Artık 3 yaş ile çocuklar evlerinden, anne-babadan yani bakım verenden kısa süreli ayrılıklara, yeni ortamlarda farklı deneyimler yaşamaya hazır olurlar. Farklı deneyimler çocuğunuzun becerilerine katkı sağlayacak ve gelişimini hızlandıracaktır. Çocuklar için yuva deneyimi öncelikle sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemek amacıyla faydalı olacak ancak aynı zamanda kavramsal becerilerin de gelişmesini sağlayacaktır.
Çocuğunuzun bu yaş döneminde sahip olması gereken becerilerin önemli olanları aşağıda sıralanmıştır. Bu becerilerden bazılarını gözlemleyebiliyor, bazılarını gözlemlemiyor olabilirsiniz. Önemli olan 3 yaş ile bu becerilerin gelişmesini destekleyecek deneyimler yaşaması için uygun ortamlar sağlamanızdır. İyi bir yuva seçimi bu becerilerin gelişimi için en uygun ortamdır. Çocuğunuzun aşağıda yazılan becerilerde zorlandığını düşünüyor iseniz ya da denemelerinize rağmen okula uyumu konusunda sıkıntı yaşanıyor ise bir gelişim uzmanından görüş ve öneri almanız faydalı olacaktır.
Aşağıdaki videolarda Uzm. Ped. Emine Eraslan, Çocuk Eğitimi ile ilgili çeşitli bilgiler veriyor.
3 yaşından itibaren çocuk, oyun çağına girer. Motor becerileri de iyice gelişmiştir. Bilişsel, dil gelişimi de, ilerlemektedir. Sayı sayar, renkleri, kavramları öğrenir, soru sorar, benlik ve cinsiyet duygusu gelişmeye başlar. Ben merkezli dönemden topluma dönük duruma geçmeye başlamıştır. Çevre onlar üzerinde iyice etkilidir ve nasıl bir birey olacağını iyice araştırır. Her şeye ve cinsel konulara merakı artmıştır. Gece korkuları yaşanabilir. Oyunları semboliktir. Gün içinde yaşadıklarını oyunlarında yansıtabilir. Dili etkin olarak kullanabilir.
Bu dönemde nasıl davranmak gerekir?
Küçük kasların motor gelişimi
1. Baş ve işaret parmağımı kullanarak küçük nesneleri toplayabilirim.
2. Sekiz adet düğmeyi kumbara tipi delikli bir kutuya atabilirim.
3. Sekiz adet küple kule yapabilirim.
4. Altı adet silindir şeklindeki çubukları oyuklarına yerleştirebilirim.
5. Dört-beş adet boncuğu bir ipe dizebilirim.
6. Modele bakarak üç blokla köprü yapabilirim.
7. Yardımsız kalem tutabilirim.
8. Modele bakarak (+) şeklini çizebilirim.
9. Modele bakarak (O) şeklini çizebilirim.
Gösterildiğinde ( ) şeklini çizebilirim.
Model olunduğunda V, T , H harflerini çizebilirim.
Model olunduğunda birleşik V ( VVVV ) şeklini çizebilirim.
Gösterildiğinde ( X ) işareti çizebilirim.
Gösterildiğinde dikey ( I ) ve yatay ( - ) çizgileri taklit edebilirim.
Daire içinde gözleri, ağzı ve burnu olan bir yüz resmi çizebilirim.
16. Bir şeklin sınırlarını taşırmadan boyayabilirim.
Makası düzgün olarak tutabilirim.
Yardımla makas kullanabilirim.
Yapıştırıcı kullanarak bir şekli kağıda yapıştırabilirim.
Patates vs. gibi baskı çalışmaları yapabilirim.
21. Bir kağıdı ikiye katlayabilirim.
Sıvıları bir kaptan diğer bir kaba boşaltabilirim.
Yoğurma maddelerini kullanarak değişik şekiller oluşturabilirim.
Büyük kasların motor gelişimi
1. Oyun oynarken çömelebilirim.
2. Tek ayağımın üzerinde 5 sn. durabilirim.
3. Bir denge tahtası üzerinde ileri doğru yürüyebilirim.
4. Düz bir çizgi üzerinde ileri doğru 1 m. yürüyebilirim.
5. Topuklarımın üzerinde ileri doğru 1 m. yürüyebilirim.
6. Parmak uçlarıma basarak ileri doğru 1 m. yürüyebilirim.
7. Engel ve atabilirim. Köşelerden koşarak dönebilirim.
8. Tek ayağımla sıçrama hareketi yapabilirim.
9. Çift ayakla ileri doğru sıçrama hareketi yapabilirim.
Dört kez üst üste çift ayak sıçrayabilirim.
Aralıkları 30 cm. olan merdivenlerden inip çıkabilirim.
30–60 cm. lik yükseklikten aşağıya doğru atlayabilirim.
Yardımsız kaydıraktan kayabilirim.
Salıncakta sallanabilirim.
Bağdaş kurup oturabilirim.
Bir bardak suyu dökmeden taşıyabilirim.
Dizlerimin üzerinde kol ve ellerimi kullanarak ileri veya geriye doğru m.yürüyebilirim.
İçinde bir çocuğun oturmakta olduğu bebek arabasını ileri doğru itebilirim.
4 kg. lık bir nesneyi m. taşıyabilirim.
Bara asılarak öne ve arkaya doğru sallanıp, yere atlayabilirim.
21. Duran büyük bir topu (20 cm. çapında) tekmeleyebilirim.
Orta büyüklükteki (12 cm. çapında) bir topu tek elimle yere vurarak sıçratabilirim.
Orta büyüklükteki (12 cm. çapında) bir topu dirsek ve omuzlarımı kullanarak 2 m. yüksekliğe atabilirim.
Yerde yuvarlanan veya bana atılan 6 cm. çapında olan küçük bir topu kollarımı uzatarak yakalayabilirim.
Bir nesneyi m. ileride bulunan 70 santimetrekarelik bir hedefe atabilirim.
Bir veya iki figürlü dairesel veya basit oyunlar oynayabilirim.
Yardımsız üç tekerlekli bisiklete binip inebilirim.
Pedallarını kullanarak üç tekerlekli bisikleti sürebilirim.
Geniş köşelerden üç tekerlekli bisikleti döndürebilirim.
Öne doğru takla atabilirim.
Kollarımı kullanarak ip, kurdele gibi nesneleri döndürebilirim.
Yerde sürünerek ileri doğru gidebilirim.
Algılama
1. Kırmızı, sarı, mavi gibi ana renkleri tanıyabilirim.
2. Kırmızı, sarı ve mavi renklerle 1’ e 1 , 1’ e 2, 1’ e 3 seçenek verilmiş durumlarda eşleştirip seçebilirim.
3. parçalı eşleştirme kartlarını eşleştirebilirim.
4. parçalık bul-yapı tamamlayabilirim.
5. Üç değişik şekli daire, üçgen, kare, şekil tablosuna yerleştirebilirim.
6. Bana söylenen 1,2,3 sayılarını sırası ile söyleyebilirim. Birden sonra ikinin, ikiden sonra üçün geldiğini bilirim.
7. Birden fazla olan nesnelerin çok olduğunu bilir ve çoğul olarak ifade edebilirim.
Dil gelişimi
1. Günlük yaşamımızda kullandığımız, içmek, açmak, kapamak, uyumak, gibi eylemleri belirten resimleri isimleyebilirim.
2. Özellikleri belirtilen nesneleri getirebilirim.
3. İki eylem gerektiren emirlere uyabilirim. (Buraya gel ve otur gibi)
4. Çevremdeki nesneleri tanır ve onların isimlerini söyleyebilirim.
5. Söyleyemesem bile ’ e yakın kelimeyi anlayabilirim.
6. İki ayrı nesneli eylemi gerektiren emirleri yerine getirebilirim.
7. Beş kelimelik cümle kurarak konuşabilirim.
8. Zamirle (ben) kendimi ifade edebilirim.
9. Sesimin tonunu ve hızını ayarlayarak konuşabilirim.
Yaptığım bir resmi anlatabilirim.
Kendi kendime konuşur ve çok soru sorarım.
18 adet nesne kartı içinden en az 10 tanesinin ne olduğunu söyleyebilirim.
13. 6 kelimelik bir cümleyi söylendikten sonra tekrarlayabilirim.
Bir hikaye oluşturup anlatabilirim.
Var olmayan bir olayı gerçekmiş gibi anlatabilirim.
Olayları birbirine bağlayıp, olanı biteni anlatabilirim.
Kavram gelişimi
1. Objeleri yer ilişkisine göre yerleştirebilirim.
2. Bir nesnenin “büyük mü?, küçük mü?” olduğunu sorduğunuzda, “büyük” ve “küçük” olanı gösterebilirim.
3. Somut olarak (gözle görebildiğim) zıt kavramları ayırt edebilirim.
4. Ne işe yaradıkları belirtildiğinde 5 adet nesneyi tanımlayabilirim. (Nerede yatıyorsun?-Yatakta…gibi)
5. İki ayrı renge göre nesneleri ayırabilirim.
6. 5 parçalı bir nesneyi büyükten küçüğe doğru sıralayabilirim.
7. Gözlerim kapalıyken görmeden, sadece dokunarak bildiğim nesneleri tanıyabilirim.
8. Problem çözme ile ilgili sorulara mantıklı cevaplar verebilirim.
37–48 Aylıkken sosyal – duygusal gelişim
1. Adımı-soyadımı söyleyebilirim.
2. Cinsiyetimi (kız mı erkek mi olduğumu) söyleyebilirim.
3. Yaşımı bilebilirim.
4. Anneme basit ev işlerinde yardım edebilirim.
5. Annemden ayrılmam gerekirse ağlamam.
6. Büyüklerimle ve arkadaşlarımla selamlaşabilirim.
7. Eşyalarımı, oyuncaklarımı arkadaşlarımla paylaşabilirim.
8. Hayali oyunlar oynayabilirim.
9. Başka çocuklarla oyunlar oynayabilirim.
Söylenen şarkılara eşlik edebilirim.
Konuşulanları dinleyebilirim.
Grup içinde işbirliği yapabilirim.
Başkalarının duygusal tepkilerini anlayabilirim.
Kendi vucuduma ait özellikleri bilir ve söyleyebilirim.
Sıra beklemeyi bilirim.
Kendimden küçüklere sevgi ve ilgi gösterebilirim.
37–48 Aylıkken özbakım becerileri
1. Elimi yüzümü tek başıma yıkayıp kurulayabilirim.
2. Tek başıma dişlerimi fırçalayabilirim.
3. Yardımla saç, tırnak, kulak, burun, ayak gibi organlarımın temizliğini yapabilirim.
4. Yardımla meyve gibi yiyecekleri yıkayabilirim.
5. İçinde bulunduğum çevreyi temiz tutabilirim.
6. Yemek yerken çatal, kaşık, bıçak kullanabilirim.
7. Suyumu kendim koyabilirim.
8. İç çamaşırlarımı giyip çıkarabilirim.
9. Ayakkabılarımı giyebilirim.
Alttan kapalı (sabit) fermuarları açıp kapatabilirim.
Orta büyüklükteki düğmeleri açıp kapatabilirim.
Vücut kısımlarını gösterebilirim.
Vücudumun kısımlarının ne işe yaradığına ait sorulara doğru yanıt verebilirim.
Psikolojik Danışman
Dilek Kırcaoğlu
3 yaş boy kilo gelişimi kız ve erkek çocuklarda farklıdır;
Ücretsiz üye olarakeğitici oyunları gör!
3 yaşındaki kız çocuğun ortalama kilosu 14 kg’dir, ortalama boyu ise cm’dir.
3 yaş erkek boy kilo için ortalama kilosu kg’dir, ortalama boyu ise cm’dir.
3 yaşındaki çocuğun yemek seçimleri günden güne değişebilir, bir gün bir yemeği severek yiyorken başka bir gün onu yemeyi reddedebilir, önemli olan yemek masasında ona çeşitli sağlıklı yemekler sunuyor olmanız ve hangilerini ne kadar yiyeceğini kendi seçiyor olmasıdır. Tanıdık ve sevdiği yemeklerin yanında, arada sırada onu sadece küçük bir parça yeni bir yemekten tatması için destekleyin ama onu zorlamamanız önemli, ve bu yeni tattığı yemekten hemen 1 porsiyon yemesini beklemeyin. Çocuğun her öğün protein, tahıl ve sebze grubundan yemekler yiyor olması sağlığı için önemlidir. Ara öğünlerde çikolata ve şekerli gıdalar yerine meyve tüketmesi de sağlıklı olacaktır.
3 yaşındaki çocuğun dil yetisi biraz daha gelişmiş olduğu için bu dönemde size birçok soru sormaya başlar, şu sıra “Yapraklar niye dökülür?” veya “Deniz neden mavi?” gibi öğrenmeye yönelik sorular duymanız muhtemeldir. “Benzer” ve “farklı” kavramlarını anlarlar, nesnelerin büyüklüklerini, şekillerini, renklerini karşılaştırıp ayırabilmeye başlarlar. Hayal güçleri büyük yükselişe geçtiği için artık taklit oyunlarını daha yaratıcı şekilde oynadıklarını gözlemleyebilirsiniz, aynı şekilde, gelişen hayal güçleri dolayısıyla eskiden var olmayan korkular geliştirebilirler, örneğin evin içinde saklanan bir canavar olduğuna inanmak gibi. Anlattığınız hikayelerin bazı kısımlarını hatırlarlar. Zaman kavramını daha iyi algılamaya başlarlar: Sabah, öğlen, akşam. Saymayı biraz biraz öğrenmeye başlayabilirler: Örneğin, oyuncak küplerini 1,2,3 diyerek üst üste koymayı öğretebilirsiniz, sayılan şeyi görsel olarak görmedikçe akıllarından bir şey sayma becerisine henüz sahip değillerdir. Yaşına uygun olan puzzle ları yapabilirler, kendi yaşının ilerisinde olan oyun ve oyuncakları almaktan kaçının (Üst seviye legolar gibi), çocuğun sürekli olarak kabileyetinin üstünde bir şeye maruz kalması psikolojisini negatif şekilde etkileyecektir, kendi yaşının legoları veya kendi yaşına uygun diğer oyunlar gelişimi için çok daha faydalı olacaktır.
Çocuğunuzun tüm gelişim süreçlerini detaylı takip edebilmek için ÇocukluDünya’nın Bebek Gelişimi Kategorisini incelemeyi unutmayın!
3 yaşındaki çocuk bazı şeyleri kendi kendine yapmayı öğrenmiş olsa da henüz her şeyi yapabilecek fiziksel kabileyeti yoktur; Aynı şekilde, daha fazla sözcük biliyor hatta bazı cümleler kurabiliyor olsa bile henüz tüm duygu ve düşüncelerini sözel olarak ifade etme becerisine sahip değildir, bu nedenlerden dolayı bir şeyleri istediği gibi yapamayınca veya kendini anlatamayınca bazı öfke patlamaları yaşayabilir çünkü fiziksel ve sözel sınırlılığı onda öfke yaratmaktadır. Bazı ihtiyaçlarını (Sıkılmak, yorgunluk, açlık vs.) sözel olarak ifade etmeyi bilmediğinden de bağırarak, ağlayarak ya da yere yatarak bu ihtiyacını belli etmeye ve sizin anlamanızı sağlamaya çalışabilir. Bu bilgilerin farkında olmak ve bu yaştaki çocuk için bunun normal olduğunu bilmek çocuğa karşı olan tutumunuzda büyük önem taşır. Öfke ve ağlama krizlerinin daha az yaşanması için çocuğunuza kızmak yerine çocuğun duygu ve düşüncelerini daha sözel ve işlevsel biçimde ifade edebilmesi için ona çeşitli duygu aktiviteleri ile duyguları anlamayı ve onları birbirinden ayırmayı öğretebilirsiniz, çocuğunuz duygularını tanıdıktan sonra da onunla duyguları sözel olarak ifade etmeye yönelik çalışmalar yapabilirsiniz. Aynı şekilde ince motor ve kaba motor aktiviteleri çocuğunuzun fiziksel gelişimi için destekleyici olacaktır.
Onaylamadığınız davranışlar için çocuğun o anki duygusunu kabul ederek yapıcı şekilde sınırlar koyun sonrasında ise ona bir alternatif verin, örneğin, “Evet şu an kızgın olduğunu anlıyorum ama evdeki eşyalar etrafa fırlatmak için değil, onun yerine oyuncaklarını bir kutuya atabilirsin.” diyebilirsiniz. Bu şekilde çocuk duygusunun anlaşıldığını ve kendisinin kabul edildiğini, yalnızca yaptığı davranışın doğru olmadığını anlamış olur. Eğer çocuğa sınırlamalar getirirken, davranışıyla birlikte öz benliğini de onaylamadığınız mesajını verirseniz çocuğun hem özsaygısı zedelenir hem de çocuk inadına o davranışı devam ettirebilir yani onaylamadığınız bir davranış gözlemlediğinizde: “Sen çok kötü bir çocuksun.” diyerek özbenliğine saldırıda bulunmak yerine çocuğun duygusunu onaylayın, davranış konusunda sınırı belirtin ve ona daha işlevsel bir alternatif verin, bu tekniği sakince uygulamanız da büyük önem taşımaktadır. Bu teknikle koyduğunuz sınırlamalarda tutarlı olmanız da önemlidir, sınırlama getirdiğiniz şeye daha sonradan izin vermek çocukta dengesizlik yaratacaktır. Koyduğunuz sınırlar veya açıklamasını yaparak vermediğiniz izinler durumunda çocuk ağlayıp dövünürse, istediği şeyi ona vermeyin, kararınızda tutarlı olun, ağlayıp dövündüğü zaman kararlılığınızı bozduğunuz durumda çocuk istediğini elde etmek için hep bu yola başvurur.
***** ***** *****
Uzmanlarımız ÇocukluDünya Premium Üyelerinin sorularını cevaplıyor. Siz de üye olup, soru sorabilirsiniz.
Merhaba hocam kızım 33 aylık. Kızım bu aralar hep aynı kıyafetleri giymek istiyor . Bir türlü vazgeçiremiyorum. Bu sıcakta hep uzun kollu penyeler giyiyor. Birkaçını sakladım ama kalan 3 tane “bunlar benim en sevdiğim kıyafetler“ diyerek ısrarcı oluyor. Ona danışarak kısa kollu giysiler almama rağmen bir türlü giydiremedim. Bana yardımcı olur musunuz?
Eğitim Danışmanı, Pedagog Prof. Dr. Norma RAZON : Merhabalar
Öncelikle başka alanlarda da böyle takılmaları, tutturmaları var mı onu izleyin. Takıntılı bir çocuk olmaması için bu isteklerinin tümünün gerçekleşmemesi gerekir. Örneğin, çok sevdiği bir kıyafet ortada ise diğer kıyafeti yıkanmak üzere sabunlu suya koyun.
Örneğin, çok sevdiği diğer bir kıyafeti yeni yıkandı, ıslak diye vermeyin (gerçekten ıslak olsun). Çok sevdiği bir tişortun ayısının başka bir rengini alın. Deneyin bakalım nasıl bir sonuç alacaksınız
Kolay gelsin
Kızım 26 aylık. Bugüne kadar ekran izlemedi ancak bir aydır anlatmak istediğim masalı internetten dinledim öğrenmek için o sırada hikaye dinlemeyi keşfetti ve devamlı talep ediyor. Daha doğrusu sadece pinokyo masalı müdavimi, izlemeden dinlemesi de ekran verdiği etkiyi yaratır mı bunu sonlandırmalı mıyım?
Eğitim Danışmanı, Pedagog Prof. Dr. Norma RAZON : Merhabalar
Ekran izletmeye ne kadar geç başlatsanız o kadar iyi. İzletmeyi düşünüyorsanız günde 15 dakikayı aşmamaya özen gösterin
Çocuğun ekran bağımlısı olmaması için elinizden geleni yapın
- Görüntüsüz dinletmek
- kitap okumak, okurken kitaba ve resimlere baktırmak, sayfaları ona çevirtmek
- Ekranı izlemeden sadece anlatılanı dinlemek, dinleyerek öğrenmek
- Canlı bir şekilde anlattığınız masalı, öyküyü dinletmek
Çocuk gelişiminde çok yararlı
Kolay gelsin
3 yaşında kızım. Kreşte üst sınıfta, kendisini ısırma huyu başlamıştı. Kendi yaş grubuna aldırdık ama o sınıftan sonra ne zaman oyunlarda veya etkinliklerde deneme yaptığı halde yapamadığı bir şey olduğunda kendisini ısırmaya devam ediyor. Kaybetmenin veya yapmamanın kazanmak ve yapmak kadar doğal bir şey olduğunu anlatmaya çalışsak da yine bu hareketine devam ediyor. Nasıl bir yol izlemeliyim?
Merhabalar
Bu yaşlarda çocuklar başarısızlık nedeniyle kırıklık ve öfke yaşadıklarında kendilerine, karşılarındakine veya önlerindeki materyale zarar verme girişimin de bulunabilirler. Bu durumda görevimiz çocuğun yaşadığı duyguyu anlamak ve isimlendirmek, istenmeyen davranışla istenen davranışı kısaca söylemektir. Örneğin küpleri üst üste koyup kule yapmak isterken küpler devrildi, çocuk öfkelendi, kendini ısırdı, küpleri fırlattı. Yapılacak olan “Görüyorum küpler devrildi, kızdın, öfkelendin. Tabii öfkelenebilirsin ama kolunu ısıramazsın ve küpleri fırlatamazsın” deyin. “Ben yanındayım, tekrar deneyebilirsin, yardım istersen bana söyleyebilirsin ama kendine ve oyuncaklara zarar veremezsin” deyin. “Oynarken kendine, bana ve küplere zarar veremezsin” diye tekrarlayın. “Hadi bakalım bir daha dene” deyin.
· Yaşadığınız başarısızlıklardan söz edebilirsiniz.
· Koluna yağlı bir krem sürebilirsiniz
· Kendine zarar verdiği için oyunu sonlandırabilirsiniz.
· Önemli olan tekrar kule yapmak için çaba harcamasıdır onu kule yapmaya teşvik edin. Başarsa da başaramasa da çabasını fark edin.
Kolay gelsin
Merhaba. Oğlum şu anda 40 aylık. Özellikle son 6 aydır inanılmaz mızmız. Her şeyi ağlayarak yapmaya çalışıyor, yapmadığımız taktirde bir şeyleri fırlatıyor, kırıyor, bana vurmaya çalışıyor. Olmayacak hareketlerle saatlerce susmadan ağlıyor. Dediğinin olmayacağını anladığında da “anne baba özür dilerim bir daha yapmayacağım” diye yanımıza geliyor. Babası bana göre daha sabırsız ve ister istemez oda agresifleşiyor. Öncelikle oğlumun bu kriz anlarında bir şeyleri fırlatıp atarken ne yapmalıyım ve her seferinde gelip özür dilediğinde nasıl davranmalıyız? Ona sarılmadığım zaman da daha hırçınlaşıyor. Bu arada kreşe gidiyor fakat kreşe başlamadan önce bu tarz hareketleri vardı. Aksine okulda daha sakin ve anlayışlı. Bize karşı çok zorlayıcı. Teşekkürler
Eğitim Danışmanı – Pedagog Prof. Dr. Norma Razon: Merhabalar
Oğlunuz bir şeyleri ağlayarak ifade ettiğinde: sakince "Ağladığın zaman anlamıyorum, ağlamadan söyle anlayayım" deyin.
İstediğini yapmadığınızda, fırlattığında, vurup kırdığında: öncelikle zarar vermesini engelleyin, canını acıtmadan elini tutun, onun seviyesine inin, gözünün içine bakın, çok alçak bir sesle " İstediğin yapılmadı kızgınsın, anlıyorum ama eşyaları fırlatıp kıramazsın, bana vuramazsın acıyor, yaptıkların hiç hoşuma gitmedi" deyin, Bağırmayın, çağırmayın, mesafeli davranın, ilgiyi kesin, yaptığınıza ara verin, oynuyorsanız oyunu sonlandırın, "Şimdi sakinleşmeliyim" deyin, konuşmayın, küsmeyin (anne babalar küsmez), ilgilenmeyin, onu bırakıp başka bir odaya geçmeyin.
Gelip özür dilediğinde: "Tamam özürünü kabul ediyorum ama ben daha sakinleşmedim" diyerek hemen konuşmayın, hemen oynamayın.
Size sarılmadan sakinleşemiyorsa, sırtı göğsünüze gelecek şekilde ona arkadan sarılın: " Sen de sakinleş, ben de sakinleşeyim" demekle yetinin. Mesafeli davranışınızı bir süre devam ettirin.
Onunla konuşacaksanız, kriz anında ve hemen sonrasında konuşmayın, aradan biraz zaman geçsin, ortam rahat ve keyifli olunca konuşun "Ağlamadan konuştuğunda, zarar vermeden bir şey istediğinde, seni anlıyorum. Kızdığında da kendine karşındakine ve eşyaya zarar veremezsin, çok kızgınsan yastığa vurabilirsin. Bir daha bunları tekrarlamanı istemiyorum, bu davranışların hiç hoşuma gitmiyor" diye vurgulayın.
Bir çocuk kızabilir, ağlayabilir, hiçbir zaman annesine babasına büyüğüne vuramaz.
Bu davranışı bugün sonlandırılmalı, vurmadan bağırmadan, sabır ve kararlılıkla.
Kolay gelsin
İlginizi çekebilecek diğer linkler:
- Persentil Hesaplama Aracı
- Ay Ay Bebek Gelişimi
- 1 Yaş Çocuk Gelişimi Nasıldır?
- 2 Yaş Çocuk Gelişimi Nasıldır?
- 4 Yaş Çocuk Gelişimi Nasıldır?
Yaş Arası Çocuk Eğitimi Neden Önemlidir?
yaş arası çocuk eğitiminin çok önemli olduğunu sık sık duyarız. Peki gerçekten neden bu kadar önemlidir?
Çocukların hayatlarının ilk yıllarında edindikleri deneyimlerin beyin gelişimleri üzerinde hayat boyu sürecek etkileri vardır. Genler genel hatları ve belli yol haritalarını çizerken, deneyimler duygularımızın temelini oluşturan dil, motor beceriler, görüş ve hafıza gibi sinirsel bağlantıları yaratır. Beynin bir bölümünde gerçekleşen ek uyarılar diğer alanlarla etkileşimdedir ve bu şekilde bağlar güçlenir. Bir alanın hiç gelişmemesi bu bağları azaltır ve beynin tüm gelişimini yavaşlatabilir. Bunu bir örnekle açıklayalım. Gelir seviyesi bakımından yüksek ve ortalama olmak üzere iki tipte aileye mensup çocukların saatte ortalama kelimeye maruz bırakıldığı, zengin ailelerin çocuklarının da yaklaşık kelimeye maruz bırakıldığı bir deney yapılıyor. 3 yaşında geldiklerinde bu çocukların kelime dağarcığı arasındaki fark 3 milyon olarak gözlemleniyor. Buna ek olarak çocuklara tutum olarak da farklı kalıplar uygulanıyor; ayrıcalıklı ailelerin çocuklarına çoğunlukla olumlu geri dönüşler veriliyor. Her 6 olumlu övgü kelimesi için 1 tane olumsuz ve cesaret kırıcı söz kullanılıyor. Bu sırada diğer ailelerin çocukları tam tersi oranda olumlu ve olumsuz sözlere maruz kalıyor.
Çocukların deneyimlerinin gelişimlerine etkileri konusundaki örnekler bununla da sınırlı değil;
Yine bir grup çocuk anaokulunda en iyi öğretmenlerle iki yıl geçirip sanatı, sorgulamayı öğrenip sevgi, saygı ve ilgiyle eğitilirken, diğer grup sıradan bir eğitim görüyor. 5 yaşına geldiklerinde ilgilenilen grubun %67’si 90’ın üzerinde bir IQ’ya sahip olurken, diğer grupta bu oran %28 olarak görüldü. 14 yaşına geldiklerinde temel sınıf başarılarında farklılıklar görülmeye devam etti.
27 yaşına geldiklerinde maddi olarak daha iyi olasıklara sahiptiler. 40 yaşında diğer gruba oranla daha fazla paraları vardı ve suç oranları düşüktü. Bu iki gruptan öne çıkan grup, sadece entelektüel açıdan farklı eğitimler görmedi, ek olarak sosyal becerileri geliştirildi, cesaretlendirildi. Bu açıdan karakterleri de güçlendi. (David Weikart, )
Çalışmaların da desteklediği üzere, eğitimin kalitesi, eğitmenlerin becerileri ve çocuğun içerisinde bulunduğu eğitim ortamı tüm hayatı için çok önemli.
Yaş Çocuk Eğitimi Nasıl Olmalıdır?
Peki yaşlarındaki çocukların eğitimi nasıl olmalı?
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası