Реформування грального законодавства Мальти / tZE: Хроника одного президента

Реформування Грального Законодавства Мальти

Реформування грального законодавства Мальти

ECONOMIC SCIENCES 33 них механізмів, у тому числі механізму фор- на макро-, мезо- і мікрорівнях і дозволяє зробити мування стратегії розвитку туристських ресурсів, висновок, що існує три домінуючі підходи в науко- важливим є вибір наукового підходу до до- вих дослідженнях: слідження виявленої проблеми. – процесний; Аналіз останніх досліджень та публікацій. – ситуаційний; Необхідність формування механізмів системи – системно-кібернетичний. управління розвитку, як її структурних компо- Суть процесного (функціонального) підходу нентів, відзначається в роботах провідних еко- полягає у вивченні взаємозв&#;язаних функцій управ- номістів. Автори підходять до визначення ме- ління, таких як аналіз, оцінка, прогнозування, коор- ханізму управління з різних позицій і трактують цю динація, регулювання, контроль. категорію неоднозначно. А. Кульман визначає еко- Ситуаційний підхід полягає в тому, що методи номічні механізми як необхідний взаємозв&#;язок, що і прийоми управління міняються залежно від кон- природно виникає між різними економічними яви- кретної ситуації і є такими, що найбільш відповіда- щами [1]. В.І. Плаксін відмічає, що «механізм будь- ють умовам господарювання, що склалися, і по- якого класу припускає організацію, встановлення ставленим цілям управління. Ситуаційний підхід зав’язків між його частинами, склад і зміст яких дуже тісно пов&#;язаний з системним підходом, який визначаються характером базових стосунків і мето- також підкреслює нерозривний взаємозв&#;язок між дами побудови» [2]. управлінськими функціями і не розглядає їх З точки зору деяких авторів [3], механізм окремо[10]. управління розглядається як суб&#;єктивний засіб по- Системно-кібернетичний підхід - поняття, що силення процесу, який відбувається об&#;єктивно, підкреслює значення комплексності, широти охо- поза нашими зусиллями, припускає нову якість плення і чіткої організації в дослідженні, проекту- функціонування в результаті перетворення еле- ванні і плануванні [11]. ментів, його складових. А. В. Гриньов [4] під ме- У роботі пропонується укрупнена схема ме- ханізмом управління розуміє сукупність методів ханізму в контексті системного підходу, що дозво- аналізу і оцінки на основі певної мети з формуван- ляє вирішити завдання систематизації процесу ням стратегій розвитку. Є .В. Пономаренко [5] ухвалення рішення відносно вибору стратегії ро- розглядає механізм управління на основі викори- звитку і виділити основні підсистеми, що забезпе- стання потенціалу наукових, технологічних, інду- чують механізм. стріальних (промислових) парків як інфраструк- Формування стратегії розвитку туристських тури для розвитку кластерів. О. В. Прокопенко та ресурсів доцільно почати з визначення місії, яка по- інші [6] розглядають механізм управління з позиції винна відображати специфіку регіону та виступати організаційно-функціональних підсистем. С.Ю. як пріоритетний орієнтир, що відображає спрямо- Ягудін [7] відмічає, що в широкому плані цей ме- ваність діяльності. Місія повинна спиратися на ханізм включає організаційну сторону, госпо- ключову ідею розвитку в цілому. дарське стимулювання і планування. Механізм Місія надає визначення майбутнього стану ту- управління є взаємозв’язком елементів системи ристських ресурсів, визначає дії, які можна сформу- управління, динамікою системи управління, при- лювати в такий спосіб: пускає нову якість функціонування в результаті пе- 1) оцінка рівня розвитку туристських ре- ретворення елементів, його складових [8]. сурсів на теперішній час; Наявність безлічі взаємозв&#;язаних функціо- 2) формування цілей розвитку туристських нальних і процесних частин системи обумовлює ресурсів, аналіз стратегічних альтернатив, визна- необхідність її забезпечення різними ресурсами в чення стратегії розвитку; достатній кількості, які система може отримати як 3) реалізація стратегії розвитку туристських з внутрішніх, так і із зовнішніх джерел. Взаємодія ресурсів для досягнення основних цілей і завдань. частин системи забезпечує виробництво товарів, Ці три етапи визначають модель формування і послуг, які реалізуються на внутрішньому і реалізації стратегії розвитку туристських ресурсів, зовнішньому ринку; вирішує питання соціального і що наведена на рисунку 1. іншого характеру. Наявність туристських ресурсів Розглянемо детальніше кожен з етапів процесу розглядаються як входи, економічний ефект - як ви- формування і реалізації стратегії розвитку турист- ходи системи. Як стверджує Л.И. Лопатників, вихід ських ресурсів, зміст якого може й повинен однієї системи неминуче буде входом якоїсь іншої змінюватись, виходячи з конкретних умов. системи - в цьому виражається загальний Перший блок включає в себе формування стра- взаємозв&#;язок явищ у світі. тегії розвитку туристських ресурсів, він скла- Отже, входи можуть бути двох основних видів: дається з трьох етапів. результат попереднього процесу, послідовно пов&#;я- Перший етап містить оцінку туристських ре- заного з даним; результат попереднього процесу, сурсів регіонів за видами, визначення внутрішніх та випадковим чином пов&#;язаного з даним. Крім того, зовнішніх факторів, що впливають на розвиток ту- вхід може виявитися результатом функціонування ристських ресурсів та визначення цілей та завдань тієї ж системи, який знову вводиться в неї (зворот- стратегії розвитку. ний зв&#;язок) [9]. Завдання другого етапу – аналіз стратегічних Аналіз літературних джерел показав різно- альтернатив, Цільовою спрямованістю цього етапу маніття підходів до рішення проблем менеджменту

34 SCIENCES OF EUROPE # 20 (20),

В сучасних умовах, з переходом значної частини людства в повний чи частковий режим онлайн, попутний вітер підхопив і несе індустрію азартних ігор з новою силою. Онлайн-ігри давно стали джерелом шалених доходів, з яких більше 40% припадають на спортивні ставки.

Загалом легальний світовий гральний ринок отримує сьогодні понад млрд доларів щорічного доходу.

В США у травні року було пролобіювано скасування Верховним Судом заборони на спортивні ставки, що дозволило США миттєво охопити 7% відповідного світового ринку. Слідом за цим цілий ряд країн, в першу чергу, в Європі, змінили довгострокову стратегію і скасували державну монополію на азартні ігри як в режимі оффлайн, так і в режимі онлайн.

І ось восени року чергова спроба легалізувати ринок азартних ігор була оголошена в Україні.

З року в Україні єдиний легальний гральний бізнес – державні лотереї. Ця діяльність здійснюється через трьох офіційних операторів, які є приватними. Цікавим є той факт, що державний Ощадбанк також має дозвіл на проведення лотерей, який, однак, не використовує з року. Відповідно до чинного законодавства, лотереї не відносяться до азартних ігор.

Не дивно, що заборона грального бізнесу в Україні призвела не до його ліквідації, а лише до переходу більшої його частини в тінь, де він значно посилився і тепер вже сам прагне встановлювати правила гри.

На цьому шляху в нас є шанс врахувати як позитивний, так і негативний досвід інших країн. Після довгих напівдетективних маніпуляцій в Верховній Раді від імені Кабінету міністрів був зареєстрований законопроект # Пізніше з&#;явилося ще цілих сім альтернативних законопроектів. І все ж розглянемо саме урядовий проект, як перший в черзі.

Виправданість можливості для діяльності іноземних і офшорних компаній на українському азартному ринку

Існують всі підстави стверджувати, що система, яку хочуть створити в Україні, буде подібна до мальтійської. На підтвердження негативного досвіду Мальти є низка судових справ в європейських судах не на користь останньої. Ігрові ліцензії Мальти не признані ніде в ЄС. Викликають занепокоєність норми законопроекту, які фактично дають дозвіл іноземним юридичним особам (офшорні включно) вести букмекерську діяльність на території України (включно з компаніями з країни-агресора). В ЄС офшорні азартні ігри стоять поза законом задля захисту гравців від шахрайства, контролю доброчесності операторів та дотримання технічних характеристик онлайн-ігор, задля фінансового моніторингу та контролю кінцевих бенефіціарних власників та запобігання та протидії відмиванню доходів. Крім того, як показує досвід, саме мальтійські гральні компанії використовуються криміналітетом для &#;відмивки&#; незаконно надбаного майна на теренах Європи.

Відповідність мети легалізації азартних ігор інтересам суспільства і міжнародній практиці

Перше, що впало в очі, коли влада анонсувала легалізацію азартних ігор – це апеляція до очікуваних млрд гривень додаткових надходжень в бюджет, приходу інвестицій та розвитку туризму.

В законопроекті сказано, що “дохідна частина Фонду підтримки медицини, спорту та культури формується за рахунок ліцензійних платежів в сфері азартних ігор”. При цьому, в усьому цивілізованому світі метою ліцензування не є наповнення якихось цільових програм. Азартні ігри легалізують для гарантії того, що, якщо вже є потреба в грі у деякої частини громадян, держава має гарантувати її чесність і контрольованість, а також — захист вразливої частини суспільства, в першу чергу, дітей, від негативного впливу гри, а також повинна знизити шанси азартних ігор стати джерелом злочинів чи суспільної некерованості.

Не варто гратися з гральним бізнесом

В більшості країн Європи надходження в бюджет створюються не за рахунок продажу ліцензій, а за рахунок податків від діяльності операторів, і податків достатньо високих. Скажімо, в Нідерландах після скасування монополії держави на казино, податок складає 29 % від доходів операторів плюс окремий податок на лікування ігроманів (слід зауважити, що Нідерланди лібералізують азартні ігри на тлі того, що частка громадян, які мали залежність лише від онлайн-гемблінгу, складає цілих 5% населення, то ж брати цю країну за зразок хибно).

В нашому ж законопроекті відсутня довгострокова стратегія розвитку і закладене обмежене бачення ринку. Держава намагається взяти максимум грошей ще до початку відповідної діяльності оператора, а саме при отриманні дозвільних документів — ліцензій на ведення бізнесу, на роздрібні точки реалізації, на наступні партії обладнання тощо. Крім того, присутні такі “цікаві” вимоги до отримувача ліцензії, коли можна виграти аукціон і не отримати ліцензію, коли присутні кілька суб’єктів, що встановлюють правила і вимоги, що створює колізію норм. Також відсутня регламентація ситуації, коли оператор не отримує ліцензію через незаконні дії чи бездіяльність ліцензіара або за відсутності ліцензійних умов.

Все це обов’язково провокуватиме операторів отримувати очікуваний доход якомога швидше за будь-яких умов, і в першу чергу, через запровадження ігор, якими легше привабити і затягнути до гри, що, звичайно, має прогнозовані соціальні наслідки у вигляді зростання рівня лудоманії (ігроманії, адиктивності).

Одразу згадалася Грузія з аналогічними деклараціями. В Україні прийнято рівнятися на грузинські реформи, але в галузі грального бізнесу Грузію можна віднести скоріше до країн з негативним досвідом. Як і Україна сьогодні, у році Грузія діяла соціально безвідповідально, оголосивши метою легалізації грального бізнесу наповнення бюджету, заохочення інвесторів і розвиток туризму.

Фактична вседозволеність привели не до збільшення надходжень до бюджету, а навпаки, до їх мінімізації (адже дієвих і прозорих механізмів фінансового моніторингу інтернет-ігр не було запроваджено), а також до краху державного лотерейного монополіста з боргом млн ларі (а саме лотерейну монополію передбачає законопроект №, що приведе до знищення вже наявних на ринку лотерейних операторів і масовому вивільненню працівників у гральному сегменті з найменшим ризиком розвитку ігроманії, через що в лотереї грають 2/3 населення планети і в усьому світі державний лотерейний бізнес має найм’якші умови). За статистикою, в Грузії в умовах тотального безробіття більше тисяч чоловік грали лише онлайн в азартні ігри, і це при населенні 3,7 млн чоловік.

Гральний бізнес в контексті збільшення надходжень до бюджету

В середньому, частка доходів від азартних ігор у європейському валовому внутрішньому продукті – 0,5%, і ця цифра стабільно однакова вже протягом 20 останніх років.

Україні не варто брати приклад з країн, орієнтуючись на високі цифри доходів цих країн від азартних ігор в Європі, а саме такою країною є Італія. Рік тому в Італії були заарештовані десятки членів мафії, які використовували оффшорні мальтійські компанії для легалізації незаконно надбаного майна, арешт було накладено на майно загальною вартістю понад 1 млрд євро. А кілька тижнів тому в Італії була проведена наймасштабніша операція з викриття відмивання коштів мафією &#; “Galassia”.

Співзасновникам і членам правління оператора &#; другої за розміром італійської компанії спортивних онлайн-ставок &#; а також власнику інвестиційного фонду, якому належить інтернет-оператор, були висунуті підозри у зв’язку з наявністю доказів відмивання коштів, а саме отримання коштів на купівлю компанії з виробництва ігрового софта від мафії, і облаштуванням незаконних майданчиків для ігор в численних інтернет-кафе.

До речі, законопроект # відкриває можливості для такого ж шахрайства, адже дозволяє підмінювати поняття “інтернет-клуб” і “букмекерська контора”, дозволяючи під виглядом интернет-клубу або пунктів грошових відправлень організовувати контори, де будуть доступні усі види азартних ігор.

Всі ці епізоди наводять на думку, що Італія знаходиться в топі рейтингу доходів від грального бізнесу не завдяки вдалій державній політиці в сфері азартних ігор, а завдяки іншим чинникам. Чи хоче Україна подарувати криміналітету інструмент для обілення коштів?

Не секрет, що зростання надходжень до бюджету значною мірою залежать від розміру ставок. Негативний приклад Великої Британії може стати нам в нагоді. Одночасно з тотальною легалізацією і лібералізацією гебмлінгу на планеті, ця країна почала радикально обмежувати діяльність ринку азартних ігор. В чому ж причина такої політики, яка йде врозріз з загальною світовою тенденцією? Справа в тому, що Велика Британія вже мусить зализувати рани після періоду, коли вона посідала найвищі щаблі в рейтингу доходів від гемблінг-індустрії.

Після року дебатів, уряд Великої Британії аж в 50 разів знизив максимальну ставку для терміналів ставок з фіксованими шансами (FOBT) зі фунтів стерлінгів до 2 фунтів, назвавши такі термінали “соціальною хворобою”, що призводить до ігроманії. Потрібно відмітити, що у Великій Британії ці термінали приносили половину доходів від спортивних ставок в цілому. Окрім того, в країні посилено громадський тиск на спортивні організації з тим, щоб вони припинили спонсорські угоди з операторами ставок і, відповідно, рекламу цих операторів. Уряд Британії мусив збільшити фінансування клінік, що лікують ігроманів від залежності до азартних ігор. Комісія з азартних ігор Великої Британії як регулятор закликала заборонити використання кредитних карток у будь-яких транзакціях азартних ігор, щоб припинити гравцям з лудоманією витрачати гроші, яких у них немає.

Статистика свідчить про те, що приблизно 20% усіх онлайн-ставок робляться за допомогою кредитних карток, а ігромани витрачають кредитні ліміти одночасно з декількох карток, створюючи катастрофічні борги.

Дискусія точиться вже більше року і має завершитися у квітні року. Опоненти пропонують не забороняти кредитні картки, а встановити обмеження, доводячи, що, хто хоче витратити гроші на гру, той використає і овердрафт, і візьме позику, і використовуватиме криптовалюту, шо, мовляв, призведе до непрозорості в контексті відмивання коштів.

Україні слід було б враховувати вказаний негативний досвід і параллельно вирішувати проблему кредитоманії і можливості для ігроманів брати гроші через сайти миттєвих кредитів, які заполонили український сегмент інтернету.

Відповідність міжнародним стандартам фінансової і інформаційної безпеки

На сьогодні українське законодавство щодо фінансового моніторингу легального грального бізнесу гармонізовано з європейським. Оператори лотерей є суб’єктами первинного фінансового моніторингу зі всіма правами і обов’язками. Але існує величезна проблема з державним контролем за нелегальним гральним бізнесом. Фактично контроль причетності до грального бізнесу або азартних ігор, що є кримінальним правопорушенням, відсутній. І є всі шанси цю негативну ситуацію зберегти і після легалізації.

Зростання надходжень до бюджету неможливе без гарантування фінансової захищеності цифрових платежів. В цьому аспекті законопроект пропонує пробіл за пробілом, починаючи з відсутності вимог щодо обов’язкової сертифікації обладнання. Крім того, в проекті відсутня обов&#;язковість системи моніторингу за рухом грошей, системи контролю за &#;обілеченими&#; гральними закладами та їх наповненням гральним обладнанням — які повинні бути запроваджені до легалізації. Адже коли гральний бізнес запрацює легально, знайдеться маса можливостей відстрочити запуск систем контролю на невизначений час.

Неясність з системою контролю за рухом грошей через інтернет та можливість легалізації будь-яких грошей через “випадковий виграш” &#; як у випадку з відомим політиком – призведе до успішного способу законного відмивання грошей, а також до такогоспособу “заробітку”, коли довідки про виграші будуть просто видаватися “переможцю” за певну винагороду організатору гри та контролюючому чиновнику. Вбачається необхідність законодавчо закріпити бодай мінімальні вимоги щодо перерахувань, як, наприклад, заборона включати в чек транзакції товари, не пов’язані з грою.

Також в проекті відсутні вимоги щодо центральних комп’ютерних систем операторів та наявності резервної системи, безперебійності роботи системи. Це дозволяє сумніватися в прозорості роботи систем операторів чи можливості для прозорого моніторингу з боку державного контролюючого органу, тим паче цей орган, згідно проекту, буде наділений повноваженням самому обирати лабораторію, яка видасть йому сертифікат міжнародної лабораторії для системи онлайн-моніторингу.

Не варто гратися з гральним бізнесом

Чи вирішує законопроект # питання інформаційної безпеки? Це дуже важливе питання в умовах, коли частка інтернет-ігор стрімко зростає, для захисту гравців від шахрайства, фінансів гравців, оцінки достовірних доходів операторів ринку і податків в бюджет. Законопроект вимагає запровадження так званої Комплексної системи захисту інформації (КСЗІ), що є давно застарілою і не відповідає вимогам міжнародних стандартів про використання Системи управління інформаційною безпекою (СУІБ).

Було б логічно вимагати від українських операторів мати сертифікацію міжнародних організацій і відповідати стандартам СУІБ, адже це передбачало б системний підхід до розробки, моніторингу, аналізу ризиків, підтримки і управління ризиками, внутрішній і зовнішній аудит, контроль з боку керівництва організації, постійне навчання працівників індустрії, адже всіх цих вимог немає в КСЗІ. Дивним виглядає і наявність вимог щодо використання КСЗІ по відношенню до лотерейних операторів, тоді як щодо казино, букмекерів і гральних автоматів вимоги щодо інформаційної безпеки в проекті # просто відсутні.

Корупційний фактор в умовах організації та функціонування уповноваженого органу &#; регулятора

Викликає занепокоєння закладені в законопроект корупційні можливості при формуванні і функціонуванні Комісії &#; регулятора ринку азартних ігор. Сам факт створення спеціального уповноваженого органу при наявності Міністерства фінансів і Бюро фінансових розслідувань ставить під сумнів принцип прозорості.

Конфлікт інтересів створений нормою законопроекту, яка робить регулятора комерційно зацікавленим в прибутковості бізнесу, який він регулює, а не в захисті інтересів, життя і здоров’я громадян. Проект уповноважує регулятора самому визначати, яким чином він буде наглядати за ринком азартних ігор, що порушує принцип розподілу повноважень. Норми законопроекту дозволяють регулятору встановлювати додаткові вимоги при отриманні дозвільних документів і наділяють Кабмін правом призначати і звільняти членів регулятора поза конкурсом, а це &#; наявність корупційного фактору в його роботі.

Нарешті, робота регулятора фінансується з цільового Фонду підтримки медицини, спорту і культури, і це при наявності Державного бюджету. Дарма й казати, що такий регулятор ніколи не обмежить права операторів, як це робить, наприклад, відповідна комісія &#; регулятор в тій же Великій Британії. Чи не вийде так, що при таких засадах діяльності регулятора, тих коштів, що вдасться зібрати з азартного бізнесу, якраз вистачить на фінансування роботи регулятора?

Ступінь реальності обіцяного приходу інвестицій в 5-зіркові казино-отелі

Дивно виглядає обіцянка забезпечити українські казино виключно в 5-зіркових готелях, які ніби спеціально для цього приїдуть будувати інвестори, на тлі глобальних тенденцій і можливостей, які розгортаються сьогодні в гральному світі. Держави йдуть назустріч організаторам азартних ігор і в свою чергу повністю лібералізують законодавство щодо онлайн-гемблінгу, запроваджуючи модель під привабливою назвою &#;freemium&#; (free+premium).

Онлайн-гемблінг, який з а останні 20 років вже займає більш як третину в індустрії азартних ігор (а сукупні надходження від онлайн-ігор в Європі складають на сьогодні 24,7 млрд Євро в рік), не приховує, що шалені темпи зростання азартних ігор в інтернеті відбуваються завдяки збільшенню частки молодого населення – в Швеції пролоббійовано дозвіл на онлайн-гемблінг з 18 років, в той же час для гри поза інтернет-мережею потрібно досягнути 21 року.

Для приваблення молодих людей операторами спрощується прийняття спортивних ставок через смартфони, розробляються прості мобільні додатки для здійснення ставок, розробляється програмне забезпечення для встановлення казино на настільних домашніх комп’ютерах (у зв’язку з чим цей ринок очікує зростання свого сегменту серед приладів з виходом в інтернет), для розповсюдження реклами азартних ігор використовуються сервери контекстної реклами від третіх осіб, сторонні інтернет-агенції, мережі та біржі.

Всі ці дії вже принесли свої плоди в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, там реєструються найвищі темпи зростання онлайн-гемблінга завдяки постійній модернізації функцій смартфонів. Операторам ігрових послуг дозволяється укладати угоди з окремими гравцями для здійснення ставок на реальні гроші, в свою чергу залучаючи більше геймерів.

Також інвестиціям в 5-зіркові готелі прогнозовано стануть на заваді деякі положення законопроекту, а саме вимога розміщувати гральні автомати лише в залах гральних автоматів. Це призведе до простого переїзду залів ігрових автоматів з підвалів в зіркові готелі, кількість яких достатня по всій країні. І навіщо інвесторам будувати 5-зіркові казино-готелі, якщо доходність від ігрових автоматів набагато вища?

Для того щоб прибрати гральні автомати з вулиці і унеможливити звичну ситуацію, коли батько сімейства виносить з дому до ломбарду телевізор, щоб віднести гроші в гральні автомати, потрібна вимога розміщувати гральні автомати виключно в 5-зіркових казино.

Окрім того, сам законопроект дозволяє підмінювати поняття “казино” і “зал гральних автоматів”, адже не містить чіткої диференціації цих термінів. Навіщо будувати 5-зіркові казино, якщо зал гральних автоматів вміщує набагато більше автоматів, ніж розміститься в казино, і в залі гральних автоматів дозволяється проводити ті ж самі ігри, що і в казино, за винятком блек-джек та ігри в кості, водночас гральні автомати це найприбутковіша гра?

Все це не може не наводити на думку, що декларація про залучення інвестицій в 5-зіркові готелі це лише димова завіса на користь гральних автоматів, що гарантовано призведе до вкрай негативних соціальних наслідків.

Відповідність міжнародним стандартам відповідальної гри

На жаль, проект закону # лише декларує відповідальну гру, але не містить механізмів забезпечення превентивних засобів та освіти членів суспільства, особливо дітей та для вразливих верств населення. Також відсутня заборона на використання дитячих образів та картинок, що приваблюють дітей, а також не передбачена заборона продажу ставок у кредит, бонусної гри та прийому ставок на сайті, якщо у гравця негативний баланс рахунку. Також закон не містить вимоги європейського стандарту щодо залучення незалежного органу для оцінки відповідності стандартам, а також вимоги щодо тренінгу всього персоналу оператора до початку роботи точок продажів та щорічно.

Як не сумно, але проектом фактично легалізується “гра в наперсток” і “ворожіння”, а за “гру на гроші” хоч і передбачена кримінальна відповідальність, але визначення самого терміну немає.

Не варто гратися з гральним бізнесом

До порушення стандартів відповідальної гри можна віднести і відсутність в законопроекті чіткої диференціації термінів, що означають апарати для гри, і відсутність згадки про деякі види апаратів, що відкриває можливості для підміни понять. А саме, можлива плутанина з назвами трьох видів апаратів, підміну котрих один одним потрібно унеможливити. Є так звані “ігрові автомати”, що використовують генератор випадкових чисел і можуть корегувати виграшний фонд по ходу гри, вони застарілі і заборонені в більшій частині Європі і США. Але на сьогодні цього технологічного мотлоху залишилося в Європі в кількості десятків тисяч штук, і обов’язково знайдуться підприємці, охочі завезти його в Україну.

Є так звані &#;відео-лотерейні термінали&#; (VLT), які мають зв’язок з центральною системою обслуговування, котра має функцію психологічного тиску на гравця задля стимулювання продовження гри. А є так званий “лотерейний термінал самообслуговування”, який в принципі відсутній в законопроекті. Якщо не дати чіткого розподілу цих трьох понять, то прогнозовано можлива ситуація шахрайства, коли під виглядом ігрових автоматів в залах будуть пропонуватися VLT-термінали, щодо сучасних можливостей психологічного впливу на гравця котрого клієнти не будуть здогадуватися, а в усьому цивілізованому світі кількість таких автоматів обмежується.

Законопроект не враховує ризики, пов’язані з нерегламентованою рекламою азартних ігор, особливо з високим ступенем звикання гравців. В законопроекті також відсутні механізми захисту неповнолітніх від рекламної і маркетингової продукції азартного ринку.

Слід зауважити, що, наприклад, в Іспанії зараз готується заборона реклами всіх видів азартних ігор, за виключенням державної лотереї і благодійних ігор ONCE, на платформах усіх видів медіа: інтернет, телебачення, радіо, включно з забороною реклами під час спортивних подій і за участі селебретіз. Міністр фінансів Іспаніїї і обмудсмен Іспанії наголосили, що заплановані санкції не можна розглядати як посягання на свободу бізнесу, адже азартні ігри cлід прирівняти за ступенем загрози життю і здоров’ю до куріння і наркотичних речовин.

Протекціонізм ігор з високим ризиком залежності

Як не прикро це констатувати, законопроект іде в тренді загальносвітової тенденції, в якій онлайн-гемблінгу дане зелене світло, і фактично створює умови для стимулювання розвитку високоризикових азартних ігор, таких як букмекерство, і особливо онлайн-бетінг, починаючи з неможливості отримати ліцензію на наземну діяльність букмекерських контор без наявності ліцензії на онлайн-діяльність. Таким чином, законодавець стимулюватиме розвиток онлайн-ставок, які, звісно, найбільш прибуткові, але, водночас, і найбільш шкідливі з точки зору адиктивності гравців.

Потрібно зауважити, що європейський тренд лібералізувати онлайн-гемблінг одночасно з підвищенням податків на діяльність азартних операторів спровокований не в останню чергу складною економічною ситуацією в Європі в цілому, коли країни, намагаючись звести бюджет за вимогами Євросоюзу, шукають легких способів наповнення бюджету. Але у випадку з Україною це не може не виглядати як &#;коня кують, а блоха ногу підставляє&#;, адже наші державні наглядові органи не здатні контролювати навіть єдиний дозволений сьогодні лотерейний бізнес, не кажучи вже як про відсутність технологічних можливостей моніторити прозорість діяльності операторів і достовірність їхніх прибутків, так і про відсутність намірів встановлювати сучасні системи моніторингу і фінансового контролю у відповідності до міжнародних стандартів.

Замість того щоб робити більш жорсткими вимоги до моніторингу високо ризикових ігор, проект спрощує систему їхнього моніторингу до рівня державних лотерей (хоча при можливостях постійної зміни лінії подій і коефіцієнтів на ці події правильно оцінити реальні доходи букмекерів і податків до сплати з їхньої діяльності можливо лише при відповідній системі моніторингу), не містить інструментів захисту гравців від шахрайства з боку букмекерів відповідно до світових бетінгових стандартів, не містить вимоги щодо страхування виграшів в букмекерстві і санкцій за порушення ставок в букмекерстві.

Також важко не засумніватися у відсутності фаворитизму по відношенню до крупних гравців-букмекерів, яких деякі норми виводять з-під дії обмежень, встановлених законопроектом, в першу чергу, щодо офшорної діяльності та зв&#;язків з країною-агресором.

Також в законопроекті присутні дискримінаційні норми по відношенню до, як не дивно, державних лотерей, ігор з найменшим ступенем звикання гравців, в яких можна вбачити протекціонізм на користь букмекерів. Вимога до лотерей використовувати один бренд, хоча один оператор продає різноманітні лотереї-&#;стирачки&#; під різніми назвами. Неможливо не запідозрити наявність штучного бану для лотерей у вимозі ідентифікувати покупця лотерейного квитка і заборони продавати лотереї у кіосках (у всьому світі лотереї продаються в мілких магазинах і кіосках, куди люди не ходять з паспортами, це створює штучну заборону продавати лотереї там, де неможливо продавати букмекерські товари), і у вимозі продавати лотереї через власні сайти операторів в інтернеті (це створює штучну заборону для створення онлайн-монополій для бетінгу).

За відсутності чіткого критерії поняття &#;прикриватися іншим видом діяльності&#;, це дозволить бетинговим компаніям продовжити існуючу практику &#;ховатися&#; за лотереями. А вимога щодо наявності домена в зоні .UA (на отримання якого потрібно не менше року) фактично закріпить монопольний статус бетінгових компаній, працюючих сьогодні онлайн під прикриттям лотерей.

Підсумовуючи, оскільки потреба певної частини суспільства в отриманні грошей без прикладання зусиль буде існувати завжди, легалізація грального бізнесу конче необхідна. Але д ержава не вправі використовувати соціальний інфантилізм певних громадян, організовуючи умови для досить законного відбору грошей у них.

Тож запровадження ринку азартних ігор повинно відбуватися паралельно з забезпеченням гарантій чесної гри з боку держави, захисту дітей та інших вразливих частин суспільства від ігроманії, заборони необмеженої реклами азартних ігор, унеможливлення використання гри для скоєння злочинів, з забезпеченням гарантій рівних умов для всіх учасників грального бізнесу і відсутністю протекціонізму на користь найприбутковіших і водночас найнебезпечніших видів ігор, з забезпеченням сучасних прозорих і дієвих механізмів контролю фінансової сторони питання в контексті як фінансової і інформаційної безпеки гравців, так і наповнення бюджету. Не заробіток, а соціальна відповідальність і захист законних інтересів, життя і здоров’я громадян повинні стояти на першому місті, коли йдеться про державне врегулювання такої чутливої і небезпечної сфери господарської діяльності, якою є азартний бізнес.

Все вказане вище потрібно врахувати у вигляді змін до вказаного законопроекту # , або при розробці нових проектів законів, якщо такі з’являть.

Не пропусти блискавку! 

Олександр Чебаненко, експерт із правоохоронної і судової системи UIF

Вперше опубліковано: Обозреватель 

Categories Без категорії
JURIDICAL SCIENCES По результатам опроса не более 50 % несовер- сопровождение несовершеннолетних осуждённых. шеннолетних осуждённых постоянно обеспечены Так, например, психологическая помощь была ока- трудом. Не работает из-за отсутствия достаточного зана 79,24 % осуждённым. Отказалось от предо- фронта работы 16,8 %; систематически отказыва- ставления данной помощи 9,89 % несовершенно- ются от работы 24 %, а 38,9 % – положительно от- летних. Остальные 10,87 % осуждённых мало изу- носятся к труду. Остальные 20,3 % осуждённых не- чены в связи с тем, что только недавно были достаточно изучены в связи с тем, что почти 80 % поставлены на учёт в УИИ, и в настоящее время с несовершеннолетних состоит на учёте в УИИ менее ними такая работа проводится. одного года. Материальная помощь была оказана 4,22 % Исходя из полученных данных, можно сказать, осуждённым, остальным она не оказывалась или что несовершеннолетние осуждённые, состоящие из-за отсутствия объективной возможности (29,47 на учёте в УИИ, в основном ориентированы на %); или сами осуждённые не изъявляли желания и учёбу, а не на трудовую деятельность. не нуждались в её получении (66,31 %). За время отбывания наказания небольшая доля В решении жилищных проблем помощь ока- несовершеннолетних осуждённых (1,12 %) обраща- зана 2,50 % несовершеннолетним осуждённым, лись с жалобами и заявлениями в различные ин- остальным осуждённым она не оказывалась или из- станции. В основном это суд, прокуратура, выше- за отсутствия таковой возможности (25,78 %); или стоящие органы УИС. Обращение именно в эти ин- сами осуждённые не изъявляли желание и не нуж- станции вполне объяснимо, так как дались в получении данного вида помощи (71,72 конституционное право на обращение – это гаран- %). тия реализации осуждёнными иных своих прав и за- Уголовно-исполнительная характеристика конных интересов. Например, право на обжалова- включает также общую оценку осуждённых (поло- ние вступившего в законную силу приговора суда, жительную, нейтральную, отрицательную), выска- на досрочное освобождение от наказания; на обжа- занную сотрудниками УИИ. Подобная оценка рас- лование решений и действий (бездействий) долж- крывает общую характеристику осуждённых, кото- ностных лиц. рая как бы аккумулирует все ранее рассмотренные После отбытия наказания 26,76 % несовершен- показатели. нолетних осуждённых ожидают столкнуться с Результаты исследования выявили, что почти трудностями в основном в плане дальнейшего тру- половина несовершеннолетних осуждённых, состо- доустройства. Такое же количество (26,65 %) труд- ящих на учёте в УИИ, характеризуется нейтрально ностей в бытовом и трудовом устройстве не ожи- 47,71 %; отрицательно – 30,01 %; положительно – дают, а 46,59 % - не высказали своего мнения по 22,28 % (рис. 9). данному вопросу. За время отбывания наказания сотрудниками УИИ осуществлялось социально-психологическое 60% 47,71% 50% 40% 30,01% 30% 22,28% 20% 10% 0% Характеризуются нейтрально Характеризуются отрицательно Характеризуются положительно Рис. 9. Общая характеристика несовершеннолетних осуждённых в году (%) Исходя из этого, сотрудникам УИИ особое ные попадут под их влияние, примут их защиту, по- внимание следует обращать на нейтрально характе- мощь и покровительство. Если же нейтрально ха- ризующихся лиц. Это связано с тем, что, во-первых, рактеризующиеся осуждённые примут сторону они составляют большинство, во-вторых, в силу нравственно здоровой части сограждан, то попадут личностных особенностей подростки всегда стре- под их влияние. Эту проблему сотрудникам УИИ мятся найти надёжное покровительство у более необходимо учитывать в работе с несовершенно- сильных и авторитетных лиц. Если ими окажутся летними осуждёнными. криминально настроенные лица, то нейтрально ха- Общая характеристика позволяет провести рактеризующиеся несовершеннолетние осуждён- дифференциацию осуждённых на определённые

SCIENCES OF EUROPE # 20 (20), ECONOMIC SCIENCES 11 I этап – его активный рост, привлечение или В настоящее время на практике все большую создание новых бизнес-единиц и построение отно- убедительность демонстрирует проведение сбалан- шений между существующими предприятиями в сированной региональной промышленной поли- составе кластера. тики. Наиболее успешные в промышленном разви- II этап – зрелость и стабильность, которые обу- тии регионы, такие как Республика Татарстан, Ка- словливаются достижением верхней границы лужская, Ульяновская, Московская области, пошли спроса, доступности ресурсов или минимальной по пути целенаправленной промышленной поли- границы задержки появления новых технологий. тики, используя все преимущества кластерной орга- III этап – возрождение кластера, когда возобнов- низации производств и максимально содействуя ляется развитие или происходит возвращение к формированию территориальных промышленных предыдущему размеру посредством внедрения техно- кластеров в рамках индустриальных парков и про- логических инноваций, переосмысления стратегии мышленных зон. Благодаря этому они значительно для идентификации и выхода на новые рынки или повышают собственную конкурентоспособность, привлечения новых предприятий в кластер. формируют экспортный потенциал и являются ак- IV этап – упадок или стагнация кластера, когда тивными участниками внешнеэкономической дея- осуществляется снижение или роспуск участников тельности. На фоне успехов этих регионов другие кластера, их переход в более экономически эффек- субъекты Российской Федерации также включились тивные регионы под руководство крупных компа- в гонку за инвесторов и инвестиции и создают ин- ний, представляющих ядро кластера, по причине ституциональные условия для эффективного станов- технологических изменений или других серьезных ления и развития собственных кластеров, соответ- событий (войны, кризисы и т.д.). ствующих специфике их экономико-географиче- V этап – объединение предприятий в экс- ского положения и экономической специализации. портно ориентированный кластер. Здесь на основе На этом пути значимым вопросом является информации, полученной на четырех предыдущих технология разработки кластерной формы органи- этапах, формируется региональный отраслевой зации внешнеэкономической деятельности, что кластер. включает проработку комплекса вопросов, связан- Таким образом, можно сделать вывод, что пре- ных с целеполаганием, экономическим обоснова- имущества кластеров как формы экономической нием, правовым обеспечением, инженерно-техни- организации обеспечивают региональное развитие ческим анализом, кадровым наполнением, органи- по следующим основным направлениям: зационно-управленческим функционалом, 1 – развитие малого и среднего предприни- мониторингом и оценкой эффективности. Учиты- мательства; вая, что в большинстве случаев формирование кла- 2 – региональное промышленное развитие; стера – задача регионального масштаба, действия 3 – привлечение внешних средств и ино- уполномоченных органов региональной власти в странных инвесторов; этом направлении должны быть согласованы, упо- 4 – научные исследования и инновации на рядочены и подчинены принятому алгоритму. национальном или местном уровнях. Алгоритм формирования экспортно ориенти- Экономическое развитие на основе кластерной рованного энерготехнологического кластера пред- модели представляет собой политику, принятую во полагает наличие набора инструкций и рекоменда- многих странах, которая предоставляет многочис- ций, определяющих правила и последовательность ленные преимущества с точки зрения региональ- выполнения комплекса работ по созданию благо- ного развития и поддержания конкурентоспособно- приятных условий, содействующих созданию и сти местных производителей. Также региональные устойчивому развитию данной кластерной струк- кластеры могут генерировать экономическую туры. среду, которая будет проще адаптироваться к эко- Исходя из кластерной теории Портера М. [14], номическим кризисам или иной экономической и при формировании кластера необходимо преду- социальной трансформации. Из-за сложности эко- смотреть важнейшие «детерминанты» (или фак- номических отношений и окружающей среды, ко- торы), определяющие конкурентоспособность бу- торые определяют функционирование кластера, дущего кластера и степень его успешности на меж- моделирование кластеров затруднено, тем не менее дународных рынках. В региональном контексте эти существует множество теоретических моделей кла- детерминанты складываются из следующих компо- стеров. нентов (таблица 1).

12 SCIENCES OF EUROPE # 20 (20), ECONOMIC SCIENCES 3 ECONOMIC SCIENCES КЛАСТЕРНАЯ ФОРМА ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕШНЕЭКОНОМИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ТОПЛИВНО- ЭНЕРГЕТИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА СУБЪЕКТА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ Акопова Е.С. Ростовский государственный экономический университет (РИНХ), г. Ростов-на-Дону доктор экономических наук, профессор Акопов С.Э. г. Ростов-на-Дону кандидат экономических наук CLUSTER FORM OF ORGANIZATION OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF FUEL AND ENERGY COMPLEX OF THE RUSSIAN FEDERATION Akopova E.S. Rostov state economic University (RINH), Rostov-on-don doctor of economic Sciences, Professor Akopov S.E. Rostov-on-don candidate of economic Sciences АННОТАЦИЯ Создание регионального энерготехнологического кластера, характеризующегося многофункциональ- ностью производимой продукции позволит повысить степень обеспеченности экономики технологичными энергетическими ресурсами и товарами, усилить производственную и экспортную значимость топливно- энергетического комплекса (ТЭК) региона (Ростовской области), что будет способствовать наращиванию уровня наукоемкости производств, нацеленных на реализацию экономической политики импортозамеще- ния и экспортоориентированности. ABSTRACT The creation of a regional energy cluster, characterized by multifunctionality of production will allow to raise degree of security of energy economy technological resources and products, strengthen the production and export importance of fuel and energy complex (TEK) of the region (Rostov region) that will contribute to increasing the level of research intensity of industries, aimed at realization of economic policy of import substitution and export orientation. Ключевые слова: топливно-энергетический комплекс, кластеризация, энерготехнологический кла- стер, внешнеэкономическая деятельность, кластерная модель. Keywords: fuel and energy complex, clustering, energy technology cluster, foreign economic activity, cluster model. Основой модернизации топливно-энергети- Как считают профессора Афанасенко И. Д. и ческого комплекса Ростовской области и повы- Борисова В. В. [3], «в сфере науки термин «модель» шения значимости энергетического экспорта яв- используется для наименования самых разнообраз- ляется внедрение кластеров, влияющих на повы- ных теоретических построений, отмеченных чер- шение инновационности и технологичности тами систематизации и комплектности. Модель производств [1] и представляющих собой инстру- (фр. modele, лат. modulus – мера, образец) – мыс- мент осуществление экономической политики ленный аналог, слепок изучаемого предмета или экспортно ориентированного импортозамеще- явления, отображающий его основные количе- ния. За счет кластеризации производства топ- ственные и качественные характеристики. Это ливно-энергетический комплекс способен стать один из инструментов научного познания. драйвером модернизационных процессов, на ос- нове которого будет обеспечен рост несырьевого экспорта Ростовской области [2].

4 SCIENCES OF EUROPE # 20 (20),

nest...

казино с бесплатным фрибетом Игровой автомат Won Won Rich играть бесплатно ᐈ Игровой Автомат Big Panda Играть Онлайн Бесплатно Amatic™ играть онлайн бесплатно 3 лет Игровой автомат Yamato играть бесплатно рекламе казино vulkan игровые автоматы бесплатно игры онлайн казино на деньги Treasure Island игровой автомат Quickspin казино калигула гта са фото вабанк казино отзывы казино фрэнк синатра slottica казино бездепозитный бонус отзывы мопс казино большое казино монтекарло вкладка с реклама казино вулкан в хроме биткоин казино 999 вулкан россия казино гаминатор игровые автоматы бесплатно лицензионное казино как проверить подлинность CandyLicious игровой автомат Gameplay Interactive Безкоштовний ігровий автомат Just Jewels Deluxe как использовать на 888 poker ставку на казино почему закрывают онлайн казино Игровой автомат Prohibition играть бесплатно