kaynastirma harfi / 3Fatma ne olmak istiyor?

Kaynastirma Harfi

kaynastirma harfi

  Mart 6,

 

ЕПЩlЫКlУПЛlАНЭ ГУКЪИНЭONDÖRDÜNCÜ DERS

 

 

Konum, yer, duruş bildiren sesler ve bu seslerin oluşturdukları sözcüklere bakalım.

ХЭ &#; Çoğul olan bir şeyi gösterdiğini zaten biliyoruz. Bir çokluğun içine girme çıkma

И &#; Bir kabın veya çevirmenin içine girme çıkma şeklinde sözcük oluşturur.

 

c &#; Oturan varlık gösterir.

т &#; Ayakta duran varlık gösterir.

лъ &#; Yatan veya yatay veya cansız varlık konumu gösterir.

п &#; Uç veya uçta duran varlık gösterir.

лъ nin т olması uçmaktır veya hızla ayağa kalkmaktır.

бгъэ бгъу yanları anlatır.

д &#; Sağlam bir yeri veya iki şeyin arasında sağlam yerde olmayı anlatır.

щl &#; içini evin içi gibi şeyleri anlatır.

 

Bu dilde altta yanda veya herhangi bir yerde ve oturur, durur, yatar

şeklindeki duruş vaziyeti de söz konusu edilmek durumundadır.

 

ит &#; bir şeyin içinde ve ayakta

ис &#; bir şeyin içinde oturur durumda

илъ &#; bir şeyin içinde yatar konumda veya cansız varlık olarak

 

хэт &#; bir çokluğun içinde ayakta durarak

хэс &#; bir çokluğun içinde oturarak

хэлъ &#; bir çokluğun içinde yatarak veya cansız varlık olarak.

 

тет &#; üstte ve ayakta

тес &#; üstte ve oturur konumda

телъ &#; üstte yatay konumda veya cansız varlık olarak

 

щlэт &#; üstü kapalı bir yerde ayakta

щlэс &#; üstü kapalı yerde oturur konumda

щlэлъ &#; üstü kapalı yerde yatay veya cansız varlık olarak

 

бгъэдэт &#; yanında koyun koyuna gibi ayakta

бгъэдэлъ &#; yanında koyun koyuna gibi yatay veya cansız varlık olarak

бгъэдэс &#; yanında koyun koyuna gibi oturur konumda

бгъурыт &#; yanında ayakta

бгъурыс &#; yanında oturur konumda

бгъурылъ &#; yanında yatay konumda veya cansız varlık olarak

 

кlэщlэт &#; yanında himayesinde gibi ayakta

кlэщlэс &#; yanında himayesinde gibi oturarak

кlэщlэлъ &#; yanında himayesinde gibi yatay veya cansız varlık olarak

 

пыт &#; ucunda dik veya canlı diri ayakta

пыс &#; ucunda tünemiş konumda

пылъ &#; ucunda asılı konumda

 

гуэт &#; diğer yarısı gibi ayakta

гуэлъ &#; diğer yarısı gibi yatay

гуэс &#; diğer yarısı gibi oturur konumda

 

фlэт &#; ucunda takılı olarak dik kunumda

фlэс &#; ucunda takılı olarak oturur konumda

фlэлъ &#; ucunda asılı olarak takılı veya cansız varlık olarak

 

кlуэцlыс &#; katlamalı bir şeyin içinde oturur konumda

кlуэцlылъ &#; katlamalı bir şey içinde yatay veya cansız varlık olarak

кlуэцlыт &#; katlamalı kapalı bir şey içinde ayakta durur konumda

 

Мазэ дэнэ щыlэ? &#; Maze nerede?

Мэктэбым и хадэм итщ. &#; Okulun bahçesinde duruyor.

 

Динэ дэнэ щыlэ? &#; Dine nerede?

И ныбжьэгъухэм яхэтщ. &#; Arkadaşlarının arasında duruyor.

 

Быцэ дэнэ щыlэ? &#; Bıtse nerede?

Уэрамым дэтщ. &#; Sokakta. (sokak arasında duruyor.)

 

Пагуэ дэнэ щыlэ? &#; Pague nerede?

Унащхьэм тетщ. &#; Damın üstünde duruyor.

 

Танэр дэнэ щыlэ? &#; Dana nerede?

Пщlантlэм дэтщ. &#; Avluda duruyor.

 

Зафер дэнэ щы!э? &#; Zafer nerede?

Жыгым бгъурытщ. &#; Ağacın yanında duruyor.

 

Зафер, дыгъуасэ дэнэ ущыlа? &#; Zafer , dün neredeydin?

Хасэм сыщlэтащ. &#; Dernekteydim.

 

Пщэдей дэнэ ущыlэну? &#; Yarın nerede olacaksın?

Ди щэхуапlэм сыщlэтынущ. &#; Alışveriş yerimizde olacağım.

 

Бжэмышххэр дэнэ щыlэ? &#; Kaşıklar nerede?

Ахэр lэнэм телъщ. &#; Onlar masanın üzerinde.

 

Псыфалъэр дэнэ щыlэ? &#; Su kabı (bardak) nerede?

Дапхъэм дэлъщ. &#; Raf arasında.

 

Мазэ и гуащэхэр дэнэ щыlэ? &#; Maze nin bebekleri nerede?

Пхъуантэм дэлъщ. &#; Sandıkta.(duruıyor)

 

Мазэ махуэ къэс и пэщыр зрегъэзахуэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Maze her gün odasını düzeltiyor.

 

И щlагъщlэлъхэр зыкlуцlелъхьэри пхъуантэм делъхьэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; İç çamaşırlarını katlayarak sandığına koyuyor.

 

И щыгъынхэр щыгъын дэлъхьэпlэм дахэурэ делъхьэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- Elbiselerini elbise dolabına güzelce koyuyor.

 

И тхылъхэр зыригъэзахуэурэ тхылъылъэм ирелъхьэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Kitaplarını düzelterek çantasına koyuyor.

 

Шхэlэнхэри зригъэзахуэурэ ипlэ ирелъхьэж.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Yorganlarını da düzelterek erine yerleştiriyor.

 

Ар сытым хуэдэу зэгъэпэщауэ хъыджэбз цlыкlу.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- O ne kadar düzenli küçük bir kız.

 

Шхэгъуэ къэс идзэхэр иелъэщl.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- Her yemek vaktinde dişlerini fırçalıyor.

 

Имыщlэ зыгуэрхэри и адэм еупщlурэ зрегъащlэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Bilmediği şeyleri de babasına sorup öğreniyor.

 

lэнэм дахэу бгъэдотlысхьэри и ныбэр из хъуху машхэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- Sofraya güzelce oturup karnını doyuruyor.

 

lэнэр къыщагъэувым , щы!уахыжым и анэм доlэпыкъу.

&#;&#;&#;&#;&#; Sofrayı kurarlarken kaldırırlarken annesine yardım ediyor.

 

Бжэмышххэр бжэмышхылъэм кърехри lэнэм къытрелъхьэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Kaşıkları kaşıklıktan alıp sofraya koyuyor.

 

Хьэ &#; Seslerde belirtilmiş konuma gelmek getirmek anlamları katar.

 

тlыс &#; otur

тетlысхьэ &#; belirtilen şeyin üzerine kendini oturur konuma getir.

щlэтlысхьэ &#; altına otur

бгъэдэтlысхьэ &#; yanına otur

 

телъхьэ &#; üzerine koy

щlэлъхьэ &#; altına koy

бгъэдэлъхьэ &#; yanına koy

бжьыхэлъхьэ &#; tasma veya takı olarak tak

яхэхьэ &#; çoğulun içine gir

ихьэ &#; bir şeyin içine gir

дэхьэ &#; bir çevirme veya iki şey arasına gir

техьэ &#; üzerine var

 

лъхьэ &#; cansız bir varlığı belirtilen konuma getir

lуантlэ &#; vidala gibi döndür

 

телъхьэ &#; üzerine koy

щlэлъхьэ &#; altına koy

пылъхьэ &#; ucuna koy

гуэлъхьэ &#; diğer yarısı şeklinde yanına koy

 

теlуантlэ &#; üzerine vidala

фlэlуантlэ &#; ucuna vidala

щlэlуантlэ &#; altına vidala

 

Гупсэ мыlэрысэхэр тепщэчым ирилъхьэри lэнэм къытрилъхьащ.

&#;&#;&#; Gupse elmaları tabağın içine koyup masanın üzerine koydu.

Нэжан псыгуэнцlыкlум изу псы ирикlэри lэнэм бгъэдилъхьащ.

&#;&#;&#;&#;&#;- Nejan sürahinin içini su doldurup masanın yanına koydu.

 

Щlэкхъуалъэм илъ щlакхъуэхэр lэнэм къыкlэщlилъхьащ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- Ekmekliğin içindeki ekmekleri masanın yanına koydu.

 

Шыпсхэр шынакъхэм кърикlэжри пlастэ бзыгъэхэр къыгуилъхьэжащ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Şıps leri tabaklara döküp dilim p&#;astaları yanına koydu.

 

Бжьыныху хъумэбжьымэ дахэхэр къызкlэриху лы гъэвахэри и щlыlум

къытрилъхьэжащ.

&#;&#;&#;&#; Güzel sarmısak sosu kokan haşlanmış etleri de üzerine koydu.

 

Пастэрэ шыпсрэ сшхынщ жызыlэр феблагъэ.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; P&#;aste şıps yerim diyenler buyursunlar.

 

 

Сыхэхьащ- bir çoğulun içine girdim- сахэхьащ &#; onların arasına girdim

ухэхьащ. &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- girdin уахэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#; girdin

хэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; girdi яхэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; girdi

дыхэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; girdik дахэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;- girdik

фыхэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; girdiniz фахэхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;- girdiniz

хэхьахэщ. &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- girdiler яхэхьахэщ &#;&#;&#;&#;&#;&#; girdiler.

 

 

хьын &#; taşınan bir şeyi götürmek хэ ile olursa çoğulun içine götürmek.

 

хэсхьащ bir çokluğun içine bir şeyi götürdüm.

хэпхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdün.

хихьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdü.

хэтхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürdük .

хэфхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdünüz.

хахьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürdüler.

 

яхэсхьащ onların arasına bir şeyi götürdüm.

яхэпхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdün.

яхихьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürdü.

Яхэтхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdük.

яхэфхьащ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürdünüz

хахьахэщ &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürdüler.

 

 

яхэсхьэнщ. Onların arasına ( bir şeyi) götürürüm.

яхэсхьэн? &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götüreyim mi?

яхэсхьа? &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürdüm mü?

яхэсхьэнут. &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; götürecektim.

яхэсхьэнут? &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürecek miydim?

яхэсхьэнт. &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;- götürürdüm.

 

 

шэн &#; beraberinde götüfunduszeue.info çoğulun içine veya onların içine beraberinde götürmek.

Farklı zaman ve durum örneklerini ayırt etmeğe çalışabilirsiniz.

 

хызошэ хэсшэрэ? хэсшэкъым яхэсшэнущ яхэсшэн?

хыбошэ хэпшэрэ? хэпшэкъым яхэпшэнущ яхэпшэнкъэ?

хешэ хишэрэ? хишэкъым яхишэнущ яхишэнкъым

хыдошэ хэтшэрэ? хэтшэкъым яхэтшэнущ яхэтшэнщ

хывошэ хэфшэрэ? хэфшэкъым яхэфшэнущ яхэфшэ

хашэ хашэрэ? хашэкъым хашэнухэщ хашэнхэт

 

Махуэр дахэщ. &#;- Gün güzeldir.

Бзухэм уэфэгум къыщалъэтыхь.&#; Kuşlar gökyüzünde uçuşuyorlar.

Еджакlуэхэр я пэщым щlэсхэщ. &#;Öğrenciler sınıflarında oturuyorlar.

Зы щlалэ пщlантlэм дэтщ. &#; Bir çocuk bahçede duruyor.

Бзу абгъуэр унащхьэм тетщ. &#; Kuş yuvası damın üstünde duruyor.

Ботэ и ныбжьэгъухэм яхэтщ. &#; Bote arkadaşlarının arasında.

Егъэджакlуэр пхъэщыкъум бгъэдэтщ. &#; Öğretmen tahtanın yanında.

Пхъэщыкъум усэ третхэ. &#;&#; Tahtaya şiir yazıyor.

Цlыкlухэми я дэфтэрхэм иратхэж. &#; Çocuklar da defterlerine yazıyorlar.

 

Bir şeyin içine yazmak; и – Bir şeyin içini ifade eder.

Bir şeyin içerisine

 

Yazıyorum.-Yazıyor muyum?- Yazmıyorum.-Yazdım.—Yazdım mı?

 

изотхэ &#;&#; истхэрэ? &#;&#;- истхэкъым &#;&#; истхащ &#;&#;- истха?

иботхэ &#;&#; иптхэрэ? &#;&#;- иптхэкъым &#;&#; иптхащ &#;&#; иптха?

иретхэ &#;&#; иритхэрэ? &#;&#; иритхэкъым &#;&#; иритхащ &#;- иритха?

идотхэ &#;&#; иттхэрэ? &#;&#;- иттхэкъым &#;&#;- иттхащ &#;&#; иттха?

ивотхэ &#;&#; ифтхэрэ? &#;&#; ифтхэкъым &#;&#;- ифтхащ &#;- ифтха?

иратхэ &#;&#; иратхэрэ? &#;- иратхэкъым &#;&#; иратхащ &#; иратха?

 

Yazmadım.—Yazacağım—Yazacak mıyım?- Yazmıştım.—Yazacaktım.

 

Истхакъым &#; истхэнущ &#;- истхэну? &#;&#;- истхат &#;&#; истхэнут

Иптхакъым &#; иптхэнущ &#;- иптхэну? &#;&#;- иптхат &#;&#; иптхэнут

иритхакъым &#; иритхэнущ &#; иритхэну? &#;&#; иритхат &#;- иритхэнут

иттхакъым &#;- иттхэнущ &#;- иттхэну? &#;&#;- иттхат &#;&#; иттхэнут

ифтхакъым &#; ифтхэнущ &#; ифтхэну? &#;&#; ифтхат &#;&#; ифтхэнут

иратхакъым &#; иратхэнущ &#; иратхэну? &#;&#; иратхат &#;&#; иратхэнут

 

Bir şeyin üzerine yazmak; т – Bir şeyin üzerini ifade eder.

 

Тызотхэ &#;- тестхэрэ? &#;- тестхэкъым &#;- тестхащ &#; тестха?

тыботхэ &#;- тептхэрэ? &#;- тептхэкъым &#;- тептхащ &#; тептха?

третхэ &#;&#; тритхэрэ? &#;- тритхэкъым &#;- тритхащ &#; тритха?

Тыдотхэ &#;- теттхэрэ? &#;- теттхэкъым &#;- теттхащ &#; теттха?

тывотхэ &#;- тефтхэрэ? &#;- тефтхэкъым &#; тефтхащ &#; тефтха?

тратхэ &#;&#; тратхэрэ ? &#;- тратхэкъым &#;- тратхащ &#; тратха?

 

тестхакъым &#;- тестхэнущ &#;&#; тестхэну? тестхат

тептхакъым &#;- тептхэнущ &#;&#;&#; п &#;&#;-?&#;&#;&#;&#; п&#;&#;.

тритхакъым &#;- тритхэнущ &#;&#;- ри &#;&#;?&#;&#;&#;- ри&#;&#;.

теттхакъым &#;- теттхэнущ &#;&#;&#;- т &#;&#;?&#;&#;&#;&#; т&#;&#;.

тефтхакъым &#; тефтхэнущ &#;&#;&#;-ф &#;&#;?&#;&#;&#;&#; ф&#;-.

тратхакъым &#;- тратхэнущ &#;&#;&#;ра &#;&#;?&#;&#;&#;&#; ра&#;&#;.

 

Bir şeyin altına yazmak; Щl – Bir şeyin altını ifade eder

Bir şeyin altına

Yazıyorum.- Yazıyor muyum?—Yazmıyorum—- Yazdım.—Yazdım mı?

 

щlызотхэ &#;- щlэстхэрэ? &#;- щlэстхэкъым &#; щlэстхащ &#; щlэстха?

щlыботхэ &#;- щlэптхэрэ? &#;- щlэптхэкъым &#; щlэптхащ &#;&#;- п&#;&#;?

щlетхэ &#;&#;&#; щlитхэрэ? &#;&#; щlитхэкъым &#;&#; щlитхащ &#;&#;&#; и &#;&#;?

щlыдотхэ &#;- щlэттхэрэ? &#;- щlэттхэкъым &#;- щlэттхащ &#;&#;- т &#;&#;?

щlывотхэ &#;- щlэфтхэрэ? &#; щlэфтхэкъым &#; щlэфтхащ &#;&#; ф &#;-?

щlатхэ &#;&#;&#; щlатхэрэ? &#;&#; щlатхэкъым &#;&#; щlатхащ &#;&#;&#; а &#;-?

 

Yazmadım.&#;- Yazacağım.&#;&#; Yazacak mıyım? — Yazmıştım.

 

щlэстхакъым &#;&#; щlэстхэнущ &#;&#;- щlэстхэну? &#; щlэстхат

&#;- п &#;&#;&#;&#;.&#;&#;&#;- п &#;&#;&#;.&#;&#;&#;&#; п &#;&#;&#;?&#;&#;&#; п&#;&#;-.

&#;- и &#;&#;&#;-.&#;&#;&#;&#; и &#;&#;&#;.&#;&#;&#;&#; и &#;&#;&#;?&#;&#;- и&#;&#;-.

&#;&#;т &#;&#;&#;&#;.&#;&#;&#;- т &#;&#;&#;.&#;&#;&#;&#;- т &#;&#;&#;?&#;&#;- т &#;&#;.

&#;- ф &#;&#;&#;.&#;&#;&#;&#; ф &#;&#;-.&#;&#;&#;&#;- ф &#;&#;&#;?&#;&#;- ф&#;&#;.

&#;- а &#;&#;&#;-.&#;&#;&#;- а &#;&#;&#;.&#;&#;&#;&#;- а &#;&#;&#;?&#;&#;&#; а&#;&#;.

 

Burada özellikle belirtilmesi gereken diğer bir şekil ise bir gurubun içine yazmak

dahil etmek için хэ ile anlatılması gerekir.

 

Мазэ и гупым сыхитхащ. &#; Maze beni gurubuna yazdı.

Синэнур и гупым ухэстхащ. &#; Seni Sinenur’un gurubuna yazdım.

Сэри фи гупым сыхэтхэ. &#; Beni de sizin gurubunuza yaz.

Уэри ди гупым ухэстхэн? &#; Seni de bizim gurubumuza yazayım mı?

Сыхэтхэ. &#; Yaz. ( o gurubun yani çoğulun içine yaz. )

 

 

лъэтэн – uçmak, Yani лъэ nin т olması.

 

Uçuyorum. &#;&#; Uçuyor muyum? &#;- Uçtum.

 

сэ солъатэ &#;&#;&#;- сылъатэрэ? &#;&#;- сылъэтащ.

уэ уодъатэ &#;&#;&#;&#;у &#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#;- у &#;&#;&#;.

ар мэлъатэ &#;&#;&#;&#; . &#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#;- . &#;&#;&#;-.

дэ долъатэ &#;&#;&#;- ды &#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#; ды &#;&#;&#;.

фэ фолъатэ &#;&#;&#; фы &#;&#;&#;-? &#;&#;&#; фы &#;&#;&#;.

ахэр мэлъатэ. &#;&#;&#; . &#;&#;- хэрэ? &#;&#;&#; . &#;&#;- хэщ.

 

 

Uçtum mu? &#;- Uçayım mı? &#;&#; Uçuyordum.

 

сылъэта? &#;&#;&#; сылъэтэн? &#;&#;&#; сылъатэт.

у &#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#; у&#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#; у &#;&#;&#;.

. &#;&#;&#;&#;? &#;&#;&#; . &#;&#;&#;-? &#;&#;&#; .&#;&#;&#;&#;.

ды &#;&#;&#;? &#;&#;- ды &#;&#;&#;? &#;&#;&#; ды&#;&#;&#;.

фы &#;&#;&#;? &#;&#;- фы &#;&#;&#;? &#;&#;- фы&#;&#;&#;.

. &#;&#;&#; хэ? &#;&#;&#; . &#;&#;- хэ? &#;&#;&#; . &#;&#;&#; хэт.

 

Ben seni sen beni biz sizi uçururuz türü cümle yapısı.

 

Сэ &#;&#;&#; сэ &#;&#;&#;&#; сы &#;- з &#;- гъэ&#; лъэ &#; т &#; а &#; щ.

Уэ &#;&#;&#; уэ &#;&#;&#;&#; у &#;- б &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.

Ар &#;&#;&#; абы &#;&#;&#;&#; . &#;&#; и &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.

Дэ &#;&#;&#; дэ &#;&#;&#;&#;- ды&#; д &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.

Фэ &#;&#;&#; фэ &#;&#;&#;&#; фы – в &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;.

Ахэр &#;&#; абыхэм &#;&#;- . &#; а&#;я &#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; хэ &#; щ.

 

Daha önceleri yaptığımız gibi çaprazlamalar yapabiliriz. Bu tür çaprazlamalar

üzerinde duruşumuzun nedeni bildiğiniz gibi hem uçanın hem uçuranın görüntüsünün

fiil başına eklenmesi nedeniyledir. гъэ ise yaptırma ettirme ön ekidir. щ kalkarsa

soru, къым olumsuzluk eki, къэ olumsuz soru eki olduklarını zaten biliyoruz.

щ yerine т gelirse bitmiş zaman uçmuştum, нут uçacaktım, нт uçardım,

нутэкъым uçmayacaktım, нутэкъэ uçmayacak mıydım . Ayrıca zaman belirteci

a yerine э ve sona н gelirse uçurayım mı? olduğunu daha öncelerden hatırlatmış

olalım. Şimdiki zaman bildirimlerini de hatırlayın. Şimdi birkaç çaprazlama yapalım.

 

Уэ сэ узгъэлъэтащ. Sen benim uçurduğumsun. ( Orijinal söylem )

Seni ben uçurdum.

 

У &#; sun

З &#; um

Гъэ – ğu – yaptırma ettirme eki.

Лъэ &#; ayağın

Т &#; havalanımı

А – olmuş olan ( sıfatlaştırma )

Щ – şu anki hal.

 

Ар сэ згъэлъэтащ.&#; Onu ben uçurdum

Бзур сэ згъэлъэтащ.&#; Kuşu ben uçurdum

Бзухэр уэ бгъэлъэтахэщ. &#; Kuşları sen uçurdun

Фэ дэ фыдгъэлъэтащ. &#; Sizi biz uçurduk.

Жыгым пыс бзухэр ( ахэр ) дэ дгъэлъэтэжахэщ.

&#;&#;&#;- Ağaçtaki kuşları (onları) biz ( kondukları yerden tekrar) uçurduk.

Къухьлъатэр Умар игъэлъэтащ.&#;- Uçağı Ömer uçurdu.

 

Мазэрэ И Нанэмрэ Maze İle Ninesi

 

Ныщхьэбэ Мазэ и унэ лэжьыгъэхэр иуха иужь

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#; Bu akşam Maze ev ödevlerini bitirdikten sonra

и адэм бгъэдэтlысхьащ. &#; babasının yanına oturdu.

Тlэкlу еlущэща неlущэщами фэ къриплъакъым.

&#;&#;&#;&#;&#; Biraz fısıldadı mısıldadıysa da pek yüz vermedi.

И анэмкlэ зиунэтlами абый фэ къыщыримыплъым

&#;&#;&#;&#;&#;&#; Annesine yöneldiyse de oda yüz vermeyince

И нанэм епщылlащ. &#; Ninesine sokuldu.

&#; Нанэ, къуэжыхь пщlэрэ? Жиlащ. &#; Nine, bilmece biliyormusun? Dedi.

Абый &#; O da;

&#; сощlэ си тlасэ. Сыт щхьэ сымыщlэу? къыжриlащ.

&#; Biliyorum çocuğum. Niçin bilmeyeyim? Diye cevapladı.

&#; Нтlэ дызэгъэупщlыт. &#; Öyleyse birbirimize soralım.

&#; Тегъэ хэткъым. Умыщlэм сызхуей къуажэр къызэптынщ.

&#; Oyunbozanlık yok. Bilemezsen istediğim köyü verirsin.

&#; Тегъа сымхъуну псалъэ узот. &#; Oyunbozan olmayacağıma söz veriyorum.

&#; Нтlэ хэт япэ еупщlынур? &#; Öyleyse kim önce soracak?

&#; Япэ уэ къызэупщl. &#; Sen önce sor.

&#; Быргуэ быргуэ &#;Bırgue bırgue

Быргуэ мыщэ Bırgue yapılmamış.

Къуэжищэ къызэптам уэстынкъым. Мыр сытми къащlэ.

&#; Yüz köy versen de bunu vermem. Bunun ne olduğunu bil.

&#; Ар сытми пшхы хъурэ? &#; O ne ise yeniyor mu?

&#; Ар пшхы хъукъым. Абыкlэ цlыкlухэм я зэш трагъэу.

&#; O yenmiyor. Onunla çocuklar eğleniyor.

&#; Къэсщlэжащ, къэсщlэжащ ар къуэжыхьщ. &#; Bildim, bildim o bilmecedir.

&#; Ара дыддэщ си хъыджэбз цlыкlу . Иджы уэ къызэупщl.

&#; O tam da odur küçük kızım. Şimdi sen sor.

&#; Модэ къикl лъакъуэ кlыхь &#; Şordan gelen uzun bacak

&#; Ди унэ къихьэ сэрэбжэн. Къащlэ нанэ. &#; Evimize gelen keçi. Bil nine.

&#; Сщlэкъым ар хьэщlэупlэрэ. &#; Bilmiyorum o misafir mi acaba?

&#; Къыпхуэщlакъым нанэ. Къуажэ къызэптым бжесlэнщ.

&#; Bilemedin nine. Köy verirsen söylerim.

&#; Дэтхэнэ къуажэр ухуей? &#; Hangi köyü istiyorsun?

&#; Щlэжыкъуейр къызэт. &#; Ş&#;ejıqueyi ver.

&#; Узот. &#; Veriyorum.

&#; Щlэжыкъуей псы иск!эй къиск!ык!ыж. &#; Ş&#;ejıqueye su döküp geri alayım.

&#; Кърущ нанэ къру. &#; Leylek nine leylek.

&#; Ар уэ дэнэ щызэбгъэщlа? &#; Onu sen nereden öğrendin?

&#; Си анэм щэхуу сигъэщlащ. &#; Annem gizlice öğretti.

Мазэи нанэи я гуапэу а пщыхьэщхьэр нэжэгужэу благъэкlащ.

&#; Nine de Vaze de mutlu bir şekilde sevinçle o akşamı geçirdiler.

 

Лэжьыгъэр зыхэзылъхьар Щокъул Илхьэнщ.

 

 

Bunu beğen:

BeğenYükleniyor

Posted by shashka  

Значение слова "kaynaştırma" в словаре турецкий языка

НОВОСТИ, В КОТОРЫХ ВСТРЕЧАЕТСЯ ТЕРМИН «KAYNAŞTIRMA»

Здесь показано, как национальная и международная пресса использует термин kaynaştırmaв контексте приведенных ниже новостных статей.

Bakan Avcı müdahale etti Enes tekrar okula başladı

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, bürokratik engeller nedeniyle kaynaştırma eğitimden mahrum olan otizm hastası 18 yaşındaki Enes Ünsal'ın sesini duydu. «Sabah, Окт 15»

Doktor babanın 13 yıllık eğitim mücadelesi

Yüzlerce hastaya şifa veren Dr. Ünsal otizm hastası oğlunun eğitim ihtiyacına çare olamadı. Kaynaştırma eğitimi alması gereken Enes'in bürokratik engeller  «Sabah, Окт 15»

Şota'nın 'kaynaştırma' planı

Şota'nın 'kaynaştırma' planı. Şota'nın 'kaynaştırma' planı. 28 Ağustos Cuma Şota'nın 'kaynaştırma' planı. Trabzonspor Teknik direktör Şota,  «61saat, Авг 15»

MEB'den kaynaştırmalı eğitim kitapçığı

Milli Eğitim Bakanlığı, kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamalarına rehberlik etmesi amacıyla “Kaynaştırma Yoluyla Eğitim Uygulamaları Kılavuz  «Hürriyet, Июл 15»

Yaşındaki Kayınvalidesine Bakan Gelin Bitlis'te 'Yılın Annesi …

Bitlis'te 20 yıldır birlikte yaşadığı yaşındaki kayınvalidesine bakan 5 çocuk annesi 38 yaşındaki Dilfuruz Bulut, Bitlis Kadınları Koruma ve Kaynaştırma  «Haberler, Май 15»

Okullarda Kaynaştırma Öğrencileri

Kaynaştırma “gerektiğinde sınıf öğretmenine ve/veya yetersizliği olan öğrenciye destek özel eğitim hizmetleri sağlanması koşuluyla yetersizliği olan öğrencilerin  «Kamuajans, Апр 15»

Arguvan'da "Kaynaştırma Eğitim" semineri düzenlendi

MALATYA (AA) - Arguvan ilçesinde "Bireysel Eğitim Planı ve Kaynaştırma Eğitimi" konulu seminer düzenlendi. Arguvan Çok Programlı Lise'de Malatya İl. «Radikal, Фев 15»

Öğretmenler, engelli öğrenciler için yurtdışına gidecek

Okulumuzdaki 7 öğretmenimiz İspanya'da, 7 öğretmenimiz de Almanya'da kaynaştırma öğrencilerinin mesleki eğitime entegrasyonu konusunda eğitim alacak. «Hürriyet, Дек 14»

Veliler engelli öğrenciyi sınıfta istemedi!

Anne Yıldız Albayrak Sargın da engelli öğrencilerin ihmal edildiğini ileri sürerek şunları söyledi: "Adı kaynaştırma eğitimi ama uygulanan ayrıştırma eğitimidir. «Memurlar, Окт 14»

Meslek liselerinde öğrenci grup sayıları nasıl belirlenir?

olacak şekilde oluşturulur. Ancak, kaynaştırma yoluyla eğitimine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin bulunduğu gruplarda, gruplar ikiye bölünür. «Memurlar, Июн 14»


ССЫЛКИ

« EDUCALINGO. Kaynaştırma [онлайн]. Доступно на <funduszeue.info>. Июн ».

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası