kik sınır değer hesaplama formülü / Sınır Değer Hesaplama - ihalepro.com

Kik Sınır Değer Hesaplama Formülü

kik sınır değer hesaplama formülü

Yapım İşleri İhalelerinde Sınır Değer Hesabı ve Aşırı Düşük Tekliflerin Değerlendirilmesi

➢ 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun Aşırı düşük teklifler başlıklı 38. Maddesinde;⏩⏩“İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, ☑️diğer tekliflere veya ☑️idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu; ➡️a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması, ➡️b)  Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,➡️c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,⏩⏩gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. 🔘Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.❎

➢ Kamu İhale Kanunun ilgili maddesinin gerekçesi ihale komisyonu tarafından yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olduğu belirlenen tekliflerin hemen reddetmek yerine❎, bu teklif sahiplerinden tekliflerinin bileşenleri ile ilgili olarak açıklama istemesinin ve bu açıklamalar çerçevesinde nihai değerlendirmenin yapılmasıdır.✅

➢ Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin Sınır değer ve aşırı düşük teklifler başlıklı 60. Maddesinde 30/11/2021 ve 31675 sayılı Resmî Gazete ile yapılan 20/12/2021 tarihinde yürürlüğe giren değişiklik neticesinde⏩⏩

✔️İhale komisyonu tarafından isteklilerce verilen teklifler değerlendirildikten sonra Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen hesaplama yöntemine göre sınır değeri hesaplar.

🔘Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, idarelerce ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla aşağıdaki koşullar çerçevesinde belirtilen seçeneklerden bir tanesi kullanılır.⏩⏩

✅Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin üçte birine eşit veya bu değerin üzerinde olan ihalelerde; yani idarelerce YM≥ED/3 olan ihalelerde sınır değerin altında olan tekliflerde açıklama istenmesi zorunludur.

▶️Bu nedenle sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir.
✔️İhale komisyonunca isteklilerce yazılı olarak yapılan aşırı düşük teklif (ADT) açıklamalar; ➡️
🔘Yapım yönteminin ekonomik olması,
🔘Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar, 🔘Teklif edilen işin özgünlüğü,➡️gibi hususlarda dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. ➡️Bu değerlendirme sonucunda,➡️🔘açıklamaları yeterli görülmeyen veya 🔘yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.❌

✅Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin üçte birine kadar olan ihalelerde yani idarelerce YM<ED/3 olan ihalelerde ⏩🔘Aşırı düşük teklif sınır değerinin altında teklif sunan isteklilerin teklifi açıklama istenmeksizin reddedilebilir veya 🔘 bu teklif sahiplerinden Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenebilir. Buna ilişkin düzenlemeye İhale ilanı ve dokümanında yer verilmelidir.

➢ Burada özellikle belirtmekte gereken husus 30.11.2021 tarihli ve 31675 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan YAPIM İŞLERİ İHALELERİ UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK İLE YAPIM İŞLERİ İHALELERİNDE 20.12.2021 tarihinden itibaren ihalenin sınır değerin altında kalan en düşük teklif üzerine bırakılması uygulamasına son verilmiştir.✅

➢Bu Çerçevede idarelerce gerek ihale öncesinde gerekse İhale sürecinde yapılacak işlemler:⏩⏩

✔️Aşırı düşük teklif sorgulaması öngörülen ihalelerde yaklaşık maliyetin hesaplanması sırasında idarelerce yapılacak işlemler (KİGT 38.Maddesi)

🔘İdare, yaklaşık maliyetin hesaplanması sırasında her bir iş kalemi/grubunun yaklaşık maliyete oranını tespit edecektir.

🔘Yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemleri/grupları tutarlarının büyükten küçüğe sıralandığı ve oranların kümülatif toplamının da gösterildiği “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” ile iş kalemleri/gruplarına ait ayrıntılı analizler ve analiz girdilerinin tutarları itibarıyla küçükten büyüğe sıralanmış halini gösteren “sıralı analiz girdileri tablosu” hazırlanarak yaklaşık maliyet hesap cetveli kapsamında ihale onay belgesine eklenecektir.

🔘Sıralı iş kalemleri/grupları listesi oluşturulurken, iş kalemleri/grupları tutarlarının yaklaşık maliyete oranları, en yakın dört ondalık basamaklı sayıya getirilecek biçimde yuvarlanacak ve bu oranların toplamının, yuvarlama nedeni ile 1 den farklı olması dikkate alınmayacaktır.

➡️Özetle;İdare tarafından Aşırı düşük teklif sorgulaması öngörülen ihalelerde yaklaşık maliyet hesabı sırasında; ⏩⏩
🔘Her bir iş kalemi grubunun(toplam tutar itibarıyla)yaklaşık maliyete oranını tespit edecek.
🔘İş kalemleri/grupları tutarlarının büyükten küçüğe sıralandığı ve oranların kümülatif toplamınında gösterildiği“ sıralı iş kalemleri/grupları listesi”oluşturacak. (▶️Sıralı İş Kalemleri Listesi ve Aşırı Düşük Teklif Açıklaması İstenilecek işin %80‘ini oluşturan İş kalemleri)
🔘Bütün iş kalemi/gruplarının analizlerini yapacak. 🔘Her bir iş kalemi için sıralı analiz girdileri tablosu hazırlayacak. (%3 -15)
🔘Sıralı iş kalemleri/grupları listesi ile sıralı analiz girdileri tablosunu yaklaşık maliyet ile birlikte ihale onay belgesinin ekine koyacak.

✔️Kamu İhale Genel Tebliğinin Sınır değer tespiti ve aşırı düşük teklifler başlıklı 45. Maddesinde yer alan açıklamalar çerçevesinde;

✔️Madde düzenlemesindeki sınır değer eşitliğinde yer alan (N), “sınır değer katsayısı”nı temsil etmekte olup bu katsayı, ➡️Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği”nde yer alan
🔘B-Üstyapı (Bina) İşleri, 🔘C-Sıhhi Tesisat ve Mekanik Tesisat İşleri,🔘D-Elektrik İşleri, 🔘E-Elektronik ve İletişim İşleri grubundaki yapım işleri ile bu işlerle ilgili tamamlama, onarım, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işlerinde⏩⏩ (1,00),
🔘diğer yapım işlerinde ⏩(1,20)’dir.

✔️İhale konusu yapım işinin kapsamında farklı katsayılara tabi iş kısımlarının bulunması durumunda; sınır değer katsayısı, söz konusu kısımlardan toplam yaklaşık maliyeti içindeki ağırlık oranı en fazla olana göre belirlenir.✅

✔️ İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı, ihale ilanı veya davet mektubu ile idari şartnamenin “Diğer hususlar” başlıklı bölümünde belirtilir.✅

➢ Analiz Formatı;

✔️İdarece iş kalemleri ve/veya iş gruplarının yapım şartlarına bağlı kalınarak, her iş kalemi/iş grubunun içeriğine göre analizde yer almasını istediği “malzeme, işçilik, makine ve diğerleri (varsa; nakliyeler, inşaat yerindeki yükleme, boşaltma, yatay ve düşey taşımalar, zamlar vb.)” sadece girdi cinslerinin belirlendiği, analiz girdileri ile miktarlarının ve tutarlarının belirtilmediği, analiz formatına ihale dokümanında yer verilir.

✔️Kamu İhale Genel Tebliğinin (Ek-Y.2)’de yer alan örneğe uygun analiz formatının isteklilere verilmesi, isteklilerin de tekliflerinin aşırı düşük olarak tespit edilerek kendilerinden açıklama istenmesi durumunda, yapacakları açıklamada sunacakları analizlerin verilen bu formata uygun olması gerekmektedir.

✔️İdare tarafından bütün iş kalemleri/iş grupları için tek bir analiz formatı düzenlenebileceği gibi, iş kalemleri/iş gruplarının yapım şartlarına göre birden fazla analiz formatı da düzenlenebilir. Ancak bu durumda, idare ihale dokümanında hangi analiz formatının hangi iş kalemleri/iş grupları için kullanılacağını belirtmek zorundadır.

✔️Kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar ile uyumlu olmayan iş kalemleri (özel iş kalemleri) ile idarelerce tasarlanan ve birden fazla iş kalemini ihtiva eden iş kalemleri (paçal iş kalemi) için bu iş kalemlerinde bulunan analiz girdileri ve miktarlarının gösterildiği analiz formatlarının, ihale dokümanı kapsamında veya 🔘aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazı ekinde verilmesi gerekmektedir. 🔘Ancak idarece niteliği gereği analiz formatı hazırlanamayan iş kalemlerine ilişkin isteklilerin açıklamaları kapsamında analiz sunmalarına gerek olmayıp, anılan iş kalemlerine ilişkin açıklamalar kamu ihale genel tebliğinin 45.1.13 maddesi uyarınca yapılabilir.✅

➢ İhale Komisyonları;

✔️4734 sayılı Kanunun 36 ncı maddesi uyarınca ilk oturumda 🔘teklif mektubu ve 🔘geçici teminatını usulüne uygun sunan isteklilerin teklifleri “geçerli teklif” olarak dikkate alınacak ve Yaklaşık maliyetin % 120’sinin üzerindeki ve % 40’ının altındaki teklifler dikkate alınmaksızın, geçerli teklifler üzerinden kamu İhale kurumu tarafından yönteme göre aşırı düşük teklif sınır değerini tespit edecektir.

✔️ İhale komisyonu kamu ihale genel tebliğinin (38.1) maddesi kapsamında idarece yaklaşık maliyet ile birlikte hazırlanan “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” kullanılarak yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren iş kalemleri/grupları belirleyecektir. 🔘Sıralı listeye göre, tutarlarının yaklaşık maliyete oranlarının kümülatif toplamı % 80 oranına kadar olan iş kalemleri/grupları ile kümülatif toplama eklendiğinde % 80 oranının aşılmasına neden olan iş kalemi/grubu, sorgulamaya tabi tutulacak olan iş kalemleri/grupları olarak belirlenecektir. 🔘Bunların dışında kalan iş kalemleri/grupları için sorgulama yapılmayacaktır.❌

✔️Sınır değerin altındaki teklif sahiplerinden yaklaşık maliyetin % 80’lik bölümünü oluşturan iş kalemleri/gruplarına ilişkin ayrıntılar yazılı olarak istenir.

✔️İdarece istenen açıklamanın niteliği dikkate alınarak, isteklilere beş (5) iş gününden az olmamak üzere makul bir süre verilir. 🔘Yazıda ayrıca, ihale konusu işe özgü alanlara (malzeme ocağı vb.) ilişkin olan ve açıklama istenecek girdi niteliğinde bulunan nakliyelere dair yaklaşık maliyet hesabında esas alınan mesafeler belirtilir.✅

✔️İhale komisyonu tarafından, açıklama istenilmesi gereken iş kalemleri/gruplarına ait idarece kamu ihale genel tebliğinin (38.1) maddesine göre oluşturulan “sıralı analiz girdileri listesi” kullanılarak tutarı kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit ve bu tutarın altında olan analiz girdileri tespit edilecek.

✔️Yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemi/grubu analizlerindeki analiz girdilerinden, tutarı kar ve genel gider hariç analiz toplamının %3’üne eşit ve altında olanlar için isteklilerden açıklama yapılması istenilmeyecek.

✔️Tutarı, kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olması nedeniyle sorgulamaya tabi tutulmayacak analiz girdilerinin tutarlarının kümülatif toplamının kar ve genel gider hariç analiz toplamının %15’ini aşması durumunda; en küçük tutardan itibaren kümülatif toplamda % 15’lik tutarın aşılmasına neden olan analiz girdisi belirlenecek, tutarı bu girdinin tutarından daha az olan girdiler için açıklama istenilmeyecek.

✔️Aynı girdinin yaklaşık maliyeti oluşturan birden fazla iş kalemi/grubunun analizinde yer alması halinde bu girdinin oranı her analiz için ayrı ayrı değerlendirilerek analiz toplamının % 3’ünün altında kalıp kalmadığına göre işlem yapılmalıdır. Bu işlem neticesinde herhangi bir analizdeki oranı %3’ün üstünde olan analiz girdisi için açıklama istenilecek.

✔️Analizlerdeki 🔘işçilik girdisi, tutarları analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olsa dahi, açıklama istenilmeyecek girdiler arasında yer alamaz.✅✅

✔️İhale komisyonu teklifleri aşırı düşük olarak tespit edilen isteklilerden aşırı düşük teklif açıklama ile ilgili yazıda, açıklama istenilmeyecek olan analiz girdilerini de belirtecektir.➡️➡️İstekliler, teklifi kapsamında yer alan iş kalemleri/grupları için hazırlayacakları analizlerde açıklama istenilmeyecek olan analiz girdileri de dahil analizlerini oluşturan tüm girdileri göstereceklerdir.✅

➢ Analiz Sunulmasına Gerek Olmayan Haller;

✔️ İsteklilerin iş kalemleri/iş grupları için kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış cari yıl birim fiyatları veya bu fiyatlardan daha yüksek fiyatları teklif etmeleri ve söz konusu iş kalemleri/grupları için; hangi kamu kurum ve kuruluşunun birim fiyatını kullandıklarını, birim fiyat poz numarasını da yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları durumunda,✅
🔘Kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış 🔘“kar ve genel gider içermeyen birim fiyatların” 🔘üzerine, kendi belirledikleri “kar ve genel gideri” ilave ederek birim fiyatlarını oluşturmaları durumunda da; 🔘hangi kamu kurum ve kuruluşunun “kar ve genel gider hariç birim fiyatını” kullandıklarını ve kendi belirledikleri “kar ve genel gider” tutarını yazmak suretiyle 🔘liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları halinde,✅

✔️ İlan veya davet tarihinde cari yıl birim fiyatın yayımlanmamış olması durumunda, 🔘istekli tarafından önceki yılın yayımlanmış birim fiyatlarını da kullanılabilir.

✔️ İstekliler tarafından, inşaat iş kalemleri/iş grupları dışında yer alan sıhhi tesisat, kalorifer tesisatı, müşterek tesisat, havalandırma, brülör, asansör, elektrik tesisatı vb. iş kalemleri/iş gruplarına ait analiz sunulması yerine bu iş kalemi/iş gruplarına ait malzeme ve montaj bedelini ayrı ayrı gösterecek şekilde açıklama yapılması halinde,

✔️ Yüklenicinin dışında üçüncü kişilerce inşaat mahalli dışında imal edilen ve esaslı başka bir işçilik veya malzeme katkısı yapılmaksızın yapıya monte edilen iş kalemlerinin üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklanması durumunda, bu iş kalemlerine ilişkin analiz sunulması halinde,

✔️ İstekliler tarafından teklif kapsamındaki harita, kadastro ve proje işlerine ilişkin yapılacak açıklamalarda üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin sunulması halinde,

✔️ İdarece niteliği gereği analiz formatı hazırlanamayan iş kalemlerine ilişkin olarak,

➡️➡️➡️isteklilerin açıklamaları kapsamında analiz sunmalarına gerek yoktur..

➢ Teklifi Aşırı Düşük Olması Durumunda İsteklilerce Yapılacak İşlemler;

5 iş gününden az olmamak üzere idarenin verdiği süre içinde;⏩⏩

✔️Anahtar teslimi götürü bedel işlerde, toplam teklif bedelini oluşturan iş kalemleri ve/veya iş gruplarına ait miktarlar ve bunlara ait birim fiyatların gösterildiği hesap cetveli ile açıklama istenen iş kalemleri ve/veya iş gruplarının birim fiyatlarına ilişkin ihale dokümanında verilen analiz formatına uygun analizleri ve alt analizleri,

✔️Teklif birim fiyatlı işlerde; açıklama istenen iş kalemlerinin birim fiyatlarına ilişkin olarak ihale dokümanında verilen analiz formatına uygun analizleri ve alt analizleri, sunacaklardır.

➡️➡️Bu analizlerde yer alan ve aşırı düşük teklif sorgulama yazısında; belgelendirilmesine gerek olmadığı belirtilenler dışındaki bütün girdilere ilişkin kanıtlayıcı belgeleri, Genel Tebliğde belirtildiği şekilde sunacak.

✔️İdarece sorgulamaya konu edilmeyen iş kalemleri/grupları için analiz sunulması istenmeyecek olup, istekli tarafından da sunulmayacak,

✔️Anahtar teslimi götürü bedel teklif alınan ihalelerde istekli tarafından sunulacak hesap cetvelinde, sorgulamaya tabi tutulmayan iş kalemlerinin ve/veya iş gruplarının her biri için miktar ve birim fiyatların ayrı ayrı gösterilmesi zorunlu olmayıp, sorgulanmayan iş kalemlerinin tamamı için teklif edilen toplam bedelin gösterilmesi yeterlidir.✅

✔️ İsteklilerin analizlerine dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;⏩⏩

🔘Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri,➡️
1️⃣fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı (Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağı (Ek-O.6) düzenlenecektir. 2️⃣Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.🔴

🔘Çimento ve demir ürünleri için ilan edilmiş üretici fiyat tarifeleri,➡️ çimento veya demir ürünleri üreticisinin ilan edilmiş fiyat tarifelerini kullanması halinde, sadece ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olan bir tarifeyi gösterir belgeyi sunması yeterlidir.

🔘Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,➡️ 1️⃣mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilen fiyat tarifelerinde belirtilen fiyatları kullanması halinde, ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olan bir tarifeyi gösterir belgeyi sunması yeterlidir. (Örnek: Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmeler tarafından satılan ürünlere ilişkin ilan edilmiş fiyatlar vb.) 2️⃣mal ve hizmetlere ilişkin fiyat tekliflerini kullanması halinde, ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) düzenlenmiş fiyat teklifini sunması yeterlidir. (Örnek: Karayolları Genel Müdürlüğü, İl Özel İdareleri, Belediyeler vb.nin sattıkları kum, çakıl, kırmataş vb. mallara ilişkin verdikleri fiyat teklifleri.)

🔘Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mal veya hizmetlere ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,➡️
ilan/davet ile ihale tarihi arasında (ihale tarihi hariç) geçerli olan asgari fiyatın belgelendirilmesi suretiyle açıklama yapılması yeterlidir.

🔘Ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet /satış tutarı tespit tutanakları (EK.O.7),➡️ isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu olan mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılır.🔴

🔘Stoğunda bulunan mallara ilişkin stok tespit tutanakları (Ek-O.8), ➡️ İstekliler tarafından yapılan açıklamada; malın ihale tarihi itibariyle stoklarda bulunduğunun belirtilmesi durumunda, bu tutanağın açıklama kapsamında sunulması zorunludur.🔴

🔘İdarece istenmesi durumunda yardımcı analizler v.b. dir.

➢Akaryakıt Giderleri;

➡️1️⃣İstekliler tarafından akaryakıt girdisine ilişkin olarak, EPDK tarafından yayımlanan, İstanbul İli, Avrupa Yakasında bulunan bayiler adına beyan edilmiş fiyatların ortalamasını yansıtan En Yüksek İşlem Hacimli 8 Firmanın Akaryakıt Fiyatlarına İlişkin Raporda yer alan fiyatların % 90’ının altında sunulan açıklamalar geçerli kabul edilmez. 2️⃣Motorin veya benzine yönelik olarak öngörülen tutarın TL/lt cinsinden hesaplanmasında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun ilgili düzenlemeleri dikkate alınacaktır.

➢İş Makineleri;

➡️1️⃣Tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman (İş makinesi) analiz girdilerine ilişkin açıklamalar; resmi rayiçler veya isteklinin kendi malı olan iş makineleri için satın alma bedeli üzerinden yapılabilir. Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi ancak resmi rayici bulunmayan iş makineleri için kullanılabilir. 2️⃣İsteklilerin kendi malı olan iş makinesinin satın alma bedeli üzerinden yapacağı açıklamalarda, bu hususları tevsik eden belgelerin açıklama kapsamında sunulması zorunludur.🔴
Ayrıca, bu açıklamada iş makinesine ilişkin tutar olarak;🔘a) İş makinesinin satın alma tarihinden sonra amortisman süresinin dolmuş olması halinde, amortisman maliyeti katsayısı dışında kalan maliyet katsayıları (yedek parça, tamir-bakım, sermaye faizi-sigorta, nakil-montaj-demontaj) toplamı (ilgili analizde miktar kısmına yazılarak) ile resmi rayicin çarpılması sonucu bulunacak tutar, 🔘b) İş makinesinin satın alma tarihinden sonra amortisman süresinin dolmamış olması halinde ise, (a) bendinde hesaplanan tutarın altında olmamak koşuluyla, iş makinesinin satın alma bedeli ile analiz girdi miktarının çarpılması sonucu bulunacak tutar,
kullanılabilecektir.

➢ Aşırı düşük teklif açıklaması/sorgulaması sonucunda;

➡️İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları açıklamaları kapsamında Kamu İhale Genel Tebliğinin 45. Maddesinde belirtilen şekilde sunacaklardır.

✔️Kamu İhale Genel Tebliğinin ilgili maddelerine uygun açıklamada bulunmayan, açıklamaların idarece tanımlanan yapım şartlarına uymaması veya teknik şartnameye aykırı hususlar içermesi,

✔️ İş kalemleri/gruplarına ait analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde yer alan işçilik fiyatları ihale tarihinde yürürlükte olan saatlik asgari ücretin altında olamaz. ➡️Altında olması,

✔️ İsteklinin aşırı düşük teklifine ilişkin olarak yaptığı açıklamada ➡️sunduğu analizlerin, 🔘ihale dokümanı kapsamındaki analiz formatına, 🔘birim fiyat tariflerine, 🔘idarece tanımlanan yapım şartlarına veya teknik şartnameye uygun olmaması,

✔️Analiz fiyat tutarlarının teklif fiyatların üzerinde olması,

✔️Analizler üzerinde yapılan incelemede; çarpım ve toplamlarda hesaplama hatası bulunması durumunda, ➡️analiz girdilerine ait fiyatlar esas alınarak, hesaplama hatası ihale komisyonu tarafından re’sen düzeltilir. Bu şekilde düzeltilmiş analiz fiyatı, teklif fiyatın üzerinde olması, ⏩⏩durumunda açıklama uygun bulunmayıp isteklilere ait teklifler reddedilecektir.

✅✅Aşırı düşük teklifine ilişkin olarak istenen sürede açıklama yapmasına rağmen teklifi reddedilen isteklilerin açıklamalarının yeterli görülmeme nedenlerinin, sadece Kamu İhale Genel Tebliğinin ilgili madde numaralarına atıf yapılmakla yetinilmeyerek hangi düzenlemeye aykırılık bulunduğu da belirtilmek suretiyle kesinleşen ihale kararının bildirilmesi zorunludur.

salimdemirel

PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI OLMAYAN HİZMET ALIMI İHALELERİNDE SINIR DEĞER HESABI NASIL YAPILIR? SINIR EĞER HESABINDAKİ BİLEŞENLER NELERDİR?

Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer hesabı değiştirilmiştir. analizimizde sınır değer hesabı örnekli olarak anlatılmış ayrıca sınır değer hesabında kullanılan değişkenler açıklanmaya çalışılmıştır.

25.01.2017 tarih ve 29959 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan İhale Uygulama Yönetmelik ve Tebliğleri ile ihale mevzuatında kapsamlı değişiklikler yapılmıştır. Bu değişikliklerin bir tanesi de Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde yaklaşık maliyetin /1,30 a bölümü sonucu bulun sınır değer hesabı iptal edilerek yaklaşık maliyet ve ihalelere katılan firmaların tekliflerinin toplamının aritmetik ortalamasının alınarak R katsayısı ile çarpılması sonucu bulunan sınır değerin kullanılmaya başlanmasıdır.

29 Haziran 2017  tarihli ve 30109 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliği ile yaklaşık maliyetin üstünde olan ve yaklaşık maliyetin % 60'ının altında olan teklifler sınır değer hesabına dahil edilmemesi kararına verilmiştir.

Formül olarak gösterilmesi gerekirse;

 

SD: Sınır değeri,

YM: Yaklaşık maliyeti,

n: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan isteklilerin teklif sayısını,

T1, T2, T3…,Tn: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olan ve teklifleri yaklaşık maliyetin üzerinde ve % 60 altında olmayan isteklilerin teklif bedellerini,

R: Sınır Değer Tespit Katsayısını

İfade etmek üzere;

SD=((YM+T1+T2+T3...+TN)/n+1) x R

formülüyle hesaplanır.

Yukarıdaki formüllerden de görüleceği üzere Sınır değer üç parametreye bağlıdır. Bunlar; yaklaşık maliyet, isteklilerce sunulan teklifler ve R katsayısı. Bu parametreleri teker teker incelersek;

1- Yaklaşık Maliyet:25.01.2017 tarih ve 29959 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Yönetmeliğe göre hizmet alımı ihalelerinde yüklenici karı %7 ye düşürülmüştür. Yani İdareler yaklaşık maliyeti hazırlarken maksimum %7 oranında yüklenici karı hesaplayabilirler.  Bu durumda aynı iş için yaklaşık maliyetin önceki yıllara göre daha düşük olarak tespit edilmesine neden olabilecektir.

2- İsteklilerce sunulan teklifler:Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.1.2. maddesine göre sınır değer hesaplanırken teklif mektubu ve geçici teminatı uygun olan ve yaklaşık maliyetin üzerinde ve %60 altında olmayan teklifler hesaplamaya dahil edilmektedir. Yani teklif mektubu ve geçici teminat dışında kalan ve idari şartnamede  yeterlik kriteri olarak istenilen belgelerin ihalede sunulmaması durumunda dahi (iş deneyim belgesi, ticaret sicil gazetesi, imza sirküleri v.b) bu teklifler sınır değer hesabında kullanılacaktır. Bu durum kanımızca bazı firmalarca sınır değeri düşürmek yada yükseltmek amacıyla manuple edilmeye çalışılacaktır.

3- R katsayısı: Kamu İhale Genel Tebliği'ne göre Kamu İhale Kurumu ihalenin konusu ve işin niteliklerine göre R katsayısını her sene 1 Şubat tarihinde belirleyecektir. 2018 yılı için belirlenen katsayılar aşağıdaki gibidir.

 

İhalenin Konusu                                                           R Katsayısı
Araç Kiralama                                                                    0,84
Bilgisayar Sistemlerine Yönelik Hizmetler                         0,83
Malzemeli Yemek                                                              0,82
Mühendislik Hizmetleri                                                      0,78
Sigorta Hizmetleri                                                              0,80
Diğer Hizmetler                                                                 0,80

 

İhalenin konularına ve işin niteliğine göre idareler Sınır değeri kullanırken yukarıdaki R katsayılarından birini kullanacaklardır. Eğer birden fazla iş aynı ihale içinde ihale ediliyorsa yaklaşık maliyete göre hangi iş en fazla orandaysa o işe ait R katsayısı kullanılır.

Örnek: Yaklaşık maliyeti 100.000 TL olan yemek hazırlama (yaklaşık maliyeti 70.000 TL) ve Araç kiralama hizmetinin (yaklaşık maliyeti 30.000 TL ) beraber  ihale edildiği bir işte R katsayısı malzemeli yemek alımı işinin yaklaşık maliyet içerisinde oranı daha fazla olduğu için 0,82 olarak kabul edilir.

Sınır değerin hesaplanmasıyla ilgili bir iki örnek vererek konuyu daha iyi açıklayabiliriz.

Örnek-1: Yaklaşık Maliyeti 1.000.000 TL olan "Araç kiralama ihalesinde" verilen teklifler aşağıdaki gibi olsun.

1. Firma: 850.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

2. Firma: 800.000 TL (Teklif mektubu uygun değil)
(Teklif mektubu uygun olmadığından sınır değer hesabına katılmaz)

3. Firma: 900.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

4. Firma: 920.000 TL (Geçici teminatı uygun değil) (Geçici teminatı uygun olmadığından sınır değer hesabına katılmaz)

5. Firma: 1.050.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun) (Yaklaşık Maliyetin üzerinde olduğundan sınır değer hesabına katılmaz)

6. Firma:750.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

Sınır Değer=(1.000.000 + 850.000 + 900.000 + 760.000)/4)*0,84

Sınır Değer=877.500 *0,84

Sınır Değer=737.100 TL

Bu ihalede sınır değerin altında teklif veren istekli yoktur.

 

Örnek-2: Yaklaşık Maliyeti 2.000.000 TL olan "Malzemeli Yemek Alımı ihalesinde" verilen teklifler aşağıdaki gibi olsun.

1. Firma: 1.850.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

2. Firma: 1.150.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun) (Yaklaşık Maliyetin % 60 ın altında olduğundan sınır değer hesabına dahil edilmez)

3. Firma: 2.120.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun) (Yaklaşık Maliyetin üzerinde olduğundan sınır değer hesabına katılmaz)

4. Firma: 1.580.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

5. Firma: 1.450.000 TL (Teklif mektubu uygun, geçici teminatı yok) (Geçici teminatı olmadığından sınır değer hesabına katılmaz)

6. Firma:1.790.000 TL (Teklif mektubu ve geçici teminatı uygun)

Sınır Değer=(2.000.000 + 1.850.000 + 1.580.000 + 1.450.000)/4)*0,82

Sınır Değer=1.720.000*0,82

Sınır Değer=1.410,40 TL

Bu ihalede 2. firmanın teklifi sınır değerin altındadır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanununda belirtilen ve 01.02.2023 - 31.01.2024 tarihleri arasında geçerli olacak olan eşik değerlerin ve parasal limitlerin, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan 2022 yılı Aralık ayı Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) yıllık değişim oranında arttırılarak (%79,89) güncellenmesine dair Kamu İhale Tebliği (No: 2023/1) 25 Ocak 2023 Tarihli ve 32084 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

      Ancak Kamu İhale Tebliği'nde belirtilen bedellerin hangi Kanun maddesini için uygulanacağını ve bu bedellerin nerelerde kullanılacağı çoğu zaman bilinmez ve uygulamada yanlışlıklar yapılır.

      Aşağıda KİK tarafından 01.02.2023 - 31.01.2024 tarihleri arasında geçerli olacak şekilde güncellenen eşik değerler ve parasal limitler, kanun maddeleriyle beraber verilmiş olup, böylece uygulayıcılar tarafından bu bedellerin neyi ifade ettiği daha iyi anlaşılacaktır.

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin a bendi ile ifade edilen parasal limitler..

          İstisnalar

Madde 3-

Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri  ve Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı; döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (meslekî kuruluş şeklinde faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç), tüzel kişiler, Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri, Sosyal güvenlik kuruluşları, fonlar, özel kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar (meslekî kuruluşlar ve vakıf yüksek öğretim kurumları hariç) ile bağımsız bütçeli kuruluşların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme ve şirketlerin, ticarî ve sınaî faaliyetleri çerçevesinde; doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana faaliyetlerine yönelik ihtiyaçlarının temini için yapacakları, Hazine garantisi veya doğrudan bütçenin transfer tertibinden aktarma yapmak suretiyle finanse edilenler dışındaki yaklaşık maliyeti ve sözleşme bedeli 33.494.082 TL (Otuzüçmilyon Dörtyüzdoksandörtbin Sekseniki Türk Lirası)aşmayan mal veya hizmet alımları ceza ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç 4734 sayılı kamu İhale knunu'na tâbi değildir

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin b bendi ile ifade edilen parasal limitler..

            Eşik değerler

          Madde 8- Bu Kanunun 13 ve 63 üncü maddelerinin uygulanmasında yaklaşık maliyet dikkate alınarak kullanılacak eşik değerler aşağıda belirtilmiştir:

a) Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerin mal ve hizmet alımlarında 4.004.034TL (DörtMilyon Dörtbin Otuzdört Türk Lirası),

b) Kanun kapsamındaki diğer idarelerin mal ve hizmet alımlarında 13.194.664,-TL (Onüçmilyonyüzdoksandörtbinaltıyüzaltmışdört Türk Lirası),

c) Kanun kapsamındaki idarelerin yapım işlerinde 290.284.533,-TL (İkiyüzdoksanmilyonikiyüzseksendörtbinbeşyüzotuzüç Türk Lirası),

          

            Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin c bendi ile ifade edilen parasal limitler..

İhale ilan süreleri ve kuralları ile ön ilan 

            Madde 13

b) Yaklaşık maliyeti 8 inci maddede belirtilen eşik değerlerin altında kalan ihalelerden;

1) Yaklaşık maliyeti 863.700,-TL (Sekizyüzaltmışüçbinyediyüz Türk Lirası)kadar olan mal veya hizmet alımları ile 1.727.489 TL (Birmilyonyediyüzyirmiyedibindörtyüzseksendokuz Türk Lirası),  kadar olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az yedi gün önce ihalenin ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin en az ikisinde,

2) Yaklaşık maliyeti 863.700,-TL (Sekizyüzaltmışüçbinyediyüz Türk Lirası)ile 1.727.489 TL (Birmilyonyediyüzyirmiyedibindörtyüzseksendokuz Türk Lirası),1.727.489 TL (Birmilyonyediyüzyirmiyedibindörtyüzseksendokuz Türk Lirası),ile 7.281.278 TL (Yedimilyon ikiyüzdeksenbirbin ikiyüzyetmişsekiz Türk Lirası) arasında olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az ondört gün önce Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin birinde,

3) Yaklaşık maliyeti 1.727.489 TL (Birmilyonyediyüzyirmiyedibindörtyüzseksendokuz Türk Lirası),üzerinde ve eşik değerin altında olan mal veya hizmet alımları ile 14.396.542,-TL (Ondörtmilyonüçyüzdoksanaltıbinbeşyüzkırkiki Türk Lirası),üzerinde ve eşik değerin altında olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az yirmibir gün önce Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin birinde,

            En az birer defa yayımlanmak suretiyle ilân edilerek duyurulur.

 

            Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin ç bendi ile ifade edilen parasal limitler..

Pazarlık usulü

Madde 21- Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:

      f) İdarelerin yaklaşık maliyeti 1.439.543,-TL (Birmilyondörtyüzotuzdokuzbinbeşyüzkırküç Türk Lirası),ye kadar olan mamul mal, malzeme veya hizmet alımları.

 

          Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin d bendi ile ifade edilen parasal limitler..

Doğrudan temin

Madde 22

Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların ilân yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne başvurulabilir:

d) Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin431.810,-TL (Dörtyüzotuzbirbinsekizyüzon Türk Lirası),diğer idarelerin 143.845,-TL (Yüzkırküçbinsekizyüzkırkbeş Türk Lirası),aşmayan ihtiyaçları ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımlar.

Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede sayılan yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.

 

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin e bendi ile ifade edilen parasal limitler..

            Kamu İhale Kurumu

            Madde 53

            j) Kurumun gelirleri aşağıda belirtilmiştir:

      1) Bu Kanun kapsamında yapılan ihalelere ilişkin düzenlenecek sözleşmelerden, bedeli 2.879.202,-TL (İkimilyon sekizyüzyetmişdokuzbin ikiyüziki Türk Lirası), aşanlar için yükleniciden tahsil edilecek sözleşme bedelinin onbinde beşi (İdareler ve noterler bu tutarın yüklenici tarafından Kurum hesaplarına yatırıldığını sözleşmelerin imzalanması aşamasında aramak zorundadır.)

2) Yaklaşık maliyeti 4.557.797,-TL (Dörtmilyonbeşyüzelliyedibin yediyüzdoksanyedi Türk Lirası),kadar olan ihalelerde 27.322,-TL (Yirmiyedibinüçyüzyirmiiki Türk Lirası),Yaklaşık maliyeti 2.305.178 TL (ikimilyon Üçyüzbeşbin Yüzyetmişsekiz Türk Lirası) ile  18.231.255,-TL (Onsekizmilyonikiyüzotuzbirbinikiyüzellibeş Türk Lirası),kadar olanlarda 54.677,-TL (Ellidörtbinaltıyüzyetmişyedi Türk Lirası), Yaklaşık maliyeti 9.220.744 TL (Dokuzmilyon ikiyüzyirmibin Yediyüzkırkdört Türk Lirası)ile 136.734.452,-TL (Yüzotuzaltımilyonyediyüzotuzdörtbindörtyüzelliiki Türk Lirası),kadar olanlarda 82.018,-TL (Seksenikibinonsekiz Türk Lirası), Yaklaşık maliyeti 82.018,-TL (Seksenikibinonsekiz Türk Lirası)   ve üzerinde olanlarda 109.370,-TL (Yüzdokuzbinüçyüzyetmiş Türk Lirası),
tutarındaki itirazen şikâyet başvuru bedeli.

 

          Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin f bendi ile ifade edilen parasal limitler..

          Madde 62

       h) İş deneyimi bulunmayan mühendis veya mimarların, aldıkları lisans eğitimine uygun yapım işi ihalelerine başvurularında, toplam süresi onbeş yılı geçmemek kaydıyla mezuniyetlerinden sonra geçen her yıl, 1.597.917,-TL (Birmilyonbeşyüzdoksanyedibindokuzyüzonyedi Türk Lirası),olarak hesaplanmak üzere 10 uncu madde kapsamındaki benzer iş deneyimi olarak dikkate alınır. Bu süre iş deneyimi bulunan mimar ve mühendisler için uygulanmaz. Bu bent kapsamında elde edilen deneyim mühendis ve mimarın beş yıldır en az % 51 hissesine sahip olduğu tüzel kişiler tarafından da kullanılabilir.

4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa eklenen geçici 6’ncı maddenin uygulama sürecinde yaşanan tereddütleri gidermek için Kamu İhale Kurumu tarafından 07.09.2022 tarihli ve 2022/DK.D-320 No.lu kurul kararı yayınlandı. Yayınlanan kurul kararı ile ;

  • Fiyat farkı verilmeyen yapım sözleşmelerinde yeni fiyat tespiti nasıl yapılacak
  • İş programını gerisinde kalınan durumlarda  verilecek süre uzatımı nasıl belirlenecek

Konularına açıklık getirilmiş oldu.

Sözleşmesinde fiyatı bulunmayan imalatların fiyat tespitinin nasıl yapılacağına ilişkin düzenlemeler yapım işleri genel şartnamesinin 22’nci maddesinde ve fiyat farkı esaslarının 6’ncı maddesinde belirtilmiştir. Geçici 6’ncı maddenin uygulama esaslarına baktığımızda fiyat tespitine ilişkin herhangi bir açıklama  yapılmamışken hüküm bulunmayan hallerde fiyat farkına ilişkin esasların uygulanacağı belirtilmiştir.

Yapım işlerinde uygulanacak fiyat farkına ilişkin esasların 6’ncı maddesinin 8’inci fıkrasına göre  “Sözleşmede birim fiyatı bulunmayan ve Yapım İşleri Genel Şartnamesine göre sözleşme yılı fiyatı tespit edilemeyen iş kalemi için yeni birim fiyat yapılması halinde, bu fiyat, uygulama ayının rayiçlerine ve şartlarına göre tespit edilir. Belirlenen bu yeni birim fiyat, uygulama ayı fiyat farkı katsayısına (Pn) bölünerek iş kaleminin sözleşme yılı birim fiyatı tespit edilir ve fiyat farkı hesabı bu fiyat esas alınarak yapılır.” hükmü yer almaktadır.

Sözleşmesinde fiyat farkı olmayan ve geçici 6’ncı madde kapsamında ek ve/veya artırımlı fiyat farkı verilen bir işte uygulama sürecinde yapılmasına ihtiyaç duyulan yeni iş kaleminin fiyatının uygulama ayı rayiçlerine ve şartlarına göre tespit edilmesi durumunda bu işleri fiyat farkı verilen işler gibi kabul edip fiyat tespitinin buna göre yapılması gerekir.

1. Artırımlı Fiyat Farkı Verilen İşlerde Fiyat Tespiti

01.01.2022 – 31.12.2022 Aralığında hesaplanan yeni iş kalemine ait birim fiyat (1+0,25x[Pn-1]) katsayısına bölünerek
01.01.2023 – 31.12.2023 Aralığında hesaplanan yeni iş kalemine ait birim fiyat  (1+0,15x[Pn-1])katsayısına bölünerek
Tespit edilir.

Hesaplamalarda temel endeks olarak ihale tarihinin içinde bulunduğu aya ait Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi esas alınır.

2. Ek Fiyat Farkı Verilen İşlerde Fiyat Tespiti

01.01.2022 – 31.03.2022 Aralığında hesaplanan yeni iş kalemine ait birim fiyat (1+0,56x[Pn-1]) katsayısına bölünerek
Tespit edilir.

Ek fiyat farkı hesabında ihale tarihinin 01.07.2021 den önce ve sonra olma durumuna göre temel endeks değişiklik gösterdiği için yeni fiyat tespitinde de bu durumun dikkate alınması gerekir.

İhalesi 01.07.2021’den önce olan işlerde fiyat tespiti yapılırken temel endeks olarak 2021 Haziran ayının esas alınması, 01.07.2021 ve sonrası olan işlerde ise ihale tarihindeki endeksin esas alınması gerekir.

Ek ve artırımlı fiyat farkı hesabının birlikte ödendiği Ocak, Şubat ve Mart aylarında hesaplama yapılırken imalatlara ilişkin ek fiyat farkı ve artırımlı fiyat farkı ödemesine esas ayrı ayrı fiyat tespiti yapılması gerekecektir.

Süre uzatımına ilişkin hükümler 5546 sayılı geçici 6’ncı maddenin uygulama esaslarının 2’nci ve 12’nci maddelerinde belirtilmiştir. Uygulamasına esaslarının 2’nci maddesinde, 15.04.2022 tarihi itibari ile devam eden  sözleşmelerde 01.01.2022 – 31.03.2022 tarihleri arasında iş programına göre gerçekleştirilmeyen iş miktarı için süre uzatımı verileceği, 12’nci maddesinde de verilecek süre uzatımının 01.01.2022 – 31.03.2022 tarihleri arasındaki iş programına göre gerçekleştirilemeyen iş miktarının bu tarihler arasındaki günlük iş miktarına bölünmesi ile tespit edileceği belirtilmiştir.

01.01.2022 – 31.03.2022 Tarihleri arasındaki çalışılan günlerde yapılan imalatların iş programına göre 2021 yılına ait olması durumunda verilecek süre uzatımını belirlerken İş programına göre 01.01.2022-31.03.2022 tarihleri arasındaki bir imalat gerçekleştirilmediği için 90 gün süre uzatımı verilmesi gerekir (Fen noktasında çalışılmayan günler varsa bunların dikkate alınması gerekir).

01.01.2022 – 31.03.2022 Tarihleri arasındaki çalışılan günlerde yüklenici tarafından yapılan imalatların bir kısmının iş programına göre bahse konu tarih aralığından önce yapılması gereken imalatlara ilişkin olduğu durumlarda, söz konusu imalatlar bakımından 01.01.2022 ile 31.03.2022 tarihleri arasında iş programına göre işin bir kısmının yapıldığı dikkate alınarak süre uzatımı miktarının belirlenmesi gerekir.

Örneğin; 01.01.2022 – 31.03.2022 tarihleri arasında iş programına göre çalışılması gereken gün sayısının 60 gün olarak belirlendiği (30 gün havanın fen noktasından çalışmaya uygun olmayan dönem), bir işte;

İş programına göre; 01.01.2022-31.03.2022 arasında 3.000.000,00 TL’lik imalat yapılacak.

01.01.2022 – 31.03.2022 Aralığında yapılan fiili imalat tutarı 2.000.000,00 TL

Yapılan imalatın 1.000.000,00 TL’si iş programına göre 2022 yılından öncesine ait
Olması durumunda 01.01.2022 – 31.03.2022 aralığında yapılmayan imalatlara ilişkin süre uzatımını hesaplarken,

Bu dönemde yapılan fiili imalat tutarından iş programına göre önceki döneme ait imalat tutarı çıkarılarak, iş programına göre bu döneme ait yapılan işin tutarı tespit edilir (2.000,000,00 – 1.000.000,00 = 1.000.000,00 TL)

İş programına göre yapılması gereken imalat tutarından iş programına göre yapılan imalat tutarı çıkarılarak iş programının gerisinde kalan imalatların tutarı tespit edilir ( 3.000.000,00 – 1.000.000,00 = 2.000.000,00 TL)

İş programına göre harcanması gereken tutar bu dönemdeki çalışılması gereken güne bölünerek bir günlük harcama tutarı belirlenir (3.000.000,00 TL / 60 Gün = 50.000,00 TL)

İş programının gerisinde kalan imalat tutarı bir günlük harcama tutarına bölünerek verilmesi gereken süre uzatımı hesaplanır (2.000.000,00 TL / 50.000,00 TL = 40 Gün)

15.04.2022 TARİHİNDE RESMİ GAZETEDE YAYAINLANAN EK FİYAT FARKI VERİLMESİ VE TASFİYE YAPILMASINA DAİR KANUNUN ÖZET BİLGİLERİ


-1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan sözleşmelerde fiyat farkı verilecektir.

-1/1/2022 tarihinden sonra (bu tarih dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için; ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunanlarda, sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı oransal olarak artırılabilir.

-1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, 1/7/2021 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) ihalesi yapılan işlerde ihale tarihinin (son teklif verme tarihi) içinde bulunduğu aya ait endeks, 1/7/2021 tarihinden önce ihale edilen işlerde ise 2021 yılı Haziran ayına ait endeks temel endeks olarak kabul edilerek FİYAT FARKI VERİLEBİLİR.

-Yüklenicinin başvurusu üzerine sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkına ilave olarak ek fiyat farkı verilecektir.

-1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen (3 üncü maddesindeki istisnalar dâhil) yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden imzalanan sözleşmelerde, 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) iş programına göre gerçekleştirilemeyen iş miktarı için süre uzatımı verilebilir.

-1/1/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden sözleşmelerden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine kadar olanlar (bu oran dâhil) yüklenicinin başvurusu üzerine feshedilip tasfiye edilir.

-Geçici 5 inci maddeye göre devredilen sözleşmeler için bu fıkra kapsamında fesih başvurusunda bulunulamaz. Feshedilen sözleşmelerde birinci fıkranın (a) ve (b) bendindeki hükümler uygulanmaz.

-Sözleşmenin feshi halinde yüklenici hakkında fesihten kaynaklanan kısıtlama ve yaptırımlar uygulanmaz ve yüklenicinin teminatı iade edilir.

-Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili Cumhurbaşkanlığı tarafından usul ve esaslar tespit edilecektir.

Bilindiği üzere 4734 sayılı Kamu İhale Kanununda belirtilen ve 01.02.2022 - 31.01.2023 tarihleri arasında geçerli olacak olan eşik değerler ve parasal limitler 20 Ocak 2022 Tarihli ve 31725 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

Bu analizimizde bu eşik değerler ve parasal limitler dahilinde yeterlik kriteri olarak hangi durumlarda Bilanço ve Ciro ile ilgili belgelerin istenilip istenilmeyeceği incelenecektir.

YAPIM İŞİ İHALELERİNDE 2022 YILI İÇİN;

Yapım İşi İhaleleri uygulama yönetmeliği'nin 30. maddesi uyarınca;

1- Yaklaşık Maliyeti 14.681.596,90 TL nin altında olan ihalelerde Bilanço, Ciro İSTENMEZ

2- Yaklaşık Maliyeti 14.681.596,91 TL ile 73.407.984,5 TL arasında olan ihalelerde Bilanço, Ciro istenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

3- Yaklaşık Maliyeti 73.407.984,50 TL üzerinde olan ihalelerde Bilanço, Ciro istenilmesi ZORUNLUDUR.

HİZMET ALIMI İHALELERİNDE 2022 YILI İÇİN;

Hizmet Alımı ihaleleri uygulama Yönetmeliği'nin 29. maddesi uyarınca;

1- Yaklaşık Maliyeti 873.705 TL'nin altında olan ihalelerde Bilanço, Ciro İSTENMEZ.

2.a- Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerde, Yaklaşık Maliyeti 873.705 TL ile  4.004.034TL arasında olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

2.b- Kanun kapsamındaki diğer idarelerde, Yaklaşık Maliyeti 873.705 TL ile  6.673.409 TL arasında olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

3.a-  Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerde, Yaklaşık Maliyeti  4.004.034TL üzerinde olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi ZORUNLUDUR.

3.b-  Kanun kapsamındaki diğer idarelerde, Yaklaşık Maliyeti  6.673.409 TL üzerinde olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi ZORUNLUDUR.

4- İSTİSNALAR
4.a-  Taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamında yapılan taşıma işleri ve sigortacılık hizmet alımlarında ve Hava ambulansı hizmeti ve yangın ile mücadele amaçlı hava aracı hizmeti alımında Bilanço ve Ciro İstenemez.

4.b- Yaklaşık maliyetine bakılmaksızın sigortacılık hizmet alımı ihalelerinde Bilanço, Ciro istenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

MAL ALIMI İHALELERİNDE 2022 YILI İÇİN;

Mal Alımı ihaleleri uygulama Yönetmeliği'nin 27. maddesi uyarınca;

1.a-  Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerde, Yaklaşık Maliyeti  4.004.034TL nin altında olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İSTENİLEMEZ

1.b-  Kanun kapsamındaki diğer idarelerde, Yaklaşık Maliyeti  6.673.409 TL nin altında olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İSTENİLEMEZ

2.a-  Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerde, Yaklaşık Maliyeti  4.004.034TL üzerinde olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

2.b-  Kanun kapsamındaki diğer idarelerde,, Yaklaşık Maliyeti  6.673.409 TL üzerinde olan ihalelerde Bilanço ve Ciro İstenilmesi idarenin TAKDİRİNDEDİR.

4734 sayılı Kamu İhale Kanununda belirtilen ve 01.02.2022 - 31.01.2023 tarihleri arasında geçerli olacak olan eşik değerlerin ve parasal limitlerin, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan 2021 yılı Aralık ayı Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) yıllık değişim oranında arttırılarak (%79,89) güncellenmesine dair Kamu İhale Tebliği (No: 2012/1) 20 Ocak 2022 Tarihli ve 31725 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

      Ancak Kamu İhale Tebliği'nde belirtilen bedellerin hangi Kanun maddesini için uygulanacağını ve bu bedellerin nerelerde kullanılacağı çoğu zaman bilinmez ve uygulamada yanlışlıklar yapılır.

      Aşağıda KİK tarafından 01.02.2022 - 31.01.2023 tarihleri arasında geçerli olacak şekilde güncellenen eşik değerler ve parasal limitler, kanun maddeleriyle beraber verilmiş olup, böylece uygulayıcılar tarafından bu bedellerin neyi ifade ettiği daha iyi anlaşılacaktır.

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin a bendi ile ifade edilen parasal limitler..

          İstisnalar

Madde 3-

Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri  ve Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı; döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (meslekî kuruluş şeklinde faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç), tüzel kişiler, Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri, Sosyal güvenlik kuruluşları, fonlar, özel kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar (meslekî kuruluşlar ve vakıf yüksek öğretim kurumları hariç) ile bağımsız bütçeli kuruluşların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme ve şirketlerin, ticarî ve sınaî faaliyetleri çerçevesinde; doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana faaliyetlerine yönelik ihtiyaçlarının temini için yapacakları, Hazine garantisi veya doğrudan bütçenin transfer tertibinden aktarma yapmak suretiyle finanse edilenler dışındaki yaklaşık maliyeti ve sözleşme bedeli 33.494.082 TL (Otuzüçmilyon Dörtyüzdoksandörtbin Sekseniki Türk Lirası)aşmayan mal veya hizmet alımları ceza ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç 4734 sayılı kamu İhale knunu'na tâbi değildir

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin b bendi ile ifade edilen parasal limitler..

            Eşik değerler

          Madde 8- Bu Kanunun 13 ve 63 üncü maddelerinin uygulanmasında yaklaşık maliyet dikkate alınarak kullanılacak eşik değerler aşağıda belirtilmiştir:

a) Genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerin mal ve hizmet alımlarında 4.004.034TL (DörtMilyon Dörtbin Otuzdört Türk Lirası),

b) Kanun kapsamındaki diğer idarelerin mal ve hizmet alımlarında 6.673.409-TL (Altımilyon Altıyüzyetmişüçbin Dörtyüzdokuz Türk Lirası)

c) Kanun kapsamındaki idarelerin yapım işlerinde 146.815.969 TL (Yüzkırkaltımilyon Sekizyüzonbeşbin Dokuzyüzaltmıdokuz Türk Lirası),

          

            Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin c bendi ile ifade edilen parasal limitler..

İhale ilan süreleri ve kuralları ile ön ilan 

            Madde 13

b) Yaklaşık maliyeti 8 inci maddede belirtilen eşik değerlerin altında kalan ihalelerden;

1) Yaklaşık maliyeti 436.830TL (Dörtyüzotuzaltıbin Sekizyüzotuz Türk Lirası), kadar olan mal veya hizmet alımları ile 873.705 TL (Sekizyüzyetmişüçbin YediyüzbeşTürk Lirası),  kadar olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az yedi gün önce ihalenin ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin en az ikisinde,

2) Yaklaşık maliyeti 436.830TL (Dörtyüzotuzaltıbin Sekizyüzotuz Türk Lirası)ile 873.705 TL (Sekizyüzyetmişüçbin YediyüzbeşTürk Lirası),arasında olan mal veya hizmet alımları ile 873.705 TL (Sekizyüzyetmişüçbin YediyüzbeşTürk Lirası)ile 7.281.278 TL (Yedimilyon ikiyüzdeksenbirbin ikiyüzyetmişsekiz Türk Lirası) arasında olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az ondört gün önce Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin birinde,

3) Yaklaşık maliyeti 873.705 TL (Sekizyüzyetmişüçbin YediyüzbeşTürk Lirası),üzerinde ve eşik değerin altında olan mal veya hizmet alımları ile 7.281.278 TL (Yedimilyon ikiyüzdeksenbirbin ikiyüzyetmişsekiz Türk Lirası), üzerinde ve eşik değerin altında olan yapım işlerinin ihalesi, ihale tarihinden en az yirmibir gün önce Kamu İhale Bülteninde ve işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerin birinde,

            En az birer defa yayımlanmak suretiyle ilân edilerek duyurulur.

 

            Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin ç bendi ile ifade edilen parasal limitler..

Pazarlık usulü

Madde 21- Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:

            f) İdarelerin yaklaşık maliyeti  728.072 TL (Yediyüzyirmisekizbin Yetmişiki Türk Lirası)ye kadar olan mamul mal, malzeme veya hizmet alımları.

 

          Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin d bendi ile ifade edilen parasal limitler..

Doğrudan temin

Madde 22

Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların ilân yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne başvurulabilir:

d) Büyükşehir belediyesi sınırları dahilinde bulunan idarelerin 218.395 TL (İkiyüzonsekizbin Üçyüzdoksanbeş Türk Lirası), diğer idarelerin 72.752 TL (Yetmişikibin Yediyüzelliiki Türk Lirası) Türk Lirası)aşmayan ihtiyaçları ile temsil ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeye ilişkin alımlar.

Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve 10 uncu maddede sayılan yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.

 

           Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin e bendi ile ifade edilen parasal limitler..

            Kamu İhale Kurumu

            Madde 53

            j) Kurumun gelirleri aşağıda belirtilmiştir:

      1) Bu Kanun kapsamında yapılan ihalelere ilişkin düzenlenecek sözleşmelerden, bedeli 1.456.202 TL (Birmilyondörtyüzellialtıbin İkiyüziki Türk Lirası)aşanlar için yükleniciden tahsil edilecek sözleşme bedelinin onbinde beşi (İdareler ve noterler bu tutarın yüklenici tarafından Kurum hesaplarına yatırıldığını sözleşmelerin imzalanması aşamasında aramak zorundadır.)

2) Yaklaşık maliyeti 2.305.178 TL (ikimilyon Üçyüzbeşbin Yüzyetmişsekiz Türk Lirası)kadar olan ihalelerde  13.819 TL (Onüçbin Sekizyüzondokuz Türk Lirası), Yaklaşık maliyeti 2.305.178 TL (ikimilyon Üçyüzbeşbin Yüzyetmişsekiz Türk Lirası) ile  9.220.744 TL (Dokuzmilyon ikiyüzyirmibin Yediyüzkırkdört Türk Lirası)kadar olanlarda 27.654 TL (yirmiyedibin Altıyüzellidört Türk Lirası), Yaklaşık maliyeti 9.220.744 TL (Dokuzmilyon ikiyüzyirmibin Yediyüzkırkdört Türk Lirası)ile 69.155.600 TL (Altmışdokuzmilyon Yüzellibeşbin Altıyüz Türk Lirası)  kadar olanlarda 41.482 TL (Kırkbirbin Dörtyüzsekseniki Türk Lirası), , Yaklaşık maliyeti 69.155.600 TL (Altmışdokuzmilyon Yüzellibeşbin Altıyüz Türk Lirası)   ve üzerinde olanlarda 55.316 TL (Ellibeşbin Üçyüzonaltı Türk Lirası)tutarındaki itirazen şikâyet başvuru bedeli.

 

          Kamu İhale Tebliğinin 3. maddesinin f bendi ile ifade edilen parasal limitler..

          Madde 62

       h) İş deneyimi bulunmayan mühendis veya mimarların, aldıkları lisans eğitimine uygun yapım işi ihalelerine başvurularında, toplam süresi onbeş yılı geçmemek kaydıyla mezuniyetlerinden sonra geçen her yıl, 808.172 TL (Sekizyüzsekizbinyüzyetmişiki Türk Lirası)olarak hesaplanmak üzere 10 uncu madde kapsamındaki benzer iş deneyimi olarak dikkate alınır. Bu süre iş deneyimi bulunan mimar ve mühendisler için uygulanmaz. Bu bent kapsamında elde edilen deneyim mühendis ve mimarın beş yıldır en az % 51 hissesine sahip olduğu tüzel kişiler tarafından da kullanılabilir.

Kamu ihale mevzuatında 30 Kasım 2021 tarihli ve 31675 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ve Tebliğler ile İlgili Özet Bilgi

Hizmet Alımlarında Sınır Değer Hesabı Değişti, İhaleyi Alabilmek İçin Ne Kadarlık Teklif Verilmeli?

 

Aşırı düşük teklif sorgulamasının objektif yapılması ve ihale sürecinde kolaylık sağlanması amacıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa hükümler konuldu ve bağlı olarak ikincil mevzuatta değişiklikler yapıldı. Bu alanda uğraşanlar süreci ve değişiklikleri yakından takip etmiştir.

Hatırlanacağı üzere, hizmet alımlarında sınır değer uygulamasında değişikliğe gidilmiş, geçerli tekliflerin ve yaklaşık maliyetin aritmetik ortalaması ile R katsayısı üzerinden sınır değer hesabı yapılarak teklifler değerlendirilmiştir. Son olarak 29 Haziran 2017 tarihinde yapılan değişiklikle sınır değer tespitinde dikkate alınacak geçerli teklifler yeniden değiştirilmiştir.

Analizde son yapılan değişikliklerin yansımaları üzerinde durulacaktır.

R Katsayısının anlamına yönelik olarak bir önceki analizimizi okuyabilirsiniz: https://www.malihakem.com/analizler/sinir-deger-tespitinde-kullanilan-r-katsayisi-nedir-ne-anlama-gelmektedir-akla-gelen-bazi-soru-isaretleri_an360.html

 

1. Yapılan Değişiklik

Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.1.2 nci maddesinde değişiklik yapılmıştır:

“Aynı Tebliğin 79.1.2 nci maddesinde yer alan “anlaşılan” ibarelerinden sonra gelmek üzere “ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki” ibaresi eklenmiştir.”

Yapılan değişiklik personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer hesabında yapılmıştır. Sınır değer tespitine yönelik olarak teklif sayısı ve teklif bedelleri dikkate alınacak firmaların belirlenmesi noktasında, önceki düzenlemeden farklı olarak sınırlama getirilmiştir.

Bundan önceki düzenlemede, yaklaşık maliyetin üzerinde sınır değer çıkması mümkündü. İhalelere katılan firmalar yan firmalarla sınır değeri çok rahat etkileyebiliyordu. Ayrıca, önceki düzenleme ihalelere yan firmalarla katılmayı da artırmıştı.

Yeni yapılan düzenlemede geçerli tekliflerin belirlenmesi noktasında, sadece teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olan teklifler değil, aynı zamanda teklif bedelleri de dikkate alınarak geçerli teklifler tespit edilecektir.

Yaklaşık maliyetin üzerinde olan teklifler ile yaklaşık maliyetin % 60’ının altında olan teklifler geçerli teklif olarak kabul edilmeyecektir. Buna göre 100.000 TL yaklaşık maliyetin belirlendiği bir ihalede, 60.000 TL ile 100.000 TL arasındaki teklifler geçerli teklif olarak kabul edilecektir.

 

2. Yaklaşık Maliyetin Üzerindeki Teklifler Geçersiz midir?

Yapılan düzenlemede yaklaşık maliyetin üzerindeki teklifler ile yaklaşık maliyetin % 60’ının altında olan teklifler geçersiz olarak ele alınacaktır. Ancak, söz konusu geçersizlik hali sadece sınır değer hesabı için getirilmiş bir husustur. Yani, sadece sınır değer hesabında, bu aralıkta olmayan teklifler dikkate alınmayacaktır. Yapılan düzenleme, yaklaşık maliyet üzerindeki tekliflerin geçersiz sayılması anlamına gelmemektedir.

Benzer şekilde, ihaleye katılan firma teklifi yaklaşık maliyetin % 60’ının altındaysa, doğrudan ihale dışı bırakılmayacaktır. Ancak, bu noktada özellikle sınır değer altı firmaların doğrudan ihale dışı bırakılması düzenlemesine de dikkat edilmesinde yarar vardır.

 

3. Doğrudan Eleme Seçeneği Tercih Edilen İhalelerde Uygulama ve İhalelerde Teklif Edilecek En Uygun Teklif Bedeli

Hizmet Alım İhaleleri Uygulama Yönetmeliğine göre;

“Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına kadar olan, açık ihale, belli istekliler arasında ihale veya Kanunun 21 nci maddesinin (b), (c) ve (f) bentleri gereğince pazarlık usulü ile yapılan personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde, ikinci fıkranın (a), (b) veya (c) bendindeki seçeneklerden birinin kullanılması zorunludur.”

Söz konusu düzenlemeye göre, eşik değerin yarısına kadar olan ve açık ihale yöntemine göre yapılan personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarında sınır değer altındaki firmaların doğrudan elenmesi seçeneği tercih edilebilecektir.

Söz konusu seçeneğin tercih edildiği ihalelerde, sınır değer hesabında yaklaşık maliyetin % 60’ının altındaki teklifler dikkate alınmayacağı gibi sınır değer altındaki firmalar da doğrudan ihale dışı bırakılacaktır. Buna göre, bu yöntemin tercih edildiği hallerde firmaların yine yan firmalarla ihalelere katılması ve ihaleyi alması kuvvetle muhtemeldir. Ancak, bu halde dikkat edilmesi gereken bazı hususlar bulunmaktadır.

- R katsayısının sınır değere etkisi de dikkate alındığında, çok fazla sayıda yan firmayla ihaleye katılma halinde sınır değere yakın bir teklifle ihale alınması mümkün hale gelebilecektir.

- R katsayısının etkisiyle sınır değerin yaklaşık maliyetin % 60’ının altına inmesi ihtimal dahilindedir. Ancak, yaklaşık maliyetin % 60’ının altında bir sınır değer çıkabilmesi çok fazla sayıda firmanın yaklaşık maliyetin % 60’ına yakın teklif vermesiyle mümkündür.

- Normal şartlarda, 3 veya 5 firmanın ihaleye katıldığı bir personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımında, tahmini sınır değer yaklaşık maliyetin % 70’i civarında olacaktır.

- Sınır değerin yaklaşık maliyetin üzerinde çıkması mümkün olmadığı gibi, R katsayısına bağlı olarak sınır değer maksimum YAKLAŞIK MALİYET X R Katsayısı kadar olacaktır.

Bir önceki düzenlemenin eksiklikleri önemli ölçüde giderilmiş olmakla birlikte, firmaların anlaşma zeminlerini veya yan tekliflerle ihaleye katılma ihtimallerini tamamen ortadan kaldıracak yöntemler üzerinde durulması daha doğru olacaktır.

nest...

oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır