BAĞIL DEĞERLENDİRME BİLGİLENDİRME DOKÜMANI
Üniversitemizde tüm ön lisans ve lisans programlarımızda başarı notlarının hesaplanmasında birçok üniversitede kullanılan bağıl değerlendirme sistemi kullanılmaktadır. Bağıl değerlendirme sistemi, bir öğrencinin başarısının, dersteki diğer öğrencilerin başarı düzeylerine göre değerlendirilmesidir. Bu yöntemin kullanılmasındaki temel amaç, belirli bir dersi alan öğrencileri puan üzerinden aldıkları mutlak notlara göre değil, o dersi alan grup içinde gösterdikleri performansa göre değerlendirmektir. Bir öğrencinin sınıf ortalamasına göre nerede konumlandığının hesabı istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılmaktadır.
Bu sistemi sizlere anlatabilmek için öncelikle ham başarı notunun anlatılması gerekir;
Ham Başarı Notu (HBN): puan üzerinden öğrencinin bir dersten yarıyıl içi faaliyetleri ve yarıyıl sonu sınav notlarından hesaplanan ağırlıklı nottur. Daha detaylı anlatacak olursak;
Öğretim elemanının yapılan sınavlara verdiği ağırlık oranlarına göre alınmış olunan vize, ödev, quiz vb. notlar ile final notları ortalamasının toplamıdır. Örneğin ağırlığı %40 olan ara sınav ve ağırlığı %60 olan final sınavları için bir derse ait notlar sözgelimi vize için 70 ve final için 80 olsun. Bu durumda HBN, 70’in %40’ı olan 28 ile final notu olan 80’in %60’ı olan 48 toplanarak elde edilen 76 olarak hesaplanır.
Burada dikkat edilmesi gereken diğer bir hususta bağıl değerlendirmeye katılma limitidir. Ham başarı puanı 35 altı olan veya final notu 35 altında olan öğrencilere doğrudan FF notu verilir. Bu durumdaki öğrenciler ve devamsızlıktan kalan öğrenciler bağıl değerlendirmeye katılmazlar. Bu sayede türdeş bir grup üzerinden hesaplama yapılması sağlanır. Bir sınıfta dersi alan öğrencilerden bağıl değerlendirmeye katılan öğrenci sayısı 8 ve altında ise ham başarı puanı mutlak değerlendirme tablosuna göre harf notuna dönüştürülür.
Bir derste Bağıl Değerlendirmeye katılan öğrenci sayısı 9 ve üzerinde ise; bağıl değerlendirmeye katılan öğrencilerin ham başarı notları, sınıfın başarı düzeyine göre yeni aralıklar belirlenerek harf notuna dönüştürme işlemi uygulanır. Örneğin ham başarı notu arasında olan hiçbir öğrenci olmasa bile bu sistem ilgili dersteki en yüksek aralığa göre AA notunu tayin edecektir.
Bağıl değerlendirmenin avantajını bir örnekle açıklayacak olursak;
Bir bölümde A dersi okutuluyor olsun. Örneğin A dersindeki en başarılı öğrencinin ham başarı notu 70 olsun. Mutlak değerlendirme yapılacak olsa bu öğrencinin notunun harf notu karşılığı CC olur. Dolayısıyla daha düşük not alan öğrencilerden sözgelimi 69 alan bir öğrencinin harf notu da DC olacaktır. Yani sınıfın geri kalanı CC den düşük notlar alacaktır. Görüldüğü gibi mutlak değerlendirme yapıldığında sınıftaki en başarılı öğrenci dahi CC gibi ortalama bir notla dersi geçebilmektedir. Bağıl değerlendirme sisteminde ise bu sınıfın başarı düzeyine göre yeni bir tablo oluşturmak suretiyle en uygun dağılımı yaparak adil bir puanlama yapılmaktadır. Bu şekildeki bir sınıfın dağılımında mutlak tablosuna göre kalan bir öğrenci bağıl değerlendirmede geçebilecektir.
Tabii bu durumda öğrencilerin aklına şu soru gelebilir, ya sınıf ortalaması çok yüksek olur da geçer not alacağım dersten kalır duruma gelirsem? Bu kısım çok önemli; Öğrencinin bağıl değerlendirme uygulanarak alacağı not, mutlak değerlendirme ile alabileceği nottan düşük olamaz. Örneklendirecek olursak ham başarı notu 70 olan bir öğrenci, sınıf ortalaması çok yüksek dahi olsa CC notundan düşük bir harf notu alamaz. Bu uygulama ile öğrencilerimizin herhangi bir mağduriyet yaşamaları da engellenmiş olmaktadır.
Daha detaylı bilgi almak isteyen öğrencilerimiz Üsküdar Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesini inceleyebilirler.
Mutlak DeğerlendirmeTablosu
Üzerinden Eşdeğer Puanı | Harf Notu | Ağırlık Katsayısı |
AA | ||
BA | ||
BB | ||
CB | ||
CC | ||
DC | ||
DD | ||
FD | ||
FF |
Değerlendirme türleri kpss eğitim bilimleri ölçme ve değerlendirme konuları içinde yer almaktadır. Değerlendirme, ölçme sonuçlarının ölçütle karşılaştırılarak nitelik hakkında karar verilmesidir. Ölçüt ise, ölçme sonuçlarının karşılaştırılarak yorumlanmasına dayanak sağlayan kurallardır. Bu bağlamda işleyeceğimiz değerlendirme türleri, ölçüte göre değerlendirme ve amaca göre değerlendirme olarak ikiye ayrılmaktadır.
Kpss ölçme ve değerlendirme içinde yer alan değerlendirme türleri, ölçüte göre ve amaca göre değerlendirme olarak 2 başlıkta incelenmektedir.
1) Ölçüte Göre Değerlendirme
Ölçüte göre değerlendirme de kendi içinde mutla değerlendirme ve bağıl değerlendirme olarak 2ye ayrılmaktadır.
a) Mutlak Değerlendirme: Süreç içerisinde belirlenmiş ölçek mutlak ise, değerlendirme mutlak değerlendirme olur. Yani ölçme sonuçlarının mutlak bir ölçütle karşılaştırıldığı değerlendirme türüdür.
Matematik dersinden geçmek için 65 ve üzeri almak gereklidir. Kerem 75 almıştır ver dersi geçmiştir.
Mutlak başarı yüzdesi
Birey için:
Grup için:
b) Bağıl Değerlendirme: Bağıl kriterlere göre yapılan değerlendirmedir. Ölçüt sınıfın başarı düzeyidir. Diğer bir tanımla bağıl değerlendirme, ölçme sonuçlarının karşılaştırıldığı ölçütün bağıl olduğu değerlendirme türüdür.
Bir sınavda başarı sıralamasında ilk %20lik kısım sınavı geçmiştir.
Sınavda ilk 5 kişi arasına giren Ahmet sınavı geçmiştir.
2) Amaca Göre Değerlendirme
a) Tanıma Yerleştirme
Tam öğrenme desteklidir.
b) Düzey Belirleyici Değerlendirme (Summative Özetleyici)
Geçti, kaldı, başarılı, başarısız
c) Biçimlendirici Değerlendirme (Formative Geliştirici)
İzleme testleri, ünite testleri, formative testler, quizler, vizeler vs.
Erişi testi bu değerlendirmede kullanılır.
Tutum ölçekleri, yetenek testleri, problem çözme testleri, ilgi envanterleri vs testler bu amaçla kullanılır.
Kpss eğitim bilimleriölçme ve değerlendirme dersine ait Değerlendirme Türleri konusu tamamlanmıştır. Bir sonraki kpss ölçme ve değerlendirme konusu Alternatif Değerlendirme Yöntemleri olacaktır.
bağıl değerlendirme, formative, mutlak değerlendirme, summative, tanıma yerleştirme
Tüm insanların da bildiği gibi herhangi bir konuda değerlendirme yaparken anlamlandırılmaya çalışılan nitelik hakkında bir yargıya varılır. Bu sebepten dolayı değerlendirme konusu gerek iş yaşamında gerekse günlük yaşamda önemli bir konudur.
Değerlendirme Türleri Nelerdir?
Değerlendirme türleri ölçülen niteliğe göre değişkenlik göstermektedir. Değerlendirme türleri ölçme ve değerlendirme konuları arasında yerini almaktadır.
Değerlendirme bir karar verme süreci iken ölçüt ise ölçme sonuçlarının karşılaştırılması, yorumlanmasına dayanarak yapılan kurallar bütünüdür.
Değerlendirme türleri amaca göre değerlendirme ve ölçüte göre değerlendirme olarak ikiye ayrılmaktadır. Bu kategoriler kendi aralarında da çeşitlere ayrılmaktadır.
Amaca göre değerlendirme, değerlendirmenin yani karar verme sürecinin amaca göre yapılmasına denmektedir. Bu türde söz konusu olan amacın belirlenmesi, yorumlanması, değerlendirilmesidir. Amaca göre değerlendirme bu yüzden seçme ve tanıma için yapılan testleri de kapsamaktadır.
Ölçüte göre değerlendirmede ise dayanak yani önemli olan nokta ölçüttür. Burada daha önceden yapılan mutlak ölçütler vardır. Daha sonra bu ölçütler yorumlanır ve değerlendirilir. Burada grup söz konusu değil birey söz konusudur. Çünkü ölçüt grup söz konusu olmadan önceden belirlenmiştir.
Amaca Göre Değerlendir Çeşitleri Nelerdir?
Yukarıdaki konuda anlattığımız gibi amaca göre değerlendirme bir değerlendirme türüdür. Bu değerlendirme türü de kendi arasında çeşitlere ayrılmaktadır.
İşte amaca göre değerlendirme çeşitleri şöyle sıralanmaktadır:
Tanıma yerleştirme
Düzey belirleyici değerlendirme
Biçimlendirici değerlendirme
Tanıma yerleştirme çeşidinde teme amaç ön koşul eksiklerini belirlemek ve bu eksikleri gidermektir. Bu yüzden bu çeşit tam öğrenmeyi desteklemektedir. Tanıma yerleştirme değerlendirmesine örnek vermek gerekirse öğrencilerin bir sınava girip bu doğrultuda başarı oranına göre sıralanması ve seçilmesi verilebilmektedir. Burada öğrencilere uygulanan seçme testi bir tanıma yerleştirme değerlendirmesidir.
Düzey belirleyici değerlendirmenin bir diğer ismi de özetleyici olarak bilinmektedir. Burada öğrenme düzeyi belirlenir ve karar verilir. Bu çeşide örnek vermek gerekirse öğrencinin girdiği final sınavları, davranışı ölçen başarı testleri, ders başarısının belirlendiği tek derslik sınavlar verilmektedir.
Biçimlendirici değerlendirme geliştirici değerlendirme olarak da bilinmektedir. Bu çeşit öğrenme eksikliklerini belirlemek amacıyla kullanılmaktadır. Burada eksiğin kaynağının belirlenmesi gerekir. Daha sonra eksik giderilir ve öğrenme tamamlanır. Buraya örnek vermek gerekirse KPSS testleri, ünite testleri, izleme testleri verilebilmektedir.
Ölçüte Göre Değerlendirme Çeşitleri Nelerdir?
Ölçüte göre değerlendirme de değerlendirme türleri arasında yerini almaktadır. Ölçüte göre değerlendirme çeşidi kendi arasında kategorilere ayrılmaktadır.
Bilindiği gibi bir değere varabilmek veya bir karara varabilmek amacıyla başvurulan ilke ölçütlerdir.
Ölçüt felsefe biliminde de yorumlanmıştır. Bilgide doğruyu yanlış olandan ayırt edebilme aracı olarak ölçüt görülmektedir.
Ölçüte göre değerlendirme çeşitleri şöyle sıralanmaktadır:
Mutlak değerlendirme
Bağıl değerlendirme
Mutlak değerlendirmede süreç içindeki belirlenmiş ölçeğin mutlak olması gerekmektedir. Ancak o zaman mutlak değerlendirme denmektedir. Burada ölçme sonuçları mutlak bir ölçütle karşılaştırılır. Eğer değerlendirme bu şekilde yapılıyorsa bu değerlendirmeye mutlak değerlendirme denmektedir. Mutlak değerlendirmeye örnek bir cümle verelim; Türkçe dersinden geçmek için 60 ve üzeri not almak gerekmektedir.
Bilindiği mutlak kelimesi salt kelimesiyle aynı anlamdadır. Bu değerlendirme çeşidini daha iyi anlayabilmek için mutlak kelimesinin de iyi bir şekilde bilinmesi gerekmektedir. Salt yani mutlak yalnız, tek, içinde yabancı öge olmayan demektir.
Bağıl değerlendirmede sistem ve tek kişinin başarısı bir alandaki diğer kişilerin başarı düzeylerine göre belirlenir.
Bağıl değerlendirmede önemli olan kriterlerdir. Burada ölçme sonuçlarının karşılaştırıldığı ölçüt bağıl olarak bilinmektedir.
Bağıl değerlendirmenin yapıldığı cümlelere örnek verelim; Sınavda ilk on kişi arasına giren Gözde sınavı geçmiştir.
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası