aile hekimi nelere bakar / Aile hekimliklerinde yeni dönem: Zorunlu hale getirildi - Sağlık Haberleri

Aile Hekimi Nelere Bakar

aile hekimi nelere bakar

1. Türkiye’de “Aile Hekimliği Pilot Uygulaması” ne zaman başlamıştır?

SORUDA AİLE HEKİMLİĞİ

sayılı Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun" TBMM'de
tarihinde kabul edilmiş; tarih ve sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. İlk pilot il olan Düzce'de Aile Hekimliği Uygulamalarına tarihinde başlanmıştır.

Aile Hekimi olmayan hekimler, Devlet Hastaneleri (Acil, Yoğun Bakım, Diyaliz vb.), İstasyonları, Sağlık Müdürlüğü ve her ilçede kurulacak olan Toplum Sağlığı Merkezlerinde (TSM) değerlendirilecektir. Gelir unsurları ise şu an olduğu gibi Maaş + Ek Ödeme şeklinde olacaktır.

A.H. adayları A.H. olabilmeleri için Sağlık Bakanlığının (S.B.) uygun gördüğü eğitime katılmak zorundalar. S.B. iki aşamalı bir eğitim planlamıştır. İlk aşamada
7 günlük bir uyum eğitimini takiben geçici sertifikalar verilecektir, ikinci aşamada
ise eğitimini almayan hekimlerin ilk sertifikaları bir yıl sonunda geçersiz olacaktır.

A.H. Uzmanları ve diğer branş uzmanlar uygulamada yer almak için Aile Hekimliğine başvurabileceklerdir. Ancak A.H. yaparken branşları ile ilgili uzmanlık hizmetlerini başka bir kamu veya özel sağlık kurumunda yapamayacaklardır.

Bu uygulamada her ilçede TSM oluşturulmaktadır. Eğer tercih edilmeyen bölge olursa TSM de görevli sağlık personeli görevlendirilebilecektir. Bu personele bu hizmeti için ek bir ödeme yapılacaktır. Vatandaşın hekim seçme özgürlüğü olacağı için kendi bölgesindeki hekimden memnun kalmazsa aynı ilçe içinde kalmak şartıyla başka bir hekimi de tercih edebilecektir.

Aile hekimliği yapmak için gerekli sözleşmeyi yapmaya yetkili merci vali veya onun görevlendireceği bir kişi olacaktır.

Hayır. Aile Sağlığı elemanları da aile hekimleri gibi aynı sözleşmeyi vali veya görevlendirdiği kişiyle yapacaklar. Aile hekimleriyle hiçbir sözleşme
yapamayacaklardır.

Sözleşme yapan merci olmadıkları için fesheden merci de olmayacaklardır.

Ölüm ya da emeklilikte sözleşme kendiliğinden feshedilir. Bunların dışında sözleşmenin feshedileceği durumlar ise;
a) Kurumundan aylıksız veya ücretsiz izinli sayılanlar hakkında yüksek
disiplin kurullarınca Devlet memurluğundan çıkarma veya sözleşmenin

sona erdirilmesi kararı verilmesi,
b) Özürsüz olarak kesintisiz 10 gün görev başında bulunmaması,
c) Bakanlıkça bölgede çalışan AH sayısında değişiklik yapılması nedeniyle ihtiyaç duyulmaması halleridir.
AH veya ASE kendi isteğiyle iki ay önceden bildirmek şartıyla sözleşmesini
fesh ettirebilir. Sözleşmesi sona eren personel önceki kadrosunun bağlı olduğu
Sağlık Grup Başkanlığına döner.

Aşağıdaki fiilleri işleyen sözleşmeyle çalıştırılan AH ve ilgili durumlarda ASE' lere, tespitin mülki idare amirliği ve yerel sağlık idareleri tarafından yapılması halinde mülki idare amirliğince, tespitin Bakanlık tarafından yapılması halinde
Bakanlıkça, doğrudan yazılı ihtar yapılır. Bakanlıkça yapılan ihtarlar, işlem yapılmak üzere ilgili valiliğe süresi içinde bildirilir. Yıl içinde aşağıda aynı bentteki fiillerin iki defa, farklı bentlerdeki fiillerin üç defa işlenmesi halinde sözleşme, ilgili
vali tarafından sona erdirilir. Bu durumlar;
a) Görev tanımında belirtilen işleri yapmamak veya eksik yapmak ve bu
eksiklikleri 7 günden az olmamak üzere verilen sürede gidermemek,
b) ASM 'nin zorunlu fiziki veya teknik şartlarındaki eksiklikleri 7 günden
az olmamak üzere verilen makul sürede gidermemek, c) Meslek ilkelerine aykırı davranmak
d) Bir yıl içinde aralıklı olarak özürsüz 10 gün görev başında
bulunmamak,
e) Görevin yerine getirilmesi için gereken belgeleri usulüne uygun düzenlememek ve bu eksiklikleri 7 günden az olmamak üzere verilen
sürede gidermemek,
f) Denetimlerde işbirliği yapmamak, istenilen verileri ibraz etmemek,
eksiklikleri 7 günden az olmamak üzere verilen sürede gidermemek,
g) Koruyucu hekimlik uygulamalarında verilen görevleri yerine
getirmemek, eksiklikleri 7 günden az olmamak üzere verilen makul sürede gidermemek,
h) Koruyucu hekimlik uygulamalarında aşı, gebelik veya çocuk-bebek
takip oranlarını, mücbir sebepler veya ihbar düzenlenen haller dışında,
%80' in altına düşürmek,
i) Verilen eğitimlerin belirlenmiş devamsızlık sürelerini aşması şeklinde
ifade edilebilir.

Aile Hekimleri ve Aile Sağlığı Elemanlarına yapılacak ödemeler kanun gereğince aylık periyotlarda her ayın 1'inde veya 15' inde olacaktır.

hizmetlerinde herhangi bir değişiklik olmayacaktır.

Hayır. Aile hekimleri kendi aralarında becayiş yapamazlar.

Bildirim yapmak, gerekli önlemleri almak ve müdürlük/bakanlığın verdiği diğer görevleri yerine getirmekle sorumludur.

Herkesin bir aile hekimi olacağı için işyeri hekimlerinin muayene yükü azalacaktır. İşyeri hekimleri zamanlarını mevzuat gereği işçi sağlığı ve iş güvenliği konularına, işyeri hekimliğinin asıl konularına ayıracaklardır.

İlçelerde oluşturulan Toplum Sağlığı Merkezleri aile hekimlerinin hizmetini denetleyecektir. Ayrıca İl Sağlık Müdürlükleri de ilin tüm sağlık hizmetleri gibi bu hizmetleri de planlama ve denetleme yetkisine sahiptir.

Bu merkezler ilk aşamada çalışmalarına devam edeceklerdir. Ancak hastaların zamanla aile hekimleri tarafından takip edilmeye başlanması ile bu merkezler hasta takip programlarından giderek düşeceklerdir. Bu merkezler zaman içinde Toplum Sağlığı Merkezleri bünyesine alınarak ilaç ve malzeme temini gibi lojistik hizmetler ve toplum tarama ve eğitimlerinde görev alacaklardır.

Aile hekimliğine dahil olmayan sağlık personeli, oluşturulacak Toplum Sağlığı Merkezleri bünyesinde görev yapacaklardır. Bu merkezler toplumun genelini ilgilendiren sağlık hizmetleri, aile hekimliği hizmetlerinin planlanıp değerlendirilmesi, lojistik hizmetler, idari hizmetler, adli tabiplik, çevre sağlığı hizmetlerini yürütecektir. Bu merkezlerin ve buralarda çalışacak personelin görevlerini Toplum Sağlığı Merkezleri ile ilgili yönergede (funduszeue.info) detaylı olarak elde edilebilir.

Hizmet ihtiyacına göre yapılacaktır. Bu konuda Personel Dağılım Cetvelleri dikkate alınacaktır. Aile sağlığı elemanlarının dağıtımında ise aile sağlığı elemanları ile hekimlerin anlaşması esas tutulacaktır. Hekim ile anlaştığını belirten aile sağlığı elemanlarının ataması ilgili hekimin yanına yapılacaktır.

AH ile ASE ekip anlayışı içinde çalışır. AH, birlikte çalıştığı ASE'yi yönlendirmek ve denetlemek yetkisine sahiptir. Aile Hekimi, aşağıdaki durumlarda sözleşmeyi feshedebilir;
a) ASE' nin görev tanımında belirtilen işleri yapmaması veya eksik
yapması,
b) Meslek ilkelerine aykırı davranması,
c) Çalışma huzurunu bozucu davranışlarda bulunması,
d) Kılık kıyafet ve mesai saatlerine uyum göstermemesi durumlarında sözleşmeyi feshetmek üzere il sağlık müdürlüğüne teklifte bulunma yetkisine sahiptir.
Bu şekilde sözleşmesi sona erdirilen ASE başka bir AH ile çalışmak üzere
başvurabilir.

Aile Sağlığı Elemanlarının ücretleri doğrudan devlet tarafından ödenecektir.
Hiçbir surette hekimlerin ücret konusunda bir ilgileri yoktur.

Hizmet puanınıza göre size sıra geldiğinde kalan aile hekimliği bölgelerinden
birini seçebileceksiniz.

Evde hasta bakımı tarzında bir uygulama yapılıp yapılmaması, hastanın durumuna ve hekimlerin tercihine bağlıdır. Kronik ve yatalak hastaların gerekli ihtiyaçları giderilecektir. Bu hizmetleri için bir ücretlendirme planlanmamıştır.
Ancak hekimler gezici sağlık hizmetleri kapsamında ev ziyaretleri yapacaklardır.

Hekim program dahilindeki yaptığı gezici sağlık hizmetlerinden tavan ücretin belirli bir oranı kadar ücret alabilecektir. Bu oran hekimin yaptığı mobil hizmet sayısıyla doğru orantılı olup tavan ücretin en fazla %50 sidir. Gezici sağlık hizmetinde kullanılması için AH' lerine ödenecek ücret hekimin hastaya ulaşması için gerekli araç kiralama, şoför, yakıt v.s. giderleri içindir. Hekimin hastaya vereceği sağlık hizmeti ücretsizdir.

Şu andaki ETF kayıtları dışında referans alabileceğimiz iki kaynak var. Birisi nüfus sayımları diğeri ise muhtar kayıtları. Tecrübelere göre ETF kayıtları bu üç
kayıt içinde en güvenilir olanıdır. ETF kayıtları güncellenerek bölgelerin belirlenmesinde esas alınacaktır. Bundan sonra uygulama yapılacak illerde buna göre bölge verilerek hekimlerin kayıtları tamamlaması istenecektir.

Bu hekimler AH yaparken zaruret nedeniyle bu hizmete ara veren personeldir.
Dönüşlerinde askerden gelenler bir ay içinde, doğum nedeniyle izne ayrılanlar da bir yıl içinde başvurmaları halinde sıralamaya tabi tutulmadan hizmetlerine devam etmek üzere yerleştirilebileceklerdir.

Aile Hekimi uygunsuz istekleri olan veya yönetmelikte belirtilen sebeplerle
hastalarını listelerinden silebileceklerdir.

Pilot uygulamada eş durumundan bir öncelik tanınmamaktadır. Ancak tüm sağlık personelinin yerleştirilirken mevcut durumlarının korunması, halen
aileleriyle birlikte oldukları durumun devamını sağlayacak biçimde seçim yapmaları arzu edilmektedir.

Özel hastanelerin pozisyonunda bir değişiklik olmayacaktır. Polikliniklerin kurumlarla herhangi bir sözleşme yapmaları mümkün olmayacaktır. Polikliniklerin
ASM tarzında, AH' lerinin bir arada çalıştığı mekanlar şekline yeniden organize
olması gerekecektir.


ASM' nde AH tarafından yapılan tüm hizmetler ücretsizdir. Vatandaştan hiçbir suretle para alınması söz konusu değildir.

Sözleşmelidir.

Kullanılacak ve fatura edilmeyen sarf malzemeleri hekim tarafından karşılanacaktır. Hekimlere bu tür malzemeleri temin etmesi için ücret desteği verilmektedir.

Nüfus sınırı hekim sayımız, vatandaşlarımızın sağlık hizmetinden istifade etme alışkanlıkları, günlük iş yükü hesaplanarak belirlenmiş bir sınırdır. Burada hedeflenen asıl rakam ortalama kişidir. Ancak pilot uygulama sırasında bu rakam üzerinde yeniden değerlendirme gerektiği görülürse uygun şekilde düzeltilecektir. Pilot çalışma bu gibi durumların sahadaki yansımalarını görebilmek amacıyla yapılmaktadır. Aile hekimlerinin sözleşme şartları sayılı kanun ve ilgili yönetmelikte belirlenmiştir. Buna göre statüleri çakılı sözleşmeli personelden farklıdır.

Coğrafi dağılım, ulaşım imkanları, sağlık hizmetinden istifade etme alışkanlıkları değerlendirilerek ETF kayıtları esas alınarak yaklaşık kişilik bölgeler oluşturulacaktır. Bu bölgelere dağılım hekimlerin hizmet puanları esas alınarak tercihleri doğrultusunda yapılacaktır. Buna ait usuller Uygulama Yönetmeliğinde detaylı olarak bulunabilir.

Bu hekimler çalışmalarına devam edeceklerdir, ancak aile hekimliğinin etkili şekilde devreye girmesi ile acil servislere başvurular azalacak ve buralarda çok sayıda pratisyen hekimin istihdam edilmesine gerek kalmayacaktır. Bu hekimlerimiz de aile hekimliği, toplum sağlığı merkezi hekimliği gibi birinci basamak hizmetlerine yönleneceklerdir. Acil servislere başvuruda aslolan hastanın ilgili branş uzmanlarınca değerlendirilmesidir, ancak bilindiği gibi acil servislerin kullanımı istismar edilmekte, aslında birinci basamakta sorunu çözülebilecek pek çok hasta doğrudan buraya başvurmaktadır.

Koruyucu sağlık hizmetlerinde kesinti azami %15 olarak belirlenmiştir. Yani koruyucu sağlık hizmeti performansı düşük olan kişinin ücretinin %15'ine kadar kesinti söz konusu olabilecektir. Bu durumun uzun süre devam etmesi durumunda

sözleşmenin feshine kadar varabilecek tedbirler alınabilme yolu açıktır. Ayrıca koruyucu hizmetlerin iyi verilmesi hekime olan başvuruları da azaltacağından hekimler iş yüklerini azaltmak için bu hizmetlerin iyi verilmesi gereği bilincine kısa sürede ulaşmaktadırlar.

Aile hekimleri bir başka bölgeyi talep ederlerse bu bölge için sıraya girecekler. Bu bölgede bir pozisyon boşaldığı takdirde sırada bekleyen hekimlerden puanı yüksek olanın ataması yapılacaktır.

Aile hekimleri yaptıkları tüm işlemleri otomasyon sistemine kaydetmek zorundadırlar. Bu otomasyon sayesinde bilgiler merkeze iletilecek ve ücretlerinden yapılacak kesintiler hesaplanacaktır.

Sözleşmeden vazgeçmeleri kaydıyla sayılı DMK’na göre tayinleri yapılmaktadır.

Hastanelere doğrudan başvurular sadece %20 azaldığında bu maliyetin karşılığı tasarruf edilebilmektedir. Bunun üzerindeki azalmalarda ise sistem maliyeti düşmektedir.

Bu uygulama geri ödeme kurumlarının kararı ile yapılmaktadır. Geri ödeme kurumlarına bu kararın esasen maliyeti arttırıcı bir karar olduğu bu uygulama sonucunda gösterilebilirse bu kararda çeşitli düzenlemeler yapılabilmesi sağlanacaktır.

Bu tür tetkikler Toplum Sağlığı Merkezleri ve Sağlık Müdürlüğünün onayını almış özel merkezlerce yapılabilecektir. Bu tetkikler Bütçe Uygulama Talimatı çerçevesinde hekimlere fatura edilecektir. Hekimlere bu tetkikleri yaptırmaları için bütçe sağlanmaktadır.

Mevcut ücret yönetmeliğinin 17 .maddesinin E bendinde "Tetkik ve sarf malzemeleri giderleri: Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimine ihtiyaç duyduğu tetkikleri yerel sağlık idarelerinin gösterdiği laboratuarlarda yaptırtmak ve bu tetkikler için gerekli sarf malzemelerini temin etmek amacıyla yapılacak giderler karşılığı ödeme yapılır. Yerel sağlık idarelerinin gösterdiği laboratuarlarda

yaptırılan tetkikler için belge karşılığında ödeme yapılır; belgelendirilemeyen kısım için herhangi bir ödeme yapılamaz. Ancak tetkik ve sarf malzemeleri giderleri karşılığı yapılacak toplam ödeme tutarı tavan ücretin %’ünü geçemez" denmektedir.
Yönetmelikte yer alan "Ancak tetkik ve sarf malzemeleri giderleri karşılığı yapılacak toplam ödeme tutarı tavan ücretin %’ünü geçemez" ibaresi soruda da belirtildiği gibi ödemelere bir sınır getirmektedir. Bu sınırın getirilmesi ile gereksiz sarfiyatın önlenmesi amaçlanmaktadır. Bu uygulamanın ne zamana kadar devam edeceğine dair mevzuatta herhangi bir hüküm yoktur. Uygulamanın teşhiste sorun yaratıp yaratmayacağı ancak uygulamaya geçildikten sonra anlaşılacaktır. Ancak sisteme geçen illerde mevcut ödemenin yeterli olduğuna dair geri bildirimler mevcuttur.

Kişi 6 aydan kısa sürede olmamak şartı ile hekimini değiştirebilir. Ancak bulunduğu yerdeki hekimi tercih etmeyen kişiler kendilerinden uzakta olan bir başka hekimi de tercih edebilecektir.

Bu hekimin performansının yeterli olmadığı düşünülerek sözleşmesi feshedilerek yerine bir başka hekim görevlendirilecektir. Sözleşmesi fesholan hekim eski kadrosuna iade edilecektir. Bu arada ayrılan hekimin yerine ya yeni bir atama yapılacak veya bir hekim görevlendirilecektir

Mevcut mevzuat gereği, Aile Hekimleri gelir getiren başka bir faaliyette bulunamayacaklarından kurslarda ve okullarda ücretli ders veremeyeceklerdir.

Aile hekimleri reçete ettikleri ilaçları bilgisayar programına işlemek zorundadırlar. Bu ilaçlar merkezden takip edilerek sapmalar tespit edilecek ve hekimler ikaz edilecektir.

Genel pratisyen ifadesi aile hekimliği uzmanı ile aynı anlamda kullanılmaktadır. İki terim ülkelerin kültürlerine göre değişen tarzda aynı işi yapan hekimleri ifade etmek için kullanılmaktadır. Her ikisi de mezuniyet sonrası birinci basamak üzerine uzmanlık eğitimi almış hekimi ifade etmek için kullanılmaktadır. Aile hekimi ifadesi ise geçiş döneminde sertifikasyon eğitimi ile aile hekimliği uygulama yetkisi verilen tabipler için kullanılan bir ifadedir. Pratisyen ifadesi sadece ülkemizde olan bir ifade olup tıp doktoru yerine kullanılmaktadır. Mevzuatta karşılığı olan bir ifade değildir.


Aile hekimliği pilot uygulama kanununda aile diş hekimliğinin bahsi geçmektedir. Aile diş hekiminin görev ve sorumluluklarını, çalışma koşullarını belirleme konusunda çalışmalar devam etmektedir.

İlk aşamada ETF ve aşı, gebe takibi gibi sağlık göstergelerinin sağlıklı bir şekilde tutulmasını temin ediniz. Sonraki aşamada sağlık ocakları, AÇSAP, VSD gibi merkezlerin envanterlerini çıkartarak gerekli bilgi işlem altyapısını hazırlayın. ETF'lerin bilgisayar ortamında, T.C. Kimlik Numaraları ile birlikte tutulması geçiş aşamasında planlamayı kolaylaştıracaktır.

Mevcut planlamamızda tek hekimli TSM bulunmamaktadır.

İlde planlamayı İl Sağlık Müdürlüğü yapacaktır. Belirtilen standart sayıyı aşmamak üzere o bölgede hekimler istedikleri yerde, asgari standartları (bkz. Uygulama Yönetmeliği) karşılamak şartıyla tek başlarına veya diğer aile hekimleri ile birlikte merkez açabileceklerdir.

Kısa süreli konaklama durumunda olan kişilere acil servisler ve toplum sağlığı merkezleri hizmet verecektir. Yılın yarısını bir yerde, diğer yarısını bir yerde geçiren bireyler istedikleri yerde bir hekime sürekli kayıt yaptırabilecekleri gibi, uzun süre ile gitme durumunda gittikleri yerdeki bir hekime de kaydolabileceklerdir.

Bölge dışı hastalara aile hekimleri baksa dahi ücretlendiremeyeceklerdir. Acil servisler ve toplum sağlığı merkezleri mevcut geri ödeme kuruluşlarına tahakkuk ettireceklerdir.

Tabii ki hekimliğe devam edebileceklerdir.

Aile hekimliğinde özel muayenehaneler isterlerse mevcut durumlarını koruyabileceklerdir. Ancak hekim isterse aile hekimliğine geçip muayenehanesinde bu uygulamayı yürütebilir.


Hastalar ilk önce acil olup olmadıklarına göre değerlendirilecektir. Eğer acil olmadığı düşünülürse ya aile hekimine başvurması istenecektir ya da ücrete katkı yapması talep edilecektir.

Herkesin bir aile hekimi olacağından kurum hekimlerine de ihtiyaç kalmayacaktır. Tüm kamu hekimlerinin aile hekimliğine başvurma hakkı olduğundan onlarda sözleşme veya görevlendirme suretiyle aile hekimi olabileceklerdir. Ayrıca kurum hekimleri yetkilendirilmiş aile hekimliği yapabileceklerdir.

Aile hekimi ile aile sağlığı elemanı ekip anlayışı içinde çalışır. Aile hekimi, birlikte çalıştığı aile sağlığı elemanını yönlendirmek ve denetlemek yetkisine sahiptir. Aile hekimi, aile sağlığı elemanının görev tanımında belirtilen işleri yapmaması veya eksik yapması, meslek ilkelerine aykırı davranması, çalışma huzurunu bozucu davranışlarda bulunması, kılık-kıyafet ve mesai saatlerine uyum göstermemesi gibi durumlarda sözleşmeyi sona erdirmek üzere il sağlık müdürlüğüne teklifte bulunma yetkisine sahiptir.

Aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının alacakları ücretler ücret yönetmeliğinde detaylı olarak belirtilmiştir. Kişi başına alınan ücret toplamı gelir vergisi ve sosyal güvenlik kesintilerine tabidir. Diğer gider yardımı ve tazminatlar ise sadece damga vergisine tabidir.

Sayılı DMK tabi kişiler AH ve ASE için sözleşme yaptıktan sonra herhangi bir zaman vazgeçmeleri durumunda eski kadrolarına dönerler. Kişi Kurumu veya Sağlık Grup Başkanlığına döner.

Devlet memurunun sicil amirleri ilgili yönetmeliklerle belirlenmiştir. Ancak bu
amirler sicil notu verirken ilgili hekimin kanaatinden istifade edebilirler.

Acil eğitimi ayrı bir sertifikasyon programı olarak değil aile hekimliği geçiş dönemi eğitimlerinin bir parçası olarak planlanmıştır. İkinci aşama eğitimlerde acil eğitimi verilecektir.


Yönetmeliklere göre hastanın aile hekimine bilgi vermek zorundadırlar.

Bölge planlamasını il sağlık müdürlükleri yapacaktır.

Bu durumda kişinin hastalığı acil bir hastalık olarak kabul edilecek ve acil servislerde müdahale edilecektir. Acil olmayan durumlarda da toplum sağlığı merkezleri muayene hizmeti verecektir.

Aile hekimleri isterlerse sağlık ocaklarında çalışabileceklerdir. İstemeleri halinde de kamu mekanları dışında bir yerde tek başlarına veya grup halinde hizmet verebileceklerdir.

Acil durumlarda vatandaşlar doğrudan hastaneye başvurabilecektir. Acil durum veya sevksiz başvuru aile hekiminin sevk oranını etkilemeyecektir.

Bu yıl için okullarda bu konunun işlenmesi için erken olduğu kanaatine varıldı.

Aile hekimi tüm modern aile planlaması konularında rehberlik verecektir.

Aile hekimliği yerleştirmeleri mevzuat çerçevesinde yapılmaktadır. Mevzuata göre il içi kamu ve özelden yerleştirmeler sonrasında boş pozisyon kalması durumunda ülke geneline açılır. Bu durumda diğer illerden gelen müracaatlar değerlendirilir. Mevzuatta devlet hizmet yükümlülerinin bu tarz müracaatlarını engelleyen bir madde yoktur.

Konu ile ilgili Bakanlığımız ciddi bir çalışma içerisinde olup, Maliye Bakanlığı ile görüşmeler devam etmektedir.


Konu ile ilgili bir kanun önerisi TBMM’de. Kabul edilirse AH olarak çalıştığı süre mecburi hizmet süresine sayılacak.

Halen uygulanan sistem aynen devam edecek.

PDC doluluğuna bakılmaksızın eski kadrolarının bulunduğu kurumlara geri dönecekler ve istemeleri ve il sağlık müdürlüğünün onaylaması halinde 30 gün içerisinde il içerisinde bir kuruma atamaları yapılacak.

Yeni PDC Yönergesinde öncelik bu yönde olacak.

Gitmek istediğiniz bölgede boş pozisyon bulunması ve il müdürlüğünün yerleştirme işlemi açması durumunda müracaatınızı yaparak gitme hakkına sahipsiniz.

Mücbir sebepler halinde yerine getirmediğiniz mobil hizmetlere ait ücretler için ücret kesintisi yapılmamaktadır.

Aile hekimliği sistemi ekip çalışmasını kaldırmamakta bilakis desteklemektedir. Türkiyede sistem oturdukça yine aynı Avrupa ülkeleri bizi örnek alacaklardır.

Dünya Bankası desteği bir yıllık değildir, ayrıca bu destek sadece eğitimler için kullanılmaktadır. Hizmet ödemeleri ülkemiz öz kaynakları ile yapılmaktadır.

Mevzuattaki, Aile Sağlığı Elemanı tanımında, kamu kurum ve kuruluşlarında

çalışan, ebe, hemşire, sağlık memuru (toplum sağlığı) ibaresi yer almaktadır. Bu nedenle kamu kurum ve kuruluşlarında çalışmayan yardımcı sağlık personeli şu anki mevzuata göre Aile Sağlığı Elemanı olamamaktadır.

Bu konumdaki hekim bağlı bulunduğu TSM bünyesinde çalışmaya devam edebilir (Doluluk oranına bakılmaksızın), başka bir bölgedeki boş pozisyonlara müracaat edip listenin en başında yerleştirme işlemine tabi olabilir, başka bir ilde boş pozisyonlar için ülke çapında yerleştirme açıldığında müracaat edebilir. Görüldüğü üzere hekim açığının olduğu ülkemiz şartlarında isteği dışında hiçbir hekimimizin evinde maaşsız oturması gibi bir durum söz konusu değildir.

Her hekime eşit şans verilmesi mantığı ile çalışmaktayız. Ayrıca TSM bünyesinde çalışacak olan hekimlerimiz içinde eğitimler verilmesine yönelik çalışmalarımız devam etmektedir.

Pilot uygulamaya geçilen 10 ilde bu tarz bir uygulama olmamıştır. Her hekimin her zaman için istediği bir bölgede çalışma şansı mevcuttur. Ancak takdir edersiniz ki bir sıralama gerektiği durumda daha uzun süre çalışan hekime öncelik tanınması en adaletli uygulama olacaktır.

mevzuatı çerçevesinde atama işlemleri devam edecek.

Personel Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen mevzuat çerçevesinde oluşuyor.

ADSL olmaması durumunda dual-up ile bağlantı sağlanabiliyor.


Devlet hastanesi olmayan ilçe, belde ve köylerde zor şartlar altında hizmet veren hekimlerimize yönelik ekonomik iyileştirmeler için çalışmalarımız devam ediyor.

7 gün 24 saat hizmet anlayışı ilçede veya il merkezinde olduğuna bakılmaksızın geçerlidir. Eşler arası puan farklılığında yüksek puanlı eş düşük puanlı eş ile aynı bölgeyi seçmek için tercihini geciktirebilir, eşini seçtiği bölgeye
90 km mesafede bir bölge seçebilir, yada eşinin görev yaptığı bölgede TSM
bünyesinde sağlık hizmeti sunmaya devam edebilir.

AHU(=Aile Hekimliği Uzmanı) TUS ile uzmanlık kazanıp bitiren kişidir. AH=Bu sisteme göre Aile Hekimliği sözleşmesi imzalayan hekimdir. Aile Doktorluğu kavramı iste daha önceleri sözleşmeli Aile Hekimlerine verilen ad olup artık kullanılmamaktadır. Yani son 2 kavram aynıdır.

Aile Hekimi ve aile sağlığı elemanları tam gün esasına göre çalışırlar. Haftalık çalışma süresi 40 saattir. Mesai saatleri ve günleri, çalışma yerinin koşulları da dikkate alınmak suretiyle çalıştığı bölgedeki kişilerin ihtiyaçlarına uygun olarak aile hekimi tarafından belirlenir ve yerel sağlık idaresince onaylanır.

İl sağlık müdürlüğüne veya kendi amirlerinize bildirmeniz gerekecektir. Gezici hizmet yapacağınız bölgenin muhtarına bir önceki haftanın Cuma günü mesai bitimine kadar da o bölgeye geleceğinizi duyurmalısınız.

Eğitim almamış hekimimiz kalmayana dek sürecek.
Hasta kendi ilçesi dışındaki başka bir ilçeden hekim seçebilecek

Büyükşehir belediyesi içinde ise evet, dışında ise hayır.

Uygulamaya geçen illerde yer ve malzeme katkıpayları Aile Hekimi maaşlarıyla birlik ödenmektedir. maaşlar ise aylık periyotlarda ödenmektedir. Mevcut ücret yönetmeliğinin maddesinin C bendinde "Aile Sağlığı Merkezi Giderleri: Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimine hizmet verdiği merkezin kira, elektrik, su, yakıt, telefon, internet, bilgi-işlem, temizlik, büro malzemeleri, küçük

onarım ve tıbbi malzemeleri gibi giderleri için her ay tavan ücretin %'ü ödenir" ibaresi yer almaktadır. Ödenen miktarlar ve içerikleri ile ilgili ayrıntılı bilgi funduszeue.info sitesinde yayınlanmış olan, Edirne iline ait bordro örneklerinde incelenebilir. Bu katkı paylarının ne zamana kadar ödenceğine veya belli bir zaman sınırı olup olmadığına dair mevzuatta bir hüküm yoktur. Ancak daha önce uygulamaya geçen illerde ödemeler aksatılmadan devam ettirilmektedir.

Bildirim yapmak, gerekli önlemleri almak ve müdürlük/ bakanlığın verdiği diğer görevleri yerine getirmekle sorumludur.

Uzun dönem sağlık hizmetinde aksama olmaması, yerine görevlendirilecek personelin mağdur olmaması için.

Yerine görevlendirilen AH’nin ücretinin yarısı görevlendirilen hekime verilecek.

Yılın daha kısa süresinde gittikleri yerde toplum sağlığı merkezlerinde veya en yakın aile hekiminde muayene olabilirler.

Yetkilendirilmiş aile hekimliği ünvanı ile çalışabilecekler.

PDC doluluğuna bakılmaksızın eski kadrolarının bulunduğu kurumlara geri dönecekler ve istemeleri ve il sağlık müdürlüğünün onaylaması halinde 30 gün içerisinde il içerisinde bir kuruma atamaları yapılacak.

Bu konu tartışmaya açıktır. Yapılacak bir sınavın kapsamı, ne kadar ölçücü olacağı önemli bir soru işaretidir. Mevcut mevzuatta TUS sınavında başarılı olup Aile Hekimliği İhtisasını tamamlayıp Aile Hekimliği Uzmanı olan hekimlere öncelik hakkı tanınmaktadır. Pratisyen hekimlere ise söz ettiğiniz tarzda bir sınavdan ziyade uzmanlığa özendirici ve kolaylaştırıcı bir yol haritası çizilmiştir. Bu yol haritası da Tıpta Uzmanlık Sınavından geçmektedir. Dolayısıyla uzun vadede bakıldığı zaman şu an Aile Hekimliği yapan pratisyen hekimlerin bir kısmı sınavdan geçen bu yola girip uzmanlaşacak ve çeşitli öncelik hakları elde edeceklerdir. Bu hekimlerin sayısı arttıkça Bakanlığımızın takdirinde bir düzenleme kaçınılmaz gözükmektedir. Ayrıca sözleşmelerin ömür boyu olmayıp 1 yıllık olduğu

da unutulmamalıdır.

Bu bölgede TSM bünyesinde çalışabilir, farklı bir bölgede boş pozisyonu tercih edebilir, listeye girerek bu bölgede boşalacak bölgelere yerleştirilebilir.

AHBS (Aile Hekimliği Bilgi Sistemi), Aile Hekimliği Uygulaması kapsamında görev yapacak aile hekimi ve sağlık personelimizin kullanımı için hazırlanmış bir bilgisayar programıdır. AHBS, temelde şu fonksiyonları yerine getirmek üzere tasarlanmıştır:
a) Vatandaşlarımızın, T.C. Kimlik Numaraları esas alarak aile hekimlerine kayıt edilmesi,
b) Aile hekimliği uygulamasının mevzuatına uygun olarak, vatandaşlarımızın sağlık bilgilerinin ve aile hekimlerinden aldıkları sağlık hizmetinin elektronik ortamda kayıt altına alınması,
c) Kayıt altına alınan bilgilerin, Bakanlık Merkez Teşkilatında yer alan Elektronik Sağlık Kaydı (ESK) veritabanına elektronik ortamda aktarılması,
d) ESK’daki hasta dosyalarının, yetkiler dahilinde ve gerektiğinde
elektronik ortamda diğer aile hekimleri tarafından erişilebilmesi,
e) Aile hekimleri ile Bakanlık, İl Sağlık Müdürlüğü ve Toplum Sağlığı
Merkezi arasında karşılıklı mesajlaş gönderilebilmesi,
f) Aile hekimlerinin yaşadıkları her türlü sorunu (teknik, idarivs)
Bakanlığa ve İl Müdürlüğüne iletebilmesi
g) Aile hekimine verilen sağlık hizmetine dair raporlama desteğinin sağlanmasıdır.

Konu ile ilgili kanun tasarısı TBMM gündemindedir.

Yapılabilecek, hizmet puanlarına göre ve mevzuatta belirtilen çerçevede sıralanacak.

Geri ödeme kurumlarının belirlediği ve şu anda da uygulanan kurumlara sevk edebilecek, randevuyu aile hekiminin alması zorunluluğu yok. Ancak sevk sonucunu takip açısından randevu alması tercih ediliyor. Hasta mevzuat dışına çıkmadan istediği kuruma gitmekte serbesttir.


Aile hekimlerinin anormal sevk yapmaları durumunda sözleşmeleri ihtaren
sona erdirilebilecektir.
Eğer böyle bir rant var ise mevcut sistemde de çok daha etkili bir şekilde var olduğu kabul edilebilir. Aile hekimlerinin yapacakları sevk oranları kendilerinin performansını etkileyecek, yani aşırı sevk durumunda ücretinde kesintiye yol açacak bir durumdur. Her hekimin sevk oranı, sevk ettikleri branşlar sürekli takip edilecektir. Belli bir branş üzerinde yoğunlaşma tespit edilirse bu hekimler ilgili branşta eğitime alınması planlanmaktadır.

Çakılı kadroların () isterlerse sisteme geçebileceklerini, bir sınırlamanın bugün itibarı ile olmadığını rahatlıkla ifade edebiliriz.

Sağlık Bakanlığının sisteme geçen illere gönderdiği aile hekimliği kaşeleri ile ilgili yazısında "Aile Hekimliği yapan tabiplerin kaşelerinde ilk satırda Dr. veya Uzm. Dr. ünvanından sonra hekimin adı ve soyadı, altındaki satırda Aile Hekimliği Bölge Numarası ile Aile Hekimi ibaresi, altına (veya yanına) uzmanlığı varsa uzman olduğu dal, altına diploma numarası ve varsa uzmanlık belgesi numarası bulunur, bir alt satırda da Aile Hekimi uzmanı olmayan diğer hekimler için Aile Hekimliği Sertifika No’su, en alt satıra çalışılan bölge ve İl yazılır" denmektedir. Font tipi, büyüklük, renk ve mürekkep konusunda kısıtlama getirilmemiş olup istenen özellikler daha çok içerik ile ilgilidir.

Mevcut mevzuat gereği, Aile hekimleri gelir getiren başka bir faaliyette
bulunamayacaklarından kurslarda ve okullarda ücretli ders veremeyeceklerdir.

Tüm hekimlerin eğitimleri tamamlandıktan sonra yerleştirmeler yapılacağı için eğitimden önce hizmet puanlarının yayınlanmasının bir gerekliliği yoktur. Yerleştirmeler yapılmadan önce hizmet puanları zaten Müdürlüğümüz tarafından açıklanacaktır. Hizmet bölgeleri ve krokileri de açıklanmış olup, hekimlerimiz strateji belirleyebilmek için fazlasıyla vakit bulabileceklerdir.

Sağlık Bakanlığına bağlı merkezlerde personel istihdamının nasıl yapılacağı Atama ve Nakil Yönetmeliği ile tarif edilmiştir. Dolayısıyla şu ana kadar hizmet veren kurumlarda personel temini nasıl yapılıyorsa yine aynısı yapılacak, atama ve nakil yönetmeliğinin hükümleri uygulanacaktır. Soruda belirtilen seçeneklerin hepsi yönetmelikte mevcut olup hepsi uygulanabilecektir. Seçilecek yöntem ne olursa olsun temel kriterimiz verilen hizmetin aksamaması olacaktır.

24/3/ tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması
Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesinde,
MADDE-1 6/7/ tarihli ve sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bakanlık kadrolarında memur statüsünde görev yapmakta iken ücretsiz izne ayrılarak sözleşmeli statüde aile hekimi veya aile sağlığı elemanı olan personel kendisinin vazgeçmesi veya herhangi bir suretle sözleşmesinin sona ermesi halinde, ücretsiz izine ayrıldığı görevine kadro veya personel dağılım cetveli fazlalığına bakılmaksızın geri döner. Aile Hekimliği uygulaması nedeniyle ücretsiz izne ayrıldığı birimin kaldırılması halinde ise bu birimin bulunduğu İlçe Sağlık Grup Başkanlığına atanır. Memuriyet görevine geri dönen personelin; personel dağılım cetvelinde açık olan ve doluluk oranlarına göre ihtiyaç duyulan kadrolardan birisine, memuriyet görevine başlamasından itibaren 30 gün içinde kendisinin talep etmesi ve İl Sağlık Müdürlüğünün de uygun görmesi ile bir defaya mahsus olmak üzere aynı il içinde yer değiştirme suretiyle ataması yapılabilir. Bu şekilde görevine geri dönen personel daha sonraki iş ve işlemleri için Bakanlık atama ve nakil mevzuatına tabi olur." ifadesi yer almaktadır. Dolayısıyla aile hekimleri daha önce görev aldığı birim kaldırılmadığı takdirde eski görevine dönebileceklerdir.

Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Kapsamında Sağlık Bakanlığınca Çalıştırılan
Personele Yapılacak Olan Ödemeler ve Sözleşme Şartları Hakkında Yönetmeliğin
maddesinde; Sözleşmenin çalışan tarafından sona erdirilmesi
Madde Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları askerlik, doğum, emeklilik veya diğer sebeplerle iki ay önceden bildirmek kaydıyla sözleşmenin sona erdirilmesini talep edebilirler. Bu süreyi doldurmadan görev yerini terk eden personel, bir yıl süreyle aile hekimi veya aile sağlığı elemanı olamaz. İbaresi bulunmaktadır.
sayılı Seçmen Kütükleri ve Seçimlerin Temel Hükümleri Hakkında Kanun Ek 7 inci maddesinde Yüksek mahkeme üyeleri, hâkimler, savcılar ve bu meslekten sayılanlar ile Subay ve Astsubaylar hariç olmak üzere; milletvekili ve mahalli idareler genel ve ara seçimlerinde aday ve aday adayı olan Devlet memurları ve diğer kamu görevlileri, adaylığı veya seçimi kaybetmeleri halinde, Yüksek Seçim Kurulunca seçim sonuçlarının ilanını takip eden bir ay içinde müracaat etmeleri kaydıyla eski görevlerine veya kazanılmış hak aylık derecelerindeki başka bir göreve dönebilirler. denilmektedir.
Bir önceki soruyu cevaplarken söz ettiğimiz 24/3/ tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 1. maddesinin hükümleri ile bu iki maddenin hükümlerini incelediğimizde; Sözleşmesini iki ay önceden usulünde bitiren Aile Hekimleri, seçimler sonrası memuriyetlerine ve eski kadrolarına geri dönebilirler. Ancak aile hekimliği için yedek listede sıralamaya tabi tutulurlar, usulünde bitirmeyenler ise eski kadrolarına dönebilir ancak bir yıl süreyle aile hekimi

olamaz diyebiliriz.

Evet, Aile Hekimi bölge dışından bir yardımcı personelle de çalışabilecektir. Yardımcı sağlık personelinin seçiminde temel kriter, hekim ile yardımcı sağlık personelinin karşılıklı olarak anlaşmasıdır.

Ülkemizde acil tıp uzmanlarının sayısının giderek arttığı ve bunun acil tıp hizmetlerindeki kaliteyi arttıracağı bir gerçektir. Ancak 10 yıl sonrası için şimdiden yorum yapmak çok zordur.

Mevcut planlamamızda tek hekimli TSM bulunmamaktadır.

Mevzuattaki, Aile Sağlığı Elemanı tanımında, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan, ebe, hemşire, sağlık memuru (toplum sağlığı) ibaresi yer almaktadır. Bu nedenle kamu kurum ve kuruluşlarında çalışmayan yardımcı sağlık personeli şu anki mevzuata göre Aile Sağlığı Elemanı olamamaktadır.

Aile Hekimleri istedikleri kadar sağlık ocaklarını kullanabileceklerdir. Eğer aile hekimi özel bir yeri aile sağlığı merkezi olarak kullanmak isterse, Sağlık Müdürlüğü’ne başvuracak, müdürlük binanın fiziki şartları, konumu, mobil hizmet bölgeleri, aile hekimine bağlı nüfusun yerleşimi gibi faktörleri göz önüne alarak söz konusu binanın ASM olarak kullanılıp kullanılmayacağına karar verecektir. Bununla ilgili bir süre kısıtlaması mevzuatta yer almamaktadır.

Sözleşmeli hekimler herhangi bir sebepten dolayı Aile hekimi olarak görev alamamaları halinde, daha önce görev aldıkları sağlık ocaklarının bulunduğu ilçedeki toplum sağlığı merkezlerinde istihdam edileceklerdir.

Uygulanmakta olan mevzuatta bu konuyla ilgili bir sınırlama yoktur. Hasta kendi bölgesi dışında bir bölgeden hekim seçmek istediği takdirde sadece hastanın

istemesi yetmemekte, seçtiği hekiminde hastayı kabul ettiğine dair taahütte bulunması gerekmektedir. Bu durum aslında kendi kendine bir sınırlama getirmektedir. Çünkü toplu halde başka bölgedeki hekimi tercih etme, seçilen hekimin hasta sayısını abartılı bir biçimde arttıracak, kanunda belirtilen azami hasta sayısı olan in üzerine çıkılacak, bu da hekimin hastaları kabul etmemesine neden olacaktır. Kanunda herhangi bir şekilde Aile Hekimi tarafından kayıt edilemeyen kişi İl Sağlık Müdürlüğü tarafından listesinde yakın konumdaki en az kişi kaydı olan Aile Hekiminin listesine eklenir denmektedir.

Sözleşmeden vazgeçmeleri kaydıyla sayılı DMK'na göre tayinleri yapılmaktadır.

Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimleri ve aile sağlığı elemanlarının yıllık izin süreleri 30 gündür. Bu personele, mazereti sebebiyle 5 gün daha izin verilebilir. Kadın personele doğumdan önce 8 (çoğul gebelik durumunda on) ve doğumdan sonra 8 hafta olmak üzere toplam 16 hafta süreyle izin verilir.Yıl içinde tek hekimin uygun görmesiyle toplam 20 gün hastalık izni kullanılabilir. 20 günü aşan hastalık izni için sağlık kurul raporu gereklidir.

Yeni PDC (Personel Dağılım Cetveli) Yönergesinde öncelik bu yönde olacaktır.

Acil durumlarda vatandaşlar doğrudan hastaneye başvurabilecektir. Acil durum veya sevksiz başvuru aile hekiminin sevk oranını etkilemeyecektir.

Kişi 6 aydan kısa sürede olmamak şartı ile hekimini değiştirebilir. Ancak bulunduğu yerdeki hekimi tercih etmeyen kişiler kendilerinden uzakta olan bir başka hekimi de tercih edebilecektir.

Her iki şekilde de yapılabilir. Ancak memur statüsünde olması durumunda ücretinde iyileştirme yapmak mümkün olmayacaktır. Mevcut maaş + döner sermaye şeklinde çalışmak zorunda kalacaktır.

Hayır. Aile hekiminin bu testlerden ücret alması mümkün değildir. Sadece kendisine ayrılan laboratuar gideri ücretinin daha avantajlı olmasını sağlayabilir.

Bakanlık dışında birinci basamak sağlık hizmeti veren, üniversiteler, askeri birlikler, hastaneler, kamu kurum ve işyerlerinde herhangi bir suretle istihdam edilen, bakanlığın öngördüğü eğitimleri alan ve Yönetmelikteki fiziki ve teknik şartları temin eden hekimlere, kendi görev ve sorumluluk alanlarıyla sınırlı olmak kaydıyla, kendilerinin talebi ve kurumlarının teklifi üzerine valiliklerce aile hekimliği yetkisi verilir. Yetkilendirme sonrası hizmete özel sözleşme ile göreve başlatılır

Mevcut mevzuat gereği, Aile hekimleri gelir getiren başka bir faaliyette bulunamayacaklarından işyeri hekimliği de yapamayacaklardır

Sağlık Bakanlığının bu konudaki uygulamasının nasıl olacağı henüz
bilinmemektedir.

Aile hekimleri yaptıkları tüm işlemleri otomasyon sistemine kaydetmek zorundadırlar. Bu otomasyon sayesinde bilgiler merkeze iletilecek ;alınacak ücretlerle,ücretlerinden yapılacak kesintiler bu bilgilere göre hesaplanacaktır.

Toplum Sağlığı Merkezleri zaman zaman aile hekimlerine kayıtlı bireyleri ziyaret ederek ilgili işlemlerin yapılıp yapılmadığını sorgulayacaklardır. Sahte kayıt yaptığı
veya eksik koruyucu sağlık hizmeti alışkanlık haline getirmiş aile hekimleri yapılan itirazlar sonrası hatasında ısrarlı olursa sözleşmeleri iptal edilebilecektir.

Aile hekimleri yapmış oldukları işlemleri kayıt edeceklerdir. Sistem zaten işlemleri
yapılmamış kabul ettiğinden kayıt etmedikleri her işlemi yapmamış sayacaklardır.

Aile sağlığı elemanları da belirli oranlarda bu ücretlerden faydalanabileceklerdir.

RIA sertifikası varsa uygulayabileceklerdir. Ancak benzeri diğer sertifikaların kendi mevzuatlarına uymaları gerekmektedir.

Kişilerin istediği AH seçmesi esastır. Çocuklar ebeveynlerinin tercih ettiği AH kaydettirilebilecektir .Bu tarz tercih hakkının yaratacağı sıkıntı bazı hastalıkların bir yerde odaklanmasına rağmen fark edilememesi olacaktır. Ancak kullanılan bilgisayar programına kayıtlar doğru girildiği takdirde TSM'de çalışan takip

sisteminde bu durum ikaz mekanizmasını tetikleyecek ve hekimlere durum
bildirilecektir.

Kamu kurumlarında çalışan hekimlerin kendi kurumlarında Sağlık Bakanlığı onayıyla yetkilendirilmiş olarak hem aile hekimliği hem de kurum hekimliği yapmalarıdır.

Diğer personel Toplum Sağlığı Merkezi hizmetlerinden elde edilen gelirden döner sermaye katkı payı alacaktır.

Aile hekimleri reçete ettikleri ilaçları bilgisayar programına işlemek zorundadırlar. Bu ilaçlar merkezden takip edilerek sapmalar tespit edilecek ve hekimler ikaz edilecektir.

Aile hekimliği uzmanları dışındaki diğer branşların uzman hekimleri de uygulamada yer almak üzere başvurabilecekler. Ancak uzmanlık dalları ne olursa olsun bu branşları ile ilgili uzmanlık hizmetlerini başka bir kamu veya özel sağlık kurumunda yapamayacaklar.

ler birinci basamak sağlık kuruluşu olduğundan birinci basamak hekimler ile aynı pozisyonda olacaklardır.

Bilakis hastaların ilaç yazdırabilmek için devlet hastanelerinde saatlerce sıra beklemelerini ve gereksiz ikinci basamak hizmetlerini azaltacaktır. Aile Hekimleri tarafından daha kontrollü bir ilaç tüketimi sağlanacağından artış beklenmemektedir. Hatta hasta memnuniyetini ve hizmetin devamlılığını sağlayacaktır.

Aile hekimliği bilgi sistemine ilgili yerlere kaydederek günlük olarak rapor kayıtlarını yaptırabilirler.


AHBS nin geçmişe yönelik tarih ayarları sistemin kontrolünde olduğundan geçmişe yönelik rapor yazılması mümkün değildir.

Öncelikle en az 60m2 olmak durumundadır. Bu tek bir aile hekimi içindir. Eklenecek her hekim için 20m2 alan daha eklenmelidir. Bunların yan sıra yönetmelikte belirtilen bekleme alanları, muayene odası (8m2), lavabo, laboratuar, yazışmaların yapıldığı oda v.s. tamam olmalıdır.

Sözleşme ile çalışanlar için ücretlerde farklılık yoktur. Ancak serbest çalışıp bakanlıkça aile hekimi olarak görevlendirilen tabip veya uzman tabipler kayıtlı kişi başına 0, 2 YTL ücret alacaklardır.

Ücretsiz izinli sayılırlar ve bu sürede geçen kadro derece,terfileri ve ilişkileri devam eder. Sosyal Güvenlik için emeklilik kesenekleri AH ve ASE maaşından
yapılacaktır.

Aile sağlığı elemanları da belirli oranlarda bu ücretlerden faydalanabilecekleridir.

Aile Hekimi izin kullanırken hastalarına kim bakacak?

İzinlerin kullanılması sırasında, sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimi, bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen şartları taşıyan tabip veya tabiplerle
veya aile sağlığı elemanları ile anlaşarak, hizmetin görülmesini sağlar. Bu anlaşma yerel sağlık idaresince uygun görülmelidir. Bu durumda, asıl aile hekimi ya da aile
sağlığı elemanına ödeme tam olarak yapılır. Geçici aile hekimi ya da aile sağlığı
elemanına bu geçici görevi dolayısıyla ödeme yapılmaz. Bu mümkün olmadığı takdirde yerel sağlık idaresi, diğer aile hekimleri, aile sağlığı elemanları veya
Bakanlık personelini geçici aile hekimi veya geçici aile sağlığı elemanı olarak
görevlendirir.

İlk yerleştirme hangi esaslara göre yapılacaktır?

Kamu görevlisi olan tabip ve uzman tabiplerin yerleştirilmesi

Kadrosu ve pozisyonu pilot ilde olmak şartı ile hizmet puanı sıralamasına göre
önce:
1. AH Uzmanları
2. Sonrasında diğer tüm tabip ve uzman tabipler
Boş pozisyonlara yerleştiremeyenler yedek listeye kaydedilir.

Kamu görevlisi olmayan uzman tabip ve tabipler


Pilot ilde yeterli sayıda pratisyen tabip olmaması veya AH pozisyonlarının doldurulamaması halinde, Bakanlığın önerisi ve Maliye Bakanlığı'nın uygun görüşüyle, bu tabiplerin başvuruları alınır.
Başvuru çoksa hizmet puanlarına göre yine önce AH uzmanları ve sonrasında tabip ve uzman tabipler yerleştirilir.

Aile Hekimine yapılacak ödeme hangi kalemlerden oluşur?

Aile Hekimine yapılacak ödeme 5 kalemden oluşur:
1. Kayıtlı kişiler için ödenecek ücret
2. Sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi ücreti
3. Aile sağlığı merkezi giderleri
4. Gezici sağlık hizmeti giderleri
5. Tetkik ve sarf malzemesi giderleri

Aile Sağlığı Merkezi nasıl bir yapılanmadır?

Bir ya da daha fazla aile hekimi ile aile sağlığı elemanlarınca aile hekimliği hizmetinin verildiği sağlık kuruluşudur.
Aile Hekimleri öncelikle, bölgedeki Bakanlık ve diğer kurumlara bağlı uygun sağlık kuruluşlarında hizmet verirler. Bu imkanların sağlanamaması halinde AH, çalışacağı bölgede kendi donatacakları uygun standartları taşıyan mekanlarda hizmet verirler.
AH, birden fazla belde veya köye gezici hizmet vermek zorundaysa İl Sağlık
Müdürlüğünce uygun görülen merkezi konumdaki yerleşim biriminde ikamet eder.

Toplum Sağlığı Merkezi nedir?

Bölgesinde yaşayan kişilerin ve toplumun sağlık hizmetlerini organize eden, toplumun koruyucu hekimlik hizmetlerini sunan, birinci basamak sağlık hizmeti veren kurumların kendi arasında ve diğer kurumlar arasında eşgüdümünü sağlayan, idari hizmetler ile sağlık eğitimi ve denetim faaliyetlerini yürüten sağlık merkezidir.

Aile Hekiminden (Sağlık Ocağı) Sağlık Raporu Nasıl Alınır? Sağlık raporu bireyin sağlıklı olup olmadığını gösteren belgedir. Sağlık rapor askere giderken, işe girerken evlenirken gibi durumlarda alınmaktadır. Kişilerin sağlık durumu tespit edilerek bir işi yerine getirip getiremeyeceği tespit edilmektedir. Resmi bir kuruma başvuru yapan bireyler görevini yapabilmek için herhangi bir problem teşkil edip etmemsiniz incelemek için yetkili kurum tarafından verilmektedir.

Sağlık raporu alacak olan vatandaşlar aile hekiminden sağlık raporu alı alamayacağını merak etmektedir.

Sağlık Rapor Nasıl Alınır?

Sağlık raporu alabilmeniz için tam tescilli bir sağlık kuruluşuna gitmeniz gerekmektedir. Özel hastaneler, aile hekimlikleri ve devlet hastaneleri sağlık raporu veren kurumlardır. Özel hastanelerde sağlık raporu alabilmek bir hayli masraflıdır. Bu nedenle vatandaşlar aile hekimliğinden sağlık raporu almayı tercih etmektedir.

Aile Hekimi Sağlık Raporu Veriyor Mu?

Aile hekimi sağlık raporu veriyor mu sorusuna cevap vermek gerekirse aile hekimi sağlık raporu iş yada ehliyet almak için sağlık raporu vermektedir. Ancak aile hekiminden alınan sağlık raporu bazı iş yeri tarafından kabul edilmediğini göz önünde bulundurmanız gereklidir.

Aile hekimi sağlık raporu yazabilir ancak aile hekiminde alacağınız sağlık raporunun mutlaka vereceğiniz kurum tarafından kabul edilip edilmediğini sormanız gereklidir. Bazı iş yerleri tam teşekküllü hastaneden sağlık raporu isterken bazı işyerleri ise aile hekiminden aldığınız sağlık raporunu kabul etmektedir.

Aile Hekiminden Sağlık Raporu Nasıl Alınır?

Aile hekiminden sağlık raporu alabilmek için en yakın sağlık ocağına müracaat etmeniz gerekmektedir. Aile hekimi tarafından verilemeyecek durumda bir sağlık raporu varsa gerekli kurumlara yönlendirme yapılacaktır. Aile hekiminden sağlık raporu alma için mutlaka bağlı olduğunuz sağlık ocağındaki aile hekiminize gitmeniz gereklidir.

Mutlaka aile hekiminizi öğrenmeli ve size atanmış aile hekimine gitmelisiniz. Başka bir aile hekimi sağlık raporu veremeyeceği için mutlaka kayıtlı olduğunuz sağlık ocağına gitmelisiniz.

Sağlık Raporu Almak Ücretli Mi?

Sağlık ocağı (aile hekimliği) sağlık raporu almak ücretsizdir.

Devlet hastanelerinden sağlık raporu almak ücretlidir. Hekimden alınan sağlık raporu 50 TL, kuruldan alınan sağlık raporu ise TL’dir.

Araştırma hastanelerinden de sağlık raporu almak ücretlidir. Fiyatlar 75 TL ve TL arasında değişiklik göstermektedir.

Özel hastanelerden alınan sağlık raporu fiyatları 50 TL ve TL arasında değişiklik göstermektedir.

Aile Hekiminden En Fazla Kaç Gün Rapor Alınabilir?

Aile hekiminden en fazla 10 gün rapor alınabilmektedir. Eğer raporunuz bittiğinde “Kontrol” gibi bir not eklenmişse ekstra rapor alınabilmektedir. Eğer bu not eklenmemişse bir daha rapor alınamaz. Aile hekimden alınabilecek rapor 20 günü geçemez.

Aynı hekim tarafından aynı hastaya 40 günden fazla rapor verilememektedir.

Eğer 40 günü geçen bir rapor aldıysanız SGK tarafından heyet raporu talep edilebilmektedir.

Sağlık Raporu Hangi Durumlarda Gereklidir?

Sağlık raporunun gereklilik durumları değişmektedir.

  • İşe giriş için sağlık raporu,
  • İş görmemezlik için sağlık raporu,
  • Spor için sağlık raporu,
  • Evlilik için sağlık raporu,
  • Askerlik için sağlık raporu,
  • Ehliyet almak gibi durumlar için sağlık raporu verilmektedir.

Aile Hekimi Sağlık Raporu Kaç Gün Geçerli

Aile hekime yada devlet hastanesinden aldığınız sağlık raporu geçerlilik süresi 2 yıldır. E-Devlet üzerinden ve e-nabız üzerinden görebileceğiniz sağlık raporu aldığınız kurum tarafından aksi belirtilmedikçe 2 yıl boyunca geçerlidir.

Aile Hekiminden İşe Giriş İçin Sağlık Raporu Alınır Mı?

Aile Hekimliğinden işe girmeden önce sağlık raporu alabilmeniz mümkündür. İşe girmeden önce işverenler ve yasalar çalışanın sağlık durumu ile ilgili bilgi sahibi olması için sağlık raporu verilmektedir. İşe giriş için verilen sağlık raporlarının geçerlilik süresi kişinin çalışacağı iş yerine göre değişiklik göstermektedir.

Ofisler, bürolar ve restoranlar gibi az tehlikeli iş yerleri için alınacak sağlık raporunun süresi 5 yıl geçerlidir.

Üretim fabrikaları gibi tehlikeli iş yerleri için alınacak sağlık raporu süresi 3 yıl geçerlidir.

İnşaatlarda, madenlerde ve kimya sanayisi alanında çalışanların alması gereken sağlık raporunun süresi ise 1 yıl geçerlidir.

Aile Hekiminden Evlilik İçin Sağlık Raporu Alınır Mı?

Evlilik yapmadan önce alınması gereken sağlık raporudur. Evlilik için sağlık raporu şartı cinsel yollarla bulaşabilecek hastalıkların tespit edilmesi, cüzam, verem ve Hepatit B gibi hastalıkların önceden tespit edilmesi için yapılmalıdır. Böylece evliliğe engel teşkil eden bir durumun olup olmadığı tespit edilmektedir. En yakın aile hekimliğine başvuru yaparak evlilik için sağlık raporu talebinde bulunabilirsiniz.

Aile Hekiminden Spor Lisansı İçin Sağlık Raporu Alınır Mı?

Aile hekimliğine giderek spor lisansı için sağlık raporu alabilirsiniz. Spor için sağlık raporu istenmesinin nedeni spor yapacak olan kişinin yapacağı spora uygun olup olmadığının kontrol edilmesidir. Aile hekimliğine gitmeden önce e-Devlet sisteminde sporcu sağlık lisansı belgesi alınması gerekmektedir.

Aile Hekiminden Ehliyet İçin Sağlık Raporu Alınır Mı?

Ehliyet alacak olan adaylar aile hekimliğinde kısa sürede sağlık raporu alabilmektedir. Aile hekimliğinde sürücü belgesi için sağlık raporu alabilmeniz için biyometrik fotoğrafınız ve kimlik kartınız ile sağlık ocağına gitmelisiniz. Ehliyet için gerekli sağlık belgesi araç kullanmaya engel bir hastalığınızın olup olmadığının saptanması için yapılmaktadır. Gerekli tetkikler yapıldıktan sonra göz muayenesi de yaptırmanız gerekmektedir.

Aile Hekiminden İstirahat İçin Sağlık Raporu Alınır Mı?

İstirahat için aile hekimliği en fazla 10 gün rapor verebilmektedir. Eğer sağlık raporu almak isteyen vatandaşlar tekrar rapor almak isterse 10 gün daha gerekli sağlık değerlendirmeleri yapıldıktan sonra rapor alabilirsiniz. Aynı aile hekiminden en fazla 40 gün sağlık raporu alınabilmektedir.

Aile Hekiminden Askerlik İçin Sağlık Raporu Alınır mı?

Askerlik için sağlık raporu almak isteyen vatandaşlar e-Devlet sisteminden askerlik için gerekli işlemlerin bitmiş olması gerekmektedir. Daha sonra aile hekimliğine bu durum gerekli muayenelerin yapılması için yönlendirme yapılacaktır. Aile hekimliği tarafından gerekli sağlık muayeneleri yapıldıktan sonra askerlik yapacak olan kişinin yapmasına engel bir durum yoksa Sağlık Bakanlığı’na sistem üzerinden yönlendirme yapılacaktır.

Aile Hekiminden İş Göremezlik İçin Sağlık Raporu Alınır mı?

Aile hekiminden iş göremezlik raporu alınabilmektedir. İş göremezlik sağlık raporu çalışanın haklarını korumak ve alınacak olan iş kazası raporu sayesinde sigortadan faydalanabilmektedir. İş göremezlik için sağlık ödeneğinden hangi durumda faydalanabileceğiniz aşağıda yer almaktadır.

  • İş yerinde kaza geçirilmesi gibi durumunuz varsa sağlık ödeneğinden faydalanılabilmektedir.
  • Kadınlarda hamilelik ve doğum durumunda gibi durumunuz varsa sağlık ödeneğinden faydalanılabilmektedir.
  • Geçici iş göremezlik gibi durumunuz varsa sağlık ödeneğinden faydalanabilirsiniz.
  • Kalıcı iş göremezlik gibi durumunuz varsa sağlık ödeneğinden faydalanabilirsiniz.

Aile Hekiminden Gece Çalışabilir Sağlık Raporu Alınır Mı?

Gece çalışan vatandaşların çalışabilmesi için sağlık raporu alması gerekmektedir. Bu rapor aile hekimliği tarafından verilebilmektedir. Ancak aile hekimden alacağınız gece çalışabilir sağlık raporu bazı işveren tarafından kabul edilmeyebilir. İş yerimi hekime tarafından tekrar sağlık raporu alması için aile hekimi yerine tam keşküllü hastaneye yönlendirebilir.

E-Devlet Sisteminden Aile Hekimliği Sağlık Raporu Sorgulaması Yapılabilir Mi?

e-Devlet sisteminden aile hekimi bilgisi sorgulama, istirahat raporu sorgulama gibi sağlık raporu bilgilerinin sorgulaması yapılabilmektedir.

Bunun için funduszeue.info linkine tıklayarak T.C. Kimlik Numarası ve şifreniz ile sisteme giriş yapmalısınız. Daha sonra arama kutusuna “Sağlık Bakanlığı” yazarak gerekli sorgulamaları yapabilirsiniz.

Aile Hekiminden Sağlık Raporu Almak İçin Gerekli Belgeler

Aile hekimden sağlık raporu almak isteyenler alacakları sağlık raporu için bazı evrak belgelere ihtiyaç duyabilirler. Sağlık raporu için silah ruhsatı, evlilik, iş için yada ehliyet için sağlık raporu almak isteyenler kimlik ve size verilen evrak ile başvuruda bulunabilirsiniz.

Aile Hekiminden Sağlık Raporu Almak Ne Kadar Sürer

Aile hekimden sağlık raporu almak isteyenler sağlık raporu ne kadar sürede çıkar sorusunu merak etmektedirler. Aile hekiminden alınan sağlık raporu size hemen verilmektedir. Kan örneği yada tahlil sonuçlarını içermediği için aile hekiminden hemen sağlık raporu alabilirsiniz.

Aile Hekimliği, çocuk, genç, yaslı tüm bireylere hem koruyucu hem de tedavi edici sağlık hizmetleri sunan uzmanlık dalıdır. Aile hekimleri dahili, jinekolojik, çocuk sağlığı, ruhsal sorunlarla ilgili temel hastalıkları tedavi edici ve koruyucu sağlık bilgilerine sahip uzman doktorlardır.

Contents

Aile hekimi cilt hastalığına bakar mı?

&#;Aile hekimliğinin geniş kliniği içinde cilt hastalıklarının ayrı bir yeri vardır. Birçok vaka, daha ikinci ve üçüncü basamaklara gitmeden birinci basamakta çözülebilir.

Hangi durumlarda sağlık ocağına gidilir?

Aile hekimlerinin ilgilendikleri hastalıklar kısaca şöyledir:

  • Kalp ve damar hastalıkları,
  • Jinekolojik hastalıklar,
  • Anne ve bebek sağlığı,
  • Dahiliye hastalıkları,
  • Alerjik hastalıklar,
  • Göğüs hastalıkları,
  • Cilt hastalıkları,
  • Salgın hastalıklar,
  • Aile hekimliğinde hangi testler yapılır?

    Aile hekiminden randevu alınarak ücretsiz olarak yaptırılacak check-up&#;ta vatandaşların kan basıncı, kan şekeri, kan kolesterol ve yağ düzeyleri, EKG yani kalp grafisi, idrar tahlilleri, karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri ile kanser taraması yapılacak.

    Aile hekimliği nedir ne iş yapar?

    Aile sağlığı merkezini yönetir, birlikte çalıştığı ekibi denetler ve hizmet içi eğitimlerini sağlar, İlgili mevzuatta birinci basamak sağlık kuruluşları ve resmi tabiplerce kişiye yönelik düzenlenmesi öngörülen her türlü sağlık raporu, sevk evrakı, reçete ve sair belgeleri düzenler.

    Aile hekimi randevu almak zorunlu mu?

    İsteyen vatandaşlar randevu almadan da Aile Hekimine müracaat edebilir. Yani muayene olabilmek için randevu almak zorunlu değil. Ayakta tedavi olmak için başvuran hastaların muayenesi yapılacak. Acil olarak gelen hastalara ise her zamanki gibi öncelik verilecek.

    Aile hekimleri ne kadar maaş alıyor?

    Göreve yeni başlayan bir aile hekimi TL maaş alırken, meslekte 25 yılın üzerinde görev alanlar 18 bin TL&#;ye kadar maaş ödemesi alırlar. &#;de uzman aile hekimi maaş tutarı, TL ve 18 bin TL arasında değişmektedir. Bu değişimin sebebi ise hem puanlama sistemi hem de aile hekiminin evlilik durumudur.

    Sağlık ocakları ne işe yarar?

    Sağlık ocakları her türlü koruyucu hekimlik hizmetleri, hastaların muayene ve tedavisi, sağlık ocağına kayıtlı şahısların sağlık sicillerini tutmak ile mükelleftir. Sağlık ocağı hekimleri tedavi edemedikleri vakaları, hastaneye sevki gereken acil vakaları vb. durumlarda hastaları hastaneye sevk ederler.

    Aile hekimi hangi durumlarda rapor verir?

    Aile Hekimi, Hamilelik kontrolünü, rutin kontrolleri, Tetanoz aşısını, tahlillerini yapar. Bebeğinizin ve çocuğunuzun aşılarını, boy-kilo izlemlerini yapar, gelişimi konusunda bilgilendirir. Aile hekimi size YİVSİZ AV TÜFEĞİ kullanmak için gerekli olan Sağlık Raporunu verebilir.

    Sağlık ocağı iş için sağlık raporu veriyor mu?

    İşe girişlerde sağlık raporunun alınabileceği yerler ikiye ayrılmaktadır. Bunlardan bir tanesi işyeri hekimi bir diğeri ise aile hekimleridir. Ancak unutulmamalıdır ki, eğer girilecek olan iş az tehlikeli kategorisinde ise aile hekimlerinin sağlık raporu verme yetkisi bulunur.

    Aile hekimliğinde kan tahlili yapılıyor mu?

    Sağlık ocaklarında hastanelerde yapılan pek çok kan tahlili yapılmaktadır. Her gün belli bir saate kadar alınan kanlar, en yakın devlet hastanesine gönderilir.

    Sağlık Ocağında kan tahlilinde nelere bakılır?

    Aile Sağlığı Merkezimizde bakılabilen tetkikler:

  • Kan sayımı(Hemogram)
  • Biyokimya.
  • Tiroid fonksiyon testleri.
  • Gebelik testi.
  • Kan grubu tayini.
  • Hepatit markerları
  • Bulaşıcı hastalıklar(VDRL, HIV)
  • Vitaminler.
  • Aile hekimliğinde hormon testi yapılır mı?

    Sağlık ocaklarında kan alındığı biliniyor ancak hormon testi için sağlık ocağı zaman zaman yeterli olmayabilir. Bu konuda en sağlıklı bilgiyi bağlı olduğunuz aile hekimliğinden alabilirsiniz. Yapılacak hormon testi sağlık ocağının imkanlarını aşacak olursa aile hekimi en yakın sağlık merkezine yönlendirme yapacaktır.

    Aile hekimliği nedir nasıl çalışır?

    Aile hekimleri hastalarını sadece tedavi etmekle kalmaz, onları hastalanmadan önce de korumaya çalışır. Bu amaçla kişiye yönelik koruyucu hizmetler içinde aşılama, yaşam tarzı değişiklikleri için danışmanlık yapma, bebek ve çocuk izlemi, gebe izlemi, aile planlaması hizmetlerini sunar.

    Aile hekimi olmak zor mu?

    Aile hekimliği, zor ve sorumluluğu ağır bir meslek olmasının yanında son derece saygı ve sevgi duyulan bir meslek olarak tercih ediliyor. Pek çok gencin kariyer hedeflerinde yer alan aile hekimliği çok çalışma ile ulaşılabilecek kutsal bir meslek.

    Aile hekimliği maaşı nasıl hesaplanır?

    Aile hekimi maaş puanı, (bin) puan üzerinden hesaplanır. Örneğin, mesleğe yeni başlayan bir aile hekimi; kalabalık bir mahallede görev alırsa maaş puanı olarak, düşük nüfuslu bir mahallede görev alırsa maaş puanı &#;in altında hesaplanır.

    Aile Hekimliği Anabilim Dalı

    Aile Hekimliği, çocuk, genç, yaslı tüm bireylere hem koruyucu hem de tedavi edici sağlık hizmetleri sunan, tıpta uzmanlık dalıdır. Aile Hekimleri dahili, jinekolojik, çocuk sağlığı, ruhsal sorunlarla ilgili temel hastalıkları tedavi edici ve koruyucu sağlık bilgilerine sahip uzman doktorlardır. Diğer uzmanlık dallarından farklı olarak hastaların aile hekimlerine başvurmaları için belli bir organ sistemi veya konuda sorunları olması, belli bir yaş grubunda olmaları veya belli bir cinsiyette olmaları gerekmemektedir. Hastalar aile hekimlerine o an için hastalıkları olmasa da yalnızca insan oldukları için başvurabilirler.

    Aile hekimliğinin en önemli ilkesi hizmette süreklilik birey veya aile üyelerinin aynı kişi, kurum veya kuruluştan hizmet almaya devam etmeleri surecinde karşılaşılan tüm sağlık süreçlerinde ve periyodik sağlam kişi muayenelerinde aynı hekimin kişiyi en azından belli aralıklarla görmesi ve sağlık sorunlarını çözmede yardımcı olması demektir.

    Aile hekimliği Uzmanı yas, cinsiyet ve hastalık ayırımı yapmaksızın herkesi kabul eder; bireylere ve ailelere sağlık hizmeti sunar, hastaların sorunlarını anlamaya çalışır; tanı koyar ve tedavisini üstlenirler. Gerektiğinde diğer uzmanlık dalları ile görüşür, hastayı birlikte değerlendirir (koordinasyon ilkesi). Ne zaman tedaviyi üstleneceğini ve ne zaman diğer bir branş uzmanına danışması gerektiğini bilir.

    Aile hekimleri sadece tedavi eden değil, hastalarını hastalıklardan korumaya çalışan hekimlerdir. Koruyucu hekimlik konusunda, aile hekimleri, bebek ve çocuk takibi ve ası uygulamaları, aile planlaması, gebe takibi ve ası uygulaması yapar; salgın ve bulaşıcı hastalıklar varlığında aile bireylerini bilgilendirir ve koruyucu önlemlerin alınmasını sağlar, diğer tıp branşlarıyla ortak olarak toplumun sağlığını koruma çalışmalarına aktif olarak katılır.

    Doktorunuz ile gerçekleştireceğiniz görüşmenin hemen sonrasında yapılacak tetkikler belirlenir ve gerektiğinde ilgili birimlerden konsültasyon istenir. Sağlık Riski Değerlendirme adı verilen bu yöntemle elde edilen sonuçlar doğrultusunda kısa sürede gerekli yönlendirilmeniz ve kontrolleriniz gerçekleştirilir. Bu yöntem sayesinde, standart check-up programlarının aksine, taşıdığınız risklere göre belirlenen bir program ile sizin sağlığınız için daha önemli tetkiklere öncelik verebilir, risklerinizi öğrenip gerekli önlemleri zaman kaybetmeden alabilirsiniz. Periyodik sağlık muayenesi sonrasında sağlığınızla ilgili tüm kayıtlar saklanır. Aile hekiminizle sağlık durumunuzun izlenmesi için her an iletişim halinde olabilirsiniz.

    Aile hekimliği kişisel hekimlik hizmet vermeye gayret gösterirler. Düşük eşikli hizmet anlayışı ile hasta ve sağlıklı bireylerin erişimini kolaylaştırır ve mesai saatleri içerisinde kolaylıkla başvuruda bulunulabilir. Randevu almaya gerek duymaksızın doğrudan polikliniğimize başvurulabilir.

    nest...

    çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası