çocuğa okuma nasıl sevdirilir / Çocuğuma Kitap Okumayı Nasıl Sevdirebilirim? | Pınar Hep Yanımda

Çocuğa Okuma Nasıl Sevdirilir

çocuğa okuma nasıl sevdirilir

Çocuklara Kitap Okuma Alışkanlığı Nasıl Kazandırılır?

Çocuklara Okuma Alışkanlığı Kazandırmak İçin 10 Tavsiye

Kendi çocuk yaşlarınızı bir düşünür müsünüz? Okuma alışkanlığını nasıl kazandığınızı. Belki ablanız, belki öğretmeniniz belki anne ya da babanız size okudukları, aldıkları bol resimli hayal gücünü geliştiren kitaplarla okuma alışkanlığınızın yerleşmesini sağladılar.

Şimdi yetişkin biri olarak şunu fark ediyorsunuzdur ki; okuyan çocuk, okuyan yetişkin oluyor. Okumaya çocuk yaşlarında başlayan birçok yetişkin tüm yaşamları boyunca okuyarak öğrenmeye ve kendini geliştirmeye devam eder.

Ücretsiz üye olarakeğitici oyunları gör!

Çocuğunuzun gelişimini en iyi şekilde takip edin
Aylık gelişim bilgilerini görün ve takip edin
’den fazla eğitici oyunla çocuğunuzun gelişimine katkıda bulunun
Annelik ve babalık hakkında uzmanlarla görüşün

Peki, şimdi kendi çocuğunuza bu alışkanlığı nasıl kazandıracaksınız? Siz ve eşiniz kitap okumayı çok seviyor ama çocuğunuz sevmiyor…Eyvah demeden önce çocuğunuzun ilgi alanlarını keşfedin.

Günümüzde çocukların dikkatini dağıtan ve çeldirici işlev gören; televizyon, çizgi filmler, bilgisayar oyunları var. Bu kadar süslü görüntüleri ve heyecanı bırakıp kitap okuma alışkanlığını nasıl geliştirebileceğinizi düşünüyorsanız, haksız sayılmazsınız. Çocuk gelişimi için onu bu ortamdan uzaklaştırıp okuma hevesini aşılamanın imkansız olduğunu düşünüyorsanız aşağıdaki tavsiyeler umarım işinize yarar.

1. Siz kitap okuyorsunuz ama çocuğunuz bunu görüyor mu?

Belki hepiniz öncelikle onlara kitap okumanın ilk sırada yer aldığını düşünüyordunuz. Ama eğitimde modelleme kişinin bilinçaltı ve bilinç üstünün şekillenmesini sağlıyor. Çocuğunuz sizi kitap okurken gördüğünde bu alışkanlığın değerli, önemli ve eğlenceli olduğunu düşünecektir. Unutmayın çocuğunuz söylediğinizi değil yaptığınızı örnek alacaktır.

2. Çocuğunuza düzenli olarak kitap okuyun

Hepimiz biliriz ki çocuklara özellikle yatmadan önce kitap okumak onların hayalgücünü geliştirecek önemli bir ritüeldir. Yalnızca bu düzenli bir aktivite olmalıdır.

3. Sohbet oluşturarak okuduklarınızdan alıntı yapın

Elbette okuduğunuz her kitaptan sonra onlara anlama testi yapmanız gerekmez. Doğrudan ne anladın şeklinde sorular sormak yerine sohbet ortamı içinde yaşadığınız bazı olayları sence, “Harry Potter böyle bir durumda ne yapardı” diye sorup onu ve kitaptaki kahramanları hayatınıza dahil edin. Bu hem çocuğunuzun okudukları üzerinde düşünmesini hem de okuduklarını hayatına uyarlamasını sağlayacağından muhakeme yeteneğini geliştirecektir.

4. Çocuklarınızın günlük yazmasını teşvik edin

Okumak ve yazmak birbirini besleyen ve destekleyen alışkanlıklardır. Ne kadar basit olursa olsun çocuğunuz yazmasını teşvik edin. Belki bu, yaşadıklarından bahsedeceği bir günlük olabilir ya da kişisel yazı ve şiirlerini toplayacağınız kartondan bir kitap denemsi olabilir. İlk kitabım diyebileceği kendi yazdıklarını toparlayabileceğiniz bir çalışma olabilir. Hatta bu kişisel kitabı kütüphanenizdeki diğer kitapların yanında yer alması onun çok hoşuna gidecektir. Böylece ilk kitabını daha çocukken yazmış olacak 

5. Onlarla kitap alışverişi yapın

Ülkemizde pek çok kitap market var. Onları kitapların dünyasına götürün. İstediği, beğendiği kitabı almasına izin verin. Orada vakit geçirin hatta cafesi olan bir yer seçerseniz almadan önce keyfince bakabileceği ve en çok istediğini alabileceği fırsatı oluşturmuş olursunuz. Aynı zamanda kendisi gibi başka çocuklarında sevinçle kitapları incelediğini gördüğünde kitap okuma isteği artacaktır.

6. Çocuk dergilerine abone olun

Her zaman kitaplar sevimli gelmeyebilir. Bazen görsel olarak canlı, dikkat çekici ve farklı konuları aynı yerde bulabileceği dergiler çocuğunuzun hoşuna gidebilir. Bu dergilerde çeşitli bulmacalar, boyama gibi onların hoşlanacağı bölümlerde var. Hatta bazı ödüllü bulmacaları çözdükten sonra onları gönderirseniz, dergiden gelecek herhangi bir yanıt onların çok hoşuna gider. Böylece okuma alışkanlığına yeni bir katkı yapmış olursunuz.

7. Kitapları ve dergileri ulaşabileceği yerlere bırakın

Kitapları özene bezene kütüphaneye yerleştirip yalnızca okuyacağımız zaman elimize almamalıyız. Bazen masanın ya da koltuğun üzerinde duran bir kitap çocuğunuzun okuma isteğini canlandıracaktır. Kütüphaneler genellikle çocukların ulaşabileceği yükseklikte olmadığından onun boyuna göre ulaşabileceği yerlere kitap, dergi bırakın. Yalnızca seçtiğiniz kitapların onların ilgisini çeken konularda ve yaşına uygun seviyede olmasına dikkat edin.

8. Ailece okuma vakti oluşturun

Burada en önemlisi ailenin televizyon ya da bilgisayar olmadan birlikte kitap okumasıdır. Bu okuma yüksek sesle olabileceği gibi herkes kendi kitabını da okuyabilir. Her gece dakika veya haftada iki, üç gece olabilir.

9. Okuduklarını içtenlikle dinleyerek ilgilendiğinizi gösterin

Bu çocuklar için büyük bir ödüldür. Bu sebeple onlar size bir şeyler okuduklarında ya da okuduklarından bir şeyler paylaştıklarında ilgiyle dinleyin. Okuduğu hikaye hakkında sorular sorun, hikayenin nasıl farklı sonuçlanabileceğini düşünmesini sağlayın.

Filmleri çekilmiş kitapları okuyun sonra filmini izleyin

Aslında tam tersi de olabilir. Beyazperdeye aktarılmış popüler kitapları düşman gibi görmeyin. Kitapla, filmi arasındaki farklılıklara dikkat çekerek kitaptaki derinlikleri ön plana çıkartın. Örneğin Harry Potter’ı seyredin, kitabını okuyun ve ikisi arasında nasıl farklılıklar olduğunu sorun. Bu durumda eleştirel gözle gözlem yapmayı öğrenir. Filmindeki pek çok detayın kaybolduğunu kendisi de fark edecektir. İzlediğiniz filmde hangi olayların ön plana çıkartılması gerektiğini sorarak, hem filmi hem de kitabı tekrar düşünmesini sağlayın.

Psikolog Fatma Hazal Sarı’nın “Bebeklere Kitap Okumanın Faydaları” yazısını da okumanızı tavsiye ederiz.

Son Düzenleme : 03/02/

Teknolojinin hızla geliştiği günümüzde çocukların ilgisi elektronik cihazlara ve görsel sosyal medya uygulamalarına kayıyor. Peki bu durumda çocuğa kitap okumayı sevdirmenin yolları nelerdir? Bu sorunun yanıtı yalnızca aileleri değil aynı zamanda öğretmenleri de kapsar. Çocuklar hem evlerinde hem de okullarında çeşitli kitaplara ulaşabilmeli, rahat bir kitap okuma ortamına sahip olmalı ve yeni kitapları keşfetmeye teşvik edilmelidir. Akıllı telefon, tablet, video oyunları ve bilgisayarların yerine çocuğa kitap okumayı sevdirmek için bu içerikte yer alan önerilere göz atabilirsin.

İlgi Alanlarına Yönelik Kitap Seçmek

Çocuklar çizgi roman, hikaye ve roman gibi farklı türdeki kitaplara ilgi duyabilir. Kitap seçerken mutlaka çocuğun fikrini almalı ve onun dikkatini çekecek tarzdaki kitapları tercih etmelisin. Çocuğun kitaba başlamasını teşvik etmek için ise kitabı sesli okuyabilir ve ona kitapla ilgili ufak sorular sorabilirsin. Bu sayede çocuklar kitaptaki karakterleri yorumlayabilir ve hayal güçleriyle olayları zihinlerinde canlandırabilir. Aynı zamanda kitaplar sesli okunurken çocuklar bir yandan çizim yapabilir ve kitaptan anladıkları olayları görsel çizimlere yansıtabilir.

Rahat Bir Kitap Okuma Alanı Yaratmak

Genellikle çok fazla dikkat dağıtıcı unsurun yer aldığı bir ortamda çocuklar kitap okumaya odaklanamaz. Bu durumun önüne geçmek için çocuğun ile birlikte rahat ve şık bir kitap okuma alanı yaratabilirsin. Çocuğun seçeceği bir sandalye veya bir masa bile onu kitap okuma konusunda motive edebilir ve kendi özel alanı gibi hissetmesini sağlayabilir. Bu sayede çocuklar kitap okuma alanlarını ziyaret ederek kitap okuma alışkanlığı kazanır.

Sınıf Kütüphanesi Oluşturmak

Öğretmenler sınıf kütüphanesi oluşturarak sınıf içindeki işbirliğini artırabilir. Böylece çocukların sınıf kütüphanesinde yer alan birbirinden farklı kitapları keşfetmesi ve arkadaşlarıyla grup halinde kitap okuması mümkündür. Sınıf kütüphanesi aracılığıyla her öğrenciye kitap okuma fırsatı sunulur. Yeteri kadar girişken olmayan öğrencilere ise ders içerisinde seçtikleri kitabı okuma imkanı yaratılabilir. Sınıf içinde yapılan kitap okuma aktivitesinin bireysel okumaya göre daha eğlenceli bir hale getirilmesi mümkündür. Böylece çocuklar sınıf kütüphanesinde yer alan diledikleri kitabı seçebilir, arkadaşlarıyla okuduklarını paylaşabilir ve eğlenceli grup aktivitelerine katılabilir.

IB_API_P__a54debc3c-4c8bcax Çocuklara Kitap Okuma Nasıl Sevdirilir?

Kitapları Seviyelerine Göre Ayırmak

Kimileri daha görsel ağırlıklı kitaplardan hoşlanırken kimileri metinsel kitaplara yönelebilir. Bu durumda öğretmenler ve veliler kitapları sayfa uzunluğu ve içerik bakımından değerlendirerek seviyelerine göre ayırmalıdır. Bu sayede çocuklar kolaydan zora doğru ilerleyerek gelişme gösterebilir.

Kitaplar Üzerinde Tartışmak

Kitapları bitirdikten sonra kitabın içeriği, konusu, teması, ana fikri, karakterleri ve olay döngüsü hakkında tartışmalar düzenleyebilirsin. Bu tartışmalarda çocuklar kendi fikirlerini dile getirebilir ve karakterleri analiz edebilir. Ayrıca kitap tartışmalarında bir araya gelen çocuklar kitaplar üzerinde daha fazla düşünebilir ve topluluk önünde konuşma becerilerini de geliştirebilir.

Ailece Kitap Okuma Saatleri Belirlemek

Ebeveynlerin de dahil olduğu kitap okuma seansları, çocuklar için daha ilgi çekici bir hale gelebilir. Böylece çocuklar ebeveynlerini kendilerine örnek alır ve bu alışkanlığı ilerleyen yıllarda da sürdürür.

Kitapçıları Gezmek veya Kütüphaneye Gitmek

Çocuklar, yeni bir kitap okumak istediklerinde kitabı birlikte belirleyin. Kitap seçmek için kütüphaneye gidebilir ya da kitapçıları gezebilirsiniz. Çocuğun raflardaki kitapları incelemesine ve kendi ilgi duyacağı kitabı seçmesine izin verin. Bu sayede çocuklar seçim özgürlüğü ile birlikte motivasyon kazanır ve kitap okurken daha keyifli vakit geçirebilir. Kitap seçiminde kararsız kalan çocuklara ise kişisel önerilerde bulunabilir veya kitapçı ya da kütüphanedeki yetkili kişilerin desteğinden yararlanabilirsin.

Haftanın Kitabını Belirlemek

Kitap okuma alışkanlığı kazanabilmek için istikrarlı ilerlemek gerekir. Çocukların yeni bir kitaba başlayabilmesi için haftanın kitabını belirleyebilir ve haftalık okuma yapmaları yönünde teşvik edebilirsin. Haftanın kitabını belirleme yöntemi sayesinde çocuklara sürdürülebilir kitap okuma alışkanlığı kazandırmak mümkündür.

Okul öncesi dönem, çocuğun dış dünyayı merak ettiği, sürekli sorular sorduğu bir dönemdir. Bu dönemde çocuk, merak ettiklerini öğrenme sürecinde olumlu veya olumsuz birçok uyarana “maruz kalır”.

Çocuğun okul öncesi çağda etkileşime girdiği her şey, ileriki yaşlarını şekillendirir. Onun kişilik gelişimini, hayata bakışını etkiler. Bu temel etki alanı dışında çocuğun dil gelişimi, eleştirel düşünme becerisi, karar verme ve kavrama yetisini geliştiren en önemli faktörlerin başında kitaplar gelir. Ayrıca yazımızda göreceğiniz okuma yöntemi önerileri, çocuk-ebeveyn ilişkisini güçlendirir, aile içindeki duygusal bağı canlı tutar.

Okul çağında olmayan çocuklarımıza ne okuyabiliriz?

Çocuğumuza kitap seçerken onun bilişsel ve duygusal gelişimini göz önüne almamız gerekir. Kitap seçiminde dikkat edilecek hususlar için Çocuk için İçerik’te yayımlanan “Kitap Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?” yazımızı okuyabilirsiniz. Ölçütlere uygun olarak çocuklarımıza masal, öykü, şiir gibi türler seçebiliriz. Seçtiğimiz eserin içeriği (konusu) ve biçimsel özellikleri (kapak, resim vd. görsel öğeler) önemlidir. İçerik olarak şiddet, ölüm, yaralanma, taciz vb. unsurlar içermemelidir. Bu anlamda Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler, Kırmızı Başlıklı Kız gibi dünyaya mal olmuş ancak pedagojik açıdan ölçütlere uygun olmadığı tespit edilmiş masallardan uzak durmakta fayda var. Kitabın iç ve dış resimleri de bu ölçütlere uymalı, çocuğumuzun ilgisini çekmeli ve hayal gücünü geliştirici özellikte olmalıdır. Özellikle iç ve dış resimlerde idealize edilmiş çocuk görselleri bulunmamalıdır. Çocuğun güzellik/estetik algısını özgürce belirleyebilmesi ve çocukta tek tip bir anlayış oluşmaması için bu önemli bir noktadır.

Okul öncesi çocuklara kitap okurken uygulanacak yedi yöntem/oyun
Okul öncesi çocuklara kitap okumak denince akla hemen uyku öncesi okunan masallar gelir. Bu yöntem de elbette ebeveyn-çocuk ilişkisi ile çocuğun hayal gücünü geliştirir ancak yeterli kalmaz. Çocuğun okumayla iç içe bir yaşam sürebilmesi için aşağıda sunacağımız öneriler, günün her saatinde uygulanabilecek ve pratik yöntemlerdir.

Dramatik okuma

Çocuğumuzun okuduğunuz kitabı hayranlıkla dinlemesini istiyorsanız bu yöntem tam size göre. Çok eski ve etkili bir yöntem olan dramatik okuma, ebeveynin de eğlenmesini sağlıyor. Seçtiğiniz eserdeki karakterlerin seslerini değiştirerek okuyun. Karakterlerin eylemlerine göre onlara ufak tefek hareketler de ekleyebilirsiniz. Örneğin “o sırada kapı çaldı” gibi bir cümleden sonra bulunduğunuz yerdeki kapıya veya basit bir tahtaya üç kez vurmanız yeterli! Çocuğunuz dikkati dağılmadan ve keyifle sizi dinleyecek/izleyecektir.

Kuklacılık

Bu yöntemi/oyunu masal, fabl, öykü türlerinde kullanabiliriz. Okuduğumuz eserin başkişilerini elimize geçirdiğimiz bir çorapla konuşturabiliriz. Tabii ki eseri baştan sona bu şekilde okumak zorunda değiliz. Kurgunun heyecanlı kısımlarında, diyalogların yoğunlaştığı bölümlerde bu yöntemi devreye sokabiliriz.

“Tahmin et”

Yine düzyazı türlerinde oynayabileceğimiz bir oyun. Masalı okurken ara ara durup çocuğumuza “sence bundan sonra ne olmuştur?”, “kahraman şimdi ne diyecek?”, “sence neye karar verecek?” gibi sorularla çocuğumuzun tahmin etme becerisini ve hayal gücünü geliştirebiliriz.

Resim yorumlama

Bu yöntem/oyun çocuğumuzun okunacak kitabı merak etmesini sağlıyor. Kitap okunmadan önce ona kitabın tüm resimleri gösterilir. Çocuğumuza sayfalarda yer alan resimlerle ilgili olarak “burada hava nasıl olabilir?”, “bu hayvan niçin üzgün görünüyor olabilir?” gibi sorular sorulur. Çocuk kendince cevaplar verdikten sonra eser okunur. Okuma bittiğinde çocuğun baştaki yargıları ile uyuşan/uyuşmayan yerler karşılıklı değerlendirilir. Yöntemin kazanımları çocuğun görsel okuma becerisini artırmak başta olmak üzere, fikir üretme, yorumlama, değerlendirme gibi bilişsel alan üzerinde etkilidir.

“Başka bir son”

Kitabı okumaya başlamadan önce çocuğumuza kitaba başka bir son bulmasını istediğimiz söylenir. Çocuk, kitabın okunduğu süre boyunca başka bir son düşünecektir. Kitap okunup bittikten sonra çocuğumuza nasıl bir son hayal ettiği sorulur. Vereceği cevabı ayrıntılandırabilmesi için sorular yöneltilir. Örneğin çocuk “köpek kendine yeni bir ev bulur” gibi bir son hayal ettiğinde, ebeveyn, “o evin çatısı ne renk?”, “Evde başka kimse yaşıyor mu?” gibi sorularla çocuğumuzun hayal gücünü destekleyebilir.

“Şiir boyama” oyunu

Şiir, çocuğun sanatsal bakış açısını diğer türlere oranla daha çok geliştirebilecek bir tür olduğundan diğer sanat dallarıyla örtük veya açık ilişkiler kurmaya müsaittir. Ülkemizde çocuklara yönelik yazılmış birçok şiir vardır. Sunay Akın’ın, Arif Nihat Asya’nın, Cahit Zarifoğlu’nun çocuklara yönelik şiirlerini önerebiliriz. Bu oyun için ufak bir malzeme listemiz bile var: Kağıt, boya! Şiiri baştan sona okumuyoruz. Ebeveyn şiiri dörtlük dörtlük okur. Çocuk her dörtlükten sonra hayal dünyasında oluşan görüntüleri kağıda çizer/boyar. Her dörtlüğün ayrı ayrı resimleri çizildikten sonra, ebeveyn şiirin tamamını baştan sona okur ve çocuğumuzdan bir resim daha yapmasını ister. Ardından resimlerle neler anlatmak istediği sözel olarak değerlendirilir. Belki evin en güzel köşesine bu “sanat eseri” bir çerçeveyle asılabilir!

“Sen olsan ne yapardın?”

Bu yöntemin en önemli kazanımı, çocuğumuzun davranış yorumlama becerisini geliştirmesi. Kitap okunduktan sonra, okunan eserden iki veya daha fazla karakter belirlenir. “Bu karakterlerin yerinde olsan, sen nasıl davranırdın, ne söylerdin?” gibi sorularla kendini o karakterin yerine koyması istenir. Bu sorularla çocuğun doğru ile yanlış kavramları üzerine düşünmesi sağlanır. Örneğin okunan eserde yalan söyleyen bir çocuk, ağaçları kesen bir adam, hayvanları koruyan bir bekçi, yaşlılara yardım eden bir grup genç gibi iyi/kötü kahramanlar varsa çocuğumuzun o kişiler gibi düşünmesini sağlayarak hangi davranışın iyi, hangisinin kötü olduğunu ona yorumlatabiliriz.

Okuyarak büyüyen çocuk

Henüz okuma yazma çağında olmayan çocuklarımıza bu yöntemlerle kitap okursak onların kitaba sevgileri ve ilgileri artacaktır. Bu da çocuğun okuma yazma öğrendiği döneminde kitap okuma alışkanlığı oluşturmasında çok önemlidir. Ebeveynler ve öğretmenler okumayan çocuklardan şikâyetçidir ancak unutmayalım ki okuma alışkanlığı okuma öğrenilince hemen kazanılamaz. Bunun için kritik süreçleri atlamamalı, geç kalmamalıyız. Çocuk kitapla ne kadar erken tanışırsa ve okuma süreci ne kadar eğlenceli olursa okumaya da o kadar ilgili olacaktır. Okuyarak büyüyen çocuk, gelişim basamaklarını daha sağlıklı tamamlayacaktır.

 

KİTAP okumak çocuklarda, kelime hazinesinin gelişimi, dil gelişimi, muhakeme becerileri, algı ve odaklanma becerilerinin artması, dinleme ve konuşma becerileri, genel kültür, hayal gücünün artması, yaratıcılığın desteklenmesi, iletişimin güçlenmesi gibi gelişim alanlarını destekleyen önemli bir etkinliktir.
 
Pek çok ebeveyn gibi siz de çocuğunuzun kitapları seven, fırsat buldukça kitap okuyan yani kitap okuma alışkanlığı olan bir çocuk olmasını istersiniz. Ama çocuğunuzun kitaplarla ilişkisi ödevlerinin bitmesiyle son bulabilir, ödevleri biter bitmez tüm kitapların sayfaları kapanıyor olabilir. Kitap okuması için yaptığınız hatırlatmalar da bir kulağından girip diğer kulağından çıkabilir. 

Böyle bir durumda çocuğunuzu kitap okumaya zorlamak, bu alışkanlığı kazanmasından ziyade kitaplardan daha fazla da uzaklaşmasına neden olabilir. Peki, çocuklarınıza kitap okuma alışkanlığını nasıl kazandırabilirsiniz?

Kitap okuma alışkanlığı küçük yaşlarda kazanılır. Bu nedenle çocuğa daha okuma yazmayı öğrenmeden kitabın önemini vurgulayacak uygulamalar içine girilmelidir. İlköğretime başlamadan önce çocuğa alınan boyama kitapları, resimli kitaplar veya sesli-hareketli kitaplar, onun kitabı ve okumayı sevmesinde ilk adımları atması için uygun yayınlardır. Ayrıca uyumadan önce çocuğa kitap okumak ideal bir yol olabilir.

Model olma, en iyi öğrenme şeklidir. Çocuğun ebeveynini veya diğer aile bireylerini kitap okurken görmesi çok önemlidir. Günün belirli bir saatinde, bütün aile bireylerinin katılımının sağlandığı kitap okuma saatlerinin düzenlenmesi çocuğa önemli bir motivasyon kazandıracaktır.

Evde etkili okuma zamanları yaratılmalıdır. Televizyon, radyo, bilgisayar ve tüm elektronik oyunları kapatarak, bu süreyi çocukla kitap okuyarak veya kitaplarla kaliteli zaman geçirilmesi sağlanarak değerlendirilmelidir. Televizyon, bilgisayar, oyun ve spor aktiviteleri dışında “okuma zamanları” yaratılarak çocukla birlikte özel vakitler geçirilip aranızdaki bağı güçlendirmek önemlidir. Bu ona değer verildiğinin önemli bir göstergesidir.

Evde okunan kitaplar hakkında konuşulmalıdır. Kitap okumayı destekleyen bir diğer uygulama da kitabı günlük hayatın içine sokmaktır. “……adlı kitap çok güzelmiş, ……dan bahsediyor, aynı yazarın …… kitabı da güzel” gibi sözler mutlaka çocuğun zihninde yer eder. Bir süre sonra o da okuduğu kitaplardan bahsedebilmek ve ebeveyni gibi konuşabilmek için daha fazla okuma yolunu seçecektir. Her çocuğun bir kütüphanesi olmalıdır. 

Çocuklara, evde onların kendi tercih ettikleri bir mekânda kütüphane için yer ayrılması, kendi kütüphanesini kendisinin yapabilmesi, süslemesi, boyaması için olanaklar sağlanması kitap okumayı destekleyen bir diğer uygulamadır. Bu şekilde çocuk, kitabını ve kütüphanesini daha çok sahiplenecek, kitap alma, kitap edinme ve para biriktirerek kitap sayısını arttırma davranışları görülecektir.

Kitabevlerine ve kitap fuarlarına gidilmelidir. Kitabevlerine birlikte gitmek, sabırla kitapları incelemesine ve seçmesine izin vermek onları heveslendirecektir. Böylece okumanın, istediği zaman farklı dünyalara gidebileceği bir yolculuk olduğunu keşfedecektir. Düzenli olarak kitabevleri ziyaret edilebilir. 

Çocukla beraber kitaplar incelenerek, yeni çıkanlar hakkında yorumlar yapılabilir ve eğer bütçeye uygun ise tercih ettiği kitap/kitaplar alınabilir. Kitap fuarlarına yapılan geziler de özellikle kitap bilincini geliştirmek için önemli fırsatlardır. Bu fuarlarda birçok insanın kitaplarla ilgilenmesi kitap okumanın doğal bir alışkanlık/davranış olduğu konusunda çocuğa bir fikir verecektir.

Kitap en güzel hediyedir. Her akşam elinde hediyeler ile işten eve gelen bir anne ve/veya bir baba her çocuğun en büyük hayalidir. Ancak bu hediye eğer her akşam çikolata oluyorsa, çocuğun dişlerinin çürümesine ve sağlıksız bir şekilde büyümesine sebep olacaktır. Bu nedenle çocuğa her fırsatta kitap hediye ederek, hediye almanın sevindirici bir olay olduğu hissi yaratılmalı, bunun eğlendirici ve aynı zamanda değerli bir hediye olduğu izlenimi uyandırılmalıdır.

Okunan kitaplarla ilgili bir defter oluşturulabilir. Çocuğa küçük bir defter verilerek okuduğu kitapların isimleri, sayfa sayısı, yazarı, konusu ve okuduğu tarih aralığını not etmesi sağlanabilir. Belirli aralıklarla çocuğun okuduğu kitap sayıları tespit edilerek artış olduğu durumlarda ödüllendirilebilir. Bu şekilde de kitap okuma alışkanlığı desteklenmiş olacaktır. 

Kitap seçimi konusunda çocuk yönlendirilebilir. Her yaşın ilgisini çekebilecek özelliklere sahip bir kitabı vardır. Küçük çocuklar daha çok resimli kitaplara bakmaktan hoşlanırlarken, ilköğretim seviyesindeki çocuklar resimli kitapların yanı sıra çocuk romanlarını, bilgi veren kitapları ile fen-doğa kitaplarını tercih ederler. Bu nedenle çocuğun yaş grubuna göre okumasının uygun olduğu kitaplar seçilerek ona önerilebilir.

Okudukları kitabın yazarları hakkında bilgi verilmelidir. Ölmüş veya hayatta olan yazarları tanımak çocuğun okuma bilincini oluşturmada önemli bir husustur. Özellikle kitap fuarlarına, imza günlerine çocuğu götürüp yazarları görmesi ve konuşması sağlanmalıdır. Böylece kitap yazarları hakkında bilgi sahibi olmaya başlayacak, yazarını bildiği bir kitabı daha da heyecanla okuyacaktır.

Kitap ile ilgili dergiler, yazılar ve televizyon programları takip edilebilir. Televizyonlarda yeni çıkan veya çok satan kitaplar üzerine hazırlanan programlar çok fazla olmamasına karşın kitap üzerine yayınlanan gazete ekleri, dergiler, internet siteleri mevcuttur. Çocuğa rehberlik edilerek bunları takip etmesi sağlanırsa okuma davranışı da desteklenmiş olur.

. Çocuk kütüphane ile tanıştırılmalıdır. Kütüphaneler internet sayesinde yavaş yavaş eski işlevselliklerini yitirseler de kitap düşkünleri için hala vazgeçilmez yerlerdir. Uygun bir zamanda çocuk kütüphaneye götürülüp, gezdirilebilir, üye olması sağlanabilir. Bu şekilde çocuğun kütüphaneyi benimsemesi kolaylaşacak ve kendisi için yeni kitaplar seçebilmesi açısından düzenli olarak kütüphane ziyaretini alışkanlık haline getirecektir.

. Kelime oyunları kitap okumayı teşvik edebilir. Çocuklara diğer oyunların yanı sıra kelime oyunları oynaması önerilebilir. Aile içerisinde ebeveynlerin de katılacağı şekilde kelime oyunları oynanabilir. Böylelikle çocuğun kelime hazinesi artacağından kelime oyunlarında da elde edeceği başarı fazlalaşacaktır.

Dergi, gazete ve diğer yayınlar takip edilmelidir. Okuma alışkanlığı sadece kitap ile sınırlı değildir. Özellikle çocuk dergileri ilgi çekici tasarım ve içerikleriyle çocukların tercih ettikleri yayınlar arasında yer almaktadır. Bir çocuk dergisine abone olunarak, çocuğun süreli yayınları takip etmesini öğrenmesi sağlanabilir.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası