin boş dönersin. Evrenin işitmiyorum. Tao’nun sesini işitebilmek Başkalarını bilen bilgilidir, ancak, kendini kaynağı mutlak anlamda bilinemez; büyük, için çok sessiz olmam gerektiğini söylüyor. bilen aydınlanmıştır. Başkalarını yenen verimli bir vadiye sonsuza dek akan Tao’nun sesi, sessiz bir mekanda değil, kuvvetliyse de, kendini yenen kudretlidir. görünmez bir nehirdir o[20]. Tanımış olmayı dingin bir zihinde duyulur çünkü. Diyor Sahip olunanla yetinmek zenginlik, başarabilseydim eğer, himmetiyle sükûna ki bana, Tao’ya tapınmak istiyorsan önce güçlü davranış ise güçlü iradedir. Ondan erebilirdim. onu kalbinde keşfetmelisin.[2] Kalbimde uzaklaşmazsan yaşarsın. Ölümle ölmeyen hissedememenin derin hüznünü yaşıyorum. hayat sahibi odur.[13] Ve tüm sözlerini duydum, ama anlamadım. Çok güçlü bir hamleyle kurtulabilmeyi Bilmek anlamak olsaydı, arzular diner, umuyorum yüklerimden. İstiyorum ki Ele geçirmek istersen onu, bil ki ele geçen çabalar huzur getiren eylemlere bırakırdı dilimle ikrar verdiğimi eylemlerimle, o değildir. Tao, her şeye şekil verir; ancak yerini. Yine de umutsuzluğa düşmemeli davranışlarımla inkar etmeyeyim. Böylece onun hiçbir şekli yoktur. Şayet zihninde sâlik. Zira binlerce kilometrelik bir yolculuk çabamın beni özgürleştireceğine güveniyor resmetmeye kalkarsan kaybedersin Tao’yu. dahi, tek bir adımla başlar. Önemli olan olsam da, çabanın bilgeliğe engel[3] Bu, duvara tutturmaya benzer kelebeği bir yola koyulmak olduğunu söylüyor. iğne ile: Değersiz kısım kalır elde ve uçmak yoktur orada artık. [14] Anlıyorum ki akıllı [email protected] Tao’yu anlamanın tek yolu onu doğrudan olmalı ve aklın ışığında yürümeli insan. doğruya tecrübe etmektir.[4] Öyleyse Tao’yu ele geçirmeye değil, varlığıyla uyum [19] Lao Tzu, Tao Te Ching Öğüt 67 soyunmalı her şeyden, dünyanın tüm içinde yaşayarak ulaşır ona. [20] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 39 gailesinden ve yükünden. Uzlete çekilmeli ve yalnız Tao’ya teslim olmalı sâlik, diye Hayatın yöneticisidir akıl elbette. düşündüğümde de dünyadan uzak durarak Ancak unutma ki gereksiz hareketleri kim saflığa ve basitliğe erişebilir, diyor. Tao terk ettiğinde Mükemmel tabiatın “İnsanlar, temiz ve basittir ancak asla dünyadan uzak çıkacaktır ortaya[15]. Akıl, beden ve ruh eşit durmaz[5] diyerek uyarıyor ihtiyar bilge. düzeyde gelişmemiş ve olgunlaşmamışsa, annelerinin onları Öyleyse ne yapmalı arzulu talip, anlamak söz edilebilir mi manevi bir gelişim ya da doğurduğu gün doğmuş aydınlanmadan?[16] için Tao’nun yolunu? Samimiyetten başka olmakla kalmazlar; yok bir şeye ihtiyacın.[6] Eğer anlamak istiyorsan Tao’yu ve onun bilgelik yolunu, Tao’yu görmek mi istiyorsun? Peki İlahi hayat onları tekrar tekrar dikkatle izlemelisin. O zaman göreceksin Birlik nasıl görülebilir? Güzel şekiller, nefes kendilerini doğurmaya ki, Tao bir şey yapmaz, onda her şey kesen harikalar, ürkütücü mucizelerde mi? kendiliğinden olur. Bilgenin yaptığı sadece Tao kendini bu şekilde göstermek zorunda zorlar.” uyumdur[7]. değildir. O her zaman vardır ve daima hazırdır. Saflık ve temizlik, işlendiği zaman kendini gösterir. Samimiyet kayıtsız şartsız Gabriel Garcia Marquez Öyleyse, dedim, anlat bana bu bilgelik yolunu. Kimdir Tao, onu nasıl bulurum? Bu olursa, Tao yüzündeki örtüyü açar. en yüksek hakikat, dedi; sığmaz kelimelere. Eğer onunla yaşamak istiyorsan onu Bu nedenle hakiki üstadın söyleyecek bir her yerde, hatta en sıradan şeylerde bile şeyi yoktur kimseye. O kendini hizmete göreceksin[17]. Dikkatli bak! verir sadece ve düşmez endişeye[8]. Hizmet ile bulunuyorsa eğer, terk ile inkar etmeli Tao ile yekvücut olmak istersen yüzeysel benliği. Ve yakalamak için ilahi benliğini, maneviyata kapılma. Diğerlerine bencillik uğrunda harcamalı ömrünün günlerini. Yine etmeden ve kimlik belirtmeden vererek, de yapmak ama zorlamamaktır bilgelik tüm dünyada ışık yayıp kendi karanlığını yolu[9], hiç olmazsa anlamalısın ki, ruhsal aydınlatarak, erdemini benliğin ve bağımsızlık ve Tao ile birlik, rastgele bütün varlıklar için bir tapınak haline getirebilirsin. Budur Tao ile yekvücut olmanın anlamı.[18] Tao’nun mabedi [1] Lao Tzu, Tao Te Ching, Öğüt 56 [2] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 17 [3] Lao Tzu, Tao Te Ching Öğüt Bilge çaba [10] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 70 göstermez, doğru eylemde bulunur. Doğru eylem [11] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 42 eylemsizlik değil çabasızlıktır (Wu Wei). Bilge [12] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 2 çabalamaz, öz doğasıyla akar. [13] Lao Tzu, Tao Te Ching Öğüt 33 [4] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 30 [14] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 6 [5] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 52 [15] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 45 “Mükemmel [6] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 68 Tabiat; fıtrat” [7] Lao Tzu, Tao Te Ching Öğüt [16] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 58 [8] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 23 [17] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 22 [9] Lao Tzu, Tao Te Ching Öğüt 81 [18] Lao Tzu, Hua Hu King Öğüt 47 9 Bir Bedende ve tümüyle yönetmek. İkinci Beyin ya da Küçük Beyin tüm bunları, aynı büyük İki beyin ve işleyişleri bir bilim kurgu öyküsü gibi görünse de, evrimsel bir İki Beyin: Biri beynimizin kullandığı araçlarla, yani neredeyse otonom bir sinirsel dolaşım gerçekliği anlaşılır kılıyor. Prof. Wood’un ifadesiyle, “Beyinlerin yaptığı şey, Kafatasımızda, ağıyla, nörotransmitterler (nöronlar, sinir davranışları kontrol etmek. Karnınızdaki Diğeri Karnımızda hücresi) arasında ya da nöronlar ile başka türden hücreler arasında iletişimi sağlayan beyin, sistemindeki sinir ağları içinde çeşitli davranış programları bulunduran Deniz Tipigil kimyasallar) ve proteinlerle başarıyor. bir kütüphane gibidir. Karnımızdaki beynin kütüphanesinden hangi davranış İki beyin, bir beyinden iyidir. En azından, Bağımsızlık, enterik sinir sisteminin programının seçilip işletileceğini ise, biri omuriliğin üzerinde, diğeri ise karmaşıklığının bir işlevi. Ohio sindirim sisteminizin durumunu belirliyor.” karın bölgesinde (mide ve bağırsakların Üniversitesi’nde konu üzerine çalışan bulunduğu ve “Enterik Sinir İkinci Beyin, sistemindeki Sistemi” olarak adlandırılan besinleri ve içeriklerini bölgede) yer alan iki beynin, değerlendiriyor, karar yakın, hatta bazen çok yakın veriyor ve harekete geçerek ilişkisini anlatmanın mantığı bir refleksi başlatıyor ve bu diyebiliriz. tüm bunları, merkezi sinir sisteminden gelen oldukça küçük bir yardım ile baştan İkinci Beyin isimli kitabın sona kendi başına yapıyor. yazarı olan ve Columbia Üniversitesi Hücre Biyolojisi İkinci Beyin’in yazarı Prof. Departmanını yöneten Dr. Gershon, “Enterik Sistem Michael Gershon için, bu iki basıncı gözlemliyor, sindirim beynin arasındaki bağlantı, sürecini gözlüyor. Besinleri çok da hoş olmayacak kadar saptıyor ve bunların içerdiği açık ve net. Kendisinin bu asit ve tuzları ölçüyor. Aynı konudaki açıklaması dikkate küçük bir laboratuvar gibi,” değer: “Ne zaman Ulusal diyor. Sağlık Enstitüsü’nü bir bağış talebimizi görüşmek için Karnımızdaki beyin arasam, karnımdaki beynin üzerine, bunca bilimsel bilgi acı veren etkisinin bir kez paylaştıktan sonra, tam da daha farkına varıyorum.” bu konu üzerine Heribert Watzke’nin aşağıdaki linkte Aslında, topluluk önünde yer alan sunumunu izlemek bir konuşma yapmadan şart. önce karnında kelebeklerin uçuştuğunu, sınav öncesi İnsan türünün, pişirme gecelerde bağırsak bölgesinde tekniklerini keşfetmesi ile acil çözümlenmesi gereken başlayan ve özellikle beyin faaliyetler olduğunu hissetmiş ile bağırsaklar ve midenin olan herkes, bu iki farklı yer aldığı karın bölgesinde sinir sisteminin işleyişini etkilerini gösteren evrimsel deneyimlemiştir. dönüşümüyle açılan sunum, günümüz insanının beslenme İki beynin arasındaki ilişki, yöntemlerine kadar uzanırken, bedenimizdeki gerek fiziksel, bedenimizdeki iki beyinin gerekse psikiyatrik pek çok ilişkisini de tüm açıklığıyla sorunun tam da kalbinde yer anlatıyor. Heribert Watzke’nin alıyor ve anksiyete, depresyon, sade ve espritüel üslubuyla spastik kolon (mukoza koliti), 15 dakikaya sığdırdığı bu ülser ve Parkinson hastalığı muhteşem sunumu, Türkçe gibi hastalıkların belirtileri, altyazı seçeneği ile izlemeniz beyinde ve bağırsaklarda açığa mümkün. çıkıyor. ve dahiliye, fizyoloji ve hücre biyolojisi funduszeue.info California Üniversitesi’nden Prof. Dr. alanlarında profesörlük unvanı taşıyan watzke_the_brain_in_your_gut Emeran Mayer, “Anksiyete ve depresyon Jackie Wood, İkinci Beyin olarak sorunları yaşayan hastaların büyük adlandırılan bu sistem hakkında, “Tabiat Kaynaklar: çoğunluğu, aynı zamanda gastrointestinal Ana, milyonlarca nöronu beyinde ya funduszeue.info (mide ve bağırsakları bir arada anlatan genel da omurilikte toparlayıp, bunları mide gut-second-brain/ terim) problemler de yaşıyorlar,” diyor. ve bağırsakların olduğu bölgeye uzun funduszeue.info bağlantılarla göndereceğine, tam da o health/funduszeue.info?pagewanted=all&_r=0 Enterik sinir sisteminin görevi, sindirim bölgenin yanında yer alan ağların bu işi funduszeue.info sistemini, yemek borusundan mideye, ince yapmasını sağlıyor,” diyor. bib/rvhtml bağırsaktan kalın bağırsağa, her bakımdan funduszeue.info 10 “ Dinlerin görünüşteki karşıtlık ve çelişkilerinin altında, derin sularda “kadim değerler” bulunur ve bunların ortaya çıkarılması her kültürün irfân geleneği ile mümkündür. Toprak üstünde, birer artezyen kuyusu gibi birbirinden apayrı görünen dinler, toprak altında birbirleriyle iç içe geçmiş bir iç deniz oluşturur ki buna geleneğimizde “vahdet” denmiştir. İşte bu derin irfândır ki günümüz dünyasında kültürlerarası tanışmayı olanaklı kılabilir. Metin Bobaroğlu ” Aydınlanma Sorunu bir çabanın adıdır. Her toplum içinde, kendini aşmış, bencilliğinin üstüne ve Değerler yükselmiş, yüreği özgürlük ateşiyle tutuşan, insanlık ülküsünü amaç edinmiş (Genişletilmiş 2. Baskı) ve cehalet, zorbalık ve bağnazlıkla savaşan Metin Bobaroğlu aydınlar, ekinler içinde açmış çiçekler gibidir. Bu bağlamda aydınlanma en Mart yüksek yaşam biçemidir.” sayfa Metin Bobaroğlu, serinin ikinci kitabı “Tarihteki tüm ekinler (kültürler), olan Aydınlanma Sorunu ve Değerler’de tüm insan yaşamları için en derinde aydınlanmayı bir sorun olarak ele alıyor. bir erek gizlidir, o da özgürlüktür. Aydınlanma sürecindeki her insanın Özgürlük ereği, her toplumda her insanın düşünsel, psişik, toplumsal ve tinsel yüreğine yerleşmiştir ve gerçekleşmeyi yaşamını seçtiği değerlere bağlı olarak beklemektedir. Özgürleşme bir süreçtir oluşturduğunu, toplumsal ve bireysel tinin ve tüm insanlık için gerçekleşmedikçe bu yolla üretildiğini söylüyor. Uygarlığı ereğine varmış olmayacaktır. Bu bağlamda yaratan temelin değere dönüşen kavramlar aydınlanma, özgürleşme sürecinde bilinçli olduğunu vurguluyor. (Arka Kapak) Bizden Haberler dairelerinde ziyaret etmeye davet ediyor. Sanatçı bu sergisi için adet gerçek Selin Erş boyutlu seramik böcek yerleştirmesi yapıyor. • Vakıf katılımcılarımızdan Sayın Doç. • Sanatçı dostumuz Celil Refik Kaya, 18 Dr. Haluk Berkmen, Nisan ayı boyunca Nisan ’te Ankara Müzik Festivali görsel sunularına devam etti. 3 Nisan’da kapsamında ODTÜ Kültür ve Kongre Zühtüpaşa Gönüllüler Evi’nde, Tasavvufun Merkezi’nde, programında kendi düzenlemelerine de yer verdiği bir konser kavramlarını yorumlayıp Anadolu verdi. bilgelerinden örnekler paylaştığı “Tasavvufun Kavramları”; 6 Nisan’da Holistik • Rahmetli Marangoz Osman Altav’ın • Vakıf dostlarımızdan Fatma Sağ Akedemi’de doğada tüm canlı ve cansız torunu, İbrahim Altav’in kızı Ceren Altav Tunçalp’ın çalışmaları 24 Nisan sistemlerin aynı temel ilkeden oluştukları ve ile Gökhan Fermanzaade 18 Mayıs gününden itibaren Erenköy’de Art her boyutta benzer sistemlerin bulunduğunun Galeri’de “Kafes” ve Akaretler’de saat ’de Şişli Evlendirme Dairesi’nde gösterildiği “Doğanın Sistemi ve İnsan”; 10 “Kazan Dairesi” olmak üzere eşzamanlı evleniyor. Genç çifti şimdiden tebrik ediyor, Nisan’da Fenerbahçe Gönüllüler Evi’nde olarak gerçekleşecek olan iki ayrı sergi mutluluklar diliyoruz. Asya kökenli kaya resimlerinden başlayarak, ile görülebilir. Sanatçı “Kafes” sergisi zaman içinde resim yazısının harf yazısına ile ağırlıklı olarak metal ile seramiğin • Yurtdışındaki dostlarımızdan Sevgili Chris birlikteliğinden oluşan çalışmalarında insan Drury’nin The Light Inside: Welcome to dönüşümünün paylaşıldığı “Damgalardan ve bedeni üzerinden özgürlük kavramını the World of Spirit başlıklı kitabı çıktı. Harflere Yazının Gelişimi” başlıklı görsel sorguluyor. “Kazan Dairesi” ise, “Kafes” İlgilenenler sunular izleyicilerle buluştu. Berkmen, ayrıca funduszeue.info’dan sergisinden ayrı olmakla Gayrettepe Sürmeli Otel’de temin edebilirler. birlikte onun devamı düzenlenen Beden, Zihin ve niteliğindedir. Dünyayı Ruh Sağlığı Fesitvali’nde 20 kaynayan bir kazana • Vakıf Nisan Pazar günü “Kuantum benzeten sanatçı bu dostlarımızdan ve Çağdaş İnsan” başlıklı sergisinde kalabalıklar ve Sevgili İskender bir konuşma yaptı. çokluk vurgusu ile buna Doğan’ın oğlu tezat oluşturacak şekilde Derşan Doğan, 3 • Vakıf dostlarımızdan her türlü yok varsayma/ Mayıs Cumartesi Evren Gül, 10 Nisan - 2 sayılma, “ötekilik” günü Ataköy Yunus Mayıs tarihleri kuyusunun kapağını Emre Evlendirme arasında İstanbul Özel Saint aralıyor. İzleyiciyi en Dairesi’nde Ezgi Joseph Fransız Lisesi’nde alçakta, en dipte yaşayan; Ulutürk ile evlendi. gerçekleştirilen “İç Güç” kenarlarda, kuytularda Kendilerine mutluluklar diliyoruz. başlıklı karma sergiye saklanan böcekleri; onların katıldı. Kendisini tebrik içlerine girerek kendi ediyoruz. 11 Hint Felsefesi Samkhya Nilgün Çevik Gürel Birbirlerinden kilometrelerce uzakta yaşayan doğu ve batı insanı, tıpkı mesafelerde olduğu gibi kültürel açılardan da birbirlerinden uzak kalmışlardır. Genelde batının ana ilkesi “bireycilik, ben”; doğunun ise “birlik, biz” olmuştur. Batı mantıksal, bilimsel ve akılcı davranırken, doğu felsefesi erdem üzerine inşa edilmiştir ve hayata özverili yaklaşımı tercih eder, diğerlerinin memnuniyeti önemlidir. Batı sahip olmak ister, doğu ise gerçeği, anlamı bulmaya oluşturduğundan bahseder: göksel sefalet Ama yaratılışın tarihini saptamak nasıl odaklanır ve fiziksel, ruhsal acıların (tanrılar yol açar), yeryüzü sefaleti (doğa olanaksızsa, cehaletin tam olarak ne zaman, nedenlerini araştırıp anlamak ister, acıların neden olur) ve iç ya da organik sefalet. nasıl ortaya çıktığı da saptanamaz. Bu nedenlerini bulmak hayatı daha yaşanabilir Bu öğreti üzerine okullar kurulmuştur. soruna bir çözüm bulmaya çalışmak boşuna hale getirir. “Samkhya düşünürleri” okulunun kurucusu çabadır. ’lü yıllarda yaşamış olan Kapila’dır. Doğu felsefesinde, Hinduizm’in kaynağı Samkhya ruh ve bilinç halleri arasındaki olan “vedalar” üzerine zamanla yeni Budhha, “Herşey acılardan ibarettir, hatta ortak niteliği aydınlatma yoludur. Sonsuz yorumlar ve metinler yazılmıştır. Bu zevk almak bile acıdır,” der. Bilge Patanjali çeşitliliği bir tek temel ilkeye maddeye bilgilerin özü, farklı altı felsefi düşünce ise, “Bilge için her şey acıdır,” der. Aslında (prakriti) indirger ve evreni, hayatı, bilinci ile açıklanmıştır. “6 Darşana” yani “felsefi bu evrensel acılar kötümserlik, umutsuzluk tek kaynaktan türetir. Çok farklı görünenleri bakış” olan “Yoga, Samkhya, Nyaya, değil; mutluluğa giden yolun koşulu olarak fiziksel, yaşamsal ve zihinsel birleştirip Vaişeşika, Purva Mimamsa, Uttara kabul edilir. evrensel görünen ruhu tek kabul eder. Mimamsa’dır”. Darşanalar gerçeğe bakışın bir yolunu gösterirler. Acı evrenseldir, özgürleşmek için acıyla Samkhya felsefesinden farklı olarak, Bilge nasıl başa çıkılacağı bilinirse gelişme Patanjali, metafizik bilginin tek başına Yoga: Özü itibariyle birliğe gelmeyi, olur ve acı kendiliğinden yok olur. Hint insanı kurtuluşa götürmeyeceğini, bilginin Brahma (Evrensel enerji) ve Atmanların felsefesinin, tekniklerin ve meditasyonun sadece temel oluşturduğu ve bilginin (bireysel enerji) birliğini açıklamaktadır. amacı acıdan kurtulmaktır. deneyim ile aydınlanma yoluna götüreceğini Eylem ve düşüncenin bir uyum içinde açıklamıştır. olduğu durum anlamına da gelir. Samkhya, Upanişadların uzantısıdır ve Samkhya: Evreni oluşturan elementlerin selamete, esenliğe, huzura ulaşmak için Kaynaklar: bilginin gerekliliğinden bahseder. Samkhya Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler incelenmesi, sıralanması, sınıflanması, felsefesinde iki gerçeklik temeldir. Prakriti Tarihi Cilt 2, Kabalcı Yayınevi, Temmuz beden ve ruh arasındaki ilişkileri açıklar. Üç Harvey Day, Yoga Illustrated Dictionary, Kaye & guna (üç hal) psişik görünümlerini ele alarak (madde), Purusha (öz, yüce ruh) ve Prakriti Ward Ltd., yorumlar yapar. Ahlakı yetkinleştirir ve 3 gunadan yani halden, “Sattva, Rajas ve Heinrich Zimmer, Hint Felsefesi, Emre kurtuluşa götürür. Tamas”tan oluşmaktadır. Sattva mutlulukla Matbaacılık, Nyaya: Varoluşun mantık ve düşünce ilgilidir. Rajas eylemle ilgili, Tamas ihmal Orhan Hançerlioğlu, Dünya İnançları Sözlüğü, yoluyla açıklanmasını sağlar. ve hareketsizlik ilişkisidir. Remzi Kitabevi, Eylül Vaişeşika: Varoluşun neden sonuç ilişkisine dayanarak incelenmesini sağlar. Prakriti tüm fiziksel varlığın nedenidir. Purva Mimamsa: Karma yasası, Tanrı, Gunalar fiziksel dünyanın nesnelerini Tanrı’ya ulaşma yolları ile ilgili yöntemleri oluşturur. Prakriti durağan değildir. Prakriti Bülten Künye açıklar. tüm fiziksel nesnelerin sürekli değişim ve Uttara Mimamsa: Tanrı kavramını dönüşümünde vardır. Yayın Adı Düşünüyorum • İmtiyaz Sahibi Şeyma ritüellerin dışında düşünce yöntemiyle Bobaroğlu Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Ekrem arayışı, bilgiyi kullanarak keşfetmeyi sağlar. Purusha (öz), mutlak, bağımsız, Genç İdare Adresi Bayar Cad Papatya Apt. 22/11 algılanamaz, bilinemez, herhangi bir Erenköy İstanbul 81 73 Basım Yeri Küçük Bu 6 felsefi yaklaşımdan biri olan deneyim üstünde ve herhangi bir kelime Matbaacılık San. Tic. Ltd. Şti. / Maltepe Mah. Samkhya (veya Sankhya), Sanskrit veya açıklamanın ötesindedir. Bu Davudpaşa Cad. Emintaş Kazım Dinçol San. Sit. nitelenemeyen bilinç, saf kalır. Bir çiçeğin No/ Zeytinburnu İstanbul Türkiye dilinde “numaralandırma veya numara” Tel.: 24 68 Yayın Süresi Aylık • Dili Türkçe anlamındadır. Evrenin bileşenlerinin aynada yansıması gibi zeka da Purusha’yı • Türü İlmi, Fenni, Edebi • Alanı Yerel sayısını ve niteliğini belirler ve böylece yansıtır. Fakat çiçeği aynaya ait sanmak ise gerçekliğin bilgisini verir. Aslında sadece cahilliktir. Yazı İşleri Kurulu Ayşe Doğu, Deniz Tipigil, Samkhya “mükemmel bilgiyi” ifade eden Ekrem Genç, Elif Ersoy, İzzet Erş, Nurgül açıklamalardır. En eski Samkhya eserinin İnsanlar “idrak” (buddhi) aracılığıyla Demirdöven, Sadık Acar, Selin Erş, Sevgi Genç yazarı İsvarakrişna, üç acının azabından bilir ve anlarlar. Samkhya acının E-posta [email protected] • kurtulma isteğinin bu öğretinin temelini nedeninin “bilgisizlik” olduğunu anlatır. Web funduszeue.info 12

Allah razı olsun sizden o kadar güzel bir yazı olmuş ki. Malesef günümüzde araştırılmadan yanlış bilgiler veriliyor. Kime inanıp güveneceğimizi şaşırdık. Ağzınıza, elinize, kolunuza sağlık. Burcu dedeKonuya git

Selamlar, Detaylı verdiğiniz bilgiler için Allah Razi olsun. Yalnız dosyada demişsiniz “Hatem mühür /vefk görsellerdeki gibi yer alıyor, dört farklı görsel var” Ama görseller yok. PDF’in tamamını indirdim ama yine gelmedi. Görsellere Nasıl ulaşabilSedat ErenKonuya git

Yazılarınızın devamını bekliyoruzKadir CalışkanKonuya git

İçerikleriniz daha detaylı olsa daha faydalı olacaktıfunduszeue.info EkinKonuya git

Baştan sona okudum Allah razı olsun Sibel Kırmızı Konuya git

Allah razı olsun emeği geçenlerden harika bir sunum olmuş funduszeue.infoinKonuya git

Nefisle alakalı güzel bir yazı olmuş kendi nefsimi tanıdım nefsin ne kadar tehlikeli olduğunu bu yazıda anladıfunduszeue.info razı olsun emeği geçenlerdennurettinKonuya git

Allah razı olsun istifade funduszeue.infoe Güzel ufuklar açtıfunduszeue.infoinKonuya git

Harika bir konu mükemmel bir yazı.Teşekküfunduszeue.infoinKonuya git

Emeğinize sağlık, böyle başarılı bir iş, profesyonel ve işinin ehli birine ait olmali. Keyifle gezindim, bilgi ile donandım. Teşekkürler.Hüseyin GülKonuya git

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası