10 sınıf fizik kazanımları / Adnan AKYÜZ - SINIF ÜNİTE, KONU, KAZANIM VE AÇIKLAMALARI

10 Sınıf Fizik Kazanımları

10 sınıf fizik kazanımları

SINIF ÜNİTE, KONU, KAZANIM VE AÇIKLAMALARI

ELEKTRİK VE MANYETİZMA

Kavramlar: elektrik akımı, potansiyel farkı, direnç, ohm yasası, manyetik alan.

ELEKTRİK AKIMI, POTANSİYEL FARKI VE DİRENÇ

Elektrik akımı, direnç ve potansiyel farkı kavramlarını açıklar.

a) Elektrik yükünün hareketi üzerinden elektrik akımı kavramının açıklanması sağlanır.

b) Katı, sıvı, gaz ve plazmalarda elektrik iletimine değinilir.

Katı bir iletkenin direncinin bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.

a) Deney veya simülasyonlardan yararlanarak değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemeleri ve matematiksel modeli çıkarmaları sağlanır. Matematiksel hesaplamalara girilmez.

b) İletken direncinin sıcaklığa bağlı değişimine ve renk kodlarıyla direnç okuma işlemlerine girilmez.

ELEKTRİK DEVRELERİ

Elektrik Akımı, direnç ve potansiyel farkı arasındaki ilişkiyi analiz eder.

a) Voltmetre ve ampermetrenin direnç özellikleri ile devredeki görevleri açıklanır.

b) Öğrencilerin basit devreler üzerinden deney yaparak elektrik akımı, direnç ve potansiyel farkı arasındaki ilişkinin (Ohm Yasası) matematiksel modelini çıkarmaları sağlanır.

c) Elektrik devrelerinde eşdeğer direnç, direnç, potansiyel farkı ve elektrik akımı ile ilgili hesaplamalar yapılması sağlanır.

Üreteçlerin seri ve paralel bağlanma gerekçelerini açıklar.

a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla üreteçlerin bağlanma şekillerini incelemeleri ve tükenme sürelerini karşılaştırmaları sağlanır.

b) Üreteçlerin iç dirençleri örneklerle açıklanır, iç dirençler ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

c) Öğrencilerin üretecin keşfi üzerine deneyler yapan bilim insanları Galvani ve Volta’nın bakış açıları arasındaki farkı tartışmaları sağlanır.

Elektrik enerjisi ve elektriksel güç kavramlarını ilişkilendirir.

a) Elektrik enerjisi ve elektriksel güç ilişkisi ile mekanik enerji ve mekanik güç ilişkisi arasındaki benzerliğe değinilir.

b) Bir direncin birim zamanda harcadığı elektrik enerjisi ile ilgili hesaplamalar dışında matematiksel hesaplamalara girilmez.

c) Öğrencilerin ısı, iş, mekanik enerji ve elektrik enerjisinin birbirine dönüşümünü açıklamaları sağlanır.

ç) Lamba parlaklıklarının karşılaştırılması sağlanır.

Elektrik akımının oluşturabileceği tehlikelere karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik önlemlerini açıklar.

MIKNATIS VE MANYETİK ALAN

Mıknatısların oluşturduğu manyetik alanı ve özelliklerini açıklar.

a) Öğrencilerin deneyler yaparak veya simülasyonlar kullanarak manyetik alanı incelemeleri sağlanır.

b) Mıknatısların manyetik alanının manyetik alan çizgileri ile temsil edildiği vurgulanır.

c) Mıknatısların itme-çekme kuvvetleri ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

AKIM VE MANYETİK ALAN

Üzerinden akım geçen düz bir iletken telin oluşturduğu manyetik alanı etkileyen değişkenleri analiz eder.

a) Öğrencilerin deneyler yaparak veya simülasyonlar kullanarak manyetik alanı etkileyen değişkenleri belirlemeleri sağlanır.

b) Manyetik alan şiddeti ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez ve manyetik alanın yönü ile ilgili problemler çözülmez.

c) Yüksek gerilim hatlarının geçtiği alanlarda oluşan manyetik alanın canlılar üzerindeki etkilerine değinilir.

ç) Elektromıknatıs tanıtılarak kullanım alanlarına örnekler verilir.

Dünya’nın manyetik alanının sonuçlarını açıklar.

a) Öğrencilerin pusula ile yön bulmaları sağlanır.

b) Arılar, göçmen kuşlar, bazı büyükbaş hayvanlar gibi canlıların yerin manyetik alanından yararlanarak yön buldukları belirtilir.

BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ

Kavramlar: katı basıncı, akışkan basıncı, Pascal Prensibi, Bernoulli İlkesi, Archimedes İlkesi, kaldırma kuvveti.

BASINÇ

Basınç ve basınç kuvveti kavramlarının katı, durgun sıvı ve gazlarda bağlı olduğu değişkenleri açıklar.

a) Öğrencilerin, günlük hayattan basıncın hayatımıza etkilerine örnekler vermeleri sağlanır. Basıncın hâl değişimine etkileri vurgulanır.

b) Katı ve durgun sıvı basıncı ve basınç kuvveti ile ilgili matematiksel hesaplamalar yapılmaz.

c) Torricelli deneyi açıklanır ve kılcallık ile farkı belirtilir.

ç) Basınç etkisiyle çalışan ölçüm aletlerinden barometre, altimetre, manometre ve batimetre hakkında bilgi verilir.

d) Gaz basıncında ve Pascal Prensibi’nde matematiksel hesaplamalara girilmez.

Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasında ilişki kurar.

a) Deneyler veya simülasyonlardan yararlanılarak kesit alanı, basınç ve akışkan sürati arasında bağlantı kurulması sağlanır.

b) Bernoulli İlkesi’nin günlük hayattaki örnekler (çatıların uçması, şemsiyenin ters çevrilmesi, rüzgârlı havalarda kapıların sert kapanması gibi) üzerinden açıklanması sağlanır.

c) Bernoulli İlkesi’yle ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

ç) Günlük hayatta akışkan basıncının sağlayabileceği kolaylıklar (uçakların uçması gibi) ve olumsuz etkilerine karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik tedbirleri (yüksek süratle hareket eden araçlara yaklaşılmaması gibi) vurgulanır.

d) Tansiyonun damarlardaki kan basıncı olduğu vurgulanarak öğrencilerin tansiyon aletinin çalışma prensibini araştırmaları sağlanır.

KALDIRMA KUVVETİ

Durgun akışkanlarda cisimlere etki eden kaldırma kuvvetinin basınç kuvveti farkından kaynaklandığını açıklar.

a) Archimedes İlkesi açıklanır. Yüzme, askıda kalma ve batma durumlarında kaldırma kuvveti ile cismin ağırlığının büyüklükleri karşılaştırılır.

b) Kaldırma kuvveti ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

Kaldırma kuvvetiyle ilgili belirlediği günlük hayattaki problemlere kaldırma kuvveti ve/veya Bernoulli İlkesi’ni kullanarak çözüm önerisi üretir.

DALGALAR

Kavramlar: dalga, titreşim, dalga hareketi, dalga boyu, periyot, frekans, hız, genlik, atma, rezonans, ses yüksekliği, ses şiddeti, tını, yankı, deprem dalgası.

DALGALAR

Titreşim, dalga hareketi, dalga boyu, periyot, frekans, hız ve genlik kavramlarını açıklar.

a) Deney, gözlem veya simülasyonlarla kavramların açıklanması sağlanır.

b) Periyot ve frekans kavramlarının birbiriyle ilişkilendirilmesi ve matematiksel model oluşturulması sağlanır. Matematiksel hesaplamalara girilmez.

c) Dalganın ilerleme hızı, dalga boyu ve frekans kavramları arasındaki matematiksel model verilir. Matematiksel hesaplamalara girilmez.

ç) Dalganın ilerleme hızının ortama, frekansın kaynağa bağlı olduğu vurgulanır.

Dalgaları taşıdığı enerjiye ve titreşim doğrultusuna göre sınıflandırır.

Öğrencilerin dalga çeşitlerine örnekler vermeleri sağlanır.

YAY DALGASI

Atma ve periyodik dalga oluşturarak aralarındaki farkı açıklar.

a) Atmanın dalgaların özelliklerini incelemek için oluşturulduğu vurgulanır.

b) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak atma ve periyodik dalgayı incelemeleri sağlanır.

Yaylarda atmanın yansımasını ve iletilmesini analiz eder.

a) Öğrencilerin gergin bir yayda oluşturulan atmanın ilerleme hızının bağlı olduğu değişkenleri açıklaması sağlanır. Atmanın ilerleme hızı ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

b) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak atmaların sabit ve serbest uçtan yansıma durumlarını incelemeleri sağlanır.

c) Bir ortamdan başka bir ortama geçerken yansıyan ve iletilen atmaların özellikleri üzerinde durulur.

ç) Öğrencilerin deney ya da simülasyonlarla iki atmanın karşılaşması durumunda meydana gelebilecek olayları gözlemlemesi sağlanır.

SU DALGASI

Dalgaların ilerleme yönü, dalga tepesi ve dalga çukuru kavramlarını açıklar.

Kavramlar doğrusal ve dairesel su dalgaları bağlamında ele alınır.

Doğrusal ve dairesel su dalgalarının yansıma hareketlerini analiz eder.

a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak su dalgalarının yansıma hareketlerini çizmeleri sağlanır.

b) Doğrusal su dalgalarının doğrusal ve parabolik engellerden yansıması dikkate alınır.

c) Dairesel su dalgalarının doğrusal engelden yansıması dikkate alınır, parabolik engelden yansımasında ise sadece merkezden gönderilen dalgalar dikkate alınır.

Ortam derinliği ile su dalgalarının yayılma hızını ilişkilendirir.

a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlarla ortam derinliğinin dalganın hızına etkisini incelemeleri ve dalga boyundaki değişimi gözlemlemeleri sağlanır.

b) Ortam değiştiren su dalgalarının dalga boyu ve hız değişimi ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

c) Stroboskopun dalga boyu ölçümünde kullanıldığından bahsedilir, matematiksel hesaplamalara girilmez.

Doğrusal su dalgalarının kırılma hareketini analiz eder.

a) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak su dalgalarının kırılma hareketlerini çizmeleri sağlanır.

b) Dairesel su dalgalarının kırılması konusuna ve matematiksel hesaplamalara girilmez.

SES DALGASI

Ses dalgaları ile ilgili temel kavramları örneklerle açıklar.

a) Yükseklik, şiddet, tını, rezonans ve yankı kavramları ile sınırlı kalınır.

b) Vızıltı ve uğultu kavramlarına değinilir.

c) Ses kirliliği ve gürültü kavramlarına değinilir.

ç) Farabi'nin ses dalgaları ile ilgili çalışmalarına değinilir.

Ses dalgalarının tıp, denizcilik, sanat ve coğrafya alanlarında kullanımına örnekler verir.

DEPREM DALGASI

Deprem dalgasını tanımlar.

a) Depremin büyüklüğü ve şiddeti ile ilgili bilgi verilir.

b) Depremlerde dalga çeşitlerine girilmez.

Deprem kaynaklı can ve mal kayıplarını önlemeye yönelik çözüm önerileri geliştirir.

OPTİK

Kavramlar: aydınlanma şiddeti, ışık şiddeti, ışık akısı, gölge, yarı gölge, yansıma, kırılma, kırıcılık indisi, Snell Yasası, tam yansıma, sınır açısı, görünür uzaklık.

AYDINLANMA

Işığın davranış modellerini açıklar.

Modeller açıklanırken ayrıntılara girilmez.

Işık şiddeti, ışık akısı ve aydınlanma şiddeti kavramları arasında ilişki kurar.

a) Deney yaparak veya simülasyonlarla aydınlanma şiddeti, ışık şiddeti, ışık akısı arasında ilişki kurulur.

b) Matematiksel modeller verilir, hesaplamalara girilmez.

GÖLGE

Saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerin ışık geçirme özelliklerini açıklar.

a) Öğrencilerin gölge ve yarı gölge alanlarını çizmeleri ve açıklamaları sağlanır.

b) Gölge ve yarı gölge ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

YANSIMA

Işığın yansımasını, su dalgalarında yansıma olayıyla ilişkilendirir.

a) Yansıma Kanunları üzerinde durulur.

b) Işığın düzgün ve dağınık yansımasının çizilerek gösterilmesi sağlanır.

c) Görme olayında yansımanın rolü vurgulanır.

DÜZLEM AYNA

Düzlem aynada görüntü oluşumunu açıklar.

a) Düzlem aynada görüntü özellikleri yapılan çizimler üzerinden açıklanır.

b) Kesişen ayna, aynanın döndürülmesi, hareketli ayna ve hareketli cisim konularına girilmez.

c) Öğrencilerin deney yaparak veya simülasyonlar kullanarak görüş alanına etki eden değişkenlerle ilgili çıkarım yapmaları sağlanır, hesaplamalara girilmez.

KÜRESEL AYNALAR

Küresel aynalarda odak noktası, merkez, tepe noktası ve asal eksen kavramlarını açıklar .

Küresel aynalarda özel ışınların yansımasının çizilmesi sağlanır.

Küresel aynalarda görüntü oluşumunu ve özelliklerini açıklar.

a) Deney veya simülasyonlarla görüntü oluşumunun ve oluşan görüntü özelliklerinin yorumlanması sağlanır.

b) Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları küresel ayna gibi davranan cisimlere örnekler vermeleri sağlanır.

c) Küresel aynalarla ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

KIRILMA

Işığın kırılmasını, su dalgalarında kırılma olayı ile ilişkilendirir.

a) Deney veya simülasyonlar kullanılarak ortam değiştiren ışığın ilerleme doğrultusundan sapma miktarının bağlı olduğu değişkenleri belirlemeleri sağlanır. Snell Yasası’nın matematiksel modeli verilir.

b) Kırılma indisinin, ışığın ortamdaki ortalama hızı ve boşluktaki hızı ile ilişkili bir bağıl değişken olduğu vurgulanır.

c) Snell Yasası ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

Işığın tam yansıma olayını ve sınır açısını analiz eder.

a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla oluşturulan tam yansıma olayını ve sınır açısını yorumlamaları sağlanır.

b) Tam yansımanın gerçekleştiği fiber optik teknolojisi, serap olayı, havuz ışıklandırması örneklerine yer verilir.

c) Tam yansıma ve sınır açısı ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

Farklı ortamda bulunan bir cismin görünür uzaklığını etkileyen sebepleri açıklar.

a) Öğrencilerin deney yaparak ışığın izlediği yolu çizmeleri ve günlük hayatta gözlemlenen olaylarla ilişki kurmaları sağlanır.

b) Görünür uzaklıkla ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

MERCEKLER

Merceklerin özelliklerini ve mercek çeşitlerini açıklar.

Cam şişelerin ve cam kırıklarının mercek gibi davranarak orman yangınlarına sebep olduğu

açıklanır. Çevre temizliği ve doğal hayatı korumanın önemi vurgulanır.

Merceklerin oluşturduğu görüntünün özelliklerini açıklar.

a) Merceklerdeki özel ışınlar verilir. Görüntü oluşumlarına dair çizimler yaptırılmaz.

b) Deney veya simülasyonlar yardımıyla merceklerin oluşturduğu görüntü özelliklerinin incelenmesi sağlanır.

c) Öğrencilerin merceklerin nerelerde ve ne tür amaçlar için kullanıldığına örnekler vermeleri sağlanır.

ç) Merceklerde görüntü özellikleri ile ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.

PRİZMALAR

Işık prizmalarının özelliklerini açıklar.

a) Öğrencilerin deney veya simülasyonlar yardımıyla prizmalarda tek renkli ışığın izlediği yolu çizmeleri sağlanır.

b) Öğrencilerin deney veya simülasyonlarla beyaz ışığın prizmada renklerine ayrılması olayını gözlemlemeleri sağlanır.

c) Işık prizmalarının kullanım alanlarına örnekler verilir.

RENK

Cisimlerin renkli görülmesinin sebeplerini açıklar.

a) Öğrencilerin ışık ve boya renkleri arasındaki farkları karşılaştırmaları sağlanır.

b) Işık ve boya renklerini ana, ara ve tamamlayıcı olarak sınıflandırmaları sağlanır. Işıkta ana renklerin boyada ara renk, ışıkta ara renklerin boyada ana renk olduğu vurgulanır.

c) Işık renklerinden saf sarı ile karışım sarı arasındaki fark vurgulanır.

ç) Öğrencilerin beyaz ışığın ve farklı renklerdeki ışığın filtreden geçişine ve soğurulmasına ilişkin örnekler vermeleri sağlanır.

Sınıf Fizik Konuları MEB

ANADOLU LİSESİHAFTALIK DERS ÇİZELGESİDERSLER9,10,11,12,SINIFSINIFSINIFSINIFORTAK DERSLERTÜRK DİLİ VE EDEBİYATI5555DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ2222TARİH222&#;T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK&#;&#;&#;2COĞRAFYA22&#;&#;MATEMATİK66&#;&#;FİZİK22&#;&#;KİMYA22&#;&#;BİYOLOJİ22&#;&#;FELSEFE&#;22&#;BİRİNCİ YABANCI DİL4444İKİNCİ YABANCI DİL2222BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR2222GÖRSEL SANATLAR/MÜZİK2222SAĞLIK BİLGİSİ VE TRAFİK KÜLTÜRÜ1&#;&#;&#;ORTAK DERS SAATİ TOPLAMI34352119SEÇMELİ DERSLERDİL VE ANLATIMTÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (2)&#;&#;(3)(5)(3)(5)DİKSİYON VE HİTABET (1)&#;&#;11OSMANLI TÜRKÇESİ (3)2222MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİSEÇMELİ TEMEL MATEMATİK (2)&#;&#;22SEÇMELİ MATEMATİK (2)&#;&#;66SEÇMELİ FİZİK (2)&#;&#;44SEÇMELİ KİMYA (2)&#;&#;44SEÇMELİ BİYOLOJİ (2)&#;&#;44ASTRONOMİ VE UZAY BİLİMLERİ (1)(1)(2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)MATEMATİK TARİHİ VE UYGULAMALARI (3)&#;222FEN BİLİMLERİ TARİHİ VE UYGULAMALARI
(3)&#;333SOSYAL BİLİMLERSEÇMELİ TARİH (1)&#;&#;(2)(4)(2)(4)TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYET TARİHİ (1)&#;&#;(2)(4)(2)(4)İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (1)2222İSLAM BİLİM TARİHİ (1)&#;222ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ (1)&#;&#;&#;(2)(4)SEÇMELİ COĞRAFYA (2)&#;&#;(2)(4)(2)(4)PSİKOLOJİ (1)&#;&#;22SOSYOLOJİ (1)&#;&#;22MANTIK (1)&#;&#;22BİLGİ KURAMI (1)(1)(2)&#;&#;&#;DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI (1)1111İŞLETME (1)&#;&#;22EKONOMİ (1)&#;&#;22GİRİŞİMCİLİK (1)&#;&#;11YÖNETİM BİLİMİ (1)&#;&#;22ULUSLARARASI İLİŞKİLER (1)&#;&#;22DİN, AHLAK VE DEĞERLERKUR’AN&#;I KERİM (4)2222PEYGAMBERİMİZİN HAYATI (4)2222TEMEL DİNÎ BİLGİLER (2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)YABANCI DİLLER VE EDEBİYATISEÇMELİ BİRİNCİ YABANCI DİL (4)(2)(4)(2)(4)(2)(10)(2)(10)İKİNCİ YABANCI DİL (4)(2)(4)(2)(4)(2)(4)(2)(4)YABANCI DİLLER EDEBİYATI  (4)(1)(2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)SPOR VE SOSYAL ETKİNLİKSEÇMELİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR (4)2222SOSYAL ETKİNLİK (4)(1)(2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)GÜZEL SANATLARSEÇMELİ GÖRSEL SANATLAR (4)2222SEÇMELİ MÜZİK (4)2222SEÇMELİ SANAT TARİHİ (1)2222DRAMA (1)1111BİLİŞİMBİLGİSAYAR BİLİMİ (2)2222PROJE HAZIRLAMA (1)(1)(2)(1)(2)(1)(2)(1)(2)SEÇİLEBİLECEK DERS SAATİ SAYISI541820REHBERLİK VE YÖNLENDİRME1111TOPLAM DERS SAATİ40404040

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası