sayısal ve sözel mantık soruları pdf / sözel sayısal mantıfunduszeue.info - funduszeue.info

Sayısal Ve Sözel Mantık Soruları Pdf

sayısal ve sözel mantık soruları pdf

Kamu Personeli Seçme Sınavı Lisans grubu Genel Yetenek testinde sorulan 30 sorudan 4 ile 5 tanesi sözel mantık sorusudur. KPSS sözel mantık sorularının amacı ezbercilikten uzak, problem çözebilen mantığını ön planda tutan sorgulayan, araştıran öğrencileri belirlemektir. MEB eskiden bilgiyi ezberleyen öğrenciler yetiştirmeyi hedeflerken son yıllarda bilgiyi kullanan öğrenceler yetiştirmeyi hedefliyor. ÖSYM eskiden sadece ALES &#;de mantık soruları sorarken son yıllarda YKS-LGS ve KPSS sınavlarında sözel mantık soruları sormaya başladı. Her yıl  ÖSYM sözel mantık sorularına daha fazla ağırlık vermeye başladı fakat sözel mantık konuları Türkçe dersi müfredatı içinde yer almıyor bu nedenle çoğu öğrenci KPSS sınavında adet çıkan sözel mantık sorularını çözmeden geçiyor. Sözel mantık, “doğru düşünme yolu, yöntemi, sanatı ve bilimi” olarak kabul edilir. Mantık, genellikle sayısal bilimlerle ilişkilendirilir. Buna rağmen sözel bilgiler arasında bir bağ kurma, verilen bilgilerden yararlanarak problem çözme, yöntem geliştirme veya doğru düşünerek bilgileri sınıflandırma gibi yeteneklerimizi ortaya çıkarmak için sözel mantıktan yararlanılabilir. Sınavlarda sorulan sorular da, bu amaçlara yönelik hazırlanmaktadır. Bu makalemizde KPSS sınavına hazırlananlar için KPSS Sözel mantık Çıkmış Sorular ve çözümlerini yıllara göre derleyip PDF formatında paylaştık.

KPSS Sözel Mantık Çıkmış Sorular PDF İndir

KPSS Sözel Mantık Çıkmış Sorular ve Çözümleri PDF İndir


KPSS Sözel Mantık Soruları Nasıl Çözülür?

1) Bu soruların, genelden özele varılarak hazırlandığını unutmayın. Size sorulan sorular, aslında var olan bir durumun içindeki bazı bilgilerin çıkarılıp, verilen ipuçlarıyla sonuca ulaşmanızı sağlamayı amaçlamaktadır. Bir resmin yapboz yapılmadan önce bir bütün hâlde bulunması gibi, tüm mantık sorularının sonucu önceden bellidir.

2) Verilen maddelerden sonra size soruların nasıl sorulduğunu mutlaka üstünkörü de olsa okuyun. Yani bu bilgileri ne şekilde kullanacağınızı önceden bilin ve bilgileri öyle sınıflandırmaya başlayın. Bu yöntem sizi sorularda sorulmayan bazı şeyleri de bulma zahmetinden kurtarabilir.

3) Verilen ipuçları soruları çözebilmeniz için hayati önem taşımaktadır. Özellikle ipuçları içindeki “da – debağlaçları gibi anlamı küçücük bir ekle veya kelimeyle değiştiren maddelere dikkat etmelisiniz. “Zeynep gitar kursuna başvmuştur.” ile “Zeynep sadece gitar kursuna başvurmuştur.” cümlesi aynı anlamı ifade etmez.

4) Verilen bilgileri kafanızda bir örnek olay yaratarak düşünmeye çalışın. İçinizden tüm bilgileri seslendirerek okurken, bir yandan bunun basit bir kurgu olduğunu düşünmeye gayret edin. “Bir asansör 2, 4, 6 ve 8. katlarda durmaktadır.” bilgisini okuduktan sonra bunu gerçek hayatta varmış gibi kafanızda canlandırarak düşünün.

5) Sözel mantık sorularının çok büyük kısmı  veya şekiller çizilerek çözülür. Aşağıdaki örnek soruda da uygulayacağımız teknikle, bilgileri daha kolay sınıflandırabilir ve daha basit şekilde görebilirsiniz. Her bilgiyi akılda tutup, bunları kafanızda bir şema hâline getirmek soruyu daha karmaşık hâle getirebilir. Tablo veya şekilde verilen bilgileri yerlerine doğru bir şekilde yerleştirmek, soruyu %90 çözmek demektir ki sonra tüm soruların cevaplarını bir dakika içinde işaretleyebilirsiniz.

6) Tablo veya şekil oluşturmaya çalışırken verilen bilgilerden kesin olanları tablo veya şekilde “X” gibi bir işaretle gösterin. Kesin olmayan bilgileri ise başka bir işaretle gösterin. Bilgilerden hareketle işaret konulması mümkün olmayan kutucukları başka bir sembolle kapatın. Ayrıca verilen bilgilerle bulunması imkânsız olan veya size sorulmayan bilgileri bulmak için zaman kaybetmeyin.

7) Mantık sorularında bazen gereksiz bilgiler verilerek aklınız karıştırılmak istenebilir. Size lazım olan anahtar bilgiler üzerinde yoğunlaşın ve sizi soruları çözüme kavuşturacak kadar kafa yorun. Mantık soruları çok zaman alacağı için bu soruları olabildiğince hızlı bir şekilde sonuca ulaştırmaya gayret edin.


İlginizi Çekebilir  👇

➡ KPSS Çıkmış Sorular ve Cevapları PDF İndir

👉 Öğrenci Gündemi’ni Instagram’dan Takip Etmek İçin Tıklayınız

sözel sayısal mantıfunduszeue.info

Citation preview

KPSS

Genel Yetenek Genel Kültür

KPSS Pegem Akademi

SÖZEL & SAYISAL

MANTIK konu anlatımlı pratik bilgiler sınavlara en yakın özgün sorular ve açıklamaları çıkmış sorular ve açıklamaları

Eğitimde

yıl

Sınav Komisyonu; KPSS’ye Pegem Yayınları ile hazırlanan adayların, 'ün üzerinde soruyu kolaylıkla çözebileceğini açıkladı.

Savaş DOĞAN - Kenan OSMANOĞLU - Kerem KÖKER SÖZEL - SAYISAL MANTIK ISBN Kitapta yer alan bölümlerin tüm sorumluluğu yazarına aittir. © Pegem Akademi Bu kitabın basım, yayın ve satış hakları Pegem Akademi Yay. Eğt. Dan. Hizm. Tic. Ltd. Şfunduszeue.info aittir. Anılan kuruluşun izni alınmadan kitabın tümü ya da bölümleri, kapak tasarımı; mekanik, elektronik, fotokopi, manyetik, kayıt ya da başka yöntemlerle çoğaltılamaz, basılamaz, dağıtılamaz. Bu kitap T.C. Kültür Bakanlığı bandrolü ile satılmaktadır. Okuyucularımızın bandrolü olmayan kitaplar hakkında yayınevimize bilgi vermesini ve bandrolsüz yayınları satın almamasını diliyoruz.

“Bu kitapta yer alan geçmiş yıllarda ÖSYM'nin yapmış olduğu sınavlardaki ÇIKMIŞ SORULAR'ın her hakkı ÖSYM'ye aittir. Hangi amaçla olursa olsun, tamamının veya bir kısmının kopya edilmesi, fotoğraflarının çekilmesi, herhangi bir yolla çoğaltılması ya da kullanılması, yayımlanması ÖSYM'nin yazılı izni olmadan yapılamaz. Pegem Akademi Yayıncılık telif ücreti ödeyerek bu izni almıştır.”

1. Baskı: Ağustos , Ankara Yayın-Proje Yönetmeni: Ayşegül Eroğlu Türkçe Redaksiyon: Elif Külah Dizgi-Grafik Tasarım: Kezban Öztürk Kapak Tasarımı: Gürsel Avcı Baskı: Ayrıntı Basım Yayın ve Matbaacılık Ltd. Şti İvedik Organize Sanayi Cadde Sokak No: /A Yenimahalle/ANKARA ( 55 90) Yayıncı Sertifika No: Matbaa Sertifika No: İletişim Karanfil 2 Sokak No: 45 Kızılay / ANKARA Yayınevi: 67 50 - 67 51 Yayınevi Belgeç: 44 60 Dağıtım: 54 24 - 54 08 Dağıtım Belgeç: 37 38 Hazırlık Kursları: 05 60 İnternet: funduszeue.info E-ileti: [email&#;protected]

SUNU Değerli Adaylar;

15 senedir ALES (eski ismiyle LES) ve DGS’de düzenli olarak sorulan, KPSS’den başlayarak KPSS müfredatına alınan Sözel-Sayısal Mantık konusu, özellikle süre açısından, öğrencileri tedirgin etmektedir. Herhangi bir hazırlık olmadan, konuya yönelik temel şemayı kavramadan bu soruları çözmeye çalışanlar için olağan bir sorun olsa da, konuya hazırlanmış öğrenciler için aslında hiç de endişelenecek bir konu olmayan Sözel-Sayısal Mantık konusuna ilişkin ön yargılar bu kitap sayesinde ortadan kalkacaktır. Özellikle çözüm aşamalarının detaylandırıldığı kitap, sınıftaki anlatım dikkate alınarak hazırlanmıştır. Bu çözümlerin dikkatle ve sabırla okunmasıyla Sözel-Sayısal Mantık konusu sizin için eğlenceli bir hâle de gelecektir.

Başarı dileklerimizle

İÇİNDEKİLER

Sözel Mantık Yöntemler Simgeler Kullanma Tablo Oluşturma Soru İçerikleri Sözel Mantık Soru Tipleri ve Örnek Çözümleri Sıralama Kurguları Eşleştirme Kurguları Çıkarım Kurguları Şifreleme Kurguları Yer - Yön - Konum Bildiren Sorular Tablo Yorumlama Kurguları Karma Kurgular

Çözümlü Test - Çözümler Çözümlü Test - Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çözümlü Test - Çözümler Çözümlü Test - Çözümler Çıkmış Sorular

İÇİNDEKİLER

Sayısal Mantık Problemleri Sayı Örüntüleri Sayı Dizileri Tablo ve Şekil Soruları Akıl Yürütme ve Mantık Soruları Görsel Yetenek

Çözümlü Test - Çözümler Çözümlü Test - Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çözümlü Test Çözümler Çıkmış Sorular

PEGEM AKADEMİ YAYINLARI'NDA YER ALAN - KPSS BENZER SORULAR 2.

1. - 3. soruları aşağıdaki bilgilere göre birbirinden bağımsız cevaplayınız.

Aynı bölümde okuyan Kaan, Leman, Miray, Nilgün, Okan ve Ömer adlı öğrenciler A, B ve C derslerinde projeler hazırlamıştır. Her öğrencinin en az bir projesi bulunmakla birlikte toplam dokuz proje hazırlanmıştır. Hangi öğrencinin hangi projeyi hazırladığıyla ilgili olarak şunlar bilinmektedir:

1.



İki öğrenci A, üç öğrenci B dersinden proje hazırlamıştır.



Kaan’ın iki, Okan’ın bir projesi bulunmaktadır.



Ömer’in yalnızca C dersinden bir projesi bulunmaktadır.



Leman'ın iki projesinden biri B dersine aittir.



Hem A hem C dersinde proje hazırlayan iki öğrenci vardır.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle doğrudur? A)

Kaan ve Nilgün’ün projelerinden biri aynı derste hazırlanmıştır.

B)

Okan ve ve Ömer’in projeleri farklı derslerdedir.

C)

Kaan’ın projelerinden biri B dersine aittir.

D)

Miray ve Okan'ın projeleri aynı derstedir.

E)

Miray ve Nilgün’ün projeleri aynı derstedir.

3.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle yanlıştır?

I.

Nilgün

A)

Kaan’ın projelerinden biri A dersine aittir.

II. Kaan

B)

Miray’ın yalnız bir projesi vardır.

III. Okan

C)

Nilgün’ün projesi B dersine aittir.

D)

Leman’ın projelerinden biri A dersine aittir.

Bu bilgilere göre yukarıdakilerden hangileri C dersinde proje hazırlamış olabilir?

E)

Kaan’ın projelerinden biri C dersine aittir.

A) Yalnız I

B) Yalnız II D) I ve II

C) Yalnız III E) II ve III

Tamamı Çözümlü Soru Bankası - Test / 1 - 3. sorular

i

SÖZEL MANTIK Yı

lla So ra G ru ö A re Ç na liz ıkm ler ış i

� YÖNTEMLER

– SİMGELER KULLANMA



– TABLO OLUŞTURMA



– SORU İÇERİKLERİ

� SÖZEL MANTIK SORU TİPLERİ VE ÖRNEK ÇÖZÜMLERİ – SIRALAMA KURGULARI

– EŞLEŞTİRME KURGULARI



– ÇIKARIM KURGULARI



– ŞİFRELEME KURGULARI



– YER-YÖN-KONUM BİLDİREN SORULAR



– TABLO YORUMLAMA KURGULARI



– KARMA KURGULAR

3

4

4

“Doğa, insanın akıl gücüne bir sınırlama getirememiştir.”

condorcet

SÖZEL MANTIK •

Süre kaybını en aza indirmek için de bol bol soru çözmek, soru tiplerini ve kategorilerini tanımak gerekmektedir. Dikkat edildiğinde soruların büyük bir kısmının benzer kurguda hazırlandığı görülecektir.



Sözel Mantık konusunda ön yargılı olmamak, soru pratiği kazanmak gerekmektedir.

SÖZEL MANTIK Başlarken

BU KİTAPTAKİ ÇÖZÜMLER, SINIFTA ANLATILDIĞI GİBİ ADIM ADIM GÖSTERİLMİŞTİR.

Sözel Mantık konusunu size anlatan, bu soruları hazırlayanların sizlerden tek farkı, bu soruları tekrar tekrar çözüyor olmaları ve bir soruyu gördüklerinde daha önceki soru tipleriyle daha çabuk ilişkilendirebiliyor olmalarıdır.

Sözel Mantık konusuna ilişkin önemli uyarılar: •





ALES ve DGS’de önemli bir yeri olan ve yıllardır sorulara dahil olan Sözel Mantık ünitesi, yılından itibaren KPSS kapsamında da ağırlığını hissettirecek şekilde yerini almıştır. Sözel Mantık, Türkçe ya da matematik müfredatı içinde yer alan bir konu değildir, ayrıca soruların çözümü için Türkçe dil bilgisi, (lise derslerinde gördüğümüz) klasik mantık ya da matematik bilgisi kesinlikle gerekmemektedir.



Sözel Mantık ifadesi aslında uydurulmuş bir ifadedir, yani literatürde böyle bir başlık yoktur. ÖSYM’de bu sorulara “Sözel Akıl Yürütme” ve “Mantıksal Çıkarım” şeklinde yer verilmektedir. Bu sorulara “Sözel Mantık” denmesinin nedeni soruların okuduğunu anlama ve yorumlamaya dayalı olmasıdır. Çünkü soruların başında verilen metin ve öncüller doğrudan sorunun çözümünde belirleyici olmaktadır.



Dolayısıyla soruların (hatta aynı soruların) tekrar tekrar çözülmesi, öğrencilere de aynı pratikliği kazandıracaktır.

Bu kitap, çözüm tablolarının adım adım nasıl yapıldığı konusunda size yardımcı olacaktır.

ÖSYM’nin ifadesiyle Sözel Mantık ÖSYM, sözel mantık soru kapsamını şöyle tanımlamıştır: •

Süre baskısı olmadığında aslında zor olmayan, hatta biraz ilgilenildiğinde keyifli de bir konu olan Sözel Mantık konusunun en büyük dezavantajı, (özellikle sınav esnasında) ciddi süre kaybettirmesidir. Bu yüzden bu soruların, hangi soru aralığında karşılaşılırsa karşılaşılsın, diğer sorulardan sonra çözülmesi, diğer bir deyişle sınavda en sona bırakılması önerilmektedir.

Sözel Mantık sorularının neredeyse tamamı tablolar yardımıyla çözülebilmektedir. Tablo kullanılmadan çözülebilen soru sayısı çok azdır.

Bu tür sorularda kişiler, yerler, cisimler, durumlar ya da olaylar ile ilgili olarak verilen hayalî ilişkileri çözümleme, anlama, bunlardan mantıksal sonuçlar çıkarabilme yeteneğinin yoklanması amaçlanmaktadır.



Bu soruların doğru cevaplanabilmesi için lisedeki felsefe grubu derslerinde görülen formel (klasik) mantık bilgisi gerekmemektedir.

4

YÖNTEMLER Sözel mantık sorularının her soru için uygulanabilen bir konu anlatımı, genel geçerli bir çözüm yöntemi yoktur. Sadece benzer soru tipleri vardır. Benzer bu soru tiplerinin kategorilendirilmesi ve benzer sorularda benzer tabloların yapılabilmesi sözel mantık konusunun temelini oluşturur.

Dikkat edilirse öncülde Burak’ın bir kız öğrenci ile Cemil arasında servisten indiği belirtilse de Cemil’in mi yoksa kız öğrencinin mi önce indiği söylenmemiştir. Bu yüzden not alınırken her iki olasılık da dikkate alınmıştır. Klasik mantık konusunda kullanılan bazı standart işaretleri de soru çözümünde tercih edenler vardır: Bu işaretlerden bazıları şunlardır.

Sözel mantık sorularındaki ilişkiler sadece o soruya özgüdür. Yani bir sorunun çözümünde kullanılan tablo, şekil, sıralama, şifreleme vs. yöntemler o soruya aittir.

değil

~

ve

^

Fakat sorularda, ögeler arasında daha önce çözülmüş sorulardaki ilişkilere benzer ilişkiler görüldüğünde benzer mantık ve yöntemler kullanılarak soru çözümünde kolaylık sağlanabilir.

veya ( ya da)

v

ise



ancak ve ancak



benzer (eşit)

=

Ayrıca, öğrencinin kendi geliştirebileceği çözüm şekilleri de elbette çözüm konusunda yardımcı olacaktır.

farklı (eşit değil)



Nasıl ki bir problem farklı yollarla, formüllerle çözülebiliyorsa ya da öğrenci bazı soru tiplerinde kendine göre bir çözüm yolu tercih etmişse bu sorular da farklı yollarla çözülebilir. Önemli olan kişinin en rahat çözüm yapabildiği yöntemleri bulmasıdır.

“Murat ve Neşe iş yerinde aynı anda çalışmamaktadır.” gibi bir öncül için,

3

Murat ≠ Neşe “Ahmet ceket giymişse Burak da giymiştir.” öncülü için,

3

Soru çözümlerinde kullanılan bazı klasik yöntemler şu şekildedir:

Simgeler Kullanma

Murat  Neşe “Ahmet ceket giymişse Burak da ceket giymiş, Burak ceket giymişse Ahmet de giymiştir.” öncülü için,

3

Sözel mantık soruları bol öncül içerdiği ve bu öncüller arasında ilişkiler kurmak gerektiği için soruları çözerken bu öncüllerin ve kurguların hepsi aynı anda hatırlanamayabilir. Bu yüzden bazı semboller kullanılarak hatırlatıcı notlar alınabilir.

Murat  Neşe “Balık yiyenler Pelin ya da Okan’dır.” öncülü için,

3

Çünkü süre kaybını en aza indirmek gerekmektedir.

Pelin v Okan

Bu sorular için standart semboller yoktur. Birçok kişi kendine göre semboller oluşturabilir.

Pelin / Okan Pelin ya da Okan şekillerinde not alınabilir.

Öncüllerde “Burak adlı öğrenci servisten bir kız öğrenci ve Cemil adlı öğrenci arasında inmiştir.” gibi bir ifade geçiyorsa bu ifadeyi okuyup geçmek yerine sayfanın bir köşesine, kız öğrenci / Cemil

- Burak -

Cemil / kız öğrenci

şeklinde not alınması, verileri tabloya yerleştirme aşamasında işi hızlandırabilir.

Pür

D

kkat

Soru çözümünde bu simgelerin kullanılması şart değildir. Öğrenci, öncüllerde belirtilen ifadeleri kendine hatırlatacak, kendi geliştirdiği işaret ve simgeleri de kullanarak aynı pratikliği kazanabilir.

Önemli olan, metinleri soruların daha rahat cevaplanmasına imkân veren bir görselliğe dönüştürerek zaman kazanabilmektir.

5

Pür

D

kkat

Sözel Mantık sorularında, soruya ilişkin bilgilerin sayfanın bir köşesine, tablonun yanına vs. not alınması tüm verilerin aynı anda görülmesi ve süre açısından önem taşımaktadır.

Ali, Burak, Ceyda, Duygu ve Erkan aynı iş yerinde çalışan kişilerdir. Bu kişilerin işe giderken kullandıkları araçlarla ilgili şunlar bilinmektedir: •

Taksi, halk otobüsü, belediye otobüsü, dolmuş ve otomobil türündeki araçlardan her biri bir defa kullanılmaktadır.



Ceyda, dolmuş ya da otomobil ile işe gitmektedir.



Burak ve Erkan otobüslerle işe gitmektedir.



Taksiyle Ali ya da Duygu işe gitmektedir.

Tablo Oluşturma Tablolar, önermelerin görsel olarak ifade edilmesini sağlayan resimlerdir. Sözel mantık sorularının büyük bir kısmı için önerilen çözüm yöntemi, tablolar ya da şekiller oluşturmaktır.

Bu tablolar oluşturulduğunda değişkenler arasındaki ilişkiler de çok daha açık ve bir bütün hâlinde görülebilecek, dolayısıyla birbirine bağlı ve peş peşe gelen sorular çok daha rahat çözülebilecektir. Ayrıca, farklı sorularda tablo sabit bırakılarak tablo içindeki veriler değiştirilebilmektedir. Sözel mantık sorularında sıkça kullanılan öncüllerin tabloya nasıl yerleştirildiğini gösteren aşağıdaki örneği inceleyiniz:

Bu soruda da bazı verilerin kesin olarak bilindiği, bazı verilerin olasılık ifade ettiği görülmektedir. A

B

C

D

E

(taksi)

otobüs

(dolmuş / otomobil)

(taksi)

otobüs

Taksiyle gelen Ali mi Duygu mu belli olmadığı için her ikisinin bulunduğu sütuna da “taksi” yazılmıştır fakat hangisinin taksiye bindiği bilinmediği için bu öncül tabloda (taksi) şeklinde paranteze alınmıştır. Yine Ceyda için dolmuş veya otomobil anlamında (dolmuş/otomobil) şeklinde gösterilmiştir.

Bir hastanede hafta içi nöbet tutan Burcu, Neşe, Burak ve Sevim adlı doktorların nöbetleriyle ilgili olarak şunlar bilinmektedir. •



Çarşamba günü Burak veya Sevim nöbet tutmaktadır. Pazartesi nöbet tutanlar Burcu ve Neşe’dir.

Tabloya bakıldığında bu ifadenin parantez içine alınması kesin olmayan bir bilgi olduğunu göstermektedir. Çünkü soruların neredeyse tamamında, soru kökünde “kesin olarak doğrudur?” ya da “kesin olarak yanlıştır?” şeklinde ifadeler görülmektedir.

Pür

t D kka

Bu bilgileri öğrenci kendi istediği şekilde, sembol kullanmadan da gösterebilir. Örneğin, Pazartesi

Salı

Burcu ve Neşe

Çarşamba

Perşembe

Cuma

Burak veya Sevim

Sonuç olarak her ne şekilde sembolize edilirse edilsin, tabloda verilerin “kesin / kesin değil” anlamında bir şekilde ayrımı öğrenci tarafından gösterilmelidir.

ya da Pazartesi

Salı

Çarşamba

Burcu

Burak /

Neşe

Sevim

gibi.

Eğer “taksi” ifadesinin kesin olmadığı herhangi bir şekilde tabloda gösterilmezse soruyu çözerken yanlışlıkla taksinin kesin olarak hem Ali’de hem de Duygu’da olduğu yargısına ulaşılabilir.

Perşembe

Cuma

Not Kesin olmayan verileri tabloda parantez içinde göstermek VñNNXOODQñODQELU\¶QWHPGLU

6 Soru içerikleri Sözel mantık sorularının büyük çoğunluğunda gündelik yaşamla ilgili kavramlar kullanılmaktadır. Örneğin, Özneler:

Burcu, Ayşe, öğrenci, müzisyen, doktor, yolcu vs.

Nesneler:

otomobil, kitap, yazı, küpe, toplar, müzik aletleri, yiyecek, içecek vs.

SÖZEL MANTIK SORU TİPLERİ VE ÖRNEK ÇÖZÜMLERİ Pür

SÖZEL MANTIK, daha önce KPSS’de çıkmadığı, sadece ALES ve DGS’de düzenli D olarak sorulduğu için referans soru tipleri ALES ve DGS’den alınmaktadır. Tüm soru tipleri bu sınav soruları dikkate alınarak ele alınacaktır.

kkat

Kaldı ki - yıllarında KPSS’de çıkan mantık soruları da ALES ve DGS’de çıkmış soruların benzeridir.

Mekânlar: şehirler, raflar, reyonlar, sıralar, numaralı park yerleri, K - L - M noktaları vs. Zaman:

Yön:

saatler, haftanın günleri, aylar, öncelik-sonralık ilişkisi vs.

Pür

t D kka

doğu-batı, kuzey-güney, araçların güzergâhları, aşağı-yukarı vs.

Sorularda bu kavramlar arasındaki değişik ilişkiler, öncüller aracılığıyla öğrenciye sunulmakta ve öğrenciden de bu ilişkileri mantıksal bir şekilde yorumlaması beklenmektedir.



Burcu, otomobiliyle K noktasından L noktasına gitmektedir.



Mavi kitap, en üstteki rafta iki kitabın arasında durmaktadır.



Ali piyano, Neşe ise keman çalmaktadır.



A seçeneğini iki, D seçeneğini üç kişi işaretlemiştir.



K ve N ürünlerinin diğer reklamları yan yana olan panolara yapıştırılmıştır.



Sözel mantık sorularında yapılacak ilk şey nasıl bir soruyla karşılaşıldığının anlaşılmasıdır. Çünkü çözüm yolu buna göre belirlenir.

Sıralama Kurguları Soruda verilen ögeleri zamansal, mekânsal, boyutsal ya da dereceler gibi değişkenlere göre sıralamayı gerektiren sorulardır. Sıralama bildiren öncüllerden o sorunun sıralama kurgusu olduğu rahatça anlaşılır ve buna göre bir çözüm tercih edilir.



Ceren, Duygu’dan önceki durakta inmiştir.



İstanbul uçağı, İzmir uçağından sonra kalkacaktır.



Berna, Elif’ten bir sonraki yıl mezun olmuştur.

Ayşe, salı ve perşembe günleri aynı eteği giymiştir.



Murat, mülakata pazartesi günü girmiştir.



Ayşe ve eşi dans yarışmasında ikinci olmuştur.



Ayça ile Elif aynı sınıfa kaydolmuştur.





Cenk yalnız gülle atma dalında yarışmıştır.

A otobüsü, B otobüsünden hemen sonra hareket etmektedir. vs.



Her tür çiçeği seven üçer kişi bulunmaktadır. vs.

Sorulardaki bu değişkenlerin, basit ve açık bir tabloya, doğru bir şekilde yerleştirilmesi, soruların büyük oranda çözülmüş olması demektir.

Not 1DGLUHQGHROVDED]ñVRUXODUGD¶ßUHQFL\HKD]ñUWDEOR YHULOLU%XGXUXPGD\HQLELUWDEOR\DSPD\DXßUDğPDGDQ YHULOHQWDEOR¼]HULQGH§DOñğPDN]DPDQND\EñQñ ¶QOH\HELOLU

Pür

Soru metninde ya da öncüllerde verilen “önce, sonra, birinci, beşinci, haftanın günleri, yıllar, saatler, daha küçük, daha büyük vs.” ifadelerden sorunun bir sıralama kurgusu taşıdığı hemen anlaşılır ve sıralama sorularında kullanılan tablolar tercih edilir.

t D kka

7

1. ve 3. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

m Çözüosu l b a T 3

Bir okul servisiyle evlerine dönen Murat, Çetin, Serkan, Aslı, Ahmet, Suna ve adlı öğrencilerin servisten indikleri duraklarla ilgili olarak şunlar bilinmektedir:

1.

İlk ve son öncül dikkate alınarak yerleri kesin olan Çetin ve Ahmet şu şekilde yerleştirilir: 1

İlk durakta Çetin inmiştir.



Serkan, Murat’tan önce inmiştir ve aralarında bir kişi vardır.



Son kişiden önce Ahmet inmiştir.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle yanlıştır? A)

Son inen Murat’tır.

B)

Serkan ikinci durakta inmiştir.

C)

Murat dördüncü sırada inmiştir.

D)

Serkan üçüncü sırada inmiştir.

E)

Aslı en son inmiştir.

3

Serkan

III.

Suna

D) I ve III

Aslı

II.

Suna

III.

Serkan

t D kka

4

5

B) Yalnız II

C) Yalnız III

Ahmet

C) Yalnız III

Murat

Serkan’ı ikinci sıraya alarak bir satır, daha sonra Serkan’ı dördüncü sıraya alarak ayrı bir satır tabloda gösterilmiştir. Serkan ikinci sıradaysa Murat dörde, Serkan dördüncü sıradaysa Murat altıncı sırada olacaktır.

E) II ve III

B) Yalnız II

6

Murat Serkan

Serkan ve Murat’ın olası yerleri belirlendikten sonra kalan boşluklar için iki kişi vardır: Suna ve Aslı. Bu kişilerin öncelik ve sonralık durumları bilinmediği için tabloda olasılıklı bir şekilde yerleri değiştirilerek Suna/Aslı ya da Aslı/Suna şeklinde tabloya eklenir.

E) II ve III

1

Çetin

Pür

3

Serkan

Murat son durakta inmişse yukarıdakilerden hangilerinin kaçıncı durakta indiği kesin olarak söylenemez? D) I ve II

2

Çetin

3

A) Yalnız I

Ahmet

Örneğin,

3. I.

6

Bu farklı olasılıkları ayrı ayrı tablolar yapmak yerine aynı tabloyu ikiye, üçe, dörde vs. bölerek tüm verilerin tek bir tabloda görülmesi sağlanırsa süreden tasarruf edilir.

Bu bilgilere göre yukarıdakilerden hangileri 4. durakta inmiş olamaz? A) Yalnız I

5

Mesela Serkan ve Murat arasında Aslı da Suna da yer alabilir. Ayrıca Serkan ikinci sırada da dördüncü sırada da bulunabilir.

1

II.

4

“Serkan, Murat’tan önce inmiştir ve aralarında bir kişi vardır.” öncülü dikkate alındığında farklı olasılıklar ortaya çıkmaktadır.

2. Murat

3

Çetin



I.

2

Sorularda öncelikle kesin olan verileri yer-

2

3

4

Serkan

Suna / Aslı

Murat

Suna / Suna / Serkan Aslı Aslı

5

Ahmet

6 Suna / Aslı Murat

leştirmek her zaman çözümü hızlandırır.

Pür

t D kka

Tablo büyük oranda tamalandığında sorular da zincirleme olarak yanıtlanmaktadır.

8

r

le Çözüm 1.

1.

Tabloya göre Serkan’ın üçüncü inmesi olanaksızdır.

Bu bilgilere göre, kaç yarışmacının hangi kıtadan yarışmaya katıldığı kesin olarak bilinmektedir? A) 2

B) 3

C) 4

D) 5

E) 6

Cevap D

2.

Tabloda verilen olasılıklara göre Suna dördüncü durakta inmiş olamaz. Cevap C

3.

2.

Murat son durakta inmişse tabloda ikinci satıra bakılır. Suna ve Aslı için ikişer seçenek olduğundan bu kişilerin kaçıncı durakta indikleri kesin olarak söylenemez.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle doğrudur? A)

2 numaralı yarışmacı Amerikalıdır.

B)

5 numaralı yarışmacı Asyalıdır.

C)

1 ve 8 numaralı yarışmacılar aynı kıtadandır.

D)

4 ve 8 numaralı yarışmacılar aynı kıtadandır.

E)

4 ve 6 numaralı yarışmacılar farklı kıtadandır.

Cevap D

Pür

Bazı sorularda, soru köklerinde verilen bilgit lere göre ilgili satıra bakılarak soru cevaplaa D kk nır. Başka bir soruya geçerken yine ilgili soru kökü dikkate alınır. Soruların başında bu sorularla ilgili açıklama yapılırken “birbirinden bağımsız cevaplayınız” ifadesinin verilmesinin sebebi de budur. Yukarıdaki 3. soruda soru kökünde açıklama yapıldığı için ikinci satıra bakılmaktadır.

3.

Fakat 2. soruda soru köküne herhangi bir not düşülmediği için 2. sorunun çözümünde tüm tablo esas alınmaktadır.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle yanlıştır? A)

1 numaralı yarışmacı Avrupalıdır.

B)

6 numaralı yarışmacı Amerikalıdır.

C)

2 ve 8 numaralı yarışmacılar Avrupalıdır.

D)

Amerikalı yarışmacıların hepsi çift numaralarla yarışmaya katılmıştır.

E)

2 ve 9 numaralı yarışmacılar aynı kıtadan gelmiştir.

1. ve 4. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

Dokuz yarışmacının finale kaldığı bir güzellik yarışmasında yarışmacıların üçü Amerika, üçü Avrupa, üçü de Asya kıtasındaki ülkelerden yarışmaya katılmışlardır. Yarışmacılar birden dokuza kadar numaralanmıştır. Yarışmacılarla ilgili aşağıdaki bilgiler verilmiştir: •

4.

Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi Amerikalı yarışmacılardan biri olamaz? A)

1 numaralı yarışmacı

Asya kıtasından gelen yarışmacıların hepsi tek numarayla yarışmaya katılmıştır.

B)

2 numaralı yarışmacı



3 numaralı yarışmacı Avrupa kıtasındandır.

C)

4 numaralı yarışmacı



1 ve 6 numaralı yarışmacılar aynı kıtadan gelmiştir.

D)

7 numaralı yarışmacı

E)

8 numaralı yarışmacı

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası