insan haklari okul oncesi etkinlik / Insan hakları okul öncesi - Öğretim kaynakları

Insan Haklari Okul Oncesi Etkinlik

insan haklari okul oncesi etkinlik

B G : K : Kazanım 4: Nesneleri sayar. (İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar.)

B G : K : Kazanım 4: Nesneleri sayar. (Saydığı nesnelerin kaç tane olduğunu söyler. )

B G : K : Kazanım 20: Nesne/sembollerle grafik hazırlar. (Nesneleri sembollerle göstererek grafik oluşturur.)

B G : K : Kazanım 20: Nesne/sembollerle grafik hazırlar. (Grafiği oluşturan nesneleri veya sembolleri sayar. )

B G : K : Kazanım 20: Nesne/sembollerle grafik hazırlar. (Grafiği inceleyerek sonuçlarını açıklar.)

S D G : K : Kazanım 6:Kendisinin ve başkalarının haklarını korur. (Haklarını söyler. )

S D G : K : Kazanım 6:Kendisinin ve başkalarının haklarını korur. (Başkalarının hakları olduğunu söyler.)

M G : K : Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar. (Çizgileri istenilen nitelikte çizer.)

·         Öğretmen çocukları yanına toplar ve onlara çocukların çeşitli hakları ve sorumlulukları ile ilgili bir etkinlik yapacaklarını açıklar. Öğrencilere şu soruları sorarak öğrencileri hazırlar:

1.      Sizce hak ne demektir?

2.      Sizce çocukların ne gibi hakları vardır?

3.      Birisi sizin hakkınızı çiğnerse ne hissedersiniz? Ne yaparsınız?

4.      Evde ne gibi sorumluluklarınız var?

5.      Benim okulda ne gibi sorumluluklarım var? Bir öğretmen olarak bu sorumluluklarımı yerine getirmezsem ne olur?

6.      Sizin evde ne gibi sorumluklarınız var? Siz evdeki sorumluluklarınızı yerine getirmezseniz ne olur?

Bu sorulara verilen yanıtlar dinlenir, uygun tepkiler verilir.

·         Öğretmen çocuklara masalarına geçmelerini söyler. Şimdi onlara çeşitli şekerler dağıtacağını söyler. Öğretmen getirdiği şekerleri öğrencilere dağıtmaya başlar. Kimisine sadece bir tane, kimisine 3-4 tane, kimisine daha az, kimisine de daha fazla verir. Bazı öğrencilere de hiç vermez. Sonra da onlardan bu şekerleri yemelerini ister. Öğrenciler şekerlerini yerken onlara şu soruları sorar:

1.      Şeker vermediklerim ne hissettiler?

2.      Kendilerine çok şeker verdiklerim ne hissetti?

3.      Acaba bu şekerler sizin haklarınız olsaydı ve ben bazılarınıza hakkını vermemiş olsaydım ne olurdu? Gibi soruları sorarak, onları ayrımcılık konusunda düşünmeye çağırır. Ayrımcılığın ne olduğunu ve ne gibi türleri olduğunu açıklar. Daha sonra da şeker vermediklerine de şeker vererek onların şimdi ne hissettiklerini söylemelerini sağlar.

·         Öğretmen şimdi de bir oyun oynayacaklarını ama bu oyunda erkeklerin oynamayacağını söyler. Erkeklerin tepkilerini öğrenmeye çalışır. Bir süre Dev-cüce oyunu oynanır. Buradaki amaç çocukların buna tepki vermesini sağlamaktır. Kızlardan da neden erkeklerin oynamadıklarını, bunun onlar için bir haksızlık olduğunu ifade etmeleri için öğrencileri -deyim yerindeyse- kışkırtır.

·         Oyundan sonra öğrencilerin duygularını anlamaya yönelik çeşitli sorular sorar. Kızların ve erkeklerin bu durumda ne düşündüklerini öğrenmeye çalışır.

·         Öğretmen tarafından Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirisi, öğrencilere okunur. Öğretmen her bir madde ile ilgili öğrencilerin görüşlerini sorar.

·         Öğretmen çocuklara bir hikaye anlatacağını söyler. Bu hikayede Dumi adında bir maymun olduğunu söyler. Bu maymunun bir hayvanat bahçesinde yaşadığını, hayvanat bahçesini ziyarete gelen ziyaretçilerin attığı muzları sadece kendisinin yemek istediğini söyler. Bunun için de durmadan arkadaşlarıyla kavga çıkardığını, onları rahatsız ettiğini söyler. Arkadaşları da ona “Bencil Dumi” adını takmışlar. Diğer maymunlar şu şiiri okumuşlar:

Hep bana hep bana olmaz ki

Bir sana bir bana olmalı

Tüm hayvanlar hayatı

Birlikte paylaşmalı….

·         Ama Bencil Dumi onları dinlememiş ve yine kendi isteklerini yaptırmaya çalışmış.

·         Hikaye burada yarım bırakılır ve öğrencilere şunlara benzer sorular sorulur:

1.      Sizce Benci Dumi neden böyle bir şey yaptı?

2.      Diğer maymunlar ne hissettiler?

3.      Sizce diğer maymunlar bu sorunu çözmek için ne yapmalılar?

4.      Siz olsaydınız böyle bir durumda ne hissederdiniz?

·         Öğretmen hikayeyi kaldığı yerden okumaya devam eder: Bir süre sonra tüm hayvanlar, hayvanat bahçesinin müdürüne gitmişler. Onlara durumu anlatmışlar. Artık Bencil Dumi ile aynı kafeste kalmak istemediklerini, kendilerine başka bir yer göstermelerini istemişler. Müdür de onlara hak vermiş ve onlar için ayrı bir yer hazırlamış. Tüm diğer maymunlar yeni kafeslerinde birlikte çok mutlu olmuşlar. Çok eğlenmişler. Ziyaretçilerin kendilerine verdikleri yiyecekleri eşitçe paylaşmışlar. Tüm bunları izleyen Bencil Dumi yaptıklarına pişman olmuş, çünkü hiç arkadaşı kalmamış. Arkadaşlarına haber yollamış, onlardan özür dilemiş. Bir daha böyle bencillikler yapmayacağını söylemiş. Arkadaşları da Dumi’yi affetmişler ve onu da aralarına almışlar. Hep birlikte şu şiiri söylemişler.

Bencillik yaparsan, yalnız kalırsın.

Dostsuz arkadaşsız ne yaparsın?

Mutlu olmak istiyorsan

Hayatı paylaş. Mutluluğu paylaş.

·         Öğretmen bu hikayeden sonra öğrencilere şuna benzer sorular sorabilir:

·         Sizce Dumi hatasını anladı mı?

·         Nasıl bir çözüm yolu buldu?

·         Siz hatalı olduğunuzda ne yapıyorsunuz?

Sorular sorulduktan sonra öğretmen gönüllü öğrencilerden bu olayı canlandırmalarını ister. Canlandırmalardan sonra neler olduğu üzerinde tekrar durulur.

·         Öğretmen daha sonra onlara resim kağıtları ve boya kalemleri dağıtarak bu olayın resmini yapmalarını ister. Resimler bittikten sonra öğretmen gönüllülerin resimlerini sınıfa anlatmalarına yardımcı olur.

·         Eğer vakit kalırsa, öğretmen öğrencilerin sınıftaki ve evdeki sorumluluklarının neler olduğunu sorar. Bu sorumlulukları yerine getirmek için ne yaptıklarını sorar.

·         Daha sonra büyük bir kartona sorumluluk ağacı yapılır. Ağacın köküne sorumluluklarımız yazılır. Dallarlına da öğrencilerin söyledikleri tek tek yazılarak bir sorumluluk ağacı oluşturulur.

·         Öğretmen bu etkinlik sırasında ne hissettiklerini öğrencilere sorar.

·         Sorumluluklarını yerine getirmek için ne yapacaklarını hatırlatır.

·         Daha sonra bu ağaç okulun girişinde sergilenir.

İnsan hakları ve demokrasi haftası etkinliği

Okul öncesi eğitim kurumlarında ve ilkokullara da her bireyin yasal olarak kazandığı haklar olduğu ve bunların çiğnenemeyeceği hakkında çocuklarla konuşuldu ,insan hakları beyannamesi ve çocuk hakları sözleşmesi bir kez daha izlendi. Görsellerin üzerine kazanılan haklar yazıldı bu hakların neler olduğu hakkında sohbet edildi kalplere bu haklar yazıldı, İkinci gün Sanat etkinliğinde ise El izleri çıkartılarak ailelerinden istedikleri haklar yazıldı Parka gitme istekleri en çok istenen hak oldu ailelere iletilmek üzere evlere
gönderildi, Resmi olmasa da ailelerinden istedikleri hakları velilere iletmek hoşlarına gitti.
slayt linkleri aşağıdadır.
1-İnsan hakları evrensel beyannamesi Animasyon: https://www.youtube.com/watch?v=4uQy2EFJrtk
2-Çocuk hakları sözleşmesi: https://www.youtube.com/watch?v=heQxUEAEW_M
3-Çocuk hakları sözleşmesi Animasyon: https://www.youtube.com/watch?v=LSQ27dz-5v0

Alıntıdır Kısaca bilgi (insan hakları nelerdir maddeler halinde

BİRLEŞMIŞ MİLLETLER GENEL KURULU 10 ARALIK 1948’DE TOPLANARAK, İNSAN HAKLARI EVRENSEL BİLDİRGESİ’Nİ YAYINLAMIŞTIR

MADDE 1: Tüm insanlar özgür, değer ve hak bakımından eşit olarak doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler. Birbirlerine karşı kardeşlik düşünceleriyle davranmalıdırlar.

MADDE 2: Herkes; ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasal ya da başka inançlarına bakılmaksızın eşit haklara sahiptir. İnsanlar ulusal ve toplumsal kökenleri, zenginlikleri, doğuş farklılıkları ya da herhangi başka bir ayrım gozetılmeksizin bu bildirgede belirtilen tüm haklardan ve özgürlüklerden yararlanabilirler.

MADDE 3: Yaşamak, özgürlük ve kışı güvenliği herkesin hakkıdır.

MADDE 4: Hiç kimse kölelik ya da kulluk altında bulundurulamaz; kölelik ve köle ticareti her türlü biçimiyle yasaktır.

MADDE 5: Hiç kimseye işkence yapılamaz; kıyıcı, insanlık dışı, onur kırıcı ceza ve davranışlar uygulanamaz.

MADDE 6: Herkes nerede olursa olsun, yasal haklarının tanınması hakkına sahiptir.

MADDE 7: Herkes yasalar karsısında eşittir ve ayrımsız olarak yasaların koruyuculuğundan eşit olarak yararlanma hakkına sahiptir. Herkesin, bu bildirgeyle belirtilen haklarına ters düşen ayırt edici davranışlar için yapılacak kıstırtmalara karşı eşit korunma hakkı vardır.

MADDE 8: Herkesin, kendisine anayasa ya da yasalalarla tanınan temel haklarının yok edilmesi ya da zedelenmesi girişimine karsı ulusal mahkemelere başvuru hakkı vardır.

MADDE 9: Hiç kimse keyfi olarak tutuklanamaz, alı konamaz ya da sürülemez.

MADDE 10: Herkes, haklarının, görevlerinin ya da kendisine cezai sorumluluk yükleyecek herhangi bir suçlamanın belirlenmesinde tam bir eşitlikle, davasının bağımsız ve tarafsız bir mahkeme tarafından adilane ve acık olarak gorulmesi hakkına sahiptir.

MADDE 11:
a) Bir suç işlemekten sanık herkes, savunması ıçın kendısıne gerekli tüm koşulların sağlandığı açık bir yargılanma sonucunda yasalarca suçlu olduğu saptanmadıkça suçsuz sayılır.
b) Hiç kimse, işlendikleri sırada ulusal ya da uluslararası hukuka göre suç oluşturmayan eylemlerden ya da ihmallerden dolayı mahkum edilemez. Bunun için, suçun işlendiği sırada uygulanan cezadan daha şiddetli bir ceza verilemez.

MADDE 12: Hiç kimsenin özel yaşamına, aılesıne konut dokunulmazlığına ya da yazışma özgürlüğüne keyfi olarak karışılamaz; kimsenin onur ve ününe karşı kötü davranışlarda bulunulamaz. Herkesin bu karışma ve kötü davranışlara karşı yasalarla korunma hakkı vardır.

MADDE 13:
a) Herkesin, herhangi bir devletin toprakları uzerınde serbestçe yolculuk yapma ve yasama hakkı vardır.
b) Herkes, kendi ülkesi içinde olmak üzere, herhangi bir ülkeden ayrılmak ve ülkesine yine dönmek hakkına sahiptir.

MADDE 14:
a) Herkesin, baskı ve kıyıcılık karsısında başka ülkelere sığınma ve bu ülkeler tarafından sığınık olarak kabul edilmesi hakkı vardır.
b) Bu hak, adi bir suçun işlenmesi ya da Birleşmiş Milletler’in ilke ve amaçlarına ters düşen etkinliklere dayanan kovuşturmalar durumunda ileri sürülemez.

MADDE 15:
a) Herkesin bir vatandaşlığa hakkı vardır.
b) Hiç kimse keyfi olarak vatandaşlığından ya da vatandaşlığını değiştirmek hakkından yoksun bırakılamaz.

MADDE 16:
a) Evlilik cağına varan her erkek ve kadın, ırk, vatandaşlık ya da din bakımlarından hiçbir sınırlamaya bağlı olmaksızın evlenmek ve aile kurmak hakkına sahiptir. Evlilik bakımından, kadın ve erkek evliliğin sürdürülmesinde, bozulmasında eşit haklara sahiptir.
b) Evlenme bagıtı ancak evlenecek kişilerin özgür ve tam isteğiyle yapılır.
c) Aile, toplumun doğal ve temel öğesidir; toplum ve devlet tarafından korunma hakkına sahiptir.

MADDE 17:
a) Herkes tek basına ya da başkalarıyla birlikte mal ve mülk edinme hakkına sahiptir.
b) Hiç kimse keyfi olarak mal ve mülkünden yoksun bırakılamaz.

MADDE 18: Herkes düşünce, vicdan ve din özgürlüğü hakkına sahiptir. Buna göre, herkes din ya da inanç değiştirmekte özgürdür. Ayrıca dinini ya da inancını tek başına ya da toplulukla birlikte açık olarak ya da özel olarak öğretim, uygulama, ibadet ve ayinlerle açıklama özgürlüğüne sahiptir.

MADDE 19: Herkesin düsünme ve anlatma özgürlüğü vardır. Buna göre, hiç kimse düşüncelerinden dolayı rahatsız edilemez. Ayrıca ülke sınırları söz konusu olmaksızın bilgi ve düşünceleri her türlü araçla aramak, sağlamak ve yaymak hakkına sahiptir.

MADDE 20:
a) Herkes barışçıl yollarla toplantı yapmak, dernek kurmak ve derneğe katılmak hakkına ve özgürlüğüne sahiptir.
b) Hiç kimse bir derneğe üye olmaya zorlanamaz.

MADDE 21:
a) Herkes, doğrudan doğruya ya da serbestçe seçilmiş temsilciler aracılığıyla, ülkesinin devlet işleri yönetimine katılma hakkına sahiptir.
b) Herkesin, ülkesindeki devlet hizmetinden eşitlikle yararlanma hakkı vardır.
c) Hükümet yetkisinin temeli halkın iradesidir; halk bu iradesini gizli ya da açık bir şekilde özgürce oy vermelerinin sağlandığı devreli ve dürüst seçimlerle belirtir.

MADDE 22: Herkesin, toplumun bir üyesi olması nedeniyle sosyal güvenliğe hakkı vardır. İnsanların onur ve kişiliklerinin özgürce gelişmesi için zorunlu olan ekonomik, toplumsal ve kültürel hakların, ulusal cabalar ve uluslararası isbirligi yoluyla her devletin örgütleri ve kaynaklarıyla orantılı olarak gerçeklestırmesine hakları vardır.

MADDE 23:
a) Herkes, çalışma, işini özgürce seçme, adil ve uygun çalışma şartlarının sağlanması ve işsizlikten korunma haklarına sahiptir.
b) Herkesin, hiçbir ayrım gözetilmeksizin, eşit çalışma karşılığında eşit ücret almaya hakkı vardır.
c) Çalışan herkesin, kendisine ve ailesine insanlık onuruna uygun bir yaşam sağlayan ve gerekirse her türlü toplumsal koruma araçlarıyla da tamamlanan adil ve uygun bir ücrete hakkı vardır.
d) Herkesin, çıkarlarını korumak için sendikalar kurmaya ve bunlara katılmaya hakkı vardır.

MADDE 24: Herkesin dinlenmeye, eğlenmeye, özellikle çalışma suresinin uygun biçimde sınırlanmasına ve belirli devrelerde ücretli tatillere hakkı vardır.

MADDE 25:
a) Herkesin gerek kendisine gerekse ailesi için, beslenme, giyim, barınma, sağlık ve öteki sosyal hizmetler de içinde olmak üzere; sağlığını ve güvencini sağlayacak, uygun bir yaşam düzeyine hakkı vardır. İşsizlik, hastalık, dulluk, yaşlılık ya da geçim olanaklarından kendi isteği ve iradesi dışında yoksun kalma gibi durumlarda sosyal güvenlik hakkına sahiptir.
b) Analık ve çocukluk, özel koruma ve yardım görme hakkına sahiptir. Bütün çocuklar, evlilik içinde ya da dışında doğsunlar aynı sosyal korunmadan yararlanırlar.

MADDE 26:
a) Herkes eğitim görme hakkına sahiptir. Eğitim parasızdır; hiç değilse ilk ve temel eğitim aşamalarında böyle olmalıdır. İlk öğrenim ve eğitim zorunludur. Teknik ve mesleki öğretimden herkes yararlanabilmelidir. Yüksek öğretim, diğerlerine göre herkese tam eşitlikle açık olmalıdır.
b) Eğitimin amacı, insan kişiliğinin tam ve özgürce gelişmesi, insan hak ve özgürlüklerine saygının güçlenmesi olmalıdır. Bütün milletler, ırk ve din grupları arasındaki anlayış, hoşgörü ve dostluğu özendirmeli ve Birleşmiş Milletlerin barışın sürdürülmesi yolundaki çalışmalarını geliştirmelidir.

MADDE 27:
a) Herkes, toplumdaki kültürel çalışmalara serbestçe katılmak, güzel sanatlarla ilgilenmek, bilimsel ilerlemenin getirdiği yararlara ortak olmak ve bundan yararlanma hakkına sahiptir.
b) Herkesin, sahibi bulunduğu her türlü bilim, edebiyat ya da sanat yapıtlarından doğan moral ve maddi çıkarların korunması hakkı vardır.

MADDE 28: Herkesin, bu bildirgede öngörülen hak ve özgürlüklerin tam uygulanmasını sağlayacak bir toplumsal ve uluslararası düzene hakkı vardır.

MADDE 29:
a) Herkesin kişiliğinin tam ve özgür gelişmesi, içinde yaşadığı topluma karşı görevlerini yerine getirmesiyle olanaklıdır.
b) Herkes, haklarını kullanmak ve ozgurluklerinden yararlanmak konusunda; ancak yasalarla sırf başkalarının hak ve özgürlüklerinin tanınmasını ve bunlara saygı gösterilmesini sağlamak amacıyla ve toplumun ahlak, düzen ve genel gönencinin gereklerini karşılamak için belirlenmiş kurallara bağlıdır.
c) Bu hak ve özgürlükler hiçbir şekilde Birleşmiş Milletlerin amaç ve ilkelerine ters düşecek biçimde kullanılamaz.

MADDE 30: Bu bildirgenin hiçbir yargısı, içinde yayınlanan hak ve özgürlüklerin bir devlet, sınıf ya da kişi tarafından yok edilmesini güden bir çalışmaya girişmeye ya da eylemli olarak bunu islemeye herhangi bir hak getirir nitelikte yorumlanamaz.

İNSAN HAKLARIYLA İLGİLİ SÖZLER:
1- Herkes yaşamak, maddi ve manevi varlığını korumak ve geliştirmek hakkına sahiptir. (T.C.Anayasası.Madde : 17)
2- Hiç kimse zorla çalıştırılamaz. (T.C. Anayasası Madde : 18)
3- Herkes haberleşme özgürlüğüne sahiptir. (T.C. Anayasası Madde : 22)
4- Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur. (Atasözü)
5- Dünyanın fiilen bir yerinde rahatsızlık varsa “Bana ne “ dememeliyiz. Böyle bir rahatsızlık varsa tıpkı kendi işimizde olduğu gibi onunla ilgilenmeliyiz. (Atatürk)
6- Dünya benim ülkem, insanlar benim kardeşlerim, iyilik benim dinimdir. (Thomas PAIN)
7- Başkasına kötülük eden, kendisine etmiş olur. (Hz.Muhammed)

İnsan hakları ve demokrasi haftası etkinliği; Bu bildiriyle, yalnızca demokratik anayasalarla tanınan temel ,medeni ve siyasi haklar değil, ekonomik, toplumsal, kültürel haklar da genel tanımlarla belirli hale gelmiştir. İlk grup haklar arasında, yaşama, özgürlük ve kişi güvenliği gibi haklarla birlikte, keyfi tutuklama, hapis ve sürgünden korunma, bağımsız ve tarafsız mahkemelerde adil ve kamuya açık olarak yargılanma hakkı ile düşünce, vicdan, din, toplanma ve örgütlenme özgürlükleri bulunur.
Sosyal güvenlik, çalışma, eğitim, toplumun kültürel yaşamına katılma haklarıyla bilimsel ilerlemenin ürünlerinden yararlanma hakkı ise, bildiriyle getirilen yeniliklerdendir.
İnsan: Bütün insanlar özgür, onur ve hakları yönünden eşit doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler. (madde 1)
İnsan haklarının özellikleri:Herkes, ırk, renk, cins, dil, din, siyasal ya da herhangi bir başka inanç, ulusal ya da toplumsal köken, varlıklılık, doğuş ya da herhangi bir başka ayrım gözetilmeksizin bu Bildiri’de açıklanan bütün haklardan ve bütün özgürlüklerden yararlanabilir. Bundan başka, ister bağımsız ülke uyruğu olsun, isterse bağımlı, özerk olmayan ya da başka bir egemenlik kısıtlamasına bağlı ülke uyruğu olsun, bir kişi hakkında, uyruğu bulunduğu devlet ya da ülkenin siyasal, adli ya da uluslararası durumu bakımından hiçbir ayrım gözetilmeyecektir(madde 2). Ayrıca bu haklar hiçbir şekilde başkalarına ya da kurumlara aktarılamaz.
İnsan Hakları:En başta yaşam ve özgürlük olmak üzere sağlık, eğitim, yiyecek, barınma ve toplumsal hizmetler de içinde olmak üzere sağlığına ve esenliğine uygun bir yaşam düzeyine kavuşma; yasanın koruyuculuğundan eşit olarak yararlanma; Barışçıl amaçlar için toplanma ve dernek kurma; evlenme, mal ve mülk edinme; çalışma, işini seçme özgürlüğü; din, vicdan düşünce ve anlatma özgürlüğü hakları İnsan Hakları Evrensel Bildirisinin temellerini oluşturur.)

DEMOKRASİ VE KÜRE (1)

DEMOKRASİ VE KÜRE (2)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (1)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (2)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (3)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (4)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (5)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ (6)

İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ

İlgili Terimler : 10 aralık İnsan hakları ve demokrasi haftası etkinliği, çocuk hakları sözleşmesi, insan hakları beyannamesi, insan hakları maddeleri, İnsan hakları ve demokrasi haftası etkinliği

nest...

oksabron ne için kullanılır patates yardımı başvurusu adana yüzme ihtisas spor kulübü izmit doğantepe satılık arsa bir örümceğin kaç bacağı vardır