hafızlıkla ilgili güzel yazılar / Hafızlık ile ilgili Sözler, Hafızlık Sözleri - Güzel Sözler

Hafızlıkla Ilgili Güzel Yazılar

hafızlıkla ilgili güzel yazılar

“Muhakkak bizim askerlerimiz olan peygamberler ve onlara tabi olan müminler elbette galiptirler. Her ne kadar bazı zamanlarda mağlup gibi görünseler de, itibar sonadır ve hüküm ekser içindir ve nadir olan yok gibidir”. (Sâffât suresi ayet ) İsmail Hakkı Bursevi Hazretlerinin yaptığı bu ayet-i kerimenin tefsirinde Hazret-i Allah (c.c.) böyle buyuruyor. Tefsirin devamında ise Müslümanların mağlubiyet sebepleri olarak, emre muhalefet, dünyaya tamah etmek, kendini beğenmek, gurura kapılmak olarak sıralanıyor. Engellenemeyecek mukadder olan ilahi nusret ise, Kur’ân-ı Kerîm’e sımsıkı sarılmaya bağlanıyor.

Kur’ân-ı Kerîm bir derya, bir deniz, bir hazine&#; Onda, doğru düşünenler için ibret, haram ve helalleri gösteren bir rehber, insanı aldatan her şeyden kurtuluş, dertli gönüllere şifa, her zaman koruyucu bir sığınak, insana ve hayatına dair yaş veya kuru, küçük veya büyük her ne varsa Kur’ân-ı Kerîm’de yer alıyor.

Kur’ân-ı Kerîm’in mucizelerinin sonu yok. Geçmişe ve geleceğe ışık tutan Kur’ân-ı Kerîm’i okuyanlar, ne kadar tekrar etseler de onu eskitemezler. O, ışık veren bir ziya, aydınlık saçan bir nurdur. Peki, yıldır dünyayı ve insanlığı aydınlatan bu nur, evimize ve gönlümüze ne kadar sirayet edebiliyor?

Ona inananın muvaffak olduğu, hükmüne uyanın sadık olduğu, sarılanın hidayete erdiği, onunla amel edenin kurtulduğu Kur’ân-ı Kerîm, kütüphanedeki yerinde mi duruyor, yoksa her fırsatta dilimize, gözümüze, gönlümüze, fikrimize ve dualarımıza mı giriyor?
Peygamber Efendimiz (s.a.v) “İçerisinde Kur’ân’dan bir şey bulunmayan kimse, harap olmuş ev gibidir.” buyuruyor. Hadis-i şerif, kalbinde, aklında, dilinde Kur’ân-ı Kerîm’den bir şey olmayan insanı, işe yaramayan, bir eve benzetiyor.

Bu hususta Ebu Hureyre (r.a) da “Hangi evde Kur’ân-ı Kerîm okunursa, orada bolluk bereket olur, şeytanlar uzaklaşır ve melekler o eve hücum eder. Hangi evde Kur’ân okunmazsa, o evde darlık, sıkıntı, huzursuzluk baş gösterir.” buyuruyor. Peygamberimiz’den bu güne kadar Müslüman olarak hayat süren milyonlarca insan, Kur’ân-ı Kerîm okuyarak şifa buldular, sıkıntılardan kurtuldular, bereketli bir dünya hayatı yaşayıp bereketli bir ahiret hayatı umarak irtihal ettiler. Önceki Müslümanlar gibi bizim de şifa ve bereket kaynağı olan Kur’ân-ı Kerîm’le olan ünsiyetimize geçmeden, onun uzun tarihini kısaca anlatalım.

Kur’ân-ı Kerim’in İsimleri

Kur’ân-ı Kerîm Peygamber Efendimiz’e inzal buyurulan, tevatüren nakledilen, Mushaflarda yazılı bulunan ve tilavetiyle teabbüd (ibadet) olunan kelamı mu’ciz ve nazmı celildir. Kur’ân lafzı esasen kıraat, tilavet, cem ve zam manasınadır. Kur’ân lafzı gufran gibi masdar olup makruvv yani okunmuş, kıraat edilmiş şey manasına da gelir. Dünyada en çok okunan ve daima okunacak kitap olduğu için Kur’ân denilmiştir.

Bir başka manada Kur’ân, daima okunduğu veya ayetleri, sûreleri, birçok emirleri, nehiyleri, vaadleri, vaidleri ve nice ilimleri, hakikatleri sinesinde topladığı için Kur&#;ân Unvanını almıştır. Kur’ân-ı Azim’in, Furkân, Tenzil,

Hak, Nûr, Rûh, Zikrâ, Hüdâ, Mev’iza, Bürhân, Besâir, Azız, Kitâb-ı Mübîn gibi 55 ismi şerifi daha vardır. Ayetlerin, sûrelerin tamamına Kur’ân denildiği gibi herhangi bir ayete veya sûreye de Kur’ân denilebilir.

Kur’ân-ı Kerîm’in inzali

Kur’ân-ı Kerîm kâğıda yazılı olarak inmemiştir. “Eğer sana kâğıtta yazılı bir kitap indirmiş olsak da onu elleriyle tutsalardı, yine de o kâfirler: ‘Muhakkak ki bu, apaçık bir sihirdir’ derlerdi.” (En’am sûresi, ayet 7) Bu ayet-i kerimeden de anlaşılıyor ki Kur’ân-ı Kerîm kâğıda yazılı olarak inmemiş, vahiy halinde Cebrail Aleyhissalam vasıtasıyla Rasulüllah Efendimiz’e indirilmiştir. Ancak Abese Sûresi ayet ’da Kur’ân-ı Kerîm’in yazılması da anlatılmaktadır. “Bu kitap şanlı, yüce, tertemiz sahifelerdir. Asil ve faziletli kâtipler eliyle yazılmıştır.”

Peygamber Efendimiz (s.a.v) ümmetine Kur’ân-ı Kerîm’i ezberlemelerini tavsiye ediyorlardı. kadar sahabe-i kiram sûrelerin hepsini ezberlemişlerdi. Diğerleri ise Kur’ân-ı Kerîm’in bir kısmını ezberlemişti. Peygamber Efendimiz ezberlenmesini arzu ederken bir taraftan da Kur’ân-ı Kerîm’in yazılmasını istiyordu. Böylece Kur’ân-ı Kerîm hem yazılı hem de hafıza yoluyla tereddüde mahal bırakmadan tarihi yolculuğuna devam edebilirdi. Biz buradaki iki yoldan hafızlık yolunu ele aldık.

Kur’ân-ı Kerîm’e kâmil manasıyli ancak Peygamber Efendimiz (s.a.v) vakıf olmuşlardır. Ondan sonra da sahabe-i kiram. Ashab-ı kiram Kur’ân-ı Kerîm’i ezberliyorlardı. Onlar önce manaya vakıf oluyor, anlıyor ve öyle ezberliyorlardı.

Asıl maksat manasını düşünerek, anlayarak tedebbürle okumaktır. Nihai hedefte bu olması gerekiyor. Bugün tam bir hafızlık uzun bir süreç gibi gözükebilir. Ancak elden geldiğince ayet ayet, sûre sûre, önce mana sonra ezber yaparak sahabe-] kiram efendilerimizin yolunu takip etmek gerekiyor.

İlk dönemlerde hafızlık nasıl yapılırdı?

Mekke-i Mükerreme’de Daru’l-Erkâm, Medine-i Münevvere’de ise Mescid-i Nebevi’nin yanında Ashab-ı Suffe’den çok sayıda sahabe Hâfız-ı Kur’ân olarak yetişmişti. Ashab-ı Suffe sürekli Kur’ân-ı Kerîm okumakla meşgul olurlardı. Onlar vakitlerinin çoğunu Peygamber Efendimiz’in huzurund; geçirir, Efendimiz’den Kur’ân ve ilim öğrenirlerdi. Ne ticaret, ne sanat, n ziraat, ne de herhangi bir kazançla meşgul olmaz, sadece Kur’ân ve ilim öğrenirlerdi. Onlar Kur’ân-ı Kerîm’in tadını almışlardı. İaşeleri Peygamber Efendimiz ve diğer sahabeler tarafından temin edilirdi. Mütevazı ve çok feyizli bir ortamda yetişen Ashabı Suffe, sayıları ’üı üzerinde Kur’ân ve irfan ordusuydu

İlk hafızlar onlar arasından çıktı. Ashabı Suffe ilk gelen ayetleri hıfz ederlerdi. Ayetlerin manasını, emir ve yasaklarını öğrenmeden diğer ayetlere geçmezlerdi. İslamiyet’in başlangıcında yüzlerce Hafizu’l Kur’ân yetişmişti. Kur’ânı ezberleyen ve onu başkalarına
öğretenlere “Kurrâ” namı verilirdi. Onların başlattığı Kur’ân sevdası (hafızlık okulu) bugün de aynı usulle devam ettiriliyor.

Hafızlık sistemi ve Kur’ân-ı Kerîm’i ezberlemek Hazreti Allah’ın Ümmet-i Muhammed’e verdiği en şerefli mazhariyettir.

Bu şerefli mazhariyet sahabe devrinde zirvedeydi. Daha sonraki dönemlerde hafızlık eğitimi sistemleştirildi. Mesela; Selçuklular döneminde Daru’l-Huffaz ve Daru’l-Kurrâlar kurulmasıyla, hafızlığın kurumsal hâle getirildiğini söylemek mümkündür. Osmanlı döneminde ‘Sıbyan Mektebi’ni, yani temel eğitimi tamamlayan bir öğrenci, önce alt seviyedeki bir Daru’l- Huffaza gider, orada hafızlığını tamamlardı. Sonra kıraat vecihlerini ve okuyuş usullerini, (Aşere ve Takrib) öğrenmek amacıyla Daru’l-Kurrâya devam ederdi. Bu kurumların başındaki hoca efendilere Reisü’l-Huffaz ve Reisü’l-Kurrâ denirdi.

Evliya Çelebi’nin kaydettiği bilgilere göre İstanbul’da “Esnaf-ı Hafızan-ı Kur’ân-ı Azim”in sayısı kadarı kadın olmak üzere idi. Merasimlerde hafızlar fetih sûresini okuyarak alay köşkünün yanından geçerlerdi.

Tarih boyunca İslam coğrafyasının her beldesinde hafız yetiştiren müesseseler vardı. Buralara genel olarak Kur’ân Mektebi manasına gelen isimler verilirdi. Kur’ân Mekteplerinde bölgeye göre her çocuk için ufak bir rahle ve bir de ufak minder bulundurulurdu. Afrika’da buna ilaveten tahta tablet olurdu. Talebeler tablet üzerine yazdığı ayetleri okur, ezberlerdi. Kâğıdın olmadığı yerlerde takip edilen bu usul hem yazma hem de ezberleme üzerine kuruluydu. Ama her nerde olursa olsun Kur’ân talebeleri tarih boyunca hoca efendi gelmeden derse toplanır, her biri kendi rahlesinin başına oturup Kur’ân-ı Kerîm ezberlemeye başlardı.

Hafızlığa ilk adım

Peygamber Efendimiz (s.a.v) “Kur’ân, bir ucu Allah’ın diğer ucu sizin elinizde olan bir iptir.

Ona sımsıkı tutunursanız, ebedi olarak sapmaz ve yok olmazsınız.” buyuruyor. Kur’ân-ı Kerîmin nasıl bir mucize-i ilahi olduğunu bilen insanlar, bir ucu Hazreti Allah’ta olan bu ipi kendilerince tutmaya çalışırlar. Onlardan biri de hafızlardır. Hafız, Arapçada “korumak, saklamak ve ezberlemek” manasına gelen hıfz kökünden türemiş bir sıfattır. Kur’ân-ı Kerîm’in tamamını ( sûre, ayet, sayfa) ezberleyenlere, hafız denir.

Kur’ân-ı Kerîm’i kalbine ve hafızasına nakşedip ilk muhafaza eden Peygamber Efendimiz olmuştur. Sonrasında ise dört büyük halife Hazreti Ebubekir, Hazreti Ömer, Hazreti Osman ve Hazreti Ali efendilerimiz gelirler. Muhacirinden Talha b. Ubeydullah, Saad b. Ebi Vakkas, Mus’ab bin Umeyr, Ebu Hureyre. Hanım sahabilerden Hazreti Aişe, Hazreti Hafsa, Hazreti Ümmü Seleme. Ensardan Übey b. Kâb Mu’az b. Cebel, Zeyd b. Sabit, Zeyd el Ensari ve Ebu’d Derda hazretleri meşhur hafızlardan bazılarıdır.

Ayeti kerimede Hazreti Allah üç sınıf hafızdan bahsediyor. “Sonra biz o Kitabı (Kur’ânı) kullarımızdan seçtiklerimize miras verdik.

Onlardan da kendilerine zulmeden var, ortadan giden var, Allah’ın izni ile hayırlarda öne geçen var. İşte büyük lütuf budur. (Fatır sûresi, ayet 32) Bunlardan ilki, hafızlığı unutarak kendine zulmedenler. İkincisi ortada gidenler, bir şekilde unutmamak için gayret edenler. Üçüncüsü ise hayırda yarışanlar, “Ben onu nasıl muhafaza edebilirim, manasına daha iyi anlayıp nasıl daha iyi amel edebilirim diye düşünenlerdir. İşte Hazreti Allah bu üçüncü sınıftaki hafızları methediyor. Onlara maddesiyle, manasıyla, ahlaki duruşuyla içten
gelen bir güzellik ihsan ediyor. Bu güzelliğin sebebi Kur’ân-ı Kerîm’e bağlılıktır. Methedilen hafız olabilmek için Kur’ân-ı Kerîm’in sadece lafzını değil manasını iyi anlamak, yaşamak ve yaşatmaya çalışmak gerekiyor.

Hafızlık hangi yaşta yapılmalı?

Her şeyin münasip bir zamanı olduğu gibi elbette hafızlık eğitiminde de yaşın rolü büyüktür. Gençlik ve ilk gençlik çağı (buluğdan önceki dönem) hafızlık için en uygun zaman kabul ediliyor. “Kim gençliğinde Kur’ânı öğrenirse, Kur’ân onun etine ve kanına karışır. buyuran Peygamber Efendimiz, burada gençlik çağında Kur’ân öğrenmenin ehemmiyetine işaret buyuruyor. Bu çağlar istekli olma, meşguliyetin azlığı, gönül huzuru açısından en verimli dönemdir. Gençlik ve ilk gençlik yıllarında zihin berrak, meşguliyetler az, beyin tazedir. Dolayısıyla bu dönemde hafızlık yapmak daha kolaydır.

Hafızlık için yaş sınırı konulmamakla birlikte geleneklerimizde 15, 16 yaşına varmadan hafızlığa başlamak tavsiye ediliyor. Hazreti Ali Efendimiz bu yaşlardaki gencin kalbini boş bir tarlaya benzeterek, bilgi olarak verilen her şeyi kabul edeceğini söylüyor. Fakat bu çağ serap gibidir, çabuk geçer. Olgunluk ve ihtiyarlıkta ise çok çalışmaya tahammül edilemez. Ancak yukarıda zikrettiğimiz hadisi şerifin devamında Peygamber Efendimiz, “Kim ihtiyarlığında Kur’ân öğrenir, Kur’ân ile çok ilgilenir ve unutmazsa, onun için iki kat sevap vardır.” buyurarak Müslümanları ileriki yaşlarda da Kur’ân öğrenmeye teşvik etmiştir. Bir de insanlar arasına hafızlığın sadece 10 yaşlarında yapılabileceği anlayışı hâkim. Ancak araştırmalara göre anlayış ve idrak seviyesi 20 ila 40 yaşları arasında zirveye çıkıyor. İlk gençlik çağında hafız olamayanlar, özellikle bu dönemi fırsat bilip hafızlığa başlayabilirler.

Ham sayfaları ezberlemenin püf noktaları

Hafızlıkta ilk günler, ezberlenen ilk sayfalar çok önemli zira; ilk sayfaları güzel ezberleyen, ilk günleri güzel geçiren hafız adayı, kısa bir sürede Kur’ân-ı Kerîm’in yarısını ezberlemiş olduğunu rahatlıkla görebiliyor.

Birinci gün: Hafız adayı ilk beş satırı ezberleyip kez dinletiyor. Sonra ikinci beş satırı ezberleyip birinci beş satırla beraber 10 satır olarak dinletiyor. Üçüncü beş satın da ezberledikten sonra sayfanın tamamını birkaç defa dinletiyor. Birinci cüz’ün ham sayfalannı (kaç ham sayfa almışsa) ilk gün bu şekilde ezberlemiş ve dinletmiş oluyor. Birinci gün hocaları hafız adayını fazla yormak istemiyor.

İkinci Gün: Sabahtan öğleye kadar ikinci cüz’ün ham sayfalannı da birinci cüzde olduğu gibi beşer beşer ezberleyip birkaç defa dinletiyor. Öğleden akşama kadar ilk gün yaptığı birinci cüz’ün ham sayfalarını tekrar ediyor. Has sayfalan olan hafızlar ise, ezberlerinin tamamını kontrol ederek sabah ’a dersini hazır hale getiriyor.

Üçüncü Gün: Hafız ders dinletmeye başlıyor. Sabah arası birinci cüz’ün dersleri, Kurrâ ve Hafız hocalara dinletiliyor.

Her hafız sisteme bu şekilde dâhil oluyor. Bu usulle hafızlık müddeti içinde sadece birinci ve ikinci gün ders hazırlığı yapılmış oluyor. Bu sistemin amacı, ham sayfalan iki gün önceden ezberleyip pekiştirmek, tekrar etmek ve has sayfalan günlük verilir hale getirmek. Bu sistem sayesinde “Ham sayfalar zor geldi, bugün ezber veremiyorum.” diye bir şey söz konusu olmuyor. Çünkü ham sayfalar iki gün öncesinden yapılıyor. Birçok Hafızlık Kursu’nda bu sistem aynen uygulanıyor. Üçüncü gün ve ondan sonraki her yeni gün için hafızlar bütün ezberlerini verebiliyorlar.

Hafızlık eğitiminde “Osmanlı Usulü”

Tarih boyunca Kur’ân-ı Kerîm ezberlenirken farklı coğrafyalarda farklı sistemler tatbik edildi. Afrika’da olduğu gibi bazı bölgelerde, Fatiha sûresinden başlanıp Nas sûresine doğru ezberleniyor, bazı bölgelerde ise Kur’ân-ı Kerîm sûre sûre ezberleniyor.

Bizde ise Osmanlı döneminden itibaren tatbik edilen, Osmanlı Usulü dediğimiz hafızlık sistemi halen en yaygın takip edilen usul.

Osmanlı Usulü hafızlık sistemine göre Kur’ân-ı Kerîm ezberlemeye, her cüz’ün son sayfasından başlanıyor. Son sayfalar bitince birinci tur (şavt) bitmiş oluyor. İkinci turda sondan ikinci sayfa, üçüncü turda sondan üçüncü sayfalar ezberleniyor. Her bir turda daha önce yapılan ezberler sürekli tekrar ediliyor. Böylelikle önceki ezberler kuvvetlendiriliyor.

Bu sisteme göre yirmi turu bitirenler hafız oluyor. Yazımızda hafızlık kurslarında tatbik edilen bu sistemin nasıl işlediğini sizlere anlatacağız. Konuyu anlatmaya geçmeden önce, diğer sistemlere göre hafızlık yapmanın avantaj ve dezavantajlarından biraz bahsedelim.

“Kur’ân-ı Kerîm’i Osmanlı usulüyle ezberlemenin farkı nedir? Baştan sona ezberlemek daha kolay değil mi?” sorumuza, Hafız-ı Kurrâ Mehmet Uçar şöyle cevap verdi: “Kur’ân-ı Kerîm’i ezberlemenin birkaç tane usulü var. İsteyen kendine uygun olan usulu takip edebilir. Ancak hafızlık sabır ve inanç isteyen bir süreç, ecdadımız bu ilme kafa yorduğu için talebenin halet-i ruhiyesini de düşünerek, Osmanlı usulünü geliştirmiş. Düşünün, baştan sona ezberleme usulüyle bir hafız ilk on cüzü ezberliyor. Sonrasında eline Kur’ân-ı Kerîm’i alıp ‘Bu kadar sayfa ezber yaptım; ama şu kadar sayfa daha duruyor, daha yolun başındayım.’ diyerek orayı gözünde büyütebilir. Ancak Osmanlı usulünü takip eden hafızlar bunu asla demiyor. Ona göre Kur’ân-ı Kerîm’in tamamı eşit. Çünkü her cüzden ezberlediği sayfalar var. Hatta Osmanlı usulüyle,’Her cüzden ezber yaptım. Biraz daha gayret edeyim, hafızlığı bitireyim.’ diyerek, ezber iştahı daha da artıyor. Ecdadımızın hafızlık sistemi, hafızı sürekli ileriye doğru teşvik ediyor, gayretini ve şevkini artırıyor, ona sonraki sayfaları ezberletme gücü veriyor.” Ayrıca ecdadımız bu sistemle hafıza tekniğini de kullanmış ve sayfaları kodlamıştır. sayfayı baştan sona ezberlemek mi kolay, yoksa 30 tane 20 sayfayı ezberlemek mi? Hafızlar bu kodlama sayesinde hangi ayetin nerede olduğunu daha kolay buluyorlar. Mesela “Rabbenağfirlî velivâlideyye&#;” ayeti nerededir
sualine, cüzün sayfasının, alt beş satırındadır diye cevap verirler.

Burada bir gerçeği de ifade edelim, dünyanın her tarafından Osmanlı hafızlık usulünü öğrenip kendi memleketlerinde uygulayanlar olmuş. Hatta yurt dışından Kur’ân-ı Kerîm’i öğrenmek isteyenler bu usulün takip edildiği yerleri gelip buluyorlar. Türkiye’de hafızlıkta Osmanlı usulünü çok güzel uygulayan yerler var. Çok da rağbet gören bu yerler, yapılanın ne kadar doğru olduğunu ispatlıyor. İsteyen her Müslüman bu sistemle rahatlıkla hafız olabiliyor. Hafızlık kursları şu an, ecdadımızın izlerini takip ediyor.

Ne kadar zamanda hafız olunabiliyor?

Hafızlıkta bir kişinin hedefini gerçekleştirme süresini, hafızın kendisi belirliyor. Normal şartlar içerisinde hafızlık eğitimi 1 ila 2 yıl sürüyor. Hafızlık kursunda bir iki yıl içerisinde hafızlığı bitirenler olduğu gibi, gayretli çalışmalarıyla 6 ay gibi çok kısa bir sürede hafızlığını  tamamlayanlar da var.

Hafızlık yapmak için yola koyulanların aklına ilk şu soru gelebilir, “Kaç ayda hafız olabilirim?”

Bu soruya hafız-ı Kurrâlar şu hikâyeyi anlatarak cevap veriyorlar: Tarlasında çalışan bir hocaya tanımadığı biri yaklaşıp sormuş: -Efendi Amca, falanca köye tam olarak kaç saatte gidebilirim?

Hoca cevap vermemiş. Hâlbuki üç kez seslenmiş yabancı. “Herhalde sağır.” diye düşünüp yoluna devam etmiş.

Epey uzaklaştıktan sonra, Hoca, “Evlat gel!” diye bağırmış.

Merakla geri dönen gence,

“Sen tam olarak iki buçuk saatte gidersin.” demiş.

Genç adam demiş ki: “Amca bey, biliyordun da daha önce niye söylemedin?”

“Evet” demiş hoca, yolu biliyorum; ama senin nasıl yürüdüğünü görmeden nasıl cevap verebilirdim?”

Hafızlardan 3 önemli ezber pratiği

  1. Bir sayfayı kısa veya uzun sürede ezber yapmak hafızın kendisine bağlıdır. Ezberlemede ağırlık yüzüne okumaya yani göze verilirse, zihni pek yorulmamış olur. Böylece sayfa çok çabuk ezberlenebilir.
  2. Yüzünden okuma bittikten sonra satır satır ezberlemek gerekir. Ezberlenecek satırları ikiye bölerek ezber yapmak gözleri tembelleştirir. En az bir satırı tamamen ezberleyerek yola devam etmek, 10 dakikada yapılacak ezberi 5 dakikaya düşürecektir.
  3. Yapılan ezberlerin tekrarı sırasında, yüzüne okumaya ve tecvid kurallarına uymaya azami dikkat etmek, sayfaya yoğunlaşmak gerekir. Böyle yapılırsa hızlı ve güzel netice alınır.

Bu üç madde ezberlemek için gerekli teknik ipuçlarını oluşturuyor.

Hafızlar sayfaları nasıl ezberliyor?

Kur’ân sayfaları ezberlenirken satırlar “beşer beşer” ezberleniyor. Bu, hafızlık için çok mühim bir husus. Hafızlıkta sayfaları beşer beşer ezberlemenin ayrı bir hikmeti var. Kur’ân-ı Kerîm’in ilk nazil olan ayetleri “alak sûresinin” ilk beş ayetidir. Beşerli ezber sistemini pratik hayatta tatbik eden hafızlık hocaları, bunun faydasını hatimle kıldırdıkları teravih namazlarında görmüşler. Talebelerine de bu usul üzere hafızlık yaptırıyorlar.

Osmanlı usulü ile sayfa ezberleme

Ezberlenecek ilk beş satır asgari 15 kez mahreç ve tecvid kaidelerine uyularak okunuyor. 15 defa okumanın da bir usulü var. Önce tertil (yavaş okuyuş) ile bir-iki defa okunuyor. Özellikle ilk okuma hocanın huzurunda oluyor. Sonra orta okuyuş (tedvir) ile defa okunmaya devam ediliyor. Şayet ihtiyaç olursa hızlı okuyuş (hadr) ile birkaç kez daha okunabiliyor. Buradaki püf nokta, sayfaları yüzüne okurken çok dikkatli olmaktan geçiyor. Çünkü doğru bakamayan talebe doğru göremiyor ve ezberi eksik ya da yanlış oluyor.

Kur’ân-ı Kerîm ve biz

Peygamber Efendimiz’den sonra Ashab-ı Kiram ve Müslümanlar Kur’ân-ı Kerîm’e sahip çıktı.

Hem erkeklerden hem de kadınlar arasından binlerce hafız ve hafizeler yetişti. Hazreti Ebu Bekir Efendimiz: “Dünya işiyle ahiret işi yan yana geldiğinde ahireti tercih edin. Dünya işiniz de yoluna girer.” buyuruyor. Ashab-ı Kiram hep Kur’ân-ı Kerîm’i tercih ettiler ve kendi dönemlerinde büyük fetihler yaptılar.

Hasbelkader hafızlık yaşını geçirmiş, bu işe gönül veren ihtiyarların da kendilerine bir hafızlık hedefi koymaları gerekiyor. Çünkü yaşında da olsa herkesin hidayete ve Kur’ân-ı Kerîm’e ihtiyacı var. İbrahim Aleyhisselamın ateşini söndürmek için su götüren karınca misali, hafızlıkta da önemli olan niyettir. Mesela her Müslüman, “Ben Kur’ân’ın onda birini ezberleyeceğim, oranın hafızı olacağım.” diyerek yola çıksa, bu niyeti, Hazreti Allah’ın hikmetiyle tamamını ezberlemesine vesile olabilir. Hazreti Kur’ân’ın tadını alan bir ebeveyn elbette evladını da hafız yapmak isteyecektir. Nitekim hafızlık yapan talebelerin ailelerinde en az bir hafızın olması, hafızlık kararında ailenin ne kadar tesirliolduğunu gösteriyor.

Öyle bir zamanda yaşıyoruz ki genç olsun ihtiyarlar olsun, Kur’ân-ı Kerîm’den yeteri kadar ezber yapmamış çok sayıda Müslüman var. Çoğu namaz kılarken sadece birkaç sûre okuyabiliyor. Bir ömür, yaşlarında ezberlenilen birkaç sûreyle geçiyor. Özellikle yaz tatilleri Kur’ân-ı Kerîm ezberi yapmak için iyi bir fırsat. Bu zaman değerlendirilirse, tam olmasa da yarım hafız, bir cüzün hafızı ya da “Yasin sûresinin hafızı” olunabilir. Ayrıca namaz kılacak kadar ayet ve sûre ezberlemek her Müslüman için farz-ı ayındır. Fatiha ile birlikte bir sûre ezberlemek vacip, Kur’ân-ı Kerîm’in tamamını ezberlemek ise farz-ı kifayedir.

Niçin Hafızlık?

Ayet-i kerime, hadis-i şerif ve kibar-ı kelamdan hafızlıkla ilgili birkaç seçme yapalım. Böylece biraz olsun hafızlığın sebeb-i hikmetini anlamış oluruz.

  • Bu kitap şerefli Kur ân’dır. Mahfuz bir kitaptır. Ona ancak pak olanlar dokunabilir. O âlemlerin Rabbi tarafından vahyolunmuştur. (Vakıa suresi, ayet 77, 80)
  • Hakiki mü’minler ancak o kimselerdir ki, Allah anıldığı vakit kalpleri ürperir. Karşılannda ayetler okunduğu vakit, imanlannı artınr ve yalnız Rablerine tevekkül ederler. (Enfâl suresi ayet-2)
  • Ümmetimin en şereflileri Kur ân’ı ezberleyenlerdir. (Hadis-i Şerif Feyz ul-kadir, 1,)
  • Kur’ân-ı Kerîm&#;i okuyun, zira o kıyamet günü ehline ne güzel şefaatçidir. (Hadis-i Şerif, fedâilii7 Kuran, l;er-riâye s.7)
  • Evladına Kur’ân-ı Kerîm&#;i öğreten anne-babaya kıyamet günü cennette taç giydirilir. (Hadis-i Şerif, el-itkâıı, IV, )
  • Kim Kur’ân’ı okur ve onu ezberlerse, Allah onu cennetine sokar ve ailesinden cehenneme girmeyi hak eden on kişiye şefaat etme hakkı tanır. (Hadis-i Şerif sünen-i ibn-i mâce, 1,78)
  • Kur’ân’ı okuyun ve ezberleyin. Muhakkak Allah Kur’ân’ı ezberleyen kalbe azab etmez. (Hadis-i Şerif sünerı-i ibn-i mâce, 1,78)
  • Dünyada bana üç şey verildi: Senin yüzüne bakmak, senin uğruna mal harcamak, sana indirileni (Kur’ânı) okumak. (Hazreti Ebu Bekir r.a)
  • İlim ve Kur’ân için para almayınız; yoksa bu hareket sizi cennete girmekten alıkoyar. (Hazreti Ömer r.a)
  • Kur’ân’ı çok okumak, öğrenmek ve ezberlemek istediğim gibi, çok incelemek de isterim. (Hazret-i Osman r.a)
  • Üç şey insanın zekâsını arttırır: misvak kullanmak, oruç tutmak, Kur’ân-ı Kerîm okumak. (Hazret-i Ali r.a)

 

Tabii Kur’ân-ı Kerîm’i hayatımıza alabilmek için öncelikle bilgisayarın, televizyonun ve internetin fuzuli işlerinden hemen vazgeçmek gerekiyor. Bunun için en güzel yol, akşam olunca ailesi ile birlikte toplanıp Hazreti Kur’ân ile meşgul olmaktır. Evde hafızlık kampı yapmak, hane halkı için tercihi zor ama mükafatı büyük bir yol olacaktır. Kur’ân-ı Kerîm&#;i her gün okumak, onunla yaşamak, onu öğrenmek, onu ezberlemek, olmadı namaz sûrelerini gözden geçirmek bile Kur’ân okurunu, Peygamber Efendimiz’in gıpta ettiği iki sınıftan biri yapabilir. “Ancak iki kişiye gıpta edilir. Biri Allahü Teâlanın kendisine Kur’ân-ı Kerîm ihsan ettiği ve onu gece gündüz okuyan kimse; diğeri ise Allah’ın kendisine verdiği malı gece gündüz infak eden kimsedir.”

Hafızlık tabirleri

Ham (çiğ):İlk defa ezberlenecek sayfa

Has (pişmiş):Daha önce ezberlenmiş sayfalar

Haslama: Ezberleri kuvvetlendirmek için yapılan tekrar

Galat:Yanlış ezberlenmiş kelime harf veya harekeye denir.

Kaynakça:

1. Osman Keskioğlu, Kur’ân Tarihi ve Kuran Hakkında Ansiklopedik bilgiler, İstanbul s.

2. İbn Sahnun, Eğitim ve Öğretimin Esasları, İstanbul

3. İsmail Karaçam, Kur’ân-ı Kerîm’in Faziletleri ve Okuma Kaideleri, İstanbul

4. Faruk Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen ve Öğrenci Münasebetleri, İstanbul

5. Ali Osman Yüksel, İbn Cezeri ve Tayyibetü’n- Neşr, İstanbul

6. İmam-ı Gazali, İhyau’ Ulumi’d-Din, Cilt 1, İstanbul

7. İsmail Hakkı Bursevi, Ruh’ul Beyan Tefsiri, Cilt 7

MEB’de yeni Bakan Yardımcıları

Güncelleme Tarihi:

Eğitim Servisi

Oluşturulma Tarihi: Haziran 22,

LinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi

Yeni kabinenin belli olmasının ardından, 22 Haziran tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan kararnameye göre Bakan Yardımcıları da belli oldu. Millî Eğitim Bakanlığına, Celile Ceren Ökten, Kemal Şamlıoğlu, Ömer Faruk Yelkenci ve Nazif Yılmaz Bakan Yardımcısı olarak atandı.

Haberin Devamı

Resmî Gazete'de yayımlanan kararnameye göre Sadri Şensoy ve Osman Sezgin görevden alınmış yerine yeni isimler atanmış oldu. Son atama kararıyla Nazif Yılmaz yeniden atanıp görevine devam edecekken bir önceki dönem 3 olan Bakan Yardımcısı sayısı da 4’e çıktı. Göreve başlayacak olanlar arasında eski İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Ömer Faruk Yelkenci’nin de olması dikkat çekti.

MEB’de yeni Bakan Yardımcıları

CELİLE CEREN ÖKTEN

Doç. Dr. Celile Eren Ökten, Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde Doçent Dr. olarak görev yaparak çok sayıda ders verdi. Doç. Dr. Celile Eren Ökten, İsviçre Bern'de Eğitim Müşavirliği görevi yürütmüş bir bilim insanı ve Türkolog.

Haberin Devamı
MEB’de yeni Bakan Yardımcıları

KEMAL ŞAMLIOĞLU

Kemal Şamlıoğlu, yılında Rize’nin Ardeşen ilçesinde dünyaya geldi. Lisans eğitimi Türk Dili ve Edebiyatı, Yüksek Lisans Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi, Doktora Yeni Türk Edebiyatı üzerine tamamladı. yılında meslek hayatına başlayan Şamlıoğlu kamuda ve özel sektörde eğitimci olarak görev yaptı. Özel sektörde genel müdür pozisyonunda eğitim alanının yanı sıra; insan kaynakları, işletme ve bütçe yönetimi üzerine çalışmalar yürüttü. Milli Eğitim Bakanlığı’nda Daire Başkanı görevi ile Genel Müdür olarak görev yaptı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi'nde Genel Sekreter pozisyonunda bulundu.

MEB’de yeni Bakan Yardımcıları

NAZİF YILMAZ

yılında Kayseri-Develi ilçesinde doğdu. yılında Develi İmam Hatip Lisesinden, yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. Lisans eğitimi sırasında hafızlık yaparak Arapça ve Temel İslam Bilimlerinde ilave eğitimler aldı. yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tasavvuf Ana Bilim Dalında yüksek lisans eğitimini, yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Din Eğitimi Ana Bilim Dalında doktora eğitimini tamamladı.

Haberin Devamı

yılları arasında İstanbul'da farklı okullarda öğretmenlik yaptı. yılında Millî Eğitim Bakanlığı kitap yazım komisyonunda bulundu öğretim yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde misafir okutman olarak Arapça dersleri verdi. yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğünde Programlar ve Öğretim Materyalleri Daire Başkanı olarak görev yaptı. - yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü vazifesini yürüten Yılmaz Din öğretimi ve imam hatip okullarıyla ilgili farklı program ve projelerin başlatılmasına öncülük etti.

7 Ocak tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı Bakan Yardımcılığı görevine atanan Yılmaz, yeniden atandı.

Haberin Devamı
MEB’de yeni Bakan Yardımcıları

ÖMER FARUK YELKENCİ

yılında Rize Çayeli'nde doğan Ömer Faruk Yelkenci, tüm eğitim hayatını İstanbul'da tamamladı. yılında Haydarpaşa Lisesi'ni, yılında da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü'nü bitirdi. Ömer Faruk YELKENCİ, meslek hayatına özel bir öğretim kurumunda başladı. Daha sonra MEB bünyesine öğretmen olarak atandı. Dört yıl öğretmenlik yaptıktan sonra özel sektöre dönen Yelkenci, bir özel okul zincirinde sırasıyla; okul müdürlüğü, genel müdür yardımcılığı ve genel müdürlük görevlerinde bulundu. ’te tekrar Millî Eğitim Bakanlığı bünyesine geçen Yelkenci, Bakanlık’ta yılları arasında Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü, yılları arasında İstanbul İl Millî Eğitim Müdürü olarak görev yaptı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi’nde yılları arasında Rektör Danışmanı olarak görev aldı.Yıldız Teknik Üniversitesi’nde lisans düzeyinde eğitim felsefesi dersleri de veren Yelkenci, tekrar özel sektöre dönerek bir özel okul zincirinde genel müdür olarak çalıştı.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası