marmara üniversitesi ilahiyat fakültesi yatay geçiş şartları / S.S.S – Yatay Geçiş

Marmara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Yatay Geçiş Şartları

marmara üniversitesi ilahiyat fakültesi yatay geçiş şartları

Marmara Üniversitesinden:

MARMARA ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE

SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı ve kapsamı; Marmara Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarının kayıt, eğitim-öğretim ve sınavlarında uyulacak esasları düzenlemektir.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Birim: Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulunu,

b) Birim yöneticisi: Fakültelerde dekanı, yüksekokullarda ve meslek yüksekokullarında müdürü,

c) İlgili Kurul: Fakültelerde Fakülte Kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu,

ç) İlgili Yönetim Kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokul yönetim kurulunu,

d) Rektör: Marmara Üniversitesi Rektörünü,

e) Senato: Marmara Üniversitesi Senatosunu,

f) Üniversite Yönetim Kurulu: Marmara Üniversitesi Yönetim Kurulunu

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Kayıt, Katkı Payı ve Kimlik Kartı

Kayıt

MADDE 4 – (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrenci adayları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre ilan edilen süreler içinde, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) ve Üniversite tarafından belirlenip duyurulan belgeler ile kayıt bürosuna bizzat başvururlar. Kendisinin başvurması mümkün olmayan durumdaki öğrenci adayları, vekâletname ile kayıt yaptırabilirler. Kayıt sırasında öğrencinin yazılı olarak beyan ettiği adres, tebligat adresidir.

(2) Eksik veya yeterli olmayan belgelerle kayıt yapılmaz. Belirlenen tarihler arasında kesin kaydını yaptırmayan adaylar herhangi bir hak iddia edemezler. Özel yetenek sınavı sonucu öğrenci alan birimlere, akademik takvimde belirtilen gün ve saatte kesin kaydını yaptırmayan aday öğrenciler, kayıt haklarını kaybederler ve yerlerine yedek adaylar alınır.

Kayıt yenileme

MADDE 5 – (1) Öğrenciler her yarıyıl/yıl akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrencinin kayıt yenileyebilmesi için, öğrenim katkı payını ödemiş olması ve bu Yönetmeliğe uygun olarak ders kaydını yaptırması gerekir. Bunlardan birini yerine getirmemiş öğrencinin, kaydı yenilenmez.

(2) Kaydını yenilemeyen öğrenciler ders alamazlar, sınavlara giremezler ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

(3) Belgelendirmek koşuluyla bu Yönetmeliğin 30 uncu maddesinde yer alan mazereti ve ilgili yönetim kurulunca kabul edilmiş bir mazereti olmadan zamanında kaydını yenilemeyen öğrencinin o yarıyılı/yılı öğrenim süresinden sayılır.

(4) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre mezuniyeti için gerekli tüm dersleri alarak devam şartını yerine getirmiş, ancak bazı derslerden başarısız olmuş ve ek sınav hakları tanınmış öğrencilerin, bu sınav haklarını kullanabilmeleri için; sınavlarına girecekleri derslerin kayıtlarını yarıyıl/yıl başında, akademik takvimde belirtilen kayıt yenileme süresi içinde yaptırmaları gerekir. Öğrenci, dersin programdan kalkmış olması durumunda, ilgili kurulca onaylanmış eşdeğer derse kaydını yaptırır ve öğrencinin bu dersten başarılı olması gerekir. Bu durumdaki öğrenciler, mezun oluncaya kadar katkı paylarını bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde ödemek zorundadır.

Katkı payı

MADDE 6 – (1) Öğrencilerin, her öğretim yılında, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ilgili mevzuatta belirlenen öğrenci katkı payını ödemeleri gerekir. Öğrenci katkı payını ödemeyen öğrencilerin kayıt ve kayıt yenileme işlemi yapılmaz ve bu öğrenciler hakkında ilgili mevzuatta belirlenen hükümler uygulanır. Öğrencinin katkı payını ödemediği veya kaydını yenilemediği yarıyıllar/yıllar, öğrencinin öğrenim süresine sayılır.

Kimlik kartı

MADDE 7 – (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciye, üzerinde geçerlilik süresi belirtilmiş fotoğraflı bir kimlik kartı verilir. Kimlik kartları her eğitim-öğretim yılı başında yenilenir ve eski kimlik geri alınır.

(2) Kimlik kartını kaybeden öğrenci, kayıp ilânı ile birlikte kayıtlı olduğu birime yazılı olarak başvurduğu takdirde; kendisine, aynı dönemde geçerli olacak yeni kimlik kartı verilir.

(3) Kimlik kartlarının kullanılmayacak kadar yıpranması halinde, eski kimlik kartının iadesi koşuluyla öğrenciye yeni kimlik kartı düzenlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim - Öğretime İlişkin Esaslar

Akademik takvim

MADDE 8 – (1) Üniversitenin tüm birimleri tarafından uygulanacak akademik takvim Senato tarafından kararlaştırılır.

(2) Eğitim-öğretim yılı en az yüzkırk gündür. Yarıyıllık düzende eğitim-öğretim veren birimler için eğitim-öğretim güz ve bahar yarıyılları olmak üzere iki yarıyıla ayrılarak planlanır. Resmi tatil günleri ile yarıyıl/yıl içi ve sonu ve varsa bütünleme sınavlarının yapıldığı günler bu sürenin hesabında dikkate alınmaz. Diş Hekimliği ve Tıp Fakültelerinde yıllık, diğer birimlerde yarıyıllık düzende eğitim-öğretim verilir.

(3) Gerekli görülen hallerde, ilgili kurul önerisi ve Senato onayıyla Cumartesi ve/veya Pazar günleri ders ve/veya sınav yapılabilir.

(4) Akademik takvimde yaz okulu programlarına yer verilebilir ve yaz okulu programları ilgili yönetim kurulları tarafından yürütülür. Yaz öğretimi ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

Eğitim-öğretimin kapsamı

MADDE 9 – (1) Eğitim-öğretim; ilgili akademik birimlerde, özelliklerine göre teorik dersler, uygulamalı dersler ve pratik çalışma, atölye, tıbbi ve cerrahi klinik uygulamalar, laboratuvar çalışması, bitirme ödevi, bitirme projesi, diploma projesi, staj, ödev çalışması ve seminer gibi uygulamalardan oluşur.

(2) Lisans ve önlisans programlarında yer alacak dersler, bunların saat sayıları, kredileri ve derslerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECTS) kredileri zorunlu veya seçimlik oldukları, ilgili akademik anabilim/anasanat kurullarının ve bölüm kurullarının önerileri dikkate alınarak ilgili kurullarca belirlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.

(3) Staj, bitirme/diploma projesi ve tez gibi eğitim-öğretim faaliyetlerinin hazırlanması, sunulması, değerlendirilmesi gibi hususlara ilişkin esaslar ilgili birimlerce hazırlanacak ve Senato tarafından onaylanacak esaslar ile belirlenir.

(4) Tıp Fakültesinde entegre sistem uygulanır ve buna ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.

Eğitim-öğretim süresi

MADDE 10 – (1) Önlisans ve lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilere bu öğrenimlerini tamamlamak için tanınan azami süreler; iki yıllık önlisans için dört, dört yıllık lisans için yedi yıldır. Öğrenciler normal eğitim-öğretim süresi beş yıl olan programları sekiz yılda, altı yıl olan programları ise dokuz yılda tamamlamak zorundadır. Bu süreler sonunda kayıtlı olduğu öğretim kurumundan mezun olamayanlardan durumları uygun olanlar, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde tanınan ek süre ve sınavlardan yararlanırlar.

Derslerin kredi değeri ve saati

MADDE 11 – (1) Her dersin kredisi öğretim programında belirtilir. Kredinin hesaplanmasında teorik derslerde o dersin haftalık ders saati sayısı kadar kredi verilir. Uygulama derslerinde o dersin haftalık ders saatinin yarısı kadar kredi verilir. Uygulamalı teorik dersin kredisi, o dersin haftalık uygulama veya laboratuvar saatlerinin yarısıyla haftalık teorik saatinin toplamından elde edilir.

(2) Senato tarafından not ortalamalarına katılmayacağı kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatlerinin belirtilmesi ile yetinilir.

(3) Teorik ve uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi 50 dakikadır. Haftalık ders çizelgeleri, dersler arasında 10 dakika bırakılacak şekilde düzenlenir.

Dersler

MADDE 12 – (1) Dersler; zorunlu dersler, ortak zorunlu dersler, seçimlik dersler, önkoşullu dersler ve önkoşul dersleri olarak gruplandırılır. Bunlardan;

a) Zorunlu dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerdir.

b) Ortak zorunlu dersler: 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan; Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili ile Yabancı Dil dersleri haftalık iki ders saati olacak şekilde, tercihen ilk dört yarıyıl içinde planlanan derslerdir.

c) Seçimlik dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda yer alan, öğrencinin seçimine bağlı derslerdir. Bu dersler, meslekle ilgili formasyonu tamamlayan derslerden olabileceği gibi, genel kültür veya farklı ilgi alanlarından dersler de olabilir.

ç) Önkoşullu ders: Öğrencinin kayıt yaptıracağı ders; bir veya daha çok önkoşul dersinin başarı ve/veya alınma durumlarına bağlı ise bu ders önkoşullu bir derstir.

d) Önkoşul dersi: Öğrencinin önkoşullu derse kaydını, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen durumlardan birine bağlı olan derstir.

(2) Bir önkoşullu dersin alınabilmesi için, bu önkoşullu ders ile onu bağlayan önkoşul dersi arasında aşağıdaki şartlardan birinin gerçekleştirilmiş olması gerekir:

a) Önkoşul dersinin başarılmış olması,

b) Önkoşul dersinden, bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde belirtilen FD notunun sağlanmış olması,

c) Önkoşul dersi başarılamamış veya önceki yarıyıllarda/yıllarda alınmamış olsa bile, önkoşul dersinin önkoşullu dersle birlikte aynı yarıyıl/yıl içinde alınıyor olması.

(3) Bir önkoşullu ders birden çok önkoşul dersine bağlanabilir. Bu durumda; önkoşullu dersin bağlandığı her bir önkoşul dersi için, ilgili birim her bir bağlantı şeklini ayrı ayrı belirler.

(4) Önkoşullu dersler, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şartlardan hangisinin seçildiği; ilgili birimin bölüm/program kurullarınca gerekçeleri belirtilerek ilgili kurula önerilir ve ilgili kurulun verdiği karar Senatonun onayı ile kesinleşir.

Öğretim programı

MADDE 13 – (1) Lisans ve önlisans ders programları ilgili akademik anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ile bölüm kurulunda belirlenir ve ilgili kurul tarafından kararlaştırılır. Bu karar, Senatonun onayı ile kesinleşir.

(2) Öğretim programında; her yarıyılda/yılda okutulacak dersler ile bu derslerin kredi ve teorik ve uygulamalı ders saatleri yer alır.

(3) Eğitim-öğretim programlarındaki zorunlu ders ve zorunlu diğer faaliyetlerin kredileri, öğretim programının toplam kredisinin %60’ından az olamaz.

Ders açma esasları

MADDE 14 – (1) Her yarıyıl/yıl hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim üyelerince/görevlilerince okutulacağı, akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul önerisi ile Senatoda kararlaştırılır. Derslerin öğretim üyelerine dengeli bir şekilde dağıtımı esastır.

(2) Zorunlu derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz.

(3) Seçimlik derslere kaydolan öğrenci sayısının beşten az olması halinde, bu dersin açılıp açılmamasına ilgili kurulca karar verilir. Dersin, kaydolan öğrenci sayısının yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması durumunda; ders ekleme çıkarma dönemini izleyen hafta içinde kaydı iptal edilen öğrencilerin açık bulunan seçimlik derslere kaydı, öğrenci danışmanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından yapılır.

(4) Derslerin ve uygulamaların hafta içindeki yerleşimi ve sorumlu öğretim üyeleri/görevlileri, her yarıyılın/yılın başlangıcından en az on iş günü önce ilan edilir. Zorunlu hallerde haftalık programlarda değişiklikler yapılabilir.

(5) Yaz okulunda hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim üyelerince/görevlilerince okutulacağı, ilgili mevzuat hükümlerine göre akademik anabilim/anasanat dalı kurulları ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili kurul tarafından kararlaştırılır.

Dersin gruplara ayrılması

MADDE 15 – (1) Bir ders için ilgili kurul kararı ile birden fazla grup oluşturulabilir. Ancak birden fazla grup oluşturulduğunda, bu gruplardaki öğrenci sayısı ortalaması teorik derslerde 25’ten, uygulama veya seçimlik derslerde 10’dan az olamaz.

Ders izleme programı

MADDE 16 – (1) Her ders için, dersin öğretim üyesi tarafından ders izleme programı hazırlanır. İlgili bölüm kurulu, bölüm kurulunun olmadığı yerlerde ilgili kurul kararı ile onaylanan ders izleme programları, kayıt yenileme döneminin başlamasından önce öğrencilere ilan edilir.

(2) Ders izleme programında; dersin amacı, teorik ve uygulama kısımlarına ilişkin içeriği, haftalık günü ve saati, ders konu başlıklarının haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve araçlar, öğretim teknik ve yöntemleri, öğretim üyeleri/görevlileri ve yardımcılarına ait iletişim bilgileri ve dersin ölçme ve değerlendirme araçları yer alır.

(3) Her derste öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı, başarı notuna katkı oranları ve yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı; öğretim üyesi/görevlisi tarafından, bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin üçüncü fıkrası esas alınarak ilgili kurulun kararı doğrultusunda belirlenir ve ders izleme programında belirtilir.

Danışmanlık

MADDE 17 – (1) Her öğrenciye, bu Yönetmeliğe uygun bir akademik program izlemesini sağlamak üzere bir öğretim üyesi/görevlisi danışman olarak atanır. Danışmanlık görevleri, öğretim üyelerine/öğretim görevlilerine dengeli bir şekilde dağıtılır. Yeterli sayıda öğretim üyesinin/görevlisinin bulunmadığı durumlarda araştırma görevlileri de danışman olarak atanabilir.

(2) Danışman; bölüm başkanı, bulunmadığı birimlerde anabilim/anasanat dalı başkanları veya program danışmanları tarafından önerilir ve birim yöneticisi tarafından görevlendirilir. Kayıt süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan danışman, bu durumu bir yazı ile birim yöneticisine bildirir. Mazereti kabul edilen danışman yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde ve geçici olarak bir öğretim üyesi/görevlisi görevlendirilir ve bu görevlendirme ilgili öğrencilere duyurulur.

(3) Geçici değişiklikler dışında danışman veya öğrencinin değişiklik isteği, bölüm başkanının/program danışmanının görüşüyle ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

(4) Danışman, öğrenciyi öğrenimi boyunca izler ve öğrencinin devam etmekte olduğu program çerçevesinde öğrencinin her yarıyıl/yıl izleyeceği dersler ve bunlarla ilgili yapılacak değişiklikler hakkında öğrenciye önerilerde bulunur. Öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçimlik dersler; devam ettiği programdaki başarı durumu yanında derslerin program içindeki dağılımı, yapısal özellikleri ve benzeri teknik değerlendirmeler de göz önüne alınmak suretiyle danışmanı tarafından belirlenir.

(5) Öğrenci, yarıyıl/yıl kayıtlarının yapılması veya yenilenmesi sırasında derslerini danışmanı ile birlikte düzenler ve dersler danışmanı tarafından onaylanmadıkça kesinleşmez.

Ders alma esasları

MADDE 18 – (1) Öğrencilerin bir yarıyılda alabileceği ders veya uygulamaların toplam sayısı, kayıtlı oldukları öğretim programındaki yarıyıl başına ortalama ders sayısının üç fazlasını aşamaz. İstisnai durumlar, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

(2) Öğrenciler, önkoşul dersleri göz önünde bulundurarak önkoşullu derslere kayıt yaptırırlar.

(3) Bölümler arası ortak bir dersin birden çok gruba ayrılması halinde; öğrenciler, kayıtlı oldukları bölüm/program için açılan gruba kaydolmak zorundadır. İstisnai durumlar, danışman ve bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.

(4) Öğrenciler; birimin belirlediği kontenjan varsa, bu kontenjan dâhilinde derslere kaydolurlar.

(5) Bu Yönetmeliğin 25 inci maddesinde açıklanan genel ağırlıklı not ortalaması (GANO), eğitim süresi dört yıl ve üzeri olan birimlerde beşinci ve altıncı yarıyılda veya üçüncü yılda, yarıyıl/yıl başı 1,80’in altında olan öğrenciler, ilgili yarıyıl/yıl derslerini almayıp, önceki yarıyıllardan önkoşul derslerini göz önünde bulundurarak ders alırlar. Bu durumdaki öğrenciler; ayrıca, GANO yükseltme amacıyla önceki yarıyıllarda DD ve DC notu aldıkları dersleri de tekrar edebilirler.

(6) Eğitim süresi iki yıl olan birimlerde ise üçüncü ve dördüncü yarıyılda, yarıyıl başı GANO’su 2,00’ın altında olan öğrenciler ilgili yarıyıl derslerini almayıp, önceki yarıyıllardan önkoşul derslerini gözönünde bulundurarak ders alırlar. Bu durumdaki öğrenciler; ayrıca, GANO yükseltme amacıyla önceki yarıyıllarda DD ve DC notu aldıkları dersleri de tekrar edebilirler.

(7) Bu maddenin beşinci ve altıncı fıkralarında belirtilen öğrencilerin, sadece önceki yarıyıllardan ders almak zorunda bulundukları yarıyıllar, öğrenim süresinden sayılır.

(8) Ders tekrarı ile GANO’sunu istenilen düzeye getiren öğrenciler, normal öğretim programlarına devam eder.

(9) Üniversiteye dikey geçişle kayıt yaptıran öğrencilere, intibak sınıflarında bu maddenin beşinci fıkrasında belirtilen GANO sınırlandırılması uygulanmaz.

(10) GANO’su en az 3,00 olan öğrenciler, bir yarıyılda/yılda üst yarıyıllardan/yıllardan, bu maddenin birinci fıkrasındaki koşula uyarak en fazla üç ders ile sınırlı olmak kaydıyla ders alabilir.

(11) Öğretim programı dikkate alınarak ilgili yarıyıl/yıl için gereken dersleri almış ve GANO’su en az 3,00 olan öğrenciler; ders gün ve saatinin programındaki dersleriyle çakışmaması koşuluyla, danışmanın ve bölüm başkanının/program danışmanının önerisi, ilgili yönetim kurulu kararları ile öğretim programları dışında, tüm öğrenim süresi içinde en fazla dört ilave ders alabilir. Ancak, böyle bir dersin alınıp başarısız olunması halinde; öğrencinin mezun olabilmesi için, bu ders veya eşdeğer sayılacak başka bir dersi başarma şartı aranır. Bu dersler, kredisiz (NC) olarak işaretlenir.

(12) Bir dersten başarısız olan veya dersi öğretim programındaki yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, bu dersi verildiği ilk dönemde almak zorundadır.

(13) Öğrenciler başarısız oldukları, ancak sonradan programdan çıkarılan zorunlu dersler yerine, kayıtlı oldukları bölüm veya program tarafından uygun görülen eşdeğer olan dersleri, İlgili Kurulun onayı ile alabilir.

(14) Tekrar edilecek ders seçimlik ise, öğrenciler aynı dersi veya bu dersin yerine sayılabilecek eşdeğer kredili diğer seçimlik dersleri alabilir.

(15) Kayıtlı olduğu programda akademik bir alanda uzmanlaşmaya imkan veren yönelme/uzlanım ders gruplarından birini seçen öğrenci, grubun ders gereklerini tamamlayıp başarmak zorundadır. Öğrenci yönelme/uzlanım ders grubunu değiştirebilir. Yönelme/uzlanım ders grubu değişikliği yapan öğrencilerde, öğrencilerin yeni gruplarının ders gereklerini tamamlayıp başarmaları şartı aranır. Bu durumdaki öğrencilerin eski grubundaki derslerini başarma şartı aranmaz, ancak iptal edilen grubun başarılı veya başarısız tüm dersleri kredisiz (NC) ders olarak işaretlenir ve alınan başarı notları, not döküm belgesinde (transkript) gösterilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Değerlendirme ve Mezuniyet

Derslere devam

MADDE 19 – (1) Bir dersten veya uygulamadan yarıyıl/yıl sonu ve varsa bütünleme sınavlarına girebilmek için; öğrencinin teorik derslerin en az %70’ine, uygulamalı derslerin ise en az %80’ine devam etmiş olması gerekir. Yabancı dil ve Türkçe hazırlık programlarında en az %85 devam şartı aranır. Öğrencilerin devam durumları, ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından izlenir.

(2) Ders ve uygulamaların başarısızlık nedeniyle tekrarı halinde, devam şartının aranıp aranmayacağı ilgili birim için ilgili kurulca belirlenir.

(3) Uluslararası seviyede, yurt içi ve yurt dışı spor müsabakaları ve bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin organizasyonunun devamı esnasında geçirdikleri süreler ilgili mevzuat hükümlerine göre devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.

Sınav esasları ve düzeni

MADDE 20 – (1) Her yarıyıl/yıl açılan derslerle ilgili olarak en az bir ara sınav ve bir yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılır. Yarıyıl düzeninde eğitim-öğretim veren birimlerde bütünleme sınavı yapılmaz.

(2) Akademik takvime uygun olarak sınav gün ve saatleri ilgili bölümler/programlar tarafından hazırlanıp sınavlardan en az on iş günü önce ilgili birim tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir.

(3) Bir öğretim programında aynı yarıyıl, yıllık düzende eğitim veren birimlerde aynı yıl içerisinde yer alan derslerden en çok ikisinin sınavları aynı günde yapılabilir. Sınavlardan bazıları, bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtildiği şekilde Cumartesi ve Pazar günleri de yapılabilir.

(4) Sınavların düzeni ilgili birimlerce sağlanır. Sınava giren öğrenci, idare veya ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenen kurallara uymakla yükümlüdür.

(5) Sınavlar, ilgili yönetim kurulunca belirlenecek esaslara göre yapılır. Öğrenciler sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmek, öğrenci kimliği ile yönetimce istenecek başka belgeleri yanlarında bulundurmak zorundadır.

Sınavlarda mazeret hali

MADDE 21 – (1) Haklı ve geçerli nedenlerle sınavlara giremeyen öğrenciler, mazeretlerini sınav tarihini takip eden beş iş günü içerisinde ilgili birime yazılı olarak bildirir. Mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilenler, sınav hakkını idarece akademik takvime uygun olarak belirlenmiş olan mazeret sınav döneminde kullanırlar. Yıl esasına göre eğitim yapan birimlerde; ara sınavların mazereti yapılır, yıl sonu sınavlarının mazereti bütünleme sınavında uygulanır, bütünleme sınavının mazereti yapılmaz.

(2) Aynı gün ve saatte sınavları çakışan öğrencilere, giremedikleri sınavlar için mazeret sınavı hakkı tanınır. Bu durumdaki öğrencilerin de ilgili birime bir dilekçeyle başvurmaları zorunludur.

Sınav sonuçlarının ilanı ve sonuçlara itiraz

MADDE 22 – (1) Sınavlarda öğrenciler, 100’lük puan sistemine göre sayısal olarak ölçülür. Sınavı yapan öğretim üyesi/görevlisi sınav tarihini takip eden sekiz iş günü içerisinde sınav sonuçlarını sayısal olarak ilan eder, sınav kâğıtlarını ve tutanağını ilgili birime teslim eder.

(2) Öğrenciler sınav sonuçlarına, ilanından itibaren beş iş günü içinde ilgili birime dilekçe vererek itiraz edebilir.

(3) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından, konunun kendisine intikal ettirilmesinden itibaren en geç beş iş günü içinde incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili birime bildirilir. Not değişikliği, ancak ilgili yönetim kurulunun onayı ve birim yöneticisi veya yetkilendireceği yardımcıları gözetiminde ilgili öğrenci işleri bürosunca yapılabilir. Bu şekilde yapılacak düzeltmeler bağıl değerlendirme sonuçlarını etkilemez.

Başarı durumu

MADDE 23 – (1) Herhangi bir ders için yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi en az bir ara sınav olmak koşuluyla ödev, uygulama ve diğer çalışmalardan oluşur. Her dersin değerlendirilmesinde; öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların başarı notuna katkı oranları dikkate alınır.

(2) Başarı notu; yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi ve yarıyıl/yıl sonu sınavı notlarından hesaplanır. Yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı birimler tarafından en az %40 en çok %60 olacak şekilde belirlenir.

(3) İlgili kurul veya ilgili kurulun alacağı karara göre öğretim üyeleri/görevlileri, yarıyıl/yıl içi değerlendirmesini oluşturacak çalışmaların başarı notuna katkılarını belirler. Yarıyıl/yıl içi değerlendirmesinde belirlenmiş ara sınavın/sınavların başarı notuna katkısı en az %20’dir.

(4) Yarıyıl/yıl sonu ve/veya varsa bütünleme sınavına girmeyen öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır.

(5) Bağıl değerlendirmeye esas olacak üç sınır değer, yarıyıl/yıl sonu sınavı alt limiti (YSSL), başarı notu alt limiti (BNAL) ve bağıl değerlendirmeye katma limiti (BDKL); birimler tarafından belirlenir ve bu sınır değerler ilgili kurulların önerisi ve Senatonun onayı ile yürürlüğe girer. 100 puan üzerinden YSSL ve BNAL 35’ten, BDKL 20’den az olamaz.

(6) Bağıl değerlendirme uygulanmayan derslerde bir dersten veya uygulamadan değerlendirmeye alınmak için öğrencinin yarıyıl/yıl sonu sınav notu ve varsa bütünleme notunun 100 puan üzerinden en az 50 olması gerekir. Bu puanın altında kalan öğrenciler doğrudan başarısız sayılır.

(7) Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre; aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:

(8) Öğrencinin başarı durumuna ilişkin yukarıda belirtilen harfli başarı notlarına ilişkin esaslar aşağıda gösterilmiştir.

a) AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD ve S başarılı harf notlarıdır.

b) FD, FF, FG, DZ ve U başarısız harf notlarıdır.

c) MZ, E ve DE henüz başarı durumu netleşmemiş harf notlarıdır.

ç) FG: Derse devam ve uygulama ile ilgili koşulları yerine getirerek o dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına girme hakkı olduğu halde sınavına girmeyen öğrencilerin ilgili dersleri için kullanılır ve öğrenci o dersten başarısız sayılır. Bu başarı derecesi, öğrencinin öğrenim süresince tamamlamakla yükümlü olduğu toplam kredi ve genel ağırlıklı not ortalaması (GANO)/yarıyıl ağırlıklı not ortalaması (YANO) hesabında; ilgili dersin başarı katsayısı 0,00 alınarak GANO/YANO hesabına dersin kredisi katılmak suretiyle FF notu gibi işleme alınır.

d) DZ: Derse devam ve uygulama ile ilgili koşulları yerine getirememiş, devamsızlık nedeniyle o dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına girme hakkı olmayan öğrencilerin ilgili dersleri için kullanılır ve öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bu not, bu fıkranın (ç) bendindeki gibi FF notu olarak işleme alınır.

e) MZ: Yarıyıl/yıl sonu sınavlarına girmeye hak kazandığı halde, bu Yönetmelikte belirtilen nedenlerle yarıyıl/yıl sonu sınavlarına giremeyen ve ilgili yönetim kurulu tarafından mazereti kabul edilen öğrencilerin sınavlarına giremedikleri dersler için verilir. Bu durumdaki öğrencinin başarı durumu belli olmadığından bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz. Bu not, daha sonra yapılacak mazeret sınavı sonucu alınacak harf notuyla değiştirilir.

f) S: Bu not, aşağıdaki durumlarda kullanılır:

1) Öğrencilerin başka birimlerden transfer etmiş olduğu, ilgili yönetim kurulunca başarılı kabul edilen derslere verilir. Bu tür derslerin kredisi, öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılır, fakat GANO/YANO hesabına katılmaz.

2) Muafiyet sınavı sonucu başarılı olunmuş muaf olunan derslere verilir.

g) U: S notunun verilebildiği derslere uygulanabilir ve başarısız olarak değerlendirilir.

ğ) E: Hastalık gibi geçerli bir nedenden dolayı yarıyıl/yıl içinde derse ilişkin gereken koşullardan bazılarını yerine getirememiş öğrencilere bu ders için, dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz. Bu notu almış bir öğrencinin, notların öğrenci işleri bürosuna son teslim tarihinden itibaren on iş günü içinde eksiklerini tamamlaması ve bir not alması gerekir. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin notu FF notuna dönüşür.

h) DE: Kayıt yenileme sürecinde, öğrencilerin kaydolduğu derslere ilk değer olarak doğrudan DE notu verilir. Dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından harfli başarı notu verilinceye kadar yarıyıl/yıl içerisinde bu not geçerli olur. Bu not, bu aşamada toplam kredi ve GANO/YANO hesabına katılmaz.

ı) Kredisiz (sıfır kredili) derslerin başarı değerlendirmesinde S ve U harfli başarı notları kullanılmaz.

i) Öğretim programında gerekli dersleri almış öğrencilerin; gün ve saatinin programındaki dersleriyle çakışmaması koşuluyla, öğretim programı dışı aldığı derslerin başarı değerlendirmesinde S ve U harfli başarı notları kullanılmaz.

İşaretler

MADDE 24 – (1) Öğrencilerin bir dersteki durumunu belirten işaretler aşağıdaki şekilde tanımlanır:

a) R (Tekrar): Dersin önceden başarılmış veya başarılmamış olmasına bakılmadan ilgili dersin tekrar edildiğini gösterir.

b) NC (Kredisiz): Dersin kredisinin olup olmamasına ve/veya kredi miktarına bakılmadan ilgili dersin kredisiz olarak alındığını gösterir. Bu işaretin verildiği dersler; öğrencinin öğretim programında belirtilen, öğrenim süresi içerisinde tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılmaz ve GANO/YANO hesaplarına katılmaz.

c) TI (Transfer - İç yatay geçiş): Birimin başka bir bölümünden veya anabilim dalından iç yatay geçiş yapmış öğrencilerin ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu derslerin notları aynen aktarılır, ancak yeni öğretim programında yer almayan transfer ettiği dersler, kredisiz (NC) olarak işleme alınır.

ç) TY (Transfer - Dış yatay geçiş): Başka bir birimden veya yükseköğretim kurumundan yatay geçiş yapmış öğrencilerin ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

d) TD (Transfer - Dikey geçiş): Herhangi bir önlisans programından bir lisans programına dikey geçiş yapmış öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilen dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

e) TS (Transfer - Diğer kurum yaz okulu): Üniversite tarafından uygun görülüp ilgili yönetim kurulunca kabul edilen, Üniversite öğrencilerinin başka yükseköğretim kurumlarının yaz okullarında alıp başarmış olduğu dersleri için kullanılır. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

f) T (Transfer): Bu işaret, dersin başka bir yükseköğretim kurumunda alınmış olması ve yukarıdaki transfer türlerine dâhil edilemediği durumlarda kullanılır. Daha önceden başka kurumlarda kısmen veya tamamen eğitim almış ve geçiş yapmadan üniversiteye giriş sınavlarıyla birimde okumaya hak kazanmış öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilmiş dersleri bu şekilde değerlendirilir. Bu işaretin kullanıldığı derslere S notu verilir.

g) M (Muafiyet sınavı ile muaf, kredisiz): Muafiyet sınavı yoluyla öğrencinin öğretim programında öngörülen yabancı dil gibi bir kısım derslerden muaf tutulduğu anlamına gelir. Muaf tutulan bu dersler öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılmaz ve GANO/YANO hesaplarına katılmaz. Öğrencinin öğretim programında belirtilen toplam krediyi tamamlaması için öğrenciye bu dersler yerine başka dersler önerilir.

ğ) MK (Muafiyet sınavı ile muaf, kredili): Muafiyet sınavı yoluyla öğrencinin öğretim programında öngörülen temel bir kısım derslerden muaf tutulduğu anlamına gelir. Muaf tutulan bu derslere S notu verilir ve öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam krediye sayılır, fakat GANO/YANO hesaplarına katılmaz. Bu dersler tekrar edilmez.

h) DP (Öğrenci değişim programı): Bu işaret; öğrenci değişim programları çerçevesinde öğrencilerin almış olduğu, ilgili yönetim kurulunca kabul edilmiş dersler için kullanılır.

ı) TK (Tek ders sınavı): Dersin tek ders sınavıyla alındığı durumlarda kullanılır.

i) CY (Çift anadal programı/Yandal programı): Bu işaret, dersin çift anadal programı (ÇAP) / yandal programı dâhilinde alındığını gösterir.

j) ES (Öğrenim süresi sonu ek sınavlar): Bu işaret, normal eğitim süresini doldurmuş, fakat mezun olamamış öğrencilerin 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde tanınmış olan sınav hakları çerçevesindeki dersleri için kullanılır.

Akademik başarı not ortalamaları

MADDE 25 – (1) Öğrencilerin başarı durumları, bitirdikleri yarıyılda almış oldukları derslere ait YANO ve almış oldukları tüm dersler için hesaplanan GANO ile izlenir. Yıl düzeninde eğitim-öğretim yapan birimlerde, YANO/GANO hesaplarında yarıyıl yerine yıl esas alınır.

(2) Bu ortalamalar; ilgili derslerden, bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesine göre alınmış harfli başarı notlarının, her birinin karşılığı olan başarı katsayılarının, o dersin kredisi ile çarpılarak bulunan sayıların toplamının, aynı derslerin kredi toplamına bölünmesiyle ve bu Yönetmeliğin 24 üncü ve 26 ncı maddeleri göz önünde tutularak elde edilir. Bu hesaplamalar sonucu ortaya çıkan değerler, virgülden sonra iki haneye yuvarlanır. Virgülden sonraki üçüncü hane, beşten küçükse sıfıra; beş veya beşten büyükse, ikinci haneyi bir artıracak şekilde yuvarlanarak hesaplanır.

(3) Bir yarıyıla/yıla ait YANO hesabı için, sadece o yarıyıla/yıla ait dersler; GANO hesabı içinse, öğrencinin almış olduğu tüm dersler göz önünde tutulur. Tekrarlanan derslerde alınan en son başarı katsayısı kullanılır. Kayıtlı bulunulan yarıyıl/yıl sonu itibariyle YANO veya GANO belirlenirken öğretim programında belirtilen alınmamış dersler ortalama hesaplarına katılmaz.

Ders tekrarı

MADDE 26 – (1) Bir dersten başarısız olan veya dersi alması gereken yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, bu dersi tekrar verildiği ilk yarıyılda/yılda almak zorundadır.

(2) Öğrenciler, GANO’larını yükseltmek için DD, DC notu aldıkları derslerini danışmanın onayı ile tekrarlayabilir. S notu, CC notu ve üzeri notlarla başarılmış dersler tekrar edilmez.

(3) Tekrar edilen derslerde, alınan en son not geçerlidir ve YANO/GANO hesabında bu son not kullanılır.

Tek ders sınavı

MADDE 27 – (1) Mezuniyeti için azami öğrenim süresini kullanmamış öğrencilerden, devam şartını yerine getirmiş olduğu tek dersten sorumluluğu kalan veya mezuniyeti için GANO’sunun en az 2,00 olma şartı hariç tüm gerekleri yerine getirmiş öğrencilere; bu sınav sonucu alacağı notun katkısıyla GANO’sunu en az 2,00 düzeyine çekebilecek durumda olması koşuluyla, yarıyıl/yıl sonunda yalnızca bir dersten tek ders sınav hakkı tanınır. Tek ders sınav günü akademik takvimde belirtilir.

(2) Bu öğrenciler sınava girecekleri yarıyılın öğrenci katkı payını öderler.

(3) Tek ders sınavında alınan not ham başarı notu sayılır ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre harf nota çevrilir. Başarısızlık halinde, ders sonraki yarıyılda/yılda tekrarlanır veya öğrenci, akademik takvimde belirtilen sonraki tek ders sınavına alınır.

Mezuniyet, diploma, diploma eki ve sertifika

MADDE 28 – (1) Kayıtlı olduğu öğretim programının ders, uygulama, staj gibi tüm gereklerini bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlayan ve GANO’su 2,00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.

(2) Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve GANO’su 3,00 ile 3,49 arasında olan öğrenciler, onur öğrencisi; GANO’su 3,50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar. Bu bilgi, öğrencinin not döküm belgesi ve diploma ekinde belirtilir.

(3) Yarıyıl/yıl sonunda mezuniyeti için azami süreyi kullanmış ve izledikleri programdan mezun olmak için gerekli bütün derslerden geçer not almış, ancak mezuniyet için GANO 2,00 şartını yerine getiremediğinden ilişikleri kesilme durumuna gelmiş öğrencilere; GANO’larını yükseltmek üzere diledikleri son iki sınıf derslerinden, ara vermeden sonraki yarıyıldan/yıldan başlamak koşuluyla sınırsız sınav hakkı tanınır. Bu öğrenciler, sadece yarıyıl/yıl sonu sınavlarına açıldıkları yarıyıllarda/yıllarda girerler. Aynı derse ait notlar içinde en yüksek olanlar dikkate alınır.

(4) Açılacak sınavlara, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim öğretim yılı hiç girmeyen öğrenci, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamaz. Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler, öğrenci katkı payını ödemeye devam eder ve her yarıyıl girecekleri sınava ait derslerin kaydını yaparak kayıtlarını yeniler, ancak sınav hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.

(5) Çift anadal programlarında öğrenciye anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde etmeden çift anadal ikinci lisans programının diploması verilmez. Anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci, çift anadal ikinci lisans programını bitiremese bile anadal lisans programına ait lisans diplomasını alabilir. Çift anadal programlarına ait diplomalar, programların ait olduğu birimler tarafından verilir.

(6) Uluslararası ortak programlarda mezuniyet hakkını kazanmış öğrenciler iki üniversiteden ayrı ayrı diploma alır. Bu diplomalarda; diplomanın hangi akademik birimlere ait olduğu, diğer üniversite ve hangi ortak programa ait olduğu belirtilir. Öğrenciler, uluslararası programın her iki kurumdaki akademik gereklerini yerine getirmeden diplomalardan herhangi birini almaya hak kazanamaz.

(7) Anadal lisans programında mezuniyet hakkını kazanmayan öğrenciye yandal sertifikası verilmez. Sertifikalar, programların bağlı olduğu birimler tarafından verilir. Sertifikalarda öğrencinin anadalına ait diploma unvanı ayrıca belirtilir. Anadal lisans programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci yandal programını tamamlayamasa bile anadal lisans programına ait diplomasını alabilir.

(8) Çift anadal programından ayrılan bir öğrenci yandal programının tüm gereklerini yerine getirmişse yandal sertifikası almaya hak kazanır.

(9) Yandal programını tamamlayan öğrenci, yandal alanında lisans ve önlisans diplomasıyla verilen hak ve yetkilerden yararlanamaz. Yandal sertifikasının ne şekilde değerlendirileceği, öğrenciyi istihdam eden birim tarafından belirlenir.

(10) Öğrencilere diplomayla birlikte Türkçe ve İngilizce diploma ekleri verilir. Diploma eklerinde öğrencinin gördüğü öğrenimin nitelikleri, öğrencinin başarı durumu ve diploma türü belirtilir.

Önlisans diploması

MADDE 29 – (1) Bir lisans programını tamamlamayan veya tamamlayamayan öğrencilerden; ilgili lisans programının en az ilk dört yarıyılının bütün derslerinden başarılı olan öğrencilere, başvurmaları halinde önlisans diploması verilir. Önlisans diploması almak için yapılacak başvurular herhangi bir süre ile sınırlı değildir. Önlisans diploması almayla ilgili olarak; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Kayıt Dondurulması, İlişik Kesme ve Kendi İsteğiyle Üniversiteden Ayrılma

Kayıt dondurulması

MADDE 30 – (1) Aşağıda belirtilen haklı ve geçerli nedenlerin varlığı halinde ilgili öğrencinin veya kanuni temsilcisinin yazılı talebi üzerine ilgili yönetim kurulunun kararı ile öğrencinin kaydının dondurulmasına karar verilebilir:

a) Öğrencinin, sağlık raporu ile belgelenmiş sağlıkla ilgili mazeretlerinin olması,

b) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması şartıyla doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenime ara vermek zorunda kalmış olması,

c) Anne, baba, kardeş, eş veya çocuğunun ağır hastalığı halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle, öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelendirmesi,

ç) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,

d) Öğrencinin tutukluluk hali,

e) Genel hükümlere göre kesinleşmiş bir mahkumiyet hali veya 13/1/1985 tarihli ve 18634 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre yükseköğretim kurumundan süreli uzaklaştırma yada çıkarma cezası dışındaki hallerin bulunması,

f) İlgili yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul edeceği diğer nedenlerin ortaya çıkması.

(2) Bu nedenlerin ispatı için aranacak belgeler, ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

(3) Öğrencinin başvurduğu yarıyıldan itibaren; birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde sayılan hallerde bir veya iki yarıyıl, (ç) bendinde belirtilen hallerde askerlik süresi boyunca, (d) bendinde belirtilen hallerde tutukluluk halinin devamı süresince, (e) bendinde belirtilen hallerde ise mahkûmiyeti süresince kaydı dondurulur.

(4) Yukarıda belirtilen haklı ve geçerli nedenlerin kabul edilebilmesi, bu nedenin ortaya çıkışından itibaren en geç iki ay içinde ilgili öğrencinin kayıtlı olduğu birime bildirilmesi şartına bağlıdır. Aynı yöntemle kayıt dondurma işlemi tekrar edilebilir.

(5) Mazereti kayıt dondurma süresinin bitiminden önce sona eren öğrenciler, dilekçeyle başvurarak bir sonraki başlamamış yarıyıldan/yıldan itibaren eğitimlerine ilgili yönetim kurulu kararıyla devam edebilirler.

(6) Kayıt dondurma süreleri öğrencinin öğrenim süresinden sayılmaz.

İlişik kesme

MADDE 31 – (1) Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde öngörülen sürelerde gerekli başarıyı sağlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği ilgili yönetim kurulu kararı ile kesilir.

(2) İlişiği kesilen öğrenciler başvurmaları halinde, bu Yönetmeliğin 29 uncu ve 33 üncü maddelerinde belirtildiği şekilde ön lisans diploması alabilir yada meslek yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilirler.

(3) Öğretim dili yabancı dil olan programların hazırlık sınıflarından kaydı silinen öğrenciler, aynı adı taşıyan ve öğretim dili Türkçe olan programlara Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslara göre ÖSYM Başkanlığınca yerleştirilebilir. Bu öğrenciler, yerleştirildikleri programlardaki hazırlık sınıflarına devam edemez. Bu öğrencilerin, mezun olabilmeleri için yerleştirildikleri üniversitelerce açılacak yabancı dil muafiyet sınavında başarılı olmaları gerekir.

Kendi isteğiyle üniversiteden ayrılma

MADDE 32 – (1) Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrencinin bir dilekçeyle kayıtlı olduğu birime başvurması gerekir. Başvuru, ilgili yönetim kurulunca incelenerek öğrenci hakkında kayıt silme kararı alınır.

(2) Üniversiteden ayrılanlara yazılı istekleri halinde, öğrenim durumunu gösterir bir belge verilir. Üniversiteye girişte alınan belgelerden, isteği halinde sadece diploması ilgili birim yöneticisinin onayladığı bir sureti alınarak iade edilir.

ALTINCI BÖLÜM

Meslek Yüksekokullarına Geçiş ve İntibak Esasları,

Üniversite İçi Yatay Geçiş ve Yeniden Kayıtta Muafiyet

Meslek yüksekokullarına geçiş ve intibak esasları

MADDE 33 – (1) Bir lisans programının en az ilk iki yarıyılının bütün derslerinden veya o lisans programının en az % 60’ından başarılı olup da lisans programını tamamlamayan veya tamamlayamayanlar, ilgili birim ile ilişiklerinin kesildiği tarihten itibaren altı ay içinde müracaat etmek şartıyla meslek yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilebilirler. Bu konuda; Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Yeniden kayıtta muafiyet

MADDE 34 – (1) Üniversitelerin herhangi bir programına bir süre devam ettikten veya bu programdan mezun olduktan sonra üniversiteye giriş sınavına girerek Marmara Üniversitesine kayıt yaptıran öğrenciler herhangi bir muafiyet talebinde bulunmazlarsa, kaydoldukları birimin tüm eğitim-öğretiminden sorumlu olurlar.

(2) Öğrencinin muafiyet talebinde bulunması halinde, ilgili yönetim kurulu önceden okuduğu dersleri değerlendirerek; hangilerinden muaf tutulacağına karar verir. Bu durumda, muaf tutulan derslerin toplam kredisini ve programın yarıyıl veya yıl başına ortalama kredisini dikkate alarak karşılık olan yarıyıl veya yıl sayısı alt tamsayıya yuvarlanarak hesaplanır ve bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen süreden düşülür. Üniversiteye ilk kayıttan itibaren on iş günü içinde yapılmayan muafiyet talepleri kabul edilmez.

Üniversite içi yatay geçiş

MADDE 35 – (1) Üniversitenin benzer veya eşdeğer program uygulayan birimleri veya bu birimlerin bölümleri arasında yatay geçiş yapılabilir. Bunun için, öğrencinin hazırlık sınıfı dışında en az bir yıl eğitim görmüş, ayrılacağı birimdeki bütün sınavlarını başarmış olması ve tamamladığı en son yarıyılın/yılın GANO’sunun en az 3,00 olması gerekir. Birimlerin veya bu birimlerin bölümlerinin son iki yarıyılına geçiş başvurusu alınmaz. Yabancı dilde eğitim yapan programlara geçmek isteyenlerin bu şartlara ek olarak; yapılacak yabancı dil yeterlik sınavını başarmaları şartı da aranır. Yabancı dil yeterlik sınavının başarı taban puanı ve bu sınav yerine değerlendirmeye alınabilecek uluslararası sınavların başarı taban puanları ilgili yönetim kurulunca belirlenir.

(2) Başvurular; yatay geçiş yapılacak kurumun kontenjanı ve yukarıdaki esaslar dikkate alınarak yapılacak sıralamaya göre, aynı birim içindeki geçişlerde ilgili yönetim kurulunun, diğerlerinde ilgili yönetim kurullarının görüşü alınarak Üniversite Yönetim Kurulunca karara bağlanır.

(3) Geçiş müracaatı kabul edilen öğrencinin intibak durumu da, geçiş yapacağı birimin ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Çift anadal lisans programları

MADDE 36 – (1) Çift anadal programları bilim alanları yakın olan ve lisans diploması verilen tüm programlar arasında açılabilir. Çift anadal programları farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokuldaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Ayrıca, özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar, ancak kendi aralarında çift anadal programları yürütebilir.

(2) Hangi bilim alanlarının çift anadal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve ikinci lisans programlarının ders uygulama içerikleri; programları yürüten birimlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.

(3) Çift anadal programlarına ait hususlar Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

(4) Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler çift anadal programlarına katılamaz.

Yandal programları

MADDE 37 – (1) Yandal programları lisans öğrenimini üstün başarıyla yürütmekte olan bir öğrencinin, aynı zamanda ikinci bir lisans programında bilgilenmek üzere sınırlı öğrenim görmesini sağlayan sertifika amaçlı eğitim-öğretim programıdır. Yandal programları farklı fakültelerdeki lisans programları veya farklı dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasındaki eşleştirmelerle yürütülebildiği gibi, aynı fakülte veya dört yıllık yüksekokullardaki lisans programları arasında da yürütülebilir. Özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan programlar, ancak kendi aralarında yandal programları yürütebilir. Hangi bilim alanlarının yandal programı oluşturmak üzere eşleşebileceği ve yandal programlarının ders/uygulama içerikleri ilgili bölümlerin ve ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.

(2) Yandal programlarına ait hususlar Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.

(3) Uluslararası ortak programlara kayıtlı öğrenciler yandal programlarına katılamaz.

Yabancı dille eğitim-öğretim

MADDE 38 – (1) Yabancı dille eğitim-öğretim; 1/4/1996 tarihli ve 22598 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim-Öğretimi ve Yabancı Dille Eğitim-Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapılır.

Yabancı dil hazırlık eğitim-öğretimi

MADDE 39 – (1) Üniversitenin Yabancı Diller Yüksekokulu Yabancı Dil Hazırlık Bölümünün hazırlık eğitimi; lisans düzeyinde yabancı dille eğitim-öğretim yapılan programların hazırlık sınıflarını, Türkçe eğitim-öğretim yapılan programların bir yıl süreli zorunlu hazırlık sınıflarını, isteğe bağlı ve kontenjan dâhilinde Türkçe eğitim-öğretim yapılan programların bir yıl süreli hazırlık sınıflarını kapsar.

(2) Yabancı Diller Bölümünce yürütülen hazırlık sınıfı düzeyinde yabancı dil eğitim-öğretiminin esasları ile devam, sınav ve ilişik kesmeye ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.

(3) Yükseköğretim Kurulu kararı ile Üniversitenin İlahiyat Fakültesinde yapılan hazırlık eğitim-öğretiminin esasları, ilgili kurulca hazırlanıp Senatonun onayı ile düzenlenir.

(4) Hazırlık sınıfı eğitim-öğretiminin normal süresi, önlisans ve lisans öğrencileri için bir yıldır. Ancak;

a) Yabancı dilde veya Türkçe eğitim-öğretim yapılan programlarda başarısız olan öğrenciler, bir yıl daha hazırlık eğitimine devam ederler.

b) İkinci yılın sonunda başarısız olan öğrencilerden, yabancı dille eğitim-öğretim yapan programlara kayıtlı olan öğrencilerin kaydı silinir ve bu öğrenciler hakkında bu Yönetmeliğin 31 inci maddesinin üçüncü fıkrası hükümleri uygulanır. Türkçe eğitim-öğretim yapılan programlarda ise ikinci yılın sonunda başarısız olan öğrenciler, doğrudan birinci sınıfa geçiş yapar. Ancak, bu öğrencilerin mezun oluncaya kadar yabancı diller yüksekokulu tarafından yapılacak yabancı dil muafiyet sınavından başarılı olmaları gerekir.

c) İsteğe bağlı hazırlık sınıfları bir yıl sürelidir. Bu süre sonunda öğrenciler, doğrudan birinci sınıfa geçiş yapar.

İkinci öğretim

MADDE 40 – (1) Üniversitede ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak ikinci öğretim uygulanır.

Yükseköğretim kurumları arasında öğrenci değişimi

MADDE 41 – (1) Öğrenciler; Üniversite ile yurt dışındaki veya yurt içindeki diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılmış anlaşma ve protokollere uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim kurumlarında bir veya iki yarıyıl öğrenim görebilir. Bu öğrencilerde geçmiş tüm öğrenim faaliyetlerini başarmış olma şartı aranır. Öğrenciler, normal öğrenim sürelerinin ilk iki ve son iki yarıyılında değişim programlarına katılamaz.

(2) Öğrencilerin söz konusu yükseköğretim kurumlarında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlerin; öğrencinin kendi öğretim programındaki ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının/program danışmanının önerisiyle ilgili yönetim kurulu kararıyla önceden belirlenir.

(3) Öğrenciler, diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllarda; akademik takvime uygun olarak, kendi kurumuna ait öğrenci katkı payını ödemek ve kayıt yenilemek zorundadır.

(4) Bu Yönetmeliğin 23 üncü ve 24 üncü maddelerinde yer alan başarı katsayıları ve işaretler dikkate alınarak, öğrencinin başarılı ve/veya başarısız olduğu faaliyetlere ait notların dönüşümü gerçekleştirilir; bu not ve işaretler kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlere ait olarak not döküm belgesinde gösterilir.

(5) Öğrenci, anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda alıp başarısız olduğu faaliyetlere karşılık olan, kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlerden de başarısız olmuş sayılır.

(6) Öğrencinin anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllar öğrenim süresinden sayılır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 42 – (1) 7/1/1995 tarihli ve 22164 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Marmara Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

İntibak

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce Üniversiteye kayıtlı olan öğrencilerden; kayıt dondurarak veya hazırlık sınıfını bitirerek bu yıl birinci sınıfa başlayacak öğrenciler hariç, diğer öğrencilere bu Yönetmeliğin 42 nci maddesiyle yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 43 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 44 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Marmara Üniversitesi Rektörü yürütür.

S.S.S – Yatay Geçiş


<< Sık Sorulan Sorular Sayfasına Geri Dön


Yüksek Lisansta Yatay Geçiş  Var mı?

Yüksek lisans eğitiminde de lisansta olduğu gibi yatay geçiş mümkündür. Konuyla ilgili yönetmelik maddesinde şöyle der:

Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü

MADDE 32 – (1) Yükseköğretim kurumu içindeki başka bir enstitü anabilim/anasanat dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları ilgili senato tarafından kabul edilen yönetmelikle belirlenir.

Bkz: Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

 

Yüksek Lisans Yatay Geçiş Şartları Nelerdir?

Yüksek lisans programları arasında yatay geçiş yapabilmek için en az bir yarıyılı başarıyla bitirmiş olmanız gerekmektedir. İkinci yarıyıl sonunda da (dersler tamamlandıktan sonra) yatay geçiş için başvuru yapabilirsiniz.

Yüksek lisansta yatay geçiş için aranan şartlar genel olarak şöyledir:

Not Ortalaması: üniversitelerin birçoğu 4 üzerinden 3 veya daha üzeri not ortalaması isterler.

Referans Mektubu: Devam ettiğiniz yüksek lisans programının hocalarından almanız istenen referans mektubu. (Bazen birden fazla istenebilir.)

Yabancı Dil Yeterliliği: Yatay geçiş için başvuru yaptığınız üniversite yabancı dil yeterlilik belgesi de isteyebilir.

Eğer tez aşamasında yatay geçiş için başvuru yaparsanız ve kabul edilirseniz, ek ders(ler) almanız istenebilir.

Aşağıda bazı üniversitelerin yüksek lisans yatay geçiş koşullarını görebilirsiniz.

 

Tezsiz Yüksek Lisanstan Tezli Yüksek Lisansa Geçebilir miyim?

Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’ne göre tezli ve tezsiz programlar arasında geçiş yapılabilir ancak YÖK, bunun kararını üniversitelere bırakmıştır. Birçok üniversite bu konuda kendi kriterlerini uygular. Tezsizden tezliye geçiş konusundakki bu kriterler genel olarak ALES puanı, yabancı dil yeterliliği, ve tezsiz yüksek lisanstaki not ortalamasıdır.

Yönetmelik maddesi şöyle der:

Genel esaslar MADDE 4 – (1) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir. Bu programların hangi enstitü anabilim/anasanat dallarında ve nasıl yürütüleceği ile yükseköğretim kurumlarının yetkisinde olan tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçişe izin hususları senatolar tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.

Aşağıdaki başlıklar ilginizi çekebilir:

 

Tezli Yüksek Lisanstan Tezsiz Yüksek Lisansa Geçebilir miyim?

Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’ne göre tezli ve tezsiz programlar arasında geçiş yapılabilir ancak YÖK, bunun kararını üniversitelere bırakmıştır. En az bir yarıyılı tamamladıktan sonra tezli yüksek lisanstan tezsiz yüksek lisansa geçiş için başvurabilirsiniz. Tezli programda dersleri tamamladıktan sonra tez aşamasında, tezi reddedilen ya da düzeltme aldıktan sonra reddedilen öğrenciye talepte bulunması halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilebilir. Bu konuda karar üniversiteye aittir. Tüm koşulları sağlıyor olmanıza rağmen programlar arasında geçişe izin verilmeyebilir.

Aşağıdaki başlıklar ilginizi çekebilir:

 

Yüksek Lisansta Yatay Geçiş Nasıl Yapılır?

Üniversiteler web sayfalarında tezli-tezsiz programlar arasında geçiş yapmak isteyenler için başvuru tarihleri yayınlarlar. Bu tarihte programınızın bağlı olduğu enstitüye istenen belgelerle başvuru yapmanız gerekir.  Bu belgeler genel olarak aşağıdakilerdir:

  • ALES puanı (tezli programa geçecekseniz),
  • Not ortalamanızı gösterir belge,
  • Yabancı dil yeterlilik belgesi (tezli programa geçişler için)

Bu belgelere ek olarak başka belgeler de istenebilir.

Aşağıda İstanbul Teknik Üniversitesi’nin yüksek lisans yatay geçiş belgelerini görebilirsiniz:

Lisansüstü Programlara Yatay Geçiş Yapma Koşulları

İTÜ dışından yatay geçiş yapacak adaylar için gerekli belgeler:

1) Bağlı bulunduğu Yüksek Lisans Programında en az 1 yarıyıl okuduğunu ve ağırlıklı ortalamanın en az 3.00 olduğunu gösterir not dökümünün aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi

2) Bağlı bulunduğu Doktora/Sanatta Yeterlilik programında en az 1 yarıyılını tamamlamış ve ağırlıklı ortalamanın en az 3.25 olduğunu gösterir not dökümünün aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi

3) Mezun olduğu tüm Yüksek Öğretim Kurumlarından alınmış olan dersleri ve notları gösterir belgelerin aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi.

4) Okuduğu / mezun olduğu kurumdaki disiplin durumunu gösterir belge

5) Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) sınav sonuç belgesi (ALES belgesi aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi) ALES notu 55. Tüm öğrenciler için GRE (610) sonuç belgesi de kabul edilebilir. (aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi)

6) İki referans mektubu. (Bunlardan en az biri öğrencinin beraber çalıştığı öğretim üyelerinden birisi tarafından yazılmış olmalıdır.)

7) İngilizce yeterliliğini gösterir ve İTÜ Senatosu tarafından kabul edileceği belirtilmiş belgelerden biri (aslı ibraz edilmek şartıyla fotokopisi).

Kaynak: http://www.fbe.itu.edu.tr/Pages.aspx?app=1&pID=21&lang=tr-tr

 

Yatay Geçiş İçin Ne Zaman Başvurabilirim?

Yatay geçiş başvuru tarihleri üniversiteden üniversiteye ve hatta aynı üniversitenin farklı enstitülerinde değişmektedir.

Bazı üniversitelerde Haziran ayında yatay geçiş başvuruları yapılırken bazı üniversitelerde Ağustos ayında veya Eylül ayında yapılabiliyor.

Bu tarihler üniversitelerin enstitü internet sayfalarında duyurulur. Duyurulmama ihtimaline karşı başvuru yapmak istediğiniz üniversiteye giderek bilgi sahibi olmaya çalışın.

 

Yüksek Lisans Tez Aşamasında Yatay Geçiş

Tez aşamasında, teze başlamadan veya tezin başarısız olması durumunda tezsiz program diploması için geçiş hakkınız vardır. Eğer aynı üniversitede aynı programın tezsizi de varsa, tez aşamasında talebiniz olması durumunda üniversite tarafından uygun görülürse tezsiz yüksek lisans diploması alabilirsiniz.

Örnek olması açısından Marmara Üniversitesi’nin bu aşamadaki yatay geçiş ile ilgili açıklaması aşağıdaki gibidir:

Marmara Üniversitesi Tezli-Tezsiz Programlar Arası Geçişler Hakkında

Tezli Yüksek Lisans programlarında tezini Enstitüye teslim edip, tez savunması sonunda tezi reddedilen veya düzeltme aldıktan sonra reddedilen öğrenciye, talepte bulunması halinde tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü ve dönem projesi gereklerini yerine getirmek ve GANO’su 2,50 ve üzeri olmak kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilerek tezli yüksek lisans programıyla ilişkisi sona erdirilir.

 

Yüksek Lisans Yatay Geçiş İlanlarını Nereden Görebilirim?

Yüksek lisans yatay geçişleri için ilan değil ancak başvuru koşulları ve tarihleri duyurusu yapılır. Her üniversitenin ilgili enstitü sayfasında bu koşullar ve tarihleri görebilirsiniz. Bu duyurular üniversitenin internet sitesinin ana sayfalarında değil enstitü sayfalarında yayınlanır. Eğer yayınlanmadığından eminseniz enstitüyü bizzat ziyaret ederek bilgi almanızı öneririz. Bazı durumlarda internet sitesinde duyuru yayınlanmasını beklerken başvuru tarihleri kaçırılabiliyor. Böyle bir durum yaşamamak için istediğiniz bilgiye ulaşamamanız durumunda hafta içi mesai saatlerinde bir gün ilgili enstitüyü ziyaret ederek bilgi alın. Geç kalındığı zaman telafisi olmuyor.

Aşağıda bazı üniversitelerin yatay geçiş duyurularını görebilirsiniz:

nest...

oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır